Budućnost| Društvo| Istorija| Politika

Nema više ni levice ni desnice

Neven Cvetićanin RSS / 14.06.2015. u 10:23

Levica i desnica, odavno, ne postoje u svojim klasičnim oblicima. Ovi pojmovi, kao politički pojmovi, su se javili tokom Francuske revolucije, pre više od dva veka, kada su se borile revolucija i restauracija i kada su u prvoj postrevolucionarnoj francuskoj skupštini pristalice revolucije sele s leve strane sale, a njihovi oponenti, pristalice restauracije, s desne strane. Ova podela na levicu i desnicu je obeležila 19. vek, koji je protekao u borbi revolucionarnih i konzervativnih sila, a dobacila je do prve polovine 20. veka. Bila je na vrhuncu tokom španskog građanskog rata, koji je bio „čisti" rat levice i desnice. Od toga vremena levica i desnica se rastaču kao politički pojmovi, jer revolucija i restauracija prestaju da postoje kao zaokruženi i odeljeni svetonazori.

Tako su već tokom Drugog svetskog rata u koaliciji bili konzervativni Čerčil, komunista Staljin i socijalno-liberalni Ruzvelt, a protiv naci-fašista Musolinija i Hitlera, koji su pomešali, svaki na svoj način, revoluciju i restauraciju (Musolini je počeo kao socijalistički revolucionar, Hitler kao predstavnik onoga što se tada nazivalo "konzervativna revolucija" tj. revolucija s desna). Podelu na levicu i desnicu konačno sahranjuje sistem socijalne države, odnosno države blagostanja, uspostavljene u Zapadnoj Evropi nakon Drugog svetskog rata u kome su zajednički učestvovali reformisani socijaldemokrati i razblaženi konzervativci, vodeći suštinski sličnu politiku. Helmut Šmit, čuveni nemački socijaldemokratski kancelar je bio mnogo bliži, po osnovnim premisama svoje politike, nemačkim socijalno intoniranim demohrišćanima poput Adenauera, nego pravovernim komunistima i zastupnicima revolucije. Od revolucije i restauracije, tj, od pravoverne levice i desnice, ostao je u najvećem delu 20. veka i u najvećem delu Evrope, samo prah i pepeo. Jednostavno govoreći, na jednoj strani su bili levi i desni centar (reformisani socijaldemokrati i umereni konzervativci), smenjujući se na vlasti u zapadnim demokratijama, a na marginama je ostalo šaroliko društvo koje se protezalo od komunista i anarhista, sve do nacionalista i konzervativaca starog kova. U Zapadnoj Evropi je tako odavno postala dominantna podela na centar (levi i desni) i marginu (periferiju, gde su nezadovoljnici svih boja i predznaka). U istočnoj Evropi je, pak, tokom hladnog rata uspostavljen poredak real-socijalizma koji je opet bio daleko od pravoverne levičarske revolucije i koji je negde naličio, u nekim svojim segmentima, na zapadnu državu blagostanja (Jugoslavija pod Titom), a negde na tradicije slovenskog samodržavlja (SSSR pod Staljinom). Pad Berlinskog zida definitivno sahranjuje podelu na levicu i desnicu u njihovim klasičnim oblicima, pa u prethodnom (i budućem) periodu, ni na evropskom Istoku ni na evropskom Zapadu nećemo imati levicu i desnicu kao bitne i određujuće pojmove, već će dominantni biti neki drugi - geostrateški parametri, jer danas, kao i nekad, živimo u doba imperija.

Danas, u drugoj deceniji 21. veka, naivno bi bilo misliti da levica i desnica mogu predstavljati u Evropi efektivne političke parole kojim bi se moglo rukovoditi praktično političko delovanje. Dominantna podela našeg vremena u Evropi je na centar i periferiju (ili centar i margine), gde su na jednoj strani opet zajedno levi i desni centar (koji su upravo u "velikoj koaliciji" u Nemačkoj), a na drugoj strani su populistički pokreti građana nezadovoljnih ovakvom podelom karata. Ti populistički pokreti negde imaju više socijalni predznak (npr. Siriza u Grčkoj i Podemos u Španiji), negde više nacionalnu konotaciju (npr. Nacionalni Front u Francuskoj), dok su negde otvoreno i svesno ambivalentni (Pokret 5 zvezda Bepa Grila u Italiji). Dakle, na jednoj strani je institucionalizovani mejnstrim (levi i desni centar), a na drugoj su populisti svih boja i predznaka koji su trenutno na margini političkog polja, ali su sve popularniji iz dana u dan. Niko tu nije levica, niko tu nije desnica. Nego za jedne glasaju oni koji su za status quo ("levi" i "desni" umerenjaci), a za druge oni koji su za promenu pravila igre. A pravila igre se teško realno menjaju, jer je ekonomija ta koja je odavno postala objektivni mehanizam vaskolikog političkog uticaja. Ili prevedeno na narodski jezik - koliko god imao glasova, postoje (ekonomska) pravila kluba koja mora da se poštuju ili ćeš biti isključen iz kluba. Slobodan sam da tvrdim da će se to najpre pokazati na primeru grčke Sirize u narednom periodu. No, populistički pokreti ipak neće ostati bez svog rezultata. Oni će biti iskorišteni od strane dominirajućeg političkog mejnstrima (i levog i desnog) tek da se pred neumoljivim kapitalom opravdaju neki nužni reformski potezi i da se malo popusti kaiš. To je krajnji domet populističkih pokreta u Evropi, a i u Srbiji, ukoliko neki takav nikne. Jer objektivno nema municije i resursa za nešto više. Konačno, budućnost će, i na Istoku i na Zapadu, pripasti onima koji će vešto ići srednjim putem između moćnog centra (tj. mejnstrima) i nezadovoljnih i naelektrisanih margina tj. periferije, bez obzira da li će se raditi o pragmatičnim socijaldemokratama ili o konzervativcima "mekog srca".

Članak je objavljen kao kolumna u dnevniku „Politika"




Komentari (260)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

qqriq qqriq 06:59 17.06.2015

Re: Hm, hm

Koliko je ova ružna u odnosu na prethodne ...


Dogovori se sa sobom o kojoj lepoti pišeš komnentareeee
anonymous anonymous 16:19 17.06.2015

Re: Hm, hm

Re: Hm, hm
Koliko je ova ružna u odnosu na prethodne ...


Dogovori se sa sobom o kojoj lepoti pišeš komnentareeee


Onoj karakternoj, unutrašnjoj lepoti .... duha.

Sve ostalo je cimet.

A ova je r u ž n a ....

Personaliti ? Zero .

Od osobe samo - stisnuta pesnica.
gorran2 gorran2 00:40 16.06.2015

Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Razlog je jednostavan:
Dominantna matrica - interes finansijske mega-koncentracije - je usisala i korumpirala svu politiku.
Sve medije.
Sve ideologije.
Sve narative.

Nadmoć finansijskog centralizma nije više samo materijalna, ona je apsolutna i u intelektualnoj sferi.

Onima izvan je ostalo samo da budu neartikulisani otpadnici, divljaci i teroristi.

Tako se omogućuje i obezbeđuje da domaći bednici mrze i užasavaju se stranih bednika, pa se jedni bednici mogu jeftino i efikasno upotrebljavati protiv drugih bednika.

Pri tom opremljeni ne samo materijalno, visokotehnološkim oružjem, nego i moralno, ubeđenjem da se bore - i žrtvuju - za "spas civilizacije".
gorran2 gorran2 01:16 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Postoji jedna važeća, "ispravna" ideologija: ona finansijska.

Njen sadržaj je da svet treba učiniti "pogodnim za biznis".
To znači ukidanje svih regulativa i radničkih prava, smanjivanje socijalnih davanja, "troškova"... Osim naravno vojnih.

Ova ideologija se predstavlja kao "ekonomski liberalizam". Ono što ona ne otkriva javno, je da se "slobodan biznis" u situaciji kad je jedna strana finansijski dominantna nužno pretvara u neograničenu dominaciju, eksploataciju i ukidanje svih pravila i obzira.

Finansijski centar ima svoje metode da naduva finansijske balone, da plasira kredite, i da svet učini svojim dužnikom, i time zavisnim.

Da li je moguće formulisati neku politiku nezavisnu, i suprotstavljenu diktatu finansijskog centra?

To je naivna ideja. Sve male privrede zavisne su od finansijskog centra, i nemaju neku nezavisnu bazu na koju bi se u slučaju neposlušnosti mogle osloniti. Ukoliko se jednostavno dure i prkose, kao ovi u grčkoj, jednostavno bivaju proglašeni za neodgovorne, lenštine koje žive na tuđi račun, lopove ...
Pokušaju da formulišu neku svoju privrednu i socijalnu politiku, sa brigom o ravnomernom razvoju i ravnomernom opterećenju društvenih slojeva?
Finansijski neodgovorno i neefikasno.


A to je sve "unutrašnji krug" dominacije, tehnologija koja se za sada primenjuje na srećni, bogati, "demokratski" deo sveta.

Izvan tog kruga metode su drastičnije.
Npr jedna civilizovana i demokratska Francuska već decenijama najprljavijim sredstvima spotiče i suzbija svaku tendenciju uspostavljanja civilizovanog društva u svojim bivšim "frankofonim" kolonijama. USA to radi na svoj način, a sve "stare demokratije" saučestvuju na svoj način. Najupečatljiviji zajednički poduhvat je bilo nedavno uništenje civilizacije u Libiji.

I onda se naravno taj prostor u kome je suzbijeno svako organizovanje civilizovanog života proglašava divljinom, promovišu se implicitno rasističke i ideološke predstave o njihovoj krivici za njihovu sudbinu. I konačno, a kako oni tretiraju žene? Gejeve? Ne dozvoljavaju pornografiju?
Beznadežni divljaci.

I jačaju se granične patrole i utvrđenja.

U tom spoljašnjem svetu biznis se sprovodi uz pomoć privatnih armija, neometan bilo kakvom regulativom koja bi smanjivala ekstraprofite.

Tu sad postoje dva problema:

Jedan je što smo mi, demokratski svet, sa stanovišta "spoljašnjeg sveta", "saradnici okupatora", iako smo i mi u svojoj meri ucenjene žrtve.

Drugi je što se ponekad čini da se taj proces rastakanja i korozije civilizacije polako širi "na unutra", i ugrožava i stari dobri "demokratski", "civilizovani" svet.

Ali, sve to i nije toliko važno, jer sad skoro svi imamo smartfone.

Hooray.
princi princi 09:50 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Dobar komentar. Iako bi se ono sto je vladalo u Libiji pre intervencije tesko moglo nazvati nekom civilizacijom. Mislim, ne treba preterivati. Situacija i u Iraku i u Libiji i u Siriji i u Egiptu, verovatno i u Tunisu je sada svakako gora nego pre "gibanja" ali ni pre sigurno nije bila ruzicasta.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 10:01 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Ukoliko se jednostavno dure i prkose, kao ovi u grčkoj, jednostavno bivaju proglašeni za neodgovorne, lenštine koje žive na tuđi račun, lopove ...

Ево како економиста Раша Карапанџа коментарише Грчку позицију на твитеру:

karapandza ‏@karapandza 1h1 hour ago
Penzije u Grčkoj su više nego 2x veće od penzija u Bugarskoj. Grčka odbija da smanji penzije što je jedan od EU/IMF uslova. Pa lol.
princi princi 10:18 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Sa svakom krizom je situacija kao i sa polupunom/polupraznom casom vode. Grcku mozes porediti ili sa Bugarskom (pa i sa Srbijom) ili sa clanicama eurozone (Bugarska, kad sam poslednji put gledao, nije jos bila clanica eurozone, mozda se u medjuvremenu nesto promenilo). A ako se prave poredjenja sa eurozonom videce se da grcke penzije i nisu bas takav presedan. Pisao je o tome i Peston juce.

on the basis of the last official OECD figures, which admittedly are five years old, Greece spent less than Italy, France and Austria on pensions and only a bit more than Germany.


Osnovno pitanje Grcke, naravno, nije kolika je kome penzija, nego kako radikalna stednja i rezovi mogu izvuci neku ekonomiju iz nevolje. To nisu do sada uspeli ni Amerikanci ni Englezi (onolike pare nastampase, onoliko javnih radova zapocese, onoliko para dadose svojim bankama), nikom nije jasno zasto bi to poslo rukom Grcima. Ili je u pitanju samo onaj stari lako prepoznatljivi srpski kultur-rasizam: "Sta misle ti Grci, sta su oni? Balkan je to, baco..."
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 10:46 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

:)))))))))))

Морам признати да се смејем гледајући сада, по интернету, поређења Грчке са Немачком, Француском, Италијом или Аустријом... Свако ко посегне за овим показује суштинско и дубинско неразумевање економских процеса, њихове скалабилности, и тога шта је Грчка и где њена економија спада, особито желећи да поједине параметре из економија набројаних земаља преслика у грчку економију. Не види се најјасније, али развијене капиталистичке земље јесу земље нагомиланих богатства -- властите инфраструктуре, производних погона, обезбеђених ресурса, па и институција... Тај "минули рад" генерација грађана из развијених економија и дан данас даје своје учинке, и то је њихов капитал, капитал тих земаља, и то је оно, између осталог, што ове земље фаворизује у светском привредном надметању, и даје унутрашње економске односе који су доступни само слично развијеним земљама, земљама "старог богатства". (Замислите Србију изграђених и аутопутева и локалних путељака, железница, жичара, метроа, производних погона у сваком заселку, система за наводњавање итсл... о томе причам, свака од тих земаља је таква. Пример: кад ти из буџета треба још увек да у врло значајној мери издвајаш паре да градиш путеве или болнице, то значи да ти мање пара остаје за остале потребе и развој других сегмената.) Уосталом, то је она слична ситуација као када ми желимо да се поредимо са земљама до којих не можемо властитом структуром ни близу да добацимо, уместо да гледамо ко су наши могућни парњаци -- Бугарска, Румунија, па, гле! можда и Грчка? Јер то су земље које су са нама још увек упоредиве. (Хм? за Румунију.) Такве су, некад, биле и Пољска и Чешка, па су нам далеко побегле, више нам нису парњаци.

P.S.
Ово је -- оно учешће пензија -- аргумент као да се зека жали како слон може да има онолике несразмерно велике зубе-кљове?! Па, може му се. Порасло дете, порастао велики, па може толике зубе да носи! :)
gorran2 gorran2 10:58 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

princi
Dobar komentar. Iako bi se ono sto je vladalo u Libiji pre intervencije tesko moglo nazvati nekom civilizacijom. Mislim, ne treba preterivati. Situacija i u Iraku i u Libiji i u Siriji i u Egiptu, verovatno i u Tunisu je sada svakako gora nego pre "gibanja" ali ni pre sigurno nije bila ruzicasta.

Azerbejdžan je još bolji primer.

U "demokratskom" svetu suočen si sa finansijskom ideologijom formulisanom i prezentovanom preko IMF, World Bank i WTA. Ta je ideologija vrlo jednostavna:

Sreži stranu društva, osnaži stranu kapitala.

Zašto?
Glupo pitanje. Pa to su ustanove koje zastupaju kapital, odnosno profit.
To im je posao.

Marketing je međutim složeniji i razrađeniji: to se predstavlja kao preduslov za "zdravu i konkurentnu ekonomiju", koja će onda dovesti do "privrednog rasta", i onda će, jednog lepog dana, nalik na Hristov drugi dolazak, početi da funkcioniše trickle down, i svima će biti bolje.

Vučić kaže, možda već 2017
Srbija je, inače, vrlo ozbiljno srezala penzije, plate u obrazovanju, zdravstvu, i neke druge "troškove" u novembru prošle godine.

Naravno, to je stvar vere, isto kao i hrišćanstvo, ali se do sada u stvarnosti nikad nije dogodilo. Ni sa Hristom, ni sa trickle down-om.

Očigledno je da je krajnji cilj ove ideologije oštro društveno raslojavanje, stvaranje sve veće mase ljudi kojima nisu dostupni obrazovanje, zdravstvena zaštita i sličan luksuz.
Postepena transformacija u treći svet.

Zašto?

Zato što je, prema dogmi, društvo parazit, a kapital život. društvo živi na teret kapitala. I, iako podaci neumoljivo pokazuju da strana kapitala sve više dobija, a strana društva sve više gubi, pritisak se ne smanjuje.

Hoćeš da formulišeš neku alternativnu politiku, u korist društva, a ne u korist kapitala? Hoćeš da uspostaviš državnu kontrolu nad resursima, umesto da ih predaš korporacijama?

Na prvom mestu, bićeš stavljen na stub srama kao neodgovoran, kao neko ko svom narodu uskraćuje budućnost, napredak, civilizaciju, integraciju u civilizovani svet, itd, iz teške medijsko-ideološke artiljerije.
Bićeš obeležen kao business-unfriendly, bićeš slabiji u privlačenju "stranih investitora". Antidemokrata, protivnik "ekonomskih sloboda", mrzitelj vlastitog naroda, ukratko neko protiv koga se naručuju šarene revolucije.

Ukratko, cela ta pojmovna struktura je jedna bajka, a ti, ako nisi na liniji kapitala, praktično se samodeklarišeš kao villain, kao zla veštica maskirana u babu koja deli otrovne jabuke.

Zato nema levice: sva moć, finansijska, intelektualna, pojmovna, medijska, je integrisana u partiju kapitala.
Ili, kraće rečeno, finansirana.
Da bi postojao, moraš biti finansiran.
Danas, da bi postojao, da bi se čuo, moraš imati finansijsku moć.

Time je levica a priori isključena iz politike, odnosno "demokratskog procesa".


Unutar kruga "bogatih demokratskih" zemalja, taj pritisak je još, koliko-toliko u rukavicama. Izvan njega, sve je mnogo ogoljenije. Neki afrički predsednik je nepogodan za biznis i ima neke fantazije o narodnom obrazovanju? Plati nekog poručnika da ga ubije. Ionako je bio diktator.

I onda se kao čudimo i zgražamo što iz tog sveta koji kapital sistematski sprečava da se civilizuje, hrle reke očajnika ka "demokratskom civilizovanom" svetu.
Pa ih preziremo, pa huškamo domaće bednike protiv njih, pa uživamo u osećaju rasne, kulturne, civilizacijske superiornosti.

Ali to što oni dolaze ovamo, to dokazuje da je, na kraju krajeva, kapital u pravu, i da je ipak bolje ovde, na strani kapitala, nego na strani rada?

Vrhunski cinizam.
princi princi 11:06 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Да, као што сам и мислио, култур-расизам је у питању. Свеједно, српским фашистима упркос, та и таква Грчка је била примљена и још увек је члан еурозоне (а не примећујем да се географски положај Грчке нешто променио у односу на јануар 2001.)
Greece qualified in 2000 and was admitted on 1 January 2001 before physical notes and coins were introduced on 1 January 2002 replacing all national currencies.

Можда је стога нормалније је поредити са осталим земљама еурозоне него са оним земљама које то нису? С друге стране, а шта је то у економији нормално? Свака будала, па и ја (али не само ја), мисли да има нешто паметно да каже на ту тему (што је углавном чиста делузија).
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:09 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Očigledno je da je krajnji cilj ove ideologije oštro društveno raslojavanje, stvaranje sve veće mase ljudi kojima nisu dostupni obrazovanje, zdravstvena zaštita i sličan luksuz.

:))))))))))))



gorran2 gorran2 11:26 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Nekad je sve bilo jednostavno što se tiče odnosa rada i kapitala. Radnici štrajkuju, hoće veće plate?
Pošalji vojsku i paravojsku da ih pobije, ostatak pohapsi i optuži za ubistvo njihovih drugova.
Following the battle, 985 miners were indicted for murder, conspiracy to commit murder, accessory to murder, and treason against the State of West Virginia.
Battle of Blair Mountain, August 25 to September 2, 1921

Ali, to je bila "prvobitna akumulacija".

Danas, postoje nacije-miljenici svetske finansijske administracije. Zemlje poslušne i ispravne u svakom pogledu. Jedna od njih je i Južna Afrika.

I tamo se stvari rešavaju na klasičan način.

Marikana killings

The 270 arrested miners were initially charged with "public violence." However, the charge was later changed to murder, despite the police having shot them.

Međutim, tu se potura zabluda, kako će se oštrim i ispravnim merama suzbijanja i ograničavanja strane rada i "troškova" ojačati privreda, a samim tim i društvo.
Ne.
"Prvobitna akumulacija" je jedna, i ona je završena.
U svim daljim akumulacijama, dobitnici iz prvobitne imaju nedostižnu prednost na startu.

Kina?
Paradoksalno, ono što je omogućilo njihovu nezavisnu akumulaciju nije bila njihova ekonomska pravovernost i otvorenost kapitalu, nego njihov oštri autoritarni režim i njihova početna izolacija i zatvorenost prema svetu.
princi princi 11:30 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Zato što je, prema dogmi, društvo parazit, a kapital život. društvo živi na teret kapitala. I, iako podaci neumoljivo pokazuju da strana kapitala sve više dobija, a strana društva sve više gubi, pritisak se ne smanjuje.

Da. Recimo, imas primer iz razvijenog sveta: San Francisko. Svetski centar tehnoloske revolucije, imas start upe na svakom koraku, u svakoj sobi, maltene, u ponekoj sobi i vise. Najbolji programeri, matematicari, fizicari, preduzetnici iz celog sveta su tu. Gomila nekog naseg pametnog sveta. Svi nominalno zaradjuju ogromne pare. I gde te pare idu u najvecoj meri? Na smestaj. Skromni (za americke prilike) 2-bed smestaj sad vec ide i za preko milion dolara, cumezi se izdaju za $4K, $5K mesecno (tj $60K godisnje). I ko u takvoj situaciji vrti najvece pare? Onaj koji poseduje kapital, tj kuce. Imas, u stvari, situaciju u kojoj se dobar deo para raznoraznih penzionih i investicionih fondova (jer oni su u podlozi svih tih joint venturea tamo) preliva u dzepove ljudi koji imaju nekretnine po Bay area. I gde, tj u cemu je tu efikasnost?

Ali, iz iskustva, glupo je voditi ovakve rasprave. Rasprave o ekonomiji, pre ili kasnije, se svedu na rasprave o sistemima vrednosti, ideologiji, a tu niko nikoga ni u sta nije ubedio.
princi princi 11:32 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Paradoksalno, ono što je omogućilo njihovu nezavisnu akumulaciju nije bila njihova ekonomska pravovernost i otvorenost kapitalu, nego njihov oštri autoritarni režim i njihova početna izolacija i zatvorenost prema svetu.

Pre ce biti kombinacija dva.
anonymous anonymous 11:55 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

P.S.
Ово је аргумент као да се зека жали како слон може да има онолике несразмерно велике зубе-кљове?! Па, може му се. Порасло дете, порастао велики! :)

Морам признати да се смејем гледајући сада, по интернету, поређења Грчке са Немачком, Француском, Италијом или Аустријом...

I ja se smejem, ali tebi ....


дубинско неразумевање економских процеса,


Opet se petljaš u nešto što ič ne razumeš .

развијене капиталистичке земље јесу земље нагомиланих богатства


Da Brajo,a kako su do toga došle. Mnoge od njih opljačkale su pola kugle zemaljske.

Šta je sa njihovim genocidima?

то је њихов капитал, капитал тих земаља


Da , možda - sada, ali čiji je bio i čiji se još uvek otima.


Predrag Brajovic
:)))))))))))


Ово је аргумент као да се зека жали како слон може да има онолике несразмерно велике зубе-кљове?! Па, може му се. Порасло дете, порастао велики! :)


Nije poraslo dete, nego bandit, zločinac Brajoviću.

A šta bi drugo bio onaj koji ubija i pljačka po celom svetu.

Kako to ne vidiš,a vidiš i tako si senzitivan kad su zločini Srba u pitanju ( još uvek nedovoljno proučeni i dokazani ), da osećaš potrebu da ih još i preuveličavaš.

S obzirom da voliš dečiju literaturu, preporučujem ti za lektiru :




Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:03 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Наратив Калимеро weltanschauunga и Америке као капиталистичког и злог страшила.

P.S.
Јавите ми тек кад се Троцки, Лењин и Стаљин јаве, да се опет укључим у дискусију. До тада -- једино би ме Роза Луксембург назад вратила.

anonymous anonymous 12:18 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Наратив Калимеро weltanschauunga и Америке као капиталистичког и злог страшила.


Tako je Brajo,vrati se ti bajkama .

Čitaj uporno .......

Valjda ćeš i ti jednog dana da porasteš .
anonymous anonymous 12:35 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Наратив Калимеро weltanschauunga и Америке као капиталистичког и злог страшила.


A kad porasteš možda sretneš i W.Benjamina.

" Oni koji danas vladaju naslednici su nekadašnjih pobednika.Zato uživljavanje u pobednika uvek ide na ruku vlastodršcima.

Svako ko je ikada do današnjeg dana,izlazio kao pobednik,korača u trijumfalnoj povorci preko tela onih koji su poraženi.

.... U trijumfalnoj povorci se nosi i plen...Taj plen se naziva kulturnim dobrima....

Svoje postojanje ona ne duguje samo naporu genija koji su ih stvorili već i bezimenom kuluku njihovih savremenika.

Nema dokumenta kulture koji istovremeno ne bi bio dokument varvarstva. "

Sentiment Kalimera, anti civilizacijsko brbljanje, anti amerikanizam ili anti ... šta .....?

Kako bi ovo nazvao Brajo ?

To nije napisala moja malenkost.



princi princi 13:01 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Ево још мало антикапиталистичке и антиамеричке пропаганде. Сине, тек ови сибиесовци што мрзе капитализам и Америку. Троцкисти најобичнији!

The average American woman now weighs as much as the average American man weighed in 1960.
Both U.S. men and women have been packing on the pounds since 1960, with the Centers for Disease Control and Prevention showing that the average American woman now weighs 166.2 pounds – nearly identical to what American men weighed in the 1960s. And U.S. men have expanded greatly in the same time period, having gained nearly 30 pounds from the 1960s to 2010 – 166.3 pounds to 195.5 pounds today.
freehand freehand 14:01 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Evo javili se Trocki, Lenjin i Staljin na Tviteru: kažu - sprečeni su da se uključe al mogu Busolu za Srbiju da delegiraju, kao adekvatnog sagovornika?
anonymous anonymous 18:46 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Јавите ми тек кад се Троцки, Лењин и Стаљин јаве, да се опет укључим у дискусију.






Za mog prijateqa ljubitelja grafikona.

This chart shows that Italian, Spanish, and Greek citizens believe their country is heading in the wrong direction. Americans are not that happy either, while Russian and Chinese citizens are upbeat about their future.

Bonus highlight… 62% of Americans are dissatisfied with the way things are going compared to only 36% of Russians.

Izvor :
L I N K

reference
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:36 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Да не испадне да нисам спреман да укрстим копља с левичарима, eво достојног одговора:



Јесте ли ви ратовали с Титом?
Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 22:17 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Da li je moguće formulisati neku politiku nezavisnu, i suprotstavljenu diktatu finansijskog centra?

To je naivna ideja. Sve male privrede zavisne su od finansijskog centra, i nemaju neku nezavisnu bazu na koju bi se u slučaju neposlušnosti mogle osloniti. Ukoliko se jednostavno dure i prkose, kao ovi u grčkoj, jednostavno bivaju proglašeni za neodgovorne, lenštine koje žive na tuđi račun, lopove ...
Pokušaju da formulišu neku svoju privrednu i socijalnu politiku, sa brigom o ravnomernom razvoju i ravnomernom opterećenju društvenih slojeva?
Finansijski neodgovorno i neefikasno.



Soc-realistička analiza. Pozdravljam!


angie01 angie01 22:20 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Јесте ли ви ратовали с Титом?


sta se pravis, ucio si da pises slovo T- sa Titom i Misom Pisanjukom :)
docsumann docsumann 22:21 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Јесте ли ви ратовали с Титом?


ispada da je sa titom ratovalo samo njih troje, Tomov i Ristina tata i Stojanova teta.


freehand freehand 22:23 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

docsumann
Јесте ли ви ратовали с Титом?


ispada da su sa titom ratovala samo njih troje, Tomov i Ristina tata i Stojanova teta.



Ma jok. Nema tate do oca. Očinjega.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:34 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Мој Тата је ратовао с Титом!
Тата је о Титу тачно говорио.
Titovi topovi bili su tatini topovi.
Dok tata topove nije gurnuo tu, u Neretvu.
Pa se čulo tup-tup. I buć!

Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 22:55 16.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

U svim daljim akumulacijama, dobitnici iz prvobitne imaju nedostižnu prednost na startu.



Da. Ali će morati da izvrše preraspodelu, ne što su moralni u Kantovom smislu, nego da bi zadržali stečeno. Već su je jednom izvršili u vreme države blagostanja - welfare state (1945-1975) kad su bili prinuđeni, iz pragmatičnih interesa, i ponovo će je izvršiti, opet iz pragmatičnih interesa. Samo je pitanje vremena i pitanje je da li posle nekih većih ratova kao i ranije, ili je moguće i bez toga. U svakom slučaju ušli smo u dinamično vreme kakvo nije bilo unazad pola veka
hajkula1 hajkula1 01:21 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Neven Cvetićanin
U svim daljim akumulacijama, dobitnici iz prvobitne imaju nedostižnu prednost na startu.



Da. Ali će morati da izvrše preraspodelu, ne što su moralni u Kantovom smislu, nego da bi zadržali stečeno.



Daju kredite, kupuju resurse za papiriće, investiraju tako što primaju subvencije a kada iscrpu prilive, ustupe fabriku zajedno sa dugovima, za dolar... kontrolišu tržište...




blogovatelj blogovatelj 05:13 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

есте ли ви ратовали с Титом?


Ovo je bio moj bukvar.
A kod slova u smo učili kako je Uroš usnio san, a ono mu osa bila na uvu pa ga ujela.
anonymous anonymous 06:19 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"


Da. Ali će morati da izvrše preraspodelu, ne što su moralni u Kantovom smislu, nego da bi zadržali stečeno. Već su je jednom izvršili u vreme države blagostanja - welfare state (1945-1975) kad su bili prinuđeni, iz pragmatičnih interesa, i ponovo će je izvršiti, opet iz pragmatičnih interesa. Samo je pitanje vremena i pitanje je da li posle nekih većih ratova kao i ranije, ili je moguće i bez toga.

U svakom slučaju ušli smo u dinamično vreme kakvo nije bilo unazad pola veka


Zamisli da ove reči upućuješ ljudima u Nemačkoj, tridesetih godina prošlog veka.

Pa još da su neki od njih .... Jevreji..
qqriq qqriq 06:56 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Osnovno pitanje Grcke, naravno, nije kolika je kome penzija, nego kako radikalna stednja i rezovi mogu izvuci neku ekonomiju iz nevolje. To nisu do sada uspeli ni Amerikanci ni Englezi (onolike pare nastampase, onoliko javnih radova zapocese, onoliko para dadose svojim bankama), nikom nije jasno zasto bi to poslo rukom Grcima. Ili je u pitanju samo onaj stari lako prepoznatljivi srpski kultur-rasizam: "Sta misle ti Grci, sta su oni? Balkan je to, baco..."




Citiraš me a kriješ
Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 13:11 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

anonymous

Da. Ali će morati da izvrše preraspodelu, ne što su moralni u Kantovom smislu, nego da bi zadržali stečeno. Već su je jednom izvršili u vreme države blagostanja - welfare state (1945-1975) kad su bili prinuđeni, iz pragmatičnih interesa, i ponovo će je izvršiti, opet iz pragmatičnih interesa. Samo je pitanje vremena i pitanje je da li posle nekih većih ratova kao i ranije, ili je moguće i bez toga.

U svakom slučaju ušli smo u dinamično vreme kakvo nije bilo unazad pola veka


Zamisli da ove reči upućuješ ljudima u Nemačkoj, tridesetih godina prošlog veka.

Pa još da su neki od njih .... Jevreji..



Bez preterivanja. Neoliberalizam nije nacizam i zaista je neobjektivno tvrditi nešto tako. A potrebno je biti objektivan, da ne kažem realan, uz dužno poštovanje romantici. Procesi su objektivni i ništa se tu ne može sa kuku i lele. "Što je umno, to je stvarno, što je stvarno, to je umno". Znaš ko je to rekao?




anonymous anonymous 13:55 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

"Što je umno, to je stvarno, što je stvarno, to je umno". Znaš ko je to rekao?


Opet ..... Hegel....???

Ali od Hegela se svet razvijao , a i filozofija ....



Procesi su objektivni i ništa se tu ne može sa kuku i lele.


Naravno. Ali ja baš na tome insistiram .

Na subjektu.

Građanskom aktivizmu i ..... promeni ...na bolje naravno. !



anonymous anonymous 14:07 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"
"Što je umno, to je stvarno, što je stvarno, to je umno". Znaš ko je to rekao?


A znaš li ko je ovo rekao ?


" Ја сам Све и Ништа."

Ја (ни)сам Ништа у смислу празности него стваралачко Ништа,оно Ништа из којег Ја сам као створитељ Све стварам. "


Pominješ ga u knjizi, ali ne znam da li si ga i čitao iz prve ruke .



Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 18:42 17.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

anonymous
"Što je umno, to je stvarno, što je stvarno, to je umno". Znaš ko je to rekao?


Opet ..... Hegel....???

Ali od Hegela se svet razvijao , a i filozofija ....



Procesi su objektivni i ništa se tu ne može sa kuku i lele.


Naravno. Ali ja baš na tome insistiram .

Na subjektu.

Građanskom aktivizmu i ..... promeni ...na bolje naravno. !





Ajde ovako, što je zajedničko Hegelu i Klintu Istvudu? Hladnoća objektivnog duha. To je ono "make my day". Romantizam gotovo uvek gubi bitku pred resursima. A resurse imaš ili nemaš. A ako ih nemaš, trudiš se da ih nađeš. U tome je sva hladna mudrost istorijskih "igara bez granica"













Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 16:07 18.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

anonymous
Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"
"Što je umno, to je stvarno, što je stvarno, to je umno". Znaš ko je to rekao?


A znaš li ko je ovo rekao ?


" Ја сам Све и Ништа."

Ја (ни)сам Ништа у смислу празности него стваралачко Ништа,оно Ништа из којег Ја сам као створитељ Све стварам. "


Pominješ ga u knjizi, ali ne znam da li si ga i čitao iz prve ruke .







Štirner. Simpatičan, ali pomalo naivan tip. Iz njegove anarhističke i subjektivističke izolovanosti ne prozilazi bilo kakva akcija. Jer za akciju treba imati bandu i tu je Hegel (Marks, Berk, bilo ko od velikih ideologa) tata. Ima jedan tekst genijalnog Karla Šmita o ovom obrascu mišljenja kao kod Štirnera "Politische romantik" (dostupan samo onima koji čitaju nemački) sa jednostavnim zaključkom - od romantike nema ozbiljne politike. Romantika je za - privatne odiseje ako joj je neko sklon, a ne za politiku



anonymous anonymous 18:27 18.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"


Pitanje je bilo :

da li si ga i čitao iz prve ruke .



Ime autora nije bilo teško pogoditi.
Trebalo je samo pogledati moj profil.


Vidim. Snašao si se.


anonymous anonymous 21:35 18.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"



Pred tobom su dva pitanja koja si sam sebi postavio :


za akciju treba imati bandu i tu je Hegel (Marks, Berk, bilo ko od velikih ideologa) tata.


Jesi li na strani bande ili šerifa ( Prljavog Harija ) ? ? ?

od romantike nema ozbiljne politike. Romantika je za - privatne odiseje ako joj je neko sklon, a ne za politiku


Da li sebe vidiš kao intelektualca,teoretičara,filozofa tragaoca za istinom, ili političara
(profesionalnog ).? ? ?

Po meni jedno isključuje drugo.


Potrebno je , ne meni , nego sebi , da odgovoriš iskreno na oba prethodna pitanja.
anonymous anonymous 22:15 18.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Štirner.

Simpatičan, ali pomalo naivan tip.

Iz njegove anarhističke i subjektivističke izolovanosti ne prozilazi bilo kakva akcija.



Filozofski otac anarhizma,
Preteča personalizma, egzistencijalizma
Na razmeđu moderne i postmoderne.
Kritičar Hegelove filozofije,liberalizma, ali i nastajućeg marksističkog socijalizma

Prvi doveo u pitanje sve velike Ideje : Metafiziku,Humanizam,Istinu,Jednakost,Slobodu,Revoluciju,Partiju,Opšte dobro,Ideologiju,

Treba ga čitati filozofsko-antropološki.

Niče ga citira bez navodnica.

Umesto revolucije zagovara pobunu.

Levica koja baštini njegove ideje uključuje Berštajna,Rozu Luksemburg,Gramšija vodi do Dučkea,Franfurtske i Budimpeštanske škole, - nove levice i novih društvenih pokreta, iz kojih izrasta i savremeni koncept civilnog društva, kao samoinicijativno samorganizovanih samosvesnih pojedinaca ( građana) udruženih na principima solidarnosti

Strategija nije osvajanje države - revolucijom ,već pobuna i marš kroz institucije.

Umesto promene u isključivo socijalnoj ravni , zagovara se kulturološka promena unutar društva i institucija kao nezavisnih nosioca moći.



Ps.Malo li je....
anonymous anonymous 22:20 18.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Ajde ovako, što je zajedničko Hegelu i Klintu Istvudu?


Ništa.

Kod Hegela ne postoji individua, jedinstvena i neponovljiva.

Kao što je Klint i kao što je Štirner.

Ergo, Klint je bliži Štirneru nego Hegelu.

anonymous anonymous 23:56 18.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

Neoliberalizam nije nacizam i zaista je neobjektivno tvrditi nešto tako


Tvoj strukturalizam ti ne omogućava da osim strukture i statike, vidiš i dinamiku, društvene procese , tendencije.

Ne samo ono što jeste , već i ono što se može desiti - i dešava se.
U svakom događaju je klica neke promene.

Neoliberalizam u sebi nosi i već ispoljava - jasno vidljive totalitarne tendencije.

Greše svi oni koji u njemu vide samo ekonomski projekat.

On je totalitarizujući projekat,koji od svega i iz svega teži da napravi profit.

I da istovremeno eliminiše sve suvišno - sve što tome smeta.

On je mnogo podmukliji i opasniji i od nacizma i fašizma.

Na raspolaganju su mu mnogo sofisticiraniji instrumenti moći.


Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 12:51 19.06.2015

Re: Zašto "nema više ni levice ni desnice"

anonymous

Pitanje je bilo :

da li si ga i čitao iz prve ruke .



Ime autora nije bilo teško pogoditi.
Trebalo je samo pogledati moj profil.


Vidim. Snašao si se.






Naravno da sam ga čitao u orginalu, bio je obavezna litaratura na prvoj godini iz Uvoda u filozofiju. Ali nije ostavio na mene Bog zna kakav utisak. Moja "prva petorka" su Heraklit, Avgustin, Spinoza, Kant i Hegel. Tipovi posle kojih ništa više nije bilo isto.





qqriq qqriq 09:44 16.06.2015

Tek sad pročitala kolumnu..

pa SmajliDear, ubi se sestro i uradi to što bezbolnije :)))
jer, šta je ovo?

Konačno, budućnost će, i na Istoku i na Zapadu, pripasti onima koji će vešto ići srednjim putem između moćnog centra (tj. mejnstrima) i nezadovoljnih i naelektrisanih margina tj. periferije, bez obzira da li će se raditi o pragmatičnim socijaldemokratama ili o konzervativcima "mekog srca".

himna Vučiću?
gorran2 gorran2 11:37 16.06.2015

Najkraće

Nema više podele na levicu i desnicu, ne zbog toga što je to civilizacijski prevaziđeno, ili što je došlo do neke konvergencije i ublažavanja suprotnosti.

Nego zbog toga što je jedna strana, strana kapitala, desnica, postala nesrazmerno premoćna i dominantna.

Ne idejno, nego materijalno, tj finansijski.


To što ona iz vlastitih potreba kreira za sebe nekakvu kvazi-levicu prema vlastitim potrebama, to ne bi trebalo nikoga da čudi.
Niti bi trebalo gubiti neko vreme na analizu te pojave.
princi princi 11:43 16.06.2015

Re: Najkraće

Nego zbog toga što je jedna strana, strana kapitala, desnica, postala nesrazmerno premoćna i dominantna.

Ne idejno, nego materijalno, tj finansijski.

To što ona iz vlastitih potreba kreira za sebe nekakvu kvazi-levicu prema vlastitim potrebama, to ne bi trebalo nikoga da čudi.
Niti bi trebalo gubiti neko vreme na analizu te pojave.

Не бих се сложио с овим идејно. Они парама, финансирањем института, новина, медија, истраживања, каријера, PhDјева, итекако гледају да направе идеолошку подлогу која би све убедила како живе у најбољем од свих светова. Ове будале које се на то примају (додуше, многе од њих себе виде као temporarily embarrassed millionaires) само показују колико им то добро иде.
gorran2 gorran2 11:50 16.06.2015

Re: Najkraće

Ok, slažem se.

Na kraju će se sve srećno završiti na taj način što će kapital iz sebe, i prema svojim potrebama, lučiti ne samo svu ideologiju, svu politiku, sav entertainment, nego i svu društvenu nauku, kritiku, svest, pojmove...
Izvan kapitala više neće biti ničega.
Terra incognita.
I svi će imati razne spravice, i biti neslućeno srećni.

Osim što neće biti pilota u avionu.
princi princi 12:07 16.06.2015

Re: Najkraće

Izvan kapitala više neće biti ničega.

Добро, то је мрачни али не и неминовни исход. Борба за бољи свет и будућност се води сваки дан и на сваком месту. Треба разумети шта се дешава (није увек лако!) у веровати и у себе и у будућност наше деце.
gorran2 gorran2 12:13 16.06.2015

Re: Najkraće

Борба за бољи свет и будућност се води сваки дан и на сваком месту.

Izgubismo vreme raspravljajući o trivijalnostima, tako da na kraju nisam uspeo da ispratim glavni događaj:
šta bi na kraju, jel hoće Krle da bude ambasador
ili bi se zadovoljio i mestom gradonačelnika Guernsey-ja?
princi princi 12:31 16.06.2015

Re: Najkraće

gorran2
Борба за бољи свет и будућност се води сваки дан и на сваком месту.

Izgubismo vreme raspravljajući o trivijalnostima, tako da na kraju nisam uspeo da ispratim glavni događaj:
šta bi na kraju, jel hoće Krle da bude ambasador
ili bi se zadovoljio i mestom gradonačelnika Guernsey-ja?

Да, и ја некако мислим да је то питање на коме се ломи будућност света.
gorran2 gorran2 12:40 16.06.2015

Re: Najkraće

Što se mene tiče, ja bih najviše voleo da pošaljemo za ambasadora u USA nekog iz sveta nauke da nas dostojno reprezentuje.
Na primer, nekog profesora guzicoekonomije.
Tamo bi mogao održati par predavanja na uglednim univerzitetima, i - što da ne - doneti nam, na večnu slavu celog našeg roda, i Nobel prize award for guziconomy.
Ako se još ne dodeljuje, ljudi će uvideti neophodnost, čim ga pošaljemo.

Samo, gde da nađemo pogodnog kandidata?
freehand freehand 12:42 16.06.2015

Re: Najkraće

šta bi na kraju, jel hoće Krle da bude ambasador
ili bi se zadovoljio i mestom gradonačelnika Guernsey-ja?

Interesantno je da se time najviše bave oni koji su pikirali na ministarska i druga činovnička mesta agitujući za Nikolića i Vučića, ali im fali malo mošničkog sadržaja da to javno kažu.
A sad se, eto, odmiču, jerbo pada popularnost stava.
princi princi 12:46 16.06.2015

Re: Najkraće

Samo, gde da nađemo pogodnog kandidata?

Добро је, бар нам сероња не недостаје.
urbana_gerila urbana_gerila 12:54 16.06.2015

Re: Najkraće

freehand
Interesantno je da se time najviše bave oni koji su pikirali na ministarska i druga činovnička mesta agitujući za Nikolića i Vučića, ali im fali malo mošničkog sadržaja da to javno kažu.
A sad se, eto, odmiču, jerbo pada popularnost stava.


hoće li neko, najzad, pomoći ovom jadniku?
anonymous anonymous 06:31 17.06.2015

Re: Najkraće

Борба за бољи свет и будућност се води сваки дан и на сваком месту.


A što se tiče pitanja

šta bi na kraju, jel hoće Krle da bude ambasador


Odgovor moraš da potražiš na Krletovom blogu.
qqriq qqriq 12:18 17.06.2015

I Ode Grčka

a meni nešto žao nje, kad sam osetljiva.........
anonymous anonymous 13:08 17.06.2015

Re: I Ode Grčka

qqriq
a meni nešto žao nje, kad sam osetljiva.........



qqriq qqriq 13:16 17.06.2015

Re: I Ode Grčka

Igzekli.
(citat)

anonymous anonymous 14:01 17.06.2015

Re: I Ode Grčka

Re: I Ode Grčka
Igzekli.


Bon voyage ...... !







.... et à bientôt ....
anonymous anonymous 06:44 18.06.2015

Udruženi zločinački poduhvat


na vrhuncu tokom španskog građanskog rata, koji je bio „čisti" rat levice i desnice.





.....desio se i jedan događaj kojeg treba da se sećamo.


"Slika Gernika je figurativna interpretacija tragičnog događaja, bombardovanja koje je sravnilo sa zemljom gradić Gerniku. Ona ne prikazuje sam događaj, već nizom snažnih likova, podseća i na agoniju rata.

Umirući konj predstavlja smrt civilizacije. Ruka mrtvog borca koja još uvek steže mač je poznati simbol herojskog otpora. Simboli slobode, nade i pobede razuma su ispružena ruka sa lampom koju nosi žena, kao i motiv iznad konjske glave koji je nastao spajanjem oka i svetlosnih zraka iz lampe. Na desnoj strani poza pokošene devojke podseća na raspeće Isusa Hrista, a majka i njeno mrtvo dete na levoj strani su potomci Piete. U senci, iza žene, izviruje sablasni lik Minotaura sa ljudskom glavom, čudovišnog tiranina iz drevne Krete."


Dok su fašistička Italija i nacistička Nemačka bombardovale republikansku Španiju liberalni svet je ćutao.


Osim pojedinaca koji su samoinicijativno i samoorganizovano pristizali da podrže španske borce za slobodu,organizovanu pomoć pružili su jedino Meksiko i Sovjetski Savez.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana