Budućnost| Eksperimenti u blogovanju| Nauka| Planeta| Život

Veštačka inteligencija: zebnja ili nada?

Dragan Pleskonjic RSS / 24.08.2017. u 09:54

U proteklih par meseci je, u različitim medijima, "buknula" diskusija oko uloge veštačke inteligencije u budućnosti. Nekoliko poznatih ljudi iz sveta nauke, biznisa, politike i drugih branši se uključilo u raspravu.

Sa jedne strane, veštačka inteligencija i mašinsko učenje nude brojne pogodnosti i unapređenja. Već danas postoje oblasti u kojima se proizvodi i usluge bazirani, u određenoj meri, na veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju, vrlo uspešno primenjuju.

Sa druge strane postoji bojazan da bi mogla preuzeti poslove i neke ljude ostaviti bez prihoda, biti primenjena u destruktivne svrhe, a čak da bi se mogla i oteti kontroli i početi da upravlja ljudima. 

U sklopu istraživanja u kome pokušavam da proverim kako ljudi vide veštačku inteligenciju i budućnost sa njom, postavio sam anketu na Tviteru.

Kliknite ovde da biste videli anketu na Tviteru!

Pitanje je:

Further development of artificial intelligence for you is more❓
- Fear
- Hope
- Don't know

U prevodu, kada razmišljate o veštačkoj inteligenciji, za vas je to više:

- Zebnja (strah),

- Nada ili

- Ne znate (još uvek ne možete da se opredelite).

Zamolio bih da uzmete učešća u anketi.

Takođe, zamolio bih i da je raširite da što više ljudi vidi i da učestvuje u anketi (narodski rečeno da šerujete, retvitujete i slično). Puno biste pomogli. 

Hvala svima koji uzmu učešća i prošire ovu anketu dalje.

Napomena: Nisam pisao širi tekst na ovu temu jer ne bih da direktno ili indirektno utičem na odgovore. Planiram da napišem o tome malo više u budućnosti, bazirano na saznanjima, istraživanjima i iskustvu. Komentari i razmišljanja na ovu temu su dobrodošli.

P.S. Letnje vreme, pa zato postavljam ove "lagane" zabavne teme. :-)

P.P.S. Ako se zateknete u Luksemburgu ili bližoj okolini 24. oktobra 2017., svratite. Pričaćemo šta se dešava kada se "sretnu" mašinsko učenje i informaciona bezbednost.

Data Science Luxembourg - Machine Learning meets Security 



Komentari (333)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 05:54 25.08.2017

Re: Nemam tviter

svarog
ako vidno uznapredovali AI (nekoliko redova veličina pametniji od najumnijeg ljudskog bića) ukapira da smo mi ljudi višak, balast, smetnja, il' ozbiljna opasnost (za planetu, živi svijet, il samog Ai-a) i odluči da nas potamani... so let it be.


I moj, a verujem i velikom broju ljudi odmah pada na pamet ovaj scenario. Ali ako bi pretpostavili da AI neće biti nalik ljudskoj, tj. da nece biti opterecena emocijama, ne vidim ni jedan razlog zašto bi se mašine ikada okrenule protiv ljudi. Čak i ako bi razvile sopstvenu svest zašto bi ona podrazumevala stvari kao što je ponos, osveta, bes itd. koje bi dovele do nekog uništenja. Hoću da kažem možda nije baš ispravno posmatrati mašine iz ljudskog ugla. Kao ono kad kažu da se neko prema psima ne ponaša humano, a stvari bi trebalo pseći


odlično zapažanje. na sličnom smo fonu..

no, koliko pratim naučnici će se (po)truditi da učenje AI-a bude upravo u okviru ljudske logike i znanja.
uključujući i čula koja će mu biti na raspolaganju.

a možda je baš alternativna logila ključ za izliječenje čovječanstva.
emsiemsi emsiemsi 12:43 25.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann

ok, onda da se i ja izjasnim povodom anketnog pitanja.

nada, s dozom zebnje (il' bolje rečeno opreza)


AI je neminovnost. tehnološka, civilizacijska, evoluciona...

ako vidno uznapredovali AI (nekoliko redova veličina pametniji od najumnijeg ljudskog bića) ukapira da smo mi ljudi višak, balast, smetnja, il' ozbiljna opasnost (za planetu, živi svijet, il samog Ai-a) i odluči da nas potamani... so let it be.

a nadu bih ostavio upravo za nas ljude. nadu u to da se možemo iskorigovati, da imamo potencijala za evoluitranje u neku bolju, "humaniju" vrstu.
AI je možda potonja šansa da uhvatimo tajk priključak.

Углавном на фону нечега што си ти овде написао.
На анкети не могу да се изјасним, пошто нема опције за коју бих ја гласао ... а то је - Против (AI).
emsiemsi emsiemsi 12:55 25.08.2017

Re: Nemam tviter

svarog
ako vidno uznapredovali AI (nekoliko redova veličina pametniji od najumnijeg ljudskog bića) ukapira da smo mi ljudi višak, balast, smetnja, il' ozbiljna opasnost (za planetu, živi svijet, il samog Ai-a) i odluči da nas potamani... so let it be.


I moj, a verujem i velikom broju ljudi odmah pada na pamet ovaj scenario. Ali ako bi pretpostavili da AI neće biti nalik ljudskoj, tj. da nece biti opterecena emocijama, ne vidim ni jedan razlog zašto bi se mašine ikada okrenule protiv ljudi. Čak i ako bi razvile sopstvenu svest zašto bi ona podrazumevala stvari kao što je ponos, osveta, bes itd. koje bi dovele do nekog uništenja. Hoću da kažem možda nije baš ispravno posmatrati mašine iz ljudskog ugla. Kao ono kad kažu da se neko prema psima ne ponaša humano, a stvari bi trebalo pseći

Ееее, ја сам баш због тога скептик.
Дакле, зато што је вештачка интелигенција производ човека. А човек је прави према своме лику.
Додатно сам скептик због тога што сам видео како су много баналнији човекови производи направили немерљива 'срања'.
Успут --- да ли ико може да замисли ту вештачку интелигенцију у чијем прављењу бих, на пример, ја узео учешћа !? А сигурно неко као ја учествује у њеном прављењу.
bene_geserit bene_geserit 07:02 26.08.2017

Re: Nemam tviter

emsiemsi
да ли ико може да замисли ту вештачку интелигенцију у чијем прављењу бих, на пример, ја узео учешћа!?

Shit, a taman sam hteo da glasam za hope.
svarog svarog 21:08 26.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
svarog
ako vidno uznapredovali AI (nekoliko redova veličina pametniji od najumnijeg ljudskog bića) ukapira da smo mi ljudi višak, balast, smetnja, il' ozbiljna opasnost (za planetu, živi svijet, il samog Ai-a) i odluči da nas potamani... so let it be.


I moj, a verujem i velikom broju ljudi odmah pada na pamet ovaj scenario. Ali ako bi pretpostavili da AI neće biti nalik ljudskoj, tj. da nece biti opterecena emocijama, ne vidim ni jedan razlog zašto bi se mašine ikada okrenule protiv ljudi. Čak i ako bi razvile sopstvenu svest zašto bi ona podrazumevala stvari kao što je ponos, osveta, bes itd. koje bi dovele do nekog uništenja. Hoću da kažem možda nije baš ispravno posmatrati mašine iz ljudskog ugla. Kao ono kad kažu da se neko prema psima ne ponaša humano, a stvari bi trebalo pseći


odlično zapažanje. na sličnom smo fonu..

no, koliko pratim naučnici će se (po)truditi da učenje AI-a bude upravo u okviru ljudske logike i znanja.
uključujući i čula koja će mu biti na raspolaganju.

a možda je baš alternativna logila ključ za izliječenje čovječanstva.


Ja ne pratim ali mislim da nece moci da naprave AI identicnu ljudskoj inteligenciji zato sto mislim (nadam se) da nece moci da repliciraju emocije. To naravno moze da se prenebregne kiborzima, tj. ljudski mozak u masini kao u Gost in the shell, al ajd sad reci jel to covek jal masina, kao sto neko vec spomenu ovde
alselone alselone 21:14 26.08.2017

Re: Nemam tviter

mislim (nadam se) da nece moci da repliciraju emocije


Ma i to ko zna.

Jedna od posledica onih pomenutih mirror neurona su i emocije. Volim ono sto mi je dobro, ne volim ono sto mi steti, mrzim ono sto mi jako steti, ljubomoran sam na ono sto ugrozava moju verovatnocu rasplodjavanja, itd.

Pa cak i "najljudskija" od svih ljudskih karakteristika - umetnost, moze se posmatrati samo kao ekstrapoliran zov za parenjem. Pitanje je da li nesto sto nema potrebu za parenjem uopste ima zelju za umetnoscu. Verovatno da ne.
docsumann docsumann 21:17 26.08.2017

Re: Nemam tviter

Pa cak i "najljudskija" od svih ljudskih karakteristika - umetnost, moze se posmatrati samo kao ekstrapoliran zov za parenjem.


jbt, nisam znao da si neofrojdovac


EDIT: umjetnost itekako zna da se spetlja s erosom, ali cijenim da je ona više posljedica božanskog kompleksa.
Milan Novković Milan Novković 21:38 26.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
Pa cak i "najljudskija" od svih ljudskih karakteristika - umetnost, moze se posmatrati samo kao ekstrapoliran zov za parenjem.


jbt, nisam znao da si neofrojdovac


EDIT: umjetnost itekako zna da se spetlja s erosom, ali cijenim da je ona više posljedica božanskog kompleksa.

Sasvim evolutivna (i božanski kompleks je, ok), muzika posebna, ogromna tema
alselone alselone 06:14 27.08.2017

Re: Nemam tviter


EDIT: umjetnost itekako zna da se spetlja s erosom, ali cijenim da je ona više posljedica božanskog kompleksa.


Znas zasto mislim da nije u pitanju bozanski kompleks nego razmnozavanje - zato sto i veoma mala deca imaju potrebu za umetnoscu, imaju potrebu da naprave nesto lepo. Oni jos uvek ne poznaju ni koncept boga, ni konacnost zivota. Dobro, kod njih je umetnost velikim delom, po mom misljenju, velikim delom povezana sa ucenjem i spoznajom sveta oko sebe, ali mislim da ima i veze sa zametkom erosa koji se pocinje formirati kod njih.

Veliki deo nase licnosti vodjen je konacnoscu zivota. Otud pritisak parenja, otud onda gomila drugih stvari. Cak i sam bozanski kompleks mozemo da svedemo na zelju za parenjem, tj. na zelju za produzenjem zivota.


E, sad, zamislimo AI koja nema taj kompleks, koja je digitalna forma koja moze samo da se iskopira na drugi podlogu.



Bemliga, otisli smo predaleko. :)
docsumann docsumann 08:15 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Bemliga, otisli smo predaleko. :)


ako, i treba. tome blog služi - da malo ishiperventiliramo
docsumann docsumann 08:55 27.08.2017

Re: Nemam tviter


i evo mojih 20 para.

dakle, u samo računarsku tehnologiju se slabo pačam. ima ovdje na blogu daleko većih stručnjaka i pravihb znalaca.
no, ono što mene već godinama zanima jeste problem svijesti. možda je ta znatiželja pokrenuta DMT iskustvom, ali lično sam otvoren za oba koncepta - i materijalistički (koji za tvrdi da je svijest produkt kompleksnosti rada mozga) i onog drugog ("protivničkog" ) tabora, koji tvrde da mozak samo intereaguje sa našom svješću, koja kao nematerijalni fenomen postoji negdje drugo.
sad da li svijest kao (univerzalno kosmičko) polje, ili Tko zna štO...

nagledah se i načitah priloga na tu temu, i... potpuno sam frustriran.
niko ne zna ništa konkretno. samo nagađanja i pretpostavke.
postojei čitav sistem korelacija u aktivnosti mozga i stanja naše psihe.
no, od od objašnjenja kauzalnog mehanizma - ni traga.
postoje, takođe, i klinički evidentirani slučavi prisustva svijesti bez moždane aktivnosti (NDE).

to naravno opet povlači u igru dilemu - da li se nematerijalni fenomeni, kao što je svjest, mogu uopšte tretirati i objasniti materijalnim objektima?

po mom skromnom mišljenju jedini pravi pristup svijesti je upravo - svijest.

docsumann docsumann 09:05 27.08.2017

Re: Nemam tviter

šteta što je princi na službenom putu.

jedini on voli više od mene da kanja na ove teme

ok, i Milanče. samo njemu nikad na kažem da kenja
docsumann docsumann 09:15 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Veliki deo nase licnosti vodjen je konacnoscu zivota. Otud pritisak parenja, otud onda gomila drugih stvari. Cak i sam bozanski kompleks mozemo da svedemo na zelju za parenjem, tj. na zelju za produzenjem zivota.


u velikom dijelu se slažem sa tobom.
mislim moj lični primjer svjedoči o tome što pričaš.
svoj najkreativniji art period sam imao u 20-tim. ono kad sam bio sabijen u ekspresu loncu od moje glave pune hormona, seksualnosti, frustracija.

seksualna energija neosporno može biti bajpasovana kroz umjetnost.

no, seksualnost je upravo to - gorivo, energija.
sama esencija umjetnosti, onaj njen vilenjački prah, leži u nečem drugom.
emsiemsi emsiemsi 10:28 27.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
šteta što je princi na službenom putu.

jedini on voli više od mene da kanja na ove teme

ok, i Milanče. samo njemu nikad na kažem da kenja

Како се сазна то ко је на службеном путу ?
emsiemsi emsiemsi 10:32 27.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
Veliki deo nase licnosti vodjen je konacnoscu zivota. Otud pritisak parenja, otud onda gomila drugih stvari. Cak i sam bozanski kompleks mozemo da svedemo na zelju za parenjem, tj. na zelju za produzenjem zivota.


u velikom dijelu se slažem sa tobom.
mislim moj lični primjer svjedoči o tome što pričaš.
svoj najkreativniji art period sam imao u 20-tim. ono kad sam bio sabijen u ekspresu loncu od moje glave pune hormona, seksualnosti, frustracija.

seksualna energija neosporno može biti bajpasovana kroz umjetnost.

no, seksualnost je upravo to - gorivo, energija.
sama esencija umjetnosti, onaj njen vilenjački prah, leži u nečem drugom.

Саксуална енергија се тешко бајпасује ичим.
Но, оно што јесте добра ствар је - да се сексом успешно бајпасују други видови енергије.
Да нема секса, само би паметни(ји) људи проналази сврху живота.
Успут --- што се тиче свести (а и интелигенције), сматрам да су људи (само) рецептори који у већој или мањој мери филтрирају бесконачни простор свести ... па ко више заграби.
docsumann docsumann 10:36 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Саксуална енергија се тешко бајпасује ичим.


pogledati pod slučaj Tesla
docsumann docsumann 10:37 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Успут --- што се тиче свести (а и интелигенције), сматрам да су људи (само) рецептори који у већој или мањој мери филтрирају бесконачни простор свести ... па ко више заграби.


opa, znači istomišljenici smo po ovom pitanju



PS tebi bi DMT baš lego (bez ezanja). pogotovo što si poprilični strejtaš.
nepisanao pravilo je da se TAMO ide što čistiji mentalno i tjelesno.
u ajahuaska ritualima pod vođstvom šamana, na autentičnim lokacijama u šumama Amazone, obavezno se praktikuje sedmodnevno člišćenje, koje još uključuje i post i suzdržavanje od seksa, pa čaki masturbiranja.
docsumann docsumann 10:44 27.08.2017

Re: Nemam tviter

emsiemsi
docsumann
šteta što je princi na službenom putu.

jedini on voli više od mene da kanja na ove teme

ok, i Milanče. samo njemu nikad na kažem da kenja

Како се сазна то ко је на службеном путу ?


ne znam, samo povatam glasine po blogu. u ovom slučaju kod krkara.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 10:50 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Da još malo "zamrsimo" ovo oko svesti:

Consciousness after clinical death. The biggest ever scientific study published

Southampton University scientists have found evidence that awareness continue for at least several minutes after clinical death which was previously thought impossible.


U okviru teksta je nekoliko linkova na istraživanja.
emsiemsi emsiemsi 10:53 27.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
Успут --- што се тиче свести (а и интелигенције), сматрам да су људи (само) рецептори који у већој или мањој мери филтрирају бесконачни простор свести ... па ко више заграби.


opa, znači istomišljenici smo po ovom pitanju



PS tebi bi DMT baš lego (bez ezanja). pogotovo što si poprilični strejtaš.
nepisanao pravilo je da se TAMO ide što čistiji mentalno i tjelesno.
u ajahuaska ritualima pod vođstvom šamana, na autentičnim lokacijama u šumama Amazone, obavezno se praktikuje sedmodnevno člišćenje, koje još uključuje i post i suzdržavanje od seksa, pa čaki masturbiranja.

Само за ово болдовано не морам да идем у прашуме Амазона.
Успут --- најслађе прцам маштањем.

Успут 2 --- одавно ја имам 'дилеме' по питању свести и интелигенције. Понекада се присетим и запитам - како је могуће да сам најбитније ствари научио од, готово, неписмених људи. Шта је што ме је спречавало да након толиких година школе и прочитаних књига (на жалост, читање ме више не занима - рађе читам ово на блогу него иједну књигу) сазнам којешта и од паметних и начитаних људи којима сам већином окружен. Онда сам схватио да то није то --- да ће истинска спознаја наћи пут до мене. Оно што сам и додатно схватио - и покушао да пренесем својој деци је - да буду максимално отворена. Наравно, то укључује и оно да не буду наивна.
emsiemsi emsiemsi 10:55 27.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
emsiemsi
docsumann
šteta što je princi na službenom putu.

jedini on voli više od mene da kanja na ove teme

ok, i Milanče. samo njemu nikad na kažem da kenja

Како се сазна то ко је на службеном путу ?


ne znam, samo povatam glasine po blogu. u ovom slučaju kod krkara.

Не знам !
Ја мислим да је принци попиздео. Такође, мислим да људи тешко подносе бољост па бирају сваку могућност да боље одстране. Но, да будем мало и ситносопственик - макар ја, стога, не морам да бринем.

Додатак --- Максо, који си ти од ове двојице ?


docsumann docsumann 11:04 27.08.2017

Re: Nemam tviter


U okviru teksta je nekoliko linkova na istraživanja.


hvala na prilogu. neka imena iz teksta su mi poznata od ranije...



veoma interesantno u svakom slučaju.

otprilike to je na tragu saznanja do kojih su došli
Stjuart Hamefor (Penrouzov saučenik u formulaciji kvantne teorije svijesti), Brus Grejson, Piter Fenvik ...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:12 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Stjuart Hamefor (Penrouzov saučenik u formulaciji kvantne teorije svijesti), Brus Grejson...


E da, imali smo "zezanje" na tu (ili srodnu) temu ovde na blogu pre skoro 5 godina.

Kvantna teorija postojanja duše
alselone alselone 11:21 27.08.2017

Re: Nemam tviter

pogledati pod slučaj Tesla


Nisam siguran koliko je ta prica tacna a koliko je samo proizvod mistike koja se isplela oko njegovog imena.

docsumann docsumann 11:21 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Онда сам схватио да то није то --- да ће истинска спознаја наћи пут до мене.


hmm, putevi će se otvarati shodno tvojim sklonostima, interesovanjima, autentičnim htjenjima...ipak mislim da je neophodan i naš proaktivni stav.

misim, ako si mindopened i ako si stvarno zainteresuovan za pitanje (O) svijesti, koje i nije nišda drugo do operacionalizacija pitanja o smislu našeg bitisanja, moraš preduzeti svoju ličnu potragu.

a opet, možda si i u pravu. DMT je našao mene, posve slučajno.
sve ovo ustvari ja kenjam postaperiorno
pojma nisam imao da tako nešto uopšte postoji.
i nisam im ništa vjerovao kad su mi pričali o tome šta se tamo zbiva, mada istini za volju, nisu bili u stanju da mi bilo šta suvislo kažu.
to je ujedno i moja nevolja i usud dok se po blogu trudim da kažem koju o onome što se nalazi iza riječi.
docsumann docsumann 11:30 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Nisam siguran koliko je ta prica tacna a koliko je samo proizvod mistike koja se isplela oko njegovog imena.


koliko znam, Tesla je sam govorio da je imao enorman seksualni apetit.
i znao je da ako mu se preda biće sav u njemu. predaće mu svu svoju moć.

govorio je nešto u smilu da je morao da se odluuči između žena i nauke. za njega nije bilo srednjeg puta. on se svojim strastima predavao sav, bez ostatka.

inače, čak i takav uzdržan i emotivno rezervisan, bio je ženama više nego interesantan.
a i on sam je bio veliki poštovalac suprotnog pola...

„Žene se neće osvrtati na prošlost i svojim probuđenim umom još će zadiviti našu civilizaciju“
docsumann docsumann 11:35 27.08.2017

Re: Nemam tviter

Dragan Pleskonjic
Stjuart Hamefor (Penrouzov saučenik u formulaciji kvantne teorije svijesti), Brus Grejson...


E da, imali smo "zezanje" na tu (ili srodnu) temu ovde na blogu pre skoro 5 godina.

Kvantna teorija postojanja duše


haha, vidim da sam tamo manje-više lupetao iste stvari

što ti je dosljednost


nego, što se tiče tih alternativnih teorija, meni su tu mnogo zanimljiviji podaci i faktografska saznanja kojim barataju, nego konačne teorije i hipoteze.

platonisti, postmaterijalisti, formalisti, funkcionalisti ... kao da kosmos uopšte "razmišlja" u tim kategorijama.



uh, al' hiperprodukujem komentare ... moram malo da iskuliram
emsiemsi emsiemsi 12:02 27.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann
Dragan Pleskonjic
Stjuart Hamefor (Penrouzov saučenik u formulaciji kvantne teorije svijesti), Brus Grejson...


E da, imali smo "zezanje" na tu (ili srodnu) temu ovde na blogu pre skoro 5 godina.

Kvantna teorija postojanja duše


haha, vidim da sam tamo manje-više lupetao iste stvari

što ti je dosljednost


nego, što se tiče tih alternativnih teorija, meni su tu mnogo zanimljiviji podaci i faktografska saznanja kojim barataju, nego konačne teorije i hipoteze.

platonisti, postmaterijalisti, formalisti, funkcionalisti ... kao da kosmos uopšte "razmišlja" u tim kategorijama.



uh, al' hiperprodukujem komentare ... moram malo da iskuliram

Сагласан !
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 13:02 27.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann

uh, al' hiperprodukujem komentare ... moram malo da iskuliram


Komentari su u okviru teme i dobrodošli su. Hvala na doprinosu diskusiji.
maksa83 maksa83 22:54 27.08.2017

Re: Nemam tviter

alselona
Veliki deo nase licnosti vodjen je konacnoscu zivota.

Ja b' rek'o da si ti ovde onto something.

Ima jedan tip koji je sedamdesetih napisao knjigu koja je čak dobila i Pulicerovu nagradu u non-fiction kategoriji - The Denial of Death.

Tip je sam po sebi bio fascinantna lujka (i tužna priča, nagradu je dobio posthumno, a knjigu napisao pošto je saznao da je terminalno bolestan). Ukratko - njegova teza je da je svest o sopstvenoj smrtnosti ono što pokreće jedinku i civilizaciju. Ne strah od smrti, nego baš svest o smrtnosti.

Tako da bi ta AI, ako imalo treba da liči na nas, morala verovatno da ima i tu komponentu konačnosti. Bez toga bi se razvila neka sasvim druga stvar koja sa nama veze nema, pitanje je da li bismo mogli uopšte da je razumemo.

emsiemsi emsiemsi 06:32 28.08.2017

Re: Nemam tviter

maksa83
alselona
Veliki deo nase licnosti vodjen je konacnoscu zivota.

Ja b' rek'o da si ti ovde onto something.

Ima jedan tip koji je sedamdesetih napisao knjigu koja je čak dobila i Pulicerovu nagradu u non-fiction kategoriji - The Denial of Death.

Tip je sam po sebi bio fascinantna lujka (i tužna priča, nagradu je dobio posthumno, a knjigu napisao pošto je saznao da je terminalno bolestan). Ukratko - njegova teza je da je svest o sopstvenoj smrtnosti ono što pokreće jedinku i civilizaciju. Ne strah od smrti, nego baš svest o smrtnosti.

Tako da bi ta AI, ako imalo treba da liči na nas, morala verovatno da ima i tu komponentu konačnosti. Bez toga bi se razvila neka sasvim druga stvar koja sa nama veze nema, pitanje je da li bismo mogli uopšte da je razumemo.


Не слажем се да свест, у општем смислу, а ни ова коју помињеш, покреће цивилизацију.

Цивилизацију покрећу примарни мотиви од којих је најјачи секс. Храна и остале трице тек потом.

Према томе, да се сликовити изјасним - без прцања нема прогреса. Чим се дркаџије дочепају државних моћи у великим државама, дође до ратова.
docsumann docsumann 08:00 28.08.2017

Re: Nemam tviter

Tako da bi ta AI, ako imalo treba da liči na nas, morala verovatno da ima i tu komponentu konačnosti. Bez toga bi se razvila neka sasvim druga stvar koja sa nama veze nema, pitanje je da li bismo mogli uopšte da je razumemo.


pitanje (problem) jezika je neraskidivo povezano sa problemom svijesti.

Na početku bješe riječ.

A na kraju - tačka.




probelem komunikacije sa AI-em bit će za nas od fundamentalne važnosti.
džaba joj (nam) sva moguća postignuća, otkrića, kognitivni dosezi ako ne bude postojao ključ kojim bi bili u stanju da rastumačimo o čemu je riječ.

kao u onom crtaću sa Brzim Gonzalesom i Patkom Dačom - džaba ti konzerve ako nemaš otvarač.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:20 28.08.2017

Re: Nemam tviter

docsumann

probelem komunikacije sa AI-em bit će za nas od fundamentalne važnosti.
džaba joj (nam) sva moguća postignuća, otkrića, kognitivni dosezi ako ne bude postojao ključ kojim bi bili u stanju da rastumačimo o čemu je riječ.

Ovo treba imati u vidu:

The Dark Secret at the Heart of AI

No one really knows how the most advanced algorithms do what they do. That could be a problem.
...
“We can build these models, but we don’t know how they work.”

Milan Novković Milan Novković 10:15 28.08.2017

Re: Nemam tviter

Dragan Pleskonjic
docsumann

probelem komunikacije sa AI-em bit će za nas od fundamentalne važnosti.
džaba joj (nam) sva moguća postignuća, otkrića, kognitivni dosezi ako ne bude postojao ključ kojim bi bili u stanju da rastumačimo o čemu je riječ.

Ovo treba imati u vidu:

The Dark Secret at the Heart of AI

No one really knows how the most advanced algorithms do what they do. That could be a problem.
...
“We can build these models, but we don’t know how they work.”


Pa da, heuristika, oni od prve polovine 90. čak i u elektronici prave kola koja rade, ali ne znamo kako, uz pomoć genetičkih algoritama - tj znamo da od digitalne elektronike naprave hibridno kolo, mešanivu digitalnog i analognog, gde su i promene u naponu napajanja, zbog switchinga, npr, deo funkcionalnog dizajna.

U softweru je to, naravno, otišlo redovima veličina dalje, zbog lakoće dizajniranja i eksperimentisanja, pa niske cene.
nowhereman nowhereman 10:13 24.08.2017

Bilijar


"Svet je u kolektivnom horor snu i, kao u svakom snu, kontrola je nemoguća, dogadjaji teku bilijarskom logikom u kome kugle nemaju kuda da odu i sa kojima igrac besomučno stvara sudare koji nemaju nikakav značaj, san se nastavlja u konačnom okviru bilijarskog stola sa četiri strane koje se milozvučno zovu martinele. Kako probušiti rupu u stolu u glavi da iscuri istorijsko djubre, slagano vekovnim snovima, kako se probuditi, pitaju deca. Tako što stvorena realnost u snu nestane ličnom odlukom. Kakva je onda java. Prozirna i bistra, kao planinski potok, prvotna, bez snova."


Kosta Bunuševac




docsumann docsumann 10:22 24.08.2017

Re: Bilijar

ključno pitanje je - da li će Ai uhvatiti Morgana?



narcis narcis 10:17 27.08.2017

Re: Bilijar

docsumann
ključno pitanje je - da li će Ai uhvatiti Morgana?




nači fatu već ufatilo sad samo još morgana da se ufati
aureus aureus 10:31 24.08.2017

V.I.

D1: Ja sam za to da mi se ugradi malo te vještačke inteligencije, pošto prave nemam dovoljno.
D2: A ja ja ja ja...
D1: Šta?
D2: Ja sam protiv.
G: I ja sam za vještaču inteligenciju. Volio bih da sam okružen robotima. Ne mogu više da radim sa kretenima.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 10:59 24.08.2017

Re: V.I.


Bob: i can i i everything else . . . . . . . . . . . . . .
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to
Bob: you i everything else . . . . . . . . . . . . . .
Alice: balls have a ball to me to me to me to me to me to me to me
Bob: i i can i i i everything else . . . . . . . . . . . . . .
Alice: balls have a ball to me to me to me to me to me to me to me
Bob: i . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to
Bob: you i i i i i everything else . . . . . . . . . . . . . .
Alice: balls have 0 to me to me to me to me to me to me to me to me to
Bob: you i i i everything else . . . . . . . . . . . . . .
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to


Izvor.
alselone alselone 11:01 24.08.2017

Re: V.I.

Meni ovo vise lici na bug nego na novi jezik.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:03 24.08.2017

Re: V.I.

alselone
Meni ovo vise lici na bug nego na novi jezik.

I meni, mada možda ne razumem.
alselone alselone 11:04 24.08.2017

Re: V.I.

I meni, mada možda ne razumem.

Pa da. Mediji naduvavaju pricu oko AI. Ako bi AI bila toliko inteligentna da napravi novi jezik u 10 recenica, to bi prakticno bila neverovatno velika inteligencija. Par redova velicina iznad nase.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:08 24.08.2017

Re: V.I.

alselone
Mediji naduvavaju pricu oko AI.

Mediji k'o mediji, uvek im treba nešto senzacionalistički. <_<
Domazet Domazet 16:48 24.08.2017

Mislim da masite poentu...

Dragan Pleskonjic
alselone
Mediji naduvavaju pricu oko AI.

Mediji k'o mediji, uvek im treba nešto senzacionalistički. <_<

...mediji jesu prenaduvali vest pricom o 'novom' jeziku ali mislim da stoji da je Facebook prekinuo eksperiment. Ili su i to mediji izmislili

Koliko sam ja uspeo da utvrdim, ne radi se o potpuno novom jeziku vec o tome da su AInteligentni roboti kreirali neku vrstu slenga da bi kodirali poruke na engleskom a u cilju sticanja koristi. Poput street talka koji koriste gagngovi u komuniciranju izmedju clanova. Ako se dobro secam, cilj eksperimenta je bila optimizacija poslovnog pregovaranja a roboti su ona ponavljanja koristili da kodiraju nameru tako da samo oni razumeju. U clanku koji sam ja citao izneta je tvrdnja da je ponavljanje reci/fraza korisceno da se sifrira nivo zainterovanosti i/ili zeljeni kvantitet robe(/) o kojoj se pregovaralo. Dakle, ako je izneto u tom clanku tacno, onda se ne radi o potpuno novom jeziku cega se plasi Alselone ali ni o robotima pocetnicima koji uce jezik. Ako je tacno to sto sam procitao onda se radi o tome da su ta dva AInteligentna robota bili u stanju da shvate koncept varanja i primenili ga za sticanje koristi.

Ukoliko je ovo gore istina onda svakako ima razloga za brigu. Jer, u situaciji u kojoj su AInteligentni roboti sposobni i spremni da koriste art of deception, tri zakona robotike Isaka Asimova ne predstavljaju pouzdanu zastitu.

Dakle, mediji kao mediji, to stoji, ali mi ni autor clanka na koji je Dragan linkovao ne delije bas preterano objektivno.

A zaista mislim da su automatika, machine learning i bio-enhancements tri najveca socioloska izazova dvadeset prvog veka. Zapravo tri nivoa jednog te istog izazova, jos jedne zloupotrebe technological breaktroughs, ne nuzno od strane zlih robota, pre od male grupe (socio/psycho)pata. Ovakva zloupotreba bi mogla da ima daleko negativnije poslednice od slicnih situacija zabelezenih u istoriji. Jedna od mogucih negativnih posledica koje mi padaju na pamet je ponovno vracanje na feudalni sistem.
princi princi 16:57 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

vracanje na feudalni sistem.

Mislim da je briga neopravdana jer su feudalnom sistemu (kao i robovlasništvu pre njega) ljudi bili potrebni: bilo je potrebno da neko cima vodu, da kopa, da seje, žanje, plaća porez... Ovom sistemu koji bi nastupio ljudi uopšte ne bi bili potrebni.
alselone alselone 17:03 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Zapravo tri nivoa jednog te istog izazova, jos jedne zloupotrebe technological breaktroughs, ne nuzno od strane zlih robota, pre od male grupe (socio/psycho)pata. Ovakva zloupotreba bi mogla da ima daleko negativnije poslednice od slicnih situacija zabelezenih u istoriji. Jedna od mogucih negativnih posledica koje mi padaju na pamet je ponovno vracanje na feudalni sistem.


Da, i ja je se pomalo plasim tako nekog iskoha. AI moze da donese malom procentu stanovnistva ogromnu prednost, prednost kakva nije vidjena u istoriji. Padnan bi bio da pre hrista dok je konj najvece dostignuce tehnike, mali broj ljudi ima tenk, M14 i dizel motor.
maksa83 maksa83 17:04 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Jedna od mogucih negativnih posledica koje mi padaju na pamet je ponovno vracanje na feudalni sistem.

Ovo možda zvuči ludo, ali nije 100% neizvesna budućnost. Kad imaš sve pare (koje se već ubrzano gomilaju u gornjim slojevima) i imaš robote da ratuju umesto tebe (ne treba ti mnogo žive vojske, samo nešto servisera i operatera i stock/fabričica delova), šta te sprečava da se zatvoriš u neki Elisijum i pustiš robote da rokaju sve ono ostalo gladno i ozračeno a što bi da priđe zidinama.
princi princi 17:11 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

AI moze da donese malom procentu stanovnistva ogromnu prednost, prednost kakva nije vidjena u istoriji.

Pa isto, ako ne još više, važi i za bioistraživanja, tj ovaj CRISPR i sve njegove derivate. Sve te tehnologije će biti dostupne samo top 0.1%. Ostatak će malo da se suši i kolje oko Obamacarea, NHSa, pitanja smisla welfare statea i sl. Zato Marks i pitanje raspodele spoils napretka, zapravo, nikad nije bio aktuelniji.

Mislim, u 19. veku je to bilo manje više pitanje komoditeta, komfora, tj kvaliteta života, ali uskoro će to postati pitanje života i smrti.
alselone alselone 17:17 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Pa isto, ako ne još više, važi i za bioistraživanja, tj ovaj CRISPR i sve njegove derivate.


Slazem se. Bas sam pisao onomad na blogu kako je trenutna generacija milijardera verovatno najtuznija generacija milijardera. Milijarderi sa Mojsijevim sindromom. Za 5, 10, 15, 20 godina bice napravljen "lek", tj. sistem lekova, intervencija i procedura koji ce da obezbedi enormnu dugovecnost. I oni se sada bukvalno utrkuju sa industrijom, da li ce da pozive dovoljno dugo da to docekaju ili ce da umru samo par godina ranije.
Domazet Domazet 17:19 24.08.2017

Princi mislim da precenjujes...

Mislim da je briga neopravdana jer su feudalnom sistemu (kao i robovlasništvu pre njega) ljudi bili potrebni

...pragmatiku a podcenjujes kreativnost Homo Deusa. Da te podsetim da su Portugalci u Angoli imali interesantnu zabavu za lenja nedeljna popodna. Isli bi u 'Lov na zeceve', seli bu u kola pa pravac u predgradja Luande da iz kola pucaju na trcece stanovnistvo predgradja...Dakle, potreba za ljudima je veoma sirok pojam...
docsumann docsumann 17:22 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

maksa83
Jedna od mogucih negativnih posledica koje mi padaju na pamet je ponovno vracanje na feudalni sistem.

Ovo možda zvuči ludo, ali nije 100% neizvesna budućnost. Kad imaš sve pare (koje se već ubrzano gomilaju u gornjim slojevima) i imaš robote da ratuju umesto tebe (ne treba ti mnogo žive vojske, samo nešto servisera i operatera i stock/fabričica delova), šta te sprečava da se zatvoriš u neki Elisijum i pustiš robote da rokaju sve ono ostalo gladno i ozračeno a što bi da priđe zidinama.


još kad na to dodaš eventualni lijek protiv starenja i neku vrstu besmrtnosti koju naučnici sve smjelije nagovještavaju, avtomacki se aktvira pitanje ograničavanje ukupnog broja stanovnika kojima će biti dozvoljeno življenje, uživanje i razmnožavanje... scenario postaje još mračniji.
princi princi 17:27 24.08.2017

Re: Princi mislim da precenjujes...

Domazet
Mislim da je briga neopravdana jer su feudalnom sistemu (kao i robovlasništvu pre njega) ljudi bili potrebni

...pragmatiku a podcenjujes kreativnost Homo Deusa. Da te podsetim da su Portugalci u Angoli imali interesantnu zabavu za lenja nedeljna popodna. Isli bi u 'Lov na zeceve', seli bu u kola pa pravac u predgradja Luande da iz kola pucaju na trcece stanovnistvo predgradja...Dakle, potreba za ljudima je veoma sirok pojam...

Dobro, sad da se ne nadgornjavamo, pričam o sistemu u kome će savršeno racionalni ljudi-mašine upravljati (jbmlg ni ne znam kako to da nazovem, društvom sigurno neće jer ono podrazumeva ljude). Uživanja će biti beyond our comprehension. Pre verujem u neki ellysium scenario gde će se top 0.0001% izdvojiti i prepustiti Zemlju životinjama.
Domazet Domazet 17:31 24.08.2017

Pa kazem ja, bio-enhancements...

princi
AI moze da donese malom procentu stanovnistva ogromnu prednost, prednost kakva nije vidjena u istoriji.

Pa isto, ako ne još više, važi i za bioistraživanja, tj ovaj CRISPR i sve njegove derivate. Sve te tehnologije će biti dostupne samo top 0.1%. Ostatak će malo da se suši i kolje oko Obamacarea, NHSa, pitanja smisla welfare statea i sl. Zato Marks i pitanje raspodele spoils napretka, zapravo, nikad nije bio aktuelniji.

Mislim, u 19. veku je to bilo manje više pitanje komoditeta, komfora, tj kvaliteta života, ali uskoro će to postati pitanje života i smrti.

...cini mi se da Harari u svojim knjigama iznosi tezu da je mozda najopasniji aspekat bio-enhancementa mogucnost individualnog povecanja IQ. Tvrdi da je razlika u 'jacini' inteligencije izmedju homo sapiensa i simpanze zapravo veoma mala, cini mi se negde oko 10%. Zvuci neverovatno ali cu iduce nedelje na odmor i bas cu da natenane procitam knjigu/e. U svakom slucaju, covek kaze da su sve sanse da se slicno povecanje IQa moze postici sa bio enhancements u sledecih deceniju dve. I da ce ti enhancirani Homo Deusi najverovatnije zadrzati dovoljno ljudskosti da nas tretiraju onako kako mi tretiramo simpanze.
Domazet Domazet 17:35 24.08.2017

Ma ne nadgornjavamo se...

princi
Domazet
Mislim da je briga neopravdana jer su feudalnom sistemu (kao i robovlasništvu pre njega) ljudi bili potrebni

...pragmatiku a podcenjujes kreativnost Homo Deusa. Da te podsetim da su Portugalci u Angoli imali interesantnu zabavu za lenja nedeljna popodna. Isli bi u 'Lov na zeceve', seli bu u kola pa pravac u predgradja Luande da iz kola pucaju na trcece stanovnistvo predgradja...Dakle, potreba za ljudima je veoma sirok pojam...

Dobro, sad da se ne nadgornjavamo, pričam o sistemu u kome će savršeno racionalni ljudi-mašine upravljati (jbmlg ni ne znam kako to da nazovem, društvom sigurno neće jer ono podrazumeva ljude). Uživanja će biti beyond our comprehension. Pre verujem u neki ellysium scenario gde će se top 0.0001% izdvojiti i prepustiti Zemlju životinjama.

...ja, kad sam pomenuo feudalizam nisam mislio na proizvodne odnose (je l' se to jos uvek tako kaze) nego na to da ce celokupni zivot pojedinca biti odredjen cinom njegovog rodjenja. Rodjeni u Ellysiumu ce ostajati u Ellysiumu a oni rodjeni van njega nece imati pristupa.

Tako da su nam strepnje slicne. Jedino sam ja mnogo zgodniji...
princi princi 17:41 24.08.2017

Re: Pa kazem ja, bio-enhancements...

Tvrdi da je razlika u 'jacini' inteligencije izmedju homo sapiensa i simpanze zapravo veoma mala, cini mi se negde oko 10%. Zvuci neverovatno ali cu iduce nedelje na odmor i bas cu da natenane procitam knjigu/e.

Obavezno. Ima na jednom mestu iznosi tvrdnju da je jedan od hominida, zaboravio sam koji tačno, imao zapravo i veći mozak od homo sapiensa, samo nije bio dovoljno krvoločan. Mislim, hominidi su se pojavili na sceni pre nekih 20M godina, i onda su tako živeli uporedo, nestajali, igrali pomalo epizodnu ulogu sve dok Srbin nije došao i preuzeo stvar u svoje ruke: potamanio sve što se nije krstilo s 3 prsta.
princi princi 17:42 24.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

Jedino sam ja mnogo zgodniji...

That goes w/o saying. Prijateljski savet: kakav god da si frajer, ne daj budali skype nalog.
alselone alselone 18:28 24.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

Jbt kakva crna predvidjanja, al sam se natripovao.

princi princi 18:49 24.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

alselone
Jbt kakva crna predvidjanja, al sam se natripovao.


Crna? Ovo su optimistička predviđanja...

Inače, fenomenalna priča...
Аналитичарима није требало дуго да сазнају ко су ти људи. Ради се о Теду и Џејмсу Дресноку, синовима Џејмса Дреснока, бившег америчког војника који је пре 50 година побегао у Северну Кореју у потрази за бољим животом.

Prikucao mi se pogled za kraj rečenice i nikako ne ide dalje.
alselone alselone 18:52 24.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

Prikucao mi se pogled za kraj rečenice i nikako ne ide dalje.


Au brate, ne kontam neke ljude. Kao onaj nesretnik sto je otisao u JK i pokusao da ukrade neki poster iz hotela. Pa jel' bas toliko moras da cackas mecku.
princi princi 19:10 24.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

Ali ači što su mu našli balerinu da izbegnu mixed race...
alselone alselone 19:11 24.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

Ali ači što su mu našli balerinu da izbegnu mixed race...

Bolesnici.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:46 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Domazet
Ako je tacno to sto sam procitao onda se radi o tome da su ta dva AInteligentna robota bili u stanju da shvate koncept varanja i primenili ga za sticanje koristi.


Možda je to nešto revolucionarno novo, ali iz javno dostupnih informacija ne može baš da se razluči da li je stvarni proboj ili imamo pomalo i PR-a. Ako imate neke insajderske info bilo bi lepo čuti.

Kakogod, evo malo zabave na temu "The evolution of trust, an interactive guide to the game theory of why & how we trust each other".

Probajte igru, brzo se nauči šta se više isplati (cheat/cooperate).


Inače, koliko znam, i kalaf se bavi ozbiljno ovim stvarima oko AI, a vidim da je njegova prognoza da to neće tako brzo kao što se priča.
Domazet Domazet 19:58 24.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Dragan Pleskonjic
Ako imate neke insajderske info bilo bi lepo čuti


Nemam, mnogo sam mator za insajderske informacije po tom pitanju. Nekada davno, jos dok sam bio mlad sam se tangencijalno bavio pattern recognition, prvom inkarnacijom AI koju je sada cool zvati machine learning. I to mu je to. Plus sto je zenin sef svetsko ime po pitanju machine learning i ona mi kaze da se on boji novih tehnologija.

P.S. Ali sam zato referentni izvor informacija o artritisu i reumi
Milan Novković Milan Novković 00:07 25.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Domazet
Dragan Pleskonjic
alselone
Mediji naduvavaju pricu oko AI.

Mediji k'o mediji, uvek im treba nešto senzacionalistički.
...mediji jesu prenaduvali vest pricom o 'novom' jeziku ali mislim da stoji da je Facebook prekinuo eksperiment. Ili su i to mediji izmislili


Koliko sam ja uspeo da utvrdim, ne radi se o potpuno novom jeziku vec o tome da su AInteligentni roboti kreirali neku vrstu slenga da bi kodirali poruke na engleskom a u cilju sticanja koristi. Poput street talka koji koriste gagngovi u komuniciranju izmedju clanova. Ako se dobro secam, cilj eksperimenta je bila optimizacija poslovnog pregovaranja a roboti su ona ponavljanja koristili da kodiraju nameru tako da samo oni razumeju. U clanku koji sam ja citao izneta je tvrdnja da je ponavljanje reci/fraza korisceno da se sifrira nivo zainterovanosti i/ili zeljeni kvantitet robe(/) o kojoj se pregovaralo. Dakle, ako je izneto u tom clanku tacno, onda se ne radi o potpuno novom jeziku cega se plasi Alselone ali ni o robotima pocetnicima koji uce jezik. Ako je tacno to sto sam procitao onda se radi o tome da su ta dva AInteligentna robota bili u stanju da shvate koncept varanja i primenili ga za sticanje koristi.

Ukoliko je ovo gore istina onda svakako ima razloga za brigu. Jer, u situaciji u kojoj su AInteligentni roboti sposobni i spremni da koriste art of deception, tri zakona robotike Isaka Asimova ne predstavljaju pouzdanu zastitu.

Dakle, mediji kao mediji, to stoji, ali mi ni autor clanka na koji je Dragan linkovao ne delije bas preterano objektivno.

A zaista mislim da su automatika, machine learning i bio-enhancements tri najveca socioloska izazova dvadeset prvog veka. Zapravo tri nivoa jednog te istog izazova, jos jedne zloupotrebe technological breaktroughs, ne nuzno od strane zlih robota, pre od male grupe (socio/psycho)pata. Ovakva zloupotreba bi mogla da ima daleko negativnije poslednice od slicnih situacija zabelezenih u istoriji. Jedna od mogucih negativnih posledica koje mi padaju na pamet je ponovno vracanje na feudalni sistem.

Ta tri zakona Asimova ne umeju da se saberu ni kako im ponudiš nulti zakon, koji pokriva one baš prebrzo očigledne mane čim zagrebeš bilo koji omanji skup misaonih eksperimenata u etici

FB eksperiment nije ništa spektakularno - nisam pratio detalje, čak ni priču osim te prve vesti, ali sve što si rekao je cool, možda malo oko Asimovih zakona, al ovde ima i "ukusa", tj Asimov je baš i pokazao kako se ume razleteti oko te teme na interesantan način.

Zamisli, .... eeerm, nisam stručnjak za reumu pa ti dajem primer iz IT/Investicionog bankarstva ... tako zamisli da si napravio front end aplikaciju koja ide ka serveru rečima: "Da li bi bio ljubazan da mi daš sve kovertible bonds koji ..." ...

... ovo sam ja stvarno radio za HSBC Global Convertibles sistem pre više od 15 godina, ali su mangupi posle u nekoj reviziji izbacili, tj ceo mi je interface bio ovakav kako se postavljaju pitanja i zahtevi - Ideja je bila da se jednog dana nakači speech interface i brže pretražuje prostor konvertibilnih brojeva pričom, umesto kucanjem.

Tu nema ništa od bilo čega pametnog ili egzotičnog, moje mlađe kolege samo nisu u trenutku primetile da kad ovo propustiš kroz "gramatiku" ti dobiješ komande, proste i hladne tipa "daj bondove koji...", tj ovo joj je, komandi, ključ pa onda šta god u kom god programerskom jeziku treba da se uradi.

Ovde čak nema ni nekog posebnog značenja da bi ti na iole lak način nalepio "teoriju" značenja, recimo semantičkog tipa (nema veze sad kako ih ko može "deliti" - poigrao se semantikom, al možeš malo da se "rascvetaš", i zamisli da si FB programer pa si zadao mašini da nauči kako će napraviti više novca.

I sad ti tamo neka proto-ontologija kaže, al znaš i sam .... kupiš jeftino prodaš skupo. Ako prodaješ skupo imaš kupca koji pazi, ne pazi, ograničen s lovom, neograničen, ... pa:

- Iako je korisnik authenticated ti ipak proveriš ko je, tj program proveri, ali sve je ovo algoritamsko.

- Pa može i samo ime da ti kaže nešto, provučeš ga kroz proper-noun kolekciju i ako dobiješ "Bill Gates" oboriš mu rating sa AAA na B-, tj program obori, nikom ne kažeš, i već ti ostatak sistema radi ostalo - sve, pomera jednu cenu, drugu, širi spread (zavisi da li znaš ili ne šta on hoće, kupi, proda, ili ne znaš, ... prosti primeri za sada.

- Ali sve je algoritamsko i ti već iz par prostih stvari možeš da se igraš prepevavanja tipa "A a a + proper <-- b - --> ..."

- Sve može da bude jako "logično":

1. A a a - znači kredit rejting, očigledno

2. + ako imamo internal rating pa kažeš ovaj je "baš pri parama"

3. proper - znaš čoveka, ne nagađa se

4. Strelice levo i desno znače da ne znaš šta hoće, da kupuje ili prodaje

5. Pa b - u sredini znači da mu se raširi spread kao za b- klijente.

6. Dok tačkice ... znače "od sada pa nadalje", šta god da radi, ostavi mu cookie pa nemoj čak ni da mu zatvaraš sesiju.

Ovako sam iskonstruisao primer da ti dam i prvi problem sa Asimovom:

- Možeš da kažeš da je ovo varanje, tiho i bez audit loga si oborio nekome kredit rating, u tranzijentnom maniru, tj u bazi i dalje piše da je AAA, već jako teško za primetiti kasnije

- A možeš da kažeš da si Robin Hud, zašto bi bogataš bolje prolazio u trgovini sa tobom nego manje bogat.

I ovo za čas postane nečitljivo, a još uvek si u algoritmici.

A ako bi zagrebao u kategoriju fundamentalnog teoretisanja nad značenjem naglo se gubi trag logici u efikasnom sistemu, a i dalje ne mora da znači da si nešto preterano čačkao oko jezika, može da ostane isti, nego neki drugi, tihi i nevidljivi, autonomni entiteti, koristeći šta god, dodaju i dodefinišu vrednosna "sidra", referentne vrednosne fragmente - kako god, isto algoritamski, heuristički, mešaj kako hoćeš.

Čak i ako to rade algoritamski ovaj svet postaje nečitljiv:

- Neko negde nevidljiv menja pravila igre

- Ja igram igru i vidim ta pravila, promene i dodatke

- A ti gledaš sa strane, ja radim za tebe, ne vidiš promene u pravilima, vidiš mene i pitaš se "šta mu je", čak je dobro i ako primetiš da sam "čudan"

Tako, FB nije nešto "razbio" možda, ima komparable sitnica tog tipa koliko hoćeš, a možda i jesu, ko bi ga znao

Tvoj oprez je na mestu, kako sistemska fluidnost pređe neke granice nema više granica ni u fundamentalnim fragmentima značenja, većim ili manjim delovima sistema vrednosti, pa robotu može da bude baš simpa da ti odseče mali prst ako zgrešiš

...itd...
Milan Novković Milan Novković 00:24 25.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

pa robotu može da bude baš simpa da ti odseče mali prst ako zgrešiš

Pardon, logično je bilo vratiti se na Asimova na kraju:

- Robot ti seče mali prst zato što doziraš fluor u vodovodu pa si pogrešio, i zamalo pobio 300 ljudi, pa da bi te ohrabrio da paziš sledeći put - kako uvedeš meru, kvantitet, prvi zakon se blago ljulja.

- A tih 300 su, igrom slučaja, članovi Santa Fe instituta, nobelovci, naj-istraživači, stalni i pridruženi, na godišnjoj konferenciji - ljulja se i nulti zakon

A opet, možeš da kažeš kako se robot drži i prvog i nultog zakona i treba da ti odseče prst ako "nema" drugog načina da te zaustavi u grešenju.

E sad, "nema" muti vodu, iz svih filozofskih perpektiva, pa kako još uvedeš vreme, šta to "nema" ili "ima" tačno znači - u malo pomerenim sistemima vrednosti, gde je pomeranje skriveno, asinhrono pa nepratljivo, jako brzo ćemo mi humans izgubiti mogućnost praćenja, bile promene dobre ili loše - više ćemo ih osećati nego ih pratiti
Milan Novković Milan Novković 00:30 25.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

"A a a + proper <-- b - --> ..."

Sad sam se zaigrao Ovo bez interpunkcije možeš da kažeš kao:

"A a a add proper buy as b subtract sell forever"

Dobro, de, frljam se, al stvarno može
blogovatelj blogovatelj 03:54 25.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Slazem se. Bas sam pisao onomad na blogu kako je trenutna generacija milijardera verovatno najtuznija generacija milijardera.


Nedavno videh da valjda 86 najbogatijih osoba na svetu ima para kao najsiromašnija polovina čovečanstva. Strah me obuzeo.
blogovatelj blogovatelj 04:00 25.08.2017

Re: Ma ne nadgornjavamo se...

Prikucao mi se pogled za kraj rečenice i nikako ne ide dalje.


Deda mog druga iz klupe je bio Grk koji je u toku građanskog rata u Grčkoj bio vojnik komunističke gerile, a kada je njegova vojska izgubila rat prebegao je kod druga Tite.
Takođe, imao sam kolegu na fakultetu čiji je otac poreklom iz Napulja, ubeđeni komunista, iz Italije prešao u SFRJ da živi.
emsiemsi emsiemsi 13:18 25.08.2017

Re: Mislim da masite poentu...

Domazet
Dragan Pleskonjic
Ako imate neke insajderske info bilo bi lepo čuti


Nemam, mnogo sam mator za insajderske informacije po tom pitanju. Nekada davno, jos dok sam bio mlad sam se tangencijalno bavio pattern recognition, prvom inkarnacijom AI koju je sada cool zvati machine learning. I to mu je to. Plus sto je zenin sef svetsko ime po pitanju machine learning i ona mi kaze da se on boji novih tehnologija.

P.S. Ali sam zato referentni izvor informacija o artritisu i reumi

Како стојиш са шећером, притиском и деменцијом ?
Domazet Domazet 15:31 25.08.2017

Odlicno...

emsiemsi
Domazet
Dragan Pleskonjic
Ako imate neke insajderske info bilo bi lepo čuti


Nemam, mnogo sam mator za insajderske informacije po tom pitanju. Nekada davno, jos dok sam bio mlad sam se tangencijalno bavio pattern recognition, prvom inkarnacijom AI koju je sada cool zvati machine learning. I to mu je to. Plus sto je zenin sef svetsko ime po pitanju machine learning i ona mi kaze da se on boji novih tehnologija.

P.S. Ali sam zato referentni izvor informacija o artritisu i reumi

Како стојиш са шећером, притиском и деменцијом ?

...sve je iznad proseka
aureus aureus 11:02 24.08.2017

Uh!

Mene već sad pomalo brinu ovi programi za manipulaciju glasa i izraza lica.
Kad se usavrše, ko će znati da li je ono što si vidio svojim očima i što si čuo svojim ušima - istina?
Može da se desi da nam bude narušena vjera u sopstvena čula, ali i prije nego što se to desi neka konfuzija može biti proizvedena, možda i sa vrlo negativnim posljedicama.

Tramp1: Dakle, želim da vam saopštim nešto važno. Upravo sam naredio da se na Sjevernu Koreju baci atomska bomba. (Video plovi internetom, šeruje se umnožava...)
Tramp 2 (15 minuta kasnije): Želim da obavjestim javnost da video koji se pojavio prije petnaestak minuta nema veze sa istinom. Nikakva atomska bomba nije u planu.
Tramp 3 (25 minuta kasnije): Dobro jutro. Obavješten sam da u javnosti kruže moja navodna saopštenja povodom napada na Sjevernu Koreju. Riječ je o falsifikatima. Ono što je zaista istina je da ćemo javnost blagovremeno obavjestiti kad atomske bombe pa...kad donesemo odluku.
Tramp 4 (45 minuta kasnije): Pozdrav svima, obraća vam se Donald Tramp, predsjednik Amerike. Potpune su dezinformacije da naša zemlja sprema napad na Sjevernu Koreju. Ono što je istina je da se spremamo za razgovore...
Tramp 5 (sat i pokasnije): Dakle,...




Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:14 24.08.2017

Re: Uh!

aureus
Mene već sad pomalo brinu ovi programi za manipulaciju glasa i izraza lica.

Ovim i izreka "veruj svojim očima i ušima" postaje upitna.
aureus aureus 11:48 24.08.2017

Re: Uh!

Dragan Pleskonjic
aureus
Mene već sad pomalo brinu ovi programi za manipulaciju glasa i izraza lica.

Ovim i izreka "veruj svojim očima i ušima" postaje upitna.

Додатно, могу да се десе и обрнути случајеви - да политичари који су нешто заиста изјавили прије икс година данас почну порицати да су такву изјаву уопште дали: "Ко? Гдје сам ја то рекао? (Одговор.) Ма ајте, молим вас, па зар заиста вјерујете у те будалаштине? То је најобичнија монтажа! Знате и сами да данас сваки клинац може то да направи у "Фејс енд воис едитору". Ту чак и не личим на себе."

Хоћемо ли то живјети у константном лагању, дезинформацијама, полуинформацијама, манипулацијама...?
У порицању и слуђивању?
Domazet Domazet 19:59 25.08.2017

Mislim da nece biti potrebe...

aureus
Dragan Pleskonjic
aureus
Mene već sad pomalo brinu ovi programi za manipulaciju glasa i izraza lica.

Ovim i izreka "veruj svojim očima i ušima" postaje upitna.

Додатно, могу да се десе и обрнути случајеви - да политичари који су нешто заиста изјавили прије икс година данас почну порицати да су такву изјаву уопште дали: "Ко? Гдје сам ја то рекао? (Одговор.) Ма ајте, молим вас, па зар заиста вјерујете у те будалаштине? То је најобичнија монтажа! Знате и сами да данас сваки клинац може то да направи у "Фејс енд воис едитору". Ту чак и не личим на себе."

Хоћемо ли то живјети у константном лагању, дезинформацијама, полуинформацијама, манипулацијама...?
У порицању и слуђивању?

...mislim za poricanjima. Sta koji moj imas da porices ako jednostavno mozes da bupnes sta ti padnde na pamet. Vidi mi predsednika, njemu to odlicno ide...
mnenadic mnenadic 11:18 24.08.2017

Odgovor

na tvoje pitanje samo naizgled deluje jednostavan. Praktično se svodi na "da" ili "ne". Međutim, radi se, verovatno, o najtežem mogućem izboru i najsloženijem proceesu dolaska do pravog odgovora, od kad je sveta i veka.
Moj stav je za sada pozitivistički, odnosno, u ovom trenutku više sam naklonjen odgovoru "nada", ali nisam njime u potpunosti zadovoljan. Pred ljudskom vrstom se nalazi vraški veliki izazov i test naših sposobnosti i mudrosti, kao pojedinaca ali i kao vrste...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:38 24.08.2017

Re: Odgovor

mnenadic
na tvoje pitanje samo naizgled deluje jednostavan. Praktično se svodi na "da" ili "ne". Međutim, radi se, verovatno, o najtežem mogućem izboru i najsloženijem proceesu dolaska do pravog odgovora, od kad je sveta i veka.


Eh, a ja mislio da napravim malo razbibrige na blogu.

Šalu na stranu, ali da - pitanje je ozbiljna dilema za budućnost.

Moj stav je za sada pozitivistički, odnosno, u ovom trenutku više sam naklonjen odgovoru "nada", ali nisam njime u potpunosti zadovoljan. Pred ljudskom vrstom se nalazi vraški veliki izazov i test naših sposobnosti i mudrosti, kao pojedinaca ali i kao vrste...

Hvala.
nowhereman nowhereman 11:21 24.08.2017

Space Odyssey 2221












angie01 angie01 11:55 24.08.2017

Re: Space Odyssey 2221

moj odgovor bi bio- Hal:).

...u stvari, izmedju nade i straha, s obzirom da je faktor covek u pitanju.


napredak i inovacije su normalan sled stvari, donose boljitak, ako se koriste u pozitivne svrhe, ako se u tom smislu mogu kontrolisati sve mogucnosti koje pruzaju.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 13:31 24.08.2017

Re: Space Odyssey 2221

angie01
ako se u tom smislu mogu kontrolisati sve mogucnosti koje pruzaju.


=> regulacija => Elon Musk je za.

A Rodney Brooks i ne baš.
tadejus tadejus 13:38 24.08.2017

Re: Space Odyssey 2221

Dragan Pleskonjic
angie01
ako se u tom smislu mogu kontrolisati sve mogucnosti koje pruzaju.


=> regulacija => Elon Musk je za.

A Rodney Brooks i ne baš.


bogami niču tesla punjači kao pečurke po UK ali ih južnije nigdje nisam vidjela (istina ima jedan u Banjaluci)..
kanda će Elon uskoro da finally make it..

ja sam odlučno za strjepnju..
scenario Elysium ne Matrix..
Domazet Domazet 21:10 24.08.2017

Ovo je potpuno tacno medjutim...

napredak i inovacije su normalan sled stvari, donose boljitak, ako se koriste u pozitivne svrhe,

...nisam siguran da u ljudskoj istoriji postoji primer da se proboj (onaj stvarni revolucionarni, ne step by step) u tehnologiji odmah iskoristio za boljitak vecine pripadnika ljudskog roda. Na razmisljanje o tome me je podstakao prilog na NPR-u od pre otprilike godinu dana u kome je nki dasa sa istocne obale malo zatalaso moje shvatanje Ludistickog pokreta. Mislim da je stav o ludistima jedan od retkih gde postoji veliko preklapanje u 'kapitalistickom' i 'komunistickom' sagledavanju istorije. Ti se ljudi i na jednoj i na drugoj strani definisu kao protivnici progresa koji, zbog intelektualne lenjosti, pokusali da se grubo, fizicki, suprostave napretku.I tako postali prepreka sveukupnom boljitku ljudske rase. U tom prilogu covek je, na osnovu visegodisnjeg research projekta nekoliko 'velikih' univerziteta sa istocne obale, ustvrdio da se Ludisti nisu bili nikakvi intelektualni lenjivci koji su fizickom silom pokusali da se suprostave napretku ljudskog roda. On ih je predstavio kao ocajnike koji su se borili za golu egzistenciju. I to potkrepio podacima da je u Engleskoj odmah do steam engine revolucije standard porastao samo ogranicenoj grup ljudi koji su na osnovu vlasnistva nad masinama skupili velika bogatsva a da je velikoj vecini stanovnistva standard opao, mnogima drasticno. On tvrdi da rezultati istrazivanja pokazuju da su se prvi trickle down efekti pojavili posle gotovo punih petr decenija...

Ja na ovo gore nadovezujem moje laicko vidjenje IT revolucije. Mislim da sam pisao o tome ali ajde. Pre dve godine sam bio resio da odem da sa cerkom i zenom vidim Grand Canyon (sin je imao preca posla). I bio fasciniran procesom rezervisanja hotelskih soba. U kome su nas samo upornost i brzi prsti moje cerke spasli od toga da ispadnemo budale i platimo koju hiljadicu dolara za jednu te istu sobu. Po mojoj slobodnoj proceni cera nas je strpala u <1% grupu ljudi koji nisu naseli i platili dvostruko vise za istu uslugo. Mislim da nema potrebe da vam objasnjavam da vlasnici booking kompanije nisu dodatni profit podelili sa svojim IT personalom a narocito ne sa tehnickom podrskom.

Istina je da je svaka od ovih tehnoloskih revolucija posle izvesnog vremena rezultovala u porastu opsteg standarda. Ali se to desilo tek posle odredjenog vremena i nikada (mislim) dobrom voljom ve uvek pod ponekad vrlo nasilnim pritiskom ostatka drustva (vidi pod 'revolucije').

Ako je verovati Haririju, ova nadolazeca tehnoloska revolucija bi mogla da odredjenoj maloj grupi ljudi donese toliko prednosti da ostatak drustva, makoliko bio brojnioji, jednostavno vise ne bi mogao da izvrsi pritisak neophodan da povlasceni prepuste deo svojih povlastica vecinskom ostatku.

I uzgred i potpuno nevezano, negde prosle nedelje je glavnokomandujuci kopnenih trupa Americkih Oruzanih Snaga izjavio kako misli da bi prepustanje odluka o oduzimanju/neoduzimanju zivota u oruzanim sukobima dronovima opremljenim sa AI bilo, parafraziram, nemoralno i suprotnosti sa principima americkih oruzanih snaga! Hello!?
princi princi 23:18 24.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

Ako je verovati Haririju, ova nadolazeca tehnoloska revolucija bi mogla da odredjenoj maloj grupi ljudi donese toliko prednosti da ostatak drustva, makoliko bio brojnioji, jednostavno vise ne bi mogao da izvrsi pritisak neophodan da povlasceni prepuste deo svojih povlastica vecinskom ostatku.

Ne treba ti Harari, eno ti Matrix, kad Morpheus kaže Neu: oćeš crvenu ili plavu? S plavom ti glava ostaje u podu i nastavljaš da haluciniraš bez narkotika u miru, priključen na monitore, drogiran bez droge, crvena ti razbija iluziju, daje insight, ali i borbu. Neo, pravi Srbin, kaže, daj crvenu.
princi princi 23:22 24.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

I ovo što nas navlače na ove kliktalice, fejsbuke, tvitere, ono, "social media", blogovi, razvijaju behaviour addiction. Treba se skidati sa adiktivne elektronike, treba meditirati, treba izaći, zezati se, mljackati, igrati fudbal, svirati klavir, gitaru, čitati papirne knjige, kuvati, raditi stoj na rukama, glavi, jogu, svirati bubnjeve, žonglirati.
blogovatelj blogovatelj 04:02 25.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

Treba se skidati sa adiktivne elektronike, treba meditirati, treba izaći, zezati se, mljackati, igrati fudbal, svirati klavir, gitaru, čitati papirne knjige, kuvati, raditi stoj na rukama, glavi, jogu, svirati bubnjeve, žonglirati.


Stati u red na kasi u samoposluzi, ili u red u banci, inače pootpuštaše sve živo.
docsumann docsumann 05:57 25.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

Neo, pravi Srbin, kaže, daj crvenu.


ma, daj 5 crvenih
emsiemsi emsiemsi 13:46 25.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

princi
I ovo što nas navlače na ove kliktalice, fejsbuke, tvitere, ono, "social media", blogovi, razvijaju behaviour addiction. Treba se skidati sa adiktivne elektronike, treba meditirati, treba izaći, zezati se, mljackati, igrati fudbal, svirati klavir, gitaru, čitati papirne knjige, kuvati, raditi stoj na rukama, glavi, jogu, svirati bubnjeve, žonglirati.

Како ?!
docsumann docsumann 17:29 25.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

princi
I ovo što nas navlače na ove kliktalice, fejsbuke, tvitere, ono, "social media", blogovi, razvijaju behaviour addiction. Treba se skidati sa adiktivne elektronike, treba meditirati, treba izaći, zezati se, mljackati, igrati fudbal, svirati klavir, gitaru, čitati papirne knjige, kuvati, raditi stoj na rukama, glavi, jogu, svirati bubnjeve, žonglirati.


đe deadlift preskoči


PS koliko se ložim na neku šupicu s onim kartonskim šoškama od jaja po zidu i garniturom bubnjeva.
bene_geserit bene_geserit 07:23 26.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

princi
oćeš crvenu ili plavu? S plavom ti glava ostaje u podu i nastavljaš da haluciniraš bez narkotika u miru, priključen na monitore, drogiran bez droge, crvena ti razbija iluziju, daje insight, ali i borbu. Neo, pravi Srbin, kaže, daj crvenu.

Ima tu neke simbolike, crvena je boja GOP-a, plava DP-a. Za onog sto je priljucen na monitore ide i base income, da ima cime da plati internet.
riply riply 09:10 26.08.2017

Re: Ovo je potpuno tacno medjutim...

ma, daj 5 crvenih

49 41 49 41 14:04 24.08.2017

Don't worry-Be hapy

Sve opcije su na tepsiji, bila ona okrugla ili ne.

Svi serveri su kod "nas", malo zbog pracenja svega, malo zbog skupljanja "haracha".
Prisluskivaci na njima vec postoje, onda slede "makaze".
ETOGA I VAMA I NAMA.
NE SAMO blog, everything.

Preostaje samo satelitska komunikacija za trojicu velikih, verovatno ce neko od njih i to s s jebati, dalekometnom puskom.

Morali smo toranj u komade i amb. - slucajno; platili smo posteno; al, pamti pa vrati.

Drugi scenario je da internet explodira, vec se usijala zica od svih gluposti na njemu.

Opcija da ce nas haknuti kometa, kao u Sibiru (mala), da ce solar flare, poprziti ssve...
Uh odoh daaleko i nasiroko...


alselone alselone 14:44 24.08.2017

Ja bih bio obazriv kao Mask

Naravno, mi smo jos uvek jako daleko od bilo kakve prave inteligencije, pogotovo od neke samosvesne koja moze da uradi nesto za sta nije trenirana, ali mislim da bi trebalo na neki nacin postaviti standarde u ovoj oblasti.

Ima u Hyperion Cantos nesto sto se zove TechnoCore, a to je konglomerat velikog broja vestackih inteligencija koje imaju svoje unutrasnje uredjenje, svoje drustvo i ponasaju se kao rasa.


--Spoiler alert---- Ko nije citao knjigu a namerava, neka preskoci dalje--------
Meni je super u Hajperionu scena u kojoj AI koristi ljude kao hardware. Ljudi mogu da uniste vestackim inteligencijama racunare tj. sav hardware, ali isto tako AI mogu da zarobe ljudi i koriste njihove mozgove kao processing units.

---------------------------------------------------------------------------------------
princi princi 15:29 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Naravno, mi smo jos uvek jako daleko od bilo kakve prave inteligencije, pogotovo od neke samosvesne koja moze da uradi nesto za sta nije trenirana, ali mislim da bi trebalo na neki nacin postaviti standarde u ovoj oblasti.

Kako znamo koliko smo daleko od "prave inteligencije" kad ni ne znamo šta je ista? Ne znamo ni šta je svest. Znamo da nešto, na primer razne verzije NN-ova šljaka, ali niko do kraja ne zna zašto i kada šljaka a kad ne.
alselone alselone 15:34 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

princi
Naravno, mi smo jos uvek jako daleko od bilo kakve prave inteligencije, pogotovo od neke samosvesne koja moze da uradi nesto za sta nije trenirana, ali mislim da bi trebalo na neki nacin postaviti standarde u ovoj oblasti.

Kako znamo koliko smo daleko od "prave inteligencije" kad ni ne znamo šta je ista? Ne znamo ni šta je svest. Znamo da nešto, na primer razne verzije NN-ova šljaka, ali niko do kraja ne zna zašto i kada šljaka a kad ne.

Nama tu fali definicija sta je tacno inteligencija i sta je tacno svest, ali mozemo se voditi onom recenicom iz americkog pravosudja - I know it when I see it. Dobar primer te I know it when I see it logike bi bio Turingov test. Mislim da su neki timovi vec prosli Turingov test sa njihovim AI i ja bih za tu AI rekao da poseduje verbalnu inteligenciju.
maksa83 maksa83 15:35 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Meni je super u Hajperionu scena u kojoj AI koristi ljude kao hardware.

Ima knjiga jedna fenomenalna, zove se Problem Tri Tela u kojoj je ovaj koncept u jednom delu izveden luđe nego u Hiperionu (koji je inače meni SF knjiga nr. 1, ok, možda 1.5).

Kad smo kod Hiperiona i AI (more spoilers ahead), koliko se sećam srž AI su bili genetski algoritmi, i ta AI je spasla čovečanstvo izmestivši ga kada je došlo do Velike Greške.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:36 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Postavljao sam negde na blogu onaj test sa poezijom što su neki tipovi napravili. Bogami su rezultati koje su prijavili bili interesantni. Nije neko veliko merilo, ali je zanimljivo.
alselone alselone 15:36 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Kad smo kod Hiperiona i AI (more spoilers ahead), koliko se sećam srž AI su bili genetski algoritmi, i ta AI je spasla čovečanstvo izmestivši ga kada je došlo do Velike Greške.


Ne secam se, davno bese kada sam citao.

Danas pocinjem da citam TBP, ne mogu vise da te trpim. :)
alselone alselone 15:38 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

genetski algoritmi,


Meni su genetski algoritmi super-cool. Najbolje mi je kada vizualizujes proces ucenja, tj. evolucije pa gledas kako nove jedinke bolje fituju okruzenje.

Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:41 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Evo jedan zabavan chatbot od gomile na Internetu. To je sada u modi. Ako neko želi da priča sa njom, link je:

Mitsuku Chatbot



Mitsuku has done very well in a lot of contests including winning the Loebner Prize for the world's most humanlike chatbot in 2013 and 2016.
maksa83 maksa83 15:42 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Meni su genetski algoritmi super-cool. Najbolje mi je kada vizualizujes proces ucenja, tj. evolucije pa gledas kako nove jedinke bolje fituju okruzenje.

Da, to je potpuno fascinantno. Cela ta evolutionary computing grana je postojala i pre, ali je bačena u zasenak velikim obećanjima Ekspertskih Sistema. Minsky je prosto imao jaču političku moć i sve pare i istraživanja oterao u "pogrešnom smeru". Otpr. kao da je Edison uspeo da pobedi Teslu i onda sledećih 40 godina niko ne razmišlja o naizmeničnoj struji.
princi princi 15:48 24.08.2017

Re: Ja bih bio obazriv kao Mask

Nama tu fali definicija sta je tacno inteligencija i sta je tacno svest, ali mozemo se voditi onom recenicom iz americkog pravosudja - I know it when I see it. Dobar primer te I know it when I see it logike bi bio Turingov test. Mislim da su neki timovi vec prosli Turingov test sa njihovim AI i ja bih za tu AI rekao da poseduje verbalnu inteligenciju.

Pa, dobro, a kako ćeš videti inteligenciju, svest? Meni se pre čini da će ta inteligencija mašina doći skroz nenadano, da ćemo ušetati u nju ni da je ne primetimo, tj da će mašine početi da komuniciraju nekako a da mi nismo ni svesni toga. Nešto slično ovim neuralnim mrežama: svi ih koriste, a niko nije dotukao teoriju kako, zašto i pod kojim uslovina one zaista rade.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana