Karlos Slim Helu

Marko Jevtic RSS / 25.03.2008. u 00:49

monopolista (grč. monos, poleo)
imalac isključivog prava proizvodnje i trgovine nekom vrstom robe, ......

Bil Gejts je ime koje je poznato svima, s obzirom da se radi o čoveku koji je osnovač (vlasnik) Majkrosofta i dugo već najbogatiji čovek na svetu. Možda i nezapaženo, početkom meseca Gejtsa je, nakon 13 godina vladavine, na mestu najbogatijeg čoveka na svetu zamenio poznati američki investitor Voren Bafet. Na drugom mestu, i između dva Amerikanca, našao se Meksiknac Karlos Slim Helu. Za Helua je malo ljudi čulo, s obzirom da on ne posluje toliko globalno i da je sticanje njegovog bogatstva, uglavnom vezano za Meksiko i okolne zemlje. 01miskovic.jpg

U rodnoj zemlji ga ne vole, a postoji i anegdota da ne možete ustati iz kreveta, a da ne stavite pare u njegov džep. Upravo zahvaljujući monopolima (pre svega u oblasti telekomunikacija) Helu je trenutno pretekao Gejtsa, čiji Majkrosoft takođe ima problema sa prihvatanjem konkurencije. Karlos je svoje bogatstvo od od marta 2007. godine sa 49 milijardi dolara povećao na 60 milijardi dolara.

Kritičari tvrde da je on monopolista jer kontroliše više od 90 odsto telefonskog saobraćaja u Meksiku dok se on na to ne obazire, ali u isto vreme ističe kako mu nije cilj da postane najbogatiji čovek na svetu. Sada je blizu da ostvari ono što mu nije cilj:) Ipak telefonski impuls u Meksiku je među najskupljima, ako ne i najskuplji, na svetu. Bez konkurencije, nema potrebe ni da cene budu manje.

Helu je jedan izrazit primer kako monopoli mogu da naprave veliko bogatstvo, a slične primere, doduše srazmerno manje, imamo i u Srbiji. Zašto Slovenija i Hrvatska nemaju milijardere? Da li možete da ustanete iz kreveta a da ne stavite dinar nekom od naših monopolista?

Sreća da naši monopolisti nisu ušli u sektor telekomunikacija, možda sada ne bi imali 3 operatera - a od kada imamo 3.-eg vide se stvari efekti tržišne utakmice i uticaj konkurencije na cene. Operateri stalno prave povoljnije pakete, jeftino prodaju mobilne telefone i snižavaju cenu impulsa. Doduše, naš milijarder je ušao u CG zajedno sa Telekomom Srbija, sledeći možda i podsvesno Karlosov primer. Nažalost po njega ipak je kasno, jer su u CG već postojala 2 mobilna operatera.

Elem, da li će se nekad neko u ovoj zemlji baviti ozbiljno MONOPOLIMA ili je to ipak neumesno pitati sada kada se vodi odlučujuća bitka za Kosovo?

PS. sreća da ni Mišković, kao Karlos Slim, nema cilj da postane najbogatiji na svetu



Komentari (35)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Markonio Markonio 01:15 25.03.2008

Mobi

Za mobilnu telefoniju se ne bih slozio, tu vlada nesto sto lici na kartelizaciju, medjusobno dogovaranje cena. Ako malo bolje analiziramo cene razgovora, naplacivanje uspostave poziva, politiku zaokruzivanja razgovora, dolazimo do priblizno istih cena (reda velicine jednog dinara). Neki nude jeftiniji minut a skuplju uspostavu, dok neki nude obrnuto. Tako da se na kraju sve svede na isto. SImptomaticno je da nasi operateri cak i ne kriju da se medjusobno dogovaraju, pa simultano izbacuju pakete i promocije sa slicnim karakteristika.
Alava Alava 01:24 25.03.2008

Re: Mobi

Da, i meni se čini da je tako. A baš sam se nadala da će biti jeftinije... To je valjda onaj rad - dođe stranac ovde u džunglu, pa kad vidi da prolazi sve što prolazi, neće ni on da ispadne grbav.
Gonzo Gonzo 01:22 25.03.2008

Monopol

monopolista (grč. monos, poleo)
imalac isključivog prava proizvodnje i trgovine nekom vrstom robe, ......


Malo neprecizna definicija, monopolista je onaj ko kontrolise vecinu (uglavnom znacajno vise od 50%) trzista. Microsfot nema ekskluzivno pravo da proizvodi softver.
Marko Jevtic Marko Jevtic 08:03 25.03.2008

Re: Monopol

To je Vujaklijina definicija reci monopolista...

Microsoft ima monopol u nekim sferama, zasta je i kaznjavan vise puta.. Recimo u Internet pretrazivacima (browsera) i slicno.. Pa iako se pogleda udeo koji MS ima na trzistu operativnih sistema - to jeste monopol.

Da li je nesto monopol zavisi od udela na trzistu i ne mora da bude vise od 50%.
Gonzo Gonzo 01:58 26.03.2008

definicija

Da li je nesto monopol zavisi od udela na trzistu i ne mora da bude vise od 50%.


Gore ste napisali da zavisi od prava da proizvodi odredjeni proizvod. Po gornjoj definiciji M'soft nije monopolista
gorran gorran 01:23 25.03.2008

naiva

Borba protiv monopola je pomalo kao lopatom na tenk.
Ipak je konkurencija samo faza u razvoju - dok jedan konkurent ne pobedi. Zamišljati da konkurencija može da traje večito je kao verovati da boks meč može da traje, ne tri, pet, ili petnaest, nego 5 milijardi rundi.
Ali, naravno, vredi truda - možeš ih zadržati neko vreme. Kad imaš domaćeg monopolistu, pustiš na njega konkurente iz inostranstva. Samo, i "inostranstava" nam već polako ponestaje - osim ako nisu Molder i Skali bili u pravu sve vreme.
PS. sreća da ni Mišković, kao Karlos Slim, nema cilj da postane najbogatiji na svetu
Odakle Vam ova informacija?
Gonzo Gonzo 01:27 25.03.2008

Re: naiva

Ipak je konkurencija samo faza u razvoju - dok jedan konkurent ne pobedi. Zamišljati da konkurencija može da traje večito je kao verovati da boks meč može da traje, ne tri, pet, ili petnaest, nego 5 milijardi rundi.


Mozete li da navedete ko je pobedio u automobilskoj industriji? Kola se proizvode vec 100 godina, pa bih zeleo da znam ko ima monopol.
gorran gorran 01:30 25.03.2008

Re: naiva

Pa, mic po mic - skoro svi delovi za sva evropska kola polako počinju da se prave u jednom proizvodnom sistemu. Koji se sve više povezuje sa američkim gigantima. Ono što ostaje različito, to je samo brend i marketing.
Gonzo Gonzo 01:32 25.03.2008

Re: naiva

...a kola postaju sve bolja i jedftinija.

Puno toga ima razlicitog, prakticno niko vise ne pravi kola (ili bilo koji drugi kompleksni prozvod) na jednom mestu, tako da nema reci o monopolu.
gorran gorran 01:35 25.03.2008

Re: naiva

...a kola postaju sve bolja i jedftinija.
mmda,..
samo što je "masovni auto široke potrošnje" 1930 koštao 200 dolara, 1970 8.000 a 2008. 35.000 dolara. ))
Gonzo Gonzo 01:42 25.03.2008

Re: naiva

A sve to vreme prosecna plata je 30000 godisnje, zar ne?

Evo zasto su kola bolja:

Broj fatalnih povreda se prepolovio u poslednjih 20 godina (racunato po broju udesa).
Broj udesa se smanjio zato sto su (izmedju ostalog) kola tehnicki bolja.
Onaj sloj ljudi koji je nekada kupovao VW bub, danas moze da prisuti Golf. Nebo i zemlja.
itd itd.
gorran gorran 01:51 25.03.2008

Re: naiva

A sve to vreme prosecna plata je 30000 godisnje, zar ne?
Nije poenta u tome kolika je prosečna plata, nego gde ona završava. Nekad su ljudi radili u fabrici kod gazde, on bi im npr mesečno dao platu od koje bi oni pola odmah potrošili (vratili gazdi) u gazdinoj kafani, a drugu polovinu dali za hleb u gazdinoj trgovini.

Stvari su se od tada mnogo promenile - da bi ostale iste )

Ne radi se o tome koliki je tehnološki napredak, ni kolika je isplaćena plata, nego u međusobnom odnosu troškova proizvodnje, isplaćenih zarada i zarađenog profita. A profit polako ali sigurno pobeđuje. Što polako vodi ka evidentnom ukrupnjavanju kapitala. Pa i ka stvaranju monopola...
Marko Jevtic Marko Jevtic 08:03 25.03.2008

Re: naiva

To sa Miskovicem je ironija
Gonzo Gonzo 02:06 26.03.2008

Re: naiva

Ne radi se o tome koliki je tehnološki napredak, ni kolika je isplaćena plata, nego u međusobnom odnosu troškova proizvodnje, isplaćenih zarada i zarađenog profita. A profit polako ali sigurno pobeđuje. Što polako vodi ka evidentnom ukrupnjavanju kapitala. Pa i ka stvaranju monopola...


Pre 1oo god u USA je bilo par stotina p[roizvodjaca automobila. Doslo je do vooga sto pominjete, velika riba jede malu, stvaranja oligopola (ne monopola, nika u auto industriji nije postojao, osim u zatvorenim komunisickim trzistima, i gde vlada protekcionizam). A onda, posto je sa oligopolom porasla profitna margina, doslo je do blagog tehnoloskog zaostajanja, sindikati su se raspojasali, i rezultat je povecanja atraktivnost konkurecije da ulaze u auto-razvoj. Rezultat znamo - autoindustrija u USA trpi konkurenciju iz Azije i EU (slicno je u EU), potrosaci imaju veci izborboljih i jeftinijih kola, a monopola nige na vidiku.
nsarski nsarski 01:52 25.03.2008

Odgovorno tvrdim

da je meksicka telefonija najgora, najkomlikovanija, i najskuplja na svetu. Jednom su mi collect poziv iz Meksika za USA naplatili $20 na minut! I isto toliko onome koga sam zvao.
Kad zoves mobilnim naplacuju tebi, onome koga si zvao, i roaming charges. Kvalitet katastrofa. Cena paprena. Pricali su mi mehosi da Karlos sada kupuje monopole po Juznoj Americi, celim Karibima, cak je i na Spaniju bacio oko. K-a-t-a-s-t-r-o-f-a! Majmun usao u...govornicu!
nikola svilar nikola svilar 02:06 25.03.2008

-

-
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 08:09 25.03.2008

Re: Odgovorno tvrdim

Majmun usao u...govornicu!

No, no, Nsarski. To mi je disident, izbrisao sam ga iz knjige drzavljana.
Nadpalfi Nadpalfi 08:34 25.03.2008

Re: Odgovorno tvrdim

da je meksicka telefonija najgora, najkomlikovanija, i najskuplja na svetu

A bosanskohercegovacka je vjerovatno na drugom mjestu. Cijene za poziv u inostranstvo su nenormalne, a kvalitet, naravno, nikakav. Mada, kako kazu, ide na bolje.
jinks jinks 09:15 25.03.2008

Biti bogat u svom ...

Mišković ... Karlos Slim nemaju cilj da postanu najbogatiji na svetu
Pitanje je da li bi pomenuti mogli da zarade bilo kakav novac kada bi presli granice drzava u kojima su stekli bogatstvo. Tako da je poredjenje sa Bilom Gejtsom .... ipak je on napravio multinacionalnu kompaniju, a tu se izgleda stvarno pokazuje kvalitet nekog poslovnog coveka i neke firme.

Ne kazem, sigurno korupcija i manipulacija politikom i politiciraima postoji i u medjunarnodnom poslovnom svetu, ali tu verovatno treba da se pokazu i neki drugi kvaliteti pored ovih gore pomenutih.

Tako da je cinjenica da je neko ostao izolovan u granicama zemlje u kojoj je stekao bogatsvo, verovatno i dokaz da je bogatstvo stekao najvise zahvaljujici manipulacijama lokalnim politicarima, a ne nekim poslovnim kvalitetima, kreativnim idejama, zeljom da sto bolje zaposli sto vise ljudi, kvalitetnim uslugama i prozivodima - jer sve ovo, a i mnogo toga drugog, ne poznaju granice ... dok manipulacija lokalnim korumpiranima funkcionise samo do prvog ugla.
znikolic znikolic 09:31 25.03.2008

Socijalna odgovorsost

Nije Bil Gejts sa 58 milijardi dolara pao na treće mesto radi lošijeg poslovanja Majkrosofta, nego zato što je u dobrotvorne svrhe dao 29 milijardi. Ni Voren Bafet sa 62 milijarde dolara nije drugi zato što mu poslovi ne idu tako dobro, nego što je desetine milijardi dao u dobrotvorne svrhe.

Upravo je tu razlika između njih i milijardera u zemljama kao što su Meksiko ili Srbija. Gejtsu ne smeta da vozi običan porodični automobil, Bafet i dalje živi u kući koju je kupio pre pedeset godina. I jedan i drugi osećaju socijalnu odgovornost da pomognu drugim ljudima i društvu u celini.

Kazezoze Kazezoze 10:03 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

znikolic
Nije Bil Gejts sa 58 milijardi dolara pao na treće mesto radi lošijeg poslovanja Majkrosofta, nego zato što je u dobrotvorne svrhe dao 29 milijardi. Ni Voren Bafet sa 62 milijarde dolara nije drugi zato što mu poslovi ne idu tako dobro, nego što je desetine milijardi dao u dobrotvorne svrhe. Upravo je tu razlika između njih i milijardera u zemljama kao što su Meksiko ili Srbija. Gejtsu ne smeta da vozi običan porodični automobil, Bafet i dalje živi u kući koju je kupio pre pedeset godina. I jedan i drugi osećaju socijalnu odgovornost da pomognu drugim ljudima i društvu u celini.

divno je shto josh ima ljudi koji veruju u njihovu dobrotvornu pomoc
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:48 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Zašto Slovenija i Hrvatska nemaju milijardere?


Imaju ih.
lion lion 14:47 25.03.2008

Re: Socijalna odgovornost

Da,to jeste divno,ali je ružno što je Srbija puna "skeptika" koji ne veruju u ljudsku dobrotu.Pri tom se voze u japanskim,švajcarskim i inim tramvajima,koriste asfaltirane ulice i puteve napravljene "stranim,bespovratnim" parama.Nebrojeno je primera koliko su nam Ljudi sa strane pomogi bez ikakvog uslovljavanja,a ovde i dalje sumnjaju,ne veruju,pljuju po tome.Kada god naidjem na takvu vrstu skepticizma,pomislim:"Ovom je krivo što se negde nije lično ogrebao,što mu Bil Gejts nije lično uplatio neki evro na račun."Mišljenja sam da bi Srbi samo tako poverovali u dobrotu Bogatih!
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:13 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Zašto Slovenija i Hrvatska nemaju milijardere?
Ja upravo hteo da pitam autora otkuda je njemu informacija da Slovenija i Hrvatska nemaju ekstremne bogatase (da li bas milijardere, nije vazno). Ako je to samo puka pretpostavka, trebalo je da je malo elaborira, ovako deluje kao naivna fraza, koja vidi probleme samo doma, a misli da je u susedstvu sve - med i mleko. Nije. A i nasi bogatasi se od ovakvih (proizvoljnih) konstatacija nece uplasiti, jos manje zastideti. Fakta, gospodine, iznosite fakta a ne pretpostavke!
Nadpalfi Nadpalfi 18:22 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Jelica Greganović
Zašto Slovenija i Hrvatska nemaju milijardere?Imaju ih.

Naravno, a veliki dio njih nije nista bolji, ili drugaciji, od gosp.M
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:38 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Prvi milion je uvek problematičan (što se načina zarade tiče) i to je svim milionerima zajedničko.
Gonzo Gonzo 20:15 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Jelica Greganović
Prvi milion je uvek problematičan (što se načina zarade tiče) i to je svim milionerima zajedničko.


Ukljucujuci i Novaka DJokovica?
Nadpalfi Nadpalfi 21:42 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Gonzo

Jelica GreganovićPrvi milion je uvek problematičan (što se načina zarade tiče) i to je svim milionerima zajedničko.Ukljucujuci i Novaka DJokovica?

A koja je to Noletova veza sa svim ovim? Ili je to pomalo ironicni komentar?
Kazezoze Kazezoze 22:46 25.03.2008

Re: Socijalna odgovornost

Ovom je krivo što se negde nije lično ogrebao,što mu Bil Gejts nije lično uplatio neki evro na račun."Mišljenja sam da bi Srbi samo tako poverovali u dobrotu Bogatih!

e bash si pogodio!
chestitam!!!
DeMarti DeMarti 23:05 25.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Arnold je kralj :))))

Schwarzenegger once said of his fortune, "Money doesn't make you happy. I now have $50 million, but I was just as happy when I had $48 million.
Marko Jevtic Marko Jevtic 00:01 26.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Nisam bas siguran...

Forbs je samo Miskovica sa ovih prostora stavio na listu milijardera. Takodje nema takvih privatnih monopola u Hrvatskoj i SLO
Marko Jevtic Marko Jevtic 00:07 26.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Vladimire ipak je razlika izmedju milioonera i milijardera, i ja sam precizno napisao milijardere.. Vec sam napisao u jednom komentaru da se na Forbsovoj listi najbogatijih ljudi nasao samo Miskovic sa ovih prostora.

Ne kazem ja da je negde med i mleko... Priznacete da je zanimljivo sticati enormno bogatstvo a poslovati samo u jednoj ili maksimalno u bliskom regionu. Upravo to radi Karlos Slim, a radi i Miskovic. E sada kako sve oni koriste svoj monopolski polozaj nije bila tema ovog bloga...

Eto gospodine, znam da se bogata[i nece uplasiti ni nekih argumenata... Sve dok postoji ovakav sistem kakav postoji kod nas
Gonzo Gonzo 02:02 26.03.2008

Re: Socijalna odgovorsost

Nije ironican. Napisali ste da je nemoguce posteno zaraditi prvi milion. (Ili se tpo odnosi samo na Srbiju? Cak i tad, to nije nemoguce.)

U vezi Gejtsa i ostalih dobrotvora, zasto mnogi misle da on to ne radi iz altruizma, to jest, da budem precizan, misle da je nemoguce da radi iz tih piobuda. Ja zaista ne znam sta su mu motivi, moguce je da je altruizam a moguce da zeli da mu se dive. Sasvim sigurno motiv ne moze biti zelja za daljim bogacenjem, jer se njegovo bogatstvo osipa doniranjem ovolike kolicine para.
adam weisphaut adam weisphaut 13:00 25.03.2008

With a little help of his friends

antioksidant antioksidant 12:00 27.03.2008

?

Sreća da naši monopolisti nisu ušli u sektor telekomunikacija

mi u sektoru telekomunikacija nemamo privatni monopol, ali monopol postoji (do skoro je u fiksnoj telefoniji bio i zakonom propisan). Posledice takvog monopola su iste - skupa i losa usluga. To sto se ne bogati Miskovic, vec partije imaju temu za razgovor kada prave koalicije, meni nije uteha. Ja sam siromasniji u svakom slucaju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana