Biz

Bogataši

Predrag Brajovic RSS / 16.03.2020. u 19:08

 

Знате ли ко су били најбогатији људи у Србији пре Другог Светског Рата? Не знате?

Не, то није тачно. Знате их, али их не памтите као богаташе. Ево њихових имена: Сима Игуманов, Миша Анастасијевић, Никола Спасић, Илија Коларац, Лука Ћеловић, Влајко Каленић. Памтимо их као задужбинаре и добротворе.

Сви ови богаташи били су велики задужбинари и добротвори Српске државе и друштва. За неке од њих, попут Луке Ћеловића, који је Београдском Универзитету оставио своју имовину, важило је да су међу најбогатијим људима Европе. Груба рачуница каже да је од његове задужбине сваке године Београдски Универзитет добијао 3.000.000€, а укупна имовина његовог задужбинарског фонда износила је око 30.000.000€.

Ти људи израстали су у богаташе у једном друштву, и вратили су му, за живота или после смрти, оно што су сматрали да треба. Они су некако разумели да њихово богатство није само плод њиховог умећа, већ и добрим делом читавог Српског друштва. Тачно је, неки од њих су оставштином откупљивали грехе, али то није мање благотворним чинило њихове задужбине.

Данашњи богаташи и имућни људи?

Случајно су ми, из склоности да пратим поједине куварске суперхероје, допале објаве Рене Реџепија (ресторан Нома, Копенхаген, Данска) и Масима Ботуре (ресторан Остерија Франческана, Модена, Италија), који су, из осећања одговорности због епидемије корона вируса, затворили своје ресторане. И један и други својим запосленима и даље ће исплаћивати зараде, додуше умањене, и пружати сваку другу помоћ.

Опет, на Српској сцени, допрле су до нас јадиковке овдашњих имућних хотелијера, који су већ отпустили, неки од њих, своје раднике, и јавно траже да им држава помогне. Желе да скину сав терет пропасти свог пословања са својих леђа, траже од државе заштиту свог џепа. Чини ми се да ти исти имућни хотелијери нису нам, у својим профитима, понудили да их с нама поделе, већ су их мудро задржали за себе?

Коларац, Игуманов, Ћеловић и остали - давали су од свог богатства Српском друштву. Ови данашњи богаташи сматрају да од тог друштва, без обзира на све, треба само да што више добију?

Предратни Српски велики богаташи били су неретко велики и као људи.

Данашњи махом имају мала богатства.



Komentari (174)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

predatortz predatortz 19:25 16.03.2020

Trgovina nije (uvek) dobitnina

Jevto Popara, veletrgovac iz Bileće, kada je pukao u nekom poslu sa državom, mislim da je liferovao neku hranu za vojsku, te mu je ponuđeno da mu država nadoknadi deo štete, rekao je sledeće:

Ja sam trgovac. Trgovao sam po svojoj pameti. Da svaki put dobijem, trgovina bi se zvala dobitnina. Nadoknadu za moju lošu odluku niko nije dužan da izmiri.

Takvi ljudi treba da imaju!

Edit:

Moderatora obavestio ja, greškom.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:29 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Занимљиво.
Ово данас је једна друга прича.
Делом и о потпуној несолидарности у друштву.
predatortz predatortz 19:35 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Predrag Brajovic
Занимљиво.
Ово данас је једна друга прича.
Делом и о потпуној несолидарности у друштву.


Prvi kapital je, najčešće, prljav.
Problem našeg društva je što je turbulentno i što se ti ciklusi prvobitne akumulacije svako malo događaju.
Ovo danas su novi balvani u biznisu. Šverceri iz devedesetih, ratni profiteri, dileri... Da skratim, ljudi bez morala, etike, kulture i širokih svetonazora. Tek njihovi unuci, ukoliko opet ne bude nekog loma, pa Jovo nanovo, mogu imati osećaj za društvo i zajednicu.

Nas zeza što nikako da zapatimo elitu. Da nije bilo ratova devedesetih, bilo se blizu toga.
Ovako, nova '44.!
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:40 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Tek njihovi unuci, ukoliko opet ne bude nekog loma, pa Jovo nanovo, mogu imati osećaj za društvo i zajednicu.


A zamisli da to nije prekidano, pa da su sad na sceni praunuci praunuka.
Izgleda ipak da je taj patriotizam neka mnogo osetljiva biljka, koja mora dugo da se neguje da bi uspela.
predatortz predatortz 19:44 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

A zamisli da to nije prekidano, pa da su sad na sceni praunuci praunuka.


Onda bi bili na nivou uređene Austrije i sličnih zemalja. I po svesti, i po stepenu poštovanja zakona, i po odnosu prema onim koji rade za tebe. Tada bi razumeli da ti, ja, bilo koji poslodavac, tim ljudima ne činimo ništa, već da oni trebaju nama. Pa, ko je dobar, bistriji, vredniji, energičniji od drugih, trudiš se da ga zadržiš.
freehand freehand 19:58 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Onda bi bili na nivou uređene Austrije i sličnih zemalja. I po svesti, i po stepenu poštovanja zakona, i po odnosu prema onim koji rade za tebe.

I niko ne bi pitao ko je kako stekaokapital,šta su radili Milan Stojadinović i njegovi ministri, njegovi prethodnici i naslednici na mestu ministara finansija i predsednika vlade, ko je i šta stekao ratnim liferacijama, ko i šta berzanskim špekulacijama kojima su uništavane desetine hiljada porodica pogorelaca najstrašnije tradalih u tom velikom otadžbinskom ratu niti bi se pitalo šta su radili princ Đorđe i Rada Pašić po Parizu tih dvadesetih godina. Velika šteta.
Daj Bože da niko ne dira Arkanove, Karićeve i Canetove unuke da zastare dedovski gresi a oni izrastu u aristokrate, dobrotvore i zadužbinare o kojima će neki Brajović pisati hvalospeve u toj srećnoj budućnosti.
predatortz predatortz 20:03 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

I niko ne bi pitao ko je kako stekaokapital


Ne bi, kao što se sad niko ne pita kako su određene porodice u Evropi, koje kapital poseduju stotinama godina, stekle kapital u prvom kolenu.

Kad odeš da radiš u veliku fabriku, u kojoj imaš odlične uslove, gde se tvoj rad ceni i svaki prekovremeni sat plaća, neće te zanimati kako je gazdin čukundeda stekao kintu koja je sve to zavrtila.
niccolo niccolo 20:09 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Ipak, jedan od razloga zašto nemamo tih unuka i praunuka je upravo u tome što je velika većina bogataša, kako iz 19. veka tako i do dana današnjeg, bogatstvo napravila zbog veza sa politikom. To pravilo se od drugog svetskog do evo 2020. ogleda u tome da svaka nova vlast pravi svoje tajkune...
freehand freehand 20:18 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina


Ne bi, kao što se sad niko ne pita kako su određene porodice u Evropi, koje kapital poseduju stotinama godina, stekle kapital u prvom kolenu.

POa i nije da se ne pita. Za mnoge se zna i prezreni su bez obzira da li su im (ne)dela zastarela.


Asve to ama baš nikakve veze nema sa fabrikama i njenim radnicima.
I neki uspeju a neki ne. Kopolina trilogija "Kum" utoliko je veće remek-delo jer opisuje upravo procees o kome ovde govorimo. Možemo, na pšrimer, Poput Brajovića krenuti od trećeg dela i pratiti kako Majkl Korleone uz bogate donacije od lokalne zajednice do Vatikana pokušava da svoju porodicu ugura u "normalan" svet američkih bogataša koji su imali sreću da su svoje porodične istorije opralli nekoliko decenija ili vek ranije.
predatortz predatortz 20:21 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Možemo, na pšrimer, Poput Brajovića krenuti od trećeg dela i pratiti kako Majkl Korleone uz bogate donacije od lokalne zajednice do Vatikana pokušava da svoju porodicu ugura u "normalan" svet američkih bogataša koji su imali sreću da su svoje porodične istorije opralli nekoliko decenija ili vek ranije.


Možemo.
A šta je, po tebi, rešenje?
Da pobijemo i po'apsimo sve porodice sa "istorijom", pa stvaramo nove?
freehand freehand 20:29 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

predatortz
Možemo, na pšrimer, Poput Brajovića krenuti od trećeg dela i pratiti kako Majkl Korleone uz bogate donacije od lokalne zajednice do Vatikana pokušava da svoju porodicu ugura u "normalan" svet američkih bogataša koji su imali sreću da su svoje porodične istorije opralli nekoliko decenija ili vek ranije.


Možemo.
A šta je, po tebi, rešenje?
Da pobihemo i po'apsimo sve porodice sa "istorijom", pa stvaramo nove?

Kakvo rešenje?
Ovde nije postavljen problem, autor je našao način da pokaže kako je sve nekad bilo bolje i kako su bogataši bili bolji, čak i kad su bili gori. Ti si lucidno primetio kako ide taj tok, a onda si okrenuo u kontru.
Ali ako me pitaš šta sa Karićima, Subotićima, Bekoima, Peconijima i svim drugim novotajkunskim familijama - leks specijalis u smislu važenja i retroaktivne primene; oštro i pravično ispitivanje porekla imovine, krivično gonjenje za svako kriminalno delo i oduzimanje svega na taj način stečenog. Nije komplikovano u ozbiljnoj državi.
predatortz predatortz 20:31 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Ali ako me pitaš šta sa Karićima, Subotićima, Bekoima, Peconijima i svim drugim novotajkunskim familijama - leks specijalis u smislu važenja i retroaktivne primene; oštro i pravično ispitivanje porekla imovine, krivično gonjenje za svako kriminalno delo i oduzimanje svega na taj način stečenog. Nije komplikovano u ozbiljnoj državi.


Evo, ja ću prvi da se složim.
U rađanju nove elite, rado bih preskočio tu nultu generaciju.

hoochie coochie man hoochie coochie man 20:39 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Ipak, jedan od razloga zašto nemamo tih unuka i praunuka je upravo u tome što je velika većina bogataša, kako iz 19. veka tako i do dana današnjeg, bogatstvo napravila zbog veza sa politikom.


Ne može bez toga izgleda:)

Ima jedan zanimnjiv detalj iz biografije Miše Anastasijevića, pominje ga Braja u tekstu pa se setih, koji govori o ljubavi prema vlasti bogatih.

Najpre, on je u dilu sa Milošem i napravio imperiju, najpre radio za njega a onda se osamostalio.
Sumnjičili su ga da je imao neke i veze sa ubistvom kneza Mihaila.
Nije dokazano, ali jeste da je u vreme ubistva bio u Zemunu, sa svojim zetom Đorđem Karađorđevićem, Krađorđevim unukom od starijeg sina, i sumnjičili su ga da se spremao da zeta postavi na tron.

Nije sporna činjenica da je politika često igrala važnu ulogu u bogaćenju bogatih, ali i ovo što Braja piše stoji, ma kako su do toga došli imali su osećaj dužnosti, obaveze prema svom narodu i državi.
Koliko je danas onih koje možemo zamisliti u toj ulozi, da nešto ostave svojoj Srbiji?
Ne samo među tim ekstra bogatim, možda bi se tu koji i našao, ali među običnim svetom, tu je čini mi se još manje osećaja patriotizma.

Čak se patiotizam smatra nečim lošim, prevaziđenim, tupavim, a partiote zatucanima.
Još kad im dodaju ono J :)

denovo denovo 20:40 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

neće te zanimati kako je gazdin čukundeda stekao kintu koja je sve to zavrtila.


Verovatno i neće, iako je gazdin čukundeda (navrdeda,kurđel,askurđel,kurđun,kurlebalo,sukurdol, sudepač,parđupan,ožimikura,kurajber,sajkatava i beli orao) stekao kintu na tvom čukundedi i ostalim dedama - pošteno naravno.

Pusti deke, bar ovih dana.
milisav68 milisav68 21:35 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Koliko je danas onih koje možemo zamisliti u toj ulozi, da nešto ostave svojoj Srbiji?

Srbija je otpadak od SFRJ, i kao takva traje tek nešto manje od 15 godina.

Suviše ima Titovih* pionira, razgranatih na razne "političke" opcije.

*Glavna fora pionira je da nije ništa ostavio svojoj deci, nego - pazi sad - narodu (kojem), a on ostavio sve - samom sebi, kao božemeoprosti neki Pantelija.
gedza.73 gedza.73 21:35 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

mislim da je liferovao neku hranu za vojsku

U Kragujevcu je nastala jedna od najvećih fabrika konzervi na Balkanu (mislim da su čak imali i medalje sa Londosnkog sajma).
u toku I svetskog rata je sva oprema ili uništena ili opljačkana i preseljena.
Već pred II svetski rat su snabdevali čehoslovačku vojsku konzerviranom hranom a da bi to postigli morali su da modernizuju fabriku kreditom od Francuza za šta je garant bio kralj Petar.

Dora, supruga rodom iz Sombora, je 1940. napravila dom sa smeštajem i hranom za nezbrinutu decu iz Kragujevca i okoline.
Fabrika je tokom okupacije radila pod nemačkim nadzorom a njima kao vlasnicima fabrike pod pretnjom smrću naređeno da rade bez sabotaža. U svojoj kući su skrivali rođenu sestru Moše Pijade (navodno postoji njeno svedočenje) a priča se i da je zaštitio svoje radnike od streljanja u Šumaricama.

nakon rata su uhapšeni, fabrika oduzeta, osuđen na 15 godina zatvora, odležao pet, njegova supruga godinu dana u logoru na Metinom brdu.

E sad čuo sam priču da je Dragan Bjelogrlić vrlo sistematičan u istraživanjima za svoje serije. Navodno dok je radio 'Montevideo, bog te video' je naišao na ime Stefanovića jednog od osnivača FK Soko.

i, opet navodno, je on jedan od glavnih likova u 'Vratiće se rode'. Svetozar Toza Stefanović (otac). Ako neko zna Bjelogrlića mogao bi da proveri informaciju baš me zanima da li je istina ili samo 'patka'.

i da, fabrika Stefanović je danas ruina.
romi.daba romi.daba 21:45 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

predatortz
Predrag Brajovic
Занимљиво.
Ово данас је једна друга прича.
Делом и о потпуној несолидарности у друштву.


1, Prvi kapital je, najčešće, prljav.

2. Tek njihovi unuci... mogu imati osećaj za društvo i zajednicu.


Predatore, Imaš li ti neke naučne radove koji mogu da potvrde tvoje rasude?
floki floki 21:53 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

predatortz
Jevto Popara, veletrgovac iz Bileće, kada je pukao u nekom poslu sa državom, mislim da je liferovao neku hranu za vojsku, te mu je ponuđeno da mu država nadoknadi deo štete, rekao je sledeće:

Ja sam trgovac. Trgovao sam po svojoj pameti. Da svaki put dobijem, trgovina bi se zvala dobitnina. Nadoknadu za moju lošu odluku niko nije dužan da izmiri.

Takvi ljudi treba da imaju!

Edit:

Moderatora obavestio ja, greškom.


е предо, па ово болдовано смо гледали (и гледамо) још одавно на светском нивоу, поготов на западу, када богати коцкари ко зна колико милијарди направе губитка по берзама, па се прогласе превеликим да би пропали, па онда улеће цело друштво (кроз државу и централне банке) и социјализује губитке, док они приватизују своје добитке...

то што су они лепо обучени и са (вероватно) вишегенерцијским педигреом, не чини их нимало мање лоповима, напротив

predatortz predatortz 22:13 16.03.2020

Re: Trgovina nije (uvek) dobitnina

Predatore, Imaš li ti neke naučne radove koji mogu da potvrde tvoje rasude?


Ne. Naučnim radom se ne bavim. Oblast bi, pretpostavljam, bila socijologija. Sem položenog ispita na prvoj godini, druge kompetencije iz te oblasti nemam.
Iznosim svoje pretpostavke.
Takoreći, divanim sa ljudima.
G.Cross G.Cross 20:16 16.03.2020

When the going gets tough,

The tough get going
----------

Louis Vuitton owner LVMH will use its perfume production lines to start making hand sanitiser to protect people against the coronavirus outbreak.

The luxury goods maker says it wants to help tackle a nationwide shortage of the anti-viral products across France.

"These gels will be delivered free of charge to the health authorities," LVMH announced on Sunday.

----------


Postoje u Srbiji valjda jos uvek Merima iz Kruševca i slični. Treba im pomoći da donesu istu odluku. Građanskim pritiskom.

----------

U vremenima kao ova, nema smisla tražiti heroje oko nas ako mi sami nismo heroji.
mirelarado mirelarado 20:54 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

Evo kako pojedini italijanski, francuski i drugi bogataši postupaju još od izbijanja zaraze.

Armani nije nasledio, već je sam izgradio svoje carstvo.



Palata Orsini u Milanu, izgrađena u 17. veku. Danas je njen vlasnik Đorđo Armani.
niccolo niccolo 20:57 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

Evo kako pojedini italijanski, francuski i drugi bogataši postupaju još od izbijanja zaraze.

E na tom mestu sam se ja najviše smorio kod one emisije Marka Zvaka. Kad kaže ova naša iz Milana kako ima Italija Đorđa Armanija koji je dao 1.2 miliona za bolnice. Pa pomenu još par imena...a ja mislim o tome kako mi nemamo nikog, kako samo dovodimo strane investitore da im motamo kablove za 200e...jbg
mirelarado mirelarado 21:05 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

niccolo
Evo kako pojedini italijanski, francuski i drugi bogataši postupaju još od izbijanja zaraze.

E na tom mestu sam se ja najviše smorio kod one emisije Marka Zvaka. Kad kaže ova naša iz Milana kako ima Italija Đorđa Armanija koji je dao 1.2 miliona za bolnice. Pa pomenu još par imena...a ja mislim o tome kako mi nemamo nikog, kako samo dovodimo strane investitore da im motamo kablove za 200e...jbg


I ja sam pomislila kako, eto, kod nas se otvorio samo SBB i otključao neke dodatne kanale...
freehand freehand 21:08 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

mirelarado
niccolo
Evo kako pojedini italijanski, francuski i drugi bogataši postupaju još od izbijanja zaraze.

E na tom mestu sam se ja najviše smorio kod one emisije Marka Zvaka. Kad kaže ova naša iz Milana kako ima Italija Đorđa Armanija koji je dao 1.2 miliona za bolnice. Pa pomenu još par imena...a ja mislim o tome kako mi nemamo nikog, kako samo dovodimo strane investitore da im motamo kablove za 200e...jbg


I ja sam pomislila kako, eto, kod nas se otvorio samo SBB i otključao neke dodatne kanale...

Dobro, da ipak sačekamo malo. Ne manjka ovde dobrih ljudi, siromašnih ili bogatih, ali posao države koja zato ubire porez i naplaćuje doprinose jeste da obezbedi sve neophodno za zbrinjavanje stanovništva. Bude li stani pani siguran sam da ćemo videti mnoge koji su se "otvorili", na razne načine, a da mnoge i nećemo videti ali ne zatošto ne pomažu već što ne žele da od toga prave sopstveni PR.
mirelarado mirelarado 21:14 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

freehand
mirelarado
niccolo
Evo kako pojedini italijanski, francuski i drugi bogataši postupaju još od izbijanja zaraze.

E na tom mestu sam se ja najviše smorio kod one emisije Marka Zvaka. Kad kaže ova naša iz Milana kako ima Italija Đorđa Armanija koji je dao 1.2 miliona za bolnice. Pa pomenu još par imena...a ja mislim o tome kako mi nemamo nikog, kako samo dovodimo strane investitore da im motamo kablove za 200e...jbg


I ja sam pomislila kako, eto, kod nas se otvorio samo SBB i otključao neke dodatne kanale...

Dobro, da ipak sačekamo malo. Ne manjka ovde dobrih ljudi, siromašnih ili bogatih, ali posao države koja zato ubire porez i naplaćuje doprinose jeste da obezbedi sve neophodno za zbrinjavanje stanovništva. Bude li stani pani siguran sam da ćemo videti mnoge koji su se "otvorili", na razne načine, a da mnoge i nećemo videti ali ne zatošto ne pomažu već što ne žele da od toga prave sopstveni PR.


O bogatašima je ovde reč. Vidiš li, na primer, Miška kako u svom lancu kupcima poklanja makar po sapunče i tečnost za sudove? Ili mega-sega-Miću kako donira zaštitnu opremu za bolnice?
freehand freehand 21:18 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

O bogatašima je ovde reč. Vidiš li, na primer, Miška kako u svom lancu kupcima poklanja makar po sapunče i tečnost za sudove? Ili mega-sega-Miću kako donira zaštitnu opremu za bolnice?

Nisu ni u Italiji poklanjali na početku zaraze. Kad je nacija došla u opasnost počelo je zbijanje i proradile te emocije. Inače, što se ovog Meggatrenda tiče ne bih o skotu trošio reči. Što se Miškovića tiče - zar je on vratio vlasništvo nad Maksijem?
niccolo niccolo 21:18 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

Vidiš li, na primer, Miška kako u svom lancu kupcima poklanja makar po sapunče i tečnost za sudove?

Dobro, Miško već skoro 10 godina nema lanac. Ima Crowe Plazu za koju jeste bila danas negde vest da nudi besplatnu dostavu jela iz njenog restorana. Ali ja i nisam govorio o tim manjim donacijama, nego baš o tome da li imamo nekog ko će dati ozbiljnije sume ako bi zatrebalo. Voleo bih da delim Freejev entuzijazam da ima takvih ljudi, jedino ne bih umeo da imenujem ko bi to mogao biti.
mirelarado mirelarado 21:26 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

niccolo
Vidiš li, na primer, Miška kako u svom lancu kupcima poklanja makar po sapunče i tečnost za sudove?

Dobro, Miško već skoro 10 godina nema lanac. Ima Crowe Plazu za koju jeste bila danas negde vest da nudi besplatnu dostavu jela iz njenog restorana. Ali ja i nisam govorio o tim manjim donacijama, nego baš o tome da li imamo nekog ko će dati ozbiljnije sume ako bi zatrebalo. Voleo bih da delim Freejev entuzijazam da ima takvih ljudi, jedino ne bih umeo da imenujem ko bi to mogao biti.


Istina je da nemam pojma ko je ovde vlasnik čega, ali ne verujem da će se bilo ko od njih isprsiti s nekom značajnom svotom...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:36 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

niccolo
Evo kako pojedini italijanski, francuski i drugi bogataši postupaju još od izbijanja zaraze.

E na tom mestu sam se ja najviše smorio kod one emisije Marka Zvaka. Kad kaže ova naša iz Milana kako ima Italija Đorđa Armanija koji je dao 1.2 miliona za bolnice. Pa pomenu još par imena...a ja mislim o tome kako mi nemamo nikog, kako samo dovodimo strane investitore da im motamo kablove za 200e...jbg

Скоро потпуна друштвена неосетљивост. Од модерних задужбинара спомињу се Мишковић, Костић и Карић. Ја њихове задужбине не знам, осим оне Костићеве. А сваки дан прођем поред палате Симе Игуманова Призренца. (Има и његов дом у Призрену.) A ресторан Радмиловац има име по Радмили, жени ваљда Луке Ћеловића, јер је тако, по њој, названо имање које је завештано као огледно газдинство Пољопривредном факултету.
gedza.73 gedza.73 22:53 16.03.2020

Re: When the going gets tough,

Ја њихове задужбине не знам

ovo je možda jedan od boljih uporednih primera.

Cilj prve Carlsberg Fondacije bio je da pomaže laboratorijama Carlsberg pivare i pruža podršku naučnim istraživanjima u oblasti prirodnih nauka, matematike, filozofije, humanističkih i društvenih nauka, dok je Lazar Dunđerski pretežno ulagao u mlade talente i obrazovanje dece i mladih


Slični magloviti, bajkoviti počeci, sličan razvoj, sličan preduzetnički duh i jedan presek koji je nakon vek i nešto doveo da jedno unište a da drugo postane svetsko ime.



čak je Dunđerski pored piva proizvodio kolomaz (bio-mast za podmazivanje, koristila se za podmazivanje metalne osovine na koju su išli drveni točkovi-paoci)

principessa_etrusca principessa_etrusca 16:05 18.03.2020

Re: When the going gets tough,

А сваки дан прођем поред палате Симе Игуманова Призренца. (Има и његов дом у Призрену.)

Сима Игуманов је оснивач (пре око 150 година) и задужбинар Призренске богословије, првобитно Богословско-учитељске школе у Призрену. Палата је сазидана пред Други светски рат, неколико деценија након Игумановљеве смрти, са циљем да се из рентијерског прихода финансира рад богословије.
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 20:21 16.03.2020

I bogati plaču, što bi rekla Ceca

Gledam ovih dana šta se dešava u US. Nema testova dovoljno da se spreči naglo širenje virusa, ali svaki čas se javi neka poznata osoba sa pozitivnim rezultatom testa, a bez simptoma. I kod nas evo udarilo na Pantelu. Vrh je prvi na udaru
predatortz predatortz 20:23 16.03.2020

Re: I bogati plaču, što bi rekla Ceca

I kod nas evo udarilo na Pantelu.


Ako nam korona ubije brat' Pantelu, mi ćemo ubiti sto virusa korona!
G.Cross G.Cross 20:23 16.03.2020

Re: I bogati plaču, što bi rekla Ceca

. Nema testova dovoljno da se spreči naglo širenje virusa


Testovi ne sprečavaju širenje virusa.
Naše ponašanje, da.
highshalfbooze highshalfbooze 21:11 16.03.2020

Re: I bogati plaču, što bi rekla Ceca

Vrh je prvi na udaru


Vrh... Na udaru su oni koji migriraju. Imaju para da se šetkaju i lete svaki čas. Trebalo je uvesti karantin k'o u doba Miloša, a ne zbijati šale sa šopingom u Milanu.

Samo gledaš kako su drugi zaustavili talas širenja, nikakva pamet.
niccolo niccolo 20:27 16.03.2020

Ako mogu na drugu temu

Air Srbija ja objavila da zbog promena u putovanjima zbog korone ukida privremeno check-in preko interneta. I da od sad može samo na šalterima aerodroma. Gde je tu logika, objasnite vi meni?
mirelarado mirelarado 20:31 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

niccolo
Air Srbija ja objavila da zbog promena u putovanjima zbog korone ukida privremeno check-in preko interneta. I da od sad može samo na šalterima aerodroma. Gde je tu logika, objasnite vi meni?


Evo ih moji novi kandidati za tvorza, jbt!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:28 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

niccolo
Air Srbija ja objavila da zbog promena u putovanjima zbog korone ukida privremeno check-in preko interneta. I da od sad može samo na šalterima aerodroma. Gde je tu logika, objasnite vi meni?

Ако их не спасе држава, они су у банкроту већ сада. А тај њихов спас значи да ће узети од нас да дају њима, то јест себи.

Недавно сам овде спомињао -- а онда био због тога прозиван -- да авио превозници као ensamble никад нису зарадили ни динар. (А ни банке, барем оне УСА.) То се сада још једном демонстрира.
niccolo niccolo 21:32 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

Недавно сам овде спомињао -- а онда био због тога прозиван

Mora da ja tad nisam bio tu, inače bih te branio

A banke već duže vreme ne služe ničemu, ako pitaš mene...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:38 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

niccolo
Недавно сам овде спомињао -- а онда био због тога прозиван

Mora da ja tad nisam bio tu, inače bih te branio

A banke već duže vreme ne služe ničemu, ako pitaš mene...

Служе.
Банкарима.
Они су модерни жреци.
Но, ми смо их на то овластили.
Ствар није сложена, него је комплексна.
G.Cross G.Cross 21:51 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

Predrag Brajovic
niccolo
Недавно сам овде спомињао -- а онда био због тога прозиван

Mora da ja tad nisam bio tu, inače bih te branio

A banke već duže vreme ne služe ničemu, ako pitaš mene...

Служе.
Банкарима.
Они су модерни жреци.
Но, ми смо их на то овластили.
Ствар није сложена, него је комплексна.


And He made a scourge of cords, and drove them all out of the temple, with the sheep and the oxen; and He poured out the coins of the money changers and overturned their tables;

John 2:15

Then why did you not put my money in the bank, and having come, I would have collected it with interest?'

Luke 19:23

The rich rules over the poor, And the borrower becomes the lender's slave.

Proverbs 22:7
----—--------

E o ovome 22:7 (drugi deo) mi je moj otac govorio mnogo. I poslušao sam ga i nikad zazalio.



bene_geserit bene_geserit 22:22 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

A banke već duže vreme ne služe ničemu, ako pitaš mene...

Служе. Банкарима. Они су модерни жреци.

Šta o tome misli Michael Hudson, jes komunjara, ali takođe ima ponešto tačno u onome što priča.

floki floki 22:39 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

где бре овде унз да линкујеш, хоће обамини поклоници оспице да добију
bene_geserit bene_geserit 22:45 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

где бре овде унз да линкујеш, хоће обамини поклоници оспице да добију

Ama jok, ovog Hudsona oni vole.
nsarski nsarski 23:08 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

floki
где бре овде унз да линкујеш, хоће обамини поклоници оспице да добију


I ne samo Obamini poklonici.
bene_geserit bene_geserit 23:11 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

I ne samo Obamini poklonici.

Šta fali unzu - puno lepih tekstova. Puno i gluposti, ali to lepo preskočiš.
A Hudson-u svašta fali, ali oko ove jedne misli od koje je napravio kravu muzaru, ima istine u njoj. Pri tome ja stvarno ne volim da plaćam tuđe dugove kroz porez koji plaćam, ali realno svakojake gluposti se od tog poreza finansiraju.
nsarski nsarski 23:14 16.03.2020

Re: Ako mogu na drugu temu

bene_geserit
I ne samo Obamini poklonici.

Šta fali unzu - puno lepih tekstova. Puno i gluposti, ali to lepo preskočiš.
A Hudson-u svašta fali, ali oko ove jedne misli od koje je napravio kravu muzaru, ima istine u njoj. Pri tome ja stvarno ne volim da plaćam tuđe dugove kroz porez koji plaćam, ali realno svakojake gluposti se od tog poreza finansiraju.


Ma nemam ništa protiv, ali ovde ima ljudi koji dobiju histerični napad kad se pomenu globalni bankari. A M. Hudson im bode oči, opasno.
pecaros pecaros 00:21 17.03.2020

Hotelijeri

Predrag Brajović
Желе да скину сав терет пропасти свог пословања са својих леђа, траже од државе заштиту свог џепа. Чини ми се да ти исти имућни хотелијери нису нам, у својим профитима, понудили да их с нама поделе, већ су их мудро задржали за себе?


Stilski, skoro čudesno rogobatna rečenica (ova druga) za jednog književnika.

Verujem da dobar deo hotelijera ne zaslužuje bilo čije sažaljenje, makar samo zbog načina na koji su došli do hotela, odnosno, zbog njihovih prethodnih poslova.

Ipak, zbog tanke tradicije turizma koji tek dobija na zamahu, kao i zbog priličnih rashoda u poslovanju, ne verujem da su od samog hotelijerstva zgrnuli velika bogatstva. Barem, dobar deo njih.

Država je pokazala da ume da bude velikodušna pri davanju subvencija strancima za svako radno mesto, ne vidim razloga da to ne učini i sada. Tojest, ako ne želi radnike na ulici.

Черевићан Черевићан 01:26 17.03.2020

терет имања

или .....трагом људских богатстава

поменути прошлост јесте вредно пажње
као и врлине имућних тадањих времена,
има и данас богатстством... што штрче
ал' у дародавству .....невредних помена
Atomski mrav Atomski mrav 02:53 17.03.2020

Moderni vs. nekadašnji bogataši?

Опет, на Српској сцени, допрле су до нас јадиковке овдашњих имућних хотелијера, који су већ отпустили, неки од њих, своје раднике, и јавно траже да им држава помогне. Желе да скину сав терет пропасти свог пословања са својих леђа, траже од државе заштиту свог џепа. Чини ми се да ти исти имућни хотелијери нису нам, у својим профитима, понудили да их с нама поделе, већ су их мудро задржали за себе?


Ista situacija i u Norveškoj. Stiče se utisak da se vlasti više bave ekonomskom krizom koja je nastala kao posledica zaraze nego suzbijanjem same zaraze. "Opredelili" (popularan izraz srpskih vlastodržaca u poslednje vreme) su 10 milijardi evra kao pomoć poslodavcima da prežive krizu... preuzeli su na sebe isplaćivanje plata svih radnika koji su poslati na odsustva, sve se lupaju nogama u dupeta da pomogu bogatašima da ne okrnje previše svoje teško stečeno bogatstvo...
bene_geserit bene_geserit 03:12 17.03.2020

Re: Moderni vs. nekadašnji bogataši?

"Opredelili" (popularan izraz srpskih vlastodržaca u poslednje vreme) su 10 milijardi evra kao pomoć poslodavcima da prežive krizu... preuzeli su na sebe isplaćivanje plata svih radnika koji su poslati na odsustva

A ti bi uradio šta tačno pametnije sa tih 10 milijardi evra ?
Pretpostavljam da bi dobar deo firmi ili bankrotirao ili otpustio radnike bez pomoći države.
Slažem se da odgovornost mora da bude podeljena a ne kao kad je Obama spašavao banke a ovi delili bonuse, ali pretpostavljam da tih 10 milijardi to i znači.
Atomski mrav Atomski mrav 03:18 17.03.2020

Re: Moderni vs. nekadašnji bogataši?

A ti bi uradio šta tačno pametnije sa tih 10 milijardi evra ?
Pretpostavljam da bi dobar deo firmi ili bankrotirao ili otpustio radnike bez pomoći države.

Meni je samo fascinantno kako je kraljevska vlada spremno priskočila u pomoć poslodavcima dok su običan narod terali protivzakonito u zatvor jer su se usudili da putuju u inostranstvo dok su primali određene vidove pomoći od države (protivzakonito jer su domaći propisi bili u suprotnosti sa propisima EFTA čiji je Norveška član i koji imaju preimućstvo u odnosu na norveško zakonodavstvo). Ljude koji uredno plaćaju porez u domicilnoj državi baciš u apsu a ove koji su prijavljeni u nekom od poreskih rajeva dotiraš milijardama.

Inače, radnici koji budu poslati na odsustvo dobijaju punu platu prvih 20 dana (originalno 15 ali se opozicija dosetila da i oni mogu da izvuku jeftine (po njih, dabome) političke poene od čitavog ovog sranja), posle dobijaju 62,4%. To će mnoge ljude poprilično uzdrmati dok će poslodavci moći opušteno da minimiziraju svoje gubitke.
Atomski mrav Atomski mrav 03:20 17.03.2020

Re: Moderni vs. nekadašnji bogataši?

Slažem se da odgovornost mora da bude podeljena a ne kao kad je Obama spašavao banke a ovi delili bonuse, ali pretpostavljam da tih 10 milijardi to i znači.

Norveška vlada je preuzela sve obaveze poslodavaca prema zaposlenima + dodatne olakšice poslodavcima, eto šta tih 10 milijardi znači.
alselone alselone 07:12 17.03.2020

Dve vesti

- Direktor Whole Foods-a u vlasništvu najbogatijeg čoveka na planeti, Džefa Bezosa, preporučio je (eufemizam) zdravim radnicima da doniraju svoj godišnji odmor bolesnim kolegama.

- Džek Ma, kineski milijarder, donirao je opremu za suzbijanje virusa SVIM zemljama u Africi, ukupno 1.1 miliona kompleta za testiranje, 6 miliona maski i 60 hiljada zaštitnih odela.
predatortz predatortz 08:57 17.03.2020

Re: Dve vesti

- Džek Ma, kineski milijarder, donirao je opremu za suzbijanje virusa SVIM zemljama u Africi, ukupno 1.1 miliona kompleta za testiranje, 6 miliona maski i 60 hiljada zaštitnih odela.


Simpatično!
Čak, veoma pohvalno.
A onda se setim onih scena iz kineskih kavez-fabrika, pa se malo smrznem.
alselone alselone 09:04 17.03.2020

Re: Dve vesti

Simpatično!
Čak, veoma pohvalno.
A onda se setim onih scena iz kineskih kavez-fabrika, pa se malo smrznem.

Možda imaš koronu, pu, pu, pu. Utopli se, uzmi čaja.

Šalim se. Tako to ide. Takva je bila i Amerika u vreme prvobitne akumulacije kapitala, još i gora. Britanija kao verovatno predvodnik u svetu po humanitarnom radu uništila je Kinu i Indiju i mnoge druge. Itd.
predatortz predatortz 09:14 17.03.2020

Re: Dve vesti


Šalim se. Tako to ide. Takva je bila i Amerika u vreme prvobitne akumulacije kapitala,


Da. No, bar za sebe nisu lagali da su zemlja komunizma, prava radnika, niti su lagali da su radnici snaga koja odlučuje o svemu. I taj period je bio pre 100+ godina. Ja, naivan, se nadao da je to dovoljan vremenski otklon i da je svest malo uznapredovala.
Kako god, više bih voleo biti radnik u kapitalizmu, nego radnik i vlastonosac u komunizmu.

highshalfbooze highshalfbooze 09:41 17.03.2020

Re: Dve vesti

Kako god, više bih voleo biti radnik u kapitalizmu, nego radnik i vlastonosac u komunizmu.


Već tri decenije imaš priliku da to postaneš. Fascinantno je da se, umesto da iskoristiš priliku, trideset godina nostalgično prisećaš prošlosti.
alselone alselone 09:45 17.03.2020

Re: Dve vesti

Kako god, više bih voleo biti radnik u kapitalizmu, nego radnik i vlastonosac u komunizmu.


Bolje biti bogat i zdrav jer šta ti vredi bolest ako si siromašan.

Samo mi još reci kada to porediš, da li bi više voleo biti crn radnik 1910. u Americi nego IT preduzimač u Kini danas ili si na nešto drugo mislio? Recimo radnik u Norveškoj danas i Kini danas?
Milan Novković Milan Novković 10:53 17.03.2020

Re: Dve vesti

alselone
- Direktor Whole Foods-a u vlasništvu najbogatijeg čoveka na planeti, Džefa Bezosa, preporučio je (eufemizam) zdravim radnicima da doniraju svoj godišnji odmor bolesnim kolegama.

Zar nije malo "poklekao" posle razvoda?!

Ne znam, pitam, a i možda je samo "ovlaš" poklekao u nekom kratkom intervalu
alselone alselone 10:56 17.03.2020

Re: Dve vesti


Zar nije malo "poklekao" posle razvoda?!


Ne znam, al vrlo moguće. U svakom slučaju sumnjam da će mu puno trebati da nadoknadi. Pogotovo sa ovakim stavovima.
Milan Novković Milan Novković 11:20 17.03.2020

Re: Dve vesti

alselone

Zar nije malo "poklekao" posle razvoda?!


Ne znam, al vrlo moguće. U svakom slučaju sumnjam da će mu puno trebati da nadoknadi. Pogotovo sa ovakim stavovima.

Jedan moj bivši zaposleni, vodio firmu u Bgd, pa rođak, je tu kod vas na ETF-u bio student godine, valjda, sa prosekom 9.8 (majka mu je od Novkovića, moram da se hvalim).

Interesantno - mi smo mu dali i diplomski rad iz pattern-matching u proteinima (simples, al ajde, ovo čeprkanje od interesovanja ide unazad 20 godina).

Njega je ovaj "siromah" intervjuisao kad je odlazio u Amazon u Sijetlu - kaže opušten je i korektan u intervjuu, jedino bodyguards podižu malo nivo zategnutosti svojim prisustvom.

Posle mi je rođak otišao na još višu crkavicu kod Gugleta - ja ga vabio ovih dana da dođe u UK pošto smo napisali biznis plan, bio sam sateran u ćošak, i otišao prvim potencijalnim investitorima.

Dobio sam rezolut "njet", kaže treba da dobije državljanstvo uskoro.

Pitam ga pre neki dan jel se umire oko Sijetla ovih dana - kaže naveliko, ali jedino po staračkim domovina - ajd, kako Bog zapoveda, valjda, al meni bilo malo tužno.
predatortz predatortz 14:31 17.03.2020

Re: Dve vesti

Samo mi još reci kada to porediš, da li bi više voleo biti crn radnik 1910. u Americi nego IT preduzimač u Kini danas ili si na nešto drugo mislio? Recimo radnik u Norveškoj danas i Kini danas?


Zašto bih poredio babe i žabe?
Kada sam rekao što sam rekao, mislio sam u sadašnjem vremenu - više bih voleo biti radnik u EU, USA, bilo gde u Evropi danas, nego isto to u Kini danas.

Ja jasnije ne umem.
alselone alselone 14:49 17.03.2020

Re: Dve vesti

Kada sam rekao što sam rekao, mislio sam u sadašnjem vremenu - više bih voleo biti radnik u EU, USA, bilo gde u Evropi danas, nego isto to u Kini danas.


Šokantan stav!
docsumann docsumann 15:13 17.03.2020

Re: Dve vesti

predatortz
Samo mi još reci kada to porediš, da li bi više voleo biti crn radnik 1910. u Americi nego IT preduzimač u Kini danas ili si na nešto drugo mislio? Recimo radnik u Norveškoj danas i Kini danas?


Zašto bih poredio babe i žabe?
Kada sam rekao što sam rekao, mislio sam u sadašnjem vremenu - više bih voleo biti radnik u EU, USA, bilo gde u Evropi danas, nego isto to u Kini danas.

Ja jasnije ne umem.


a gdje bi više volio biti pripoadnik srednje klase u EU/USA ili Kini?
niccolo niccolo 15:25 17.03.2020

Re: Dve vesti

Bolje biti belac ITjevac u Americi, nego crnac u Kini
docsumann docsumann 16:17 17.03.2020

Re: Dve vesti

niccolo
Bolje biti belac ITjevac u Americi, nego crnac u Kini


bolje biti pijan nego pjan
Atomski mrav Atomski mrav 18:25 17.03.2020

Re: Dve vesti

bolje biti pijan nego pjan

Bolje biti mrtav pijan nego samo mrtav.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:46 17.03.2020

dobročinstvo

Nije to aktuelno na blogu u ova teška vremena, to je za razbibrigu :)

ajd da okačim ovo

"Moje celo imanje dobio sam poklonom, kao neograničenu svojinu, i mogu njime bez ograničenja da raspolažem. Ako bih ja ne ostavivši potomaka iz zakonitoga braka, umro, to će sve moje pokretno i nepokretno imanje, ma gde se ono nalazilo, pripasti mojoj Otadžbini, to jest: Kraljevini Srbiji kao mojem jedinom i isključivom nasledniku. Ovo će moje imanje biti odvojeno od državnog imanja kao zadužbina, i ova će zadužbina nositi ime: Velimirijanum."


Велимир Михаило Теодоровић
gedza.73 gedza.73 10:30 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Nije to aktuelno na blogu u ova teška vremena

a nije bilo ni 'aktuelno' da se o takvim ljudima priča pa je o mnogima skoro nemoguće pronaći više informacija.



al' smo zato morali da učimo detalje o životu nekih, da ne kažem kriminalaca, ali likova sa poprilično sumnjivim biografijama.

hoochie coochie man hoochie coochie man 12:36 18.03.2020

Re: dobročinstvo

a nije bilo ni 'aktuelno' da se o takvim ljudima priča pa je o mnogima skoro nemoguće pronaći više informacija.

Ciljano, teško je poverovati da se to tek onako desilo.
Čupanje korena, pokušaji da se od naroda sa identitetom, istorijom, sećanjem, svim tim stvarima koje narod vežu u neku funkcionalnu zajednicu, napravi neka amorfna masa jedinki, nepovezanih, bez osećaja pripadnosti ičemu, samih i sebičnih, kojima je lakše manipulisati.

U ovom našem vilajetu Srbe su najviše gađali time. Logično, najorganizovaniji, najjači državotvorni poriv, nacionalni osećaj, to se prvenstveno moralo lomiti.

I slomili su ga u dobroj meri.
Hoće li se regenerisati, videće neko.
freehand freehand 18:36 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Ciljano, teško je poverovati da se to tek onako desilo.
Čupanje korena, pokušaji da se od naroda sa identitetom, istorijom, sećanjem, svim tim stvarima koje narod vežu u neku funkcionalnu zajednicu, napravi neka amorfna masa jedinki, nepovezanih, bez osećaja pripadnosti ičemu, samih i sebičnih, kojima je lakše manipulisati.

Obrenovići ili Karađorđevići?
hoochie coochie man hoochie coochie man 18:44 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Obrenovići ili Karađorđevići?


Brozovi.

Karađorđevići i Obrenovići su Srbima ostavili državu, univerzitet, akademiju nauka, vojsku, valutu, istoriju, Mišića, Stepu, Kolubaru, Cer, Ravnu Goru...
Koji su krasni ostavili Brozovi?
Neretvu, Goli Otok, nacionalizaciju, otkup..?
freehand freehand 19:03 18.03.2020

Re: dobročinstvo

hoochie coochie man
Obrenovići ili Karađorđevići?


Brozovi.

Karađorđevići i Obrenovići su Srbima ostavili državu, univerzitet, akademiju nauka, vojsku, valutu, istoriju, Mišića, Stepu, Kolubaru, Cer, Ravnu Goru...
Koji su krasni ostavili Brozovi?
Neretvu, Goli Otok, nacionalizaciju, otkup..?

Iskuliraću ovu stadardnu glupost. Pitanje je bilo - da li se mislilo na međusobno ništenje dinastija i niihovih poklonika u svakoj novoj iteraciji?
Da sad ne insistiram na majskom prevratu koji je cela aristokratska i demokratska Jevropa pozdravila burno uz klicanje, koji nam je ostavio sve institucije od Crne do ruke.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:13 18.03.2020

Re: dobročinstvo

da li se mislilo na međusobno ništenje dinastija i niihovih poklonika u svakoj novoj iteraciji?


Nisam.
Oni su se međusobno saplitali, ali i jedni i drugi su o Srbiji mislilii za Srbiju radili.
Jedini izuzetak je možda Aleksandar Karađorđević.
Obrenović je možda imao lični razlog da se stara da se o Velimiru ćuti, ne možda , imao ga je, ali taj razlog nije bio da se srpstvo priguši.

Taj Obrenović je takav kakav je mnoooogo, ali mnoooogo, za Srbiju učinio, pa mu se zabašurivanje Velimirovog dobročinstva ne može upisati u antisrpstvo.

A šta se osim antisrpstva može uzeti kao razlog što su Brozovi zabašurivali i i njega i sve ostale?

Da sad ne insistiram na majskom prevratu koji je cela aristokratska i demokratska Jevropa pozdravila burno uz klicanje, koji nam je ostavio sve institucije od Crne do ruke.


Nemoj.
Jedna tv serija je malo da bi se stekao uvid u prilike jednog vremena i posledice jednog čina.
Sve i da se o seriji Otpisani radi.
docsumann docsumann 19:33 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Karađorđevići i Obrenovići su Srbima ostavili državu, univerzitet, akademiju nauka, vojsku, valutu, istoriju, Mišića, Stepu, Kolubaru, Cer, Ravnu Goru...
Koji su krasni ostavili Brozovi?
Neretvu, Goli Otok, nacionalizaciju, otkup..?


rekao bih da je ovakvo upoređivanje bzv.
nije mi namjera da pravdam Brozovu zaostavštinu, pošto i sam nemam lijepo mišljenje o tadašnjoj političkpoj nomenklaturi na čelu s Titom, ali mi se komparativni princip ne dopada.
postoje za kritiku tadašnje političke vrhuške i mnogo bolji pristupi.

mnoga od pobrojanih postignuća su u kategoriji must have da bi uopšte bili država u 19. odnosno 20. vijeku

ovako, isprovociran da glumim kontra stranu, mogao bih da kažem da su nam Brozovi ostavili nuklearni centar u Vinči, radio televiziju, Novi Beograd, novi val, raketnu industriju, industriju motornih vozila, elektronsku industriju te udarili temelj IT sektoru, (svojevremeno) svjetki konkurentnu građevinsku industriju, Đerdap, auto-put, par novih datuma u istoriji 20. vijeka kojih se ne moramo stidjeti, onaj međunarodni pokret sa oksimoronskim imenom, monumentalne spomenike o NOB-u (osvrnuti se samo na prošlogodišnju izložbu u MOMA muzeju, NY), postali smo velesila u košarci, vaterpolu, napravili supersonični avion...

oću reć, mož ti to i bolje
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:39 18.03.2020

Re: dobročinstvo

oću reć, mož ti to i bolje


Postaraću se drugi put, ovo je bilo s kuka, u poluafektu :)

Mada bi se ipak moglo branti, ono što sam ja nabrojao je nešto više od puke tehnike, nešto za šta pare nisu dovoljne, mora da se ima ono nešto

Hidrocentrale i ostalo, tehnikalije, kad se skockaju pare lako je, svi to urade.
docsumann docsumann 19:50 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Hidrocentrale i ostalo, tehnikalije, kad se skockaju pare lako je, svi to urade.


ali košarkašku školu, svjetkog renomea, nemaju ni mnogo bogatije zemlje


EDIT: nisu samo pare u pitanju, već i domaća pamet, odškolovana na domaćim univerzitetima
freehand freehand 19:56 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Oni su se međusobno saplitali, ali i jedni i drugi su o Srbiji mislilii za Srbiju radili.



Da nabrajamo sad ko je koga iz Srbije isterivao, ko kome glavu skidao od karađorđa pa dalje, ko je koga zvao izdajnikom i ko kome jamu kopao? A sve se saplitali i štipkali malo i zadirkivali, u stvari.
Jes bila po neka glava u Stambolu i po neko parče po balkonom, al to se računa u saplitanje. Za Srbiju.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:02 18.03.2020

Re: dobročinstvo

ali košarkašku školu, svjetkog renomea, nemaju ni mnogo bogatije zemlje


Al nema nfl :)
znaš kad bi meni košarka pala na pamet :)

nisu samo pare u pitanju, već i domaća pamet, odškolovana na domaćim univerzitetima


iz dva ugla posmatramo, ja iz ugla šta može da donese osećaj pripadnosti naciji, a za ono što sam nabrojao, bar nešto od toga, država, Cer, Kolubara, vojska, akademija, je neophodan taj osećaj, ne može bez njega.
Kad toga nema takve stvari su nemoguće.

Ti, čini mi se, nabrajaš stvari koje se mogu pisati u plus vremenu u kom su komunsiti vladali, ali to se ne može pripisati komunistima, to je naprosto stvar vremena, desilo bi se i da njih nije bilo.

Mnogo je teško zamisliti da svega toga, pameti, domaćih univerziteta, ne bi bilo da nije bilo komunista.
A da nije bilo srpstva teško da bi se desila Kolubara.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:11 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Da nabrajamo sad ko je koga iz Srbije isterivao, ko kome glavu skidao od karađorđa pa dalje, ko je koga zvao izdajnikom i ko kome jamu kopao? A sve se saplitali i štipkali malo i zadirkivali, u stvari.
Jes bila po neka glava u Stambolu i po neko parče po balkonom, al to se računa u saplitanje. Za Srbiju.


Evo na primer ovo.
Tipična posledica komunističkog ispiranja mozga.
Ne može to da ukapira šta je državni, nacionalni interes, a šta međudinastička borba.
Misli jadan, da kad god nađe neku zađevicu u istoriji, da je to je dokaz da država nije valjala.

Tako ga kumunisti dresirali, pričali mu o truloj kraljevini u kojoj su se ubijali.
A to što su se oni, komunisti, međusobno tamanili ko niko nikad na svetu, e to je u redu.
Kad oni skidaju glave, kad oni trpaju u logore, kad oni žive zazidavaju, to je neki viši interes, a kad se dve dinastije međusobno bore za prevlast, e to je trulo.

freehand freehand 20:17 18.03.2020

Re: dobročinstvo

hoochie coochie man
Da nabrajamo sad ko je koga iz Srbije isterivao, ko kome glavu skidao od karađorđa pa dalje, ko je koga zvao izdajnikom i ko kome jamu kopao? A sve se saplitali i štipkali malo i zadirkivali, u stvari.
Jes bila po neka glava u Stambolu i po neko parče po balkonom, al to se računa u saplitanje. Za Srbiju.


Evo na primer ovo.
Tipična posledica komunističkog ispiranja mozga.
Ne može to da ukapira šta je državni, nacionalni interes, a šta međudinastička borba.
Misli jadan, da kad god nađe neku zađevicu u istoriji, da je to je dokaz da država nije valjala.

Tako ga kumunisti dresirali, pričali mu o truloj kraljevini u kojoj su se ubijali.
A to što su se oni, komunisti, međusobno tamanili ko niko nikad na svetu, e to je u redu.
Kad oni skidaju glave, kad oni trpaju u logore, kad oni žive zazidavaju, to je neki viši interes, a kad se dve dinastije međusobno bore za prevlast, e to je trulo.


Ovo da se memoriše kao primer antilogičkog i antiistorijskog pristupa komunikaciji.
Inače, gomila đampirskog krvopijskog bulšita na koji je nemoguće odgovarati jer sa koje god strane da priđeš naiđeš na minu u obliku septičke jame punelaži i besmislenih konstrukcija. Pa ti pipni a da ti ruke ne smrde posle.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:24 18.03.2020

Re: dobročinstvo

na koji je nemoguće odgovarati


Onda ćuti.
Nemoj, braneći komuniste, pričati kako su se neki drugi međusobno ubijali.
To komunisti ne smeju da izuste.
Ustvari, da imaju imalo obraza i časti, ma da imaju mozga, ne bi izustili ništa.
freehand freehand 20:26 18.03.2020

Re: dobročinstvo

hoochie coochie man
na koji je nemoguće odgovarati


Onda ćuti.
Nemoj, braneći komuniste, pričati kako su se neki drugi međusobno ubijali.
To komunisti ne smeju da izuste.
Ustvari, da imaju imalo obraza i časti, ma da imaju mozga, ne bi smeli izustili ništa.

Obznana.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:37 18.03.2020

Re: dobročinstvo

Obznana.


ajd ispucaj i šesti januar, i time pokaži sve što su te naučili o tom periodu.
milisav68 milisav68 21:04 18.03.2020

Re: dobročinstvo

docsumann
ali košarkašku školu, svjetkog renomea, nemaju ni mnogo bogatije zemlje

EDIT: nisu samo pare u pitanju, već i domaća pamet, odškolovana na domaćim univerzitetima

Splet raznih okolnosti.

1.Baš zbog toga što nisu pare u pitanju (primer - vaterpolo, danas se za medalje se uglavnom bore Balkanci, ostale to baš i ne interesuje)

Jedina isplativa (i gledana) košarka je NBA.

2.Domaća pamet se svodi na profesora Aleksandra Nikolića i njegove đake.

3.Biologija, odnosno visina tzv Dinarskog tipa.

Kontra primer - fudbal, što zbog novca, što zbog prestiža republičkih ključeva, nikad veći reprezentativni uspeh.

E da, tu je negde i zabrana igranja u inostranstvu pre 28 godina.
docsumann docsumann 03:29 19.03.2020

Re: dobročinstvo

1.Baš zbog toga što nisu pare u pitanju (primer - vaterpolo, danas se za medalje se uglavnom bore Balkanci, ostale to baš i ne interesuje)


ovo je široko rasprostranjena zabluda.
u vaterpolu je konkurencija na vrhu čak veća nego u nekim drugim kolektivnim sportovima (rukomet, odbojka, hokej...).
pored bivših jugoslovenskih republika (SRB, HR, CG), tu su vječiti Mađari, pa mediteranske zemlje Italija, Španija, i potonjih godina - Grčka.
USA i Autralija, kao plivačke velesile su deceniju unazad uvijek u borbi za medalju. ameri su tu oduvijek, ali su zapravo kenguri ti koji bi trenutno mogli i korak dalje.
u povremene favorite za medalju tu su Rusi i Njemci, Holanđani se vraćaju tamo gdje su bili 90-tih, a to je upravo današnji nivo rusa i švaba.
Rumuni znaju da zakomplikuju život i najboljima. uz povremene iskoke Kazahstana, Gruzije, Brazila, to je recimo mnogo globalnija konkurencija nego u rukometu.
po brojnosti ekipa koje čine reprezentativnu elitu (6-8) vaterpolo je najbliži košarci.

vatepolo se igra na svim kontinentima.
moj brat od ujaka je 20 godina radio kao vaterpolo trener u Saudijskoj Arabiji
docsumann docsumann 03:32 19.03.2020

Re: dobročinstvo

Splet raznih okolnosti.


a šta je drugo istorija?
freehand freehand 08:16 19.03.2020

Re: dobročinstvo

.
freehand freehand 08:16 19.03.2020

Re: dobročinstvo

hoochie coochie man
Obznana.


ajd ispucaj i šesti januar, i time pokaži sve što su te naučili o tom periodu.

Tvoj komentar je obznana, đampir. Ko šta sme a ko nikako ne sme.
milisav68 milisav68 09:07 19.03.2020

Re: dobročinstvo

pored bivših jugoslovenskih republika (SRB, HR, CG), tu su vječiti Mađari, pa mediteranske zemlje Italija, Španija, i potonjih godina - Grčka.

Rumuni znaju da zakomplikuju život

A Balkanci su Đuro šta?

Mislim ok, Balkanci i Italija i Španija (sve naše komšije ), i USA i Australija...

Koliko ljudi prati vaterpolo u USA i Australiji?

Verujem - mizaran broj u odnosu na broj stanovništva.

Basket, a naročito fudbal je nešto sasvim drugo.
hoochie coochie man hoochie coochie man 10:59 19.03.2020

Re: dobročinstvo

freehand
hoochie coochie man
Obznana.


ajd ispucaj i šesti januar, i time pokaži sve što su te naučili o tom periodu.

Tvoj komentar je obznana, đampir. Ko šta sme a ko nikako ne sme.

Ti pričaš o obznani:)
Ti koji komuniste podržavaš.
Toliko su vam uštavili mozak da ne kapirate da baš ništa nikome ne možete da zamerite, a da to isto vi niste radili samo makar triput drastičnije. I zabrane, i ubijanja, i logore, i proterivanja, oduzimanja, čega god se setiš znaj da su oni tvoji zlotvori to radili još jače.

Kuka komunista na obznanu!
Pucaju na kralja, ubijaju ministra, priđe stoka čoveku s leđa dok sedi sa ženom u parku, puca mu u potiljak, pa kuknjava što ste nas zabranili.

Jok, treba da ga nagrade.
A i nagradila ga je bagra, dala mu ulicu kad su oteli vlast.
docsumann docsumann 11:27 19.03.2020

Re: dobročinstvo

Koliko ljudi prati vaterpolo u USA i Australiji?


u Australiji dosta. tamo su vodeni sportovi ekstremno popularni.
recimo, podvodnim hokejom (prilično nepoznat sport kod nas, uz to i izuzetno naporan; igra se po dnu bazena, ronjenjem na dah) bavi oko 100k ljudi!?

u USA, vaterpolo je jedan od standardnih sportova na univerzitetima sa zapadne obale, sa značajnim centrima kao što su Stanfordu, UCLA.

ne treba smetnuti sa uma i da je u obje ove zemlje ženski vaterpolo prilično popularan, čak popularniji od muškog.
inače, ženski vaterpolo je možda i ljepši za gledanje od muškog, pošto se igra sa manje klinča i rvanja, igra je fluidnija i čistija.


EDIT: svojevremeno je Ratko Rudić prokomentarisao kako je upravo Jugoslavija upropastila perspektivu vaterpolo sporta na globalnom nivou, kada je pobijedila USA u finalu OI u LA 1984.
da su Ameri tada slavili, pretpostavlja se da bi dodatno ulagali u vaterpolo, i možda bi oformili profesionalnu ligu nalik na NFL, MLB, NHL...
u tom slučaju, danas bi perspektivni vaterpolisti iz ovih naših krajeva odlazili preko Atlantika, a ne kao sada u Italiju, Španiju, Grčku.
no, čak i u tom scenariju ne bi imali značajniju medijsku popularnost, bez drastičnijeg redefinisanja pravila.
al to je neka druga tema.
freehand freehand 16:56 19.03.2020

Re: dobročinstvo

Pucaju na kralja, ubijaju ministra, priđe stoka čoveku a leđa dok sedi sa ženom u parku, puca mu u potiljak, pa kuknjava što ste nas zabranili.

Malo je komplikovano za đampirski, golumski mozak - al ne. Priđu čoveku i ženi, naseku sabljama pa bace sa balkona.
Doduše, PRE i POSLE je vrlo zajeban proces za shvatiti, pa da ne zalazim dublje od ovog PRE. Bitno je da znamo da je Moša Pijade lično voždovu glavu poslao za Stambol a da niko drugi do Broz svojeručno nije saseckao kralja i kraljicu na dvoru.
Pa je onda država rešila da to spreči ne priznajući rezultate demokratskih izbora.
I ovoliko je previše, naročito što nije u pitanju ideološko nego biološko ograničenje..
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:32 19.03.2020

Re: dobročinstvo

1.
Priđu čoveku i ženi, naseku sabljama pa bace sa balkona.

2.
voždovu glavu poslao za Stambol


I to je to.
Toliko se zna, da su kralja bacili sa balkona, i da je glava poslata za Stambol.
A oće da priča:)

Kako ti bre ne dosadi da vrtiš te dve tri fraze na osnovu koji kao i ti imaš stav?

Kretenski zvuči stvarno.

Pa je onda država rešila da to spreči ne priznajući rezultate demokratskih izbora

To se ona zaebala, ne što je poništila, to je u redu, nego što je toj bagri uopšte dopustila da ima listu, da izađe na izbore.
To je trebalo u glavu odmah.
Tako demokratske države rade, i dandanas, naravno.

Ne pusta se svako zlo na izbore.


A, da te pitam, ovi tvoji, oni dipustali izbore i priznavali rezultate?
Fini neki ljudi bili, sve demokrata do demokrate:)
freehand freehand 18:09 19.03.2020

Re: dobročinstvo

A, da te pitam, ovi tvoji, oni dipustali izbore i priznavali rezultate?
Fini neki ljudi bili, sve demokrata do demokrate:)

Pa imali su od koga da nauče. Al rekoh ja, rudimentarna inteligencija neophodna je da se razume PRE i POSLE, UZROK i POSLEDICA.

I to je to.
Toliko se zna, da su kralja bacili sa balkona, i da je glava poslata za Stambol.
A oće da priča

Nije pitanje koliko se zna po đampirskom doživljaju, nego da li je to istina i šta je sve to uzrokovalo.
Koliko znam i razumem onim prvim sultan je bio ushićen, onim drugim evropske zemlje na koje đampiri, blogovske mozgopije i ćiriličarski domaćini tako vole da se pozivaju bile su zgrožene.
A i iz jednog i iz drugog proistekli su đampiri koji bi da određuju ko i šta sme da misli, piše i čini.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:03 19.03.2020

Re: dobročinstvo

A, da te pitam, ovi tvoji, oni dipustali izbore i priznavali rezultate?
Fini neki ljudi bili, sve demokrata do demokrate:)


Pa imali su od koga da nauče. Al rekoh ja, rudimentarna inteligencija neophodna je da se razume PRE i POSLE, UZROK i POSLEDICA.


A to je dakle!
Komunisti su u Srbiji zabranili stranke zato što su njih zabranjivali, inače ne bi.
A onda svi drugi komunisti na svetu zabrane stranke zato što je srpska vlada zabranila komunističku stranku u Srbiji, solidarišući se sa srpskim komunistima, inače ne bi.
Evo sve sam shvatio :)

nego da li je to istina i šta je sve to uzrokovalo.


Ubistvo kralja ništa strašno nije uzrokovalo, smenile se dinastije, Srbija opstala, monarhija opstala, demokratija opstala, teraj dalje.

Ubistvo Karađorđa je za tebe komplikovana priča.

A šta je sve petokraka uzrokovala, jadna nam majka!!!
freehand freehand 20:07 19.03.2020

Re: dobročinstvo


Ubistvo kralja ništa strašno nije uzrokovalo, smenile se dinastije, Srbija opstala, monarhija opstala, demokratija opstala, teraj dalje.

Da podvučem samo.
Sad paljba, dok ne izvadim beli luk i glogov kolac.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:12 19.03.2020

Re: dobročinstvo

Da podvučem samo.


A šta bi ti drugo i mogao :)

Fri, ne petljaj se u srpsku istoriju, blage veze ti o tome nemaš.

Ili, ajd okuraži se pa navedi posledice po Srbiju zbog tog čina.

Al nemoj one podaničke koje se navataju na guglu, tipa, ljutila se Evropa.
Imaš li šta jaće od toga?
freehand freehand 20:25 19.03.2020

Re: dobročinstvo

hoochie coochie man
Da podvučem samo.


A šta bi ti drugo i mogao :)

Fri, ne petljaj se u srpsku istoriju, blage veze ti o tome nemaš.

Ili, ajd okuraži se pa navedi posledice po Srbiju zbog tog čina.

Al nemoj one podaničke koje se navataju na guglu, tipa, ljutila se Evropa.
Imaš li šta jaće od toga?

E, moraćeš nekog novog neiskusnog blogera-nesrećnika da nađeš da mu skočiš na grbaču i da navališ da piješ krv na sisaljku i da mamuzaš do večnosti i nazad svojim sranjima i argumentima tipa "E nađi mi nešto al nemoj ovo" ili "Al nemoj sa gugla", pošto ti sve znaš iz prve ruke jer si bio sa Vujicom pored Karađorđa i sa Apisom pored Aleksandra i Drage. I određuješ ko šta sme a ko šta ne sme da napiše odbacujući unapred notorne činjenice kao zabranjene da ti se predoče.
Mislim, šta reći o monarhisti kome je život jednog kralja manje-više, smena dinastija normalna a beznačajna stvar.

Nego ni to nije najveći problem; problem je što slažeš dok trepneš, e na to normalan a lepo vaspitan čovek nema odgovor, dok se osvesti već si mu pola krvotoka isisao.
Daklem, đampir - paljba. Odjebaus.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana