milutinu petroviću,
povodom jednog započetog razgovora...
dragi prijatelji,
dragi neprijatelji,
odavno je rečeno da tajne ostaju tajnama
sve dok se za njih ne nađe racionalno rešenje
tajna mangelosove umetnosti *
jedna je od onih za koje rešenja ne postoje
- a i da postoje to svakako ne bi bila “rešenja”
nevidljivo je mnogo bitnije od onog što se vidi:
dubokih misli nema – samo funkcionalnih
slika koja ne mora nužno biti naslikana
film koji ne mora da bude snimljen
(ne mora čak da bude ni film)
bitnije je znati da oni (negde) postoje **
da bi se bivalo umetnikom
dovoljno je (samo) postojati
─ delovanje se ne podrazumeva
prava umetnost sastoji se
u njenom prevazilaženju
prevazilaženjem – umetnost prestaje
da se ispoljava i počinje istinski da postoji
mangelos nije umetnik
ili bar ne onakav kakvi su nam poznati
on svojom mistikom prevazilazi svaku tajnu
o ili povodom njega
u umetnosti: tajna je u nepostojanju
u prevazilaženju tajne
kao kad snimaš film
ili kad film snima tebe
svejedno
znati ─ ograničeno je
neznati znači biti slobodan
istinski pripadati
pronalaziti izlaz
recimo, snimiti film o umetniku
čija umetnost uopšte ne postoji
umetnost je recimo to kad možeš
precizno i sasvim tačno
da predvidiš godinu vlastite smrti
umetnost je, recimo, čuvati psa
umetnost je kad prođeš pored galerije
a ne kada uđeš u nju
fusnote:
* komisijski pregledi godišnjih doba
dijagnoze o nepostojanju proleća
zajedničke šetnje članova mistične antigrupe gorgona
rasprave o poreklu ovog umetnika
sudski spor koji se vodi oko njegove zaostavštine
interesovanja velikih muzeja
(moma, tejt, centar pompidu)
samo su spoljašnje manifestacije
o mangelosu i onom oko njega
* * za umetnost, sâmo postojanje često je
od suštinske važnosti