Gost autor

Чудни су путеви господњи

zilikaka RSS / 10.12.2021. u 16:25

 Гост аутор: nikvet pn

Тамо деведесетих, тек што сам отворио приватну амбуланту дошао ми је старији симпатичан пар са четворо паса мешанаца. Само је она говорила, витка жишка, он ситан блед са подочњацима смешкао се и ћутао. На крају терапије објаснио сам даљи поступак и исхрану покушавајући да и њега увучем, деловао ми је стабилније. Она је пресекла: Португалац, зове се Хелио, српски нула. Много је болестан од свашта, пије двадесет и четири таблете на дан. Испратио сам их, руковао се меко као баба. У наредних неколико сусрета испричала је да су се одавно нашли у Немачкој на раду, фризерка и електричар, немају деце; још коју годину до пензије решили да проведу у Србији, после ће већ видети.

Живели су у кући са двориштем премалим за превише паса. Велика разлика од њене родитељске куће у Кривом Виру. Но нажалост по смрти родитеља то је све прилично пропало. Она није показивала вољу да се тамо врати нити да обнови; њему је било свеједно.

Криви Вир је бајковито планинско село у Јужном Кучају, на извору Тимока подно Ртња. Огромно зелено пространство, некад препуно народа. Јако и богато сточарско село довољно је било моћно да против краљ-Милана Обреновића подигне чувену Тимочку буну.

Уредно су долазили док Драгица није почела псе да доводи сама. Где ти је Португалац, је ли здрав? Ма да, Хелио је добро него... одметнуо се у хајдуке.

 Умрла је нека њена рођака у селу у дубокој старости, и они су дошли на сахрану. У Кривом Виру иначе умире се у врло великим годинама. Сеоско гробље је поврх села добар километар и кусур. Поворка се лагано пела по предивном пролећном дану; пространство планине и моћни Ртањ лагано се отварали пред њима. Једног момента Хелио се ухватио за груди: Хелио умре овде! Сви брижно на њега а он каже: Не данас! Кад Бог позове! Нису га баш разумели али добро. После сахране и трпезе Хелио је отишао у таштину полусрушену кућу накрај села изнад врела Тимока и свечано изјавио: Хелио овде остане! Не иде у град! Драгица га је одвраћала, убеђивала, молила, кумила, наређивала; ма ништа, он је тако решио. Најзад одвезла се са рођацима назад у Параћин а он остао да спава у руини. Ујутру је побацао све таблете и прихватио се алата. Њени рођаци су му доносили храну и радознало пратили пустињака који се разрадио као момак. Ретко се упомоћ понудили. Драгица је долазила да среди и скува али никаква убеђивања да сиђе у град нису помогла.

За пар месеци реновирања кућа, помоћне зграде, шљивар, башта - све је засијало. Својим рукама је урадио, човек од сто заната. Купио је пар коза и прасиће па ме око тога позвао. Драгица ми је све успут испричала али опет сам се врло изненадио кад смо стигли. Једва сам га препознао. Уместо бледоликог жутаћа са подочњацима гробару пред лопатом дочекао нас је насмејан румен стамени чикица без врата, чврстога руковања. После кратког послића у штали сели смо и питао сам га која је то чаробна таблета њега препородила? - Таблета? Ево моји таблета! Па на сто редом - прво ракија, па онда парадајз, краставци, тиквице, ротквице, лук све росно из баште, млад сир козји, млеко, коприве... И на крају - порто. Из његовог краја. - Али мој ДрагИца ми највеци таблета!

Организовали су се лепо, он уопште није силазио у град а она би покоји дан недељно провела у селу. Псе су лети држали горе, зими доле. Прасиће утовљене у добре свиње продавао је а козе размножио. Од млека је правио сир. Испрва бели док се није упустио у качкаваљ. Оспособио је стару пушницу да га одими. Онда је и месо ту сушио, врло успешно. Једне зиме пред мене је сав поносан изнео некакве дебеле кобасице необичног изгледа, заборавио сам име. Црвено-беле од крупних коцкица меса и сланине пикантно зачињене - То у мој португал село праве. Стварно добре. Уз сјајан козји качкаваљ и порто поред огњишта и ватре у снегом затрпаном Кривом Виру незабораван угођај.

 - Много ми лепо у Србија. Србија лепси од Немацка и лепси од мој Португал. Мој Драгица мене пази а и ја њега. Имам здравле и све сто ми дуса оце. Хелио срецан цовек. Немам риба и немам кестен, сиротински леба у Португал, али боземој, набавим помало.

 Током година стадо је нарасло на педесетак коза које је сваког јутра изводио на пашу по околним брдима. Сељаци су му били захвални што им чисти урасле шљиваре и баште. Очистио је и врело Тимока од ђубрета; сијао је добротом гдегод.

 Ускоро су им стигле и немачке пензије. То се није приметило као што обично бива код наших гастоса. Купили су понеку ситницу и мало бољи ауто, скромно колико им је требало. Лепо их је било видети.

 Једнога врелог летњег дана позван сам за болесну свињу. Спремио сам се, дошао али још од капије видео да му нешто није добро. У штали је побледео и клонуо; брзо сам га изнео и умио. Шта је Хелио, где боли? - Стомак, доруцковао пецурка... Поврати, брзо! - Не мозе... Утрпам га у кола и нагазим преко Честобродице за Параћин у Хитну. Целим путем га нешто пропитујем да остане свестан. Онесвешћен седећи да поврати угушиће се; врло тврда ситуација. Стигнем, унесем га у Хитну на кревет, сестра тражи име и презиме - дај бре доктора аман - име и презиме па добијете доктора - пиши К-а-в-а-к-о Х-е-л-и-о, доктора брже, човек умире - Шта!? Страни држављанин? То овде не може него правац у Ћуприју! Тада сам јој тако треснуо песницом о астал да је докторка излетела као чеп из боце. Једва сам јој у трку добацио: тровање печуркама. Уто је улетела и његова Драгица онако енергична и језична; мени свануло. Препустио сам их судбини.

 Преживео је. Онако румен и темељит већ прекосутра козе је на пашу извео. Моји козиица лепотиица...! И опет брао печурке.

 Једног лета позвао ме је он, зачудо, углавном је звала она. Спремио сам шта треба и отишао. На капији чекало ме изненађење. Умрлица. Сав згужван Хелио бацио ми се у загрљај и ридао. Мој Драгица отисо... Изасо да просета, казем немој сад много вруцина и само пао, мој Драгиица... Срце ми се стегло.

 Прошло је неко време. Видно је остарио Хелио али опет му срце заигра око коза и посла.

 Незнам шта цу. Сам овде висе не мозе без мој Драгица. Много теско. Сацекам да му дам годину па да идем. А где да идем? Незнам. У Португал не могу, нецу. Били смо одавно кад је Португал досо у Европу, отворили фирма хидраулика и радили. Али брат ми није дао мој паре од наследства. Кредит притисо и бизнис пропао. Као да це Хелио све да поједе, неце, Хелио деца нема, за негови деца Хелио све остави. Вратили се у Немацку јос неколико године па у Србију. У мој Португал ето не могу, боли дуса. А тек овде... Да идем у Ангола?

 Ту се испрва изненадим, па помислим, да, језик, култура, колонијална сила... Полако. Да размислим. Португалских колонија по свету ихај. Азију (Тимор, Макао) неће, каже лоша му храна тамо; добро. Африка? Ангола, Мозамбик? Хм, врућина, политички нестабилно а и пуно вакцина за Африку треба. Боље ти је можда Кап Верде, има и риба и планина. Или Бразил? Ипак иди ти Хелио у амбасаду па питај, свакако боље знају од мене.

 После нешто времена ето га, смешка се, здрав, чврст, румен.

 Био Хелио у Београд у амбасада. Иде у Бразил. Ево дам година за мој Драгица и после иде. Сви козица сам продао. Сви имовина сам им оставио и потписао (њеној фамилији са осмехом игуане) само мој Лепа (мешанка немачког овчара) да цувају, и ти доктор да је пазис. Теби сам донео сира. Идем у мало место на море, Баија де Салвадор, има и планина. Прво црква да ме прими за мало време док не види Хелио како це.

 Tу смо се растали. Направио сам му мејл адресу па се јавио како је лепо стигао и како се снашао. Дописивали смо се после о празницима. Његову Лепу су како-тако чували док није у добрим годинама отишла; нисам имао срца да му то јавим. Саставио је опет свој живот некако али његова Драгица и кривовирска слобода по планини с козама остале су му непрежаљене. Његов димљени козји качкаваљ чувао сам као благо, са годинама све бољи. Тек понекад помало сам га рендао у пармезан и уживао. Како га је нестало уто је некако и мејлова из Бразила престало.

 Кажу да наше душе после смрти лутају. Може бити, ко би то знао. Ако је то истина за његову душу сигуран сам где је. 



Komentari (223)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gvozden1 gvozden1 11:54 11.12.2021

Re: .


Блогомомци моји драги, то што сте пошли по манастирима да тражите нећете више то тамо наћи. Наћи ћете у себи.

Što reče Maksa



Nađu ljudi ono što traže, kao i lepota, sve je u oku posmatrača.

U Pustinji sam bio samo jednom, jeste pusto, mirno, ali mene držala priča o Makariju.
U Žiči me drži osećaj krunisanja kraljeva, tu duhovnost nešto i ne osećam, ali valjda to stvarno dolazi iznutra.

Nekad, kao klinac, sam imao to strahopoštovanje prema svemu što ima veze sa crkvom, kasnije se to gubilo.

Duga istorija, više nego duhovnost, mogu da budu ono što radi.

Npr, Zvečan čak i pre Gračanice, može da pokrene taj osećaj, Maglič pre Studenice.

Ali, ko šta traži..
vrabac_onaj vrabac_onaj 12:45 11.12.2021

Re: .

gvozden1

Ali, ko šta traži..


Зависи и у којој си животној фази, какве те муке море.
Мени је једна од мистичнијих епизода, негде почетком марта 2004. (те године се зима баш одужила), када сам ишао пешке сам од планинарског дома у подножју Каблара до манастира Успење. Све бело, снег пола метра, још нападало током ноћи па је пртина доста завејана. Идем тако сам на горе и пртим онај снег, пахуље лагано промичу, а баш крупне, велике и у једном моменту се као контраст појављује попуно црна силуета која израња из те белине и иде ка мени. Монах се спушта доле до Бање. Застали смо и скоро пола сата разговарали упркос том снегу и хладноћи а ја сам све време осећао неку топлоту, човек је имамо невероватно топле очи, топао осмех, благ говор. И дан данас када се сетим тога имам утисак да се то није мени десило него да је сцена из неког филма Тарковског.
Потпуно мистично искуство.
predatortz predatortz 12:51 11.12.2021

Re: .

човек је имамо невероватно топле очи,


Jesi li i ti to pimetio?

Te blage oči i smirenost koja je u njima?
Ima ljudi koji su po prirodi blagi, smireni, ali kao monasi niko!

Jbga, a meni rođena majka rekla da imam ustaški pogled kad popizdim.


docsumann docsumann 13:22 11.12.2021

Re: .

dramatično mistični trenutci

vrabac_onaj vrabac_onaj 13:32 11.12.2021

Re: .

docsumann
dramatično mistični trenutci



Чек, још нисам испричао ону о Јапанцу који по летњем пљуску иде посред једне дорћолске улице (конкретно Дринчићеве) и пева арију из неке италијанске опере на сав глас тако да се ори цела улица. При томе баш добро пева.
Добро, то већ више спада у зен него у у православље :)
adviser adviser 15:38 11.12.2021

Re: .

vrabac_onaj
gvozden1

Ali, ko šta traži..


Зависи и у којој си животној фази, какве те муке море.
Мени је једна од мистичнијих епизода, негде почетком марта 2004. (те године се зима баш одужила), када сам ишао пешке сам од планинарског дома у подножју Каблара до манастира Успење. Све бело, снег пола метра, још нападало током ноћи па је пртина доста завејана. Идем тако сам на горе и пртим онај снег, пахуље лагано промичу, а баш крупне, велике и у једном моменту се као контраст појављује попуно црна силуета која израња из те белине и иде ка мени. Монах се спушта доле до Бање. Застали смо и скоро пола сата разговарали упркос том снегу и хладноћи а ја сам све време осећао неку топлоту, човек је имамо невероватно топле очи, топао осмех, благ говор. И дан данас када се сетим тога имам утисак да се то није мени десило него да је сцена из неког филма Тарковског.
Потпуно мистично искуство.

Moj stari kum je bio takav.
Mnogo puta sam ga slušao, nebitno o čemu.
Čak i kada je ponavljao jednu priču nekoliko puta, svaki puta bi se od toga razgobora dobilo ono nešto transcedentalno ili meta, kako to Milan Novković i mnogi drugi kažu.
Čudo je bio moj stari kum.
A govorio je tako lagano i polagano.
crossover crossover 17:13 11.12.2021

Re: .

nikvet pn
Променили се манастири. Некад је то било тихо, мирно, сталожено, тајанствено и најважније - духовно. Већ у порти облије те некакав мир, блаженство, равнотежа. Из монаха управо таква топла река тече, није важно шта ти прича, важно је какав осећај те обузима. Нека светлост, чистоћа, топлина. Духовности је било кашиком да је куснеш. Нисам верник али тако моћан додир доброте и мира и дирек би осетио.


Takav je nekad bio manastir Vitovnica dok je otac Tadej bio živ. Za praznike je znala da bude baš velika gužva kao na vašaru ali čak i tad je bilo drugačije od drugih manastira. Ne znam kako je sad tamo.
vrabac_onaj vrabac_onaj 18:21 11.12.2021

Re: .

crossover


Takav je nekad bio manastir Vitovnica dok je otac Tadej bio živ. Za praznike je znala da bude baš velika gužva kao na vašaru ali čak i tad je bilo drugačije od drugih manastira. Ne znam kako je sad tamo.


Da i ja pamtim Vitovnicu iz tog perioda,negde druga polovina devedesetih.
vcucko vcucko 00:05 12.12.2021

Re: .

alselone
Postinja pod Medvednikom

Postinja ili Pustinja?

Pustinja.

Kreneš iz Valjeva preko mosta kroz Sedlare za Debelo brdo i Baštu. Pa na kraju onog novog dela puta oko brane izbijaš pravo u centar sela Poćuta. Tu još malo desno pa ima put nizbrdo, pod dobrim nagibom.

Ima u Poćuti putokaz, ne možeš da zabasaš.

EDIT:

Posle iza Pašne ravni prema Bašti opet možeš desno dole do Zarožja. Vidi se vodenica sa glavnog puta. Onako obožen iz Pustinje možeš ladno i da zanoćiš i vabiš Savu Savanovića i Leptiricu. Onako mac! mac! Nema ništa da ti fali.
mariopan mariopan 16:02 12.12.2021

Re: .

- 200 drahmi ulaz.


Svaki put kada smo mi išli na Meteore, kada nam neko tamo dođe u goste pa želi da ih vidi, deca nas uvedu kao Grke, govore grčki i samo kažu da smo mi Grci, i ulazimo bez plaćanja.

sva iluzija o duhovnosti ode ko prah šećer.
alselone alselone 08:32 11.12.2021

Stvarno lepa priča

Postoji ona internet izreka - slike koje možeš da čuješ. Tako sam i ja mogao da čujem kako pričaš ovu priču, skroz mi je u skladu sa tobom.

Čak i da je izmišljena, a ne mislim tako, da je samo prosto priča, verovao bih da negde tamo ima zaista ovakav događaj. Treba bežat na selo, ovaj život u gradu je sranje a ja sam samo u "polu-gradu".

Poslednjih par godina sam video koliko me ispunjava gajenje biljaka, mogu tek misliti koliko bi me usrećio i rad sa životinjama, ali se za sada ne usuđujem preko psa, mačke i ribica. :) Kada smo ove godien završili zid oko kuće, hteli smo da kupimo afričkog ježa pa da ga pustimo u dvorište. Možda odgodine. I par cverglana. .:)
mariopan mariopan 12:19 11.12.2021

Re: Stvarno lepa priča

Kada smo ove godien završili zid oko kuće, hteli smo da kupimo afričkog ježa pa da ga pustimo u dvorište. Možda odgodine. I par cverglana. .:)


Moj jež je verovatno došao sam iz parka ili iz atara, jer je naša ulica skoro na kraju grada. Imam zidanu ogradu oko placa pa ne može da ode, a verovatno je došao iz parka kada je kapija bila otvorena?

Običan domaći jež ali je mnogo sladak i pitom. Pošto je dugo kod nas navikao se na nas i dolazi noću i do kučnih vrata, zato što tu često ima hrane. Hranim komšijske mačke pa ako nešto ostane on to do jutra pokupi.

To mi nije jasno, kako savlada stepenice, pet komada, dosta visoke za njega, on je mali, ima oko kilogram.
I još mi nije jasno, ako je on bio samac, i spolja ne može da uđe drugi jež, otkuda meni mali ježići koje smo letos videli kako se šetaju ispod bujne loze "orlovi nokti" koja puzi i po travnjaku?

Letos smo snajka, ćerka i ja pušile napolju, sedimo na tim stepenicama kao kokoške na sedalu, i lepo vidimo na mesečini kako se nešto malo šeta tamo i pokušava da ode u park. Čekale smo da vidimo šta je to, i vidimo da su to mali ježići.
Čekam proleće da vidim da li su još tu ili su otišli u park.

Zato sam ja onoliko kukala da se vratim kući iz Atine, ono kad nisam mogla. Beton, beton, samo beton...život u gradu mi je dosadan, koliko god taj grad bio atraktivan lepše mi je kod kuće.



alselone alselone 12:44 11.12.2021

Re: Stvarno lepa priča

Evo ih kod nas u dvorištu

mariopan mariopan 14:01 11.12.2021

Re: Stvarno lepa priča

alselone
Evo ih kod nas u dvorištu


Preslatki su.

Mi smo naše videli samo na mesečini i kratko, odmah su zbrisali u žbunje od cveća.
vcucko vcucko 00:18 12.12.2021

Re: Stvarno lepa priča

mariopan
alselone
Evo ih kod nas u dvorištu


Preslatki su.

Mi smo naše videli samo na mesečini i kratko, odmah su zbrisali u žbunje od cveća.

Ježeva ima i kod mene na Novom Bg - stari Merkator. Bukvalno ispod zgrade, dole prema temeljima imaju neku svoju rupu. Ima ih i ispod Fontane, tamo prema Omladinskih brigada.
Obožavam da ih vidim.
Iskreno se nadam da ne prelaze ulice, da ih nešto ne pregazi. Ima tu dosta zelenila u komadu, valjda ne traže đavola...
mariopan mariopan 16:16 12.12.2021

Re: Stvarno lepa priča

vcucko
mariopan
alselone
Evo ih kod nas u dvorištu


Preslatki su.

Mi smo naše videli samo na mesečini i kratko, odmah su zbrisali u žbunje od cveća.

Ježeva ima i kod mene na Novom Bg - stari Merkator. Bukvalno ispod zgrade, dole prema temeljima imaju neku svoju rupu. Ima ih i ispod Fontane, tamo prema Omladinskih brigada.
Obožavam da ih vidim.
Iskreno se nadam da ne prelaze ulice, da ih nešto ne pregazi. Ima tu dosta zelenila u komadu, valjda ne traže đavola...

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:13 11.12.2021

Nobel, nego šta

Ako postoji kakva književna nagrada u Srbiji, regionu, a i šire, za prozu koju pišu veterinari, treba je dodeliti našem blogokolegi nikvet-u.
milisav68 milisav68 13:32 11.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Vojislav Stojković
Ako postoji kakva književna nagrada u Srbiji, regionu, a i šire, za prozu koju pišu veterinari, treba je dodeliti našem blogokolegi nikvet-u.

Najbolji veterinar među piscima, i najbolji pisac među veterinarima.
mariopan mariopan 14:02 11.12.2021

Re: Nobel, nego šta

milisav68
Vojislav Stojković
Ako postoji kakva književna nagrada u Srbiji, regionu, a i šire, za prozu koju pišu veterinari, treba je dodeliti našem blogokolegi nikvet-u.

Najbolji veterinar među piscima, i najbolji pisac među veterinarima.

nikvet pn nikvet pn 14:03 11.12.2021

Re: Nobel, nego šta



Хвала, али немојмо претеривати. Лако је написати кад има шта, тешко је кад нема па мораш да измишљаш
mariopan mariopan 14:27 11.12.2021

Re: Nobel, nego šta

nikvet pn


Хвала, али немојмо претеривати. Лако је написати кад има шта, тешко је кад нема па мораш да измишљаш

Ne preterujemo. Zato što se oseti da voliš ljude o kojima pišeš a već znamo da voliš životinje. To je znak da si dobar čovek.

Vidiš dobro u ljudima i to toliko ceniš i pamtiš da o tome pišeš, i kad vreme prođe i svi zaborave, ti ne zaboraviš.

I to lepo radiš, mogu da vidim u slikama to što pišeš.
milisav68 milisav68 14:49 11.12.2021

Re: Nobel, nego šta

mariopan
mogu da vidim u slikama to što pišeš.

To je dar pripovedanja.

I tebi to dobro ide sa onim inspektorom.

Meni je to uvek bio problem, skoro svaki put odlutam negde, što bi reko Lane Gutović - sad ne znam što sam vam ovo ispričao.
vcucko vcucko 00:23 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

nikvet pn


Хвала, али немојмо претеривати. Лако је написати кад има шта, тешко је кад нема па мораш да измишљаш


Možda glupo pitanje, ali zanima me.

Gledaš li ove emisije na NG Wild, Dr Pol, pa neki veterinari sa Aljaske, klinika za egzotične životinje, ima toga (to im je značajan deo programa). Koliko je to realno, koliko ušminkano za TV?

Ja volim to da pogledam, kad imam vremena jedan od prvih izbora na TV.
nikvet pn nikvet pn 00:45 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Код свих је рука продуцента мање или више (мени) видљива. Најмање шминке, дакле најсировије и најближе истини је др Пол. Одличан је. То је практично документарац. Довољно да га пар заштитарки туже због суровости према животињама, једва се сирома' одбранио. Зато сада пред сваку епизоду стоји уверавање да је приказани поступак у складу али због скраћивања снимка може изгледати да није.
kick68 kick68 04:04 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Najbolji veterinar među piscima, i najbolji pisac među veterinarima


Saglasna! (da ne prizivam...)

Али мој ДрагИца ми највеци таблета!


Lepo se nasmejah, ali ima istine... Neki ljudi su kao melem, neki toksični ...
@ vcucko
Mislim da se kaže Pašina ravan.
vcucko vcucko 11:36 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

kick68
Najbolji veterinar među piscima, i najbolji pisac među veterinarima


Saglasna! (da ne prizivam...)

Али мој ДрагИца ми највеци таблета!


Lepo se nasmejah, ali ima istine... Neki ljudi su kao melem, neki toksični ...
@ vcucko
Mislim da se kaže Pašina ravan.

Meni su pričali da jeste tako bilo u originalu. Ali su Baštani smislili kako da ne zvuči turski, a da se zna o čemu se radi. Pa se kaže Paašna ravan, u smislu mesto za ispašu.
Tamo je otkupna stanica za mleko, a mislim i pogoni za one proizvode Zapis Tare (što jeste neka vrsta podvale, jer to definitivno nije Tara).
Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.
adviser adviser 14:06 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko
kick68
Najbolji veterinar među piscima, i najbolji pisac među veterinarima


Saglasna! (da ne prizivam...)

Али мој ДрагИца ми највеци таблета!


Lepo se nasmejah, ali ima istine... Neki ljudi su kao melem, neki toksični ...
@ vcucko
Mislim da se kaže Pašina ravan.

Meni su pričali da jeste tako bilo u originalu. Ali su Baštani smislili kako da ne zvuči turski, a da se zna o čemu se radi. Pa se kaže Paašna ravan, u smislu mesto za ispašu.
Tamo je otkupna stanica za mleko, a mislim i pogoni za one proizvode Zapis Tare (što jeste neka vrsta podvale, jer to definitivno nije Tara).
Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.

Ja je oduvek zovem Bajna Bašta.
kick68 kick68 14:38 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Mislim da se kaže Pašina ravan.

Meni su pričali da jeste tako bilo u originalu. Ali su Baštani smislili kako da ne zvuči turski, a da se zna o čemu se radi. Pa se kaže Paašna ravan, u smislu mesto za ispašu.

Možda me sećanje vara, ali meni se čini da su lokalci govorili Paš'na ravan.
Ali to je bilo jako, jako davno.

Pozdrav
gvozden1 gvozden1 16:37 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

meni se čini da su lokalci govorili Paš'na ravan.

Tako je.
Ono i se ne čuje ali nekako podrazumeva, i otud uvek dilema da li je u pitanju paša kao turska titula, ili paša kao ispaša.
Naglasak je kao kod turskog paše, ali se i ne čuje, pa zabuna.

Uglavnom vašari na Paš'noj Ravni su bili čuveni, bez obzira na ime.
zilikaka zilikaka 17:26 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.

Ja se sećam da sam od lokalaca čula da je poreklo imena upravo zbog Baje koji je imao baštu. Ne verujem da se sad po tom pitanju nešto menjalo.
nikvet pn nikvet pn 17:54 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

У том нешто мало неравном пределу когод има башту стварно је Баја
vcucko vcucko 23:05 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

kick68
Mislim da se kaže Pašina ravan.

Meni su pričali da jeste tako bilo u originalu. Ali su Baštani smislili kako da ne zvuči turski, a da se zna o čemu se radi. Pa se kaže Paašna ravan, u smislu mesto za ispašu.

Možda me sećanje vara, ali meni se čini da su lokalci govorili Paš'na ravan.
Ali to je bilo jako, jako davno.

Pozdrav

Upravo to. Mislim davno, jako davno.
Sad govore kako sam napisao. Paašna ravan.

Doduše, da se ogradim, tako kažu Baštani (Baštaani, sa naglaskom na drugo a). Lokalce sa Brda slabo znam. Moja tazbina je dedovinom sa Rače, kod manastira, to je na skroz drugu stranu.
A i šta ima lokalci da se petljaju u odluke iz opštinskog centra, pa (što bi rekao Don Barzini) nije samoupravni socijalizam
vcucko vcucko 23:07 12.12.2021

Re: Nobel, nego šta

zilikaka
Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.

Ja se sećam da sam od lokalaca čula da je poreklo imena upravo zbog Baje koji je imao baštu. Ne verujem da se sad po tom pitanju nešto menjalo.

Ja kad hoću da iznerviram ženu kažem "ovi tvoji iz Bajabahče".
Aferim
vrabac_onaj vrabac_onaj 10:29 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko

Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.


Bajova Bašta bi rešilo problem, a i bilo bi u skladu sa lokalnim govorom.
adviser adviser 10:46 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
vcucko

Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.


Bajova Bašta bi rešilo problem, a i bilo bi u skladu sa lokalnim govorom.

Eee, to!
Bajoova.
Ili možda Baajova.
docsumann docsumann 10:59 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Bajoova.
Ili možda Baajova.


zavisi koristiš li podgorički ili cetinjski naglasak. s tim da je na cetinjskom - Baajoova
vcucko vcucko 11:14 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

adviser
vrabac_onaj
vcucko

Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.


Bajova Bašta bi rešilo problem, a i bilo bi u skladu sa lokalnim govorom.

Eee, to!
Bajoova.
Ili možda Baajova.

Nisam siguran, da bi to bilo u skladu sa lokalom. To mi je, što docs kaže, više crnogorički. A baštani su Ercovi.

Možda pre "Baje Bašta". Ili "BajA Bašta" u istom smislu (od Baje/Baja bašta).
Kao Iksića kuća, ili Ipsilonovića vodenica.
Tu je Baštanski govor više oslonjen na prekodrinsku varijantu, nego na recimo šumadijsku.
vrabac_onaj vrabac_onaj 11:39 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko
adviser
vrabac_onaj
vcucko

Bilo je i predloga da Bajina Bašta postane Bajna Bašta, ono fakat kad kažeš Bajina odmah se stvori slika nekog Baje sa turbanom koji vitla bičem i viče đaa ali to nije zaživelo i ostala je Bajina Bašta.


Bajova Bašta bi rešilo problem, a i bilo bi u skladu sa lokalnim govorom.

Eee, to!
Bajoova.
Ili možda Baajova.

Nisam siguran, da bi to bilo u skladu sa lokalom. To mi je, što docs kaže, više crnogorički. A baštani su Ercovi.

Možda pre "Baje Bašta". Ili "BajA Bašta" u istom smislu (od Baje/Baja bašta).
Kao Iksića kuća, ili Ipsilonovića vodenica.
Tu je Baštanski govor više oslonjen na prekodrinsku varijantu, nego na recimo šumadijsku.


Pa ne bih baš rekao. U Sekulićima iznad Mitrovca imaš kafanu "Kod Bana", meštani je zovu "Banova kafana". U Kosjeriću će ti isto reči Salov pas (Saletov pas).
Ako sam ja možda zaboravio đedovski i prađedovski, imam kolegu iz Kosjerića. Reči će idem do Sala, ali će nepogrešivo reči Salov laptop (za kolegu Sašu/Saleta).
Veruj mi, ti se možda tamo oženio, ali ja sam poreklom odande.

EDIT:
Otac mi se zove Radomir/Rade. Kao malog su me uvek predstavljali sa: "Ovo je Radov sin".
vrabac_onaj vrabac_onaj 11:55 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko

Nisam siguran, da bi to bilo u skladu sa lokalom. To mi je, što docs kaže, više crnogorički. A baštani su Ercovi.


Ercov je generički srbijanski naziv za stanovnike Zapadne Srbije koji aludira na hercegovačko poreklo. Međutim, baš taj kraj oko Kosjerića i Bajine Bašte je mahom naseljen iz Crne Gore. U ostalom, i Hercegovci tako menjaju lična imena.
alselone alselone 12:01 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

idem do Sala
Salov laptop (za kolegu Sašu/Saleta)

Nažalost da.
alselone alselone 12:01 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

idem do Sala
Salov laptop (za kolegu Sašu/Saleta)

Nažalost da.
vrabac_onaj vrabac_onaj 12:11 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone
idem do Sala
Salov laptop (za kolegu Sašu/Saleta)

Nažalost da.


Nemoj mi reči da te to sad rasplakalo...
Mislim, to je najispravniji srpski izgovor
adviser adviser 12:12 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj

...

EDIT:
Otac mi se zove Radomir/Rade. Kao malog su me uvek predstavljali sa: "Ovo je Radov sin".

Dakako!
alselone alselone 12:20 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Mislim, to je najispravniji srpski izgovor


Aha, baš to, lako je tebi kad se ne zoveš Salo.
vrabac_onaj vrabac_onaj 12:28 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone
Mislim, to je najispravniji srpski izgovor


Aha, baš to, lako je tebi kad se ne zoveš Salo.


Pa ne.
Sale, kod Sala, Salov (nešt0)...
baš kao:
Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?
adviser adviser 12:55 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
alselone
Mislim, to je najispravniji srpski izgovor


Aha, baš to, lako je tebi kad se ne zoveš Salo.


Pa ne.
Sale, kod Sala, Salov (nešt0)...
baš kao:
Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?

Đorđov.
docsumann docsumann 13:02 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

adviser
vrabac_onaj
alselone
Mislim, to je najispravniji srpski izgovor


Aha, baš to, lako je tebi kad se ne zoveš Salo.


Pa ne.
Sale, kod Sala, Salov (nešt0)...
baš kao:
Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?

Đorđov.


Đorđevljev
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 13:17 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?


Taj se na 'ercegovackom ni ne zove Đorđe nego Đooorđo.

Nego kod te akcije oko promene imena Bajine Baste sta je sa bahčom? To bi onda morao biti Baajov Vrt

Mada je Baja moze biti od turskog bayi sto je trgovac pa je alternativni naziv Dilerov Vrt ili Dilerov Vrtnjak.
adviser adviser 13:43 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

docsumann
adviser
vrabac_onaj
alselone
Mislim, to je najispravniji srpski izgovor


Aha, baš to, lako je tebi kad se ne zoveš Salo.


Pa ne.
Sale, kod Sala, Salov (nešt0)...
baš kao:
Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?

Đorđov.


Đorđevljev

Đorđetovljev ili, možda, Đorđetovov?
vcucko vcucko 13:49 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Neues aus der Nachbarschaft
Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?


Taj se na 'ercegovackom ni ne zove Đorđe nego Đooorđo.

Nego kod te akcije oko promene imena Bajine Baste sta je sa bahčom? To bi onda morao biti Baajov Vrt

Mada je Baja moze biti od turskog bayi sto je trgovac pa je alternativni naziv Dilerov Vrt ili Dilerov Vrtnjak.

Bahče = bašta, vrt;

Fenerbahče (fudbaski klub) = bašta fenjera (kvart u azijskom delu).
Kao što je Galatasaraj = bogataška palata, dvor (i kvart u evropskom delu).

A i navijači im se tako dele. Kao u Sarajevu. Galata je klub bogatijeg sloja, trgovaca i sl. (kao FK Sarajevo, pitari). Fener je klub siromašnijh masa (kao Željo).
vcucko vcucko 13:55 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj

Veruj mi, ti se možda tamo oženio, ali ja sam poreklom odande.

Ama sve stoji. Ja sam tamo Vlade / Vladov. Ispadoh Drakula, ko Vlad Cepeš.

Nego u množini ide kraći oblik + a, to svakako.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 14:00 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta


vcucko
Neues aus der Nachbarschaft
Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?


Taj se na 'ercegovackom ni ne zove Đorđe nego Đooorđo.

Nego kod te akcije oko promene imena Bajine Baste sta je sa bahčom? To bi onda morao biti Baajov Vrt

Mada je Baja moze biti od turskog bayi sto je trgovac pa je alternativni naziv Dilerov Vrt ili Dilerov Vrtnjak.

Bahče = bašta, vrt;

Fenerbahče (fudbaski klub) = bašta fenjera (kvart u azijskom delu).
Kao što je Galatasaraj = bogataška palata, dvor (i kvart u evropskom delu).

A i navijači im se tako dele. Kao u Sarajevu. Galata je klub bogatijeg sloja, trgovaca i sl. (kao FK Sarajevo, pitari). Fener je klub siromašnijh masa (kao Željo).


Zezam se zbog problematicnog Baje a zapostavlja se bahca iako je jasno da je to turcizam. Odnosno persijanizam.
vcucko vcucko 14:14 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
vcucko

Nisam siguran, da bi to bilo u skladu sa lokalom. To mi je, što docs kaže, više crnogorički. A baštani su Ercovi.


Ercov je generički srbijanski naziv za stanovnike Zapadne Srbije koji aludira na hercegovačko poreklo. Međutim, baš taj kraj oko Kosjerića i Bajine Bašte je mahom naseljen iz Crne Gore. U ostalom, i Hercegovci tako menjaju lična imena.

Koliko znam uža Šumadija (Kg-Topola), oni su poreklom iz Crne Gore?

Nešto mi se ne uklapa kad povezujete BB i Kosjerić, njih mislim Baštani nešto i ne smatraju za svojtu. Nego za neku podvrstu užih Užičana Više se osećaju povezani dalje prema jugu, tromeđi, Priboj i tako to. Ako si poreklom od tamo znaš šta su (bile) MOSI, to je ta priča.

Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima. Dosta ih je svojevremeno iselilo tamo, trbuhom za kruhom. Ima u Čačku zavičajno udruženje Baštana, ne znam da i je i dalje aktivno, ali u svoje vreme su bili i aktivni i itekako ih se pitalo u Bašti.
alselone alselone 16:02 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Radetov nešto.

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? J

Verovatno bih rekao i jedno i drugo.
vrabac_onaj vrabac_onaj 16:44 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko

Nešto mi se ne uklapa kad povezujete BB i Kosjerić, njih mislim Baštani nešto i ne smatraju za svojtu. Nego za neku podvrstu užih Užičana


Koliko ja znam, dosta se međusobno ženilo i udavalo. Šta ga znam, verovatno zavisi od porodice do porodice. Takođe, kada se išlo u Bosnu preko Drine nekim poslom, išlo se preko Seča Reke i Varde na Bajinu Baštu. Otud i Skelanima to ime na drugoj obali.

Više se osećaju povezani dalje prema jugu, tromeđi, Priboj i tako to.


Pa to ti dođe to. Kada se kaže Ercov, to ti dođe (u prvobitnom pogrdno) od Era, a to je od Ercegovac ali se tu ne misli baš na Nevesinje ili Mostar nego na Priboj, Prijepolje u Srbiji, u CG severozapad (Dakle Pljevlja, Durmitor, Piva pa sve do Nikšića) i sa one strane Foća, Čajniće itd. Sve je to spadalo u Staru ("veliku" ) Hercegovinu.
Mada konkretno u Kosjerić je dosta došlo (i prelivalo se ka BB) iz one Stare Crne Gore, samo ime mesta i spomenik u njemu to svedoči (Kosijeri kod Cetinja).




vrabac_onaj vrabac_onaj 16:46 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone

Radetov nešto.


Što bi nekoć rekao Oliver Mlakar u kviskoteci: "Nažalost krivo".

vrabac_onaj vrabac_onaj 16:47 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko


Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima.


Čačak nije u Šumadiji.
zilikaka zilikaka 16:48 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

baš kao:
Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?

Pa,sad, kako se uzme.
Otac mog muža se zvao Radivoj al je celog života bio Rada, po dedi.
I sve što je njegovo je bilo Radino.
vrabac_onaj vrabac_onaj 16:50 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

zilikaka

Pa,sad, kako se uzme.
Otac mog muža se zvao Radivoj al je celog života bio Rada, po dedi.
I sve što je njegovo je bilo Radino.


Tako je, Rada znači Radino. Pera, opet Perino.

Ali zato Pero ili Rade, onda Perovo odnosno Radovo. Baš kao kad je neko Pavle, onda je Pavlovo.
alselone alselone 17:13 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Pera, opet Perino.

Ali zato Pero ili Rade


Tako je, zato Salo - Salovo.
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:19 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone
Pera, opet Perino.

Ali zato Pero ili Rade


Tako je, zato Salo - Salovo.


Ne, ne.
Prati nit, Pavle - Pavlovo, Rade - Radovo...

Kad bi se neko zvao Salet, onda bi bilo Saletovo.

alselone alselone 17:21 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Kad bi se neko zvao Salet, onda bi bilo Saletovo.


Potpisujem, samo nemoj Salovo kumim te Isusom.

Kada vidiš pun parking za bicikOVE, da li kažeš "vidi koliko bicikala" ili "biciklova"?

Takodje, insistiram da se kaže "noćom" a ne "noću".

P.S: Misli na oca dok odgovaraš.
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:30 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone
Kad bi se neko zvao Salet, onda bi bilo Saletovo.


Potpisujem, samo nemoj Salovo kumim te Isusom.


Ama zajebavam te sve vreme i ja kažem Saletovo i Radetovo.
Međutim Salovo i Radovo uopšte nije neispravno, kako god da ti zvuči, to hoću da kažem.

P.S: Misli na oca dok odgovaraš.


Na matorog Rada?
crossover crossover 17:44 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj

Kad bi se neko zvao Salet, onda bi bilo Saletovo.


Sašo (Sašovo), tako bi rekli u Crnoj Gori. :)
Idemo kod Saše u Ljermontovu ulicu, tako bi rekli u Beogradu, a Beograđani znaju jer su čitali Ljermonta. Još uvek stoji ta tabla u Ljermontovljevoj.
crossover crossover 17:48 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone

Potpisujem, samo nemoj Salovo kumim te Isusom.


Brate, potpuno te razumem, mene neka baba zvala Stašo. :)
mariopan mariopan 17:50 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

alselone
Kad bi se neko zvao Salet, onda bi bilo Saletovo.


Potpisujem, samo nemoj Salovo kumim te Isusom.

Kada vidiš pun parking za bicikOVE, da li kažeš "vidi koliko bicikala" ili "biciklova"?

Takodje, insistiram da se kaže "noćom" a ne "noću".

P.S: Misli na oca dok odgovaraš.

...i sa decama a ne sa decom.
adviser adviser 17:53 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

zilikaka
baš kao:
Rade, kod Rada, Radov (nešto)...

Jel ideš kod Đorđa ili kod Đorđeta? Jel Đorđev ili Đorđetov?

Pa,sad, kako se uzme.
Otac mog muža se zvao Radivoj al je celog života bio Rada, po dedi.
I sve što je njegovo je bilo Radino.

Zar ne bi trebalo da bude Radovo?

Gde je vrabac da pojasni - i arbitrira.
gvozden1 gvozden1 18:15 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Otac mog muža se zvao Radivoj al je celog života bio Rada

Najpoznatiji muški Rada je verovatno Radomir Rada Pašić.

Uobičajeno jeste da skraćeno od Radomir, Radivoj(e), Radis(l)av.... bude Rade, ali dešava se ko zna zašto i da se skrati na Rada.

A ovo, Sale - Salov, Sala, Salu, Salom.... to svakodnevno koristim.
Komšija se zove Saša, od milja Sale, tako da....

I što prečanima to para uši, baš me briga, para i meni infinitiv pa trpim :)
zilikaka zilikaka 18:56 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

I što prečanima to para uši, baš me briga, para i meni infinitiv pa trpim :)

Razgovaraju Lala i jedan kao ti:
-Slušaj, kod nas je muško Savo, a Sava je reka il žena
-E, slušaj ti mene. Kod nas je muško Sava a Savo je Bosanac
gvozden1 gvozden1 19:07 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta


Razgovaraju Lala i jedan kao ti:

Nije kao ja, i kod mene je A.
Mada za ženu koja se zove Sava, bogufala, ovde nisam čuo.

Za Slava, Savka, tako nešto, jesam, a Sava je muško.
zilikaka zilikaka 21:23 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Da, znam da je i kod tebe Sava nego ono ""kao ti" bilo spram zamerki na naš način govora.

A Savo je definitivno Bosanac.
vrabac_onaj vrabac_onaj 21:37 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

zilikaka


A Savo je definitivno Bosanac.


I Crnogorac a može bogami biti i neki Ercov od južnije sorte.

No nije to bitno, nego sledeće.

Ako se čovek zove Sava, onda idem kod Save, jašuči Savinog konja .

Ako se zove Savo, onda idem kod Sava, jašuči Savovog konja.
zilikaka zilikaka 22:05 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Znam ja to jer ovde imamo i Đuru i Đura, Peru i Pera, i šta sve hoćeš.
Jedino, ordinirala po kolonističkim selima jedna babica, Sosa, pa tako imamo i onih koji su trebali biti Jovo i Stevo a postali Jova i Steva.
vcucko vcucko 22:28 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
vcucko


Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima.


Čačak nije u Šumadiji.

Eto ti ga sad.
Ka' te Gedža do'vati

Pa napisah negde gore "uža Šumadija" misleći na Kragujevac i Topolu.
vcucko vcucko 22:30 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
zilikaka


A Savo je definitivno Bosanac.


I Crnogorac a može bogami biti i neki Ercov od južnije sorte.

No nije to bitno, nego sledeće.

Ako se čovek zove Sava, onda idem kod Save, jašuči Savinog konja .

Ako se zove Savo, onda idem kod Sava, jašuči Savovog konja.

Zove Mujo Fatu na mobilni.

- Fato, đe si?
- Evo me na Savi.
- A ka'š kući?
- Čekaj, da pitam Savu
vcucko vcucko 22:33 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj

ali se tu ne misli baš na Nevesinje ili Mostar nego na Priboj, Prijepolje u Srbiji, u CG severozapad (Dakle Pljevlja, Durmitor, Piva pa sve do Nikšića) i sa one strane Foća, Čajniće itd. Sve je to spadalo u Staru ("veliku" ) Hercegovinu.

Bogumi i na Herceg Novi; šta misliš, što se tako zove?
gvozden1 gvozden1 22:34 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
vcucko


Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima.


Čačak nije u Šumadiji.

Jeste.
Makar onaj bolji deo Čačka.
vrabac_onaj vrabac_onaj 22:37 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

zilikaka
Znam ja to jer ovde imamo i Đuru i Đura, Peru i Pera, i šta sve hoćeš.
Jedino, ordinirala po kolonističkim selima jedna babica, Sosa, pa tako imamo i onih koji su trebali biti Jovo i Stevo a postali Jova i Steva.


Normalno, ljudi se prilagođavaju okolini u kojoj žive, to ke odlika inteligencije. Evo sad kada sam bio u Crnoj Gori upoznah rođenog Novosađanina koji se zove Aleksandar a živi dole više od dvadeset godina. Predstavio mi se kao Aco.
vrabac_onaj vrabac_onaj 22:41 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vcucko
vrabac_onaj
vcucko


Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima.


Čačak nije u Šumadiji.

Eto ti ga sad.
Ka' te Gedža do'vati

Pa napisah negde gore "uža Šumadija" misleći na Kragujevac i Topolu.


Čačak nije Šumadija, uprkos Lepoj Breni, a može da misli ko šta hoće.
predatortz predatortz 22:51 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

Zove Mujo Fatu na mobilni.

- Fato, đe si?
- Evo me na Savi.
- A ka'š kući?
- Čekaj, da pitam Savu


Fato, đe si?
Na Savi, u Zvorniku!
Misliš, na Drini?!
Na Savi, znam valjda na kome sam!

gvozden1 gvozden1 23:01 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
vcucko
vrabac_onaj
vcucko


Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima.


Čačak nije u Šumadiji.

Eto ti ga sad.
Ka' te Gedža do'vati

Pa napisah negde gore "uža Šumadija" misleći na Kragujevac i Topolu.


Čačak nije Šumadija, uprkos Lepoj Breni, a može da misli ko šta hoće.


Ajmo još jedan krug :)

Veliki deo Čačka, leva strana Morave, jeste Šumadija.

vrabac_onaj vrabac_onaj 23:08 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1
vrabac_onaj
vcucko
vrabac_onaj
vcucko


Od Šumadije nekako ispada da su najbliži sa Čačanima.


Čačak nije u Šumadiji.

Eto ti ga sad.
Ka' te Gedža do'vati

Pa napisah negde gore "uža Šumadija" misleći na Kragujevac i Topolu.


Čačak nije Šumadija, uprkos Lepoj Breni, a može da misli ko šta hoće.


Ajmo još jedan krug :)

Veliki deo Čačka, leva strana Morave, jeste Šumadija.



Grebići? To je Čačak ko što su Borča ili Surčin Beograd (a ono u stvari Austrija).
:)
gvozden1 gvozden1 23:27 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta


Grebići? To je Čačak ko što su Borča ili Surčin Beograd (a ono u stvari Austrija).
:)

Bliže, bliže
Možda nešto kao Lion/Bulbulder :)

Nego, kad reče Brena, znaš li pesmu "kuće male, krečene u belo"?

Smatra se tipičnom šumadijskom, čak ima i stih "takva nam je Šumadija, ljudi"

A pisao ju je moj komšija, Mioničanin.
E kad bi takvom rekao da nije Šumadinac, i pominjao neke mape, ni ono tvoje štene te ne bi spasilo.

Šumadija je pre osećaj nego geografija.
vrabac_onaj vrabac_onaj 23:31 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1

Šumadija je pre osećaj nego geografija.


To ti kažem, ovi Čačani koje znam baš ne vole da ih se naziva Šumadincima.
gvozden1 gvozden1 23:39 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

vrabac_onaj
gvozden1

Šumadija je pre osećaj nego geografija.


To ti kažem, ovi Čačani koje znam baš ne vole da ih se naziva Šumadincima.

Pričali smo i o tome, ja među njima živeo godinama, znam za tu zavadu grebići/plemići, ali nikog, baš nikog od plemića (Čačak bez Ljubića) koji negira šumadinstvo nisam sreo.

Nisam baš siguran gde je rođen, ali i čuveni Biska (onaj kome je Točak posvetio 22 kompozicije) je tad živeo u Ljubiću.

A Točak je plemić.
Plemić koji je svirao Šumadijski bluz.

Komplikovanije je to od linija na karti.
vrabac_onaj vrabac_onaj 23:55 13.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1


Komplikovanije je to od linija na karti.


Naravno da jeste, uporedi samo govor, akcentaciju, Kragujevca i Čačka.

ali nikog, baš nikog od plemića (Čačak bez Ljubića) koji negira šumadinstvo nisam sreo.


Ja jesam, više njih. I uopšte nisu povezani, ne poznaju se međusobno. Podejednako gadljivu facu slože na pominjanje kako Užica tako i Kragujevca :)
Ali insistiraju na tome da nisu Šumadinci.

A Točak je plemić.
Plemić koji je svirao Šumadijski bluz.


A kakve to ima veze?
Ja da imam talenta, pre svega bih svirao Južnjački bluz (ono, Niš, Pirot, Vranje) a nikakve veze sa jugom nemam.
gvozden1 gvozden1 00:08 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta


A kakve to ima veze?

Pa ako neko insistira da nije Šumadinac, teško da bi baš to poželeo da piše, svira i peva o "mojoj Šumadiji"

Zamisli Predatora koji insistira da nije Bosanac, i sad sa on komponuje pesmu o "mojoj Bosni"
vrabac_onaj vrabac_onaj 00:19 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1

A kakve to ima veze?

Pa ako neko insistira da nije Šumadinac, teško da bi baš to poželeo da piše, svira i peva o "mojoj Šumadiji"

Zamisli Predatora koji insistira da nije Bosanac, i sad sa on komponuje pesmu o "mojoj Bosni"


Ovaj čovek je iz Nina pored Zadra.



Klikni na link na okviru za youtube video, ne može da se prikazuje na drugim sajtovima.
gvozden1 gvozden1 00:30 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta


Klikni na link na okviru za youtube video, ne može da se prikazuje na drugim sajtovima.

Jesam, ali ne znam šta je poenta.

Šta je to Džoni negirao da jeste u životu van muzike, a u pesmama to slavio?
vrabac_onaj vrabac_onaj 00:39 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1

Klikni na link na okviru za youtube video, ne može da se prikazuje na drugim sajtovima.

Jesam, ali ne znam šta je poenta.

Šta je to Džoni negirao da jeste u životu van muzike, a u pesmama to slavio?


Jebiga stažo, izgleda da mora "pokaznim putem" ako ne može drugačije (taj izraz "pokaznim putem" sam pokupio od mog staže u vojsci)

Dakle:

gvozden1

A kakve to ima veze?

Pa ako neko insistira da nije Šumadinac, teško da bi baš to poželeo da piše, svira i peva o "mojoj Šumadiji"


Džoni Štulić sigurno nije "Srbijanac" a peva o nekom tamo jebenom "Timoku koji pozdravlja Veljkov grad" i gde su mu "spalili crkvu u kojoj venča se mlad". Uzgred, ni to nije Šumadija, mislim taj Timok i ostalo.
gvozden1 gvozden1 00:54 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta


Džoni Štulić sigurno nije "Srbijanac

Nije, ali isto tako nikad nije ni negirao da je Srbin.

A to je poenta, u negiranju, jasnoj i direktnoj tvrdnji " ja to nisam " a onda slavljenju toga od čega se ograđuje u pesmi.

To bi bila paralela sa onim da plemići tvrde da nisu Šumadinci.

Džoni je i šajkaču nosio (onaj spot sa Cukićem)
razmisljam razmisljam 01:09 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1

Mada za ženu koja se zove Sava, bogufala, ovde nisam čuo.

Za Slava, Savka, tako nešto, jesam, a Sava je muško.


Мама моје школске другарице, Црногорка, звала се Сава.

А Саво је мушко у Црној Гори или што рече Зили Убосни, док је у Војводини носилац ипсилон хромозома Сава.
vrabac_onaj vrabac_onaj 01:10 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1


A to je poenta, u negiranju, jasnoj i direktnoj tvrdnji " ja to nisam " a onda slavljenju toga od čega se ograđuje u pesmi.


Ne to nije poenta. Poenta je, opet ću da citiram, u ovoj tvrdnji:


Pa ako neko insistira da nije Šumadinac, teško da bi baš to poželeo da piše, svira i peva o "mojoj Šumadiji"


Dakle, ovaj argument je apsolutno nevalidan. Ja ne znam kako se R.M.Točak izjašnjavao, možda je bio zagriženi Šumadinac ali to što je negde pevao o "mojoj Šumadiji" nikako nije dokaz toga.

Jeste hipoptetičko pitanje, ali ako bi pitao Džonija Štulića da li je iz Negotinske Krajine, šta misliš kako bi odgovorio?

Idemo dalje, ovo je jedna mnogo lepa pesma o Flandriji, čovek koji je peva nije Flamanac nego Valonac (a te dve sorte se baš ne podnose mnogo). Čak i peva na flamanskom(holandskom) a ne na svom maternjem francuskom.



Sve u svemu, nađi bolji argument od toga da su Čačani Šumadinci od toga da Točak peva o Šumadiji pošto ti je taj truba.
gvozden1 gvozden1 01:16 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta


Jeste hipoptetičko pitanje, ali ako bi pitao Džonija Štulića da li je iz Negotinske Krajine, šta misliš kako bi odgovorio?

E sad se opet vraćamo na složenost pojma Šumadinac.
Nije to isto kao pojam negotinske krajine.
gvozden1 gvozden1 01:18 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

u svemu, nađi bolji argument od toga da su Čačani Šumadinci od toga da Točak peva o Šumadiji pošto ti je taj truba.

Pa tebi su samo mape dovoljan argument, a to je previše šturo da bi se njima objasnila osećanja.

Al dobro, neko to oseća neko ne oseća.
vrabac_onaj vrabac_onaj 01:31 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1

Pa tebi su samo mape dovoljan argument, a to je previše šturo da bi se njima objasnila osećanja.

Al dobro, neko to oseća neko ne oseća.


Ne nisu mape, upravo pričam o osećaju.
Rekoh već, Gedža jesam, Šumadinac nisam.

Pre svega toga sam Srbin.
Dakle od Doksovog Novog do Predove Tuzle. Od Zilinog Zrenjanina do tazbine u Petrovcu/Drvaru.
Od Mojkovca do Pirota i od Nevesinja do Kikinde.
I tako dalje.
gvozden1 gvozden1 01:34 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

.
Rekoh već, Gedža jesam, Šumadinac nisam.

Ali tvrdiš da Čačani nisu Šumadinci.
vrabac_onaj vrabac_onaj 01:43 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1
.
Rekoh već, Gedža jesam, Šumadinac nisam.

Ali tvrdiš da Čačani nisu Šumadinci.


Ama to tvrde Čačani koje poznajem, a ne ja. Počeo sam da razmišljam o tome kada me čovek, sada već ima dosta godina, skoro pa napušio kada sam ga nazvao Šumadincem. Posle sam od ne jednog čuo istu priču.
gvozden1 gvozden1 01:54 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta


Ama to tvrde Čačani koje poznajem

A što njih uzimaš kao reper za opšte?
Oni tvrde tako, neki drugi tvrde drugačije, i samo je to dovoljno da se razume da se radi o relativno stvari gde rezolutnim stavovima nije mesto.

Šumadija ima pandan u npr Krajini, kad se kaže ljuti Krajišnik, na koje granice se tačno misli, koja obala koje reke, i tako precizno od tačke do tačke?

Više osećaj pripadnosti nego mape.

Sa Sremom, Banatom, Mačvom.... stvar stoji znatno drugačije, tu su stvari jasne.
vrabac_onaj vrabac_onaj 01:59 14.12.2021

Re: Nobel, nego šta

gvozden1


Više osećaj pripadnosti nego mape.


Aj da ponovim opet. Gedža da, Šumadinac ne.
I nisam jedini u, aj da je tako nazovemo, Karađorđevoj Srbiji koji će tako odgovoriti.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana