Hronika| Literatura

Pričam ti priču

jinks RSS / 13.08.2016. u 16:24

Veština pričanja priče („storytelling") duboko je ukorenjena u naše nasleđe. Jer, ljudi pričaju priče jedni drugima od kad znaju za sebe. Ustvari, neki bi rekli da upravo priče i predstavljaju ono ključno po čemu se čovek razlikuje od drugih vrsta. Bez priča, po svoj bi prilici svi zajedno još uvek veselo skakalii po džungli, brali bobice, i noću cvokotali od hladnoće i cvikali od lavova. Jer, ljudi su odvajkada baš preko priča i prenosili znanja i iskustva, mnogo pre nego što su izmišljeni pismo i knjiga.

Hiljade je stranica do sada ispisano na temu kako sročiti priču. Mnoge škole upravo to i uče, stvarajući generacije budućih pisaca, dramaturga, ili novinara. Ipak, novina je i u tome što tehnika pričanja sve više postaje aktuelna i u nekim drugim oblastima - marketingu, menadžmentu, politici, medijima. Do te mere da se smatra da je uspeh u ovim, kao i u mnogim drugim oblastima, u značajnoj meri uslovljen nečijom veštinom pričanja. Pa pogledajte samo broj knjiga ili emisija koje u naslovu imaju reči „storytelling" ili „storyteller".

Sad, šta bi uopšte "pričanje priče" i moglo da predstavlja, i po čemu bi moglo da se razlikuje od, na primer, običnog dijaloga. Jer, dijalog podrazumeva razgovor između dve osobe, dok pričanje priče podrazumeva naratora koji se istovremeno obraća većem broju ljudi, sa ciljem da svoju ideju „pričanjem priče" prenese slušaocima. I ne tako što bi ih racionalnim ili nekim drugim argumentima u to ubeđivao, već time što će vođeni kroz priču slušaoci sami doći na istu zamisao.

Naravno, trebalo bi imati na umu da veštih naratora i dobrih priča, uprkos svoj halabuci koju „storytelling" godinama izaziva, ustvari ima malo, i da tek jedna od deset ima ikakvog efekta. I da, trebalo bi reći i to da se po mnogima tehnika „storytelling" ustvari zasniva na poznatom principu psihološke projekcije sa slušaoca na junaka priče.

Sad, kako tako nešto uopšte i izvesti. Ustvari, svaka ispričana priča ima manje-više sličnu strukturu, koja se može prepoznati kako u davnašnjim bajkama i legendama, tako i u svakodnevnom životu. Naime, radi se o univerzalnom mitu tipa „Herojsko putovanje", kojim su se između ostalih bavili i mnogi teoretičari i istoričari književnosti (https://en.wikipedia.org/wiki/Hero%27s_journey).

 

 the-heros-journey.jpg

 

Setite se iz osnovne škole da svaki pismeni zadatak ima uvod, razradu i zaključak. Prevedeno na „storytelling" jezik, svaka priča bi trebalo da ima sledeću strukturu: (uvod) junak priče, koji se (razrada) bori, kako bi (zaključak) ostvario neki cilj, odnosno neku promenu u svom ili u tuđim životima. Sad, struktura priče sama po sebi ne znači mnogo, već ju je neophodno dopuniti i nekim karakterističnom elementima, koji najčešće imaju veze sa promenom za koju se glavni lik u priči bori. Elementi priče podrazumevaju prikaz: (i) idealnog stanja, praćenog prikazom nešto drugačije (ii) realnosti, zatim (iii) problema koji proističu iz razlika između (i) i (ii), pa (iv) rešenje problema (iii), i, konačno, prikaz (v) narednog koraka kako bi se realnost (ii) što više približila idealnom stanju (i). Gde su elementi priče (iv) i (v) posebno bitni, pošto se po nekima upravo u njih i učitavaju ideje koje želite da prenesete slušaocima.

Sad, dobili ste od firme određeni fond za reklamiranje, postavljeni ste na mesto menadžera supermarketa ili banke, donatori su vam dali novac da osnujete stranku, bili ste na „storytelling " kursu ... i šta dalje. Popunite gorepomenutih osam karakterističnih polja, pomešate ih, i ... najverovatnije dobijete još jednu od mnogih loših priča. Šta još fali.

Pa, po mnogima ključan detalj predstavlja izazivanje saosećanja slušaoca prema junaku priče. Jer, iz saosećanja proizilazi poistovećivanje sa junakom i strah za njegovu sudbinu, kao i katarza slušaoca u trenutku kada junak priče biva spasen ili kada pobeđuje. I, veruje se da upravo katarza i predstavlja trenutak u kome se vaše ideje prenose na slušaoce, odnosno, trenutak kada one postaju njihove ideje. A, katarze nema bez saosećanja sa junakom priče.

Sad, na pitanje kako u priči proizvesti saosećanje odgovor verovatno nikada do kraja neće ni biti dobijen - do pregršti manje ili više dobrih smernica. Evo nekoliko, od vodećih „storytelling" stručnjaka: (i) priča koju pričate mora u određenoj meri ipak biti zasnivana na stvarnim događajima, (ii) mora biti lišena suvišnih detalja, (iii) mora imati pozitivnu konotaciju i srećan kraj, kako bi se poruka prenela, (iv) mora imati očigledan prikaz promene oko koje se vrti konflikt unutar priče - kako je bilo pre i šta sledi nakon promene, (v) pojava neočekivanih detalja u bitnim trenucima priče, (vi) upotreba vizuelnih elemenata prilikom vođenja priče, pošto su oni ponekad bitniji i od samih dijaloga.

Opet, sve ovo ne odgovara na pitanje šta to tačno u priči izaziva empatiju. Pa, u principu je ponuđeno više bjašnjenja. Prvo, koje ustvari ima veze i sa samom suštinom pričanja i slušanja priče, onom koja se odnosi na motiv glavnog junaka, pa samim tim i na identifikaciju slušaoca sa junakom na nivou zajedničkog motiva. Takođe, identifikacija sa junakom priče može se desiti i na nivou zajedničkih problema i prepreka, sukoba i nesuglasica sa kojima se junak, jednako kao i slušalac priče, susreće u životu. I to je po nekima to. Uz gomilu bogomdanog talenta i rada.

Sad, bi bilo lepo čitavu ovu priču nečim i ilustrovati. Evo, na primer, kompanije „Epl", koja po mnogima isključivo predstavlja proizvod „storytelling" talenta Stiva Džobsa. Jer „Epl" je priča, koja doduše prodaje i neku tehnologiju, maknutu od drugih što legalno što ilegalno na milion različitih načina (bar je tako bivalo u herojskom dobu kompanije). Junak priče je Stiv, u klasičnom narativu, neprijatelji, prepreke i problemi su mnogi, dok rešenje problema leži, zamislite, baš u volšebnim proizvodima firme „Epl".

Imate i primere iz politike, i to vrlo visoke. Naime, u SAD je potpredsetnik za vreme mandata Bila Klintona bio (na Balkanu, ali da ironija bude veća, i u SAD) naširoko nepopularni i neuverljivi Al Gor. Kad je došlo vreme za predsedničke izbore 2000. godine demokrate su ga ipak kandidovale, dok su se republikanci odlučili za ni po čemu posebnog Buša Juniora. Mnoge analize su predviđale gotovo sigurno pobedu Gora, naročito zbog njegovog angažmana na vidnom popravljanju ekonomskih prilika u SAD. Imao je i mnogo više iskustva od Buša, inače ne baš nešto preterano bistrog bogataškog sina, nekog ko je, između ostalog, i gomile poslova kojima se do tada bavio uspeo temeljno da upropasti. Ipak Gor se na kraju suočio sa nerešivim problemom - nije umeo da ispriča svoju priču. Za razliku od Buša, koji je i ono malo ili nimalo svojih kvaliteta uspeo da izreklamira na sva zvona. Na kraju kampanje i sam je Gor bio prinuđen da pokuša da priča priče, ali loše, izgubio, nestao, i otišao u zaborav ...

Da bi se volšebno preporodio 2006. godine kao promoter pokreta za borbu protiv globalnih klimatskih promena. Vremenom je stekao status međunarodne zvezde, punio hale za basnoslovne honorare, i na kraju (ili na početku) dobio i Nobelovu nagradu za mir. I dalje isti onaj dosadni Al Gor, ali sa uočljivom razlikom da se sada poprilično koristi raznoraznim „storytelling" poštapalicama, bukvalno i u svakoj prilici.

Sličan slučaj izgleda da imate i u aktuelnoj SAD predsetničkoj kampanji, borbi između dve suprostavljene priče, Trampove i Hilarine. Gde oboje po svoj prilici pucaju i na emotivnu reakciju birača, izazvanu dubokim podelama u društvu, onim između siromašnih i bogatih, obrazovanih i neobrazovanih, doseljenika i starosedeoca, ... Sad, o tome koliko stvarno „storytelling" može imati uticaja možda najviše govori i činjenica da se kao šampion i junak svih siromašnih i neobrazovanih u SAD predstavlja niko drugi do ultrabogati Tramp.

I na kraju ostaje i pitanje, zašto baš priča „Herojsko putovanje" u toliko varijanti, kao obrazac koji se ponavlja kroz vekove, čak i u civilizacijama koje nikakve veze jedna sa drugom nemaju. Nadam se da ću u komentarima imati prilike i o tome ponešto da napišem.



Komentari (44)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 16:30 13.08.2016

ko priča preživjeće


ko pjeva umrijet neće

Milan Novković Milan Novković 10:43 15.08.2016

Re: ko priča preživjeće

docsumann

ko pjeva umrijet neće


Vrlo jako pričanje priče

jinks jinks 11:14 15.08.2016

Re: ko priča preživjeće

Baš je šamansko pripovedanje uzeto za primer kako su mitovi i legende u društvima daleko od bilo kakve pisane reči korišćeni da bi se razne svekodnevne ili dublje životne mudrosti, znanja i saveti preneli plemenu.

Ima i interesantan primer kako je kroz obrede jedne prastare hiljadugodišnje religije generacijama ustvari prenošeno za to vreme (doduše i za ovo) veliko, pa moglo bi se reći i naučno, otkriće. Nadam se da će iz toga ispasti i neki budući blog :)
docsumann docsumann 15:42 15.08.2016

Re: ko priča preživjeće


docsumann docsumann 16:36 13.08.2016

i jedno pitanje


treba li priča heroje?
jinks jinks 16:44 13.08.2016

Re: i jedno pitanje

Izgleda da su junak ili junaci u priči bitni zato što se slušalac ili čitalac priče upravo sa njima i identifikuje. A identifikacija sa junakom priče je ključna za prenos poruke, tako bar kažu oni koje sam konsultovao prilikom pisanja bloga :)

Poenta je da slušalac u jednom trenutku sam pomisli, odnosno da mu samom, vođenom pričom, padne na pamet ono što narator priče ustvari i želi da mu prenese.
docsumann docsumann 16:49 13.08.2016

Re: i jedno pitanje


ok, samo kažem da je taj okvir suviše klasičan za moj ukus. mada, opet, ne mogu reći da ne volim i klasičnu dobro ispričanu priču.

apstraktno je egzaktno
jinks jinks 16:59 13.08.2016

Re: i jedno pitanje

:)

Preptostavio sam da zato pitaš.

U pravu si, mada junak priče bi mogao da bude i neki pojam koji nailazi na svoju negaciju, pa se onda tu javlja i neka diskusija, osporavanje i odobravanje ... sve to bi takođe moglo biti i okvir neke priče.

Mislim, kako bi uopšte izgledala priča bez osporavanja ili negacije. Ne znam, pretpostavljam da se ni po hipi komunama ili među Amišima ne slažu baš svi o svemu.
docsumann docsumann 20:19 13.08.2016

Re: i jedno pitanje

mogao bi neko da ispriča neku dobru priču. u međuvremenu ...



Kazezoze Kazezoze 20:38 13.08.2016

Re: i jedno pitanje

docsumann
mogao bi neko da ispriča neku dobru priču. u međuvremenu ..

Evo jedne kratke koju je ispričao Halil Džubran

Drugi jezik


Tri dana po mom rođenju, dok sam ležao u svilom prekrivenoj kolevci, gledajući sa zaprepaštenjem i nevericom u novi svet koji me je okruživao, moja majka zapita dojilju:

„Kako je moje dete?“

A dojilja odgovori:

„Dobro je, gospo, nahranih ga triput. Nikad pre ne videh tako maleno odojče, a tako veselo.“

Rasrdih se i povikah:

„Nije tačno, majko! Postelja mi je tvrda, a mleko koje pih gorko je ustima mojim, smrad dojke je gadan nozdrvama mojim, i veoma sam jadan i nesrećan!“

Ali moja majka ne shvataše, kao ni dojilja, jer jezik koji govorah beše jezik sveta iz kojeg dođoh.

Dvadeset i prvog dana mog života, dok su me krštavali, sveštenik reče mojoj majci:

„Trebalo bi da uistinu budeš srećna, gospo, što je tvoj sin rođen kao hrišćanin.“

Iznenadih se i rekoh svešteniku:

„Onda bi tvoja majka na Nebesima trebalo da bude nesrećna, jer ti nisi rođen kao hrišćanin.“

Ali ni sveštenik ne razumeše moj jezik.

I, nakon što se pun mesec pojavi sedam puta, jednog dana prorok me pogleda i reče majci mojoj:

„Tvoj će sin biti državnik i veliki Vođ ljudi.“

A ja povikah:

„To proročanstvo je lažno, jer ja ću muzičar biti, i ništa sem toga!“

Ali, čak ni tada moj jezik ne beše razumljiv, i moje zaprepašćenje bi veliko.

Nakon tri i još trideset godina, tokom kojih mati moja, dojilja i sveštenik bejahu umrli (senka Božja nek je nad duhovima njinim), prorok još uvek bi živ. I juče ga sretoh u blizini kapija hrama, i dok razgovarasmo, on će:

„Oduvek sam znao da ćeš postati veliki muzičar. Još u detinjstvu tvom prorekoh ti sudbinu.“

I ja mu poverovah, jer i ja u međuvremenu zaboravih jezik tog drugog sveta.
docsumann docsumann 20:45 13.08.2016

Re: i jedno pitanje


evo i ja dobih jednu specijalno za ovaj blog, od drzurinog oca


LISIČARKA – CANTHARELLUS CIBARIUS



...Razgovara sa „lisičarkom“ i kaže joj da je opora, jaka gljiva. Teško svarljiva, svejedno što je na dobrom glasu. Bezmalo pa lovački delikates!?
- Ma jeste đavola delikates?! Malo morgen! - prepire se s njom.
U bukovoj šumi osim nje drugih gljiva i nema. Sam je. On i ta lisičarka što mirise poput kajsije. „Da se ja popnem malo više uz ovu pržinu, pa da pogledam da slučajno negdje ne „čuči“ i neki vrganj – jedan od onih što su tek zaglavičili svoj izrazito kafeni klobučić sa zadebljanim stručkom ispod njega koji se bijeli... Ali, da bude bez crva i bijel kao kočanj od kupusa ili raštana... Da bude onaj baš „zubarski“ štono se kaže - mladunče!!!“
Lisičarka se pred njim šepuri bojom starog zlata. Oko nje paučina, opalo natrulo lišće, nekakva polusuha travuljina i nekoliko panjeva. Svi su izbušeni od stršljenova. Dolje i niza stranu, Mićo doziva svoju Ruskinju . Viče odmjerenim i očito dugo uvježbavanim glasom čijim baritonom kao da ondulira, e sve ne bi li ga „ Ljuba-aaa!“ čula, ali Ljuba je zabasala vjetropirasto i na svoju ruku, pa se niotkuda ne odaziva.
Mićo jednostavno neće da se pentra kroz šumu. Čovjek mora nekoma da telefonira zbog biznisa. (Sarađuje sa Rusima iz Petersburga – preprodaje im placeve, kuće, stanove) . Usput, sjedi u sjenci polovnog Golfa „dvojke“ i ispija unučiće sa šljivovicom, a uz njih i poneko sa džinom ili konjakom – da presiječe!)
Ovaj što razgovara sa „lisičarkom“ takođe je Ljubu izgubio iz vida. Luda je ko struja. Samo se šnjuhne u kakav gustiš i niti znaš gdje će, niti je više možeš dozvati. Kroz šumu baulja potpuno bez veze, a uz to i ne poznaje gljive već kupi sve na šta naleti. I – svaku obožava. „Ja očenj ljublju griboj...one tak krasive...?!“ – objašnjava svoju opčinjenost gljivama.
Sprema ih skupa sa morskom ribom uz koju, pored gljiva, nadodaje još i kartošku (krompir), mrkvu, paradajz, rižu i oba dva luka, te na stotine ostalih začina. Izvrha punu tepsiju preliva nerazmućenim jajima. Limunov sok obavezno. Kada bude sve ispečeno-prepečeno – liči na neku od slika Kandinskog!!!
Ljuba i Lisičarka bi mogle ruku pod ruku!
Mićo nije više ni za šta.
Ovaj što priča sa Cantharellus cibarius, takođe više nije ni za šta!
Šuma i dalje odzvanja : - Ljuba-aaaa!
Kao da su svo troje beznadežno pogubljeni.
Ništa osim plavog neba koje visi nad šumom i okolnim krškim visovima od kojih niti jedan nije niži od 1400 m. nadmosrske visine – ništa, dakle, a opet je sve tu i k'o na dlanu, i – Bože moj, živ čovjek mora nešto trabunjati, o nečemu razmišljati i s nekim pričati!? A nazire se i more koje se pri dnu šume plavi oko Perasta i Risna. I kakav samo božanstveni ugođaj?...
Lisičarka otmjeno šuti. Ćutolog. Ćutuk. Ništa drugo bez to. Neznavena li je za majku Božiju? Samo se žuti – kaže sebi, a onda je gađa kamenčićem, ali nikako da je pogodi.
Polijen je i da ustane da bi je ubrao. Da ima još koja, možda bi i ustao. Uto dolijeće jedan od stršljenova. Zuji k'o dvomotorac i nadiže strašnu buku, ali ne želi da uđe niti u jednu od onih izbušenih rupa na panjevima...
Mićo u međuvremenu odvrnuo do kraja nekakav raspali tranzistor. Pomalo krči, ali se sasvim dobro čuje ono što iz njega izlazi, jer iz tog pravca duva bura „rišnjanka“. Štaviše, u tranzistoru odjekuje Mitropolitov glas: „ Gospode pomiluj – spasi dušu Božiju našego raba Alekse Dragiše Krsmanovog.... O , Aleksa, Aleksa – Dragiše Krsmanov Aleksa! Evo te, te si zamijenio zemaljsko za carstvo nebesko ... Amen!“
- Amin! - čuje se žamor okupljenih na sahrani , a trefilo se da je sahrana baš na dan Mitrovdan – o Mitrovu danu!!!
Mitroplit prdoklači i još nešto o dnevnoj politici, pa kaže: - Evo su nam na prevaran način oteli državu Crnu Goru i rasrbili je – u kam' ih zatucalo!!!
Čuju se i kandila u tranzistoru i zvuk jednog od „unučića“ koje pršte u kamenjaru kuda ga je Mićo praznog bacio.
Iza mitroplolitovog glasa čuje se i glas jednog od pjesnika koji recituje svoju pjesmu. Napisao je u času kada je saznao da je umro Aleksa Dragiše Krsmanovov. Auuuuu! Tek toga jada i neznavenluka. ...Šume breze, jasike mrmore u pjesmi, a sve se ućutalo i natužilo što nema Krsmanovog Dragiše Alekse, no tada Mićo ponovo iz dna duše: - Ljubaaa!
Lisičarka se ne pomiče ispod onog lista. – E, vala, ostaviću je i neću je ni brati – kaže ovaj što s njom divani.
Neka stoji. Kad je Krsmanov mogao umrijeti... neka makar ona ostane u životu!
jinks jinks 20:49 13.08.2016

Re: i jedno pitanje

Baš trenutno gledam najkraće priče ikad napisane ... evo jedne.


MISTERIJA

"Votsone, nema potrebe da baš toliko likuješ."

"Izvini Holms. Ipak, čini mi se da si konačno zbunjen. Nikad nećeš rešiti ovaj slučaj."

Holms je ustao i sažaljivo odmahnuo drškom svoje lule.

"Žao mi je, ali nisi u pravu. Ustvari, znam ko je ubio i gospođu Vortington."

"Neverovatno. Bez svedoka. Bez tragova. Ko je to učinio?"

"Ja, Votsone."
jinks jinks 21:02 13.08.2016

Re: i jedno pitanje

Kazeoze i docs, hvala na pričama.

Docs, detalj sa stršljenovima koji buše panjeve je genijalan :)
alselone alselone 04:50 16.08.2016

Re: i jedno pitanje

Evo jedne kratke


Najkraca SF prica na svetu:

- Dolaze...

Marin Erceg
tess tess 18:45 13.08.2016

..

Kako si dobro ovo napisao. Ispričao. Majstorski, capcarap.
jinks jinks 19:02 13.08.2016

Re: ..

Hvala. Inače, ovo o Al Goru predstavlja pokušaj priče o "storytelling"-u upakovanu po "storytelling" principima.

Imate junaka priče (za koga mi naravno znamo da nije junak :), koji je bar gledano iz ugla nekih od svojih sunarodnika kvalitetan, ali ima problema i prepreka da to i manifestuje, nepremostivih. Tu je još ubačena i univerzalna nepravda o nepotizmu kao protivniku (u liku Dž. Buša) koji mu još površ svega visi nad glavom, ali sa kojom bi mnogi mogli i da se identifikuju. Biva poražen, ali se nenadano kao feniks ponovo javlja, preporođen magijom "storytelling"-a. Sve bi ovo trebalo pomalo da liči i na herojski narativ.

Mislim, tu priču nisam izmislio već sam je preuzeo iz teksta jednog od, koliko sam razumeo, stručnjaka iz ove oblasti, Stivena Deninga.
tess tess 21:01 13.08.2016

Re: ..

Hvala.

Da, nema na čemu. Hvala tebi. :)

Ovih dana čitam tj dovršavam - pored Murakamijevog japanskog misticizma - i, Ethnologische Mythenforschung, stručnu literaturu sa Antropologije, od Elke Mader. Studija o latinoameričkim mitovima.

Zato sam brzo - pa sa uživanjem - ispratila tvoju Priču o priči. A ti voliš riječ volšebno, napisao si je 2-3 puta u dva pasusa, kao da bi znak slabljenja koncentracije. Pazi malo, ima nas fetišista riječi i rečenice.

Prije nekog vremena pročitam "Nisu kišne kapi ili riječna voda ono što nam samo od sebe želi dobro", pa sad kad pišem vidim opet koliko je sjajna. I, iz jedne rečenice sam ispredala priče o prirodi, o uslovima života, o postojanju. :)

Da se vratim do Frau Elke, ona govori o plesu, teatru, pantomimi, pjesmi, trijumfu, moru i čudima na moru, o snovima, plodnosti zemlje, naravno i bogovima, ceremoniji, ritualu, smrti, o herojima, i tri vrste priče - bajke, sage i mit - zapamtih, sa Trobriand (Ozeanine): kukwanebu, lib-wogwo i liliu (po Bronislawu Malinowskom). E sad da se nastavim ko je B. Malinowski.:)

Neću. Kad sam već tu preporučujem Fred Vargas, Francuskinju, arheološkinju i istoričarku, koja piše sjajne krimi romane. Inspirativna žena, umije da priča. Šta više.

Možda bih uz tvoju priču, uprošćeno "da nije bilo priče bili bi primitivni", možda bih dodala Razumjevanje (H.Arent reče da je razumjevanje poseban ljudski način da se bude živ, hm), razumjevanje priče. Ne način pričanja, no različiti nivoi razumjevanja (ček, valjda je to inteligencija) nas čine ljudima.
jinks jinks 21:08 13.08.2016

Re: ..

A ti voliš riječ volšebno, napisao si je 2-3 puta u dva pasusa, kao da bi znak slabljenja koncentracije.

Svaka čast :)

Ne način pričanja, no različiti nivoi razumjevanja (ček, valjda je to inteligencija) nas čine ljudima.

Kažu da su za to, za različite nivoe razumevanja, ustvari između ostalog krivi i simboli, kojih su mitovi i legende puni. Jer osnova simbola po nekima upravo i jeste u njihovom višesmislenom sadržaju.
tess tess 21:09 13.08.2016

Re: ..

Svaka čast :)

:)
docsumann docsumann 21:18 13.08.2016

Re: ..

Prije nekog vremena pročitam "Nisu kišne kapi ili riječna voda ono što nam samo od sebe želi dobro", pa sad kad pišem vidim opet koliko je sjajna. I, iz jedne rečenice sam ispredala priče o prirodi, o uslovima života, o postojanju. :)


postoji i druga strana te priče, koja je kao takva prisutna u mnogim mitologijama, da ne kažem religijama ...

urbana_gerila urbana_gerila 03:56 14.08.2016

Re: ..

tess
Kako si dobro ovo napisao. Ispričao. Majstorski, capcarap.



u vreme ovo u kome su sve priče ispričane - za dobru priču neophodno je da ne znamo o čemu pričamo.

jinks
neuverljivi Al Gor


još 1985. počela je pmrc afera, kako su mediji nazivali ono što je sam frank zappa krstio kao borba sa ženama velikog brata.

tiper gor, žena tada senatora alberta gora, suzan bejker, žena džejmsa bejkera, i još 9 gospođa ministarki kao i 2 žene bogatih vašingtonskih tajkuna okupile su se u parent's music resource center, zahtevajući da se nalepnicom na omotu ploča obznani potencijalno eksplicitni sadržaj tekstova.

zappa je to tretirao kao atak na slobodu izražavanja i pokušaj uvođenja cenzure na koju bi, da zlo bude veće, vašingtonske supruge polagale ekskluzivna prava, i uložio preko 70 000 dolara u kontra-kampanju pojavljujući se svakodnevno na radiju i televiziji, pišući hiljade pisama, i štampajući dokumentaciju o tom slučaju besplatno dostupnu svima zainteresovanima.

samo par meseci kasnije, efikasna država jbg, zappa je bio pozvan da svedoči pred komitetom senata kome je predsedavajući, sasvim slučajno, bio albert gor, a članovi četvorica senatora muževa zabrinutih majki.
zappu nije impresioniralo gorovo kurtoazno oduvek sam cenio vaš rad, već je, sebi svojstvenim humorom? namere pmrc usporedio sa lečenjem peruti giljotinom i pokušajem da se američka muzika svede na nivo žikine šarenice, a sve u cilju promocije mladog senatora i njegovih kamarada.

no, da se nije radilo samo o političkoj promociji biće jasno nakon novih par meseci kada je usvojen zakonski amandman hr 2911 kojim je omogućen poseban porez na promet praznih kaseta od koga će faktički dobit ići samo velikim izdavačkim kućama a ne i muzičarima.
naravno da je svako ko ustvrdi da su se keve i ćalci vodili maksimom nalepnica je nalepnica, a keš je keš - paranoik i teoretičar zavere.

neko maliciozan poput mene sa izrazitim deficitom kapaciteta za ćudoređe, dodao bi i da svako kome je potrebno više od jednog pokušaja da pogodi koji je to "neuverljivi" senator progurao ovaj zakon - može početi da njače.
tess tess 07:03 14.08.2016

Re: ..

u vreme ovo u kome su sve priče ispričane - za dobru priču neophodno je da ne znamo o čemu pričamo.

Nisam razumjela. Šta zamjeraš i da li?
Dobro, zamjeraj, pomirljiva nekritičnost proglupi i pametne ljude. Samo zamjeraj.

Taj Al Gor u Jinksovoj priči kraj mene prođe neprimjećeno, ili ja kraj njega.
Ali potom si ti napravio lom u peesu (p.s.).
:)

Glavni lik Murakamijeve knjige "Južno od granice, zapadno od sunca" zaljubljen u djevojčicu čiji je otac stomatolog, komunist, igra tenis i ima vučjaka Karla, navodno po Karlu Marksu.

Naravno da je dječaku od dvanaest godina čudno da japanski komunist igra tenis i ima vučjaka Karla. Il? On kaže da na svijetu postoji nekolicina stomatologa komunista i kad bi ih sve skupio stali bi u 4-5 autobusa. I da se osjeća nekako čudnovato da je otac djevojčice u koju je zaljubljen baš jedan od njih.

E, a ja ovom prilikom pozdravljam Izdavačku kuću Geopoetika (tamo daleko kod vas u Srbiji) i sestre Natašu i Divnu Tomić što melodično (ne pada mi na pamet savršenija i ljepša riječ a mora da je ima) prevode na srpski Murakamija sa japanskog. Spasibo. Spasibo djevuške.

Urbani, artikulisano zvone crkvena zvona u selu. Nedelja je. Ruralna.
I volšebna.

:)
tess tess 07:05 14.08.2016

Re: ..

postoji i druga strana te priče, koja je kao takva prisutna u mnogim mitologijama, da ne kažem religijama ...

Doks.
:)
jinks jinks 09:09 14.08.2016

Re: ..

urbana gerila

Ima i film o tom događaju, o Zapi, Gorovoj supruzi, ... "Warning: Parental Advisory", bio je skoro na nekom od kanala.

Ne znam, u meni tek ova priča još više pojačava utisak o Goru, o kome sam pisao i u tekstu bloga. Rečeno je da je bio uspešan kao potpredsednik po više osnova, ali, ne znam, deluje bar meni da baš i nije uspevao da ubedi ljude da im stvarno želi dobro ... na trenutke je izgledalo kao izveštačeno foliranje.

Iskreno, meni i ono što je kasnije radio nakon što je izašao iz politike, i za šta je bio i prilično nagradjivan, takođe deluje kao foliranje, jer sam i dalje utiska da i posle sve te silne priče njega samog iskreno savršeno boli briga za sve to o čemu priča i protiv čega se navodno bori ... klimatske promene, efekat staklene bašte, ...
urbana_gerila urbana_gerila 09:39 14.08.2016

Re: ..

tess
Nisam razumjela. Šta zamjeraš i da li?


majok, ukazujem kako je krhko i iracionalno neraskidivo bratstvo pisca i čitaoca, i kako ga višak informacija, kao i svaku vezu, očas banalizuje redukujući mu višeznačnost.



tess
artikulisano zvone crkvena zvona


decentno? cizelirano?



tess
Urbani, artikulisano zvone crkvena zvona u selu. Nedelja je. Ruralna.
I volšebna.


džaba sva pitoresknost, kad se moja vizuelizacija svede na to da li seljanke ispod svih onih sukanja zacrkvu (ne)nose gaće.
urbana_gerila urbana_gerila 09:44 14.08.2016

Re: ..

jinks
Ne znam, u meni tek ova priča još više pojačava utisak o Goru, o kome sam pisao i u tekstu bloga. Rečeno je da je bio uspešan kao potpredsednik po više osnova, ali, ne znam, deluje bar meni da baš i nije uspevao da ubedi ljude da im stvarno želi dobro ... sve je to na trenutke izgledalo kao izveštačeno foliranje.

Iskreno, meni i ono što je kasnije radio nakon što je izašao iz politike, i za šta je bio i prilično nagradjivan, takođe deluje kao foliranje, jer sam i dalje utiska da i posle sve te silne priče njega samog iskreno savršeno boli briga za sve to o čemu priča i protiv čega se navodno bori ... klimatske promene, efekat staklene bašte, ...



totikaem, samo što je onda, bar za ja, pridev - opasan, ekstremno, a ne "neuverljiv".
docsumann docsumann 10:02 14.08.2016

Re: ..

i kako ga višak informacija, kao i svaku vezu, očas banalizuje redukujući mu višeznačnost.

kako vele naki psoholozi - višak informacija zamagljuje rješenje
jinks jinks 10:14 14.08.2016

Re: ..

totikaem, samo što je onda, bar za ja, pridev - opasan, ekstremno, a ne "neuverljiv".

Izabrao sam "neuverljiv" najviše zbog poraza koji je doživeo protiv Buša, na izborima.

Inače, da je opasan, slažem se ... blagoglagoljivi dušebrižnici, karijeristi koje inače boli briga za one za koje se "brinu" su među najgorima.
tess tess 10:53 14.08.2016

Re: ..

majok, ukazujem kako je krhko i iracionalno neraskidivo bratstvo pisca i čitaoca, i kako ga višak informacija, kao i svaku vezu, očas banalizuje redukujući mu višeznačnost.

Ma jok, banalizovao si moju nezainteresovanost za Al Gora i pohvalu Jinksovom malom priručniku o pisanju priče bez mesijanskih ambicija..

Preciznije: Napisao si zamjerku dvosmisleno kao veliki. A ja osta hladna kao špricer.
:)


decentno?

I Bog je kao pravo na udobnost.

džaba sva pitoresknost, kad se moja vizuelizacija svede na to da li seljanke ispod svih onih sukanja zacrkvu (ne)nose gaće.

Crkve su prazne. Dal nose gaće ne znam, al možeš ti vizuelizirati i hotelsku sobu kraj budističkog hrama u Kambodži. Mislim, gologuze ukrotiteljke i krinke dobrih želja.
Od Gospoda nam sve. Zar ne?

I talenti.

:)

urbana_gerila urbana_gerila 12:49 14.08.2016

Re: ..

tess
majok, ukazujem kako je krhko i iracionalno neraskidivo bratstvo pisca i čitaoca, i kako ga višak informacija, kao i svaku vezu, očas banalizuje redukujući mu višeznačnost.

Ma jok, banalizovao si moju nezainteresovanost za Al Gora i pohvalu Jinksovom malom priručniku o pisanju priče bez mesijanskih ambicija..

Preciznije: Napisao si zamjerku dvosmisleno kao veliki. A ja osta hladna kao špricer.
:)


decentno?

I Bog je kao pravo na udobnost.

džaba sva pitoresknost, kad se moja vizuelizacija svede na to da li seljanke ispod svih onih sukanja zacrkvu (ne)nose gaće.

Crkve su prazne. Dal nose gaće ne znam, al možeš ti vizuelizirati i hotelsku sobu kraj budističkog hrama u Kambodži. Mislim, gologuze ukrotiteljke i krinke dobrih želja.
Od Gospoda nam sve. Zar ne?

I talenti.

:)




seka tess, uspelo ti je da sve svedeš na - "koje gaće?", a to je u mom koordinatnom sistemu, još malo pa, fascinantno...
tess tess 13:13 14.08.2016

Re: ..

džaba sva pitoresknost, kad se moja vizuelizacija svede na to da li seljanke ispod svih onih sukanja zacrkvu (ne)nose gaće


seka tess, uspelo ti je da sve svedeš na - "koje gaće?", a to je u mom koordinatnom sistemu, još malo pa, fascinantno...


Dobro, hajde ispočetka, čije gaće?

u vreme ovo u kome su sve priče ispričane - za dobru priču neophodno je da ne znamo o čemu pričamo.


Dobro, hajde ispočetka, čije gaće u Kambodži?
urbana_gerila urbana_gerila 13:19 14.08.2016

Re: ..

tess
džaba sva pitoresknost, kad se moja vizuelizacija svede na to da li seljanke ispod svih onih sukanja zacrkvu (ne)nose gaće


seka tess, uspelo ti je da sve svedeš na - "koje gaće?", a to je u mom koordinatnom sistemu, još malo pa, fascinantno...


Dobro, hajde ispočetka, čije gaće?

u vreme ovo u kome su sve priče ispričane - za dobru priču neophodno je da ne znamo o čemu pričamo.


Dobro, hajde ispočetka, čije gaće u Kambodži?


sa mog aspekta, za priču je nebitno jedinstvo mesta i vremena radnje - ako su gaće tvoje.
tess tess 13:21 14.08.2016

Re: ..

sa mog aspekta, za priču je nebitno jedinstvo mesta i vremena radnje - ako su gaće tvoje.

Fascinantno. :)
urbana_gerila urbana_gerila 13:24 14.08.2016

Re: ..

tess
sa mog aspekta, za priču je nebitno jedinstvo mesta i vremena radnje - ako su gaće tvoje.

Fascinantno. :)


ne odaj se čarima preterivanja, rekoh već - još malo pa fascinantno. :)
narcis narcis 13:46 14.08.2016

Re: ..

još 1985. počela je pmrc afera, kako su mediji nazivali ono što je sam frank zappa krstio kao borba sa ženama velikog brata.

to je bila vrlo značajna afera i za rock und roll ia bogami i za slobodu govora,
skoro u isto vreme sam čuo priču da neke domaćice pokušavaju , ili su uspele da spreče hevi metal na teveju naših maleckih teve prijemnika, nije bilo interneta već samo priče od "obaveštenih" i ko zna kojih puteva saznanja.
kasnije, mlogo kasnije sam video reportažu o tom događaju i mogu da kažem samo da zapa treba da se proglasi za sveca pod imenom SV. ZAPPA MIROTOČIVI, mislim tolko je uradio za slobodu govora i muzike da mu ja beatifikacija najmanje čime bi mogli da mu se odužimo.
ps
mogo bi i ovaj text da prebaciš kod onog blogera u pokušaju koji ima problema sa razumevanjem šta su to slobode a naročito sloboda govora u ameriki.
mislim čisto da ne sere više o nečemu o čemu pojma nema.
bravo za text.
tess tess 16:06 14.08.2016

Re: ..

rekoh već - još malo pa fascinantno

Aham, pokvario si blog.
Jinks, izvini.

urbana_gerila urbana_gerila 17:23 14.08.2016

Re: ..

tess
Aham, pokvario si blog.Jinks, izvini.


jesam?
ako je tako, onda je - kvaru bio sklon.
nego, što se ti izvinjavaš? nisi samo arbitar?
jinks jinks 19:41 14.08.2016

Re: ..

Aham, pokvario si blog.
Jinks, izvini.

Niko nije pokvario blog, sem ako sam po sebi nije dobar :)
tess tess 21:15 14.08.2016

Re: ..

Pa ja stvarno ne znam oko čega je taj Urbani zakerao. Nije fabula "sloboda govora", "korumpirana otkrovenja", "punk- poj o istini poštenog svijeta", kao da se literarno kopčamo na leđa i nepočinstva Alove tetke.. već, kako si sam rekao, "umijeće priče" i prezentacija il prodaja iste.

Ok, Al je bio folirant, folirant sa Nobelom. Ne mislim ni da je bio opasana ni neuvjerljiv no "u pravo vrijeme na pravom mjestu". I maga Džobsa ne znaš dal su voljeli ili ne. Anđeo il šta? Stiliziran folirant. 70 € košta punjač. I ima magnet. Hm. Il tip pokrade ortake i napravi Fejz..

Ček, Swetlana - Bjeloruskinja bi il Ukrajinka - je dobila Nobela za književnost u 2015. i u trci sa Murakamijem. Dobro, razumijemo zašto ona. Priče o ratu na ruskom. A, 2013. Alice M. Il? G. Grass je umro prije godinu ili dvije, nije imao ni koristio internet. Dobro, na Twitteru pratim S. Kinga i T. Burtona.

Dalje, prosto, 70 ma 90 posto marketinškog smeća opstaje jer dela po formuli "prodaja priče", il o 5 minuta slave il "i loša reklama je dobra reklama", ima uvod -razradu i heroje gubitnike, običnog čovjeka sa slabostima (o kakvo sranje), običnog čovjeka naloženog na zemičke. I ako nije sretan kraj postave nadu na obzorju (kao nebo i more u The Truman Show)..
..i interesantno je da dobar pisac ne mora biti i dobar govornik, ej, ćutljiv kao Andrić, il napiše priču da je drugi recituje. Ali, i za to je bitan talenat animiranja javnosti (trikovima oni gluplji, da ne kažem podliji, dočim pametni šarmom, pametne ubice lepotom, eno onaj esteta Brajović da je Bond 007 on bi u svakom filmu umirao iznova i iznova od lepote agentica) ...umijeće debate il govorništva il pričam ti priču o magli na Trebeviću je kako si napisao i politička i marketinška odlika, i Amika primjeti - naknadno vidjeh - isto što i ja, da si napisao i osnove u književnom stvaralaštvu. I to je to. Nešto volšebno nešto ne. :)

Tedoh reći, da izbaciš opakog Ala ne mijenja poentu. Priča bi dobila drugi tok (preduzimljivost i harizmu) da nas na primjer banuješ - Urbanog prvog prznicu i mene po principu "s kim si takav si" - i Narcisa, šta on ovo-ono Sveti Zappa i sloboda..

I idemo dalje. U drugi tom. O simbolima i razumjevanju.
:)
svarog svarog 10:30 15.08.2016

Re: ..

deluje bar meni da baš i nije uspevao da ubedijavascript:; ljude da im stvarno želi dobro ... na trenutke je izgledalo kao izveštačeno foliranje.


O želi on dobro itekako, ali sebi. Možda ne zna da priča, ali zna sebi da namesti rentu ko veliki:

[url=http://www.telegraph.co.uk/news/earth/energy/6491195/Al-Gore-could-become-worlds-first-carbon-billionaire.html]Last year Mr Gore's venture capital firm loaned a small California firm $75m to develop energy-saving technology. The company, Silver Spring Networks, produces hardware and software to make the electricity grid more efficient.
[/url]
The deal appeared to pay off in a big way last week, when the Energy Department announced $3.4 billion in smart grid grants, the New York Times reports. Of the total, more than $560 million went to utilities with which Silver Spring has contracts.


edit. u pregledu mi pokazuje link, a posle neće. ne znam koj mu je đavo
docsumann docsumann 19:20 13.08.2016

storykiller


amika amika 20:48 13.08.2016

Непосредно приказивање

Текст је веома добар за маркетиншко-политичке потребе. Занимљиво је да већину тих елемената препоручује и теорија књижевности за писање прича.

На пример ово су препоруке које важе и за књижевни текст

(ii) mora biti lišena suvišnih detalja,
(iv) mora imati očigledan prikaz promene oko koje se vrti konflikt unutar priče - kako je bilo pre i šta sledi nakon promene,
(v) pojava neočekivanih detalja u bitnim trenucima priče,
(vi) upotreba vizuelnih elemenata prilikom vođenja priče, pošto su oni ponekad bitniji i od samih dijaloga.

6. тачка дотиче питање које је у књижевности врло важно - сликовитост текста и избегавање поређења и израза који су у општој употреби. Затим, читалац треба да ВИДИ оно што се прича, па је од класичног причања приче боље ПРИКАЗИВАЊЕ приче, као да се она управо догађа.
jinks jinks 20:52 13.08.2016

Re: Непосредно приказивање

6. тачка дотиче питање које је у књижевности врло важно - сликовитост текста и избегавање поређења и израза који су у општој употреби. Затим, читалац треба да ВИДИ оно што се прича, па је од класичног причања приче боље ПРИКАЗИВАЊЕ приче, као да се она управо догађа.


To baš i preporučuju "storyteller"-i. Da se maltene suština priče dobrim delom sadrži i u njenim vizuelnim elementima. Čak toliko da se preporučuje, u filmovima na primer, da vizuelna poruka na trenutke bude i u suprotnosti sa onim što glumci trenutno govore. Gledaoci će verovati slici, a trenutna nelogičnost će ih samo dodatno zainteresovati za radnju filma.
narcis narcis 21:15 13.08.2016

evo prilike

da postavim ćub koji je obeležio moje srednjoškolske početke

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana