Измена Правилника о наставном плану и програму за Школску 2017/2018.
Имајући у виду Преамбулу Устава Републике Србије и чињеницу да албански живаљ чини већину становништва Косова и Метохије, неотуђивог дела територије Републике Србије, доносимо одлуку – ради побољшања међуљудких односа који су дубоко поремећени, а последица су дугогодишњих сукоба албанског и неалбанског становништва – да се у оквиру наставних планова и програма, како у основним, тако и у средњим школама и гимназијама, у сваком разреду обрађују наставне јединице везане за албанску уметност, културу, традицију, књижевност и историју и то из следећих наставних предмета:
– Српски језик и књижевност (област књижевност: историја албанске књижевности; албанска књижевност у 20. веку; савремени албански писци са простора Косова и Метохије, књижевност у клутурном контексту; област језик – дијалектологија и историја језика: утицај албанског језика на развој српског језика, утицај српског језика на развој албанског језика; култура изражавања: албански и српски језички дискурси у 20. веку и првој деценији 21. века;
– Ликовна култура: историја албанске уметности, албанска уметност и: филм, позориште, опера и балет на просторима Косова и Метохије; савремени албански уметници и њихов утицај на развој европске и српске уметности;
– Историја: старовековна и нововековна историја албанског народа; историја Албанаца на просторима Косова и Метохије – утицај, културна блага и допринос албанског народа развоју АП Косово и Метохија; знаменити Албанци са Косова и Метохије; албанско-српске везе кроз историју (политичке, економске, привредне, културне – сарадња / дијалог);
– Грађанско васпитање и Социологија: предрасуде, дијалог, подстицање развоја сазнања о себи и другоме; албанско-српско пријатељство; радионица: да ли су Албанци и Срби срећни?, степен партиципације албанског и српског живља у културним, спортским и научним активностима, културне навике и обичаји албанског становништва, митологија и религија;
– Верска настава: основне карактеристике ислама; Куран – свето писмо ислама; међусобно прожимање Курана и Библије; верски празници албанског народа;
– Албански језик као изборни предмет.
Препорука је да се пронађу заједнички именитељи између албанске и српске културне баштине уз пуно уважавање посебности и различитости двају народа који вековима живе на истом географском простору.
...
Нажалост, овако је још деведесетих, можда чак осамдесетих требало да изгледа наставни план и програм. Више знамо о амебама и зглавкарима, о структури и везама хемијских елемента, о прачовеку и клими у Таџикистану – а готово ништа, или ништа сем предрасуда, о људима са којима смо годинама живели. Е, тако се брани оно што је свето. Тако се воде искрени и добронамерни дијалози. Сад је касно, или можда још увек није...
П. С. Када је човеку и држави нешто свето, он на свету земљу шаље најбоље професоре, лекаре, инжињере, судије, политичаре... Или омогућава да се најбољи баш тамо школују. Косово је годинама било место за казнене експедиције, српски гулаг, а најбољи су нам давно ван земље, а о Косову и да не говоримо. Дакле, домовина се брани књигом, знањем и лепим васпитањем – да парафразирам Ршума за крај.