Biz| Društvo| Ekonomija| Politika| Život

Od veze do zasluge

WBinSerbia RSS / 23.01.2017. u 08:54
Од везе до заслуге: како интегрисати српски таленат у тржиште рада

Постављање правих људи на право место јесте једна од првих лекција пословног менаџмента и данас се једнако односи како на приватни тако и на јавни сектор. Наш недавни извештај о економској мобилности, пословима и родним разликама у Србији, који је део извештаја "Глас људи Европе и централне Азије", показује да без обзира што је то једна од првих лекција, у Србији она још увек није схваћена.

Један од закључака извештаја који посебно привлачи пажњу јесте да људи у Србији и даље верују да веза значи много више него образовање, искуство и труд када је у питању проналажење посла: 37 одсто мушкараца и 48 одсто жена које смо интервјуисали верују да су везе основни фактор у напредовању једног домаћинства на друштвено-економској лествици.

Незапосленост је и даље висока у земљи и мало је послова у формалном сектору, а то су послови за које су многи у Србији заинтересовани. Према учесницима наших фокус група, проблем налажења посла у формалном сектору додатно погоршава пракса да се нови радници запошљавају превасходно по принципу услуга за услугу и/или преко везе. То потврђују и недавно објављени резултати истраживања популарног портала за послове "Инфостуд".

Као резултат тога потенцијални запослени уздају се у личне или политичке везе као једини начин да дођу до посла, што води фрустрацији и разочарењу оних који посао траже.

Незапослени мушкарац из урбане средине тако наводи неколико начина тражења посла, али верује да су шансе да га нађе мале:

"Мало људи се запосли преко бироа, тј. уз помоћ Националне службе за запошљавање, они су ту само ради статистике на нивоу државе. Ни огласи не помажу много. Не можеш никоме да се обратиш сем пријатељима, и можеш да даш новац и потегнеш неке везе. Данас сваки посао може да се купи."

"Пријавио сам се за посао у ГСП, нису ме чак ни обавестили да нисам прошао. Имам радног искуства, возач сам 10 година, а они су запослили младића од 21 годину без возачког искуства јер му је тата радио у ГСП," каже други незапослени мушкарац.

Да будемо јасни: способност да се неко ослони на своје друштвене контакте како би дошао до информације о пословима није обавезно лоша ствар. То може да буде резултат напора и улагања те особе у изградњу личне мреже контаката. Проблем је, међутим, у томе што је такав друштвени капитал неравномерно распоређен, што драстично смањује шансе младих, жена и особа из сиромашнијих домаћинстава да нађу смислен посао. Ограничен број послова који су у понуди тако се редистрибуира унутар ограниченог круга ‘познатих' кандидата, и тако се стварају групе ‘трајно искључених' особа.

Нарочито млади људи кажу да је тешко - ако не и немогуће - да дођу до посла, чак и онда када су квалификовани. У нашој поменутој студији једна млада жена из урбаног дела Србије пожалила се на запошљавање по партијској припадности:

"Неки људи се укључе у политику ради личне користи а неки због идеологије. Проблем је што ужасно много људи добије посао на овакав начин. Наравно, није довољно само да будете члан неке политичке партије, потребно је и да имате добре контакте. Људи на високим позицијама не презају од тога да запосле своје пријатеље, родбину, али исто тако и чланове своје политичке партије."

Кад немају везе, млади људи често пристају на послове на црно, или раде као конобари, продавци или сезонски радници у пољопривреди, или се пак одлучују на одлазак из земље, чиме Србија остаје ускраћена за квалитетну радну снагу у свом будућем економском развоју.

Важан квалитет који могу да донесу страни инвеститори јесте процес запошљавање према заслузи и квалификацијама, а што помаже да се смањи перцепција о ‘затворености' тржишта рада. Србија не би била једина земља где су праксе запошљавања и напредовања на послу промењене под утицајем спољних играча; Ирска је, рецимо, један такав пример.

Постоје већ индиције да такав утицај почиње да се остварује у Србији. Тако, на пример, Делез као један од највећих послодаваца у Србији, примењује транспарентне критеријуме приликом запошљавања на све позиције, од услуга преко оперативаца до менаџера, оглашава радна места и информише оне који су се пријавили о исходу. Још један велики послодавац, Теленор, поред тога што има механизме који обезбеђују да знање, вештине и способност за обављање неког посла буду главни критеријум при одабиру запослених, већ десет година колико је присутан у Србији ставља акценат и на транспарентност процеса запошљавања кроз сталну праксу обавештавања о исходу конкурса.

А управо је изостанак повратне информације из компанија о резултату њиховог конкурса онај индикатор који се није поправио већ седам година према истраживању Инфостуда. Значи, ту још има доста места за побољшање!

На основу интервјуа из наше студије, захтеви младих у Србији су јасни: траже се транспарентнији начини спајања људи са пословима и такође да стварни квалитет кандидата превагне над везама. Ово је нешто што могу стимулисати стране компаније као део свог know-how којег доносе. Истовремено, Влада би требало да покаже својим примером тако што ће стриктније примењивати процедуре засноване на стварном квалитету када запошљава нове људе, нарочито сада када Србија крене ка увођењу у посао људи са специјалистичким знањима и вештинама потребним за успешан процес приступања ЕУ.

Много више могло би да се уради и на бољем спајању оних који тек улазе на тржиште рада и осталих људи из осетљивих група са пословима. Када су у питању млади, програми који потпомажу њихову транзицију од школе до посла, сајмови запошљавања, приправнички послови могли би да се ојачају како би им се помогло да премосте јаз недостатка информација при тражењу посла. Када је у питању запошљавање жена, боље могућности и приступ предшколској настави и вртићу за децу јесте кључна област, као и бољи начини обезбеђивања повратка на посао након породиљског.

Комбинација иностраних добрих пракси и такозваног know-how са једне стране, те напори да Влада покаже сопственим добрим примером и праксом са друге, довели би, надамо се, до промене ове прилично алармантне перцепције коју је наша студија показала.

 



Komentari (7)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

highshalfbooze highshalfbooze 09:35 23.01.2017

Nedoumica

Počeo sam da čitam, ali sam prekinuo jer mi se diže pritisak od tih stvari koje ionako znam, a na koje i mnogi drugi ukazuju. Sve one koji izražavaju ovakve iste kritike vladajuća kasta naziva neprijateljima države i maše papirima kojima MMF, SB, i druge službe EU koje vrše nadzor kažu da Srbija beleži konstantan napredak na svim poljima, pa i u pogledu borbe protiv korupcije i u pogledu zapošljavanja i da je stopa nezaposlenosti drastično smanjena.
Pa me interesuje i molio bih Vas da mi razjasnite, da li Vi lažete u tim izveštajima ili nas sada lažete u ovom blogu?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 10:13 23.01.2017

Партијска димензија друштва

У ЕУ 4,7% гласача, просечно, јесу чланови неке партије. То значи да у Србији партијски увезаних чланова треба да има око 300.000. Како говоре из централе партије, СНС се негде скоро хвалио како има скоро 800.000 чланова. Толико је чланова имао Савез комуниста Србије.

Иначе, чланство у партијама у ЕУ јесте у тренду опадања.
Чак постоје партије које немају уобичајено чланство..
jinks jinks 11:59 23.01.2017

...

milos_1 milos_1 18:01 23.01.2017

odgovor

Mislim da se jako lose zivi i da je standard gradjana jako los..a sve veci i veci nameti od troskova, taksi, poreza i racuna za grejanje i struju.
iqiqiq iqiqiq 09:41 24.01.2017

Agencije za zapošljavanje

А управо је изостанак повратне информације из компанија о резултату њиховог конкурса онај индикатор који се није поправио већ седам година према истраживању Инфостуда. Значи, ту још има доста места за побољшање!


Ovo najpre govori o kompaniji, nedostatku procedura, pa na kraju nedostatka profesionalnosti i osnovnog vaspitanja, da se na nečije pismo tj prijavu odgovori.

Još interesantnije je da i agencije za zapošljavanje imaju sličnu praksu nedavanja povratnih informacija, pri tome govorim o iskustvu sa privatnim agencijama, jer je državna služba za zapošljavanje van svake kategorije.

Očigledno da neki standardi koji su toliko već u praksi u drugim zemljama nisu uvedeni kod nas. Da li se to mora regulisati zakonom ili će se izdvojiti neke kompanije i/ili agencije za zapošljavanje, ostaje da vidimo i da se nadamo.

O nekulturi vođenja razgovora za posao, nekom drugom prilikom ili neprilikom...

Pa sve navedeno gore u tekstu jeste i deo razloga zašto smo po razvoju ovde gde smo, zašto nam je privreda ovakva kakva jeste i sve već u tom smislu.
49 41 49 41 13:45 24.01.2017

Bravo Natasha

http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svi-imaju-najbolji-telefoni-holandanka-zivi-u-nisu-i-urnebesno-tacno-je-opisala/gejj9l1

Sve od reci do reci o pozitivnom i negativnom.
milos_1 milos_1 14:12 27.01.2017

integracija na trzistu rada

Potrebno je prilagoditi se novi trzisnim uslovima privredjivanja. Treba se adoptirati na okruzenje i trend www.fpmarkets.com.au. Ne treba cekati samo od drzave.

Pojedinci koji su spremni rizikovati oni s okrecu preduzetnistvu i privatnom biznisu. Treba iskoristiri prednost interneta i digitalne ekonomije.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana