Ekonomija| Politika

Iz kornera

jinks RSS / 01.10.2017. u 10:58

korn1.jpg

Zamislite da ste, na primer, septembra 1987. godine bili u prilici da se opkladite na to da će Piksi Stojković u 81. derbiju dati gol Partizanu iz kornera. Svi bi vam se smejali i rekli da bi bolje bilo da ste pare i zapalili, jer biste se, ako ništa drugo, bar malo ogrejali. Sledećeg dana bi ozbiljno bili bogatiji, koliko god da ste uložili. Ruku na srce, blog uopšte i nije o sportskim opkladama (gde su, priznajem, liste najpoznatijih prilično interesantne) već o nekim drugima, između ostalog i u politici i ekonomiji. Jer i one se, neretko, igraju slučajnostima i rizicima, ljudima i državama, njihovim opstankom i životima.

Ili, šta da ste u Nemačkoj pred početak II sv. rata imali priliku da odete na šalter i stavite koju marku na to da Hitler u stvari i neće užuvati u čarima Ermitaža, već da će završiti kao gomila pepela ispred razrušenog bunkera u centru Berlina. Jeste da biste neko vreme imali priličnih problema, ali bi posle 1945. sve nekako, ipak, došlo na svoje mesto. Opet, zamislite da ste mogli da uložite zlatnik ili dva na to da će, u zenitu moći nakon pobede kod Austerlica 1805, tamo neke 1815. Napolen, u stvari, do nogu biti poražen (doduše bilo je i takvih „opklada", među kojima je najviše od Napoleonovog poraza kod Vaterloa profitirao čuveni Rotšild, ali to je već neka druga priča).

korn2.jpg 

Sad, za razliku od svega pomenutog, zamislite nešto još neverovantnije - da imate priliku da se kladite na to da će čitava vaša zemlja doživeti totalni kolaps, odnosno, da će se sav njen ekonomski i politički sistem razrušiti u trenu, i povući gomile drugih za sobom. Na primer, da ste, ne znam, već pomenutog septembra 1987, gledajući tamo neku Petu ili Osmu sednicu na televiziji, osetili priliku i otišli do državne ili neke druge lutrije i igrali iz keca u dvojku na misterioznog druga sa ekrana. Koliko znam, tako se nešto ovde tada nije ni moglo, što je u redu, naravno. Ali, zamislite - u SAD je i tako nešto moguće, što upravo i jeste tema bloga.

Naime, svi ste naravno čuli za ekonomsku krizu iz 2008, izazvanu pucanjem balona tržišta nekretnina u SAD. Sad, prebacite se u 2005, u kojoj pomama za subprajm kreditima još uveliko traje (što u prevodu znači da čak iako ste, ne znam, godinama nezaposleni heroinski zavisnik možete na poklon, ups, kredit dobiti vilu u predgrađu Orlanda i LA-a). Krediti se gomilaju do nebesa, njihove promenljive kamate takođe (doduše nešto sporije, ali ništa manje dostižnije). Dok sve vreme finansijski magovi Vol Strita, od pripravnika pa sve do vrha piramide, ne broje desetine miliona dolara godišnjih bonusa.

Ipak, u svemu se tome nalaze i četiri finansijska stručnjaka koji se, neretko i ne znajući jedan za drugog, klade (dobro, u bankarskom žargonu se to zove drugačije - kupuju derivative) na to da će čitav bankarski sistem SAD propasti, upravo zbog situacije na tržištu kredita nekretnina. To bi jednako bilo kao i kada bi novac uložili u to da će neke od narednih godina meteor srušiti most u San Francisku.

korn3.jpg 

Prvi kome je to palo na pamet bio je genijalni čudak (doduše, to što je genijalan bilo je dovoljno za mesto čelnog analitičara jednog od jačih hedž fondova) Majkl Buri, gde ga je u potpuno odvojenim pričama i drugačijim okolnostima u svemu pratilo još njih troje. Da ne komplikujem, zamislite Majklovu situaciju - 2005. ulažete milijardu dolara u suštini u to da će se finansijski sistem SAD raspasti u narednih nekoliko godina. I da za to još bankama svakog meseca plaćate premiju od blizu deset miliona dolara, ukoliko se tako nešto ne desi. Neverovatno. I čekate da dođe kraj sveta u kome živite. Naravno da je imao ogromnih problema, ali je 2008. ipak nekako došla, kao i profit njegovog fonda od 500%. Slična je priča i sa preostalih troje - neki bi rekli „jahača apokalipse Vol Strita", mada bi ipak poštenije bilo tu ulogu dodeliti nekom drugom.

Na kraju, kada su jednog od četiri junaka bloga, direktora FrontPoint hedž fonda Stiva Ajzmena, pitali da li u čitavoj priči o ekonomskoj krizi iz 2008. ima ikave logike, rekao je da je iza beskonačnog niza basnoslovno skupih oblakodera Menhentna i najprestižnijih ekonomskih univerziteta i titula, kao i ideja koje su se tamo izrodile, nije stajalo ništa drugo do gomila neznanja i gluposti. A možda i prethodno saznanje o tome da se iz svega može izaći nekažnjeno.

korn5.jpg

Opet, kada je Ajzmen (ko sebe u čitavoj priči smatra isključivo realistom) naknadno državi i ponudio da objasni kako je u stvari i znao da će finansijski sektor kalirati 3-4 godine pre nego što se to desilo, udario je u zid ćutanja. Iste one koja za krizu na kraju nikoga nije optužila, i koja je propalim bankama i hipotekarnim fondovima, kako bi ih spasila, poklonila 800 milijardi dolara kako poreskih, tako i raznih drugih obveznika.

Što neko reče: „Na kraju će za sve biti krivi sirotinja i stranci". Čemu po svoj prilici upravo danas i prisustvujemo. A, možda, izgleda i oduvek.



Komentari (172)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 11:30 01.10.2017

Митови, легенде и предања

" - А је л' истина да је један Мађар пимпловао са живим јајетом?

- Ма лажу те, мали... Тај је одмах умро."








П.С. -


jinks jinks 11:34 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Negde sam pokupio i to da mitovi i legende, između ostalog, služe i tome kako bi "pomogli" pojedincu da prihvati određeno mesto u društvu.

Tipa, kao, ti se nešto trudiš ... ali je neki bankar uvek na kraju u pravu ... ili ko već drugi, u zavisnosti od okolnosti i uređenja.

Što naravno, ne znači da ponekad ne bi trebalo učiniti i nešto slično onome što su pokušali M. Buri i S. Ajzmen, između ostalih.
tasadebeli tasadebeli 11:42 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

jinks

Negde sam pokupio i to da mitovi i legende, između ostalog, služe i tome kako bi "pomogli" pojedincu da prihvati određeno mesto u društvu.

Tipa, kao, ti se nešto trudiš ... ali je neki bankar uvek na kraju u pravu ... ili ko već drugi, u zavisnosti od okolnosti i uređenja.



Да, о томе баш пише и Карел Косик у својој књизи из... Хм... 1983. године. Од пре тридесет и пет година... К'о данас да је читам...
jinks jinks 11:44 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Našao: Karel Kosík, "Dialectics of the Concrete: A Study on Problems of Man and World."
tasadebeli tasadebeli 11:52 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

jinks
Našao: Karel Kosík, "Dialectics of the Concrete: A Study on Problems of Man and World."



А не, то му је књига из 1967.

Ова што сам је окачио је из 1983.

Ево, имаш овде приказ Дијалектике кризе.

Milivoj Pejčić: Karel Kosik: DIJALEKTIKA KRIZE - Polja (ЛИНК)


То је једино што сам успео овако на брзину да нађем о књизи са горње сличице коју сам окачио.

EDIT: (Осим што књигу имам у мом орману с књигама, па је много брже пронађем него нешто на интернету. )
jinks jinks 11:53 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Super, hvala.
nsarski nsarski 15:05 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Relativnost vremena

Да, о томе баш пише и Карел Косик у својој књизи из... Хм... 1983. године. Од пре тридесет и пет година... К'о данас да је читам...


1983. Godina koje se mnogi ljudi sećaju. Eto, prošla je; i ne izgleda tako predaleko.

Ali, ako uvidiš da je od danas pa do 1983. godine podjednako daleko kao od danas pa do 2051. godine, malo se zgraneš.
Eh, Taso, Taso, vreme je Juggernaut - sve pred sobom nemilosrdno gazi.

jinks jinks 15:15 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Eh, Taso, Taso, vreme je Juggernaut

Koji je na našem ili engleskom izraz za krajnji uzrok nečijeg pada ili propasti. Nešto što možda u početku i nije tako delovalo, ali je na kraju kao, kako kažete, Juggernaut protutnjalo pored manje ili više iznenađenih nemih posmatrača.

I ko bi onda bio neki takav Juggernaut u priči koja se stalno dešava iznova, pa eto izgleda na određeni način i 2008. kako u SAD, tako i po čitavom svetu.
nsarski nsarski 15:22 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Koji je na našem ili engleskom izraz


Izraz potiče iz Hindu jezika - postoji hram u Indiji posvećen Jagganath-u (Temple of Jagganath) i u njemu taj ogromni mehanizam koji sve gazi i čiju sliku sam priložio.
tasadebeli tasadebeli 15:35 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

nsarskiEh, Taso, Taso, vreme je Juggernaut - sve pred sobom nemilosrdno gazi.


jinksJuggernaut protutnjalo pored manje ili više iznenađenih nemih posmatrača.



Друзја маја!


Мој субјективни осећај је да се ништа не мења већ хиљадама година по тим питањима које покреће основни текст.

Некако стално имам утисак да ми не живимо баш суштински другачије свој живот него наши преци, исто као што сходно томе дубоко верујем да ни наше потомке неће мучити суштински много другачија питања од ових која муче нас данас.

Па су у контексту тог мог сећаја ове временске дистанце од по 35, 50, 100,... година занемарљиве.

Али, оградио сам се одмах на почетку и рекао да је то моје субјективно виђење.

Што аутоматски значи и да нисам можда у праву.
nsarski nsarski 15:42 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Али, оградио сам се одмах на почетку и рекао да је то моје субјективно виђење.


I moje, jbg. Zato me čude ovi futuristi-entuzijasti koji misle da će nešto posebno novo biti za 20-30-50 godina, da će život biti radikalno drugačiji, jer su izmislili telefon koji može da ti skuva kafu, ili prozor kroz koji možeš da vidiš panoramu Pariza ili Njujorka ili amazonsku džunglu ili pejsaž iz Švajcarske, po želji.
Biblijska je mudrost da "nema ničeg novog pod suncem...". Dosadno i monotono, brate.

P.S. Uostalom, koja je istinska razlika između bitangi koji su kod nas pre 50 godina bili na vlasti i ovih koji su danas na vlasti? Ili u USA? Misliš da će se za 50 godina nešto promeniti? Ja mislim da neće.
tasadebeli tasadebeli 15:49 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

nsarski

Dosadno i monotono, brate.






Што се пропорционално повећава са годинама старости појединца.

Вероватно због нагомиланог искуства које је неумитини терет који носе те године.





П.С. - Си читао роман "Тело"?

Писац је неки Шпанац, или барем са шпанског говорног подручја. Заборавио сам име. (И то иде с годинама.)

Наиме, заплет романа је у томе да остарелом писцу од 75 година старости пресађују мозак у тело и главу једног двадесетпетогодишњака. (Да би продужили живот, наравно, маркетиншки императив вечите младости итд.)

Незамислив је пакао кроз који он тада пролази.

Знам да сам колегиници (ликовњачи у мојој школи) која ми је позајмила роман на читање рекао да се ја никада не бих враћао у своју, рецимо, двадесету годину живота када се данас присетим свих оних растрзаности у души које су ме тада пратиле.
jinks jinks 15:52 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

двадесету годину живота када се сетим свих оних растрзаности у души које су ме тада пратиле.

Šteta što čovek tek sa N godina može da pokuša da shvati neke stvari koje sa 25 verovatno nikako i nije mogao. Blago onima koji su mogli.
nsarski nsarski 15:54 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

рекао да се ја никада не бих враћао у своју, рецимо, двадесету годину живота када се сетим свих оних растрзаности у души које су ме тада пратиле


Jutros rano sam čitao neke zanimljive "pitalice", i jedna od njih je bila:
Kad bi mogao telefonom da pozoveš samog sebe od pre 30 godina, i imao 30 sekundi da tom sebi nešto kažeš, šta bi rekao?
kick68 kick68 15:55 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Наиме, заплет романа је у томе да остарелом писцу од 75 година старости пресађују мозак у тело и главу једног двадесетпетогодишњака. (Да би продужили живот, наравно, маркетиншки императив вечите младости итд.)

tyson tyson 19:36 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Kad bi mogao telefonom da pozoveš samog sebe od pre 30 godina, i imao 30 sekundi da tom sebi nešto kažeš, šta bi rekao?

U mom slučaju odgovor je prilično jednostavan:

"Just go for it" (ili na srpskom: "Jebi!" )

Sa svim ostalim sam poprilično zadovoljan kako je ispalo, makar do sada.


nsarski nsarski 20:04 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

U mom slučaju odgovor je prilično jedonstavan:

"Just go for it" (ili na srpskom: "Jebi!" )

Sa svim ostalim sam poprilično zadovoljan kako je ispalo, makar do sada.

Odličan savet! Mada, ja sam očekivao nešto kao: "ostavi se te devojke, nije dobra" ili "kakva arheologija - plastika je budućnost!", ili "ne vraćaj se iz Amerike!". Ovu poslednju bih sam sebi rekao jer sam se 1991. vratio iz Njujorka (i odbio odličan posao u Ženevi na univerzitetu) misleći da je u Yu sve OK i da su "ti balvani" samo prolazno ludilo. Posle mi je bilo potrebno 3 godine da ispravim tu grešku.

P.S. Još jedna simpatična pitalica: "Šta bi radio ako bi večeras na vrata tvog stana zakucao, na primer, JB Tito lično i zamolio te da prespava kod tebe nekoliko dana?"
(Tito nije mnogo bitan - možeš da njega zameniš za Hrista, ili Marksa, ili Gospodara ovdašnjeg.)
nsarski nsarski 20:26 01.10.2017

Povodom gola iz kornera


Kad je Piksi dao taj, ili neki drugi, gol iz kornera nastalo je slavlje, naravno, počeli igrači, reporteri i fotografi da ga grle - slavlje veliko. Među tim ljudima se našla i neka starija žena koja ga je grlila i ljubila i on nju.
Priđe neki iznenađen reporter toj ženi, stavio joj mikrofon pred facu i pita: "A ko ste vi gospođo?". Gospođa sva radosna reče: "Mi smo majka na Pisketa!" Od tada se u mom društvu Stojković zove Piske.
Tako sam zapamtio taj događaj. Inače, fudbal ne pratim.
tyson tyson 20:28 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

"Šta bi radio ako bi večeras na vrata tvog stana zakucao, na primer, JB Tito lično i zamolio te da prespava kod tebe nekoliko dana?"
(Tito nije mnogo bitan - možeš da njega zameniš za Hrista, ili Marksa, ili Gospodara ovdašnjeg.)

Čuj, šta bih radio; upišao bih se od sreće momentalno, pa bih se na brzinu obrisao i presvukao, pa bih gosta pustio u kuću.

Jedinstvena prilika za celovečernji razgovor na svakojake teme.

Gospodar pak Ovdašnji... Tjah, to je već neka druga tema; pustio bih i njega u kuću jebiga, kao svaki dobri hrišćanin/musliman/budista...


tasadebeli tasadebeli 21:26 01.10.2017

Re: Povodom gola iz kornera

nsarski

"Mi smo majka na Pisketa!"


Једна је мајка.

Госпођа је неколико пута недељно долазила у Београд из Ниш, путовала, да би кувала сину ручкове јер он није могао никако да се навикне на оброке у Звездином ресторану за играче. Љуби га мајка.

Знам то из прве руке. Бата Ринчић из Радничког и "Пискета" били нераздвојни још од пионира у Радничком.

Клинац је био кад је стигао у Звезду из Радничког. 20 година.

А још млађи кад је постао првотимац Радничког с непуних 17. Памтим ту формулу за прављење великог играча. Те прве сезоне у првом тиму Радничког је улазио у игру на свакој утакмици 10 минута пред крај. А већ следеће је играо стандардно у првом тиму.

Пардон на тролу, ја то поводом гола из корнера.
alselone alselone 22:26 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

"Just go for it" (ili na srpskom: "Jebi!" )

alselone alselone 22:28 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Kad bi mogao telefonom da pozoveš samog sebe od pre 30 godina, i imao 30 sekundi da tom sebi nešto kažeš, šta bi rekao?


Pusti tu jadnu devojcicu, nemoj je zezati, cupati joj kosicu i gadjati je gumicama na casu, em si prvi razred, em ce ti biti zena jednog dana.
alselone alselone 22:34 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Zato me čude ovi futuristi-entuzijasti koji misle da će nešto posebno novo biti za 20-30-50 godina, da će život biti radikalno drugačiji, jer su izmislili telefon koji može da ti skuva kafu, ili prozor kroz koji možeš da vidiš panoramu Pariza ili Njujorka ili amazonsku džunglu ili pejsaž iz Švajcarske, po želji.


Upravo iz ovog razloga ja volim da citam SF koji se bavi ili jako dalekom buducnoscu ili alternativnim svetovima, drugim galaksijama, svemirima (tipa Bogovi licno). U neku ruku tako putujem u jako daleku buducnost.

Ova kratkorocna me, kao i tebe, niti fascinira, niti preterano zanima da bih osetio zal sto je necu videti. Tjah, zaboli me za novi elektronski uredjaj, ili politicko preuredjenje, rat ili neku krizu. Jedino mi bude zao, kad nekad razmisljam o smrti, sto necu videti prave promene, revolucije u nauci, i to one velike, tipa prelazaka stepenica Kardasev skale.
nask nask 22:36 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Kad bi mogao telefonom da pozoveš samog sebe od pre 30 godina, i imao 30 sekundi da tom sebi nešto kažeš, šta bi rekao?


Uplati 48, 42, 9, 14, 19, 31.

Pa da mogu ko čovek da dočekam

"Šta bi radio ako bi večeras na vrata tvog stana zakucao, na primer, JB Tito lično i zamolio te da prespava kod tebe nekoliko dana?"


nsarski nsarski 22:52 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Upravo iz ovog razloga ja volim da citam SF koji se bavi ili jako dalekom buducnoscu ili alternativnim svetovima, drugim galaksijama, svemirima (tipa Bogovi licno). U neku ruku tako putujem u jako daleku buducnost.

Ova kratkorocna me, kao i tebe, niti fascinira, niti preterano zanima da bih osetio zal sto je necu videti. Tjah, zaboli me za novi elektronski uredjaj, ili politicko preuredjenje, rat ili neku krizu. Jedino mi bude zao, kad nekad razmisljam o smrti, sto necu videti prave promene, revolucije u nauci, i to one velike, prelazak stepenica Kardasev skale.


Da, imaginacija pisaca SF literature je svetla tačka ljudske misli danas. Nekad je to bio Žil Vern, na primer, fasciniran čudima planete (morskim dubinama, podzemnim svetom, Mesecom - ja i Mesec računam u Zemlju u takvim tekstovima) jer je takvo vreme bilo: okretali smo se oko sebe na ovoj planeti kao u novom stanu, pokušavajući da otkrijemo sve njegove tajne sobe.

A što se bliske budućnosti tiče, bojim se da ćemo nestati u siromaštvu, bedi, bolesti udišući otrovni vazduh i pijući zaraženu vodu na nekoj besplodnoj, prašnjavoj ledini. Bez spektakla i vatrometa.
Kako kaže Eliot: So this is how the world ends. Not with a bang but a wimper.
( Ovako svetu dođe kraj
Ne s tutnjem već sa cviljenjem. - TS Eliot, Šuplji ljudi.)

U svakom slučaju, ja bih na tu predikciju stavio lovu ako bih morao da se kladim na gol iz kornera.

P.S. Ah, da! I muzički prilog, prigodan.

nsarski nsarski 22:59 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања


Uplati 48, 42, 9, 14, 19, 31.

Pa da mogu ko čovek da dočekam

Veliki broj ljudi koji su srećkom (lutrijom) došli do velikih para kasnije kažu da je to bio najgori događaj u njihovom životu. Be careful what you wish for.
tasadebeli tasadebeli 23:05 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

nsarski

Jutros rano sam čitao neke zanimljive "pitalice", i jedna od njih je bila:
Kad bi mogao telefonom da pozoveš samog sebe od pre 30 godina, i imao 30 sekundi da tom sebi nešto kažeš, šta bi rekao?



"'Оћемо на пецање у суботу?"

Još jedna simpatična pitalica: "Šta bi radio ako bi večeras na vrata tvog stana zakucao, na primer, JB Tito lično i zamolio te da prespava kod tebe nekoliko dana?"
(Tito nije mnogo bitan - možeš da njega zameniš za Hrista, ili Marksa, ili Gospodara ovdašnjeg.)



Само ако донесе своју постељину, онда може.

Ја ту да неком перем, пеглам, пушим, не долази у обзир.


Kako kaže Eliot: So this is how the world ends. Not with a bang but a wimper.
( Ovako svetu dođe kraj
Ne s tutnjem već sa cviljenjem. - TS Eliot, Šuplji ljudi.)



Шта си се стисо за клип? Ја сам ту увек широке руке...



nsarski nsarski 23:10 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Само ако донесе своју постељину, онда може.

Ја ту да неком перем, пеглам, пушим, не долази у обзир.

Nemoj da si na kraj srca. Zamisli da se našem blogokolegi Pižonu tako nešto desi i na vratima se pojavi Velika Isidora. To bi bilo nešto.

P.S. Inače, Eliota je na neke delove ove pesme inspirisao Konrad i njegovo "Srce tame". Ona počinje sa "Mistah Kurtz—he dead".
Atomski mrav Atomski mrav 23:26 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Pusti tu jadnu devojcicu, nemoj je zezati, cupati joj kosicu i gadjati je gumicama na casu, em si prvi razred, em ce ti biti zena jednog dana.


I tako promeniš istoriju, stvoriš paralelni univerzum u kojem se oženiš nekom drugom...
nask nask 23:34 01.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Pusti tu jadnu devojcicu, nemoj je zezati, cupati joj kosicu i gadjati je gumicama na casu, em si prvi razred, em ce ti biti zena jednog dana.


Ne, ne nikako, pa da promeniš density



Edit: uh, moram češće na refresh da kliknem da ne dupliram Atomskog


Veliki broj ljudi koji su srećkom (lutrijom) došli do velikih para kasnije kažu da je to bio najgori događaj u njihovom životu. Be careful what you wish for.


A šta kažu za onu drugu pitalicu, kakav im je taj dan bio. Znam za Tasu i još neke ali me kopka kakav bi dan bio za ...
nsarski nsarski 08:01 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

A šta kažu za onu drugu pitalicu, kakav im je taj dan bio. Znam za Tasu i još neke ali me kopka kakav bi dan bio za ...

Klizav je to teren, dragi moj.
Možda znaš da japanska ambasada u Parizu ima 24 hour hotline da pomogne nekim japanskim turistima da se nose sa *Pariskim sindromom (Pari shōkōgun).

*Pariski sindrom je privremen mentalni poremećaj koji se desi japanskim turistima koji dođu u Pariz puni očekivanja pa se razočaraju. Ispoljava se prisustvom deluzija, halucinacija, osećanjem gonjenja, derealizacije, otuđenosti i anksioznosti.

I kid you not. Paris syndrome<--LINK

Možda bi takvu ispostavu (Ambasada Sadašnjosti) trebali da organizujemo u Budućnosti za današnje (fu)turiste-entuzijaste.
Jukie Jukie 08:16 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Mislim da to ima veze sa neobičnim kombinacijama namirnica u nepoznatim jelima i sinergističkom delovanju velike količine ranije nemešanih začina i maslaca i vina i šta već Francuzi jedu. U tropskim krajevima dobiješ Montezuminu osvetu pa misliš da je to sve od bakterija i buđave vode, a ovde u umerenoj klimi krene da ti lupa srce i crveni ti se lice i ne znaš šta ti je; naravno da ćeš posle boravka u bolnici nekoliko dana da se smiriš
nsarski nsarski 08:27 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Mislim da to ima veze sa neobičnim kombinacijama namirnica u nepoznatim jelima i sinergističkom delovanju velike količine ranije nemešanih začina i maslaca i vina i šta već Francuzi jedu.


A da li tako objašnjavaš Jerusalimski sindrom i Stendalov sindrom?
Ovi sindromi, kao i Pariski, se generalno svrstavaju u "culture shock". Ja sam, na primer, bio šokiran i oduševljen kad sam prvi put otišao u Tokio, i totalno preporođen kad god sam išao u Meksiko (mada sam se jednom odatle vratio sa stomačnim problemom zvanim Montezuma revenge.)
Jukie Jukie 08:37 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

nsarski
Mislim da to ima veze sa neobičnim kombinacijama namirnica u nepoznatim jelima i sinergističkom delovanju velike količine ranije nemešanih začina i maslaca i vina i šta već Francuzi jedu.


A da li tako objašnjavaš Jerusalimski sindrom i Stendalov sindrom?


Da

U Jerusalimu pale sve moguće mirisne smole i trave u verskim ritualima (ko zna kako to deluje na turistu), a koliko vidim Stendalov sindrom nije vezan za određenu lokaciju. Kad se doda sva strka oko toga šta treba da uradiš u kratkom vremenu koliko provodiš na mestu koje je sensory overload, naravno da će puls i pritisak da ti odu u overdrajv.
Ljudi u letovalištima ne pate od tih sindroma jer veći deo vremena ležiš i opuštaš se, ali ako imaš busy schedule na skroz kul nepoznatom mestu koje tvoj nervni sistem bombarduje informacijama, ne vidim način da se ne ispolje svi ti simptomi
gedza.73 gedza.73 08:52 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Upravo iz ovog razloga ja volim da citam SF koji se bavi ili jako dalekom buducnoscu ili alternativnim svetovima, drugim galaksijama, svemirima (tipa Bogovi licno). U neku ruku tako putujem u jako daleku buducnost.

Od hrpe koje gutam u poslednje vreme ima par stvari koje su se izdvojile. Jedan serijal je onako šalala ali čim sam video ovu limuzinu koja gazi sve pred sobom koju je postavio Nsarski pala mi na pamet kola sa lancima iz tih knjiga.

Kad bi mogao telefonom da pozoveš samog sebe od pre 30 godina, i imao 30 sekundi da tom sebi nešto kažeš, šta bi rekao?

baš ništa. možda 'izvinite pogrešio sam broj'.

ne bih voleo da me je život odneo na drugu stranu pa da ne znam ovu moju malenu porodicu sa kojom živim danas. a koliko sitnica, u stvari sekunda, može da odredi život. bukvalno prelomna tačka račvanja.
nsarski nsarski 08:56 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

baš ništa. možda 'izvinite pogrešio sam broj'.


Čak ni ono:"skreni levo kod Albukerkia!"?

gedza.73 gedza.73 09:14 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

nsarski
baš ništa. možda 'izvinite pogrešio sam broj'.


Čak ni ono:"skreni levo kod Albukerkia!"?


Nita. Možda bih pogrešno skrenuo. Plašim se da posle ne bih upoznao ovu moju malu porodicu sa kojom danas živim.
edit
Ne kažem da ne bih bio u iskušenju.
sweet64 sweet64 10:30 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

A što se bliske budućnosti tiče, bojim se da ćemo nestati u siromaštvu, bedi, bolesti udišući otrovni vazduh i pijući zaraženu vodu na nekoj besplodnoj, prašnjavoj ledini.


U svakom slučaju, ja bih na tu predikciju stavio lovu ako bih morao da se kladim na gol iz kornera.


Možda sam bukvalac, ali šta će ti onda lova kad ćemo nestati u siromaštvu, misim ne znam dokle ti dobacuje bliska budućnost (ili od kad počinje).
nikvet pn nikvet pn 11:45 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

tyson

"Šta bi radio ako bi večeras na vrata tvog stana zakucao, na primer,
...
Gospodar pak Ovdašnji... Tjah, to je već neka druga tema; pustio bih i njega u kuću jebiga, kao svaki dobri hrišćanin/musliman/budista...


Ти си много добра душа... И промрзла псета сам примао али ово...
docsumann docsumann 17:30 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања




možda bih si dojavio par sportskih rezultata ...
alselone alselone 18:47 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

I tako promeniš istoriju, stvoriš paralelni univerzum u kojem se oženiš nekom drugom...



Ne, ne nikako, pa da promeniš density


U Povratku u buducnost, Doc bi rekao - srusio bi prostorno-vremenski kontinuum.
nask nask 19:00 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

Možda sam bukvalac, ali šta će ti onda lova kad ćemo nestati u siromaštvu, misim ne znam dokle ti dobacuje bliska budućnost (ili od kad počinje).


Jedan moj drugar koji je početkom devedesetih emigrirao za UK pa sredinom istih remigrirao i napokon krajem te decenije reremigraro definitivno za UK izjavio je neposredno pre te reremigracije: ne mogu ja da živim na ostrvu sreće usred okeana govana.
tasadebeli tasadebeli 19:58 02.10.2017

Re: Митови, легенде и предања

nask
Možda sam bukvalac, ali šta će ti onda lova kad ćemo nestati u siromaštvu, misim ne znam dokle ti dobacuje bliska budućnost (ili od kad počinje).


Jedan moj drugar koji je početkom devedesetih emigrirao za UK pa sredinom istih remigrirao i napokon krajem te decenije reremigraro definitivno za UK izjavio je neposredno pre te reremigracije: ne mogu ja da živim na ostrvu sreće usred okeana govana.




Један мој другар, доџ овдашњи са Бг асфалта, радио то исто. Исто УК, Лондра. Час тамо, час 'вамо, још од почетка деведесетих. Добио и британски пасош...

Само после 2007. више није реремигрирао у том правцу, него остао овде, а од пре 5 година живи у Непричави код Лајковца. Запатио и козе тамо... У Непричави...


Почео у међувремену да чита Достојевског. Шта да се ради, јбг...


Био он, између осталог, и таксиста у Лондону.





Једном му у таџу ушли Дел и Родни. То му изгледа био и најлепши доживљај из емиграције јер ми је једино о томе подробније причао иако је за тих 17 година проживео много што шта и имао и он својих успона ( у лежаљци на Ибици на нултој надморској висини) и падова (поткровље у Лондри без стакла на прозорима са голубом на глави).





blogov_kolac blogov_kolac 15:10 01.10.2017

uvek moze gore



Gore je da se kladis "against all odds", dobijes opkladu, a ne budes isplacen, jer gubitnik ni po koju cenu ne zeli da prizna svoj ocigledni krah i poraz. Konstatuje nesto u stilu "pobedili smo NATO", i pokusava da nastavi kao da se nista nije dogodilo cak i kada njegova pogresna politika bukvalno udari u zid.

Kuckam ovo vise motivisan srbokomentarima koje slusam/citam zadnjih dan-dva na temu Katalonije, nego ovim blogom. Glavni lajt-motiv je kako se sada navodno vidi koliko smo mi (tj drug Sloba) bili u pravu u nacinu na koji je centralna vlast u Beogradu pokusavala da resava probleme sa tamo nekim konjusarima ili semenkarima... ali nam dusmani ne dozvolise, pa im se sada sve to vraca kao bumerang!?

Ogromna finansijska kriza je inicirana pucanjem prenaduvanog balona na americkom trzistu nekretnina (od uticaja su bila i dva preskupa rata u pozadini, u Avganistanu i Iraku), a manje je poznato da se nesto veoma slicno prethodno vec bilo desilo u Japanu krajem 80'ih XX veka, ali nije toliko poznato jer nije imalo ni izbliza tako jake globalne posledice po ceo svet. Takodje, u narednih 5 godina slicno pucanje na trzistu nekretnina (nadajmo se bez vecih negativnih globalnih posledica) mnogi ozbiljni ekonomisti predvidjaju Kini, jer su napravljene mnoge slicne greske kao u Japanu i USA slucajevima, a sa ogromnim sumama neodgovorno i bez pokrica preusmerenim na cinilo se nezasito lokalno trziste nekretnina.

Ono sto mi nije bas najjasnije u uvodnom blogu je iscudjavanje autora uvodnog teksta bloga sto su sve razvijene svetske ekonomije (a sve su bile jako pogodjene) na ovu veliku svetsku finansijsku krizu odgovorile manje-vise slicno, spasavanjem sopstvenog bankarsko finansijskog sektora upumpavanjem velike kolicine novca, uz naravno pratece poostravanje regulative da se slicne stvari ne bi ponovile u buducnosti. A sta su trebale da urade te drzave? Da (politicari) preuzmu na sebe sve finansijske tokove, kako to funkcionise u totalitarnim i autoritativnim sistemima? Uostalom, videli smo sta se desilo ekonomijama predvodjenim laznim prorocima alternativnog ekonomskog blagostanja poput Uga Caveza, saudijskog kralja ili Vladimira Putina, cim je cena nafte posle desetogodisnjeg ludovanja pala ispod 100 dolara (potom i ispod 60) za barel.

To mozda u Srbiji ima smisla da kada shvatis da na izborima ne moraju uvek da pobede najbolji, ti poput uvredjene seoske neveste dizes ruke od demokratije za sva vremena, i trazis nekakve alternativne nacine da ti sve sami princevi na belim konjima budu vlast!? Pucanje americkog trzista nekretnina, iako i samo dovoljno veliko po sebi, samo je pokrenulo domino efekat lavinu na svetskim finansijskim trzistima gde su onda izronili mnogi kosturi iz ormara decenijama uspesno prikrivani. Na kraju je placena puna cena sa kamatom za to, i slazem se da placanje ceha nije pravedno raspodeljeno. Ali razmisljanja u pravcu "trebalo je ukinuti banke" ili jednako stetno pretvoriti banke u kasice-prasice izvrsne vlasti koja ce navodno najbolje znati kome koliko i kada treba udeliti je istorijski dokazano gore i ekonomski neefikasnije resenje.
jinks jinks 15:26 01.10.2017

Re: uvek moze gore

Da, blog je upravo i nastao iz priče i preporuke za gornji film.

iscudjavanje autora uvodnog teksta bloga sto su sve razvijene svetske ekonomije (a sve su bile jako pogodjene) na ovu veliku svetsku finansijsku krizu odgovorile manje-vise slicno, spasavanjem sopstvenog bankarsko finansijskog sektora upumpavanjem velike kolicine novca, uz naravno pratece poostravanje regulative da se slicne stvari ne bi ponovile u buducnosti


Ne iščuđavam se, mislim, država je uradila verovatno jedino što je i mogla. Ali, koliko sam shvatio (što ne mora obavezno biti tačno) regulative i nisu nešto posebno pooštrene (štaviše, kažu da se čuveni neregulisani derivativi koji su do 2008. i doveli ponovo pojavljuju u nekim novim formama).

Naravno, niko ne kaže da je bankarski sektor sam po sebi loš i da ne bi trebalo da postoji, daleko bilo, ali da li bi trebalo da postoje i gomile pojedinaca, rotten tomatosa koji su se u njemu odomaćili.

Jer, uzrok 2008. jeste u dobroj meri predstavljalo odsustvo regulative, što se naravno da popraviti, ali i izrugivanje ruglu postojeće regulative (za šta bi ipak pojedinci i grupe trebalo nekakve posledice da snose - što se, po svoj prilici nije desilo).

Ali razmisljanja u pravcu "trebalo je ukinuti banke" ili jednako stetno pretvoriti banke u kasice-prasice izvrsne vlasti koja ce navodno najbolje znati kome koliko i kada treba udeliti je istorijski dokazano gore i ekonomski neefikasnije resenje.


Daleko, bilo. Pa videli smo šta sa kasicama-prasicama rade pravnici-samozvani bankari, a pored svega toga i all around genijalci.

Gore je da se kladis "against all odds", dobijes opkladu, a ne budes isplacen, jer gubitnik ni po koju cenu ne zeli da prizna svoj ocigledni krah i poraz.


Dobro, to ovde nije bio slučaj. Isplaćeni su, ali ih je svake godine nakon toga IRS temeljno proverala, oko svih mogućih i nemogućih sitnica.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:20 01.10.2017

Re: uvek moze gore

Ali, koliko sam shvatio (što ne mora obavezno biti tačno) regulative i nisu nešto posebno pooštrene (štaviše, kažu da se čuveni neregulisani derivativi koji su do 2008. i doveli ponovo pojavljuju u nekim novim formama).


Ne znam za te derivative o kojima se govori u filmu, ali pooštreno je, jako, davanje kredita, nama, običnoj buraniji. Sad ne može baš svaka striptizeta ili čistač bazena da dobije kredit(e) za kuće na elitnim mestima.

Evo, mene su, na primer, izvanredno trkeljisali pre 5 godina, samo zato što sam sam svoj poslodavac (self employed, što se kaže), a žena običan naučni radnik pod ugovorom na akademiji. Prvi put su čak i odbili da nam daju bilo kakav kredit jer sam tako privređivao svega nekoliko godina, nedovoljno "poreske istorije" da bi mi uzeli tačnu meru, a i zna se da >90% malih preduzeća propadne u prve 3 godine poslovanja, a akademci pod ugovorm su nesigurni, zavise da li grant prođe ili ne, plus su generalno slabo plaćeni, sem ako ne rade u Kataru, kao neki ovde , i to sve bez obzira na moju poresku prijavu koja jasno pokazuje da sam bio u stanju da vraćam kredit koji sam tražio.

Tek su se dve godine kasnije smilovali da nam daju lovu, mada je i tada bilo povuci potegni, to je došlo dotle da su 1 (jedan) dan pred kupovinu kuće kreditori zvali šefa odseka na ženinom faksu da pitaju da li ona tamo još uvek radi i da li ima nekih planova za promenu njenogo zaposlenja, u smislu da ga više neće biti u doglednom periodu.





jinks jinks 17:38 01.10.2017

Re: uvek moze gore

Sad ne može baš svaka striptizeta ili čistač bazena da dobije kredit(e) za kuće na elitnim mestima.

Koliko sam razumeo nije samo ovo predstavljalo uzrok krize, već i ono što je naknadno sa svim tim striperskim i makroskim kreditima rađeno.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:16 01.10.2017

Re: uvek moze gore

na temu Katalonije, nego ovim blogom. Glavni lajt-motiv je kako se sada navodno vidi koliko smo mi (tj drug Sloba) bili u pravu u nacinu na koji je centralna vlast u Beogradu pokusavala da resava probleme sa tamo nekim konjusarima ili semenkarima

Небо и шеширџија:



1) Косово је било у огромној, баш огромној већини распложено за отцепљење. У Каталонији, судећи по анкетама, то није случај.
2) Кладио сам се са сином, не пратећи ситуацију, да најснажнија/владајућа каталонска индипендистичка партија (не знам ни који су) вероватно тренутно стоји лоше, па ће ово да им мало поврати рејтинг.
3) Логично синовско питање је било -- А зашто оваква, агресивна реакција власти?
а) Вероватно и централистичкој власти Шпаније ово може добро да дође, да ојачају своје позиције, и покажу унитаристичку решеност.
б) Број инцидената мултiплицирају данашње (особито недељом) медијске глади -- свака вест је добро дошла за још један клик. Врте се слике два-три инцидента, а на тај начин насиље ce несразмерно мултипликује у очима медијских потрошача.
в) Ово све је, наравно, још јeдан hype. Као АјФон X, хипстерске кафетерије, артизан сладоледи... Проћи ће. До истинске кризе има још времена, тако делује.

Јавите ми шта сам погодио.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:30 01.10.2017

Re: uvek moze gore

jinks
Sad ne može baš svaka striptizeta ili čistač bazena da dobije kredit(e) za kuće na elitnim mestima.

Koliko sam razumeo nije samo ovo predstavljalo uzrok krize, već i ono što je naknadno sa svim tim striperskim i makroskim kreditima rađeno.


Nije, to je bilo "gorivo" za celu krizu, ali ta rupa je zapušena, u smislu regulacije. Ti truli krediti za nekretnine, to jest kad je počelo njihovo masovno dafault-ovanje, su na kraju doveli do rušenja celog sistema. Sad toga više nema, bar se meni tako čini, na osnovu iskustva sa relativno skorim apliciranjem za kredit.
jinks jinks 20:38 01.10.2017

Re: uvek moze gore

to je bilo "gorivo" za celu krizu, ali ta rupa je zapušena, u smislu regulacije

Da naravno ... ali šortovanje i derivatiranje ukoliko je, ne znam, još uvek na određeni način neregulisano lako može pronaći neki novi balon, kao i druge džankije i dilere iz neke desete priče.
blogov_kolac blogov_kolac 21:40 01.10.2017

Re: uvek moze gore

jinks
Sad ne može baš svaka striptizeta ili čistač bazena da dobije kredit(e) za kuće na elitnim mestima.

Koliko sam razumeo nije samo ovo predstavljalo uzrok krize, već i ono što je naknadno sa svim tim striperskim i makroskim kreditima rađeno.

U korenu krize je bilo bas to sto su masovno (blago receno) davani krediti bez ikakvog pokrica, a sve operacije koje su kasnije sa njima radjene bile su narodski receno pravljenje od go*ana pite, guranje pod tepih, ili sminkanje mrtvaca. Znaci problem se stvarao na samom pocetku, a sve kasnije je bilo ustvari maskiranje tog problema, koje te kredite time sto ih je lazno predstavljalo nije sustinski cinilo ni boljim ni gorim. Naravno, to dugo, masovno i grubo krivotvorenje stvarnosti, i negiranje postojanja ikakvog problema, pomoglo je jako da se ceo balon naduva do neslucenih razmera.
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:01 02.10.2017

Re: uvek moze gore

jinks
to je bilo "gorivo" za celu krizu, ali ta rupa je zapušena, u smislu regulacije

Da naravno ... ali šortovanje i derivatiranje ukoliko je, ne znam, još uvek na određeni način neregulisano lako može pronaći neki novi balon, kao i druge džankije i dilere iz neke desete priče.


Stvarno ne znam detalje, pa ne mogu da tvrdim da li su i koliko promenjena pravila u vezi sa tim finansijskim "instrumentima", ne bih se iznenadio da se na tome malo poradilo, makar i ispod zavese, bez prozivanja krivaca za prethodnu krizu i njihovo javno vešanje na trgovima. A možda i nije, kao što se u tom filmu na kraju indicira.

A, evo, već neko vreme se priča o studentskim kreditima (to uzimaju studenti iz siromašnijih porodica u kojima roditelji nisu bili u stanju da im uštede pare za školarinu, ili nisu bilo dovoljno dobri đaci da ugrabe neku stipendiju) kao novom potencijalnom balonu. Ti krediti se daju šakom i kapom, slično ovima za kuće striptizeta i vozače kamiona, i dosta ih je teško vratiti ako nisi dobio dobro plaćen posao odma u startu, što je vrlo malo verovatno, razume se, a pri tome nema ni šta da se uzme od dužnika kad ovaj default-uje, pa da se deo uloženog novca vrati zajmodavcu, jer to su obični klinci koji su izašli sa koledža, bez ičeg svog i sad treba da otplaćuju kredit kad krenu da rade.

Mi smo zato kod nas u kući na početku postavili kao prioritet to da deci obezbedimo kintu za koledž, po cenu lišavanja nekih drugih dobrobiti koje bi višak para mogao da nam donese, i za to se već uveliko odvajaju sredstva i ulažu u manjerizične fondove, dobro, nešto malo i na stock market. Prosto, da deca ne zapadnu u dužničku krizu na samom početku produktivnog dela života, makar i sa diplomom nekog Stenforda ili Kalteka. Jer, ne treba zaboraviti: ona će birati staračke domove za nas, kad odrtavimo...

gedza.73 gedza.73 09:13 02.10.2017

Re: uvek moze gore

srdjan.pajic
vozače kamiona


Noć, nigde nikoga. Samo jedan ispred mene. Posle nekog vremena se pojavljuju svetla dva kamiona iza, s tim što se jedan lepi meni bukvalno u leđa.
I kreće u preticanje.
Skoro pred samom granicom (što se ne radi). Imam malo preko 22 tone i jedan deo vrlo zeznut vezan španerima koje bi naglo ljuljanje otkinulo kao obično kanapče.

Počinjem da gazim belu liniju i izlazim skoro na devedeset. Ali čova ne odustaje. Za njim drugi njemu u leđa. Trka bogami potraje. Jedan se uvlači, drugi do pola, pojavljuju se svetla u susret... i tako. Oni odoše, ja se pitam da li je moguće da sam tolika budala.

Kolona. Svi ulazimo u terminal, dolazimo do carine.
Počinje smeh, dobacivanje, ko je koga video, 'gde je ovaj?', 'šta voziš?', 'jel' ćeš da stigneš do?'...
Tu su i ovi što su me preticali, zezamo jedni druge...

Sad ide poenta ove priče.
Razne face, razni likovi, neispavani, neobrijani, ali nekako tako životni, koloritni... Čak i oni ćutljivi se nasmeju na dobru šalu ili priču... pomislio sam kad bi neki dobar pisac stajao sa strane kakvu bi samo knjigu mogao da ispiše ne ulazeći u njihove životne priče... samo ono što se čuje u tih par desetina minuta.

tyson tyson 09:59 02.10.2017

Re: uvek moze gore

i za to se već uveliko odvajaju sredstva i ulažu u manjerizične fondove, dobro, nešto malo i na stock market.

...i na taj način se održava ta trula špekulativna ekonomija Nisi u pravu, druže Pajiću!


svarog svarog 10:24 02.10.2017

Re: uvek moze gore

Ovo njihovo klađenje na crash uopšte nije bilo kockanje. Oni su, svako na svoj način, došli do činjenica i podataka da je kriza već počela, da se krediti masovno ne otplaćuju, samo to niko nije objavio.(Na primer kao da su gledali u medicinske kartone igrača Barse i videli da su svi ispovređivani i onda otišli da se klade na Hetafe).
Ti ameri su ladno su imali NINJA- No Income, No Job, and No Assets kredite. Sećam se da se tada pojavilo na netu da su nekom liku valjda na Floridi dali hipotekarni kredita a na ugovor se potpisao kao Miki Maus.

To što su posle prepakivani u obveznice, koje su usput imale AAA rejting kod rejting agencija, je uzrok globalne krize, jer se to onda raširilo po svetu kao kuga.
Pre neko veče sam gledao Margin call, kako se dešava i "rešava" finansijska kriza na mikro nivou, na nivou jedne firme, mada ogromne, i kakve implikacije ima na celo tržište

Zanimljivo je recimo da je tamo neke 2006. država slala Stiglica u Fredi Mek i Fani Me (kvazidržavne agencije za garancije hipotekarnih kredita) da proveri da li postoji rizik i on rekao sve OK :) Imao sam negde taj izveštaj al me mrzi da tražim
jinks jinks 10:33 02.10.2017

Re: uvek moze gore

Svarog
Ovo njihovo klađenje na crash uopšte nije bilo kockanje.

Da, film "The big short" je upravo o tome. Ljudi su istražili činjenice i došli do zaključka. Mada, kada su takve stvari u pitanju, na tim skalama ... i činjenice umeju da budu i ovakve i onakve.

Da i "Margin call" je interesantan, mada mi na kraju uopšte i nije do kraja bilo jasno šta su sve tačno zaduženja različitih nivoa menadžera. Dobro, jasno je da manje-više znači "menadžer = plaćen da preuzima odgovornost", ali toliko raličitih nivoa menadžmenta ...

Interesantan je i film "Inside job" ... mislim, svaka čast svim tim striptizetama, ili svetu koji čisti kuće, vozi kamione ... oni su ljudi radili šta su mogli u datim okolnostima.

Ali, ugledni profesori ekonomije sa Hardvarda koji BBB- kreditne pakete ocenjuju sa AAA ... tu ne znam kako se može naći opravdanje ... što kažu "white collar rules the underground, not the blue, the black, or any other one."

To što su posle prepakivani u obveznice, koje su usput imale AAA rejting kod rejting agencija, je uzrok globalne krize, jer se to onda raširilo po svetu kao kuga.

Te obveznice su koliko sam razumeo i bile neki novi vid finansijskih derivativa (a bilo je tu i derivativa na derivative, pa opet na derivative, ...) koji nisu nešto posebno tada ni bili regulisani ... pitanje kako je sada.
jinks jinks 10:34 02.10.2017

Re: uvek moze gore

Pajić
i za to se već uveliko odvajaju sredstva i ulažu u manjerizične fondove, dobro, nešto malo i na stock market


Je l' sam biraš akcije na koje ulažeš novac ili te neko savetuje.
svarog svarog 11:20 02.10.2017

Re: uvek moze gore

Evo odličnog teksta o uzrocima fin. krize 2008 sa Tržišnog rešenja
Uzroci finansijske krize
svarog svarog 11:23 02.10.2017

Re: uvek moze gore

Te obveznice su koliko sam razumeo i bile neki novi vid finansijskih derivativa (a bilo je tu i derivativa na derivative, pa opet na derivative, ...) koji nisu nešto posebno tada ni bili regulisani ... pitanje kako je sada.


Pa ne znam šta to znači regulisane. Imaš hipoteke koje su sekjuritizovane u MBS (hipotekarne obveznice). One su dobile AAA rejting i kao takve su tretirane. To recimo znači da su ih kupovali i penzijski fondovi koji imaju konzervativne strategije ulaganja u manje rizične hartije. Ne znam da li je odgovarao neko iz ove tri velike rejting agencije
jinks jinks 11:27 02.10.2017

Re: uvek moze gore

apacherosepeacock apacherosepeacock 12:40 02.10.2017

Re: uvek moze gore

Margin call,


Da, film (uz famoznu glumu) objasnjava (laickoj) publici kao zlatnim ritriverima..

(ps. dobar im je onaj termin sa muzikom:)
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:24 02.10.2017

Re: uvek moze gore

tyson
i za to se već uveliko odvajaju sredstva i ulažu u manjerizične fondove, dobro, nešto malo i na stock market.

...i na taj način se održava ta trula špekulativna ekonomija Nisi u pravu, druže Pajiću!




Kud svi Turci tu i mali Mujo. A imaš li ti neki bolji predlog šta da se radi sa parama i tako prištedi za neki daleki cilj, a da ti to ne pojede inflacija, i da bude plemenito? Voleo bih ja da je školovanje besplatno, ili bar "besplatno", kao što je u mnogim rajskim državama u svetu, ali eto, kod nas nije, nego moraš da štediš dosta dugo i mukotrpno da bi deci obezbedio bar deo školarine. Da štediš, a da ti to ne izede inflacija dok dočekaš dizanje para iz banke ili izvlačenje iz slamarice, ko već šta voli.



srdjan.pajic srdjan.pajic 00:52 03.10.2017

Re: uvek moze gore

jinks
Pajić
i za to se već uveliko odvajaju sredstva i ulažu u manjerizične fondove, dobro, nešto malo i na stock market


Je l' sam biraš akcije na koje ulažeš novac ili te neko savetuje.


Pa pročitao sam knjigu od Suze Orman, i to je to.

Zezam se, većinu para reinvestiram u moj biznis, u nadi da će mi se to vratiti, i tu mi je uglavnom jedini savetnik moj poreski računovođa: kako da uštedim, a da ne završim u zatvoru. A za ono što pretekne, što turam u te fondove, osiguranja, itd, da mi se nađe ako plan A omane, imam plaćenog savetnika, mada ga uglavnom ne slušam, jer voli često da palamudi, nego mu dam odrednice a on to posle razrađuje, mulja i miksuje, pa ako zaradim ja, zaradi i on, i ako se na polugodištu pokaže dobar, dam mu još love, ako ne, ne dam, i tako...
kick68 kick68 15:31 01.10.2017

.

Na kraju će za sve biti krivi sirotinja i stranci"

Emigranti, molicu lepo, ima razlike:)
They will be blaming immigrants and poor people.

rekao je da je iza beskonačnog niza basnoslovno skupih oblakodera Menhentna i najprestižnijih ekonomskih univerziteta i titula, kao i ideja koje su se tamo izrodile, nije stajalo ništa drugo do gomila neznanja i gluposti. A možda i prethodno saznanje o tome da se iz svega može izaći nekažnjeno.

I pohlepa...
jinks jinks 15:34 01.10.2017

Re: .

:)

Da li je Juggernaut, što kaže profesor, baš ta pohlepa. Nešto mi ne deluje da je samo ona u pitanju ... ima tu po svoj prilici još koje čega.
kick68 kick68 15:52 01.10.2017

Re: .

jinks
:)

Da li je Juggernaut, što kaže profesor, baš ta pohlepa. Nešto mi ne deluje da je samo ona ... ima tu po svoj prilici još koje čega.

Ah, da:)


A možda i prethodno saznanje o tome da se iz svega može izaći nekažnjeno.

i ono kad mislis/znas da ti bas niko nista ne moze (a bogami i nece:)
jinks jinks 15:53 01.10.2017

Re: .

i ono kad mislis/znas da ti bas niko nista ne moze (a boga mi i nece:)

U stvari, taj osećaj bi po svoj prilici jednako mogli imati kako oni poprilično loši tako izgleda i oni prilično dobri :)
myredneckself myredneckself 16:29 01.10.2017

Re: .

Što neko reče: „Na kraju će za sve biti krivi sirotinja i stranci". Čemu po svoj prilici upravo danas i prisustvujemo. A, možda, izgleda i oduvek.

Što je vrlo blizu istini. Siromašni su oduvek bili neka vrsta otpadnika u društvu, na kojima se zgodno lome kola, tj. oni su najčešće žrtveni jarci.
Pa, istina je i danas tome prisustvujemo, ali šefovi su se za to pobrinuli. Ako za nešto kažeš da je to, što je, da je tako, kako je, reskiraš da ti kažu ono, pa, jel ti veruješ nama ili svojim očima, da ti reči označe kao vrlo grube, agresivne, nepristojne, a tebe proglase nekulturnim ludakom, budalom, koja nije ni svesna koliko joj je ustvari dobro. Tako da cast away društvena etiketa nikad ne gine siromašnima, a samim tim i slabijima. Važno je samo da se održava red, i da sve teče striktno po agendi. Demokratskoj.

Meni je danas potpuno nejasno kakav će sutra biti svet. Onaj zdrav, miroljubiv i dobar, o kome sam nekada sanjala, kao milioni drugih ljudi, je izgubljen i zaboravljen po ćoškovima sećanja.
Kako sada stvari stoje, biće grublji, nasilniji, pokvareniji i brutalniji.
No, možda moje razmišljanje i osmatranje puta kojim ide današnji svet, zamagljuje istinu umesto da je osvetljava, hm...?
U međuvremenu, lično imam sve manje razloga za radost i smejanje, (smejanje prvenstveno sebi samoj, što mi je uobičajeno, hah...), pa će mnogi da mi kažu kako mi jezik na kome razmišljam nije dovoljno nijansiran i suptilan kao neki drugi, kako mnoge stvari shvatam bukvalno, pa gubim osećaj za zabavu, sreću, radost i humor, što je po meni bulšit nad bulšitima.
jinks jinks 16:38 01.10.2017

Re: .

Tako da cast away društvena etiketa nikad ne gine siromašnima, a samim tim i slabijima. Važno je samo da se održava red,

Dobro, ali red obično ni ne znači samo ono što svi mislimo da znači...

Vezano za jedan od prethodnih profesorovih komentara ... o tome šta bih samom sebi javio telefonom u prošlost. Pa možda i to da ne bi trebalo gubiti razloge za radost i smejanje zbog nekih tamo .......
myredneckself myredneckself 18:22 01.10.2017

Re: .

Dobro, ali red obično ne znači samo ono što svi mislimio da znači...Pa možda i to da ne bi trebalo gubiti razloge za radost i smejanje zbog nekih tamo .......

evo osmeha, vratio se.
Jinks, nisam ni ja mislila da je red samo kad nema uvelog šarenog listića u mojoj bašti, papirića na ulici, i kad svaki bogovetni dan pažljivo razdvajam zelene, braon i bele staklene flaše.
tyson tyson 19:27 01.10.2017

FRA sobarice

kada je Ajzmen naknadno državi i ponudio da objasni kako je u stvari znao da će finansijski sektor kalirati 3-4 godine pre nego što se to i desilo, udario je u zid ćutanja.

Jes', 'oće ćaću da uči kako se prave deca...


tadejus tadejus 10:47 02.10.2017

vi mora da niste bili tu..

.. kad je ono maksa jednom prlikom preporučio knjigu - three body problem se zove - pa eto..
jinks jinks 11:07 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Da li može neki nagoveštaj o čemu se radi, kao tizer ili trejler, bar dok se i ne pročita.

Mislim, pominje se na više mesta kao da je neko novo petoknjižje.
maksa83 maksa83 11:42 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Da li može neki nagoveštaj o čemu se radi

O svemu brate, o svemu.
Atomski mrav Atomski mrav 13:54 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

O svemu brate, o svemu.

Čisto da sve bude jasno - Makso, ti sve vreme pričaš o SF knjizi nekog kineskog autora? A ne o nekoj kupusari o nebeskoj ili ne daj Bože kvantnoj mehanici?
maksa83 maksa83 14:05 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Čisto da sve bude jasno - Makso, ti sve vreme pričaš o SF knjizi nekog kineskog autora?

Da.

Ali to je već neko vreme komik rilif.

Mada zanimljive su knjige, pošto nisam ni osetio da je 1500 strana, mislio sam da je u vrh glave 700 sve zajedno.
nsarski nsarski 14:12 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

O svemu brate, o svemu.


Za starije od 18 godina? Joooj, ja takve volim pa se pretvaram da imam 19!
Atomski mrav Atomski mrav 14:18 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Ali to je već neko vreme komik rilif.


Ma jasno mi je, kao ono kad se Mireli čestita VIP :)

Ali morao sam da proverim, jerbo da su zaista neke "mehaničarske" knjige, razoračao bih se u tebe kao čoveka i kao komunistu...
alselone alselone 14:23 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

knjige

Ja kupio neki dan jednu novu, mladog i perspektivnog spisatelja. Download se zove...
jinks jinks 14:23 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Ali to je već neko vreme komik rilif.

Ja ti stvarno poverovao da su neki vrh vrhova mudrosti :)

Dobro da imam i naočare za daljinu, pa mogu ipak ponešto i da vidim iz zadnjih redova, za one sa jeftinijim kartama :)
maksa83 maksa83 14:27 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Ali morao sam da proverim, jerbo da su zaista neke "mehaničarske" knjige, razoračao bih se u tebe kao čoveka i kao komunistu...

SF tu d boun.
Ko voli još velikih epopeja zabiberenih tehnologijom preporučujem i Komonvelt Sagu (grupno ime za više knjiga) Pitera Hamiltona, konkretno Pandora's Star i Judas Unchained, za početak.
tadejus tadejus 14:54 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

jinks
Ali to je već neko vreme komik rilif.

Ja ti stvarno poverovao da su neki vrh vrhova mudrosti :)

Dobro da imam i naočare za daljinu, pa mogu ipak ponešto i da vidim iz zadnjih redova, za one sa jeftinijim kartama :)


ma ne štivo je for real krajnje zanimljivo..
preporučio (ne zezam se, ozbiljno) Obama lično..
sad ne znam dal je maksa nekim drugim putevima spoznao dubinu mudrosti kineskog autora ali štivo je super zanimljivo..
jedno što umije tip da drži pažnju a drugo (važnije) što je Kinez pa je sve drugačije i time interesantnije no kad ga piše zapadni čovjek..

e sad mudrosti što se tiče..
ima i nekih malo trcnutih momenata, ali ima i solidnih promišljanja.. u svakom slučaju nije glup i ne fali mu mašte a dobro piše.. pa je svakako zanimljivo vidjeti kako on vidi šta bi to moglo da nam snađe potomke a da nas već nije snašlo..
ja bih rekla da onaj tip iz The road štiva mnogo bolje pogađa šta bi to nas tačno snašlo, i iskreno me to malo i čudi s obzirom kako su Kinezi narod svikao na surovosti, al eto, i baš zato, zanimljivo..
ko propusti three body problem sisa..
for real
maksa83 maksa83 15:10 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

preporučio (ne zezam se, ozbiljno) Obama lično..

A šta misliš ko ga je preporučio Obami?
Atomski mrav Atomski mrav 15:19 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

A šta misliš ko ga je preporučio Obami?

Obama čita Blog B92?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:24 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

A šta misliš ko ga je preporučio Obami?

!!!
Eto, šta ti je uticajan bloger!!!
maksa83 maksa83 15:27 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Eto, šta ti je uticajan bloger!!!

Jedan je tako dospeo u UO RTS -a.
Atomski mrav Atomski mrav 16:10 02.10.2017

Re: vi mora da niste bili tu..

Maksa i Obama na balkonu Bele kuće... a okupljena masa se pita ko je onaj lik pored Makse?
tadejus tadejus 10:53 02.10.2017

ništa drugo do gomila neznanja i gluposti

a u svezi s ovim da ti kažem, pošto s tim imam da živim na dnevnoj bazi (takav je poso, nije ga ne volim)..
konačno mi je poslije svega dve decenije sinulo..
pametno je biti glup i glupo je biti pametan, ako sažmem..
ako neću da sažimam stvar stoji ovako..
ogroman broj ljudi u finansijskog branši nema ni najblažu predstavu šta im je posao, pojma nemaju o suštini stvari, nikad nisu čuli za stvari koje leže u osnovi njihovog posla, ali ih to ni najmanje ni ne zabrinjava..
slučajno ili ne shvatili su da se savreno uklapaju u sredinu, pa nije ni bitnno da kapiraju suštinu, bitno je da kapiraju gomilu..
onda tu imaš i nemali broj vrlo pametnih ljudi koji sasvim dobro kapiraju suštinu, i tačno vide šta je ispod svake od promjene cijena na tržištu.. ali to ispod bude prekriveno postupcima gomile pa onda ako onaj pametan hoće da insistira na suštini a ne vidi da krajnji rezultat vodi i gomila a ne samo suština, onda on ispadne glup..
mogu i na primjeru al kasnije..
ode gomila dok se ja ovde nakucavam..
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:18 02.10.2017

Re: ništa drugo do gomila neznanja i gluposti

mogu i na primjeru al kasnije..

Чекамо...
tadejus tadejus 15:00 02.10.2017

Re: ništa drugo do gomila neznanja i gluposti

Predrag Brajovic
mogu i na primjeru al kasnije..

Чекамо...


joj sad kad sam zamislila primjer (devizni kurs) vidim koliko bih morala da kucam..
ukratko ima nekoliko realnih segmenata koji na kurs utiču, ugrubo spoljna trgovina, spoljne kapitale transakcije, monetarna politika zemlje, politčki rizik zemlje..
al onda ima i špekulacije..
pa to što špkulant možda ništa ne razumije o trgovini ili razlozima zašto u nekoj zemlji kupuju države obveznice, uvoze naftu, ulažu u fabrike ili šalju doznake, nema nikakve veze, jer je špekulanata puno pa ako se uzajamno razumiju i razumiju svoju iščašenu logiku mogu da utiču na kretanje kursa a time mogu i da ga predvide jednako kao i realna zbivanja..
ja sam zapanjena u kojoj mjeri oni zaista ni predstavu nemaju koji su stvari faktori u igri al eto tako je..
pa moraš onda i njih da razumiješ, i oni su nešto realno (koliko god glupo)--
mirelarado mirelarado 15:40 02.10.2017

Đavo je (opet) odneo šalu

tadejus tadejus 16:06 02.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

mirelarado
Las Vegas


nedavno je na vozu koji ponekad koristim tip aktivirao bombu iz kućne radinosti..
stvar valjda nije eksplodirala, samo se zapalila..
ali jedan tata iz škole se našao baš na tom vozu pa i pripovjedio kako je stvarni pokolj nastao kad su ljudi u panici pokušali da izađu sa stanice.. stanica je stara i stepenice uske i strme pa je nastalo opšte gaženje i desetine povrjeđenih..
kapiram da se u takvim prilika odlično vidi u kakve se vukove pretvaramo u kritičnim situacijama (bolje rečeno ne ni vukove nego recimo trigger fish - one se naime jedu i uzajamno ako neka umre, ili pak samo postane slaba, pa ti budi trigger fish)..
gedza.73 gedza.73 18:07 02.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

tadejus
one se naime jedu i uzajamno ako neka umre, ili pak samo postane slaba, pa ti budi trigger fish)

jel' postoje ribe idioti (ili neke druge živuljke) koje tokom sličnih pokolja vade telefone iz džepova pa snimaju stampeda i ubijanja? Za animal flejsbuk, instagram, tviter?
nsarski nsarski 18:30 02.10.2017

triggerfish

one se naime jedu i uzajamno ako neka umre, ili pak samo postane slaba


Ja sam se tih riba nalovio u meksičkom zalivu - izvanredne za jelo. Ova bodlja na leđim liči na okidač (trigger), otuda ime.



Imaju tvrdu i rapavu kožu (ne krljušt!), koja se lako skida kad ih namažeš puterom i pečeš u rerni; hrane se uglavnom planktonom, račićima, koralima i, vrlo retko, manjim ribama. Umeju da ugrizu ronioce jer su veoma teritorial. Nikada ne napadaju svoju vrstu.

Poštovana, ovo je samo to set the record straight. Ostali komentari me ne zanimaju. Hvala.
docsumann docsumann 18:44 02.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

gedza.73
tadejus
one se naime jedu i uzajamno ako neka umre, ili pak samo postane slaba, pa ti budi trigger fish)

jel' postoje ribe idioti (ili neke druge živuljke) koje tokom sličnih pokolja vade telefone iz džepova pa snimaju stampeda i ubijanja? Za animal flejsbuk, instagram, tviter?


rekao bih da je to samo ekstremizacija kulture u kojoj na koncertu na gledaš izvođača (uživo!) već ga snimaš.
snimak poslije šeruješ, dok je lični utisak nepraktičan za aplodovanje.

možda će uskoro ljudi tražiti da im se na nadgrobnoj ploči vrti mali k(l)ip sastavljen od najboljih/najznačajnih scena iz života...
mirelarado mirelarado 19:33 02.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

gedza.73
tadejus
one se naime jedu i uzajamno ako neka umre, ili pak samo postane slaba, pa ti budi trigger fish)

jel' postoje ribe idioti (ili neke druge živuljke) koje tokom sličnih pokolja vade telefone iz džepova pa snimaju stampeda i ubijanja? Za animal flejsbuk, instagram, tviter?


Takvi mobilne ionako non-stop drže u ruci i snimaju apsolutno sve. Mnogo više zabrinjava što u SAD, posle svakog sličnog pokolja, građani u još većem broju pohrle da kupuju vatreno oružje, jer se boje. Proizvođači i trgovci trljaju ruke.

Trumpko glumi babu - narikaču, nošenje oružja ne spominje... Business as usual, šta li.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:51 02.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

Takvi mobilne ionako non-stop drže u ruci i snimaju apsolutno sve

:(
Снимци су одасвуда: из Рохинга покоља, како будисти пале живе, од премлаћивања утрнуле људе, потом из ISIS кланице -- како вахаби суни муслимани кољу шиа муслимане, али јуче је до мене допро и снимак како шиа муслимани то исто раде некој двојици Курда. У жељи да видим и другу страну, моји извори информисања су разноврсни, али често и брутални.

Углавном, како би то рекао можда највећи Андрићев до беута мрачни лик Мустафа Маџар - "Свијет је овај пун гада". А тај гадлук се данас уредно и снима.
niccolo niccolo 20:43 02.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

Снимци су одасвуда

Brate, ikonoklastvo smo još onomad proglasili za jeres*, ne znam šta si ti sad uzeo da se buniš ko Grk u apsu...


* i rekli da su slidže dobre
tadejus tadejus 10:20 03.10.2017

Re: triggerfish

nsarski
one se naime jedu i uzajamno ako neka umre, ili pak samo postane slaba


Ja sam se tih riba nalovio u meksičkom zalivu - izvanredne za jelo. Ova bodlja na leđim liči na okidač (trigger), otuda ime.



Imaju tvrdu i rapavu kožu (ne krljušt!), koja se lako skida kad ih namažeš puterom i pečeš u rerni; hrane se uglavnom planktonom, račićima, koralima i, vrlo retko, manjim ribama. Umeju da ugrizu ronioce jer su veoma teritorial. Nikada ne napadaju svoju vrstu.

Poštovana, ovo je samo to set the record straight. Ostali komentari me ne zanimaju. Hvala.


jesus, ti imaš ozbiljan issue sa samim sobom..
ne znam samo kako tačno zamišljaš da si set the record straight tako što si naveo šta ti eto misliš o tome..
trigger fish definitivno jede vlastite saplemenike.. takve joj zube svevišnji očigledno nije podario da bi jela plankton..
e sad da guglam i dokazujem to tebi, neka hvala..
ali mogu da preporučim još jednu BBC seriju dokumentaraca - Atlantic - a u kojoj se detalji o ishrani ove ribe mogu čuti a bogme i vidjeti..

tadejus tadejus 10:26 03.10.2017

Re: Đavo je (opet) odneo šalu

gedza.73

jel' postoje ribe idioti (ili neke druge živuljke) koje tokom sličnih pokolja vade telefone iz džepova pa snimaju stampeda i ubijanja? Za animal flejsbuk, instagram, tviter?


jbg, čovjek je ipak neprevaziđena vrsta, one bar jedu da bi živjele..

ljetos odemo u bioskop na otvorenom, gdje umjesto sjedala imaš trg pa doneseš dekicu i jastuke, piknik i tako to..
i sad poslije filma jedna cica, prekrivena jaknom preko glave ne ustaje, i prvo se društvo oko nje kao malo smijulji, onda sjevne jedan telefon, pa još pet, pa je onda dozivaju, pa još slikaju, pa je malo drmusaju.. ona i dalje uporno ne mrda.. kad je već postala moguća i opcija da nešto ipak nije u redu, jedno ili dvoje prestaju da slikaju i počnu ozbiljno da je dmraju i tu se ona ipak probudi..
ali je baš bio očigledan momenat kad je svima palo na pamet da nešto nije u redu ali su i dalje slikali..
a još je to sve fino i moderno društvo, prosvjećeno i tako to..
baš je bilo tužno..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana