Gost autor| Planeta| Putovanja

Galapagos - Born of fire

Predrag Brajovic RSS / 01.01.2016. u 14:19

Gost autor: alselone 


Galapagos je jedno od najfascinatnijih mesta na Zemlji, mikrokosmos endemskog života na kom se nalaze neke od najintrigantnijih I najinteresannijih životinja i biljaka na planeti. Ostrva vulkanskog porekla nalaze se na oko 1000 kilometara od Južne Amerike u Pacifiku i leže na ekvatoru. Ostrva su relativno mlada otkrivena su pre manje od 500 godina. Od kako ih je Čarls Darvin posetio 1835. i od kako su ga inspirisala da postavi svoju poznatu teoriju ne prestaju da budu jedan od centara pažnje kako biologa tako i turista i entuzijasta. 

Tehnički, arhipelag se sastoji od 19 ostrva koja pripadaju državi Ekvador. Put do tamo za nas je dug i naporan. Putuje se do glavnog grada Ekvadora, Kita (Quito), preko neke od evropskih zemlja, zatim se tamo preseda na let za Valjakil (Guayaquil). Odatle može dalje ponovo avionom do ostrva Baltra ili brodom. Sve u svemu to nije ispod 20 i kog sata od BG. Mi smo sa Baltre otputovali brodićem na ostrvo Santa Cruz.

Ostrvo je bogato endemskim vrstama, što nije ni čudno kada znamo koliko je udaljeno od bilo kog kopna. Izdvojio bih samo najpoznatije, a to su naravno kornjače sa Galapagosa, morske iguane, kormorani koji ne lete, poznate zebe sa Galapagosa koje su predstavljale inspiraciju Čarsu Darvinu, krznene foke, Bubi, ptice sa plavim stopalima, i tako dalje.


Dok su životinje uglavnom bezopasne ma koliko opasno izgledale, biljke su te od kojiih može da preti opasnost. Na primer Manchineel, otrovna jabuka. Skoro svako ovo drvo koje sam video ima na sebi znak upozorenja, pošto je toiko otrovno da samo stajanja ispod drveta tokom kiše može da izazove plikove na koži kako se otrov spisa sa plodova.

Ekvador se veoma pohvalno odnosi prema Galapagosu. 97.5% površine ostva proglašeno je za Naconinalni park. Veoma je čisto i uredno, životinje se paze i čuvaju i uopšte neće biti čudno ako vam prolaznik skrene pažnju jer ste se previše blizu primakli nekoj životinji ili, što je potpuno neprimerno, dodirujete je. Takođe, veoma je teško doseliti se i zaposliti se na Galapagosu i time se čuva Nacionalni park i mir na ostrvima. Na primer, kada neka kompanija želi da zaposli radnika u obavezi je da zaposli nekog od stanovnika osrtva koji je traženog profila. Ako želi da zaposli nekog sa kontinenta mora da dokaže kako na ostrvu ne postoji takav radnik.
Cene su veoma raznovrsne i oslikavaju podeljenost na osrtvu, i celoj Južnoj Americi. Dok su u turističkim delovima osrtva pica i koka kola 25 dolara, u središnjim delovima grada može se jesti za 4 dolara kompletan ručak u restoranima gde jedu lokalci. Morske hrane je u izobilju i cene nisu strašne čak i u turističkim delovima ostrva, na primer jastog sa roštilja je jeftiniji od pice, što mislim da nigde na svetu nije slučaj.
Ptica ima jako puno kako po broju tako i po vrstama i uopšte se ne plaše ljudi. Neke sam mogao da slikam iz tolike blizine da sam skoro mogao da ih uhvatim. Jedna od najlepših stvari mi je bila pesma zeba ujutru. Zbog vremenske razlike sam se budio veoma rano a to je bilo jedino vreme u toku dana kada vazduh nije bio vreo i skoro nesnosno vlažan, pa bih otvorio vrata od sobe, zavalio se i slušao zebe.

 ofMsGUW.jpg

SO2NDsM.jpg

TGEBrKB.jpg 

3s7wl22.jpg 

4hdEiCL.jpg

lYxEWMe.jpg

HLN5Cma.jpg

JCVCfpy.jpg

nYcpPih.jpg 

R0zLtAX.jpg

3KvjgOT.jpg

PhQ9O6a.jpg

d6QV2SB.jpg

qtQvNCj.jpg

Flora je potpuno različita na jednom ostrvu prečnika samo 50ak kilometara, i to je fascinantno. Na obodima ostrva deluje potpuno pustinjski, dominiraju kaktusi i sasušeno žbunje, dok ne na centru ostrva koji je mnogo više, prava prašuma.

 ulhiZ6h.jpg

 OmNsLku.jpg

J2QStbB.jpg

5YzrRXc.jpg

baUF9J1.jpg

Ovo ispod je jedno od najlepših mesta na kojima sam bio. Ogroman procep u steni a dole se mešaju slana i slatka voda. Pošto je procep u steni nema peska a ni zemlje, voda je toliko čista da se vidi dno na 5, 6 metara.

mcKrSSk.jpg

K7gDi9g.jpg

Posebna zanimljivost je bivši rudnik soli koji je poplavila morska voda, koja je u kombinaciji sa soli i vulkanskim kamenjem stvorila okruženje u kom žive bakterije koje prave karotin. Mesto izgleda potpuno sa druge planete i smrdi užasno.  

YZHdchn.jpg 



Komentari (236)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

alselone alselone 21:18 02.01.2016

Re: vetrenjače


A šta im je glavni izvor energije, pretpostavljam termoelektrane, i na čega? Verovatno na naftu koju vuku tankerima odnekud? (a, vidim, imali su i neki oil spill 2001, sa tankera koji je valjda dopremao naftu na ostrvlje, kako sam razumeo).

Ne čudi me da je matica pažljiva prema Galapagosu, to je zlatna koka za inače prilično siromašnu zemlju: vrlo lepa turistička destinacija na kojoj uberu dobre parice svake godine. Ovo ne kažem sa ironijom, baš je dobro da je tako, i koliko sam čuo, a i na osnovu ovog što si opisao, izgleda da nisu od toga napravili seljanu i diznilend. Inače, jel tamo US dolar još uvek zvanična valuta?


Da, nafta, dizel i sirova. Kako dolazi do njih nemam pojma, sigurno tankerima, cevke pod vodom prave uglanom Rusi. :) Jeste dolar i dalje zvanicna valuta.

Jeste zlatna koka i to skupa. Na ulasku na ostvo placa se posebna eko viza (ili kako je vec zovu).
nsarski nsarski 21:29 02.01.2016

Re: vetrenjače

Jeste zlatna koka i to skupa.

I neka.
Ako oni u Diznilendu mogu da naplacuju $50 da se rukujes sa Miki Mausom (i Gringosi su srecni da to placaju, sve masuci zastavicama), onda za real McCoy treba takodje naplatiti.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:54 03.01.2016

Re: vetrenjače

placa se posebna eko viza (ili kako je vec zovu).


ekološka taksa, ko u CG. A jel, ono, vrvi od turista?

G.Cross G.Cross 09:28 02.01.2016

Antonio

Sve vreme se mislim kakve veze ima Antonio Banderas sa Galapagosom a onda shvatim da govorite o onima sto se penju na bandere.
alselone alselone 09:31 02.01.2016

Re: Antonio

Sve vreme se mislim kakve veze ima Antonio Banderas sa Galapagosom a onda shvatim da govorite o onima sto se penju na bandere.


Generalno govoreci, elektrotehnicari se dele u dve grupe, banderasi i digitroni.
emsiemsi emsiemsi 09:57 02.01.2016

Re: Antonio

alselone
Sve vreme se mislim kakve veze ima Antonio Banderas sa Galapagosom a onda shvatim da govorite o onima sto se penju na bandere.


Generalno govoreci, elektrotehnicari se dele u dve grupe, banderasi i digitroni.

Неко мора (и) да нам развлачи каблове !
Не могу сви да мозгају (између осталога, јер за то треба мозак), мора неко да нам ради и те помоћне послове.
vera.nolan2 vera.nolan2 12:08 02.01.2016

Ostrva Galapagos

Naziv arhipelaga potiče od naziva džinovske kornjače na španskom jeziku (galapagos-kornjača).
Galapago na lokalnom jeziku znači ,,sedlo'' Ostrva su dobila naziv po ovoj reči, ali i kornjača sa tih ostrva, čiji oklop liči na sedlo.
...
Početkom 17. veka, gusari su koristili Galapagos kao bazu za popravku svojih brodova i dopunjavanje svojih zaliha, pre nego što otplove u napade na Španske kolonije na južnoameričkim obalama. Glavna atrakcija su bile, upravo, Velike kornjače, koje su gusari dovlačili na svoje brodove i tamo ih držali žive i po nekoliko meseci. One su za njih predstavljale nepresušan izvor svežeg mesa.
...
Usamljeni Džordž, kornjača sa Galapagosa koje je uginula 2012. godine, bio je poslednji primerak podvrste kornjača sa ostrva Pinta u arhipelagu Galapagos. Naučnici žale što nije došlo do reprodukcije i umnožavanja ove vrste.



Čarls Darvin (imao je samo 22 god.kada se otisnuo na put ) je na ostrvima proveo samo pet nedelja od petogodišnje turneje oko sveta i u tih par nedelja postavio temelje svog učenja koje je u potpunosti promenilo biološku sliku sveta.
alselone alselone 12:13 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Usamljeni Džordž,


Na ostrvu postoji brend odece koji se zove po njemu. http://www.lonesomegeorge.net
docsumann docsumann 19:14 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Usamljeni Džordž, kornjača sa Galapagosa koje je uginula 2012. godine, bio je poslednji primerak podvrste kornjača sa ostrva Pinta u arhipelagu Galapagos.


koliko sam čitao sad pokušavaju da obnove vrstu koristeći Džordžov DNK uzorak i činjenicu da još uvijek postoje neke podvrste džinovskih kornjača.
alselone alselone 21:14 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

i činjenicu da još uvijek postoje neke podvrste džinovskih kornjača.

Da, ne kapiram zasto insistiraju da je on poslednja dzinovska kornjaca. Eno gore slike, ja se slikao sa par komata.
nsarski nsarski 21:25 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Da, ne kapiram zasto insistiraju da je on poslednja dzinovska kornjaca. Eno gore slike, ja se slikao sa par komata.


Pa, jbt., ostavio sam link gore jos juce. Lonesome George je poslednji primerak svoje podvrste.
Evo, ako te mrzi da otvaras:

The dodo is dead. The passenger pigeon has passed on. But Lonesome George, the iconic Galápagos tortoise whose death marked the end of his species, is in post-mortem luck.

A scientific expedition has discovered some of his close blood relations alive and well. With careful breeding, biologists now hope to revive George’s species and reintroduce the tortoises to the island on which they evolved.

It would be a signal achievement in a place that gave rise to our understanding of evolution and speciation.

Originally there were at least eight species of Galápagos tortoise, scientists now believe. (One was discovered only this year.) At least three species are now extinct, including tortoises on Pinta Island. The last one, George, was discovered wandering alone in 1972 and taken into loving custody. His death, in 2012 at more than 100 years old, was a powerful reminder of the havoc visited by humans on delicate ecosystems worldwide over the last two centuries.

LINK
Razumes sada?

Mislim, to je kao kad bi rekao, kada je ubijen i poslednji Grizli medved: u cemu je problem, eno u Bosni medjeda kol'ko 'oces!?

Nije isto, Alse.
alselone alselone 21:53 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Mislim, to je kao kad bi rekao, kada je ubijen i poslednji Grizli medved: u cemu je problem, eno u Bosni medjeda kol'ko 'oces!?


Ja sam razumeo kao da je receno kako je ubijen poslednji braon medved, a braon medveda drugih podvrta koliko hoces. Ovo ne umanjuje tragediju izumiranja vrste.

Znaci, nije izumrla poslednja dzinovska kornjaca sa Galapagosa. Ili ja nesto ne razumem dobro.
nsarski nsarski 22:18 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

a sam razumeo kao da je receno kako je ubijen poslednji braon medved, a braon medveda drugih podvrta koliko hoces. Ovo ne umanjuje tragediju izumiranja vrste.


Pa, na primer, te kornjace pokazuju fenomen tzv. negligible senescence, to jest minimalnog starenja organa, sto im omogucava da zive proizvoljno dugo. Jednostavno, kada dostignu zrelost, za njih kao da nema granica.
Pogledaj, molim te, link na
Negligible Senescence <--LINK za Alsa



Medju kornjacama sa Galapagosa neke zive malo duze, neke nesto krace, neke jako dugo. Uporedna genetika bi mogla da se uradi na njima (i siguran sam da se vec radi!) i nadje genetski uzrok ovome. Ako neka od ovih vrsta nestane, onda jebiga. Jos jedna unistena dragocenost iz bioloske proslosti Zemlje. I unistena prilika da saznamo nesto o sebi.
nsarski nsarski 22:21 02.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Znaci, nije izumrla poslednja dzinovska kornjaca sa Galapagosa. Ili ja nesto ne razumem dobro.


Ta konkretna podvrsta jeste. Medjutim, srecom, postoje bliski rodjaci iz kojih bi moglo, pazljivim razmnozavanjem i ukrstanjem, da se rekonstruise original.

EDIT. Uostalom, nisu za dzabe sve kornjace na Galapagosu numerisane:
alselone alselone 11:10 03.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Negligible Senescence <--LINK za Alsa


Hvala profo, nisam znao za ovo, veoma zanimljivo. Fantasticno, zapravo. Malo sam otisao dalje po Vikipediji i vidim da ima vrsta za koju se smatra da je bioloski besmrtna. Bilo bi super kada bi smo i mi ostali imali tu mogucnost koju imaju hidre i Kit Ricards.
jkt2010 jkt2010 13:49 03.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

docsumann
koliko sam čitao sad pokušavaju da obnove vrstu koristeći Džordžov DNK uzorak i činjenicu da još uvijek postoje neke podvrste džinovskih kornjača.

G.Cross ih nije sve izeo...
Jukie Jukie 23:02 03.01.2016

Re: Ostrva Galapagos

Diskutabilno je određivati da li je neka dema džinovskih kornjača podvrsta, vrsta ili lokalna populacija, jer
-populacije su male, kao da čitaš knjige iz kojih su ti iščupali po polovinu strana
-toliko dugo žive (i usput se razmnožavaju) da su iste jedinke verovatno na raznim mestima u rodoslovnom stablu neke male kornjačice
kod većine organizama istovremeno žive jedna, dve ili tri generacije, a ovde je to sve isprepletano, matori kornjač je muvao i čukunbabu i čukununuku

ali ako se odredi da su dve kornjače iz dve različite vrste, to je kao da posmatramo lava i leoparda
jedi-knight jedi-knight 19:31 02.01.2016

...

Divno
vishnja92 vishnja92 01:21 03.01.2016

Kurt Vonegat

u knjizi "Galapagos" opisuje kako je ljudska vrsta izumrla svuda osim na (naravno) Galapagosu, na kom je, tokom milion godina pocev od danas, potekavsi od nekoliko slucajnih jedinki, devoluirala u zadovoljna, pritupa, krznom pokrivena bica.

Vonegat je car :)
i Alselone je car :)

(ps - nije spojler, sve ovo on kaze na samom pocetku knjige. toplo preporucujem)
vishnja92 vishnja92 01:23 03.01.2016

Re: Kurt Vonegat

pps: kod nas se "blue footed booby" prevodi kao plavonoga bluna, to je najsmesnija ptica na svetu
alselone alselone 11:12 03.01.2016

Re: Kurt Vonegat

pps: kod nas se "blue footed booby" prevodi kao plavonoga bluna, to je najsmesnija ptica na svetu


Jeeeste (naglasak one kokoske iz crtanog). Ziva komedija od ptice. Bogovi humora smisljali ovakve poruke pa kacili na majice i slicno na ostrvu.

tasadebeli tasadebeli 12:28 03.01.2016

Re: Kurt Vonegat

vishnja92

Kurt Vonegat




Не могу да се сетим, да ли је Вонегат писао Квака 22?

Личи на њега...

Знам да је писао Кланица 5, а хвала ти за препоруку за Галапагос, нисам читао.









Vonegat je car :)
i Alselone je car :)



docsumann docsumann 12:35 03.01.2016

Re: Kurt Vonegat

Не могу да се сетим, да ли је Вонегат писао Квака 22?


ne, Joseph Heler
tasadebeli tasadebeli 14:57 03.01.2016

Re: Kurt Vonegat

docsumann

Joseph Heler


Захвалан!


nsarski


nikad niste culi za Fausta Vrancica




Занимљиво име...



To je valjda ta Suvarica napravila...






Још једна неуспела реформа образовања коју сам, на жалост, пролазио као ђак... Ову сада, која исто тако неће успети, пролазим као професор.


A da li je on bio bas prvi prvi, to je stvar spekulacije, kao, na primer, pitanje ko je, zaista prvi, kresnuo Klaudiju Sifer. Ima tu raznih spekulacija i legendi, ali Fausto se pominje kao prvi koji je skocio i preziveo.
(Ako si gledao "Rubljova", razumeces).



krkar


Prvićanin. Sa otoka Prvića u šibenskom arhipelagu.

Inače autor sjajne knjige Machinae Novae




Nije bio, nema nikakve spekulacije. Nije ni skakao, samo izumljao.

Prvi skok padobranom bio je iz balona 1797, sa visine oko 1050-1100 metara. Sa tadašnjom konstrukcijom padobrana minimalna sigurna visina otvaranja bila je najmanje 300-400 m pa je razumljivo zašto razni pokušaji sa kojekakvih konstrukcija nisu uspevali.

Za poređenje, minimalne sigurne visine današnjih padobrana generalno su ispod 100 m, dok samo vrhunski specijalisti, uz odgovarajuću tehniku i uz pomoć asistenta za otvaranje, uspevaju da skoče ispod 50 m.




Схватио!!!




(Хвала обојици! Ајн лагер бир унд пица пајнен у знак захвалности?)



Е тако се, децо моја, преноси знање! Кратко, али... А не к'о ови штанцовани асертивни клинци данас!



Hansel Hansel 15:33 03.01.2016

Ма, какав Галапагос! :P

Ovo ispod je jedno od najlepših mesta na kojima sam bio. Ogroman procep u steni a dole se mešaju slana i slatka voda. Pošto je procep u steni nema peska a ni zemlje, voda je toliko čista da se vidi dno na 5, 6 metara.

Подсетило ме по бистрини и дубини на ово:





(Сликано пре 15 година и то "Сменом 8" , плус сада скенирано, па оштрина није нека... напомена: није море, надморска висина преко 1000 m)
angie01 angie01 18:58 03.01.2016

Re: Ма, какав Галапагос! :P

па оштрина није нека...


koja nevidjena boja!
zilikaka zilikaka 22:48 03.01.2016

Re: Ма, какав Галапагос! :P

није море, надморска висина преко 1000 m


El ta voda mnooogo ladna leti?
Hansel Hansel 02:11 04.01.2016

Re: Ма, какав Галапагос! :P

El ta voda mnooogo ladna leti?

На додир руком није била много хладна, али то је плићак, површина... За додатно густирање није било прилике – нисмо тамо дуго били, а и у књижицама нам је писало да нам је забрањено купање у рекама, базенима, језерима и барама.
angie01
koja nevidjena boja!

Уживо је невероватно! Надам се да ћу некада моћи да тамо одем слободно, мада је мало зезнуто, граница је близу (а ниједна страна више није наша).
zemljanin zemljanin 02:21 04.01.2016

Re: Ма, какав Галапагос! :P

ups
49 41 49 41 14:03 04.01.2016

Re: Ма, какав Галапагос! :P

Hansel
Ovo ispod je jedno od najlepših mesta na kojima sam bio. Ogroman procep u steni a dole se mešaju slana i slatka voda. Pošto je procep u steni nema peska a ni zemlje, voda je toliko čista da se vidi dno na 5, 6 metara.

Подсетило ме по бистрини и дубини на ово:





(Сликано пре 15 година и то "Сменом 8" , плус сада скенирано, па оштрина није нека... напомена: није море, надморска висина преко 1000 m)


S licne slike, mnogo ranije napravio na ulivu Rakitnice u Neretvu. Ocaravajuca lepota tirkizno plave vode + refleksija o granitne stene okolo.
U tom delu Neretve, nikada nisam mogao da procenim dubinu. Da li je to 6, 8 ili 10 m. Svaki kamicak, stena se vidi na toj dubini.

Takodje, plivajuci po Pivskom jezeru, kod Pluzina. Pod sobom vidis bistrinu i do 15 m
Obecao sebi da cu provesti 5 dana odmora na njemu.

Najgore je kad pocnes sebi da obecavas i slazes.
Hansel Hansel 14:21 04.01.2016

Re: Ма, какав Галапагос! :P

Najgore je kad pocnes sebi da obecavas i slazes.

И то тако лепе ствари!
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:14 03.01.2016

I ovako,

na slikama, izgleda nestvarno, kako li je tek uživo?..
Hansel Hansel 18:20 03.01.2016

Re: I ovako,

Рајски! (Птице које не беже, можеш да замислиш?) А ту је и јабука која не сме да се једе...
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:35 03.01.2016

Re: I ovako,

Птице које не беже, можеш да замислиш?

Ako se potrudim, mogu...ljude verovatno ne sreću često. To mora da je čarobno. Sa sve jabukom koja se ne jede
zemljanin zemljanin 02:39 04.01.2016

Re: I ovako,

Hansel
Рајски! (Птице које не беже, можеш да замислиш?) А ту је и јабука која не сме да се једе...

a je li imaju Gandalfa da ne pušta Evu "You shall not pass"... mislim jabuke i taj deo oko nejedenja


Hansel Hansel 10:44 04.01.2016

Re: I ovako,

Земо, болдовао си оно на шта сам и ја циљао, да напоменем за сваки случај.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana