Astronomija| Nauka| Život

Što nam je Jupiter važan

Saša Zorkić RSS / 19.12.2016. u 00:24

 Prosto je neverovatno da jedan tako daleki objekat ima toliku moć i da bez njega mi ljudi ne bismo postojali.

 Jupiter.jpg

Ovako otprilike izgleda Jupiter na našem nebu među zvezdama. Ako ga niste prepoznali to je ova malo svetlija tačka u sredini. Njegov prečnik je 11 puta veći od prečnika Zemlje i on je najveća planeta u Sunčevom sistemu. Ali Jupiter je, za naš zemaljski, svakodnevni pojam vrlo daleko.  Uzmite ovako: gde god da ste do najdalje tačke na Zemlji ima nešto preko 20 hiljada kilometara. Do Meseca ima 20 puta više: 384 000, a do Jupitera? 750 miliona kilometara - u proseku. Prosto je neverovatno da jedan tako daleki objekat ima toliku moć i da bez njega mi ljudi ne bismo postojali. A ne bi postojale ni mnogo jednostavnije forme života od nas, pa možda ni život sam. Bar na ovoj planeti. Ima astronoma koji veruju da je za život bilo gde u svemiru neophodan Jupiter i to ovakav kakav je naš: određene mase, na određenom rastojanju od zvezde.

Planetolozi se slažu da je od samog početka Jupiter veoma brzo rastao i da se formirao prvi od planeta i da je time presudno uticao na čitav planetarni sistem unutar svoje orbite. Pre svega, svojom sve moćnijom gravitacijom rasterao je brojna mala tela koja su u doba ranog Sunčevog sistema haotično jurila oko Sunca. Pošto se tela na različitim orbitama kreću različitim brzinama gravitacioni uticaj Jupitera na okolne objekte nije konstantan, već se ponavlja u ciklusima mimoilaženja i sa akumulativnim dejstvom. Svaki put kada bi neko kamenje prošlo pored Jupitera dobilo bi od njega snažan gravitacioni impuls. U tom procesu neka tela su konačno bila izbačena iz svojih orbita i upućena ka spoljnim delovima Sunčevog sistema, ili suprotno od toga kada su postajala projektili koji su se obrušavali na unutrašnje planete. To obrušavanje u ranom stadijumu razvoja Sunčevog sistema bilo je od ključnog značaja za budući život na Zemlji. Velik broj tela koja je Jupiter bacio na našu planetu dolazila su iz područja bogatog vodom i današnji okeani na Zemlji dobrim delom potiču baš od tih meteorita. Bez njih naša planeta bila bi prilično suva.

dc7c4f8ea2d03f58cd825acf1a4615fb.jpg
Orbite od Jupitera ka Suncu

Poseban je uticaj Jupitera na asteroide u pojasu koji se prostire na dve do četiri astronomske jedince (AJ=150 miliona km) od Sunca. Taj prostor između Marsa i Jupitera je po mišljenju astronoma 18-tog veka bio suviše velik da bi bio prazan, te su pretpostavljali da se u njemu krije do tada još uvek neotkrivena velika planeta. Zato su se dali u sistematsku potragu i zaista, 1. januara 1801. Đuzepe Pjaci, astronom sa Sicilije, u tom prostoru je pronašao telo kojem je nadenuo ime Ceres (po rimskoj boginji plodnosti i braka). Ali ispostavilo se da Ceres nije ispunio očekivanja astronoma, jer je bio mnogo manji nego što su oni očekivali. Kasnije su u istom području pronađena i mnoga druga mala tela što je nametnulo pitanje: zašto se u toj oblasti, od postojećeg materijala, nije formirala jedna pristojna planeta. Danas znamo da je razlog tome uticaj Jupitera. On svojim gravitacionim dejstvom sprečava da se u tom pojasu slepe u veće telo milioni asteroida i zato u tom prostoru imamo jedino pomenuti Ceres koji je dostigao prečnik od blizu hiljadu kilometara. Sva ostala tela su znatno manja.

Na isti način Jupiter je zaustavio i rast Marsa. Pošto je Mars dalje od Jupitera nego asteroidi u svom pojasu on trpi manji uticaj ove velike planete i zato je uspeo da naraste do današnjih dimenzija (6792 km), ali ne i više od toga. Bez Jupitera Mars bi danas imao dimenzije Zemlje, imao bi veću masu, a time i snažniju gravitaciju, sa svim drugim posledicama zbog kojih bi po mnogo čemu ličio na našu planetu.

Zemlja-Mars.jpg 

Zemlja i Mars

Izlazi da bi bez Jupitera Sunčev sistem danas imao još dve planete slične Zemlji (Mars i nesuđenu planetu koju bi formirali asteroidi), verovatno sa morima i okeanima pošto bi se sve nalazile u nastanjivoj zoni.

Nastanjiva zona oko Sunca se pruža od Venere do asteroidnog pojasa, zaključno, tj. od 0,725 do 3 astronomskih jedinica. Međutim Venera ima suviše gustu atmosferu sa enormno visokim atmosferskim pritiskom na tlu i izrazitim efektom staklene bašte, a time i temperaturu površine koja doseže do gotovo 500 stepeni Celzijusa. Zbog toga, iako se kreće po ivici nastanjive zone Venera ne može da ima tečnu vodu na svojoj površini (pa ni da bude kandidat za život kakav poznajemo).

 607ce754f25f659a817ae8fc68ba10af.jpg

Nastanjiva zona oko Sunca

Moguće je da je za život na Zemlji neophodan bio baš mali Mars. Prema nekim istraživačima život je u Sunčevom sistemu mogao nastati samo u njegovom ranom stadijumu razvoja. Ali to je bilo vreme teškog bombardovanja kada su udari tela stotinak kilometara u prečniku bili redovni događaji. Takvi udari na Zemlji dovodili su do isparavanja velike količine vode iz njenih okeana što je izazivalo snažan efekat staklene bašte i rasta globalne temperature do tačke sterilizacije čitave planete. Mars nije nikad imao toliko vode kao Zemlja i udari velikih tela nisu izazivali globalne posledice. Sem toga, Marsova tanka atmosfera nije mogla da zadrži prekomernu toplotu i ona se brzo rasipala u svemir. Pored svega toga i ta retka atmosfera i mala gravitacija Marsa omogućavali su da izrovano kamenje nakon nekog snažnog udara relativno lako pobegne sa planete u međuplanetarni prostor.

Svake godine na Zemlju doleti bar nekoliko meteorita poreklom sa Marsa. Sasvim je moguće da su neki od njih transportovali život sa Marsa, ukoliko je on na njemu postojao. Izlazi dakle da je Mars teže sterilisati nego Zemlju i da je za život u samom početku Mars bio bolja sredina, a i da je postojao način njegove seobe na Zemlju.

Ali ako bi se pokazalo da sve ovo nije ništa više od pogrešne teorije ostaje evidentna trajna funkcija Jupitera kao čistača središnjeg pojasa Sunčevog sistema i čuvara poretka malih tela.

Sadašnja stopa udara tela prečnika 10 kilometara na Zemlju (takav udar bi bio izazov za sve iole složenije vrste živih bića), dakle sadašnja stopa udara tih tela je jedan u sto miliona godina. Zadnji takav udar desio se pre oko 65 miliona godina kada je izazvao smak sveta za preko 70% živih vrsta, ali smo zato sada pošteđeni iste opasnosti sledećih 35 miliona godina - razume se, ukoliko su nam procene mogućeg udara većeg tela tačne.

A da nije Jupitera Zemlja bi bila izložena znatno većem broju udara. Po nekim proračunima čak i deset hiljada puta više. Računica je sasvim jednostavna. Umesto svakih sto miliona godina tela prečnika deset kilometara padala bi na našu planetu svakih deset hiljada godina. U tom slučaju na Zemlji ne bi bilo vremena za evoluciju složenijeg života.

Sem svega pomenutog od presudnog značaja za život je i mesto na kome se Jupiter nalazi, a on se nalazi na pravom mestu i ima baš takvu masu koja nam odgovara. Da je bliže, ne bi valjalo. Izbacio bi sve unutrašnje planete iz njihovih orbita. Neke bi bacio na Sunce, druge u udaljena područja Sunčevog sistema, tamo gde se voda pretvara u led. Jupiter je na pravom mestu kako inače i modeli evolucije Sunčevog sistema predviđaju.

To je međutim problem. Naučnike zbunjuju drugi planetarni sistemu u kojima je Jupiter po pravilu vrlo blizu matične zvezde. To „vrlo blizu" najčešće znači da je bliže nego što je Merkur našem Suncu. Može biti da su Jupiteri i nastali tamo gde treba, na preko tri astronomske jedinice od zvezde, ali da su kasnije migrirali bliže zvezdi. To je za sad jedino objašnjenje.

 EpsilonEridanib.jpg

Da je Epsilon Eridani be na mestu našeg Jupitera presecao bi orbitu Marsa i gotovo dodirivao orbitu Zemlje.

Postoje i Jupiteri na mestu, tamo gde ih i očekujemo, ali neki od njih opet nisu „dobri". Epsilon Eridani b ima masu 1,55 Jupitera i nalazi se na dobrom mestu (njegova poluosa je 3,39 AJ) ali ona ima izrazito eliptičnu putanju oko zvezde. Da je na mestu našeg Jupitera presecao bi orbitu Marsa i gotovo dodirivao orbitu Zemlje. Imamo sreće što nije naš. Naš Jupiter ima stabilnu i prilično kružnu orbitu. Tamo gde je vreli i / ili ekscentrični Jupiter života nema. Nije jasno da li su mogući planetarni sistemi bez Jupitera.

U svakom slučaju naš Jupiter je očistio mala tela u središnjem pojasu. Neka je bacio na Sunce, druga izbacio u Kajperov pojas ili dalje.

Sem toga, Jupiter zaokružuje orbite zalutalih tela. Komete koje dolete iz Ortovog pojasa imaju veoma eliptične obite, a one su opasne jer presecaju orbite drugih tela, pa tako ponekad i orbitu Zemlje. Jupiter te orbite zaokružuje i čini ih bezbednim po nas. A ako to i ne učini i ako ne odbaci svojom gravitacijom zalutala tela, onda ih privuče. Najpopularniji primer je kometa Shoemaker Levi 9 koja je sredinom 90-tih, nakon što se izdrobila u više delova, udarila u Jupiter. Bio je to grandiozan udar koji je na gasovitom Jupiteru za više nedelja ostavio velike ožiljke veličine naše Zemlje.

Shoemaker-Levi9.jpg
Kometa Shoemaker Levi 9

 Jupiter_showing_SL9_impact_sites.jpg

Ožiljci na Jupitaru nakon udara komete

Iz svega proizilazi da je za život u našem, ako ne i svim drugim planetarnim sistemima potreban Jupiter i to na određenoj poziciji u solarnom sistemu, da bi uređivao i stabilizovao orbite drugih tela, da bi čistio prostor od krša i da bi bacio vodu na planete u nastanjivoj zoni.

Tagovi



Komentari (70)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

loader loader 01:01 19.12.2016

1.


Da se ukucam ...
pa na čitanje
:)


Saša Zorkić Saša Zorkić 01:13 19.12.2016

Re: 1.

zemljanin zemljanin 03:03 19.12.2016

Re: Jupiter

uvek interesantan za posmatranje ... imam I boljih slika ali trenutno je komplikovano



inače, kao I uvek dobar tekst ... možda je bilo mesta I za malo priče oko migracije, pogotovo što spominješ Mars ali I ovako je odlično
Saša Zorkić Saša Zorkić 07:33 19.12.2016

Re: Jupiter

Fala. Dobra je ova slika Jupitera. Zapravo odlična.
Lionsgate Lionsgate 07:13 19.12.2016

SF

Jupiter je dva puta obradjivao i Artur Klark (koliko sam ja citao njega), prvi put u originalnim Odisejama a drugi put u Vremenskim odisejama. Oba puta Jupiter kolapsira u novu zvezdu u suncevom sistemu, verovatno je ideja izasla iz cinjenice da Jupiter emituje dva puta vise toplotne energije nego sto je primi od Sunca.
Saša Zorkić Saša Zorkić 07:35 19.12.2016

Re: SF

Pa da je desetak puta veći Jupiter bi i zasijao. Ali, šta će nam dve zvezde? :)
Lionsgate Lionsgate 07:59 19.12.2016

Re: SF

Nama (na trecem kamenu od Sunca) ne treba ali (po Klarku) nekom nebeskom telu dalje od Jupitera bi koristilo blize sunce za razvoj zivota. Zato se zanr i zove naucna fantastika
nask nask 09:17 19.12.2016

Re: SF

Verovatno nam nije potrebno ali zamisli nebo sa dva sunca, interesantan prizor.
loader loader 11:00 19.12.2016

Re: SF

Ali, šta će nam dve zvezde? :)

Hm, zm ... - Uvek zgroženom Vujoševiću ne treba ni ova jedna !

Nego, zaista, lepo je podsećanje na neprevaziđenu filmsku poemu (koja uveliko nadilazi žanr) - Odiseju u Svemiru 2001.

Inače, generalno, ove više nego bogate opservacije u postu, o Jupiteru, poprilično su me odlepile od Zemlje


Saša Zorkić Saša Zorkić 11:58 19.12.2016

Re: SF

Lionsgate
Nama (na trecem kamenu od Sunca) ne treba ali (po Klarku) nekom nebeskom telu dalje od Jupitera bi koristilo blize sunce za razvoj zivota. Zato se zanr i zove naucna fantastika

A možda bi nam bilo tesno da u Sunčevom sistemu postoji još neki život. Ne sada, ali za recimo 200 ili za 1000 godina. Samo bismo se svađali oko prava vlasništva. Bolje je ovako. :)
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:04 19.12.2016

Re: SF

nask
Verovatno nam nije potrebno ali zamisli nebo sa dva sunca, interesantan prizor.


Naravno. Ali bilo bi i problema. Često ne bi bilo noći, a ni mesečine koju tako volimo, zračenje bi se dramatično povećalo... Bolje je ovako :)
nask nask 15:26 19.12.2016

Re: SF

Eh Saša, malo maštanja nije na odmet.

Bolje je ovako :)


Jedna trećina/četvrtina zvezda su dvojne zvezde, a procenjuje se da je od tih dvojnih sistema barem pola pogodno za razvoj života.
zemljanin zemljanin 15:56 19.12.2016

Re: SF

Jedna trećina/četvrtina zvezda su dvojne zvezde, a procenjuje se da je od tih dvojnih sistema barem pola pogodno za razvoj života.

može se reći da skoro sve zvezde koje vidimo golim okom pripadaju binarnom I multi zvezdanim sistemima ... caka je u tome što zvezdani patuljci jesu single sistemi (dominantno) a njih ima procentualno mnogo više a kako je emitovana svetlost sa njih mnogo manja, male su šanse da ih vidimo golim okom ... oko 1/3 je dvojno/višestrukih Sistema na nivou naše galaksije a procena na nivou celog vidljivog svemira je na oko 50% ...

prisustvo velikih planeta oko drugih Zvezda je ujedno I primer teškoća u formiranju dodatne zvezde u blizini dominantne ... I naravno potvrda nespecifičnosti našeg Sistema ...
Saša Zorkić Saša Zorkić 17:41 19.12.2016

Re: SF

Eh Saša, malo maštanja nije na odmet.

Ma ja se to tešim

2. Dvojni sistemi teško da su pogodni za razvoj života. U takvim sistemima vlada gravitaciona zbrka što dovodi do nestabilnih orbita te rasturanja planeta, izbacivanja iz nastanjive zone, pa i pada na zvezdul.

Neka, neka, bolje je ovako.
nask nask 19:37 19.12.2016

Re: SF

U takvim sistemima vlada gravitaciona zbrka što dovodi do nestabilnih orbita te rasturanja planeta, izbacivanja iz nastanjive zone, pa i pada na zvezdul.


Nedavno sam negde naišao na tekst gde se pričalo baš o stabilnim binarnim sistemima ali sad da me ubiješ ne znam gde to pročitah. Ako mi proradi moždani hard disk poslaću link
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:46 20.12.2016

Re: SF

Ali, šta će nam dve zvezde? :)

onda ne bismo imali partizan.

Emir Halilovic Emir Halilovic 17:00 23.12.2016

Re: SF

A tek trojni sistemi :)

jinks jinks 09:04 19.12.2016

...

Kako li su Stari Rimljani mogli da znaju da je od svih tačaka na nebu Jupiter po Zemlju verovatno najznačajniji, i po tome mu između ostalog i nadenuli ime vrhunskog božanstva.

Takođe, po sličnoj logici, interesantno bi bilo analizirati zbog čeka je planeti Saturn dodeljena bar u antičkim mitologijama uloga kontraboga. Odnosno, da li analogno priči iz bloga, po kojoj je Jupiter imao pozitivan i zaštitnički uticaj na nastanak, razvoj i očuvanje života na Zemlji, Saturn imao nekakve drugačije uticaje ... ili ne :)
nask nask 09:20 19.12.2016

Re: ...

Pa od svih planeta je najvidljiviji pa prema tome najznačajniji i ne samo kod starih Rimljana.
jinks jinks 09:30 19.12.2016

Re: ...

Da li je vidljiviji i od Venere, pošto je i ona kod, na primer, Starih Egipćana ili Asteka koliko se sećam takođe bila prilično bitna. Ima ih još nekoliko, kako planeta tako i zvezda, koje su uspele da se uzdignu u same vrhove panteona pojedinih kultura.
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:16 19.12.2016

Re: ...

Eh, ko će pronići u um starih naroda? Sve, od davnina poznate planete, su interesantne svaka za sebe. Venera se vidi i po danu, Mars je crvenkast i ponekad se (prividno) kreće unazad, Jupiter ume baš da šljašti...
nask nask 15:32 19.12.2016

Re: ...

Da li je vidljiviji i od Venere


U pravu si, Venera je sjajnija kada je najsjajnija od najsjajnijeg Jupitera. Kako sam je samo zaboravio. Valjda što je relativno nisko pa se na noćnom nebu uguši od svetlosnog zagađenja.
vera.nolan2 vera.nolan2 12:26 19.12.2016

Jupiter kao Erinije

ima toliku moć,...trajna funkcija Jupitera kao čistača središnjeg pojasa Sunčevog sistema i čuvara poretka malih tela...da bi uređivao i stabilizovao orbite drugih tela, da bi čistio prostor od krša i da bi bacio vodu na planete u nastanjivoj zoni.

Čitajući tekst, imala sam, i smešnu mi, ali neodoljivu asocijaciju na poredak ljudi i država, po imanentnom "sastavu i raspodeli kvaliteta materijala i sila" i kako se sve - na nebu i zemlji dešava po zakonomernoj nužnosti !
... Te "nadgleda" kao Erinije, "celokupno zdravo nadmetanje "materijala i sila" poštujući kosmičke zakonitosti, pravilnosti stvari.

- Erinije bi spriječile Helija ako bi odlučio promeniti putanju Sunca na nebu...
i nametale su pravednu ravnotežu u ljudskim i zemaljskim odnosima

Jupiter, gasoviti džin ima masu 318 puta veću od Zemlje.
Masa Jupitera čini 70% mase svih drugih planeta u Sunčevom sistemu.
U zapreminu Jupitera može da stane 1321 planeta veličine Zemlje.
Jedan dan na Jupiteru traje oko 10 zemaljskih sati.
Jedna Jupiterova godine traje 12 zemaljskih godina.
Zbog surovih uslova na Jupiteru duvaju strašni vetrovi, brzinom većom od 600 km/h formirajući oluje poput Velike crvene pege, prečnika 26000 km, sastava od gasovitog amonijaka i oblaka leda ...



Saša Zorkić Saša Zorkić 13:16 19.12.2016

Re: Jupiter kao Erinije

sastava od gasovitog amonijaka i oblaka leda ...

i fosfina pa zato miriše na beli luk
vera.nolan2 vera.nolan2 10:31 20.12.2016

Re: Jupiter kao Erinije

i fosfina pa zato miriše na beli luk


sreća, te mu nećemo ni primirisati

evo, uz divan blog i


49 41 49 41 16:37 19.12.2016

E moj Saša

"Navuce" me u Istoriju - secanja

Kao student svojevremeno subotnja ruta predvece.
Revolucionarisem niz Bulevar.
Krenem od Vuka, svratim u Ekspres; chalabrcnem nesto po volji pa niz Bulevar setnja.
Izlog do izloga, Galerije... samo u polja interesa.

Jedne subotnje veceri, ugledam starog pred tadasnjom prodavnicom cipela; gde je trotoar najuzi.

Stari razvuko teleskop na stativ u sred trotoara. Pesaci ga zaobilaze sa svih strana.
Vidi mene ljubopitnog, pocne razgovor.

Punih mu je 84. Profesor Faxa u penziji (ni slucajno PMF - Astronomija).
Utrosio dosta vremena u mracnim ulicama okolo, jedva je nasao poziciju za gledanje.

Pricamo, pricamo; naizmenicno gledamo kroz teleskop.
"uzivo" prvi put gledam, Jupiterove prstenove.
Pokazuje mi kroz teleskop pojedina sazvezdja.

Postalo i meni svejedno sto nas prolaznici zaobilaze s obe strane.
Teleskop, ne narocito veliki; al' mocan.

Nista ne bese, od moje ustaljene subotnje setnje.







Saša Zorkić Saša Zorkić 17:51 19.12.2016

Re: E moj Saša

Sve je manje takvih priča, jer je svetla noću sve više
49 41 49 41 19:30 19.12.2016

Re: E moj Saša

To ti mislis.

U mojoj ulici recimo nema svetla. Zivim u gradu, al kao da sam na selu; sto mi je oduvek bila zelja.
Mislish samo u nasoj ulici nema svetla; ni u jednoj.
Ako hoces svetlo, upali svoje i trosi svoju struju.

Mi smo racionalna drzava. Nemamo para da osvetljavamo ulice. "Mi to trosimo", na pametnije stvari.

Zbog radova na putevima, ili moje dosade da se vozim istim u okolini 5-10 km sam uochio bar 5 privatnih opservatorija.

Neko ima na ogromnoj prikolici pored garaze(mobilni), neko iza garaze(stacionarni)
Kolko to moze da kosta?!?

Pojma nemam.
Znam da nisu malene.

Za zvezdashe (ne navijache) - prave.
http://www.b92.net/zivot/nauka.php?nav_id=619218
nask nask 19:51 19.12.2016

Re: E moj Saša

Samo da dodam da se Jupiter - sa njegova najveća četiri meseca - čak i u gradskim uslovima vrlo pristojno može posmatrati sa običnim dvogledom . Ako se ne varam Saturn i diskovi sa malo kvalitetnijim dvogledom.
Lionsgate Lionsgate 19:55 19.12.2016

Re: E moj Saša

Ima jedan lik koji preko cele godine na zemunskom keju drzi teleskop i za 50-100 din pusti ljude da gledaju zanimljivost na nebu za to vece. Covek se pri tome muci, prvo treba da nadje mesto medju raznoraznim prodavcima kuvanog kukuruza, sladoleda, dzidza-midza a zatim da zakloni svetlost sa kandelabera na keju koji mu previse svetli. Ponekad iznese i dva teleskopa, mislim da je jedan cak i od 8", a pored postavi stativ sa tablom na kojoj je tekst o tome sta se to vece posmatra.

Inace coveka sam redovno vidjao po izlozbama u Zemunu, cak sedi i kafeu Familija (tamo gde ce DebelomTasi da zabrane pristup) ali nemam pojma sta je po struci. Setih se da sam prosle godine kod njega odgledao Saturn (video sam i prstenove) na letnjem nebu.
zemljanin zemljanin 20:35 19.12.2016

Re: E moj Saša

za Bg imate gradsku opsevatoriju, Slobodan ulaz (barem bio) sa mnogo boljom opremom I iskusnijim operaterima ... privatne opsevatorije je izraz koji se može vrlo raznoliko tumačiti ... telskopa ima od par stotina do recimo deset hiljada USD ... to bi bilo u klasi amaterskog posmatranja ... preko 20,000 USD je već klasa poluprofesionalnih a preko 150.000 - profesionalnih uređaja (donja granica) ... plus specijalizacija tipa astrofotografija I sl. ... privatna opsevatorija u gradu je uvek amaterskog tipa ...

naseljive planete oko Binarne zvezde zavise od tipa Sistema ... definitivno bliski binarni sistemi gde su zvezde na malim rastojanjima ne daju baš mnogo mogućnosti dok recimo (poznata I bliska) Centauri sa velikim periodom rotacije oko zajedničkog centra masa, maltene se može tretirari I kao single star system.



ovo je recimo poluprofesionalni 20" ili ~51cm Meade RCX ...



ili recimo ASA - 600mm RC

ako se ne varam BG opsevatorija je kupila jedan ASA ~1.4m pre "par" godina
Saša Zorkić Saša Zorkić 21:12 19.12.2016

Re: E moj Saša

Naravno, sve je relativno . Dobri astronomski osmatrači u šali kažu da im je i Jupiter izvor svetlosnog zagađenja. Oni ne postavljaju teleskop ako je Mesec izašao, a o posmatranju sa nekog bulevara i ne razmišljaju.

Dakle, ako je neko zadovoljan time što može da vidi Jupiter, Veneru, Mesec, Saturn, to je ok. Samo, nebo je mnogo bogatije i mnogo uzbudljivije od toga što na njemu možete videti iz grada
Saša Zorkić Saša Zorkić 21:21 19.12.2016

Re: E moj Saša

ako se ne varam BG opsevatorija je kupila jedan ASA ~1.4m pre "par" godina


Da, postavljen je maja ove godine, dobio je ime Milanković...

Ovde su prve fotografije urađene tim teleskopom
zemljanin zemljanin 21:29 19.12.2016

Re: E moj Saša

Saša Zorkić
ako se ne varam BG opsevatorija je kupila jedan ASA ~1.4m pre "par" godina


Da, postavljen je maja ove godine, dobio je ime Milanković...

Ovde su prve fotografije urađene tim teleskopom

skoro kao moje ... bio je red ali stvarno ... ono što su imali je u domenu ratne reparacije iz raznoraznih sv. ratova sa mnogo entuzijazma I krpljenja ...

imam nekoliko Meade a ovaj najjaci 20" mi je vec par meseci (blize godini) van upotrebe jer mi se pokvario mehanizam platforme za podizanje a kako je on montiran na istu onda bleji u mraku ... jebg. lenj sam da to konačno popravim ...
nask nask 21:44 19.12.2016

Re: E moj Saša

ono što su imali je u domenu ratne reparacije iz raznoraznih sv. ratova sa mnogo entuzijazma I krpljenja


Na Zvezdari. E tamo sam, u onoj predivnoj biblioteci, jedne davne 1983. radio maturski rad - rotacija sunčeve površine - kod Aleksandra Kubičele. Jedna od najzanimljivijih i najlepših epizoda iz mog života.
zemljanin zemljanin 21:48 19.12.2016

Re: E moj Saša

nask
ono što su imali je u domenu ratne reparacije iz raznoraznih sv. ratova sa mnogo entuzijazma I krpljenja


Na Zvezdari. E tamo sam, u onoj predivnoj biblioteci, jedne davne 1983. radio maturski rad - rotacija sunčeve površine - kod Aleksandra Kubičele. Jedna od najzanimljivijih i najlepših epizoda iz mog života.

e te godine sam ja upisao astronomiju, kasnije astrofiziku
alselone alselone 21:51 19.12.2016

Re: E moj Saša

zemljanin
nask
ono što su imali je u domenu ratne reparacije iz raznoraznih sv. ratova sa mnogo entuzijazma I krpljenja


Na Zvezdari. E tamo sam, u onoj predivnoj biblioteci, jedne davne 1983. radio maturski rad - rotacija sunčeve površine - kod Aleksandra Kubičele. Jedna od najzanimljivijih i najlepših epizoda iz mog života.

e te godine sam ja upisao astronomiju, kasnije astrofiziku


Ah, neprezaljeno.
Da nisam upisao elektro, to bi verovatno bila astronomija, ili hemija u nekoj primenjenoj varijanti kao trece.
zemljanin zemljanin 21:59 19.12.2016

Re: E moj Saša

alselone
zemljanin
nask
ono što su imali je u domenu ratne reparacije iz raznoraznih sv. ratova sa mnogo entuzijazma I krpljenja


Na Zvezdari. E tamo sam, u onoj predivnoj biblioteci, jedne davne 1983. radio maturski rad - rotacija sunčeve površine - kod Aleksandra Kubičele. Jedna od najzanimljivijih i najlepših epizoda iz mog života.

e te godine sam ja upisao astronomiju, kasnije astrofiziku


Ah, neprezaljeno.
Da nisam upisao elektro, to bi verovatno bila astronomija, ili hemija u nekoj primenjenoj varijanti kao trece.

nikad nije kasno ... ne lupam fraze, zaista ... za ovih poslednjih 10+ godina odslusao sam I cak I polagao mnoge druge oblasti koje su me interesovala a za koje realno nisam imao vremena ranije ... kako koje dete upise neke svoje studije tako kupim komplet udzbenika I za mene ... sa svim online mogucnostima, godine zaista nisu vazne - vec volja I zelja da nesto novo naucis, tako da ... baviti se time profesionalno je sigurno kasno a I na neki nacin je uzurpiranje mesta ovim mladjima ... ali za nauciti nesto novo je uvek pravo vreme

PS. evo ove godine "upisah" morsku biologiju a jos sam na neurologiji (3 godina)

EDIT. ispravih neke greške
gedza.73 gedza.73 22:12 19.12.2016

Re: E moj Saša

jedne davne 1983...astronomiju

Da se falim sam kad niko neće
Srebro i bronza na republičkom takmičenju iz astronomije tri godine kasnije.
Ako me sećanje ne vara u komisiji mi bila Sofija Savanov.
zemljanin zemljanin 22:22 19.12.2016

Re: E moj Saša

gedza.73
jedne davne 1983...astronomiju

Da se falim sam kad niko neće
Srebro i bronza na republičkom takmičenju iz astronomije tri godine kasnije.
Ako me sećanje ne vara u komisiji mi bila Sofija Savanov.



a za sve zaljubljenike u nebo evo najnovije poslastice
Pan-STARRS1
nask nask 23:00 19.12.2016

Re: E moj Saša

e te godine sam ja upisao astronomiju, kasnije astrofiziku

Pa i ja, ali me prvo poslalo u JNA tako da sam sledeće godine krenuo na fiziku. Vi ste bili sprat više, ako se ne varam, zajedno sa geografima. Matematiku smo slušali zajedno. Da danas moram da biram izabrao bi i ja astrofiziku/kosmologiju.

Edit

nikad nije kasno ... ne lupam fraze, zaista


Tačno. Ja sam, malkice zasićen samo jednim pogledom na svet/kosmos, pre nekoliko godina odslušao i položio jednogodišnji minor Svetonazor (Wereldbeschouwing). Bilo malkice naporno u kombinaciji porodica i posao ali ni jedne sekunde nisam zažalio.
zemljanin zemljanin 23:37 19.12.2016

Re: E moj Saša

Vi ste bili sprat više, ako se ne varam, zajedno sa geografima

mi smo bili na vrhu kako I priliči - u golubarniku ... 5 sprat ... ako se dobro secam, fiziku smo slusali sa meterolozima, vecinom, barem prve dve godine a na matematici je bilo od svega po malo ... eh, davno to beše ...
nask nask 23:50 19.12.2016

Re: E moj Saša

Matiš si verovatno slušao kod Dreše, a ja godinu kasnije kod Enesa.
Saša Zorkić Saša Zorkić 00:27 20.12.2016

Re: E moj Saša

Al ste se skupili sve neki astronomi
urbana_gerila urbana_gerila 00:49 20.12.2016

Re: E moj Saša

Saša Zorkić
Al ste se skupili sve neki astronomi



sada ćemo i da se vređamo?
nask nask 01:11 20.12.2016

Re: E moj Saša

Al ste se skupili sve neki astronomi


Ja nažalost nisam, mada imam kolege, drugare i komšije koji to jesu. Ja sam samo jedan srednjoškolski profa fizike koji se još uvek pali .
urbana_gerila urbana_gerila 01:46 20.12.2016

Re: E moj Saša

nask
Al ste se skupili sve neki astronomi


Ja nažalost nisam, mada imam kolege, drugare i komšije koji to jesu. Ja sam samo jedan srednjoškolski profa fizike koji se još uvek pali .



ma, nisam ni ja.
čak sam uspeo i da promašim blog, mislio sam, jer je ekipa slična, da komentarišem kod amike...
zemljanin zemljanin 01:53 20.12.2016

Re: E moj Saša

... ma prirodne nauke su zakon ... All in One - PMF
Lionsgate Lionsgate 06:46 20.12.2016

Re: E moj Saša

Ja sam u usmerenom bio fizicar (laboratorijski tehnicar), imali smo 5 razlicitih predmeta iz fizike a medju njima i astrofizika. Poseta i par vezbi u opservatoriji nam bili deo elaborata bez koga nismo mogli da zavrsimo godinu. Dosta nas se nalozilo na asronomiju i fiziku ali samo su dvoje iz odeljenja upisali fiziku, astro niko.

Imao sam doduse i starijeg drugara, bio je genijalac i u osnovnoj skoli i u gimnaziji, astronomiju je takodje razvalio pa ga ostavili za asistenta. Par godina radio na faxu pa krenuo u biznis sa komjuterskom opremom, napravio i tu uspeh i namlatio pare pa na kraju otvorio izdavacku kucu i izdaje otkacene knjige i stripove, po svom ukusu. Retko talentovan covek u svim oblastima gde se kretao.
gedza.73 gedza.73 09:15 20.12.2016

Re: E moj Saša

sve neki astronomi

Ja sam bio dete, šesti razred (dobro, omakla mi se još jedna u osmom).
Nismo mogli da dođemo do izražaja od vas Beograđana
Beograd se delio na Bg1, Bg 2 i Bg 3. Kad se pojavite sa teleskopima, praktičnim radovima odrađenim sa ljudima sa opservatorije mi smo mogli samo da blejimo.
Nekako smo se snalazili uz pomoć štapa i kanapa (moji izlagački radovi su više bili nevešta SF scenografija nego astronomija), uz skoro minimalne mogućnosti i velike teškoće da uopšte uđeš u sve to.

I danas čuvam neke časopise o astronomiji koje je izdavao Zagreb (?) i koji su ko zna kojim putevima došli u našu seosku školu.
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:29 20.12.2016

Re: E moj Saša

čak sam uspeo i da promašim blog,

Razumem, i ja sam zapravo hteo da pišem o gastronomiji, ali eto, promašio...
urbana_gerila urbana_gerila 09:48 20.12.2016

Re: E moj Saša

Saša Zorkić
čak sam uspeo i da promašim blog,

Razumem, i ja sam zapravo hteo da pišem o gastronomiji, ali eto, promašio...



ma, nisi - mene baš podseća na neki od ovih trendi-gastronomskih.

vera.nolan2 vera.nolan2 10:02 20.12.2016

Re: E moj Saša

a za sve zaljubljenike u nebo evo najnovije poslastice

Hvala, ja sam često, skoro svakodnevno na
Astronomy Picture of the Day
Astronomy magazin
evo i na temu
Auroras and the Magnetosphere of Jupiter
alselone alselone 11:14 20.12.2016

Re: E moj Saša

zemljanin
alselone
zemljanin
nask
ono što su imali je u domenu ratne reparacije iz raznoraznih sv. ratova sa mnogo entuzijazma I krpljenja


Na Zvezdari. E tamo sam, u onoj predivnoj biblioteci, jedne davne 1983. radio maturski rad - rotacija sunčeve površine - kod Aleksandra Kubičele. Jedna od najzanimljivijih i najlepših epizoda iz mog života.

e te godine sam ja upisao astronomiju, kasnije astrofiziku


Ah, neprezaljeno.
Da nisam upisao elektro, to bi verovatno bila astronomija, ili hemija u nekoj primenjenoj varijanti kao trece.

nikad nije kasno ... ne lupam fraze, zaista ... za ovih poslednjih 10+ godina odslusao sam I cak I polagao mnoge druge oblasti koje su me interesovala a za koje realno nisam imao vremena ranije ... kako koje dete upise neke svoje studije tako kupim komplet udzbenika I za mene ... sa svim online mogucnostima, godine zaista nisu vazne - vec volja I zelja da nesto novo naucis, tako da ... baviti se time profesionalno je sigurno kasno a I na neki nacin je uzurpiranje mesta ovim mladjima ... ali za nauciti nesto novo je uvek pravo vreme

PS. evo ove godine "upisah" morsku biologiju a jos sam na neurologiji (3 godina)

EDIT. ispravih neke greške


Koji si ti car, ali totalni. Ja cu da budem kao ti kad porastem. :) Prvo cu da se odselim negde u boziju mater.
cmix909 cmix909 13:35 20.12.2016

Re: E moj Saša

Saša Zorkić
... sve neki astronomi

I svi mlecne puti.

Usput (mlecni), nedavno postadoh imalac indeksa jednog starog profe matematike kome je V. Miskovic upisao tri petice, pa se, na opstoj astronomiji, provukao tek u cetvrtom pokusaju – pred komisijom. (Dok mu je Andjelic dao osmicu iz racionalne mehanike, i to iz prve.) E, sad, da ovdasnji ljudi u izvesnim napetim situacijama ne beze u podrume, doticni bi autogrami znacili da sam bogat, a ovako...
49 41 49 41 14:05 20.12.2016

Re: E moj Saša

Saša Zorkić
čak sam uspeo i da promašim blog,

Razumem, i ja sam zapravo hteo da pišem o gastronomiji, ali eto, promašio...


Obecao si!
Jeste da je krompir zdrav, i rasprostranjen u ishrani zapadne evrope, osim mozda Francuske i Italije.

Medjutim, Kolumbovci; nisu morali da ga donose iz Novog Sveta.

Saša Zorkić Saša Zorkić 17:28 20.12.2016

Re: E moj Saša

Obecao si!

Ima jedna fina ideja na tu temu.... možda, ako ne ove godine, onda sledeće:)
alselone alselone 21:46 19.12.2016

Fantazija

Hvala Sasa na blogu. Uzivao sam.
Saša Zorkić Saša Zorkić 00:25 20.12.2016

Re: Fantazija

To je bilo moje zadovoljstvo :)
49 41 49 41 14:27 20.12.2016

Na Mars, na Mars

Zemljica nam jos uvek sa 1000 tajni

http://www.shutterstock.com/video/clip-1518484-stock-footage-earth-planet-main-rotate-and-flare.html?src=recommended/4261937:8/gg
milos_1 milos_1 17:40 20.12.2016

Jupiter

Jako interesantna tema. Hvala autoru teksta.
Saša Zorkić Saša Zorkić 22:23 20.12.2016

Re: Jupiter

milos_1
Jako interesantna tema. Hvala autoru teksta.

amika amika 17:50 20.12.2016

Први бог старих Римљана

Iz svega proizilazi da je za život u našem, ako ne i svim drugim planetarnim sistemima potreban Jupiter i to na određenoj poziciji u solarnom sistemu, da bi uređivao i stabilizovao orbite drugih tela, da bi čistio prostor od krša i da bi bacio vodu na planete u nastanjivoj zoni.


Изузетан текст, хвала Саша. Поглед у доба настанка Сунчевог система. Сада постаје занимљиво то што су стари Римљани Јупитера сматрали за главног бога, и прво светилиште које је Ромул подигао било је посвећено њему - као да су све ово знали.
Saša Zorkić Saša Zorkić 22:25 20.12.2016

Re: Први бог старих Римљана

Сада постаје занимљиво то што су стари римљани Јупитера сматрали за главног бога, и прво светилиште које је Ромул подигао било је посвећено њему - као да су све ово знали.

Pretpostavljam zbog toga što Jupiter noću baš ume da dominira među ostalim telima. Ipak, Mars je Rimljanima najomiljeniji bog.
Hvala!
nsarski nsarski 20:30 20.12.2016

Zašto nam je Jupiter važan?


Pored mnogih razloga, gore nabrojanih, postoji još jedan zaista važan.

Naime, Jovianske planete (jovian planets) su izuzetno masivne i obezbeđuju mehaničku i ukupnu stabilnost Sunčevog sistema. (Medju ove planete spadaju Jupiter, Saturn, Uran i Neptun, mada se pod ovim izrazom nekad podrazumevaju samo prve dve).

U svakom slučaju, unutrašnje planete su (relativno) male mase i imaju nestabilne orbite (na vremenskim skalama od desetak miliona godina) ali ovo kolebanje ne može ozbiljno da dovede u pitanje stabilnost celog Sunčevog sistema, tj., da ga dotera do ivice haosa. Orbite velikih planeta, najpre Jupitera, su stabilnije, na skalama od par desetina milijardi godina, i time utiču na stabilnost svih ostalih članova.

Za one koje zanimaju detalji, evo jednog čtljivog rada pod naslovom Haos i stabilnost Sunčevog sistema.

Lep i poučan blog, Saša.
Saša Zorkić Saša Zorkić 22:32 20.12.2016

Re: Zašto nam je Jupiter važan?

Naime, Jovianske planete (jovian planets) su izuzetno masivne i obezbeđuju mehaničku i ukupnu stabilnost Sunčevog sistema....

Što je posebno važno u svetlu rasprave pogodnim mestima za egzistenciju vanzemaljskog života, a povezano za nastanjive zone (o čemu ćemo jednom već pisati).

Hvala.
vera.nolan2 vera.nolan2 12:34 22.12.2016

Re: Zašto nam je Jupiter važan?

Prolaskom „Vojadžera 1” pored Jupitera, potvrđeno je postojanje prstena oko ove planete !
Pretpostavku o postojanju prstena oko Jupitera izneo još 1960. astronom Vsehsvjatskij, a '76. godine su na takvu mogućnost ukazali i američki fizičari analizom podataka sa „Pionira 11”.
Njegov sjaj je preko 10 hiljada puta manji od sjaja Saturnovih prstenova pa je sa Zemlje vidljiv u infracrvenoj oblasti spektra.



Posebna fascinacija mi je moć naučnih teorija u predviđanju novih, još neotkrivenih fenomena...

- kao što je Mendeljejev predvideo postojanje “još nepronađenih" elemenata periodnog sistema sa detaljnim predviđanjem osobina elemenata od kojih će neki biti otkriveni tek decenijama posle njegove smrti !
ili
- kao što je Darvin proučavajući orhideju sp.vrste sa Madagaskara sa organima za proizvodnju nektara na 30 cm dubine u cvetu, pretpostavio postojanje nekog oprašivača sa proboscisom, surlom ove dužine, a otkrivenog 40 god. kasnije, a koga su naučnici tražili pre nego što su znali da uopšte postoji i kako izgleda. ...
ili
- Dirakova teoretska predviđanja postojanja antičestice elektrona, a samo dve godine kasnije, Anderson je proučavanjem kosmičkog zračenja otkrio - pozitron ...
...

Saša Zorkić Saša Zorkić 17:03 22.12.2016

Re: Zašto nam je Jupiter važan?

Posebna fascinacija mi je moć naučnih teorija u predviđanju novih, još neotkrivenih fenomena...

Zato nauka jeste tako lepa i važna
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:49 20.12.2016

.

obožavam ove svemirske blogove.
Saša Zorkić Saša Zorkić 17:05 22.12.2016

Re: .

BebaOdLonchara
obožavam ove svemirske blogove.

To je podsticajno za autore takvih priča :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana