Društvo| Kultura| Literatura

Moć i senka

amika RSS / 21.12.2017. u 18:14

МОЋ И СЕНКА

На почетку романа Чеда Недељковића („Тежина сенке“, „Сигмапревент“, Врњачка Бања, 2017) прочитаћете опис кратког и необичног телефонског разговора. Кад политички првак странке која је сваким даном све јача подигне слушалицу, чује познати глас и само једну реченицу: „Крава је за продају“.

Ова, наизглед шифрована реченица, сажела је у себи вечити проблем уметности – однос према конкретној, актуелној власти. Током историје, свако знање, вештина, стваралачки замах, темперамент и инспирација били су својина власти или имали неку цену. Тако су створени монументи светске историје: од Вавилона и пирамида до Партенона и наших манастира. Они који не би на то пристали, уз тежак живот, остајали су непризнати и непознати.

          Ово је основна тема романа  ТЕЖИНА СЕНКЕ, приказана кроз животне судбине неколицине бивших ученика истог одељења.

 

Већ сам старт са исте образовне основе показаће бројне карактерне, мотивационе, ситуационе, друштвене, генетске и друге разлике које их доводе до врхова власти, новинарства, адвокатуре, оперске уметности или до пристојног живота у земљи и иностранству. Оно што је зачето у једном школском одељењу добија замахе животних судбина, сјај успеха или скромност подношљивог живота.

У центру фабуле романа су школски дани, политички успон, власт и пад Сергеја, чврстог и самосвесног вође који је, још од школских дана, умео да „сломи све што штрчи“. Комплекс моћи претвара га у младог политичког лава, па у председника владе који управља сам, немајући поверења у сараднике, док га не отрезни побуна у његовој странци, а читалац сазнаје и за битне промене у његовом браку.

Главни лик романа је млади, па средовечни Живан, широко образован и талентован новинар који постаје Сергејев „аутор из сенке“. Он неизвесност егзистенције претвара у безбрижан, обезбеђен живот, уз жестоке моралне долеме које га наводе да најзад одбаци живот у сенци власти.

 d0UG3dlD.jpg 

Импресивне су морално-психолошке анализе два главна лика и њихових супруга чији међусобни односи, разговори и дилеме залазе до изненађујућих дубина међусобног разоткривања. Чедо Недељковић пише са много искуства и знања, стваралачке страсти и емоција. Он ликове и појаве посматра из неколико различитих углова мењајући позиције приповедача. То делује веома убедљиво, па и када се суочите са ставовима са којима се не слажете, на крају ћете помислити: па можда је ипак у праву.

Посебно је занимљива анализа власти, не уопштене и „неке тамо“ већ актуелне власти, где се романескно смењује са познатим и документарним и даје целовиту слику моћи, свеконтроле и личног стила и става који постаје систем. После изузетног есеја о манипулисању масама, уграђеног у ткиво романа, код читаоца остаје дилема: могу ли такве методе да обезбеде прихватљиве облике управљања државом, без потчињавања и страха, или нам одиста треба Велики Тата који ће пречицама и снагом власти обезбедити ефикасне и брзе промене у држави.

Убедљив је и приказ контроле медија, описан кроз Живанов рад у листу. Он открива да је „уметник и новинар изнутра закључан... а страх је аутор написаног текста“. Сваки новинар, па и главни уредник, „има двојника“ који пре свега брине да текстови не буду такви да лист изгуби дотације министарства и огласе јавних предузећа. Из листа одлазе најбољи, а остају осредњи који пре свега брину о хлебу насушном.

ТЕЖИНА СЕНКЕ  је и роман о савременом Београду у коме су одсликани  његови људи, зграде, улице, графити, таблоиди и бувљаци. Ти сликовити описи нас подсећају на свакодневицу и имају документарну вредност за неке будуће читаоце и истраживаче. Повремено роман добија иронично-сатиричну ноту као интелектуални одговор на ово наше доба забављача и манипулатора

Морално тежиште ликова овог романа је померено у „сјај дуге“ – у идеализована сећања на школске дане њиховог одељења које је за њих „шира породица“. То време другарства, јединства и великих нада – у коме такође постоји Велики Тата у лику разредне, а понекад и Сергеја – постаје лајт-мотив овог романа, контраст свакодневици и њиховим животним судбинама. Кантов морални императив ума у акцији овде је примењен на широком плану, кроз више ликова.

Остало је питање на које у роману, а чини ми се и у животу, немамо правог одговора: како је корисно потиснуло часно, имање надвладало знање, а провизија прогнала визију?

Бела Хамваш, мађарски и светски књижевник и филозоф, још уочи Другог светског рата пише да је место лепоте заузела корист. Вредност је замењена псеудовредношћу и сада корист казује шта је лепо. Духовне вредности замењује пракса, а пропаганда (сада би то рекли – маркетинг) поставља уметност у службу тржишта. Редукована идеологија напретка све подређује економији и политици па новија крилатица гласи: шта ће вам култура кад имате прогрес?

Француски класик Андре Жид ту веру у прогрес 1899. године помера у саме освите човечанства. У кратком роману „Лоше оковани Прометеј“ митолошки бог са Кавказа долази у Париз заједно са својим орлом и покушава да се уклопи у тадашње време. Ту Прометеј прича како је људима поклонио ватру и вештине које се хране пламеном и распалио њихове духове. Тиме је учинио да се у њима „развије халапљива вера у прогрес“ која „сатире њихово здравље. Не више вера у добро већ болесна чежња за бољим... Вера у прогрес је њихов орао... а човекова срећа је опадала... Нисам више волео људе већ оно што је живело од њих“, каже Жидов Прометеј.

Чедо Недељковић воли ликове које је створио, па и оне који имају орлове у себи. Али како обуздати те орлове и да ли их обуздавати, које су мере и мериоци – велико је питање које је у суштини овог романа и које остаје будућности човечанства, па и образовања.

          Овим романом Чедо Недељковић употпуњује завидну колекцију својих дела: после романа о животним судбинама, затим о старости и о љубави, ево вишеслојног, савременог романа о актуелној власти.

          У књижевном смислу ТЕЖИНИ СЕНКЕ може се приговорити понављање ставова, повремена пренаглашеност и набрајање већ реченог, ликови су блиски моралним монолитима у овим расутим временима променљивих идентитета – као да се аутор боји негативних сенки у њима – али то се може схватити и као жеља да се буде јасан, директан и убедљив, као и дубоким разумевањем људских слабости које су, по аутору романа, сенке чврстог и доброг моралног језгра.

          Најкраће речено: убедљив, вишеслојан, савремен и актуелан роман  искусног педагога и књижевника који је делом, а сада и писањем, остао учитељ живота.



Komentari (7)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:23 21.12.2017

Mala primjedba

Ова, наизглед шифрована реченица, сажела је у себи вечити проблем уметности – однос према конкретној, актуелној власти. Током историје, свако знање, вештина, стваралачки замах, темперамент и инспирација били су својина власти или имали неку цену. Тако су створени монументи светске историје: од Вавилона и пирамида до Партенона и наших манастира. Они који не би на то пристали, уз тежак живот, остајали су непризнати и непознати.


Ne slažem se s ovim. Ovdje je fokus stavljen na sakralnu arhitekturu (u kojoj jesu vlast i crkva imali ključnu ulogu i ako isključivo na to misliš to je korektno ali nije i napisano). Međutim pored te arhitekture postoji brojna druga koja je proizvod individualnih napora i privatnog kapitala a radi se i o znamenitim arhitektonskim ostvarenjima i o čuvenim stvaraocima (komercijalni objekti zapadnog svijeta - kojima je vlast/uprava uzela samo za izdatak građevinske dozvole, brojne jednoporodične kuće koje su biseri arhitekture ljudi poput Frenk Lojd Rajta, Valtera Gropijusa, Le Korbizijea, Adolfa Loosa, Mies Van Der Roa...), tu su i značajna ostvarenja u domenu privrednih zgrada a neke od njih su nezaobilazne kada je u pitanju razvoj i istorija arhitekture (recimo AEG Fabrika turbina u Berlinu Pitera Berensa. Nije isključeno da su vlasnici - naručioci posla imali i bliske političke veze - ali ona je proizvod čisto tržišne utakmice sa međunarodnim konkurentima.)

U tom smislu proguglaj jedan simpatičan primjer Idealne palate poštara Ševala o kojoj je Ranko Radović svojevremeno pisao u svojoj knjizi "Antologija kuća", palatu koju je doslovno sam samcijat sagradio jedan izuzetno vrijedan francuski poštar gradeći ju uporno mic po mic godinama.

Zaključak je da su mnoga značajna djela nastala bez bilo kakvog obzira na odnos prema aktuelnoj vlasti niti je ona imala išta s tim. Što se tiče dijela o cijeni - šta ćemo sa onim stvaraocima koji su tek poslije svoje smrti "otkriveni", koji za života nisu imali nikakvu slavu niti su prodali bilo šta od svoje umjetnosti a stvarali su bez obzira na tržišnu komercijalnu vrijednost što se kaže "za svoju dušu"?
amika amika 20:55 21.12.2017

Re: Mala primjedba

Па сам си одговорио на своја питања.

doslovno sam samcijat sagradio jedan izuzetno vrijedan francuski poštar gradeći ju uporno mic po mic godinama.
-

Годинама, шта би урадио да је имао финансијску подршку и могућност да стекне стручна знања?

šta ćemo sa onim stvaraocima koji su tek poslije svoje smrti "otkriveni", koji za života nisu imali nikakvu slavu niti su prodali bilo šta od svoje umjetnosti a stvarali su bez obzira na tržišnu komercijalnu vrijednost što se kaže "za svoju dušu"?


"Откривени" су они чија су дела сачувана и уклопила се у неки нови уметнички или помодни тренд. А изузетака увек има, поготову тамо где се улаже пре свега појединачни рад. Ако добије подршку државе - институција он брзо постаје познат, славан, некад и богат...
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 22:03 21.12.2017

Re: Mala primjedba

Nemam ja pitanja, meni su stvari ovdje jasne kao dan i moje pitanje je bilo više retoričke prirode. Nikakvi trendovi ni umjetnički ni pomodni nisu u pitanju već vrhunska umjetnička djela, dakle najveći dometi u svojim disciplinama. (Recimo Van Gog ili Kafka, koji jeste pisao o političkom uređenju i bio činovnik ali njegova umjetnost je u prkos vlasti - mislim na kritiku vlasti ne na to da mu je neko opstruisao rad - a ne u saradnji s njom).

Ja samo ukazujem na nevješto formulisanu polaznu tezu u tvom tekstu koja isključuje brojna velika graditeljska i umjetnička ostvarenja koja su nastala potpuno mimo bilo kakve vlasti i njenog direktnog (ili bilo kakvog) uticaja na njihovu realizaciju.

Slažem se da ako umjetnik dobije podršku države i institucija može da postane sve što kažeš ali to nije jedini put (za neke jeste bio - Tarkovski, struka kaže nikada ni u snu ne bi snimio niti jedno svoje remek-djelo da država-institucije nisu podržale njegove projekte iako su ga i cenzurisali i bacali mu filmove u bunker na što se on čitav život žalio).

Koje su institucije i koja je država stala iza Kjubrika? Prvo porodični novac pa manje a onda potom veće filmske kompanije. Mirko Ilić svjetski poznat grafički dizajner u Njujorku (zemljak, iz Bijeljine) nije imao podršku nijedne institucije u bivšem režimu a ostvario je respektabilnu karijeru i solidnu zaradu samo zahvaljujući talentu, radu i upornosti. Praktično je bezbroj primjera takvih uspješnih umjetnika koji participiraju na svjetskom tržištu - pogotovo danas u eri informatičke revolucije i snage interneta za (samo)edukaciju, (samo)reklamu ili (samo)promociju.
amika amika 22:28 21.12.2017

Re: Mala primjedba

Ja samo ukazujem na nevješto formulisanu polaznu tezu u tvom tekstu koja isključuje brojna velika graditeljska i umjetnička ostvarenja koja su nastala potpuno mimo bilo kakve vlasti i njenog direktnog (ili bilo kakvog) uticaja na njihovu realizaciju.


Полазна теза каже "Током историје, свако знање, вештина, стваралачки замах, темперамент и инспирација били су својина власти или имали неку цену" а наставак је оне "шифре" - крава је за продају"

Вредност овог романа је у његовој актуелности - догађа се данас и јуче у политичкој арени Србије. Тема која је ретка у књижевности јер је број "унутрашњих цензора" код познатих књижевника велики, што би рекао Пељевин - у сваком је цео КГБ или како се већ зове та руска служба.
amika amika 08:42 22.12.2017

Део из романа о манипулисању масом

Ипак, на основу властитог искуства и сазнања из новина, телевизије и са друштвених мрежа био је уверен да маса потире те различитости. За Сергеја је написао овакав текст.

Појединац у маси губи властити и прихвата идентитет масе. Он више није он него њен део. Функционише као полуга у механизму чији су сви елементи подређени једном циљу – оном који је маса прихватила као свој. Губи своја уверења, норме, професионална интересовања, себе, стапа се са онима около, мисли и осећа као и они. У реци он је капљица, а све капљице су исте. Кохезиона снага масе је огромна. Она поништава слободу избора јер је избор унапред познат. Делује тзв. Јунгова колективна свест која уједињује многе енергије, а појединца чини безименим. Он не гледа својим очима и не мисли својом главом. Маса је поводљива јер појединци у њој лако прихватају туђе као своје. Иако потпуно анониман, човек који утоне у њу, има осећај да је блиско повезан са онима испред и иза себе, са онима лево и десно, који се осећају исто као и он и да тако уједињени имају огромну снагу која и планине може померати. Ту више нема критике и самокритике јер је све подређено једном унапред постављеном циљу коме сви верују. Колико је маса моћна толико је појединац немоћан па јој се зато и потчињава, она је тумач његових хтења.

Ако се маса користи за остваривање политичких циљева, ваља је смишљено организовати распоређивањем одређеног броја диригената који ће „испаљивати“ политичке поруке и пароле тако да се оне зракасто шире. У добро организованој маси певачка група пева пригодне песме тако компоноване да их лако прихвата окружење. Добошари изазивају звучни ефекат који моћно делује на околину. Исто важи и за визуелни утисак. Партијске заставе, боје, беџеви, транспаренти, цртежи – све то на посматраче делује колоритно и снажно. Нису случајно навијачке групе на спортским теренима у одећи клупских боја.

Маса је често фанатизована. А човека, који ти је фанатично одан, можеш и жедна преко воде превести. Он се поистоветио са одређеном идејом и све што смета њој унапред, без размишљања, одбацује и при том често не бира средства. То иде од уништавања материјалних средстава, која су препрека идеји, до убистава и самоубистава. Неки Ахмет или Рахима, са експлозивом око појаса, убиће себе и стотине људи у Паризу или Мадриду за идеје Исламске државе.

Зато је одговорност идејних вођа масе огромна јер ствари се отму контроли и крену наопако. Вође демонстрација 5. октобра 2000. године у Београду упозоравале су демонстранте да не пале и не уништавају, али рушилачки дух је експлодирао – запаљене су зграде Скупштине и Телевизије. Фанатик не трпи ништа што је другачије. Манијакално је опседнут само једним циљем и све је у њему – мисао, емоције, поступци – подређено томе. Фанатизоване појединце у маси сједињује иста тежња те делују јединствено као у некој врсти колективне хипнозе.

Јединство се постиже не кроз ширину погледа на свет и уметност већ кроз сужавање мисли и пажње на једну фиксирану тачку схваћену сасвим нестварно. Усијани фанатик је нетрпељив према супрузи коју мучи патолошком љубомором, према свима који другачије мисле, сумњичав је, плаши се издаје, свуда види непријатеље који га прогоне, а и сам је прогонитељ. Два брата љуто су се посвађала. Један је налазио замерке Слободану Милошевићу, а други се клео у свако његово слово. Овај други је насрнуо на првог, жестоко га ошамарио. Морали су да их раздвоје. Престали су да буду браћа. Фанатика стално притиска неки страх па је зато нетолерантан. Не прихвата другачије мишљење и компромисе.

Та примарна емоција је његова покретачка снага. Уплашен да је угрожена његова идеја, циљ, он постаје нетолернтан, спреман је на кажњавање неистомишљеника, бојкотовање, насиље, злочине. На фанатизму се заснивала средњовековна инквизиција и верско изопштавање. Због тога што се одрекао традиционалних гледишта јудаизма, на једног од најумнијих јеврејских филозофа Баруха де Спинозу бачена је нечувена анатема: По пресуди анђела и по решењу светаца, ми прогонимо, одбацујемо, кунемо и проклињемо Баруха де Спинозу с одобрењем Бога и ове свете општине, пред лицем светих књига и шест стотина и тринаест прописа који су у њима садржани: проклињемо га ... свим проклетствима која су написана у књизи закона. Нека је проклет дању и нека је проклет ноћу. Нека је проклет кад леже и нека је проклет кад устаје. Нека је проклет кад полази и нека је проклет кад се враћа... Нека освета и гнев Господа пламте против овог човека ... И нека униште име његово ... Наређујемо вам да нико с њим не проговори ни усмено ни писмено, да нико не борави с њим под истим кровом или четири лакта ближе од њега, да нико не чита спис који је он саставио. То је подела света на ЈА, на моје умножено Ја код истомишљеника и на све друге који су непријатељи. Најупрошћенија могућа подела по принципу ко није са нама тај је протв нас. Ту не постоји коегзистенција ставова, борба мишљења јер се супротном мишљењу не дозвољава право на постојање. Та упрошћеност омогућава вођама да се ефикасно боре за своје циљеве. Истичу да је сврха политичке борбе несумњиво племенита, зна се ко су противници па су, ради победе добра, дозвољена сва средства. Речи су често опасне колико и меци.

Фанатик је оруђе једне идеје пошто је апсолутно уверен у њену племенитост. Инквизитори су били уверени да делују у складу са најплеменитијим циљевима кад су Ђордана Бруна и Јана Хуса прогласили за херетике и спалили их на на ломачи. Није чудо што су на удару црквених књига били најумнији људи, филозофи и научници, они који другачије и опасно мисле. Готово да постоји патолошка потреба да се пронађе непријатељ. У послератном периоду, у име класне борбе, задатак комуниста био је да проналазе буржоаске и ситнобуржоске елементе, на селу кулаке. Тиме су они исказивали оданост комунистичкој идеји која је владала њима а не они њоме. У суштини, фанатизована маса дува у једра неком воћству – државном, партијском, политичком, верском – помажући му да остане на власти или да је освоји. При том, врло често је мање важна истина пошто моћни скрећу пажњу масе на споредне ствари правећи димну завесу од које се ништа не види. Свака власт је самозадовољна, поставила је себе изнад, настоји да о себи створи идеалну слику, а маса присталица види и чује само оно што јој се с врха каже. Ако је вођа сигуран у себе, самосталан и одлучан, онда ће они појединци који у маси носе транспаренте и извикују пароле и партијске слогане, настојати да се са њим идентификују, да га имитирају, понављају његове речи, да стекну његову благонаклоност. У Титово доба један српски генерал прешао је на јекавицу како би и језиком доказао лојалност вођи.

„Пучина је стока једна грдна – добре душе кад јој ребра пучу“ (из везировог писма у „Горском вијенцу“) је мисао са којом се често и погрешно поистовећује сам Његош. Песник не мора мислити исто што и његов јунак, али овде, у везировом исказу, ваља видети и зрно истине. Не мора народ бити стока, али може каткад бити у великој заблуди. Фанатизоване масе у Немачкој, у усијаном одушевљењу, опијене идејом о расној чистоти, бучно су клицале обоготвореном Хитлеру. Разорну моћ те идеје осетили су Јевреји у „Кристалној ноћи“, а после ју је платио цео свет милионима изгубљених живота. Опијен величином вође, брачни пар Гебелс је својој деци (било их је шесторо) дао имена која почињу словом Х, а кад је нацистичка Немачка капитулирала, отац и мајка су отровали сву децу, а потом пресудили и себи. Животи за опијајућу идеју. И један други вожд је идејом „сви Срби у једној држави“ заразио народ. Митинг на Ушћу, у новембру 1988, окупио је, новине кажу, милион људи. Писало се у „патриотским листовима“ да је то био грандизан и величанствен скуп који је зрачио невиђеном снагом. Толико застава, транспарената, парола, националних боја на једном месту одавна није било. Један песник рече „догодио се народ“, дошао да искаже одушевљење и неограничену оданост месији. Чувени вождов говор прекидан је таласима хучног одобравања од којих се тресао Београд. Ето, и народ може да се заведе. Не морамо рећи, као везир, „пучина је једна стока грдна“, али можемо казати да је народ јадан и наиван.

Мучио се Живан док је урадио овај „домаћи задатак“. Трудио се да сажето каже оно што је размишљао, знао и прочитао. И опет није био задовољан. Чинило му се да није довољно јасно исказао све утицаје масовних окупљања на народ и човека као појединца. Политичар, вођа може из текста увидети колико му неурачунљива маса може користити да постигне што је наумио. Она постаје необориви документ у његовој политичкој кампањи, демократски доказ у парламентарној расправи. Представнички органи могу бити под неиздрживим притиском масовног једноумља јер кад маса крене, нема те силе која је може зауставити па су принуђени да попуштају. Мењају се уредбе и закони. Чудна социјална алхемија претвара масу у најснажнији политички аргумент у процесу који престаје бити демократски. У Румунији пресудила је барчном пару Чаушеску. Она пулсира на високој фреквенцији коју произвооди неприкосновени вођа. Понекад је и питање да ли он влада масом или она њиме.
Черевићан Черевићан 14:58 23.12.2017

разумевањем људских слабости

Не више вера у добро већ болесна чежња за бољим

бунтовне нарави
изазови крећу,
накратко бљесну
Срећу несусрећу
amika amika 19:33 23.12.2017

Re: разумевањем људских слабости

Сачекајте да живот баци кључ,
Сипајте,
И ако хоћете да п(р)огледате,
Попијте наискап
И све окрените наопако.

Сто-Јан Бог-Дан (овић)...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana