Gost autor

MOLEBAN za normalnu, demokratsku, pravnu, BUDUĆU Srbiju...

Filip Mladenović RSS / 09.01.2020. u 00:26

"Kada u „Nikomahovoj etici" raspravlja o čemu čovek može donositi odluke, Aristotel navodi čitav niz primera o kojima nije mogućno odlučivati - od ustrojstva kosmosa, preko pravila geometrije do klimatskih promena.

Zatim veli: „Ali, ni svi ljudski problemi nisu predmet naših odluka. Nijedan Lakedemonjanin, na primer, ne razbija glavu oko toga koje bi državno uređenje najbolje odgovaralo Skitiji, jer mi ne možemo (u takvim slučajevima) uticati ni na koje rešenje.

No, zato mi rešavamo ono što se nas lično tiče i što je u našoj vlasti da uradimo - to je (posle učinjenih ograničenja) jedino preostalo (kao predmet ljudskih odluka)".

Daleko smo mi i od Nikomahove i od svake druge etike, a još dalje od zdravog razuma, obične ljudske pameti i elementarne pristojnosti. Poslednjih nedelja skoro cela Srbija se ujedinila u nameri da odlučuje o uređenju druge države, Crne Gore, a sve povodom Zakona o slobodi veroispovesti.

Ispostavilo se da gotovo svi važniji politički i društveni faktori drže za svoje bogomdano pravo da donose zakone u susednoj državi i da određuju građanima Crne Gore kako će da žive i po kojim pravilima.

Ujedinjeni protiv Crne Gore

U stavljanju velikosrpske šape na Crnu Goru ujedinila se šarolika grupa, teško je reći ko je prilježniji u borbi protiv crnogorske nezavisnosti: Aleksandar Vučić i njegovi naprednjaci, njegov koalicioni partner Ivica Dačić sa SPS-om, ministar odbrane Aleksandar Vulin, opozicioni Savez za Srbiju, navijački huligani, Zavetnici, Delije, Pokret slobodnih građana, studenti Pravnog fakulteta, vaskoliki klir SPC-a, Pokret „1 od 5 miliona", akademici, dežurni naricatelji nad propašću projekta Velike Srbije, intelektualci ili slobodni strelci.

Zvanična Srbija se direktno umešala u unutrašnja pitanja Crne Gore slanjem Vladinog aviona kojim su lideri DF-a (inače prvostepeno osuđeni zbog pokušaja državnog udara 2016. godine) dopremljeni u Beograd na konsultacije, gde su dobili blagoslov patrijarha Irineja da se bore protiv donošenja zakona svim sredstvima, uključujući i sve vrste nasilja.

Nije se na tome stalo, već su srpski zvaničnici zapaljivim izjavama stvorili atmosferu anticrnogorske histerije koja već danima ne jenjava. Poslušni režimski mediji, televizije sa nacionalnom frekvencijom, tabloidi i prividno ozbiljni listovi svakodnevno dolivaju ulje na vatru i šire mržnju prema Crnoj Gori, kao u najlepšim danima ratnog huškanja.

Istini za volju, širenje mržnje prema svim susedima, uključujući Crnogorce, i do sada je bio stub uredničke politike poslušničkih medija, tako da su sad samo intenzivirali svoje kreativne napore u cilju da dosegnu neprežaljeni uzor „Odjeka i reagovanja".

Lider Dveri Boško Obradović je čak ispisivao grafite mržnje na Ambasadi CG u Beogradu, a huliganske grupe su u dva navrata bezuspešno pokušale da spale zastavu Crne Gore.

Prilikom navedenih incidenata policija nije reagovala, mada se mora priznati da ovog puta nasilnici nisu išli do kraja kao na čuvenom mitingu „Kosovo za patike" kad je policija dozvolila spaljivanje MekDonaldsa, ambasada i masovnu pljačku prodavnica, e da bi se razočarana Srbadija bar malo utešila zbog nepovratnog gubitka Kosova.

Izlivi velikosrpskog ludila i mržnje

Teško je pobrojati sve izlive velikosrpskog ludila i mržnje, za to je već sad neophodna čitava knjiga, ali među najdrastičnije spada nastup predsednika Naprednog kluba Čedomira Antića u zloglasnoj emisiji „Ćirilica" kada je pokazao fotografiju crnogorskog ambasadora u Srbiji i pozvao građana da ga napadnu gde god ga vide.

Još gori je ministar spoljnih poslova Ivica Dačić koji je pozvao Crnogorce koji žive u Srbiji da se izjasne o ovom pitanju, te zapretio onima koji "podržavaju crnogorski režim" oduzimanjem državljanstva.

A zašto samo Crnogorcima? Pa ima i pripadnika drugih nacionalnosti koji se slažu sa donetim zakonom, čak i Srba. Zašto i njima ne oduzeti srpsko državljanstvo?

Na kraju, zašto samo onima koji se slažu sa jednom odlukom crnogorskih vlasti? Zašto ne oduzeti državljanstvo i svima koji, primera radi, ne smatraju da su Radovan Karadžić i Ratko Mladić heroji? Ili onima koji misle da je Kosovo nezavisno?

A najbolje bi bilo oduzeti državljanstvo svima koji se usude da misle svojom glavom, bez konsultacija sa Dačićem i ostalim srpskim glavešinama. Suviše je ta sloboda mišljenja uzela maha u Srbijici, treba taj nesrećni antirsrpski paragraf izbaciti iz Ustava Srbije.

Događanje naroda, loša repriza

Srpski političari, i pozicioni i opozicioni, kao i većina srpskih medija proteste u Crnoj Gori i diljem „srpskih zemalja" predstavljaju kao borbu protiv nepravde, a za očuvanje srpskih svetinja, te principa privatne svojine, ljudskih prava i pravnog poretka, dok Zakon o slobodi veroispovesti tretiraju kao pravno nasilje.

To što je zakon podržala Venecijanska komisija Saveta Evrope njih mnogo ne zanima, oni ga tumače kako se njima ćefne, a najvažnije je da su Srbi ponovo ugroženi, pa ih treba braniti, baš kao onomad, u zlatno doba krvožednog nacionalizma početkom devedesetih.

U toj borbi za pravni poredak i vladavinu prava do sada su korišćena sledeća legalistička sredstva: paljenje zastave, napadi na ambasadu, suzavac, beli luk, anateme, kletve, poziv na građanski rat, poziv ratnicima iz 90-ih, pretnje otkopavanjem oružja, obaranje balvana na puteve (zvuči poznato?), pretnje ubistvom, pozivi na nasilje, apeli da se prave spiskovi policajaca i da ih se nagovori da nasilno obore vlast, pozivi da se otkriju adrese policajaca, imena njihove dece, u koje škole idu i da se objave njihove fotografije, pozivi na rušenje države i pravnog poretka („za pendrek u glavu, kuršum u čelo") itd itd. Sve sama demokratska sredstva političke borbe kojih se nijedan terorista ne bi postideo.

Da je ovde na delu pokušaj ponovnog "događanja naroda" potvrdio je i sam lider DF-a Andrija Mandić, gostujući na TV Prva:

"Nikada ovoliko ljudi nije bilo na ulicama Crne Gore od vremena 88. godine. Tada je jedna rečenica pokojnog Momira Bulatovića otključala na desetine hiljada srca kada je saopštio: ‘Vaše je samo da odete'. Očekujemo da neku sličnu rečenicu progovori neko ko organizuje molebane ovih dana, gdje smo pozvali narod da se sakupljaju kako bi Milo Đukanović i Duško Marković odstupili sa vlasti".

Eh, ti divni stari dani Žute grede, „spontanih" okupljanja naroda pod palicom Slobodana Miloševića i DB-a, antibirokratske revolucije i pripreme za rat, etnička čišćenja i genocid... Bilo pa prošlo i više ne došlo, što kaže pjesma. Drugo vreme, drugi običaji, Crna Gora je članica NATO-a, takozvani „sporni" zakon je urađen po merilima Evropske unije, nije baš ni vreme ni prilika za repriziranje najmračnijih stranica naše istorije.

Lakmus papir

Događaji u Crnoj Gori poslužili su kao lakmus papir za stanje u srpskom društvu. Pokazalo se da smo u mnogo jadnijem i težem stanju nego što su najcrnji pesimisti pretpostavljali. Razni ljudi kojima su puna usta demokratije, slobode medija, ljudskih prava, borbe protiv diktature - na sve to zaborave čim se pojavi tema SPC u Crnoj Gori i odmah postaju veliki Srbi.

Tako nam, na primer, predsednik Demokratske stranke Zoran Lutovac objašnjava kako se građani „okupljaju da brane ljudska prava i identitet". Jesu li se zato okupili i građani u Trebinju koji su razvukli transparent "Potpis vaš baš je bolan, proći ćete k'o Đinđić Z(oran)"? Da nije tužno, pretužno, bilo bi smešno.

Lider Narodne stranke Vuk Jeremić objavljuje "Za Narodnu stranku srpski narod je jedan i nedeljiv, gde god živeo".

Odatle do stava "Svi Srbi u jednoj državi" nema ni jedan ceo korak. Dobro, od čoveka koji se posvetio borbi za očuvanje otcepljenog Kosova u Srbiji se drugo i ne može očekivati. A ni od celog Saveza za Srbiju koji je pozvao na povlačenje Zakona o slobodi veroispovesti.

Koji je inače donet u jednoj drugoj državi koja se zove Crna Gora, a ne u Srbiji, gde deluje Savez za Srbiju koji se zato tako i zove, a ne, na primer, Savez za Crnu Goru. Ili lider Pokreta slobodnih građana Sergej Trifunović koji kaže da tzv. Apel 88 "pas s maslom ne bi pojeo". Za razliku, na primer, od njegove teorije o Srebrenici koju je prepisao od osuđene ratne zločinke Biljane Plavšić (a da to verovatno i ne zna).

Jedan od pet miliona Amfilohija

Tu je i Pokret "1 od 5 miliona" koji je podržao građane u Crnoj Gori koji protestuju "kako bi sačuvali svoju tradiciju i viševekovne svetinje".

Pa je l' im neko otima svetinje? Da nije možda neko u Crnoj Gori doneo ukaz kojim se jednoj verskoj zajednici oduzima 650 objekata, kao što je to pre sto godina učinio kralj Aleksandar Karađorđević?

Ili je u redu kad srpski kralj otima svetinje, ali nije u redu kad neko svetinje želi da vrati prvobitnom vlasniku? Zašto se onda SPC u Srbiji zalaže za povratak oduzete imovine? Zar to nije otimanje od vlasnika?

Da ne pričamo o tome da nikakvog otimanja neće biti, niti bi to Venecijanska komisija dozvolila, sveštenici SPC će nastaviti da služe i u hramovima za koje se utvrdi da nisu u vlasništvu SPC.

Zašto se opozicija, na primer, ne pozabavi činjenicom da SPC uopšte ne plaća porez, kako u Crnoj Gori tako i u Srbiji, čime se patrijarh inače hvali? Ili to nema nikakve veze sa pravom, pravnom državom i vlasničkim odnosima? Možda se navodni zagovornici demokratskog društva slažu da crkva treba da bude država u državi i da treba da bude izuzeta iz pravnog poretka.

Crna Gora kao srpska prćija

Nije baš najjasnije u čemu je razlika između opozicionara i, recimo, predsednika Pokrajinske vlade Igora Mirovića koji kaže da u Crnoj Gori "ima mnogo više od 29 procenata jer Srbi su i oni koji se izjašnjavaju kao Crnogorci kojih nije malo, a pišu srpskim jezikom i vole svoju Srpsku crkvu".

I za jedne i za druge Crna Gora je srpska prćija, prividna država na privremenom boravku u inostranstvu koja će se prvom prilikom vratiti matici Srbiji, čim četnički vojvoda Mandić i ljubitelj ratnih zločinaca Amfilohije preuzmu vlast. Jedino je utešno što su svi oni ipak umereniji od patrijarha Irineja koji uopšte ne priznaje mogućnost da postoje Crnogorci. Lepo njegova svetost veli: "A šta su Crnogorci nego Srbi iz Crne Gore?!"

Donošenje jednog zakona u Crnoj Gori pokazalo je da u Srbiji vlada gotovo apsolutno jednoumlje. Za Crnu Goru ne brinem, uprkos svim pritiscima uspeće da se izbori za svoj put koji vodi na Zapad, u Evropsku uniju, daleko od matuške Rusije. Za Srbiju, nažalost, nema nade.

Zaglavljena u mitomanskim pričama o svojoj veličini, o posebnoj ulozi koju Srbi iz nekog razloga treba da imaju, sa kosturima koji joj svako malo iskaču iz ormara, sa crnom zločinačkom prošlošću koja stiže na naplatu - Srbija pokazuje tužnu sliku države potpuno dezorijentisane u vremenu i prostoru.

Krici i urlici koji poslednjih dana odzvanjaju srpskim javnim prostorom zvuče jezivo, ali ne treba nikog da uplaše - to je samo samrtni ropac velikosrpske zveri."

Tomislav Marković

 



Komentari (1111)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gedza.73 gedza.73 10:15 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

religiju dovodi u pitanje samu svhu ovog polemisanja

ne. dovodi u pitanje zakon. Da li je država odvojena od crkve i da li je imovina zakonom zagarantovana.
Jer kršenjem nekih opšte usvojenih postulata postoji mogućnost, na konkretnom primeru, da ovih 100 000 ljudi (koliko kažu da ih je u Crnoj Gori što nijedan politički pokret nekoliko poslednjih godina na Balkanu nije uspeo da organizuje osim Tomsonovih koncerata sa ksenofobnim i ustaškim kulturno - umetničkim programom) koji su ustali bez ikakkve lične koristi da odbrane svoju opštu svojinu bi mogli, hipotetički, da silom razgrabe nezakonito stečenu imovinu političara na vlasti.

kad je već pandorina kutija otvorena brojne su mogućnosti.


o čemu se mi raspravljamo 2000 godina nakon Hrista

maksa83 maksa83 10:59 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

aman jel vi poznajete malo sire istoriju religije i razlikujete moranje od potrebe ... recimo Vatikan je u drugoj polovini XIX veka imao crveni alarm pa je i zvanicno 'dopusteno' da uceni ljudi i ne moraju da veruju ali da 'prost' narod mora da ostane u domenu crkve ...

Ima dobar momenat u ovom novom Drakuli (preporučujem, samo tri epizode od po sat vreemena, dobro je pravljeno) kad Drakula objašnjava onoj kaluđerici šta je zapravo koren i mehanizam njegovog straha od Krsta. Naime, on kako koga "popije" pokupi i delić njegovih osobina, znanja, osećanja, pa pošto je vekovima krkao isključivo praznoverne seljake po Transilvaniji koje je Crkva držala pokorne strahom od Krsta, tako ga se (straha od Krsta) i on nagutao. Što kažu "pokupio s hranom".
maksa83 maksa83 11:26 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Zamisli na primer da se ja zalažem za sistem u kome prijavljujem nekog od blogera što je napisao vic o sveštenicima i taj neko ode na Goli otok zbog 'iznošenja neistina o verskim vođama'. Ili da pišem izveštaje kako je tog i tog dana N.N. u virtuelnoj kafani u razgovoru sa G, F, NG pričao negativno o veri i religiji i kako predlažem strogo kažnjavanje zbog verskog defetizma.

Pa bilo nekad i takvo vreme.

Onda je došla Francuska Revolucija.
gedza.73 gedza.73 11:37 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Onda je došla Francuska Revolucija.


tuše.
nego kol'ko mi se čini ja sam slika i prilika peasanta, ja treba u crvenoj marami vilama da razbijam klavire gradskim drugaricama, krkam pačetinu iz njihovih frižidera dok one u strahu dižu krinoline na glavu.
te glup, te lažov, te jedi kolače umesto hleba... pa dosta je bilo više te nejednakosti


jedna iz mog detinjstva. Trnda mislim da je danas Kanađanin.

apacherosepeacock apacherosepeacock 11:55 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

novom Drakuli (preporučujem, samo tri epizode od po sat


Jbg. ja pogledala 1 epizodu, kod druge sam se smorila posle 10 minuta.
maksa83 maksa83 12:03 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Jbg. ja pogledala 1 epizodu, kod druge sam se smorila posle 10 minuta.

E pa da si izdržala znala bi zašto se Drakula smori od Krsta.

Meni je bilo više nego ok, a nisam neki ljubitelj žanra.
gedza.73 gedza.73 12:10 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

ja pogledala 1 epizodu, kod druge sam se smorila posle 10 minuta.

gledao SEE, Mandolorijana, Vešca... gledaš a vidiš kako je pravljeno za igrice.
preskočiš po deset, petnaest minuta a mrzi te da vraćaš unazad.
maksa83 maksa83 12:20 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

gledao SEE, Mandolorijana, Vešca... gledaš a vidiš kako je pravljeno za igrice.

Veštac je već prvo bio igrica, a zapravo pre toga je bio knjiga (tj. knjige). Inače ja pojma nisam imao (pošto nisam igrao ni igricu ni čitao knjige), tj. tek kad je hipik-Supermen izgovorio "vjukodlak" sam malo prokopao i shvatio da je romane pisao Poljak i da dosta od tih monstera figuriše u slovenskoj mitologiji. I Witcher i Mandolorian su zapravo kaubojci (samo prvi nema pištolje, ali svejedno - usamljeni revolveraš ide okolo i deli pravdu), moguće da će i od ovog drugog da naprave igricu, ta industrija nikad ne propušta da kapitalizuje na bilo kakvom hajpu.
gedza.73 gedza.73 13:02 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

pošto nisam igrao ni igricu ni čitao knjige

ponekad zabrzovano pišem. možda serijom malo vraćaju interesovanje. igrao nisam, čit'o jesam (i ničega se ne sećam).
mirelarado mirelarado 14:23 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

gedza.73
Onda je došla Francuska Revolucija.


tuše.


Francuski revolucionari su samo nastavili svetlu tradiciju francuskih kraljeva, koja datira još s početka 14. veka, kada je kralj Filip IV Lepi najpre pohapsio templare, potom opelješio njihove kapetanije i time obogatio svoj istanjeni trezor. Većina Hristovih ratnika je spaljena na lomači, a papa je ubrzo bio prinuđen da ukine templarski red.
alselone alselone 14:39 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Veštac


Imao sam velika očekivanja, smorilo me na pola prve epizode pa ugasio.

Ne znam jesam li omatorio i onamćorio ali meni su serije sve gore i gore. Za celu 2019. gledao sam dve dobre serije i obe su mini serije. The loudest voice i The Spy.
alselone alselone 14:50 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Hrišćanstvo je utkano u zapadnu civilizaciju počevši od same bazne ideje hrišćanstva da je čovek napravljen po obličju Boga jer je time zapravo rečeno da svako ljudsko biće ima u sebi nešto božansko. To je značajan korak napred u odnosu na predhrišćanski period i osnova ljudskih prava i zapadnog zakonika.

Mnogo je tih arhetipskih priča u Bibliji koje su postale svakodnevnica zapadne civilizacije ako ih ne čitamo bukvalno nego "sa razumevanjem". Zato se tako lako i pamete, izmedju ostalog, jer su univerzalnih, bezvremenskih vrednosti, taloženih vekovima i pre nego što je prva verzija i zapisana.

docsumann docsumann 14:53 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Mnogo je tih arhetipskih priča u Bibliji koje su postale svakodnevnica zapadne civilizacije ako ih ne čitamo bukvalno nego "sa razumevanjem". Zato se tako lako i pamete, izmedju ostalog, jer su univerzalnih, bezvremenskih vrednosti, taloženih vekovima i pre nego što je prva verzija i zapisan


a opet, i biblijske priče, su tek prepričavanja priča koje su postojale u kolektivnom sjećanju naroda Mesopotamije, Egipta, Indije
alselone alselone 15:06 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

a opet, i biblijske priče, su tek prepričavanja priča koje su postojale u kolektivnom sjećanju naroda Mesopotamije, Egipta, Indije


Da svakako. Ima tu jedan zanimljiv detalj, na primer prva priča, postanje, napisana je mnogo kasnije nego neke druge. Tako i mnoge druge,

Neko je te priče lepo sakupio i hronološki poslagao u celinu. Zbog toga ima više nelogičnosti kada se holistički pogleda, no dobro.

Ali bez obzira te priče su toliko arhetipske da ih možemo gledati i onako platonovski - duša zna, samo se mozak još uvek ne seća. Jer svaki put kada ti neko objasni šta neka od priča (mogu da) znače bude onaj wow! efekat - pa ja sam to znao.

gedza.73 gedza.73 17:18 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

mirelarado
kada je kralj Filip IV Lepi najpre pohapsio templare, potom opelješio njihove kapetanije i time obogatio svoj istanjeni trezor. Većina Hristovih ratnika je spaljena na lomači, a papa je ubrzo bio prinuđen da ukine templarski red.

nešto si me podsetila, ali možda gešim, da su spremniji na sukobe bili kraljevi-carevi od crkve u krstaškim ratovima.

alselone
Mnogo je tih arhetipskih priča u Bibliji koje su postale svakodnevnica zapadne civilizacije ako ih ne čitamo bukvalno nego "sa razumevanjem". Zato se tako lako i pamete, izmedju ostalog, jer su univerzalnih, bezvremenskih vrednosti, taloženih vekovima i pre nego što je prva verzija i zapisana.


isto mislim. čak sam koristio isti izraz 'univerzalno' i 'vanvremensko'.

Kao priručnik za svakodnevnu upotrebu u kriznim situacijama kad se odstrane religijske odrednice. Mislim da postoji izraz baš u vezi prenesenog tumačenja BIblije. ima u nazivu 'd' al d'mubiješ ne mogu da se setim.

. Solomonova pesma nad pesmama.
10. Progovori dragi moj i reče mi:
ustani draga moja, lepotice moja i hodi.

11. Jer gle, zima prođe,
minuše daždi, otidoše.

12. Cveće se vidi po zemlji, dođe vreme pevanju,
i glas grličin čuje se u našoj zemlji.

13. Smokva je pustila zametke svoje,
i loza vinova procvetala miriše.
Ustani, draga moja, lepotice i hodi.
freehand freehand 17:39 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

mirelarado
gedza.73
Onda je došla Francuska Revolucija.


tuše.


Francuski revolucionari su samo nastavili svetlu tradiciju francuskih kraljeva, koja datira još s početka 14. veka, kada je kralj Filip IV Lepi najpre pohapsio templare, potom opelješio njihove kapetanije i time obogatio svoj istanjeni trezor. Većina Hristovih ratnika je spaljena na lomači, a papa je ubrzo bio prinuđen da ukine templarski red.

U stvari pohapsio templare, oteo trezor i time sačuvao svoj jer im je dugovao ogroman novac, imovinu preneo templara Jovanovcima/hospitalcima a spalio dvojicu: Žaka de Molea, velikog majstora i Godfroa de Šarnijea.
Izdaja i hapšenmje templara odigralo se u petak, 13. oktobra 1307. Otuda i danas onaj čuvenmi Petak Trinaesti.
docsumann docsumann 20:36 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Ali bez obzira te priče su toliko arhetipske da ih možemo gledati i onako platonovski - duša zna, samo se mozak još uvek ne seća. Jer svaki put kada ti neko objasni šta neka od priča (mogu da) znače bude onaj wow! efekat - pa ja sam to znao.


mislim da se kriza religije ogleda u tome što svete knjige ne daju nikakav odgovor za probleme pred kojima se čovječanstvo trenutno nalazi.
Milan Novković Milan Novković 21:08 11.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
Ali bez obzira te priče su toliko arhetipske da ih možemo gledati i onako platonovski - duša zna, samo se mozak još uvek ne seća. Jer svaki put kada ti neko objasni šta neka od priča (mogu da) znače bude onaj wow! efekat - pa ja sam to znao.


mislim da se kriza religije ogleda u tome što svete knjige ne daju nikakav odgovor za probleme pred kojima se čovječanstvo trenutno nalazi.

Da je to glavni kriterijum koliko bi samo još kriza postojalo u domenima koji, inače, rastu i cvetaju

A i definiši "krizu"!
docsumann docsumann 08:17 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


A i definiši "krizu"!


opadanje uiticaja religije na cijelokupno društvo.
pri tom sam prvenstveno mislio na zapadni/hrišćanski dio civilizacije.

a šta sam tačno htio kasti predhodnim komentarom,
pa Biblija ne govori ništa o (novim) izazivima pred kojim se čovječanstvo nalazi na početku XXI vijeka.

kloniranje, genetski inžinjering i indukovana evolucija, AI i transhumanizam , borba protiv biološkog starenja i smrti, klimatske promjene i potencijalna ekološka apokalipsa, kolonizacija svemira, pa zatim čitav spektar graničnih naučnih pitanja - teorije o svemiru kao simulaciji ili hologramu, multiverzum, svijest...

sa svojim alegorijama i moralnim porukama, Biblija je mogla biti vodič kroz život starovjekovnom i srednjevjekovnom čovjeku, koji bi u njoj potražio savjet, utjehu i nadu, čovjeku XXI vijeka kojemu pripada "čast" da odredi u kom ćemo pravcu nastaviti kao biološka (tehnološka) vrsta, i pred kojem stoje krucijalne odluke u vezi budućnosti nas samih, naših potomaka i cijele planete, Biblija ne nudi nikakav odgovor.
alselone alselone 08:33 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

mislim da se kriza religije ogleda u tome što svete knjige ne daju nikakav odgovor za probleme pred kojima se čovječanstvo trenutno nalazi.


Nikako se ne slažem. Trenutni problemi u svojoj osnovi nisu ništa drugačiji od ranijih problema, samo je njihova manifestacija drugačija.

Religija ne daje odgovore tebi ili Milanu ili meni, pošto nam ne treba (meni se sviđa da čitam o tumačenjima kao mentalnu vežbu i istoriju filozfije) ali određenom broju ljudi daje. Ovo je vreme koje je Niče nazvao "Bog je mrtav" što se može tumačiti i kao ubijanje spoljnog ideala a da nismo sami sposobni da ideal nađemo u sebi.

Ja bih rekao da smo trenutno u krizi društva koja posledično nosi i krizu religije, kao i svega drugog. Mi smo kao civilizacija, kao društvo, blizu onoga što se u fizici naziva tipping point (ne znam kako se prevodi) a to je radna tačka koja kada se dosegne, sistem rapidno menja svoje ponašanje. Ili što bi naš narod rekao "dogorelo je".

alselone alselone 08:43 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

kloniranje, genetski inžinjering i indukovana evolucija, AI i transhumanizam , borba protiv biološkog starenja i smrti, klimatske promjene i potencijalna ekološka apokalipsa, kolonizacija svemira, pa zatim čitav spektar graničnih naučnih pitanja - teorije o svemiru kao simulaciji ili hologramu, multiverzum, svijest...


Ovo su mahom tehnička pitanja kojih je bilo i ranije i religija ne pokušava da da odgovor na njih.
docsumann docsumann 08:57 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
kloniranje, genetski inžinjering i indukovana evolucija, AI i transhumanizam , borba protiv biološkog starenja i smrti, klimatske promjene i potencijalna ekološka apokalipsa, kolonizacija svemira, pa zatim čitav spektar graničnih naučnih pitanja - teorije o svemiru kao simulaciji ili hologramu, multiverzum, svijest...


Ovo su mahom tehnička pitanja kojih je bilo i ranije i religija ne pokušava da da odgovor na njih.


to su pitanja (procesi) koji će uskoro fundamentalno da preoblikuju čovjeka.

igranje boga u božjem dvorištu. a Biblija ne govori ništa o tome.

"svete" knjige su zagledane u prošlost, a ne u budućnost, i tako ih treba i prihvatiti, kao zbirku lijepih, stilizovanih svjedočanstava o ranim danim čovječanstva.
alselone alselone 09:01 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

"svete" knjige su zagledane u prošlost, a ne u budućnost, i tako ih treba i prihvatiti, kao zbirku lijepih, stilizovanih svjedočanstava o ranim danim čovječanstva.


Svete knjige su zagledane unutar čoveka a ne izvan. Njihove vrednosti i priče su bezvremenske, arehtipske*.

* Arhetip je Jungov pojam koji se odnosi na urođene obrasce mišljenja, osećanja i delovanja, nastali kao rezultat vekovima taloženog iskustva brojnih generacija predaka i koji predstavljaju osnovne strukture i dinamičke elemente kolektivno nesvesnog.
docsumann docsumann 09:22 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
"svete" knjige su zagledane u prošlost, a ne u budućnost, i tako ih treba i prihvatiti, kao zbirku lijepih, stilizovanih svjedočanstava o ranim danim čovječanstva.


Svete knjige su zagledane unutar čoveka a ne izvan. Njihove vrednosti i priče su bezvremenske, arehtipske*.

* Arhetip je Jungov pojam koji se odnosi na urođene obrasce mišljenja, osećanja i delovanja, nastali kao rezultat vekovima taloženog iskustva brojnih generacija predaka i koji predstavljaju osnovne strukture i dinamičke elemente kolektivno nesvesnog.


heh, pa čitalo se Junga

sva rana umjetnost se može podvesti pod arhetipsku jer barata osnovnim pojmovima - bog, čovjek, nebo, zemlja, smrt.
i kao trag o kulturnom i umjetničkom životu jednog vremena svakako je dragocjena.
ali kao izvorište znanja koje bi nam moglo pomoći u suočavanju sa izazovima novog doba, teško.

danas za tu zagledanost (u čovjeka) imamo daleko bolje instrumente - elektroencefalografiju, skenere...

mislim, ako sveta knjiga u obzir uzima samo tehničke i etičke probleme jednog istorijskog trenutka (koju hranu jesti, s kim spavati, kad sejati...) i tretira ih kao vječne istine, onda baš i nema neke božanske vidovitosti u njoj.

a da potpuno apstrakujemo tehnologiju iz priče, šta Biblija može da kaže o problemu slobodne volje, neurološke (pa i seksualne) determinisanosti, vječnog života, vještačkog života, neorganske inteligencije, mogućnosti života na drugim planetama, eventualnog susreta sa inteligentnim oblicima istog?
gedza.73 gedza.73 09:40 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Ovo su mahom tehnička pitanja kojih je bilo i ranije i religija ne pokušava da da odgovor na njih

mnogo vam je zanimljiva diskusija. da napišete vas dvojica poseban blog.

mene oduševljava da ljudi koji su pisali (ili prepisali) Bibliju (Postanje) skoro istovetan stav po pitanju nastanka sveta imaju sa naučnicima. Tama pa svetlost, geološko izdizanje tla iz vodenih površina (pet minuta pokušavam da se setim izraza), stvaranje biljnog i životisnjkog sveta i tek u trećoj četvrtini na scenu stupa čovek.

verovatno bi nekada bila jeres da se tvrdi kako možda za 1000 godina čovek teraformira neku planetu ali u osnovnim crtama to je to.
Milan Novković Milan Novković 09:56 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
alselone
kloniranje, genetski inžinjering i indukovana evolucija, AI i transhumanizam , borba protiv biološkog starenja i smrti, klimatske promjene i potencijalna ekološka apokalipsa, kolonizacija svemira, pa zatim čitav spektar graničnih naučnih pitanja - teorije o svemiru kao simulaciji ili hologramu, multiverzum, svijest...


Ovo su mahom tehnička pitanja kojih je bilo i ranije i religija ne pokušava da da odgovor na njih.


to su pitanja (procesi) koji će uskoro fundamentalno da preoblikuju čovjeka.

igranje boga u božjem dvorištu. a Biblija ne govori ništa o tome.

"svete" knjige su zagledane u prošlost, a ne u budućnost, i tako ih treba i prihvatiti, kao zbirku lijepih, stilizovanih svjedočanstava o ranim danim čovječanstva.

Većena ljudi oko mene, koje nateram da se uozbilje i kažu mi da li su religiozni, pa kažu da jesu, nisu pročitali Bibliju, čak ni značajan deo nje, i ne idu u crkvu.

Istovremeno, da zaokružim uvod u ono što je meni na pameti, zapadni svet se stvarno kreće polako, pluta, ka nacizmu i fašizmu, pa su mu osnovne dalje karakteristike, gledano s vrha, "...tehnološka cenzura, farmakološko trovanje, špijuniranje s vrha..." - pretpostavljam da nemaš pojma koliko BBC ume da sakrije istinu, pa laže - ja ponekad odem da bi proverio "stav" aristokratije/tekućih moćnika, teško da ćeš u Srbiji to naći u Kuriru, npr..

Bottom up kad gledaš vidiš uglavnom normalne mlade ljude, pa starije, i vidiš kako im religija, delovi, probijaju kroz sve pore.

Znam da znaš da, hajdemo od filozofije religije, tema nije uska - to da ima komponentu metafizičkog pa komponentu sistema vrednosti zanju svi, ali ima mnogo više od toga.

Gledam i tvoj odgovor Alseu i osvrtanje na "stilizovana svedočanstva".

Uzmi Wittgensteiniana, i baš je bio pametan, i baš puno znao o jeziku, koji je posle rata bio dosta uticajan i potpuno neočekivano digao glas protiv jezika kao sredstva koje podržava "picture theory of meaning", i ovde se misli na verbalnu "sliku", gde je osnovna uloga jezika "referencial fidelity" te slike.

Pa fakat - prosečan čovek, verovatno i ti, neverovatno mali procenat života potroši na logike, formalne, modalne, nije bitno, hladnokrvno upražnjavanje uzročno-posledičnosti, pričanje i pisanje.

Čak i kad odeš da radiš mišiće na nadlaktici, imaš obim 53cm, a rešio si da se podigneš na 53.45, tvoja egzistencija je mizerno malo, u elapsed vremenu, vezana ove gore logike i kauzalnosti, nego odlutaš u svoju većinsku egzistenciju, koja nije artikulabilna i gde ...

... je ona čak poprilično odvojena od frljanja na blogu (ovom prilikom ne mislim konkretno na tebe, pošto si ti nadprosečno pažljiv, nego prosečnog blogera) gde ti možeš da ponosno-glasno primetiš kako ko, bre, sad šiša beogradsku gladnu babu, kad si ti čuo za tu negde neku zavejanu, niko od licemera o njoj nije pričao, a i sam nisi nešto prstom mrdnuo da joj pomogneš, ... ili možeš da odreaguješ tipa ma ko šiša gladnu babu kad je beskorisna i ionako brzo da umre, xexe.

Na veliku sreću, i pored svog hvalisanja i lupetanja na blogu uživo smo mi ipak mnogo bolji ljudi, u proseku.

I sad, potpuno suprotno tvom instinktivnom mišljenju, ja mislim da je onomad, pre više stotina godina, većina sa manje egzistencijalne tegobe posmatrala druge kako pate - bila siromašnija vremena, više patnje oko ljudi i navikavanja na nju od malena, a vremena su bila "religioznija" na prvi pogled.

Danas se, po mom mišljenju, manje ide u crkvu, pa bi tvoje mišljenje bilo tačnije da pričaš o krizi crkve, ali smo danas religiozniji, gledano iz tačke sistema vrednosti, a ovako ti pričam ja, jedan od miliona, koji ako moram da kažem da li sam religiozan, sa da ili ne, ja kažem - "nisam".

Naravno, imam ja svoje agnosticizme, fizike i metafizike u "svakodnevnom" životu
alselone alselone 10:01 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

mislim, ako sveta knjiga u obzir uzima samo tehničke i etičke probleme jednog istorijskog trenutka (koju hranu jesti, s kim spavati, kad sejati...) i tretira ih kao vječne istine, onda baš i nema neke božanske vidovitosti u njoj.



Ali biblija se ovim upošte ni ne bavi. Večene istine o kojima ona priča su nešto drugo.

Evo primer - šta je smisao života? Uzmi svoj krst i nosi ga uzbrdo.

Jer to zapravo i jeste smisao. Život je težak, odgovoran i zajeban i smisao jeste da kroz težak rad i odricanje dostigneš cilj "večnog života".

I to i jeste tačno. Nama je danas veoma dobro poznato i dokumentovano je koji sve psihički problemi proizilaze iz nerada (dokoni um je đavolje igralište).

Evo drugi - kako izgledaju odrastanje i život? Onog dana kada postaneš svestan, ispadneš iz raja (iz maminog zagrljaja), postaneš svestan da si go (svestan sebe i svojih mana) i ostatak života provedeš teško radeći.

To su samo dva primera univerzalnih vrednosti sa početka i kraja "svete knjige", unutra su još hiljade primera kako treba razumeti život.



a da potpuno apstrakujemo tehnologiju iz priče, šta Biblija može da kaže o problemu slobodne volje, neurološke (pa i seksualne) determinisanosti, vječnog života, vještačkog života, neorganske inteligencije, mogućnosti života na drugim planetama, eventualnog susreta sa inteligentnim oblicima istog?


O slobodnoj volji i o večnom životu bilija govori jako puno ali u alegorijama. Praktično, veliki deo priče se samo time i bavi.

Ovo drugo što si nabrojao su tehnički problemi kojima ona ni ne pokušava da se bavi. Ali možeš naći odgovore na njih pošto ti problemi nisu novi. Na koji način? Pa na način da su Mandalorijan i neki kaubojac sa Čarlson Bronsonom isti filmovi., smo smešteni u različite epohe. Biblija ni ne pledira da daje odgovore na tehnička "jednovremenska" pitanja. To je kao kada bi rekao kako se biblija odnosi prema pronalasku Amerike ili prema internetu ili prema letu na Mesec. Pa nikako, nego se Biblija odnosi prema tome kako treba da razumeš život. Ponvo kažem, ona priča o svemiru unutar čoveka a ne izvan.
docsumann docsumann 10:12 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Pa nikako, nego se Biblija odnosi prema tome kako treba da razumeš život. Ponvo kažem, ona priča o svemiru unutar čoveka a ne izvan.


moj akcenat je bio na tome da li u njoj čovjek može naći odgovore za ključna (suštastvena) pitanja (o budućnosti) ) svoje egzistencije, i kao vrste i kao pojedinca?
alselone alselone 10:15 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

moj akcenat je bio na tome da li u njoj čovjek može naći odgovore za ključna (suštastvena) pitanja (o budućnosti) ) svoje egzistencije, i kao vrste i kao pojedinca?


Može.

- Kako da se ponašam kada oko mene budu inteligentni roboti i bude moguć život na drugim planetama?
- Uzmi svoj krst i nosi ga uzbrdo.

Šta god to značilo u tom momentu a svaki pojedinac ako se zaista zapita, zna šta to znači. To je bezvremenska vrednost i samo su tehnikalije oko nje drugačije. Što kaže Đole, princip je isti, sve su ostalo nijanse.
Milan Novković Milan Novković 10:18 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


docsumann
Pa nikako, nego se Biblija odnosi prema tome kako treba da razumeš život. Ponvo kažem, ona priča o svemiru unutar čoveka a ne izvan.


moj akcenat je bio na tome da li u njoj čovjek može naći odgovore za ključna (suštastvena) pitanja (o budućnosti) ) svoje egzistencije, i kao vrste i kao pojedinca?

Ma ne čitaju je ni religiozni više, a i nereligiozni znaju:

"Thou shalt not covet neighbour's slaves, animals, or anything else"

Znaju i žive to znanje ...

Plus uglavnom i nemamo robove više, i tome je više doprinela religija nego nereligija (čak i ako kažem da moja žena ima jednog moram da priznam da mu je dozvolila poprilične slobode
alselone alselone 10:25 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


mene oduševljava da ljudi koji su pisali (ili prepisali) Bibliju (Postanje) skoro istovetan stav po pitanju nastanka sveta imaju sa naučnicima. Tama pa svetlost, geološko izdizanje tla iz vodenih površina (pet minuta pokušavam da se setim izraza), stvaranje biljnog i životisnjkog sveta i tek u trećoj četvrtini na scenu stupa čovek.


Da, to je jako zanimljivo i veoma slično sa Teorijom velikog praska.

Ali može da se čita i alegorijski. Svetlost na primer može da se čita kao svest. To je ta simbolika, jer mi smo vizuelne životinje (za razliku od drugih koje su primerno okrenute njuhu) i kada je dan mi smo svesni, pokrenuti, koncentrisani a kada je noć spavamo.

Tu je takođe zanimljivo što je Bog rekao da tako bude, nije samo uradio. Snaga reči i govora se tu potencira i recimo da možemo čitati to da nam je moć govora dala svest. Tako nekako.
docsumann docsumann 10:41 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
moj akcenat je bio na tome da li u njoj čovjek može naći odgovore za ključna (suštastvena) pitanja (o budućnosti) ) svoje egzistencije, i kao vrste i kao pojedinca?


Može.

- Kako da se ponašam kada oko mene budu inteligentni roboti i bude moguć život na drugim planetama?
- Uzmi svoj krst i nosi ga uzbrdo.

Šta god to značilo u tom momentu a svaki pojedinac ako se zaista zapita, zna šta to znači. To je bezvremenska vrednost i samo su tehnikalije oko nje drugačije. Što kaže Đole, princip je isti, sve su ostalo nijanse.


heh, to je toliko uopšteno, kao kad nekome na rastanku kažeš - čuvaj se.

svete knjige su zbir ljudskog znanja i mudrosti onog vremena, i kao takve ih treba i tumačiti.
ništa boožanskog u njima nema, sem onoliko koliko smo svi mi božanska bića.
docsumann docsumann 10:45 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Danas se, po mom mišljenju, manje ide u crkvu, pa bi tvoje mišljenje bilo tačnije da pričaš o krizi crkve, ali smo danas religiozniji, gledano iz tačke sistema vrednosti, a ovako ti pričam ja, jedan od miliona, koji ako moram da kažem da li sam religiozan, sa da ili ne, ja kažem - "nisam".


humanizam i jeste oslobađanje etike od religije
docsumann docsumann 10:48 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Ali može da se čita i alegorijski. Svetlost na primer može da se čita kao svest. To je ta simbolika, jer mi smo vizuelne životinje (za razliku od drugih koje su primerno okrenute njuhu) i kada je dan mi smo svesni, pokrenuti, koncentrisani a kada je noć spavamo.


s ovim se slažem.
početak svijeta započinje svjesnim uvidom.
svijest je pored prostora i vremena fundamentalna dimenzija postojanja.
alselone alselone 10:50 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

heh, to je toliko uopšteno, kao kad nekome na rastanku kažeš - čuvaj se.


Dao sam ti samo brzinski primer ali ni on uopšte nije naivan nego prilično dubok ako se zagledaš u njega. Ako bismo se zaista potrudili mogli bismo naći još primera i alegorija koje mogu biti iskorišćene u nabrojanom slučaju, mada nisam baš toliki poznavalac Biblije da bih to mogao iz rukava izvući.

Ali ne znam šta bi želeo da čuješ. Ne možeš u isto vreme imati nešto univerzalno i toliko konkretno i detaljno. Biblija je univerzalnih bezvremenskih vrednosti primenjivih u svakoj epohi. Ništa se fundamentalno neće promeniti ni sa AI što se već nije promenilo sa pronalaskom točka, parne mašine, atomske bombe ili interneta. Ništa se fundamentalno neće promeniti preseljenjem na novu planetu što se nije promenilo pronalaskom Amerike.

svete knjige su zbir ljudskog znanja i mudrosti onog vremena, i kao takve ih treba i tumačiti.

To je tačno ali to znanje i mudrost su toliko velike da se lako mogu primeniti i danas ako ih čitaš pravilno a ne bukvalno. Buvalno vole da čitaju i radikalni vernici i kritičari, pa ovi prvi prave cirkus od svog i tuđih života a ovi drugi ispadaju smešni u svojim kritikama.
gedza.73 gedza.73 11:03 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Buvalno vole da čitaju i radikalni vernici i kritičari, pa ovi prvi prave cirkus od svog i tuđih života a ovi drugi ispadaju smešni u svojim kritikama.



docsumann docsumann 11:05 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Ali ne znam šta bi želeo da čuješ. Ne možeš u isto vreme imati nešto univerzalno i toliko konkretno i detaljno. Biblija je univerzalnih bezvremenskih vrednosti primenjivih u svakoj epohi. Ništa se fundamentalno neće promeniti ni sa AI što se već nije promenilo sa pronalaskom točka, parne mašine, atomske bombe ili interneta. Ništa se fundamentalno neće promeniti preseljenjem na novu planetu što se nije promenilo pronalaskom Amerike.


e, ovdje se ne slažemo.

ipak nove tehnologije donose mogućnost drastične transformacije čovjeka.
pravu revoluciju.
po prvi put mi intervenišemo direktnbo na nivou (svog) genoma.
igramo se "stvaranja" života. otvaramo novi tok evolucije, koja se više ne vodi prirodnim zakonitostima.
AI budućnosti (neki predviđaju već za 30-50 godiuna) sa svojom samonarastajućom inteligencijom je potencijalno novi Bog
vjerovatno kroz hiljadu godina, a možda i brže, čovjek neće postojati u svom izvornom biološkom obliku.

šta o svemu tome kaže Biblija - ljubi bližnjeg svog.

rado, ali čime?
alselone alselone 11:05 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

gedza.73



Da, udaću se za tebe.
gedza.73 gedza.73 11:11 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Da, udaću se za tebe.


2:30
zemljanin zemljanin 11:15 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

u takvom tumacenju Biblije onda unosimo filozofsku i literarnu vrednost i kritiku ... i odnosimo se prema njoj kao prema bilo kom drugom knjizevnom delu ... to je ispravan princip ... i zato je religija pogresna jer glorifikuje i apsolutira ne-vrednosti ... ona ne govori o knjizi vec o pozadini knjige ... pisac je samo covek a ne apsolut ... i obecava i previdja i koristi ljudske slabosti da bi se nametnula ... Biblija i religija nisu filozofija ... mogu se tumaciti sa tog aspekta

i ranije religije su imale odgovore na fundamentalna pitanja ali su imale i taj folklorno-festivalski sistem ... to je, judaizam i njegovi ogranci, totalno ukinuo ... i pretvorio coveka u zrtvu i roba ... ne daje odgovore vec kroki zivota sa svrhom unizavanja i potcinjenosti zivog, necemu i nekome ... pa je onda i normalno da neko tobom vlada jer to je ustrojstvo sveta ...
Milan Novković Milan Novković 11:17 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
alselone
moj akcenat je bio na tome da li u njoj čovjek može naći odgovore za ključna (suštastvena) pitanja (o budućnosti) ) svoje egzistencije, i kao vrste i kao pojedinca?


Može.

- Kako da se ponašam kada oko mene budu inteligentni roboti i bude moguć život na drugim planetama?
- Uzmi svoj krst i nosi ga uzbrdo.

Šta god to značilo u tom momentu a svaki pojedinac ako se zaista zapita, zna šta to znači. To je bezvremenska vrednost i samo su tehnikalije oko nje drugačije. Što kaže Đole, princip je isti, sve su ostalo nijanse.


heh, to je toliko uopšteno, kao kad nekome na rastanku kažeš - čuvaj se...

"Uopšteno", ali deadly precizno, pa tako uopšte nije uopšteno. Samo bih (moram), izvinjavam se što se toliko mešam, dokorigovao Alsea, opet, i dosadan sam, činjenicom da te knjige uglavnom niko ne čita, nemetaforički speaking, a one što ih prepričavaju uglavnom niko ne sluša.

Nazad do Wittgensteinovog fideizma - Srpski?! To bih ja preveo kao "verovanjeniziam"

Prvo prosto pitanje i videćeš da nema nikakve veze sa knjigama: što bi nas uopšte trebalo da dotiče izumiranje ornagutana u južnoistočnoj Aziji? Ako zagrebeš u svoj sentiment ubrzo saznaš da uopšte nema preterane logike, i da mi, prosto, više verujemo u to, i stalo nam je do vere, iako to nije jedina komponenta sentimenta.

Daću bolji primer pri dnu.

Ovaj fideizam ide do pametnih starogrka koji su krenuli od početka pitanjem "What indeed has Athens to do with Jerusalem?", naći ćemo osvrte i koj najboljih i najmoralnijih danas, religioznih ili ne, iako logika više vodi do toga da smo svi religiozni, što govori i evoluciona biologija, ...

... dok prepametni Wittgenstein kaže (i stvarno se treba setiti koliko mi besmisleno, overall, koristimo jezik online, pa hoćemo i da otkidamo glave za stvari koje uživo, u 4 oko, jedva da potežemo iz memory banks:

Ok, tu su "sveta" četvorica: Pascal, Kierkegaard, James, pa nezaobilazni Wittgenstein:

" ... postoje razne jezičke igre, i dok je ok pitati se o opravdanosti jezičkih igara, prečesto je pogrešno, ako ne uvek, potezati igre u pokušaju odgovaranja na ozbiljna pitanja ..." (moje liberalno parafraziranje).

Većina pregrejanih i agresivnih diskusija na blogu je jezičko igranje, me thinks.

Uvod u moj "bolji" primer: početkom 90tih, kad je počela frka, meni u UK deo posla bio i 15% vremena u biblioteci, pa sam čitao "sve", "svuda", i online odjednom jedan Hrvat i jedan Srbin se neumorno i nemoš-brutalnije kolju oko, jelte, blogo-pitanja u Kanadi, univerzitetski grad.

Bila tamo i moja drugarica, radila doktorat, prigrevačka snajka, moram da kažem, ja je pitam za ovu dvojicu - kaže ma mnogo su fini, mirni i neagresivni ljudi uživo, divni, nikad glas nisu digli

Al evo, "brutalni" introspection misaoni experiment:

Zamisli sutra ti neko dokaže da nema zagrobnog života, naučni si um, znaš šta je nauka i veruješ u nju, i sertifikovano si dobar čovek pa si dobio license to kill - tipa snajper - one za koje misliš da će, izbačeni iz opticaja, značajno povećati kvalitet života u okolini, pa malo i šire.

I ti kažeš ok, ovaj kriminalac, ova baba - nije kriminalac ali troši resurse koji bi bili bolje upotrebljeni negde drugde.

Snajper metak doleti sa dovoljne udaljenosti, ništa ne osete, ni pre ni "posle", trenutak traje delić sekunde i čak ne izlazi ni iz uvoda egzistencijalne "epizode".

I kvalitet života u sredini stvarno skoči.

Ima li mostruoznije mešavine naprave i koncepta, ili kategorije u koju spadaju, od snajpera, većina nas će se iskreno zapitati.

I ima li monstruoznije ideje, isto će se većina nas iskreno zapitati.

Nema logike ovde, esencija našeg sentimenta je vera, nema pročitane biblije, nema knjiga, u proseku ...

... i lepo se osećamo što smo ovakvi, u proseku.




Milan Novković Milan Novković 11:18 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
Danas se, po mom mišljenju, manje ide u crkvu, pa bi tvoje mišljenje bilo tačnije da pričaš o krizi crkve, ali smo danas religiozniji, gledano iz tačke sistema vrednosti, a ovako ti pričam ja, jedan od miliona, koji ako moram da kažem da li sam religiozan, sa da ili ne, ja kažem - "nisam".


humanizam i jeste oslobađanje etike od religije

Naprotiv, vidi moj komentar pre ovoga, odakle bi, inače, rasla etika?
zemljanin zemljanin 11:21 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Zamisli sutra ti neko dokaže da nema zagrobnog života

to je vec cinjenica, ne treba cekati sutra ...
alselone alselone 11:21 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

u takvom tumacenju Biblije onda unosimo filozofsku i literarnu vrednost i kritiku ... i odnosimo se prema njoj kao prema bilo kom drugom knjizevnom delu ... to je ispravan princip ... i zato je religija pogresna jer glorifikuje i apsolutira ne-vrednosti ... ona ne govori o knjizi vec o pozadini knjige ... pisac je samo covek a ne apsolut ... i obecava i previdja i koristi ljudske slabosti da bi se nametnula ... Biblija i religija nisu filozofija ... mogu se tumaciti sa tog aspekta


Bilija jeste filozofija napisana rečnikom čoveka pre 2000 - 5000 godina. Ja je barem tako doživljavam.

A ovo drugo što si rekao - mogu se saglasiti. Moj "problem" sa religijom i hrišćanstvom nije Biblija nego njeno "ovaploćenje" na zemlji u vidu sveštenika. Mada, što oni kažu, sveštenici su deo naroda, kakav smo mi narod, takvi su nam i sveštenici.
docsumann docsumann 11:23 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Pa na način da su Mandalorijan i neki kaubojac sa Čarlson Bronsonom isti filmovi., smo smešteni u različite epohe.


nisam gledao Mandalorijana, ali znam o kome se radi.
i ovo što stoji je tačno.
i upravo zbog ovog što si primjetio Star War serijal je, s stanovišta esencijalnog SF-a, vrlo loš uradak.
i dalje imaš klasični vestern, u kome su revolveri zamjenjenie laserskim pištoljima, a konji futurističkim lertjelicama.
nema ničeg novog na kulturološkom, sociološkom, psihološkom planu.
alselone alselone 11:23 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

to je vec cinjenica, ne treba cekati sutra ...


Mi apsolutno nemamo nikakav dokaz da li je ovo tačno ili nije, imamo samo verovanje dve suprotstavljene priče.

Evo malo zastupanja druge strane - to što svi doživljavaju jednake senzacije prilikom near-death experience u vidu tunela i svetla je veoma zanimljivo a objašnjenje kako je to samo senzacija umirućeg mozga i da je ista kod svih mi deluje naivno.
docsumann docsumann 11:25 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Milan Novković
docsumann
Danas se, po mom mišljenju, manje ide u crkvu, pa bi tvoje mišljenje bilo tačnije da pričaš o krizi crkve, ali smo danas religiozniji, gledano iz tačke sistema vrednosti, a ovako ti pričam ja, jedan od miliona, koji ako moram da kažem da li sam religiozan, sa da ili ne, ja kažem - "nisam".


humanizam i jeste oslobađanje etike od religije

Naprotiv, vidi moj komentar pre ovoga, odakle bi, inače, rasla etika?


radi se o pomjeranju izvorišta etike, koje više nije u transcendentnom, već u ljudskom.
docsumann docsumann 11:26 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
to je vec cinjenica, ne treba cekati sutra ...


Mi apsolutno nemamo nikakav dokaz da li je ovo tačno ili nije, imamo samo verovanje dve suprotstavljene priče.

Evo malo zastupanja druge strane - to što svi doživljavaju jednake senzacije prilikom near-death experience u vidu tunela i svetla je veoma zanimljivo a objašnjenje kako je to samo senzacija umirućeg mozga i da je ista kod svih mi deluje naivno.




EDIT:
ipak jedna ispravka.
svjedočenja NDE istočnjaka se uveliko razlikuju od zapadnjačkih vizija, kod kojih uglavnom postoje spomenuti tunel i svijetlo, bstežinski prostor...



izgleda da je to ipak skopčano s kulturnim bekgraundom, ili nekim drugim zajedničkim imeniteljem
gedza.73 gedza.73 11:29 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

i pretvorio coveka u zrtvu i roba

opet ću da pomenem Alsov blog o savremenim tehnologijama kada čovek prihvatanjem njihovog korišćenja sam donosi odluku da postane rob ali je to za njega sloboda. u kom to sistemu čovek nije rob?

tako je i sa Svetim pismom. Svako nalazi ono što je u njegovom oku. neko će da nađe surove običaje starog sveta, neko Isusovu (morao sam da promenim kako neko ne bi uleteo sa forom Bugarina Hristova) promenu prinošenja krvne žrtve. 'oko za oko' postaje 'ko tebe kamenom ti njega hlebom'.

Samilost, pomoć nemoćnima, razračunavanje sa zelenašenjem... 'ostavite svoje porodice i krenite sa mnom u našu novu' može da se tumači na x načina. Neko će da napravi sektu i da izvrši masovno samoubistvo kako bi se ukrcao na vanzemaljski brod koji prolazi kraj Zemlje, neko hipi komunu a neko društvo u kome se ljudi pomažu između sebe.
docsumann docsumann 11:31 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

tako je i sa Svetim pismom. Svako nalazi ono što je u njegovom oku. neko će da nađe surove običaje starog sveta, neko Isusovu (morao sam da promenim kako neko ne bi uleteo sa forom Bugarina Hristova) promenu prinošenja krvne žrtve. 'oko za oko' postaje 'ko tebe kamenom ti njega hlebom'.


ko Roršahov test, jbt
zemljanin zemljanin 11:33 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
to je vec cinjenica, ne treba cekati sutra ...


Mi apsolutno nemamo nikakav dokaz da li je ovo tačno ili nije, imamo samo verovanje dve suprotstavljene priče.

Evo malo zastupanja druge strane - to što svi doživljavaju jednake senzacije prilikom near-death experience u vidu tunela i svetla je veoma zanimljivo a objašnjenje kako je to samo senzacija umirućeg mozga i da je ista kod svih mi deluje naivno.

pa nikada necemo imati dokaz da li postoje paralelni svemiri ili multiverzum ili sta god ... i naravno da ima ljudi koji u to veruju ili ne ... ali imamo dokaz o postojanju ovog svemira i kako se stvari odvijaju u njemu ... i ti zakoni ukidaju bilo kakvu osnovu o 'sutra kad umrem' ... smrt je konacna posledica ustrojstva svemira ... sem ako nisi u Docs sferi da mioni imaju svest ...
gedza.73 gedza.73 11:38 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

ko Roršahov test, jbt

pa moglo bi i tako da se gleda.
ali ipak je značajna promena izvedena 'ovo je krv moga Novoga zaveta'.
sad neko može da tumači kao paganski običaj a neko kao ukidanje prinošenja ljudskih žrtvi.

pisao sam, što se tiče tvog mišljenja o promenama društva naučnim dostignućima, da ovo što mi danas radimo n ije ništa drugačije od Paskalovog Pisma provincijalcu.

rapsrava neistomišljenika sa citatima i polemikom, pisanje pod nikovima samo što mi to danas pišemo na netu. Nikakve razlike nema a prošlo je možda pet vekova (omaška od veka i nešto).
docsumann docsumann 11:39 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Ovaj fideizam ide do pametnih starogrka koji su krenuli od početka pitanjem "What indeed has Athens to do with Jerusalem?", naći ćemo osvrte i koj najboljih i najmoralnijih danas, religioznih ili ne, iako logika više vodi do toga da smo svi religiozni, što govori i evoluciona biologija, ...


religioznost i duhovnost nisu isto.

čovjek definitivno ima sklonosti i kapacitet za duhovnie uvide.
odnosno, on je po prirodi stvari duhovno biće. zainteresovan za ono što stoji izvan materijalizovane svakodnevnice.

religiozan čovjek prihvaća već formirane i raširene obrasce vjerovanja i dogmu.

prihvativši već gotove istine čovjek zapravo ukida u sebi ono najdragocjenije, duhovnu znatiželju

gedza.73 gedza.73 11:40 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

pa nikada necemo imati dokaz da li postoje paralelni svemiri ili multiverzum ili sta god

osim ako se ne pojavi neki naučnik koji će, poput izuma lasera na primer, da pronađe način kako da zakrivi prostor-vreme (ovo sam lupio ali mislim na kapije poput onih u Hiperionu)
docsumann docsumann 11:42 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

ali imamo dokaz o postojanju ovog svemira i kako se stvari odvijaju u njemu ... i ti zakoni ukidaju bilo kakvu osnovu o 'sutra kad umrem'


ne vidim logiku iz koje slijedi ovakav zaključak.
kao što si sam rekao ti zakoni govore o ovome šta je ovdje i sada, i ne vidim kako se njihove ingerencije pružaju izvan tog domena.
zemljanin zemljanin 11:45 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
ali imamo dokaz o postojanju ovog svemira i kako se stvari odvijaju u njemu ... i ti zakoni ukidaju bilo kakvu osnovu o 'sutra kad umrem'


ne vidim logiku iz koje slijedi ovakav zaključak.
kao što si sam rekao ti zakoni govore o ovome šta je ovdje i sada, i ne vidim kako se njihove ingerencije pružaju izvan tog domena.

perpetum mobile
zemljanin zemljanin 11:48 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

gedza.73
pa nikada necemo imati dokaz da li postoje paralelni svemiri ili multiverzum ili sta god

osim ako se ne pojavi neki naučnik koji će, poput izuma lasera na primer, da pronađe način kako da zakrivi prostor-vreme (ovo sam lupio ali mislim na kapije poput onih u Hiperionu)

moze da se pojavi NN naucnik ali postoje ogranicenja koji zakoni svemira postuliraju ... mozemo da fantaziramo i da verujemo ali teleportaciju necemo imati ... Warp i sl, necemo imati ... wormhole za skokove tu i tamo - necemo imati ... i jos pregrst toga ... ne moze otkriti novu energiju ili novi stagod ako on nije realno moguc ...
docsumann docsumann 11:48 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

zemljanin
docsumann
ali imamo dokaz o postojanju ovog svemira i kako se stvari odvijaju u njemu ... i ti zakoni ukidaju bilo kakvu osnovu o 'sutra kad umrem'


ne vidim logiku iz koje slijedi ovakav zaključak.
kao što si sam rekao ti zakoni govore o ovome šta je ovdje i sada, i ne vidim kako se njihove ingerencije pružaju izvan tog domena.

perpetum mobile


pa što onda vrtiš kurblu
Milan Novković Milan Novković 11:48 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


zemljanin
alselone
to je vec cinjenica, ne treba cekati sutra ...


Mi apsolutno nemamo nikakav dokaz da li je ovo tačno ili nije, imamo samo verovanje dve suprotstavljene priče.

Evo malo zastupanja druge strane - to što svi doživljavaju jednake senzacije prilikom near-death experience u vidu tunela i svetla je veoma zanimljivo a objašnjenje kako je to samo senzacija umirućeg mozga i da je ista kod svih mi deluje naivno.

pa nikada necemo imati dokaz da li postoje paralelni svemiri ili multiverzum ili sta god ... i naravno da ima ljudi koji u to veruju ili ne ... ali imamo dokaz o postojanju ovog svemira i kako se stvari odvijaju u njemu ... i ti zakoni ukidaju bilo kakvu osnovu o 'sutra kad umrem' ... smrt je konacna posledica ustrojstva svemira ... sem ako nisi u Docs sferi da mioni imaju svest ...

Ko zna šta ćemo mi još sve dokazati, reč "nikad" prečesto ništa ne znači u nauci.

Oksfordski profa, kvantni mehaničar, David Deutsch je napisao knjigu The Fabric of Reality, koja kaže, na vrlo ubedljiv način, da kako dođemo do opne koja koja definiše mehur u kom se po znanju nalazimo, koja predstavlja naša najdublja znanja, uvek ćemo, u konačnom vremenu, iz "udaranja" i "drmusanja" sa druge strane, nešto kvalitetno ukapirati, probiti taj mehur da bi došlji do sledećeg.

Osim ako nisi (crypto)indukcionista, a on jako brzo dokazuje u istoj knjizi kako to ne vodi svet napred, u smislu produbljivanja znanja.
docsumann docsumann 11:50 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

moze da se pojavi NN naucnik ali postoje ogranicenja koji zakoni svemira postuliraju ... mozemo da fantaziramo i da verujemo ali teleportaciju necemo imati ... Warp i sl, necemo imati ... wormhole za skokove tu i tamo - necemo imati ... i jos pregrst toga ... ne moze otkriti novu energiju ili novi stagod ako on nije relno moguc ...


po ovome bi se reklo da mi znamo te zakone svemira
docsumann docsumann 11:53 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Oksfordski profa, kvantni mehaničar, David Deutsch je napisao knjigu The Fabric of Reality, koja kaže, na vrlo ubedljiv način, da kako dođemo do opne koja koja definiše mehur u kom se po znanju nalazimo, koja predstavlja naša najdublja znanja, uvek ćemo, u konačnom vremenu, iz "udaranja" i "drmusanja" sa druge strane, nešto kvalitetno ukapirati, probiti taj mehur da bi došlji do sledećeg.


ovakav pritup bi mogao da znači i da postoji neki asimptotski graničan okvir koji nikad nećemo doseći širenjem tog mjehura.
baš kao u Zenonovoj priči o Ahilu i kornjači.
zemljanin zemljanin 11:56 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

David Deutsch je napisao knjigu

super ali to je knjiga a ne naucni rad ... ti bi u VB trebalo da si upoznat sa
Throughout recorded history there have been non-religious people who have believed that this life is the only life we have, that the universe is a natural phenomenon with no supernatural side, and that we can live ethical and fulfilling lives on the basis of reason and humanity. They have trusted to the scientific method, evidence, and reason to discover truths about the universe and have placed human welfare and happiness at the centre of their ethical decision making.

Humanist UK

edit: a za razbijanje mitova kojih ima i u nauci, jedna i jedina Sabine Hossenfelder
alselone alselone 12:08 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

i upravo zbog ovog što si primjetio Star War serijal je, s stanovišta esencijalnog SF-a, vrlo loš uradak.


Nikad nešto nisam voleo SW i sećam se kada si mi ti još davno na blogu pomogao da shvatim zašto. Pisao si kako ne voliš SW zbog toga što jako malo pažnje posvećuju sociologiji života u tim zamišljenim svetovima.
alselone alselone 12:13 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

svjedočenja NDE istočnjaka se uveliko razlikuju od zapadnjačkih vizija

Ovo nisam znao. Baš zanimljivo.
docsumann docsumann 12:13 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


jesam, priznajem
Milan Novković Milan Novković 12:18 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
Ovaj fideizam ide do pametnih starogrka koji su krenuli od početka pitanjem "What indeed has Athens to do with Jerusalem?", naći ćemo osvrte i koj najboljih i najmoralnijih danas, religioznih ili ne, iako logika više vodi do toga da smo svi religiozni, što govori i evoluciona biologija, ...


religioznost i duhovnost nisu isto.

čovjek definitivno ima sklonosti i kapacitet za duhovnie uvide.
odnosno, on je po prirodi stvari duhovno biće. zainteresovan za ono što stoji izvan materijalizovane svakodnevnice.

religiozan čovjek prihvaća već formirane i raširene obrasce vjerovanja i dogmu.

prihvativši već gotove istine čovjek zapravo ukida u sebi ono najdragocjenije, duhovnu znatiželju

Jako je malo takvih religioznih, i meni su u sličnoj kategoriji kao Biblija, spisi, pa naši popovi sa kućama od par miliona evra i parkiralištem u drorištu za pozamašnu ergelu skupih, crnih audija kad im kolege dođu u posetu.

Da se vratim pomalo na argument o bibliji i idenju u crkvu, religioznost kako je ti ističeš je deo jezičke igre, većina onih koji veruju i kažu da su religiozni nisu tako religiozni, većina će gramzivog popa zveknuti bejzbol palicom po tintari, dok, me thinks ...

... vera i duhovnost možda nisu potpuno isto, njihova esencija jeste, pa još neki nivoi, po čemu neko ko veruje da ne treba koristiti provereni naučni metod gde se dobrobit ukupna čovečanstva optimizuje, po cenu "eliminisanja" neefikasnih, nije duhovan koliko i nevernik, ...

Razne religije su se nalepile na veru/duhovnost samo kao, u suštini, idiosinkratična mešavina đubreta, pa što zdrave što nbezdrave strasti za gospodarenjem i visoko ispraznim koliko i bitnim teoretisanjem,

Kad dođemo do nivoa gde više ne razumemo šta je to duhovnost, nego je samo osećamo, i "sviđa" nam se, to je vera, šta drugo, ... što bi se inače produhovljavao u onim prvim koracima, kako si znao da će ti "uradak" biti pozitivan

Dobro, pomalo se trudim i da provociram, dobronamerno, za tvoje je dobro da te ne samo hvalimo, nego pomalo i provociramo

Igram jezičke igre, ja sam davno čitao te Philosophical Investigations, ogromnu većinu zaboravio, Wittgenstein je stvarno bio prepametan, ...

... ako nisi čitao, ... čitaj, ili se podseti ako jesi, pa Saint Augustina, i njega je gotivio, ovaj je bio religioza, 4,5. vek, videćeš koliko je prisutan u tvojoj duhovnosti.

Wittgenstein je, npr, rekao da nije religiozan ali da je nemoguće posmatrati bilo koji problem mimo perspektive religioznosti - to je ni njemu bio sitan konflikt, al ajde, posle je došao agnosticizam (naveliko, ili u "količinama", pa ovo religija-vera što ja guram.
alselone alselone 12:20 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

opet ću da pomenem Alsov blog o savremenim tehnologijama kada čovek prihvatanjem njihovog korišćenja sam donosi odluku da postane rob ali je to za njega sloboda. u kom to sistemu čovek nije rob?


Odličan šlagvort za jedan komentar koji sam ostavio pre nekog vremena a ovde isto paše jer spominje filozofiju iz Biblije.

Zašto su ljudi "robovi" u svim sistemima? Zato što nam je to u biću. Sve životinje koje se organizuju u grupe a to je baš od davnina, evolutivno rečimo pola milijarde godine, organizuju se i u hijerarhije u grupama. Moć unutar grupe organizovana je po Pareto distribuciji.



Jako moćnih ima jako malo i oni drže najveći procenat moći (alfa jedinka). Jer oni koji su moćni dobijaju još više prilika da budu moćni a oni koji nisu, oduzima im se i to malo moći što imaju. Ili što bi rekli u Kumu III - moć uništava one koji je nemaju.

Tako je i u bogatstvu, bogati postaju sve bogatiji a siromašni sve siromašniji.

E, sada, pre nego što je Italijan Vilfredo Pareto primetio ovu pojavu i matematički je formulisao, ona je zapisana u Bibliji.

Matthew 25:29
For whoever has will be given more, and they will have an abundance. Whoever does not have, even what they have will be taken from them.

Matej
Јер свакоме који има, даће се, и претећи ће му; а од онога који нема, и што има узеће се од њега.
zemljanin zemljanin 12:24 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
moze da se pojavi NN naucnik ali postoje ogranicenja koji zakoni svemira postuliraju ... mozemo da fantaziramo i da verujemo ali teleportaciju necemo imati ... Warp i sl, necemo imati ... wormhole za skokove tu i tamo - necemo imati ... i jos pregrst toga ... ne moze otkriti novu energiju ili novi stagod ako on nije relno moguc ...


po ovome bi se reklo da mi znamo te zakone svemira

pa sve sto koristis u realnom svetu je zasnovano na tim znanjima i zakonima ... nisu oni konacni i prosiruju se ali nema mesta za uvodjenje nove energije, nove dimenzije i bilo kakve druge 'nove' ... ljudi vole da mastaju i to je neprocenjivo bogatstvo ali gde bi smestio taj 'zagrobni zivot' a da ne otvoris neki 'novi' ... zakoni ustrojstva nam definisu da to ne moze postojati ... od fizickih zakona do bioloskih ... a knjige, knjige nam govore da nismo sami i nista vise
Milan Novković Milan Novković 12:24 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
Oksfordski profa, kvantni mehaničar, David Deutsch je napisao knjigu The Fabric of Reality, koja kaže, na vrlo ubedljiv način, da kako dođemo do opne koja koja definiše mehur u kom se po znanju nalazimo, koja predstavlja naša najdublja znanja, uvek ćemo, u konačnom vremenu, iz "udaranja" i "drmusanja" sa druge strane, nešto kvalitetno ukapirati, probiti taj mehur da bi došlji do sledećeg.


ovakav pritup bi mogao da znači i da postoji neki asimptotski graničan okvir koji nikad nećemo doseći širenjem tog mjehura.
baš kao u Zenonovoj priči o Ahilu i kornjači.

Kaže i on, ako postoji svevišnji i ne želi da ga otkrijemo samo će nastaviti dodavati nivoe realnosti

Samo ovo je, uvek, više problem koliko su naša tekuća znanja dobra i da li su konačna bilo gde, evo Zemljanin spominje izforsiranu dihotomiju knjiga-naučni rad:

- Napiso Njutn naučni rad onoma, pa kasnije došao, jbg, Ajnštajn i nekolio pre njega koji su "isto napisali"

- Mnoge su knjige samo popularnija priča povrh jednog ili više delova, jednog ili više naučnih radova.

- Na kraju je naše poimanje realma u kom smo, i iluzija koje se vrte pred nama, the question, sitnih projekcija, senki, nečeg mnogo kompleksnijeg.

I nema mnogo veze sa Zenonom, koji je, prosto, izbacio vreme iz jezičke igrice.
zemljanin zemljanin 12:30 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

primetio ovu pojavu i matematički je formulisao

korelacije su zanimljivi fenomeni, mrzi me da trazim sad, ali postoji matematicka korelacija izmedju proizvodnje ortopedskih pomagala i rasta cena krompira ... vrlo utemeljena sa podacima ... jbg. jos nismo prokljuvili zasto ali postoji ...
zemljanin zemljanin 12:37 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


- Napiso Njutn naučni rad onoma, pa kasnije došao, jbg, Ajnštajn i nekolio pre njega koji su "isto napisali"

zbog toga sto je Njutn napisao naucni rad, mi jos uvek koristimo njegove zakone jer su tacni, lokalni ali tacni ... Njutn nije imao podatke koji bi mu dali mogucnost da formulise GR ... ali su ti zakoni bili proverljivi i davali predvidjanja koja su ih potvrdjivala ... kao i Anstajnovi radovi ... kao i bilo koji drugi naucni rad ... knjige su knjige, zanimljivosti i sloboda tumacenja ...
alselone alselone 12:37 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

korelacije su zanimljivi fenomeni, mrzi me da trazim sad, ali postoji matematicka korelacija izmedju proizvodnje ortopedskih pomagala i rasta cena krompira ... vrlo utemeljena sa podacima ... jbg. jos nismo prokljuvili zasto ali postoji ...


Da naravno, ima knjiga o besmislenim korelacijama, ali kakve to veze ima sa onim što sam napisao? Moć se zaista ponaša po Pareto distribuciji.
docsumann docsumann 12:40 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

I nema mnogo veze sa Zenonom, koji je, prosto, izbacio vreme iz jezičke igrice.


ma jasno, nego sam mislio na to da sam priraštaj znanja, "metodom" spoznaje o sopstvenom neznaju, sve manje u procentima doprinosi porastu znanja, pa je matematički njegov rast po tom osnovu limitiran i to logaritamaski (sa prirodnom osnovom)
zemljanin zemljanin 12:46 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
korelacije su zanimljivi fenomeni, mrzi me da trazim sad, ali postoji matematicka korelacija izmedju proizvodnje ortopedskih pomagala i rasta cena krompira ... vrlo utemeljena sa podacima ... jbg. jos nismo prokljuvili zasto ali postoji ...


Da naravno, ima knjiga o besmislenim korelacijama, ali kakve to veze ima sa onim što sam napisao? Moć se zaista ponaša po Pareto distribuciji.

i sta iz toga zakljucujemo? ... da je to stanje, ustrojstvo ili nepromenjiv obrazac? ... da smo vezani za poreklo, primitvni mozak i/ili civilizacijska ili ogranicenja vrste?
alselone alselone 12:47 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković


i sta iz toga zakljucujemo? ... da je to stanje, ustrojstvo ili nepromenjiv obrazac? ... da smo vezani za poreklo, primitvni mozak aili civilizacijska ili ogranicenja vrste?

Dalje zaključivanje je već nešto drugo, ja sam samo primetio pojavu i definisao je.
docsumann docsumann 12:55 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

kontraugao:



zemljanin zemljanin 12:59 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone

i sta iz toga zakljucujemo? ... da je to stanje, ustrojstvo ili nepromenjiv obrazac? ... da smo vezani za poreklo, primitvni mozak aili civilizacijska ili ogranicenja vrste?

Dalje zaključivanje je već nešto drugo, ja sam samo primetio pojavu i definisao je.

svaka pojava i svako desavanje ima iza sebe neke podatke ... ubacis podatke, matematicki model i dobijes grafikon ... kako taj grafikon tumaci revolucije, Gejtsa i sl. ... promene uredjenja, slobode i zakone ... u Bibliji/Vedama itd. nema potrebe za tim pojasnjenjima/posledicama, tamo je to zakucano ... zato vlast obozava religiju

PS. a jos malo pa ce rujna zora kod mene pa LN
gedza.73 gedza.73 13:08 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

zemljanin
ljudi vole da mastaju i to je neprocenjivo bogatstvo ali gde bi smestio taj 'zagrobni zivot' a da ne otvoris neki 'novi'

Pre neki dan sam pomenuo Bulgakova koji je, suprotno svakom zakonu fizike, opisao google earth u detalje pre osamdeset godina.

ima isto neka knjigica gde smo mi još na nivou praistorije dok su druge civilizacije tehnološki toliko napredne i čekaju da postignemo standarde svemirske EU kako bi nas prihvatile.

Zamisli da pećinskog čoveka staviš u avion, ili koji beše antički Grk delio na melanholiju i koju drugu tečnost u telu, pored medicinskog skenera.
Imao bi isti stav poput tebe i ko zna da li bi se oporavio od tehnološkog šoka.
zemljanin zemljanin 13:19 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Zamisli da pećinskog čoveka staviš u avion, ili koji beše antički Grk delio na melanholiju i koju drugu tešnost u telu pored medicinskog skenera.
Imao bi isti stav poput tebe i ko zna da li bi se oporavio od tehnološkog šoka.

isti zakoni su vazili i u doba pecinskog coveka i danas a i sutra ce ... nema mesta za to novo ... u nekom novom izvlacenju, novog svemira to mozda bude drugacije ... u ovom - jok ... ali cim zaspem, mozda u tom svetu snova, udjemo/te u tu EU, pa posle i u svemirsku ... ajde cao, odoh u horizontalu

gedza.73 gedza.73 13:21 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

ajde cao, odoh u horizontalu

lepo sanjaj
docsumann docsumann 13:57 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

preporuka za alsa, ali i ostle, naravno.
Milan sigurno zna mnogo više o ovome



ali ne radi se samo o ovom jednom prilogu.
svi klipovi sa naloga 3Blue1Brown (kojeg sam i ranije preporučivao na blogu) prava su mala remek dijela video predavanja.
nevjerovatno jasan prikaz i najksloženijih tema.
alselone alselone 14:35 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

svi klipovi sa naloga 3Blue1Brown (kojeg sam i ranije preporučivao na blogu) prava su mala remek dijela video predavanja.
nevjerovatno jasan prikaz i najksloženijih tema.


Da, remek dela. Gledao sam pre dve, tri godine njegov prilog o Furijeovoj transformaciji i bio sam o-du-še-vljen. Kada se setim kako su nam na faksu to predstavili, to je bilo katastrofa, a čovek u video od samo 20 minuta celu teoriju i svhru prikazao veoma jednostavno.
docsumann docsumann 14:39 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

mislim da je i meni taj klip bio inicijacija
mariopan mariopan 14:43 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Lepo ste se ispričali, vaša razmišljanja na temu religije su izuzetno zanimljiva, bolja i kvalitetnija od bilo koje teme koja se trenutno nalazi na blogu.
Uživala sam čitajući.
Pozdrav za sve vas.
alselone alselone 14:44 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Videćemo šta će dalje biti sa AI.

Sa jedne strane čini se da se zima koju ste spominjali pre neki dan, sprema, i da će potrajati, ali sa druge strane lova koja se ulaže govori da investitori (tech investitori, oni koji znaju) veruju da će se ipak desiti neka (r)evolucija.

alselone alselone 15:05 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Pozdrav za sve vas.


Hvala Maro.

Evo za tebe da dodam još nešto a povezano je sa Docsovim komentarom kako Hrišćanstvo ne daje odgovore na nova i buduća pitanja.

Religija evoluira kao i ljudsko društvo. Kako su se prvobitno plemena a kasnije narodi i carstva sudarali, tako su se sudarale i njihove vere i rađale nove koje su imali najbolje karakteristike prethodnih.

Dobar primer su totemi koji sadrže božanske životinje i bića od više plemena. Kasnije su to uplivi Mesopotamije u Hrišćanstvo, Budizma u Hrišćanstvo, Hrišćanstva u Islam i tako dalje. Mi Srbi (i Crnogorci ) na primer vrlo dobro to znamo jer imamo fantastične primere kako je Sveti Sava pomirio staru i novu veru.

Kao kada se otvaraju babuške lutke tako svaka nova vera zalazi dublje u suštinu života i daje bezvremenskije vrednosti. Svaka nova vera je sve "generičkija" tj. primenjivija na svakodnevni život i sve nam više objašnjava suštinu samog života. Nekada su to bile magične i snažne životinje, pa recimo Marduk iz Mesopotamije koji je prvi bog koji je svoju moć crpeo iz toga što sve vidi i lepo priča a ne iz snage, pa onda recimo rimski i grčki bogovi koji su kroz svoje priče davali pouke i poruke, i onda Isus kao najveći filozof među bogovima, njegove poruke su još univerzalnije.

E, sada, tu je zanimljiv momenat - kako će izgledati buduća vera. Možda će biti još univerzalnija, možda će davati bolje odgovore na nova pitanja.

I poenta, zbog koje sam sve ovo i krenuo - da li je to onda ono što Hrišćanstvo naziva smislom života - spoznaj Boga? Možda put do Istine vodi na dve strane, preko nauke ali i preko vere koja evoluirajući daje sve univerzalnije odgovore dok na kraju ne bude dala i Odgovor.
katapultican katapultican 15:39 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
Ali bez obzira te priče su toliko arhetipske da ih možemo gledati i onako platonovski - duša zna, samo se mozak još uvek ne seća. Jer svaki put kada ti neko objasni šta neka od priča (mogu da) znače bude onaj wow! efekat - pa ja sam to znao.


mislim da se kriza religije ogleda u tome što svete knjige ne daju nikakav odgovor za probleme pred kojima se čovječanstvo trenutno nalazi.

Čitaj pažljivije!
docsumann docsumann 16:17 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

E, sada, tu je zanimljiv momenat - kako će izgledati buduća vera. Možda će biti još univerzalnija, možda će davati bolje odgovore na nova pitanja.


heh, zakleo bih se da u slučaju da je ova diskusija vođena prije 6-7 godina, bili bi na obrnutim stranama
docsumann docsumann 16:31 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

smatram da je vjera, formulisana kroz religiju, već evoluciono prevaziđen koncept spoznavanja (i objašnjavanja) svijeta.
u ranim danima čovječanstva religija je bila čovjekov odgovor na sve.
i na stvaranje svijeta, porijeklo groma, i vremensku prognozu, ishod današnjeg lova ili sutrašnje bitke.
vremenom kako je čovjek sve više ovladavao posebnim znanjima, iz tog primarnog kolektivnog znanja izdvojile su se posebne discipline - matematika, fizika, filozofija.
na kraju smo stvorili modernu nauku.
ona je vrh evolucije čovjekokog intelektualnog napora da da racionaln i sistematizovan odgovor na pitanja o svijetu u kome živimo.

naravno da danas nauka i religija koegzistiraju zajedno, baš kao što u ovom trenutku na ovoj planeti živimo i mi i majmuni i leptiri i gljive.


alselone alselone 16:33 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

heh, zakleo bih se da u slučaju da je ova diskusija vođena prije 6-7 godina, bili bi na obrnutim stranama


Rekao bih da si u pravu.
alselone alselone 16:37 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

u ranim danima čovječanstva religija je bila čovjekov odgovor na sve.
i na stvaranje svijeta, porijeklo groma, i vremensku prognozu, ishod današnjeg lova ili sutrašnje bitke.


To je bilo baš jako davno. Novije religije poslednjih 2, 3 hiljade godine se ne bave time nego filozofijom života.

Evoluirale su. Doći će i nove, još univerzalnije.
mariopan mariopan 16:39 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Evo za tebe da dodam još nešto a povezano je sa Docsovim komentarom kako Hrišćanstvo ne daje odgovore na nova i buduća pitanja.

Hvala ti na ovom lepom odgovoru.

Čitajući vašu raspravu, vidim da mi je blisko verovanje da su u Bibliji sažeti saveti za bolji i plemenitiji život vernika, sakupljen iz mudrosti predaka...i tako spakovani da ih kao dogmu usvoje mase naroda, često neuke da same urede svoj zivot.

Tako sam je bar ja razumela delove Biblije koje sam mogla da povežem sa realnim zivotom.
Svi oni saveti u "deset Božijih zapovesti" koji imaju svrhu i danas, u ona vremena su kao zapovest sažimali poželjno ponašanje i ultimativno zapovedali da se moraju postovati, na neki način su vaspitavali neuki narod?


I poenta, zbog koje sam sve ovo i krenuo - da li je to onda ono što Hrišćanstvo naziva smislom života - spoznaj Boga? Možda put do Istine vodi na dve strane, preko nauke ali i preko vere koja evoluirajući daje sve univerzalnije odgovore dok na kraju ne bude dala i Odgovor.


I moraće obe, i nauka i vera da se ujedine jer te odgovore nijedna sama za sebe ne mogu da nađu.
Zato što se svaka za sebe tvrdoglavo drže svog dvorišta pazeći da ne ugazi u tuđe, a ako ne ugazi kako će da nađe odgovore?
Eto, mislim da će jednog dana morati da se pomešaju i posteno razluče šta je ta Istina a šta ostalo...

Pogotovo me interesuje odgovor na pitanje o eventualnom životu posle smrti, gde ide ljudska duša i šta je to, ta "duša", ili šta je reinkarnacija, naprimer, da li je moguća....ili.....da li je moguće da se energija zivog bića koje je mislilo i stvaralo jednostavno izgubi posle smrti ili se negde, kao nešto drugo, drugi oblik energije, zadrzava?
O tome govore mnoge religije, a nauka to nipodaštava umesto da istraži, ali ozbiljno. Nipodaštava se unapred jer dolazi iz verskih izvora sve verujući da su stari narodi bili neuki i neobrazovani i da im je vara bila potrebna da se vernici drže u pokornosti i strahu od Boga.

A skoro svakog dana naucnici otkrivaju da su naše predrasude o precima, njihovom znanju i kulturi pogrešne. Bile su mnogo naprednije nego što mi to znamo.
katapultican katapultican 16:49 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

mariopan
Evo za tebe da dodam još nešto a povezano je sa Docsovim komentarom kako Hrišćanstvo ne daje odgovore na nova i buduća pitanja.

Hvala ti na ovom lepom odgovoru.

Čitajući vašu raspravu, vidim da mi je blisko verovanje da su u Bibliji sažeti saveti za bolji i plemenitiji život vernika, sakupljen iz mudrosti predaka...i tako spakovani da ih kao dogmu usvoje mase naroda, često neuke da same urede svoj zivot.

Tako sam je bar ja razumela delove Biblije koje sam mogla da povežem sa realnim zivotom.
Svi oni saveti u "deset Božijih zapovesti" koji imaju svrhu i danas, u ona vremena su kao zapovest sažimali poželjno ponašanje i ultimativno zapovedali da se moraju postovati, na neki način su vaspitavali neuki narod?


I poenta, zbog koje sam sve ovo i krenuo - da li je to onda ono što Hrišćanstvo naziva smislom života - spoznaj Boga? Možda put do Istine vodi na dve strane, preko nauke ali i preko vere koja evoluirajući daje sve univerzalnije odgovore dok na kraju ne bude dala i Odgovor.


I moraće obe, i nauka i vera da se ujedine jer te odgovore nijedna sama za sebe ne mogu da nađu.
Zato što se svaka za sebe tvrdoglavo drže svog dvorišta pazeći da ne ugazi u tuđe, a ako ne ugazi kako će da nađe odgovore?
Eto, mislim da će jednog dana morati da se pomešaju i posteno razluče šta je ta Istina a šta ostalo...

Pogotovo me interesuje odgovor na pitanje o eventualnom životu posle smrti, gde ide ljudska duša i šta je to, ta "duša", ili šta je reinkarnacija, naprimer, da li je moguća....ili.....da li je moguće da se energija zivog bića koje je mislilo i stvaralo jednostavno izgubi posle smrti ili se negde, kao nešto drugo, drugi oblik energije, zadrzava?
O tome govore mnoge religije, a nauka to nipodaštava umesto da istraži, ali ozbiljno. Nipodaštava se unapred jer dolazi iz verskih izvora sve verujući da su stari narodi bili neuki i neobrazovani i da im je vara bila potrebna da se vernici drže u pokornosti i strahu od Boga.

A skoro svakog dana naucnici otkrivaju da su naše predrasude o precima, njihovom znanju i kulturi pogrešne. Bile su mnogo naprednije nego što mi to znamo.

Ima svega u ovome što si napisala.
Na sreću - konvergencija nauke i vere je nedostižna.
Kada nauka dostigne svoje ograničenje, a odgovora nema, preostaje vera.
freehand freehand 16:55 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Evoluirale su. Doći će i nove, još univerzalnije.

Ne može biti univerzalnije od univerzalnog. Sve religije (tvrde da) operišu apsolutnim istinama, pri čemu imaju keca u rukavu: vera ne traži dokaz, pa su potpuno ležerne u svakoj polemici.
docsumann docsumann 16:58 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

alselone
u ranim danima čovječanstva religija je bila čovjekov odgovor na sve.
i na stvaranje svijeta, porijeklo groma, i vremensku prognozu, ishod današnjeg lova ili sutrašnje bitke.


To je bilo baš jako davno. Novije religije poslednjih 2, 3 hiljade godine se ne bave time nego filozofijom života.

Evoluirale su. Doći će i nove, još univerzalnije.


dobro, ali se ni jedna religija ne odriče svoje kosmologije.

sad što je crkva u defanzivi, nakon stotina godina poricanja, pa je spremna da svoju priču svede na alegorijski nivo, na kojem opet može da apsorbuje naučne istine kao nejeres, to je već stvar kompromisa na koji je bila prinuđena snagom naučnih istina.

šta crkvi ostaje, zagrobni život kao najači adut manipulacije dušama.
nauka nije detektovala dušu, al nije ni svijest.
jedini dokaz o postojanju svijesti s kojim ćete se sresti u vašem životu je vaša sopstvena svijest.
svima drugima možete jedino da vjerujete na riječ.

zapravo ja mislim da duše u religijskom smislu ni nema.
ali može postojati neki efekat ponovnog ujedinjenja sa univerzalnom sviješću, nakon što nam zemaljsko vrijeme istekne.


P.S. ne vjerujem u oficijelnu religiju, al vjerujem u šamanizam, kao najprimarniji oblik religije prirode
mariopan mariopan 16:59 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

naravno da danas nauka i religija koegzistiraju zajedno, baš kao što u ovom trenutku na ovoj planeti živimo i mi i majmuni i leptiri i gljive.



Obozavam naučnofantastične romane i filmove, ovo unapred kažem da bi znao otkud mi sledeća pitanja:

Kada je Leonardo nacrtao prvi helikopter niko nije znao da će to biti realnost jednog dana. Mozda su mu govorili da je budala i pomerio pameću ali je bio veliki slikar pa su mu tu ludost oprostili inače bi ga spalili na lomači, kako sveštena lica tako i "naučnici" onog vremena, jer takvu bogohulnu instalaciju ni jedni ni drugi zamisliti nisu mogli..... a njihova se reč ne poriče.

Tako isto i za romane Žil Verna. Dobro, to su već znali da je mašta i izmišljotina inače bi ga spalili i jedni i drugi...ali gle sada krstarice, podmornice, kruzeri, kapetan Nemo na svakoj lađi....



Hoću da kažem da se nadam da će jednog dana i verske i naučne snage da se ozbiljno pozabave pitanjima koja vernici postavljaju pa čak i onim maštovitim koja se odnose na nezamislive i nemoguće pojave? Možda su "nemoguće" samo zato što um koji treba da ih istraži i rezultate kakvi god bili - prihvati, nema dovoljno kapaciteta, širine?
docsumann docsumann 17:02 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Hoću da kažem da se nadam da će jednog dana i verske i naučne snage da se ozbiljno pozabave pitanjima koja vernici postavljaju pa čak i onim maštovitim koja se odnose na nezamislive i nemoguće pojave?


vjerujem u susret nauke i šamanizma

a vjerujem i da su budistički monasi najdalje otišli u istraživanju svijesti od svih ljudi.
mariopan mariopan 17:19 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

zapravo ja mislim da duše u religijskom smislu ni nema.
ali može postojati neki efekat ponovnog ujedinjenja sa univerzalnom sviješću, nakon što nam zemaljsko vrijeme istekne.

Nešto takvo zamišljeno je u filmu "Avatar". Duše predaka (nalik na male slatke meduze) se okupljaju i isceljuju bolesne ili osnažuju svoj narod u borbi protiv osvajača. A ono drvo im je zapravo ta univerzalna svest, duša tog naroda, mesto na kome obitavaju duše predaka u obliku energije.

Eto, i ja verujem da ta energija ne može samo da nestane, mora da se, u obliku neke energije, ma kako mala bila, možda pridruži energiji svih drugih bića na planeti koja je negde u vasioni možda, jer joj ništa ovozemaljsko više ne treba? Ali nije nestala.

Znam da sam zastranila ali tako mi moja mašta kaže, pa ako ništa drugo može biti odličan roman?
nsarski nsarski 17:48 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

docsumann
Hoću da kažem da se nadam da će jednog dana i verske i naučne snage da se ozbiljno pozabave pitanjima koja vernici postavljaju pa čak i onim maštovitim koja se odnose na nezamislive i nemoguće pojave?


vjerujem u susret nauke i šamanizma

a vjerujem i da su budistički monasi najdalje otišli u istraživanju svijesti od svih ljudi.


Predlažem jedan zanimljiv tekst o neobičnim mentalnim iskustvima. Mene nije posebno dojmio, ali dobro je napisan i ima svoj "case", da tako kažem.

Reasons not to scoff at ghosts, visions and near-death experiences

apacherosepeacock apacherosepeacock 18:03 12.01.2020

Re: Ovaj tvoj Tomislav Marković

Evo malo zastupanja druge strane - to što svi doživljavaju jednake senzacije prilikom near-death experience u vidu tunela i svetla je veoma zanimljivo a objašnjenje kako je to samo senzacija umirućeg mozga i da je ista kod svih mi deluje naivno.


Pa medEcina kaze da kad srce prestane sa radom i krvi nema da pumpa i odlazi i do mozga nije stvar sekunde, iste sekunde.

Znaci mozak jos uvek ima impulse i valjda pravi neke slike koje oni koji su posle toga uspesno reanimirani (srce ponovo uspostavilo rad) ponekad sete i mogu tu senzaciju da ispricaju. Kao sto se secas sna neposredno pred budjenje.

Ili pacijente koji su u komi, brejn ded (a na aparatima) ali impulsi i dalje postoje zbog kojih pacijent mozdano mrtav moze da otvori oci ili da pomera prste (recimo).

Ako mozak ne dobije, sad ne znam koliko sekundi (minut?) kiseonik - trajno je ostecen za bio kakvu funkciju. Moze tako osoba da vegetira, jedino te sa zivotom spaja vestacko odrzavanje rada pluca.

(onako laicki ispricano, ko hoce nek ispravlja ako sam kardinalno/kakogod omasila)

PS. Imamo to sto imamo/znamo jer nas niko sa drugog sveta onako kvarno nece da obavesti da gresimo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana