Društvo| Kultura| Ljudska prava| Sex| Život

Хименопластика за нови миленијум

principessa_etrusca RSS / 10.08.2017. u 20:23

Химен није нешто о чему размишљам ових дана, а о хименопластици још мање, међутим јуче сам, као услугу пријатељици која је отишла на пут, извела из болнице младу жену након реконструктивне операције химена и отпратила је кући.

Десет година раније, пре као девојчица него девојка, она се нашла насамо са младим човеком из исте локалне азијске заједнице, добро познатим њеним родитељима, и он ју је брутално силовао. Она је затруднела и родила дете које је по рођењу дато на усвојење, а она и њена мајка су извеле прави подвиг, и њен отац никада није сазнао ни за силовање, ни за трудноћу. Да је сазнао, она мисли да би је убио. Она такође мисли, и десет година касније, да је она крива за напад, пошто је силовању претходило да се неколико пута насмешила силоватељу када су се срели на неким скуповима заједнице.

Она је, како чујем, имала среће јер наводно мајке, азијске муслиманке, у сличним ситуацијама углавном не стају на страну свог женског детета, већ на страну мужа и синова, па и активно учествују у кажњавању. "Трансгресије" ових девојака су различите, па је чак довољно само противљење уговореном браку. У медије доспевају тек најекстремнији случајеви, углавном они са смртним исходом за који се одомаћио назив од кога ми се диже коса на глави: "убиство због части".

Пре неку недељу, две девојке су киднаповане у једној лондонској улици. Неко од сведока киднаповања је обавестио полицију, али девојке нису пронађене све док старија од њих, двадесетједногодишњакиња, није полупреклана успела да побегне, добије прву помоћ и стигне до болнице. Њену млађу рођаку, деветнаестогодишњу муслиманку индијског порекла, нашли су у деловима у замрзивачу куће у коју су одведене, у зеленом, богатом предграђу Лондона. Њена грешка, како су штуро известили медији, била је у томе што се виђала са Арапином (иначе такође муслиманом).

Недавно сам чула занимљиве и запањујуће податке у емисији "Да ли треба да се удам за првог рођака"/Should I marry my cousin (http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/p056gvhm/should-i-marry-my-cousin), нпр. да 55% младих чланова пакистанске заједнице у Британији улази у брак са првим рођаком (оним што се код нас зове сестра или брат од тетке/стрица/ујака), док је податак за Брадфорд целих 70%!

Девојка коју сам јуче видела се ускоро удаје, не знам да ли за рођака. Брак је уговорен, младић наводно врло фини, али она се брине како ће обавити "дужност" прве брачне ноћи. Она је лепотица ситног стаса и делује као да се труди да изгледа још мања. Носи хиџаб и дугу сукњу и било јој је очигледно веома  непријатно када је болничар клекао испред ње да јој обуче чизме. Могу само да замислим како јој је било непријатно што због хитности није било избора, па су хирург и сви који су асистирали били мушкарци. 

Познато је да је ирански Велики ајатола Сајид Садик Рохани изадао фатву која не само да дозвољава реконструкцију химена, већ сматра да је жена после операције поново девица, aли изгледа да то не значи много за милионе обичних муслиманки -  операције се очигледно, и поред фатве, изводе у највећој могућој тајности.

Пре много година, упознала сам социјалну радницу из Израела, Палестинку, која ми је причала о свом раду са девојкама из традиционалних средина чији би живот био у опасности од најближих сродника уколико би сазнали да су изгубиле „невиност“. Држава је плаћала трошкове хименопластике и целог система подршке коју су добијале. Оно што тада нисам могла да замислим и што ми је тешко схватљиво и сада је да у 21. веку, у космополитском граду у коме је живим, жртве силовања и даље страхују за свој живот, и то од својих најближих, и да саме, препуштене себи, штеде за спасоносну операцију. О свим психолошким ожиљцима и да не говорим.



Komentari (475)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Lionsgate Lionsgate 19:50 11.08.2017

Re: Onako usputno

Ponuda do jaja, ali bukvalno.

Sine, i onda kad neko kaze da kod nas nista ne valja..
alselone alselone 19:52 11.08.2017

Re: Onako usputno

Sine, i onda kad neko kaze da kod nas nista ne valja..


Nema posla, nema para, al' zato moz da dobijes kurac.
Lionsgate Lionsgate 19:56 11.08.2017

Re: Onako usputno

Nema posla, nema para, al' zato moz da dobijes kurac.

Ala ste vi sa Vjeternika vulgarni, srecom nikog ne znam odatle
alselone alselone 20:05 11.08.2017

Re: Onako usputno


Ala ste vi sa Vjeternika vulgarni, srecom nikog ne znam odatle


Ako me nesto nervira to je onda prenemaganje sa pisanjem ku*ac i slicno. Sta to uopste znaci?! Onda nije psovka posto ima zvezdica..?
Lionsgate Lionsgate 20:16 11.08.2017

Re: Onako usputno

Djura Mornar na koncertima posle pesme Miki Maus kaze ttt-tenis..
principessa_etrusca principessa_etrusca 20:18 11.08.2017

Re: Onako usputno

Nema posla, nema para, al' zato moz da dobijes kurac.

Можда пре да останеш без њега.
emsiemsi emsiemsi 13:34 12.08.2017

Re: Onako usputno

alselone
Sine, i onda kad neko kaze da kod nas nista ne valja..


Nema posla, nema para, al' zato moz da dobijes kurac.

... до јаја !
Черевићан Черевићан 20:27 11.08.2017

пицоштеп

едукације никад на одмет гђо principessa_etrusca ХВАЛА (посебно нама у прелазним годинама ка ничем ,а још вазда штоваоцима ималица химена ).у новом саду тај женски крпеж одоле веома успешно обавља комшами....specijalista plastične i estetske hirurgije dr Predrag Matejin,poliklinika “Pekić” najviše na osobama iz ruralnih, nerazvijenih krajeva južne Srbije, a ima ih i iz Crne Gore, gde se tradicionalne vrednosti i dalje neguju i gde se potencira na nevinosti prilikom stupanja u brak.Zahvat koji je postao popularan još za vreme stare Jugoslavije naplaćuje se od 700 do 1.000 evra.ukazuje mi da se, nakon zašivanja himena, seksualni kontakt preporučuje u roku od dve do četiri nedelje, jer ukoliko se to tad ne dogodi, ožiljak može postati jači, što kasnije otežava (ili u potpunosti onemogućava) penetraciju.... тјст мушки има ги огули споловило ,упс.

Plastični hirurg iz Beograda, pročitah, ukazuje da se dve ovdašnje drugarice u Dubaiju zajedno bave unosnim biznisom, a kod njega dolaze na rekonstrukciju himena svake godine bar pet-šest puta. On im operaciju naplaćuje 400 evra jer su stalne mušterije i tvrdi da su mu devojke otkrile da svoju „nevinost“ uspeju da prodaju i za 8.000 evra.

- ко умије...њему двије ,вели народ...пи, што сам мушко ....
Lionsgate Lionsgate 20:36 11.08.2017

Re: пицоштеп

Vidi, vidi, sto je Sremac upucen
principessa_etrusca principessa_etrusca 21:36 11.08.2017

Re: пицоштеп

едукације никад на одмет гђо

Гос'н Чер, тачно тако.

Допала ми се прича о сексуалним радницама /бизнисменкама из Дубаија. Свако би позавидео на таквом бизнис плану: обновљив производ, а зарада после свих трошкова најмање 1000%. И још што је најважније, како је ајатолах објавио да су оне након "поправке" поново девице, све је у складу сa исламским учењем.
Черевићан Черевићан 22:54 11.08.2017

Re: пицоштеп

како ОНО иде... у сваком погледу,сваким даном , све више с'упућујем....али и заборављам .... г. Lionsgate ... ( засад балансирам на позитивној нули)
emsiemsi emsiemsi 13:38 12.08.2017

Re: пицоштеп

Черевићан
едукације никад на одмет гђо principessa_etrusca ХВАЛА (посебно нама у прелазним годинама ка ничем ,а још вазда штоваоцима ималица химена ).у новом саду тај женски крпеж одоле веома успешно обавља комшами....specijalista plastične i estetske hirurgije dr Predrag Matejin,poliklinika “Pekić” najviše na osobama iz ruralnih, nerazvijenih krajeva južne Srbije, a ima ih i iz Crne Gore, gde se tradicionalne vrednosti i dalje neguju i gde se potencira na nevinosti prilikom stupanja u brak.Zahvat koji je postao popularan još za vreme stare Jugoslavije naplaćuje se od 700 do 1.000 evra.ukazuje mi da se, nakon zašivanja himena, seksualni kontakt preporučuje u roku od dve do četiri nedelje, jer ukoliko se to tad ne dogodi, ožiljak može postati jači, što kasnije otežava (ili u potpunosti onemogućava) penetraciju.... тјст мушки има ги огули споловило ,упс.

Plastični hirurg iz Beograda, pročitah, ukazuje da se dve ovdašnje drugarice u Dubaiju zajedno bave unosnim biznisom, a kod njega dolaze na rekonstrukciju himena svake godine bar pet-šest puta. On im operaciju naplaćuje 400 evra jer su stalne mušterije i tvrdi da su mu devojke otkrile da svoju „nevinost“ uspeju da prodaju i za 8.000 evra.

- ко умије...њему двије ,вели народ...пи, што сам мушко ....

Занимљиво !
Успут --- чиме се бави сав тај наш свет у Дубаију ?
elenold elenold 09:43 13.08.2017

Re: пицоштеп


Допала ми се прича о сексуалним радницама /бизнисменкама из Дубаија. Свако би позавидео на таквом бизнис плану: обновљив производ, а зарада после свих трошкова најмање 1000%...


Visoka zarada uvek je u srazmeri sa rizikom. Šta misliš ugovori se usluga po specijalnoj tarifi zbog prvog puta i pojavi se stari klijent. . . . Kako bi izgledalo to : Kako je moguće opet ti. . .
principessa_etrusca principessa_etrusca 10:00 13.08.2017

Re: пицоштеп

Visoka zarada uvek je u srazmeri sa rizikom. Šta misliš ugovori se usluga po specijalnoj tarifi zbog prvog puta i pojavi se stari klijent. . . . Kako bi izgledalo to : Kako je moguće opet ti. . .

Илузије су ваљда у природи тог посла. Када се проститутка костимира као медицинска или часна сестра, ученица у школској униформи и сл, она помаже клијентовој машти, али клијент ваљда зна да она није часна сестра. Клијент ваљда исто тако зна да од проститутке купује илузију раздевичавања девице. Химен је прави таман колико и униформа медицинске сестре.
elenold elenold 11:29 13.08.2017

Re: пицоштеп

principessa_etrusca
Visoka zarada uvek je u srazmeri sa rizikom. Šta misliš ugovori se usluga po specijalnoj tarifi zbog prvog puta i pojavi se stari klijent. . . . Kako bi izgledalo to : Kako je moguće opet ti. . .

Илузије су ваљда у природи тог посла. Када се проститутка костимира као медицинска или часна сестра, ученица у школској униформи и сл, она помаже клијентовој машти, али клијент ваљда зна да она није часна сестра. Клијент ваљда исто тако зна да од проститутке купује илузију раздевичавања девице. Химен је прави таман колико и униформа медицинске сестре.


Ma predpostavljam da sirotinja placa iluzije ( cuj ovo : sirotinja placa ) ali
naftaski milijarderi predpostavljam da ne zele iluzije.

A moguce je onda da bi trrazlil popust , ako stvar svodimo na poslovanje.
alselone alselone 12:02 12.08.2017

Naleteo malopre na ovo

LINK

Zanimljivo.
49 41 49 41 17:58 12.08.2017

Crne udovice

Znao sam za njih iz porodice paukova.
Secam se dogadjaja kad je devojcicu u Dalmaciji ujela Crna udovica; bilo je panike, dostava seruma avionom iz Nemacke; kod nas ga nisu imali.

Da to isto postoji u zenskom obliku; saznao sam iz zive price; novinara iz zalivkog rata 90-tih.

Pisao je o svojim zapazanjima tamo.

Kad se vratio posle nekoliko meseci u domicilnu kucu i grad...

Zaradih u tom periodu silne pare sa 33 god.
Ali kuci, (svetski poznata novinarska kuca) naucih najtezu lekciju u zivotu.

Da moj dragi M....; ne moze i jare i pare.
Dobio si pare, al' te glavni lupio po nosu; ne pise se o tome sto se nocu radi - precutno.

49 41 49 41 05:23 13.08.2017

Junferica

(Original Jungfrau, al' nas austrougarsko-balkansko-tursko-arapski jezik ?!?).

Trazih kao mlad da naletim, na uigranu; "razradjenu" (z)mesanu.
Cvrc, gewessen wolen sein.

"Poturaljke", a cutahu prethodno o tome.

Ona se rasplaka, uz jecaje; da mi muski ne mozemo to razumeti.
Druga skoci iz kreveta; zaigra pipirevku po sobi uz smeh i radost.
Ti si me sada ucinio zenom.
Je...bote, "sazre" posle toga?!?
Jedna, posle vriske; poce da mi se kikoce u lice i plazi jezikom zadovoljna.
Boze me sacuvaj i sakloni.

Sto sam morao da se "grebem", a ne ocekivah to ?!?
Jos manje posle posledicne reakcije, koje doziveh.

Stotinu ce promijeniti vjera, da ucini sto joj "srcu" drago.






alselone alselone 10:55 14.08.2017

Blog

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:13 14.08.2017

Re: Blog

Али, занимљиво је.
На почетку смо били у 100-процентном незнању о чему се дискутује.
Сада смо већ на на 99%.

Уморан сам, и немам времена, а још бих објашњавао да се све контекстуализује.
Баш све.

И да нема ИНХЕРЕТНИХ мушких и женских црта и нечега што је per se мушко или женско.
(Женке хијена су агресивније и доминантне, а чак имају и ону ствар!)
alselone alselone 11:19 14.08.2017

Re: Blog

И да нема ИНХЕРЕТНИХ мушких и женских црта и нечега што је per se мушко или женско.


Ima. Ali me mrzi da se raspravljam a i nije popularno.
Jaril Jaril 11:39 14.08.2017

Re: Blog

Уморан сам, и немам времена, а још бих објашњавао да се све контекстуализује.
Баш све.

Sad mi je u glavi scena kada Pera Kojot pretrči ivicu pa onda nastavi da trči sve dok ne pogleda dole. I tek kad pogleda, onda padne.

Ti hoćeš da ljudi pogledaju dole.

Pa naravno da niko neće da padne.

Boli.
maksa83 maksa83 11:54 14.08.2017

Re: Blog

И да нема ИНХЕРЕТНИХ мушких и женских црта и нечега што је per se мушко или женско.

Inherentno ili neinherentno, rat je muška stvar.

(To što u Izraelu i žene služe vojsku je outlier, stvar nasušne potrebe sredine, a i tamo žene služe 2 godine naspram muških 3. U Americi - zemlji koja najozbiljnije shvata rat na planeti ih je oko 15% u active duty. Zašto? Social construct. Sa biološkom potkom.)

Inherentno ili neinherentno visoko adrenalinske nasilne aktivnosti su muška stvar. Postoji dobar razlog što gledaš muški američki fudbal, a ne ženski (za koji nisi siguran da postoji dok ne gugluješ - postoji, ali kao poluprofesionalan i amaterski sport). Je l' to social construct? Pa, jeste, ali sa uporištem u biologiji. Koji broj ljudi bi voleo da gleda žene kako se međusobno krljaju? Zašto? Zato što su zadrte budale? Ne, nego zato što su normalni. Koji broj ljudi bi voleo da gleda muški A ragbi tim protiv ženskog A ragbi tima? Niko normalan (ako ženski ragbi tim nije australijski, njih se svi, pa i muški australijski ragbisti, plaše, al' to je Australija, oni su naopačke.)

Inherentno ili neinherentno muškarac će perifernim vidom pre žene uočiti stvar koja se mrdnula, a žena će bolje uočiti jednu konkretnu stvar u gomili drugih.

Razlike postoje, i poricati ih zarad modErne političke korektnosti je čist debilizam.

I, najvažnije - razlika ne znači superiornost.

Da začinim slikom, ovo dole je Margaret Hamilton, pored naštampanog koda koji je napisala da bi Apolo ošo na Mesec.



tadejus tadejus 12:02 14.08.2017

Re: Blog

maksa83
Koji broj ljudi bi voleo da gleda žene kako se međusobno krljaju?


sinko ti nisi čuo za netflixov glow?
naravno da razlike postoje, tim prije bi svaka sredina profitirala od veće polne diferencijacije..
Brajović se malo zanese u odbrani ženske stvari ali itekako ima ljudi (da ne kažem blogera) koji su dubinski i suštinski ubjeđeni da žene nisu samo različite nego inferiorne..
ako baš ne u svemu a onda svakako u svakom poslu..
budući da je to tako ja ne bih raspravu razvodnjavala tupljenjem o biologiji.. nego bih uvijek i jasno rekla da bismo svi bili srećniji da se i ženama dozvoli da rade sve što umiju..
ne dozvoljava im se..
i ove priče o biologiji tu ne pomažu baš mnogo..
apacherosepeacock apacherosepeacock 13:16 14.08.2017

Re: Blog

(To što u Izraelu i žene služe vojsku je outlier, stvar nasušne potrebe sredine, a i tamo žene služe 2 godine naspram muških 3. U Americi - zemlji koja najozbiljnije shvata rat na planeti ih je oko 15% u active duty. Zašto? Social construct. Sa biološkom potkom.)


Izraelke na odsluzenju vojnog roka, 19 godina im je, zaduzene za checkpoint - od njihovih sposobnosti zavisi da li ce da prodje eksploziv koji ce da pobije xy negde u zemlji..

U americkoj vojsci bi ih bilo kudikamo vise da se i dan danas ne zataskavaju astronomske cifre maltretiranja i silovanja da ih sto vise odustane i obeshrabri da se u vojsku prijavljuju.

A da je na vreme sprecena takva praksa procenat zena u vosci bi bio pa duplo veci garant.


alselone alselone 13:20 14.08.2017

Re: Blog

Da začinim slikom, ovo dole je Margaret Hamilton, pored naštampanog koda koji je napisala da bi Apolo ošo na Mesec.


U cemu je pisala ovoliko koda, u asembleru?
Milan Novković Milan Novković 13:21 14.08.2017

Re: Blog

maksa83
И да нема ИНХЕРЕТНИХ мушких и женских црта и нечега што је per se мушко или женско.

...
Razlike postoje, i poricati ih zarad modErne političke korektnosti je čist debilizam.

I, najvažnije - razlika ne znači superiornost.

Da začinim slikom, ovo dole je Margaret Hamilton, pored naštampanog koda koji je napisala da bi Apolo ošo na Mesec.

Postoje razlike.

Nažalost, često razlika znači superiornost ili inferiornost u nekom lokalizovanom domenu.

To, onda, dobrim delom moderira civilizacijski napredak i sistem vrednosti.

Pa vrednosne funkcije - evolucija je malo surova ovde, "nju" interesuje produženje vrste, radi na dug rok - desetine hiljada, stotine, pa milioni godina - zavisi koji evolutivni trait posmatraš, i tu nam je udelila 50/50.

Pa evolucija danas kaska za civilizacijskim razvojem - društvo nije pravedno i nama agresivnost i upotreba sile pomažu da imamo kvalitetniji život - sve je to, u ime osetljivosti na kontekst, geografski raspoređeno, pa clustered, po religijama, folklorima, kulturama (ko je šta i više gde uzeo - opet, mene nešto manje interesuje dok ne primetim nepravdu u svojoj okolini).

Leve struje i (proto)komunizam ispravljaju sve - kad svi budu imali kuću kakvu hoće, odeću, hranu, godišnje gde hoće, repliku gitare koju hoće kola, baš te briga da mi neko ima 7 mercedesa ako se ti ne pališ na to, dovoljna tijedna Honda, na primer

Coding trivija: dok sam podosta intervjuisao ljude mnogo više žena se javljalo na oglase u Srbiji nego UK - ovde JEDNA od desetina CVjeva onomad davno, i zaposlili je, Induskinja, genije - Papeov kum i ja je intervjuisali, jedino pitanje gde se zbunila je bilo iz Blues Brothers - za šta su oni zamenili stari bluzmobil

Iz Bramnske kaste, posle nije htela da pogleda jednog "cigu" iz one najniže, crn ko ugarak, isto genije, nadgledao veliku ekipu, tj bio very senior manager, metar i 55 visok, i oko 400 (jeste četir stotine) SUN servera onomad u Nomuri
maksa83 maksa83 13:24 14.08.2017

Re: Blog

Izraelke na odsluzenju vojnog roka, 19 godina im je, zaduzene za checkpoint - od njihovih sposobnosti zavisi da li ce da prodje eksploziv koji ce da pobije xy negde u zemlji..

Ovo nije isključivo ženski posao, sticajem okolnosti imam drugara koji je bio zadužen za detekciju eksploziva i lažnih isprava na prelazima (automobilskim, aerodromima), itd. Inače, ne bih se šokirao da su žene tu postavljene zato što će pre detektovati čudno ponašanje, neki emotivni givaway i uočiti bitan detalj u gomili drugih.

A nisu ni tamo imuni na sexual harrassment u vojsci, navodno je svaka peta ... vojnikinja tome izložena.
maksa83 maksa83 13:26 14.08.2017

Re: Blog

U cemu je pisala ovoliko koda, u asembleru?

Stavili sors na Github - Original Apollo 11 Guidance Computer (AGC) source code for the command and lunar modules..
princi princi 13:29 14.08.2017

Re: Blog

Razlike postoje, i poricati ih zarad modErne političke korektnosti je čist debilizam.

Problem je u fundamentalnom nerazumevanju kako biologija radi. Biologija je GES: genetika+ environment + stochastics. Kad je genetika u pitanju, priroda je ljudima dala različite boje očiju, kose, polovici je dala kurac, drugoj polovici pičku i sise, genetika i environment su nekima dali belu kožu, nekima crnu, nekima žutu, četvrtima, opet, braonkastu... Ima gomila razlika koje su rezultat čiste stohastike. Stohastika, zapravo, ganja celu evoluciju i to je najmističniji deo ideje evolucije, ali to je neka druga priča.

E, sad, na nama, ljudima, kulturi je kako ćemo i šta klasifikovati ljude, kako ćemo odvojiti razlike od sličnosti, kako ćemo se i po kojim principima grupisati. Rase, pol, partijska, nacionalna, religijska pripadnost, jezici (prirodni i programski), to su sve kulturni konstrukti. Uzdiži decu u neseksitičkom okruženju, mnogo veće razlike će biti između rođene braće, nego između devojčica i dečaka. Pederi, lezbejke, trandže nas, između ostalog, podsećaju na to da je rodna pripadnost konstrukt. Ili, drugim rečima, nema tog Rok Hadsona od koga se ne može napraviti peder, a ni obratno.
maksa83 maksa83 13:42 14.08.2017

Re: Blog

Pederi, lezbejke, trandže nas, između ostalog, podsećaju na to da je rodna pripadnost konstrukt. Ili, drugim rečima, nema tog Rok Hadsona od koga se ne može napraviti peder, a ni obratno.

Misliš kao pančlajn u onom vicu "eto vidiš Mujo, ima pedera, al' nema investicija".

Meni je teško da kupim tezu (ako sam je dobro shvatio) da društvo i okolnosti proizvode pedere i lezbejke. Baška što ta ideja ide na ruku homofobima koji bi "zabranili parade da deca ne vide pa da se i oni propederišu". Dodatno ne razumem kako onda homoseksualci nastaju iz hetero brakova, od kad je sveta i veka?
alselone alselone 13:44 14.08.2017

Re: Blog

Pederi, lezbejke, trandže nas, između ostalog, podsećaju na to da je rodna pripadnost konstrukt. Ili, drugim rečima, nema tog Rok Hadsona od koga se ne može napraviti peder, a ni obratno.


Pa nije bas. Podsecaju nas na to da i prirodna pravila imaju outliers.
apacherosepeacock apacherosepeacock 13:47 14.08.2017

Re: Blog

A nisu ni tamo imuni na sexual harrassment u vojsci, navodno je svaka peta ... vojnikinja tome izložena.


Pa nigde nisu imuni osim sto je u Izraelu obaveza sluzenja dok je kod Amerikanaca izbor, pa zato i kazem da bi izbor bio veci u zenskoj populaciji da su drasticno sekli maltretman i krivicno delo. (i samo oni gube na kvalitetu tom praksom)

Ne, nije naravno iskljucivo zenski posao na checkpoint, htela sam da kazem da ih ne guraju na kancelarijske poslove za vreme odsluzenja vojnog roka kad su sposobne za one najodgovornije.




princi princi 13:49 14.08.2017

Re: Blog

Meni je teško da kupim tezu (ako sam je dobro shvatio) da društvo i okolnosti proizvode pedere i lezbejke. Baška što ta ideja ide na ruku homofobima koji bi "zabranili parade da deca ne vide pa da se i oni propederišu". Dodatno ne razumem kako onda homoseksualci nastaju iz hetero brakova, od kad je sveta i veka?

Naravno da prave, čist kulturni konstrukt, niko nikad nije izdvojio pederski "gen". Poslednje pitanje upravo to potvrđuje. Ima biseksualaca, ljudi koji imaju homoseksualna iskustva pa postanu hetero, ima obratno. Kultura je vrlo složena stvar, to nije (samo) mama, tata, baba, deda, TV, to, kao i stvaranje identiteta je vrlo, vrlo složena stvar.
alselone alselone 13:54 14.08.2017

Re: Blog

Seksualno opredeljenje i rodna pripadnost nisu isto. Reci kako razlika u hromozomima ne znaci nista i da psiha odredjuje pol znaci formirati teoriju na izuzecima.
princi princi 13:54 14.08.2017

Re: Blog

alselone
Pederi, lezbejke, trandže nas, između ostalog, podsećaju na to da je rodna pripadnost konstrukt. Ili, drugim rečima, nema tog Rok Hadsona od koga se ne može napraviti peder, a ni obratno.


Pa nije bas. Podsecaju nas na to da i prirodna pravila imaju outliers.

Da bi nešto proglasio za outlier, moraš da imaš normu. A koja su to "prirodna pravila", šta je to "prirodna norma"? To je sve proizvod naših glava, imagined reality.
princi princi 13:55 14.08.2017

Re: Blog

Reci kako razlika u hromozomima ne znaci nista i da psiha odredjuje pol znaci formirati teoriju na izuzecima.

Niko ne kaže da ne znači ništa, ali niko ne kaže ni da razlika u hromozomima mora određivati društvene uloge. Kao ni boja kože.
Milan Novković Milan Novković 13:56 14.08.2017

Re: Blog

maksa83
Da začinim slikom, ovo dole je Margaret Hamilton, pored naštampanog koda koji je napisala da bi Apolo ošo na Mesec.

Znam da nije lepo, a nije ni korisno, ali muški "siledžija" u meni nema mira: koju ti verovatnoću pripisuješ tome da su se stvarno tamo i spustili?

Ako je 100%, design-pattern ala Predrag, koje borilačke veštine koristiš da bi napao one što su na 99% ili slično

Evo fotke od preključe, Britanac napravio, vidi zvezde - jel znaš da 99% (odoka) ljudi ne zna šta je paralaksa i ne dotiče ih to što je NASA rekla da je obrisala zvezde sa fotki, pa se onda zbunila i rekla da ih nije ni bilo - dobra tema za blog, Ameri na mesecu, da pravimo empirijsku distribuciju verovanja.

(sve teže naći novi asteroid u asterodnom pojasu, tamo se paralaksa primećuje već na potezu LA-San Dijego, pa ako se već nisi upisao kao MaksaUbica83 onda su ti sve manje šanse - a ako ih već imaš 15 i podelio si ih po namespaces - svaka čast


princi princi 13:56 14.08.2017

Re: Blog

Porodica, brak, pleme, narod, religija, društvena grupa, Zvezdini navijači- to nije priroda.
alselone alselone 13:58 14.08.2017

Re: Blog

Niko ne kaže da ne znači ništa, ali niko ne kaže ni da razlika u hromozomima mora određivati društvene uloge. Kao ni boja kože.


Boja koze nema veze, ona je posledica hromozoma, pa ne moze biti uzrok nicemu.
Ali ni hromozomi ne moraju odredjivati drustvene uloge, neka svako radi sto mu je drago. Ja sam samo rekao da hromozomi odredjuju rodnu pripadnost a ne psiha.
apacherosepeacock apacherosepeacock 13:58 14.08.2017

Re: Blog

Ima biseksualaca, ljudi koji imaju homoseksualna iskustva pa postanu hetero, ima obratno


Ustvari biseksualaca je verovatno i najvise.
alselone alselone 13:59 14.08.2017

Re: Blog


Da bi nešto proglasio za outlier, moraš da imaš normu. A koja su to "prirodna pravila", šta je to "prirodna norma"? To je sve proizvod naših glava, imagined reality.


Norma je prosta.

XY - musko
XX - zenko

Ako je drugacije to je outlier.
princi princi 14:01 14.08.2017

Re: Blog

XY - musko
XX - zenko

Kakve to veze ima sa društvenim ulogama žena i muškaraca i, između ostalog, njihovim seksualnim opredeljenjem (i to je uloga)?
maksa83 maksa83 14:01 14.08.2017

Re: Blog

Kultura je vrlo složena stvar, to nije (samo) mama, tata, baba, deda, TV, to, kao i stvaranje identiteta je vrlo, vrlo složena stvar.

Ali ako ih manje više sve kulture (barem ove mejnstrim nastale iz avramovskih religija, pa čak i pre, imaš egipatsku legendu o Horusu i Setu, ukratko - jedan je hteo da kompromituje drugog tako što ga je naroljao vinom i kresnuo, pa kao rećiće svima da je peder, ali ga ovaj zajebao, itd.) vrlo oštro stigmatizuju - kako to da se oni uprkos tome ipak non stop javljaju kroz istoriju?
alselone alselone 14:02 14.08.2017

Re: Blog

Kakve to veze ima sa društvenim ulogama žena i muškaraca i, između ostalog, njihovim seksualnim opredeljenjem (i to je uloga)?


Ima sa rodom pripadnoscu za koji su rekao da je konstrukt. Ja kazem da nije.
alselone alselone 14:04 14.08.2017

Re: Blog

Sa ulogama ima na onaj nacin sto je spominjan gore da hromozomi uslovljavaju hormone, a hormoni ponasanje. Eno ti primer adrenalina, testosterona, periferonog vida itd. To utice na tipicno preferirana zanimaanja.

Ali to i ne znaci da mora tako. To samo znaci da nismo isti. I ne treba da budemo.
alselone alselone 14:04 14.08.2017

Re: Blog

Sa ulogama ima na onaj nacin sto je spominjan gore da hromozomi uslovljavaju hormone, a hormoni ponasanje. Eno ti primer adrenalina, testosterona, periferonog vida itd. To utice na tipicno preferirana zanimaanja.

Ali to i ne znaci da mora tako. To samo znaci da nismo isti. I ne treba da budemo.
elenold elenold 14:16 14.08.2017

Re: Blog

apacherosepeacock

Izraelke na odsluzenju vojnog roka ..


Koleginice muz radio dugo u Tripoliju preko engleske kompanije. Bila je vise puta tamo, naravno kada je bilo mirno.

Kaze bilo je puno nekih bezbedonosnih jedonica. I sto je karakteristicno jedna grupa su bile sve zene
i one su bile u neposrednoj blizini Gadafija. I one su pre njegovog dolaska negde zadnje vrsile
proveru bezbednosti. I od njih su zazirale druge sluzbe bezbednosti. Sta je to sto ih je izdvajalo
od drugih , predpostavljam ili odanost ili intuicoja ili oboje ili
nesto trece .
princi princi 14:23 14.08.2017

Re: Blog

Ali to i ne znaci da mora tako. To samo znaci da nismo isti. I ne treba da budemo.

Naravno da nismo isti. Varijacija je neophodna za adaptivnost i dalji razvoj, evoluciju. Ja samo kažem da su određene društvene uloge proizvod naših ponašanja a ne nekakve prirodne određenosti. I da kad bi krenuli sa finim gradacijama po pitanju genetskih razlika, ko zna gde bi sve završili. Ovo što mi delimo ljude na, ne znam, belce, crnce, Žunje, braonkaste, muškarce, žene, partizanovce, zvezdaše, srbe, hrvate, amere, ruse, hrišćane, muslimane, itd to je samo pitanje svojevrsne granularnosti koja je kulturno nametnuta (i usvojena od naše strane), zato jer nam je tako lakše da se snalazimo.
alselone alselone 14:25 14.08.2017

Re: Blog

Ja samo kažem da su određene društvene uloge proizvod naših ponašanja a ne nekakve prirodne određenosti. I da kad bi krenuli sa finim gradacijama po pitanju genetskih razlika, ko zna gde bi sve završili. Ovo što mi delimo ljude na, ne znam, belce, crnce, Žunje, braonkaste, muškarce, žene, partizanovce, zvezdaše, srbe, hrvate, amere, ruse, hrišćane, muslimane, itd to je samo pitanje svojevrsne granularnosti koja je kulturno nametnuta (i usvojena od naše strane), zato jer nam je tako lakše da se snalazimo.


Sa ovim se slazem, bez problema.
maksa83 maksa83 14:27 14.08.2017

Re: Blog

Ako je 100%, design-pattern ala Predrag, koje borilačke veštine koristiš da bi napao one što su na 99% ili slično

Sad si me uhvatio na pogrešnoj tinfoil hat nozi, ja sam naime od onih koji nisu 100% ubeđeni da su oni stvarno sleteli na taj Mesec. Znam da me to stavlja u koš sa ravnozemljašima i drugim antivakserima (mislim, empirijski, nije mi problem da budem svrstan među budale, tamo ponekad i nije skroz loše, meni čak bude i udobno), i numem lako da prikačim neku cifru za to (ne)ubeđenje, ali kada bi me neko naterao recimo da sam 95% ubeđen da su stvarno bili tamo. Onih 5% neubeđenosti ide odatle što je po mom utisku tehnologija tada bila apsolutno potpuno užasno neverovatno bedna da se pothvat te vrste izvede iz prve i bez gliča. To je ili veličanstven pothvat u kome su imali i puno sreće ili velika prevara (koju je jako teško sakriti, taj pothvat mi izlegda skoro težak kao i sam let, jer kako kaže Bendžamin Frenklin - "ako hoćeš da dvojica sačuvaju tajnu, jedan od njih mora da bude mrtav" ).

princi princi 14:34 14.08.2017

Re: Blog

ja sam naime od onih koji nisu 100% ubeđeni da su oni stvarno sleteli na taj Mesec.

I ti? E pa znao sam da nas još ima... Nema, bre, rakete do ruske rakete, to Rus kad napravi... Ili Kinez.
maksa83 maksa83 14:43 14.08.2017

Re: Blog

I ti? E pa znao sam da nas još ima... Nema, bre, rakete do ruske rakete, to Rus kad napravi... Ili Kinez.

Sad kad vidim da nas ima još malo sam se okuražio pa ću da priznam da sam napisao 95% samo zato što me blam da kažem manje, a mislim da je manje, i to ne 94%.

Uopšte se ne zajebavam, so shoot me (rafalno, da se manje mučim).
princi princi 14:50 14.08.2017

Re: Blog

bez gliča

Pazi kad sam pročitao bez grlića.
maksa83 maksa83 14:53 14.08.2017

Re: Blog

Pazi kad sam pročitao bez grlića.

A pazi kad sam ja ovo pročitao bez glavića.
princi princi 14:56 14.08.2017

Re: Blog

Uopšte se ne zajebavam, so shoot me (rafalno, da se manje mučim).

Jel si čitao ovo?

[They’re] a tool to explain reality. We can’t always know or understand everything that happens to us. When people are uncertain about change — when they lose their jobs, or when a terrorist strike or a natural disaster has occurred — then people have a tendency to want to understand what happened, and also a tendency to assume the worst. It’s a self-protective mechanism people have. This combination of trying to make sense and assuming the worst often leads to conspiracy theories.

They’re particularly likely to flourish in times of collective uncertainty in society. Particularly after high-profile incidents that imply a sudden change in society or a sudden change in reality in a threatening way. Think 9/11, but also think of disease outbreaks [or] long-term threats like an economic crisis or climate change.


U osnovi, teorije zavere su odgovor na neizvesnost i nesigurnost. To je izraz svojevrsne autoritarne svesti, svesti koja u vremenima brzih promena traži neki način da joj sve bude jasno, da ima odgovor na svako pitanje... Tako da uopšte nije slučajno zašto se te teorije zavere lepe na te alt-right budale, anti-vaxxere, ravnozemljaše, one pružaju tu iluziju majčinske topline u kojoj je sve kristalno jasno, u kome svako pitanje ima jasan odgovor. I obratno.
princi princi 14:58 14.08.2017

Re: Blog

maksa83
Pazi kad sam pročitao bez grlića.

A pazi kad sam ja ovo pročitao bez glavića.

Skoro sam na FB naleteo na reklamu za polikliniku gde se leče takvi strahovi.

maksa83 maksa83 15:06 14.08.2017

Re: Blog

Tako da uopšte nije slučajno zašto se te teorije zavere lepe na te alt-right budale, anti-vaxxere, ravnozemljaše

Antivaxeri, proponenti Protokola Sionskih Mudraca, ovi kao ja što nisu 100% sigurni u Apolo let, to, nekako, aj da kažeš, razumem, mada se ne identifikujem sa njihovim tripovima (bar ne svim, bikoz Apolo, bikoz memorija od 72 Kb napravljena od magnetnih kolutića nanizanih na fuckin kanap, i tako sa tim softverom u toj memoriji sleti na Mesec i vrati se nazad)., ali ravnozemljaši me potpuno zbunjuju. Taj majndset stvarno ne mogu da pojmim ni objasnim.
princi princi 15:13 14.08.2017

Re: Blog

ali ravnozemljaši me potpuno zbunjuju. Taj majndset stvarno ne mogu da pojmim ni objasnim.

Meni je zapravo baš fascinantno upravo to, kolika je zapravo snaga tih imagined realities, te lobotomije, da se čitav (skoro) potpuno konzistentan svet, izgradi na jednoj tako idiotskoj ideli. To je ono i što priča ovde proskribovani Harari, da svaki mit na kome počivaju religije i nacije, mora imati to zrnce potpunog ludila da bi ga ljudi prihvatili. Moraš imati Isusa koji uskrsne pošto ga priheftaju ekserima za krst ili koji hoda po vodi, moraš imati te 72 device, moraš imati ravnu ploču, moraš imati uvek zle Amere, moraš imati te Vede koje su pisale ćirilicom (pozdrav Omegi!) moraš, znači, imati te bajkovite elemente da bi ljudi mogli to da prihvate. Mit bez tih budalaština se jednostavno ne prima, mora postojati ta suspenzija realnosti, tj ludilo. Kao u bioskopu: sve izgleda potpuno stvarno, a u stvari skroz izmišljeno. Kao i za one polove i rase.
maksa83 maksa83 15:27 14.08.2017

Re: Blog

Da se vratimo na temu, muškarci i žene, razlike.

Za razliku od srpske i hrvatske muške reprezentacije koje bi se međusobno izbole noževima u toj situaciji, evo kako su hrvatske juniorke čestitale srpskim ulazak u finale.
plausibel plausibel 16:29 14.08.2017

Re: Blog

:)

Milan Novković Milan Novković 16:29 14.08.2017

Re: Blog

maksa83
To je ili veličanstven pothvat u kome su imali i puno sreće ili velika prevara (koju je jako teško sakriti, taj pothvat mi izlegda skoro težak kao i sam let, jer kako kaže Bendžamin Frenklin - "ako hoćeš da dvojica sačuvaju tajnu, jedan od njih mora da bude mrtav" ).

Kad vidiš Saturn 5 raketu "rastegneš" se nekako do 75%, malo zažmuriš pa se rastegneš.

Spustiti se - ajd, pomozi bože, ne gađaš kvadratni metar neko kvadratni "pašnjak" na Mesecu.

Al onda treba da vratiš ljude - orbiter gore piči - prve mesečeva kosmička brzina je 4-5 brzine metka (Dirty Harry i slično, ne onih "super-profi" na visini od oko kilometar - a sve ispod 100 Km je preopasno, varijacije u gravitaciji te destabiliše.

Ovi kilometri zafrkavaju - ako uslikaš nebo iz orbitera, sa zvezdama, pa prodaš kao fotku sa površine, dođe ti posle 5 godina neki klinac, bukvalno, pa kaže "ovo nije sa površine", zbog paralakse.

A tih godina je na stotine pa hiljade novih meteorita u meteoritskom pojasu otkrivano godišnje, ogroman broj od strane amatera, pa imaš situaciju - ni otkrivene ni neotkrivene ne smeš da imaš na fotkama pošto se odmah primeti paralaksa ako lažeš 100Km isli slično. Nemoguć posao, pošto ne možeš od neotkrivenih, koji su tamo uslikani pa doneti an zemlju, da znaš da li su meteoriti ili zvezde, pa samo njih da pobrišeš, i otkrivene. A i da umeš opet bi te sustigao neki klinac bez manira rečima "a kako to da se vide samo zvezde a ne i meteori".

Pa bi, ako nisi sleteo, a bio u orbiti i fotkao, morao da brišeš sve sa neba.

I, igrom slučaja, baš se to desilo, i baš se na tu temu zbunili u intervjuima, i menjali priču

Ali opet se setiš Saturna 5, Spejs Šatl bebica za to, i sve zaboravljeno

I ne razmišljaš koliko je zeznuto juriti nešto što se kreće 1.5 - 2 Km u sekundu, dune kosmički vetrić a ti ode u stranu 100m za nekoliko sekundi, o šumu u mlaznicama motora pa količini goriva - psihijatar bi ti trebao na licu mesta da ti smiri navigacione ruke
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:39 14.08.2017

Re: Blog

Brajović se malo zanese u odbrani ženske stvar

Не, заиста, не.
1) Постоје генске и морфолошке и биохемијске и неуралне разлике међу мушкарцима и женама, између мушког и женског пола, без сумње
2) У једној ситуације оне ће проузрокавати доминацију женског пола (матријархат на Криту или Кини или Индији или међу бонобо мајмунима, хијенама, слоновима), у другој, далчеко чешћој, доминацију мушкраца.
3) То што су у историји успешно остварене заједнице са доминацијом жена јесте доказ да мушка цивилизација није нужно једина могућа;
4) То што су мушкарци били инфериорни у тим цивилизацијама јесте, ваљда, доказ да је и данашња женска "инфериорност" условност и производ random историјских збивања. (Мислим да неки кажу за ово "стохастика".)
5) Полност, жемскост или мушкост, тек је у биолошком смислу непромењљива. У социјалном конструкту античког доба женска полност је дефинисала мушкарце који су били пасивни у хомесексуалним односима, разликовање полова имало је смисао пасивно-активно. Просто, социјални конструкт је такав. Постоје заједнџце у којим су мушкарци поасивни. Шта, онда, то значи? Да је одлика муишкараца пасивност?
6) Све је социјални (неки овде кажу културни) конструкт. Све. Осима самог чин рађања и лактације, све остало, што ми везујемо као полну одлику, настало је као производ КОНТЕСТУАЛИЗОВАНИХ социјалних односа, којим је eлементарна наша билогија дала замајац и смер, АЛИ НИКаКО НЕПШРОМЕНЉИВ СМЕР. Отуд деце БЕЗ КЛАСИЧНЕ УЛОГЕ МАЈКЕ (мислим да Роналдо има троје такве деце, Спарта и чика Хићо имали су сличне концепте), а у будућности, кад развијемо потпуно развој беба ван женског тела, тек ће се све јасније разгрнути та магла око свега овога, па и условности дефиниција женско-мушко.

Да, неке биохемијске ствари дају неке склоности, али не да се мајмуни играју с камионима. Ми смо антропоморфирали њихово окружење и њих саме, а они су сасвим нешто друго видели у играчкама, камионе сигурно не.

Јбммумиша, уморан сам, па ништа од бистрих мисли.
Но, можда сам и ја инфериоран, као жене, можда имам ту жеснску особину, па ми уопше не иде?

Необично ми је да једна жена (мислим на принципесу ;-) брани њихов инфериоран положај?!
tyson tyson 17:50 14.08.2017

Re: Blog

ali itekako ima ljudi (da ne kažem blogera) koji su dubinski i suštinski ubjeđeni da žene nisu samo različite nego inferiorne..
ako baš ne u svemu a onda svakako u svakom poslu..

To ti tako utripuješ i onda se svađaš sa samom sobom. Pa se posle pitaš što svi pobegoše iz te rasprave.


tyson tyson 17:53 14.08.2017

Re: Blog

U americkoj vojsci bi ih bilo kudikamo vise da se i dan danas ne zataskavaju astronomske cifre maltretiranja i silovanja da ih sto vise odustane i obeshrabri da se u vojsku prijavljuju.

Hm; logički, ova konstrukcija je problematična.


principessa_etrusca principessa_etrusca 17:59 14.08.2017

Re: Blog

Но, можда сам и ја инфериоран, као жене, можда имам ту жеснску особину, па ми уопше не иде?

Необично ми је да једна жена (мислим на принципесу ;-) брани њихов инфериоран положај?!


Не знам одакле ово? Који инфериорни положај ја браним?

Ја се залажем за меритократију, насупрот позитивној дискриминацији за коју мислим да је увредљива за сваку (способну) жену.

(Замисли само како би било када би се девојчицама додавали поени на математичким такмичењима зато што су девојчице.)
tyson tyson 18:02 14.08.2017

Re: Blog

Ne, nije naravno iskljucivo zenski posao na checkpoint, htela sam da kazem da ih ne guraju na kancelarijske poslove za vreme odsluzenja vojnog roka kad su sposobne za one najodgovornije.

BTW si gledala "Zero Motivation" film?


Milan Novković Milan Novković 18:11 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic

Predraže, ti koristiš reč "sve" u semantički nategnutom smislu, do pucanja, po mom mišljenju.

Nije to "sve" baš toliko jako, tj moraš baš da maltretiraš decu da bi ga dokazao.

Pazi, neurolozi su pametni ljudi, kao i svi ostali, pa pshiholozi, neki od njih, među najboljima, nalete na interesantan slučaj pa se onda ceo tim bavi tim slučajem mesecima ili godinama.

Neke stvari su i uvezane do te mere da više ne pomaže plastičnost mozga u prevezivanju.

Evo još šta kaže žena, decenimajama je neurolog, napisla knjigu, sve pre toga pročitala - lista referenci joj je pola kjnige (pre ove kjnige je napisala kjnigu o ženskom mozgu, sretala se sa stotinama roditelja i dece):

(tačnije, kjniga joj ima 271 stranicu, od 136., ogrom slučaja od pola, idu notes i references što se tiče rada drugih - baš se potrudila, i džaba joj decenije rada i meni dani čitanja ako su stvari tako rposte kao što ti pričaš.

A zatim idu i ostali, jedan od najboljih u svetu uzme ceo tim, čoveka sa povređenom amigdalom, pa "brsti" tako godinu dana - čudesne priče, i muškarci imaju tu amigdalu veću - nemoš da je "masiraš" kontekstom i socijalnim konstruktima - možeš da nam masiraš racio i emocije, ali silnom, silnom prisilom)

(misli, da ne davim više, desetine sam ih pročitao, ne toliko što sam hteo, iako je i to kad je svest u pitanju,. nego sam morao, bila mi dužnost)

Mislim, jeste mozak plastičan, žestoko, ali postoje granice, to sve i ona kaže, i više manje svi ostali, bar ako računam kjnige (igrom slučaja na ovu temu, ja se obično više informišem iz članaka i radova).

(Kindle mi gubi paragraph info kako kopiram, a mrzi me da jurim prorede)

What Makes a Man

YOU COULD SAY that my whole career prepared me to write my first book, The Female Brain. As a medical student I had been shocked to discover that major scientific research frequently excluded women because it was believed that their menstrual cycles would ruin the data. That meant that large areas of science and medicine used the male as the “default” model for understanding human biology and behavior, and only in the past few years has that really begun to change. My early discovery of this basic inequity led me to base my career at Harvard and the University of California– San Francisco (UCSF) around understanding how hormones affect the female and male brains differently and to found the Women’s Mood and Hormone Clinic. Ultimately that work led me to write The Female Brain, which addressed the brain structures and hormonal biology that create a uniquely female reality at every stage of life. The distinct brain structures and hormonal biology in the male similarly produce a uniquely male reality. But as I considered writing The Male Brain, nearly everyone I consulted made the same joke: “That will be a short book! Maybe more of a pamphlet.” I realized that the idea that the male is the default-model human still deeply pervades our culture. The male is considered simple; the female, complex. Yet my clinical work and the research in many fields, from neuroscience to evolutionary biology, show a different picture. Simplifying the entire male brain to just the “brain below the belt” is a good setup for jokes, but it hardly represents the totality of a man’s brain. There are also the seek-and-pursue baby boy brain; the must-move-or-I-will-die toddler brain; the sleep-deprived, deeply bored, risk-taking teen brain; the passionately bonded mating brain; the besotted daddy brain; the obsessed-with-hierarchy aggressive brain; and the fix-it-fast emotional brain. In reality, the male brain is a lean, mean problem-solving machine. The vast new body of brain science together with the work I’ve done with my male patients have convinced me that through every phase of life, the unique brain structures and hormones of boys and men create a male reality that is fundamentally different from the female one and all too frequently oversimplified and misunderstood. Male and female brains are different from the moment of conception. It seems obvious to say that all the cells in a man’s brain and body are male. Yet this means that there are deep differences, at the level of every cell, between the male and female brain. A male cell has a Y chromosome and the female does not. That small but significant difference begins to play out early in the brain as genes set the stage for later amplification by hormones. By eight weeks after conception, the tiny male testicles begin to produce enough testosterone to marinate the brain and fundamentally alter its structure. Over the course of a man’s life, the brain will be formed and re-formed according to a blueprint drafted both by genes and male sex hormones. And this male brain biology produces his distinctly male behaviors. The Male Brain draws on my twenty-five years of clinical experience as a neuropsychiatrist. It presents research findings from the advances over the past decade in our understanding of developmental neuroendocrinology, genetics, and molecular neuroscience. It offers samplings from neuropsychology, cognitive neuroscience, child development, brain imaging, and psychoneuroendocrinology. It explores primatology, animal studies, and observation of infants, children, and teens, seeking insights into how particular behaviors are programmed into the male brain by a combination of nature and nurture. During this time, advances in genetics, electrophysiology, and noninvasive brain-mapping technology have ignited a revolution in neuroscientific research and theory. Powerful new scientific tools, such as genetic and chemical tracers, positron-emission tomography (PET) and functional magnetic resonance imaging (fMRI), now allow us to see inside the working human brain while it’s solving problems, producing words, retrieving memories, making decisions, noticing facial expression, falling in love, listening to babies cry, and feeling anger, sadness, or fear. As a result, scientists have recorded a catalog of genetic, structural, chemical, hormonal, and brain-processing differences between women and men. In the female brain, the hormones estrogen, progesterone, and oxytocin predispose brain circuits toward female-typical behaviors. In the male brain, it’s testosterone, vasopressin, and a hormone called MIS (Müllerian inhibiting substance) that have the earliest and most enduring effects. The behavioral influences of male and female hormones on the brain are major. We have learned that men use different brain circuits to process spatial information and solve emotional problems. Their brain circuits and nervous system are wired to their muscles differently— especially in the face. The female and male brains hear, see, intuit, and gauge what others are feeling in their own special ways. Overall, the brain circuits in male and female brains are very similar, but men and women can arrive at and accomplish the same goals and tasks using different circuits. We also know that men have two and a half times the brain space devoted to sexual drive in their hypothalamus. Sexual thoughts flicker in the background of a man’s visual cortex all day and night, making him always at the ready for seizing sexual opportunity. Women don’t always realize that the penis has a mind of its own— for neurological reasons. And mating is as important to men as it is to women. Once a man’s love and lust circuits are in sync, he falls just as head over heels in love as a woman— perhaps even more so. When a baby is on the way, the male brain changes in specific and dramatic ways to form the daddy brain. Men also have larger brain centers for muscular action and aggression. His brain circuits for mate protection and territorial defense are hormonally primed for action starting at puberty. Pecking order and hierarchy matter more deeply to men than most women realize. Men also have larger processors in the core of the most primitive area of the brain, which registers fear and triggers protective aggression— the amygdala. This is why some men will fight to the death defending their loved ones. What’s more, when faced with a loved one’s emotional distress, his brain area for problem solving and fixing the situation will immediately spark. I must have been dimly aware of this long catalog of distinctive male behaviors when I first found out, twenty-one years ago, that the baby I was carrying had a Y chromosome. I immediately thought, Oh dear. What am I going to do with a boy? Up until that moment, I realized, I had unconsciously been thinking It’s a girl! and feeling confident that my own female life experiences could guide me in raising a daughter. I was right to be nervous. My lack of boy-smarts was about to matter more than I imagined. I now know from my twenty-five years of research and clinical work that both men and women have a deep misunderstanding of the biological and social instincts that drive the other sex. As women, we may love men, live with men, and bear sons, but we have yet to understand men and boys. They are more than their gender and sexuality, and yet it is intrinsic to who they are. And it further complicates matters that neither women nor men have a good sense of what the others’ brains or bodies are doing from one moment to the next. We are mostly oblivious to the underlying work performed by different genes, neurochemicals, and hormones. Our understanding of essential gender differences is crucial because biology does not tell the whole story. While the distinction between boy and girl brains begins biologically, recent research shows that this is only the beginning. The brain’s architecture is not set in stone at birth or by the end of childhood, as was once believed, but continues to change throughout life. Rather than being immutable, our brains are much more plastic and changeable than scientists believed a decade ago. The human brain is also the most talented learning machine we know. So our culture and how we are taught to behave play a big role in shaping and reshaping our brains. If a boy is raised to “be a man,” then by the time he becomes an adult, his brain’s architecture and circuitry, already predisposed that way, are further contoured for “manhood.” Once he reaches manhood, he will likely find himself pondering an age-old question: What do women want? While no one has a definitive answer to that question, men do know what women and society in general want and expect from them. Men must be strong, brave, and independent. They grow up with the pressure to suppress their fear and pain, to hide their softer emotions, to stand confidently in the face of challenge. New research shows that their brain circuits will architecturally change to reflect this emotional suppression. Although they crave closeness and cuddling as much or perhaps even more than women, if they show these desires, they are misjudged as soft or weak by other men and by women, too. We humans are first and foremost social creatures, with brains that quickly learn to perform in socially acceptable ways. By adulthood, most men and women have learned to behave in a gender-appropriate manner. But how much of this gendered behavior is innate and how much is learned? Are the miscommunications between men and women biologically based? This book aims to answer these questions. And the answers may surprise you. If men and women, parents and teachers, start out with a deeper understanding of the male brain, how it forms, how it is shaped in boyhood, and the way it comes to see reality during and after the teen years, we can create more realistic expectations for boys and men. Gaining a deeper understanding of biological gender differences can also help to dispel the simplified and negative stereotypes of masculinity that both women and men have come to accept. This book provides a behind-the-scenes brain’s-eye view of little boys, tumultuous teens, men on the mating hunt, fathers, and grandfathers. As I take readers through the phases of the male brain’s life, my hope is that men will gain a greater understanding of their deepest drives and women will catch a glimpse of the world through male-colored glasses. We are entering an era, finally, when both men and women can begin to understand their distinct biology and how it affects their lives. If we know how a biological brain state is guiding our impulses, we can choose how to act, or to not act, rather than merely following our compulsions. If you’re a man, this knowledge can not only help you understand and harness your unique male brain power, but it can also help you understand your sons, your father, and other men in your life. If you’re a woman, this book will help you interpret and comprehend the intricacies of the male brain. With that new information, you can help your sons and husbands to be truer to their nature and feel more compassionate toward your father. Over the years, as I have been writing this book, I have come to see the men I love most— my son, my husband, my brother, and my father— in a new light. It is my hope that this book will help the male brain to be seen and understood as the fine-tuned and complex instrument that it actually is.

Brizendine, Louann. The Male Brain Transworld. Kindle Edition.
princi princi 18:31 14.08.2017

Re: Blog

(Замисли само како би било када би се девојчицама додавали поени на математичким такмичењима зато што су девојчице.)

Misliš, Evropske matematičke olimpijade za devojčice?
Milan Novković Milan Novković 18:38 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic

Но, можда сам и ја инфериоран, као жене, можда имам ту жеснску особину, па ми уопше не иде?

Dobro, ja pričam sa tobom i komentarišem a propustio sam te delove o inferiornostima, sorry - tj ima 300 komentara a ja nemam vremena.

Evo po sećanju, a taman je počelo da mi bledi, fakti i moja zezanja:

Bebe kada se rode, jedna od prvih stvari što se primećuje, kažu mnogi, je da devojčice gledaju više i pažljivije u majku od dečaka, koji ubrzo počnu da "lutaju" (ovo posle onog obeućenog perioda posle porođaja kad se, bar meni, činilo ko da bebe nisu sa ovog sveta još im nije "usađena" svest, a u stvari su "šokirane".

Nači prosto, zaključujem, devojčice kažu "Ovo neko friendly i pametno biće, daj da vidim ša može da se nauči od njega".

A dečaci "Nice, al ovo malo dosadno, daj da vidim šta koga mogu da pobedim i da li se neko šunja u okolini".

E sad, ti možeš da pomeraš socijani konstrukt tako što ćeš majke da učiš šta-kako i koliko bučno da rade i pričaju pa da i dečaci više gledaju u njih, ali čemu?!
zemljanin zemljanin 19:03 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic

1) Постоје генске и морфолошке и биохемијске и неуралне разлике међу мушкарцима и женама, између мушког и женског пола, без сумње
2) У једној ситуације оне ће проузрокавати доминацију женског пола (матријархат на Криту или Кини или Индији или међу бонобо мајмунима, хијенама, слоновима), у другој, далчеко чешћој, доминацију мушкраца.
3) То што су у историји успешно остварене заједнице са доминацијом жена јесте доказ да мушка цивилизација није нужно једина могућа;
4) То што су мушкарци били инфериорни у тим цивилизацијама јесте, ваљда, доказ да је и данашња женска "инфериорност" условност и производ random историјских збивања. (Мислим да неки кажу за ово "стохастика".)
5) Полност, жемскост или мушкост, тек је у биолошком смислу непромењљива. У социјалном конструкту античког доба женска полност је дефинисала мушкарце који су били пасивни у хомесексуалним односима, разликовање полова имало је смисао пасивно-активно. Просто, социјални конструкт је такав. Постоје заједнџце у којим су мушкарци поасивни. Шта, онда, то значи? Да је одлика муишкараца пасивност?
6) Све је социјални (неки овде кажу културни) конструкт. Све. Осима самог чин рађања и лактације, све остало, што ми везујемо као полну одлику, настало је као производ КОНТЕСТУАЛИЗОВАНИХ социјалних односа, којим је eлементарна наша билогија дала замајац и смер, АЛИ НИКаКО НЕПШРОМЕНЉИВ СМЕР.


Milan Novković

Kad vidiš Saturn 5 raketu "rastegneš" se nekako do 75%, malo zažmuriš pa se rastegneš.

postoji knjiga, maltene emciklopedija. Milivoja Jugina o svim raketama, satelitima I projektima do samog sletanja na Mesec sa sve matematikom I fizikom iza toga. Zaboravio sam naziv, ne cita se kao knjiga, vuse se studira ali dopunjava sve nedostajuce procente

EDIT. *Put u Kosmos* je knjiga ... naravno ono mat I fizika je na nivou potrebnom za obrazovanog citaoca nije studija nebeske mehanike
principessa_etrusca principessa_etrusca 19:05 14.08.2017

Re: Blog

princi
(Замисли само како би било када би се девојчицама додавали поени на математичким такмичењима зато што су девојчице.)

Misliš, Evropske matematičke olimpijade za devojčice?

Софија Ковалевскаја се окреће у гробу!
princi princi 19:25 14.08.2017

Re: Blog

principessa_etrusca
princi
(Замисли само како би било када би се девојчицама додавали поени на математичким такмичењима зато што су девојчице.)

Misliš, Evropske matematičke olimpijade za devojčice?

Софија Ковалевскаја се окреће у гробу!

I Emmy Noether. Ali to je snaga ona kulturnih konstrukata koju sam spomenuo koju desetinu komentara ranije: kultura ume da bude zastrašujuća i čudovišna, ali upravo nas ona i samo ona čini ljudima. Bez nje smo samo još jedah hominid kome otkucava vreme.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:53 14.08.2017

Re: Blog

Men also have larger processors in the core of the most primitive area of the brain, which registers fear and triggers protective aggression— the amygdala.. This is why some men will fight to the death defending their loved ones.

Да, Саполски (ког једино и читам и пратим у овој области, већ месецима) никад овако нешто не би написао, оно подвучено. Јер је једносмерно, деконтекстуализовано, а у крајњем случају и нетачно.
Although they crave closeness and cuddling as much or perhaps even more than women, if they show these desires, they are misjudged as soft or weak by other men and by women, to

Па, Милане, ово је потврда, потпуно, социјалног конструкта. Потпуно. А да не кажем да је једна лоша и нетачна генерлизација. (Да не качим сад овде Богољуба Карића који се грли с Миланком, а он, ваљда, важи за мушкарчину???)

By adulthood, most men and women have learned to behave in a gender-appropriate manner. But how much of this gendered behavior is innate and how much is learned? Are the miscommunications between men and women biologically based? This book aims to answer these questions.

Да, ово ми треба. Побринућу се и да њу ишчитам.

Но, фали ми та контекстуализација свега, јер нема сепаратног дејства и једносмерних црта: тестостерон није носилац агресије, већ појачава наше ишчитавање опасности и буди страх, диже узбуну; окситоцин није хормон само љубави -- мајке према детету, човека према псу (кад милујете куче и тепате му, ваш мозак лучи окситоцин, не прави разлику што је куче у питњу), bromаnce партнера према партнеру -- већ и хормон који служи да друге искључи из нашег круга, да нас емотивно изолује, "острани" нам друге.

План ми је да за два месеца да објавим блог о Саполском. Надам се том року.
До тад ћу, ваљда, стићи да ишчитам и Louann Brizendine.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:55 14.08.2017

Re: Blog

Софија Ковалевскаја се окреће у гробу!

Pics or it did not happen.
milisav68 milisav68 20:15 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic

4) То што су мушкарци били инфериорни у тим цивилизацијама јесте, ваљда, доказ да је и данашња женска "инфериорност" условност и [u]производ random историјских збивања. [u]

Pa nije, zato što je civilizacija "proizvod" evolucije, gde vlada zakon jačeg (bržeg, pametnijeg...).

S obzirom na učestalost pojave, više deluje kao ekstrem ili slučajnost.

Sa druge strane postoji pitanje zašto su se ljudi toliko drstično "odvojili" od ostalih životinja (primata)?

Šta je to, što ih je nateralo da više (i uopšte) razmišljaju?
Milan Novković Milan Novković 20:26 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic
en also have larger processors in the core of the most primitive area of the brain, which registers fear and triggers protective aggression— the amygdala.. This is why some men will fight to the death defending their loved ones.

Да, Саполски (ког једино и читам и пратим у овој области, већ месецима) никад овако нешто не би написао, оно подвучено. Јер је једносмерно, деконтекстуализовано, а у крајњем случају и нетачно.

Nebitno je kako je rekla, tj koliko nepažljivo (ja sam joj zbog manira prestao gledati TED prezentaciju jako brzo, al ajd, imao sam kjnige iza sebe

Iz pozicije profesionalca ono kako Sapolski priča je amaterski i besmisleno, ali njegova ciljna grupa je druga, ona što veruje u gen za matematiku, koji ne postoji, pa bij ma morao da iskočim iz okvira petominutnog videoa za amatere da bih ga bolje ocenio.

A jedan veći od njih oboje zajedno, Antonio Damasio, ti u kjnizi Dekartova Greška ide sa timom u sitna crevca te amigdale, npr, potpuno je fascinantna priča i bitna joj je veličina.
Па, Милане, ово је потврда, потпуно, социјалног конструкта. Потпуно.

Pa ne negiram ti ja to, kvalitativno, ja sam za, nego se žestoko protivim onim 100% kvantifikatorima, pa silovanju tih konstrukata i konteksta da bi se ugurali u 100%
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:33 14.08.2017

Re: Blog

"proizvod" evolucije, gde vlada zakon jačeg (bržeg, pametnijeg...)

:)
Netačno.
U evoluciji jači-brži-pametniji ume da strada, a pobednik je -- raznvrsniji, spremniji na promenu. Evolucija nije progres, pre će biti razgranjavanje na različite strane.
alselone alselone 20:47 14.08.2017

Re: Blog

Evolucija nije progres


Progres u datim uslovima.
Milan Novković Milan Novković 20:47 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic
Да, Саполски (ког једино и читам и пратим у овој области, већ месецима)

Ček, ovo mi je promaklo

Pa ću namerno da te "mučim"

Eto, možda nisi zano, ne jedna od desnih ruku, nego the desna ruka lingvističkog trudbenišva je "Spatial intelligence", pa na ovom mestu imaš fascinanatan uvod, i imena, ona su the mučenje
тестостерон није носилац агресије

Ma dobro, mi to pojednostavljujemo, em smo amateri im i profesionalci to rade, evo baš Sapolski u tvojim klipovima.

Mislim, evo ti rekontra onda, nije testosteron ali je bliže "istini" triplet, [testosterone, vasopressin,MIS (Müllerian inhibiting substance)]

TESTOSTERONEZeus. King of the male hormones, he is dominant, aggressive, and all-powerful. Focused and goal-oriented, he feverishly builds all that is male, including the compulsion to outrank other males in the pecking order. He drives the masculine sweat glands to produce the come-hither smell of manhood— androstenedione. He activates the sex and aggression circuits, and he’s single-minded in his dogged pursuit of his desired mate. Prized for his confidence and bravery, he can be a convincing seducer, but when he’s irritable, he can be the grouchiest of bears.

VASOPRESSINThe White Knight. Vasopressin is the hormone of gallantry and monogamy, aggressively protecting and defending turf, mate, and children. Along with testosterone, he runs the male brain circuits and enhances masculinity.

MÜLLERIAN INHIBITING SUBSTANCE (MIS)— Hercules. He’s strong, tough, and fearless. Also known as the Defeminizer, he ruthlessly strips away all that is feminine from the male. MIS builds brain circuits for exploratory behavior, suppresses brain circuits for female-type behaviors, destroys the female reproductive organs, and helps build the male reproductive organs and brain circuits.

Žene imaju svojih 50%, naravno, knjiga ide dalje, i sve je to fino izbalansirano pomalo:

- Prvo geni, stina razlika

- Pa trudnoća - sitna razlika

- Pa prva "analiza" Majke Inc. - sitna razlika

- Pa igranje - sad odjednom značajna, pošto mozak počinje da se uvezuje

.... sitnice koje se množe, jedna drugoj služe kao poluga.
alselone alselone 20:49 14.08.2017

Re: Blog

Kuda plovi ovaj brod.

milisav68 milisav68 21:00 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic

U evoluciji jači-brži-pametniji ume da strada, a pobednik je -- raznvrsniji, spremniji na promenu. Evolucija nije progres, pre će biti razgranjavanje na različite strane.

Ume i raznovrsniji da strada.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:06 14.08.2017

Re: Blog

Kuda plovi ovaj brod.

Ako ćeš iskreno?
Izuzetno zanimljivo...
Barem meni.

Inače, ovo što kaže Milan (disclaimer: koga nerviraju moje "ispovedne epizode", nek se sad isključi), ja mislim da sam drugačije "umrežen" u segmentu (uopšte) jezika. Mislim da ga vidim kao što ga, gigantska većina vas, uopšte ne vidite. Moje metaforizacije, uviđanje odnosa, traženje rešenja, ritam rečenica, prosto su izrađeniji nego kod prosečnog, pa i veštog čitaoca. No, to ne znači da pišem zanimljivo, niti pametno. To samo znači da ja jezik i rečenice i ritam i značenja vidim dublje, kompaktnije, veštije pa i pametnije nego neuvežban mozak.

Meni je glavni pokazatelj moje jezičke veštine da mogu, s priličnom lakoćom, da kopiram bilo koji stil-ideosinkraziju pojedinog pisca. Baš bilo koji. Da li Vaska Popu ili Matiju Bećkovića, meni je svejedno. Ja ih iščitam, razumem (podsvesno) kako su strukturirane njihove metafore, veze, semantika, i mogu to da savršeno reprodukujem. Evo ga Matija Bećković:

НЕ ДАМ ЈА ТЕБИ!

Не дам ја теби, мајчин сине!
А могло би то, да ја хоћу.

Мени би и камен пупољ пуштио,
и шуму с рудине у тор бих загнао.
Ја ђе погледам, ко прољеће да дође;
ђе се намрштим — гладна година.

Знам ти ја за све медецину:
врг амо, врг тамо, напирлај, натуци,
удри, одери, па ено виђи —
под кокотом јаје,
на драчи малина,
о вериге душа,
да присмочиш — мрса од сувомразице.

Ано! и с оцем копиле
и с мајком нахоче,
нећеш ти мени!

Поћераћу те ја кано Тара трупину,
сољу ћу ти уши натрљат.
А кад бих ја хћео, и да ти можеш,
па да ти дам, ал ти ни узети не знаш,
дако и то једном буде, а богуми неће,
и од тебе би, биће, пјесник изаша.

А не грдо, да ни за под камен ниси.

Рђо веља, гори си од мокрог барута.
Да на тебе воду сипљу,
не би ти је земља примила.
И да те наглавце претуре,
опет би ти задњица на врху била.

Теж утебе ријеч чути
но клинац у багрем ућерат.

Е вала, нећеш ти мени, мајчин сине.
Нећеш ти мени песме писат.

Не дам ја теби!

Овде је реч о оно што се данас зове neuro plasticity, способност мозгa да гради нове и другачијe везе у складу са његовим "трeнингом".

P.S.
Evo na HRVATSKOM KNJIGE KOJU MILAN CITIRA "ŽENSKI MOZAK" LOUANN BRIZENDINE
emsiemsi emsiemsi 21:14 14.08.2017

Re: Blog

maksa83
Pazi kad sam pročitao bez grlića.

A pazi kad sam ja ovo pročitao bez glavića.

Као и сам што сам прочитао ! Ајде да нисам једино ја ћорав !
Сто му гличева на тектроникс осцилоскопу !
alselone alselone 21:14 14.08.2017

Re: Blog

Izuzetno zanimljivo...


Aha. Otvara sirok spektar interpretacija.
alselone alselone 21:18 14.08.2017

Re: Blog

Meni je glavni pokazatelj moje jezičke veštine


Uzgred, ja imam osecaj da ti cesce dokazujes svoje besednistvo nego sto zaista branis svoje stavove. Kao u takmicenjima o debatovanju. Vise "bodova" dobijes, sto nerealniji stav odbranis.
Milan Novković Milan Novković 21:18 14.08.2017

Re: Blog

Predrag Brajovic

P.S.
Evo na HRVATSKOM KNJIGE KOJU MILAN CITIRA "ŽENSKI MOZAK" LOUANN BRIZENDINE

Ok, video si joj CV.

A to kako priča .... jesi li video nekad Elon Muska - ne bi mu dao da ti vodi "Draga Saveta" rubriku u lokalnim novinama
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:25 14.08.2017

Re: Blog

Vise "bodova" dobijes, sto nerealniji stav odbranis.

:))))))))))
То би била реторика, реторичка вештина.

Топло, по ко зна који пут, препоручујем Демоcтенове говоре, у било ком преводу. Има се шта научити, сви трикови беседништва су ту, мајсторски увезани. У ствари, цео концепт наступа је ту, како да опчиниш публику, али на достојанствен начин.

У међувремену, да га цитирам -- „Све људе на међи живота чека смрт, па да се ко и у кућицу затвори и ондје чучи..."

До тада не треба дангубити.
alselone alselone 21:30 14.08.2017

Re: Blog

У ствари, цео концепт наступа је ту, како да опчиниш публику, али на достојанствен начин.


Kad u jednom momentu budem masterirao ovu temu, vise cu se uzdati u neverbalnu komunikaciju. Da, svakako, vestina debatovanja ili retorike ima znacajnu ulogu, ali na kratke staze, sastanak ili dva, 15 minuta, prvi susret, pitch, prezentacija - neverbalna komunikacija ima mnogo znacajniju ulogu.
principessa_etrusca principessa_etrusca 21:54 14.08.2017

Re: Blog

marco_de.manccini
Софија Ковалевскаја се окреће у гробу!

Pics or it did not happen.

Блажени који не видеше, а повероваше.
niccolo niccolo 22:06 14.08.2017

Re: Blog

Da, svakako, vestina debatovanja ili retorike ima znacajnu ulogu, ali na kratke staze, sastanak ili dva, 15 minuta, prvi susret, pitch, prezentacija - neverbalna komunikacija ima mnogo znacajniju ulogu.

Uh, pa to ti je neodvojivo. To šta ćeš da kažeš uživo je samo parčence, ostatak je "govor tela" dok to govoriš (vidi kod mene jedan od prvih blogova, o Frini, to ti je primer ubedljivog neverbalnog argumenta u ključnom momentu).

Nego, da iskoristim da prokomentarišem i nešto Brajovićevo odozgore, iako možda nije u direktnoj vezi s onim što su gore diskutovali, više da samo primetim
или да немају право на располагање имовином, а, гле, знају да располажу имовином...

Istorijski je karakteristično da dok je društvo siromašno nema demokratije u raspolaganju imovinom tj. kada porodica ima malo s čime raspolaže, po pravilu će samo jedna osoba odlučivati o svom raspolaganju. Na taj način se lakše čuva to malo. A to onda vuče i gomilu drugih pravila. Kako društvo postaje bogatije, tako se i raspolaganje demokratizuje i počinju i ostali članovi porodice da dobijaju pravo da raspolažu.
Jaril Jaril 22:07 14.08.2017

Re: Blog

Milan Novković


Опрезно са неуропсихологијом. Ово што пише за вазопресин читам први пут. вазопресин је код мушкараца везан за постизање ерекције јер примарно утиче на крвне судове. Како се дошло до психолошкихаспеката? Многи неуролози поскоче до закључка иако су методе испитивања врло проблематичне. Нпр. то што је нека зона мозга већа и даље није јасно како тачно утиче на психолошка својства. Нпр. мозак мушкарца музичара има већи корпус калозум од мушкарца немузичара, па отуд ширење идеје да сви треба нешто да свирају како би имали супериорнији мозак. А у ствари се не зна како тачно та разлика утиче на функционисање мушкараца. Веће не значи и боље. Стриатум, који учествује у доношењу одлука, јесте тањи код шахиста и зависника од порнографије. Једно од могућих веза јесте разматрање бројних опција које стоје на располагању.
Оно што је грешка јесте веза између хипокампуса и слоновског памћења. Хипокампус је задужен за краткоточну меморију распона од неколико секунди.
Такође и у твојим коментарима постоји и неконзистенција јер би већ амигдала требало да повлачи и већи хипокампус. Амигдала није повезана само са страхом, што је специјализација десне амигдале, већ и са позитивним емоцијама што се доминантно налази у левој амигдали.

Опрезно са свим тим знањем, јер и када се погледа шта и како смо у стању да снимимо у мозгу, видимо да су то махом одокативне слике. Још увек не можемо видети понашање сваког појединачног неурона. А ни у мерења неуротрансмитера се не бих баш заклео.

Брајовићу, што не изгура радикални конструктивизам до краја? Па да на Максино 'утемељење у биологији' одговориш како су и наше представе о биологији скупови социјалних конструката, тј. различитих модела који откривају само наше начине размишљања, али не говоре ништта о ономе што се поставља као објекат проучавања те биологије. Мислим, ту би дискусија тек могла да постане пичвајз.
alselone alselone 22:08 14.08.2017

Re: Blog

vidi kod mene jedan od prvih blogova, o Frini,

NIsam cito al sam verovatno komentariso.
alselone alselone 22:09 14.08.2017

Re: Blog

Још увек не можемо видети понашање сваког појединачног неурона.


Mozemo videti ponasanje mirror neurona.
alselone alselone 22:12 14.08.2017

Re: Blog

Mene samo u ovoj celoj "mi smo tabula raza, to da li volimo picu, prst u dupe ili celu kitu u dupe odredjuje kultura" prici zanima prica o feromonima.
Milan Novković Milan Novković 22:33 14.08.2017

Re: Blog

Jaril
Milan Novković


Опрезно са неуропсихологијом. Ово што пише за вазопресин читам први пут. вазопресин је код мушкараца везан за постизање ерекције јер примарно утиче на крвне судове. Како се дошло до психолошкихаспеката? Многи неуролози поскоче до закључка иако су методе испитивања врло проблематичне. Нпр. то што је нека зона мозга већа и даље није јасно како тачно утиче на психолошка својства. Нпр. мозак мушкарца музичара има већи корпус калозум од мушкарца немузичара, па отуд ширење идеје да сви треба нешто да свирају како би имали супериорнији мозак. А у ствари се не зна како тачно та разлика утиче на функционисање мушкараца. Веће не значи и боље. Стриатум, који учествује у доношењу одлука, јесте тањи код шахиста и зависника од порнографије. Једно од могућих веза јесте разматрање бројних опција које стоје на располагању.
Оно што је грешка јесте веза између хипокампуса и слоновског памћења. Хипокампус је задужен за краткоточну меморију распона од неколико секунди.
Такође и у твојим коментарима постоји и неконзистенција јер би већ амигдала требало да повлачи и већи хипокампус. Амигдала није повезана само са страхом, што је специјализација десне амигдале, већ и са позитивним емоцијама што се доминантно налази у левој амигдали.

Опрезно са свим тим знањем, јер и када се погледа шта и како смо у стању да снимимо у мозгу, видимо да су то махом одокативне слике. Још увек не можемо видети понашање сваког појединачног неурона. А ни у мерења неуротрансмитера се не бих баш заклео.

Брајовићу, што не изгура радикални конструктивизам до краја? Па да на Максино 'утемељење у биологији' одговориш како су и наше представе о биологији скупови социјалних конструката, тј. различитих модела који откривају само наше начине размишљања, али не говоре ништта о ономе што се поставља као објекат проучавања те биологије. Мислим, ту би дискусија тек могла да постане пичвајз.

Oprezan sam dosta
U metrou sam pa ukratko - ne lepim ja previše dobro-loše atribute.

Prost primer - amigdalu možeš da posmatraš kao vrata između emocija i racija, a ima povišen broj receptora za testoateron, ključeva.
Pa šta god ispadne iz toga
Jaril Jaril 22:37 14.08.2017

Re: Blog

alselone
Још увек не можемо видети понашање сваког појединачног неурона.


Mozemo videti ponasanje mirror neurona.

Хајде прво да се неуронаучници сагласе да мирор неурони постоје код људи, па да онда пређемо на то да ли баш меримо активност сваког неурона појединачно или ипак (појачану) активност одређених зона мозга.
alselone alselone 22:45 14.08.2017

Re: Blog

Хајде прво да се неуронаучници сагласе да мирор неурони постоје код људи


Koliko moje znanje i pracenje oblasti doseze, mirror neuroni su dokazani i igraju vaznu ulogu u ucenju i primarnim reakcijama.
Jaril Jaril 23:08 14.08.2017

Re: Blog

Prost primer - amigdalu možeš da posmatraš kao vrata između emocija i racija, a ima povišen broj receptora za testoateron, ključeva.
Pa šta god ispadne iz toga

То како може да се посматра је превише слободно да би се закључивало о утицају на психолошке разлике.

Онолико колико моје знање досеже, (очигледно премало) амигдала се посматра као генератор емоција (при чему и са дефиницијом емоција нису чиста посла), а као вратар би се пре могао посматрати орбитофронтални кортекс.

Е сад, што се тиче психолошког резултата амигдале, од величине је важније (еби га, и то има) која амигдала је доминантна, па је тако код стрејт мушкараца и геј жена доминантнија десна, а код стрејт жена и геј мушкараца је доминантнија лева. А откуд ти ов да тестистерон утиче на рад амигдале? Ваљда је контра? И којим се поступком то закључило?

Оно што сам хтео да нагласим је да постоји веза између стимулуса из окружења и лучења неуротрансмитер/хормона, па се тако многе разлике између функционисања мозгова два пола могу посматрати као последица културног условљавања. Тако ће и мушкарци и жене од којих окружење очекује доминантно понашање имети већи ниво тестостерона него оне јединке од којих се очекује подређено понашање. Али ће и даље домантна жена имати мањи ниво тестостерона од субмисивног мушкарца, што прилично релативизује причу о тестостестерону као узроку доминације и такмичења.

Субмисван мушкарац ће себе подредити доминантној женки иако у апсолутним вредностима има више тестостерона. Ако је прича о тестостерону кристално јасна субмисивни мушкарци не би требало да постоје у мушко-женским односима. А постоје.

Неуронауке су јако младе. Заснивати наративе онродним улогама на њима врло вероватно јесте грешка у корацима.
Jaril Jaril 23:18 14.08.2017

Re: Blog

alselone
Хајде прво да се неуронаучници сагласе да мирор неурони постоје код људи


Koliko moje znanje i pracenje oblasti doseze, mirror neuroni su dokazani i igraju vaznu ulogu u ucenju i primarnim reakcijama.

Мислим да је та дебата још увек у току, са благим нагибом ка томе да је концепт мирор неурона погрешан и да постоје боља објашњења тог феномена.

Но, чак и да се потврде, и даље не можемо да снимамо неуроне један по један.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana