Dame i gospodo! Dok vi živite, naša javna preduzeća rade. Znate i sami da tu u pitanju firme koje (makar dobrim delom) mi finansiramo. Pošto su firme, javna preduzeća imaju sve potrebne atribute poslovanja. Recimo, misiju i viziju. Ako nemaju misiju i viziju, imaju istorijat. Gde nema istorijata, tu su makar ciljevi. A gde nema ni misije, ni vizije, ni istorijata, ni ciljeva, tu je JP Javna skloništa Srbije. Ali, ne, nismo danas ovde ni zbog misija ni vizija ni ciljeva ni istorijata ni skloništa. Danas nas interesuju logoi javnih preduzeća ove naše, ili čija li je već, despotije.
Teorija logoa je verovatno komplikovana u vražju mater, to će znati grafički dizajneri i slični, a ja se u te stvari ne razumem nikako. Mene ovde interesuje da pogledamo nekoliko logoa i damo nestručno mišljenje o njihovom kvalitetu. Pošto se ne radi o ozbiljnoj analizi, idemo prirodnim, opadajućim redom.
Pogledajmo pre svega inkrimisana Javna skloništa Srbije:
Mora se reći: sa stanovišta ideje, logo je odličan! Prvo slovo je stilizovano da pruži utočište, ušuška čoveka, omogući prostor za čuvanje kupusa, spasi ga kada ne zna gde da ostavi stari kauč. Najveća zamerka je što slovo S nije iskorišćeno da se negde pogodno dodaju i slova "rbije". Odličan posao, četiri zvezdice.
Idemo dalje, u pitanju je iskusno beogradsko javno preduzeće Javno Osvetljenje:
Dooobro jest, imamo sijalicu i savremeni sistem udri liniju i napiši ko si. Pouzdano rešenje, kome se mora zameriti nekreativnost, sličnost sijalice sa bravom, kao i propuštena mogućnost da umesto linije bude nacrtana bandera. Ipak, tri zvezdice ne ginu.
I sledeći kandidat nam stiže iz naponskog sveta, dobra stara Elektroprivreda Srbije:
Stvar je kod EPS-a uvek bila pomalo nadrealna, pre svega zbog računa koji, da bi se razumeo, sa svakom novom iteracijom zahteva sve veći stepen obrazovanja. Logo nastavlja tu mističnost našeg glavnog proizvođača eletrične energije: imamo nekakav vrtlog u koji snažno upada stilizovana crvena... strela? Munja? Penis? Pa daaaa, vrtlog & penis, šta bi to moglo biti? Sve u svemu, tri zvezdice za EPS, seksa radi.
Takmičenje se zahuktava, sledeće na redu je javno preduzeće Putevi Srbije:
Au, ovo je duboko. Tu je put sa mogućnošću preticanja, a po sred puta je rampa, stilizovana u obliku inicijala СП. Dakle, tu je put kojim je zabranjeno ići, ali je moguće preticati. Duboko, preduboko. Dve zvezdice.
Na redu je naša omiljeno Друштво за управљање јавном железничком инфраструктуром "ИНФРАСТРУКТУРА ЖЕЛЕЗНИЦЕ СРБИЈЕ", акционарско друштво:
Ovde imamo prugu u bojama zastave... neka bude... pa onda se pruga preliva u delfina... molim? Šta? Da li je ovo logo za Srbija vode? Nije. U pitanju je stilizovani voz. Majko mila, jedna zvezdica.
I tako, kao i obično, kada treba tražiti amaterizam, Železnica pobeđuje. Šta, nije gotovo, imamo još jednog kandidata? Može, hajde, puštaj. U pitanju je Предузеће за организовање послова заштите, одржавања и изградње путева "СРБИЈАПУТ" , отворено акционарско друштво , које у свом пословању користи скраћени назив "СРБИЈАПУТ" а.д. ,Београд:
Kakva agonija. Ova šara (zapravo šare!) garantovano postoji u Photoshopu. I šta to znači, održavamo karldrme? A ova linija oko kaldrmisanog auto-puta, to je... stilizovana državna granica? Za svaki slučaj font je pravoslavni. E ako vas font ne izvadi nšta neće. Nula zvezdica. Molim da kolega Freedom of Information proveri da li je, kada je i koliko je neko uzeo parica za ovu opštenarodnu katastrofu.
Konačno, da zaključimo: naša javna preduzeća na različite načine shvataju svoj posao i prezentuju ga kroz grafički prikaz firme. U tom smislu Putevi Srbije blistaju - oni žele da svi putevi budu zatvoreni, dok najniže padaju Železnica i Javno osvetljenje, jer njihovi logoi implicira da su im potrošači (sijalice i vozovi) važni, što je svakako netačno: potrošači su uvek leva smetala, bili oni otpornici u kolu ili studenti na fakultetu. A Skloništa i Srbijaput... da, oni su moji heroji. Briga njih.