Biz| Društvo| Ekonomija| Energetika| Politika

Pitanje za 3,5 milijarde evra

WBinSerbia RSS / 12.06.2017. u 09:29

 

Број 3,5 милијарди евра има посебан значај за мене последњих година. Шта год ми радили и шта год да влада ради непотрошених 3,5 милијарди евра намењених финансирању инфраструктуре се не мења. Наводи се и у ваљаном контексту и ван њега и тај број као да живи свој независан живот. Како се мој мандат овде приводи крају и да је нама, као институцији, стало до инфраструктуре, желео бих са вама да поделим неколико ствари на основу онога што смо искусили.

Прво, извођачи по правилу „возају" Србију. Понашање појединих фирми које су добиле посао изградње инфраструктуре на великим међународним тендерима је једноставно грозно. Посао добијају нудећи ниску цену, што после надокнађују кроз „додатне радове", треба им и по осам месеци да се организују како би започели да раде а кад год би им српска влада или овдашњи инвеститори приговорили они би позвали у помоћ своје владе које би извршиле притисак на српску владу да ништа не предузима. Само једанпут је подпредседница владе за инфраструктуру успела за последње четири године да убеди своје колеге да подрже раскидање уговора са фирмом која је лоше радила а и тада је то било са много муке. Зато апелујем на владу, ко год да се нађе на њеном челу после 15. јуна, да заузме оштрији став према извођачима радова и да не подлеже притиску влада суседних земаља.  Посебно оних који бране понашање које не би толерисали у својој сопственој земљи.  Чињеница да извођачима полази за руком да годинама касне са радовима, а да у међувремену „зидају" рачуне кад год могу, је потпуно неприхватљиво понашање. У оваквим ситуацијама влада би морала бити јединствена и чврста. 

Слични проблеми, наравно, постоје и на домаћем тржишту. Комотни „аранжмани" између јавних предузећа и путарских предузећа у одржавању путева су разлог што се у Србији ови послови не склапају на основу постигнутих резултата, иако тај принцип многи већ годинама заговарају. Тужно је да то постоји у мање развијеним земљама Африке и Азије, али не и у Србији. И овде је тактика одуговлачења и притисака иза затворених врата задржала праксу из 1990-тих коју ни једна средње развијена земља не би требало да толерише.

Друго, изненађујући је недостатак систематског приступа у јавним предузећима када се одлучује о дефинисању и спровођењу инвестиција. Ми смо последњих годину дана радили на са Србијагасом и ЕПС-ом на унапређењу њиховог система планирања инвестиција, а све са циљем да се одабирају прави пројекти по објективној цени. Није тајна да је један од главних разлога високе задужености Србијагаса чињеница да се улагало у безброј пројеката мада се знало да они имају негативну нето садашњу вредност. Мада има ваљаних разлога  за улагање у инфраструктурне пројекте  који не задовољавају чисте економске и финансијске критеријуме - као што је жеља владе да осигура дугорочну стабилност снабдевања енергијом - ипак је неопходно да постоје добри системи процене како би се те одлуке доносиле на основу потребних информација. Кад смо почели на томе да радимо са Србијагасом, на наше огромно изненађење, испоставило се да тамо није било никаквог система и да није било никаквих покушаја да се, на транспарентан начин, утврди неки „заједнички интерес" међу пројектима. Зато није ни чудо да се многи узроци лоших финансијских резултата јавних предузећа могу наћи у погрешним инвестиционим улагањима.  

Боље уговарање послова на основу резултата и планирање инвестиција није битно само зато што садашње стање пуно кошта пореске обвезнике у Србији (што је, наравно, питање број 1).  Оно је скупо за земљу и због њене транзитне улоге и због потенцијалне регионалне улоге коју може да има на енергетском тржишту западног Балкана: инвестиције у погрешно време и одлагање инвестиција значи да ће Србија заостајати у такмичењу око саобраћајних коридора (нарочито са коридорима у Румунији и Бугарској) којима ће ићи роба из грчких лука. На крају, то је проблем и инвестиционе климе где Србија заостаје у рејтингу по питању „снабдевања струјом".

Потенцијал Србије као инвестиционе дестинације и транзитне земље и даље је сјајан, али боље управљање инвестиционим планирањем и спровођењем пројеката и даље остаје предуслов. Зато ће то бити једна од главних тачака разговора када се наше колеге из Међународног монетарног фонда врате у Србију крајем овог месеца због нове ревизије аранжмана... Искрено се надам да, док издалека будем пратио вести из Србије, ускоро нећу видети наслове са „3,5 милијарде евра", већ „Коридор 10 успешно завршен!".



Komentari (6)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

st.jepan st.jepan 10:21 12.06.2017

.

.
highshalfbooze highshalfbooze 10:37 12.06.2017

Pitanje za 3,5 milijardi

Понашање појединих фирми које су добиле посао изградње инфраструктуре на великим међународним тендерима је једноставно грозно. Посао добијају нудећи ниску цену, што после надокнађују кроз „додатне радове",


Да ли су они који додељују послове оваквим учесницима тендера глупи или су подмитљиви?

И још једно питање које проистиче из претходног.

Да ли су у Светској банци где знају како се спроводе инвестиције које кредитирају глупи, или намерно додељују кредите како би са што више пара направили што мање и тиме руинирали економију државе коју кредитирају?
iqiqiq iqiqiq 12:08 12.06.2017

Jednostavno rešenje

Ako se transparentno prikažu podaci tenderska cena, prekoračenje roka i krajnji završni račun svakog projekta, jasno bi se videlo ko radi kvalitetno i po savesti.

A onda još i uslov da se priznaju samo reference kompanija koje nisu prekoračile 15% od tenderske cene, pa bi se i same kompanije trudile da sve nedostatke tenderske dokumentacije razjasne pre nego što se završi izbor kompanije koja dobija na tenderu. Ovako oni zadovoljno trljaju ruke kada uvide nedostatke u tenderskoj dokumentaciji, pa se dobrano trude da iskoriste u toku izvodjenja radova ove propuste. Ipak su u pitanju sredstva poreskih obveznika, stoga malo više korektnog ponašanja ne bi škodilo.

Dok ne dodje vreme da se pojave odgovorne kompanije, gorepomenuti kriterijumi za tendere pomogli bi svakako naduvavanju završnih računa.

Npr u Japanu postoje transparentno prikazane jedinične cene za državne radove, pa ko voli neka izvoli. Time kompanije znaju koliko mogu maksimalno da naplate odredjeni posao. A mogu da ponude i popust da bi dobili posao.
sevarlica sevarlica 14:18 12.06.2017

AMATERI

Прво, извођачи по правилу „возају" Србију. Понашање појединих фирми које су добиле посао изградње инфраструктуре на великим међународним тендерима је једноставно грозно. Посао добијају нудећи ниску цену, што после надокнађују кроз „додатне радове", треба им и по осам месеци да се организују како би започели да раде


Voza onaj koji može i koga može, a ponašanje im je u skladu sa "sagovornikom".
Koji naknadni radovi ako se urade kvalitetni predmeri i predračuni (ne može tender da se zbrčka za 2 meseca i da očekuješ da si sve predvideo).
Postoji nekoliko problema koji dovode do skoro pa neisplative infrastrukture:

1. Nestručno i kratkovido planiranje kompletnog sistema infrastrukture
2. Nestručan i nezainteresovan kadar u državnoj službi koji treba da izvrši pripremu pre tendera.
3. Nestručan i koruptivan kadar koji se uključuje u "davanje" posla izvođaču
4. Nestručan i koruptivan kadar koji vrši nadzor nad radovima.
freehand freehand 14:28 12.06.2017

Re: AMATERI

1. Nestručno i kratkovido planiranje kompletnog sistema infrastrukture
2. Nestručan i nezainteresovan kadar u državnoj službi koji treba da izvrši pripremu pre tendera.
3. Nestručan i koruptivan kadar koji se uključuje u "davanje" posla izvođaču
4. Nestručan i koruptivan kadar koji vrši nadzor nad radovima.


5. Bivša vlast baca klipove u točkove
jinks jinks 14:52 12.06.2017

...

Da li WB ima evidenciju o redu veličine novca koji je nakon 5.10.2000. na ime donacija ili čega sve ne prošao kroz Srbiju.

Pitam zato što se pominju neke silne desetine milijardi evra ili dolara, što bi moglo da znači (ukoliko bi bilo tačno) i to da, pošto se pomenuti novac po svoj prilici nigde u stvari i ne vidi, i strane firme i države umeju ponekad da "provozaju" i "properu" po koju milijardu, kako kroz zemlje prvog i drugog, tako i kroz one nekog trećeg sveta (daleko bilo).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana