Nostalgija| Putovanja

Olimpijski plamen

jinks RSS / 10.09.2016. u 08:10

Uvreženo je mišljenje da rituali, kao jedno od osnovnih vezivnih tkiva zajednice, predstavljaju stvar prošlosti. Ipak, možda stvari stoje i nešto drugačije. I možda smo upravo sada mnogo više nego ikada i izloženi nečemu što funkcioniše po sličnim principima, prilagođeno, između ostalog, mnogo većim grupama ljudi i novim medijima.

Naime, osnovni oblik rituala predstavlja inicijacija pojedinca u razne forme društveno prihvatljivih oblika ponašanja, u kojoj se na bezbroj različitih načina iznova odigrava jedna ista priča - rađanje inicijanta u novoj ulozi, nakon ritualnog prestanka prethodne faze njegovog života.

Doduše, u manjim zajednicama donekle je lakše uočiti ko se i u šta inicira (da li se radi o onoj pubertetskoj iz dečaštva u svet odraslih, ili o inicijaciji u uloge lovca i ratnika, stupanju u brak, rađanju dece). Takođe, u mnogim društvima (od kojih i nekim prilično razvijenim) prisutni su, između ostalih, i rituali inicijacije u razna eksluzivna društva i univerzitetska bratstva. Da ne pominjem formalne ceremonije vezane za sticanje školskih i akademskih zvanja.

Opet, pored navedenih individualnih, mogli bi biti interesantni i rituali kolektivne inicijacije, jednako prisutni, u kojima učestvuju između ostalih i čitavi gradovi i narodi. Sad, da li su i oni specijalitet novih vremena ili ih je bilo i ranije, nije ni bitno - interesantno je kako funkcionišu i čemu služe - i oni upravo i predstavljaju temu bloga.

Naime, evo nekoliko primera, koji bi mogli da predstavljaju različite oblike kolektivne inicijacije - doček Nove godine, masovni koncerti, sportske manifestacije i predstave. Opet, tu su i rituali koji funkcionišu na mnogo širim skalama - Olimpijske igre, između ostalih. Jer i one predstavljaju klasičnu formu koja podražava prastari mit o herojima koji prolaze kroz razna iskušenja i nedaće, nakon čega se vraćaju među običan svet sa „čudotvornim eliksirima" (medaljama, pobedama, ...), koje prinose na dobrobit čitavoj zajednici.

Naime, svake četvrte godine u Grčkoj se na svetlosti Sunca pali olimpijski plamen, simbol univerzalnih vrednosti i obećanja bolje budućnosti, koga preuzima organizator igara i čiji ga prvaci nose širom zemlje. To se herojsko putovanje završava ceremonijom otvaranja igara, u kojoj se plamen predaje svima, tako što se ritualno pali vatra koja simbolički osvetljava igre. Čime su izgleda svi i inicirani, počev od domaćina, preko takmičara, pa sve do mnogih gledalaca širom sveta. Ustvari, olimpijski ideali sami po sebi možda i ne bi toliko bili bitni, koliko činjenica da ih razumeju milijarde širom sveta i da sa njima svi jednako mogu da se identifikuju - što sa idejama često i nije slučaj.

Opet, izgleda da je sličnih rituala bivalo i u političke svrhe (ustvari, neki bi rekli i da je sve prethodno pomenuto takođe politika) - gde smo jednom decenijama i sami imali prilike da prisustvujemo, 25. maja na Dan mladosti. Forma je slična - postoji štafeta (stilizovana baklja, simbol svetlih stremljenja društva) koju heroji, uprkos preprekama, pronose širom zemlje. Da bi na dan Rođendana poklanjanjem štafete narodu, odnosno onom ko simboliše narod, ritualno svi zajedno bili „pročišćeni idealima", i inicirani u narednu godinu zajedničkog života. Sad, kome su je davali, i ko je ustvari i predstavljao simbol zajedničkog života, u dobroj je meri izgleda i odredilo budućnost SFRJ. Nekima za utehu - prva je štafeta prošetala Jugoslavijom ne četrdesetih ili pedesetih godina prošlog veka, već 1939. godine.

I na kraju ostaje pitanje šta bi uopšte i mogle da predstavljaju olimpijska vatra, kao i razne štafete i ritualne baklje širom sveta. Ne znam, možda su simbol različitih vidova kolektivne svesti koji se negde slave, ili čega već.

Opet, neki bi rekli da i samo odsustvo mnogih obreda inicijacije koji su postojali u prošlosti upravo i predstavlja jednu od osnovnih odrednica modernog doba. Sad, da li i manu ili vrlinu, ko će ga znati. Ili je samo stvar u tome što su neki novi rituali zamenili stare, gde su stari ponekad delom sadržani u novim.

 stream_img.jpg



Komentari (112)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

cassiopeia cassiopeia 08:36 10.09.2016

...

Baš malopre gledam ima li kakav novi blog uz jutarnju kafu, biće da je moja navika da pijem kafu i prelistavam blog prešla u ritual. :)

Ili je samo stvar u tome što su neki novi rituali zamenili stare, gde su stari ponekad delom sadržani u novim.


Čitajući tvoj tekst pade mi na pamet da današnje rituale umnogome određuje tržište. Nekadašnji rituali inicijacije u zrelo doba danas su prilika za mnoge da zarade. Restorani, kafane, butici, manikir, frizer...i ostale gluposti.

U Americi svako malo imaju dan nečega, krofni, kučića, čokolade... Učestvovanje povezuje ljude na osnovu zajedničkih interesovanja, ideja, želja...a pare se vrte. Neko će reći glupost, neko će sa radošću učestvovati.

Mislim da se suština rituala svodi na razmenu kulturoloških, socijalnih i inih poruka kroz seriju definisanih transakcija u komunikaciji. Oni služe i da strukturiraju vreme i olakšaju komunikaciju. Pa neko će se zadržati na ritualnom pozdravu, a nekome će to biti uvod u dalju komnikaciju sa više ili manje intimnosti.
jinks jinks 08:47 10.09.2016

Re: ...

Čitajući tvoj tekst pade mi na pamet da današnje rituale umnogome određuje tržište. Nekadašnji rituali inicijacije u zrelo doba danas su prilika za mnoge da zarade. Restorani, kafane, butici, manikir, frizer...i ostale gluposti.

Da, obeležje rituala inicijacije kako u prošlosti tako i sada izgleda da i jeste bilo u tome što se inicijant ritualno prenosi u neki "ini" svet iz koga se vraća preporođen u novoj društvenoj ulozi. Jedino što su ranije šamani i vestalke pevali i udarali u bubnjeve, dok sada imate TV, internet, čitavo tržište ... dušu dalo za virtuelne inicijacije po istim starim principima.

Na kraju krajeva, prilikom inicijacije uvek se odričemo nečega u korist zajednice koja organizuje ritual ... jedino što su sada kako pojam "zajednice" tako i pojam "zarade" izgleda donekle i drugačiji, i da se mnogo više vrte oko samog pojedinca, odnosno, da su danas mnogo više baš njemu podređeni.
jinks jinks 08:53 10.09.2016

Re: ...

Oni služe i da strukturiraju vreme

Ovo je baš lepo rečeno ... i ide u prilog priči da svet ustvari i niji "time period driven" već "event driven" sistem, gde su događaji koji ga struktuiraju neretko i sami rituali.
cassiopeia cassiopeia 09:09 10.09.2016

Re: ...

već "event driven" sistem, gde su događaji koji ga struktuiraju nerektko sami rituali.


Utisak mi je da rituali i postoje da olakšaju organizaciju, komunikaciju, da na sistematizovan način usvajamo nove odnose i znanja.


emsiemsi emsiemsi 14:29 11.09.2016

Re: ...

cassiopeia
Baš malopre gledam ima li kakav novi blog uz jutarnju kafu, biće da je moja navika da pijem kafu i prelistavam blog prešla u ritual. :)

Ili je samo stvar u tome što su neki novi rituali zamenili stare, gde su stari ponekad delom sadržani u novim.


Čitajući tvoj tekst pade mi na pamet da današnje rituale umnogome određuje tržište. Nekadašnji rituali inicijacije u zrelo doba danas su prilika za mnoge da zarade. Restorani, kafane, butici, manikir, frizer...i ostale gluposti.

U Americi svako malo imaju dan nečega, krofni, kučića, čokolade... Učestvovanje povezuje ljude na osnovu zajedničkih interesovanja, ideja, želja...a pare se vrte. Neko će reći glupost, neko će sa radošću učestvovati.

Mislim da se suština rituala svodi na razmenu kulturoloških, socijalnih i inih poruka kroz seriju definisanih transakcija u komunikaciji. Oni služe i da strukturiraju vreme i olakšaju komunikaciju. Pa neko će se zadržati na ritualnom pozdravu, a nekome će to biti uvod u dalju komnikaciju sa više ili manje intimnosti.

Скоро да се слажем !
Но, шта год била идеја групњака иницијације, он треба да се искористи да се нешто кресне, превасходно мушкарац жену и жена мушкарца.
Да су људи који су ишли на слет (одавати почаст бравару и највећем сину), томе, тј. кресању, односно прцању, поклонили више пажње, било би им паметније.
tess tess 08:51 10.09.2016

eci, peci, pec

Opet, neki bi rekli da i samo odsustvo mnogih obreda inicijacije koji su postojali u prošlosti upravo i predstavlja jednu od osnovnih odrednica modernog doba

Da prvo razgraničimo definiciju navike - život je "navika" - i rituala kad određene (dal je pogrešno da kažem i sujevjerne) "radnje" povezuju sadašnjost i prošlost uz pomoć simbola. Skup simbola čini ritual. Itd.
Šta je moderno doba? Ovo sad koje živimo i pravimo za sutra? Kopiramo iz tzv nesvjesne rutine tj ponavljamo radnje. Ne postoji odsustvo tad - postoje novi uslovi, isto ponavljanje.

Tema mi se sviđa. Ima mnogo frikova da je zadovolje dobre volje - ne iz navike.

I primjetim da sam ne nekom blogu ovih dana napisala "otsustvo", sigurna sam da jesam.
jinks jinks 08:59 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Šta je moderno doba? Ovo sad koje živimo i pravimo za sutra? Kopiramo iz tzv nesvjesne rutine tj ponavljamo radnje. Ne postoji odsustvo tad - postoje novi uslovi, isto ponavljanje.

Moderno doba u smislu da sada nema toliko vremena za individualne rituale inicijacije na način na koji je to bilo ranije. Mnogo nas je više, između ostalog :)

A i individualizam danas po svoj prilici predstavlja nešto drugo. Ljudi više imaju neke svoje individualne sisteme vrednosti u koje izgleda sami sebe iniciraju (ili u nekim potpuno novim vidovima manjih ili većih zajednica), što ranije toliko i nije, bar tako deluje, bio slučaj.
tess tess 09:04 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Moderno doba u smislu, da sada nema toliko vremena za individualne rituale inicijacije na način na koji je to bilo ranije.

Zar ovaj blog - bilo koja socijalna mreža - nije kao grupni, globalni, obred? Il učestvovanje sa određenim radnjama i ciljem - tražimo informaciju i žrtvujemo svoje vrijeme, jedan primjer.
alselone alselone 09:09 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Zar ovaj blog - bilo koja mreža - nije kao grupni, globalni, obred? Il učestvovanje sa određenim radnjama i ciljem - tražimo informaciju i žrtvujemo svoje vrijeme, jedan primjer.


Nekima nije, nekima je to čisto druženje i razgovor sa ljudima koji im prijaju, na ovaj ili na ovaj način. Na primer, Krkar i Brajović prijaju mnogima da se svađaju sa njima.

Nekima jeste obred kad se nalože pa moraju da provere sve nove poruke svako jutro, verovatno pretražujući tekstove svojim imenom.

Nekima jeste jer žele da se svete za ubilameprejakareč momente pa vrebaju iz prikrajka svaku grešku žrtve spremni da ulete.
cassiopeia cassiopeia 09:16 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

pa vrebaju iz prikrajka svaku grešku žrtve spremni da ulete.


Ovo me podsetilo na nešto što sam videla na fb, ne znam koliko je tačno, nisam se udubljivala da istražim.

Elem, kažu da je običaj u nekom plemenu, kad pripadnik uradi nešto što nije dobro, napravi grešku, članovi se okupe i govore o njegovim dobrim osobinama, bilduju mu samopouzdanje, fokus je sa greške pomeren na ono dobro što ga krasi. Meni se baš dopalo, pa taman da nije istina :)
alselone alselone 09:19 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Elem, kažu da je običaj u nekom plemenu, kad pripadnik uradi nešto što nije dobro, napravi grešku, članovi se okupe i govore o njegovim dobrim osobinama, bilduju mu samopouzdanje, fokus je sa greške pomeren na ono dobro što ga krasi. Meni se baš dopalo, pa taman da nije istina :)


Meni ovo lici na nova korporativna sranja gde svi bustuju samopouzdanje, iako realno nemaju pojma o poslu, ali su makar samopouzdani i samosvesni. Onda kad dodje problem oni malo sjebu, ali niko ne sme da bude grub prema njima da im ne povredi osecanja, nego idu evaluacije, treninge i team building da se smire.
cassiopeia cassiopeia 09:28 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Meni ovo lici na nova korporativna sranja gde svi bustuju samopouzdanje, iako realno nemaju pojma o poslu, ali su makar samopouzdani i samosvesni.


Nisam to tako shvatila.
tess tess 09:30 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

alselone
Zar ovaj blog - bilo koja mreža - nije kao grupni, globalni, obred? Il učestvovanje sa određenim radnjama i ciljem - tražimo informaciju i žrtvujemo svoje vrijeme, jedan primjer.


Nekima nije, nekima je to čisto druženje i razgovor sa ljudima koji im prijaju, na ovaj ili na ovaj način. Na primer, Krkar i Brajović prijaju mnogima da se svađaju sa njima.

Nekima jeste obred kad se nalože pa moraju da provere sve nove poruke svako jutro, verovatno pretražujući tekstove svojim imenom.

Nekima jeste jer žele da se svete za ubilameprejakareč momente pa vrebaju iz prikrajka svaku grešku žrtve spremni da ulete.

Dobro, govoriš o motivima (kvazi individualizmu) - a ja navodim okviran, ugrubo, primjer.

Dal je strast il automatski pilot, postaviti pitanje "vjernicima". Svi bi rekli ono što im uhu godi - ko fol kaže srce. Navika je uglavnom u službi nečega, ritual je još i maštovitiji dio naše svijesti tj nas u rutini.

Riječ dana - odsustvo. Odoh. Navratim docnije.
alselone alselone 09:31 10.09.2016

Re: eci, peci, pec


Nisam to tako shvatila.


Slazem se, braca domoroci imaju dobre namere, ovi nasi se samo foliraju. :) Ne kazem da je isto, samo da me je podsetilo.
jinks jinks 09:32 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Slazem se, braca domoroci imaju dobre namere, ovi nasi se samo foliraju. :) Ne kazem da je isto, samo da me je podsetilo.

Drugo, i zdravo je po pleme :)

Iziritiran čovek, po nekima, ima nezgodan običaj da svoje tamne momente projektuje na okruženje.
alselone alselone 09:34 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Navratim docnije.


Uh, uh, uh, kakav je ovo recnik. Kaze se "kasnije".
cassiopeia cassiopeia 09:45 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Uh, uh, uh, kakav je ovo recnik. Kaze se "kasnije".



Rođen da provocira
tess tess 12:23 10.09.2016

..

Nije on, ja sam. Da je bio neko drugi, napisala bih samo kratko "ćao".
:)
tess tess 12:28 10.09.2016

..

Sjetih se banalnijeg primjera.
Cigare i kafa. Ritual uživanja i bolno raskidanje tj odvikavanje.
Šta je raskidanje tj odvikavanje? Konflikt?
Da.
Šta je konflikt?
Naše odbijanje komandi?
Šta su komande?
Naše navike.

Opet dolazimo do odsustva.
Odsustvo onostranog - mislim na svemir kad ne znamo dal smo (ili ne) nečemu mali, ne na šamane koji kontaktiraju sa "drugim svjetovima" - nas drži u jednom velikom obredu, pripitomili smo vukove,  prirodu sebi uslovljavamo i čekamo dan kad će nam mašine otkazati poslušnost.
Tad nastaje haos.
Iz haosa nova iskustva.

Sjetih se da mi se u filmu Prometheus posebno svidjela siva, kamena, beživotna prostorija, kao pećina sa simbolima na zidovima, u kojoj spavaju naši "tvorci" - sjajno.
Mi smo u odnosu na svedenu spavaonicu prapočetka kao topla šarena telad na cvjetnoj livadi.
Zar ne?

Što bi reći - dok ne saznamo dal smo nečemu mali - ili ne - tačnije dok ne pomjerimo granice straha od nepoznatog, od Tvorca ili Sudije - odsustvo ne postoji. Postoje cvjetne livade, topla tijela, nastavak vrste i klaonice.

Rađamo se i umiremo na filmskoj traci koja se ispucava* iznova i iznova kao oni filmovi Sofije Loren u paklu.

:)

* ispucati u smislu okidati slike klik, klik
blogovatelj blogovatelj 12:30 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Uh, uh, uh, kakav je ovo recnik. Kaze se "kasnije".


Sada je dockan za ma kakvu ispravku.
docsumann docsumann 12:44 10.09.2016

Re: ..

Rađamo se i umiremo na filmskoj traci koja se ispucava* iznova i iznova kao oni filmovi Sofije Loren u paklu.


pravi pakao je onaj skockan po mjeri


tess tess 13:21 10.09.2016

..

Da, da, upravo to.
Kad sam prvi put pročitala pričicu o filmovima Sofije Loren, pomislih isto - da su neke pričice pakleno savršenih mjera.
Ni dodati ni oduzeti.
:)
princi princi 17:31 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Na primer, Krkar i Brajović prijaju mnogima da se svađaju sa njima.

Dobro, to prija i imenovanima jer oni te napade koriste za samopromociju i reklamu po principu every little helps. Uostalom, šta kome u životu, van ovog bloga, znače imena ili nadimci Brajović i Krkar?
alselone alselone 17:35 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

Uostalom, šta kome u životu, van ovog bloga, znače imena ili nadimci Brajović i Krkar?


Postoji život i van bloga?

Ma, znam, ovo mesto ima svoj ekosistem i spoljašnom svetu apsoluno nije važno šta je kome ko rekao ovde, osim nekih javnih ličnosti kojih je sve manje ove a neke su sve manje i javne i sve manje i ličnosti, tipa Krlo.
tess tess 18:34 10.09.2016

..

Ma - bez misterije i loših primisli - Brajovića spominjem jer mi je simpatično (hoće mi se), a Krkaru sve kažem kad sparingujemo da ono iza leđa i nije nešto - sem što, cenim, manijaku godi. Dobro, Tasa se nasekira - pa ga prođe.
princi princi 18:58 10.09.2016

Re: eci, peci, pec

a neke su sve manje i javne i sve manje i ličnosti

:)), da, mada nisam siguran da to Krletovo samouništavanje i unižavanje nije deo nekog kompleksnijeg procesa kojeg on nije nužno svestan. Kod ove dvojice je to čisto marketinško delovanje, reklama po principu, daj šta daš, any news is better than no news at all, što, tačno je, u kombinaciji sa poslovičnom crnogorskom samozaljubljenošću nekad stvara ekstremno komične efekte. No, bilo kako bilo, na koncu, svi ćemo jednog dana završiti na ovom ili onom groblju, sve je to ionako rokenrol.
tess tess 09:34 11.09.2016

..

Ja sam pas koji se pretvara da ima pedigre - rekao je za sebe nobelovac Patrik Modiano.

Ne, nisam ga se sjetila zato što juče napisah da smo/sam kao toplo tele (za one koji vole nemušto njuškati po mojoj sposobnosti manipulacije riječima, napominjem da sam tele odabrala radi topline kože (ne runa), krupnog tijela u odnosu na sitne životinje, i ranjivosti, sisar je, jestiv, radi zlatne tople boje u odnosu na "tvorca" iz filma, i mi vegani na kravu i tele ne gledamo kao mesožderi, kako bih vam rekla a da nivo svijesti nije ritualno ispijanje kafice..)

E, da, dalje, Modiano je srž stvaralaštva imao u temi oca i očinstva.
Kazao je i ovo "Dva izgubljena i nesvjesna leptira usred grada bez pogleda", za sumnjive ratne okolnosti u kojima su se pronašli njegov otac i majka.

I zaboravih juče primjetiti - uz odsustvo.

da li se radi o onoj pubertetskoj iz dečaštva u svet odraslih, ili o inicijaciji u uloge lovca i ratnika, stupanju u brak, rađanju dece


Jinks, opet sam pokvarila blog, ali stvarno šta je sa tim ženama?
Ništa plodnost, majka Isusova, ništa Amazonka, princip žene, ništa..
:)

Problem je (ako je uopšte) što ovih ne dana već mjeseci - uz krimiće - čitam mnogo Antropologiju, ne znam još dal da samo sve pročitam šta me interesuje il da krenem sa ozbiljnijim bavljenjem svojih smrtnih misli. Hm. Neskromno moram priznati da sam iz nekoliko prvih faza prešla u pronalaženje ljudi koji napišu antropološku knjigu o tetovažama na modernom čovjeku, il knjigu o simbolima na Pandori, il knjigu kako smo zatrpani smećem (ova je i obavezna lektira na fakultetu:) - te sam sebi dozvolila, oprostićeš, da opet fulam temu o bakljama i štafetama, o dečacima i ratnicima..

:)
jinks jinks 09:39 11.09.2016

Re: ..

ali stvarno šta je sa tim ženama?
Ništa plodnost, majka Isusova, ništa Amazonka, princip žene, ništa..


Jeste, u staroj Grčkoj su kultovi Demetre bili izuzetno popularni, i prisustvovali su im jednako i muškarci i žene.

Ne znam kako je po plemenskim zajednicama, da li su tamo rituali muške inicijacije zastupljeniji od rituala ženske inicijacije ... logično bi bilo da su jednako zastupljeni :)
tess tess 09:40 11.09.2016

..

:)
docsumann docsumann 10:27 11.09.2016

Re: ..

Jeste, u staroj Grčkoj su kultovi Demetre bili izuzetno popularni, i prisustvovali su im jednako i muškarci i žene.


možda i najupečatljiviji rituali u antičkoj grčkoj (ok, ako izuzmemo olimpijske igre) - eleusinske misterije
tess tess 11:39 11.09.2016

Re: ..

Ma da, zamisli paganski ritual bez Vesne - il bilo kakav ritual bez nadanja tj Nade.
O Morani da ne pričam, ta je i mamute zaledila.

:)
urbana_gerila urbana_gerila 14:15 11.09.2016

Re: ..

tess
Ja sam pas koji se pretvara da ima pedigre - rekao je za sebe nobelovac Patrik Modiano.

Ne, nisam ga se sjetila zato što juče napisah da smo/sam kao toplo tele (za one koji vole nemušto njuškati po mojoj sposobnosti manipulacije riječima, napominjem da sam tele odabrala radi topline kože (ne runa), krupnog tijela u odnosu na sitne životinje, i ranjivosti, sisar je, jestiv, radi zlatne tople boje u odnosu na "tvorca" iz filma, i mi vegani na kravu i tele ne gledamo kao mesožderi, kako bih vam rekla a da nivo svijesti nije ritualno ispijanje kafice..)

E, da, dalje, Modiano je srž stvaralaštva imao u temi oca i očinstva.
Kazao je i ovo "Dva izgubljena i nesvjesna leptira usred grada bez pogleda", za sumnjive ratne okolnosti u kojima su se pronašli njegov otac i majka.

I zaboravih juče primjetiti - uz odsustvo.

da li se radi o onoj pubertetskoj iz dečaštva u svet odraslih, ili o inicijaciji u uloge lovca i ratnika, stupanju u brak, rađanju dece


Jinks, opet sam pokvarila blog, ali stvarno šta je sa tim ženama?
Ništa plodnost, majka Isusova, ništa Amazonka, princip žene, ništa..
:)

Problem je (ako je uopšte) što ovih ne dana već mjeseci - uz krimiće - čitam mnogo Antropologiju, ne znam još dal da samo sve pročitam šta me interesuje il da krenem sa ozbiljnijim bavljenjem svojih smrtnih misli. Hm. Neskromno moram priznati da sam iz nekoliko prvih faza prešla u pronalaženje ljudi koji napišu antropološku knjigu o tetovažama na modernom čovjeku, il knjigu o simbolima na Pandori, il knjigu kako smo zatrpani smećem (ova je i obavezna lektira na fakultetu:) - te sam sebi dozvolila, oprostićeš, da opet fulam temu o bakljama i štafetama, o dečacima i ratnicima..

:)




naći, sad te definitivno menjam - ne samo što nedostojnima razjašnjavaš svoju izuzetnost(?), nego i što joj pokušavaš dati profani smisao.

ne vadi te ni to što svi moramo biti djevojčice i dječaci, ponekad...
tess tess 14:36 11.09.2016

Re: ..

naći, sad te definitivno menjam - ne samo što nedostojnima razjašnjavaš svoju izuzetnost(?), nego i što joj pokušavaš dati profani smisao.

ne vadi te ni to što svi moramo biti djevojčice i dječaci, ponekad...

Čujem maloprije ženu - prije nego sam pročitala tvoj komentar - viče, ima njih nekoliko, smiju se a ona grlata "Ja kad iziđem iz kuće imam za sve vremena, problem mi je dok ne iziđem iz kuće"..na bosanskom, drugaricama raštrkanima po ulici, tako veli..

I vidi, oslušnem i prenesem dalje, ta moja profanost - il na šta si mislio - samo da iziđe iz kuće, da za sve ima vremena.. :)

p.s. Molim te - kad već nema kud - da me zamijeniš za bolju od mene. Ništa više. :)
emsiemsi emsiemsi 14:37 11.09.2016

Re: eci, peci, pec

jinks
Šta je moderno doba? Ovo sad koje živimo i pravimo za sutra? Kopiramo iz tzv nesvjesne rutine tj ponavljamo radnje. Ne postoji odsustvo tad - postoje novi uslovi, isto ponavljanje.

Moderno doba u smislu da sada nema toliko vremena za individualne rituale inicijacije na način na koji je to bilo ranije. Mnogo nas je više, između ostalog :)

A i individualizam danas po svoj prilici predstavlja nešto drugo. Ljudi više imaju neke svoje individualne sisteme vrednosti u koje izgleda sami sebe iniciraju (ili u nekim potpuno novim vidovima manjih ili većih zajednica), što ranije toliko i nije, bar tako deluje, bio slučaj.

Готово сагласан !
Делимично због тога што се суштински ништа није променило од првобитне заједнице --- шармантни, духовити и, пре свега, добри људи су то што јесу, а будалчине су исто то што јесу.
emsiemsi emsiemsi 14:39 11.09.2016

Re: eci, peci, pec

tess
Opet, neki bi rekli da i samo odsustvo mnogih obreda inicijacije koji su postojali u prošlosti upravo i predstavlja jednu od osnovnih odrednica modernog doba

Da prvo razgraničimo definiciju navike - život je "navika" - i rituala kad određene (dal je pogrešno da kažem i sujevjerne) "radnje" povezuju sadašnjost i prošlost uz pomoć simbola. Skup simbola čini ritual. Itd.
Šta je moderno doba? Ovo sad koje živimo i pravimo za sutra? Kopiramo iz tzv nesvjesne rutine tj ponavljamo radnje. Ne postoji odsustvo tad - postoje novi uslovi, isto ponavljanje.

Tema mi se sviđa. Ima mnogo frikova da je zadovolje dobre volje - ne iz navike.

I primjetim da sam ne nekom blogu ovih dana napisala "otsustvo", sigurna sam da jesam.

Ништа зато, догађа се и најбољим !
Боли те патка !
emsiemsi emsiemsi 14:42 11.09.2016

Re: eci, peci, pec

alselone
Elem, kažu da je običaj u nekom plemenu, kad pripadnik uradi nešto što nije dobro, napravi grešku, članovi se okupe i govore o njegovim dobrim osobinama, bilduju mu samopouzdanje, fokus je sa greške pomeren na ono dobro što ga krasi. Meni se baš dopalo, pa taman da nije istina :)


Meni ovo lici na nova korporativna sranja gde svi bustuju samopouzdanje, iako realno nemaju pojma o poslu, ali su makar samopouzdani i samosvesni. Onda kad dodje problem oni malo sjebu, ali niko ne sme da bude grub prema njima da im ne povredi osecanja, nego idu evaluacije, treninge i team building da se smire.

Тако је !
Немој да ми неко дира тим билдинг !
Баш би ми одговарало ових дана да булдингујем на некој планинчуги ! Још када би се огребао за нешто са стране, то би било баш ритуално.
urbana_gerila urbana_gerila 14:43 11.09.2016

Re: ..

tess
p.s. Molim te - kad već nema kud - da me zamijeniš za bolju od mene. Ništa više. :)


jbt, odavno sumLjam da gerilica inkognito obitava na blogu...
emsiemsi emsiemsi 14:49 11.09.2016

Re: ..

tess
Ja sam pas koji se pretvara da ima pedigre - rekao je za sebe nobelovac Patrik Modiano.

Ne, nisam ga se sjetila zato što juče napisah da smo/sam kao toplo tele (za one koji vole nemušto njuškati po mojoj sposobnosti manipulacije riječima, napominjem da sam tele odabrala radi topline kože (ne runa), krupnog tijela u odnosu na sitne životinje, i ranjivosti, sisar je, jestiv, radi zlatne tople boje u odnosu na "tvorca" iz filma, i mi vegani na kravu i tele ne gledamo kao mesožderi, kako bih vam rekla a da nivo svijesti nije ritualno ispijanje kafice..)

E, da, dalje, Modiano je srž stvaralaštva imao u temi oca i očinstva.
Kazao je i ovo "Dva izgubljena i nesvjesna leptira usred grada bez pogleda", za sumnjive ratne okolnosti u kojima su se pronašli njegov otac i majka.

I zaboravih juče primjetiti - uz odsustvo.

da li se radi o onoj pubertetskoj iz dečaštva u svet odraslih, ili o inicijaciji u uloge lovca i ratnika, stupanju u brak, rađanju dece


Jinks, opet sam pokvarila blog, ali stvarno šta je sa tim ženama?
Ništa plodnost, majka Isusova, ništa Amazonka, princip žene, ništa..
:)

Problem je (ako je uopšte) što ovih ne dana već mjeseci - uz krimiće - čitam mnogo Antropologiju, ne znam još dal da samo sve pročitam šta me interesuje il da krenem sa ozbiljnijim bavljenjem svojih smrtnih misli. Hm. Neskromno moram priznati da sam iz nekoliko prvih faza prešla u pronalaženje ljudi koji napišu antropološku knjigu o tetovažama na modernom čovjeku, il knjigu o simbolima na Pandori, il knjigu kako smo zatrpani smećem (ova je i obavezna lektira na fakultetu:) - te sam sebi dozvolila, oprostićeš, da opet fulam temu o bakljama i štafetama, o dečacima i ratnicima..

:)

Када Тесс каже, нема - то је !
Успут --- немој само да читаш, читање је (делимични) сурогат ! Односи се са људима и све ће ти бити много јасније.
urbana_gerila urbana_gerila 15:02 11.09.2016

Re: ..

emsiemsi
tess
Ja sam pas koji se pretvara da ima pedigre - rekao je za sebe nobelovac Patrik Modiano.

Ne, nisam ga se sjetila zato što juče napisah da smo/sam kao toplo tele (za one koji vole nemušto njuškati po mojoj sposobnosti manipulacije riječima, napominjem da sam tele odabrala radi topline kože (ne runa), krupnog tijela u odnosu na sitne životinje, i ranjivosti, sisar je, jestiv, radi zlatne tople boje u odnosu na "tvorca" iz filma, i mi vegani na kravu i tele ne gledamo kao mesožderi, kako bih vam rekla a da nivo svijesti nije ritualno ispijanje kafice..)

E, da, dalje, Modiano je srž stvaralaštva imao u temi oca i očinstva.
Kazao je i ovo "Dva izgubljena i nesvjesna leptira usred grada bez pogleda", za sumnjive ratne okolnosti u kojima su se pronašli njegov otac i majka.

I zaboravih juče primjetiti - uz odsustvo.

da li se radi o onoj pubertetskoj iz dečaštva u svet odraslih, ili o inicijaciji u uloge lovca i ratnika, stupanju u brak, rađanju dece


Jinks, opet sam pokvarila blog, ali stvarno šta je sa tim ženama?
Ništa plodnost, majka Isusova, ništa Amazonka, princip žene, ništa..
:)

Problem je (ako je uopšte) što ovih ne dana već mjeseci - uz krimiće - čitam mnogo Antropologiju, ne znam još dal da samo sve pročitam šta me interesuje il da krenem sa ozbiljnijim bavljenjem svojih smrtnih misli. Hm. Neskromno moram priznati da sam iz nekoliko prvih faza prešla u pronalaženje ljudi koji napišu antropološku knjigu o tetovažama na modernom čovjeku, il knjigu o simbolima na Pandori, il knjigu kako smo zatrpani smećem (ova je i obavezna lektira na fakultetu:) - te sam sebi dozvolila, oprostićeš, da opet fulam temu o bakljama i štafetama, o dečacima i ratnicima..

:)

Када Тесс каже, нема - то је !
Успут --- немој само да читаш, читање је (делимични) сурогат ! Односи се са људима и све ће ти бити много јасније.



uf, dobro je, ipak nisi gerilica - ona bi oplela po čarliju budaletini.
tess tess 15:42 11.09.2016

..

O Emsiju ne mislim i ne mogu napisati ništa loše, c.
tess tess 15:44 11.09.2016

..

jbt, odavno sumLjam da gerilica inkognito obitava na blogu...

Hm, što, i ona umije samu sebe da respektuje - kao ja? Kul. :)
silver silver 19:55 11.09.2016

Re: ..

Za Tess :)





















tess tess 22:03 11.09.2016

..

Znala sam da si ti - pregledam slike odozdo "cc, kako su lijepe, ovo je Silver".


p.s. Imala bih jednu za tebe al ne znam kako da je, hm - smisliću nešto. :)
tess tess 22:04 11.09.2016

..

I za Jinksa jednu - sad se sjetih.
tess tess 22:11 11.09.2016

..

Smislila sam - onda do sutra. :)
silver silver 09:10 12.09.2016

Re: ..

Hvala tebi Tess što si nas podsetila na žene i boginje - a ja sam tek okrznula njihovo mnoštvo ovim sličicama. Odavno nisam čitala blog na tu ili sličnu temu. Ti čitaš i pominješ vrlo interesantne misli i autore, vidim i antropologiju, ako imaš vremena i želje da napišeš neki tekst, bilo bi mi zadovoljstvo da te ugostim.
urbana_gerila urbana_gerila 09:28 12.09.2016

Re: ..

silver
Hvala tebi Tess što si nas podsetila na žene i boginje - a ja sam tek okrznula njihovo mnoštvo ovim sličicama. Odavno nisam čitala blog na tu ili sličnu temu. Ti čitaš i pominješ vrlo interesantne misli i autore, vidim i antropologiju, ako imaš vremena i želje da napišeš neki tekst, bilo bi mi zadovoljstvo da te ugostim.


za tess bi bolje bilo da se mane zlatne grane i nabaci koje kilo.
tess tess 09:52 12.09.2016

..

silver
Ti čitaš i pominješ vrlo interesantne misli i autore, vidim i antropologiju, ako imaš vremena i želje da napišeš neki tekst, bilo bi mi zadovoljstvo da te ugostim.


Misliš da bih znala kao ti i Principessa, onako raskošno? :)

Hm, kad razmislim, imam nekih ideja, tema*, možda na zimu - sad sjeckam dan blogom kao crven luk na drvenoj daščici. Tupim žutim Ikea nožićem.

Hvala.

* napisala bi ti interesantnije blog o ženama, mitovima i boginjama - nešto drugo mi na umu između prošlosti i sadašnjosti čovjeka kulturne životinje.

p.s. slike nisam zaboravila, male smetnje na vezi :)

tess tess 09:54 12.09.2016

Re: ..

za tess bi bolje bilo da se mane zlatne grane i nabaci koje kilo.

Zlatne grane i tople teladi - i pojede nešto kašikom.

:)
silver silver 10:56 12.09.2016

Re: ..

Tess, mislim da bi napisala odličnu priču - čak sigurno aktuelniju, sudeći po tome šta ti je na umu - moji blogovi nikako da se odlepe od paganstva :) Nego, ne zaboravi kad budeš htela da pišeš, vrata su ti otvorena. A evo Urbani mi je dao dobru ideju za novi blog sa ovim zlatnim i srebrnim granama, ali će opet da budu Stari Grci i Kelti



"The Riders of the Sidhe" (1911) John Duncan

Sad očekujem tvoje slike!
jinks jinks 11:10 12.09.2016

Re: ..

Tess, mislim da bi napisala odličnu priču - čak sigurno aktuelniju, sudeći po tome šta ti je na umu - moji blogovi nikako da se odlepe od paganstva

Bilo bi interesantno čuti od nekog stručnjaka za antropologiju, istoriju religije, koje su se to promene u suštinskom smislu desile kada su se pojavile monoteističke religije, kojima su iz zamih temelja potisnute paganske ... Kako je time na primer promenjen položaj pojedinca u društvu, između ostalog.
tess tess 11:29 12.09.2016

Re: ..

A evo Urbani mi je dao dobru ideju za novi blog sa ovim zlatnim i srebrnim granama, ali će opet da budu Stari Grci i Kelti

Čekamo. :)

p.s. I opet si odabrala sliku. :)
silver silver 11:51 12.09.2016

Re: ..

To bi bilo fenomenalno za diskusiju, Jinks, imamo li stručnjaka za antropologiju medju blogerima? Interesantno je da su u toj provaliji izmedju panteizma i monoteizma postojali henoteizam i monolatrija - npr. zoroastrizam*, pa kult boga sunca za vreme Akenatena u Egiptu, iako je panteon drugih bogova i dalje postojao i uvažavao se. Čini mi se da su neki autori podvlačili odredjenu mističnu, filozofsku i unutrašnju vezu izmedju boga i čoveka koja je mnogo više izražena u monoteizmu, neki su išli u pravcu neoplatonizma u 3. i 4. veku kao doktrine koja je npr. presudno uticala na ranu hrišćansku misao itd. Neki obrasci su takodje preuzeti iz politeizma i adaptirani u monoteizmu.
Ali sigurno bi stručnjak dao pravu suštinu.

*nisam sigurna da sam upotrebila ispravno "Zoroastrianism" na srpskom.

Edit; sad se setih da je u Grčkoj postojao i orfizam koji se ipak razlikovao od uobičajene religije, upravo po tom misticizmu i filozofiji u himnama i kultovima kao što su bile Eleusinske misterije, tako da su jasne granice uvek nekako pomerene...
urbana_gerila urbana_gerila 11:56 12.09.2016

Re: ..


silver


tess



pajz skojevke kako se aktiviraju.

čeka se bro srđan da uoči pojavu i oplete po afžu.
emsiemsi emsiemsi 14:44 12.09.2016

Re: ..

tess
Znala sam da si ti - pregledam slike odozdo "cc, kako su lijepe, ovo je Silver".


p.s. Imala bih jednu za tebe al ne znam kako da je, hm - smisliću nešto. :)

За Силвер од Тесс !


emsiemsi emsiemsi 14:46 12.09.2016

Re: ..

tess
I za Jinksa jednu - sad se sjetih.

За Јинкса од Тесс !


tess tess 15:01 12.09.2016

..

Jesi li? Svaka čast - pravi si ti dasa, Emsi. :)

Kratko:
Voda, nebo, dječaci krenuli u lov - inicijacija, po M. Tvenu. :)

p.s. Dima Dmitriev rođen u Moskvi, živi u Pragu, itd.
jinks jinks 15:11 12.09.2016

Re: ..

Voda, nebo, dječaci krenuli u lov - inicijacija, po M. Tvenu. :)

Ako je voda simbol nesvesnog, onda je slika koju je Emsi okačio prava ilustracija inicijacije kao herojskog putovanja kroz nesvesno po K. Jungu, ili što kažeš po Tvenu.
emsiemsi emsiemsi 15:13 12.09.2016

Re: eci, peci, pec

princi
a neke su sve manje i javne i sve manje i ličnosti

:)), da, mada nisam siguran da to Krletovo samouništavanje i unižavanje nije deo nekog kompleksnijeg procesa kojeg on nije nužno svestan. Kod ove dvojice je to čisto marketinško delovanje, reklama po principu, daj šta daš, any news is better than no news at all, što, tačno je, u kombinaciji sa poslovičnom crnogorskom samozaljubljenošću nekad stvara ekstremno komične efekte. No, bilo kako bilo, na koncu, svi ćemo jednog dana završiti na ovom ili onom groblju, sve je to ionako rokenrol.

Како било да било, срешћемо се !
Ко ће да гледа низ нос неће бити важно.
tess tess 16:59 12.09.2016

..

inicijacije kao herojskog putovanja

Herojstvo kao Ideja slobode*.

*po Kantu

:)
docsumann docsumann 19:59 12.09.2016

Re: ..



silver silver 11:47 13.09.2016

Re: ..

Hvala za Gabrijela, Tess (i hvala Čarliju na objavljivaju).
I Docsova slika (Kelt) je fenomenalna...svaka ima poseban simbolizam.

Kad smo kod rituala, serija Vikinzi (History channel) sadrži dosta scena koje ih opisuju; izdvojiću dve:

Uppsala



Freyr blót


tess tess 14:43 13.09.2016

Re: ..

Hvala za Gabrijela, Tess

Da, da, neposlušnog glasnika. :)
docsumann docsumann 18:23 13.09.2016

Re: ..

I Docsova slika (Kelt) je fenomenalna


nije moja, Koredejeva je. a slažem se da je fenomenalna
silver silver 22:35 13.09.2016

Re: ..

Naravno Docs, mislila sam na to da si sliku ti okačio, pa stoga "tvoja"

Jedno izuzetno mesto koje mi je ostalo u pamćenju jeste Rosslyn u Škotskoj... andjeli i demoni, stvarno :)











docsumann docsumann 11:22 14.09.2016

Re: ..

Jedno izuzetno mesto koje mi je ostalo u pamćenju jeste Rosslyn u Škotskoj... andjeli i demoni, stvarno :)


stani, jel' to ona crkva za koju neki sumnjaju da skriva templarsko blago?
silver silver 12:05 14.09.2016

Re: ..

stani, jel' to ona crkva za koju neki sumnjaju da skriva templarsko blago?


Ta, ta :)
Kapelu je podigao William De St. Clair (Sinclair), slika iz kapele:



(William Sinclair (1410–1484), 1st Earl of Caithness (1455–1476), 3rd Earl of Orkney (1434–1470), Baron of Roslin, Lord High Admiral of Scotland, Lord Chancellor of Scotland from 1454 to 1456, The First Lord St. Clair).
Njegov potomak, William Saint Clair of Roslin, 21st Baron of Roslin je bio prvi Veliki Majstor Velike lože Škotske.

Čuveni "Apprentice Pillar" u Roslinu:



Inače Sinclairovi su došli iz Normandije kao de St Clair: učesnici krstaških ratova (npr. Henri de Saint-Clair, William "the Crusader" Sinclair of Roslin) a poznat je (u smislu veze sa templarima i templarskim blagom) Henry I Sinclair, Earl of Orkney, Baron of Roslin, deda onog Williama gore koji je izgradio kapelu.
Kapela je i dalje u porodičnoj svojini.

Postoje i teorije o sličnosti izmedju ovog stuba i dnk:



Interesantno je da je u Roslinu bio do 2011 smešten Institut Roslin koji se bavio biološkim istraživanjima i gde je prvi put uspešno klonirana životinja (čuvena ovca Dolly).
jinks jinks 17:51 14.09.2016

Re: ..

Skoro je bila emisija o škotskim Sinklerima, gde su ih uzeli, možda i neopravdano, za primer kako se i ezoterija može iskoristiti u borbi za bogatstvo i vlast.

Naravno, u emisiji je bio prisutan i nezaobilazni Roslin, sa svojom jedinstvenom arhitekturom, kao i sa referencama u nekim modernim filmovima i knjigama.
tess tess 20:45 14.09.2016

Re: ..

Silver oplemenjuje prostor i riječima i slikom. :)
silver silver 21:56 14.09.2016

Re: ..

Možda i nije tako neopravdano Jinks...porodica je učestvovala u krstaškim pohodima a članovi su bili vitezovi templarskog reda. Ta veza (ili da kažemo optužba od strane crkve) templara sa ezoterijom (ovde se vraćamo na rituale, obrede jer baš se oni navode u optužnici protiv templara kao najveći teret) je nešto što je obeležilo ovaj red za vreme njegovog delovanja a i vekovima kasnije. Smatra se da je upravo učešće templara (posle zabranjivanja reda 1307) doprinelo pobedi škotske vojske u bici kod Bannockburna 1314, konjički odred koji se iznenada pojavio, pod vodjstvom Williama Sinclaira je desetkovao brojčano nadmoćniju englesku vojsku.

William Sinclair: Coat of arms



Naravno Rosslyn je dobio na popularnosti naročito posle knjiga "The Holy Blood and the Holy Grail" (Michael Baigent, Richard Leigh and Henry Lincoln) i Dana Browna kasnije.

Detalji, kao što je svod sa kvadratnim pločicama koji doprinosi izvanrednoj akustici se smatra neverovatnim (za to vreme) spojem muzike i nauke; prisustvo paganskih figura kao što je "green man", nordijsko drvo života (Yggdrasil) itd.

"Thought to have introduced both Chess and Tarot Cards to medieval Europe, the brotherhood (Templars) quietly and strategically wove long-forgotten truths into the warp and weave of the historical record—truths that would only be seen by those “with eyes to see,” and heard by those “with ears to hear.”




Silver oplemenjuje prostor i riječima i slikom. :)


Eh Tess, imam dobre i drage sagovornike i vrlo omiljenu temu :)
emsiemsi emsiemsi 10:44 15.09.2016

Re: ..

tess
Silver oplemenjuje prostor i riječima i slikom. :)

Сагласан !
Силвер је благо !
jinks jinks 12:51 15.09.2016

Re: ..

"Thought to have introduced both Chess and Tarot Cards to medieval Europe, the brotherhood (Templars) quietly and strategically wove long-forgotten truths into the warp and weave of the historical record—truths that would only be seen by those “with eyes to see,” and heard by those “with ears to hear.”

Ima i slična priča po kojoj su i nomadi Romi tokom Srednjeg veka širili uticaj istočnih kultura po Evropi ... kao i da su na taj način dali doprinos mešanju Zapada i Istoka tokom vremena u kome je Evropa, bar po pričama, bila izolovana.
sasaminijature sasaminijature 09:17 10.09.2016

Rituali...

....inicijacije...

Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?
alselone alselone 09:20 10.09.2016

Re: Rituali...

Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?

Moze, ali je jednaka paljevina kao i oni koji su puni etiketa.
jinks jinks 09:29 10.09.2016

Re: Rituali...

Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?

Kako će, na primer, znati da je ovladao sobom, ukoliko između ostalog ne postoji i zajednica, odnosno, neko okruženje u okviru koga postoje razne pobude, kao i njegov odnos prema njima i odziv na njih, kojima bi delom mogao da ovlada.
sasaminijature sasaminijature 09:38 10.09.2016

Re: Rituali...

alselone
Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?

Moze, ali je jednaka paljevina kao i oni koji su puni etiketa.


Jedan od stadiuma, pitam se da li potoje oni koji prevazidju svoje (SAMO)obmane...
sasaminijature sasaminijature 09:44 10.09.2016

Re: Rituali...

jinks
Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?

Kako će, na primer, znati da je, kako kažete, ovladao sobom, ukoliko između ostalog ne postoji izajednica, odnosno, neko okruženje u okviru koga postoje razne pobude, kao i njegov odnos prema njima i odziv na njih, kojima bi delom mogao da ovlada.


Zajednica postoji, mene insteresuje da li osoba moze ovladati sobom toliko da joj nije potrebno pripadanje nekoj zajednici, niti bilo kakva mikro etiketa da bi se potvrdio.
Moze li biti samo posmatrac ....
jinks jinks 09:48 10.09.2016

Re: Rituali...

Na kraju krajeva, etikete u stvari realno i ne znače mnogo. Čovek veruje u ono u šta želi da veruje, i pripada onoj zajednici kojoj želi da pripada. Ako ne želi, onda niti veruje niti pripada, bez obzira kakve etikete nosi. A ako želi, etikete po svoj prilici nisu toliko ni bitne.
sasaminijature sasaminijature 10:03 10.09.2016

Re: Rituali...

jinks
Na kraju krajeva, etikete u stvari realno i ne znače mnogo. Čovek veruje u ono u šta želi da veruje, i pripada onoj zajednici kojoj želi da pripada. Ako ne želi, onda niti veruje niti pripada, bez obzira kakve etikete nosi. A ako želi, etikete po svoj prilici nisu toliko ni bitne.


Meni na kraju krajeva etikete samo smetaju daljem razvoju civilizacije. Mikro i makro etikete postavljaju granice koje ne postoje sto navodi ljude na sukobe. Doprinose podelama umesto poimanju da smo svi mi samo male cestice jednog te istog.
jinks jinks 10:09 10.09.2016

Re: Rituali...

Meni na kraju krajeva etikete samo smetaju daljem razvoju civilizacije.

Doduše, ljudi neretko i ne znaju tačno šta hoće i šta bi sa sobom, ili ne razumeju dobro situaciju u kojoj se nalaze i nisu dovoljno informisani. Pa im onda i etikete, verovatno delom dođu kao neki saobraćajni znaci u životu.

I kao pojmovi ili reči, neke su verovatno preciznije neke ne, neke manje ili više dobronamerne ...
docsumann docsumann 11:59 10.09.2016

Re: Rituali...

sasaminijature
alselone
Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?

Moze, ali je jednaka paljevina kao i oni koji su puni etiketa.


Jedan od stadiuma, pitam se da li potoje oni koji prevazidju svoje (SAMO)obmane...


naravno. samo ne vjerujem da će se ovdje pojaviti

sasaminijature sasaminijature 12:17 10.09.2016

Re: Rituali...

docsumann
sasaminijature
alselone
Da li covek moze da ovlada sobom i podigne se na nivo na kom mu nisu potrebne ni mikro ni makro etikete pripadnosti nekoj zajednici?

Moze, ali je jednaka paljevina kao i oni koji su puni etiketa.


Jedan od stadiuma, pitam se da li potoje oni koji prevazidju svoje (SAMO)obmane...


naravno. samo ne vjerujem da će se ovdje pojaviti



Bravo bravo!


emsiemsi emsiemsi 15:07 12.09.2016

Re: Rituali...

jinks
Meni na kraju krajeva etikete samo smetaju daljem razvoju civilizacije.

Doduše, ljudi neretko i ne znaju tačno šta hoće i šta bi sa sobom, ili ne razumeju dobro situaciju u kojoj se nalaze i nisu dovoljno informisani. Pa im onda i etikete, verovatno delom dođu kao neki saobraćajni znaci u životu.

I kao pojmovi ili reči, neke su verovatno preciznije neke ne, neke manje ili više dobronamerne ...

Сагласан !
Код антенских система се веома често дискриминација сигнала врши према минимуму, а не према максимуму (знаће Пајић нешто о томе) - зато што је минимум знатно оштрији, односно прецизнији.
Тако ја веома често у животу нисам знао шта хоћу, али сам, готово, увек знао шта нећу.
silver silver 09:54 10.09.2016

O baklji

Divan tekst Jinks!

"I na kraju ostaje pitanje šta bi uopšte i mogle da predstavljaju olimpijska vatra, kao i razne štafete i ritualne baklje koje šetaju svetom. Ne znam, možda su simbol različitih vidova kolektivne svesti koji se negde slave, ili čega već."

Poznata tema u komparativnoj mitologiji je "theft of fire" - kradja vatre od bogova za dobrobit čovečanstva, pa tako je i u slučaju olimpijske vatre gde je Prometej ukrao vatru od Zevsa i podario je ljudima. Ta vatra, kako je Šekspir opisao (Promethean heat) je simbol života, primarna iskra bez koje je čovek samo "creature of clay"; vatra je takodje simbol prosvetljavanja ('illumination'), ljudske inteligencije i kreativnosti pa na kraju ljudskog progresa i napretka. S tim u vezi da dodam još i simbolizam 'večnog plamena' (Eternal Flame)

Interesantno je da si pomenuo kolektivnu svest i rituale; nedavno sam na nekom drugom mestu razgovarala o Frojdu i njegovim razmišljanjima o metapsihologiji pa smo došli do “Totem and Taboo: Resemblances Between the Mental Lives of Savages and Neurotics”.
Rituali i ceremonije: "The sauce to meat is ceremony; Meeting were bare without it." (Macbeth)
jinks jinks 10:18 10.09.2016

Re: O baklji

Poznata tema u komparativnoj mitologiji je "theft of fire"

Da, deluje da je Prometejski mit u osnovi mnogih rituala i herojskih priča. Ustvari, možda se ljudi stvarno na nekom nivou kolektivno i sećaju tog ključnog trenutka u kome je neki njihov predak oteo od prirode vatru i doneo je grupi ... ili je možda sam i stvorio, što bi posebno bilo vredno slave :)

U stvari, kad već govoriš o psihološkim aspektima mitova (što po nekima i jeste sama njihova suština), na čitavu priču o ritualu "theft of fire" lepo se nadovezuje i mitološki i psihološki pojam "purification of fire".

Sad, šta bi vatra sve mogla da simbolizuje. Svetlo je simbol, koliko sam razumeo, svesti, prosvetljenja, razuma, kreativnosti ... dok bi vatra mogla da simboliše i nešto drugo. Na primer, po nekima koji su baš voleli da mešaju mitologiju i psihologiju vatra je, koliko sam razumeo, delom simbol volje i motivacije.
docsumann docsumann 12:03 10.09.2016

dark side of fire

Sad, šta bi vatra sve mogla da simbolizuje. Svetlo je simbol, koliko sam razumeo, svesti, prosvetljenja, razuma, kreativnosti ... dok bi vatra mogla da simboliše i nešto drugo. Na primer, po nekima koji su baš voleli da mešaju mitologiju i psihologiju vatra je, koliko sam razumeo, delom simbol volje i motivacije.



jinks jinks 13:00 10.09.2016

Re: dark side of fire

Pa jeste, i ovakvi i onakvi ljudi koriste slične simbole ... i ovakvi i onakvi imaju volju i motivaciju. Doduše, bilo bi bolje da i nije tako u nekim slučajevima.
silver silver 13:00 10.09.2016

Re: O baklji

Sigurno je da je pronalazak vatre revolucionarni stepenik u ljudskoj istoriji pa je tako obeležen i u religiji i mitologiji, pritom je dodatno i ezoterično shvatanje vatre jer 'divine spark' i dalje održava neku nevidljivu nit izmedju boga i čoveka.
Vatra ima to trojako svojstvo: dva smo pomenuli - u smislu stvaranja i života (alhemičari su vatru smatrali inicijatorom promene, pravcem unapred i na gore ali i završnim katalizatorom preobražaja); zatim vatra kao purifikacija (kao medijum, kao regeneracija (simbolizam feniks ptice), pa onda 'ordeal by fire') koju si lepo primetio a na kraju i destruktivna moć vatre koja konzumira život i pretvara ga u prah.



kad već govoriš o psihološkim aspektima mitova (što po nekima i jeste sama njihova suština)

Joseph Campbell lepo opisuje taj aspekt:

"Heaven and hell are within us, and all the gods are within us. This is the great realization of the Upanishads of India in the ninth Century B.C. All the gods, all the heavens, all the world, are within us. They are magnified dreams, and dreams are manifestations in image form of the energies of the body in conflict with each other. That is what myth is. Myth is a manifestation in symbolic images, in metaphorical images, of the energies of the organs of the body in conflict with each other."
jinks jinks 13:02 10.09.2016

Re: O baklji

Joseph Campbell lepo opisuje taj aspekt:

Našao prevod knjige "Heroj sa 1000 lica" pre mesec dva ... interesantna :)

(alhemičari su vatru smatrali inicijatorom promene, pravcem unapred i na gore ali i završnim katalizatorom preobražaja)


Interesantna je i teorija po kojoj alhemija u stvari predstavlja srednjovekovnu psihološku laobratoriju, mnogo više nego bilo šta drugo. Odnosno, da sva ta silna, po mnogima konfuzna priča, predstavlja mapu i prikaz unutrašnjih svesnih i nesvesnih procesa psihe čoveka, formulisanu rečima i simbolima.

A što da ne ... pa zar i inače sve što ljudi rade, pišu ili pričaju ne predstavlja na neki način ogledalo onoga što je u njima.
docsumann docsumann 13:33 10.09.2016

Re: O baklji

A što da ne ... pa zar i inače sve što ljudi rade, pišu ili pričaju ne predstavlja na neki način ogledalo onoga što je u njima.


baš kao što su i sami ljudi ogledala, odnosno odrazi nečeg (dubljeg, šireg, višeg...)
jinks jinks 14:26 10.09.2016

Re: O baklji

baš kao što su i sami ljudi ogledala, odnosno odrazi nečeg (dubljeg, šireg, višeg...)

Lep je i onaj prikaz kraja Danteovog puta u Bož. komediji, o nečemu što uopšte i ne može da sve vidi, već samo nazre u ogledalima koja drže heruvimi :)
silver silver 15:40 10.09.2016

Re: O baklji

Dobra je Campbellova teorija o monomitu i Hero's Journey :) Mislim da je danas dosta koriste u raznim serijama i filmovima s tim što je omiljeniji arhetip antihero...



O alhemiji čitam godinama, jako mi je interesantna ta teorija koju pominješ. Vitriol, grozna sumporna kiselina bez koje ne može nastati Kamen (Philosopher's Stone) je takodje akronim: "Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem," "Visit the interior of the earth and rectifying (purifying) you will find the hidden stone" (ili 'look within yourself for the truth'). Ne znam da li je prevedena na srpski knjiga "Alchemy & Mysticism", Alexander Roob (Taschen), meni je jako draga.

Kad smo kod rituala i Hermeticizma mora da se pomene i "tamnija" strana: ceremonial magic, grimoari itd. Interesantni su i rituali Vudua (Voudon) i simboli kao što je veve.
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 16:37 10.09.2016

Re: O baklji

silver
Dobra je Campbellova teorija o monomitu i Hero's Journey :) Mislim da je danas dosta koriste u raznim serijama i filmovima s tim što je omiljeniji arhetip antihero...



O alhemiji čitam godinama, jako mi je interesantna ta teorija koju pominješ. Vitriol, grozna sumporna kiselina bez koje ne može nastati Kamen (Philosopher's Stone) je takodje akronim: "Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultum Lapidem," "Visit the interior of the earth and rectifying (purifying) you will find the hidden stone" (ili 'look within yourself for the truth'). Ne znam da li je prevedena na srpski knjiga "Alchemy & Mysticism", Alexander Roob (Taschen), meni je jako draga.

Kad smo kod rituala i Hermeticizma mora da se pomene i "tamnija" strana: ceremonial magic, grimoari itd. Interesantni su i rituali Vudua (Voudon) i simboli kao što je veve.



Silver,

upopastila si mi trip da se osecam kao da imam posebne moci:))) jer odavno znam za rec V.I.T.R.I.O.L.
Nigde nisam procitala da je sumporna kiselina, uvek sam mislila da su samo pocetna slova te zeznute recenice, magijske i one koje vodi u pravcu gde ne mogu svi.

Evo iz moje omiljene knjige Recnik simbola.



Bas lepo da si pomenula alhemicare. Mada postalo je izvikano od Hari Potera na ovamo, kao i Sveti gral i tajne srednjevekovnih slika gde je cesto pola slike -simbol i poruka. Nema veze sa tobom, naravno, ti si neko ko iskreno voli da proucava svet oko sebe. Nego desilo mi se par puta u radnji slusam posle valjda Dan Brauna neke zenturace kako razmatraju tajne crkvi u Francuskoj izmedju razgovora o laku za nokte koji ne puca i o komsinici sa petog da se ugojila.

Jinks, tema je inspirativna i topla :)

Vatra ima neku cudnu priclacnost u sebi.

Ali i iskonsku vezu sa zivotom samim. Nema vatre, nema zivota. Mrzi me da pisem sve sta mi je u glavi, nabrajam samo sad. Sunce, vatra u sumi, vstra koju paliskad udjes u kucu koja nema grejanje, kamin, tera te da je posmatras.
silver silver 18:11 10.09.2016

Re: O baklji

Hvala ti na lepim rečima :) Znam da neke teme postanu popularne, pa izvikane a onda ih proguta mrak jer se pažnja usmeri na sledeću pomodnu stvar, to je tako. Ipak radi se o nekom grebuckanju površine i nabacivanju nekih reči koje bi onda trebalo da zagolicaju maštu i da zvuče tajanstveno; to postane proizvod koji se servira i konzumira sa rokom trajanja. Sam alhemijski proces u smislu čovekove duboke unutrašnje transformacije je zapravo (po meni) relativno jednostavno oslikan rečima i simbolima ali je njegova istinska težina u najpre u prvom koraku a onda u dugotrpnoj (i iskrenoj) primeni - najčešće bez izvesnog kraja. Ali, lepota je u tom samom procesu...

Ako voliš tajanstvene alhemijske reči evo ti još jedne: azoth. Ima li je u rečniku simbola?
jinks jinks 21:01 10.09.2016

Re: O baklji



Neko je rekao da herojevo putovanje ilustrovano na gornjoj slici ustvari dobrim delom predstavlja nešto što svako od nas svakodnevno prolazi. Mada opet ti procesi verovatno mogu da traju i mnogo više od jednog dana ... tako da ceo život za ponekad izgleda nije dovoljan :)

I da on dobrim delom ustvari označava odnos svesnog i nesvesnog u čoveku, i način na koji se svesno utapa u nesvesno i iz njega izvlači zanemarene i zaboravljene, prenebregnute stvari, koje su ipak iz nekog razloga preživele i koje iz nesvesnog i dalje deluju na psihu čoveka.

Tako da ono "unknown-known" neretko ustvari predstavlja "nesvesno-svesno".
silver silver 08:29 11.09.2016

Re: O baklji

Neko je rekao da herojevo putovanje ilustrovano na gornjoj slici ustvari dobrim delom predstavlja nešto što svako od nas svakodnevno prolazi neko manje neko više.


Da :) Iako se može reći da Campbell nije otkrio ništa novo, prepoznao je taj neki "pattern" koji se ponavlja u narativima, bilo da su oni vezani za dramu, mitologiju, rituale, psihološke procese; upotrebom ovih (arhe)tipskih simbola Campbell se vezao upravo za Jungovo 'kolektivno nesvesno'-strukturu, formu, simbole koji su zajednički za sve ljude. Jung je dalje smatrao da taj nesvesni sloj predstavlja nekakav iskonski (ancestral) element, koji je u mnogo manjoj meri pod kontrolom nego onaj individualni, svesni sloj psihe ali je taj element izvorni ('source of life'). Stoga npr. priča koja prati manje više ovu strukturu može lako da se shvati i prihvati od velikog broja ljudi jer je u dobrom delu moguće da se identifikujemo sa junakom.
Čak i kod onih kolektivnih rituala koje si pomenuo u tekstu (veće zajednice, nacije, internacionalna zajednica) neki arhetipi i simboli očigledno imaju univerzalno značenje i prihvatanje iako pojedinci pripadaju najrazličitijim grupama.
jinks jinks 09:42 11.09.2016

Re: O baklji

Čak i kod onih kolektivnih rituala koje si pomenuo u tekstu (veće zajednice, nacije, internacionalna zajednica) neki arhetipi i simboli očigledno imaju univerzalno značenje i prihvatanje iako pojedinci pripadaju najrazličitijim grupama.

Izgleda da - što više deluje kao da se na sve većem uzorku ljudi potvrđuje teorija o kolektivnom nesvesnom (zajedničko raznim kulturama, nekada potpuno razdvojenim) ... odnosno, kad se prepoznaje da ljudi potpuno različitog porekla slično reaguju na iste arhetipove - tada i kolektivno ali i individualno jednako dobijaju neko novo značenje.

Mislim, deluje kao da kolektivno dobija sve više na zamahu, ali da opet time ljudi na neki način postaju i više individualani.
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 09:31 12.09.2016

Re: O baklji

silver
Hvala ti na lepim rečima :)

Ako voliš tajanstvene alhemijske reči evo ti još jedne: azoth. Ima li je u rečniku simbola?


Nema...

Ne smemo bas sve da saznamo, nije nam dato :)
princi princi 17:36 10.09.2016

Lep tekst

Mislim da sam važnost rituala za svakodnevni čovekov život pomenuo u onom tekstu o Konfučiju i praktičnoj kineskoj filozofiji. Za istočnjake su rituali sve, jer čoveku omogućavaju igranje raznih uloga, ispoljavanje mnogostrukosti nečijeg identiteta. Oni ujedno odgovaraju posebnom shvatanju identiteta: ne onog kao monolita, večnog i nepromenljivog, već, naprotiv, onog koji se stalno menja i prilagođava novim okolnostima. Kao u onoj EKV pesmičici kad se pesnik pita kako da ostane isti: samo putem promene, :).
docsumann docsumann 18:15 10.09.2016

Re: Lep tekst

Mislim da sam važnost rituala za svakodnevni čovekov život pomenuo u onom tekstu o Konfučiju i praktičnoj kineskoj filozofiji.


ako negdje nađeš pročitaj Mo Cuovu kritiku Konfučijevog insistiranja na ispraznim ritualima.
mislim da bi taj antielitizam tebi više dolikovao

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana