Društvo| Lingvistika| Literatura| Obrazovanje| Roditeljstvo

Usvajanje Kraljevića Marka

babmilos RSS / 09.05.2016. u 05:41

O. se vratila iz škole. Nećete verovati šta je tada priznala roditeljima!!!

Drugi razred osnovne škole, kako objašnjavaju ciljevi i zadaci programa obrazovanja definisani u nastavnom programu obrazovanja i vaspitanja za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, jeste pravo vreme za "развијање свести о државној и националној припадности", pa onda "развијање свести о значају заштите и очувања природе и животне средине", kao i "уважавање плурализма вредности", ne zaboravljajući ni "развијање код деце и ученика радозналости и отворености за културе традиционалних цркава и верских заједница, као и етничке и верске толеранције". Usvajanje... hm, znanja i, ovaj, vrlina. Lepo.

U stvari nije lepo, šta prokleto znači "деце и ученика"? Nego, idemo dalje. Rekoh već, O. se vratila iz škole. Izula patike, oprala ruke, sela da ruča i rekla: "Do petka treba da naučim napamet pesmu Marko Kraljević i orao". Prisutni se roditelji nisu preterano potresli. Nije im, pošteno govoreći, bila poznata takva pesma, ali ne sećamo se, tako li je, baš svake stvari koju smo u školi naučili ili uspeli da ne naučimo.

Ručak je prošao, mama otvara čitanku, nalazi pesmu i počinje da čita.

МАРКО КРАЉЕВИЋ И ОРАО

Лежи Марко крај друма царева,
покрио се зеленом доламом,
по образу срмајли-марамом,
чело главе копље ударио,
за копље је Шарац коњиц свезан,
на копљу је сура тица орле,
шири крила, Марку чини хлада,
а у кљуну носи воде хладне,
те запаја рањена јунака.

To je, dakle, slika ranjenog Marka čije muke olakšava orao. No... "Kraj druma careva" je ružan i dvosmislen izraz (jedan car ili više careva?). To što je na glavu stavio maramu sa srebrnim koncem (srmajli-marama) je samo Marku na sramotu (dok narod pati on se bahati srebrom). Nominativ "orle" je em ružan i em verovatno postoji samo u ovoj pesmi, baš kao i glagol "zapajati" i posledična akcija "zapaja", ali hajde, neka bude tako.

Ал' беседи из горице вила:
„О, бога ти, сура тицо орле,
што је теби добра учинио,
учинио Краљевићу Марко,
шириш крила те му чиниш хлада,
и у кљуну носиш воде хладне
те запајаш рањена јунака?"

Sada, vidimo, vila postavlja pitanje. Lično bih više voleo da prvi stih glasi "Sad iz gore besedi mu vila", jer mi reč "gorica" ne paše, kao ni reč "al'" koja zove na konstrast u odnosu na nešto... čega u pesmi nema. No dobro, ova strofa je, recimo, u redu (imajući u vidu prethodne primedbe): stihovi se ponavljaju, stanje se potcrtava, čekamo razjašnjenje.

Ал' беседи сура тица орле:
„Мучи вило, муком се замукла!
Како м' није добра учинио,
учинио Краљевићу Марко?
Можеш знати и паметовати
кад изгибе војска на Косову
И обадва цара погинуше,
цар Мурате и кнеже Лазаре,

Orao počinje da objašnjava, baš kao i učiteljica jer "Можеш знати и паметовати" zapravo znači "Sećaš li se ono kada je bilo" - e baš bih voleo da čujem šta deca misle o ovakvom prevođenju srpskog na srpski. Zatim sledi Kosovo, blago nama, kao i neizbežna "oba cara"... od kojih je jedan zapravo knez. 

A sada je vreme da se podsetimo da deca koja ovo treba da čitaju i nauče imaju osam godina. Jasno? Jasno, idemo:

паде крвца коњу до стрмашца
и јунаку до свил'на појаса,
по њој плове коњи и јунаци,
коњ до коња, јунак до јунака?
А ми тице долетисмо гладне,
долетисмо и гладне и жедне,
људскога се нахранисмо меса
и крви се људске напојисмо,
а моја се крила заквасише;
плану сунце из неба ведрога,
те се моја крила окореше,
ја не могох с крил'ма полетити,
а моје је друштво одлетило,
ја остадох насред поља равна,
те ме газе коњи и јунаци.

Jebote. Izvinjavam se! ... Mada, u stvari, neću da se izvinjavam. Jebote, ima li normalnih u ministarstvu prosvete?

Nevezano sa krvavim đonapadom na dečurliju, šta će ovde, aman i zaman, ikavski oblici "долетисмо", "полетити", "одлетило"? Nikada više deca neće videti ikavicu u srpskim desetačkim narodnim pesmama, a podozrevam i da stihovi Lipo, ljepo, lepo i lijepo/bilo, bjelo, belo i bijelo/listići su jednoga cvijeta/u pupolj se jedan odnjihali odavno nisu u skladu sa "развијањем свести о државној и националној припадности". Povodom instrumentala "с крил'ма" sreći verovatno nije bilo kraja u glavi genijalnog krojača programa obrazovanja i vaspitanja za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, pa se čovek mora da zapita šta bi se tek desilo da je u pitanju ispravna upotreba padeža?

Бог донесе Краљевића Марка,
узе мене из крви јуначке,
однесе ме у гору зелену,
па ме метну на јелову грану.
Из небеса ситан дажд удари,
те се моја крила поопраше,
и ја могох с крил'ма полетити.
полетити по гори зеленој,
састадох се с мојом дружбиницом.

Ko je, dakle, uzeo orla "iz krvi junačke", bog ili Marko? Naravno, ne zaboravimo da se i dalje radi o krvi, što čoveku može da se desi posle dugotrajnog posmatranja orlova kako kljuju ljudsko meso, znate. Da bi deca utvrdila gradivo o instrumentalu, tu je ponovo poletanje "с крил'ма", za svaki slučaj. O ikavici da i ne govorim.

Друго ми је добро учинио,
учинио Краљевићу Марко:
можеш знати и паметовати,
кад изгоре варош на Косову
и изгоре кула Аџагина?
Онде били моји орлушићи,
па их скупи Краљевићу Марко,
он их скупи у свил'на недарца,
однесе их двору бијеломе,
па их храни читав месец дана,
читав месец и недељу више,
па их пусти у гору зелену,
састадох се с моји орлушићи;
то је мени учинио Марко".

Opet pametovanje, opet Markovo modno bahaćenje ("svil'na nedarca"), opet neizbežno Kosovo. "Onde bili" ne može, može (i mora) "Onde behu", jer su svi ostali stihovi u aoristu, aman. I taman radnja krene kako treba, kad stiže vrući šamar u obliku padežnog promašaja "састадох се с моји орлушићи" - kao da "orlićima" nešto fali.

Спомиње се Краљевићу Марко
као добар данак у години.

Deco, ne brinite, nije danak u krvi, iako vam je posle cele ove stihovane bedastoće samo krv pred očima, nego ovaj, znate... valjda mali, redak, vredan dan. Valjda.

Mama je dugo gledala u daljinu. Šta je sa dalje bilo sa O., njenom mamom i nesrećnom pesmom druga je priča. Nama je vreme je da rekapituliramo stečeno znanje, da vidimo šta to deca nauče čitanjem pesme Marko Kraljević i orao.

Развијање свести о државној и националној припадности

Obavezno. Dva puta se pominje Kosovo, kao i srpski knez koji je car koji je knez. Marko je pomogao orlu koji se nalazi na grbu Republike Srbije. Pesma je nepismena i puna gramatičkih i pravopisnih grešaka. Radite na tome, deco!

Развијање свести о значају заштите и очувања природе и животне средине

Nema greške. Marko je pomogao lešinarskoj životinji, kao i njenim ptićima, pa je zato dobio pomoć kada je ranjen ležao pored druma.

Уважавање плурализма вредности

Nesumnjivo. Jesti ljudsko meso je legitimna delatnost, baš kao i pijenje ljudske krvi. Ali... ali. Samo ako ste gladni i žedni, znate. Uvažavajte плуrализam вrедностi!

Развијање код деце и ученика радозналости и отворености за културе традиционалних цркава и верских заједница, као и етничке и верске толеранције

Bezuslovno. Marko Kraljević je personifikacija "радозналости и отворености за културе традиционалних цркава и верских заједница, као и етничке и верске толеранције", tu se zaista nema ništa dodati.

* * *

Konačno, jesmo li mi (znate već, oni što su išli u školu u vreme... jujuju, smem li reći... SFRJugoslavije?) učili pesmu Marko Kraljević i orao? Rekao bih da nismo. Da li je za tu činjenicu krivo pominjanje Kosova ili božje intervencije? Moguće, veoma moguće. Sada znamo da su to bila vremena teške represije na Srbijom i srpstvom, kada se nije uvažavao pluralizam vrednosti niti se kod dece razvijala radoznalost i otvorenost.

A da li je moguće da su teške gramatičke i pravopisne greške, ružan stil, ozbiljni elementi kulture horora (nedolične osmogodišnjem uzrastu) i ukupna nedorađenost narodne pesme Marko Kraljević i orao pravi razlog što je ispala iz fokusa nekadašnjih pisaca planova i programa? Da li je moguće da su nekada decu indoktrinirali ne lošom književnošću nego direktno, slikom Vođe na zidu?



Komentari (190)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

emsiemsi emsiemsi 14:08 11.05.2016

Re: Bajke

angie01
Lokalna?


art kanal.-promaklo mi je, da mi je t skliznulo u mala slova.

А где му је квачица ?
tasadebeli tasadebeli 17:09 09.05.2016

Док се Власи не досете

Da li je moguće da su nekada decu indoktrinirali ne lošom književnošću nego direktno, slikom Vođe na zidu?


Не стигох јутрос овај посебни коментар да оставим на ову последњу реченицу...

Ја сам, Милоше, поприлично старији од тебе, рекао бих... Па сам тако као ђак у читанци на почетним странама имао слику Великог Вође највећег сина наших народа и бла-бла-бла, а одмах поред на следећој страни и слику Азема Власија.


Јбг, био друг Азем тада председник омладине!







А у читанци, брате, народне епске песме о Краљевићу Марку.


Па ти сад види како је нама било... Овим клинцима данас је све то много лакше да покапирају.


Јбт, па ја сам све време читајући песму са Марком у главној улози замишљао Мусу Кесеџију да је изгледао исто као и Азем Власи!




st.jepan st.jepan 17:59 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

А у читанци, брате, народне епске песме о Краљевићу Марку.

Bilo ih je, ali u nižim razredima samo onih benignijih.

Nisam baš morao da vizuelizujem orlušinu čija su krila do te mere ulepljena krvcom i ljudskim iznutricama, da ih ne može ni raširiti, a kamo li njima zamahnuti.

U detinjstvu sam narodne pesme obožavao, mnoge od svoje volje naizust naučio, umeo da pričam u desetercu bez brojanja slogova, pa ipak, ova pekinpovština mi je do danas bila nepoznata.

Potpuno mi je neshvatljivo da ju je neko namenio osmogodišnjacima, i tera ih da je od (nepoznate) reči do (nepoznate) reči, celu zapamte. Osim što je težak hrdcore, preduga je i prepuna nigde upotrebljivih arhaizama.

Frustrirati tim zahtevom decu koja pre samo par godina nisu umeli da kažu ni mama, maloumnost je, ali i besmislena svirepost.

Edit:
Čak i kad bi prosečnom osmogodišnjaku bilo moguće da je celu zapamti, njeno učenje bi imalo smisla jedino kao trening za buduće bubanje bez razumevanja.
gedza.73 gedza.73 20:47 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

Potpuno mi je neshvatljivo da ju je neko namenio osmogodišnjacima

Neko se zaneo u kopiranju mustre.


St. Catherine's Academy marks 125 years of Catholic school with military tradition

Kad smo kod klinaca da se podsetimo malih bubnjara

i poučnog


Sve to legne na svoje.
Nastavnica istorije ima svoju viziju istorije (otprilike na liniji Filipa M) pa ništa. Ko da se ubeđuje sa njom (na stranu što se i kolege sprdaju s njom). A koliko je takvih istoričara bilo u onom vremenu, rusofila, ONOiDSZ-oista, nama su pustali neke ratne Bulajić filmove, stavljali gas maske, pokazivali puške, bombe...
Svako vreme svoje breme.
st.jepan st.jepan 22:02 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

gedza.73
Potpuno mi je neshvatljivo da ju je neko namenio osmogodišnjacima

Neko se zaneo u kopiranju mustre.
Sve to legne na svoje.
Nastavnica istorije ima svoju viziju istorije (otprilike na liniji Filipa M) pa ništa. Ko da se ubeđuje sa njom (na stranu što se i kolege sprdaju s njom). A koliko je takvih istoričara bilo u onom vremenu, rusofila, ONOiDSZ-oista, nama su pustali neke ratne Bulajić filmove, stavljali gas maske, pokazivali puške, bombe...
Svako vreme svoje breme.

Ma dobro ideologija, to je kao sezonska salata ili sezonsko voće, nekakva neizostavno mora, ali ovde je ključno da sastavljči školskih programa isteruju neku svoju priču uopšte se ne obazirući na stepen zrelosti i intelektualnu sposobnost dece kojima je uvaljuju. Frustriraju ih, smućuju, od knjige odvraćaju... Čine nepopravljivu štetu.
Ko su uopšte ti ljudi, ko ih je ovlastio da bez imalo stida i pameti zaseravaju u oblasti u kojoj je nužna najveća suptilnost?

Edit:
Naravno, ako je sve ono gore tačno.
tasadebeli tasadebeli 22:11 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

st.jepan

Bilo ih je, ali u nižim razredima samo onih benignijih.


Ма то нико не спори, Стјепане!

Али морате да схватите, људи моји, да ти који праве програме, планове, задају циљеве и задатке, односно израђују стандарде постигнућа ученика, и то нарочито они који дају своју коначну реч о томе, врло често буду људи који скоро па и никада нису имали искуства са децом у учионицама.

Њима је мозак осмогодишњака нешто са чиме су изгубили ближу везу још када су и сами последњи пут имали осам година.

Или краће речено, ради се о типичној државној системској бирократској машини.

Отуд у оном мом првом коментару на Милошево питање:

šta prokleto znači "деце и ученика"?


мој подсмешљиви одговор

Радних људи, грађана и поштене интелигенције?


како је то некада системска бирократија (и последично, ондашње новинарство) називало.

У школи радим 25 година... Знаш ли ти да сам између 1990. и 1995. оних својих неколико стотина пријава за запослење на конкурсе за професора српског у ко зна колико школа подносио као пријаве на

"место извршиоца послова наставника српског језика"?

Еј, извршиоца послова наставника!

(Мени је то исти језик као и оно:"Одступи другарице, интимизирање са службеним лицем није дозвољено док је на задатку!" )


Па никада, бре, нисам хтео да будем "извршилац послова наставника", брате рођени, него сам хтео да будем наставник/професор српског језика.

Е, отуд, из исте те кухиње је и ова прелепа песма "Марко Краљевић и орао" смештена у други разред основне школе за клинце од осам година.

Неко коме током радног дана ниједан једини пут не прозуји кроз главу шта је то мозак осмогодишњака, даје коначну реч о томе.

Својевремено се, рецимо, "Хасанагиница" радила у петом основне. Муку сам мучио како клинцима од 11 година да објасним зашто Хасанагиница није смела да оде код свог рањеног мужа у шатор, а да средина у којој живи зна за то и зашто ју је онда Хасанага због тога отерао од куће.

(А што је најгоре, то и није главна тема песме, а ја утрошим на то највише времена да бих то клинцима некако објаснио.)

На сву срећу, неко се при последњој промени програма досетио да ту песму премести у осми разред, а и ту је факултативна јербо се ионако ради и у средњој школи.

Понеки пут они људи из праксе, из учионице, које такође позивају да учествују у изради програма, успевају да докажу такве ствари тврдоглавим бирократима, а понеки пут и не као што видиш из овог примера о којем Милош пише.

Али често се и догоди да се и после неког времена ти "оперативци" система, ти људи из учионице који су позвани на сарадњу при изради програма, врло брзо заморе од сударања са окошталим тврдоглавим системом који те "оперативце" у ствари врло често само формално и укључује у тај процес не уважавајући баш много оно што имају да кажу.

Отуд и овакве ствари као што је "Марко Краљевић и орао" у другом разреду основне школе.

А тај бирократски окоштали државни систем, и то не само у просвети, са својим принципима на којима функционише, не мења се већ деценијама.

Знаш како изгледа, рецимо, јавна расправа о неком правилнику или било каквом акту у просвети које Министарство и његови Заводи доносе? Тако што врло често јавне расправе и нема или је ту само про форме ради.

Ето, ономад када су

надлежни (ЛИНК)

израђивали и усвајали

тзв. Стандарди компетенција за професију наставника и
њиховог професионалног развоја

(ЛИНК ЛИНК ЛИНК)


јавна расправа је изгледала тако што је нама по школама послато у уторак да дамо своје мишљење и да им најкасније до среде то доставимо (јер се по обичају ионако каснило и са тим послом као и са свим пословима у канцеларијама).

И ја се још, човече, расписао у уторак поподне да бисмо им, ето, доставили и своје мишљење кад нас већ људи тако лепо демократски питају шта мислимо и ми на које се то односи, а школски психолог ме гледа и каже:

"Јао, много си ми сладак тако кад те гледам... Па ти стварно мислиш да ће неко то да чита!"


Ето, надам се да вам је сада мало јасније откуда "Марко Краљевић и орао" у другом основне.







А овде, у основном тексту и појединим коментарима ми смета то што се критика упућује на погрешну адресу. То јест, осуђује се због "неразумљивости и неписмености" ова песма (уз помињање Косова итд.), па чак и читава наша народна епска поезија зато што су је и поједини коментатори изгледа мрзели из дна душе још док су и сами били ђаци јер им је она нешто неразумљиво и далеко од срца.

Зато је Тадејуш дубоко у праву када каже:

da dojavi neko tim englezima
da im je taj šekspir nepismena dalabu..
da ne truju djecu..
pride i svijet vaskoliki..



То што неко нешто не разуме, не значи да то нешто нема своју вредност. Уметничку и сваку другу...

Него код нас Срба све мора да буде или-или.

Кад вољем вољем, кад не вољем кољем.

Па се тако и у овом случају добар део критика које треба упутити пре свега бирократском државном апарату у просвети упућује на адресу ове прелепе народне епске песме:

Orao počinje da objašnjava, baš kao i učiteljica jer "Можеш знати и паметовати" zapravo znači "Sećaš li se ono kada je bilo" - e baš bih voleo da čujem šta deca misle o ovakvom prevođenju srpskog na srpski. Zatim sledi Kosovo, blago nama, kao i neizbežna "oba cara"... od kojih je jedan zapravo knez.



Nevezano sa krvavim đonapadom na dečurliju, šta će ovde, aman i zaman, ikavski oblici "долетисмо", "полетити", "одлетило"? Nikada više deca neće videti ikavicu u srpskim desetačkim narodnim pesmama, a podozrevam i da stihovi Lipo, ljepo, lepo i lijepo/bilo, bjelo, belo i bijelo/listići su jednoga cvijeta/u pupolj se jedan odnjihali odavno nisu u skladu sa "развијањем свести о државној и националној припадности". Povodom instrumentala "с крил'ма" sreći verovatno nije bilo kraja u glavi genijalnog krojača programa obrazovanja i vaspitanja za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, pa se čovek mora da zapita šta bi se tek desilo da je u pitanju ispravna upotreba padeža?






а у појединим коментарима и на рачун читаве српске народне поезије.


Е, па не може тако, брате!

Свиђало се то некоме или не, то је наш Шекспир.

Пунктум. (Видети и наредни мој коментар.)

А, рекох већ понављам се, обично ово и не разумеју они којима је то далеко од срца.

Неки пут разлог јесте оно што каже Енџи (ради се у узрасту којем је непримерена, па је неразумљива и ствара се код деце отпор), а неки пут је једноствано део онога што би неки да укину потпуно - помињање било чега што има атрибут српског.

Јебига... Само се још код нас неке давно утврђене вредности доводе у питање поткопавајући сам корен културног идентитета овог нашег народа.

Знаш, Стјепане, има једна лингвистичка анегдота о машинском превођењеу која каже да су својевремено изреку:

Out of sight, out of mind

(Далеко од очију, далеко од срца - јел 'те)

превели машинским путем на кинески језик, па је вратили на енглески језик.

И знаш шта су добили:

Invisible idiot.
st.jepan st.jepan 22:24 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

tasadebeli

Sve se slažem.
Nisam se bavio ideologijom i srpstvom, već isključivo neprimerenošću te (inače moćne) pesme, pameti osmogodišnjaka.
Nepotrebno je to i obrazlagati.
tasadebeli tasadebeli 22:28 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

Онај поменути наредни коментар


Својевремено је она неопевана будалетина Вигор Мајић док је био заменик Гашу Кнежевићу, вероватно по задатку који му је диктиран ко зна од кога (првоосумњичени су ту вазда Тинде Ковач Церовић и њена психо-педагошка екипа која дрма Министарством просвете већ 15 година), јавно захтевао да се из школских програма избаци народна епска песма "Мали Радојица" због тобожње верске нетолеранције:

Па увати Хајкуну ђевојку,
одведе је у земљу Србију,
Доведе је у бијелу цркву,
Од Хајкуне гради Анђелију,
па је узе за вјерну љубовцу.



Верска нетолеранција?

У доба у којем је ова песма и настала?

'Ајде, бре!!!





Па коме ти разноразни вигори српског образовања (има их и данас, никада их није ни недостајало) хоће да продају муда за бубреге?

Стварно су ми се више згадили такви типови!

(Онај клип Надреалне телевизије у којем Којо игра Марка Краљевића којем суди Хашки трибунал уопште нје претеран!)

А тужно је када наивни још и наседну на такве вигорлијанске приче, па постану озвучење, тзв. "корисни идиоти" у Србији, и то не само по питању образовања и културе.


На сву срећу, Вигор је доживео због тог свог захтева општу осуду људи по школама, а и јавности.

И после тога је награђен Петницом.

А ја мислим да би такве гњиде од људи (Вигор није глуп човек, зна он врло добро колико је то што је предлагао идиотски предлог, само је то радио из некакве своје личне користи) требало потпуно протерати из српског образовања и културе.

А не да га после осведочене корумпираности која иде науштрб читаве заједнице наградиш управљањем истраживачким центром Петница који је понос српског образовања.

Бљак!





hoochie coochie man hoochie coochie man 22:34 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

И после тога је награђен Петницом.


Pre toga, ne posle.

Nego Taso jel tačno ovo da se u drugom razredu radi ova pesma?
predatortz predatortz 22:35 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

hoochie coochie man
И после тога је награђен Петницом.


Pre toga, ne posle.

Nego Taso jel tačno ovo da se u drugom razredu radi ova pesma?


I da deca moraju da je znaju naizust?
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:38 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

I da deca moraju da je znaju naizust?


To.
Daj da to raščistimo.
Moje klinke su davno prošle taj uzrast, ali koliko se sećam nije to rađeno.
Ako jeste tačno glupost je neviđena.
tasadebeli tasadebeli 22:41 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

st.jepan

Nepotrebno je to i obrazlagati.



Није непотребно, Стјепане. На жалост ето у Србији у 2016. години то није још увек непотребно.

Барем судећи по Милошевом основном тексту и појединим коментарима.


Нисам се ни ја дотицао идеологије и српства у првом делу мог коментара.(Мада за мене то и није ни идеологија ни српство, него здрав разум - ако већ имаш неку вредност, онда је се нећеш одрећи зарад неких магловитих циљева за које и ниси сигуран да уопште постоје.)

У првом делу мог коментара покушао сам да ти објасним, теби и осталима који нису у просвети, како дође до тога да "Марко Краљевић и орао" буде у програму за други разред основне школе.

А у другом делу коментара сам ти објашњавао зашто сам Милошу на оне његове речи

Da li je moguće da su nekada decu indoktrinirali ne lošom književnošću nego direktno, slikom Vođe na zidu?



качио клип са слета и уручивања штафете вољеном Маршалу и причао му о томе да сам ја у читанци на насловним странама поред слике Великог Вође имао слику чак и једног Азема Власија. ( ).

Јесу, тако су нас индоктринирали.

И то не треба прећуткивати колико год неко био ностачгичан за тим временима. (Или можда за сопственом младошћу која је неповратно прошла? )

И тако су нас индоктринирали док се Власи нису досетили колико је то психоделично... Чак и за њихову ионако психоделичну влашку историју.
st.jepan st.jepan 22:48 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

tasadebeli
st.jepan
Nepotrebno je to i obrazlagati.

Није непотребно, Стјепане.

Nepotrebno među nama.
tasadebeli tasadebeli 22:55 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

hoochie coochie man
И после тога је награђен Петницом.


Pre toga, ne posle.



Да, пре... Хтедох да кажем: настављањем руковођења Петницом.

Ма није ни важно... Показао се као последња гњида у време док је био заменик Гашу Кнежевићу.


Nego Taso jel tačno ovo da se u drugom razredu radi ova pesma?



Да ти не дајем линк, ево ти из мог компа:


КЊИЖЕВНОСТ

Лектира

Лирика

Народна песма: Мајка Јова у ружи родила
Народна песма: Смешно чудо
Породичне и шаљиве народне лирске песме - избор
Јован Јовановић Змај: Патак и жабе
Момчило Тешић: Пролећно јутро у шуми
Мира Алечковић: Песма за мамине очи
Бранко Ћопић: Болесник на три спрата
Душан Радовић: Лепо је све што је мало
Стеван Раичковић: Кад почне киша да пада
Драган Лукић: Школа
Мирослав Антић: Тајна
Љубивоје Ршумовић: Једнога дана
Владимир Андрић: Дај ми крила један круг
Добрица Ерић: Чуо сам
Избор из поезије Љубивоја Ршумовића и Добрице Ерића
Избор из Антологије српске поезије за децу (приредио Душан Радовић)

Епика


Народна песма: Марко Краљевић и орао
Народне приповетке: Старо лијино лукавство; Седам прутова
Народна прича: Свети Сава, отац и син
Српске народне бајке - избор
Народне басне: Коњ и магарац; Лисица и гавран
Доситеј Обрадовић: Пас и његова сенка
Десанка Максимовић: Сликарка зима
Гроздана Олујић: Шаренорепа
Бранко Ћопић: Доживљаји мачка Тоше (одломци)
Ханс Кристијан Андерсен: Бајке (избор)
Јакоб и Вилхелм Грим: Три брата
Александар Сергејевич Пушкин: Бајка о рибару и рибици
Лав Н. Толстој: Врабац и ласте
Феликс Салтен: Бамби (одломак)
Избор из народног усменог стваралаштва (шаљиве приче, пословице)
Драма
Гвидо Тартаља: Зна он унапред
Драган Лукић: Стара слика на зиду
Александар Поповић: Два писма
Популарни и информативни текстови
Избор из енциклопедија и часописа за децу


(Завод за унапређивање образовања и васпитања - једна од две постојеће владине ( владине! ) организације, агенције, при Министарству просвете; друга је Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања)


Ма ево ти линк, шта кошта! (ЛИНК ЛИНК ЛИНК)
tasadebeli tasadebeli 22:57 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

st.jepan
tasadebeli
st.jepan
Nepotrebno je to i obrazlagati.

Није непотребно, Стјепане.

Nepotrebno među nama.







(Да, могао сам то да кажем директно и Милошу, а не преко тебе, али он није реаговао ни на први коментар, па ето... Ти си ми био при руци... Наши смо, што би рекао Емси. )
gedza.73 gedza.73 23:03 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

Народна песма: Марко Краљевић и орао

Eto ti ga sad. Na ovu moju šušumigu nije ostavilo posledice, da nije do 'rane?


Marko Kraljević
Vs.


Sučim se deca igraju i šta gledaju, Marko Kraljević je u rangu mrguda Paje Patka.

st.jepan st.jepan 23:07 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

gedza.73
Народна песма: Марко Краљевић и орао

Eto ti ga sad. Na ovu moju šušumigu nije ostavilo posledice, da nije do 'rane?

Moguće. A možda i do pametne (i hrabre) učiteljice?
predatortz predatortz 23:16 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

gedza.73
Народна песма: Марко Краљевић и орао

Eto ti ga sad. Na ovu moju šušumigu nije ostavilo posledice, da nije do 'rane?


Moji bi arlaukali na sav glas, da su to morali napamet učiti.

Nedelja, osam sati, gleda se tv...
Starešina, uplakano: Sutra imam lektiru! Zaboravio sam!
Ja, najsmirenijim glasom: Šta imaš? Pomoći ću ti.
Starešina, već plačnim glasom: Ježevu kućicu! Znaš li ti kolika je to knjiga?!
Ja, smireno: Donesi i nemoj da plačeš. Idemo skupa...
Krećemo:

Jednoga dana,
vidjeli nismo,
Ježić je,
kažu,
dobio pismo.
Medeno pismo,
pričao meca,
stiglo u torbi
poštara zeca.


Pa narednih dva sata, zgode i nezgode.
Kapci mi već na oči padaju, sutra moram rano ustati, putovati, ali prvenac neće pred učiteljicu nespreman. Čvrsta odluka je pala: Lektira noćas mora pasti!

Čita sinac, ja obrazlažem svaku bitnu strofu, pravim paralele, učim ga da se kuća voli, čuva, da je tuđe - tuđe, a svoje - svoje...
Klima starešina glavom, a oči na pola koplja...

Privedosmo kraju, ostade nam još samo zaključak.

Ja: I, kaži ti, sine, tati - šta mi iz ovoga možemo da zaključimo? Šta je najvažnija poruka ove pričice u stihu?

Starešina, ko iz topa: Da je zec bio poštar!

Pogledah ženu i prosiktah: Na tvoje povuk'o, mamu mu jebem! Sad ću da ga pridavim!
gedza.73 gedza.73 23:17 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете

A možda i do pametne (i hrabre) učiteljice?

Jeste. Do četvrtog nastavnica starog kova. A od šestog ubica. Nastavnica na kvadrat.

ogledah ženu i prosiktah: Na tvoje povuk'o, mamu mu jebem! Sad ću da ga pridavim!


mene 'teli da oteraju sa slave u tazbini. Rek'o sam kako bi više voleo da mi dete liči na ujnu nego na ujaka. Ujna kremen kamen a ujka... Ujka je vonabi političar.
predatortz predatortz 23:26 09.05.2016

Re: Док се Власи не досете


mene 'teli da oteraju sa slave u tazbini. Rek'o sam kako bi više voleo da mi dete liči na ujnu nego na ujaka. Ujna kremen kamen a ujka... Ujka je vonabi političar.


Ja se samo plašim da ne povuku na taštu! Čim je naučila da vozi bicikl kako valja, otpedalala iz roditeljskog doma i udala se. Posle završavala škole, da ne bi one bruceloze onomad, bila bi sudija. Ovako, samo Viša upravna.
docsumann docsumann 04:05 10.05.2016

kviško znanje


a je l' znate da se Mirko i Slavko nikad nisu sukobili sa četnicima?

pošto je njihov autor Desimir Žižović Buin i sam bio u četncima do '43.
alselone alselone 21:53 09.05.2016

Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

Trebali bi da promenimo epske pesme, suvise su zastarele. A i spominju Kosovo.
predatortz predatortz 21:55 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

alselone
Trebali bi da promenimo epske pesme, suvise su zastarele. A i spominju Kosovo.


Čudi me da ih tribunal u Hagu nije uzeo kao dokaz da genocidna namera datira nekoliko vekova unazad.
st.jepan st.jepan 22:08 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

alselone
Trebali bi da promenimo epske pesme, suvise su zastarele. A i spominju Kosovo.

Taman posla, dragocene su.
Ne, nego ih treba deci davati kad za njih budu prikladnije, tj. kao ranije, od petog, šestog...
alselone alselone 22:09 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

Čudi me da ih tribunal u Hagu nije uzeo kao dokaz da genocidna namera datira nekoliko vekova unazad.


Realno pitanje.


Moramo napisati jos lepse i starije.
alselone alselone 22:12 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

Ne, nego ih treba deci davati kad za njih budu prikladnije, tj. kao ranije, od petog, šestog...


Meni sve ovo zvuci nemoguce i vidim da i drugi dovode u pitanje verodostojnost. Mada ko zna. Kod nas je skolstvo toliko upropasceno da me nista ne bi cudilo.
predatortz predatortz 22:23 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

alselone
Ne, nego ih treba deci davati kad za njih budu prikladnije, tj. kao ranije, od petog, šestog...


Meni sve ovo zvuci nemoguce i vidim da i drugi dovode u pitanje verodostojnost. Mada ko zna. Kod nas je skolstvo toliko upropasceno da me nista ne bi cudilo.


Aman, ljudi!
Imam decu tog uzrasta. Ni govora nema o učenju ovih pesama. Eno, gore sam plan i program linkovao. Rekoh, usaglašen je sa ovdašnjim, prati se gradivo iz svih predmeta pa i iz srpskog.
Atomski mrav Atomski mrav 23:15 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

Čudi me da ih tribunal u Hagu nije uzeo kao dokaz da genocidna namera datira nekoliko vekova unazad.

Pa zar nije jedna od tužiteljki citirala Njegoša upravo s tom namerom?
tasadebeli tasadebeli 23:21 09.05.2016

Re: Ne, realno, komentari u tekstu su genijaln

Nego Taso jel tačno ovo da se u drugom razredu radi ova pesma?


I da deca moraju da je znaju naizust?



Eto ti ga sad. Na ovu moju šušumigu nije ostavilo posledice, da nije do 'rane?

Moguće. A možda i do pametne (i hrabre) učiteljice?




Ето ти, Предо, одговорили ти Геџа и Стјепан на твоје питање.

Што би рекли ови "стручњаци" из Министарства и оба Завода, ствар је до компетенција учитеља/наставника.



docsumann docsumann 04:18 10.05.2016

Kraljeviću Majko


tasadebeli tasadebeli 06:00 10.05.2016

Re: Kraljeviću Majko

docsumann




Кад већ помену Јевросиму мајку, нагледао сам се тога онолико по школи...

Све неке Јевросиме мајке (и очеви) које би да своју чељад заштите пошто-пото од живота, па им преписују белешке са часова из туђих свезака (зову другу децу из одељења и мољакају за свеске итд. док се чедо игра на компјутеру, буљи у тв и слично ), пишу домаће и писмене задатке, седе са њима и уче од првог основне поваздан уместо само евентуално да их преслишавају када дете само научи шта треба, узимају приватне часове, а дете још није мрднуло од слова Г у првом основне...

После се то настави, па тако имам пацијенте (такве не зовем ученици, ђаци, него пацијенти) којима мајке после хватају белешке и кад крену на факултет.

Ето баш ономад један такав који сада има 28 година (био сам му разредни) није се оженио јер је морао пре тога да пита Јевросиму мајку за дозволу, па се мајка није сложила да постане свекрва.

И то нема везе ни са степениом образовања родитеља (конкретно, ова горе поменута Јевросима мајка је доктор физике, ради у Винчи) или интелигенцијом, нити са "преоптерећеним школским програмима" што се често наводи као разлог таквог гајења одраслих емоционалних дебила, него са модерним педагошким схватањем да сва деца морају да бриљирају у свему и да им се аплаудира за све што ураде, па ма како то било глупо и без мозга.

И то по сваку цену.

И као да не постоје друге оцене у школи осим петице. Сви морају да буду одлични ученици и свима баш мора школа да иде од руке...

Свака моја прича са таквим родитељима је узалудна. Климају главом, "у праву сте, разредни", оду кући и наставе по старом.

Једино се ту питам, гледајући те мале мученике који на тај начин расту у несрећне и незадовољне одрасле људе, чија се то амбиције задовољавају?

Детета или родитеља?

То ти је посебан проблем васпитавања деце данас, па посредно и образовања јер та два иду руку под руку нераздвојно.
milisav68 milisav68 06:32 10.05.2016

Re: Kraljeviću Majko

tasadebeli
После се то настави, па тако имам пацијенте (такве не зовем ученици, ђаци, него пацијенти) којима мајке после хватају белешке и кад крену на факултет.

Ima jedan takav kod nas (sad je neko mudo u opštini, navodno je završio prava, zovu ga Bizon) - majka mu je plaćala nekoga, da mu čita gradivo za ispite.
bocvena bocvena 08:44 10.05.2016

ne otvarati udžbenike

svoje dece bez preke potrebe!

zašto su izabrali baš ovu pesmu? pa kratka je, nema ni puno "anarhizama" što reče moja ćerka, ima dva glavna junaka i u njoj je marko car jer pomaže životinjama. doslovno je tako obrađuju. eto ekologije:)

ako treba i srpstvo i identitet - kroz orliće marko štiti i sirotinju raju, a ustaće ona opet i posle izgubljene bitke.

za napredne kursiste može i priča o marku vazalu i stvaranju mita.

a za male čitače početnike nema bolje vežbe za čitanje od ijekavice i leksike koju ne razumeju sasvim. mora da se pročita svako slovo i artikuliše svaki glas. a negde da se izostavi i uhvati ritam deseterca.

nije lako? njao.

maternji jezik i književnost nije zajebancija. i kulturna istorija ne može da se tumači, prepravlja i instrumentalizuje, ni u nacionalističke ni u "evropske" vrednosti, sa sve spočitavanjem nepismenosti narodnim pevačima kao lošim uzorima?! a ni prenošenje znanja nije zajebancija. ljudi završavaju škole za to, uče metodike, pedagogije, psihologije...

i sad to može (i mora?) da radi svaki roditelj, al' mu teško! uprostite programe i zahteve:))))

jedino što sam uvek protiv učenja pesama napamet u celini, u kratkom roku. mrzela kao đak, nikad primenjivala na učenike. u osnovnoj školi đene, đene, tu je više u f-ji uvežbavanja čitanja i bogaćenja rečnika...

predatortz predatortz 09:09 10.05.2016

Re: ne otvarati udžbenike

bocvena


gedza.73 gedza.73 09:11 10.05.2016

Re: ne otvarati udžbenike

a za male čitače početnike nema bolje vežbe za čitanje od ijekavice i leksike koju ne razumeju sasvim. mora da se pročita svako slovo i artikuliše svaki glas. a negde da se izostavi i uhvati ritam deseterca.

Dobra fora.
nije lako? njao.


maternji jezik i književnost nije zajebancija. i kulturna istorija ne može da se tumači, prepravlja i instrumentalizuje, ni u nacionalističke ni u "evropske" vrednosti, sa sve spočitavanjem nepismenosti narodnim pevačima kao lošim uzorima?!


Većina roditelja gleda da tetoše decu do tridesete godine. Kad je naša zamlata bila mala, negde u prvim raredima, objašnjavao sam mu školu kao da ulazi u mračnu sobu gde se ništa ne vidi. Škola ti je svetlo koja ti obasjava police, rafove, uglove. Sve što više vidiš, više znaš, nešto ti se svidi, nešto ne.

Skoro mu ponovio priču sa dodatkom 'ese sećaš?'
Do sad je bilo da zakačiš neko opšte obrazovanje a odsad guraš za sebe, vataj lampu i sijaj kud misliš da treba.
bocvena bocvena 09:49 10.05.2016

Re: ne otvarati udžbenike

baš si ovo poslednje lepo rekao.

bozli bozli 09:11 10.05.2016

To je tek pocetak

Komentar majke moje drugarice, dok je preslišavala svog unuka:
„Pa ovo smo i mi sve učili kad sam ja išla u školu. Ništa se nije promenilo.“
Ja mislim da je to u stvari najveći problem našeg školstva. Ništa se nije promenilo. Decenijama. I mi smo (sigurno) učili pesmu o Marku Kraljeviću. I (hvala Bogu!) brzo je zaboravili. Kao što smo uradili DELETE funkciju sa svim nepotrebnim podacima kojima su nas filovali tokom školovanja. Seća li se neko podele žaba iz biologije? I latinske nazive istih?
Savet: Opusti se. Ček da vidiš lepote nastavnog programa trećeg i četvrtog razreda! I da shvatiš kakav polusvet uči našu decu (učiteljica mog najstarijeg deteta ne zna da zaokružuje brojeve).

p.s. Kad je moje dete čitalo „Zidanje Skadra“, pa došlo do stiha „Ode svaki s ljubom u ložnicu“, pomislilo da su braća odvela osobe koje se zovu Ljuba u kotlarnicu.
gedza.73 gedza.73 09:13 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Bozli, ne postoje nepotrebna znanja.
Seća li se neko podele žaba iz biologije? I latinske nazive istih?

Biolog se sigurno seća, kao što se električar seća omovog zakona, a doktor latinskog

Kad bi mi znali u obdaništu čime ćemo da se bavimo sigurno pilot ne bi učio podelu uglja.
milisav68 milisav68 09:33 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

bozli
Seća li se neko podele žaba iz biologije?

A podela pečurki?
predatortz predatortz 09:34 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

p.s. Kad je moje dete čitalo „Zidanje Skadra“, pa došlo do stiha „Ode svaki s ljubom u ložnicu“, pomislilo da su braća odvela osobe koje se zovu Ljuba u kotlarnicu.


Znači, Englezi treba da prestanu da čitaju Šekspira?
bozli bozli 13:11 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

gedza.73
Bozli, ne postoje nepotrebna znanja.
Seća li se neko podele žaba iz biologije? I latinske nazive istih?

Biolog se sigurno seća, kao što se električar seća omovog zakona, a doktor latinskog

Kad bi mi znali u obdaništu čime ćemo da se bavimo sigurno pilot ne bi učio podelu uglja.


Mislim da se nismo baš najbolje razumeli. Možda je to moj problem. Previše reči mi u glavi, a pokušavam da budem što kraća.
Naravno da će biolog znati podelu žaba (i njihove latinske nazive). Ali će to naučiti na fakultetu. Omov zakon je već pitanje osnovnog obrazovanja.

Jednostavno, određene oblasti (i količina informacija iz istih) moraju biti prilagođeni uzrastu. A mislim da to kod nas u školstvu nije slučaj.
p.s. Neko u obdaništu uči podelu uglja?
bozli bozli 13:18 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

predatortz
p.s. Kad je moje dete čitalo „Zidanje Skadra“, pa došlo do stiha „Ode svaki s ljubom u ložnicu“, pomislilo da su braća odvela osobe koje se zovu Ljuba u kotlarnicu.


Znači, Englezi treba da prestanu da čitaju Šekspira?


Iju, daleko bilo!
Smatram da je izuzetno važno i da se pročita i "Zidanje Skadra" i "Ženidba kralja Vukašina" i... Samo mislim da je pogrešan način na koji se obrađuju ta dela. Po principu: Evo vam, dragi đaci, pročitajte i analizirajte delo. Treba li ja da sedim i "prevodim" detetu arhaizme? Ili bi to možda trebali da rade nastavnici?
predatortz predatortz 13:25 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

bozli
predatortz
p.s. Kad je moje dete čitalo „Zidanje Skadra“, pa došlo do stiha „Ode svaki s ljubom u ložnicu“, pomislilo da su braća odvela osobe koje se zovu Ljuba u kotlarnicu.


Znači, Englezi treba da prestanu da čitaju Šekspira?


Iju, daleko bilo!
Smatram da je izuzetno važno i da se pročita i "Zidanje Skadra" i "Ženidba kralja Vukašina" i... Samo mislim da je pogrešan način na koji se obrađuju ta dela. Po principu: Evo vam, dragi đaci, pročitajte i analizirajte delo. Treba li ja da sedim i "prevodim" detetu arhaizme? Ili bi to možda trebali da rade nastavnici?



Meni je cela ta koncepcija sa 'analizirajte delo' prilično stupidna. Ok da se klinci ograniče na neki lični utisak, da kažu kako su 'doživeli' neku knjigu, ali da budući auto-lakirer analizira Dostojevskog... Ne samo auto-lakirer, bilo ko ko nije završio svetsku književnost i specijalizovao se za taj period i Dostojevskog ponaosob.
bozli bozli 14:30 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

milisav68
bozli
Seća li se neko podele žaba iz biologije?

A podela pečurki?


Džaba! Podela pečuraka odavno izbrisana i iz recycle bin-a mog mozga.
S druge strane, žabe (i po neka papratnjača) su mi ostale kao večna rak-rana.
mirelarado mirelarado 14:54 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

predatortz
p.s. Kad je moje dete čitalo „Zidanje Skadra“, pa došlo do stiha „Ode svaki s ljubom u ložnicu“, pomislilo da su braća odvela osobe koje se zovu Ljuba u kotlarnicu.


Znači, Englezi treba da prestanu da čitaju Šekspira?


Па наааравно. Ионако га већ читају у преводу на њима кол'ко - тол'ко разумљив енглески... И Италијанчићи се исто тако злопате с Дантеом, нарочито с Паклом, а забринути родитељи, Свете Великомученице Мајке поготово, теже да се то избаци из програма. Јбг, дечица се тако лепо забављају снимајући вршњачко малтретирање и качећи га по друштвеним мрежама... док муке које за казну трпе грешници повређују те танане душице.
Jukie Jukie 14:54 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

bozli

p.s. Neko u obdaništu uči podelu uglja?

Mi smo u četvrtom razredu radili podelu zemljišta (crvenica, crnica, mrtvica itd.) i bila su objašnjenja šta je humus, šta je pesak
(pošto mi je tata doneo i neki starinski? udžbenik tamo su bili čak i eksperimenti sa tim zemljištem, npr. ako sagoriš malo zemlje to što smrdi na zagorelu hranu je humus, pesak se ne rastvara u vodi itd.)
gedza.73 gedza.73 15:25 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

bozli
Mislim da se nismo baš najbolje razumeli. Možda je to moj problem. Previše reči mi u glavi, a pokušavam da budem što kraća.

isti problem, ništa strašno.

Naravno da će biolog znati podelu žaba (i njihove latinske nazive). Ali će to naučiti na fakultetu. Omov zakon je već pitanje osnovnog obrazovanja.

Ne može baš da bupne među žabe prvi put sa dvadeset godina. malo, pomalo se uvodi u taj svet pa sa svakim razredom proširuju znanja.

Jednostavno, određene oblasti (i količina informacija iz istih) moraju biti prilagođeni uzrastu. A mislim da to kod nas u školstvu nije slučaj.

saglasan. ali, ponavljam, neće da škodi.

p.s. Neko u obdaništu uči podelu uglja?


Cop (iz vica 'oooo, Milisave, esi video moje ovceeeee!!!).
Kad bi znali sa pet godina čime ćemo da se bavimo u životu, budućem rudaru bi utrapili pravljenje diorame rudnika, pa u trećem bi raspoređivao ugalj po aktegorijama a u srednjoj bi već bio profi.

pošto to ne znamo mi guramo što više različitih znanja da bi svaki pojedinac imao kakvu-takvu podlogu.

Neko ko se bavi time bi trebao da napravi dobar plan koji bi uravnotežio stručnost i opšte obrazovanje, ja samo lupam ovako zbog ovog blesavog vremena napolju.
milisav68 milisav68 15:36 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

bozli
Džaba! Podela pečuraka odavno izbrisana i iz recycle bin-a mog mozga.

Garantujem da nije, sigurno znaš da postoje one jestive, i one koje se jedu samo jednom u životu.

Takođe znaš da postoje i otrovne žabe, ali da one ne žive u našim krajevima.
alselone alselone 16:10 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Јбг, дечица се тако лепо забављају снимајући вршњачко малтретирање и качећи га по друштвеним мрежама... док муке које за казну трпе грешници повређују те танане душице.


Реално, то су огромни проблеми. А погледај нас, неписмени народни приповедачи и Косово, поново то Косово у епским песмама. Случајно? I don't think so.
gedza.73 gedza.73 16:21 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

А погледај нас, неписмени народни приповедачи и Косово, поново то Косово у епским песмама.

Aha, kad bi to bilo tako benigno. A sutra kad počnu da razvlače žene konjma o repove ili da se makljaju topuzima? Kad se oleše od vina pa voze konje pijani?
Biće posle ' a lepo sam vam rek'o da izbacite nasilju sklon deseterac'



alselone alselone 16:25 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

A sutra kad počnu da razvlače žene konjma o repove ili da se makljaju topuzima? Kad se oleše od vina pa voze konje pijani?


Tako je bre! Pa svi znaju da se od citanja narodnih pesama u kojima se spominje Kosovo postaje cetnik i nacionalista kao sto se od gledanja pedera na ulici postaje gej. To su elementarne stvari.
bocvena bocvena 16:31 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

mene, kao feministkinju, ipak najviše muči neravnopravnost žena u narodnoj poeziji. pa je l' smo se za to borile?
mirelarado mirelarado 16:39 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

bocvena
mene, kao feministkinju, ipak najviše muči neravnopravnost žena u narodnoj poeziji. pa je l' smo se za to borile?


Вала баш! Деца само Бановић Страхињу да уче! Ту је јунак џентлмен и официр био и љуби опростио, а не онај чича Југ Богдан што је Јевросими натоварио девет синова на врат, а после их одвео да изгину у том непомен-Косовском боју...
alselone alselone 16:40 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

mene, kao feministkinju, ipak najviše muči neravnopravnost žena u narodnoj poeziji. pa je l' smo se za to borile?


Odlicno primeceno. Mene, posto sam sovinista koji voli epske pesme, taj momenat cak i radjue. Ali ono sto meni najvise smesta, sortitano po intenzitetu je:

- nominativ "orle". Mislim stvarno?! Dokle?
- с крил'ма. Gotovo, propast. Ministarstvo duradi nesto.
- Markovo pametovanje.
- Krv. U danasnje vreme cipkanih nadsuknji za devojcice i edukativnih igrica za decake spomenuti krv. Ju, ju, ju.
gedza.73 gedza.73 16:42 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

mene, kao feministkinju, ipak najviše muči neravnopravnost žena u narodnoj poeziji. pa je l' smo se za to borile?

Jes', čim vam neko dirne Banović Strahinju promptno vadite batine.
Te velika ljubav, te oproštaj, te kakav dasa...
Dosta vam je i ta jedna

edit
evo Milerado
Ту је јунак џентлмен и официр био и љуби опростио
š'a sam rek'o?
alselone alselone 16:42 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Косовском боју...


Nemojte ljudi ko boga vas molim vise.
mirelarado mirelarado 16:49 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

alselone
Косовском боју...


Nemojte ljudi ko boga vas molim vise.


Катастрофа! И та хронолошка подела епских песама на она три циклуса (не смем да кажем која) да се избаци као увреда за савремени, електронски потковани нараштај...
alselone alselone 16:53 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Катастрофа! И та хронолошка подела епских песама на она три циклуса (не смем да кажем која) да се избаци као увреда за савремени, електронски потковани нараштај...


Millennials pate zbog toga, to je jasno kao dan.

Ali ajde, taj sto je napisao ocevidno je bio nepismen, nacionalista i glup. Logicno posto je verovatno sa Kosova. Ali, kako ministarstvo to pusta!? Gde su radne grupe koje ce to izbaciti iz plana i programa, sto bih ja najvise voleo, ili makar izmeniti i prilagoditi (krenuti od pravilnih nominativa).
angie01 angie01 17:03 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Krv. U danasnje vreme cipkanih nadsuknji za devojcice i edukativnih igrica za decake spomenuti krv. Ju, ju, ju.


a sto volim kad ironistes ovako,...tebe cekam samo da ti podmladak krene u skolu, pa ces onda videti kako razume sa 8 godina sve o cemu pricamo,....nek stave te cikluse u 7, 8, razred, sta je tu problem?

a i, da se ne foliramo- apsolutno nikog ne znam da je te cikluse voleo, kada je u skolu isao- doduse, mislim da su se u moje vreme ove pesme ucile kasnije-recimo u 6.,... jer su analize bile dosadne , a sadrzaj nama ne bas blizak, na taj nacin, gde ti jos moras da savladas sve te reci, formu, bla bla, pa u beskonacnost, sa sve bubanjem napamet,

razumevanje i shvatanje pravog znacaja te poezije dolazi sa sazrevanjem.


i kao napomena-...kad je Lepi Gaga ujahao na konju, a u sred platna u bionji, padose sve vrline Strahinjica bana nicice u kompletu.
alselone alselone 17:08 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

a i, da se ne foliramo- apsolutno nikog ne znam da je te cikluse voleo, kada je u skolu isao


ma da, ja sam potpuno za to da deca sama napisu program.
predatortz predatortz 17:09 10.05.2016

Re: To je tek pocetak


ma da, ja sam potpuno za to da deca sama napisu program.


A što da pišu? Sve ima na netu!
alselone alselone 17:14 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

A što da pišu? Sve ima na netu!


Odlicno primeceno kolega zatucani cetnik.
angie01 angie01 17:15 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

ma da, ja sam potpuno za to da deca sama napisu program.


u odnosu na to ko i kako pise, mzda bi i bilo bolje


al ne rce mi- sto je problem, da nesto tako evidentno tesko za njih u 2., uce recimo kasnije, kada ce i bolje razumeti, a samim tim i nauciti, usvojiti, nemj it....ako nije samo ideja da bude u programu?
predatortz predatortz 17:17 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

alselone
A što da pišu? Sve ima na netu!


Odlicno primeceno kolega zatucani cetnik.


Ne spominji to! Sad će partijci da me jure i na ovom blogu.
Opet mi dosadno, pa ih zajebavam kod Filipa.
mirelarado mirelarado 17:18 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

apsolutno nikog ne znam da je te cikluse voleo, kada je u skolu isao


Знаш мене. :) Ја сам их волела и пре школе, читала ми бака.
alselone alselone 17:21 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

al ne rce mi- sto je problem, da nesto tako evidentno tesko za njih u 2., uce recimo kasnije, kada ce i bolje razumeti, a samim tim i nauciti, usvojiti, nemj it....ako nije samo ideja da bude u programu?


nije problem, taj deo problematike mi ne smeta, da se pomeri za kasnije.
angie01 angie01 17:24 10.05.2016

Re: To je tek pocetak


nije problem, taj deo problematike mi ne smeta, da se pomeri za kasnije.


pa, ja SAMO TO kazem!
angie01 angie01 17:26 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Ја сам их волела и пре школе



pa, dobro, svako ima neke svoje mracne tajne:)
predatortz predatortz 17:28 10.05.2016

Re: To je tek pocetak


nije problem, taj deo problematike mi ne smeta, da se pomeri za kasnije.


Pošto su mi klinci u tom uzrastu, mogu da potvrim da je stvarno prerano za njihovu dob. Tamo negde - sedmi, osmi... U drugom znatan broj dece još ni tečno čitanje nije usvojio kako treba.
mirelarado mirelarado 17:28 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

angie01

nije problem, taj deo problematike mi ne smeta, da se pomeri za kasnije.


pa, ja SAMO TO kazem!


То и треба да се помери за касније. Милошев текст, ипак, врви од паушалне осуде народног стваралаштва: ружно, ретроградно, националистичко, итд...
alselone alselone 17:30 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Onda smo se dogovorili. Prebacujemo pesmu za sedmi razred, taman ima vremena da se srede padezi i izbaci albanska teritorija koja samo budi nacionalisticke porive omladine.
alselone alselone 17:44 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Opet mi dosadno, pa ih zajebavam kod Filipa.


To orle!
tasadebeli tasadebeli 21:46 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

alselone
Косовском боју...


Nemojte ljudi ko boga vas molim vise.



Још као средњошколац читао сам један стрип о Краљевићу Марку... Марко кроз цео стрип путује, кренуо је у бој.

После опраштања од Јевросиме мајке, много рујног вина по механама, младих крчмарица, затим кавгаџијања са разноразнима и витлања буздованом на све четири стране света и слично, последњи кадар стрипа изгледа овако:

Марко са буздованом на Шарцу отпозади, полулево, екстеријер што би рекли. У даљини, испред Марка види се печурка експлозије атомске бомбе. А Марко у облачићу каже:

"Куку мене, до бога милога, касно Марко на Косово стиже!"


tasadebeli tasadebeli 22:43 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

angie01


nek stave te cikluse u 7, 8, razred



Инсајдерска информација!

Има томе већ неколико година (можда Боцвена зна колико?) како се те песме више не деле на циклусе, како смо ми то учили, него на тематске кругове. (Небитно, само је другачија терминологија, подела је иста.)

А та подела на тематске кругове изгледа овако (у заградама су наслови предвиђени за рад на часу по програмима 5-8 разред):

1. Песме о Немањићима и Мрњавчевићима - 5. разред (Женидба Душанова, Зидање Скадра, Женидба краља Вукашина, Урош и Мрњавчевићи; и Свети Саво због школске славе);

2. Песме о Косовском боју - 6. разред (Кнежева вечера, Цар Лазар и царица Милица, Смрт мајке Југовића, Косовка девојка);

3. Песме о Марку Краљевићу - 6. разред (Марко Краљевић укида свадбарину, Марко пије уз Рамазан вино, Марко Краљевић и Муса Кесеџија, Смрт Марка Краљевића);

4. Покосовски тематски круг - 7. разред (Смрт војводе Пријезде, Диоба Јакшића, Болани Дојчин, Змајогњени Вук и Порча од Авале);

5. Песме о хајдуцима и ускоцима - 7. разред (Старина Новак и кнез Богосав, Мали Радојица, Стари Вујадин, Иво Сенковић и ага од Рибника, Ропство Јанковић Стојана);

6. Песме о ослобођењу Србије и Црне Горе - 8. разред (Почетак буне на дахије, Бој на Мишару, Три сужња, Пипери и Тахир паша; некада се, док се радио Мажуранићев спев Смрт Смаил-аге Ченгића, радила и истоимена народна епска песма због упоређивања народне и ауторске књижевности, али су по новим програмима оба та дела избачена из наставе)<

7. Народне епско-лирске песме (баладе) - 8. разред (Женидба Милића барјактара, Хасанагиница, Предраг и Ненад, Смрт Омера и Мериме).







Испада да је, по овоме што смо овде причали у коментарима око узраста у којем се читају народне песме, најпроблематичнији пети разред.

Покушавам то да превазиђем тако што деци, петацима, највише од свега наглашавам митолошке елементе у тим песмама. А има их, фала богу онолико: троглави војвода Балачко, крилати коњ Јабучило, вила која чува реку од градитеља, приношење жртве (људске) да би се грађевина одржала (при чему им наглашавам да тај мотив вуче свој корен још из прадавних паганских времена), симболика имена (Раде неимар, близанци Стоја и Стојан јер грађевина треба да се одржи) и слично.

И примећујем да клинци онда то тада читају (и схватају) исто као и Хобита или Господара прстенова.

И пије то воду, иде нам на часовима. (ЛИНК)

Уживају у тим фантастичним бићима, борби добра и зла (као у бајкама, зар не?), јунацима без мане и страха.

Тек у каснијем узрасту се долази до слојевитости лика Марка Краљевића, улози жене у очувању породице (па самим тим и народа) после Косовског боја, затим до повезивања и упоређивања историје и уметничког дела итд.

(Обавезно им поменем и борбу за људска права када радимо песму Марко пије уз Рамазан вино.

Ал' беседи Краљевићу Марко:
"Поочиме, султан Сулемане!
"Ако пијем уз рамазан вино,
"Ако пијем, вера ми доноси;
"Ак' нагоним оџе и аџије,
"Не може ми та образ поднети,
"Да ја пијем, они да гледају,
"Нек не иду мени у меану;
"Ако л' носим зелену доламу,
"Млад сам јунак и доликује ми;
"Ако л' пашем сабљу оковану,
"Ја сам сабљу за благо купио;
"Ако играм колом уз кадуне,
"Ја се, царе, нисам оженио,
"И ти с', царе, био неожењен;
)

Од стилских фигура у народној поезији у петом разреду уче само хиперболу, персонификацију и епитет. Лако их уочавају. Тек у каснијим разредима на ред долазе словенска антитеза, градација, метафора, алегорија,...

У млађим разредима се ради ова овде поменута песма, Марко Краљевић и орао и Стари Вујадин.

И, право да вам кажем, ја много већи проблем имам са тим што клинце учитељице при читању песме Стари Вујадин науче да су хајдуци били нека врста српских робинхудова, да су отимали богатима и давали сиромашнима.

Ожвалавих објашњавајући после клинцима да то није истина, да је све то изгледало много другачије, да наши преци нису ишли у хајдуке зато што су то хтели, него их је невоља натерала итд.

Нису, бре, хајдуци постали јунаци народних епских песама јер су отимали од богатих, него су отимали од Турака, сукобљавали се са Турцима, па их је онај неписмени мучени поробљени незаштићени српски сељак који је од оружја имао само дрвене виле, видео као супермене свога доба.

Јебо их тај њихов педагошки факултет који они уче!



tetris tetris 23:03 10.05.2016

Re: To je tek pocetak

Знаш мене. :) Ја сам их волела и пре школе, читала ми бака.


I Branko Ćopić (od 4-og minuta)


Jukie Jukie 10:18 11.05.2016

Re: To je tek pocetak

Pa Robinovi merryman-i i jesu bili hajduci a poterani su u goru od strane tadašnje vlasti koja se isto ponašala kao i Turci (a i vladari su im bili stranci u odnosu na prost narod), i njih je nevolja naterala, ili bar tako kaže legenda, koja je sa ove distance isto toliko istinita kao i legenda o srpskim hajducima (možda su i oni bili dokoni buntovnici kojima je bilo dosadno kao u Nušićevoj varijanti tomsojera, možda su bili samo pljačkaši trgovaca, ne možemo mi to da znamo)
mirelarado mirelarado 10:27 11.05.2016

Re: To je tek pocetak

tetris
Знаш мене. :) Ја сам их волела и пре школе, читала ми бака.


I Branko Ćopić (od 4-og minuta)






Кад смо већ код Бранка, надам се да је његова приповетка Башта сљезове боје и даље у школском програму. Мени једна од најбољих написаних на српском језику.

P.S. На шпици пише: "Уредник програма за децу Душко Радовић". Ех, некад било...

st.jepan st.jepan 13:36 10.05.2016

STRMAŠAC

паде крвца коњу до стрмашца

Strmašca - genitiv od strmašac.
Neobično je važno što pre, dakle još u najranijoj fazi opšteg obrazovanja, približiti deci pojam strmašac.
Džaba ga je u zrelosti googlati, neima ga, osim u ovoj pesmi, niđe.

Da se razumemo, dragoceno je što se ta, po zvuku lepa, i nekad verovatno važna reč, makar u toj pesmi obdržala, ali ne gnječite time osmogodišnjake, ne arčite njihovo vreme, ne prestravljujte ih i ne odvraćajte ih od čitanja u startu - biće u kasnijim razredima prilika za oduševljavanje skrivenim bogatstvom srpskog jezika. A pesama koje bi osmogogodišnjaci mogi da razumeju i nauče bez beslovesnog bubanja, ima onoliko.
Malo promišljenosti i suptilnosti, zaboga!



Jukie Jukie 14:52 10.05.2016

Re: STRMAŠAC

st.jepan
паде крвца коњу до стрмашца

Strmašca - genitiv od strmašac.
Neobično je važno što pre, dakle još u najranijoj fazi opšteg obrazovanja, približiti deci pojam strmašac.
Džaba ga je u zrelosti googlati, neima ga, osim u ovoj pesmi, niđe.

Nešto mi se čini da je strmašac neki bezobrazni deo konja

(I know two things about a horse
and one of them is rather coarse)
bocvena bocvena 16:19 10.05.2016

Re: STRMAŠAC

ne znam da l' je brezobrazno, al' mogu da se kladim da piše u manje poznatim rečima u čitanci, ispod pesme. a nije ni bitno:)

stvarno ne znam kada se dogodio taj prelomni trenutak u kome su pesme sastavljane u narodu, za taj isti nepismeni paorsko-svinjarski narod, toliko providnih metafora da može i čobanče da ih razume, toliko melodičnih i lakih za pamćenje da i slepi guslari mogu da ih reprodukuju, zapisane od samoukog vuka i slavom ovenčane u devetnaestovekovnoj evropi (ne po političkom kontekstu svoga vremena nego po lepoti i univerzalnim motivima i moralnim dilemama), u staroj jugoslaviji učene još pre nego nogom kročiš u školski sistem, onako iz zadovoljstva i uz logorsku vatru i prase na ražnju ...kako su one sada postale nesavladivo gradivo za naše "digitalno urođene" osnovce, ma šta osnovce, na fakultetu da se izučavaju? kao beovulf.

o, zaboga!

nek u osnovnoj nauče 20 stalnih epiteta, 20 turcizama, 20 arhaizama, 2 slovenske antiteze i 5 metafora i alegorija, uvide osnovu savremenog jezika, uoče deseterac...eto osnove za srednju školu i njegoša, andrića i dr. ne mogu se preskakati stepenice, ni u jeziku, ni u književnosti ni u vaspitanju. ako na primeru narodnih pesama ne uoče kako je stvaran mit o marku kraljeviću neće im biti jasna pripovetka "kraljević marko po drugi put medju srbima" u srednjoj školi, a kad se dokopaju glasačkog prava neće im ništa biti jasno:)

ako insistiramo da je rano učenje stranih jezika najdelotvornije i najlakše ide (i to baš leksika), pa, majku mu, valjda prvo treba da nauče svoj jezik (pa i arhaični) i svoju kulturnu istoriju.

bar u državnim školama. ko želi, uvek može da upiše svoje dete u privatnu, kao i englesku, američku, francusku, rusku ili nemačku školu.



Atomski mrav Atomski mrav 16:22 10.05.2016

Re: STRMAŠAC

st.jepan st.jepan 17:41 10.05.2016

Re: STRMAŠAC

bocvena
ne mogu se preskakati stepenice, ni u jeziku, ni u književnosti ni u vaspitanju.

Ne mogu.
To je suština mog komentara.
apostata apostata 20:28 10.05.2016

Re: STRMAŠAC

bocvena


(...)


Kapa dole.
tasadebeli tasadebeli 21:38 10.05.2016

Re: STRMAŠAC

bocvena

nek u osnovnoj nauče 20 stalnih epiteta, 20 turcizama, 20 arhaizama, 2 slovenske antiteze i 5 metafora i alegorija, uvide osnovu savremenog jezika, uoče deseterac...eto osnove za srednju školu i njegoša, andrića i dr. ne mogu se preskakati stepenice, ni u jeziku, ni u književnosti ni u vaspitanju. ako na primeru narodnih pesama ne uoče kako je stvaran mit o marku kraljeviću neće im biti jasna pripovetka "kraljević marko po drugi put medju srbima" u srednjoj školi, a kad se dokopaju glasačkog prava neće im ništa biti jasno:)






Како ће у трећем разреду средње школе разумети онај део "На Дрини ћуприја" који приповеда о томе како су кулучари преко ноћи рушили оно што су преко дана као градитељи моста сами и сазидали ако пре тога нису читали "Зидање Скадра"?
predatortz predatortz 17:33 10.05.2016

aj' nauči ovo, majčin sine!

Ovo moj stariji sin mora da zna za ocenu iz Vjeronauke, koja je za razliku od Srbije u RS obavezan predmet, ocenjuje se brojčano i ulazi u prosek. Za pet ne sme da senapravi ni jedna greška. Lekcija je za 4. razred OŠ (3. po programu Srbije).


СИМБОЛ ВЕРЕ

Верујем у једног Бога, Оца, Сведржитеља, Творца неба и земље и свега видљивог и невидљивог.
И у једног Господа Исуса Христа, Сина Божјег, Јединородног, од Оца рођеног пре свих векова; Светлост од Светлости, Бога истинитог од Бога истинитог, рођеног, не створеног, једносушног са Оцем, кроз кога је све постало;
Који је ради нас људи и нашега спасења сишао с небеса, и оваплотио се од Духа Светога и Марије Дјеве и постао човек;
И Који је распет за нас у време Понтија Пилата, и страдао и погребен;
И Који је васкрсао у трећи дан по Писму;
И Који се узнео на небеса и седи с десне стране Оца;
И Који ће опет доћи са славом, да суди живима и мртвима, његовом Царству неће бити краја.
И у Духа Светог, Господа, животворног, Који од Оца исходи, Који се са Оцем и Сином заједно поштује и заједно слави, Који је говорио кроз пророке.
У једну, свету, саборну и апостолску Цркву.
Исповедам једно крштење за опроштење грехова.
Чекам васкрсење мртвих.
И живот будућег века. Амин.


Preteraše ga!
gedza.73 gedza.73 19:29 10.05.2016

Re: aj' nauči ovo, majčin sine!

Ovo si namerno postavio da nerviraš Miloša?
predatortz predatortz 19:35 10.05.2016

Re: aj' nauči ovo, majčin sine!

gedza.73
Ovo si namerno postavio da nerviraš Miloša?


Malo.

Ali, mene je ovo stvarno iznerviralo. Dete uči, lomi jezik, trudi se... Ajde probaj da zapamtiš od reči do reči. Nema šanse!
tasadebeli tasadebeli 21:32 10.05.2016

Re: aj' nauči ovo, majčin sine!

predatortz
gedza.73
Ovo si namerno postavio da nerviraš Miloša?


Malo.

Ali, mene je ovo stvarno iznerviralo. Dete uči, lomi jezik, trudi se... Ajde probaj da zapamtiš od reči do reči. Nema šanse!



Оче наш и некако, али Симбол вере... Претераше га!

Да не испадне то на крају као и са оном насилном екавицом у Српској киада су на телевизији говорили: Хан Песак, Седињене Америчке Државе и слично?

На последњој екскурзији возио нас човек од око 40-45 година... И, наравно, причали смо о деци и васпитавању јер о чему људи обавезно потегну да разговарају са школским наставницима него о деци.

И каже наш возач у једном моменту:"Ко не зна да каже добар дан и Оче наш, тај не треба ни да живи с људима."

Кратка метафора у којој је речено све о васпитавању деце, зар не?
predatortz predatortz 21:41 10.05.2016

Re: aj' nauči ovo, majčin sine!


Да не испадне то на крају као и са оном насилном екавицом у Српској киада су на телевизији говорили: Хан Песак, Седињене Америчке Државе и слично?


Uh, to je baš bilo mučno za slušanje.
apacherosepeacock apacherosepeacock 17:32 11.05.2016

Komsije: Usvajanje Croatia za dom spremni

Zagreb -- Lektira za šesti razred učenika u Hrvatskoj sadrži promovisanje ustaštva i rečenice poput „Mi smo spremni, poglavniče“, piše portal „Indeks“.

http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2016&mm=05&dd=11&nav_category=167&nav_id=1130081]

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana