Društvo| Film| Ljudska prava| Politika| Religija

Što je bilo biće, što se radilo, radiće se..

Nikola Knežević RSS / 07.06.2016. u 10:47

Možda jedna od najupečatljivih scena poznatog bosansko-hercegovačkog filma "Remake", filmskog debija sarajevskog pozorišnog reditelja Dine Mustafića u kojoj jedan od glavnih likova Ahmed Karaga (lik tumači Miralem Zupčević) svome sinu pripoveda kvintesencijalnu mudrost u kojoj se oslikava sva stravična jednostavnost i dubina balkanskog paradoksa: "Što je bilo biće, što se radilo, radiće se..."

Poput filma, Balkan je tužna priča o cikličnoj i istorijskoj povezanosti tragičnih ljudskih sudbina i spirale zločina u kojoj jučerašnje žrtve postaju današnji vinovnici i tako unedogled, dok za žrtve pravda i dalje ostaje nedostižna. Između takvog ontološkog paradoksa, ljudi koji pokušavaju da promene ovu stanje aporije postaju anomalija, u čini mi se, nezaustavljivom procesu akcija i reakcija.

Sa sociološke tačke gledišta jasno je da su minuli konflikti bili pre svega političke a ne verske prirode. Međutim, ne može se nikako osporiti snažna religijska konotacija koja je vodećim ento-politikama dala legitimitet. Selektivnost pamćenja i (ne)kultura sećanja možda je jedan od suštinskih odrednica koje oslikavaju današnji političko-religijski kontekst Zapadnog Balkana. Etno-politike koje su dovele do stravičnih zločina do današnjeg dana nisu demontirane.

Antagonizam između dominantnih religija na Zapadnom Balkanu nije uzrokovan u dogmatskim ili teološkim razlikama već njegov uzrok možemo da tražimo u religijskoj imaginaciji političkog, političkoj religiji i teo-političkoj artikulaciji transgeneracijskog sećanja koje se posledično transformiše u javni narativ i kolektivno sećanje. Dakle, dominantne religije, umesto da budu institucije kulture sećanja, igraju ulogu medijuma, ili "branitelja" (Hofmann, 2004) kolektivnog transgeneracijskog sećanja, kojeg Marijana Hirš još naziva i "post-sećanje" (post-memory) (Hirsch, 2013). Post-sećanje ili 'nasleđeno sećanje' predstavlja način na koji posleratne generacije usvajaju tragična i traumatična iskustva njihovih predaka. Potomci žrtava traumatičnih ratnih događaja, vinovnika ili svedoka tih događaja "toliko su snažno povezani sa iskustvima i sećanjima njihovih predaka" da nasleđena sećanja zapravo postaju čvrsto inkorporirana u indentitet ili lično sećanje pojedinca i tako se prenose dalje na buduće generacije - koje se još nazivaju i "postgeneracijom" (Hirsch, 2012:3-4). Post-jugosovenski religijsko-politički kontekst možemo posmatrati kroz Hiršovu teorijsku matricu nasleđenog sećanja. U ovom složenom procesu transfera sećanja, verske zajednice postaju institucije kolektivnog nasleđenog sećanja, "čuvari" specifične i isključive interpretacije prošlosti koje je najčešće selektivno i ekskluzivističko i kojem nedostaje empatije za patnje i žrtve pripadnika drugog verskog ili etničkog partikulariteta. Ovo nas dovodi do zaključka da tendencija narativne konstrukcije amalgama nacionalnog i religijskog kojom se dodatno manipuliše od strane političkih elita formira "post-vernike" koji "druge" posmatraju kroz specifični post-konfliktni konstrukt sećanja, što doprinosi da prostor Zapadnog Balkana ostaje u stanju "zamrznutog konflikta" Posledica takve manipulacije prošlošću dovodi do pojave u kojoj osobe koje nemaju neposredno iskustvo rata ili ratnih zločina inkorporiraju pomenute narative kao sopstvene procese sećanja ili postaju deo njihove društveno-političke matrice.

Dijametralno suprotna stanovišta prema prošlosti i minulim konfliktima najviše imaju verske institucije. Ovo nije samo pretpostavka već je empirijski proverljiva činjenica a deo je javnog diskursa religija. Izjave Reisa I Uleme, Huseina Kavazovića, biskupa Franje Komarice, te neizbežno žongliranje vrha SPC sa političkim establišmentom Republike Srpske i odsustvo upitanosti prema stratištima "drugih i drugačijih", ne ostavaljaju mnogo prostora za prevazilaženje tih razlika. Bez sumnje, jedino rešenje za prevazilaženje tenzija koje za sobom mogu doneti i veće podele leži u nepristrasnom pogledu na prošlost i žrtve kojeg bih objasnio u jednom jednostavnom paragrafu:

Oni koji poriču žrtve "drugih i drugačijih", nemaju nikakvo moralno pravo da govore o žrtvama iz sopstvenog naroda. Selektivno sećanje nije ništa drugo do legitimizacija zločina i besramno žrtvovanje nevinih po drugi put na oltaru etno-političkih ideologija i interesa. Sa hrišćanskog stanovišta to je primordijalno, plemensko i pagansko žrtvovanje bogu rata kojeg smo zamenili bogom nacije, ideologije ili mita o sopstvenoj obogotvorenosti.

Drugim rečima: Pređemo li preko "tuđih", prešli smo i preko "svojih" žrtava.

U vremenu kada se verske i etničke razlike ponovo ističu a vodi računa isključivo o žrtvama sopstvenog etniciteta, dolazi dokumentarni film, koji, čini mi se, nudi odgovor na izlaz iz ove ne tako optimistične stvarnosti čija je budućnost nedvosmisleno uslovljena odnosom prema prošlosti. Pogledajte trailer filma II dela dokumentarnog serijala "Religije, nacionalizam i kultura sećanja: Osporena sećanja". Dobrodošli na promociju 9.6.2016. u velikoj sali Doma Omladine u Beogradu, sa početkom od 19h.

U panel diskusiji koja će se održati nakon projekcije filma učestvuju:

Dragan Pjevač, advokat i predsednik Koordinacije srpskih udruženja porodica nestalih lica sa prostora bivše Jugoslavije

o. Aleksandar Đakovac, SPC

Vladimir Kolarić, teoretičar filma i umetnosti

Nikola Knežević, autor filma

Moderator: Sergej Beuk

 

 



Komentari (20)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

angie01 angie01 12:17 07.06.2016

Nikola,

moras da obrises s iz http, da bi ti radio klip kad ubacis adrsu u prozor za jutube.
Nikola Knežević Nikola Knežević 12:23 07.06.2016

Re: Nikola,

angie01
moras da obrises s iz http, da bi ti radio klip kad ubacis adrsu u prozor za jutube.


Hvala. Trebalo bi da programer koji održava i otklanja bugove sa B92 sajta da izmeni javascript tako da automatski oduzima slovo s prilikom ugrađivanja snimka...
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:23 07.06.2016

Re: Nikola,

Nikola Knežević
Trebalo bi da programer koji održava i otklanja bugove sa B92 sajta da izmeni javascript tako da automatski oduzima slovo s prilikom ugrađivanja snimka...

Што није било -- неће бити, што се није радило -- неће се радити.
predatortz predatortz 19:20 07.06.2016

Re: Nikola,


Што није било -- неће бити, што се није радило -- неће се радити.


Tko spava - taj nije budan!
trala.la trala.la 07:17 08.06.2016

Re: Nikola,

Nikola Knežević
angie01
moras da obrises s iz http, da bi ti radio klip kad ubacis adrsu u prozor za jutube.


Hvala. Trebalo bi da programer koji održava i otklanja bugove sa B92 sajta da izmeni javascript tako da automatski oduzima slovo s prilikom ugrađivanja snimka...


Koji programer? Na stranu to što za to treba oko 15 minuta i ne mnogo znanja da se ispravi. Da su pokazali bar malo volje za rešavanje ovog i drugih problema na blogu (npr. boja linka), pa da im neko to odradi za dž. Ovako, bez 20€ neću ni da pričam. :)
predatortz predatortz 19:36 07.06.2016

A sad malo o temi...

Dijametralno suprotna stanovišta prema prošlosti i minulim konfliktima najviše imaju verske institucije. Ovo nije samo pretpostavka već je empirijski proverljiva činjenica a deo je javnog diskursa religija. Izjave Reisa I Uleme, Huseina Kavazovića, biskupa Franje Komarice, te neizbežno žongliranje vrha SPC sa političkim establišmentom Republike Srpske i odsustvo upitanosti prema stratištima "drugih i drugačijih",


Šta znači ovo 'žongliranje sa političkim establišmentom Republike Srpske'? Možeš li to da pojasniš?

Republika Srpska je međunarodno priznat subjekt. Stvorena je, kao i sve države ili teritorije, težnjom naroda da omeđi svoju posebnost. Kao takva, verifikovana je međunarodnim ugovorom i ustavni je deo BiH. Njen establišment je birao narod na fer i regularnim izborima, a tu regularnost godinama unazad potvrđuju OEBS, međunarodni i domaći posmatrači, niz nevladinih organizacija...

Moje pitanje je:

Šta je loše u saradnji SPC i Vlade RS? Treba li SPC da zanemari milion deklarisanih vernika u RS, pa da bi ti i oni koji plaćaju ove tvoje nebuloze bili zadovoljni?







tasadebeli tasadebeli 20:18 07.06.2016

Re: A sad malo o temi...

predatortz

Šta je loše u saradnji SPC i Vlade RS? Treba li SPC da zanemari milion deklarisanih vernika u RS, pa da bi ti i oni koji plaćaju ove tvoje nebuloze bili zadovoljni?



Немој се секирати, Предо! Докле год је нама Зизјуласових следбеника у врху СПЦ, не треба ништа да бринемо... Они ће да понесу тај тешки терет уместо нас...(ЛИНКЛИНКЛИНК)

Једаред ћу ти у четири ока испричати понешто о једном учеснику ове панел дискусије после пројекције филма пошто га знам из неког другог времена... Из неког другог живота...

Али не бих овде о томе.

П.С. - А СПЦ ти је широк појам. И нису сви у тој СПЦ ни исти, ни у врху ни на дну...

Срећом, па тело цркве не чине само владике, свештеници и ђакони, него и верници и монаси.

А ту просту чињеницу владике, свештеници и ђакони изгледа често заборављају.

Или не желе да знају за њу барем до 2030.
Nikola Knežević Nikola Knežević 20:50 07.06.2016

Re: A sad malo o temi...

tasadebeli
predatortz

Šta je loše u saradnji SPC i Vlade RS? Treba li SPC da zanemari milion deklarisanih vernika u RS, pa da bi ti i oni koji plaćaju ove tvoje nebuloze bili zadovoljni?



Немој се секирати, Предо! Докле год је нама Зизјуласових следбеника у врху СПЦ, не треба ништа да бринемо... Они ће да понесу тај тешки терет уместо нас...(ЛИНКЛИНКЛИНК)

Једаред ћу ти у четири ока испричати понешто о једном учеснику ове панел дискусије после пројекције филма пошто га знам из неког другог времена... Из неког другог живота...

Али не бих овде о томе.

П.С. - А СПЦ ти је широк појам. И нису сви у тој СПЦ ни исти, ни у врху ни на дну...

Срећом, па тело цркве не чине само владике, свештеници и ђакони, него и верници и монаси.

А ту просту чињеницу владике, свештеници и ђакони изгледа често заборављају.

Или не желе да знају за њу барем до 2030.


Nije sporan medjunarodni legitimitet Republike Srpske, vec je sporna njena politika koja svojom politikom negira genocid i zlocine... Ja ne znam kako drugačije da protumačim kada jedan studentski centar dobije naziv po imenu optuženika za ratne zločine...
predatortz predatortz 20:57 07.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Nije sporan medjunarodni legitimitet Republike Srpske, vec je sporna njena politika koja svojom politikom negira genocid i zlocine...


Ko negira zločine? A ovo oko genocida je na klimavim nogama. Ozbiljan sud to ne bi dosudio, ovaj politički koji kaže da je Srebrenica genocid a da za Oluju ne mogu da utvrde krivca, iako su zločini evidentni, ne treba preterano ozbiljno shvatati.

Uostalom, genocid svi negiraju. Amerikanci negiraju više njih, od Indijanaca do Hirošime i Nagasakija, Turci nad Jermenima, Hrvati nad Srbima, Belgijanci onaj u Kongu, Britanci i Francuzi niz genocida u Africi...
Negiranje genocida je planetarni sport, a ti si se našao pozvan da baš insistiraš nad onim što bi ozbiljna pravna struka nazvala ratnim zločinom protiv zarobljenika.

predatortz predatortz 20:59 07.06.2016

Re: A sad malo o temi...

a ne znam kako drugačije da protumačim kada jedan studentski centar dobije naziv po imenu optuženika za ratne zločine...


A šta ćemo sa ulicama koje nose nazive drugih ratnih zločinaca?
Mislim ako je Radovan odgovoran za sve što je počinila VRS, onda je i Alija odgovoran za silne zločine bošnjačke strane.
Ili, ti ne misliš tako?
emsiemsi emsiemsi 05:36 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Nikola Knežević
tasadebeli
predatortz

Šta je loše u saradnji SPC i Vlade RS? Treba li SPC da zanemari milion deklarisanih vernika u RS, pa da bi ti i oni koji plaćaju ove tvoje nebuloze bili zadovoljni?



Немој се секирати, Предо! Докле год је нама Зизјуласових следбеника у врху СПЦ, не треба ништа да бринемо... Они ће да понесу тај тешки терет уместо нас...(ЛИНКЛИНКЛИНК)

Једаред ћу ти у четири ока испричати понешто о једном учеснику ове панел дискусије после пројекције филма пошто га знам из неког другог времена... Из неког другог живота...

Али не бих овде о томе.

П.С. - А СПЦ ти је широк појам. И нису сви у тој СПЦ ни исти, ни у врху ни на дну...

Срећом, па тело цркве не чине само владике, свештеници и ђакони, него и верници и монаси.

А ту просту чињеницу владике, свештеници и ђакони изгледа често заборављају.

Или не желе да знају за њу барем до 2030.


Nije sporan medjunarodni legitimitet Republike Srpske, vec je sporna njena politika koja svojom politikom negira genocid i zlocine... Ja ne znam kako drugačije da protumačim kada jedan studentski centar dobije naziv po imenu optuženika za ratne zločine...

Оооо, јеботе патак !
Баш сам мислио да те питам да се легитимишеш, односно да кажеш са којега врела се напајаш, но, када сам прочитао ову реч коју сам болдовао, постало ми је све јасно.
Успут --- сигуран сам да ће допринос твога документарног филма бити једнак као и доприноси свих сличних филмова (из исте кухиње).
Успут 2 --- уз дужан респект ка свим жртвама других народа на целој кугли земаљској, ране мога народа ме, ипак, највише боле. Знам да је то вама неприродно, али, шта да радим. Нисам у стању да се борим за права пингвина и поларних лисица, а да се не сећам Јасеноваца - без обзира на моју или било чије цркве.
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:51 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

emsiemsi
Nikola Knežević
tasadebeli
predatortz

Šta je loše u saradnji SPC i Vlade RS? Treba li SPC da zanemari milion deklarisanih vernika u RS, pa da bi ti i oni koji plaćaju ove tvoje nebuloze bili zadovoljni?



Немој се секирати, Предо! Докле год је нама Зизјуласових следбеника у врху СПЦ, не треба ништа да бринемо... Они ће да понесу тај тешки терет уместо нас...(ЛИНКЛИНКЛИНК)

Једаред ћу ти у четири ока испричати понешто о једном учеснику ове панел дискусије после пројекције филма пошто га знам из неког другог времена... Из неког другог живота...

Али не бих овде о томе.

П.С. - А СПЦ ти је широк појам. И нису сви у тој СПЦ ни исти, ни у врху ни на дну...

Срећом, па тело цркве не чине само владике, свештеници и ђакони, него и верници и монаси.

А ту просту чињеницу владике, свештеници и ђакони изгледа често заборављају.

Или не желе да знају за њу барем до 2030.


Nije sporan medjunarodni legitimitet Republike Srpske, vec je sporna njena politika koja svojom politikom negira genocid i zlocine... Ja ne znam kako drugačije da protumačim kada jedan studentski centar dobije naziv po imenu optuženika za ratne zločine...

Оооо, јеботе патак !
Баш сам мислио да те питам да се легитимишеш, односно да кажеш са којега врела се напајаш, но, када сам прочитао ову реч коју сам болдовао, постало ми је све јасно.
Успут --- сигуран сам да ће допринос твога документарног филма бити једнак као и доприноси свих сличних филмова (из исте кухиње).
Успут 2 --- уз дужан респект ка свим жртвама других народа на целој кугли земаљској, ране мога народа ме, ипак, највише боле. Знам да је то вама неприродно, али, шта да радим. Нисам у стању да се борим за права пингвина и поларних лисица, а да се не сећам Јасеноваца - без обзира на моју или било чије цркве.


Nismo na ti već na Vi a ton razgovora je neprimeren. Na ovom blogu još uvek mora da se respektuje autor i domaćin. Tako je bilo pre nego što je B92 blog postalo mesto odakle dolaze uglavnom uvrede a dijaloga više nema...

Logika je sasvim jednostavna: Ne možemo da govorimo o Jasenovcu, Jadovnu i novim stratištima srpskog naroda poput Medačkog džepa, Bratunca ili Oluje a da istovremeno, pod jednakim uslovima ne uvažavamo i sećamo se žrtava Srebrenice, Vukovara, Sarajeva i Prijedora. Isto se odnosi i na pripadnike drugih naroda koji negiraju ili umanjuju ono što se dogodilo u Jasenovcu i Jadovnu. Sapienti sat!
predatortz predatortz 10:12 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Logika je sasvim jednostavna: Ne možemo da govorimo o Jasenovcu, Jadovnu i novim stratištima srpskog naroda poput Medačkog džepa, Bratunca ili Oluje a da istovremeno, pod jednakim uslovima ne uvažavamo i sećamo se žrtava Srebrenice, Vukovara, Sarajeva i Prijedora. Isto se odnosi i na pripadnike drugih naroda koji negiraju ili umanjuju ono što se dogodilo u Jasenovcu i Jadovnu. Sapienti sat!



Mogao bih da se složim, i načelno se slažem. No, zaboravljaš jednu bitnu stvar. Za Srebrenicu, Prijedor, Sarajevo i ostala mesta gde je bilo zločina nad bosanskim muslimanima, odgovarao je ceo političko-vojno-policijski vrh RS. Tu je pravda zadovoljena, u onom svom tehničkom delu.

Problem je u tome što za srpske žrtve pravde, izgleda, nema. A vi iz nevladinog sektora ne insistirate dovoljno, zapravo skoro nikako, da te pravde i bude. Evo, koliko je FHP prijava sročio za srpske, a koliko za zločine nad Srbima? Ako se složimo da je zločina nad Srbima bilo i u BiH, i u Hrvatskoj, i na Kosovu, a nesrazmer prijava za te zločine od strane nevladinih organizacija za slučajeve kada su žrtve Srbi u odnosu na slučajeve kada su Srbi počinili zločin bode oči - onda možemo zaključiti da NGO selektivnim pristupom guraju jednu priču koja nije utemeljena u činjenicama.
Atomski mrav Atomski mrav 11:19 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Nismo na ti već na Vi

Ovde smo svi na "ti", ako nisi primetio.
Nikola Knežević Nikola Knežević 13:15 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

predatortz
Logika je sasvim jednostavna: Ne možemo da govorimo o Jasenovcu, Jadovnu i novim stratištima srpskog naroda poput Medačkog džepa, Bratunca ili Oluje a da istovremeno, pod jednakim uslovima ne uvažavamo i sećamo se žrtava Srebrenice, Vukovara, Sarajeva i Prijedora. Isto se odnosi i na pripadnike drugih naroda koji negiraju ili umanjuju ono što se dogodilo u Jasenovcu i Jadovnu. Sapienti sat!



Mogao bih da se složim, i načelno se slažem. No, zaboravljaš jednu bitnu stvar. Za Srebrenicu, Prijedor, Sarajevo i ostala mesta gde je bilo zločina nad bosanskim muslimanima, odgovarao je ceo političko-vojno-policijski vrh RS. Tu je pravda zadovoljena, u onom svom tehničkom delu.

Problem je u tome što za srpske žrtve pravde, izgleda, nema. A vi iz nevladinog sektora ne insistirate dovoljno, zapravo skoro nikako, da te pravde i bude. Evo, koliko je FHP prijava sročio za srpske, a koliko za zločine nad Srbima? Ako se složimo da je zločina nad Srbima bilo i u BiH, i u Hrvatskoj, i na Kosovu, a nesrazmer prijava za te zločine od strane nevladinih organizacija za slučajeve kada su žrtve Srbi u odnosu na slučajeve kada su Srbi počinili zločin bode oči - onda možemo zaključiti da NGO selektivnim pristupom guraju jednu priču koja nije utemeljena u činjenicama.


U tom slučaju pogledajte pažljivije trailer ili dođite na premijeru pa pogledajte ceo film i videćete da se naglašava problem odgovornosti a pritom se spominju i srpske žrtve iz Medačkog džepa.
Nikola Knežević Nikola Knežević 13:17 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Atomski mrav
Nismo na ti već na Vi

Ovde smo svi na "ti", ako nisi primetio.


Nisam, a ovde sam jako dugo... Uostalom, ne dopada mi se taj pristup neformalne depersonalizovane komunikacije, gde iza aliasa razgovaraš sa autorom koji se potpisuje imenom i prezimenom kako želiš...
emsiemsi emsiemsi 16:12 08.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Nikola Knežević
Atomski mrav
Nismo na ti već na Vi

Ovde smo svi na "ti", ako nisi primetio.


Nisam, a ovde sam jako dugo... Uostalom, ne dopada mi se taj pristup neformalne depersonalizovane komunikacije, gde iza aliasa razgovaraš sa autorom koji se potpisuje imenom i prezimenom kako želiš...

Да си се потписао као кромпир, ја бих ти на твоје писаније написао потпуно исто !
Алијаси су потпуно регуларне форме за пресликавање (математички - ињекција, бијекција, сурјекција, итд, информатички - мапирање итд...) објеката, промењивих, скупова, фунцкционалности, константи, типова података и слично.
То што се ти потписујеш именом не додаје ни трачак мудрости ономе што напишеш, као што нити не одузима трачак ономе што ја напишем.
Дакле, суштина онога што ја кажем је да је (мени) неприродно да ме боле ране туђих народа, једнако или више него мога. Поред тога што ја сматрам то, сматрам и да сви они којима је свеједно су фолиранти или имају одређени интерес.
Да будем до краја прецизан, прихватљивији ми је Хрват, муслиман, итд, који више жали жртве свога народа него мога.
predatortz predatortz 07:33 09.06.2016

Re: A sad malo o temi...

Једаред ћу ти у четири ока испричати понешто о једном учеснику ове панел дискусије после пројекције филма пошто га знам из неког другог времена... Из неког другог живота.


Tek sad proregistrovah ovaj deo. Rado, brat' Taso! Da popijemo po jednu k'o ljudi.
amika amika 00:22 08.06.2016

Искуства ратова

"Posledica takve manipulacije prošlošću dovodi do pojave u kojoj osobe koje nemaju neposredno iskustvo rata ili ratnih zločina inkorporiraju pomenute narative kao sopstvene procese sećanja ili postaju deo njihove društveno-političke matrice."

Шта ћемо са особама које немају лично искуство, али немају оца, или деду, или део породице јер су страдали у рату? Зар то није ипак лично искуство?

Онда избеглице, колико их има у којој садашњој држави и "држави" и њихово искуство? Треба све то да забораве да би били политички коректни?

Ово што си написао нема живу особу у себи. А
"odgovor na izlaz iz ove ne tako optimistične stvarnosti čija je budućnost nedvosmisleno uslovljena odnosom prema prošlosti"

није у заборављању прошлости него у променама садашњости која манипулише прошлошћу.
michiganac michiganac 11:52 09.06.2016

kaCmo kod religi'e




revno iscekujemo jos trenutak kad ce blackrobes sa krstacama i vodicom da poshkrope i "blagoslove" Novaka ili Vladetu.. na puteshestviju ka olimpiCkom RiJu..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana