Zabava

Priče Južnih mora

jinks RSS / 30.12.2018. u 11:07

 

jm1.jpg

Što su istraživači kroz istoriju odlazili dalje, suočavali sa se sličnim prilično interesantnim problemom. Naime, zamislite da ste pustolov koji u nekom 17. ili 18. veku stiže do udaljenih ostrva Tihog okeana, na kojima žive plemena urođenika manje-više izolovana od ostatka sveta. Tada komunikacija i na osnovnom nivou postaje problem - ali, čak i kada su prve jezičke barijere nekako i bivale prevaziđene, svekolike priče o dvorcima i kraljevima, svetlima velegrada i neizrecivim bogatstvima i dalje su udarale u priličan zid nerazumevanja. Sve dok misionari urođenicima nisu počeli da pričaju bajke.

Sad, šta je to u bajkama što ih čini toliko univerzalnim i svima razumljivim. Jer, za razliku od, ne znam, raznih lokalnih mitova i urbanih legendi, koji ipak u principu i govore o nekakvim istorijskim ličnostima, i koji se ipak dešavaju na nekom poznatom mestu i u poznato vreme, bajke su vremenski i prostorno neodređene („nekada davno, iza sedam mora i sedam gora"). Gde se, takođe, o junacima bajki i ne zna nešto pretereano mnogo, sem imena, a najčešće ne ni toliko (već se samo zna da se radi o nekakvom „princu" ili „kralju", nečijem „najmlađem sinu", ...).

Takođe, dok su junaci lokalnih priča i legendi ophrvani emocijama i opterećeni kako moralnim, tako i svakojakim drugim dilemama, kod junaka bajki stvar je mnogo jednostavnija. Naime, oni se ponašaju šematski, poštujući staro nepisano pravilo „Just do it", bez ikakvih dodatnih objašnjenja i premišljanja. Na primer, kada neka zver napadne Herkula, on ne gubi vreme na strah ili na ikakve moralne dileme, već „Just does it" - i fikete. Što je poprilično čest slučaj i sa ostalim junacima bajki. 

jm2.jpg

I, baš ova dva elementa (vremenska i prostorna neodređenost, kao i šematsko ponašanje junaka) izgleda da dobrim delom upravo i predstavljaju ono što bajke i čini univerzalno razumljivim. Tačnije, po nekima, pomenuta vremensko-prostorna neodređenost smešta bajke u domen, zamislite, nesvesnog, dok šematizovani junaci u stvari upravo i predstavljaju algoritme po kojima isto to nesvesno u suštini i funkcioniše (i koji su izgleda dobrim delom i jednaki za sve, što bi bajke na određeni način stvarno i moglo da učini univerzalnim) . 

I tako, posle poprilične priče upravo i stižemo do teme bloga - junaka naših priča, bajki i legendi (uz prostornu i vremensku neodređenost za trenutak ostavljenu po strani :). Sad, jedno bi od pitanja moglo biti i to da li su svi junaci priča gledano kroz vreme u principu uvek bili isti, ili je svako vreme ipak imalo i neke svoje, karakteristične junake. Takođe, da li su pojedini junaci tipični samo za određene narode, države ili oblasti, ili čitava priča ipak donekle ide i nešto daje - na primer, i dotle da se junaci menjaju sa dolaskom svake od narednih generacija, ili čak i toliko daleko da upravo ti generacijski junaci u stvari i definišu svaku od generacija.

I, kako bi onda gledano iz ugla svake od generacija u stvari i mogli da izgledaju neki njihovi, karakteristični junaci:

(i) Generacija Tradicionalista, ili "tiha" i "zaboravljena", rođena između 1900-1945. Pod istorijskim uticajem II sv. rata, Velike depresije, Nju dila, osvajanja svemira, kao i nastanka multinacionalnih korporacija.

Obično su odrastali u teškim uslovima, nakon kojih je dolazilo vreme nekakvog prosperiteta, zbog čega je njihov junak neko ko je spreman da se žrtvuje čekajući nagradu koja u principu dolazi kasnije. Takođe, njihov heroj se povinuje autoritetu i opštem interesu, okrenut je porodici, lojalan je i patriota, odgovoran i štedljiv, odan državi i poštovanju zakona, okrenut teškom radu i disciplini, kao prihvatanju obaveza i žrtve ispred užitaka. Što bi na određeni način moglo da znači i "delayed reward".

jm3.jpg

(ii) Bejbi bumeri, "Ja" generacija ili generacija moralista, rođena između 1946. i 1964. Deca iz vremena nakon II. sv. rata koji su odrasli u radikale 70-ih i japije 80-ih. Pod istorijskim uticajem Hladnog rata, pokreta za građanska prava, hipi, rok i pop revolucije, uz naveći istorijski zabeleženi procenat razvoda i drugog braka. Osećaju da im je rođenjem obećan "san o uspehu, idili i izobilju", i to očekuju odmah i što pre. 

Njihov junak je protivnik rata i autoriteta države, pobornik je toga da je sve moguće, društveno je aktivan i optimističan, lojalan svojoj deci, zalaže se za lični razvoj i potvrdu, kao i za to da je sve podložno kritici i dovođenju u pitanje. Uz to da je bolje trošiti i uživati sada a brinuti kasnije, promoviše jednakih prava i mogućnosti, ne veruje nikome preko 30-te uz ideal večite mladosti, sklon je radu sa željom da ostavi trag i učini razliku, timski je orjentisan. Što bi na određeni način moglo da znači da je i za "instant reward".

jm4.jpg

(iii) Generacija "X", post-bumeri, ili 13-ta generacija. Rođeni između 1965. i 1980. Pod istorijskim su uticajem energetske krize i kraja Hladnog rata, privremenog slabljenja korporacija, kao i porodica u kojima su oba roditelja zaposlena. Životni stavovi su im uobličeni političkim skandalima u kojima odrastaju, gledajući kako im roditelji dobijaju otkaze. Prva generacija koja najverovatnije neće finansijski stajati dobro kao njihovi roditelji.

Pod utiskom da od ranijih dana moraju sami o sebi da preuzmu odgovornost, uz rezultate koji će doći kasnije. Njihovi junaci su visoko obrazovani i adaptivni, samostalni uz visoka očekivanja od posla, pragmatični i neformalni uz odsustvo lojalnosti organizaciji. Misle globalno i prihvataju nove tehnologije, skeptični su i cinični, sa sumnjama u vrednosti bumerske generacije. Što bi donekle ipak moglo da znači i "delayed reward".

jm5.jpg

(iv) Generacija "Y", "milenijalci" ili eho-bumeri, rođeni između 1981. i 1996. godine. Pod uticajem posthladnoratovskog doba, 9/11 i terorističkih napada širom sveta. Odrasli su okruženi digitalnim medijima, vide sebe kao sledeću veliku generaciju koja će ispraviti sva zla ovog sveta. Prva generacija koja je imala isplanirano detinjstvo punu svakodnevnih obaveza.

Njihovi junaci su tolerantni i okrenuti uspehu, kompetitivni, i od svih dosadašnjih generacija najobrazovaniji. Realistični su i optimistični, "street smart". Članovi su globalne zajednice i željini pažnje. Ambiciozni, ali i ne nešto preterano fokusirani. Uvek otvoreni za više mogućnosti, snalaze se u grupama i timovima, ali opet i prilično samostalni. Željni da troše, i okrenuti porodici i deci. Vrte se oko reči "sada", što bi moglo da znači u principu i za "instant reward".

jm6.jpg

Sad, ukoliko bi priča o generacijskim junacima donekle stvarno i pila vodu, da li bi mogla da baci i kakvo novo svetlo na neke od bitnih, a opet nikada do kraja i razjašnjenih, istorijskih događaja. Na primer, da li bi II sv. rat uopšte i bio moguć da nije bilo junaka "zaboravljene generacije", ili da li bi liberalna revolucija iz 70-ih i 80-ih, zaključno sa padom Berlinskog zida, uopšte i mogla da se desi da nije bilo bumerskih heroja. 

Takođe, zamislite koliko bi u marketinškom ili u nekom drugom smislu mogao da znači iole verodostojan uvid u tipične junake kako sadašnjih, tako i budućih generacija. Na primer, između ostalih postoji i teorija po kojoj se naizmenično smenjuju "delayed reward" i "instant reward" generacije, što bi moglo da znači da bi naredna generacija (posle „X" i „Y" dolazi „Z") pre bila jedna od onih prvih nego drugih.

Kao i to da bi nakon generacije „Z" mogla da dodje neka trenutno bezimena (koje bi slovo uopšte i išlo nakon „Z"), za koju je pitanje kako bi se uopšte u čitavu ovu priču i uklopila. U svakom slučaju, srećno i živi bili pa videli.

 



Komentari (33)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Черевићан Черевићан 14:09 30.12.2018

istraživači kroz istoriju

ophrvani emocijama

говор тела - нагони либида
ма сваке су браве откључали,
тих дођоша а и затечених
њих и једни и други их знали,

(генетике сличност откривали)
jinks jinks 15:29 30.12.2018

Re: istraživači kroz istoriju

Ozbiljni igraci su svi ti pustolovi.
zemljanin zemljanin 14:54 30.12.2018

civilizacija/e

Takođe, da li su pojedini junaci tipični samo za određene narode, države ili oblasti, ili čitava priča ipak donekle ide i nešto daje - na primer, i dotle da se junaci menjaju sa dolaskom svake od narednih generacija, ili čak i toliko daleko da upravo ti generacijski junaci u stvari i definišu svaku od generacija.

tu nam treba i okvir u kome su takva pitanja realna ... sa aspekta, recimo Afrike ili pacifickih ostrva, vecinom i Kine, Indije Pakistana, (sto bi rekli ~50% populacije blago receno) to je samo virtualna realnost ...
jinks jinks 15:28 30.12.2018

Re: civilizacija/e

Da, blog govori pre svega o junacima i generacijskim podelama gledano iz zapadnjackog, odnosno, pre US ugla (mislio sam to i u blogu da pomenem, ali mi je i ovako prica delovala preopsirno).

Sto opet ne znaci i da iz ugla Kine, Indije ili Afrike takodje ne postoje generacijski junaci i generacijske ili druge podele o kojima je govoreno.

Takodje, pitanje koliko razlike izmedju koncepata junaka postoje i unutar same evropske civilizacije, i koliko i one mogu da objasne mnoge evropske istorijske lomove (tipa sukoba nacisti i jenkiji, nacisiti i rusi, ili jenkiji i rusi).
nsarski nsarski 15:42 30.12.2018

Jedine Priče s južnih mora

koje su mi zaista angažovale maštu su ove koje sam čitao kao klinac.



Ove sada generacijske klasifikacije - X, Y, Z (Z for zombie) - mi deluju nategnuto i veštački. Čovekovu prirodu ne može da promeni neki novi gadget koji zuji i trepće i umesto tebe naručuje picu telefonom.
jinks jinks 16:08 30.12.2018

Re: Jedine Priče s južnih mora

Dobro, sto se tice Juznih mora interesantno mi je bilo kako su istrazivaci i misionari pricajuci bajke uspeli da se sporazumeju sa urodjenicima.

Sad, sto se tice generacijskih podela one toliko i nisu tema bloga, koliko mogucnost postojanja nekih tipicnih generacijskih junaka.

Sto naravno ni ne mora uopste da bude tacno.
tasadebeli tasadebeli 00:29 31.12.2018

Re: Jedine Priče s južnih mora

nsarski

Ove sada generacijske klasifikacije - X, Y, Z (Z for zombie) - mi deluju nategnuto i veštački. Čovekovu prirodu ne može da promeni neki novi gadget koji zuji i trepće i umesto tebe naručuje picu telefonom.











А је л' истина да Мајкрософтова Алекса "не зна" за име Исус Христос, али зато "зна" за Буду и Мухамеда? (ЛИНК)











nsarski nsarski 03:15 31.12.2018

Re: Jedine Priče s južnih mora


А је л' истина да Мајкрософтова Алекса "не зна" за име Исус Христос, али зато "зна" за Буду и Мухамеда? (ЛИНК)



Ne znam, nisam to ispitivao.

Ali, jesenas sam se malo igrao sa Aleksom i pokazala je poznavanje izvesnih tema. Na primer, tačno je umela da odovori na pitanje "ko je trenutni predsednik Srbije", takođe, za premijerku je rekla Burnabitch (jebiga, ne može se to izbeći, kao što se mi dovijamo sa Austrijancem- Kurc, Kuraca, Kurcevo (??), itd...).

Na pitanje "ko je Peđa Brajović" idgvorila je sa "I do not have that information", što je Peđu ponukalo da izjavi kako će morati da radi na svom imidžu preko bare.



tasadebeli tasadebeli 08:17 31.12.2018

Re: Jedine Priče s južnih mora

nsarski

Na pitanje "ko je Peđa Brajović" idgvorila je sa "I do not have that information", što je Peđu ponukalo da izjavi kako će morati da radi na svom imidžu preko bare.



Па кад вас двојица купујете опрему у кинеским радњама да бисте прошли јефтиније...
vcucko vcucko 08:23 31.12.2018

Re: Jedine Priče s južnih mora

nsarski


Ali, jesenas sam se malo igrao sa Aleksom i pokazala je poznavanje izvesnih tema. Na primer, tačno je umela da odovori na pitanje "ko je trenutni predsednik Srbije", takođe, za premijerku je rekla Burnabitch (jebiga, ne može se to izbeći, kao što se mi dovijamo sa Austrijancem- Kurc, Kuraca, Kurcevo (??), itd...).


nsarski nsarski 15:02 31.12.2018

Re: Jedine Priče s južnih mora

Па кад вас двојица купујете опрему у кинеским радњама да бисте прошли јефтиније...


Eh, kamo sreće. Opremu je kupila moja ćerka (generacija XYZ ili štogod) u fensi radnji u Njujorku, a Peđa i ja smo je testirali telefonom preko bare. Šaljem ti klipove na e-mail ako želiš.
kick68 kick68 17:27 30.12.2018

A bogami i severnih...


Ne mozemo ocekivati da se svaki narativ primi uspesno svuda i bez posledica (propovedas religiju kojoj nije mesto u divljini=pleme nestane).

...i ovi nasi generacijaski junaci izgledaju drugacije od zapadnjackih kolega:)
Mislim, bajke su bajke, a podneblje je podneblje:)
jinks jinks 18:41 30.12.2018

Re: A bogami i severnih...

...i ovi nasi generacijaski junaci izgledaju drugacije od zapadnjackih kolega:)
Mislim, bajke su bajke, a podneblje je podneblje:)

Da, interesantno.

A i, što se tiče podneblja, da li su, na primer, uoči II sv. rata u Engleskoj, SAD i Nemačkoj mogle da budu aktuelne neke njihove varijante "zaboravljene generacije" ili "generacije tradicionalista", ili su priče, bar u tim vremenima, ipak na različitim stranama tekle različitim pravcima što se generacija tiče.
kosta.babic kosta.babic 18:46 30.12.2018

Re: kick68

...i ovi nasi generacijaski junaci izgledaju drugacije od zapadnjackih kolega:)
Mislim, bajke su bajke, a podneblje je podneblje:)

Bajke su i dalje bajke pa makar i kroz video igrice.
kick68 kick68 19:21 30.12.2018

Re: A bogami i severnih...

Da, interesantno.

A i, što se tiče podneblja, da li su, na primer, uoči II sv. rata u Engleskoj, SAD i Nemačkoj mogle da budu aktuelne neke njihove varijante "zaboravljene generacije" ili "generacije tradicionalista", ili su priče, bar u tim vremenima, ipak na različitim stranama tekle različitim pravcima što se generacija tiče.


Odlaganje nagrade ili trenutno zadovoljstvo ne igra nikakvu ulogu u uspehu britanskih i ruskih vojnika (methinks:), jer se radilo o opstanku i (narocito kod ovih drugih) odrzanju golog zivota i prezivljavanju nacije. Drugacije su tu motivacione sile bile u igri:)

Price teku pravcima koje im okruzenje zacrta ili ih bar obelezi:) Postaje jeasno kad uporedim sebe i kolege ikserice zemlje u koju sam emigrirala...
Nadjoh citat, doduse jedva:

Kad sve razmislim i procenim, izlazi uvek na jedno. Prava priroda, vrednost i cena čovekovog života na zemlji određuje se, u osnovi, njegovim geografskim položajem, to znači njegovim odnosom prema suncu i odnosom sunca prema njemu. Računica je nemilosrdna, a rezultati nepogrešno tačni.


jinks jinks 20:09 30.12.2018

Re: A bogami i severnih...

Sto se tice price o vojnicima, slazem se, pitanje je bilo preterano i u startu.

Sto se tice Sunca, bila je i pre koju godinu prica bas ovde o kriterijumima za najsrecnije drzave. I jedan od interesantnijih je bio kriterijum naocara za sunce, odnosno procenta ljudi koji ih na ulici nose.

Ne valja ni kada je previse ili premalo ...
kick68 kick68 20:36 30.12.2018

Re: A bogami i severnih...

jinks
Sto se tice price o vojnicima, slazem se, pitanje je bilo preterano i u startu.

Sto se tice Sunca, bila je i pre koju godinu prica bas ovde o kriterijumima za najsrecnije drzave. I jedan od interesantnijih je bio kriterijum naocara za sunce, odnosno procenta ljudi koji ih na ulici nose.

Ne valja ni kada je previse ili premalo ...


Kad se pojave one ruzicaste u prodaji, dobicemo pravu sliku, mozda:)
pape92 pape92 20:33 30.12.2018

Očevi i braća

Pojam generacija je relativno novijeg datuma. Starosne grupe su naravno postojale odvajkada, ali generacijski pokreti su novotarija iz kasnog 18. veka. Što se tiče Balkana, prvi pomen obraćanja generaciji iz političkih pobuda je upućen u Grčkoj, putem dva pamfleta. Jedan pamflet poziva na mobilisanje pravoslavlja u otporu Napoleonu i Francuskoj revoluciji. Njemu suprotni poziva na podršku revoluciji. Prvi nosi naslov “Očinska poruka”, a drugi “Bratska poruka”. U tome je stvar sa generacijama dan-danas, očinske su za staro, bratske za novo. Šta je od toga loše ili dobro, druga stvar.
softelectronics_e softelectronics_e 21:39 30.12.2018

Re: Očevi i braća

pape92
Pojam generacija je relativno novijeg datuma. Starosne grupe su naravno postojale odvajkada, ali generacijski pokreti su novotarija iz kasnog 18. veka. Što se tiče Balkana, prvi pomen obraćanja generaciji iz političkih pobuda je upućen u Grčkoj, putem dva pamfleta. Jedan pamflet poziva na mobilisanje pravoslavlja u otporu Napoleonu i Francuskoj revoluciji. Njemu suprotni poziva na podršku revoluciji. Prvi nosi naslov “Očinska poruka”, a drugi “Bratska poruka”. U tome je stvar sa generacijama dan-danas, očinske su za staro, bratske za novo. Šta je od toga loše ili dobro, druga stvar.

Solidno rečeno.
No, kao i svuda, ponekada (a ponekada i češće) se pojave izuzeci koji potvrde pravilo.

Moj drug Vlada ima 74 godine.
Zajedno smo dosta prošli - od rada na Institutu na kojekavim istraživanja, do kojekakvog projektovanja i još koječega.
Vlada je i dalje moj najinventivniji saradnik, spremniji na novotarije od dva duplo mlađa od njega zajedno.
No, nije poenta u Vladi, nego u toj dvojici duplo mlađih.
Jer - je mnogo mladih ljudi koji su se sa cca 30 godina pretvorili u 'mrtva puvala'.
jinks jinks 21:50 30.12.2018

Re: Očevi i braća

od rada na Institutu

Interesantno, u EPS-u kada kažu Institut misle se na jedan od dva elektrotehnička koji tamo u principu i rade. Gde se ovi iz drugog uvek naljute kada čuju kolege epsovce kako tako govore.
softelectronics_e softelectronics_e 21:52 30.12.2018

Re: Očevi i braća

jinks
od rada na Institutu

Interesantno, u EPS-u kada kažu Institut misle se na jedan od dva elektrotehnička koji tamo u principu i rade. Gde se ovi iz drugog uvek naljute kada čuju kolege epsovce kako tako govore.

Ima još Instituta.
jinks jinks 21:53 30.12.2018

Re: Očevi i braća

pape92
ali generacijski pokreti su novotarija iz kasnog 18. veka

Da, i pitanje ko ih je uopšte prvi i izmislio, da li političari, marketaši, prosvetari, ili ko već.

Danas deluje kao da politika i marketing (dobro i film i muzika, ..., između ostalih) poprilično rabe koncept generacija.
jinks jinks 21:53 30.12.2018

Re: Očevi i braća

Ima još Instituta.

Naravno.
pape92 pape92 22:36 30.12.2018

Re: Očevi i braća

Vlada ima 74 godine.
Vlada je i dalje moj najinventivniji saradnik, spremniji na novotarije od dva duplo mlađa od njega zajedno.
nije poenta u Vladi, nego u toj dvojici duplo mlađih


Da, podela stari za staro, mladi za novo, kao što kažeš i daješ primer, zaista često nije tačna. Talenat i pronicljivost su individualne kategorije.
Milan Novković Milan Novković 18:45 02.01.2019

Re: Očevi i braća

jinks
pape92
ali generacijski pokreti su novotarija iz kasnog 18. veka

Da, i pitanje ko ih je uopšte prvi i izmislio, da li političari, marketaši, prosvetari, ili ko već.

Danas deluje kao da politika i marketing (dobro i film i muzika, ..., između ostalih) poprilično rabe koncept generacija.

Ipak, meni su Snowflakes jako zanimljivi, pošto ih je teže pokapirati, a once in a millennia su, tj nemamo materijala kao u partizani-četnici gde možemo da haramo autentičnim analizama

Ne treba zaboraviti da nam se wet-ware između ušiju ipak značajno prevezuje kako ga koristimo, i tu su konteksti svih vrsta bitni.
zemljanin zemljanin 03:13 03.01.2019

Maori i bajke

po pitanju Maora treba imati par stvari u vidu ... oni strane "bajke" kao i "religiju" tretiraju kao situaciju, trenutnu situaciju u kojoj se postavljaju prema njoj na prakticnoj osnivi "jel' treba?, aha, onda (sta god da je)" ... tako da mi je diskutabilna postavka u kojoj su neke bajke, cak i kao fenomenoloski oblik komunikacije, uspostavile neki nivo komunikacije ... ti zapadni kraljevici i kraljevne su, za njihove pojmove, olos i otpad drustva ... i naravno da imaju i svoje nebuloze, tj. nama, kulturoloski tesko prihvatljive pojmove i postupke ...

evo sta je za njihov sistem vrednosti bitno, i juce i danas i sutra

Whakaiti - nemanje ponosa ~ poniznost/skromnost ... to bi bila osnovna osobina osobe koja uziva ugled, mi bi je nazvali - lider/elita ... ali bi jako pogresili jer to je osoba koja se ne eksponira, ne trazi zasluge, ne promovise se ... osoba koja je takva jer je zaista takva ... neverovatno je da se cesto koristi termin "poglavica" ili "kum" koji je susta suprotnost sa onim sto ti ljudi jesu ...

Ko tau rourou & manaakitanga - altruizam/velikodusnost

Whanaungatanga - ostali/drugi/zajednica ... u odredjenom znacenju je i generacijski odnos ... generalno zajednica je vazna ali i svaki clan te zajednice ...

Tāria te wā & kaitiakitanga - ziveti u skladu sa prirodom i ljudima, imati cilj i svrhu ali ne na racun onog prvog ... "Nije stvar u postizanju cilja, već u zivotu."

Tikanga Maori
- to je malo tezi pojam, zasniva se na autenticnoj kulturi ali kao prozimajuci faktor a ne kao kostur.

za mnoga shvatanja tesko je naci podudarnost sa zapadnim ili evropskim primerima/praksom ... evo u ovoj sezoni praznika oni ih slave ali samo kao praznike ... nikakve religijske konotacije, tj. nece se cuti bozic, uskrs ili bilo sta konkretno, prosto praznik ... ako ima turista, brzo prokljuve sta im je reci i kako reagovati ... tradicionlna verovanja su festivalskog tipa, znaci kad ti zgodno i kako se tebi dopada ... tu mi je nekako najblize, poredjenje sa Kinezima koji izadju u park i praktikuju svoje tradicionalne pokrete/vestine ...

a kad pogledas popis, svi su religiozni, sto ima veze sa oim sta sam pisao na pocetku

PS. ovo sigurno izlazi iz domena teme koji si postavio ali sam hteo da naznacim da opsteprihvacene ideje o tamo nekim narodima su vecinom posledica nedostatka zajednickih tacaka pa se onda izrodi neki mit o tome ...
softelectronics_e softelectronics_e 05:57 03.01.2019

Re: Maori i bajke

zemljanin
po pitanju Maora treba imati par stvari u vidu ... oni strane "bajke" kao i "religiju" tretiraju kao situaciju, trenutnu situaciju u kojoj se postavljaju prema njoj na prakticnoj osnivi "jel' treba?, aha, onda (sta god da je)" ... tako da mi je diskutabilna postavka u kojoj su neke bajke, cak i kao fenomenoloski oblik komunikacije, uspostavile neki nivo komunikacije ... ti zapadni kraljevici i kraljevne su, za njihove pojmove, olos i otpad drustva ... i naravno da imaju i svoje nebuloze, tj. nama, kulturoloski tesko prihvatljive pojmove i postupke ...

evo sta je za njihov sistem vrednosti bitno, i juce i danas i sutra

Whakaiti - nemanje ponosa ~ poniznost/skromnost ... to bi bila osnovna osobina osobe koja uziva ugled, mi bi je nazvali - lider/elita ... ali bi jako pogresili jer to je osoba koja se ne eksponira, ne trazi zasluge, ne promovise se ... osoba koja je takva jer je zaista takva ... neverovatno je da se cesto koristi termin "poglavica" ili "kum" koji je susta suprotnost sa onim sto ti ljudi jesu ...

Ko tau rourou & manaakitanga - altruizam/velikodusnost

Whanaungatanga - ostali/drugi/zajednica ... u odredjenom znacenju je i generacijski odnos ... generalno zajednica je vazna ali i svaki clan te zajednice ...

Tāria te wā & kaitiakitanga - ziveti u skladu sa prirodom i ljudima, imati cilj i svrhu ali ne na racun onog prvog ... "Nije stvar u postizanju cilja, već u zivotu."

Tikanga Maori
- to je malo tezi pojam, zasniva se na autenticnoj kulturi ali kao prozimajuci faktor a ne kao kostur.

za mnoga shvatanja tesko je naci podudarnost sa zapadnim ili evropskim primerima/praksom ... evo u ovoj sezoni praznika oni ih slave ali samo kao praznike ... nikakve religijske konotacije, tj. nece se cuti bozic, uskrs ili bilo sta konkretno, prosto praznik ... ako ima turista, brzo prokljuve sta im je reci i kako reagovati ... tradicionlna verovanja su festivalskog tipa, znaci kad ti zgodno i kako se tebi dopada ... tu mi je nekako najblize, poredjenje sa Kinezima koji izadju u park i praktikuju svoje tradicionalne pokrete/vestine ...

a kad pogledas popis, svi su religiozni, sto ima veze sa oim sta sam pisao na pocetku

PS. ovo sigurno izlazi iz domena teme koji si postavio ali sam hteo da naznacim da opsteprihvacene ideje o tamo nekim narodima su vecinom posledica nedostatka zajednickih tacaka pa se onda izrodi neki mit o tome ...

Ovi Maori kao Tasa, ja i još neki blogeri.
jinks jinks 09:53 03.01.2019

Re: Maori i bajke

Ima interesantna teorija, da ne kažem priča, po kojoj bajke upravo i predstavljaju šematski prikaz načina na koji funkcionišu neki osnovni mehanizmi u glavama ljudi. Sad da ne pominjem kako u tim šematskim prikazima "kraljević" ili "prosjak", "princeza", "princ" ili "žaba" uopšte to ni ne predstavljaju, već nešto sasvim drugo, lego kockice koje se slažu u našim sivim ćelijama, i koje su slične ili po nekima čak i iste kod svih ljudi.

Tako da bi se ti šematski prikazi u stvari na određeni način i mogli (a i ne) ukolopiti u ovo maorsko "je l treba, a onda ..." sa tim da su oni izgleda tu dosta i napredniji, pošto se kod zapadnjačkih priča taj prenos algoritama u vidu priča poprilično, bar po nekima, dešava na nesvesnom nivou.

Inače, interesantno je kako su bajke prolazile kod Aboridžina, pošto je njihov ne samo koncept pričanja već i koncept vremena potpuno drugačiji nego kod nas.

Da, stvarno i deluje da su Maori prilično drugačije kalibrisani u odnosu na zapadnjake.
nsarski nsarski 10:25 03.01.2019

Re: Maori i bajke

Ima interesantna teorija, da ne kažem priča, po kojoj bajke upravo i predstavljaju šematski prikaz načina na koji funkcionišu neki osnovni mehanizmi u glavama ljudi. Sad da ne pomenjem da u tim šematskim prikazima "kraljević" ili "prosjak", "princeza", "princ" ili "žaba" uopšte to ni ne predstavljaju, već nešto sasvim drugo, lego kockice koje se slažu u našim sivim ćelijama, i koje su slične ili po nekima čak i iste kod svih ljudi.


I ne samo bajke, a u pitanju su imaginativni arhetipovi (ove ne treba mešati sa Jungovim fantazijama koji su egzistencijalni). Probaj sa Archetypal Literary Criticism. Naravno, esencijalna referenca na ovu temu je




A povodom konstatacije
Da, stvarno i deluje da su Maori prilično drugačije kalibrisani u odnosu na zapadnjake.
nišao sam pre par dana na veoma zanimljivu analizu "moralne filozofije" (etike) Azteka i njeno poređenje sa zapadnjačkom antičkom tradicijom. Evo ovde - kratko je i lako čitljivo: Život na klizavoj Zemlji
jinks jinks 10:31 03.01.2019

Re: Maori i bajke

Hvala, baš ću da pogledam (našao već kod braće Rusa :)
nsarski nsarski 10:33 03.01.2019

Re: Maori i bajke

Hvala, baš ću da pogledam (našao već kod braće Rusa :)

Misliš na Vladimira Propa? Da, ceo ruski formalizam je na tu stranu okrenut.
jinks jinks 10:38 03.01.2019

Re: Maori i bajke

Ne, nisam baš takav igrač :)

Mislio sam na online biblioteke.
zemljanin zemljanin 12:50 03.01.2019

Re: Maori i bajke

Da, stvarno i deluje da su Maori prilično drugačije kalibrisani u odnosu na zapadnjake.

ovde, kod mene, govori se nekih 60+ jezika uz matrijarhat na nekim ostrvima, ponekad samo clanovi te porodice/familije govore taj neki jezik ... a sve zapadnjacko prihvataju na taj "jel; treba ..." nacin ... imam utisak da su i drzavu i sve ostalo napravili iz tog razloga ... sve to njih, sustinski, ne dotice ... anarhisti u dusi

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana