Budućnost| Istorija| Reč i slika

ŽIVEO 9. maj – Dan pobede nad fašizmom!

Filip Mladenović RSS / 09.05.2016. u 16:18

Žarko Zrenjanin
Žarko Zrenjanin
Stjepan Filipović
Stjepan Filipović
Predsednik Republike Srbije Tomislav Nikolić u svečanom govoru povodom centralne proslave Dana Vojske Srbije i Dana pobede, koja je organizovana danas u Zrenjaninu, veoma šturo i usput se osvrnuo na II svetski rat. Ni reči o Narodno-oslobodilačkoj, antifašističkoj borbi, a o narodnom heroju Žarku Zrenjaninu samo jedna polurečenica. Ali zato o susednoj Hrvatskoj Toma Nikolić nije štedeo ni reči ni rečenice!

E, pa kada je već tako, ovim blogom želim da se odužim narodnim herojima, jednom Srbinu, Žarku Zrenjaninu, i jednom Hrvatu, Stjepanu Filipoviću, koji su dali svoje živote u borbi protiv fašizma. Poginuli su iste godine, 1942, Žarko u novembru, a Stjepan u maju.

Žarko Zrenjanin je pre II svetskog rata bio učitelj. Od 1923. do 1926. bio je učitelj u selu Kanatlarci, u prilepskom srezu. Tu je, 1926, prvi put došao u sukob sa tadašnjim režimom zbog svojih uverenja, pa je zato nekoliko puta hapšen. U julu 1926. premešten je u rodno selo Izbište kod Vršca, gde je organizovao analfabetske kurseve i otvorio narodni univerzitet, a po okolnim selima je osnivao narodne biblioteke i čitaonice. Sarađivao je u prosvetnim i pedagoškim časopisima i politički delovao, preko učiteljskog društva belocrkvanskog sreza, čiji je predsednik bio više godina.
Uoči izbijanja II svetskog rata dva puta je izabran za sekretara OK KPJ za južni Banat, a septembra 1936. godine izabran je u Pokrajinski komitet KPJ za Vojvodinu. Policija ga je često hapsila i proganjala. Do rata 1941. hapšen je pet puta i mučen u policijskim zatvorima u Petrovgradu, beogradskoj Glavnjači i na Adi Ciganliji.
Učestvovao je na Majskom savjetovanju KPJ u Zagrebu 1941. godine, a zatim je organizovao pripreme za oslobodilačku borbu u Vojvodini. U to vreme najviše radi u Banatu i inicijator je stvaranja partizanskih odreda i njihovih oružanih akcija u julu 1941. godine. Gestapo je činio velike napore i organizovao brojne snage da uhvati „crvenog generala", kako su Žarka Zrenjanina nazivali. Početkom novembra 1942. godine, Tito je pozvao Zrenjanina da dođe na slobodnu teritoriju zapadne Bosne i prisustvuje Prvom zasedanju AVNOJ-a. Prilikom priprema za odlazak u Srem, i dalje u zapadnu Bosnu, Žarko Zrenjanin je prokazan Gestapu i ubijen je 4. novembra 1942. u selu Pavlišu, kod Vršca.

Stjepan Filipović je bio hrvatski komunista i tokom ustanka u Srbiji komandant Kolubarske čete Valjevskog partizanskog odreda. Stjepan Filipović je rođen 1916. godine u Opuzenu, u tadašnjoj Austro-Ugarskoj, današnjoj Hrvatskoj, kao treće od petoro dece Ivke i Antona i Filipovića. Porodica Filipović se dosta selila, te je Stjepan živeo u Županji, Mostaru i u Kragujevcu. U Kragujevcu je izučio bravarski zanat i svladao osnove električarskog, stolarskog i knjigovezačkog zanata.
Radničkom pokretu se priključio 1937. godine, kada je prvi put uhapšen i osuđen na godinu dana zatvora. Tri godine kasnije, 1940, pridružio se Komunističkoj partiji Jugoslavije.
Stjepan Filipović se nalazio u Kragujevcu 1941. godine kada je počeo II svetski rat u Jugoslaviji. Po direktivi Komunističke partije prešao je u Valjevo, gde je radio na prikupljanju oružja, pripremama ustanka i osnivanju prvih borbenih partizanskih grupa. Kada mu je zapretila opasnost da ga uhapse, početkom jula 1941. godine, otišao je u Kolubarsku četu Valjevskog partizanskog odreda. Sa još nekoliko boraca, u blizini Valjeva uništio je nemački kamion i njegovu posadu. Zbog svoje hrabrosti brzo je napredovao od borca do zamenika komandira Kolubarske čete. Naročito se istakao u napadu na železničku stanicu Lajkovac, 15. avgusta 1941. godine. Pri napadu na Krupanj i Šabac, pokazao je slično junaštvo.
Krajem septembra 1941. godine prešao je u Mačvanski partizanski odred gdje je postao politički komesar odreda. Posle povlačenja glavnine partizanskih snaga iz Srbije u Sandžak, krajem 1941. godine, Filipović je imenovan za komandanta Tamnavsko-kolubarskoga bataljona Valjevskoga NOP odreda.
Stjepana Filipovića su 23. decembra 1941. uhvatili četnici Koste Pećanca i predali ga Nedićevoj kvislinškoj vlasti, a ova Gestapou. Krvnički je mučen u zatvoru, toliko da je sve do maja 1942. odloženo njegovo vešanje.

Kada je izveden na vešala, Stjepan Filipović sa omčom oko vrata obratio se okupljenom narodu u Valjevu: "Stojite i gledate. Ako budete samo stajali i gledali, neprijatelj će i vas ovako, jednog po jednog, vešati. Smrti se ne plašite..."

Fotografija Stjepana Filipovića s uzdignutim rukama ispod vešala, koju je 22. maja 1942. godine na trgu u Valjevu snimila Slobodanka Vasić, tada sedamnaestogodišnji fotografski kalfa u radnji "Foto Kosara", prvi put je kod nas objavljena na naslovnoj strani "Politike" 4. novembra 1944.

SMRT FAŠIZMU, SLOBODA NARODU!

Ukaz kralja Petra II
Ukaz kralja Petra II
Govor kralja Petra II, BBC
Govor kralja Petra II, BBC
 

 

Atačmenti



Komentari (431)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gedza.73 gedza.73 22:47 12.05.2016

Re: XXX

Filip Mladenović
zvod iz Hitlerove naredbe (iz septembra 1941.) u vezi s ponašanjem vojske na okupiranim teritorijama u jugoistočnoj Evropi:

Gde u jugoistočnoj Evropi? Hrvatska, Bosna, Bugarska, Rumunija, Grčka, Srbija?

freehand
Ti prizori i priča tu su da pokažu i posvedoče kako su komunisti pravili sranja pa bežali, inače nikakvog problema ne bi bilo.


Jel' možeš ovim da objasniš streljanje u Šumaricama?

Hitler
Način smrti mora da stvori zastrašujući učinak.


Kardelj
ratu se ne smijemo plašiti uništavanja čitavih sela. Teror će bezuslovno dovesti do oružane akcije. U tom duhu smo i donijeli sada naše konkretne zaključke... Obrazovati odrede zajedno sa mačekovcima.
freehand freehand 23:07 12.05.2016

Re: XXX

Jel' možeš ovim da objasniš streljanje u Šumaricama?

Znaš, ima to kod Eka u "Klatnu" - to objašnjavanje bilo čega bilo čime. I sve može.
A ne znam zašto samo Kragujevac? Zašto ne i Kraljevo, zašto ne Kordun, Liku i Baniju, i jame po Hercegovini?
Imaj samo u vidu kod tih kombinacija da valja uvek gledati šta je bilo pre, a šta posle. I šta čemu može da bude uzrok a šta čemu posledica.
Pa onda ovaj masakr samo nekoliko dana po ulasku okupatora u zemlju sa inscenacijom pobune i sukoba nije niti može biti posledica ustanka, već samo njegov uzrok. Bez obzira da li je neka od aktivnosti u tom ustanku bila uzrok kragujevačkih događanja.
Kao što su ovi događaji, uz mnoge druge u međuvremenu '44 i '45 bili uzrok onoga što se dogodilo banatskim Švabama.
Suština je ovde, i dalje, drugo nešto - nikakve ideološke magle i razlike:
u tom ratu partizani su se borili protiv okupatora. U nekim periodima i nekim delovima zemlje to su činili i četnici. I umesto da se njihovi potomci i simpatizari na to pozovu, dokumentuju, obrazlože i Filip ukori za jednostranost - ne. Nipodaštava se partizanska borba i antifašizam.
E pa stojka, Gedžo. Mogu oni da se šašolje po anusima i pletu jezike koliko im volja.
Borci i fukara na taj način neće zameniti mesta.
gedza.73 gedza.73 23:29 12.05.2016

Re: XXX

freehand
Borci i fukara na taj način neće zameniti mesta.

Neće. Kragujevac je imao i kapislanu posle Šumarica.


(na slici oznaški oficir)

Zloglasni podrum u koji je ekipa reportera „Blica“ prva kročila, u nekadašnjoj kapislani vojnotehničkog zavoda, sakrivenoj iza zidova „Zastave“, nije jedini u kome su se obavljale likvidacije nedužnih ljudi posle Drugog svetskog rata.


freehand
A ne znam zašto samo Kragujevac? ...
Imaj samo u vidu kod tih kombinacija da valja uvek gledati šta je bilo pre, a šta posle. I šta čemu može da bude uzrok a šta čemu posledica.


politika
Odmazda nad nedužnim civilima izvršena je nakon događaja na Dumači, gde su udružene četničke i partizanske jedinice 16. oktobra 1941. ubile deset i ranile 26 nemačkih vojnika. Naredba „100 za jednog ubijenog, 50 za ranjenog nemačkog vojnika” sprovedena je prvo u okolnim selima, a potom su streljani i žitelji Kragujevca. Staniša Brkić, kustos Spomen-muzeja „21. oktobar”, nedavno je objavio knjigu „Ime i broj”, u kojoj navodi imena 2. 796 streljanih.

Najmlađi Dragiša Nikolić imao je 11 godina i 11 meseci.
freehand freehand 23:37 12.05.2016

Re: XXX

Neće. Kragujevac je imao i kapislanu posle Šumarica.

I posle isterivanja Turaka, Prvog i Drugog balkanskog rata, Prvog svetskog... Svaki je rat imao svoje kapislane.
Ali kakve to veze ima sa brobom protiv okupatora?
Odmazda nad nedužnim civilima izvršena je nakon događaja na Dumači, gde su udružene četničke i partizanske jedinice 16. oktobra 1941.

Jesi li ti pročitao tekst o streljanju u pančevu? Ili si se samo poikvario pa preskačeš i vrtiš u krug? Pročitaj KAD se i ŠTA dogodilo.
Ok, možda ovdašnji ljudi i Srbi ne mogu da se proede sa šumadijskim, možda ni isti Nemci nisu bili nego su ti dole bili neki plemenitiji i pravedniji. Svašta je moguće u ovim blogovskim sranjima.
gedza.73 gedza.73 08:29 13.05.2016

Re: XXX

I posle isterivanja Turaka, Prvog i Drugog balkanskog rata, Prvog svetskog... Svaki je rat imao svoje kapislane.
Ali kakve to veze ima sa brobom protiv okupatora?

Razlika između pristupa ustanku Karađorđa i Miloša Obrenovića? Grci podbunjuju karađorđa na još jedan oružani ustanak. Obrenović postiže isto sa manje žrtava diplomatskim putem (da ne razvlačimo priču na 'bio trenutak, bez prvog ustanka ne bi bilo drugog...')

Ili si se samo poikvario pa preskačeš i vrtiš u krug? Pročitaj KAD se i ŠTA dogodilo.

Nas dvojica se ne razumemo. Ne razumemo ni to vreme. Sudimo na osnovu podataka koji su dostupni, brisani, prepravljani, doterivani kako bi podržali sliku 'Otpisani' ilegalaca.

Rat na teritoriji Srbije je bio klasičan građanski. Borba za promenu-održavanje sistema. Sa primesama oslobodilačke borbe.
Objasni, leba ti, paljenje opštinskih dokumenata?

Zato sam lepo pitao, i hebo zemlju koja nema takve podatke, koliko je nemačkih vojnika pobijeno tokom rata, koliko civila, koliko sucivila ubili četnici i partizani.

Dakle svetska revolucija pa antifašizam. Našu zemlju je debelo koštalo i jedno i drugo.

Citirao sam gore. Združena akcija četnika (saradnika fašista) i partizana (antifašista) u kojoj je ubijeno dvadest Nemaca koštalo je Kragujevac i okolinu oko 2500 hiljade ljudi.
To ti je odgovor na pitanje KAD i ŠTA.

I onda počinje šorka. Četnici kolju porodice komunista, Tito izdaje naredbu za ubijanje žena i dece četnika i konfiskaciju njihove imovine (u toku rata).
Nemci su ladno mogli da stoje sa strane.

Mogu ja kao pojedinac da mislim o pravdi, moralu i etici šta god hoću. Državnici i vođe treba da misle o narodu, o opštem dobru.

'ajde ovako. Ko šiša Savamalce što će da se sruši dvaes kuća. Ionako će posle toga da se napravi nešto veće i bolje.
Ko šiša dve hiljade ljudi. ionako će posle toga svi da priđu našem antifašističkom pokretu.

mis'im ako se već pravimo poštenjačine ajde da uvatimo isti aršin za sve.


gedza.73 gedza.73 08:37 13.05.2016

Re: XXX

Još nešto.
isto su gledali komunisti posle rata. Ko sumnja u 'našu borbu', ne veruje u jednoga boga Staljina (rušenje idola Staljina odma' po pokušaju lividacije Tita, sad smo prijatelji sa Evroazijom, sad smo u sukobu, briši teču sa slike), pokušava da pomene demokratiju, kralja, Engleze je narodni neprijatelj.
može da mu se oduzme imovina, građanska prava, da bude zatvoren ili streljan.

dakle, neko ko nije za komuniste, ko ne veruje u idealizivanu sliku 'slavne antifašističke borbe' nije četnik več je drugačije politički opredeljen.

Sreća našeg vremena je što to možemo da kažemo i da budemo verbalno osuđeni od druge strane. U ono vreme od antifašista si mogao da očekuješ metak ili nož. Cinkarenje u najboljem slučaju (gimnazijalca su ocinkarili drugovi jer je 'pustio' jezik pa su ga streljali u Kapislani).

Ja sam ubeđen da je bilo bolje da su nas okupirali Sovjeti posle rata.
Koga zmija ujede taj i u jogurt duva.
Jer jedino mi u Evropi patimo za tim vremenima, i jedino mi važimo za varvare koji bi smetali novom uređenju. hebeš ludake koji udaraju glavom u zid dan za danom. Pogledaj, majku mu, da li u tom zidu ima prozor pa probaj kroz njega, makar se malo i isekao.

(razdvojiti praktične impikacije od ideala)
freehand freehand 08:41 13.05.2016

Re: XXX

'ajde ovako. Ko šiša Savamalce što će da se sruši dvaes kuća. Ionako će posle toga da se napravi nešto veće i bolje.
Ko šiša dve hiljade ljudi. ionako će posle toga svi da priđu našem antifašističkom pokretu.

mis'im ako se već pravimo poštenjačine ajde da uvatimo isti aršin za sve.

Ajde. Misliš da je Pajtić rušio po Savamali?
Jer to bi bila analogija. Izazvali frku da bi ih narod podržao.
Sve ovo ostalo . pazi, Gedžo, ajmo još jednom: prosta matematika je u pitanju:strelkjanje i vešanje u Pančevu je 22. i 23. april 1941. I izvanredan je primer šta se dešava i kad ni četnici, ni komunisti NIŠTA ne urade. E pa meni bi to bio dovoljan razlog i povod da strugnem u šumu, ako je ima, ili da na svaki način učestvujem u otporu i borbi. Ok, ako nisam dovoljno hrabar - da bar deset ili pedeset godina kasnije ne pričam kako su oni koji su imali kuražibili budale i vaćaroši.
A tog četnici-partizani mi je pun krivak, da ti kažem. Tu svačega ima, ali samo su jedni bili antifašisti od početka do kraja. E ti su antifašisti oni moji.
Što se Šumarica tiče - imaš pravo. Ako na isti način gledaš varvarinski most, voz u grdeličkoj klisuri i zgradu RTS. Ne čačkaj idiota kad znaš da je nervozan i lak na obaraču.
Samo qratz malo. To nije život, Gedžo. Boj se ovna, boj se govne - a kad ćeš živeti?
milisav68 milisav68 09:13 13.05.2016

Re: XXX

gedza.73
Objasni, leba ti, paljenje opštinskih dokumenata?

Navodno zbog spiskova ljudi, komunista/jevreja, a takvi spiskovi se ne nalaze u opštini nego u policiji.

E, a posle rata su pokupili sve crkvene knjige, gde je pored rođenih/umrlih, zapisivano sve što se događalo po parohijama, i ko je šta radio pre i za vreme rata.

I nikada nisu vraćene, tj kao vraćaju nešto tek ovih dana.
freehand freehand 09:17 13.05.2016

Re: XXX

I nikada nisu vraćene, tj kao vraćaju nešto tek ovih dana.

Jeste, i Hrvatskoj su vraćali ovih dana, a i na blogu je bilo onih koji su insistriali da se to ulčini.
A u pitanju je bio rat sa početka devedesetih, ne onaj četrdesetiuh.
ne sećam se da je ovde tome tražen dublji uzrok.
gedza.73 gedza.73 09:27 13.05.2016

Re: XXX

pazi, Gedžo, ajmo još jednom: prosta matematika je u pitanju:strelkjanje i vešanje u Pančevu je 22. i 23. april 1941. I izvanredan je primer šta se dešava i kad ni četnici, ni komunisti NIŠTA ne urade.

Može tako da se kaže. A može i da bude, pošto je to nekoliko dana nakon početka rata, ovo vam je pokazna vežba. Pa vi vidite šta će da vam se desi ako krenete sa borbom protiv nas. I onda su progresivno nastavili sa streljanjima.

E pa meni bi to bio dovoljan razlog i povod da strugnem u šumu, ako je ima, ili da na svaki način učestvujem u otporu i borbi.

To i ja kažem. Ko je bio bliži (petokraka ili kokarda) njima su prilazili. To su još uvek prve godine rata.
A tog četnici-partizani mi je pun krivak, da ti kažem. Tu svačega ima, ali samo su jedni bili antifašisti od početka do kraja.

U zumiranoj slici se slažem.
Sad, kad se malo fokus proširi i slika počinje da se menja.
Pa tu možemo da polemišemo da je KPJ školovana u rusiji, da su lenjina poslali Nemci da podigne revoluciju, da su ruski komunisti pobili masu ljudi, da su Nemcima platili ratnu odštetu i predali svoje teritorije (očekujući 'osvešćivanje nemačkih drugova i svetsku radničku revolucij'), da istoj školi mišljenja nije bitan način izvedbe niti žrtve već krajnji cilj, da su se komunisti već ubijali između sebe zbog prevlasti i da su ta iskustva preneli u Jugoslaviju.
Na stranu što antifašistička borba ne počinje pre kršenja sporazuma između Hitlera i tatka na Tito staljina.
To kad bi gledali prioritete.

Englezi podbunjuju narod 27.marta (ne KPJ), Staljin komuniste u junu, julu.

Što se Šumarica tiče - imaš pravo. Ako na isti način gledaš varvarinski most, voz u grdeličkoj klisuri i zgradu RTS. Ne čačkaj idiota kad znaš da je nervozan i lak na obaraču.
Samo qratz malo. To nije život, Gedžo. Boj se ovna, boj se govne - a kad ćeš živeti?

Ja te razumem. I slažem se sa tobom. Ali državnici treba da budu iznad toga, da gledaju malo u daljinu.

Imaš te neke špijunske službe, db analitičare i oni procene šta će da se desi (teorija igara sa greškom).
Zamisli ako se među tih 2500 nesrećnika nalazilo deset genijalaca gimnazijalaca od kojih bi dvojica napravili neki čudesan lek?

Vidiš da se pojavljuju naredbe (to nije revizija istorije već činjenice i prosto ne mogu da verujem da im se to provuklo) o zahtevima za saveznička bombardovanja (ne u ovom, u onom prošlom ratu) civilnih ciljeva gde skoro nije bilo Nemaca, o ubistvima civila i dece 'neprijatelja revolucije' tokom rata tako da nije istorija Bulajić. nema linije između dobrih i loših.

Još jednom ako izrazim neslaganje oko uzroka i posledica antifašističke borbe to nije atak na pojedinačne porodične priče već na sistem. A taj sistem nije bio dobar ni tokom ni posle rata.

eto, toliko od mene.

to što vreme provodim ovih dana na blogu je opravdano (probušen dlan)
freehand freehand 09:36 13.05.2016

Re: XXX

Još jednom ako izrazim neslaganje oko uzroka i posledica antifašističke borbe to nije atak na pojedinačne porodične priče već na sistem. A taj sistem nije bio dobar ni tokom ni posle rata.

Porodičnu storiju ja nisam pominjao, a imam i jednih, i drugih, a bogami i onih trećih, neopredeljenih.
Ali iz tih porodičnih priča, kad se sve strane uporede - četnici su u Župi bili zlo u rangu sa Bugarima.
to što vreme provodim ovih dana na blogu je opravdano (probušen dlan

Kuku, ti ko Brajović?! Pet šrafića u ivericu pa pošteda zbog ranjavih ruku?
Ja sam zimus spucao bit šrafilice u palac pored nokta, ne puštajući prekidač tako da sam malo meso pokidao do kosti. Samo mi se nije dalo da ohanem ni da ljute rane vidam.
gedza.73 gedza.73 09:41 13.05.2016

Re: XXX

Kuku, ti ko Brajović?! pet šrafića u ivericu pa ošteda zbog ranjavih ruku?
Ja sam zimus spucao bit šrafilice u palac pored nokta, ne puštajući prekidač tako da sam malo meso pokidao do kosti. Samo mi se nije dalo da ohanem ni da ljute rane vidam.

Sled okolnosti koji je vodio tužnom kraju. burgija za drvo (ima onaj urezni vrh) u spoju prstiju, do tetiva sa ovojnicom.
-bre, doktore, ja jesam napravio rupu, al' ti napravi veću.
Sutradan sam frezirao voćnjak pa se malo zakomplikovalo.
inače (znaš ono u smrtonosnom oružju kad pokazuju rane jedno drugom Mel G. i Ruso?)
fleke i ožiljci po očima od varenja i brušenja, rane od futera i lima po rukama, pesak od peskarenja (to je 'simpatičniji' deo posla) po nogama i rukama.
izeš majstora koji nema bar jednu povredu, taj i nije majstor
milisav68 milisav68 09:44 13.05.2016

Re: XXX

freehand
A u pitanju je bio rat sa početka devedesetih, ne onaj četrdesetiuh.

VALJEVO - Matične knjige koje je tadašnja komunistička vlast posle Drugog svetskog rata oduzela na tri godine, a zadržane su do danas, grad Valjevo, prvi u Srbiji, vratio je pravoslavnoj i katoličkoj crkvi. Eparhiji valjevskoj vraćeno je 189 knjiga rođenih, venčanih i umrlih, od kojih je najstarija iz 1899. godine iz obližnjeg manastira Ćelije, a tri spisa katoličkoj crkvi u Valjevu.

Arhimandrit Petar, zamenik episkopa valjevskog Milutina, podseća da su komunističke vlasti od 1945. do 1952. godine donele zakon da se zbog navodnih nedostataka u državnim, od crkava i verskih zajednica oduzimaju matične knjige u kojima su sveštenici uredno vodili evidenciju rođenih, venčanih i umrlih, ali beležili i mnoge događaje i promene u životu varoši i sela u kojima su službovali.


Valjevo: Država vraća knjige crkvi


freehand freehand 10:09 13.05.2016

Re: XXX

gedza.73
Kuku, ti ko Brajović?! pet šrafića u ivericu pa ošteda zbog ranjavih ruku?
Ja sam zimus spucao bit šrafilice u palac pored nokta, ne puštajući prekidač tako da sam malo meso pokidao do kosti. Samo mi se nije dalo da ohanem ni da ljute rane vidam.

Sled okolnosti koji je vodio tužnom kraju. burgija za drvo (ima onaj urezni vrh) u spoju prstiju, do tetiva sa ovojnicom.
-bre, doktore, ja jesam napravio rupu, al' ti napravi veću.
Sutradan sam frezirao voćnjak pa se malo zakomplikovalo.
inače (znaš ono u smrtonosnom oružju kad pokazuju rane jedno drugom Mel G. i Ruso?)
fleke i ožiljci po očima od varenja i brušenja, rane od futera i lima po rukama, pesak od peskarenja (to je 'simpatičniji' deo posla) po nogama i rukama.
izeš majstora koji nema bar jednu povredu, taj i nije majstor

Staro je pravilo da vama intelektualcima ne treba davati u ruke. Stradaju ili ruke ili alat, po pravilu oboje, a često i slučajni prolaznici.
gedza.73 gedza.73 10:30 13.05.2016

Re: XXX

Staro je pravilo da vama intelektualcima ne treba davati u ruke.

Intelektualac?

Ja sam ti priučen majstor, najgora varijanta, onaj što uči na greškama.

Jedna od boljih scena


'eto, tol'ko od mene, ja sad žurim, generalnu imam, čekaju me ljudi tamo. U petak ako treba tu sam. Živeli. Nema ljutnje.'
tess tess 11:00 13.05.2016

Re: XXX

Još jednom ako izrazim neslaganje oko uzroka i posledicaantifašističke borbe to nije atak na pojedinačne porodične priče već na sistem. A taj sistem nije bio dobar ni tokom ni posle rata.


Hm, ovo zvuči skoro nemoguće.

Ako je istorija pisan dokument il prepričan, govor ili riječ, slika na zidu pećine, pa vidiš mamuta i čovjeka, ostaci nečega, iskopina u Vinči il piramida u Egiptu. Ne mislim na istoriju istoričara nego običnog čovjeka. Ostaci rada il ubijanja.  Ne, ovako: kad bi mi izbrisali čovjeka iz istorije, sa zida pećine, (dobro piramide su ionako napravili Marsovci), iz Francuske revolucije, iz Prvog svj rata, iz rata u Japanu, u Pančevu, u Puli, šta bi dobili?  Američku istoriju, tj znali bi za poglavice i nekoliko miliona Indijanaca...il? Šta je sociologija, antropologija?
Evropska istorija da nema porodičnu priču, priču o čovjeku, mi ne bi imali svijest. Zašto? Jer ne bi imali emociju.
Ček malo, da nemamo emociju ne bi imali ideologiju?

Mislim da je film Šindlerova lista pokazao tu emociju kroz djevojčicu u crvenom kaputu. Il? Tj taj odnos, da ne kažem igru, arhiva, lica bez imena, pepela i emocije, koja je kad razmislim u ratu nekada kao u nekoj drugoj dimenziji kraj nas.. kao leptir u tegli, il srce u konzervi.

I razumijem strateško gledanje na rat, i vrijeme nakon njega. Pa i šah je nastao iz potrebe čovjeka da poreda konje i pijune da bi imao širu sliku kako nadjebati neprijatelja (razmislila sam koji sec dal da upotrijebim riječ "nadjebati", mislim nisam ni ja u pisanju uvijek spontana kao da jabuke kraj Sene rumena prodajem, no ne nađoh prikladniju riječ za nadmetanje i ubijanje dvije ekipe sem te, što ne znači da je nema, ima, kako nema, u šahu je mat il šahmat, etc.).

I kako ti stavovi "iznad stvari" da riješe probleme među nama, nerazmirice? Da svi priznaju sve, da se svi operu od svega il da svako insistira na individualnosti tj iskorači i kaže: Dosta!

Ali šta je individualnost bez emocije i ideologije?

Znači, nemoguće je, kako rekoh na početku komentara.

:)

p.s. i kad ste kod tog cinkarenja, pogledala sam par dokumentaraca o dvije Njemačke, tj kako se tamo u onoj išlo u zatvor radi crteža dječijeg u školi, tj bio je crtež odveć prozapadan, nacrta dijete nebo preplavo, Sunce prežuto i ništa i mnogo sreće škodi ..i nevjerovatno koliko je nostalgičnih Njemaca iz DDR kao mi partizani i Jugosloveni spominju neke čoko bananice, sličice Životinjsko carstvo, sladoled, kad je celo selo gledalo jedan Tv i jedan program..
...i malo je kontroverzno psovati komuniste radi jednoumlja i cinkarenja i žaliti za Rusima, priznaćemo..hm, il je i Sibir isto antifašizam? Dobro, opet ništa ne razumijem, il?
gedza.73 gedza.73 11:34 13.05.2016

Re: XXX

tess
.i malo je kontroverzno psovati komuniste radi jednoumlja i cinkarenja i žaliti za Rusima, priznaćemo..hm, il je i Sibir isto antifašizam? Dobro, opet ništa ne razumijem, il?


Hard staljinizam je prošao Poljskom, Bugarskom, Mađarskom... Tamo više Rusa nema.
Naša soft varijanta je dovela do toga da žalimo za kvazi prednostima tog sistema ne videći nedostatke. Kao kad trkača drogiraš pre trke. Jeste mu lepo, šareno pred očima ali gubi trku. Još se i navuk'o.

A ovi drugi cepaju. Što kaže Čvarkov 'neuredan si, stalno si u dugovima, ti mora, Torbice, da si drogeraš'

i kad ste kod tog cinkarenja, pogledala sam par dokumentaraca o dvije Njemačke, tj kako se tamo u onoj išlo u zatvor radi crteža dječijeg u školi




Još jednom ako izrazim neslaganje oko uzroka i posledicaantifašističke borbe to nije atak na pojedinačne porodične priče već na sistem. A taj sistem nije bio dobar ni tokom ni posle rata.


Hm, ovo zvuči skoro nemoguće.

Je, moguče je.
Neko je ušao u borbu zbog ideala, zbog slobode, porodice, osvete, devojke, kralja, Tita... Prišao jednoj ili drugoj strani.
Rukovodstvo je to koje je koristilo te ljude za svoje interese ne gledajući na civile, žrtve, sudbine.

Onda ljudi nalaze opravdanje za svoje postupke (to nam je svima zajedničko) što su streljali četnikušu ili zaklali komunistinju.

Vrzolomno je sve to, ponavljam se, da bi se svelo na dobar-loš.

jesu li nam pričali da su partizani ubijali svoje saborce za ukraden crveni šal?
Što se onda pojavljju priče (imenom i prezimenom) kako su ubili seosku učiteljicu, pokrali njenu devojačku spremu, izboli je noževima i stavili na panj u dvorište da sedi?

Otkud priča o slugi i gospodaru (Tito i Ranković) kad su u nedođiji odveli ženi kravu da bi Tile imao uveče toploga mleka?
gedza.73 gedza.73 15:21 13.05.2016

Re: XXX

tess tess 20:24 13.05.2016

Re: XXX

Gedžo, komentari ti kao slikovnica, priča, slika i nacrtati ponešto kako kome. Nego, imaš ti i književnu intuiciju.

Pogledaću šta si mi preporučio. Spasibo. Sad gledam Iluminate, pauza je tj reklama, i nešto mislim na one naše crkve izgorene do temelja, hm, nisu tu čista posla. Da ne čuje Maksa. Tj očekujem i "Ljudi bre ona veruje da su piramide napravili Marsovci."

:)
urbana_gerila urbana_gerila 20:52 13.05.2016

Re: XXX

tess
Da ne čuje Maksa. Tj očekujem i "Ljudi bre ona veruje da su piramide napravili Marsovci."


majok, dijete maksa je od nekog pokupio da su marsovci napravili štajgu na kojoj se jimi hendrix kači u onaj voz za gajbi.

piramide su, to zna svako dete, sagradili visočani.
tess tess 05:07 14.05.2016

Re: XXX

Ma da, tako bi on rekao "Ljudi bre, Bog nije svirao gitaru".

:)
gedza.73 gedza.73 06:28 14.05.2016

Re: XXX

tess
Gedžo, komentari ti kao slikovnica, priča, slika i nacrtati ponešto kako kome.

Dobio dve petice prošle nedelje za radove jednom osmaku.
Pogledaću šta si mi preporučio. Spasibo.

You're welcome. Dobar je.
urbana_gerila urbana_gerila 13:32 14.05.2016

Re: XXX

tess
Ma da, tako bi on rekao "Ljudi bre, Bog nije svirao gitaru".:)


dijete maksa je najbolji student, no to ne znači da ne mora još da uči.
što reče howe gelb - klavir je zemaljski instrument, gitara je za putovanje po vasioni.
tamo gde su gitaristi.
tess tess 13:53 14.05.2016

Re: XXX

Gedžo, Urbani, lijep dan želim. I Maksi, naravno.

:)
Filip Mladenović Filip Mladenović 22:54 12.05.2016

Dva istorijska dokumenta, 1944:



Govor kralja Petra II u londonskoj emisiji BBC 12. septembra 1944:

http://znaci.net/damjan/izvor.php?br=33975&vrsta=2

Ukaz kralja Petra II od 29. avgusta 1944. o razrešenju Draže Mihailovića dužnosti načelnika Štaba Vrhovne komande Jugoslovenske vojske u otadžbini:

http://znaci.net/damjan/izvor.php?br=33972&vrsta=2

P.S. Faksimile oba dokumenta ubacio sam u blog, a izvor je:
"Službene novine Kraljevine Jugoslavije", br. 20, ratno izdanje, London, 25. oktobra 1944.
gedza.73 gedza.73 23:15 12.05.2016

Re: Dva istorijska dokumenta, 1944:

J. B. Tita u „Biltenu" Komunističke partije od 10. avgusta, bila je sledeća: „To masakriranje stanovništva Srbije treba da bude podstrek... za opštenarodni ustanak srpskog naroda protiv omraženih fašističkih okupatora." U tom članku još stoji da su „partizanski gubici do sada bili neznatni", ali da se okupatori zbog toga osvećuju na ostalim stanovnicima, uključujući i žene i decu".
Filip Mladenović Filip Mladenović 23:31 12.05.2016

Re: Dva istorijska dokumenta, 1944:

U svom govoru 12. septembra 1944. godine preko talasa BBC, kralj Petar II je, izmedju ostalog, rekao i sledeće:

"...Svi oni koji se oslanjaju na neprijatelja protiv interesa svog vlastitog naroda i njegove budućnosti, i koji se ne bi odazvali ovom pozivu, neće uspeti da se oslobode izdajničkog žiga ni pred narodom ni pred istorijom..."

A taj poziv kralja Petra II (videti na publikovanoj fotogafiji u blogu ili putem datog linka) glasi:

"Dragi moji Srbi, Hrvati i Slovenci,

U ovim sudbonosnim i za Jugoslaviju velikim danima, kada pobedonosne armije Sovjetskog Saveza stoje na našoj granici sa jedne strane, a američke i britanske s druge strane, kada je dan naše slobode u punom svanuću, pozivam sve Srbe, Hrvate i Slovence da se ujedinite i pristupite Narodno Oslobodilačkoj vojsci pod Maršalom Titom. Sa mojim punim znanjem i odobrenjem Kraljevska vlada Dr. Ivana Šubašića zaključila je važne i korisne sporazume sa tom našom narodnom vojskom, koja je jednodušno priznata od naših velikih Saveznika, Velike Britanije, Sovjetskog Saveza i Sjedinjenih Država Amerike."
gedza.73 gedza.73 09:33 13.05.2016

Re: Dva istorijska dokumenta, 1944:

U svom govoru 12. septembra 1944. godine preko talasa BBC, kralj Petar II je, izmedju ostalog, rekao i sledeće:

"...Svi oni koji se oslanjaju na neprijatelja protiv interesa svog vlastitog naroda i njegove budućnosti, i koji se ne bi odazvali ovom pozivu, neće uspeti da se oslobode izdajničkog žiga ni pred narodom ni pred istorijom..."

Ubeđen sam da je neko iz Čerčilovog kabineta stajao iza kralja, dok je ovaj čitao njihov proglas, i mislio u sebi
-ipak je lako turđim qrcem gloginje mlatiti.
freehand freehand 10:07 13.05.2016

Re: Dva istorijska dokumenta, 1944:

...
anonymous anonymous 00:42 13.05.2016

Doba prava

...od N.Bobia ....trenutno čitam.

Jedna misao iz te knjige.

"Istorija ne dokazuje ništa sem naših grešaka kojih treba da se oslobodimo.

Jedina polazna tačka za izlazak iz nje jeste da se ponovo potvrdi jedinstvo ljudskog roda koji je istorija razdelila."
Filip Mladenović Filip Mladenović 02:04 13.05.2016

Re: Doba prava

"Fašizam je oblik lenjosti duha koji se rodio u XX veku u tom obliku, a druge forme su postojale u drugim vremenima, tako što su to bili religiozni predikatori koji su imali istu diktatorsku funkciju." Umberto Eko

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana