Putovanja

Island

niccolo RSS / 07.09.2015. u 21:17

Island je ostrsvka zemlja u severnom Atlantiku između Grenlanda, Norveške i Britanije, nastala u području Srednjeatlantskog grebena uglavnom vulkanskom aktivnošću. Greben predstavlja granicu između evroazijske i severnoameričke ploče, za koje kažu da se godišnje udaljavaju dva centimetara. Ima oko 329.000 stanovnika na teritoriji od 103.000km2.

Kažu da na ostrvu ovaca ima duplo više nego ljudi, a naišao sam i na podatak da je konja oko 80.000, ali nisam siguran da li se mislilo samo na konje ili zajedno na konje i krave. Od mleka islandke krave se pravi nacionalni mlečni proizvod skyr (nešto kao jogurt).

 

Pored ovaca i konja, na Islandu možete naći i veliki broj ptica (naročito na ostrvu Grímsey, kroz koji prolazi paralela 66°33′45.9″, odakle se smatra da počinje arktički krug. Dakle, samo ostrvo Island leži ispod arktičkog kruga, te samo severni deo Grimseya spada u ovaj deo planete). Do Grimseya se stiže ili avionom ili brodom, koji iz Dalvíka na severu kreće jednom u dva dana, u 9h. Putovanje brodom traje 3 sata, a povratak je u 16h.

 

Osim Grimseya i njegovih ptica, sever je poznat i po Akureyriju, najvećem gradu na severu, kao i po Húsavík, koji je najpoznatiji po turama posmatranja kitova. U blizini su takođe i vodopadi Goðafoss, jezero Mývatn, geotermalna oblast Hverir (gde iz zemlje izbija kipuće blato i hidroksid sulfide, zbog čega veome smrdi), vulkansko jezero u krateru Viti (Pakao) na kalderi Krafla, te još dva vodopada, Selfoss i Dettifoss (najmoćniji vodopad u Evropi, sa prosečnom količinom vode od 193m3/s). Zanimljivo da su Selfoss i Dettifoss, iako na severu zemlje, deo glečerske reke Jökulsá á Fjöllum (druga po veličini, 206km), kojoj je izvor glečer Vatnajökull (jökull se islandska reč za glečer, te je naziv ovog glečera Vatna glečer. Opet, vatna je samo plural od reči vatn, što znači voda (a koristi se naročito za jezera, što ste videli kada samo pomenuo Myvatn. Myvatn znači jezero insekata, praktično nekih sitnih i dosadnih muva), koji se nalazi na jugu zemlje.

 

Na samom jugu, uz obalu Atlantskog okeana je i glečersko jezero Jökulsárlón. Nekada je glečer bio do samog okeana, ali slana voda vrši veliki pritisak na glečer, koji se svake godine povlači i povećava veličinu jezera. Na jugu su i poznati vodopadi Svartifoss, Foss á Siðu, Skógafoss, Seljalandsfoss i Urriðafoss. Do svih ovih atrakcija (kako ovih južnih, tako i onih severnih) se lako stiže idući njihovim kružnim putem (ide u krug praktično oko celog ostrva) koji nosi broj 1 i predstavlja najvažniji put na ostrvu (iako ima samo po jednu traku u svakom smeru – na celom ostvru samo u oblasti ko Reykjavika možete da vidite više traka u jednom smeru). Jedino da bi se stiglo do Dalvika i Husavika, odnosno do Selfossa i Dettifossa mora da se skrene na neki od drugih puteva.

 

Skretanje sa puta 1 je potrebno i ako idete u poznatu atrakciju Plava laguna (Blue Lagoon ili Bláa lónið), praktično banja u kojoj na temperaturi od 38 stepeni izbija voda. Ova voda nastaje mešanjem slatke i slane vode na dubini od 2.000m, pri visokim temperaturama i na svom putu do površine kupi i razne minerale, zbog čega kažu da je dobra za kožu. Ipak, njen najpoznatiji atribut je plava boja, do koje dolazi zbog načina na koji silicijum u vodi reflektuje sunčevu svetlost.

 

Najzad, Island je poznat i po prvom parlamentu na svetu. Alþingi (što znači otprilike opšta skupština, skupština svih), se nalazio u Þingvellir-u (što bi se moglo prevesti kao skupštinska polja, polja gde se okuplja skupština). Þingvellir se nalazi oko 50km od Reykjavíka, u dolini koja čini deo Srednjoatlantskog grebena. Prvo okupljanje je bilo 930. godine, 1262. je Island ušao u uniju sa Norveškom, a preko tog saveza 1380. u uniju sa Danskom. Kada je u Danskoj uvedena apsolutna monarhija (1665.) Alþingi je nastavio da bude sud do raspuštanja 1800. godine, kada je umesto njega osnovan Visoki sud u Reykjavíku. 1845. se ponovo sastao kao skupština, ali isto u Reykjavíku. Najpoznatije mesto ovde je Lögberg-a, odakle je lögsögumaður saopštavao zakone koje je doneo Alþingi (lögsögumaðura bismo mogli nazvati spiker parlamenta tj. onaj koji saopštava zakone - pre dolaska hrišćanstva Islanđani nisu imali pismo, pa su zakoni glasno saopštavani od strane lögsögumaðura na Lögbergu). Osim toga, na ovom mestu su držana i suđenja.

 

U ovom delu zemlje se nalaze i Geysir, po kome su svi ostali gejziri i dobili ime (iako sad trenutno ne radi zbog zemljotresa (ili barem radi vrlo neredovno, to se i u prošlosti dešavalo nekolko puta, da prestane da radi i da počne ponovo) te je glavna atrakcija Strokkur, koji izbacuje vodu svakih nekoliko minuta, ali ne toliko visoko koliko je to znao da čini Geysir), kao i još jedan vodopad – Gullfoss. Gullfoss se nalazi na reci Hvítá, koja je takođe glečerska reka, a izvor joj je Dugačak glečer – Langjökull (on je drugi glečer po veličini na Islandu, dok je treći Hofsjökull (Hram glečer), koji je izvor za najdužu (230km) reku na Islandu, Þjórsá. Hofsjökull je takođe najveći aktivni vulkan na ostrvu.

 

 



Komentari (74)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

zilikaka zilikaka 21:30 07.09.2015

1?

Imala sam prilike da o toj zemlji slušam od školske, koja već neko vreme živi tamo.

Za naše pojmove, čudna zemlja, čudan svet...
niccolo niccolo 21:34 07.09.2015

Re: 1?

Islanđani se dosta trude oko zaštite životne sredine. Jedna opština na severu je čak uz put postavila objašnjenje da njeni građani više neće da dozvole izgranju dalekovoda, jer i oni utiču na prirodu, već prihvataju samo izgradnju podzemnih kablova kroz njihovu teritoriju. Naravno, to im i nije previše teško kada oko 65% energije dobijaju pomoću geotermalne energije. I pored pomenute Plave lagune ima geotermalna elektrana...
zilikaka zilikaka 21:55 07.09.2015

Re: 1?

niccolo
Islanđani se dosta trude oko zaštite životne sredine. Jedna opština na severu je čak uz put postavila objašnjenje da njeni građani više neće da dozvole izgranju dalekovoda, jer i oni utiču na prirodu, već prihvataju samo izgradnju podzemnih kablova kroz njihovu teritoriju. Naravno, to im i nije previše teško kada oko 65% energije dobijaju pomoću geotermalne energije. I pored pomenute Plave lagune ima geotermalna elektrana...


Ma ja se sećam jedne podugačke emisije o njima. Sve ono priroda, lepote, običaji...i onda prikazano kako školska deca po temperaturi od tek koji stepen iznad nule idu u školu lagano obučena, devočice u suknjicama i dokolenicama.
I onda dalje prikazuje kako decu navikavaju od prvog dana na klimu, pa prikazana porodična kuća, dva mlađa para sede i ćakulaju uz kamin, a beba, ej, ono bepče u kolicima, koji mesec, ostavljeno namerno napolju, sa sve kolicima. Doduše, pod tremom, ali napolju sneg.

Ne kažem, možda se to pokazalo kao pametno, al sam ustanovila da kogod je od naših tu emisiju gledao, nepogrešivo mu se urezao u sećanje taj "detalj".


...zato kažem, mnogo čudan svet, iz našeg ugla.
niccolo niccolo 22:09 07.09.2015

Re: 1?

Pa dobro, ne možemo imati isti osećaj za toplotu/hladnoću.

Za obilazak Islanda se treba obući, što bi rekla Nada Macura, slojevito. Ja sam nosio majcu, pa duks, pa jaknu...i onda tokom dana, u zavisnosti od toga ima li sunca, da li duva vetar i slično, skidam i oblačim jaknu i duks. Kada sam išao na glečer, Langjökull, morao sam i čizme da obučem. Ipak gomila snega i leda...
4krofnica 4krofnica 07:42 08.09.2015

Re: 1?

.i onda prikazano kako školska deca po temperaturi od tek koji stepen iznad nule idu u školu lagano obučena, devočice u suknjicama i dokolenicama.


pa to je severnjacima normalno, moj norveški stric kad god bi dolazio u posetu ovde zimi, uvek bi bio u sandalama (na čarape:) i majici na kratke rukave ispod tanke dukserice. nije što nije imao ukusa za oblačenje, bio je veliki šmeker, nego je tako nosio i tamo. uvek mu je bilo vruće.

Island je san. u potpalublju sam imala jedan blog o muzici Islanda, ima taj dokumentarac 'Screaming Masterpiece' zbog kog sam se zaljubila u tu ljudsku pustaru prirodnih lepota. Tamo svi nešto sviraju (ima klip sa nekim klincima koji žive u malom gradiću i rastapaju se od dosade, nemaju čime da popune vreme: ima jedna samo cica sa kojom su svi bili, nemaju šta da rade pa su osnovali bend) a muzika je vilenjačka, van ovog sveta.



(nicc, divan putopis. Island mi je u top 5 must see destinacija)

niccolo niccolo 09:04 08.09.2015

Re: 1?

nicc, divan putopis.

Hvala

žive u malom gradiću

Jedino ako je Akureyri, on ima oko 17-18 hiljada. Ostalo je sve skoncentrisano u Reykjaviku i okolini, a ostatak ostrva i nisu objektivno gradići neko sela. Inače, Vik znači zaliv, uvala. Otuda to vik u imenima Dalvik, Husavik itd. Imaju i barem dva mesta koja se zovu samo Vik, slično kao što imaju i barem dve reke koje se zovu Hvítá, jedna je ova koju sam pomenuo u tekstu, a drugoj je izvor takođe Langjökull, ali sa suprotne strane od ove prve. To je zato što je dosta glečerskih reka, koje imaju svetlu boju, a Hvita znači bela reka. Na toj drugoj Hviti se nalaze vodopadi Barnafoss i Hraunfossar. Barnafoss znači dečiji vodopad i ime je dobio po priči kako su sa obližnje farme jednom svi otišli na misu, osim dva dečaka. Kada su se roditelji vratili, videli su da dece nema, a bilo je dokaza da su išli na reku i prelazili je kod tog vodopada (koristeći neku stenu koja je bila prirodni most - ta stena više ne postoji, po priči srušila ju je majka, da niko više nikad ne bi poginuo prelazeći je, a po nauci srušena je prilikom nekog zemljotresa. Pa sad nek svako izabere koja mu se verzija više sviđa).
4krofnica 4krofnica 09:22 08.09.2015

Re: 1?


moguće da je neko seoce, na snimku se vidi vrlo malo kuća.

Barnafoss znači dečiji vodopad


i jezik me opčinjava, neko vreme sam se ozbiljno bavila učenjem tih njihovih opisnih kovanica, znam da većina tamo govori engleski ali imaju ekipu ljudi koji neumorno smišljaju reči za sve nove koje se koriste u, recimo, modernim tehnologijama. fascinira me brižljivost u očuvanju jezika koji razume i koristi tek oko pola miliona ljudi.


niccolo niccolo 09:35 08.09.2015

Re: 1?

tih njihovih opisnih kovanica

Da, primera radi svaki od ovih vodopada je kovanica - Svartifoss je Crni vodopad, Seljalandsfoss je vodopad na reci Seljalandsa, Foss a Sidu je vodopad kod Sidua, Skogafoss je vodopad na reci Skoga, Dettifoss je padajući vodopad, Gullfoss zlatni vodopad, Godafoss vodopad bogova...
nikvet pn nikvet pn 12:13 08.09.2015

Re: 1?

Za naše pojmove, čudna zemlja, čudan svet...


Одувек сам се питао зашто се људи уопште насељавају на тако шкрту земљу у суровој клими. Која невоља је за то потребна ? Нису тамо дошли у топлом џипу него ... бррр ...

Колико много снаге, знања и рада је требало да се на том простору прехрани фамилија, да се уопште опстане ? А колико мало је недостајало да се у томе не успе ? Свака грешка скупо се плаћа. Зато се ту током векова морао формирати специфичан менталитет коме се помало чудимо. Како ли се тек они тек чуде нама да у оваквом природном богатству кукамо.

Око њих је невоља сама по себи, а ми овдашње невоље сами себи правимо.
antioksidant antioksidant 12:15 08.09.2015

Re: 1?

Dettifoss je padajući vodopad

bilo je potrebno da se naglasi da voda pada :)
kul je island
Atomski mrav Atomski mrav 12:23 08.09.2015

Re: 1?

neko vreme sam se ozbiljno bavila učenjem tih njihovih opisnih kovanica


Opisne kovanice su valjda karakteristične za nordijske jezike (i veliki deo germanskih)... najduža reč u norveškom jeziku je "minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur" i označava aparat koji meri rastojanje između čestica u kristalizovanim supstancama. Odmah iza nje je "fylkestrafikksikkerhetsutvalgssekretariatslederfunksjonene" koja označava vodeće funkcije u pokrajinskim sekretarijatima za bezbednost saobraćaja. Iako su gramatički ispravne, nisu baš u upotrebi. U praksi se najčešće koriste kovanice koje se sastoje od 2 - 3 reči. Meni su zanimljiviji obrnuti primeri - reči koje je neophodno opisno prevoditi. Na primer:
- Pålegg: bilo šta što se maže ili stavlja na hleb da bi se napravio sendvič
- Utepils: pivo koje se pije napolju (npr. u bašti kafića) kad je lepo vreme
- Attpåklatt: dete koje je mnogo mlađe od svoje rođene braće i sestara
- Fiskevaer: povoljno vreme za ribolov
- Sjøstygg: biti toliko ružan da možeš da zaustaviš nadolazeću plimu ako stojiš na obali mora
niccolo niccolo 12:28 08.09.2015

Re: 1?

Око њих је невоља сама по себи, а ми овдашње невоље сами себи правимо.

S tim što sada dosta profitiraju zbog okruženja i obnovljivih izvora energije kojima obiluju. U tom smislu su mnogo bogatiji od nas.

Колико много снаге, знања и рада је требало да се на том простору прехрани фамилија, да се уопште опстане ?

Imali su nekoliko puta kroz istoriju prave pomore, dva puta zbog kuge u 15. veku, pa zbog vulkana itd. Kažu da je od 300 godina od 1500. do 1800. u ukupno 37 godina bilo gladi, te da se negde do sredine 19. veka broj stanovnika kretao od 40.000 do 60.000, pa je posle toga tek krenuo da raste do današnjih trista i nešto hiljada. A prvi je do ostrva stigao švedski Viking Garðarr Svavarsson, koji je baš kod Husavika pristao i tu proveo zimu. Kada je posle krenuo dalje, jedan od njegovih ljudi, Náttfari, je ostao i on se smatra prvim stanovnikom Islanda (doduše, kažu da je pre njih bilo nekih Keltskih monaha).

bilo je potrebno da se naglasi da voda pada :)

Iako nije vodopad sa najvećim padom :)
niccolo niccolo 12:29 08.09.2015

Re: 1?

- Sjøstygg: biti toliko ružan da možeš da zaustaviš nadolazeću plimu ako stojiš na obali mora

antioksidant antioksidant 12:30 08.09.2015

Re: 1?

Pålegg: bilo šta što se maže ili stavlja na hleb da bi se napravio sendvič - namaz
- Utepils: pivo koje se pije napolju (npr. u bašti kafića) kad je lepo vreme - amstel
- Attpåklatt: dete koje je mnogo mlađe od svoje rođene braće i sestara - jovan
- Fiskevaer: povoljno vreme za ribolov - svako
- Sjøstygg: biti toliko ružan da možeš da zaustaviš nadolazeću plimu ako stojiš na obali mora - marjan
Atomski mrav Atomski mrav 12:40 08.09.2015

Re: 1?

antioksidant
Pålegg: bilo šta što se maže ili stavlja na hleb da bi se napravio sendvič - namaz
- Utepils: pivo koje se pije napolju (npr. u bašti kafića) kad je lepo vreme - amstel
- Attpåklatt: dete koje je mnogo mlađe od svoje rođene braće i sestara - jovan
- Fiskevaer: povoljno vreme za ribolov - svako
- Sjøstygg: biti toliko ružan da možeš da zaustaviš nadolazeću plimu ako stojiš na obali mora - marjan


He he he - kumova žena (4 slova): Nada
Sem namaza - salama, kobasica, kuvano jaje itd. nisu namazi.
docsumann docsumann 13:27 08.09.2015

Re: 1?

He he he - kumova žena (4 slova): Nada
Sem namaza - salama, kobasica, kuvano jaje itd. nisu namazi.


ovo sam već kačio, al' nema veze, dobar je štos (u izvođenju jednog mog druga)


Jukie Jukie 14:51 08.09.2015

Re: 1?

Atomski mrav
antioksidant
Pålegg: bilo šta što se maže ili stavlja na hleb da bi se napravio sendvič - namaz
- Utepils: pivo koje se pije napolju (npr. u bašti kafića) kad je lepo vreme - amstel
- Attpåklatt: dete koje je mnogo mlađe od svoje rođene braće i sestara - jovan
- Fiskevaer: povoljno vreme za ribolov - svako
- Sjøstygg: biti toliko ružan da možeš da zaustaviš nadolazeću plimu ako stojiš na obali mora - marjan


He he he - kumova žena (4 slova): Nada
Sem namaza - salama, kobasica, kuvano jaje itd. nisu namazi.


Mislim da za najmlađe dete postoji neki srpski naziv tipa pokanjče (nešto slično tome, ne mogu da se setim)

bilo šta što se maže ili stavlja na hleb da bi se napravio sendvič - smok?
Ako su beli smok mlečni proizvodi onda su smok i oni i ostali nemlečni proizvodi

Ja inače imam definiciju za "vreme za posmatranje ptica" - nebo ravnomerno premazano bledosivim oblacima bez prejakog vetra
Ovo kad sunce čas izlazi čas zalazi izaziva mi uspavanost u sred dana
blogovatelj blogovatelj 00:47 08.09.2015

Bio sam na Islandu četiri puta

Svaki put po sat i po vremena.
Avio prevoznik mi je bio Iceland Air, samo reči hvale imam za njih. Presedao sam pri putovanjima za Evropu i iz Evrope.
Nisam bio u mogućnosti da se švrćkam gradom, možda sledeći put ako budem svraćao.
Preskupi su.
Flaša žestokog alkohola je preko 30 evra na fri šopu. Mogu samo da zamislim pošto je kad još nakarikaju i poreze.
Imaju svoju vrstu žestokog alkohola, u suštini je to votka koja je namirisana mirišljavim bobicama. Odvratnog je ukusa. Dali mi sempl da probam na fri šopu.
A ono što se vidi okolo dok avion sleće i poleće, to otprilike liči na površiinu Meseca. Samo lišajevi po kamenju, nigde drveta. Mogu da zamislim kakva je muka kad im je dan u julu dugačak dvadeset i dva sata, odu na izlet, a senke nigde.
Da, uvek sam bio u jesen, oktobar odlazak, novembar povratak.
Maksimalna elevacija Sunca oko Božića im je manja od 10 stepeni.
Sve u svemu, nema para za koje bih otišao da živim tamo.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 02:24 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Sve u svemu, nema para za koje bih otišao da živim tamo.

Наравно, то је земља само за праве јунаке и дивове ;-)
blogovatelj blogovatelj 02:28 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Наравно, то је земља само за праве јунаке и дивове


U pravu si.
Život uopšte nije bajka kako možda nekome izgleda. Otprilike kao kad bi se popeo na Prokletije pa proveo vek tamo. Nisu Prokletije džabe dobile to ime.
U toku leta avionom na ekranu je izmađu ostalog bilo i zanimljivosti vezanih za Island. Do pre pedesetak godina voće su jeli samo za Božić.
niccolo niccolo 07:08 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Mogu samo da zamislim pošto je kad još nakarikaju i poreze.

PDV im je 25%. Inače do pre 30tak godina su imali zabranu točenja alkohola, čak ni danas ne možeš da ga kupiš u običnim prodavnicama (eventualno lajt pivo tamo možeš naći), već imaju posebne prodavnice za alkohol. To njihovo piće je Brennivín, ni meni se nije svidelo. Njega naročito piju za neki zimski praznik i uz ajkulino meso, koje se sprema tako što ga prvo stave u zemlju dve-tri nedelje da izađu otrovi iz njega, pa ga onda suše jedno 6 meseci, skinu površinski sloj koji se stvori tokom sušenja i onda seckaju na komade. Fora je u tome što miriše na amonijak, tako da je mnogim strancima odvratno. Osim mirisa, meso je mekano i nema neki naročiti ukus.

Do pre pedesetak godina voće su jeli samo za Božić.

Ne samo to, neko im je nekad nacionalno jelo bilo i ovčija glava, pa muda od ovna i tako to - nisu bacali ništa jer nije bilo mnogo hrane, pa sve da se iskoristi. Danas to ipak nisu svakodnevna jela. U turističkim uputstvima će reklamirati svoje hotdogove, naročito Amere privlače na neko mesto u centru Rejkjavika gde su jeli i Klinton, kad je bio kao predsednik, i Metalika. Viršla ko viršla, jedino što i nju prave od jagnjetine. Jagnjetina jeste odlična, a imaju i super supe i čorbe. Isto i razne vrste ribe, sve sveže.

и дивове

Ovo nisi u pravu. Pošto zaista skoro da nemaju drveća (ja video jednu jedinu šumu nekih četinara, iza vulkanskog jereza Kerið), u njihovim pričama nema divova kao u Irskoj na primer, već su uglavnom trolovi.
stefan.hauzer stefan.hauzer 09:07 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

do pre 30tak godina su imali zabranu točenja alkohola

a onda su shvatili, da je najbolje da se razvaljuju od alkohola non-stop;jer depra je život na islandu. alkohol i/ili praviš svoj uvrnut bend.. nema trećeg:)

4krofnica 4krofnica 09:12 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta


ili praviš i alkohol i bend!




stefan.hauzer stefan.hauzer 09:19 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

:) i tada , u trenutku, pomisliš da si u nekoj severnoj dakoti i kreneš sa tim alternativnim folkom; hophophop

niccolo niccolo 09:27 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

a onda su shvatili, da je najbolje da se razvaljuju od alkohola non-stop

Samo vikendom, radnim danima su cool. Nisam bio da vidim kako to izgleda, zato što sam po ceo dan obilazio ostrvo (za pet dana sam prešao 3400km, plus jedan dan 25km peške po Rejkjaviku), pa sam se obično vraćao kući oko ponoći i nisam imao snage još za obilazak klubova. Opet, ukidanje zabrane je pozitivno uticalo na razvoj kraft piva, tako da u tom segmentu imaju sasvim dobar izbor. Barem jedna vrsta, Einstök (prave ga u pomenutom Akureyriju), se izvozi i za Ameriku. Od velikih pivara imaju Viking, vrlo pitko pivo, pa Gull, isto dosta dobro, te Thule i Brio, koji su mi se malo manje svideli. Osim piva i Brennivina, ništa drugo od alkohola nisam probao, niti sam čuo da su poznati po nečemu.
4krofnica 4krofnica 09:36 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta


stef, nas dvoje da se nađemo u Rejkjaviku u ovoj maloj kućici gde se održavaju Airwaves koncerti, pijemo domaći alkohol i slušamo.. a šta drugo nego Sigur Rós
(mada sumnjam da mogu svi iz benda da stanu unutra:)





stefan.hauzer stefan.hauzer 09:41 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Nisam bio da vidim kako to izgleda, zato što sam po ceo dan obilazio ostrvo

odoh da radim, nema svrhe da ostajem na ovom blogu više
niccolo niccolo 09:45 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

stefan.hauzer
Nisam bio da vidim kako to izgleda, zato što sam po ceo dan obilazio ostrvo

odoh da radim, nema svrhe da ostajem na ovom blogu više

Tja, u čemu je zaista razlika između pijanih Islanđana koji bauljaju i pijanih Srba koji isto tako bauljaju?
alselone alselone 10:16 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Rejkjaviku


Ovo ime grada koje izgleda kao da je neko pustio macku da hoda po tastaturi najbolje je poznato po

niccolo niccolo 10:30 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

najbolje je poznato po

A ja mislio po Hið Íslenzka Reðasafn tj. po muzeju penisa . Simpatičan neveliki muzej, imaju razne primerke, od slonova, kitova, pa do pasa i mačaka. Takođe i par simpatičnih umetničkih dela na tu foru, uključujući i modele penisa njihove rukometne reprezentacije sa OI u Pekingu. Rukomet im dođe kao nacionalan sport, u njemu su valjda najuspešniji. Pored muzeja, tu je naravno i Hallgrímskirkja, crkva neobičnoog izgleda za crkve (Islanđani su luteranci inače - to im je uveo danski kralj u nekom momentu u istoriji). Zanimljivo da su od Danske nezavisni postali tokom drugog svetskog rata, zato što je Danska bila okupirana, pa su smatrali da je time raskinut ugovor koji su sa njima imali. Onda su bile dve strane, jedna za to da se čeka kraj rata, a druga da se odmah proglašava nezavisnost. Na kraju je ova druga pobedila, pa su 1944. proglasili nezavisnost, na čemu im je čestitao i tadašnji danski kralj (koji je u to vreme bio u kućnom pritvoru). A naziv grada znači Dimni zaliv, kažu da je u tom delu bilo dosta toplih izvora iz kojih je izbijala para i dim.
stefan.hauzer stefan.hauzer 11:03 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

najbolje je poznato po

treba ovih dana da izađe film o tom susretu; Pawn Sacrifice, Tobi Megvajer glumi Bobija Fišera.

+ pa mi danas u košarci igramo protiv Islanda!
alselone alselone 11:25 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

reba ovih dana da izađe film o tom susretu; Pawn Sacrifice, Tobi Megvajer glumi Bobija Fišera.


Nadam se samo da nece biti previse amrikanizovana prica.
stefan.hauzer stefan.hauzer 11:43 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Nadam se samo da nece biti previse amrikanizovana prica.


ako je na osnovu trejlera, hoće!
niccolo niccolo 11:44 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

pa mi danas u košarci igramo protiv Islanda!

Ovamo kod mene restoran ima ponudu danas, za vreme meča sva piva po ceni od 120 dindži...
antioksidant antioksidant 12:18 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

muzeju penisa . Simpatičan neveliki muzej

znači ipak je tehnika bitna?
niccolo niccolo 12:30 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

antioksidant
muzeju penisa . Simpatičan neveliki muzej

znači ipak je tehnika bitna?

Šta ti ja znam, jedni kažu ovako, drugi kažu onako, a sud istorije će zavisiti i od jednih i od drugih...
Atomski mrav Atomski mrav 12:39 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Rukomet im dođe kao nacionalan sport, u njemu su valjda najuspešniji.

Jeste, mada su se kvalifikovali i na EP u košarci (danas igramo baš protiv njih) i na dobrom su putu da se kvalifikuju za EP u fudbalu (http://www.uefa.com/uefaeuro/qualifiers/season=2016/standings/round=2000446/group=2002428/index.html])
stefan.hauzer stefan.hauzer 12:55 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

i na dobrom su putu da se kvalifikuju za EP u fudbalu

Već su se plasirali. Gulfi Sigurdson je faca!!
Atomski mrav Atomski mrav 13:00 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Već su se plasirali. Gulfi Sigurdson je faca!!

Da, sad sam skontao da je ostalo samo dva kola do kraja. Ostaje samo da im kažemo: Til hamingju!
mesan mesan 13:17 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

niccolo

...uz ajkulino meso, koje se sprema tako što ga prvo stave u zemlju dve-tri nedelje da izađu otrovi iz njega, pa ga onda suše jedno 6 meseci
...
Osim mirisa, meso je mekano i nema neki naročiti ukus.


Tu se ne bih složio, podsetilo me na koru od mekanog kozjeg sira, malo oporo, malo buđavkasto i pepeljavo.


Isto i razne vrste ribe, sve sveže.


Mora se spomenuti sušena riba koju jedu s puterom. Naš prijatelj i domaćin pri jednonedeljnoj poseti je svaki dan "umakao" ribu u puter. Vrlo fino :)


Ali obični ljudi da tako kažem nisu nešto previše krupni.


Mi smo empirijski utvrdili da imaju dve pod-populacije, nekad pomešane u jednoj porodici: dežmekaste smeđe dlakave sa okruglim licem i crnim očima; i visoke mršave ćosave plave sa plavim očima.

Meni su se takođe urezala u sećanje polja vulkanskog kamenja prekrivenog debelom mahovinom; pešačenje preko trave, peska i snega do planinskih kućica tokom bele noći; put sever-jug kroz sredinu ostrva koja podseća na površinu puste planete, niskog neba, crvene i crne prašine i snežnih vrhova u daljini; crni pesak i beli oblaci na obodima planina na istočnoj obali; planinsko cveće i pogled na luku u Akureriju pred ledene sate jurenja kitova; pešačenje na glečeru sa hladnom psihodeličnom mešavinom plave, crne i bele boje leda i pepela; parkić pun čudnih grbavih kamenih oblika i zelenila (ne oni tipični bazaltni šestougaoni stubovi)... Hm, vredelo bi pregledati fotke ponovo. :)


S obzirom da ti putopis mestimično liči na spisak iz udžbenika geografije, morao bi da staviš barem jednu dobru mapu


PS: Kad si pomenuo onu "crkvu", interesantna građevina im je i koncertna hala, a malo starija gradnja kuće pod travom.
svarog svarog 13:21 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

kuće pod travom.


Pa to je Shire
niccolo niccolo 13:44 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Tu se ne bih složio, podsetilo me na koru od mekanog kozjeg sira, malo oporo, malo buđavkasto i pepeljavo.

Ne znam, meni nije imalo neki poseban ukus.

Mora se spomenuti sušena riba koju jedu s puterom.

Ni ovo mi se nije svidelo...

S obzirom da ti putopis mestimično liči na spisak iz udžbenika geografije, morao bi da staviš barem jednu dobru mapu



a malo starija gradnja kuće pod travom.

Kažu da su ranije uglavnom živeli u takvim kućama.
mesan mesan 17:44 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

niccolo

Ne znam, meni nije imalo neki poseban ukus.

Ni ovo mi se nije svidelo...


Vau, koja defanziva

Nevezano za te sitnije utiske i detalje njihovog života, meni lično je Island bio fantastična destinacija, visoka koncentracija prirodnih čuda, niz različitih atmosfera, osećaj opuštenosti. Baška što im je muzika najbolja

Doduše, nisam nikad bio na Havajima...
niccolo niccolo 17:46 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

meni lično je Island bio fantastična destinacija, visoka koncentracija prirodnih čuda, niz različitih atmosfera, osećaj opuštenosti

To svakako.
chedimir chedimir 23:08 08.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Island je svojevremeno bio zemlja sa najvećim procentom šahovskih velemajstora u odnosu na broj stanovnika ,ne znam da li je još uvek.
niccolo niccolo 05:27 09.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Nisam znao za to, zanimljivo.
zilikaka zilikaka 20:28 09.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

Nisam znao za to, zanimljivo


Jedno od mogućih objašnjenja je da u tako finoj i prijatnoj klimi nisu baš imali šta drugo da rade tokom desetomesečnog zimskog perioda.

Verovatno bi slične uspehe pokazali i u dominama, da se to rangira.
michiganac michiganac 22:45 10.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

A konzumira se i bijeli bacuska u 'Big Lebowski' baru u Rejkjaviku:



a evo i gdje pice basket uz taj nepresusni alkohol:




Za kraj, rekao bih, nesto opet po docs-ovom smeku.. ,malo paganskog blek metala:

LINK


michiganac michiganac 22:52 10.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

mesan


Mi smo empirijski utvrdili da imaju dve pod-populacije, nekad pomešane u jednoj porodici: dežmekaste smeđe dlakave sa okruglim licem i crnim očima; i visoke mršave ćosave plave sa plavim očima.


Koliko negdje sam procitao da su svi oni doslovce rodbina u nekom tamo n-tom (i jednocifrenom prije svega) koljenu (?!)
michiganac michiganac 23:01 10.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

stefan.hauzer
najbolje je poznato po

treba ovih dana da izađe film o tom susretu; Pawn Sacrifice, Tobi Megvajer glumi Bobija Fišera.


Ridlijev 'Prometheus' je takodje djelomicno sniman tamo ( i na jednom od tih vodopada -- Dettifoss bjese??)








zibr zibr 23:38 10.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

alselone
Rejkjaviku


Ovo ime grada koje izgleda kao da je neko pustio macku da hoda po tastaturi najbolje je poznato po


Za vreme meca Spaski-Fisher Nikola Karaklajic je poslao reportazu o Islandu s naslovom Ïsland, zemlja bez pasa i lopova".
Da li je to (jos uvek( tacno?
mesan mesan 01:08 11.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

michiganac
mesan


Mi smo empirijski utvrdili da imaju dve pod-populacije, nekad pomešane u jednoj porodici: dežmekaste smeđe dlakave sa okruglim licem i crnim očima; i visoke mršave ćosave plave sa plavim očima.


Koliko negdje sam procitao da su svi oni doslovce rodbina u nekom tamo n-tom (i jednocifrenom prije svega) koljenu (?!)


Poznati su po tome što je svaki Islanđanin od 1700-ih do danas evidentiran poimence, i ta je baza javno dostupna (online) svakom građaninu. (Lep članak na tu temu.) Naravno imaju podatke o poznatijim lozama unazad do prvog naseljavanja pre preko hiljadu godina.

Koristeći bazu, normalno im je da provere u kakvom su srodstvu sa potencijalnim partnerom. Koliko sam ja upoznat, genetska varijabilnost jeste manja od tipične evropske, kao što je očekivano u izolovanijoj populaciji, ali za razliku od Aškenazi Jevreja ili Amiša nemaju učestalije genetske bolesti.

Svakako nisu rođaci u prvom kolenu Vrlo grubo: današnji Islanđanin, zvani "Jonsi", ima 32 navrdeda i navrbaba. Recimo da se broj ljudi nije puno menjao (iako se zapravo povećao par puta) u poslednjih 100 godina, što pokriva tih pet generacija; dakle, grubo svaki par u proteklom veku je imao dvoje dece. Tih 32 navrpretka (16 parova) je onda imalo 32 dece (generacija Jonsijevih čukunpredaka), pa 64 unuka (generacija Jonsijevih prapredaka), itd., što u Jonsijevoj generaciji daje 32*16 tj. 500 ljudi. Znači Jonsi ima samo 500 vršnjaka sa kojima deli makar jednog navrpretka, a vršnjaka s kojima ne deli nijednog ima preostalih par stotina hiljada.
niccolo niccolo 06:09 11.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

zibr
alselone
Rejkjaviku


Ovo ime grada koje izgleda kao da je neko pustio macku da hoda po tastaturi najbolje je poznato po


Za vreme meca Spaski-Fisher Nikola Karaklajic je poslao reportazu o Islandu s naslovom Ïsland, zemlja bez pasa i lopova".
Da li je to (jos uvek( tacno?

Dobro, pasa sad naravno ima, barem vlasničkih. A za lopove - pa kažu da je u principu sigurna zemlja, ne znam da li to znači baš nula ili neki tako mali broj...
michiganac michiganac 11:47 11.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

@mesan

Zahvaljujem na iscrpnom odgovoru!
mesan mesan 16:28 11.09.2015

Re: Bio sam na Islandu četiri puta

michiganac
@mesan

Zahvaljujem na iscrpnom odgovoru!


Zanimljiva je tema, a recimo po onoj vrlo gruboj proceni, ako uzmemo da im je populacija protekla dva veka bila oko 200.000, ispada da negde u 9 kolenu svi moraju da imaju preklapanja u precima. Tako da taj podatak koji ste našli ne deluje suludo :)

Pozdrav.
docsumann docsumann 11:44 08.09.2015

Island, zemlja snagatora!


nevjerovatan je genetski potencijal koji za sportove snage imaju islanđani.
aktuelni apsolutni rekorder u deadliftu je Benedikt Magnuson, a prvi četvorostruki WSM (World Strongest Man) šampioni su bili upravo islanđani Jan Pol Sigmarson i Magnus ver Magnuson.
danas ih u tom elitnom teškaškom takmičenju dostojno reprezentuje Hafþór Julius Bjornsson, zvani Thor.

niccolo niccolo 12:02 08.09.2015

Re: Island, zemlja snagatora!

Da, mislim da si neke od njih već pominjao. Ali obični ljudi da tako kažem nisu nešto previše krupni.
docsumann docsumann 12:08 08.09.2015

Re: Island, zemlja snagatora!

Ali obični ljudi da tako kažem nisu nešto previše krupni.


možda su to zapravo oni neobičniji. gotovo frikovi
niccolo niccolo 12:31 08.09.2015

Re: Island, zemlja snagatora!

Sasvim moguće
svarog svarog 13:24 08.09.2015

Islanđani

izgleda neki gotivan svet
Al ćemo da ih ugazimo danas svejedno
niccolo niccolo 13:45 08.09.2015

Re: Islanđani

Dabome
NNN NNN 14:38 08.09.2015

Re: Islanđani

već smo počeli
doduše kupio me Stefanson:
"O Srbi. Volim Srbe“, rekao je Stefanson našim novinarima na konstataciju da dolaze iz Srbije. Biće to zaista teška utakmica za nas. Srbi su Srbi, oni su takođe ratnici, jači i snažniji od nas, talentovaniji, ali mi se nikome nećemo predati. Trdićemo se da odigramo dobar meč i da damo sve od sebe baš kao i protiv Nemačke i Italije. Mislim da je ovo najteža grupa u istoriji šampionata Evrope, ali mi se borimo i mislim da svako svakog mora da poštuje"
antioksidant antioksidant 14:41 08.09.2015

Re: Islanđani

Srbi su Srbi, oni su takođe ratnici, jači i snažniji od nas,

taj nije gledao ovaj dokumentarni film o strongmenima sa islanda ili je onaj nas atila iz subotice bas toliko dominantan?

dopuna:
Mislim da je ovo najteža grupa u istoriji šampionata Evrope,

imajuci u vidu da se slazem s ovim iskreno me interesuje kako se uopste desilo da se ovako zapakuje, zna li neko?
docsumann docsumann 14:48 08.09.2015

Re: Islanđani

nešto malo o pripremi islanđana za meč.

a priču sam povatao s tjubeta od Konastantina Konstatinoviča, legendarnog ruskog powerliftera, jednog od najboljih deadliftera svih vremena.
na nekom PL takmičenju prisustvovao je pripremi njegovog dobrog prijatelja i svjetskog rekordera Benedikt Magnusona (spominjah ga gore u komentaru) pred nastup, koja se sastojala od nekakve berserkeračke molitve Odinu (!) ... kako kaže tom prilikom je i sam upao u neko stanje transa, izložen uplivu nepoznatog energetskog fluksa ...

antioksidant antioksidant 14:53 08.09.2015

Re: Islanđani

docsumann
nešto malo o pripremi islanđana za meč.

a priču sam povatao s tjubeta od Konastantina Konstatinoviča, legendarnog ruskog powerliftera, jednog od najboljih deadliftera svih vremena.
na nekom PL takmičenju prisustvovao je pripremi njegovog dobrog prijatelja i svjetskog rekordera Benedikt Magnusona (spominjah ga gore u komentaru) pred nastup, koja se sastojala od nekakve berserkeračke molitve Odinu (!) ... kako kaže tom prilikom je i sam upao u neko stanje transa, izložen uplivu nepoznatog energetskog fluksa ...


juce su na kraju treninga nasi imali suterski deo treninga a islandjani su radili jogu
izgubice verovatno od nas (nadam se iskreno) ali su neverovatni pobednici
docsumann docsumann 15:10 08.09.2015

Re: Islanđani

inače Thor Bjornson je i sam bio basketaš. igrao centra u islandskoj prvoj ligi, a onda je slučajno, jedne maglovite jesenje noći, mjesečareći po krovu upao u bure komšije druida ... i brada mu je postalo znatno gušća

NNN NNN 15:23 08.09.2015

Re: Islanđani

Thor Bjornson je i sam bio basketaš
Tako je i naš Milan Strongman.
Verovatno je sad Tor jači od njega, ali bi ga Milanče iskidao u basketu k'o Srbija Island!
niccolo niccolo 15:32 08.09.2015

Re: Islanđani

k'o Srbija Island!

Nije bilo loše, 29 razlike...mada nismo baš blistali objektivno govoreći. Beše i izgubljenih lopti i neoybiljnih napada, pogotovo u prvom poluvremenu...
maksa83 maksa83 15:45 08.09.2015

Re: Islanđani

nače Thor Bjornson je i sam bio basketaš. igrao centra u islandskoj prvoj ligi, a onda je slučajno, jedne maglovite jesenje noći, mjesečareći po krovu upao u bure komšije druida

Lele sad čarli kad vidi kako se taj lep dečko nagrdio ima da padne u četiri depresije dubine 11.
docsumann docsumann 15:47 08.09.2015

Re: Islanđani

NNN
Thor Bjornson je i sam bio basketaš
Tako je i naš Milan Strongman.
Verovatno je sad Tor jači od njega, ali bi ga Milanče iskidao u basketu k'o Srbija Island!


da, ali i ne samo njih dvojica.
trenutno vjerovatno najsnažniji čoek na zemlji (ove godine osvojio i WSM i Arnold Klasik, dva najveća i najprestižnija strongman takmičenja), div od 203cm i 210kg, Brian Shaw iz Kolorada bio je sasvim solidan univerzitetski košarkaš.

te zanimljivosti o predisponiranosti basketaša za strongman takmičenja, sam inače spominjao na nekom ranijem tematskom blogu.
pokretljivost i veličina im budu ozbiljna prednost, ako uspju da svoje izduženo tijelo kasnije popune kvalitetnim mišićima.


ova, posljednja disciplina na AC-u, je Brajanu donjela titulu u borbi sa Big Zijem.
bućica teži tričavih 124kg

docsumann docsumann 16:00 08.09.2015

Re: Islanđani

maksa83
nače Thor Bjornson je i sam bio basketaš. igrao centra u islandskoj prvoj ligi, a onda je slučajno, jedne maglovite jesenje noći, mjesečareći po krovu upao u bure komšije druida

Lele sad čarli kad vidi kako se taj lep dečko nagrdio ima da padne u četiri depresije dubine 11.


što bi čarlić rek'o - treba stvarno biti poprilična komadina budale da bi čovjek to sam sebi uradio
+ se ižvrljati po obje, već dobrano izdeformisane, ruke .

đe je tome kraj, ko šije te XXXXL luđačke šulje?
niccolo niccolo 16:45 08.09.2015

Re: Islanđani

ko šije te XXXXL luđačke šulje?

Neki Azijati* sa Tajvana ili tako negde?


* Jesam pominjao da u Subotici ima "Azijatska robna kuća"?
mesan mesan 17:32 08.09.2015

Re: Islanđani

docsumann

trenutno vjerovatno najsnažniji čoek na zemlji (ove godine osvojio i WSM i Arnold Klasik, dva najveća i najprestižnija strongman takmičenja), div od 203cm i 210kg, Brian Shaw iz Kolorada bio je sasvim solidan univerzitetski košarkaš.


Za njega sam prvi put "čuo" čitajući ovaj članak. Upamtio sam samo da je pokidao nešto u nadlaktici pa ima metalnu šipku u ruci, a u ogromnoj konkurenciji ljudi koji su spremni zbog ludačkog tempa da "skupljaju" takve povrede ostaje mu da juri (bukvalno) relativno sitne pare moleći se da mu se telo ne raspadne baš kod poslednjih poena. Nije mi ostao utisak da ga ta aktivnost, tj. posao, ispunjava uživanjem, poletom i željom da sebe unapređuje. Možda se loše sećam :)
docsumann docsumann 18:31 08.09.2015

Re: Islanđani

Za njega sam prvi put "čuo" čitajući ovaj članak.


ha, tnx za ovaj prilog. zaista je poveći, baš kao i sam Brian

uzvraćam povećim (ali veoma sadržajnim intervjuom)



pretpostavljam da te taj utisak vara.
jednostavno, ne možeš biti u samom vrhu tako surovo napornog sporta, bez da ulažeš posljednji atom snage, volje i energije u treninge.
ne možeš se nositi sa svom tom boli bez ljubavi i strasti.

na kraju krajeva, treba natjerati sebe da unosiš 10K kalorija svaki dan. to su kilometri žvakanja i žvakanja

inače, Brian, bar po mom utisku koji sam stekao gledajući snimke njegovih nastupa, intervjue, ali i komentare novinara, ostalih atleta, je pravi gentle gian. prijatan dobrodušni dečko iz komšiluka.



za razliku od Thora, ili recimo bivšeg velikog šampiona Mariusa Puzdanovskog, kod kojih si mogao prosto da namirišeš prepotentnost (kod Mariusa pogotovo), nadrkanost, hipertrofiranu egotripiju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana