m a n g e l o s

Nebojša Milenković RSS / 16.03.2008. u 01:49

najlepše je ne biti prisutan

mangelos.gif

milutinu petroviću,
povodom jednog započetog razgovora...

3128-(1-3)-Vanista1.jpg

dragi prijatelji,
dragi neprijatelji,

get_img?NrArticle=167&NrImage=3

odavno je rečeno da tajne ostaju tajnama
sve dok se za njih ne nađe racionalno rešenje
tajna mangelosove umetnosti *
jedna je od onih za koje rešenja ne postoje
- a i da postoje to svakako ne bi bila “rešenja”

nevidljivo je mnogo bitnije od onog što se vidi:
dubokih misli nema – samo funkcionalnih

slika koja ne mora nužno biti naslikana
film koji ne mora da bude snimljen
(ne mora čak da bude ni film)
bitnije je znati da oni (negde) postoje **


pict_07.gif

da bi se bivalo umetnikom
dovoljno je (samo) postojati
─ delovanje se ne podrazumeva

prava umetnost sastoji se
u njenom prevazilaženju
prevazilaženjem – umetnost prestaje
da se ispoljava i počinje istinski da postoji

mangelos nije umetnik
ili bar ne onakav kakvi su nam poznati
on svojom mistikom prevazilazi svaku tajnu
o ili povodom njega

07povodi1.jpg

u umetnosti: tajna je u nepostojanju
u prevazilaženju tajne
kao kad snimaš film
ili kad film snima tebe
svejedno

znati ─ ograničeno je
neznati znači biti slobodan
istinski pripadati
pronalaziti izlaz

recimo, snimiti film o umetniku
čija umetnost uopšte ne postoji

umetnost je recimo to kad možeš
precizno i sasvim tačno
da predvidiš godinu vlastite smrti
umetnost je, recimo, čuvati psa

234-11-m.gif

umetnost je kad prođeš pored galerije
a ne kada uđeš u nju

1 

 fusnote:

* komisijski pregledi godišnjih doba
dijagnoze o nepostojanju proleća
zajedničke šetnje članova mistične antigrupe gorgona
rasprave o poreklu ovog umetnika
sudski spor koji se vodi oko njegove zaostavštine
interesovanja velikih muzeja
(moma, tejt, centar pompidu)
samo su spoljašnje manifestacije
o mangelosu i onom oko njega


* * za umetnost, sâmo postojanje često je
od suštinske važnosti


 

 



Komentari (26)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Nebojša Milenković Nebojša Milenković 01:51 16.03.2008

dubokih misli nema - samo funkcionalnih

ceda_urosevic ceda_urosevic 01:54 16.03.2008

Re: dubokih misli nema - samo funkcionalni

U to ime: samo preporuka.
ivana23 ivana23 02:01 16.03.2008

Re: dubokih misli nema - samo funkcionalni

fotografija nije fenomen umjetnosti.
ni fenomen civilizacije ručnog rada.
fotografija ne funkcionira kao umjetnička slika
niti objektiv funkcionira kao oko umjetnika.
umjetnička slika i fotografija
su dva različita fenomena
dviju različitih civilizacija.
i dvaju različitih načina mišljenja.
naivnog i funkcionalnog.

surabya johnny surabya johnny 04:08 16.03.2008

Re: dubokih misli nema - samo funkcionaliH

sta cini nevidljivo vidljivim, ako dubokih misli nema? duboka misao je ona sve mirnija u neizmernom nemiru: mogucnosti pro-, is- i za-pitanja/pitivanja
umetnost mnogo vise umetnoscu chini sto (ona) jeste, nego sto nije.

osim toga, umetnost iskljucuje mogucnost zbivanja neprijatelja; i svega ne-govoreceg (ne-mir je da-govorenje). forma je samo mesto umetnosti, ne i njeno bice (ne-duh).
mvelja mvelja 19:45 16.03.2008

Re: dubokih misli nema - samo funkcionalni

ivana23
fotografija nije fenomen umjetnosti.ni fenomen civilizacije ručnog rada.fotografija ne funkcionira kao umjetnička slikaniti objektiv funkcionira kao oko umjetnika.umjetnička slika i fotografijasu dva različita fenomenadviju različitih civilizacija.i dvaju različitih načina mišljenja.naivnog i funkcionalnog.

preporuka i od mene
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 02:50 17.03.2008

poseban aspekt mangelosovog


rada čini njegov dugogodišnja anonimnost

pošto se jako dugo, zapravo, nije znalo ko

stoji iza zagonetnog pseudonima mangelos...

no o tome više reči uskoro u tekstu o bosilju...
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 09:40 16.03.2008

pejsaži smrti

bilo je jedno vreme kada su ljudi umirali, a ideja nije bilo. ljudi su umirali masovno,nasilno privedeni svome kraju. nije to bila literatura. bilo je sasvim drugačije. sasvim različito od svih literarnih umiranja. i prirodnih. različito od svake slike, od svake pesme, od svake novinske vesi i nije ličilo na istoriju. nimalo. ni na poznati život. bilo je to vreme smrti.

u umiranju su i knjige mirisale na smrt, a čitanje na umiranje. knjige se nisu slagale sa onime što je preostajalo od disanja, pa se moglo čuti šuštanje njihove papirnate laži u tišini koraka istine koji su nestajali u smrti. listao sam svoje mladenačke zapise. ono što sam mogao čuti bilo je samo šuštanje listova ispisanih praznim rečima. u dubokoj zbunjenosti počeo sam između tih redaka beležiti smrt. smrti. svaku vest o nepovratnom odlasku suseda, prijatelja, rođaka, poznatih, beležio sam s malo crnila, mrlja crne boje između redaka, bez razmišljanja bez namere, bez objašnjenja.

kasnije, kad god bih prolistavao te sveske, činilo mi se, svaki put, da sam na groblju. četvrtaste crne mrlje ličile su na grobove. crnili su se na belim mislima a ispisane reči unaokolo bile su kao trava, prorasla i spržena. stari korov koji je bezrazložno i bez smisla stražario kraj anonimnih raka. zureći u prazno, često sam sedeo sa sveskom na kolenima. skoro sa strahom ponekad bih okrenuo koji list. ponovo grob. ponovo grobovi. nisam se usuđivao pitati, kome li pripada, koga označava taj grob. bežao sam od pitanja i od grobova. i ponovo im se vraćao. jednom sam naišao na obeležen grob. to jest na zapis imena čoveka čija je uspomena bila označena crnom mrljom u đačkoj svesci. pisalo je. paysage de la mort du mida. mida. ime nastavnika, dobar čovek beše. zašto je napis bio na francuskom jeziku - ne znam. kasnije sam svim tim anonimnim grobovima postavio identičan natpis, paysage de la mort.

dimitrije bašičević mangelos
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 17:48 16.03.2008

umetnost

"umetnost je, recimo, čuvati psa"
Biti cuvan od psa je takodje umetnost.
AlexDunja AlexDunja 17:55 16.03.2008

Re: umetnost

Biti cuvan od psa je takodje umetnost.

istinita.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 19:01 16.03.2008

nostories 3, 1964.

non beše običan čovek
sasvim običan i pomalo srećan
ali jedne noći iznenada
riknuo je non
kao vo na klanju
tog jutra jedva se usudio
probuditi
otada je non svake noći
u snu rikao
budio bi se kad bi se usudio
danju je kupovao nadu

mila mila 21:08 16.03.2008

Bosilj

Nebojša, meni je drago i delo Ilije Bašićevića Bosilja, i imala sam priliku da vidim kada je povodom prigodne retrospektive bila objavljena i monografija. Neverovatno kakvo je delo stvorio a potpuno samouk, bez velikih škola, izolovan od svetskih trendova toga doba, a istovremeno originalan. Mangelos kao da je sledio izvornu liniju svog oca dajući mu nadgradnju.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 00:12 17.03.2008

Re: Bosilj

mila,

lepo zapažanje, međutim odnos ova dva umetnika mnogo je složeniji od navedenog
krajem godine u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine objaviću knjigu o Mangelosu
a o odnosu oca i sina Ilije i Mangelosa već sam pisao + prof Jerko Denegri + Jane Kallir
za katalog izložbe SVET PO ILIJI (Fenomen Mangelos-Bosilj) koja je oktobra 2006.godine bila održana u beogradskoj
galeriji OZONe.



A vi, ako ste iz Bgd-a lepo odite do Ozona, ako zatreba možete se pozvati na mene i na ovaj blog,
i pokušajte - ako ga još imaju - da nabavite/kupite/dobijete ovaj katalog...

pozdrav,
nebojša
mila mila 00:59 17.03.2008

Re: Bosilj

Radujem se što ću naučiti više, i naravno slažem se da je njihov odnos mnogo složeniji, nego što sam mogla da zaključim na osnovu Ilijine izložbe u Šidu. Ali još uvek sam pod utiscima njegovih dela koje sam videla pre gotovo više od l0 godina. Ona su bila i izložena zahvaljujući porodici koja ih je čuvala. Svakako, radujem se i tvom novom postu o tome, i naravno nabaviću i sve nove stručne spise prvom prilikom, jer u pitanju su stvarno fenomeni sa našeg podneblja. Pretpostavljala sam da će ova priča izazvati manje komentara, ali ne i manju čitaost, te ti još jednom čestitam na izboru teme
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 01:21 17.03.2008

Re: Bosilj

drago mi je da tako mislite - dok nove izložbe ne bude
slobodan sam da vam ostavim linkove ka nekim tekstovima
uz mini-retrospektivu
UMETNIČKI SLUČAJ ILIJE BOSILJA
koja je jesenas u Galeriji ogranka SANU bila održana u Novom Sadu
a čiji sam takođe autor i kustos:

http://www.politika.co.yu/rubrike/Kultura/t44018.lt.html

http://www.b92.net/kultura/izlozbe/vesti.php?nav_id=264349

http://www.seecult.org/portal/html/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=24084

puno pozdrava,
nebojša
ogar ogar 22:03 16.03.2008

ne mogu da odolim

Predsednik ti je Nebojsa katastrofa

K A T A S T R O F A

kakakakakaktatatatatatatata-strofa

najgori i najzbrkaniji govornik ever

pokusajte na kraju emisije da se setite bilo cega sto je rekao pa cete videti

eto
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:44 16.03.2008

Re: ne mogu da odolim

ogar,
ovaj vaš trol je krajnje neumesan - nazalost ne mogu da vas brisem
jer bi tada otisao i lep komentar koji je usledio posle vašeg.
pa ste zato ovaj put samo banovani.

a predsednik nam je naprosto sjajan - međutim, to uopšte nije
bila tema ovog posta.
biće prilike.

pozdrav,
nebojša
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 23:13 16.03.2008

++++++!!!!!!

Nebojša, jako zanimljiv tekst. Možda za one koji ne znaju da kažete nekoliko reči o Iliji Bašičeviću Bosilju ocu Dimitrijevom i cenama njegovih dela. Obojica imaju fascinantne biografije. A onda i o odnosu umetnosti i cena dela umetnika, o odnosu etabliranih vrednosti i novih neprepoznatih ili slabo popularnih ili zaboravljenih umetnika.
Mali broj komentara na ovom tekstu samo govori o tome da političke teme nezasluženo nesrazmerno uzimaju pažnju blogera i čitalaca. I da mnogi misle da se jako dobro razumeju u politiku, geopolitiku, ekonomiju, strategiju, kosmos, religiju, interse i ostale koštunjave teme.
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 23:49 16.03.2008

Mangelos / Bosilj


O Iliji će, evo, obećavam, posebno biti reči u skorije vreme.
Zasad, evo jedan autoportret i još par karakterističnih slika:







Btw. ukoliko već niste sasvim upućeni
što se cena tiče tu Mangelos ipak mnogo bolje stoji...



/na tu temu možete pratiti link ostavljen u fusnoti ovog teksta/

E, da, mali broj komentara jeste indikativan
ali u suštinskom pogledu ne previše bitan.
Uzgred, Mangelos uopšte i nije lak za ovu vrstu
komentarisanja što, srećom, koliko vidim,
uopšte ne utiče na ukupnu čitanost ovog posta
koja je gotovo u ravni mojih političkih tekstova...
pozdrav,
nebojša
jasnaz jasnaz 13:58 17.03.2008

_______________

_______________
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 15:37 17.03.2008

Re: _______________jasnaz

sjajan komentar!


Nebojša Milenković Nebojša Milenković 15:37 17.03.2008

noart

... postepeno nisam više bio ...
tinaaa tinaaa 10:53 18.03.2008

Re: noart

Nebojsa, ulepsali ste mi dan. Konacno na blogu nesto za podizanje.
Vretili ste me u davnu proslost kada sam u Splitu prvi put videla Ilijine slike i ostala bez daha.
Imala sam i tu srecu da budem u Beogradu bas kada je bila izlozba u Ozonu. Izlozba se zatvarala ali su nam ljubazni ljudi omogucili da je ipak vidimo i kupimo katalog.
Nastavite sa ovakvim temama. Jednog redovnog citaoca sigurno imate.
Pozdrav
Tina
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:16 18.03.2008

Re: noart

lep pozdrav čitaocu tj. čitateljki više

I. B. I. B. 10:14 18.03.2008

Pravo na anonimnost

Fenomen oca i sina, tj fenomen "Ilija - Mangelos" je mozda i najbolji primer koliko drustvo ne daje pravo pojedincu da se istakne a da ostane anoniman. Obojica su tesku reakciju drustva doziveli za zivota a u mnogome ih nasa sredina tako tretira i sad. Posthumno. Svet i vazne institucije prihvatile su ih kao velike umetnike. Jos bolje receno, prihvatili su i cene njihovu umetnost. Ne zalazeci u njihovu ne-anonimnost.
PS Njihovim imenom i delom bavi se sad Fondacija "Ilija & Mangelos".
Nebojša Milenković Nebojša Milenković 16:21 18.03.2008

Fondacija "Ilija & Mangelos"

Srećno za Fondaciju!



A kad smo već kod teme veliku izložbu + knjigu + jedno iznenađenje
na temu Mangelosovih Pejsaža smrti u MSUV
za kraj godine priprema i upravo ovaj bloger tj.kustos.
No, o-tom-potom...
doktorka doktorka 04:20 19.03.2008

"ART IS DEAD ..."




"In his 1977 “Moscow manifesto” Mangelos wrote: “ART IS DEAD and so is the old/naive way of thinking. There are no/profound thoughts only functional ones….art lost its social function with the advent of the machine.”



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana