Astrologija| Budućnost| Na današnji dan| Satira

Superprognosticari

princi RSS / 22.05.2016. u 17:38

Prognoze su sastavni deo nasih zivota. Skoro sve sto u zivotu radimo je povezano sa ovom ili onom vrstom prognoze. Pocevsi od "kakvo ce vreme sutra biti" i "sta da se danas obuce", pa preko planiranja mesecnog budzeta i "hoce li me zvati veceras?", pitanja koja skola da se upisuje, do toga s kim, gde i kako ziveti, kako i koliko stedeti za neku starost (koja se, opet, ne mora doziveti), sve je, na neki nacin, povezano sa prognozom bilo vremenskih prilika, bilo prilika u svetu, bilo nasih bilo ponasanja ljudi oko nas.

S obzirom na vaznost prognoza za nasu egzistenciju, ocekivalo bi se da su ljudi dobr prognosticari. Cinjenice, nase sudbine, sudbine nasih prijatelja nas, medjutim, cesto ubedjuju u suprotno. Koliko nas je samo zavrsilo u bednoj jaknici na nekoj teskoj kisurdaci,  koliko nas je uslo u brak, na primer, ocekujuci rozikastu buducnost sa gomilom pametne i prelepe dece, a zavrsilo buljeci u televizor pored izoblicenong coveka ili zene koji je totalno nezainteresovan/a za nasu egzistenciju, ili pored deteta koje ne ispunjava nase snove iz mladosti, koliko nas se naslo na sredini zivota, onako nasukan, ostavljen na cedilu od nekih ljudi kojima je, uvek se na kraju pokaze, bezumno verovao, ne znajuci kojim putem dalje da ide, koliko nas je, na koncu, neke 1989. ili 1990. ocekivalo kalvariju koja nas je pratila narednih 10 godina? Koliko nas je moralo da nauci da zivi sa svojim razocarenjima, licnim brodolomima, pa nekad i pravim katastrofama? Koliko nas je moralo da nauci da zivi u nekim, sto bi Paul Weller rekao, private hells? Koliko nas je moralo da nauci da suck it up i pokupi svoje prnje posto je pukao lovu na projekat koji je, zapravo, od samog pocetka bio osudjen na propast? Elem, losi smo prognosticari, losi statisticari i to nije samo nacionalna odlika- to je pre, reklo bi se, odlika ljudske vrste.

Postoji li nacin da covek poboljsa svoje prognozerske sposobnosti? Po Philipu Tetlocku, cuvenom bihevioralnom naucniku, autoru studije koja je pokazala da expertske prognoze nisu nista bolje od dart-throwing monkeys i knjige "Superforecasting"- nada postoji. Da bi covek postao bolji prognosticar, po Tetlocku, potrebno je pridrzavati se nekih 11 principa. Tih 11 principa su:

1) Trijaza- skoncentrisati se na pitanja gde je moguce ocekivati neki pay off. Glupo je trositi zivot i energiju na pitanja za koje je nemoguce naci odgovor.

2) Razbiti kompleksna u jednostavnija, lakse resiva pitanja- drugim recima, potrebno je "fermizovati" probleme cija se prognoza pravi  (po Fermijevim pitanjima)

3) Potrebno je naci ravnotezu izmedju unutrasnjeg i spoljasnjeg pogleda na neki problem, tj izmedju specificnih i opstih karakterstika pitanja ciji se razvoj prognozira. Superprognosticari se, po Tetlocku, ne trude da nadju vrucu vodu. Oni svoju kreativnost koriste na nalazenje analogija po kojima se neko pitanje moze postaviti u siru klasu problema i onda na prognozu svog pitanja gledaju spolja na unutra. Drugim recima, pokusavaju prvo da apstrahuju specificnosti, i problem sagledavaju kao deo sire klase slicnih problema, a tek onda gledaju da li specificnosti mogu promeniti trend koji karakterise klasu.

4) Potrebno je naci ravnotezu izmedju  pod i nadreakcije na nove dokaze. Belief updating je kljucan pri prognoziranju. Spremnost da se ubiju nove ideje je isto toliko bitna koliko i da se one uniste i to brzo.

5) Potrebno je iznaci potencijalno suprotstavljene uzroke pojava i biti spreman na perspektivu "vilinskog konjica". Navodno, vilinski konjic ima 100 pari ociju i, po Tetlocku, covek uvek mora biti spreman da situaciju koju analizira upravo tako sagledava- bez emocija i iz sto vise razlicitih uglova.

6) Nijanse su sve. U zivotu i stvarnosti jako je malo stvari sigurno i izvesno, a "moze da bidne a ne mora da znaci" nije od neke preterane pomoci. Stoga, u svakoj situaciji, covek bi trebalo da proba da kvantifikuje, nijansira moguce ishode: 60/40 opklada nije isto sto i 40/60 opklada, a ova je, opet, potpuno drugacija od 90/10. Tu je, naravno, neophodno prevazici probleme vague-verbiage. Magloviti, lose definisani ili lose shvaceni izrazi, neprecizno izrazavanje su veliki problem, ali, uz vezbu, to je moguce prevazici. 

7)  Treba se cuvati prebrzih zakljucaka, naci ravnotezu izmedju mudriosti i odlucnosti.

8)  Greske ne treba odbacivati, naprotiv, neizbezne su, potrebno je analizirati ih, ali se istovremeno treba cuvati i rearview-mirror hindsight biasa. Greske su sastavni deo prognoziranja, nisu nikakva slabost karaktera ili dokaz necije gluposti. Glupo je jedino ne izanalizirati kako su greske nastale. Pri tome se covek treba cuvati tog hindsight biasa kojim  se ne preispitiuju osnovne pretpostavke prognoze, nego se daje lazna i pogresna tezina nekim nebitinim i efemernim faktorima.

9) Skupna pamet je uvek veca od individualne. Superprognosticari prognoziraju s drugima, i to tako sto uzajamno jedni u drugima pobude ono najbolje. 

10) Prethodnih 10 principa se ne treba drzati kao pijan plota. Nauci da vozis error-balancing bickikl,  budi fleksibilan, :). 

 11) Jel sam mnogo smorio s ovim? 



Komentari (409)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

svarog svarog 12:43 23.05.2016

Re: The big short

alselone
Kad pricamo o prognozama, bas sam juceo legao da pogledam ovaj film. Doduse zaspao sam na pola, ali se cini kao bas dobar.


Odličan
princi princi 12:45 23.05.2016

Re: The big short

Gledao ga letos, nije me nesto dojmio. Mislim, nista novo, a cini mi se i da je ta prica o tome "da su svi znali sta se desava" skroz isforsirana. Ljudi su od 2003. da je bubble prenaduvan, pa ipak je proteklo jos 4 ili 5 godina do pucanja. I mislim da se mnogo potcenjuje pohlepa "malog" coveka. Podilazenje publici, sta li.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 12:50 23.05.2016

Re: The big short

The big short

ja ga baš juče skinula. baš ću da pogledam, mada ne podnosim stiva karela.
alselone alselone 12:51 23.05.2016

Re: The big short

BebaOdLonchara
The big short

ja ga baš juče skinula. baš ću da pogledam, mada ne podnosim stiva karela.


Ni ja, ali bas ne podnosim. Cak nisam ni znao kako se zove, nego samo kao "onaj glupi iz one gkupe serije".

Ali su Bale i Pitt odlicni.
antioksidant antioksidant 12:57 23.05.2016

Re: The big short

Ljudi su od 2003. da je bubble prenaduvan, pa ipak je proteklo jos 4 ili 5 godina do pucanja.

to da li ce biti 4 ili 5 godina je prava umetnost predidjanja.
vecina balona se uoci na vreme, ali oceniti trenutak pucanja je vec nesto sasvim drugo
princi princi 13:05 23.05.2016

Re: The big short

antioksidant
Ljudi su od 2003. da je bubble prenaduvan, pa ipak je proteklo jos 4 ili 5 godina do pucanja.

to da li ce biti 4 ili 5 godina je prava umetnost predidjanja.
vecina balona se uoci na vreme, ali oceniti trenutak pucanja je vec nesto sasvim drugo

Pa da. Sa gotovo 100% verovatnocom se moze reci da smo uvek u nekoj vrsti bubblea, samo nas jebe pitanje tog tajminga. Sve ima pocetak, trajanje i kraj, ali to je taj nezgodni aspekt prognoze: vreme, trenutak kad se sta dogadja. To nas jebe.
tadejus tadejus 14:00 23.05.2016

Re: The big short

princi

Sa gotovo 100% verovatnocom se moze reci da smo uvek u nekoj vrsti bubblea, samo nas jebe pitanje tog tajminga. Sve ima pocetak, trajanje i kraj, ali to je taj nezgodni aspekt prognoze: vreme, trenutak kad se sta dogadja. To nas jebe.


definicija bubble-a je tržište na kome je cijena/a iznad ocijenjene ravnotežne cijene/a..
naravno da nismo uvijek u bubble-u.. ali je vuna reći kada jesmo jer je vuna složiti se oko toga šta je ravnoteža.. koji uopšte kriteriji treba da se uzmu u obzir pri ocjeni.. i ko je dobro ocjenio kriterij (nisu svi straightforward).. i tako..
sve u svemu, nikad pojma o tome nemamo, samo se mijenja kome na tu temu biramo da vjerujemo..
jer u igri je i self-fulfilling prophecy..
princi princi 15:32 23.05.2016

Re: The big short

Beh, tandara broc, gomila reci. Sta je ravnotezna cena? Kad (i da li uopste) trziste dostize ravnotezu? Ko je taj koji ocenjuje da li je cena iznad te, neke, ravnotezne cene? To su sve stvari koje sacinjavaju naknadnu pamet, narative koji nas zaludjuju.
tadejus tadejus 15:42 23.05.2016

Re: The big short

princi
Beh, tandara broc, gomila reci. Sta je ravnotezna cena? Kad (i da li uopste) trziste dostize ravnotezu? Ko je taj koji ocenjuje da li je cena iznad te, neke, ravnotezne cene? To su sve stvari koje sacinjavaju naknadnu pamet, narative koji nas zaludjuju.


e jel vidiš sad i sam koliko je besmisleno tvrditi da
Sa gotovo 100% verovatnocom se moze reci da smo uvek u nekoj vrsti bubblea

princi princi 15:57 23.05.2016

Re: The big short

Gotcha!!!
antioksidant antioksidant 16:48 23.05.2016

Re: The big short

jer u igri je i self-fulfilling prophecy..

ovo je jedan o ključnih elemenata. dok ljudi veruju tržište je stabilno. pa makar ono bilo i tržište lukovica lala u holandiji.
docsumann docsumann 15:11 23.05.2016

svi-jesmost

izgleda da su nam bliski iracionalani ispadi kad se od nas očekuje racionalnost, ali takođe postoje i obrnuti primjeri.

upravo sam odgledao sjajan dokumentarac o mom omiljenom slikaru Pol Kleu
Michael Gaumnitz : Paul Klee The Silence of the Angel (2005)
nevjerovatno koliko je taj slikar, koji je važio za izrazitog liričara, magičnog opusa svjetlucave mašte, čija platna vrve od arhaičnih simbola, apstraktne poetike, igri boja, zapravo bio metodičan, disciplinovan, i nadasve analitičan.



a što je najvažnije bio je veliki čovjek i humanista.
riply riply 15:23 23.05.2016

Re: svi-jesmost

svi-jesmost



je l to bilo na tv-u?
Da li si gledao "Remembering the artist: Robert de Niro, sr"? O de Nirovom ocu, slikaru?
princi princi 15:34 23.05.2016

Re: svi-jesmost

a što je najvažnije bio je veliki čovjek i humanista.

I komunista! Koliko god stalno nesto mora da mi svira u usima, i koliko god stalno nesto morao da citam i da gledam pokretne slike, slikarstvo mi, ali, sto kazu seljaci, ic ne lezi. Ne vredi. Nekako se premrezile te sinapse, totalni sam psihopata kad je slikarstvo u pitanju.
docsumann docsumann 17:05 23.05.2016

Re: svi-jesmost

Koliko god stalno nesto mora da mi svira u usima, i koliko god stalno nesto morao da citam i da gledam pokretne slike, slikarstvo mi, ali, sto kazu seljaci, ic ne lezi.


heh, moj sledeći blog (u planu i najavi) je upravo o vezi početaka modernog apstraktnog slikarstva i muzike.

a ovo u vezi Kleovog intelektualnog poštenja i humanizma se odnosilo na njegov stav prema pojavi nacizma u Njemačkoj u kojoj je radio kao profesor na čuvenoj Bauhaus školi.
docsumann docsumann 17:06 23.05.2016

Re: svi-jesmost

riply
svi-jesmost



je l to bilo na tv-u?
Da li si gledao "Remembering the artist: Robert de Niro, sr"? O de Nirovom ocu, slikaru?


nisam.

ajmo se mjenjamo link za link

alselone alselone 15:35 23.05.2016

Forecast

Ko bi mogao da predvidi da ce me babamilos banovati?

Da vas vidim sad prognosticari...
tess tess 15:38 23.05.2016

Re: Forecast

alselone
Ko bi mogao da predvidi da ce me babamilos banovati?

Da vas vidim sad prognosticari...

Bio bi budala da te nije banovao.
alselone alselone 15:40 23.05.2016

Re: Forecast

Bio bi budala da te nije banovao.


Odjebi. Sto bi ti rekla.
Zezam se, super si prognosticar.
tess tess 15:42 23.05.2016

Re: Forecast

alselone
Bio bi budala da te nije banovao.


Odjebi. Sto bi ti rekla.

Što? Pitao si. Odgovorih ti. Il si planirao da sernjaš o čovjeku ali nisi predvidio ovakav odgovor?
Trt, što bi rekli.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:43 23.05.2016

Re: Forecast

Морам признати да ја и не знам ко је човек.
Оно -- никад ниједан коментар код њега написао, потпуно ми је неинтересантно, не отврам му блогове, не знам шта ћеш и ти код њега?

tess tess 15:47 23.05.2016

Re: Forecast

Predrag Brajovic
Морам признати да ја и не знам ко је човек.
Оно -- никад ниједан коментар код њега написао, потпуно ми је неинтересантно, не отврам му блогове, не знам шта ћеш и ти код њега?


Dobro je Brajoviću. Nećeš ga kući voditi.
princi princi 15:56 23.05.2016

Re: Forecast

Sine, tess je k'o neki Taleb ovog bloga. Samo ide okolo i gleda kome ce se sada najebati majke.

Ne znam za babmilosa, ali vidim da se i Vucko negde zalio da ga je banovao (da li kod Krkara, ili gde vec), mada sam iz tog Vuckovog zakljucio da su oni stari pajtosi s neke druge drustvene mreze, pa su se onda nesto pokacili. Znajuci Vucka, verovatno oko viskija.
alselone alselone 16:20 23.05.2016

Re: Forecast

Il si planirao da sernjaš o čovjeku

Pa da, naravno. Volim da se sprdam sa onima koji banuju. A I volim da ih dovedem u situaciju da to urade. To sada su to uradila samo dvojica, ovaj je treci I sa najslabijim zivcima.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:33 23.05.2016

Re: Forecast

babamilos

pa i mene je banovao pre neki dan, na jedan dan. obožavam te liberale...

edit: pa banovao me opet, preventivno.

elem, onaj the big short je super, pogotovo za nas dileje u oblasti hevimetal ekonomije. gledala sam neki dokumentarac pre jedno 2 godine koji počinje kako je island bio fina zemlja i kako su onda sjebani, i objašnjava ceo taj fazon sa BBB i AAA, ali je ovde to predstavljeno mnogo plastičnije, sve sa stiperkama.
princi princi 17:42 23.05.2016

Re: Forecast

Christian Bale je sjajan u Big Short. Then again, on je sjajan bilo gde. Verovatno jedan od trenutno najboljih svetskih filmskih glumaca.
tess tess 17:50 23.05.2016

Re: Forecast

Sine, tess je k'o neki Taleb ovog bloga. Samo ide okolo i gleda kome ce se sada najebati majke.

Oh, ljubav moja. Taj njegov nadaleko poznat osećaj za pravdu. Zamisli koliko bi ranjenih praznoglavih srna na snegu podleglo da ne bi tebe da ih telom odbraniš. Golim nevinim telom, ne.

Ček, Taleb? Malo podataka imam. Tračerskih. Rekao si za njega da je budaletina, nekoliko puta. Pretpostavljam da je budaletina jer neće sa tobom da se dopisuje kao sa Brajovićem što je dobar drug?
Fino.

Nego, kad sam kod viteza Brajoviča. Evo šta sam saznala na blogu Krkarevom:
1. Da se Oliver Dragojević kupao redovno.
2. Da Doks nema pojma kako je u CrnojGori.
3. Da su guzice prostitutki srpske.
Fino.

Fali gospođica iz pekare. Da je pitamo šta ona misli tj predviđa o životu ovo ono.. i nadam se da ima mamu, samo mi fali sirotica bez mame da je šikaniram. A dase opake oko mene. Opako pametne, ne.

tess tess 17:52 23.05.2016

Re: Forecast

alselone
Il si planirao da sernjaš o čovjeku

Pa da, naravno. Volim da se sprdam sa onima koji banuju. A I volim da ih dovedem u situaciju da to urade. To sada su to uradila samo dvojica, ovaj je treci I sa najslabijim zivcima.

Ok. Pošto te banovao kako je bio red tj predviđanje, pročitaću večeras šta je pisao o evoluciji.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:01 23.05.2016

Re: Forecast

1. Da se Oliver Dragojević kupao redovno.
2. Da Doks nema pojma kako je u CrnojGori.
3. Da su guzice prostitutki srpske.

1) Тако изгледа.
2) Свакако да има, али је субјективан, као и ја што сам. У очима економиста голи економски показатељи били би меродавни.
3) Јесу српске, и прекрасно изгледају. Порто Монтенегро је узор високе проституције, а имао сам прилике да гвирнем у њу. Да се неко не брине -- не, нису нас обрукале. (Мислим -- гузице.)
angie01 angie01 18:44 23.05.2016

Re: Forecast

Christian Bale

Verovatno jedan od trenutno najboljih svetskih filmskih glumaca.


eto sto svetu ne mozes ugoditi,

mene neviDzeno nervira, al neviDzeno,...ima tu tupavu facu,...koja je samo gubitnicka fora bila da posle onakvih Betmena daju njemu da se igra,

da ne kazem koliko je komican, recimo kao novi Mojsje-pocela sam da gotivim i ong smorenog fasistu Hestona u poredjenju sa ovim neubedljivim fejkom.
princi princi 18:55 23.05.2016

Re: Forecast

Golim nevinim telom

Odakle ti to za nevinost?
emsiemsi emsiemsi 19:11 23.05.2016

Re: Forecast

alselone
Il si planirao da sernjaš o čovjeku

Pa da, naravno. Volim da se sprdam sa onima koji banuju. A I volim da ih dovedem u situaciju da to urade. To sada su to uradila samo dvojica, ovaj je treci I sa najslabijim zivcima.

Ти не би требало много да се буниш, пошто си тражио, односно, захтевао (императивно - мораћеш да ме банујеш итд..) да те банује --- али зашто мене, ја нисам тражио да ме банује.
Мене је за трајно бановала још једна --- ајде суперпрогностичари, да вас видим.
tess tess 19:50 23.05.2016

Re: Forecast

princi
Golim nevinim telom

Odakle ti to za nevinost?

Hrišćanski.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:53 23.05.2016

Re: Forecast

tess
princi
Golim nevinim telom

Odakle ti to za nevinost?

Hrišćanski.

Православно!
tess tess 19:54 23.05.2016

Re: Forecast

emsiemsi
Mене је за трајно бановала још једна --- ајде суперпрогностичари, да вас видим.

Emsi, ne daj se.

:)
tess tess 19:55 23.05.2016

Re: Forecast

Predrag Brajovic
tess
princi
Golim nevinim telom

Odakle ti to za nevinost?

Hrišćanski.

Православно!

I lirski. :)
docsumann docsumann 20:15 23.05.2016

Re: Forecast

Мене је за трајно бановала још једна --- ајде суперпрогностичари, да вас видим.


poslao sam ti svoju prognozu na PP
alselone alselone 21:25 23.05.2016

Re: Forecast

али зашто мене, ја нисам тражио да ме банује.


pa i mene je banovao pre neki dan, na jedan dan. obožavam te liberale...

edit: pa banovao me opet, preventivno.


Serijski banovatelj.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 22:19 23.05.2016

Re: Forecast


-"Ivane, postoje neke ekonomske statistike koje kažu da se danas u Crnoj Gori živi bolje nego u Srbiji, šta ti misliš o tome?"


- "Ma nek oni malo jedu govna..."

Jebiga.
emsiemsi emsiemsi 05:56 24.05.2016

Re: Forecast

docsumann
Мене је за трајно бановала још једна --- ајде суперпрогностичари, да вас видим.


poslao sam ti svoju prognozu na PP

Алал вера, домаћине !
Те твоје дрогице изгледа изоштравају опажање !
Шалим се - то се види из авиона.
mlinarslavko mlinarslavko 17:20 23.05.2016

Prognoza u praksi

Za 10 ili 15 godina, zbog gladi ili rata u SAD upadaju na silu svakodnevno desetine hiljada ljudi iz Centralne i Juzne Amerike. Masovna migracija. Kako zaustaviti u jednom danu 50 000 ljudi koji prelaze granicu ?
princi princi 17:27 23.05.2016

Re: Prognoza u praksi

mlinarslavko
Za 10 ili 15 godina, zbog gladi ili rata u SAD upadaju na silu svakodnevno desetine hiljada ljudi iz Centralne i Juzne Amerike. Masovna migracija. Kako zaustaviti u jednom danu 50 000 ljudi koji prelaze granicu ?

Pa to bi onda znacilo da bi se za godinu dana u SAD uselilo 18 miliona ljudi. Da nije to malo mnogo? Trenutno ih u SAD ulazi oko milion godisnje, i to nailazi na sveopsti revolt i bunt. Sa 18 miliona imigranata godisnje, moja je procena da bi se i SAD vrlo brzo pretvorio u Latinsku Ameriku.
mlinarslavko mlinarslavko 17:33 23.05.2016

Re: Prognoza u praksi

Mislim da je i to jedan od problema prilikom prognoziranja, sto mi polazimo od poznatih vrednosti, jednostavno ne mozemo da verujemo u velika odstupanja.
princi princi 17:41 23.05.2016

Re: Prognoza u praksi

Da, slazem se. Velike katastrofe se srazmerno retko desavaju, ali se ipak desavaju.
mlinarslavko mlinarslavko 23:25 23.05.2016

Re: Prognoza u praksi

Da smanjimo prognozu na pola 9 000 000 godisnje, ili jos manje 5 000 000 godisnje opet je puno i Amerika bi bila uzdrmana. Meksiko i zemlje Srednje Amerike imaju blizu 200 000 000 stanovnika. Zavisi sta smatrate velikim katastrofama, na primer, veliki sukobi ili ekonomski kolaps u tim zemljama ne bi bio veliko cudo. Vasa prva reakcija je bila da sam preterao u prognozi, ali upravo u tome je problem. Vecini ljudi 1988. godine prognoza da ce se ljudi klati u Jugoslaviji je bila preterana.
princi princi 10:37 24.05.2016

Re: Prognoza u praksi

Vecini ljudi 1988. godine prognoza da ce se ljudi klati u Jugoslaviji je bila preterana.

Da, dobar primer razlike izmedju insider's and outsider's view: vecini ljudi u Jugoslaviji je bila preterana. Ljudi sa strane su videli da je zajednica neodrziva. Amerikanci i Rusi su svoje ratne planove pravili na premisama raspada Jugoslavije. Ja sam jos 1983. citao o americkim planovima da WW3 pocinje na Kosovu. Neko ce reci: E, to su oni zamesili, a neko drugi da su samo pavili realne prognoze i projekcije.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:43 23.05.2016

Пример утицаја образовања на полит. избор

tess tess 17:58 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Da, da. Odigraše se i politički potresi i igrice. Ali, cenim da bolje znate od mene. Te ću gledati svoja posla.
krkar krkar 18:03 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор


Opet ti školovani izabrali svog precednika.

Pa šta da rade potkivači i sobarice nego revoluciju da dižu?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:08 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор


Opet ti školovani izabrali svog precednika.

Pa šta da rade potkivači i sobarice nego revoluciju da dižu?

Ја то због теме блога: рационалности, прајмовања, бајаса, анкеровања...
princi princi 18:15 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Predrag Brajovic

Opet ti školovani izabrali svog precednika.

Pa šta da rade potkivači i sobarice nego revoluciju da dižu?

Ја то због теме блога: рационалности, прајмовања, бајаса, анкеровања...

Ali to nije tema bloga. Tema bloga je kako postati superprognosticar.
docsumann docsumann 18:25 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор


ja je svako malo pročitam kao supergnostičar
silver silver 19:07 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Šta bih dala da posedujem supergnosis :) Onda bih i veštinu i principe superprognosis verovatno lakše savladala :)
princi princi 22:36 23.05.2016

Re: Insider's view

Tess mi je u privatnoj poruci, uz gomilu uvreda, insinuacija, psovki, pljuvanja, eksplicitnih poruka, cega vec ne - navikao sam, nije problem, u mom inboxu ima bar hiljadarka poruka od nje, masa neprocitanih- napisala i vrlo zanimljiv osvrt na izbore u Austriji. Posto se meni svidja kako tess pise (naravno sa izuzetkom tih uvreda, insinuacija, psovki, pljuvanja...) i cini mi se da je, sto kazu Englezi, vrlo observant, bilo bi, u stvari, vrlo interesantno kad bi nesto napisala na temu, da dobijemo taj neki insider's view. Mislim, iz licnog iskustva znam da je jedna stvar zemlju videti iz hotelske sobe, a sasvim druga gledati je ocima poreskog obveznika. Evo, dakle, tess, ako hoces, vrlo bih ti rado ustupio mesto na svom blogu.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 22:38 23.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

docsumann

ja je svako malo pročitam kao supergnostičar


E i ja.
Od samog početka, kako sam prvi put video naslov.
emsiemsi emsiemsi 07:24 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

silver
Šta bih dala da posedujem supergnosis :) Onda bih i veštinu i principe superprognosis verovatno lakše savladala :)

Не би ти било лако !
Ја сам због тога понекада несрећан.
silver silver 08:54 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Sigurno nije lako :) Ali šta je znanje i koje su naše granice (obejktivne) spoznaje znanja (ne percepcije). Šta je super (ili možda supra) gnosis? Neologizam za beskonačno znanje bez barijera?

U vezi sa gore-pomenutim principima (npr. 4, 5) važno je razumeti prirodu našeg znanja, kritičkog mišljenja, veštinu logičkog rasuđivanja (čiji je krajnji smisao da se vlastita uverenja, procene, odluke i akcije zasnuju na valjanim i čvrstim argumentima), analizu i interpretaciju informacija. Ako odemo dalje u epistološkom pristupu, dolazimo do toga da se ne može kritički misliti bez konstantnog preispitivanja referentnog okvira (world view) od koga se polazi u zasnivanju sudova i formiranju stavova. U kritičkoj razmeni argumenata bitan je dijalog gledišta i stvarno (suštinsko) razumevanje oponentnog stava; konstantna evaluacija (kritički odnos prema znanju) je preduslov s tim što se prihvata da je znanje uvek manje ili više nesigurno, u neprekidnom procesu razvoja, kao i da je kontekstualno određeno.

Čitajući malo o superprognostičarima i Tetlocku, naišla sam i na jedan zanimljiv opis:

There is a line among the fragments of the Greek poet Archilochus which says: ‘The fox knows many things, but the hedgehog knows one big thing.’ Scholars have differed about the correct interpretation of these dark words, which may mean no more than that the fox, for all his cunning, is defeated by the hedgehog’s one defence. But, taken figuratively, the words can be made to yield a sense in which they mark one of the deepest differences which divide writers and thinkers, and, it may be, human beings in general. For there exists a great chasm between those, on one side, who relate everything to a single central vision, one system, less or more coherent or articulate, in terms of which they understand, think and feel – a single, universal, organising principle in terms of which alone all that they are and say has significance – and, on the other side, those who pursue many ends, often unrelated and even contradictory, connected, if at all, only in some de facto way, for some psychological or physiological cause, related to no moral or aesthetic principle. These last lead lives, perform acts and entertain ideas that are centrifugal rather than centripetal; their thought is scattered or diffused, moving on many levels, seizing upon the essence of a vast variety of experiences and objects for what they are in themselves, without, consciously or unconsciously, seeking to fit them into, or exclude them from, any one unchanging, all-embracing, sometimes self-contradictory and incomplete, at times fanatical, unitary inner vision. The first kind of intellectual and artistic personality belongs to the hedgehogs, the second to the foxes; and without insisting on a rigid classification, we may, without too much fear of contradiction, say that, in this sense, Dante belongs to the first category, Shakespeare to the second; Plato, Lucretius, Pascal, Hegel, Dostoevsky, Nietzsche, Ibsen, Proust are, in varying degrees, hedgehogs; Herodotus, Aristotle, Montaigne, Erasmus, Molière, Goethe, Pushkin, Balzac, Joyce are foxes.

Tetlock has taken this distinction to heart as a classificatory system. Forecasters can have a specialist, narrow focus expertise (hedgehogs) or a broad overview, using plagiaristic combinations of other people’s deep knowledge plus their own feelings (foxes).


Link

Izvinjavam se na dužini komentara :)
mirelarado mirelarado 09:19 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

silver


Možda će ti biti zanimljivi ovaj tekst Milana Novkovića i komentari.
silver silver 09:34 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Hvala Sa zadovoljstvom ću pročitati.

princi princi 10:46 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Izvinjavam se na dužini komentara :)

Nema potrebe za izvinjavanjem, sjajan komentar. Pogotovu sto je potpuno u vezi s temom, :).

Ta podela ljudi na hedgehogs vs foxes je jedna od starih i dosta dugovecnih podela prognosticara. Hedgehogs su robovi jedne teorije, jedne Istine, imaju uvek jedno isto objasnjenje za sve stvari, sadrzaj knjige znaju pre nego sto je uzmu u ruke, cesto i pre nego sto se napise (stono kazu, ne citaju oni knjigu, nego knjiga cita njih) i, uglavnom, im je sve jasno na ovom svetu. Istrazivanja su pokazala da su ti ljudi losi prognosticari.

Lisice su, pak, ljudi koji ne veruju u jednu teoriju, koji svoje znanje i premise njegove stalno ispituju, nisu, dakle, robovi jedne teorije, vec pre eklekticari, uzimaju, malo ovde, malo onde, prevrtljivci, bezkarakterni kako bi to rekli hedgehogs. Istrazivanja su pokazala da su ljudi lisice bolji, cak dobri prognosticari.

Tako da se Tetlockovi saveti i tako mogu shvatiti: Kako postati lisica. Mozda je tako trebalo da nazovem ova svoja trabunjanja.
emsiemsi emsiemsi 11:10 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

princi
Izvinjavam se na dužini komentara :)

Nema potrebe za izvinjavanjem, sjajan komentar. Pogotovu sto je potpuno u vezi s temom, :).

Ta podela ljudi na hedgehogs vs foxes je jedna od starih i dosta dugovecnih podela prognosticara. Hedgehogs su robovi jedne teorije, jedne Istine, imaju uvek jedno isto objasnjenje za sve stvari, sadrzaj knjige znaju pre nego sto je uzmu u ruke, cesto i pre nego sto se napise (stono kazu, ne citaju oni knjigu, nego knjiga cita njih) i, uglavnom, im je sve jasno na ovom svetu. Istrazivanja su pokazala da su ti ljudi losi prognosticari.

Lisice su, pak, ljudi koji ne veruju u jednu teoriju, koji svoje znanje i premise njegove stalno ispituju, nisu, dakle, robovi jedne teorije, vec pre eklekticari, uzimaju, malo ovde, malo onde, prevrtljivci, bezkarakterni kako bi to rekli hedgehogs. Istrazivanja su pokazala da su ljudi lisice bolji, cak dobri prognosticari.

Tako da se Tetlockovi saveti i tako mogu shvatiti: Kako postati lisica. Mozda je tako trebalo da nazovem ova svoja trabunjanja.

Знао сам ја да смо ми електричари врх, а сада си (и) ти то потврдио.
silver silver 12:41 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Hvala na objašnjenju Princi (i nije trabunjanje, nego baš interesantna tema koja je donela dobru diskusiju). Zanima me da li je moguća transformacija iz ježa u lisicu i obratno? Da li je taj modus mišljenja/organizovanja činjenica ukorenjen dubinski u nekom biću (npr. kako posmatra i shvata svet, prilazi problemu itd.) Mislim da su čak i ježevi u svojoj insularnoj logici i estetici veliki kritičari iako bi se reklo da su zarobljeni u nepromenljivom obrascu razmišljanja. Najzad (i možda) bez ježevih monolitnih teorija i premisa, eklektične lisice koje uzimaju malo ovde, malo onde, bi imale suženiji izbor odakle da se posluže. Jesu li u tom smislu ježevi i lisice komplementarni i neophodni jedni drugima?

Ono što me interesuje još u vezi Tetlockovih principa je sledeće: pretpostavljam da je vršio neka istraživanja/eksperimente na uzorcima na osnovu kojih je došao do zaključaka i postavio generalne principe. Verujem da mnogo više znaš o tome (ja sam samo površno preletela); da li je prognoza (u njegovim istraživanjima) vezana više za neke socijalne pojave, future events kada je u pitanju ekonomija, politika itd. pošto govori npr. o skupnoj pameti i o kvantifikovanju mogućih ishoda. Koliko je to moguće primenjivati u smislu donošenja vrlo ličnih odluka sa velikom dozom neizvesnosti i uticaja činilaca nad kojima nemamo nikakvu kontrolu? Mogu da uzmem u obzir šta bi prosečan, racionalan um uradio u istoj situaciji ili kolika je otprilike verovatnoća (npr. procentualno) pozitivnog ishoda...ima li neko bolje tumačenje koje mi trenutno beži iz vida?


princi princi 13:23 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Gomila dobrih pitanja, nisam siguran da znam odgovor i na jedno.
da li je moguća transformacija iz ježa u lisicu i obratno?

Izgleda teško i da zahteva svojevrsnu disciplinu duha. Jer jež će uvek naći neke spoljašnje razloge zašto se zeznuo, nikad neće tražiti razlog u sebi. Tj, uvek će težiti da ostane jež. Jež je narcisoidan, pun sebe. Ježeve ćeš najpre naći među ljudima koji svoju inteligenciju traće na pravdanje i racionalizaciju svoje iracionalnosti i svojih predrasuda. Ježeva ima dosta među "intelektualcima", profesorima, akademicima, ljudima koji na prvi pogled jednom ili dvema teorijama objašnjavaju sve pojave. Ježeva ima dosta među ljudima koji iznose šokantne teorije. Svrha šokantne teorije nije da objasni stvar nego da privuče pažnju na onoga ko je iznosi. U tom smislu, ježevima spoljašnji svet i nije važan, jer, po njima, taj svet postoji zbog njih. Zato možda i ne treba da čudi kad ježevi izuzetno ljutito reaguju kad ih neko opomene da nisu u pravu, kad su arogantni prema drugima.

Lisice, pak, su usmerene na taj spoljašnji svet. One ga prihvataju takvim kakav je, nesavršen, i sebe, takođe, nesavršene u tom svetu. One polako formiraju sliku o tom svetu, svesne da ta slika nikad neće biti potpuna, da će uvek nedostajati neki elementi, ali prihvatajući tu realnost one, zapravo, budu bolji prognostičari i precizniji osmatrači tih svih pojava. Ježevi su zatvoreni u sebe i u svoju samozaljubljenost, oni idu duboko u suštinu ne zbog te suštine nego zbog sebe; lisice su, s druge strane, ljubopitljive, sve ih zanima, sve hoće da znaju, ali ne idu previše u dubinu, shvatajući da se mogu zagubiti u detalju. I tu se krije, verovatno, i odgovor na tvoje drugo pitanje: da, i jedni i drugi su potrebni ovom svetu, i, štaviše, najverovatnije je da smo svi pomalo ježevi a pomalo lisice, samo je neko to pomalo više, a neko malo manje.


docsumann docsumann 13:42 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

i, štaviše, najverovatnije je da smo svi pomalo ježevi a pomalo lisice, samo je neko to pomalo više, a neko malo manje.


svi smo mi ili bodljikave lisice ili narandžasti ježevi
emsiemsi emsiemsi 13:53 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

princi
Gomila dobrih pitanja, nisam siguran da znam odgovor i na jedno.
da li je moguća transformacija iz ježa u lisicu i obratno?

Izgleda teško i da zahteva svojevrsnu disciplinu duha. Jer jež će uvek naći neke spoljašnje razloge zašto se zeznuo, nikad neće tražiti razlog u sebi. Tj, uvek će težiti da ostane jež. Jež je narcisoidan, pun sebe. Ježeve ćeš najpre naći među ljudima koji svoju inteligenciju traće na pravdanje i racionalizaciju svoje iracionalnosti i svojih predrasuda. Ježeva ima dosta među "intelektualcima", profesorima, akademicima, ljudima koji na prvi pogled jednom ili dvema teorijama objašnjavaju sve pojave. Ježeva ima dosta među ljudima koji iznose šokantne teorije. Svrha šokantne teorije nije da objasni stvar nego da privuče pažnju na onoga ko je iznosi. U tom smislu, ježevima spoljašnji svet i nije važan, jer, po njima, taj svet postoji zbog njih. Zato možda i ne treba da čudi kad ježevi izuzetno ljutito reaguju kad ih neko opomene da nisu u pravu, kad su arogantni prema drugima.

Lisice, pak, su usmerene na taj spoljašnji svet. One ga prihvataju takvim kakav je, nesavršen, i sebe, takođe, nesavršene u tom svetu. One polako formiraju sliku o tom svetu, svesne da ta slika nikad neće biti potpuna, da će uvek nedostajati neki elementi, ali prihvatajući tu realnost one, zapravo, budu bolji prognostičari i precizniji osmatrači tih svih pojava. Ježevi su zatvoreni u sebe i u svoju samozaljubljenost, oni idu duboko u suštinu ne zbog te suštine nego zbog sebe; lisice su, s druge strane, ljubopitljive, sve ih zanima, sve hoće da znaju, ali ne idu previše u dubinu, shvatajući da se mogu zagubiti u detalju. I tu se krije, verovatno, i odgovor na tvoje drugo pitanje: da, i jedni i drugi su potrebni ovom svetu, i, štaviše, najverovatnije je da smo svi pomalo ježevi a pomalo lisice, samo je neko to pomalo više, a neko malo manje.



Елиминацијом тих крутих схоластичких подела, ја сам себи поставио неколико принципа (да будем претенциозан, јер је то тешко назвати принципима) којих настојим да се држим у послу - а и шире:

* принцип кооперације, а не конфронтације
* рад са оним ко ми стоји на располагању
* рад са оним што ми стоји на располагању
* свако мора (и може) да се мења - и то на боље
* најзахтевнији сам према самом себи

Колико ми је ово до сада помогло, тешко је рећи. Мислим да јесте.
princi princi 13:58 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Evo sajta za perspektivne superprognostičare: link.
silver silver 14:37 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

najverovatnije je da smo svi pomalo ježevi a pomalo lisice, samo je neko to pomalo više, a neko malo manje.

Gotovo kao nekakav coniunctio oppositorum :) Slažem se da postoji rigidnost u akademiji (ali možda je potrebna kao početna tačka dok se ne stasa do lisičjeg eklektičkog metoda a i zbog usvajanja potrebne discipline).
shvatajući da se mogu zagubiti u detalju

A često u tom detalju čuči djavo :)

Negde, dok sam nešto sasvim drugo analizirala, naišla sam na interesantan opis razlike izmedju tzv. lateral i vertical thinking. Možda ima dodirnih tačaka sa ježem i lisicom.

‘In his book New Think, Edward de Bono talks about vertical and lateral thinking. Vertical thinking begins with a single concept and then proceeds with that concept until a solution is reached. Lateral thinking refers to thinking that generates alternative ways of seeing a problem before seeking a solution. At one point in his book, De Bono explains vertical and lateral thinking by referring to the digging of holes. He states:

Logic is the tool that is used to dig holes deeper and bigger, to make them altogether better holes. But if the hole is in the wrong place, then no amount of improvement is going to put it in the right place. No matter how obvious this may seem to every digger, it is still easier to go on digging in the same place than to start all over again in a new place. Vertical thinking is digging the same hole deeper; lateral thinking is trying again elsewhere.’

Ne mogu da nadjem link na mom blogu gde sam to pomenula, izgleda da nije više dostupan.

Edit: Nije da me nisi inspirisao ovim blogom, Princi :) Prepodne dok sam "uživala" u mrcvarenju koje je MRI scan, intezivno sam razmišljala o superprognozi :)
docsumann docsumann 14:41 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

lateral thinking is trying again elsewhere.


ovo me podsjetilo na traženje Grala u igrici HoMM3
silver silver 14:44 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Ah, to večito traganje za Gralom, Docs :) Može li se naći, bar u toj igrici?
princi princi 14:48 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

možda je potrebna kao početna tačka dok se ne stasa do lisičjeg eklektičkog metoda a i zbog usvajanja potrebne discipline

Da, da, naravno, vrlo bitna stvar. Tu i greše ovi što se bore za promenu školskog sistema, u kome bi deca samo trebala da uče kritičko razmišljanje. Dete prvo mora da nauči neka fakta, da bi moglo da razmišlja. Što više fakata nauči, to će bolje moći da razmišlja. Ako ćeš popravljati stvari, prvo moraš napuniti svoj toolbox alatima (nešto me krenuli ovi one lineri danas od sabajle).
docsumann docsumann 14:53 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

silver
Ah, to večito traganje za Gralom, Docs :) Može li se naći, bar u toj igrici?


naravno, al' nije ga lako naći. kopanje traži samo malo više vremena, tj. ovih lateralnih pomjeranja.

prvo moraš da nađeš obeliske koji ti otvaraju mapu sa mjetom nalaženja grala. pa onda moraš da provališ gdje je to područje sa mape na ukupnoj mapi igrice.

e, al' kad ga iskopaš svašta ti nešto omogućava ....
princi princi 14:55 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Prepodne dok sam "uživala" u mrcvarenju koje je MRI scan, intezivno sam razmišljala o superprognozi

Mmmm, kad se samo setim prošlog avgusta i MRI scana mog kolena. Negde u nekoj vukopizdini u Ealingu, u dvorištu nekog lokalnog doma zdravlja, pljušti kiša k'o iz kabla, a tamo brand new kamion sa MRI scanerom i unutra nasmejano lice nekog Indusa ili Šrilančanina, i potpuno nezainteresovano nekog riđkastog Poljak, obojica medicinski tehničari. Poljak posle pisao tumačenje- ukratko, po njemu, trebalo bi me celog zameniti. Bezkarakterni, prenaduvani, narcisoidni beskičmenjak, :) (a da, i sujetni, to uvek zaboravim!). K'o da su Tess, Brajović i AWFNDTP pisali dijagnozu u 6 ruku: Fantasy in D minor.
silver silver 15:15 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Ako ćeš popravljati stvari, prvo moraš napuniti svoj toolbox alatima

Apsolutno. Kritičko razmišljanje podrazumeva primenu metoda (tj. u tvom primeru alata) i to sistematski i analitično.

naravno, al' nije ga lako naći.

Kakav bi to Gral bio, da može jednostavno da se nadje :) I samo to traganje često nauči najvažnije lekcije; kada se dodje do Grala, uveliko se već zaslužilo.

Bezkarakterni, prenaduvani, narcisoidni beskičmenjak, :) (a da, i sujetni, to uvek zaboravim!)

Loše iskustvo :( Nažalost, nije retko. Ipak, ja istrajavam u svom optimizmu: uvek ima onih kojima je mnogo teže nego meni i na to se fokusiram u momentima malodušnosti, kada pokleknem :)
Milan Novković Milan Novković 15:27 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Negde u nekoj vukopizdini u Ealingu

Khm!
princi princi 15:38 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Milan Novković
Negde u nekoj vukopizdini u Ealingu

Khm!

! Tvoj deo Ealinga je prelep, bez zajebancije. Verovatno u top 2 dela Londona. Posle mog Southwarka!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:01 24.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

K'o da su Tess, Brajović i AWFNDTP pisali dijagnozu u 6 ruku: Fantasy in D minor.

Auuu, sine, koja si "slatka i draga moja" komšika, princi, bog da te vidi!
Ja te nikad ne bih menjao, samo da znaš!

Kad ideš u gym, pazi da ne pogrešìš svlačionicu! Naša je u roze boji...
tess tess 08:59 25.05.2016

Re: Insider's view

eksplicitnih poruka

Samo lagano.
Posto se meni svidja kako tess pise

Suß.
Evo, dakle, tess, ako hoces, vrlo bih ti rado ustupio mesto na svom blogu.

Ne, divan je to jedan čovek.

------------------------------
Princi, oprostićeś. Disciplinujem duh. Iako je kraj tebe jako teško.

p.s. ne pišem bogznakako dobro - u odnosu kako to ljudi diljem planete rade - no mi slaba konkurencija u nekom trenutku, šta drugo. Ako se i desi da sam u prostoriji ja "ta", mislim da je više znak proizvodnje smeća oko nas, nego moje izuzetnosti.
------------------------------

Da. Nastavila bih se malo na lisicu i ježa. Tj mudrost iz knjige nekog baje. Kao da Basnu nikad niko u životu nije napisao. Il ispričao, naizust. Od puke dosade (ili krize kreacionizma) potežu za životinjama kao metaforom, današnji gurui. Pa će u budućnosti pričati o ježu i lisici kao o horoskopskim znakovima, mislim, kad ih istrijebe mogu postati dio sazvježđa. Eno gore, kraj Malih kola  vidiš Ježa. E, sine, on je stvarno postoja prije 100 godina na zemlji. Etc.
Da razgraničimo, lisica ima dva izlaza iz jame ne jer je "manipulativna", nego da bi preživjela. Stvorio je naš Gospod takvu. A jež nema bodlje jer ih kupio na rasprodaji u butigu na periferiji. Il?

1. Mudrost i jednostavnost.
2. Manipulacija i trikovi.

1. Pamet. (Ovde bih rekla životno iskustvo)
2. Naknadna pamet.

1. Prognoze.
2. Opravdanje loše prognoze.

I šta biva dalje?
Ništa. Kombinujemo 1-1-1 i 2-2-2.
Da. Naravno da manipulaciju možeš kombinovati sa prognozom..pa i vidjeti prevrtljivost lisičiju (oh, neponovljivo fake) u tome da lisica ima dva izlaza iz jame il šta već u ježu i onom što mu je od prirode. U čovjekovom slučaju prirode duha. Ili ličnosti.
Mislim da ovaj blog nema efekta (sem ako vam život nisu izbori sladoleda i kuglica crnih i bijelih), ako se ne promišlja o ličnosti i socijalnoj inteligenciji, životnom iskustvu, ako nema psihologije, snova, filozofije, književnosti, prosvećenja, etc..hazarda, na koncu. I genijalnih pokeraša, što da ne..

No, pošto se ja na ovom mjestu već odavno izjašnjavam kao individualista (i sociopat, po potrebi) od mene nije ni očekivati da zarezujem npr. ovo sektašenje:
" 9) Skupna pamet je uvek veca od individualne. Superprognosticari prognoziraju s drugima, i to tako sto uzajamno jedni u drugima pobude ono najbolje. "

I da, Peščanik. Kad ste kod Bosne i klišea, na blogu o Smokiju i Trik- grickalicama:
1. Pratim Peščanik. Ne intenzivno. Il ne skoncentrisano kao prije. Ali, znam ko je ko. I šta o čemu misli. Srđa Popović je bio lucidan čovjek.
2. Svetlane su dobre novinarke. Da, dobro pišu kad pišu. Ne biramo strane nego suštinu stila.
3. Ovo su tri stanice u BiH koje prenose njihovu emisiju:

Bosna i Hercegovina

1. Radio Balkan, Banjaluka, 95,9 mhz, uto: 13.30, ned: 00.00

2. Bel TV, Banjaluka, pon: 10.00, uto: 20.00

3. Radio ZOS, Doboj Jug, 107 mhz, pet: 16.00

Da zaključimo: Tri radio stanice u RS prenose il emituju (kako se kaže) Peščanik. U CG samo jedna.
U Federaciji ni jedna.

Te, i taj Bauk će isto jedan dan biti na nebu, kraj Malih kola i Ježa.
docsumann docsumann 09:38 25.05.2016

Re: Insider's view

Da zaključimo: Tri radio stanice u RS prenose il emituju (kako se kaže) Peščanik. U CG samo jedna.
U Federaciji ni jedna.


heh, meni ovo više liči na postavku problema nego zaključak.
tess tess 10:00 25.05.2016

Re: Insider's view

Ništa mi ne pada na pamet, al nije da me nećeš inspirisati. I ako nema neke Teorije zavjere, ni ne počinji.

Zezam se. :)
natasavb natasavb 11:09 25.05.2016

Re: Пример утицаја образовања на полит. избор

Izgleda teško i da zahteva svojevrsnu disciplinu duha. Jer jež će uvek naći neke spoljašnje razloge zašto se zeznuo, nikad neće tražiti razlog u sebi. Tj, uvek će težiti da ostane jež. Jež je narcisoidan, pun sebe.


Meni nije jasno zašto je ovde za metaforu upotrebljen jež.
Jež mi je prije nešto ovako




To je deo iz romana koji se zove "Otmenost ježa".
Inače, lep, nepretenciozan roman, pun inteligentnog humora, o životu, predrasudama i upravo o tome koliko neke zaključke donosimo na osnovu nevažnih činjenica, a pri tome smo uvereni da smo u pravu.

Ima jedan deo koji i govori o inetelgenciji i o inteleigentnim ljudima koji imaju neki bag, pa tako smatraju da je ineteligencija sama po sebi cilj i imaju na umu samo jedno - da budu inteligentni, što je veoma glupo, zar ne? :)
silver silver 12:26 25.05.2016

Re: Insider's view

Možda grešim, ali shvatila sam ove principe kao jednu moguću klasifikaciju nekih metoda koji poboljšavaju šanse da se predvidi pozitivan ishod (u suštini uspeh), u tom smislu ima primenljivu (i primenjenu) vrednost (npr. traženje analogije u sličnim slučajevima ili analiza podataka kojima raspolažemo tj. primena stečenog znanja) ali i odredjenu "uskost" (u samom startu, kao početni princip se uzima trijaža: redukcija pitanja na samo ona za koja postoji pay-off, dok npr. Sokrat smatra da filozofija počinje čudjenjem i da je prava priroda znanja i u tome da ništa ne znamo (parafraziram). Ovaj prvi princip me je zaustavio u startu. Dalje, principi logičkog zaključivanja, odlučivanja kao i analiza faktora koji utiču na formiranje odluke nisu novina.

Mislim da ovaj blog nema efekta (sem ako vam život nisu izbori sladoleda i kuglica crnih i bijelih), ako se ne promišlja o ličnosti i socijalnoj inteligenciji, životnom iskustvu, ako nema psihologije, snova, filozofije, književnosti, prosvećenja, etc..hazarda, na koncu.


Da, život je mnogo više od forecastinga; ovo što si navela npr. za mene ima veću (ličnu) vrednost od veštine predvidjanja; tj. volim znanje radi znanja i tražim ga čak i onda kada nema konkretnu upotrebnu vrednost. Dodatno, zanima me i ta iracionalnost, skriveno (što Grci zovu 'kryptos' a Rimljani 'occultus'); volim kada ljudski um iznenadi sve kalupe i definicije.

No, pošto se ja na ovom mjestu već odavno izjašnjavam kao individualista (i sociopat, po potrebi) od mene nije ni očekivati da zarezujem npr. ovo sektašenje:
" 9) Skupna pamet je uvek veca od individualne. Superprognosticari prognoziraju s drugima, i to tako sto uzajamno jedni u drugima pobude ono najbolje. "


Zato sam i pitala gore o ovom principu; ako je u pitanju samo prognoziranje odredjenih pojava i to sa drugim superprognostičarima možda mogu da pronadjem specifičnu svrhu; možda uzajamno pobudjivanje "onog najboljeg" (čega?) mogu da shvatim kao altruizam mada mi za to ne treba skupna pamet.
silver silver 12:26 25.05.2016

Re: Insider's view

Duplo :)
emsiemsi emsiemsi 12:43 25.05.2016

Re: Insider's view

tess
eksplicitnih poruka

Samo lagano.
Posto se meni svidja kako tess pise

Suß.
Evo, dakle, tess, ako hoces, vrlo bih ti rado ustupio mesto na svom blogu.

Ne, divan je to jedan čovek.

------------------------------
Princi, oprostićeś. Disciplinujem duh. Iako je kraj tebe jako teško.

p.s. ne pišem bogznakako dobro - u odnosu kako to ljudi diljem planete rade - no mi slaba konkurencija u nekom trenutku, šta drugo. Ako se i desi da sam u prostoriji ja "ta", mislim da je više znak proizvodnje smeća oko nas, nego moje izuzetnosti.
------------------------------

Da. Nastavila bih se malo na lisicu i ježa. Tj mudrost iz knjige nekog baje. Kao da Basnu nikad niko u životu nije napisao. Il ispričao, naizust. Od puke dosade (ili krize kreacionizma) potežu za životinjama kao metaforom, današnji gurui. Pa će u budućnosti pričati o ježu i lisici kao o horoskopskim znakovima, mislim, kad ih istrijebe mogu postati dio sazvježđa. Eno gore, kraj Malih kola  vidiš Ježa. E, sine, on je stvarno postoja prije 100 godina na zemlji. Etc.
Da razgraničimo, lisica ima dva izlaza iz jame ne jer je "manipulativna", nego da bi preživjela. Stvorio je naš Gospod takvu. A jež nema bodlje jer ih kupio na rasprodaji u butigu na periferiji. Il?

1. Mudrost i jednostavnost.
2. Manipulacija i trikovi.

1. Pamet. (Ovde bih rekla životno iskustvo)
2. Naknadna pamet.

1. Prognoze.
2. Opravdanje loše prognoze.

I šta biva dalje?
Ništa. Kombinujemo 1-1-1 i 2-2-2.
Da. Naravno da manipulaciju možeš kombinovati sa prognozom..pa i vidjeti prevrtljivost lisičiju (oh, neponovljivo fake) u tome da lisica ima dva izlaza iz jame il šta već u ježu i onom što mu je od prirode. U čovjekovom slučaju prirode duha. Ili ličnosti.
Mislim da ovaj blog nema efekta (sem ako vam život nisu izbori sladoleda i kuglica crnih i bijelih), ako se ne promišlja o ličnosti i socijalnoj inteligenciji, životnom iskustvu, ako nema psihologije, snova, filozofije, književnosti, prosvećenja, etc..hazarda, na koncu. I genijalnih pokeraša, što da ne..

No, pošto se ja na ovom mjestu već odavno izjašnjavam kao individualista (i sociopat, po potrebi) od mene nije ni očekivati da zarezujem npr. ovo sektašenje:
" 9) Skupna pamet je uvek veca od individualne. Superprognosticari prognoziraju s drugima, i to tako sto uzajamno jedni u drugima pobude ono najbolje. "

I da, Peščanik. Kad ste kod Bosne i klišea, na blogu o Smokiju i Trik- grickalicama:
1. Pratim Peščanik. Ne intenzivno. Il ne skoncentrisano kao prije. Ali, znam ko je ko. I šta o čemu misli. Srđa Popović je bio lucidan čovjek.
2. Svetlane su dobre novinarke. Da, dobro pišu kad pišu. Ne biramo strane nego suštinu stila.
3. Ovo su tri stanice u BiH koje prenose njihovu emisiju:

Bosna i Hercegovina

1. Radio Balkan, Banjaluka, 95,9 mhz, uto: 13.30, ned: 00.00

2. Bel TV, Banjaluka, pon: 10.00, uto: 20.00

3. Radio ZOS, Doboj Jug, 107 mhz, pet: 16.00

Da zaključimo: Tri radio stanice u RS prenose il emituju (kako se kaže) Peščanik. U CG samo jedna.
U Federaciji ni jedna.

Te, i taj Bauk će isto jedan dan biti na nebu, kraj Malih kola i Ježa.

Тако је говорила Тесс !
Успут --- ако апстрахујемо овај део око Пешчаника, додуше, нико није савршен.
princi princi 13:33 25.05.2016

Re: Insider's view

tess tess 13:53 25.05.2016

Re: Insider's view

Silver, za razliku od, kh, nekih, ti prosvećuješ. :) I moj komentar je uglavnom bio inspirisan  "mudrosti" prevrtljivih i beskarakternih lisica. Maltene dirljivo. Na rane da je priviješ. Smatram da je takvo razmišljanje opravdanje za manipulativnost i šibicarenje.

E sad, što je život postao dilema koju nam kreiraju gurui (iz udobnosti) kao da smo svi majmuni te biramo između sladoleda od jabuke (zelene boje dolara) il sladoleda od šumskog voća (bobica modrih boja) kao između modernosti i prirode il između pohlepe i mudrosti i etc..i kao da je život počeo polovinom prošlog vijeka u Americi.

Drugo, mislim da su sve dobre knjige odavno napisane. I da je lisica u Basni lisica (a ne populistička manipulantkinja), smatram 90 posto ovih teza danas (prognoze, izbori, ukusi, klišei, analitike sazvežđa dok na planeti još uvijek umiru od prljavštine, ekonomija ljudi kojima dvije ovce nacrtane ne bi dao da ti pričuvaju, statistika sa ukusom aforizma) - Smećem. Fejz i Twitter kolektivističkim smećem.

Lisica je oduvijek imala određeno poštovanje tj njena mudrost lisičija. U Basni il u narodu. Il evo gore pitanje, zašto je jež predstavljen tako? Ima i odgovor. Napisao Tolstoj. Dobro, napisao je i Branko Ježevu kućicu.

To je kriza kreacionizma.

Da se ne osvrćem na svaki od 11 "zakona", pazi ovaj: "1) Trijaza- skoncentrisati se na pitanja gde je moguce ocekivati neki pay off. Glupo je trositi zivot i energiju na pitanja za koje je nemoguce naci odgovor."

A ništa, prosto: da nismo imali inteligenciju tj ideju tj kuraž (hrabru prognozu i propasti), ne bi ni došli do danas. Tj još uvijek bi naš praprapra..predak sjedio tamo s druge strane obale, zagledan u vodu, i nikada mu ne bi palo na pamet da poveže par balvana i pređe na drugu stranu (il u kori drveta, u kornjačinon oklopu il što bi rekao Hoking Na plećima divova il je vidio, gle, lisicu na nekoj grani kako plovi vodom)..vratio bi se u pećinu i napisao na zidu: ne trošite svoje vrijeme sjedeći i buljeći u vodu. Tj nacrtao obalu i vodu i prekrižio.

Ili i ako bi mu palo na pamet: Ček, šta ako se izvrnem sa čamčića u vodu a ne znam da plivam? Il šta ako me udari grom tu tako na pola puta pa sam ni tamo ni ovamo, ostanem spržen gromom u čamčiću. Il šta padne kiša, pokisnem i prehladim se? Il šta pređem na drugu stranu a tamo žive kanibali? Hm, ništa, obrao sam bostan. Bolje je meni da ne mrdam.

I tako bi i dočekao vanzemaljce. Zatucan al živ i zdrav.

:)

p.s. analitika nikada nije porekla "žrtve" u pokušaju rješavanja problema ili bilo čega. Il. Pa zar postoji i šta će nam perfektna inteligencija i prognoza il život (The Truman Show) i ako je i imamo sad koliko je žrtve prije toga za nju "palo", izračunati žrtve na putu do perfektne prognoze savremenog čovjeka..bilo bi brutalno, ne.
tess tess 13:55 25.05.2016

Re: Insider's view

Emsi, zezatoru. :)
princi princi 13:58 25.05.2016

Re: Insider's view

tess
Silver, za razliku od, kh, nekih, ti prosvećuješ. :) I moj komentar je uglavnom bio inspirisan  "mudrosti" prevrtljivih i beskarakternih lisica. Maltene dirljivo. Na rane da je priviješ. Smatram da je takvo razmišljanje opravdanje za manipulativnost i šibicarenje.

E sad, što je život postao dilema koju nam kreiraju gurui (iz udobnosti) kao da smo svi majmuni te biramo između sladoleda od jabuke (zelene boje dolara) il sladoleda od šumskog voća (bobica modrih boja) kao između modernosti i prirode il između pohlepe i mudrosti i etc..i kao da je život počeo polovinom prošlog vijeka u Americi.

Drugo, mislim da su sve dobre knjige odavno napisane. I da je lisica u Basni lisica (a ne populistička manipulantkinja), smatram 90 posto ovih teza danas (prognoze, izbori, ukusi, klišei, analitike sazvežđa dok na planeti još uvijek umiru od prljavštine, ekonomija ljudi kojima dvije ovce nacrtane ne bi dao da ti pričuvaju, statistika sa ukusom aforizma) - Smećem. Fejz i Twitter kolektivističkim smećem.

Lisica je oduvijek imala određeno poštovanje tj njena mudrost lisičija. U Basni il u narodu. Il evo gore pitanje, zašto je jež predstavljen tako? Ima i odgovor. Napisao Tolstoj. Dobro, napisao je i Branko Ježevu kućicu.

To je kriza kreacionizma.

Da se ne osvrćem na svaki od 11 "zakona", pazi ovaj: "1) Trijaza- skoncentrisati se na pitanja gde je moguce ocekivati neki pay off. Glupo je trositi zivot i energiju na pitanja za koje je nemoguce naci odgovor."

A ništa, prosto: da nismo imali inteligenciju tj ideju tj kuraž (hrabru prognozu i propasti), ne bi ni došli do danas. Tj još uvijek bi naš praprapra..predak sjedio tamo s druge strane obale, zagledan u vodu, i nikada mu ne bi palo na pamet da poveže par balvana i pređe na drugu stranu (il u kori drveta, u kornjačinon oklopu il što bi rekao Hoking Na plećima divova il je vidio, gle, lisicu na nekoj grani kako plovi vodom)..vratio bi se u pećinu i napisao na zidu: ne trošite svoje vrijeme sjedeći i buljeći u vodu. Tj nacrtao obalu i vodu i prekrižio.

Ili i ako bi mu palo na pamet: Ček, šta ako se izvrnem sa čamčića u vodu a ne znam da plivam? Il šta ako me udari grom tu tako na pola puta pa sam ni tamo ni ovamo, ostanem spržen gromom u čamčiću. Il šta padne kiša, pokisnem i prehladim se? Il šta pređem na drugu stranu a tamo žive kanibali? Hm, ništa, obrao sam bostan. Bolje je meni da ne mrdam.

I tako bi i dočekao vanzemaljce. Zatucan al živ i zdrav.

:)

p.s. analitika nikada nije porekla "žrtve" u pokušaju rješavanja problema ili bilo čega. Il. Pa zar postoji i šta će nam perfektna inteligencija i prognoza il život (The Truman Show) i ako je i imamo sad koliko je žrtve prije toga za nju "palo", izračunati žrtve na putu do perfektne prognoze savremenog čovjeka..bilo bi brutalno, ne.


Jebeši sve, ovo k'o Kusta da je pisao.
princi princi 14:00 25.05.2016

Re: Insider's view

Tess, daj, bre, napiši malo o austrijskim izborima, meni je ono što si mi napisala u pp nešto najbolje napisano na tu temu.
docsumann docsumann 14:20 25.05.2016

Re: Insider's view

princi
Tess, daj, bre, napiši malo o austrijskim izborima, meni je ono što si mi napisala u pp nešto najbolje napisano na tu temu.


celi blog odjekuje - tess tess tess sss

zezam se al' super bi zvučalo, a, vousput, priključujem se pozivu da objavljuješ ovdje.

a pajz sinhronicitet. upravo sam čitao jedan odlomak iz knjige
"Obitelj" Zahara Prilepina, inače bestseler u Rusiji, a ja sam jelte deklarisani rusobibliofil.
elan (elem), radnja romana je smještena u radnom kažnjeničkom logoru za kontrarevolucionarne elemente i kriminalce opšte prakse, u Soloveckom manastiru, 1922-23 u SSSR-u.

između ostalih u logoru funkcioniše i više pogona za eko-bio kultivizaciju tog pustog predjela.
u jednom od njih uzgajaju lisice, crvene (domaće, obične) i polarne.

elan 2, u jednoj sceni upravnik objašnjava robijašu prizor igre mladog psa i lisice, u kojoj pas više puta zaskače i obara liju. ona se samo vješto izmigolji podvlačenji njušku, a rep drži opružen pravo ko prut i ne dozvoljava da se ublatnjavi.
- Psu je samo važno da je jak. Samo gleda da ujede. On je ludak. A ona, kad osjeti da je nešto krenula naopako , ona ubija. Ona je ubica.
emsiemsi emsiemsi 14:24 25.05.2016

Re: Insider's view

tess

...

:)

p.s. analitika nikada nije porekla "žrtve" u pokušaju rješavanja problema ili bilo čega. Il. Pa zar postoji i šta će nam perfektna inteligencija i prognoza il život (The Truman Show) i ako je i imamo sad koliko je žrtve prije toga za nju "palo", izračunati žrtve na putu do perfektne prognoze savremenog čovjeka..bilo bi brutalno, ne.

Остало сам схватио како - тако, на гурање, што би се рекло.
Молим појашњење болдованога.
docsumann docsumann 14:26 25.05.2016

Re: Insider's view

Psu je samo važno da je jak. Samo gleda da ujede. On je ludak.


docsumann docsumann 14:27 25.05.2016

Re: Insider's view

emsiemsi
tess

...

:)

p.s. analitika nikada nije porekla "žrtve" u pokušaju rješavanja problema ili bilo čega. Il. Pa zar postoji i šta će nam perfektna inteligencija i prognoza il život (The Truman Show) i ako je i imamo sad koliko je žrtve prije toga za nju "palo", izračunati žrtve na putu do perfektne prognoze savremenog čovjeka..bilo bi brutalno, ne.

Остало сам схватио како - тако, на гурање, што би се рекло.
Молим појашњење болдованога.


prognoziranje, prognoziteljstvo, prognoziteljica, prognoziteljnik ...
docsumann docsumann 14:32 25.05.2016

Re: Insider's view

basne na stranu, no, svi ljudi koji su iole upućeni u šumske stvari, lovci, seljaci, planinari, pajić () će ti reći da je vuk za lisicu - lisica. šef bande.
tess tess 20:39 25.05.2016

Re: Insider's view

princi
Tess, daj, bre, napiši malo o austrijskim izborima, meni je ono što si mi napisala u pp nešto najbolje napisano na tu temu.

Ne mogu, iznervirala me lisica. Samo me ovako iznervirali onih 70 Poršea.

Da bih napisala nešto o izborima morala bih se uozbiljiti. Što mi se sad čini neizvodljivo.

:)
tess tess 20:40 25.05.2016

Re: Insider's view

docsumann
princi
Tess, daj, bre, napiši malo o austrijskim izborima, meni je ono što si mi napisala u pp nešto najbolje napisano na tu temu.


celi blog odjekuje - tess tess tess sss

zezam se al' super bi zvučalo, a, vousput, priključujem se pozivu da objavljuše ovdje.

a pajz sinhronicitet. upravo sam čitao jedan odlomak iz knjige
"Obitelj" Zahara Prilepina, inače bestseler u Rusiji, a ja sam jelte deklarisani rusobibliofil.
elan (elem), radnja romana je smještena u radnom kažnjeničkom logoru za kontrarevolucionarne elemente i kriminalce opšte prakse, u Soloveckom manastiru, 1922-23 u SSSR-u.

između ostalih u logoru funkcioniše i više pogona za eko-bio kultivizaciju tog pustog predjela.
u jednom od njih uzgajaju lisice, crvene (domaće, obične) i polarne.

elan 2, u jednoj sceni upravnik objašnjava robijašu prizor igre mladog psa i lisice, u kojoj pas više puta zaskače i obara liju. ona se samo vješto izmigolji podvlačenji njušku, a rep drži opružen pravo ko prut i ne dozvoljava da se ublatnjavi.
- Psu je samo važno da je jak. Samo gleda da ujede. On je ludak. A ona, kad osjeti da je nešto krenula naopako , ona ubija. Ona je ubica.

Potražiću knjigu. Spasibo.
:)
tess tess 20:41 25.05.2016

Re: Insider's view

emsiemsi
tess

...

:)

p.s. analitika nikada nije porekla "žrtve" u pokušaju rješavanja problema ili bilo čega. Il. Pa zar postoji i šta će nam perfektna inteligencija i prognoza il život (The Truman Show) i ako je i imamo sad koliko je žrtve prije toga za nju "palo", izračunati žrtve na putu do perfektne prognoze savremenog čovjeka..bilo bi brutalno, ne.

Остало сам схватио како - тако, на гурање, што би се рекло.
Молим појашњење болдованога.

Emsi, jednostavnije nije moglo.
:)
krkar krkar 18:02 23.05.2016

Mozak

princi princi 18:20 23.05.2016

Re: Mozak

Da, odlican tekst. Stvarno je interesantno kako je svaka tehnoloska revolucija sa sobom donosi i svojevrstan model mozga, nacin na koji ga shvatamo. Prvo je bio modeliran kao maltene hidraulicka masina, pa onda savrsen mehanizam opruga i zupcanika, pa termo-masina, sada kao racunar.... Iako se cini da smo sa ovim modelom vestackih neuronskih mreza ipak otisli najdalje u shvatanju kako mozak zaista funkcionise.
princi princi 18:25 23.05.2016

Re: Mozak

Inace, ta gestalt ideja, da mozak drzi, zapravo, model sveta oko nas, koji mi samo podupiremo i updateujemo novim informacijama koje prolaze kroz nasa cula nije nova, i potice bas od Helmholtza (sjajan baja).

Naravno, mi nismo rodjeni s tim modelom sveta. To je ono sto prikupljamo ucenjem, iskustvom, u detinjstvu. Ali, u jednom trenutku ta apsorpcija sveta se zavrsi i mi prakticno samo baratamo sa vec formiranim slikama. Mozda to ima veze sa onim da maksimalni broj sinapsi u mozgu covek dostize oko trece godine zivota, dok je sve posle toga samo proces nestajanja onih veza koje se slabo koriste i ojacavanje onih kroz koje signali stalno prolaze. Sinapsi ojacanih ucenjem, sto bi se reklo.
Milan Novković Milan Novković 21:32 23.05.2016

Re: Mozak

princi
Da, odlican tekst. Stvarno je interesantno kako je svaka tehnoloska revolucija sa sobom donosi i svojevrstan model mozga, nacin na koji ga shvatamo. Prvo je bio modeliran kao maltene hidraulicka masina, pa onda savrsen mehanizam opruga i zupcanika, pa termo-masina, sada kao racunar.... Iako se cini da smo sa ovim modelom vestackih neuronskih mreza ipak otisli najdalje u shvatanju kako mozak zaista funkcionise.

Ovaj tekst je besmislen. Iako ima poneku interesantnu sitnicu autor ne razume gomilu osnovnih stvari, počevši od pojmova, ne zna šta je informacija, pa ne zna šta je procesiranje.

Ono što je najvažnije je da on ne zna šta se u stvari zna u industriji, ne razume osnovne koncepte pamćenja da bi se prepoznalo, pa pamćenja da bi se nešto reprodukovalo (o tome se moglo čitati u popularnim člancima od pre 20 godina).

Tačnije "dolar bill" example pokazuje njegovo neverovatno neznanje. Pa je tu IT neznanje, al ajde, on je psiholog ...

Uključujem se ovih dana, sorry za ovakav komentar, 4 IoT demoa imamo sledeća četiri dana. Ali ukratko da mi komentar ne ostane samo besmisleno kritički:

- Mozak pamti informacije, šta bi drugo. "Tehnika" pamćenja je jedna druga priča.

- Zbog ograničenog kapaciteta, a i, kad razmisliš, "prirode" života on je pomeren ka prepoznavanju, a ne reprodukciji, tj najviše pamti one-way-hashirane informacije. "Napravljen" je da prepozna novčanicu, ne da je svi umemo nacrtati (zamisli kad bi svi umeli nacrtati sve što umemo da prepoznamo, to je "životno" besmisleno u smislu korišćenja resursa. Hash dolarske novčanice može da bude 100 bajtova, dok je scan nekoliko desetina kilobajta+.

- Neke "memorijske lokacije" (nisu proste lokacije, tu je u pravu mogu sasvim solidno već neko vreme da se pročitaju - sve je to grubo, ali fMRI + Comp mogu već donekle da "pročitaju" u koju 3D scenu iz igrice gledaš od mnogo njih (reprodukcija 3D scena je bitna, naravno, da bi mogao onomad da vizuelizuješ i ortaku da objasniš gde si video jelena u šumi, npr.

... itd

Najveću štetu sebi možeš da napraviš posle čitanja ovog članka je da prestaneš da čitaš Kurzweila, on je bolji od Tarabića

Od "sirovih" informacija (u stvari ogromna većina su podaci, ne informacije) mi u jedno tri dana proplivamo kroz količinu koja bi mogla da nam "napuni" mozak, pa je ta redukcija što radimo jedan sasvim neverovatan fenomem.

To se do te mere rigorozno radi da je jedna od osnovnih funkcija spavanja konsolidacija informacija, pa prebacivanje u long-term memory.

Pa tako i sanjanja, alternativne scene u snovima su, dobre su šanse, drugi pogled na problematično prethodnog-prethodnih dana, gledanje na "problem" iz drugog ugla.

To memorise or not to memorise, jedno od fundamentalnih pitanja naših života, gde se ne radi, naravno, samo o prostim ifnormacijama, ili kompletnim, nego se svašta stavi u mixer pa onda bira ono što je bitno, što se ne duplicira, štoima efekat poluge na ono što već znamo i jesmo, itd.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana