Društvo| Tehnologija| Život

The Fight for Time and Degrees of Separation

Milan Novković RSS / 27.04.2008. u 13:18

NomadiCut220.jpgQ: Kako se ponovo uspostavlja simetrija razbijena postavljanjem patke na pozornicu? Pošto “…the duck provides a considerable distraction. It flaps, it potters, sometimes it makes a bid for freedom…”.

A: Tako što na scenu postavimo gluvog, slepog i nemog.

I na pitanje i na odgovor slučajno nabasam pitajući Googla šta ima da mi kaže na temu “three degrees of separation”. Što baš tri? Fascinira me bliskost raznih tema i verovatno sam nekom “maestralnom” podsvesnom aritmetikom podelio šest na dva, aksiomatizovao tako “originalnu” ideju pa onda poleteo da joj vredno udahnem “dušu”. 

I Google, vredan kao uvek, vrati gomilu referenci, među prvima Gardijanov 2002 osvrt na pozorišnu predstavu “Watching the Mute Who Was Dreamed” iranskog Teatra Bazi po režiji Attila Pessyanija. Iako nisam gledao predstavu ja pročitam ovaj osvrt.

Pošto sam na predlog blogera GajeR da bi detaljnije pisanje na temu kako smo spremni da počnemo pametnije da propitujemo Internet (e.g. Google, Wikipedia etc), prirodnijim jezikom, bližim ljudskom, gde on navodi i MIT razmišljanja na tu temu, prešao prag (ne)odlučnosti gde bi stvarno trebalo o tome pričati u detalje, primetim, po ko zna koji put, fenomen “semantičke” bliskosti koja nas okružuje. Fenomen utoliko što su teme prečesto mnogo bliže nego ljudi koji ih potežu. Kao drvo nad kojim se ciklično rađa, zeleni, žuti i opada lišće i tek poneki listak završi među stranicama tek poneke knjige.

A bliskost mi, ovom prilikom, pada na pamet iz raznih pazloga – Microsoftov Live Mesh je jedan, pa otuda što sam uz pomoć EU partnera upravo i sam poslao zahtev za grant, pod FP7 Call 3 inicijativom, za instraživanje na temu skoro istu, možda malo širu utoliko što su sve naprednije i tehnologije koje umeju žestoko, a kolko-tolko razborito, da redukuju informacije pa ih spakuju u format, sve u adaptivnom maniru, koji korisnik “smatra” efikasnim.

Pa me je sve to podsetilo na moj prvi blog, na starom blogu, gde nam više ni lenjost ne može pomoći da pobegnemo od informacija i tema, kako smo opkoljeni, kao u nekog poplavi, čak i ako imamo čamac nismo uvek naj sigurniji gde je obala.

U stvari, često mi pada na pamet kako nam je unutrašnji život “planaran” na nekoj nejasnoj, metaforičnoj osnovi, tj kako su nam teme semantički bliske iako ne osećamo neku potrebu da baš svaku bliskost pred svima pokažemo, čak i ako je razumemo. Možda zbog čvrsto uvezane potrebe za gledanje na “sličice” iz života kao na metafore uopšte i postojimo kao inteligentna i kreativna bića.

I ta bliskost između tema ne mora drugima da bude očigledna, ne mora ni nama, posebno mi interesantno pa ponavljam, metaforična, pa je ta neočiglednost približava obrascu po kome se, na prvi pogled, iz ničega simulatno rađaju ideje i “anti”-ideje pa onda ili opstaju ili ne, tj “anihiliraju” se, obrascu koji kaže da je svaka metafora osnova mnogim sličnostima, i mnogim razlikama, mnogim kontradikcijama. Približava je tako što je stavlja u neku super grupu u kojoj su specifični izvori bogatsva našeg života.

Kad vidimo neku površinu mi kažemo kako treba zagrebati ispod površine da bi se stvar shvatila, ali ne podrazumevamo da tu površinu treba odbaciti da bi nam se slika izoštrila. A, u stvari, kad su nam širi pogledi u pitanu izgleda da nam upravo ta čvrsta kora na površini, pa makar ona ponekad bila I esencija neke lokalizovane suštine, smeta da bismo uz pomoć fluidne unutrašnosti pravili nagle i velike skokove.

ExpandOrOverextend300.jpgPatka koja je ptica, a ne ume da leti, gluv, slep i mutav koji sanja, ali za koga je svet gluv i ne ume da čuje su metafore na jedan način nekima od nas, na drugi drugima, ali svima jedan od specijalnih prozora u život kroz koje možemo u trenutku da pogledamo u udaljene ćoškove tog života.

Tačnije, najčešće prozori, iako umeju da budu i zavese na nekim drugim prozorima.



Komentari (53)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gordanac gordanac 13:36 27.04.2008

providno&mutno&viđeno

Kad vidimo neku površinu mi kažemo kako treba zagrebati ispod površine da bi se stvar shvatila, ali ne podrazumevamo da tu površinu treba odbaciti da bi nam se slika izoštrila.

Pa čim si je "zagrebao" ili "izgrebao" - time si je odmah i sklonio i odbacio, ako razumem šta hoćeš da kažeš, i onda ukapiraš i značenje i slika ti je oštra, ako te ona zanima.
Do sledeće površine, koju opet "zagrebeš" ....i tako dok ne oljuštiš to što ti je nepoznato kao ovoji crnog luka....ili pređeš na beli luk ili na praziluk ili na kupus ako te tamo asocijacija ("metafora" odvede. ako te razumem i ako ti ceo tekst nije striktna asocijacija na mašine i njihov razvoj.
"Zagrebavanje" je inače - čista zabava i veselje, tako ja mislim.
Milan Novković Milan Novković 13:47 27.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

gordanac
Kad vidimo neku površinu mi kažemo kako treba zagrebati ispod površine da bi se stvar shvatila, ali ne podrazumevamo da tu površinu treba odbaciti da bi nam se slika izoštrila.Pa čim si je "zagrebao" ili "izgrebao" - time si je odmah i sklonio i odbacio, ako razumem šta hoćeš da kažeš, i onda ukapiraš i značenje i slika ti je oštra, ako te ona zanima.Do sledeće površine, koju opet "zagrebeš" ....i tako dok ne oljuštiš to što ti je nepoznato kao ovoji crnog luka....ili pređeš na beli luk ili na praziluk ili na kupus ako te tamo asocijacija ("metafora" odvede. ako te razumem i ako ti ceo tekst nije striktna asocijacija na mašine i njihov razvoj."Zagrebavanje" je inače - čista zabava i veselje, tako ja mislim.

Mislio sam na istinu, koja "sedi" nad metaforom, ne moraš da odbaciš istinu da bi videla metaforu. Pa tek onda gurneš istinu u stranu da bi ti metafora bila odskočna daska u neke druge regione, daleke, ko wormhole :)

A tamo može da bude i laž, bitno mi je to da su nam metafore važne da bi nam "uvezale" semantiku koja i ne mora da bude uvezljiva.

Tj metaforičnost mi se učinila kao deo nekog našeg unutrašnjeg random vector generatora, osnovna potreba.
gordanac gordanac 13:55 27.04.2008

aha..

..to više liči na Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom" ili što bi rekao Šekspir - "Remembrance of Things Past", metafore kao sredstva do istine ilivećtakoneštoslično
...drugačije sam pročitala, učinilo mi se da je reć o saznavanju i otkrivanju kao posledici radoznalosti, a očigledno - nije
Milan Novković Milan Novković 14:09 27.04.2008

Re: aha..

"Potragu za izgubljenim vremenom"

Meni se "bitka" svidelo i mislio sam i na budućnost, relativno neometanu mentalnu šetnju kroz vreme.

A bitka zato što imamo ograničenu količinu "fizičkog" vremena i gde su mi šanse veće kako mi okolina plasira neočekivane metafore, i za moje dobro sužava neke separacije koje ja do tad nisam video, a širi neke neproduktivne na koje sam se navikao.

Kao neka co-bitka, co-creacija mog unutrašnjeg života kroz nekontrolisano skretanje s teme na temu i tako otkrivanje novih interesantnih stvari :)
Maksa Maksa 15:07 27.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

Ja ću za potrebe mog nejakog uma da svedem problem sa 3D (kugla/grebanje) na 2D - površ/zumiranje. Jerbo kad pustiš nekog da krene od 3D, taj će brzo da odluta u 4D, 5D, nD, a ja se tu slabo snalazim.

Tj metaforičnost mi se učinila kao deo nekog našeg unutrašnjeg random vector generatora, osnovna potreba.


Meni se čini da je metaforičnost u nama odraz našeg intuitivnog sagledavanja fraktalne prirode svemira. Sledi metafraktalna metafora - ako daš nekome ko ne zna šta je fraktal neki softverčić sa kojim može da se igra tako što zumira in/out neki Mandelbrot skup, uočiće brzo da "gle, kad uveličam, skoro da je isto je kao ona slika od koje sam krenuo", i tako dok se ne umori od kliktanja mišem. Otpr. tako nekako i mi - gledamo levo desno, zumiramo koncepte, gledamo ih iz veće daljine, pa opet panujemo na drugi kraj slike i radimo isto to, i u procesu uočavamo sličnosti (metafore) i razlike (anti-ideje kako ti kažeš), i vidimo da su neke stvari koje na nekom nivou nemaju veze jedna sa drugom na nekom drugom nivou jako slične. Zanimljivo i jedno malo šire (i prilično kontraverzno) formalizovanje toga bi bilo ono što radi Steven Wolfram (New Kind Of Science).

Kao neka co-bitka, co-creacija mog unutrašnjeg života kroz nekontrolisano skretanje s teme na temu i tako otkrivanje novih interesantnih stvari :)


A, to se zove hipertekst - jedan čovek je za to dobio Orden Kraljice i titulu viteza, a ostatak čovečanstva ADD i opšti pad produktivnosti. :)
Milan Novković Milan Novković 15:30 27.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

Sledi metafraktalna metafora - ako daš nekome ko ne zna šta je fraktal neki softverčić sa kojim može da se igra tako što zumira in/out neki Mandelbrot skup, uočiće brzo da "gle, kad uveličam, skoro da je isto je kao ona slika od koje sam krenuo", i tako dok se ne umori od kliktanja mišem. Otpr. tako nekako i mi - gledamo levo desno, zumiramo koncepte, gledamo ih iz veće daljine, pa opet panujemo na drugi kraj slike i radimo isto to, i u procesu uočavamo sličnosti (metafore) i razlike (anti-ideje kako ti kažeš), i vidimo da su neke stvari koje na nekom nivou nemaju veze jedna sa drugom na nekom drugom nivou jako slične. Zanimljivo i jedno malo šire (i prilično kontraverzno) formalizovanje toga bi bilo ono što radi Steven Wolfram (New Kind Of Science).

Oba su mi jako specijalni, Mandelbrot skup čista geometrija, 2D, Wolfram celularni automati, kao da u IT-ju potegnemo za kompozicijom nula i jedinica. Ontološki, ključna uloga kompleksnosti je potpuno ignorisana, ontologiju smo sravnili s zemljom.

Sa patkom na pozornici, npr, pticom koja ne leti, možeš da imaš filozofa, po kom smo svi patke, rođeni da budemo bogovi, a rođeni da patimo pošto nam se uvek neka mrska okolina ispreči na putu, ili možeš da imaš bio i-ili nano tehnologa koji kažu kako ćemo patki ubaciti nešto veštačkih crvenih krvnih zrnaca i nešto novih mišića pa će proleteti. dve relativno jasne, manje formalizovane i poprilično različine ravni sa različitim dimenzionalnostima. :)
Dolybell Dolybell 08:22 28.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

Sa patkom na pozornici, npr, pticom koja ne leti,


Ja sam mislila da nojevi ne lete kao ni pingvini, ali za patke
nešto nisam sigurna,naročito one divlje...
Milan Novković Milan Novković 09:41 28.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

ali za patke
nešto nisam sigurna,naročito one divlje..

Mora da je bila domaća, ko bi tek divlju patku kontrolisao na sceni :)
edi-va edi-va 09:59 28.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

Mora da je bila domaća, ko bi tek divlju patku kontrolisao na sceni :)


Milane nemo' brkash babe i zabe, tj. domace & divlje patke:)

the worlds oldest metaphor


Milan Novković Milan Novković 14:13 28.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

Milane nemo' brkash babe i zabe, tj. domace & divlje patke:)

Ja mnoge stvari brkam od kad znam za sebe, i izgleda da mi tu nema pomoći :)

A kod najstarije metafore i divlje pitomog, tu su nam muškarcima majke genetika, evolucija, i nisu slučajno ženskog roda, izgleda podmetnule nogu i sto-posto nam fali gen :)

Evo, reci ti ko je ovde dole kod Oleg Kulika divalj, a ko pitom i zašto je on fotku nazvao "Fears of the White Man", kad smo već kod metafora :)
edi-va edi-va 15:34 28.04.2008

Re: providno&mutno&viđeno

Evo, reci ti ko je ovde dole kod Oleg Kulika divalj, a ko pitom i zašto je on fotku nazvao "Fears of the White Man", kad smo već kod metafora :)


pihh sta mi sad uradi - naterao si me da studiram sliku, pa da razmishljam o reshenju, pa me i trema uhvatila: sta ako neshto lupim:(

paz' sad:

pitoma je sigurno dama sto sedi sama, josh je i stidljiva, spustila pogled i ako se razbashkarila kao da se suncha.
dechaci su malo nestashni, pa su josh i goluzdravi - white je jedini moguci naziv, kad su stvarno white:)

a o strahovima njihovim, to ti ne znam kaz'ti, ali odacesh mi tajnu koju ne prokuzih:)))


ivana23 ivana23 14:33 27.04.2008

***

Milan Novković Milan Novković 14:59 27.04.2008

Re: ***

Možda su nam male, sitne metamorfoze osnova putovanja i u prošlost i u budućnost :)
ivana23 ivana23 15:08 27.04.2008

Re: ***

jasnaz jasnaz 14:57 27.04.2008

„ skloni zavesu , molim te ! "

brojem takvih dodira možemo da merimo bogatstvo 1 dana , ili 1 života. . . . . . .



Cvetko Lainović &

2 nekih

plava tufna

pravac

svetlo

belina

odsustvo rama

dečije-a-nije

________dodaj

Milan Novković Milan Novković 15:52 27.04.2008

Re: „ skloni zavesu , molim te ! ".....

"...."I'm frightened, Auntie Em; I'm frightened!""

....And the dreams that you dare to, oh why, oh why can't I?...

and the ptičica koja ume da leti :)
ivana23 ivana23 17:43 27.04.2008

Re: „ skloni zavesu , molim te ! ".....

Dolybell Dolybell 08:32 28.04.2008

Re: „ skloni zavesu , molim te ! ".....

Re: „ skloni zavesu , molim te ! ".....

edi-va edi-va 21:07 27.04.2008

>|<

Milan Novković Milan Novković 00:19 28.04.2008

Re: >|<

Kroz metafore verovatno istovremeno zadovoljavamo i potrebe da se sinhronišemo sa drugima i da meljemo neku svoju priču :)
Kazezoze Kazezoze 22:00 27.04.2008

shta

bi se dogodilo milane kada bi odjednom naletio na ovo ?
Milan Novković Milan Novković 00:15 28.04.2008

Re: shta

Kazezoze
bi se dogodilo milane kada bi odjednom naletio na ovo ?

To je interesantno, vratili bi se na osnovni evolutivni thread :) Kao kod dece, mozak im je najuvezaniji do negde jedanaeste, dvanaeste godine, onda uvezanost opada, sa novim znanjima neke veze nisu vi[e potrebne, čak kontraproduktivne.

Interesantno je kako asocijativnost fundamentalno drugačije radi kad smo u tom osnovnom threadu (npr u bašti, prirodi, o skoro ničemu ne ne brineš i o skoro ničemu ne razmišljaš) ili nekom pobuđenom threadu (npr dugo slušaš muziku, žešće interaguješ sa ljudima, vrtiš Internet :)
Dolybell Dolybell 08:30 28.04.2008

Re: shta

vratili bi se na osnovni evolutivni thread :)

Dolybell Dolybell 08:36 28.04.2008

Re: shta

sa novim znanjima neke veze nisu više potrebne, čak kontraproduktivne.


Za ovakvo mišljenje mi je potreban argument, jer se
ne slažem sa njim.

Kazezoze Kazezoze 08:46 28.04.2008

Re: shta

Interesantno je kako asocijativnost fundamentalno drugačije radi kad smo u tom osnovnom threadu (npr u bašti, prirodi, o skoro ničemu ne ne brineš i o skoro ničemu ne razmišljaš) ili nekom pobuđenom threadu (npr dugo slušaš muziku, žešće interaguješ sa ljudima, vrtiš Internet :)

nebi se slozhio sa tobom jer ako si u bashti ili u prirodi, vishe si aktivan nego ako sedish u kuci za kompjuterom.
razmishljash o biljkama, zhivotu, slushash muziku prirode, a mozhesh i da razgovarash sa njom - sigurno ce te bolje i strpljivije saslushati.
sa druge strane, nova tehnologija ti je nametnula nove kolichine informacija i stvara ti dojam da si uleteo u neverovatan tempo zhivota, dok si u isto vreme potpuno neaktivan i inertan.
Dolybell Dolybell 09:44 28.04.2008

Re: shta

nebi se slozhio sa tobom jer ako si u bashti ili u prirodi, vishe si aktivan nego ako sedish u kuci za kompjuterom.
razmishljash o biljkama, zhivotu, slushash muziku prirode, a mozhesh i da razgovarash sa njom - sigurno ce te bolje i strpljivije saslushati.
sa druge strane, nova tehnologija ti je nametnula nove kolichine informacija i stvara ti dojam da si uleteo u neverovatan tempo zhivota, dok si u isto vreme potpuno neaktivan i inertan.


Ja sam za obe varijante, jedna ne isključuje drugu i
nema prednost niti jedna od njih.
Samo treba živeti u skladu sa VREMENOM u kome živiš.
Znam mnogo njih koji su više u prirodi i koji se "boje" kompjutera,
a ne primećujem da im ja razmišljanje "poboljšano" zbog toga,
ni obrnuto, mnogi imaju kompjutere, samo još ne znaju razlog
zašto ga imaju, i ne koriste ga onako kako mogu, te im ni on
ne utiče na način razmišljanja.
Sve je uvek bilo jeste i biće stvar svake ličnosti i njegovih
mogućnosti u svemu.
Milan Novković Milan Novković 10:34 28.04.2008

Re: shta

Dolybell
sa novim znanjima neke veze nisu više potrebne, čak kontraproduktivne.Za ovakvo mišljenje mi je potreban argument, jer se ne slažem sa njim.

Interesantanj je članak Brain development in childhood: A literature review and synthesis for the Byron Review on the impact of new technologies on children
Koga mrzi sve da čita evo nekoliko rečenica:
...synaptogenesis begins around the time of birth and increases to a peak level well above that observed
in adults
. After reaching this peak within each cortical region, regressive events are then observed. A key idea is that this “pruning” of synapses leaves intact those connections that have been most useful, and gets rid of connections that have been redundant or less useful.

Ima puno materijala na Internetu.

što se tiče moje upotrebe reči "kontraproduktivno" - U EARLY BRAIN DEVELOPMENT - What parents and caregivers need to know! navodi da sa 8 meseci imamo duplo više veza nego kao odrasli. Nije moja oblast i ne znam koliko su cifre tačne ali ja sam na veliku razliku u uvezanosti naišao u mnogo pisanog materijala.

Da je duplo više veza korisno verovatno bi evolucija sačuvala te veze. U neurofiziologiji koriste izreku "use it or loose it" za veze u mozgu. "Use it" deo potvrđuje i činjenica da što više koristimo neke veze to se one bolje oblažu mijelinom i brzina provođenja impulsa raste i po 100 puta.

Kontraproduktivnost je teško dokazati ali, opet, da se veze koje se posle izgube iole koriste za naše dobro evolucija bi već nekako sprečila taj gubitak. Iz veštačkih sistema znamo da prevelika uvezanost jako često dovodi do nestabilnosti.

Mislim da se i za neke bolesti zna ili smatra da dolaze zbog pogrešne uvezanosti. Nemoguće je raditi eksperimente na ovu temu. Jedan, igrom slučaja, ipak postoji - ljudi talentovani u mentalnoj aritmetici se ponekad, iako ih nema previše, bacaju na jurenje rekorda na temu ko će mentalno da izvadi neki koren iz što većeg btoja (npr stotine cifara) i slično. U postizanju cilja oni najčeće moraju dugo i vredno da vežbaju. Osnova ovih sposobnosti je pamćenje privremenih rezultata. U tim vežbama, žestokim i dugotrajnim, njima mozak ume da se preveže (neki regioni, ali, očigledno, važni uopšte) toliko da na kraju polude.

Naravno, ne mora niko da poludi od mentalne aritmetike, i ni ja ne mislim da je solidan višak konekcija svima kontraproduktivan. Ali poznata je stvar da naglašena stimulacija regiona u mozgu dovodi do naglašene uvezanosti. Alexis Lemaire kaže da mu je trebalo 4 godine teškog rada da postigne rekord u mentalnom traženju 13-tog korena iz 200-cifrenog broja - How does a human calculator do it?

Ja volim "popularni" misaoni eksperimenat gde zamišljaš da imaš jedan evro da potrošiš na kafu, ali ti regioni u mozgu mnogo bolje uvezani nego sad pa pre svake kafe počne ozbiljno razmišljanje na temu dal da je kupiš ili ne :) tj kafa po kafa ko zna za šta bi sve mogla da uštetiš dobacivali bi ti razni regioni u mozgu, a u stvari je bolje da ponekad ćute i da na miru proslediš svoj "instikt" :)
Milan Novković Milan Novković 10:39 28.04.2008

Re: shta

Kazezoze
nebi se slozhio sa tobom jer ako si u bashti ili u prirodi, vishe si aktivan nego ako sedish u kuci za kompjuterom.razmishljash o biljkama, zhivotu, slushash muziku prirode, a mozhesh i da razgovarash sa njom - sigurno ce te bolje i strpljivije saslushati.sa druge strane, nova tehnologija ti je nametnula nove kolichine informacija i stvara ti dojam da si uleteo u neverovatan tempo zhivota, dok si u isto vreme potpuno neaktivan i inertan.

U redu. Ja sam više mislio na koheziju i koherentnost u razmišljanju kao i na odnos širine i dubine u razmišljanju.

U stvari, baš to tako rado skakanje s teme na temu uz pomoć Interneta bar meni ukazuje na još veći značaj asocijativnosti i metaforičnosti u našem mentalnom životu.
Dolybell Dolybell 08:17 28.04.2008

meta fora

Možda zbog čvrsto uvezane potrebe za gledanje na “sličice” iz života kao na metafore uopšte i postojimo kao inteligentna i kreativna bića.


Prvo sam ovu rečenicu pročitala više puta, ne bih li napokon ukačila smisao,
(mislim da je malo rogobatna).
Prvo želim da skrenem pažnju da postojimo samo kao
bića koja koriste svoj mozak na specifičan način u odnosu,
na tzv. niža bića. Rekli bismo, imamo mogućnost da razmišljamo i
o tome posedujemo svest.
Nivo intaligencije i kreativnost - svakom drugačije - malo,
dovoljno, nikako ili previše...
Upravo, metafora kao način izražavanja i odlikuje samo
inteligentne ljude, što ne znači da je poseduju oni koji
je razumeju i shvataju. Ona je, zapravo takvima i namenjena,
osobito onima kojima je semantika nepoznata.
Pojmovi semantički gledano, vrlo često unose zabunu, zbog toga što
značenje može biti pogrešno shvaćeno (namerno, slučajno,
iz neznanja, pogrešnog poimanja, pogrešne logike).
Metafora je neophodna, i ko zna da je koristi,
taj sigurno ima duha i lucidnosti, zapravo, viši stupanj inteligencije.
Kreativnost tu ne igra bitnu ulogu, jer se metafore ne smišljaju
unapred, (mada je to moguće, ali se ne zna prilika kada bi mogla biti
upotrebljena), već su odraz brzog mišljenja, što je retka osobina,
kao što je i visoka inteligencija retka pojava.

nsarski nsarski 13:33 28.04.2008

The Motive for Metaphor



You like it under the trees in autumn,
Because everything is half dead.
The wind moves like a cripple among the leaves
And repeats word without meaning.

In the same way, you were happy in spring
With the half-colors of quarter-things,
The slightly brighter sky, the melting clouds,
The single bird, the obscure moon——

The obscure moon lighting an obscure world
Of things that would never be quite expressed,
Where you yourself were never quite yourself
And did not want nor have to be,

Desiring the exhilerations of changes:
The motive for metaphor, shrinking from
The weight of primary noon,
The A B C of being.

The ruddy temper, the hammer
Of red and blue, the hard sound——
Steel against intimation——the sharp flash,
The vital, arrogant, fatal, dominant X.


--W.S.
gordanac gordanac 13:47 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Wallace Stevens ?
Milan Novković Milan Novković 13:57 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Fascinantno, thanks NŠarski.

Google vraća 870,000 hits na "The Motive for Metaphor" upit! 0.1% od toga je 870 i jedan od njih je "Stevens, Williams, Crane and the Motive for Metaphor" knjiga Robert Rehder-a gde se dotiče i Aristotela, i Derride i ok, svi oni to mnogo bolje znaju od mene, tu je i komentar "...Rehder offers an interpretation of why metaphor is fundamental to our thinking and to poetry...", ali koliko je meni bilo potrebno života do pre nekoliko decenija pa da uz 10 sati IT-ja, ili sličnog, dnevno proplivam u metaforama ko što sad plivam.

Tj nije bitno koliko dobro stvarno plivam al ne davim se, bar se nadam, a i samopouzdanje mi sve bolje :)
MuadDib MuadDib 14:17 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Of things that would never be quite expressed,
Where you yourself were never quite yourself
And did not want nor have to be,


Sorry, морам да питам ко је W.S., не бих рекао да је Шекспир нити Саројан...личи ми на стихове какве су користили Муди Блуз, стварно је добро
nsarski nsarski 14:32 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

gordanac
Wallace Stevens ?

Apsolutno, my favorite.
bindu bindu 15:02 28.04.2008

Metaphora?

Milan Novković Milan Novković 15:15 28.04.2008

Re: Metaphora?

Kako nas ima kolektivno-nesvesno-ektrovertnih, a sunce sija, nebo se plavi ... neka bude prva što meni pade na pamet :)
Milan Novković Milan Novković 15:25 28.04.2008

Re: Metaphora?

neka bude prva što meni pade na pamet

Kako sam pritisnuo "Objavi" dugme počeh da razmišljam da li mi je stvarno to prvo palo na pamet. Onako "iskreno" da razmisljam. U stvari svašta nam padne na pamet kad nešto vidimo i interesantno je kako u stvari umemo i da biramo šta je bilo ono prvo, čak i da menjamo čak i ako ono prvo metaforično punjenje nije nešto posebno naglašeno.

kako volimo ne samo da normalizujemo i renormalizujemo istoriju nego i da je formatizujemo, kao i sebe u njoj. Kako smo daleko od toga da znamo i u kojim granicama nešto da normalizujemo pa, što da ne, sa istom neodređenošću možemo i sami da ih postavljamo.
bindu bindu 15:35 28.04.2008

Re: Metaphora?

Milan Novković
Kako nas ima kolektivno-nesvesno-ektrovertnih, a sunce sija, nebo se plavi ... neka bude prva što meni pade na pamet :)


bas si me nasmejao svojom spontanoscu....ali da, tacno je tako.
bindu bindu 15:48 28.04.2008

Re: Metaphora?

nsarski nsarski 16:14 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Da, postoji vise knjiga na ovu temu. Ja najsrdacnije preporucuje knjigu samog Stevensa "Necessary Angel", jedna od najboljih analiza poezije koju znam. Sastavljena je od njegovih predavanja koja je drzao na Harvardu 1942-43. Ne znam da li je ima u prodaji sada - ja sam svoju uz veliku muku nabavio preko nekih antikvara, davno.
Ima!


Kod nas je Stevensa prevodio bivsi ministar Vuksanovic. I to prilicno dobro uradio.
Milan Novković Milan Novković 16:55 28.04.2008

Re: Metaphora?

bindu

Uh, ova je misteriozna na kvadrad, i frojdovska i davinčijevska, i nuklerana... U stvari, kod Dalija možeš da pomisliš na šta hoćeš, on kao da samo baca senku na beo papir, a ne boje.

Evo da uzvratim "udarac" podpitanjima :) šta je iza ovog misterioznog osmeha i otkud misteriozna ruža umesto svetog srca (može i misterioznog) :) ?

Pretpostavljam da ruža ne može da bude sveta, kad već mutimo vodu, pošto ima bodlje, ne miriše uvek.
Ok, neki je protivteg Dalijevoj dezintegraciji pošto spaja zaljubljene, znači integracija, i bilo bi lako da se ne radi o Madonni. Zato opet - gde je sveto srce, jedno u Isusu, al da li je to jedino?

Da ne petljam dalje, metafore su petljavina živa, bukvalno živa :)
Kako je Dali posle eksplozivne Madonne došao do ove sa misterioznom ružom, jel se umorio?
Milan Novković Milan Novković 16:57 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

jedna od najboljih analiza poezije koju znam

Ovo je stvarno bitka za vreme, ko će odraditi sve domaće zadatke što ih pokupi po webu :)
bindu bindu 17:15 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Evo da uzvratim "udarac" podpitanjima :)


umirem od smeha dok te citam.
to je sve tako zato sto je on imao smisao za humor.

ivana23 ivana23 17:33 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Milan Novković Milan Novković 17:44 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

ivana23

Kažu Dalijeva nadrealna dilema, dilema kad je nadrealnost u pitanju (kako "mrljica" u gramatici ume da bljuje metafore hteli mi ili ne :) (metafore i gramatike mora da su neki opaki neprijatelji)

Ruža bez stabljike i trnja u spoljnem svetu je, pretpostavljam, nadrealna kao i bilo koja halucinacija iz unutrašnjeg sveta.
ivana23 ivana23 17:56 28.04.2008

Re: The Motive for Metaphor

Ruža bez stabljike i trnja u spoljnem svetu je, pretpostavljam, nadrealna kao i bilo koja halucinacija iz unutrašnjeg sveta.

Ako je ruza metafora zivota, gde duz stabljike (zivota) imamo mnostvo trnja, a samo jedan cvet na vrhu, onda je slikanje ove ruze mozda pokusaj bega od svih tegoba i uboda koje zivot prate tokom njegovog trajanja?
gordanac gordanac 20:56 28.04.2008

----

Čini mi se da je ovo The Necessary Link koji lepo može da se uklopi u ceo post...Axel Munte bi sada još svašta umeo da kaže... :)
Milan Novković Milan Novković 22:39 28.04.2008

Re: ----

gordanac
Čini mi se da je ovo The Necessary Link koji lepo može da se uklopi u ceo post...Axel Munte bi sada još svašta umeo da kaže... :)

Da, thanks Gordanac. Opet me podseća na to koliko umetnik može da "zguli" sloj za koji bismo se olako složili da je istina, a da bi došao to nečega što nas sve dodiruje na neki snažan način. Za "snažan" čitam i kako je jedan potencijalni nemački izdavač za "The Story of San Michele" rekao kako to nije dovoljno snažno zbog previše ponavljanja. I prva asocijacija mi je Betoven i 10 kontrabasa u kompoziciji, a zbog snage, boje i ponavljanja, naglašavanja.

A poezija i muzika su toliko bliske. Jel ima poetska metafora boju? Ako bi u tu boju moglo da se smesti ponavljanje stihova, npr, između ostalog, a literalna je forma, kao pripovetka, ili roman, kako to ide kod pripovetki ili romana.

Interesantna reč i "vinjeta" (jel tako ide na Srpskom). Jel imaju svaka slika, crtež i fotografija bar jednu vinjetu?
Šta je pozadina literalne vinjete? Ako grafička vinjeta izranja iz praznog papira iz čega izranja literalna, iz čega poetska?
gordanac gordanac 23:14 28.04.2008

Re: ----

Jel ima poetska metafora boju?

O, Milane, o tome bi se moglo sve i svašta pričati, danima i noćima!
Ima, naravno.

Da, vinjeta mislim kažemo i mi. A pozadina literarne vinjete mora biti - kontemplacija, ona izranja, uvek. Imala sam druga koji je govorio "misaono ronjenje". Uzmeš vazduha koliko ti treba i - u dubine! :))))

p.s. čitanje ovog tvog posta ima sasvim neubičajenu petlju i sasvim neočekivanu nit :))
Prvo nisam baš razumela šta si pisao, sada baš ne razumem kako da završim čitanje :))
Dawngreeter Dawngreeter 09:01 29.04.2008

Folksonomy

Ne bas u potpunosti vezano za temu, ali problem semantickog web-a i mogucnost pretrazivanja po parametrima koji za nas imaju nekog govornog smisla me podsetilo na malo stariji tekst koji je napisao Bruce Sterling o Folksonomiji kao nacinu kategorizacije web sadrzaja.

Thus spake Chairman Bruce
Milan Novković Milan Novković 09:57 29.04.2008

Re: Folksonomy

Dawngreeter
Ne bas u potpunosti vezano za temu, ali problem semantickog web-a i mogucnost pretrazivanja po parametrima koji za nas imaju nekog govornog smisla me podsetilo na malo stariji tekst koji je napisao Bruce Sterling o Folksonomiji kao nacinu kategorizacije web sadrzaja. Thus spake Chairman Bruce

Hvala Dawngreeter, Ja mislim da je Web3 velika šansa mnogima kojima je do biznisa i boljeg života, a nemaju novca da ga započnu. Čak ne mislim na Social Networking aspect, tu je već malo teže, prošlo je neko vreme i potrebna je ingenioznost da bi se nešto novo ponudilo bez naglašenog rada i resursa, a za koje je potreban novac.

Nego mislim na web kao bazu podataka gde samo, npr, počneš da nudiš metapodatke (npr linkove i info o strukturi) ma neku od važnijih tema a o kojoj imaš dovoljno znanja da izigravaš kakvog-takvog "urednika", a sve u cilju da potrošači mogu da automatizuju i-ili ubrzaju pristup. Užih tema, tako da se ne mučiš previše sa ontologijama, language neutral ili ne, nego samo skoncentrišeš na temu koju si izabrao. Ja sam ubeđen da posle 3-6 meseci ostaje samo da čovek razmisli da li je lakše naći 100 firmi koje će ti plaćati 100 evra mesečno, 10,000 pojedinaca koji će plaćati evro mesečno ili 100,000 koji će plaćati 10 centi mesečno. Ja mislim da ni jedan cilj nije pretežak.

Ovo čovek može da zavrti sa kompjutera sa kojeg bloguje (osim ako nije firmin :) i jedini novac, pored vremena, koji je potreban je onaj za početni i osnovni web presence.

A onda ti je dovoljno pola programera da batalis strukturalne meta-informacije tako što ćes prepevati podatke u dobro definisani format tamo gde su kvalitetni a strukturalno upetljani. Korisnicima lakše, service atraktivniji.

Ovo je u stvari neka simbioza web2-web3 i deo je veće revolucija nego web1, iako su, možda, granice u vremenu koje je definišu više razvodnjene.
Dawngreeter Dawngreeter 10:14 29.04.2008

Re: Folksonomy

Milan Novković
Ovo je u stvari neka simbioza web2-web3 i deo je veće revolucija nego web1, iako su, možda, granice u vremenu koje je definišu više razvodnjene.


Ima tu jedna teza koju sam pokupio sa jednog od onih Google simpozijuma koje prave jednom godisnje (gledao preko YouTube-a naravno; tesko da sam mogao biti prisutan fizicki) kada je Cory Doctorow spomenuo information age koji smo imenovali tako samo zato sto znamo za industrial age, koji se desio posle industrijske revolucije. Pa sad imamo informacije i logicno je zamisliti i imenovati novo doba... ali nam fali faktor informativne revolucije. Idemo u tom pravcu, ali se revolucija jos nije desila. A morace da se desi i bice destruktivna po sve one koji odbijaju da prohvate nov nacin rada.

Mislim da vidimo obrise nadolazecih stvari kroz MPAA i RIAA pokusaje da (naravno neuspesno) uniste peer-to-peer razmenu informacija. Sve mi se nesto cini da kroz novi web i laksi pristup i baratanje informacijama, sto naravno da odgovara svakome od nas koji smo samo korisnici ili zelimo da udjemo u svoj mali biznis, nezaobilazno srljamo ne samo u novu generaciju informativne tehnologije nego i u novu generaciju revolucije te sukoba sa industrijskim anahronizmima.
bindu bindu 17:07 29.04.2008

The Fight for Time and


Degrees of Separation




Rows of houses all bearing down on me
I can feel their blue hands touching me
Hold these things into position
All these things will want this world

And fade out again
And fade out

This machine will, will not communicate
These thoughts and the strain I am under
Be a world child form a circle
Before we all go under

And fade out again
And fade out again

Cracked eggs, dead birds
Scream as they fight for life
I can feel death, can see it's beady eyes
Hold these things into position
All these things we'll one day swallow whole

And fade out again
And fade out again

Immerse your soul in love
Immerse your soul in love

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana