Ljubav| Planeta| Religija| Satira| Sex

REZULTATI: ko koliko i najbolji prognozer(i)

krkar RSS / 24.04.2016. u 16:38


b16.png

Da vidimo šta smo imali, ko je kako prognozirao, čija majka crnu vunu prede: Prognoziralo je 27 blogera. Koliko ljudi - toliko i prognoza. Rasponi su veliki:

SNS prognoziran u rasponu od 82 do 145; SPS 21...64; DS 15...41. Ove 3 su jedine koje po svih 27 prognoza ulaze u Skupštinu. Samo kod jednog blogera-prognozera Šešelj NE ulazi a kod dvojice Dveri-DSS. Dok ulazak Borku predviđaju samo 2 blogera (Ribozom i Chitach - pitaćemo ih javno KAKO su mislili da Borko može da uđe? Mogu ih izvaditi samo namere da se nabace Ani99).

A kad Radule pobedi - što je, je l' te, 100% sigurno, eto nekoliko blogova o tome a i FB i Twitter još jutros potvrdili, ovih 16 blogoprognozera koji su tvrdili da neće ni duđe da se javno strelja zbog malodušnosti i širenja defetizma. Filip će posle da se samospali na njihovoj masovnoj grobnici.

Originalni Excel fajl sa prognozama je OVDE (LINK). Ko želi može se igrati i raditi statistike razne, dobrodošao. Možete postavljati i grafike, pite i šta god vas volja.

Blog na kojem se prognoziralo, ako nekome treba iz bilo kog razloga, je OVDE (LINK).

Rezultati izbora 2014. su OVDE (LINK).

Ostaje pitanje GDE pratiti rezultate. Ima nekoliko mogućnosti:

Ovog puta CESID ne organizuje uobičajeni samostalni monitoring nego će biti u nakakvom zajedničkom projektu sa Al Džazirom, B92, Prvom... (LINK). Izborni program N1 (LINK). I Blic obećava nekakvo praćenje uživo: Blic (LINK).

Mislim da je otprilike to to osim ako se ne uzdate u RIK (LINK) što je po meni vrlo optimistično... i glupo. Ako već hoćete da gledate i opskurne izvore - možete da birate između nekakvog Srboinstituta na kojem je srpski zet, srpski prijatelj, srpski filozof i srpski lopov Danijel Šifer (LINK), nepoznatog portala bez impresuma i adrese koji će sigurno imati pravovremene i verodostojne informacije (LINK)... siguran sam da će se naći još kojekakih medijUMa.

Meščini da bi ovaj Blic mogao biti interesantan uprkos nesuvisloj Olji Bećković koja je potpuno neprimerena za ovakvu vrstu TV programa ali svakako treba držati na oku i B92 i ostalu tevabiju ali paziti i na mlade a neiskazane talente sa N1.

Bilo bi vrlo dobro kada bi neko predložio neku metodologiju kojom bismo mogli da rangiramo 27 blogera-prognozera, da se vidi ko je bio najbolji i najbliži. Pojma nemam šta bi bilo najbolje ali suguran sam da ima neki dobar statističar koji može da smisli neki dobar način. Realno bi bilo očekivati da se stvarni rezultati znaju do ponedeljka u 2000 iako će sigurno biti sitnih poništavanja i ponavljanja ali to, po običaju, teško može uticati na konačan rezultat. Dakle, čekaju se statističari sa predlozima.

Ne znam zašto se baš sad setih da kako se na makedonskom kaže takmičenje: НАТПРЕВАР!



Komentari (966)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

milisav68 milisav68 11:41 25.04.2016

Re: Metod

tadejus
krkar
..


ako zanemarimo borka (zbog djelenja s nulom ne što je borko) apsolutno procentualno odstupanje daje ovakvu rang listu:
milisav 1.51
don't f 1.65
stetoc 1.89
little r 1.93
disident 2.06
vrabac 2.19
mlatisa 2.44
blogov k 2.71
tyson 2.76
sevarlic 2.99
ribozom 3.03
alselo 3.08
zilikaka 3.10
antioxid 3.20
ulicno p 3.39
beobb 3.52
chitach 3.52
krkar 3.69
libkonz 3.74
svarog 3.80
davie 3.83
mili92 3.86
kralj m 4.60
miloje p 5.42
expolic 5.57
tasa 5.63
looping 6.46

Saglasan !
tetris tetris 11:44 25.04.2016

Re: Metod

Na prethodnoj stranici sam priložio tabelu koja rangira po najmanjoj ukupnoj udaljenosti predviđenih rezultata od stvarnih rezultata izbora. minimum RMSE se uglavnom koristi kod ocenjivanja modela koji su građeni na eksperimentalnim rezultatima. Primena je šarolika, od berze do hemijskih eksperimentata.

Ko je bliži plavoj liniji on je pobednik



tadejus tadejus 11:47 25.04.2016

Re: Metod

milisav68

Saglasan !


čekaj, do noći ćemo naći neku formulu da ćeš još ostati na dnu..
šalu na stranu nije baš straightforward..
u principu relativna greška je uvijek mjerodavnija od apsolutne.. ali u ovom slučaju zanemaruje borka (a nije mala stvar predvidjeti da borko ulazi u parlament)..
i pride, greške oko cenzusa su oštrije kažnjene kod relativnog obračuna..
sad koliko je to opravdano..
milisav68 milisav68 11:59 25.04.2016

Re: Metod

tadejus

i pride, greške oko cenzusa su oštrije kažnjene kod relativnog obračuna..
sad koliko je to opravdano..

Pa tako je Krkar insistirao, ne procenti, nego mandati, odnosno ko će sve da uđe u skupštinu.

tadejus tadejus 12:10 25.04.2016

Re: Metod

milisav68

Pa tako ke Krkar insistirao, ne procenti, nego mandati, odnosno ko će sve da uđe u skupštinu.


pa dobro to je ok, ali ako pogledaš tabelu vidiš da ljudi nisu puno mašili kod sns-ovih mandata, onda mašenje kod cenzusa vuče previše težine..
evo i ponderisana rang lista (pola zbir apsolutnih mašenja, pola zbir procentualnih mašenja):
little r 4
vrabac 5.5
alselo 6.5
mlatisa 8
don't f 8.5
milisav 8.5
blogov k 9
tyson 10
chitach 11.5
davie 11.5
stetoc 12.5
zilikaka 12.5
svarog 13.5
disident 15
looping 15
antioxid 15.5
kralj m 15.5
ulicno p 17
sevarlic 18
beobb 18.5
miloje p 18.5
krkar 19
ribozom 19
expolic 19.5
libkonz 21
tasa 22
mili92 23
(ponderisani su rangovi, ne greške)
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:16 25.04.2016

Re: Metod

pa dobro to je ok, ali ako pogledaš tabelu vidiš da ljudi nisu puno mašili kod sns-ovih mandata, onda mašenje kod cenzusa vuče previše težine..



pa to i jeste poenta - kada omašiš za 14 mandata kod SNS-a to je jedno, ali kada promašiš za 14 mandata kod cenzusa - to je 100% greške, pa stoga i mora da vuče adekvatnu težinu. A ti si ga ponderisala baš kao što SNS sabira glasove ;>
tadejus tadejus 12:28 25.04.2016

Re: Metod

Dont Fear The Reaper
pa to i jeste poenta - kada omašiš za 14 mandata kod SNS-a to je jedno, ali kada promašiš za 14 mandata kod cenzusa - to je 100% greške, pa stoga ri mora da vuče adekvatnu težinu. A ti si ga ponderisala baš kao što SNS sabira glasove ;>


pa to je poenta u udžbeniku matiša za 7. razred.. dal se bješe tad radi procentni račun..
u ovom slučaju baš i nije tako..
jer najbolji ispade onaj ko je pravolinijski predvidio svi ulaze, a onaj ko je predvidio da ulaze svi osim jednog bi kažnjen kao da je rekao da sns dobija ispod 25%..
pa ga sad jebati ako su te dve greške jednake težine mada udžbenik za 7. razred kaže da je tako
krkar krkar 12:40 25.04.2016

Re: Metod

ali u ovom slučaju zanemaruje borka (a nije mala stvar predvidjeti da borko ulazi u parlament)..


Ja mislim da ta dva diletanta koji su mogli da predvide da će Borko stvarno da uđe lepo komisijski diskvalifikujemo. I još su dobro prošli što ih nismo linčovali, koga bre oni!

I onda rešen problem Borka i idemo dalje. Matematičite i statističite na miru.

A ako još ja ispadnem najbolji vodim matematičara/ku na piće!
maksa83 maksa83 12:55 25.04.2016

Re: Metod

Na prethodnoj stranici sam priložio tabelu koja rangira po najmanjoj ukupnoj udaljenosti predviđenih rezultata od stvarnih rezultata izbora

Ja stvar sagledao ovako priprosto: svaka predikcija je tačka u n-dimenzionalnom (8 u ovom slučaju) euklidskom prostoru, a greška predikcije je euklidska udaljenost tačke od tačke koju predstavlja RIK rezultat, i dobio sam isti rang:

little r 18
don't f 19
vrabac 19
blogov k 20
milisav 20
mlatisa 21
tyson 21
stetoc 23
alselo 28
antioxid 29
davie 30
ulicno p 31
disident 32
chitach 34
kralj m 36
libkonz 37
svarog 38
zilikaka 38
beobb 39
krkar 43
sevarlic 44
mili92 44
looping 50
miloje p 52
ribozom 57
expolic 58
tasa 66



P.S. Preporučena literatura.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:00 25.04.2016

Re: Metod

pa to je poenta u udžbeniku matiša za 7. razred..


Ne pravi promaju, isključi matlab, uključi mozak.

I da ponovimo - ovo nije Ko će najbliže da dobaci SNS-u, nego ko će da prognozira IZBORE.

A pošto nisi ni učestvovala - ajde lepo, idi lucaj

O&O
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:03 25.04.2016

Re: Metod

a greška predikcije je euklidska udaljenost tačke od tačke koju predstavlja RIK rezultat,


Aha! Dobro, dakle nisam tog Euklida pobrkao kada sam to u startu tako nazvao
maksa83 maksa83 13:08 25.04.2016

Re: Metod

Aha! Dobro, dakle nisam tog Euklida pobrkao kada sam to u startu tako nazvao

Houli triniti brate - Euklid, Tukidid, Hamid...

Sve što je potrebno modernom muškarcu. Ok, i Ojler...
tadejus tadejus 13:15 25.04.2016

Re: Metod

Dont Fear The Reaper
isključi matlab, uključi mozak...


a jel kod tebe uključen? da ne rizikujem..
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 13:15 25.04.2016

Re: Metod

i dobio sam isti rang


pa logično, daće isti rang kada se razlikuju samo u množenju sa konstantom - 1/sqr(N).

u našem slučaju 1/sqr(8)
tasadebeli tasadebeli 14:32 25.04.2016

Re: Metod

tadejus



little r 4
vrabac 5.5
alselo 6.5
mlatisa 8
don't f 8.5
milisav 8.5
blogov k 9
tyson 10
chitach 11.5
davie 11.5
stetoc 12.5
zilikaka 12.5
svarog 13.5
disident 15
looping 15
antioxid 15.5
kralj m 15.5
ulicno p 17
sevarlic 18
beobb 18.5
miloje p 18.5
krkar 19
ribozom 19
expolic 19.5
libkonz 21
tasa 22
mili92 23
(ponderisani su rangovi, ne greške)





maksa83


little r 18
don't f 19
vrabac 19
blogov k 20
milisav 20
mlatisa 21
tyson 21
stetoc 23
alselo 28
antioxid 29
davie 30
ulicno p 31
disident 32
chitach 34
kralj m 36
libkonz 37
svarog 38
zilikaka 38
beobb 39
krkar 43
sevarlic 44
mili92 44
looping 50
miloje p 52
ribozom 57
expolic 58
tasa 66



У, ала ме усрало, што би рекли искусни кладионичари!

А лепо рекох Кркиши да ја нашу политичку сцену видим само уопштено, некако као из дрона, а он запео прогнозирај, па прогнозирај...



StEtOc|nA StEtOc|nA 14:39 25.04.2016

Re: Metod

Pošto sam u jednom trenutku na nekoj od lista bio prvi pa onda treći pa onda kod Makse tek 8, moraću da uložim prigovor RIK-u... ovakvi pritisci posle izbora nisu viđeni još od 90ih.

bando

maksa83 maksa83 15:15 25.04.2016

Re: Metod

Pošto sam u jednom trenutku na nekoj od lista bio prvi pa onda treći pa onda kod Makse tek 8, moraću da uložim prigovor RIK-u... ovakvi pritisci posle izbora nisu viđeni još od 90ih.


U pravu si, oštećen si pošto ja nisam računao procenu izlaznosti (nisam video RIK vrednost u originalnom Krkarovom Exer fajlu pa sam je apstrahovao), a ti si to prilično dobro ubo i onda skačeš na 4. mesto.

Evo korigovano sa procenom izlaznosti:

18 little r
20 milisav
20 vrabac
21 don't f
21 mlatisa
21 tyson
23 blogov k
23 stetoc
29 alselo
29 antioxid
30 davie
32 disident
32 ulicno p
35 chitach
36 kralj m
37 libkonz
39 beobb
39 svarog
40 zilikaka
44 krkar
44 mili92
45 sevarlic
54 looping
54 miloje p
57 ribozom
59 expolic
66 tasa
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 15:29 25.04.2016

Re: Metod

(nisam video RIK vrednost u originalnom Krkarovom Exer fajlu pa sam je apstrahovao), a ti si to prilično dobro ubo i onda skačeš na 4. mesto.

18 little r
20 milisav
20 vrabac
21 don't f
21 mlatisa
21 tyson
23 blogov k
23 stetoc


E, ebo tog koji te je učio brojanju - 1,2,3,8 ;>
tadejus tadejus 16:35 25.04.2016

Re: Metod

Dont Fear The Reaper
E, ebo tog koji te je učio brojanju - 1,2,3,8 ;>


ma pusti, preučio
maksa83 maksa83 16:41 25.04.2016

Re: Metod

E, ebo tog koji te je učio brojanju - 1,2,3,8 ;>

Ne znam šta nije jasno - drugo i treće mesto se deli, pa je štetočina na četvrtom (koje takođe deli).
tadejus tadejus 16:49 25.04.2016

Re: Metod

StEtOc|nA
Pošto sam u jednom trenutku na nekoj od lista bio prvi pa onda treći pa onda kod Makse tek 8, moraću da uložim prigovor RIK-u... ovakvi pritisci posle izbora nisu viđeni još od 90ih. bando


fakat, banda, ali ovom prilikom ja sam nešto uhebala pa si greškom izbio na prvo mjesto a trebao si biti peti:
little r 36.2
vrabac 41.4
milisav 44.1
tyson 44.7
stetoc 47.8
don't f 48.1
mlatisa 48.2
blogov k 52.3
disident 61.4
alselo 64.3
antioxid 71.7
davie 76.1
ulicno p 78.6
libkonz 80.3
sevarlic 88
beobb 88.9
zilikaka 91
mili92 92
svarog 95.2
chitach 95.6
kralj m 96.7
krkar 100
ribozom 106
miloje p 131.8
expolic 141.2
looping 141.7
tasa 151.5

inače razlika ovog i ovih preučenih euklid/pazi imam i grafikon metoda je u tome što oni kvadriraju, sabiraju pa korjenuju umjesto da samo saberu module pa time dodatno kažnjavaju veća odstupanja.. a što nije fer s obzirom da podaci imaju lom zbog cenzusa..
a možda je i fer..
tko to zna..
nego lista za svakog pa svi zadovoljni, osim tase, al taso nemoj ni ti da patiš.. mlađarija uzela na svježinu.. vidjećemo ih kad budu predsjednički.. e tu treba sigurna ruka..
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 16:49 25.04.2016

Re: Metod

maksa83
E, ebo tog koji te je učio brojanju - 1,2,3,8 ;>

Ne znam šta nije jasno - drugo i treće mesto se deli, pa je štetočina na četvrtom (koje takođe deli).


He, he, što reče ona budala - ebo tog koji te je učio brojanju

Ne dele se drugo i treće u tom smislu, nego se dele (*) drugo i treće, pa četvrto, peto i šesto, a onda tek sedmo i osmo.

(*) a da dodaš decimale? ☺
StEtOc|nA StEtOc|nA 17:25 25.04.2016

Re: Metod

maksa83
Pošto sam u jednom trenutku na nekoj od lista bio prvi pa onda treći pa onda kod Makse tek 8, moraću da uložim prigovor RIK-u... ovakvi pritisci posle izbora nisu viđeni još od 90ih.


U pravu si, oštećen si pošto ja nisam računao procenu izlaznosti (nisam video RIK vrednost u originalnom Krkarovom Exer fajlu pa sam je apstrahovao), a ti si to prilično dobro ubo i onda skačeš na 4. mesto.

Evo korigovano sa procenom izlaznosti:

18 little r
20 milisav
20 vrabac
21 don't f
21 mlatisa
21 tyson
23 blogov k
23 stetoc
29 alselo
29 antioxid
30 davie
32 disident
32 ulicno p
35 chitach
36 kralj m
37 libkonz
39 beobb
39 svarog
40 zilikaka
44 krkar
44 mili92
45 sevarlic
54 looping
54 miloje p
57 ribozom
59 expolic
66 tasa


O S M I... čudno spelovanje za broj 4
tetris tetris 17:27 25.04.2016

Re: Metod

s obzirom da podaci imaju lom zbog cenzusa

Lom cenzusa i treba da bude penalizovan što se bolje odražava kod RMSE. Ako ćemo pošteno, to i jeste znatno veća omaška (pogotovo kog predviđanja Borka) nego razlika od 10 mesta kod SNS-a.

Na primer, ako imamo 4 jednaka rezultata od 50 i dva predviđanja [1: 80, 55, 45, 40] i [2: 70, 65, 37, 48], metoda mean absolute error (MAE) kaže da su oba predviđanja podjednako dobra (12.5:12.5), dok RMSE daje prednost drugom predviđanju (14.1:16.2). Drugi je više mašio kod drugog i trećeg rezultata, ali ga je prvi baš preterao kod prvog i zbog toga je penalizovan.
tadejus tadejus 17:39 25.04.2016

Re: Metod

tetris
Ako ćemo pošteno, to i jeste znatno veća omaška (pogotovo kog predviđanja Borka) nego razlika od 10 mesta kod SNS-a.Na primer, ako imamo 4 jednaka rezultata od 50 i dva predviđanja [1: 80, 55, 45, 40] i [2: 70, 65, 37, 48], metoda mean absolute error (MAE) kaže da su oba predviđanja podjednako dobra (12.5:12.5), dok RMSE daje prednost drugom predviđanju (14.1:16.2). Drugi je više mašio kod drugog i trećeg rezultata, ali ga je prvi baš preterao kod prvog i zbog toga je penalizovan.


exactly.. kažnjava velika odstupanja..
a sad pogledaj izborne rezultate pa kaži dal je trebalo dodatno kazniti onoga ko je recimo rekao da čbč neće ući a ovi ušli sa rezultatom 5,0% glasova..
pri tom je taj omašaj već kažnjen žestoko jer je razlika 5,0% i 4,9% cijelih 16 mjesta umjesto da bude 1..
pa kaži jel to dvostruko kažnjavanje tebi djeluje kao ok metod za ovaj problem?
tetris tetris 18:03 25.04.2016

Re: Metod

pri tom je taj omašaj već kažnjen žestoko jer je razlika 5,0% i 4,9% cijelih 16 mjesta umjesto da bude 1..
pa kaži jel to dvostruko kažnjavanje tebi djeluje kao ok metod za ovaj problem?

deluje kao ok metod jer u eksel tabeli na osnovu koje smo računali nisu izraženi procenti. Taj što je rekao da čbč ne ulazi u parlament je mogao da potkrepi tvrdnju sa 4.99% ili 0.01%. U svakom slučaju, Krkar je želeo da se preračuna na osnovu broja mandata, a ne na osnovu prcenata (koje ja nisam ni video). Na kraju krajeva, predviđanje da li neko ulazi u parlament ili ne i jeste velika omaška u predviđanju.
tadejus tadejus 18:12 25.04.2016

Re: Metod

tetris
deluje kao ok metod jer u eksel tabeli na osnovu koje smo računali nisu izraženi procenti. Taj što je rekao da čbč ne ulazi u parlament je mogao da potkrepi tvrdnju sa 4.99% ili 0.01%. U svakom slučaju, Krkar je želeo da se preračuna na osnovu broja mandata, a ne na osnovu prcenata (koje ja nisam ni video). Na kraju krajeva, predviđanje da li neko ulazi u parlament ili ne i jeste velika omaška u predviđanju.


sasvim nebitno dal vidiš procente ili ne..
problem je da kažeš dal je bolje prognozirao vrabac ili milisav..
i jedan i drugi broj 16 ili broj 0 upisuju na osnovu ocjene da li će za stranku glasati 5% glasača ili manje..
mala omaška (5,0 naspram 4,9) je neproporcionalno oštro kažnjena (16 naspram 0)..
ti je kvadriranjem još uvećavaš..
nepotrebno..
no ok, priznajem da jeste stvar ukusa..
krkar krkar 18:18 25.04.2016

Re: Metod

mala omaška (5,0 naspram 4,9) je neproporcionalno oštro kažnjena (16 naspram 0)..


Bila bi "neproporcionalno oštro" kad ne bi bio prag od 5%. Ovako - kažnjen je onaj ko nije pogodio ulazi li ili ne. Što je u okviru pravila koja smo postavili.


ti je kvadriranjem još uvećavaš..


Ovo zaista nije potrebno. Ako smo grešnika obesili ne treba posle još da ga razapinjemo konjma o repove!
tetris tetris 18:33 25.04.2016

Re: Metod

ti je kvadriranjem još uvećavaš..

Ali kvadriraju se omaške i kod svih ostalih predviđanja (pa se onda sumiraju, podele sa brojem stranaka + procenat izlaznosti i nakon toga se izvuče kvadratni koren). Na primer bloger "don't f" je isto omašio za 16 kod naprednjaka (i to ga je verovatno koštalo prvog mesta).

Ako se izračuna MAE onda obojica "little r" i "vrabac" imaju 4.5 i dele prvo mesto (ako se ne uzima u razmatranje predviđanje izlaznosti)
maksa83 maksa83 19:17 25.04.2016

Re: Metod

(*) a da dodaš decimale? ☺

Aaa, to bi ti ... onda štetočina jeste 8.

"God made the integers; all else is the work of man" (L. Kronecker)
emsiemsi emsiemsi 19:21 25.04.2016

Re: Metod

maksa83
(*) a da dodaš decimale? ☺

Aaa, to bi ti ... onda štetočina jeste 8.

"God made the integers; all else is the work of man" (L. Kronecker)

Са интиџерима можеш да изразиш све без децимала --- само је битно да добро дефинишеш домен, као и граничне вредности домена.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 22:11 25.04.2016

Re: Metod

"God made the integers; all else is the work of man" (L. Kronecker)


A pošto Boga nema, postoje samo decimale ☻
a_jovicic a_jovicic 23:03 25.04.2016

Ulažem AMANDMAN!

tadejus
tetris
Ako ćemo pošteno, to i jeste znatno veća omaška (pogotovo kog predviđanja Borka) nego razlika od 10 mesta kod SNS-a.Na primer, ako imamo 4 jednaka rezultata od 50 i dva predviđanja [1: 80, 55, 45, 40] i [2: 70, 65, 37, 48], metoda mean absolute error (MAE) kaže da su oba predviđanja podjednako dobra (12.5:12.5), dok RMSE daje prednost drugom predviđanju (14.1:16.2). Drugi je više mašio kod drugog i trećeg rezultata, ali ga je prvi baš preterao kod prvog i zbog toga je penalizovan.


exactly.. kažnjava velika odstupanja..
a sad pogledaj izborne rezultate pa kaži dal je trebalo dodatno kazniti onoga ko je recimo rekao da čbč neće ući a ovi ušli sa rezultatom 5,0% glasova..
pri tom je taj omašaj već kažnjen žestoko jer je razlika 5,0% i 4,9% cijelih 16 mjesta umjesto da bude 1..
pa kaži jel to dvostruko kažnjavanje tebi djeluje kao ok metod za ovaj problem?


(e sa'ću da vam vratim za sve ono što ste nas prozivali po pitanju metodologije na blogu sa anketom)


Al' ajd' sad za ozbiljno ...

Kada se računa matrica distanci (ili u ovom slučaju samo vektor ... pošto vam nije interesantno koliko je ko sličan medjusobom nego koliko su različiti od stvarnog rezultata) osnovna je greška da se sabiraju grandmas&frogs ... tj. da sabirate distancu baba (broj Vučićevih mesta) i žaba (svih ostalih koji su po apsolutnim brojevima daleko ispod ... ili izlaznosti ... koja je totalno drugi tip promenljive u odnosu na broj mandata)

Medjutim postoji "lek" ... a on se zove NORMALIZACIJA ... ali ne srpskog društva nego normalizacija varijabli ... drugim rečima ... pre nego što uzmete da računate distance, normalizujte svaku od varijabli zasebno ... tj. svedite ih npr. na opseg 0..1 ili -1..1 ... pa tek onda uradite RMS

Na ovaj način će greška "varijable" Vučić i greška varijable "Borko" biti ravnopravne, tj. podjednako uticati na rastojanje od stvarnog.

Da me sad ne mrzi da jurim SPSS iz bekapa (ne ... nije greška u kucanju Dačićeve partije nego se statistički softver tako zove), napravio bih vam i "dendrogram" ... tj. grafički prikaz koliko su pogadjači medjusobom slični (hebiga ... kad je vizuelizacija hijerarhijskih klasifikacija kilavo uradjene u RapidMiner-u)

vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:49 25.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

a on se zove NORMALIZACIJA


au jebote! prvi put čujem za taj pojam, mora da je neka magija!
a_jovicic a_jovicic 00:05 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

vrabac_u_steni
a on se zove NORMALIZACIJA


au jebote! prvi put čujem za taj pojam, mora da je neka magija!

Pa kako se uzme ... može da bude i madjija

... zovu ga još i standardizacija ... evo primer najprostije "madjije"

Xi,0..1 = (Xi - Xmin) / (Xmax - Xmin)
tetris tetris 10:24 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

normalizacija varijabli

normalizacija varijabli bi imala smisla da variajble nisu međusobno povezane. Neko ko je preterao kod Vučića je morao da nadomesti to kod drugih kandidata smanjivanjem broja mandata. Broj mandata je u zbiru 240.

Za sabiranje izlaznosti sam se ogradio u startu.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:31 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

normalizacija varijabli bi imala smisla da variajble nisu međusobno povezane. Neko ko je preterao kod Vučića je morao da nadomesti to kod drugih kandidata smanjivanjem broja mandata. Broj mandata je u zbiru 240.


Nije samo to - broj mandata je nevezan (direktno) za procente zbog D'Whassinameta i njegovih Del Boy igrarija

Zato sam i obračunavao prvo po procentima - pa seprognoza da će XY osvojiti 5.20% upoređuje sa ostvarenih npr. 6%, 20% sa npr osvojenih 15% itd., pa ta procena ne zavisi više ni od čega - dočim po mandatima, te procene se menjaju u zavisnosti kako ostatak prođe cenzus.

Pogotovo što tamo neka računska mašina obračunava podelu po Del Boy principima ;>

normalizacija varijabli bi imala smisla da variajble nisu međusobno povezane.


Ne samo da su povezane, nego je pitanje da li bi normalizacija na pravi način "ocenila" promašaje i pogotke koji su vezani za prelazak cenzusa. To bi moglo kada bi se totlano zanemario cenzus, pa "cenila" greška samo po procentima, dakle greška od 4.9% do 5% je samo tolika, a ne 100% zbog mašenja (ne)prelaska cenzusa.

Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 13:18 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

A evo za one koji hoće "čisto" nema veze cenzus, nema veze mandati - po procentima prognoze i ostvarenih procenata glasova (ne mogu tačno da pročitam ko je ono na kraju, pa sam ubacio samo asterikse )

vrabac . . . . 1
little r . . . . 2
don't f . . . . 3
milisav . . . . 4
alselo . . . . 5
davie . . . . 6
tyson . . . . 7
stetoc . . . . 8
mlatisa . . . . 9
blogov k . . . . 10
antioxid . . . . 11
ulicno p . . . . 12
kralj m . . . . 13
disident . . . . 14
chitach . . . . 15
svarog . . . . 16
libkonz . . . . 17
zilikaka . . . . 18
beobb . . . . 19
looping . . . . 20
mili92 . . . . 21
krkar . . . . 22
sevarlic . . . . 23
miloje p . . . . 24
expolic . . . . 25
ribozom . . . . 26
**** . . . . . 27

a_jovicic a_jovicic 13:58 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

Dont Fear The Reaper

tetris
normalizacija varijabli bi imala smisla da variajble nisu međusobno povezane.

Ne samo da su povezane, nego je pitanje da li bi normalizacija na pravi način "ocenila" promašaje i pogotke koji su vezani za prelazak cenzusa. To bi moglo kada bi se totlano zanemario cenzus, pa "cenila" greška samo po procentima, dakle greška od 4.9% do 5% je samo tolika, a ne 100% zbog mašenja (ne)prelaska cenzusa.

Ima, ima ... ima smisla i kad' su varijable zavisne ... traži se mera sličnosti a ne račun kojekakvih "prelivanja" ... a ko je preterao taj je outlier. Ako je baaaaaš mnogo zahebao, može i da se eliminiše iz dalje analize da ne "prlja" previše ostale podatke. Jednostavno "vučićeva" varijabla je drastično veća od ostalih tako da i mala greška (u relativnom smislu) kod nje kvari meru sličnosti mnogo više nego kod ostalih. Priznaćete da 3 mandata manje Vučiću nije isto što i 3 mandata manje DJB-u (u vreme kad' su blogeri gledali u "kristalnu kuglu" )

Evo jednog hipotetičkog primera gde nenormalizovani podaci naprave cirkus ...



Obratiti pažnju na blogere "e" i "f" ...

Bloger "e" se zahebao po pitanju liste "A" ali je potrefio 3 druge liste. Zbog zavisnih varijabli je omašio srazmerno kod liste "D"

Sa druge strane bloger "f" je tačno nabo'o "A" ali je brljavio ostalo i pogodio samo još jednu listu ... znači ukupno 2.

Ako se primeni Euklid-kvadrat metrika nad nenormalizovanim podacima (leva strana), bez obzira što je pogodio manje lista, bloger "f" je "bliži" stvarnim rezultatima.

Medjutim ako se podaci normalizuju (desna strana slike), bloger "e" je ipak bliži.

Još je interesantnije u slučaju blogera "d". On je "ljubimac" vodje i dooobrano ga je nagradio u predvidjanjima. Nad nenormalizovanim podacima on je treći "pogadjač" ... medjutim po normalizovanim pada na pretposlednje mesto.

Pogotovo ako se doda i varijabla o izlaznosti, normalizacija podataka je OBAVEZNA pre računanja bilo koje matrice ili vektora distanci.

Evo i malo "teorije" na temu normalizacije-standardizacije podataka.

Takodje je i pitanje metrike ... RMS (tj. Euklidske metrike) je samo jedna ... postoji mali miliJon drugih, koje su možda primerenije podacima koji se analiziraju.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 14:24 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

Evo i malo "teorije"


Ehm, probaj da u elemente normalizacije ubaciš i sledeću metriku - ovo se radi e da bi se posle otišlo na pivo (il' whatever ☺) pa ko izgubio (npr, uzmimo potpuno nasumice - eto, tasa ☻) platio turu

krkar krkar 14:52 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

Zato sam i obračunavao prvo po procentima - pa seprognoza da će XY osvojiti 5.20% upoređuje sa ostvarenih npr. 6%, 20% sa npr osvojenih 15% itd., pa ta procena ne zavisi više ni od čega - dočim po mandatima, te procene se menjaju u zavisnosti kako ostatak prođe cenzus.

Pogotovo što tamo neka računska mašina obračunava podelu po Del Boy principima ;>


Statistika naša dika,
što poželiš - to naslika.

Evo vas ko Jorgovanka i MMF!
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 14:58 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

Evo vas ko Jorgovanka i MMF!


Ma ja samo gurkam ne bi li se neko konačno otvorio pa platio pivu (obaška tebi pikslu ;> )
a_jovicic a_jovicic 15:02 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

Dont Fear The Reaper
Evo i malo "teorije"


Ehm, probaj da u elemente normalizacije ubaciš i sledeću metriku - ovo se radi e da bi se posle otišlo na pivo (il' whatever ☺) pa ko izgubio (npr, uzmimo potpuno nasumice - eto, tasa ☻) platio turu

Sve može

Postoji poseban proces kad se radi sa nenumeričkim varijablama ... zovu ih nominalnim ... a metrika ima onoliko koliko i naučnika koji se bave klaster analizom ... jedno vreme je svako ko drži do sebe na simpozijumima prezentovao rad o njegovoj metrici koja je baš iz tog i tog razloga bolja od onih ostalih.


Nego ... ne bih da kvarim žurku ... al' se plašim da mi još uvek nismo sigurni koju metriku primeniti na ovim Krkarovim podacima ... Kako onda da proglasimo pobednika kad nije jasno kako izračunati ko je najbliži?

Da ja ipak vadim SPSS iz naftalina i uradim klaster analizu pa bar da se zabavljamo time ko je kome sličniji po pogadjanjima?


(u poverenju ... mogu da se poigram i sa odabirom aglomerativne metode ... pa da "namincamo" pobednika po želji ... "cijena prava sitnica" ... primam sve valute ... mada mož' i zadJabe ... dobro sam proš'o na kladionici sa DJB-om pa je ovo sve gratis)


EDIT: bonus ... ne gratis
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:52 26.04.2016

Re: Metod

euklidska udaljenost

A zašto euklidska (el-2), a ne, recimo, taksi metrika (el-1), ili kraljeva metrika (el-beskonačno), ili ...

Trebali ste da se dogovorite pre nego što računate, sad je svako pobednik -- u zavisnosti od metodologije.
a_jovicic a_jovicic 19:10 26.04.2016

Re: Metod

marco_de.manccini
euklidska udaljenost

A zašto euklidska (el-2), a ne, recimo, taksi metrika (el-1), ili kraljeva metrika (el-beskonačno), ili ...

Trebali ste da se dogovorite pre nego što računate, sad je svako pobednik -- u zavisnosti od metodologije.


Nego i ja samo samo navratio da pripomognem (tj. sprečim "nepravilnosti" u proglašenju pobednika) ... imao sam svoju "muku" (tj. svoju predizbornu anketu) pa nisam stigao da se bavim tudjim "izborima".

Izgleda da ću morati da "uprljam" ruke sa analizama krkijevih podataka ... pa kad "propustim" rezultate kroz šake eto prilike da demokratski svi učesnici glasaju za metodologiju koja im se bude činila najpravičnijom.

Predlažem marco da i ti pripomogneš ... budućnost demokratije (na blogu) je u pitanju!
tetris tetris 19:35 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

Evo jednog hipotetičkog primera gde nenormalizovani podaci naprave cirkus

Super je ovaj hipotetički primer kao dokaz da normalizovana metoda nije baš ispravna. Po normalizovanoj metodi poslednji je "b", prvi je "e", a drugi je "f". Ako bi se poigrali sa najlošijim prognozerom (u ovom slučaju "b" i pretpostavili da je on prognozirao da lista A osvaja 0 a lista B osvaja 188 (ili C, nije bitno) onda prvi i drugi menjaju mesta. Odjednom prognozer "f" izbija na čelo, a prognozer "e" osvaja drugo mesto. Priznaćeš da je malo nelogično da se raspored na čelu promeni iako se njihovo glasanje nije promenilo. Poslednji ostaje poslednji u oba slučaja.
a_jovicic a_jovicic 19:51 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

tetris
Evo jednog hipotetičkog primera gde nenormalizovani podaci naprave cirkus

Super je ovaj hipotetički primer kao dokaz da normalizovana metoda nije baš ispravna. Po normalizovanoj metodi poslednji je "b", prvi je "e", a drugi je "f". Ako bi se poigrali sa najlošijim prognozerom (u ovom slučaju "b" i pretpostavili da je on prognozirao da lista A osvaja 0 a lista B osvaja 188 (ili C, nije bitno) onda prvi i drugi menjaju mesta. Odjednom prognozer "f" izbija na čelo, a prognozer "e" osvaja drugo mesto. Priznaćeš da je malo nelogično da se raspored na čelu promeni iako se njihovo glasanje nije promenilo. Poslednji ostaje poslednji u oba slučaja.

To spada u ono "outlier" ... takve "opaljotke" se prvo sklone da ne unose šum ... ili ... može da se primeni i neka druga normalizacija ... nije 0-1 jedina koja postoji ... a sve zavisi i šta tražiš ... ko je najsličniji ili ko je najrazličitiji.

EDIT: BTW normalizacija je "by-the-book" korak u obradi podataka. Nisam to ja izmislio za ovu priliku.

EDIT na EDIT: Da ostanem metodološki "čist" (da me za neku deceniju neko ne proziva kako sam na blogu svašta pisao a hoću da budem preCednik ... kućnog saveta) normalizacija i standardizacija nisu baš sinonimi ... evo malo više objašnjenja ...

LINaK
tetris tetris 20:37 26.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

takve "opaljotke" se prvo sklone da ne unose šum

Sklone se kad opravdano sumnjaš da je podatak loš. Ovde govorimo o prognozi izbora gde nema loših podataka. U protivnom, bilo bi pogađanje svh ostalih jer je Vučić outlier.

a sve zavisi i šta tražiš ... ko je najsličniji ili ko je najrazličitiji

Mi smo tražili čija je prognoza najbliža stvarnim rezultatima (osim ako ja nisam nešto loše razumeo)

normalizacija je "by-the-book" korak u obradi podataka

Ne svih. Niko ne kaže da si ti izmislio normalizaciju, nego si je možda nepravilno upotrebio.

normalizacija i standardizacija nisu baš sinonimi

Ne znam ko je tvrdio da su sinonimi, ja nisam.
chedimir chedimir 22:02 26.04.2016

Re: Metod

maksa83
Na prethodnoj stranici sam priložio tabelu koja rangira po najmanjoj ukupnoj udaljenosti predviđenih rezultata od stvarnih rezultata izbora

Ja stvar sagledao ovako priprosto: svaka predikcija je tačka u n-dimenzionalnom (8 u ovom slučaju) euklidskom prostoru, a greška predikcije je euklidska udaljenost tačke od tačke koju predstavlja RIK rezultat, i dobio sam isti rang:

little r 18
don't f 19
vrabac 19
blogov k 20
milisav 20
mlatisa 21
tyson 21
stetoc 23
alselo 28
antioxid 29
davie 30
ulicno p 31
disident 32
chitach 34
kralj m 36
libkonz 37
svarog 38
zilikaka 38
beobb 39
krkar 43
sevarlic 44
mili92 44
looping 50
miloje p 52
ribozom 57
expolic 58
tasa 66



P.S. Preporučena literatura.

'el može preporuka za preporučenu literaturu ?
marco_de.manccini marco_de.manccini 23:19 26.04.2016

Re: Metod

Predlažem marco da i ti pripomogneš

Ma siguran sam da umeš i sam.

Iskreno, ako bih se ja pitao, ja bih računao l_1 rastojanje na bazi poslaničkih mesta. Poenta je da su sve prognoze, a i sam rezultat izbora, tačke na sferi radijusa 240 u l_1 prostoru, pa bih u tom istom prostoru i gledao metriku.

U principu, to je jedan od uobičajenih načina da se izračuna koliko blizu je jedna raspodela drugoj, a tu upravo to i želimo da izračunamo.

Naravno, u l_1 prostoru greška od jednog poslanika za DS isto košta koliko i greška od jednog poslanika za SNS. Ovo se možda ne dopada nekome ili misli da je "nepravedno". Pravdi i metrika ima koliko i ljudi, da, zato je i trebalo da se sve dogovori unapred.

Inače, da ne zbunjujem ljude s l_1 prostorom, to je samo fensi ime za veoma jednostavan i intuitivan metod koji bi se mogao nazvati i "totalna apsolutna greška" i koji daje rastojanje kao zbir absolutnih vrednosti razlika u brojevima (poslaničkih mesta).

Na primer, u fiktivnom primeru od 3 partije i 100 poslaničkih mesta, rastojanje od "prognoze" (25,25,50) do "stvarnog" (40,10,50) je

|25-40| + |25-10| + |50-50| = 15 + 15 + 0 = 30.

P.S. Kao sto vidiš, nisam ljubitelj dodatnog normalizovanja, jer računam da je u l_1 sve vec normalizovano (sve prognoze i rezultat imaju jednak zbir koordinata, 240). Nisam video dobar argument zašto bi, pri ocenjivanju rastojanja između raspodela, relativna greška bila važnija od apsolutne.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 23:34 26.04.2016

Re: Metod

Inače, da ne zbunjujem ljude s l_1 prostorom, to je samo fensi i


Aman niko odavno ovo ne čita, pogotovo ne od kada se krenulo sa zadavanjem lektire i domaćih ;>

Elem, formule više nisu bitne, tasa je pobedio ☺☺☺

marco_de.manccini marco_de.manccini 23:52 26.04.2016

Re: Metod

Aman niko odavno ovo ne čit

Iskreno, nisam ni ja citao sve, siguran sam da je ovaj "l_1" metod vec predlozen.

P.S. Ako su ovo stvarni rezultati izbora

131 VUČIĆ
029 DAČIĆ
016 PAJTIĆ
013 ČETAČA
022 ŠEŠELJ
013 DVERI-DSS
000 BORKO
016 RADULOVIĆ

i ako ja nisam zeznuo tabele, onda su rezultati prognoze (izvini, Taso) po l_1 metrici

01 036 little r
02 038 vrabac
02 038 don't f
04 040 milisav
05 042 mlatisa
05 042 blogov k
07 046 tyson
07 046 stetoc
09 058 alselo
10 060 disident
11 066 antioxid
12 070 ulicno p
13 074 davie
14 076 sevarlic
15 078 libkonz
15 078 zilikaka
17 086 beobb
17 086 svarog
17 086 chitach
20 090 kralj m
21 092 krkar
21 092 mili92
23 100 ribozom
24 120 miloje p
25 124 looping
26 130 expolic
27 146 tasa
krkar krkar 04:34 27.04.2016

Al ste ga zakomplikovali!!!


Baš ste ga zatupili i sad imamo ULEB, FIBA, WBA, WBF...

Nego, da proširim predlog koji gore neko dade:

Cilj je bio pogoditi broj MANDATA za svaku stranku. Pa hajde da šrobamo ovako: da se ZA SVAKU stranku rangira i boduje ko je bio bliži stvarnom broju mandata pa da se svi ti rangovi saberu po sistemu mesto po redu = broj bodova. Pošto BOLJI pogađači imaju MANJI redni broj mesta, to je pobednik onaj sa najmanjim zbirom.

Na primer, stranka TRTMRT dobila 100 mesta a prognoze su bile:

AA 90
BB 95
CC125
DD 85
EE 90
FF 70
GG 75
HH130
JJ135
KK120
LL 60
MM 85
NN 80
PP110

Onda je po blizini ostvarenom rezultatu (bez obzira je li nadole ili nagore) rang:

1. BB (greška 5)
2. AA (greška 10)
2. EE (greška 10)
2. PP (greška 10)
5. DD (greška 15) - pošto 3 dele 2. mesto onda se preskaču 3. i 4. itd
5. MM (greška 15)
7. KK
7. NN
9. CC
9. GG
11.FF
11.HH
13.JJ
14.LL

I tako za svaku prognoziranu listu iz tabele i onda sabrati.

Ako može ovako nekoliko sportova da se boduje na olimpijadama i svetskim prvenstvima - može vala i naše pogađanje!

A vi nerdovi nastavite sa matematičkim teorijama, ne dajte da vas ometa naša sasvim sitna ljudska težnja da znamo ko ima veću patku!

a_jovicic a_jovicic 05:09 27.04.2016

Re: Ulažem AMANDMAN!

tetris
takve "opaljotke" se prvo sklone da ne unose šum

Sklone se kad opravdano sumnjaš da je podatak loš. Ovde govorimo o prognozi izbora gde nema loših podataka. U protivnom, bilo bi pogađanje svh ostalih jer je Vučić outlier.

a sve zavisi i šta tražiš ... ko je najsličniji ili ko je najrazličitiji

Mi smo tražili čija je prognoza najbliža stvarnim rezultatima (osim ako ja nisam nešto loše razumeo)

normalizacija je "by-the-book" korak u obradi podataka

Ne svih. Niko ne kaže da si ti izmislio normalizaciju, nego si je možda nepravilno upotrebio.

normalizacija i standardizacija nisu baš sinonimi

Ne znam ko je tvrdio da su sinonimi, ja nisam.

Ne sklanjas Vučića ... on je "varijabla" ... outlier je bloger ... znači bloger koji je baš mnogo ubrljao pa dao npr 240 mandata totalnom autsajderu


Za normalizaciju vs standardizaciju sam sam sebe (javno) precizir'o ... da mi ne izvlačite blogove iz naftalina za jedno 50 godina kad' dodjem na vlast


I dalje mi nije jasno što bežite od normalizacije (tj. kako sam je ja to ovde mogao pogrešno upotrebiti) ... no ...

... pošto ste me "vukli" za tastaturu ... evo i preliminarnih rezultata BZS-a (Blogerskog zavoda za statistiku) ...

Na osnovu privremenih podataka datih u donjoj tabeli (a valjda će RIK konačno da se samoprebroji za dan-dva)



... uz uzimanje u obzir i sasvim legitimne varijable izlaznosti ... dobijeni su sledeći rezultati ...



Za one koji bi da rade po uobičajenoj metodologiji date su tabele dobijene iz normalizovanih vrednosti (bela pozadina). Za one koji ipak vole da sabiraju gran'mas&frogs, date su i nenormalizovane tabele (žućkasta pozadina)

U oba slučaja su korišćene 2 metrike ... Euklidska i Manhattan (a.k.a. Taxicab, City-block)

Normalizacija je radjena skaliranjem svake od varijabli ponaosob, na opseg 0..1
a_jovicic a_jovicic 05:23 27.04.2016

Re: Metod

marco_de.manccini
Naravno, u l_1 prostoru greška od jednog poslanika za DS isto košta koliko i greška od jednog poslanika za SNS. Ovo se možda ne dopada nekome ili misli da je "nepravedno". Pravdi i metrika ima koliko i ljudi, da, zato je i trebalo da se sve dogovori unapred.

Eheee ... da li košta isto? Da se prisetimo našeg "drugara" D'Hondta

Nije isto kad nekom omašiš cenzus pa ti mesta "pretrče" više najjačem nego onima drugima koji su preskočili cenzus. Ako si se zahebao kod nekog ko nije preskočio lestvicu onda se ni mesta ne rasporedjuju ravnopravno ostalima pa samim tim najači ipak odvlači računicu. E zato mora normalizacija (a još ako dodamo i varijablu izlaznosti onda sigurno mora)
marco_de.manccini marco_de.manccini 05:54 27.04.2016

Re: Metod

Prvo, za promenljivu izlaznost me nije bilo briga, jer ne ulazi u skupštinu. Gledao sam samo mandate po partijama.

Drugo, u ovom kontekstu se ne sabiraju grandmothers and frogs, jer su sve koordinate istog tipa -- broj mesta u skupštini.

Ja bih svakako razumeo potrebu za posebnom normalizacijom u svakoj koordinati da su ljudi pogаđali osam veoma raznorodnih stvari, na primer kilažu konja Šarca, broj mesta u parlamentu za SNS, broj žaba u Paličkom jezeru, broj mojih patika, broj baba u Kalemegdanskom parku sutra u podne, ... budući da su u tom slučaju koordinate babe i žabe, svaka sa svojom skalom, naravno da jedino ima smisla normalizovati svaku koordinatu posebno, pa onda sabirati.

Ali, u našem slučaju je svaka koordinata broj između 0 i 240, i svaka predstavlja istu stvar, broj poslanika. Dakle, koordinate su homogene i na istoj su skali, može da se sabira, nema baba i žaba, samo poslanici.

: )))

EDIT. Nema najboljeg načina, možemo do sutra ovako, ... nije ni normalizacija u svakoj koordinati loša stvar, samo u ovom slučaju nije neophodna, to je sve što sam hteo da kažem. Na kraju krajeva, zavisi šta tačno želimo da izmerimo. Onaj l_1 jednostavno broji koliko smo pogrešnih poslanika ugurali u skupštinu i koliko smo pogrešno izostavili. Tako, na primer, u mojoj tabeli broj 36 za Radojicu znači da je ugurao 18 pogrečnih poslanika i izostavio 18 poslanika koji su ušli. Vrabac i Reaper su dobili po 38 "kaznenih" poena, jer su ugurali 19 pogrešnih poslanika u skupštinu i izostavili 19 koji su ušli, ... Tasa ima 146 poena jer je ugurao 73 pogrešnih i izostavio 73 pravih.
marco_de.manccini marco_de.manccini 06:29 27.04.2016

Re: Metod

(a još ako dodamo i varijablu izlaznosti onda sigurno mora)

Da, u tom slučaju ima smisla, jer je homogena priroda svih ostalih koordinata razbijena i skala za izlaznost je druga (od 0 do 100, a ne od 0 do 240).

Kako vidim ti si računao i izlaznost u tvojim tabelama, pa onda i razumem zašto si normalizovao sve koordinate. Samo ne razumem zašto si uračunao i izlaznost, za mene je jedino relevantno pitanje bilo "ko je bolje predvideo sastav skupštine?".
milisav68 milisav68 07:30 27.04.2016

Re: Metod

marco_de.manccini
za mene je jedino relevantno pitanje bilo "ko je bolje predvideo sastav skupštine?".

Pa da, jer postoji cenzus.

Nije isto kad "promašiš" 15 mandata Vučiću, i 15 mandata Raduloviću.

Recimo, samo pet blogera je pogodilo sastav skupštine po listama.

Najpreciznije bi bilo da je svako upisao broj glasova, pa da se na osnovu toga radi analiza prognoze, jer onda cenzus ne bi bio važan.
marco_de.manccini marco_de.manccini 07:43 27.04.2016

Re: Metod

Nije isto kad "promašiš" 15 mandata Vučiću, i 15 mandata Raduloviću.

Nekom nije, nekom jeste. Nekom je važnija jedna koordinata, nekom druga.

Na primer, za SNS je mnogo važnije kad promašiš njihov broj za 10 nego nečiji tuđ za 20.

Ne izmišljam ja rastojanja između raspodela specijalno za ovaj blog, to su poznate stvari, ali postoji mnogo metoda, pa kome je šta bitno na to i obraća pažnju.

Evo, na Wiki su izlistali bar 10 metoda, a ovaj koji sam ja upotrebio se tamo zove "total variance distance". Slobodno upotrebite neki drugi metod, meni stvarno nije važno, niti imam pravo glasa u Srbiji, niti sam prognozirao ishod.
tetris tetris 08:00 27.04.2016

Re: Al ste ga zakomplikovali!!!

Cilj je bio pogoditi broj MANDATA za svaku stranku. Pa hajde da šrobamo ovako: da se ZA SVAKU stranku rangira i boduje ko je bio bliži stvarnom broju mandata pa da se svi ti rangovi saberu po sistemu mesto po redu = broj bodova. Pošto BOLJI pogađači imaju MANJI redni broj mesta, to je pobednik onaj sa najmanjim zbirom.


ako se racuna i prognoza izlaznosti
1. little r
2. vrabac
3. milisav
4. don't f

bez prognoze izlaznosti prvo mesto dele "vrabac" i "don't f", a treći je "little r".

Potencijalni problem kod ove metode je da kod Borka svi osvajaju prvo mesto, a poslednja dva su 26 i 27. Kod Radulovića ima 17 poslednjih i svi osvajaju 11 mesto

edit:
Ako može ovako nekoliko sportova da se boduje na olimpijadama i svetskim prvenstvima - može vala i naše pogađanje!

Meni je Evrovizija prva pala na pamet, a mislim da su se i igre bez granica tako računale, ali nisam siguran
milisav68 milisav68 08:57 27.04.2016

Re: Metod

marco_de.manccini
Slobodno upotrebite neki drugi metod, meni stvarno nije važno, niti imam pravo glasa u Srbiji, niti sam prognozirao ishod.

Ej, zamisli da si u kafani, i da neobavezno ćaskaš...

Barem ja tako shvatam blog.
Na primer, za SNS je mnogo važnije kad promašiš njihov broj za 10 nego nečiji tuđ za 20.

Pa nije - zbog cenzusa, jer tih nečijih 20 može da bude 15 za SNS.

E sad, naše prognoze na blogu i nisu toliko bitne, koliko su bitne "prognoze" agencija koje su forsirane u medijima, gde su recimo DJB, ČBČ i Dveri bile ispod ili na granici cenzusa, pa ljudi zbog toga nisu glasali uopšte ili su glasali za liste koje su po "prognozama" prelazile cenzus.

@tetris "dole" pomenu Evroviziju, i meni je ona pala na pamet, ako se samo koriste "čiste" brojke, a ne i taj prag koji drastično menja sastav u skupštini.


a_jovicic a_jovicic 10:24 27.04.2016

Re: Metod

marco_de.manccini
EDIT. Nema najboljeg načina, možemo do sutra ovako, ...

Slažem se ... evo ja predlažem da za razrešenje ovog "izbornog" zagušenja, milisav, stetoc, don't f, little r, vrabac i tyson udju u "baraž" i prognoziraju nešto što bi nedvosmisleno moglo da se "izmeri" i na taj način odredimo pobednika ... npr. u koliko sati, kog dana će RIK objaviti konačne rezultate (ili šta god gazda-krkar kao tvorac ankete smisli)
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:10 27.04.2016

Re: Metod

prognoziraju nešto što bi nedvosmisleno moglo da se "izmeri"



Uzmimo stvar globalno, eto ja prognoziram da bi svi odobrili da se gospoda matematičari-statističari-dobrovoljci-mat-stat provenijencije, smeste u neku kafanu da rade, pa da nas kroz godinu dana obaveste o nalazima i rezultatima, a da nas do tada drže u neizvesnosti, tzv. statistička tišina ☻

NB - nemojte da mutite vodu kojekakvim novim metodama pa tasi da kvarite plezir

           
little_radojica little_radojica 15:23 27.04.2016

Re: Metod

Slažem se ... evo ja predlažem da za razrešenje ovog "izbornog" zagušenja, milisav, stetoc, don't f, little r, vrabac i tyson udju u "baraž" i prognoziraju nešto što bi nedvosmisleno moglo da se "izmeri" i na taj način odredimo pobednika ... npr. u koliko sati, kog dana će RIK objaviti konačne rezultate (ili šta god gazda-krkar kao tvorac ankete smisli)



Народну вољу још и мош да погодиш некако, али РИК-ова логика је не-до-ку-чи-ва!

Шалу на страну, стварно је труло да ја ово кажем, али највећи број метода је видео моју маленкост на првом месту, од којих ми се због елеганције нарочито допада Маркова. Једино што још остаје да се проба да ме скинете је да се упореди прогнозирани број гласова са оствареним бројем гласова, са све Борком и Милицом и белим листићима, (а тако би аутоматски била урачуната и излазност), али ми један дужи поглед на прогнозе говори да бих ту био још убедљивији.

Рецимо, нико није дао СНС-у више од 1,600,000 гласова, а углавном су прогнозе биле око 1,300,000 што је мени још онда говорило да немате шансе Па они су буквално ишли Србијом и силовали сваког свог познаника да гласа за Вучића, вршили све могуће врсте притиска, потрошили грдило пара на кампању, упослили све могуће државне и страначке ресурсе (толиком силом мислим да ни Слоба није управљао), начисто одсекли опозицију од медија, нарочито телевизије и просто је немогуће било да освоје мање од 1,736,920 гласова колико су освојили 2014. Јеботе, био сам присутан путем скајпа кад је моју снајку назвала њена кума да јој каже да обавезно гласа за оно ђубре, и она и мој брат, да усликају листић и да јој пошаљу да она има да покаже! Без блама, још увређена што ови оклевају, као: "каква си ти то кума?". Шупичкуматерину! Тако да је било јасно да се растуће незадовољство може испољити једино благо повећаном излазношћу и повратком неких апстинената у процес.

Бонус предсказање (не)крунисане краљице међу пророцима: ово је иначе њихов максимум у броју гласова, сад следи полако, па све брже круњење и ако не буду имали неки раст економије од 4-5-6% ја не видим како ће половина ових обешћашћених гласача икад више моћи да гласа за њих (а и кумови има да добију по њокалици ако питају опет, такву ствар можеш некажњено да урадиш само једном и то ако те баш много воле).
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:25 27.04.2016

Re: Metod

Ej, zamisli da si u kafani, i da neobavezno ćaskaš...

Баш тако и замишљам. Зато сам и рекао, нека рачуна ко како воли, правди и метрика има колико и људи.

evo ja predlažem da za razrešenje ovog "izbornog" zagušenja, milisav, stetoc, don't f, little r, vrabac i tyson udju u "baraž" i prognoziraju nešto što bi nedvosmisleno moglo da se "izmeri" i na taj način odredimo pobednika ... npr. u koliko sati, kog dana će RIK objaviti konačne rezultate

Одличан предлог, који у себи крије и нешто дубље, а то је да је све што са неком поузданошћу можемо да кажемо је да су набројани блогери међу најбољим прогнозерима за ове изборе и у овој конкуренцији. Све преко тог тврђења би се лако могло оспоравати с ове или с оне стране.
krkar krkar 19:24 27.04.2016

Re: Metod

Одличан предлог, који у себи крије и нешто дубље, а то је да је све што са неком поузданошћу можемо да кажемо је да су набројани блогери међу најбољим прогнозерима за ове изборе и у овој конкуренцији. Све преко тог тврђења би се лако могло оспоравати с ове или с оне стране.


Predlažem da se ovo prihvati jerbo će se inače nerdovi ovde nadgornjavati do idućih izbora sa "moja normalizacija je veća" i "možda jeste ali moj RMS je tvrđi!".

A iovako je jasno da ste slabi matematičari, da ne umete da smislite metod po kojem bismo Tasa i ja ispali najbolji prognozeri. Pih, taku matematiku i ja umem!


marco_de.manccini marco_de.manccini 20:51 27.04.2016

Re: Metod

A iovako je jasno da ste slabi matematičari, da ne umete da smislite metod po kojem bismo Tasa i ja ispali najbolji prognozeri.

Za to ti ne treba matematičar, treba ti političar.
a_jovicic a_jovicic 23:44 27.04.2016

Re: Metod

marco_de.manccini
A iovako je jasno da ste slabi matematičari, da ne umete da smislite metod po kojem bismo Tasa i ja ispali najbolji prognozeri.

Za to ti ne treba matematičar, treba ti političar.

Ma jok ... samo pravnici

Evo gledam na N1 kako RIK verifikuje zapisnik po zapisnik (te 'fali potpis ovde, te 'fali potpis onde al' ajd' da glasamo da se verifikuje) ... jednostavno kažemo da krkarov zapisnik nije potpisan i da ponovo "prebrojimo" njegov džak.

Blogo-kolega krkare ... kako Vi ono rekoste da ste prognozirali ... jel' da da slično kao trenutni rezultati ... evo ... "normalizujemo" mi lepo sad podatke ... gle ... pa Vi najbliži ... čestitamo!
krkar krkar 00:28 28.04.2016

Re: Metod

Blogo-kolega krkare ... kako Vi ono rekoste da ste prognozirali ... jel' da da slično kao trenutni rezultati ... evo ... "normalizujemo" mi lepo sad podatke ... gle ... pa Vi najbliži ... čestitamo!


Iskusno i mudro. Ako i ne budeš baš novi Euler... bićeš ambasador negde u Jugoistočnoj Aziji. Malo li je?
a_jovicic a_jovicic 00:52 28.04.2016

Re: Metod

krkar
Blogo-kolega krkare ... kako Vi ono rekoste da ste prognozirali ... jel' da da slično kao trenutni rezultati ... evo ... "normalizujemo" mi lepo sad podatke ... gle ... pa Vi najbliži ... čestitamo!


Iskusno i mudro. Ako i ne budeš baš novi Euler... bićeš ambasador negde u Jugoistočnoj Aziji. Malo li je?

Blagodarim ... no k'o što nisam profesionalni statističar tako nisam ni za diplomatiju (mada čuh da je smisao diplomatije u stvari P-A-H ... protokol-alkohol-holesterol ... aj' za iće-i-piće nekako bih se i snašao ... al' brate onaj protokol ... mnogo to dosadno za moj inženjerski duh ... tako da ipak ostajem samo večita "tehnička podrška" )
emsiemsi emsiemsi 04:49 28.04.2016

Re: Metod

a_jovicic
krkar
Blogo-kolega krkare ... kako Vi ono rekoste da ste prognozirali ... jel' da da slično kao trenutni rezultati ... evo ... "normalizujemo" mi lepo sad podatke ... gle ... pa Vi najbliži ... čestitamo!


Iskusno i mudro. Ako i ne budeš baš novi Euler... bićeš ambasador negde u Jugoistočnoj Aziji. Malo li je?

Blagodarim ... no k'o što nisam profesionalni statističar tako nisam ni za diplomatiju (mada čuh da je smisao diplomatije u stvari P-A-H ... protokol-alkohol-holesterol ... aj' za iće-i-piće nekako bih se i snašao ... al' brate onaj protokol ... mnogo to dosadno za moj inženjerski duh ... tako da ipak ostajem samo večita "tehnička podrška" )

Ма да !
Осећам да си ти један од оних који се фемкају, али би ти се, ето невољно, на таквој дужности најпре залепило, као случајно, службени аутомобил, телефон, ..., итд., а све онако, ето, није мени до тога, итд...
a_jovicic a_jovicic 09:46 28.04.2016

Re: Metod

emsiemsi
Ма да !
Осећам да си ти један од оних који се фемкају, али би ти се, ето невољно, на таквој дужности најпре залепило, као случајно, службени аутомобил, телефон, ..., итд., а све онако, ето, није мени до тога, итд...

Loš ti osećaj

Na osnovu svog skromnog "diplomatskog" iskustva od par zvaničnih poseta (pri čemu je jedna bila na prilično visokom nivou) mogao sam da "onjušim" šta sve diplomatsko osoblje mora da radi i to baš i nije u skladu sa mojim interesovanjima.

To po pitanju A-H (BTW foru sa P-A-H sam "pokupio" od egipatskog vojnog atašea ... pazi ... egipatskog ... a podrazumeva i alkohol kao "radnu" obavezu) ... znači A-H može i da bude interesantno neko vreme al' na duže moraš baš dobro da pripaziš da ne kreneš da se toviš k'o prase.

Medjutim ... šta su sve naši atašei i njihovi pomoćnici morali da rade i znaju ... od poznavanja jezika domaćina, održavanja kontakata sa našim ljudima koji rade u predstavništvima tamo ... kad ti delegacija iz domovine dolazi komercijalnim letom a on u povratku kasni cca 8h (ref. Joke About Time iz Atine) pa do druženja sa ostatkom diplomatskog kora u slobodno vreme (odlascima na "roštiljanja" kod drugih i organizovanje uzvratnih) ... titranja naših koji su u poseti (a pali s'marsa po pitanju protokola ... pa ti treba da paziš i na njih). Da ne pričam što ako nešto "laneš" možeš da napraviš medjunarodni škandal dok si rek'o "vaša-preuzvišena-ekscelencijo".

A o sirotinjskom budžetu kojim naša diplomatska predstavništva raspolažu napolju (a uglavnom je u zemlji domaćina sve to što mora da se radi na diplomatskom nivou užaaaasno skupo ... dok ti ovde političari seri*aju kako se nema zbog racionalizacija i reformi a onda dovedu svoju celu užu i širu familiju ... naravno o trošku države ... kad dolaze na neku konferenciju) ... o tome da samo ambasador ima pravo na auto i šofera ... a ako nisi na tako visokom položaju onda si ti šofer gostima iz otadžbine.

Sve u svemu, ako hoćeš pošteno da radiš taj posao, to ne da nije opušten život nego imaš poplave go*ana kol'ko 'oćeš.

E da ... što se telefona tiče ... Nije mi jasna ta opsednutost "službenim telefonima" i telefoniranjem? Imam ja i sada službeni telefon ... al' jedino za šta ga i koristim je da čitam vesti dok se klackam u GSP-u ... što se razgovora tiče uglavnom zovu mene da mi natovare neki dodatni pos'o u van-radno vreme. Sa druge strane ... kad sam se nešto još kao student motao po tadašnjem ministarstvu za nauku ... shvatio sam da je posedovanje fiksnog (pazi ... fiksnog ... ne mobilnog ... i ako su se u to vreme s' kraja '90-tih i mobilni pojavili ali više kao statusni simbol) ... znači opčinjenost birokratskog aparata posedovanjem fiksnog telefona "sa izlazom" je bila zapanjujuća. Pazi ovaj primer ... dovuklo mene u ministarstvo da im kao student pomognem da se organizuju oko informacionog sistema ... i naravno nije to bio neki ogroman problem i zahtevao je samo da se malo samo-organizuju ali je to iz nekog razloga oduševilo jednog od tadašnjih pomoćnika ministra (koji se u računare 'ič nije razumeo) i on tako oduševljen mi da celu jednu kancelariju ... EJ CELU KANCELARIJU ... dobro de ... nije to baš bila neka kancelarija ... malecka, nameštaj k'o u osnovnoj školi ali ... ej ... značajno mi on kaže "imaš i telefon sa izlazom". Paz' moju zblanutost ... to je njima bio statusni simbol!

Tako da 'fala ali ne ... a i više puta sam rekao ... u politiku, profesionalno, mogu da udjem tek kad zaradim toliko para da iz nje mogu odmah i da izadjem (a da ne moram posle da molim za posao). Po svemu sudeći to se neće skoro desiti (a penzija mi je daleko) tako da ništa ni od moje "diplomatske" karijere.
krkar krkar 10:30 28.04.2016

Re: Metod

Tako da 'fala ali ne ... a i više puta sam rekao ... u politiku, profesionalno, mogu da udjem tek kad zaradim toliko para da iz nje mogu odmah i da izadjem (a da ne moram posle da molim za posao). Po svemu sudeći to se neće skoro desiti (a penzija mi je daleko) tako da ništa ni od moje "diplomatske" karijere.



Našao si kome ćeš da objašnjavaš!

Taj bi za službeni telefon dupe dao. Ma dao bi da mu još jedan takav nabiju u dupe i da zvoni dok se ne potroši baterija.

A da zna da ga zove Koštunica, kakvi bi to tek nacionalno-pravoslavni orgazmi bili!
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 23:56 28.04.2016

Re: Metod

i ako su se u to vreme s' kraja '90-tih i mobilni pojavili ali više kao statusni simbol)


S kraja su odavno već bili plebsovani ;> Polovinom devedesetih je Karić počeo da ih nudi (tada valjda 062) po Cijena prava sitnica! Krenuo njegov neki direktor da me ubeđuje kako je dvadesetak hiljada maraka (i to bez telefona, samo zasnivanje pretplatničkog odnosa) izuzetno povoljno ;>>> Pa kad su videli da niko živi neće, "snizili" cenu na osam tisuća ☻

krkar krkar 06:28 29.04.2016

Re: Metod

Polovinom devedesetih je Karić počeo da ih nudi (tada valjda 062) po Cijena prava sitnica!


063 koji se zvao MobTel. I nije bilo roaminga! Dođeš u Srbiju - pojavi ti se mreža Mobtel sa kojom niko nema potpisan ugovor!!! Nije čudo da su se stranci smejali i sprdali.

Mislim da je negde u novembru ili decembru 1997. počeo da funkcioniše roaming. Sečam se da sam došao i odjednom - telefon radi. Bez ikakve najave.

Objašnjavali su mi da je problem sa roamingom bio što je Karić insistirao da se naplaćuje stranim operaterima IZ SRBIJE. Ceo svet je već funkcionisao po sistemu CPP (Calling Party Pays) - onaj koji zove plaća trošak poziva. E, Karići su hteli da uvedu RPP (Receiving Party Pays) da bi otimali lovu, valjda im mako bilo ovako.

Pošto cela Evropa funkcioniše po principu CPP (danas i skoro ceo svet) - nisu im dali, bilo je "ili se unormalite ili nema roaminga" pa su na kraju popustili.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 11:51 29.04.2016

Re: Metod

krkar
Polovinom devedesetih je Karić počeo da ih nudi (tada valjda 062) po Cijena prava sitnica!


063 koji se zvao MobTel. I nije bilo roaminga! Dođeš u Srbiju - pojavi ti se mreža Mobtel sa kojom niko nema potpisan ugovor!!! Nije čudo da su se stranci smejali i sprdali.



To je već kasnije, kada su postali (relativno ☻) "normalni", a prvo je ('94. - '95. - znam da mi je tada nuđena) bio "061" (zato i rekoh "valjda" kada pomenuh 062) koji je čak bio analog ili tako već neki tehnički "stepen niže", ne sećam se, ali nije bila "prava" GSM mreža. Pa je onda došla "prava" 063 GSM mreža, jedno vreme su postojale paralelno obe mreže, pa se 061 polako ugasila.

E ta 061 se valjala za učipljavanje, preko 20 tisuća maraka, halo Bing, kako sinovac ;>


krkar krkar 12:22 29.04.2016

Re: Metod

koji je čak bio analog ili tako već neki tehnički "stepen niže", ne sećam se, ali nije bila "prava" GSM mreža.


Nije u Srbiji bilo ništa osim GSM.

Negde otprilike 1986-7. kad je još postojala zajednička država sastali su se predstavnici svih republika da odluče koji će sistem mobilne telefonije, koja je bila na pomolu, razvijati u Jugi.

Sa jedne strane je Srbija predvodila megalomansku struju koja je htela da čeka dok GSM, koji je tada bio u povoju i nigde još nije bio operativan, ne dostigne komercijalni standard. Sa druge strane su bile Slovenija i Hrvatska koje su zastupale ideju da se tehnički slabiji sistem, NMT450, uvede odmah pa da se jednog dana zameni GSM-om.

Nisu se dogovorili i Slovenija i Hrvatska su uvele NMT450 (prva 1989, druga 1990) a Srbija je GSM čekala do, mislim 1994... i to po Karićevim cenama!

I ko je bolje prošao?
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:32 29.04.2016

Re: Metod

Nije u Srbiji bilo ništa osim GSM.


Aman, bilo je

"... Компанија је основана 15. априла 1994. године, под именом Мобтел Србија, пун назив: Мобилне телекомуникације Србија, као заједничко предузеће БК Трејд из Москве на челу са браћом Карић (51% акција) и Јавног предузећа ПТТ саобраћаја „Србија“ из Београда (49% акција).

Пуштање у рад је било 31. децембра 1994. године путем тадашње аналогне НМТ мреже која је покривала веће урбане средине и главне путне саобраћајнице - односно 60% становништва и 12% територије Србије. Позивни број НМТ мреже је био 061 (међународни: +381 61); Пуштање у рад је извршио, тадашњи председник владе, Радоје Контић.

15. октобра 1996. године Мобтел је поред ове увео и нову, дигиталну 063 ГСМ мрежу; ... "
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:40 29.04.2016

Re: Metod

Sa jedne strane je Srbija predvodila megalomansku struju koja je htela da čeka dok GSM, koji je tada bio u povoju i nigde još nije bio operativan, ne dostigne komercijalni standard


Inače, ovo je konstantno bio i ostao "standard" međ ovdašnjim ETF et al, levo a ujedno i desno (ali SerBski) orijentisanim stručnjaštvom

Jedan od kandidata za mesto ministra za telekomunikacije ("izgubio" od strane Ministarke Bucke ☻) kojeg su tadiću nudili svi iz "struke", kao Pravog Čoveka, je silno vreme potrošio pišući "radove" na temu, zašto ne treba da uvodimo 3G, jerbo je 4g evo već tu, samo što nije, pa zašto da se "bacaju" pare! Naravno, prošle silne sretne i berićetne godine upotrebe 3G u Srbiji, pre nego je 4g i zamirisao ne na ovdašnja, nego i na evropska (recimo UK) vrata ;>
krkar krkar 12:41 29.04.2016

Re: Metod

Aman, bilo je

"... Компанија је основана 15. априла 1994. године, под именом Мобтел Србија, пун назив: Мобилне телекомуникације Србија, као заједничко предузеће БК Трејд из Москве на челу са браћом Карић (51% акција) и Јавног предузећа ПТТ саобраћаја „Србија“ из Београда (49% акција).

Пуштање у рад је било 31. децембра 1994. године путем тадашње аналогне НМТ мреже која је покривала веће урбане средине и главне путне саобраћајнице - односно 60% становништва и 12% територије Србије. Позивни број НМТ мреже је био 061 (међународни: +381 61); Пуштање у рад је извршио, тадашњи председник владе, Радоје Контић.


E onda mi se nešto pomešalo. Ali sećam se vrlo dobro da NMT u Srbiji nije funkcionisao. Možda nije funkcionisao za strane mreže, ne sećam se više ali - nije funkcionisao. A u HR je funkcionisao.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:52 29.04.2016

Re: Metod

Možda nije funkcionisao za strane mreže, ne sećam se više


Obaška što je mreža startovala u vreme dok su sankcije još važile, ali ako, kako kažeš, GSM iz 96, u početku nije "roamirao" strance, sigurno ni ova nije imala te pogodnosti.
zilikaka zilikaka 13:45 29.04.2016

Re: Metod

Obaška što je mreža startovala u vreme dok su sankcije još važile, ali ako, kako kažeš, GSM iz 96, u početku nije "roamirao" strance, sigurno ni ova nije imala te pogodnosti.

Ja s nešto sećam da su uzeli centrale od Eriksona,(dok još nije bio Soni), i da je domet bio samo u Beogradu, i to ne baš ni na široj teritoriji grada.
Drugar nam išo na obuku u ŠveCku, pa posle malo radio s tim, dok nije zapalio preko.
A telefoni...e to bi sad klincima bilo interesantno.
Sećam se, ovaj što je on nosio da se pokaže bio velik onoliko, i, što je bio hit, kad ga uključiš svetleo "na zeleno". Na jednoj svadbi išao od ruke do ruke ko glavna atrakcija.
Samo što se i mladenci nisu slikali s tim za uspomenu.

Naravno, TAD je mogao da se koristi u prečniku od 10-15 km, al brzo, jako brzo se posle širili.
milisav68 milisav68 14:18 29.04.2016

Re: Metod

zilikaka
Naravno, TAD je mogao da se koristi u prečniku od 10-15 km, al brzo, jako brzo se posle širili.

Negde u to vreme sam dobio na poklon, Sanyo bežični telefon, i u prospektu je pisalo da sa odgovarajućom antenom ima domet 20km.

Međutim, takvu antenu tada nisam mogao da nađem, pa sam nakačio običnu TV antenu na vrh zgrade, i imao mobilni po celom gradu.

Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 14:26 29.04.2016

Re: Metod

Ja s nešto sećam da su uzeli centrale od Eriksona,(dok još nije bio Soni), i da je domet bio samo u Beogradu, i to ne baš ni na široj teritoriji grada.


Beograd (u užem smislu, hebeš "beograd" mladenovac, lazarevac, obrenovac ☻) i autoput do Niša (i valjda NS), to je bila "mreža". Ili kako kažu (pa malo i preteruju):

"покривала веће урбане средине и главне путне саобраћајнице - односно 60% становништва и 12% територије Србије"



Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 14:28 29.04.2016

Re: Metod

Sanyo bežični telefon, i u prospektu je pisalo da sa odgovarajućom antenom ima domet 20km.


Na tu temu - odlična (kao da pa ima loših ☺) Corner Gas epizoda



Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 14:42 29.04.2016

Re: Metod

pa sam nakačio običnu TV antenu na vrh zgrade, i imao mobilni po celom gradu.


Jedna od "legendi" beogradskih "Čudnjaka" (broinih je bilo - jedan je bio i Sava, Sima, kako li već, R.A.F. koji je i po najgoroj zimi i snegu išao u japankama i majici na bretele, beloj, kako i treba, ne kao fol fancy sivoj ☻) je bio majstor koji je, u vreme u kojem nisu svi imali telefon u kući, u aktn tašni nosio zvekericu (onu staru, veliku, što baš zveči li zveči ) i telefonsku slušalicu sa kablom (one stare bakelitne, kakvi su svi telefoni tada bili) , pa namesti alarm da mu zvoni dok je u troli, pa onda kada zvekerica zazveči, izvadi slušalicu i "priča" ;>>

st.jepan st.jepan 15:09 29.04.2016

Re: Metod

Dont Fear The Reaper
pa sam nakačio običnu TV antenu na vrh zgrade, i imao mobilni po celom gradu.


Jedna od "legendi" beogradskih "Čudnjaka" (broinih je bilo - jedan je bio i Sava, Sima, kako li već, R.A.F. koji je i po najgoroj zimi i snegu išao u japankama i majici na bretele, beloj, kako i treba, ne kao fol fancy sivoj ☻) je bio majstor koji je, u vreme u kojem nisu svi imali telefon u kući, u aktn tašni nosio zvekericu (onu staru, veliku, što baš zveči li zveči ) i telefonsku slušalicu sa kablom (one stare bakelitne, kakvi su svi telefoni tada bili) , pa namesti alarm da mu zvoni dok je u troli, pa onda kada zvekerica zazveči, izvadi slušalicu i "priča" ;>>


Sličan štos je, mislim 1993. izvela moja tadašnja devojka.
Dok smo u otvorenom Spačeku čekali pred semaforom kod Londona, dohvatila je prastari Simensov telefon koji smo nosili na popravku, podigla slušalicu i stala da se, vrlo ekspresivno gestikulirajući, s nekim svađa. Ne možete ni zamisliti kao su je zbezeknuto gledali iz prepunog Lejlanda.
krkar krkar 15:16 29.04.2016

Re: Metod

Međutim, takvu antenu tada nisam mogao da nađem, pa sam nakačio običnu TV antenu na vrh zgrade, i imao mobilni po celom gradu.


Nekada je na zajedničkoj mreži JRT predajnika postojao kanal za glasovnu komunikaciju koji je imao domet nekoliko kilometara oko predajnika sa normalnom motorolom. Do predajnika si morao da dobaciš motorolom a dalje je išlo sistemom mikrotalasnih predajnika kojim su svi predajnici i repetitori bili povezani.

Međutim, postojale su i motorole sa numeričkim tasterima i sa njih si mogao, kad si u dometu, da telefoniraš. Kad uhvatiš signal predajnika, na motoroli ukucaš #001# i dobiješ centralu Radio Beograda u lokalu. Tu si mogao da zoveš bilo koji lokal sa centrale Radija i TV. Ali, ko je znao, postojala je i fora za izlaz: kucaš #196# i dobiješ izlaz, klasičan tu-tuu signal i možeš da biraš bilo koji broj u Jugoslaviji (međugrad nije bio blokiran).

Onda su mi majstori napravili antenu dužine jedno 2,5 metra, iz dva dela, metalnu koja se nastavlja na šraf. Imala je na sredini neku diodu, nešto, neku karabudževinu. Obično mi je stajala u kanalu za odvod kiše sa krova automobila (kod starik kola je postojao, šrafili se na njega krovni nosači) i kad mi zatreba našrafim budžu na motorolu, sačekam signal...

posle pukla država, puko sistem, jebga
krkar krkar 15:17 29.04.2016

Re: Metod

Ne možete ni zamisliti kao su je zbezeknuto gledali iz prepunog Lejlanda.



Crni Stjepane, poslednji Lejlandi povučeni su iz službe 1979!!!
milisav68 milisav68 15:20 29.04.2016

Re: Metod

Dont Fear The Reaper
pa namesti alarm da mu zvoni dok je u troli, pa onda kada zvekerica zazveči, izvadi slušalicu i "priča" ;>>



Tako sam ja u prvo vreme nosio taj telefon svuda redom, pa odem na košarkašku utakmicu (lokalna liga), i u nekom momentu bude tiše na utakmici, a meni zazvoni telefon, i cela hala se okrene u mom pravcu.

Došlo mi da kažem - Nisam kući, nisam kući....

A to je interna zajebancija, sa babom jednog mog druga, koji je živeo sa njom u prizemlju, a on i njegovi na spratu, pa su imali i dva različita broja, a on kupio tel. sekretaricu, i ostavio ono klasično - trenutno nisam kod kuće, ostavite poruku.

I sad, bili mi negde, i idemo kod njega, kad ga baba čeka na ulaznim vratima:
-Gde si bre ti, ja te zovem na ručak, a ti mrmljaš - nisam kući, nisam kući....
st.jepan st.jepan 15:27 29.04.2016

Re: Metod

krkar
Ne možete ni zamisliti kao su je zbezeknuto gledali iz prepunog Lejlanda.

Crni Stjepane, poslednji Lejlandi povučeni su iz službe 1979!!!

Za mene je gradski autobus Lejland, i tačka.
krkar krkar 15:39 29.04.2016

Re: Metod

Za mene je gradski autobus Lejland, i tačka.


Ma greota je tim plemenitim imenom zvati ove krševe koji su ga nasledili!

Leyland je bio tehnički rafiniran, sa elektropneumatskim menjačem (LINK) kakav ni dan-danas
nema ništa od ovog smeća koje je beogradske Lejlande nasledilo.
st.jepan st.jepan 15:42 29.04.2016

Re: Metod

krkar
Za mene je gradski autobus Lejland, i tačka.


Ma greota je tim plemenitim imenom zvati ove krševe koji su ga nasledili!

Leyland je bio tehnički rafiniran, sa elektropneumatskim menjačem (LINK) kakav ni dan-danas
nema ništa od ovog smeća koje je beogradske Lejlande nasledilo.

Vidim, juriš rekord, pa da ti pripomognem.
Ako bude sreće, ubošću hiljaditi komentar.
krkar krkar 15:42 29.04.2016

Re: Metod

st.jepan st.jepan 16:12 29.04.2016

Re: Metod

krkar

slika Lejlanda

Ne vredi, urezalo se to za svagda.
Još dok smo na sred Kosovske igrani fubal (golove od nabacanih torbi sklanjali tek ponekad), pod mojim balkončićem (kod "Mornara" ) saobraćaj je bio živahan skoro kao sada - svi Lejlandi su tu skretali ka okretnici na Trgu, a tuda se bogme i vraćali.
nikvet pn nikvet pn 17:30 29.04.2016

Re: Metod

milisav68
pa sam nakačio običnu TV antenu na vrh zgrade, i imao mobilni po celom gradu


Да, имао сам баш такав Санио, бог га благословио, и функционисао је одлично. Звони али за разговор морала да се извуче антена. И сад ја у штали у крави - он звони. Лепо објасним типу како да извуче антену и да укључи, он све лепо уради кад оно његова ташта. Зове по сто први пут: Па где си докторе, зателила се крава... Ми у штали већ завршили а она у кући појма нема. Зет мангуп памет јој померио.
krkar krkar 21:18 29.04.2016

Re: Metod

Još dok smo na sred Kosovske igrani fubal (golove od nabacanih torbi sklanjali tek ponekad), pod mojim balkončićem (kod "Mornara" ) saobraćaj je bio živahan skoro kao sada - svi Lejlandi su tu skretali ka okretnici na Trgu, a tuda se bogme i vraćali.


Koje su to linije kretala sa Trga na kojima je vozio Lejland? Oni su vozili na 32 za Dedinje i 33 za Pionirski grad ali sa Zelenog venca, iz Narodnog fronta do Odeona pa desno u Kneza Miloša.

Sa Trga su kretali 27 (nekoliko varijanti, sa raznim slovima) ali njih nikad nije vozio Lejland.


Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 21:39 29.04.2016

Re: Metod

Oni su vozili na 32 za Dedinje i 33 za Pionirski grad ali sa Zelenog venca, iz Narodnog fronta do Odeona pa desno u Kneza Miloša.


Vozili su Lejlandi i sa Studentskog, 25 i 26, pa preko Trga, pa posle u Bulevar. E sad, da li su išle levo sa Trga, ili preko Terazija, to se već ne sećam.

Aha, da, nisu ni išle preko Trga - tada je smer Braće Jugovića bio obrnut, pa su oko Studentskog skretale u Braće Jugovića, pa njome do Doma JNA, pa u kakogodsezove ulica koja pored Doma Omladine ide ka Nušićevoj, pa u Bulevar. Doduše, postoji šansa i da su iz BJ skretali ispod Pozorišta desno ka Trgu, pa... ali ko se toga više seća ;>>>

Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 21:55 29.04.2016

Re: Metod

ali ko se toga više seća ;>>>


Kao, npr, ko se više seća lepih starih vremena, pre nego su krenuli moronluci tipa "pešačke zone" (koje će tek do savršenstva moronluka, lopovluka i idiotluka, dovesti ovaj "mali" majstor za sva tri pomenuta ☻) kako je lep bio čošak kod Ruskog Cara




Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 22:19 29.04.2016

Re: Metod

Pa lepa stara vremena kada si bez problema nalazio parking na Trgu (problem je bio kako posle otići s parkinga ☻) pa prešao kod Žiže u Gradsku na kaficu




i kada je sneg, bio sneg, a ne ovo malo napada, a svi dižu paniku, a valsti se Onoliko! hvale kada očiste ono malo sa ulica, kao da su uspešno poslali letelicu do Marsa i nazad ;>


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana