Astronomija| Budućnost| Gost autor| Tehnologija

Crvena planeta - Totalni opoziv

little_radojica RSS / 06.11.2015. u 09:53

Gost autor: petargli

Uzimam dve kese pune đubretom i krećem ka liftu ispred koga stoji kurir prepoznat u trenu. Poželeh dobro veče, trudeći se da oslobodim desnicu koja je nedugo zatim bila zarobljena u čvrstom stisku. "Pa ti si još tu, mislio sam da si se odselio, nisi uspeo?" Već sviko, nije mi bilo teško da ukratko objasnim zašto nisam. "Ti sigurno znaš, da li će stvarno one entuzijaste da pošalju na Mars?" Mars ...

 

 

 

 

 

 Čim čujem Mars pomislim na Daglasa Kvejda i onu paklenu prostitutku sa tri sise ... Tog popodneva u mraku bioskopske dvorane, desilo se da iskusim kako je (dobro!) živeti na Marsu, pogotovo ako ste tajni agent s problemom pamćenja. Mislim, i dalje se vodi rasprava sta je san, a sta java (ako je uopšte ima) u tom filmu. Kako to obično biva, mlin života je nastavio da melje uporno dodavajući zrnevlja znanja. Neka od njih su bila o Crvenoj planeti, što ipak nije bilo dovoljno da spreči njenu rezervaciju u zapećku ...

 

 

 

 

 "Ajde bre, kasnimo na trening!" Ulazimo u taksi kada se sa radija čuje da je NASA objavila da je rover Kjuroziti sleteo na Mars ... Načisto sam zaboravio na tu priču za koju sam prvi put čuo u ESA. Iz te neke čudne sublimacije kašnjenja i uzbuđenosti, prekida me taksista koji rezignirano menja stanicu, "Kog đavola traže gore, samo čačkaju mečku. Pazi, ne bi me čudilo da lažu. Sad će da slikaju sve to po onim njihovim pustinjama i da kažu ovo su slike sa Marsa. Jebo ih Mars!" Vala baš, jebo me taksi ...

 

 

 

 

 Tri godine kasnije Kjuroziti i dalje rovari, analizirajući uzorke zemljišta i stena kao jedine preostale svedoke klimatskih i geoloških promena na Crvenoj planeti. Svakako, detektovanje formi koje omogućuju postojanje živog sveta je primarni cilj. Početkom ove jeseni su stigle fascinantne vesti da voda postoji u tekućem stanju na površini Marsa! Treba se podsetiti da se još pre znalo da postoje velike količine leda ispod površine. Ne znam da li je to saznanje direktno poslužilo kao inspiracija za završnicu "Totalnog opoziva" u kojoj Kvejd otkriva podzemni led i napravu ostavljenu od strane malih zelenih koja može da ga topi, stvarajući atmosferu potrebnu za normalan život, život kao na Zemlji ...

 

 

 

 

 

 Ipak, novo otkriće, prezentirano juče, pokazuje da je tako nešto nemoguće zato što Mars nema magnetno polje da zaštiti atmosferu od jakih solarnih vetrova i zadrži je na površini. Mi ne moramo da brinemo da će sličan scenario da se dogodi u skorijoj budućnosti na našoj planeti, pošto Zemlja još uvek ima tečno jezgro koje je uslov za postojanje magnetnog polja.

 

 

 

 

 

I tako, meni lepo ovde, a ako bude sreće i zdravlja pogledaću još neki put Švarcija, Šeron i trosisatu do 2030. godine, kad neki (ne)srećnici odu gore da postanu Marsovci ...

 

Atačmenti



Komentari (81)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

cassiopeia cassiopeia 11:06 06.11.2015

Marsovci


"Ti sigurno znaš, da li će stvarno one entuzijaste da pošalju na Mars?"


Samo se pitam kakvi su to ljudi koji bi krenuli na putovanje sa kog se neće vratiti.
Potencijalne samoubice, avanturisti, oni koji žele da daju smisao svom životu...
Zanimljivo u svakom slučaju.
angie01 angie01 11:14 06.11.2015

Re: Marsovci

kad neki (ne)srećnici odu gore da postanu Marsovci ...

pa imam predlog ko bi mogao nepovratno da odputuje, voli da se zrtvuje i sav teret i grehe preuzima na sebe,...i kompletnu ekipu koja sve to podrzava.
reanimator reanimator 11:14 06.11.2015

Re: Marsovci

Samo se pitam kakvi su to ljudi koji bi krenuli na putovanje sa kog se neće vratiti.

Svi mi smo na putovanju sa kojeg se nećemo vratiti...
cassiopeia cassiopeia 11:37 06.11.2015

Re: Marsovci

Svi mi smo na putovanju sa kojeg se nećemo vratiti...


Kak' si ti pametan
zemljanin zemljanin 11:38 06.11.2015

Re: Marsovci

cassiopeia

"Ti sigurno znaš, da li će stvarno one entuzijaste da pošalju na Mars?"


Samo se pitam kakvi su to ljudi koji bi krenuli na putovanje sa kog se neće vratiti.
Potencijalne samoubice, avanturisti, oni koji žele da daju smisao svom životu...
Zanimljivo u svakom slučaju.

recimo Kolumbo od poznatijih ali ima ih još ... realno ne znam baš da li bih našao neki smisao u odlasku na Mars ali ne bih imao nikakav problem da krenem na neki "svemirski" put, svesno da povratka nema ... da ne navodim milion razloga ZA ...
cassiopeia cassiopeia 12:12 06.11.2015

Re: Marsovci

recimo Kolumbo od poznatijih ali ima ih još


Hahaha, dobar si, dobar :) Nisam uopšte gledala širu sliku, samo se fokusirala na put na Mars.

... realno ne znam baš da li bih našao neki smisao u odlasku na Mars ali ne bih imao nikakav problem da krenem na neki "svemirski" put, svesno da povratka nema ... da ne navodim milion razloga ZA ...


Ok. Ja sebe nikako ne vidim u takvoj situaciji. Poštujem tvoj izbor!
zemljanin zemljanin 12:30 06.11.2015

Re: Marsovci

cassiopeia

petargli petargli 14:15 06.11.2015

Re: Marsovci

cassiopeia

Samo se pitam kakvi su to ljudi koji bi krenuli na putovanje sa kog se neće vratiti.
Potencijalne samoubice, avanturisti, oni koji žele da daju smisao svom životu...
Zanimljivo u svakom slučaju.

Trenutno se u vukojebini Havaja odvija eksperiment sa šest naučnika "zaključanih" u kupoli dimenzija 11m x 6m koja se napaja solarnom energijom. Kontakt sa ljudima iz spoljnjeg sveta je zabranjen u trajanju od 365 dana. Cilj ovog ekperimenta je razumevanje socijalnih i psiholoških faktora u uslovima duge svemirske ekspedicije. Link HI-SEAS program.

Nadam se da ćemo posle ovog eksperimenta da znamo malo više kakvi su to ljudi koji bi krenuli na put Marsa.
petargli petargli 15:13 06.11.2015

Re: Marsovci

realno ne znam baš da li bih našao neki smisao u odlasku na Mars ali ne bih imao nikakav problem da krenem na neki "svemirski" put

Ovako neki fazon

svemirskog kauboja je primamljiviji od samog odlaska na "dosadni" Mars. :)

Kako god, neki navode pet razloga zašto ljudi moraju da nasele Mars:
1. Da obezbedimo opstanak naše vrste.
2. Pronalazak života na Marsu (ovo čitam kao drugim (egzo)planetama).
3. Poboljšanje kvaliteta života na Zemlji.
4. Progres ljudske rase.
5. Demonstracija političke i ekonomske supremacije.
LINK
Po meni, prva četiri su ok, dok je peti smišljen s namerom da se napale senatori i kongresmeni. :)
reanimator reanimator 15:16 06.11.2015

Re: Marsovci

Poboljšanje kvaliteta života na Zemlji.

Pa ako već nema praktičnijih i jeftinijih načina, daj da istražimo taj Mars :)
petargli petargli 15:24 06.11.2015

Re: Marsovci

Pa ako već nema praktičnijih i jeftinijih načina, daj da istražimo taj Mars :)

reanimator reanimator 15:35 06.11.2015

Re: Marsovci

petargli
Pa ako već nema praktičnijih i jeftinijih načina, daj da istražimo taj Mars :)

Nisam skapirao, boldovano treba da skrene pažnju na...?
Da ništa nije skupo kad su u pitanju ljudski životi? :)
zemljanin zemljanin 15:40 06.11.2015

Re: Marsovci

U ovom momentu Mars a i Mesec su najinteresantniji geolozima, inžinjerima kao i onima koji moraju obezbediti uslove za život ... avantura je uvek interesantna i poželjna ali u mom slučaju to je pomeranje granica znanja ...

nešto slično legendardnom


e sad, pošto mi, trenutno, nemamo ni tehologiju niti projekte koji bi bili čisto načnog karaktera na svetskoj skali, to je samo "šta bi bilo kad bi bilo" ... ali bez oklevanja
petargli petargli 15:43 06.11.2015

Re: Marsovci

reanimator
petargli
Pa ako već nema praktičnijih i jeftinijih načina, daj da istražimo taj Mars :)

Nisam skapirao, boldovano treba da skrene pažnju na...?
Da ništa nije skupo kad su u pitanju ljudski životi? :)

Ma, jok ... Hteo sam da ti skrenem pažnju da si potpao pod "austerity measures hype" :)
reanimator reanimator 15:46 06.11.2015

Re: Marsovci

Ma, jok ... Hteo sam da ti skrenem pažnju da si potpao pod "austerity measures hype

Jbg, rek'o Vučić da mora, a MMF potvrdio.
Na oprezu sam od kad je Braja srušio Lehman Brothers. Niko više nije siguran :)
petargli petargli 15:51 06.11.2015

Re: Marsovci

zemljanin
avantura je uvek interesantna i poželjna ali u mom slučaju to je pomeranje granica znanja

Slažem se sa tobom. Ceo ovaj projekat istraživanje Marsa, puta na Mars i njegova kolonizacije je prvenstveno u službi pomeranja granica znanja. Svakako će nešto od tih otkrića naći put do svakodnevne upotrebe, slično kao u slučaju puta u kosmos i sletanja na Mars.

Svrha avanturističke i futurističke strane priče je da se stvori pozitivna klima u društvu, i da ljudi (tax payers i donatori) budu voljni da finansiraju ovakve i slične projekte.
Out of Beirut Out of Beirut 16:20 06.11.2015

Re: Marsovci


Ceo ovaj projekat istraživanje Marsa, puta na Mars i njegova kolonizacije je prvenstveno u službi pomeranja granica znanja.


Као и свака колонизација, као и свака...
emsiemsi emsiemsi 17:54 06.11.2015

Re: Marsovci

petargli
cassiopeia

Samo se pitam kakvi su to ljudi koji bi krenuli na putovanje sa kog se neće vratiti.
Potencijalne samoubice, avanturisti, oni koji žele da daju smisao svom životu...
Zanimljivo u svakom slučaju.

Trenutno se u vukojebini Havaja odvija eksperiment sa šest naučnika "zaključanih" u kupoli dimenzija 11m x 6m koja se napaja solarnom energijom. Kontakt sa ljudima iz spoljnjeg sveta je zabranjen u trajanju od 365 dana. Cilj ovog ekperimenta je razumevanje socijalnih i psiholoških faktora u uslovima duge svemirske ekspedicije. Link HI-SEAS program.

Nadam se da ćemo posle ovog eksperimenta da znamo malo više kakvi su to ljudi koji bi krenuli na put Marsa.

Има ли нека научница међу њима или су сви научници ?
petargli petargli 18:16 06.11.2015

Re: Marsovci

Има ли нека научница међу њима или су сви научници ?

Rodna ravnopravnost je zastupljena.
ai.machine ai.machine 20:51 06.11.2015

Re: Marsovci

reanimator
Svi mi smo na putovanju sa kojeg se nećemo vratiti...



Samo što neki to ne uzimaju za ozbiljno.
8c_competizione 8c_competizione 20:19 07.11.2015

Re: Marsovci


Trenutno se u vukojebini Havaja odvija eksperiment sa šest naučnika "zaključanih" u kupoli dimenzija 11m x 6m koja se napaja solarnom energijom. Kontakt sa ljudima iz spoljnjeg sveta je zabranjen u trajanju od 365 dana. Cilj ovog ekperimenta je razumevanje socijalnih i psiholoških faktora u uslovima duge svemirske ekspedicije. Link HI-SEAS program.

Nadam se da ćemo posle ovog eksperimenta da znamo malo više kakvi su to ljudi koji bi krenuli na put Marsa.


imas i farmu i velikob brata, doduse sa malko vecim prostorom i krace zakljucanih

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 06:42 09.11.2015

Re: Marsovci

reanimator
Svi mi smo na putovanju sa kojeg se nećemo vratiti...


puj, puj, pomeri se s mesta da zlo ne cuje - mada nikada nisam mislio da cu 2015. gledati u novinama da li se neki avion srusio, svakog jutra uz kaficu.

Peter, lepo si ovo napis'o, dosadna tematika a uzbudljivo kao da je sam Shvarci glavni akter!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:12 09.11.2015

Re: Marsovci

petargli

Ovako neki fazon

svemirskog kauboja je primamljiviji od samog odlaska na "dosadni" Mars. :)

Kako god, neki navode pet razloga zašto ljudi moraju da nasele Mars:
1. Da obezbedimo opstanak naše vrste.
2. Pronalazak života na Marsu (ovo čitam kao drugim (egzo)planetama).
3. Poboljšanje kvaliteta života na Zemlji.
4. Progres ljudske rase.
5. Demonstracija političke i ekonomske supremacije.

LINK
Po meni, prva četiri su ok, dok je peti smišljen s namerom da se napale senatori i kongresmeni. :)


причам ти причу, све се нешто мислим да ли ће бити отворена врата за Питера и Сркија (ово под 4 и 5) - ово треба читати као прогрес Беле Расе (са изблендираним осталим расама тако да су постале довољно bunny да се могу третирати као Бела Раса), и прогрес политикоекономске супремације (супрематије, какви су ти ово кроатизми, оћеш да искочим из екрана и одсечем ти скалп и урежем У на челу) једног Играча?!




petargli petargli 13:34 09.11.2015

Re: Marsovci

Peter, lepo si ovo napis'o, dosadna tematika a uzbudljivo kao da je sam Shvarci glavni akter!

Fala! :)

причам ти причу, све се нешто мислим да ли ће бити отворена врата за Питера и Сркија (ово под 4 и 5) - ово треба читати као прогрес Беле Расе (са изблендираним осталим расама тако да су постале довољно bunny да се могу третирати као Бела Раса), и прогрес политикоекономске супремације (супрематије, какви су ти ово кроатизми, оћеш да искочим из екрана и одсечем ти скалп и урежем У на челу) једног Играча?!

O ovome već može da se polemiše, ... Iz mog iskustva, obrazovanje i kulturološki obrazac su ključni u borbi za "color blidness". Borba protiv ovog drugog (politikoekonomske dominacije), u ovom trenutku, liči na Sizifov posao, tj. skoro je nemoguća. Kako god, mislim da će tu ključnu ulogu da odigraju mali igrači (obrazovani i lepo "nakalemljeni" insajderi) - koji vremenom mogu da se omasove u neki "marsovski" pokret otpora ... :)

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:21 09.11.2015

Occident vs. Orient

petargli
Iz mog iskustva, obrazovanje i kulturološki obrazac su ključni u borbi za "color blidness". Borba protiv ovog drugog (politikoekonomske dominacije), u ovom trenutku, liči na Sizifov posao, tj. skoro je nemoguća. Kako god, mislim da će tu ključnu ulogu da odigraju mali igrači (obrazovani i lepo "nakalemljeni" insajderi) - koji vremenom mogu da se omasove u neki "marsovski" pokret otpora ... :)



from ure lips to God's ears...
reanimator reanimator 11:06 06.11.2015

...

kad neki (ne)srećnici odu gore da postanu Marsovci ...

I da pripaze šta će da obuku za konferenciju za štampu pred lansiranje, čisto da se ne zamere nekom uticajnom blogeru, pa Social Network zajednica ne obustavi poletanje do daljnjeg.
Pravda za Met Tejlora!
princi princi 11:22 06.11.2015

Re: ...

reanimator
kad neki (ne)srećnici odu gore da postanu Marsovci ...

I da pripaze šta će da obuku za konferenciju za štampu pred lansiranje, čisto da se ne zamere nekom uticajnom blogeru, pa Social Network zajednica ne obustavi poletanje do daljnjeg.
Pravda za Met Tejlora!

Ili da osvanu na blogu kod ДеБе(лог) Усташе.
reanimator reanimator 11:24 06.11.2015

Re: ...

Ili da osvanu na blogu kod ДеБе(лог) Усташе

Sedimo dvojica iz NASAe i ja u Šumatovcu...
princi princi 11:26 06.11.2015

Re: ...

reanimator
Ili da osvanu na blogu kod ДеБе(лог) Усташе

Sedimo dvojica iz NASAe i ja u Šumatovcu...

I ja mu kazem: De si, Ilone, siso jedna prepisivacka, pickalitimaterina... A za onaj хајперлуп mi tek dodjes 2 vinjaka.
Lionsgate Lionsgate 11:29 06.11.2015

Re: ...

Hteo si reci dvojica diretora iz vrha te iste NASA-e?
reanimator reanimator 11:52 06.11.2015

Re: ...

Ne baš sam vrh (dotle se nije stiglo, još), ali taj neki nivo...depjuti divižn čif i fasilitis lid.
Sede tako oni i kaže depjuti : vidi ovog slučajnog prolaznika, da ga pozovemo na kafu..
princi princi 12:00 06.11.2015

Re: ...

Четкај, слућајни пролазник (тј ДУ), је л' имао сиво челични поглед и чврст стисак руке?
Lionsgate Lionsgate 12:04 06.11.2015

Re: ...

Banovani, banovani...
princi princi 12:19 06.11.2015

Re: ...

Lionsgate
Banovani, banovani...

Јбг, ко ми је крив кад је ДеБе(ли) Усташа фино умрежен са нормалним светом.
petargli petargli 15:17 06.11.2015

Re: ...

I da pripaze šta će da obuku za konferenciju za štampu pred lansiranje

Ne sumnjam da će biti nešto cool ...


Edit: Ako ih Zorannah dokaci bice belaj ...
petargli petargli 16:06 06.11.2015

Re: ...

чврст стисак руке

je uvek od presudnog značaja ... :)
emsiemsi emsiemsi 19:42 06.11.2015

Re: ...

princi
Lionsgate
Banovani, banovani...

Јбг, ко ми је крив кад је ДеБе(ли) Усташа фино умрежен са нормалним светом.

Еееее, али и ти се зајебаваш --- могао си оно што си му рекао да кажеш суптилније, нпр. неоУсташа итд ... а не онако директно.
G.Cross G.Cross 19:57 06.11.2015

Re: ...

emsiemsi
princi
Lionsgate
Banovani, banovani...

Јбг, ко ми је крив кад је ДеБе(ли) Усташа фино умрежен са нормалним светом.

Еееее, али и ти се зајебаваш --- могао си оно што си му рекао да кажеш суптилније, нпр. неоУсташа итд ... а не онако директно.


Carli, banovace te Krkar kod Radojice na blogu.
petargli petargli 19:58 06.11.2015

Re: ...

Carli, banovace te Krkar kod Radojice na blogu.

emsiemsi emsiemsi 07:51 07.11.2015

Re: ...

G.Cross
emsiemsi
princi
Lionsgate
Banovani, banovani...

Јбг, ко ми је крив кад је ДеБе(ли) Усташа фино умрежен са нормалним светом.

Еееее, али и ти се зајебаваш --- могао си оно што си му рекао да кажеш суптилније, нпр. неоУсташа итд ... а не онако директно.


Carli, banovace te Krkar kod Radojice na blogu.

Кркан се веома подобрио - не банује ме на сваком блогу, а и када ме банује, не банује ме након првога коментара.
Полако се социјализује.
stefan.hauzer stefan.hauzer 18:11 06.11.2015

.

meni je Zemlja i dalje nedokučiva, da bih se bacio u istraživanje Marsa:)




docsumann docsumann 18:20 06.11.2015

Re: .

meni je Zemlja i dalje nedokučiva, da bih se bacio u istraživanje Marsa:)


Mind is ultimate planet for an psychonaut ... and all about


petargli petargli 18:35 06.11.2015

Re: .

meni je Zemlja i dalje nedokučiva, da bih se bacio u istraživanje Marsa:)

Zemlja je svakako kompleksniji sistem, tako da istrazivanje Marsa moze da se posmatra kao neka vrsta bega ... :)

Mind is ultimate planet for an psychonaut ... and all about

Sto mi se svidja izraz! :)
stefan.hauzer stefan.hauzer 19:14 06.11.2015

Re: .

dok čekam da Lana dođe i ubacujem u peć još jedno drvo da pucketa, ne vidim bolji svet od ovoga; a ako ga i ima? Ne znam da li je baš za mene... ima li tamo pomorandži? Ima li tamo Lane? Ima li tamo neke nove zike? I psihonautizam je svojevrsni eskapizam - bitno je imati dobar beg ..makar on bio i na Marsu!



+ hteo sam da pustim Bouvija, ali ovaj put neću:)
petargli petargli 20:13 06.11.2015

Re: .

dok čekam da Lana dođe i ubacujem u peć još jedno drvo da pucketa, ne vidim bolji svet od ovoga; a ako ga i ima? Ne znam da li je baš za mene... ima li tamo pomorandži? Ima li tamo Lane? Ima li tamo neke nove zike? I psihonautizam je svojevrsni eskapizam - bitno je imati dobar beg ..makar on bio i na Marsu!

Не знам, све су ово компликована питања на која мој син има конкретан одговор, :), - кад порасте измислиће свемирски брод, а онда ће да изађе на улицу и каже, људи време је да палимо, ко оће може са мном ... Ово његова изјава је била продукт врло непријатне ситуације у којој смо се затекли у сред бела дана - крађе (тј. отмице) аута док је стајао на раскрсници ...
emsiemsi emsiemsi 07:49 07.11.2015

Re: .

stefan.hauzer
dok čekam da Lana dođe i ubacujem u peć još jedno drvo da pucketa, ne vidim bolji svet od ovoga; a ako ga i ima? Ne znam da li je baš za mene... ima li tamo pomorandži? Ima li tamo Lane? Ima li tamo neke nove zike? I psihonautizam je svojevrsni eskapizam - bitno je imati dobar beg ..makar on bio i na Marsu!



+ hteo sam da pustim Bouvija, ali ovaj put neću:)

Ко је Лана ?
Успут - најбоље пуцкета храстовина. Није најкалоричнија, али што пуцкета - милина.
stefan.hauzer stefan.hauzer 12:26 07.11.2015

Re: .

Ко је Лана ?










srdjan.pajic srdjan.pajic 16:50 07.11.2015

Re: .

emsiemsi
stefan.hauzer
dok čekam da Lana dođe i ubacujem u peć još jedno drvo da pucketa, ne vidim bolji svet od ovoga; a ako ga i ima? Ne znam da li je baš za mene... ima li tamo pomorandži? Ima li tamo Lane? Ima li tamo neke nove zike? I psihonautizam je svojevrsni eskapizam - bitno je imati dobar beg ..makar on bio i na Marsu!



+ hteo sam da pustim Bouvija, ali ovaj put neću:)

Ко је Лана ?
Успут - најбоље пуцкета храстовина. Није најкалоричнија, али што пуцкета - милина.


Zavisi od hrastovine, ali većina je baš kalorična, medju najboljim drvima koje možeš da nabaviš, kao uostalom i većina hardwood-a. LINK

Mi nemamo hrastove, ne rastu u ovom delu zemlje, ali ove godine sam dobio dosta ash-a (ne "pepela" nego tako se zove drvo, ne znam kako zove na srpskom, zato praštaj), pobilo ga neko čudo iz Azije, neka kineska buba (emerald ash borrer), i to je odlično drvo za loženje. Šteta, jer je ash stvarno fenomenalno drvo u prirodi, onako, ogromna krošnja, debele grane, mislim, paradigma drveta.

Inače, te nove peći za drvo i pellet-e su stvarno čudo tehnike i inženjerstva, prave ih sada sa tri ili čak četiri komore ili stepena za sagorevnje (jao kad mi se zilikaka sad nakači na vrat), i bez katalitičkog konvertora, tako da na kraju osim CO2 nemaš nikakve emisije štetnih gasova, pa se EPA ne joguni da ložiš kad god hoćeš. A posle 100 kila drveta ostane ti šolja pepela. Uredno ih prave bez one fioke ispod za skupljanje pepela, jer ne treba. Ja nemam takvu, moja ima samo secondary combustion chamber, i nije toliko efikasna, ali radi posao. Isto nemam fioku za pepeo, samo lopaticu kojom posle svakog trećeg loženja skupim jedno inč ili dva pepela sa dna peći.

EDIT: Inače to pucketanje obično znači da drvo nije dovoljno suvo (optimalno je da ložiš drvo sa manje od 15-20% vlažnosti), tako da ti je efikasnost manja, jer prvo treba da se osuši u peći pre nego što krene da gori a to oduzima energiju. A drugo, vlažno drvo proizvodi i dosta dima i kreozota, to je ona čađ što se taloži u dimnjaku, a što može da se upali ako ne čistiš redovno.
emsiemsi emsiemsi 17:06 07.11.2015

Re: .

srdjan.pajic
emsiemsi
stefan.hauzer
dok čekam da Lana dođe i ubacujem u peć još jedno drvo da pucketa, ne vidim bolji svet od ovoga; a ako ga i ima? Ne znam da li je baš za mene... ima li tamo pomorandži? Ima li tamo Lane? Ima li tamo neke nove zike? I psihonautizam je svojevrsni eskapizam - bitno je imati dobar beg ..makar on bio i na Marsu!



+ hteo sam da pustim Bouvija, ali ovaj put neću:)

Ко је Лана ?
Успут - најбоље пуцкета храстовина. Није најкалоричнија, али што пуцкета - милина.


Zavisi od hrastovine, ali većina je baš kalorična, medju najboljim drvima koje možeš da nabaviš, kao uostalom i većina hardwood-a. LINK

Mi nemamo hrastove, ne rastu u ovom delu zemlje, ali ove godine sam dobio dosta ash-a (ne "pepela" nego tako se zove drvo, ne znam kako zove na srpskom, zato praštaj), pobilo ga neko čudo iz Azije, neka kineska buba (emerald ash borrer), i to je odlično drvo za loženje. Šteta, jer je ash stvarno fenomenalno drvo u prirodi, onako, ogromna krošnja, debele grane, mislim, paradigma drveta.

Inače, te nove peći za drvo i pellet-e su stvarno čudo tehnike i inženjerstva, prave ih sada sa tri ili čak četiri komore ili stepena za sagorevnje (jao kad mi se zilikaka sad nakači na vrat), i bez katalitičkog konvertora, tako da na kraju osim CO2 nemaš nikakve emisije štetnih gasova, pa se EPA ne joguni da ložiš kad god hoćeš. A posle 100 kila drveta ostane ti šolja pepela. Uredno ih prave bez one fioke ispod za skupljanje pepela, jer ne treba. Ja nemam takvu, moja ima samo secondary combustion chamber, i nije toliko efikasna, ali radi posao. Isto nemam fioku za pepeo, samo lopaticu kojom posle svakog trećeg loženja skupim jedno inč ili dva pepela sa dna peći.

EDIT: Inače to pucketanje obično znači da drvo nije dovoljno suvo (optimalno je da ložiš drvo sa manje od 15-20% vlažnosti), tako da ti je efikasnost manja, jer prvo treba da se osuši u peći pre nego što krene da gori a to oduzima energiju. A drugo, vlažno drvo proizvodi i dosta dima i kreozota, to je ona čađ što se taloži u dimnjaku, a što može da se upali ako ne čistiš redovno.

Слажем се за ово о пуцкетањеу - али је чињеница да пуцкета храстовимна (овде код нас) ... и пуцкета увек, колико год просушена била.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:40 07.11.2015

Re: .

emsiemsi

Слажем се за ово о пуцкетањеу - али је чињеница да пуцкета храстовимна (овде код нас) ... и пуцкета увек, колико год проушена била.


Zato kažem - obično. A pucketa i ako u drvetu ima larvi insekata.

Inače, jedna od prvih tehničkih veština koje je moje derle naučilo, po sistemu kapiraj-kopiraj, radeći sa mnom oko peći, je da izmeri vlažnost cepanica za loženje. Imam instrument za to, ništa fensi, običan ommetar, samo baždaren u procentima vlage, koji zabodeš u cepanicu i on ti na skali sa LED indikatorom očita približnu vlažnost drveta. Naučila je da ga uključi, skloni zaštitni poklopac za probnih igala i da ga zabode u cepanicu. Onda sačeka da se upali odgovarajući broj LED-ova, i iako ne razume očitano, srećna je ko kuče.



Posle toga je, recimo, merenje telesne temperature digitalnim termometrom za nju bilo čista boza, sad kad sumnjam da ima povišenu temperaturu, samo joj dam termometar i kažem, ajde izmeri temperaturu, ona ga uključi, stavi na čelo deo sa IR senzorom, pritisne gumbić za merenje, sačeka i onda mi pročita broj, cifru po cifru. Posle toga obično insistira da i meni izmeri temperaturu, što je dobar cross check instrumenta.






petargli petargli 19:27 07.11.2015

Re: .

Vas dvoje ko Betmen i Robin, igrate se s'gadzeti! :)
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:05 07.11.2015

Re: .

petargli
Vas dvoje ko Betmen i Robin, igrate se s'gadzeti! :)


Igranje gadžetima je skroz zabavno, ali i ovom svetu treba inženjera, tako da dajem sve od sebe da posejem to seme kod nje u glavi, u nadi da će se možda primiti. A i ako se ne primi, nema veze, važno je da je živa i zdrava, a meni dovoljno da se detinjstva seća sa osmehom na licu.
Milan Novković Milan Novković 21:08 07.11.2015

Re: .

i iako ne razume očitano, srećna je ko kuče

Hej, koleginica
Posle toga obično insistira da i meni izmeri temperaturu

Da, oprez, žene vole red i disciplinu, pa popravljanje pokvarenog
Milan Novković Milan Novković 21:09 07.11.2015

Re: .

važno je da je živa i zdrava

Pa pametna i lepa na majku
Atomski mrav Atomski mrav 21:23 07.11.2015

Re: .

ali ove godine sam dobio dosta ash-a (ne "pepela" nego tako se zove drvo, ne znam kako zove na srpskom, zato praštaj)


Jasen. Meni je uvek bila gre'ota ložiti jasen jer je moj deda umeo od jasena da napravi dosta lepih i korisnih stvari - držalje za sekire, lopate, ašove i motike, stolice, stočiće, hoklice, tronošce...
Bukva je bila super za loženje, dobro je "grejala" a i miris je bio fin. Kad je reč o hrastu i kaloričnosti, jedne grejne sezone smo ložili cer (koji je vrsta hrasta) i na proleće smo morali da prezidamo kaljevu peć jer se skoro raspala od vrućine...

A bilo je i onih godina kad se ložila vlažna lipa... iako je bila vlažna, nije pucketala već samo šištala i ispuštala neki miris na kiselo...
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:12 07.11.2015

Re: .

Jasen.


E, hvala, mrave, to mi je bila misterija (a i ne razumem se mnogo u drveće, sem tih par vrsta koje ovde mogu da se nadju za loženje pa sam naučio da prepoznam šta je šta kad je isečeno, da mi ne uvale neko sranje, mada to ne može uvek da se prepozna kad je u tom stanju, bez kore i nacepano).

srdjan.pajic srdjan.pajic 22:13 07.11.2015

Re: .

Milan Novković
važno je da je živa i zdrava

Pa pametna i lepa na majku


. Vala baš.

nim_opet nim_opet 22:45 09.11.2015

Re: .

ash-a (ne "pepela" nego tako se zove drvo, ne znam kako zove na srpskom, zato praštaj),



Jasen. I emerald ash borer je neverovatno invazivni parazit - u Micigenu je od 2002 nekoliko desetina miliona stabala unisteno.
stefan.hauzer stefan.hauzer 11:53 10.11.2015

Re: .

Ja sam ove godine kupio par meteri graba; a onda sam video kako je to lepo drvo i sjebao sam se skroz.

petargli petargli 02:29 07.11.2015

Naftasi lagali decenijama

Ne toliko vezano za ovaj blog, ali posto je tagovana Buducnost, :), vredi postovati ovu informaciju

Priča se zavrtela pre nekoliko nedelja kada su u javnost procurela istraživanja iz sedamdesetih godina prošlog veka iz kojih proizlazi da su u Ekson mobajlu prikupljali podatke o klimatskim promenama koje nisu razotkrili javnosti ili svojim akcionarima.

Problem za Ekson mobajl predstavlja činjenica da su tokom proteklih decenija i te kako bili svesni rizika vezanih za klimatske promene iz internih istraživanja - te su podatke koristili pri formiranju poslovne strategije, kao npr. eventualno vađenje nafte i gasa u području Arktika.

Međutim, istovremeno su tokom devedesetih godina i tokom prve polovine novog milenijuma finansirali grupe koje su negirale postojanje rizika u vezi sa klimatskim promenama. Eksonu su ta istraživanja odgovarala jer su ih podržavala u nastojanju da SAD ne potpiše protokol iz Kyota o ograničenju emisija štetnih gasova. Protokol je potpisan 1997. godine, na snagu je stupio 2006. godine, a SAD ga još uvek nije ratifikovao


LINK
michiganac michiganac 21:51 10.11.2015

Re: Naftasi lagali decenijama

ah,



Onaj sentiment kad te udarna svakodnevica zamete na nekoliko strana i propustis nekoliko sjajnih blogo-tekstova u posljednje vrijeme.. Prije svega mislim na ona zadnja dva profina, onu igru svjetla i sjenki... ali i ovaj tvoj pretposljednji o akutnoj klimatskoj situaciji.

Uzgred jos kratko da dodam, ponekad mi bude zao profe, jer imam utisak da je vrlo malo onih na ovim stranicama (ostalo) koji mogu iole da mu obogate blogove svojim upucenim komentarima.. Prije nekih par mjeseci sam malo vrsljao i po arhivi ovog bloga u potrazi za sl. tekstovima i tamo nabasao na one uvazenog dr. Milana M. Cirkovica (bejase pravo malo otkrovenje za mene :)), napisane jos prije nego sam se i sam obreo u ovom virtuelnom kutku - a sad koliko primjecujem doticni ga je vec uveliko napustio - rekao bih, na veliku (nasu) zalost.. Nemadoh zelju da mracim, ali moradoh ipak jos da dodam kako je i to simptom ovog i ovakvog (odn. tog i takvog) zamiruceg Serbistana.
S druge strane pak, utoliko se i divim profesoru koji je jos tu i s vremena na vrijeme podijeli sa nama neki igrokaz i iz razlicitih perspektiva osvijetli nam taj svoj subatomski univerzum.


Pa kad je vec off da se osvrnem i na prethodni blog: -tamo je neko pomenuo "2 skole misljenja" o presudnom uticaju tzv. homo sapiensa na klimatske promjene na zemlji - licno drzim da postoji samo jedno sto bih mogao da podvedem pod misljenjem .. svi ostali mogu biti samo neartikulisani, amorfnotupi botovi ili pak 'useful idiots' u sluzbi gorepomenute i njoj sl. korporacija -ovi vjerovatno ne drze sasvim licno da su pripadnici Sapiens-vrste, pa po samoj srzi definicije i ne kapiraju uticaj na pomenute promjene. I ova gore toboz afera na pomolu na koju si bacio link neodoljivo baca prizvuke na storiju o ("zaboravljenom" ) Kleru K. Patersonu i njegovu kampanju protiv trovanja olovom 60-ih proslog vijeka.

Danas na B92 prenesose i vijest da je prosjecna temp. na zemlji premasila za 1°C onu iz vremena od prije ind.revolucije.
Pod ovim linkom moze npr. i graficki da se vidi kakve posljedice na velikim skalama bi mogao da izazove dalji prosjecni porast temperature od 1-5°C i koje tacke na planeti su najkriticnije da se nadjemo na putu bez povratka i urusimo dockan i tzv. Atlantic thermohaline circulation (THC). (klik na slik, zatim na skalu i na tacke)
Nazalost, grafik je iskljucivo na njemackom.



I da ne budem bas sasvim off, kratko samo o marsu:

-dodao bih da je to, toliko puta pomenuto i izandjalo tzv. "teraformiranje" marsa samo bajka (ne)odraslih kosmologa i futurista. Sve dok ne prokljuvimo epohalan nacin kako da mu ponovno pokrenemo zagasli dinamo u njegovoj utrobi, odn. osmislimo nacin kako da mu npr. dozirano ubrizgamo neko novo (radioaktivno) gorivo i iznova rastopimo kristalizovano metalno jezgro - a do tog potencijalnog cina, rekao bih, ima makar jedan milenijum(!) Sto bi nam dalje, jelte, omogucilo da se gore na povrsini ipak nesto primi, ako bi ga vec htjeli "posijati" ....
emsiemsi emsiemsi 08:24 11.11.2015

Re: Naftasi lagali decenijama

michiganac
ah,

...

Добро !
Шта си хтео да кажеш, осим да Милан Ћирковић више не пише на блогу, те да је једини достојан да на њему пише професор нсарски - а да смо сви ми остали бљак !?
michiganac michiganac 23:38 11.11.2015

Re: Naftasi lagali decenijama

Po obicaju MCMC ne veze nit teksta, izvlaci potpuno pogresne konkluzije i generalizuje na sveukupne b92blog-stranice... Htjedoh da kazem da blogovi prof. Nsarskog ni blizu ne ispune potencijal koji nose u odsustvu onih kojima je ta materija dosta bliza (kao sto je nekad bio ovde dr. M.M. Cirkovic) da nama ostalim laicima i povrsnijim poznavaocima u nekom od mogucih medjusobnih dijaloga priblize svekolike tajne tog mikrokosmosa. Drugim rijecima, utisak mi je da u komentarima ostaju jako nedoreceni, i ovde mislim iskljucivo na profine blogove.
emsiemsi emsiemsi 06:14 12.11.2015

Re: Naftasi lagali decenijama

michiganac
Po obicaju MCMC ne veze nit teksta, izvlaci potpuno pogresne konkluzije i generalizuje na sveukupne b92blog-stranice... Htjedoh da kazem da blogovi prof. Nsarskog ni blizu ne ispune potencijal koji nose u odsustvu onih kojima je ta materija dosta bliza (kao sto je nekad bio ovde dr. M.M. Cirkovic) da nama ostalim laicima i povrsnijim poznavaocima u nekom od mogucih medjusobnih dijaloga priblize svekolike tajne tog mikrokosmosa. Drugim rijecima, utisak mi je da u komentarima ostaju jako nedoreceni, i ovde mislim iskljucivo na profine blogove.

Нема везе што си лаик. Битно је да имаш вољу.
dexter92 dexter92 19:03 09.11.2015

I ne samo Mars

Iako ne postoji usaglasena teorijska osnova rezultati eksperimenata sa https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_vacuum_thruster nagovestavaju novu eru istrazivanja solarnog sistema I slanje ljudskih posada do svih planeta I satelita u blizoj buducnosti.
Medjuplanetarni letovi koji su trajali godinama I na cije se ostvarenje cekalo godinama zbog rasporeda planeta ce moci da budu skracena na nekoliko meseci I da se sa jednom letelicom u kontinuitetu obavi vise misija.
Smatra se da bi za napajanje ovakvog svemirskog broad bio dovoljan nuklearni reaktor od 2 MW I nikakav dodatni propellant ne bi bio potreban.

Ko kaze da nema dobrih vesti?
emsiemsi emsiemsi 19:31 09.11.2015

Re: I ne samo Mars

dexter92
Iako ne postoji usaglasena teorijska osnova rezultati eksperimenata sa https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_vacuum_thruster nagovestavaju novu eru istrazivanja solarnog sistema I slanje ljudskih posada do svih planeta I satelita u blizoj buducnosti.
Medjuplanetarni letovi koji su trajali godinama I na cije se ostvarenje cekalo godinama zbog rasporeda planeta ce moci da budu skracena na nekoliko meseci I da se sa jednom letelicom u kontinuitetu obavi vise misija.
Smatra se da bi za napajanje ovakvog svemirskog broad bio dovoljan nuklearni reaktor od 2 MW I nikakav dodatni propellant ne bi bio potreban.

Ko kaze da nema dobrih vesti?

За колико стотина година ће кренути прва путовања ?
dexter92 dexter92 19:40 09.11.2015

Re: I ne samo Mars

Zasto stotina godina?
Tehnologija je tu.
Ako bi se recimo 'velike sile' dogovorile kao za ISS takav 'brod' bi mogao da se napravi u slicnom roku ako ne i pre.
Zamisli medjunarodnu ekipu naucnika/astronauta u orbiti oko Jupitera, salju sonde u njegovu atmosferu 2027 godine ili sletanje modulom na planetu slabije gravitacije ili satelit.
emsiemsi emsiemsi 19:44 09.11.2015

Re: I ne samo Mars

dexter92
Zasto stotina godina?
Tehnologija je tu.
Ako bi se recimo 'velike sile' dogovorile kao za ISS takav 'brod' bi mogao da se napravi u slicnom roku ako ne i pre.
Zamisli medjunarodnu ekipu naucnika/astronauta u orbiti oko Jupitera, salju sonde u njegovu atmosferu 2027 godine ili sletanje modulom na planetu slabije gravitacije ili satelit.

Не могу да замислим.
dexter92 dexter92 22:24 09.11.2015

Re: I ne samo Mars

Не могу да замислим.


Koncentrisi se.
tyson tyson 03:33 10.11.2015

Re: I ne samo Mars

Iako ne postoji usaglasena teorijska osnova rezultati eksperimenata sa https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_vacuum_thruster nagovestavaju novu eru istrazivanja solarnog sistema I slanje ljudskih posada do svih planeta I satelita u blizoj buducnosti.
Medjuplanetarni letovi koji su trajali godinama I na cije se ostvarenje cekalo godinama zbog rasporeda planeta ce moci da budu skracena na nekoliko meseci I da se sa jednom letelicom u kontinuitetu obavi vise misija.
Smatra se da bi za napajanje ovakvog svemirskog broad bio dovoljan nuklearni reaktor od 2 MW I nikakav dodatni propellant ne bi bio potreban.

Realno, čemu bi to služilo osim da zadovolji radoznalost?


petargli petargli 05:53 10.11.2015

Re: I ne samo Mars

Realno, čemu bi to služilo osim da zadovolji radoznalost?

Pa zar nije radoznalost dovoljna sama po sebi?
Milan Novković Milan Novković 09:28 10.11.2015

Ferengi Rules of Acquisition ...

tyson
Iako ne postoji usaglasena teorijska osnova rezultati eksperimenata sa https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_vacuum_thruster nagovestavaju novu eru istrazivanja solarnog sistema I slanje ljudskih posada do svih planeta I satelita u blizoj buducnosti.
Medjuplanetarni letovi koji su trajali godinama I na cije se ostvarenje cekalo godinama zbog rasporeda planeta ce moci da budu skracena na nekoliko meseci I da se sa jednom letelicom u kontinuitetu obavi vise misija.
Smatra se da bi za napajanje ovakvog svemirskog broad bio dovoljan nuklearni reaktor od 2 MW I nikakav dodatni propellant ne bi bio potreban.

Realno, čemu bi to služilo osim da zadovolji radoznalost?

... su za Zemljane nešto drugačija, tako htela majka evolucija u ime očuvanja vrste:

1. Impresioniraj opposite sex i razmnoži se
2. Budi radoznao da bi stekao nova znanja i bolje pripremio vrstu za neočekivane situacije, često opasne
3. - 285.+7 - manje bitni sada.

A da bi se upristojili i angažovali po ovim prvim pravilima evolucija nam je "naložila" da nam njihovo upražnjavanje prija, tj nemamo izbora i unutrašnja "sila" nas tera na akciju

Možda je bitno tek nepisano pravilo 285+2, što ukazuje na superiornu poziciju radoznalosti: "Never get into anything that you can't get out of."

Bilo bi interesantno od ove liste napraviti zemaljsku, iako ni mi nismo operisani od sebičnosti, čak nam je, po mom mišljenju, majka svih mana.
dexter92 dexter92 11:55 10.11.2015

Re: I ne samo Mars


Realno, čemu bi to služilo osim da zadovolji radoznalost?


Ako su ljudi spremni da naprave LHC vredan 9 milijardi evra koji je verovatno zahtevniji tehnoloski postupak da bi kao krajnji rezultat ocitao neke electron volte tamo gde su bili ocekivani da budu procitani (otkriven Higsov bozon) uz sav medijski hajp onda mi misilja slanja ljudske posade do drugih planeta tek zvuci superzanimljivo.
Pogledj samo koja se dzeva dize oko slanja eventualne misije na Mars, snimaju se filmovi itd..
Mnogo je lakse poslati dron na neku planet iz njene orbite nego njime upravljati sa zemlje a planete Suncevog sistema itekako jos kriju tajne, da ne govorimo o nekim satelitima.
Na sve ovo Elon Musk pokusava da napravi rakete koje bi se 'u komadu' vratile na Zemlju nakon izbacivanja tereta u orbitu I nije iskljuceno da ce uspeti u tome. Time bi bila prevazidjena druga velika prepreka za ovakve misije - slanje tereta u orbitu oko Zemlje , taj poduhvat bi bio desetak puta jeftiniji nego danas.
tyson tyson 00:21 11.11.2015

Re: I ne samo Mars

a planete Suncevog sistema itekako jos kriju tajne, da ne govorimo o nekim satelitima.

Pa kriju, ali šta nas briga? Mislim, nas sada i ovde, sa trenutnim mogućnostima da od tih otkrivenih tajni vidimo ikakve koristi.

U isto vreme, imamo kao planeta i kao vrsta realnih problema i više nego što nam je potrebno, vrednih ulaganja pažnje i novca.


petargli petargli 02:18 11.11.2015

Re: I ne samo Mars

Pa kriju, ali šta nas briga?

Srecom bilo je onih koje je briga, i ima ih jos ...

Mislim, nas sada i ovde, sa trenutnim mogućnostima da od tih otkrivenih tajni vidimo ikakve koristi.

Mislim, to je isto kao kad pitas ima li koristi od bilo cega drugog sto nije hrana, odeca i skroviste?!

U isto vreme, imamo kao planeta i kao vrsta realnih problema i više nego što nam je potrebno, vrednih ulaganja pažnje i novca.

Imamo, ali ovakvi projekti ("space" program, izucavanje planeta, asteroida itd) su potrvrdili da mogu da donesu boljitak i odgovore na brojna pitanja u resavanju realnih problema.
tyson tyson 21:17 11.11.2015

Re: I ne samo Mars

Mislim, to je isto kao kad pitas ima li koristi od bilo cega drugog sto nije hrana, odeca i skroviste?!

Nije tačno. Ideš u ekstrem samo da bi odbranio svoj stav, što nije lepo i ne doprinosi raspravi.

Imamo, ali ovakvi projekti ("space" program, izucavanje planeta, asteroida itd) su potrvrdili da mogu da donesu boljitak i odgovore na brojna pitanja u resavanju realnih problema.

Space program još i nekako, i to kolateralno, onako kako na primer ima kolateralne koristi od sipanja triliona milijardi u proizvodnju i unapređenje sistema naouružanja (mnogo više bi bilo koristi da su sve te pare iz svemirskih programa bile usmerene na istraživanja sa ciljem dobijanja onoga što se na kraju dobilo kao praktična korist), ali ne vidim šta se dobilo izučavanjem planeta i asteroida u sklopu svemirskih programa.


petargli petargli 01:58 12.11.2015

Re: I ne samo Mars

Space program još i nekako, i to kolateralno, onako kako na primer ima kolateralne koristi od sipanja triliona milijardi u proizvodnju i unapređenje sistema naouružanja (mnogo više bi bilo koristi da su sve te pare iz svemirskih programa bile usmerene na istraživanja sa ciljem dobijanja onoga što se na kraju dobilo kao praktična korist), ali ne vidim šta se dobilo izučavanjem planeta i asteroida u sklopu svemirskih programa.

Na primer, izucavanjem planete Zemlje se doslo do seizmickih tehnika za mapiranje unutrasnje stukture koje su sada neizostavni deo u otkrivanju sedimenata koji su bogati organskim materijama (prirodan gas, nafta). U sklopu jedne od sledecih misija tokom 2016, NASA planira da instalira prvi seizmogram na Crvenoj planeti ...

Izucavanje asteroida je bitno zbog eventualnog sudara sa Zemljom. Ako otkrijemo takvu opasnost, mozda mozemo da reagujemo na vreme. Dalje, asteroidi su bogati metalima, mozda u buducnosti takva eksploatacija bude izvesna itd ...

Cela ova prica ima i neku siru sliku od puke koristi u trenutku u kome zivimo. Buduci narastaji se motivisu za bavljenje naukom, a to je mnogo bolje i korisnije na duzi period od nekih drugih zanimacija ...
Milan Novković Milan Novković 08:35 12.11.2015

Re: I ne samo Mars

petargli
Space program još i nekako, i to kolateralno, onako kako na primer ima kolateralne koristi od sipanja triliona milijardi u proizvodnju i unapređenje sistema naouružanja (mnogo više bi bilo koristi da su sve te pare iz svemirskih programa bile usmerene na istraživanja sa ciljem dobijanja onoga što se na kraju dobilo kao praktična korist), ali ne vidim šta se dobilo izučavanjem planeta i asteroida u sklopu svemirskih programa.

Na primer, izucavanjem planete Zemlje se doslo do seizmickih tehnika za mapiranje unutrasnje stukture koje su sada neizostavni deo u otkrivanju sedimenata koji su bogati organskim materijama (prirodan gas, nafta). U sklopu jedne od sledecih misija tokom 2016, NASA planira da instalira prvi seizmogram na Crvenoj planeti ...

Izucavanje asteroida je bitno zbog eventualnog sudara sa Zemljom. Ako otkrijemo takvu opasnost, mozda mozemo da reagujemo na vreme. Dalje, asteroidi su bogati metalima, mozda u buducnosti takva eksploatacija bude izvesna itd ...

Cela ova prica ima i neku siru sliku od puke koristi u trenutku u kome zivimo. Buduci narastaji se motivisu za bavljenje naukom, a to je mnogo bolje i korisnije na duzi period od nekih drugih zanimacija ...

Ovo je interesantan primer istraživanja gde se već sada znaju mnoge korisne primene. Asteroidi su realna i jako velika potencijalna opasnost i prosto bi bilo neodgovorno biti na tehnološkom nivou gde smo na pragu da rešimo problem, pa ne uložiti još malo truda da se taj prag pređe.

S druge strane spektra imao je Ajnštajn izreku, ili su mu je drugi pripisali: "If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?".

Dobar primer je kvantna mehanika - onomad ona nije mogla da se poveže sa svetom elektronike i informacija koji imamo danas, a on teško da bi se desio bez znanja kvantne mehanike.

Isto tako, kao teorijska podloga hemije kvantna mehanika nam je donela i mnoge supstance i materijale koji bi još uvek bili u prostoru nepoznatog bez nje.

Pa je često tačno i to da svako fokusirano istraživanje na svojim sporednim kolosecima donese mnoga "sitnija", neočekivana znanja koja onda u rukama nekih drugih istraživača postanu ponekad velika do revolucionarna.

Kad smo kod svemirskih istraživanja interesantan je primer iz elektronike i ITja - danas ako nam se pokvari štampana ploča u kompjuteru ili sličnom, recimo motherboard, mi je zamenimo, popravka je ili nemoguća ili skuplja od zamene. Pokvarena ploča ume da završi, npr, u nekom zabačenom seocu u Kini gde se onda skidaju komponente sa ploče, i u procesu dosta zagađuje atmosfera, da bi se ponovo koristile. To je u letilici koja je krenula ka Jupiteru, npr, nemoguće, pa oni koriste, donekle, self-healing hardware, koji je rezultat mešavine interesantnog istraživanja u elektronici i softverskim algoritmima, genetičkim i ostalim. Dosta pametna kompozicija sve u svemu s obzirom da ne možemo da znamo unapred šta će se pokvariti. Tako da već odavno, u laboratorijama, postoj eploče kroz koje možemo da upucamo iz pištolja da bi one i dalje nastavile normalno da rade.

Jednog dana će to postati mainstream i doneti uštedu u korišćenju energije i zagađivanju.

Pa, jako važno, kako se razna istraživanja uvezuju između sebe i sa svim ostalim u nekom trenutku stupaju na scenu percolation theory i/ili organizaciona fenomenologija - neki sitan korak u tom uvezivanju, u nekom trenutku, donese ogroman skok u kolektivnom znanju i mogućnostima.

...itd.
emsiemsi emsiemsi 10:10 12.11.2015

Re: I ne samo Mars

Milan Novković
petargli
Space program još i nekako, i to kolateralno, onako kako na primer ima kolateralne koristi od sipanja triliona milijardi u proizvodnju i unapređenje sistema naouružanja (mnogo više bi bilo koristi da su sve te pare iz svemirskih programa bile usmerene na istraživanja sa ciljem dobijanja onoga što se na kraju dobilo kao praktična korist), ali ne vidim šta se dobilo izučavanjem planeta i asteroida u sklopu svemirskih programa.

Na primer, izucavanjem planete Zemlje se doslo do seizmickih tehnika za mapiranje unutrasnje stukture koje su sada neizostavni deo u otkrivanju sedimenata koji su bogati organskim materijama (prirodan gas, nafta). U sklopu jedne od sledecih misija tokom 2016, NASA planira da instalira prvi seizmogram na Crvenoj planeti ...

Izucavanje asteroida je bitno zbog eventualnog sudara sa Zemljom. Ako otkrijemo takvu opasnost, mozda mozemo da reagujemo na vreme. Dalje, asteroidi su bogati metalima, mozda u buducnosti takva eksploatacija bude izvesna itd ...

Cela ova prica ima i neku siru sliku od puke koristi u trenutku u kome zivimo. Buduci narastaji se motivisu za bavljenje naukom, a to je mnogo bolje i korisnije na duzi period od nekih drugih zanimacija ...

Ovo je interesantan primer istraživanja gde se već sada znaju mnoge korisne primene. Asteroidi su realna i jako velika potencijalna opasnost i prosto bi bilo neodgovorno biti na tehnološkom nivou gde smo na pragu da rešimo problem, pa ne uložiti još malo truda da se taj prag pređe.

S druge strane spektra imao je Ajnštajn izreku, ili su mu je drugi pripisali: "If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?".

Dobar primer je kvantna mehanika - onomad ona nije mogla da se poveže sa svetom elektronike i informacija koji imamo danas, a on teško da bi se desio bez znanja kvantne mehanike.

Isto tako, kao teorijska podloga hemije kvantna mehanika nam je donela i mnoge supstance i materijale koji bi još uvek bili u prostoru nepoznatog bez nje.

Pa je često tačno i to da svako fokusirano istraživanje na svojim sporednim kolosecima donese mnoga "sitnija", neočekivana znanja koja onda u rukama nekih drugih istraživača postanu ponekad velika do revolucionarna.

Kad smo kod svemirskih istraživanja interesantan je primer iz elektronike i ITja - danas ako nam se pokvari štampana ploča u kompjuteru ili sličnom, recimo motherboard, mi je zamenimo, popravka je ili nemoguća ili skuplja od zamene. Pokvarena ploča ume da završi, npr, u nekom zabačenom seocu u Kini gde se onda skidaju komponente sa ploče, i u procesu dosta zagađuje atmosfera, da bi se ponovo koristile. To je u letilici koja je krenula ka Jupiteru, npr, nemoguće, pa oni koriste, donekle, self-healing hardware, koji je rezultat mešavine interesantnog istraživanja u elektronici i softverskim algoritmima, genetičkim i ostalim. Dosta pametna kompozicija sve u svemu s obzirom da ne možemo da znamo unapred šta će se pokvariti. Tako da već odavno, u laboratorijama, postoj eploče kroz koje možemo da upucamo iz pištolja da bi one i dalje nastavile normalno da rade.

Jednog dana će to postati mainstream i doneti uštedu u korišćenju energije i zagađivanju.

Pa, jako važno, kako se razna istraživanja uvezuju između sebe i sa svim ostalim u nekom trenutku stupaju na scenu percolation theory i/ili organizaciona fenomenologija - neki sitan korak u tom uvezivanju, u nekom trenutku, donese ogroman skok u kolektivnom znanju i mogućnostima.

...itd.

Препорука !
Успут --- када га Милан напише, нема зезања.
petargli petargli 16:40 12.11.2015

Re: I ne samo Mars

Milan Novković
To je u letilici koja je krenula ka Jupiteru, npr, nemoguće, pa oni koriste, donekle, self-healing hardware, koji je rezultat mešavine interesantnog istraživanja u elektronici i softverskim algoritmima, genetičkim i ostalim.

"Neural networks" ( tj. algoritmi za prepoznavanje "pattern-a" ) su vec u upotrebi u geofizici (pa samim tim i u planetarnim istrazivanjima), na primer, za odredjivanje svojstava minerala u okruzenjima pod velikim pritiskom (P) i visokim temperaturama (T) kakva vladaju na dubinama od 2800 km (~130 GPa, odnosno ~3000 K). Ova numericka metoda sluzi da se izbegne neophodno ekstrapoliranje parametara za minerale dobijenih u (skoro samo japanskim) laboratorijama pod relativno niskim vrednostima za P i T.


Milan Novković
Pa, jako važno, kako se razna istraživanja uvezuju između sebe i sa svim ostalim u nekom trenutku stupaju na scenu percolation theory i/ili organizaciona fenomenologija - neki sitan korak u tom uvezivanju, u nekom trenutku, donese ogroman skok u kolektivnom znanju i mogućnostima.

Dalje, nemoguce je da se uradi bilo kakva simulacija konvekcije omotaca ili dinama planete, ako kod (program) nije paralelizovan (bilo preko CPU ili GPU), sto dovodi do neophodnih interakcija medju strucnjacima iz razlicitih oblasti, konstantno unapredjujuci skoro sve aspekte ...


Milan Novković
Ovo je interesantan primer istraživanja gde se već sada znaju mnoge korisne primene. Asteroidi su realna i jako velika potencijalna opasnost i prosto bi bilo neodgovorno biti na tehnološkom nivou gde smo na pragu da rešimo problem, pa ne uložiti još malo truda da se taj prag pređe.

Interesantan primer je i rana detekcija cunamija koje nije moguca bez kompleknih sistema u kojima su potrebna znanja seizmologije (tj. geofizike) i ostalih naucnih discipline ...
little_radojica little_radojica 14:56 12.11.2015

I'll just leave this here

Ем је филм, ем је о Марсу.
Јес да је холивудска митологија, али је занимљиво за погледати.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana