Istorija| Sex| Životinjski svet

'Our boys didn't die in vain'

princi RSS / 21.04.2017. u 02:04

Svako ko je završio srednju školu zna priču o Don Kihotu, tragično-smešnom junaku istoimenog romana Miguela Servantesa: Don Kihot živi u imaginarnom svetu heroja, vitezova, divova, čarobnjaka nežnih devica u kome čuva svoju Dulčineu iz Toboza. U stvarnosti, Don Kihot je Alonzo Kihano, postariji gospodin; plemenita Dulčinea je seljančica iz obližnjeg sela, a divovi su vetrenjače. U svojoj priči "Problem" Horhe Luis Borhes se pita šta bi se desilo kad bi deludirani Alonzo u tom svom magnovenju zaista ubio čoveka? Po Borhesu, tri su moguća odgovora na ovaj problem.

Prvi odgovor je da se ne bi desilo ništa naročito: Don Kihota ne bi uznemirilo ubistvo, njegove deluzije bi bile toliko snažne da on ne bi bio u stanju da ih razlikuje od zbilje. Druga opcija je da bi zločin toliko prestravio čestitog Alonza da bi mu istog trenutka razvejale iluzije i on bi verovatno okončao skrhan grižom savesti.

Postoji i treća, mnogo kompleksnija opcija: Alonzo je potpuno svestan da je borba protiv izmišljenih divova čista iluzija, ali kad ubije stvarnog čoveka, on se grčevito drži svoje iluzije jer ona daje jedini smisao njegovom zločinu. I, paradoksalno, što veće žrtve podnosi izmišljenoj priči, Alonzo ojačava samu priču, postaje efektivno njen rob, baš zato jer samo ona daje jedini smisao svim tim žrtvama i patnji.

U politici se ova treća opcija naziva 'Our Boys Didn't Die in Vain' opcija i fino je ilustruje sledeća pričica o italijanskom učešću u Prvom Svetskom Ratu. Kao što je poznato, Italija je u Rat ušla 1915. na strani sila Antante. Italijanski cilj je bio oslobađanje Trenta i Trsta, dva vekovna italijanska ognjišta koja su bila zaposednuta od strane omražene Austro-Ugarske Imerije. Italijanski političari su davali vatrene govore, obećavali istorijski obračun, obećavali obnavljanje slavnog Rimskog Carstva. Stotine hiljada italijanskih regruta su krenuli na front uzvikujući "Za Trento i Trst!" misleći da je zauzimanje vekovnih ognjišta formalnost.

U stvarnosti, borbe za Trento i Trst su bile sve samo ne formalnosti. Austro-Ugarska vojska se ušančila duž reko Isonzo (Soče na slovenskemu i srpskom, hvala Krkaru na razjašnjenju). Italijani su se požrtvovano bacali na dobro organizovanog neprijatelja ne uspevši da naprave nikakav značajan prodor. U prvoj bici su izgubili 15000 vojnika. U drugoj, 40 000, u trećoj još 60 0000. Borbe su se nastavila još 2 godine, sve dok Austrijanci konačno nisu preduzeli protivnapad nateravši Italijane da se povuku čak do Venecije. Veličanstvena oslobodilačka bitka se pretvorila u pravo krvoproliće Italijana: nakon ukupno 11 bitaka bezmalo 700 000 ih je poginulo dok je ranjenih bilo preko milion.

Posle prve izgubljene bitke, italijanski političari su naravno imali 2 izbora: mogli su da priznaju svoju grešku i potpišu primirje sa Austro-Ugarskom. Austro-Ugarska bi to jedva dočekala jer joj je vojska itekako trebala na drugim frontovima. Ipak, političari nisu tek tako mogli da se okrenu rodbini 15000 poginulih i kažu im: 'Izvinite, zeznuli smo se, nemoj da se ljutite, ali vaš Đovani je poginuo uzaludno. Kao i vaš Marko.' Umesto toga, mogli su da viknu još jače nego prvi put: 'Đovani i Marko su poginuli kao heroji! Poginuli su za naš Trst, i mi sad još više nego pre moramo pokazati da nisu poginuli uzalud. Nastavićemo da se borimo do pobede!' Naravno, političari su odabrali drugu opciju, i poslali su u smrt još 40 000 ljudi. Posle druge bitke političarima su opet stajale dve opcije na stolu, i oni su se opet odlučili za onu po kojoj 'naši momci nisu poginuli uzalud'. Naravno, nisu samo političari krivi. I uskovitlan i pijani narod je tražio nastavak rata, i političari su u velikoj meri  podilazili tim željama. Uostalom, kad nisu uspeli da udovolje, na njihovo mesto su došli neki drugi, mnogo maligniji ljudi (tj Musolini).

Politiku na stranu, mene je poslednjih par dana zabavio način i lakoća na koji ljudi postaju robovi svojih iluzija, priča, "narativa" i kako zbog tih iluzija i nekakvog prenaduvanog ega umesto da kažu  neko jednostavno 'Ja to nisam znao' ili 'U pravu si'  umesto blagog i umerenog stava završavaju u ekstremizmu, idiotizmu i potpunoj iracionalnosti. To me i podsetilo na ovu malu pričicu koju je u svojoj predivnoj knjizi Homo Deus ispričao Harari.



Komentari (634)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

narcis narcis 12:46 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Spiridon
[

svi smo mi pomalo omega


budi ti malo i poviše i kolko oćeš onega
al ja sam alfa za vas onege
sasaminijature sasaminijature 12:49 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Ауууууу, јеботе !
Па да онда ја не шаљем ћеру на Кембриџ ?


Чарли шта је пржиш више, доста се испољила за једну терапију нек остави за следећу сеансу мало...


Нек ми неко јави ко и где издаје сертификат о чему се сме имати мишљење.
princi princi 12:53 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Dosta blogera koji su "videli sveta" i dosli do neke love vole da sole pamet i silje qurac ovde po blogu. Imaju dosta informacija ali se oseca nekakva isfrustriranost koja proistice iz nekakvog dubokog unutrasnjeg nezadovoljastva.

I, Spiridone, reći ću ti iskreno, ide mi žešće na kurac tvoja briga za moj well being. Šta tebe boli kurac da li sam ja zadovoljan svojim životom ili nisam? Jel te stvarno zanima da li sam zadovoljan svojim životom i kako ga provodim? Da li imam petoro dece s kojom se zabavljam ili ti ovo pišem iz nekog kupleraja, okružen sa 5 kurvi? Što, da nećeš možda da mi spasiš dušu, da mi pomogneš, da ma posavetuješ, popušiš kurac, možda? Mislim, ljudi, alo, bre, ostavite se tog opančarskog i psećeg čeprkanja po tuđim životima. Nije vam bre ovo Šabac ili Kraljevo. Što kaže Ogi, da sam dobio funtu za svaki put kad se neko brinuo da li sam zadovoljan svojim životom...
narcis narcis 13:14 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

3) Uhvatiti pod ruku damu u crvenom i boriti se do kraja života koliko-toliko sa zlom u sebi.


ufatio bi ja nju al mi ona nedava dagu faćam
Spiridon Spiridon 13:15 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Jel tu i sebe ubrajaš?


da
emsiemsi emsiemsi 13:33 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

tadejus
emsiemsi

Ауууууу, јеботе !Па да онда ја не шаљем ћеру на Кембриџ ?


ma šalji slobodno..
ako si je ti odgajao više joj ni atomski s lijeva ništa ne može..

Јеботе патак !
narcis narcis 13:39 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

docs je pak krajnje simpatičan

doks je jedini travožder koji se ne ljuti kad se zajebavam stim, time me je kupio za sva vremena
čak mu opraštami i ta njegov poverlifting, štagod to bilo il značilo
Spiridon Spiridon 13:42 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Što, da nećeš možda da mi spasiš dušu, da mi pomogneš, da ma posavetuješ, popušiš kurac, možda?


koja si ti budala =))) ... i kao te nije sramota? Pa ovde ima i starijeg sveta.

nego, bas malopre dok sam trcao pored jednog jezera razmisljam o temi za blog ...

Kako bi izgledao svet koji bi bio uredjen onako kako ga ti (ili neko drugi) vidis.
Kakvo bi resenje ponudio za africki problem, bliski istok (izrael-palestina), globalno zagrevanje, opasnost od nuklearnog oruzija i td. Da li bi tvoje "formule" funkcionisale na globalnom nivou? Pitam te ovo jer vidim da se srcano boris za status blogera koji se u sve razume i svakome ko se sa tobom ne slaze, predlazes da ti se "napusi qurca" =)))

evo Dragoljuba u oci ne mogu da pogledam od sramote.



narcis narcis 13:44 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

evo Dragoljuba u oci ne mogu da pogledam od sramote.

emsiemsi emsiemsi 13:48 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Spiridon
Što, da nećeš možda da mi spasiš dušu, da mi pomogneš, da ma posavetuješ, popušiš kurac, možda?


koja si ti budala =))) ... i kao te nije sramota? Pa ovde ima i starijeg sveta.

nego, bas malopre dok sam trcao pored jednog jezera razmisljam o temi za blog ...

Kako bi izgledao svet koji bi bio uredjen onako kako ga ti (ili neko drugi) vidis.
Kakvo bi resenje ponudio za africki problem, bliski istok (izrael-palestina), globalno zagrevanje, opasnost od nuklearnog oruzija i td. Da li bi tvoje "formule" funkcionisale na globalnom nivou? Pitam te ovo jer vidim da se srcano boris za status blogera koji se u sve razume i svakome ko se sa tobom ne slaze, predlazes da ti se "napusi qurca" =)))

evo Dragoljuba u oci ne mogu da pogledam od sramote.




Шта !?
Ми старији (не баш много старији) не смемо да попушимо ?
Успут --- само нека је весело, нека се праши. Наши смо !
princi princi 13:49 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Kako bi izgledao svet koji bi bio uredjen onako kako ga ti (ili neko drugi) vidis.
Kakvo bi resenje ponudio za africki problem, bliski istok (izrael-palestina), globalno zagrevanje, opasnost od nuklearnog oruzija i td. Da li bi tvoje "formule" funkcionisale na globalnom nivou? Pitam te ovo jer vidim da se srcano boris za status blogera koji se u sve razume i svakome ko se sa tobom ne slaze, predlazes da ti se "napusi qurca" =)))

A šta tebe to boli racq, sve tako dok trčiš pored jezera? Nikom ne nudim nikakva rešenja, pogotovu ne jednostavna, ne parole, vidim da te to i nervira, samo pitanja, i to su pitanja upućena ne samo tebi (tj tebi najmanje, nemam previsoko mišljenje o tvojoj funkcionalnoj pismenosti i inteligenciji, kako si samo primio na ovaj kurac, odmah ti proradila žila glupača, ni ne razumeš šta ti je napisano) nego svima, pa i meni samom.
Spiridon Spiridon 14:06 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

(tj tebi najmanje, nemam previsoko mišljenje o tvojoj funkcionalnoj pismenosti i inteligenciji, kako si samo primio na ovaj kurac, odmah ti proradila žila glupača, ni ne razumeš šta ti je napisano)


dobro sad kad si vec navalio. Jedino misljenje koje cenim i koje sam cuo u vezi sa tobom je da si nepopravljivo djubre od coveka. I to javno od Milana Novkovica. Ja imam blagu rezervu prema tome ali sam ovu konstataciju ipak negde zadrzao u glavi.

Ponavljam. Ovo nisam ja rekao. Mozda je i on odbio da ti popusi qurac.

Mozemo i ovako da razgovaramo, nema problema.

princi princi 14:18 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Spiridon
(tj tebi najmanje, nemam previsoko mišljenje o tvojoj funkcionalnoj pismenosti i inteligenciji, kako si samo primio na ovaj kurac, odmah ti proradila žila glupača, ni ne razumeš šta ti je napisano)


dobro sad kad si vec navalio. Jedino misljenje koje cenim i koje sam cuo u vezi sa tobom je da si nepopravljivo djubre od coveka. I to javno od Milana Novkovica. Ja imam blagu rezervu prema tome ali sam ovu konstataciju ipak negde zadrzao u glavi.

Ponavljam. Ovo nisam ja rekao. Mozda je i on odbio da ti popusi qurac.

Mozemo i ovako da razgovaramo, nema problema.


Pa dobro, to je tvoje pravo, meni to mišljenje Novkovića uopšte ne smeta, naprotiv (s obzirom od koga dolazi). Jedino što sam ikad tom čoveku zamerio je što je toliko dugo to mišljenje držao u sebi i što je taj za njega potpuno pravedni bes spram mene toliko dugo držao u sebi (pre tog leptir osa meltdowna koji je imao kod Saške na blogu čovek je išao čak dotle da mi se privatno poveravao o svojim investicionim projektima po Beogradu, totalno iz nevezuše, niti sam ga ikada za to pitao, niti me to interesovalo, i na google + i na facebooku je on mene startovao sa friend requests, nikad nisam hteo ni da se družimo ni da budemo u istom društvu, kad smo bili tolerisao sam njegovo prisustvo, ali iskreno nikad nisam uživao u njemu; ispostavilo se da jadnik nije shvatio da je moje smeškanje bilo posledica nelagodnosti, a ne neke blizine), nikad ali baš nikad mu nisam zamerao što me smatra za podlaca, đubre, šta god, dodaj po želji, ne sumnjam inspirisanost tvoje usnice.

Ako nešto zameram ljudima to je licemerje i dvoličnost, a uopšte im ne zameram da me ne vole, da me mrze ako žele, bilo na osnovu ovoga što pišem na blogu ili osnovu ličnog poznanstva. I ja imam ljude koji su mi odvratni, ali izražavanje tog mišljenja zadržavam za sebe i najuži krug prijatelja.
princi princi 14:22 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Pošto je meni dosadno da razglabam i ponavljam sve ove teme, samo da kažem da više neću komentarisati ove naručene ili samoinsipirisane napade javnog dupeuvlačenja.
freehand freehand 14:33 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

I ja imam ljude koji su mi odvratni, ali izražavanje tog mišljenja zadržavam za sebe i najuži krug prijatelja.

blogovatelj blogovatelj 18:07 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Saglasan.


Omega i Krkar imaju zajedničkih osobina. Pored netolerancije, to je i voljenje da se ljubi tuđe dupe. Jedina je razlika što bi jedan ljubio nemačko, a drugi rusko.
blogovatelj blogovatelj 18:33 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Ma, ja mislim da je Omega Don Kihot all the way through.


Nema većeg Don Kihota na blogu od Filipa M.
princi princi 18:36 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

blogovatelj
Ma, ja mislim da je Omega Don Kihot all the way through.


Nema većeg Don Kihota na blogu od Filipa M.

Tačno. Doduše, Filip ne bi ni mrava zgazio. Lud k'o struja, ali dobar k'o leba.
eloy eloy 22:29 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

Mislim, ljudi, alo, bre, ostavite se tog opančarskog i psećeg čeprkanja po tuđim životima. Nije vam bre ovo Šabac ili Kraljevo


Ne bez zezanja a jesi li zadovoljan ? Svojim životom ?

Anonimni obožavalac iz Kraljeva
eloy eloy 22:34 21.04.2017

Re: Što da razmišljaju, kad ne moraju?

dobro sad kad si vec navalio. Jedino misljenje koje cenim i koje sam cuo u vezi sa tobom je da si nepopravljivo djubre od coveka. I to javno od Milana Novkovica. Ja imam blagu rezervu prema tome ali sam ovu konstataciju ipak negde zadrzao u glavi.

Ponavljam. Ovo nisam ja rekao. Mozda je i on odbio da ti popusi qurac.


Isti ste ko i mi. Aj pravimo novu Yugoslaviju. Zrelo je.
sasaminijature sasaminijature 08:14 21.04.2017

Boys VS Soča

Politiku na stranu, mene je poslednjih par dana zabavio način i lakoća na koji ljudi postaju robovi svojih iluzija, priča, "narativa" i kako zbog tih iluzija i nekakvog prenaduvanog ega umesto da kažu neko jednostavno 'Ja to nisam znao' ili 'U pravu si' umesto blagog i umerenog stava završavaju u ekstremizmu, idiotizmu i potpunoj iracionalnosti. To me i podsetilo na ovu malu pričicu koju je u svojoj predivnoj knjizi Homo Deus ispričao Harari.



И онда у првом коментару имаш тотално другачији увид на пример који је део твог поста, и оба су истинита.

Ок је то што си приметио али је по мени поједностављено превише.

Не можемо против природе, једноставно имамо емоције и свако од нас има неки свој окидач.

Мени некада делује страшна слика света где би се сви слагали !?!

Чиме би се руководили или да ли имамо моћ да напредујемо ако немамо "лоше" примере.

Неко јако води рачуна о свом исијавању неком је то последња рупа на свирали, сто људи сто ћуди.

Колга наведе пример Омеге. Сам тај Блоговатељ ми се пар пута обрати и сваки пут ме напушио без икакве потребе, за њега сам будалетина и он пошто се не слаже самном има перцепцију да је нормално да ме напуши. Не само он. Исти тај Омега никада никог јавно није ружио, једноставно само износи своје ставове, притом је писменији од велике већине који га оспоравају.

jinks jinks 08:38 21.04.2017

...

Politiku na stranu, mene je poslednjih par dana zabavio način i lakoća na koji ljudi postaju robovi svojih iluzija, priča, "narativa" i kako zbog tih iluzija i nekakvog prenaduvanog ega umesto da kažu neko jednostavno 'Ja to nisam znao' ili 'U pravu si' umesto blagog i umerenog stava završavaju u ekstremizmu, idiotizmu i potpunoj iracionalnosti.

Skoro čitao o tome da postoje dva osnovna mehanizma (koliko god takve generalizacije možda na kraju i bile nezahvalne) poimanja relanosti i načina na koje se pojedinačne pojave i pojmovi razumeju, kao i načina na koji im se pripisuju određena značenja.

Prvi je introspektivan, u kome se kreće od nekog apsoluta (na kraju, u principu od samog sebe, iako na prvi pogled možda tako i ne izgleda), gde svi pojedinačni pojmovi smisao i značenje upravo i dobijaju isključivo u skladu sa njihovom relacijom u odnosu na taj apsolut.

Drugi pristup isključuje postojanje apsoluta, i sve svodi na logiku relacija koje povezuju pojedinačne elemente i pojmove.

Sad tu bi, verovatno, na kraju mogla da postoji i neka sredina, koja bi mogla da funkcioniše između ova dva principa.
freehand freehand 08:52 21.04.2017

Čista

... petica za tekst.
Odnosno, bila bi da u poslednjem pasusu nisi ubio realnog čoveka i priliku za razmišljanje i razgovor o pametnim stvarima usmerio na prizemno i dosadno drljanje po blogovskim (i realnim) biografijama, prepucavanja i raspre.
Da bi se bilo Don Kihot mora se biti i uzvišen i plemenit.
A na njegov lik interesantan je pogled i Sanča, vernog pratioca, koji ga smatra budalom a prati ga u njegovim pohodima. Biće da je to i najčešći rakurs u realnom životu, u kome Sančovi klonovi prave i umišljene veličine prate do ambisa semjući im se i rugajući, diveći im se a mrezeći ih i prezirući.
emsiemsi emsiemsi 09:21 21.04.2017

Re: Čista

freehand
... petica za tekst.
Odnosno, bila bi da u poslednjem pasusu nisi ubio realnog čoveka i priliku za razmišljanje i razgovor o pametnim stvarima usmerio na prizemno i dosadno drljanje po blogovskim (i realnim) biografijama, prepucavanja i raspre.
Da bi se bilo Don Kihot mora se biti i uzvišen i plemenit.
A na njegov lik interesantan je pogled i Sanša, vernog pratioca, koji ga smatra budalom a prati ga u njegovim pohodima. Biće da je to i najčešći rakurs u realnom životu, u kome Sančovi klonovi prave i umišljene veličine prate do ambisa semjući im se i rugajući, diveći im se a mrezeći ih i prezirući.

Дај неки пример за ово !
Клонимо се апстракција.
jinks jinks 09:47 21.04.2017

Re: Čista

A na njegov lik interesantan je pogled i Sanša, vernog pratioca, koji ga smatra budalom a prati ga u njegovim pohodima. Biće da je to i najčešći rakurs u realnom životu, u kome Sančovi klonovi prave i umišljene veličine prate do ambisa semjući im se i rugajući, diveći im se a mrezeći ih i prezirući.

U stvari, postoji i teorija da D. Kihot i Sančo, u bezgraničnoj Servantesovoj mudrosti, predstavljaju dve krajnosti koje mnogi, ako ne i svi od nas, istovremeno nose u sebi, a što je Princi možda delom i nagovestio svojim blogom.

Prvu, beskrajni ego oličen u D. Kihotu, centru nekog svog virtuelnog sveta, i drugu pragmatični Sančo umrežen u nekoj zajedničkoj realnosti.
princi princi 10:12 21.04.2017

Re: Čista

Da bi se bilo Don Kihot mora se biti i uzvišen i plemenit.
A na njegov lik interesantan je pogled i Sanša, vernog pratioca, koji ga smatra budalom a prati ga u njegovim pohodima. Biće da je to i najčešći rakurs u realnom životu, u kome Sančovi klonovi prave i umišljene veličine prate do ambisa semjući im se i rugajući, diveći im se a mrezeći ih i prezirući.

Zašto? Ne vidim kakva je veza između deludiranosti s jedne i uzvišenosti i plemenitosti s druge strane. Inače, ljudi imaju dosta razvijene mehanizme kojima sebe ubeđuju u sopstvenu "uzvišenost" i "plemenitost".

Psihodinamika Sančo Panse jeste interesantna, ali nije predmet ovog teksta.
freehand freehand 11:46 21.04.2017

Re: Čista

princi
Da bi se bilo Don Kihot mora se biti i uzvišen i plemenit.
A na njegov lik interesantan je pogled i Sanša, vernog pratioca, koji ga smatra budalom a prati ga u njegovim pohodima. Biće da je to i najčešći rakurs u realnom životu, u kome Sančovi klonovi prave i umišljene veličine prate do ambisa semjući im se i rugajući, diveći im se a mrezeći ih i prezirući.

Zašto? Ne vidim kakva je veza između deludiranosti s jedne i uzvišenosti i plemenitosti s druge strane. Inače, ljudi imaju dosta razvijene mehanizme kojima sebe ubeđuju u sopstvenu "uzvišenost" i "plemenitost".

Psihodinamika Sančo Panse jeste interesantna, ali nije predmet ovog teksta.

Bemliga, to jeste jedna od odlika humanog (kao rase), ta dualnost pogleda na sanjare, romantike i one koji nisu baš uvek obema nogama na zemlji: jedni ih doživljavaju kao idealiste koji svet guraju napred prema neistraženom i vrlini, drugi opet kao lunatike, opasne u svojoj nesvesti zbilje i strogo racionalnog. Jedni im se dive zavideći im na čudesnoj moći da se, kao Simon čudotvorac otkinu od negvi zbilje, drugi ih ismevaju i preziru, zavideći im na nezasluženoj pažnji.
Što se Sanča i predmeta teksta iče - meni se, eto, tekst najviše i dopao jer mi se učinilo da nema strogo omeđenu temu. Ako sam omašio i izleteo sa inače jasno trasiranog puta i komzistentne rasprave šta reći nego - izvini.
princi princi 13:14 21.04.2017

Re: Čista

Bemliga, to jeste jedna od odlika humanog (kao rase), ta dualnost pogleda na sanjare, romantike i one koji nisu baš uvek obema nogama na zemlji: jedni ih doživljavaju kao idealiste koji svet guraju napred prema neistraženom i vrlini, drugi opet kao lunatike, opasne u svojoj nesvesti zbilje i strogo racionalnog. Jedni im se dive zavideći im na čudesnoj moći da se, kao Simon čudotvorac otkinu od negvi zbilje, drugi ih ismevaju i preziru, zavideći im na nezasluženoj pažnji.

To je tačno, mada nije uvek sanjarenje u pitanju, nekad je i čist hohštapleraj. Evo šta kaže, na primer, danski ekonomski geograf, Bent Flyvbjerg

Of 300 projects he has studied in 20 countries, including Europe's Channel Tunnel, Los Angeles' subway, London's Millennium Dome and China's Three Gorges Dam, 90 per cent suffered cost blowouts.

But Sydney's Opera House stands tall among them as the worst example of mega-project planning, according to Flyvbjerg.

"Proponents of the Sydney Opera House intentionally deceived lawmakers, the public, and the media when they lowballed the budget to get the project started," he wrote in a 2005 article "Design by deception" for the Harvard Design Magazine.

In addition to the cost overruns, the project also destroyed the career of Utzon, denying the world more of his stunning designs.

"The shells in Sydney Harbour have placed Australia on the global map like nothing else. But given the costs involved - the destruction of the career and oeuvre of an undisputed master of 20th-century architecture - Sydney provides a lesson in what not to do."


E sad, da li je ta prevara bila vredna sidnejske opere ili ne... Jedan od problema sa sunk cost fallacy je što se nikad ne može znati unapred da li je nešto sunk cost ili ne. Da su, na primer, Italijani osvojili u zimu 1917. Trst i Trento, svi ti njihovi naleti bi bili primer veličanstvenog požrtvovanja, velike borbenosti, upornosti, srčanosti. Ovako, ušli su u anale kao primer uzaludne borbe i bespotrebnog krvoprolića.
freehand freehand 13:23 21.04.2017

Re: Čista

E sad, da li je ta prevara bila vredna sidnejske opere ili ne... Jedan od problema sa sunk cost fallacy je što se nikad ne može znati unapred da li je nešto sunk cost ili ne. Da su, na primer, Italijani osvojili u zimu 1917. Trst i Trento, svi ti njihovi naleti bi bili primer veličanstvenog požrtvovanja, velike borbenosti, upornosti, srčanosti. Ovako, ušli su u anale kao primer uzaludne borbe i bespotrebnog krvoprolića.

Kao Kajmakčalan.
emsiemsi emsiemsi 13:43 21.04.2017

Re: Čista

princi

...

E sad, da li je ta prevara bila vredna sidnejske opere ili ne... Jedan od problema sa sunk cost fallacy je što se nikad ne može znati unapred da li je nešto sunk cost ili ne. Da su, na primer, Italijani osvojili u zimu 1917. Trst i Trento, svi ti njihovi naleti bi bili primer veličanstvenog požrtvovanja, velike borbenosti, upornosti, srčanosti. Ovako, ušli su u anale kao primer uzaludne borbe i bespotrebnog krvoprolića.

Види, маса ствари се одвија због инерције.
Врло често је тешко зауставити започети процес, посебно ако ниси једини, а понекада, нити доминантни узчесник процеса.
Карактеристична ситуација попут те коју кркан помиње (око Трста) је и око последњих догађања ... ја мислим да, чак и да је Милошевић и сто пута покушао да нешто заустави, питање је да ли би то било могуће, јер главни у процесу није био за то, него, напротив.
Успут --- на личном, појединачном, плану је то исто тако сложено питање ... како, када, да ли стати, или ићи до краја ? То може, у свакој животној ситуацији (или претежно) да зна само кркар и нико више. Мени је отац рекао доста ствари у животу (и то је најважније што ми је оставио), од којих сам ја издвојио две --- 'заврши започето' и 'гледај и учи, затребаће ти'. Е, сада, да ли увек треба да се доврши започето - нисам сигуран.
princi princi 13:50 21.04.2017

Re: Čista

Е, сада, да ли увек треба да се доврши започето - нисам сигуран.

Pa da, to i kažem.
krkar krkar 13:53 21.04.2017

Re: Čista

Мени је отац рекао доста ствари у животу (и то је најважније што ми је оставио), од којих сам ја издвојио две --- 'заврши започето' и 'гледај и учи, затребаће ти'. Е, сада, да ли увек треба да се доврши започето - нисам сигуран.


I moj je mene isto učio, pretpostavljam i većina ostalih iz te generacije. Njima je to usađeno vaspitanjem i oni tu paradigmu "završi započeto" nisu dovodili u pitanje. Verovatno zato ima toliko slučajeva "završavanja" raznih projekata po svaku cenu, čak i onih za koje bi zdrav razum tražio da se prekinu.

Nisam ga u tome poslušao. Pristalica sam paradigme cutting the losses early i mislim da projekte koji ne obećavaju uspešan i zadovoljavajući završetak treba prekinuti na vreme kako bi šteta bila što manja. Za to često treba hladna glava i tvrdo srce ali - i to se vedžba.

Ali upravo zato je sve potrebno kritički sagledavati i preispitivati, sve vreme.

Klasična dilema: vernici i sledbenici vs. mislioci sopstvenom glavom
princi princi 14:21 21.04.2017

Re: Čista

Klasična dilema: vernici i sledbenici vs. mislioci sopstvenom glavom

S druge strane, tačno je da, u većini slučajeva, vernici i sledbenici get things done.
emsiemsi emsiemsi 15:08 21.04.2017

Re: Čista

krkar
Мени је отац рекао доста ствари у животу (и то је најважније што ми је оставио), од којих сам ја издвојио две --- 'заврши започето' и 'гледај и учи, затребаће ти'. Е, сада, да ли увек треба да се доврши започето - нисам сигуран.


I moj je mene isto učio, pretpostavljam i većina ostalih iz te generacije. Njima je to usađeno vaspitanjem i oni tu paradigmu "završi započeto" nisu dovodili u pitanje. Verovatno zato ima toliko slučajeva "završavanja" raznih projekata po svaku cenu, čak i onih za koje bi zdrav razum tražio da se prekinu.

Nisam ga u tome poslušao. Pristalica sam paradigme cutting the losses early i mislim da projekte koji ne obećavaju uspešan i zadovoljavajući završetak treba prekinuti na vreme kako bi šteta bila što manja. Za to često treba hladna glava i tvrdo srce ali - i to se vedžba.

Ali upravo zato je sve potrebno kritički sagledavati i preispitivati, sve vreme.

Klasična dilema: vernici i sledbenici vs. mislioci sopstvenom glavom

Ма, ту је јако тешко 'бити паметан'.
Ја веома често (али баш) у животу нисам знао шта хоћу, из простог разлога, што масу ситуација рашчлањујем до детаља, па се на тај начин изгуби фокус.
Но, оно што сам знао је шта нећу. То ми је најзначајније сидро које ме је, у мору идиотарија, спасло да не отплутам. И не жалим се због тога.
princi princi 15:14 21.04.2017

Re: Čista

Ја веома често (али баш) у животу нисам знао шта хоћу, из простог разлога, што масу ситуација рашчлањујем до детаља, па се на тај начин изгуби фокус.

Iz iskustva, čest problem srpskih i, generalno, balkanskih inženjera. Ume da izračuna, nacrta šta hoćeš, ali ne ume da odgovori na pitanje "čemu". Sindrom šiber majstora, talking i walking robota. Čini mi se da i lekari pate od iste boljke.
emsiemsi emsiemsi 15:26 21.04.2017

Re: Čista

princi
Ја веома често (али баш) у животу нисам знао шта хоћу, из простог разлога, што масу ситуација рашчлањујем до детаља, па се на тај начин изгуби фокус.

Iz iskustva, čest problem srpskih i, generalno, balkanskih inženjera. Ume da izračuna, nacrta šta hoćeš, ali ne ume da odgovori na pitanje "čemu". Sindrom šiber majstora, talking i walking robota. Čini mi se da i lekari pate od iste boljke.

Јебига !
Успут --- одох да гледам нашег Нола. Мало ми било оно мучење од јуче.
Domazet Domazet 22:48 21.04.2017

Crni Doture...

princi
Ја веома често (али баш) у животу нисам знао шта хоћу, из простог разлога, што масу ситуација рашчлањујем до детаља, па се на тај начин изгуби фокус.

Iz iskustva, čest problem srpskih i, generalno, balkanskih inženjera. Ume da izračuna, nacrta šta hoćeš, ali ne ume da odgovori na pitanje "čemu". Sindrom šiber majstora, talking i walking robota. Čini mi se da i lekari pate od iste boljke.

...kako bre indziliri da odgovaraju na Cemu? Pa to se bar zna, da bi imalo sta da se racuna...

Sada ozbiljno, inzinjeri odgovaraju na pitanje Kako? Cemu? je pitanje za fizicare. Kada su, eto, filozofi poumirali...

Ali uopste nisam hteo o tome. Nego o necem sasvim drugom. Gledam ovu krkijevu expertsku analizu pa mi nije jedno jasno. Jes' da znam da Krki ne voli hrvate ali bas ovoliko? Nikako da kaze da je Italijanima hebalo kevu to sto su se KaundKaovci dosetili pa na Socu dovukli Hrvate kojima je bio pun kufer mletaka po Dalmaciji...I odradili bratja Hrvati posao. Posteno!!

A, u stvari ni to nije bitno, krkijeva posla. Nego eto mene sutra na March for Science in Chicago! Pa cu posle da nerviram BiDzi Witchka...
princi princi 23:00 21.04.2017

Re: Crni Doture...

A, u stvari ni to nije bitno, krkijeva posla. Nego eto mene sutra na March for Science in Chicago! Pa cu posle da nerviram BDzi Witchka.

Kako tebe kači sva ova igranka oko uglja i zatvaranja kopova?
srdjan.pajic srdjan.pajic 14:51 22.04.2017

Re: Crni Doture...

Domazet
princi
Ја веома често (али баш) у животу нисам знао шта хоћу, из простог разлога, што масу ситуација рашчлањујем до детаља, па се на тај начин изгуби фокус.

Iz iskustva, čest problem srpskih i, generalno, balkanskih inženjera. Ume da izračuna, nacrta šta hoćeš, ali ne ume da odgovori na pitanje "čemu". Sindrom šiber majstora, talking i walking robota. Čini mi se da i lekari pate od iste boljke.

...kako bre indziliri da odgovaraju na Cemu? Pa to se bar zna, da bi imalo sta da se racuna...

Sada ozbiljno, inzinjeri odgovaraju na pitanje Kako? Cemu? je pitanje za fizicare. Kada su, eto, filozofi poumirali...

Ali uopste nisam hteo o tome. Nego o necem sasvim drugom. Gledam ovu krkijevu expertsku analizu pa mi nije jedno jasno. Jes' da znam da Krki ne voli hrvate ali bas ovoliko? Nikako da kaze da je Italijanima hebalo kevu to sto su se KaundKaovci dosetili pa na Socu dovukli Hrvate kojima je bio pun kufer mletaka po Dalmaciji...I odradili bratja Hrvati posao. Posteno!!

A, u stvari ni to nije bitno, krkijeva posla. Nego eto mene sutra na March for Science in Chicago! Pa cu posle da nerviram BiDzi Witchka...


I mi, ovde u Bolderu, vodimo dete na njene prve demonstracije. Hteo sam da je vodim i onomad na protest protiv onih trampovih imigracionih uredbi, ali sam procenio da moze biti frke, pa sam odustao. Ajde, drste se tamo, u Cikago.
princi princi 16:10 22.04.2017

Re: Crni Doture...

Sine, mogli bi da šaljete neke selfije ispred kordona, :).
princi princi 16:11 22.04.2017

Re: Crni Doture...

Ono, i Bolder/Chicago je svet.
vishnja92 vishnja92 17:31 22.04.2017

Re: Crni Doture...

saban i cika Domazet, nase perjanice
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:40 22.04.2017

Re: Crni Doture...

vishnja92
saban i cika Domazet, nase perjanice


Nosim Nikona, razume se.

Just watch us!
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:20 22.04.2017

Re: Crni Doture...

Pffft, jebeš demonstracije. Skupila se gomila nerdova i gikova sa PhDjevima, da se kao izviču, i to je bilo to. Ideš u gomili, a pored tebe ljudi pričaju o kvantnoj teoriji gravitacije i ko ima kakav projekat u svom startapu, i saznao sam za firmu koja pravi electron-tunneling mikroskop za novu generaciju mašina za sekvenciranje DNA. Ni kordon vido nisam, samo dva murkana koji su pomagali malo oko saobraćaja. Džabe sam vukao dete i ovoliki aparat.

Jedini koji je nešto kontraprogunđao je bio neki cirke beskućnik pored mosta, koji je dobacio otprilike "Jebala vas nauka!". Ja predložio da bar prevrnemo jednu kantu (i posle je vratimo na mesto), ali su mi odma zapušili usta sa "jes, pa da posle na Foxu izveste da su se u Bolderu desile divljačke demonstracije i da su huligani srušili pola grada i obesili nekoliko policajaca. I bacili beskućnika u reku.". Posle ne bih mogao da živim od onog našeg kalifornijskog šešeljevca na blogu.

Srećom, šetnja se završila pored Falafel Kinga, gde smo se lepo oždrali švarmama i girosom, i onda kući. To, a i usput sam video dosta ljudi sa faksa i iz lokalnih nacionalnih labova, koje odavno nisam, što je bilo lepo.

Nadam se da je u Čikago bilo vatrenije i da je pala bar neka tuča sa policijom.










narcis narcis 17:18 23.04.2017

Re: Crni Doture...

i vi šetate zbog vučića?
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:56 24.04.2017

Re: Crni Doture...

narcis
i vi šetate zbog vučića?


Vučić nema nosače aviona, krstareće rakete i Majku Svih Bombi.

Nego, i Nobelovci su podbacili, ja sam očekivao da će ih biti više, i to u prvim redovima, raspojasani, namrgođeni, i spremni da se tuku sa policijom. Ali videh u gužvi samo Erika Kornela, doduše na njega inače najčešće nalećem, jer pazari u istoj radnji za sve u kojoj i ja pazarim. Možda mi promakoše u masi, ili su pak bili u Denveru, gde je održan dosta veći marš. Nadam se samo da nisu ostali kod kuće, dok mi, sitna phd-jevska buranija ginemo i krvarimo pod pendrecima za opštu stvar. Ako na njih čovek ne može da se osloni, onda ne znam šta možemo da očekujemo.

sasaminijature sasaminijature 10:54 21.04.2017

?

Да ли се у формулу може/треба убацити мотив?

Са њим ми је доста логичније неке појаве објаснити.
narcis narcis 12:50 21.04.2017

dizvineš

...umesto da kažu neko jednostavno 'Ja to nisam znao' ili 'U pravu si' umesto blagog i umerenog stava završavaju u ekstremizmu, idiotizmu i potpunoj iracionalnosti. To me i podsetilo na ovu malu pričicu koju je u svojoj predivnoj knjizi Homo Deus ispričao Harari.

tkoće kaže - usrase, tko?

nask nask 13:34 21.04.2017

HSL

2000. godine počeli Holanđani da prave svoj TGV tj HSL. Završili ga 2009 ali još uvek nemaju svoje brze vozove. Koštalo 7 milijardi €, budžet probijen za samo 3 milijarde €. Godišnje se preveze oko 6500 putnika tom prugom… Bile dve parlamentarne anketne komisije povodom cele priče i da skratim, na kraju nikom ništa.

U svim tim pričama igra ulogu i sunk cost fallacy ali ne treba zaboraviti ulogu koju igraju razni lobiji da bi se jednostavno pare zaradile (poreske pare su nekeo najbolje za te zajebanmcije) do najordinarnije korupcije.
princi princi 13:38 21.04.2017

Re: HSL

U svim tim pričama igra ulogu i sunk cost fallacy ali ne treba zaboraviti ulogu koju igraju razni lobiji da bi se jednostavno pare zaradile (poreske pare su nekeo najbolje za te zajebanmcije) do najordinarnije korupcije.

Da, naravno. Sličnu stvar su pričali i za vetrenjače: kako su samo bacanje para, smišljeno da uposli jedan deo građevinske industrije, i sl. Ipak, kao što rekoh, teško je tu doneti pravi sud unapred šta je sunk cost. Holandija sad ima neki asset, te "brze pruge", što bi rekao Slobče, razvijene su neke tehnologije, postoje načini da se poveća broj putnika...
narcis narcis 13:48 21.04.2017

Re: HSL

postoje načini da se poveća broj putnika...

debre u olandiju da razvije brzinu od 400km/h? ima dizleti il u dansku il u germaniju il u škocku, severno more neće ni primete dok preleću.
nask nask 14:23 21.04.2017

Re: HSL

princi

Holandija sad ima neki asset


Pa nema, to sam pokušao da kažem. HSL treba Nizozemskoj koliko meni 747 treba da odem na posao. 6500 putnika da voziš luksuznim taksijem od Amsterdama do Brisela košta manje nego samo održavanje te pruge. A 7 milijardi da su podelili imalo bi neuporedivo više ekonomskog efekta nego to što je par firmi zaradilo te pare.

Naravno da bi te pare imale još veći ekonomski efekat da su uložene u školstvo, na primer.
princi princi 14:32 21.04.2017

Re: HSL

Naravno da bi te pare imale još veći ekonomski efekat da su uložene u školstvo, na primer.

Jbg, to je ta pošast za megaprojektima, za tim trait-making umesto trait-taking projektima. Svi su danas u tom hypeu, hoće da menjaju kako se transportujemo, kako jedemo, kako dišemo, kako brišemo dupe... Inženjeri traže priliku da kao guraju tehnološke granice, političari grade sebi spomenike (i lureuju nove birače), finansijeri su srećni kad se vrti kinta, a narod voli velike, lepe i skupe stvari koje šljašte.
svarog svarog 23:11 21.04.2017

Re: HSL

Sa državnim projektima je malo drugačije. Tu i kad se vidi da ne ide niko ne sme to da kaže, jer će on da najebe. I svi tako sklanjaju svoju guzicu, a troškovi se gomilaju dok na kraju ne pukne, al su tad svi krivi, tj. niko nije kriv.

Na berzi je recimo poznato ponašanje da investitori često likvidiraju profitabilne pozicije da ne bi prodali akcije sa kojima su u minusu, jer kad ih prodaju taj gubitak se realizuje. I sve se nadajući da će se situacija popraviti gubici se gomilaju. Mislim da sam čitao negde da je jedan od ključeva uspeha Vorena Bafeta to što ladno likvidira lošu investiciju i ne okreće se za njom
princi princi 23:17 21.04.2017

Re: HSL

Mislim da sam čitao negde da je jedan od ključeva uspeha Vorena Bafeta to što ladno likvidira lošu investiciju i ne okreće se za njom

Nije tema bloga, ali kažu da je ključ uspeha Bafeta u tome što je imao insurance biznis, i što zbog toga nikad nije morao da pozajmljuje pare od banaka.
nask nask 23:25 21.04.2017

Re: HSL

princi

Jbg, to je ta pošast za megaprojektima


Pazi najgore od svega je što u ovom slučaju pričamo o oko 100 km pruge. Mislim da je to bio najskuplji kilometar u svetu, uključujući i zemlje gde se još ekipa uglavi sa 300%.

princi princi 23:37 21.04.2017

Re: HSL

Jbg, skupe su te ballastless tracks, :)))))). To su posebne šine, ne sa ovim railway ballastom, tj drobinom i šoderom, nego su praktično betonske ploče, a šine su sa nekim penama, čudima, kojima se apsorbuju male neravnine (mogu biti ubitačne pri tako velikim brzinama). Te, ballastless tracks su izuzetno osetljive na diferencijalna sleganja pa se postavljaju na šipove, pogotovu kad su u pitanju tako meki tereni kao što je slučaj u Holandiji. Pri tim velikim brzinama je problem i propagacija talasa kroz te meke i uglavnom vodom zasićene terene, tako da i tu mora da se rade nekakve stabilizacije.

Hoću reći, nije čudo što je tako skupo, :).
nask nask 00:24 22.04.2017

Re: HSL

Jbg, skupe su te ballastless tracks, :)))))).


Ovo kao da si kopirao iz zvaničnih dokumenata. Samo bez smajlija.

Ja zaista verujem da je to potreban i dovoljan nivo ubeđivanja kad se govori o ovakvim iznosima.
narcis narcis 11:53 24.04.2017

Re: HSL

nask
princi

Jbg, to je ta pošast za megaprojektima


Pazi najgore od svega je što u ovom slučaju pričamo o oko 100 km pruge. Mislim da je to bio najskuplji kilometar u svetu, uključujući i zemlje gde se još ekipa uglavi sa 300%.


ja sam nekako dokonao da ti živiš u frislandu, daklem tamo oko hroningena, elem imam jednu prijateljicu koja živi u neko selo tamo, i ona mi pričala da su u to njeno selo srušili staru, historiski vrednu, žel- stanicu i napravili novu,kad su je završili ondak su je ukinuli jer voz više nije stajao tamo. isad em stanica zvrji prazna em srušena istorijski vrednija zgrada.
to mu dođe da i oni koriste našu - ćenapravimo i stariju i ljepšu. nismo sami
plus onaj trg u amsterdamu što su popločali novim mermerom pa ondak ustanovili da je to potpuni promašaj u estetskom i svkom pogledu.
a o korupciji sa prodajom placeva na onom delu gde isušuju mora, tu već ne znam koja po redu afera izbija, to od 80 na ovamo svaki čas apse. a voda , kolko sam u toku je još uvek metar izna tih placeva.
predatortz predatortz 15:31 21.04.2017

Rat i mir

Dotakao si se teme koju sam iskusio, pa se malo zamislih.

Probaću da pojednostavim do banalnosti.
U ratu čovek ne puca u čoveka nego u neprijatelja. Kad to čini, u njemu ne vidi ljudsko biće koje ima porodicu, nade, želje... Vidi pokretnu metu. Ko se ne uklopi u ovaj obrazac razmišljanja beži, gine ili ludi.

Ko nakon rata previše analizira sebe u ratu- ludi!
princi princi 16:13 21.04.2017

Re: Rat i mir

Dotakao si se teme koju sam iskusio

Da, šire malo, tema spada u domen meni omiljenih, u kojima, onako, brčkam po ivicama i iluzijama racionalnog odlučivanja. U osnovi, šta je to "ja"? Kad kažemo "ja", na koga to mislimo, na koga se to odnosi? Šta je to što zovemo racionalno? Ne precenjujemo li svoju i racionalnost i etičnost? Meni se čini da opisanog sindroma ima dosta na ovim društvenim mrežama, da ne kažem da mi se ponekad čini da je skoro osnovni mehanizam, da svakodnevno nalećemo na njega, i kod sebe i kod drugih.

Naravno, sve ovo nisu pitanja za one koji traže samo jasne odgovore.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:22 21.04.2017

Re: Rat i mir

predatortz
U ratu čovek ne puca u čoveka nego u neprijatelja. Kad to čini, u njemu ne vidi ljudsko biće koje ima porodicu, nade, želje... Vidi pokretnu metu. Ko se ne uklopi u ovaj obrazac razmišljanja beži, gine ili ludi.


Dodao bih da lakoća ubijanja, a time i krvožednost, proporcionalno raste sa udaljenošću od fronta – najudaljeniji od neprijatelja su najžedniji njegove krvi. Naročito oni u vrhu komandnog lanca.
Zahvaljujući modernom oružju mogućnost direktnog sukoba, oči u oči, sa konkretnim neprijateljem je bitno smanjena. Za većinu boraca apstraktna mržnja, konstruisana tokom psihološke pripreme rata, ostaje dominantna do njegovog kraja.

Podsetio bih na jednog od Remarkovih junaka iz «Na zapadu ništa novo». Taj je junak, u rovovskom susretu francuskom vojniku, nakon što ga je proburazio svojim bajonetom, i dok je ovaj, još uvek živ, gledao u njega razrogačenih očiju, rekao: «Ti si za mene bio samo ideja, apstrakcija koja je živela u mom umu... Ubio sam tu apstrakciju». Tek kad ga je ubio, shvatio je da taj nesrećni Francuz, mladić istih godina kao i on, nije nikakva apstrakcija već čovek, a on njegov ubica.

( Iz stare priče namenjene prvenstveno artljercima, raketašim i borbenim pilotima: случај поручника Јозефа К. )

princi princi 20:28 21.04.2017

Re: Rat i mir

Taj je junak, u rovovsko susretu francuskom vojniku, nakon što ga je proburazio svojim bajonetom, i dok je ovaj, još uvek živ, gledao u njega razrogačenih očiju, rekao: «Ti si za mene bio samo ideja, apstrakcija koja je živela u mom umu... Ubio sam tu apstrakciju». Tek kad ga je ubio, shvatio je da taj nesrećni Francuz, mladić istih godina kao i on, nije nikakva apstrakcija već čovek, a on njegov ubica.

Da! Ovo je odličan i vrlo plastičan primer jedne od tih iluzija o kojima se govori u uvodnom tekstu. U neku ruku, svi smo Don Kihoti (neko manje, neko više), živimo nekakve simulacije.
princi princi 20:31 21.04.2017

Re: Rat i mir

Nije Hitler bio budala što je svoju vojsku toliko kljukao methom*. I Ameri su to isto radili, kad god je ljude trebalo koristiti u borbi prsa u prsa.

*knjiga strpljivo čeka da bude pročitana.
mirelarado mirelarado 23:02 21.04.2017

Re: Rat i mir

U neku ruku, svi smo Don Kihoti (neko manje, neko više), živimo nekakve simulacije.


U tm smislu, čini mi se, dotiče se ove teme i Pirandelov komad Henrik IV.

Linkovani tekst donosi ne samo siže komada, već i zanimljivu analizu.

"One of the themes of this play is the exploration of ways to fixate time. There are three ways shown to fix oneself in time: you can become an actor and identify yourself with history, become a portrait as in the pictures of Henry IV and the Marchioness, or you can go mad. Identifying yourself with history has the advantage that your role in time is pre-ordained. You are thus able to go through life without ever having to make a decision, a desire that Pirandello believes many people have. Becoming a portrait also stops time, "Because a portrait is always there fixed in the twinkling of an eye", as the Doctor explains. The third method is to go mad. By going mad you are able to act any way that you wish, essentially freeing yourself from the constraints of both time and society...
Henry's revenge here is that when he wakes up out of his madness, he chooses to continue acting. This forces others to act with him; it his method of making the others go mad in order to humor him. By drawing people into his own world, Henry is able to exercise absolute power over them. He prefers this to the real world where shifting time means that there is never an absolute moment of control."

Ukratko, Henrik IV je Don Kihot koji se u nekom trenutku osvestio, ubio čoveka (ljubavnika žene čije ga je neverstvo i oteralo u ludilo) i tako sebe osudio na doživotno bekstvo u sklonište sveta iluzije i obmane.

Postoji i film.


princi princi 23:15 21.04.2017

Re: Rat i mir

Identifying yourself with history has the advantage that your role in time is pre-ordained.

Da, očigledno je da deluzije imaju taj narkotički efekat samoponištavanja, gubitka svesti. Ako se setite onog bloga o konfučijanstvu i tamo je postojao taj motiv igara pod maskama, ali je to igranje različitih uloga tamo imalo drugu funkciju.
emsiemsi emsiemsi 08:10 22.04.2017

Re: Rat i mir

mirelarado

...

Linkovani tekst donosi ne samo siže komada, već i zanimljivu analizu.
...

Хвала за сиже !
svarog svarog 23:18 21.04.2017

.

Politiku na stranu, mene je poslednjih par dana zabavio način i lakoća na koji ljudi postaju robovi svojih iluzija, priča, "narativa" i kako zbog tih iluzija i nekakvog prenaduvanog ega umesto da kažu neko jednostavno 'Ja to nisam znao' ili 'U pravu si' umesto blagog i umerenog stava završavaju u ekstremizmu, idiotizmu i potpunoj iracionalnosti.


Možda bi toga bilo više kad ljudi ne bi to tako često shvatali kao slabost
princi princi 23:21 21.04.2017

Re: .

Možda bi toga bilo više kad ljudi ne bi to tako često shvatali kao slabost

Pa da, to je problem: kad ljudi založe svoj ego u nešto, onda svako uzmicanje shvataju kao ličnu slabost. A zalažu uglavnom jer kompenziraju nekakve dublje i mračnije poremećaje.
nask nask 23:31 21.04.2017

Re: .

svarog

Možda bi toga bilo više kad ljudi ne bi to tako često shvatali kao slabost


Najboljoj fori za diskusije/svađe naučili me Izraelci, kad je rasprava najžešća ti kažeš svom oponentu: ma u pravu si, ja pogrešio.
svarog svarog 16:18 22.04.2017

Re: .

e neravnine (mogu biti ubitačne pri tako velikim brzinama). Te, ballastless tracks su izuzetno osetljive na diferencijalna sleganja pa se postavljaju na šipove, pogotovu kad su u pitanju tako meki tereni kao što je slučaj u Holandiji. Pri tim velikim brzinama je problem i propagacija


Mislio sam i na to da ljudi oko tebe to vide kao slabost
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:30 21.04.2017

Зашло је Сунце

princi princi 23:48 21.04.2017

Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

tj felix krul ili kako se već zove, posebno nervira. Sutra ili malo kasnije ću mu pobrisati sve komentare, onako, džumle, bez čitanja.
nask nask 00:33 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Petak je. Weekend, bre opusti se malo.

krkar krkar 02:07 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

princi
tj felix krul


A to je taj? Jebote, kako ja nemam taj policijski mozak da provalim te klonove.

Ali zato imam instinkt za budale. Banovao sam ga na 24 sata jer je srao preko svake mere, pa kad mu je isteklo opet je počeo da sere pa sam ga banovao zauvek sa tog bloga.

Ako je stvarno Felix siguran sam da će prvom prilikom zaslužiti doživotni ban sa svih mojih blogova
princi princi 13:12 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

nask
Petak je. Weekend, bre opusti se malo.


A, tek kad dođe vikend, ja se razgoropadim... Jbg, kad ovaj Toronto nema jezero, pa nema gde da trčim.
emsiemsi emsiemsi 13:16 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

princi
nask
Petak je. Weekend, bre opusti se malo.


A, tek kad dođe vikend, ja se razgoropadim... Jbg, kad ovaj Toronto nema jezero, pa nema gde da trčim.

Трчиш по језеру !?
Јеботе патак --- па ти скоро ко свети Петар и Исус, они су ходали по води, а ти трчиш !
Успут --- ја нешто балав, па пошто је захладнело, реших да своју суботњу шетњу данас одложим. Шетњу ћу да заменим са сармама, чорбастим и 'сувим'. Ево готове, крчкају се од 9 сати, лагано.
petargli petargli 13:16 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Jbg, kad ovaj Toronto nema jezero, pa nema gde da trčim.



p.s. tekst je super ... mada jos pokusavam da se "oporavim" od komentara na krkarovom blogu ...
emsiemsi emsiemsi 13:20 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

petargli
Jbg, kad ovaj Toronto nema jezero, pa nema gde da trčim.



p.s. tekst je super ... mada jos pokusavam da se "oporavim" od komentara na krkarovom blogu ...

Па да !
Дође ти да примиш после тога вакцине у обе руке, гузицу и главу.
emsiemsi emsiemsi 13:21 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

krkar
princi
tj felix krul


A to je taj? Jebote, kako ja nemam taj policijski mozak da provalim te klonove.

Ali zato imam instinkt za budale. Banovao sam ga na 24 sata jer je srao preko svake mere, pa kad mu je isteklo opet je počeo da sere pa sam ga banovao zauvek sa tog bloga.

Ako je stvarno Felix siguran sam da će prvom prilikom zaslužiti doživotni ban sa svih mojih blogova

Ти имаш пљунути полицијски мозак - све волиш да знаш.
princi princi 13:23 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Шетњу ћу да заменим са сармама, чорбастим и 'сувим'. Ево готове, крчкају се од 9 сати, лагано.

Kuku, to sve GMO!
emsiemsi emsiemsi 13:29 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

princi
Шетњу ћу да заменим са сармама, чорбастим и 'сувим'. Ево готове, крчкају се од 9 сати, лагано.

Kuku, to sve GMO!

ја сам пелцован, мени ГМО не може ништа.
Успут --- зашто се људи толико буне против тога ГМО ? Тако су се бунили некада и против хибрида или је то нешто другачије. Углавном, данас се нико више не буни против хибрида, у ствари, не знам за друге, али ја качамак и проју кокам од било којих кукуруза. Баш ме брига. Истина, ја имам далеко мање прохтева за исхрану од Брајовића и кркара - једем шта се стави испред мене.
princi princi 15:45 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Углавном, данас се нико више не буни против хибрида, у ствари, не знам за друге, али ја качамак и проју кокам од било којих кукуруза.

Kukuruz, najstarije srpsko povrće! I krompir.
mirelarado mirelarado 15:53 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

princi
Углавном, данас се нико више не буни против хибрида, у ствари, не знам за друге, али ја качамак и проју кокам од било којих кукуруза.

Kukuruz, najstarije srpsko povrće! I krompir.


A tradicionalno srpsko voće - kivi i brusnica.
princi princi 15:54 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

mirelarado
princi
Углавном, данас се нико више не буни против хибрида, у ствари, не знам за друге, али ја качамак и проју кокам од било којих кукуруза.

Kukuruz, najstarije srpsko povrće! I krompir.


A tradicionalno srpsko voće - kivi i brusnica.

I avokado!
princi princi 15:55 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Bananu nikako da zaboravimo.

Ne, dobro je što su kod krkara krenuli samo o vakcinama. Da je krenulo o GMO tek bi tu graknule kokoške i ćurani.
mirelarado mirelarado 16:16 22.04.2017

Re: Ne banujem u <a href="#">princi</a>pu, ali me onaj eloy

Ne, dobro je što su kod krkara krenuli samo o vakcinama. Da je krenulo o GMO tek bi tu graknule kokoške i ćurani.


A bivalo je već i toga... :)
zilikaka zilikaka 16:17 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Da je krenulo o GMO tek bi tu graknule kokoške i ćurani.


Po mojoj seljačkoj logici, pristup ovim problemima ne može biti ni sličan.

Elem, moje lično uverenje može da bude da je vakcina od samog đavola data. Posledicu mog odbijanja da se vakcinišem trpim i lično (ili neko moj) ali ugrožavam i bezbednost ostalih (ovo uprašćeno do krajnje mere).

Kod GMO ja imam pravo da biram šta ću jesti a da time ne ugrožavam nikog.
Potpuno stvar ličnog izbora bez posledica po bilo koga. (Osim po proizvođače).
Isto ko što mogu da slušam muziku kakvu oću.

Ovo odvajam jer jedno su lični stavovi i ubeđenja a drugo njihova konkretna primena i posledice u civilizovanom društvu.
emsiemsi emsiemsi 16:19 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

mirelarado
princi
Углавном, данас се нико више не буни против хибрида, у ствари, не знам за друге, али ја качамак и проју кокам од било којих кукуруза.

Kukuruz, najstarije srpsko povrće! I krompir.


A tradicionalno srpsko voće - kivi i brusnica.

Ооооо, Мирела, јеботе патак !
Сад, али баш сад, сам појео 2 кивија.
Пробудим се из поподневне дремке, након што сам се ојео сармом, те осетим некакву глад.
Окренем се да наручим од жене две сарме са пире-кромпиром, када од жене ни трага ни гласа.
Шта сам друго могао, него из посуде са воћем, између кивија, банана, поморанџи и јабука, одаберем киви --- да преживим док се жена не појави.
emsiemsi emsiemsi 16:21 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

princi
mirelarado
princi
Углавном, данас се нико више не буни против хибрида, у ствари, не знам за друге, али ја качамак и проју кокам од било којих кукуруза.

Kukuruz, najstarije srpsko povrće! I krompir.


A tradicionalno srpsko voće - kivi i brusnica.

I avokado!

Наравно, и - манго !
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:28 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Истина, ја имам далеко мање прохтева за исхрану од Брајовића и кркара - једем шта се стави испред мене.

Ево ти један мутирни прохтев: јабука Кику.


Настала је 2008, као "мутант" чудесних јапанских ФУЏИ јабука. Невороватна једрина, чврстина меса, однос шећера и киселости. Ово је краљица јабука.

Значи, купујте Кику јабуку, пробајте је, после ње ниједна више неће јој бити такмац. Сурпрајз, сурпрајз -- код нас је производи Делта Аграр.
zilikaka zilikaka 16:30 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Значи, купујте Кику јабуку, пробајте је, после ње ниједна више неће јој бити такмац. Сурпрајз, сурпрајз -- код нас је производи Делта Аграр.


Gde je kupuješ, da ne bauljam?
mirelarado mirelarado 16:30 22.04.2017

Re: Ne banujem u <a href="#">princi</a>pu, ali me onaj eloy

Шта сам друго могао, него из посуде са воћем, између кивија, банана, поморанџи и јабука, одаберем киви --- да преживим док се жена не појави.


Чарли, Србине!


princi princi 16:33 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Potpuno stvar ličnog izbora bez posledica po bilo koga. (Osim po proizvođače).
Isto ko što mogu da slušam muziku kakvu oću.

Ovo odvajam jer jedno su lični stavovi i ubeđenja a drugo njihova konkretna primena i posledice u civilizovanom društvu.

Da, naravno, ali anti-GMO ekipa je za zabranu, totalni ban GMO hrane. Usput, sva je prilika da ti je trpeza već prepuna genetski modifikovane hrane.
emsiemsi emsiemsi 16:34 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Predrag Brajovic
Истина, ја имам далеко мање прохтева за исхрану од Брајовића и кркара - једем шта се стави испред мене.

Ево ти један мутирни прохтев: јабука Кику.


Настала је 2008, као "мутант" чудесних јапанских ФУЏИ јабука. Невороватна једрина, чврстина меса, однос шећера и киселости. Ово је краљица јабука.

Значи, купујте Кику јабуку, пробајте је, после ње ниједна више неће јој бити такмац. Сурпрајз, сурпрајз -- код нас је производи Делта Аграр.

Ајде, када се већ разумеш --- ако ја купујем јабуке, увек купујем ајдаред - не зато што су најјефтиније или слично, него што ми одговара њихова киселост. Волим да јабуке буду киселкасте, тако да и те ајдаред бирам да доминира зелена боја на њима.
Каква су врста овај ајдаред ?
zilikaka zilikaka 16:37 22.04.2017

Re: Ne banujem u <a href="#">princi</a>pu, ali me onaj eloy

Znala sam neke koji su to imali u Sremskoj Kamenici. Čak mi donosili ponude sa njihove verande. Nekad pre.

Inače, meni nezgodno što sam na tu voćku alergična.
Prvo bilo malo, i nisam povezivala, nego primetila da me redovno svrbe uši kad to pojedem, al posle došlo dotle da ne smem voćnu salatu ako ima kivija u tragovima.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:38 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

zilikaka
Значи, купујте Кику јабуку, пробајте је, после ње ниједна више неће јој бити такмац. Сурпрајз, сурпрајз -- код нас је производи Делта Аграр.


Gde je kupuješ, da ne bauljam?

Maksi.
Пази, свака Кику јабука има своју налепнцу. Цена јој је око 1,5€, али -- вреди сваку пару. Чудо. Не треба ти месо поред ње.

Иначе, пре неких 25-30 година имао сам свој јабучњак, на четврт хектара, са 3-4 типа јабука, и можда 15 тона годишње производње. Тад сам о јабукама нешто научио. У односу на те јабуке Кику је спејс шатл.
freehand freehand 16:40 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Каква су врста овај ајдаред ?
Pr

Ajdagrin.
zilikaka zilikaka 16:43 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Цена јој је око 1,5€, али -- вреди сваку пару. Чудо. Не треба ти месо поред ње.


Hoćeš da kažeš da mogu za doručak, uz kupus ribabac, luk il paradajz?

Msm, Brajoviću, smanji doživljaj...

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:46 22.04.2017

Re: Ne banujem u principu, ali me onaj eloy

Каква су врста овај ајдаред ?

Ајдаред је, за мене, досадна јабука, млитавог тела, кисела. Не купујем је деценијама. Кику је као -- месо! Ту једрину не памтим ни код једне јабуке, стално имам осећај да само што не искочи из своје опне, да јој је у њој тесно. Опет, слатка је, али са балансираноим киселошћу.

Недавно сам открио једну сличну јабуку, Бребурн. Она је мања у односу на Кику, и има мање сласти-шећера, али има једрину и чврстину у готово истоветној мери.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana