Umetnost

Igrale se PsihoDelije...

docsumann RSS / 13.06.2015. u 19:44

... iliti par riječi, i pokoja slika više, o psihodeličnom slikarstvu. U svakom slučaju - obećavam prilično šaren blog.

castaneda_by_rosenfeldtown-resize.jpg?resize=600%2C778

 Nicolás Rosenfeld - Karlos Kastaneda

 

 Prije nego što pređemo na pregled istorije psihodeličnog slikarstva, uputno bi bilo osvrnuti se na sam pojam psihodelije.

U tu svrhu  citiraćemo almajti wikipediju:

 Psihodelija je termin nastao od grčkih reči psihe (ψυχή - duša) i delos (δήλος - pojavno). Pojam je prvi upotrebio američki psihijatar Hamfri Ozmond da bi objasnio uticaj halucinogenih droga na svest kroz kognitivna i estetska iskustva.  Po njemu, reč psihodelija označava „manifestaciju duha“ koja je „čista, milozvučna i nezagađena drugim asocijacijama“. Timoti Liri, autor knjige Psihodelično iskustvo, jedan je od najzaslužnijih za popularizaciju ovog termina.

 Reklo bi se da su opojna sredstva oduvijek bila popularna među umjetnicima. Još od antičkih vremena, koja su slavlila ekstatičnih stanja u koje ih je uvodilo ispijanje vina, te suptilne stvaralačke duše bile su slabe na stimulativna onostranjivanja & zastranjivanja. Ona su, ujedno,  bila njihove muze i njihove meduze. Mnoge od umjetnika to je koštalo ludila, razorenog privatnog života, ljudskog i kreativnog posrnuća, suicida i poslovično prerane smrti. Međutim, nijedna iz šarolike i bogate palete droga za kojima su posezali,  nije tako dubinski i dramatično, tako opčinjavajuće i iluminantno  uticala na njihovu stvaralačku viziju kao psihodelici.

 Za psihodelične slike karakteristične su par opštih, zajedničkih mjesta, kao što su - guste, prenapućene kompozicije ( tzv. horror vacui efekat (strah od praznog prostora), mada je istini  za volju, u dubljem smislu, prazan prostor oksimoron); zatim, bogate palete boja, ponekad drečave & razigrane, ponekad nešto opskurnije, i postavljene u negativ modu; te, paternizacija, odnosno repetativno “popločavanje“ površine geometrijskim ili tradicionalnim motivima (na ovaj način se dobija hipnotički efekat sličan onom koji postiže savremena elektronaska dance muzika).

Npr. paisley patern, čest motiv psihodeličnih arabeski,  potiče  iz  Persije , ali ga nalazimo i u  keltskoj umjetnosti.

kell3.gif

 detalj inicijala iz Jevanđelja po Mateju,   Books of Kells, VIII vijek

 

 Takođe, uobičajeni detalji na psihodeličnimm slikama su i Haidingerova četka, Purkinijevo stablo (?!)  odnosno - entoptički fenomeni, oni koji su vezani za fiziologiju oka i ne nastaju uslijed spoljnjih nadražaja. U njih se ubrajaju  i mnogo običnije pojavne forme,  kao što su koncentrični krugovi, spirale  i sl.

Sam sadržaj, odnosno teme, psihodeličnih slika  najčešće su isnspirisane vizijama  koje se javljaju  pri korišćenju psihodeličnih supstanci (LSD, psilocibin,  meskalin, DMT ...), prizorima iz (neobičnijih) snova, ili pak predstavljaju “opis“ stanja postignutih (dostignutih) dubokom meditacijom .

 Za preteču modernog psihodeličnog slikartva možemo smatrati Hjeronimusa Boša. Ovaj znameniti flamanski čudak, po više osnova ispunjava uslove  kandidature za tu laskavu titulu. Prije svega, to su fantazmagorični prikazi raja i pakla i svih među-tranzicionih  predjela, sa nebrojenim dijaboličnim i siboličko-metaforičkim scenama, koje obiluju najzačudnijim monstrumima i himerama nastalim u laboratoriji njegove mašte. A tu je i osnovana sumnja da je sopstvenu maštu Boš  podspješivao halucinogenom smješom zvanom vještičja mast. Oni koji su je kušali kažu da je efekat veoma nalik Bošovim prikazanijama.

hieronymus_bosch_hal-hefner_gates_heavy-metal-6.jpg 

Interesantno da je Boš uveliko uticao i na nadrealiste, a upravo je nadrealistički pokret pripremio teren za pojavu psihodeličnog slikarstva u užem smislu. Možda najbolji primjer za to imamo u dekalkomanijama Maks Ernesta.

9604_1751_960.jpeg

 

Mada i Halucinogeni Toreador,  Salvador Dalija, predstavlja bitnu kariku u toj štafetnoj primopredaji.

the-hallucinogenic-toreador.jpg

 

Pojava modernog psihodeličnog slikarstva vezana je za bit scenu, te pojavu psihodeličnih  rok bendova u Americi, 60-tih godina prošlog vijeka. Odnosno početak psihodelične ere. Epicentar novog pravca se nalazio u  tzv. San Francisko art poster pokretu.

Ovaj pokret se estetikom uveliko naslanjao na dekorativno slikarstvo  Art Nouveau sa početka XX vijeka. Naročito na plakate Alfonsa Muhe. 

sarah-e1528720085379.jpg 

Najznačajnijii umjetnici SF scene  bili su Rik Grifin, Boni MekLejn, Stenli Maus, Ves Vilson i drugi.  Izvorno njihovi radovi su bili vezani za postere rok koncerata i drugih subkulturnih dešavanja.

Rik Grifin je svojim karikiranim, sTripičnim  stilom umnogo uticao na kasniju pojavu i formiranje Lowbrow art scene.

pr_60s_heimann_coll_griffin_25251_1606291724_id_1063336.png
lf?set=path%5B1%2F4%2F5%2F3%2F9%2F14539786%5D%2Csizedata%5B850x600%5D&call=url%5Bfile%3Aproduct.chain%5D

 

Sličan protolobrow izražaj  prisutan je i u stvaralaštvu  Stenli Mausa.

 

Human_Be.jpg=600.jpg

 

 Ves Vilson kao da je patio od izražene vakumofobije. Na njegovim posterima praktično nema ni mrve neiscrtane & neispisane površine, a slobodnog prostora nema čak ni između slova (pa ni u samim slovima).

37017.jpg

 

WIL_JWalter.jpg

 

Možda najinventivnija među njima - Boni MekLejn. Autentični ženski rukopis u mačo društvu ...

Dylan-sharp.jpg

 maclean.jpg

 

9.jpg

 

Širenjem uticaja rok muzike, širili su se popularnost i značaj pomenutih umjetnika.

Njihovi radovi nisu se više vazivali samo za psihodlične bendove. Tako je, recimo, Viktor Moscoso radio  omot za album Head Hunters čuvenog jazz-funk klavijatuiriste Herbi Henkoka.

 

61sOVzualrL.jpg

 Za Moscosa  je inače bila karakteristična  upotreba negativne hromatske šeme na plakatima.

 

 

 Pod uticajem San Francisko scene stvara i detroitski autor Geri Grimšou. Poznat po plakatima koje je radio  za MC5, Hendriksa, Dorse, Cepeline, Krim, Sun Ra i mnoge druge.

GB3.jpg

 

Osamdesetih, Grimšou je uradio logotip za najrokerskiji od svih The Cult albuma – Electric.

the_cult-electric_album_cover.jpg

 

 Era  psihodeličnih album kavera  svoj vrhunac dostiže u radovima  Mati Klarvejna.  Za njega je čuveni subkulturni art magazina JUXTAPOZE napisao  - the man literally responsible for every great, legendary record cover you've ever seen--if he didn't do it, he inspired it.

Najčuveniji po svojim radovima za Santanu, Majls Dejvisa, Beti Dejvis,  Last Poet, Earth Wind and Fire ... Klarvejn uveliko doprinosi emancipaciji psihodeličnog slikarstvo iz namjenskog u samodostantni umjetnički izraz.

bitches-brew-1970.jpg

Annunciation (1961). iskorištena za omot Majlsovog “Biches Brew“

 

 aamati5.gif

"Mirrors Have No Taste"

 

 tumblr_lqpoo7Jbv21qd2hdto1_1280.jpg

“Bavarian Angel“

 

zonked-1971.jpg

 

Dok je izvorni psihodelični poster art sve više klizio u lowbrow iščašenost (vidjeti sliku ispod), Klarvejn je u  postojeći obrazac unio prefinjeni artizam, duhovnost i erotičnost, metafizičku kontemplativnost, jednom riječju - izbacio je žanr na suptilniji, da ne kažem viši, nivo.

Robert-Williams-Home-2.jpg

Robert Vilijams

 

 Zlatno doba psihodeličnog slikarstva uglavnom je nastajalo pod uticajem LSD vizuelnih emanacija. U devedesetim pojavljuju se dva nova nezavisna “žanrovska“ strujanja. Jedno je vezano za ecstasy-techo kulturu i uglavnom je povezana sa digitalnom umjetnošću, a drugo sačinjavaju umjetnici inspirisani DMT vizijama, koji uglavnom ostaju vjerani tradicionalnom slikarstvu.

Pablo Amaringo (1938 – 2009), peruanski slikar naivac,  postao je poznat po svojim platnima na kojim sjedinjuje peruanski folklor i mitologiju sa svojim iskustvima vezanim za ajahuasku. Stoga nije ni čudo što se Mekena oduševio  njegovim radovima i omogućio da postanu dostupna zapadnoj javnosti.

ayari-huarmi-pablo-amaringo.jpg

 

pablo-amaringo.jpeg

 

tumblr_m0zkvcGGaW1r9zgndo1_1280.jpg

 

Globalno najpoznatiji savremeni slikar čiji su radovi inspirisani DMT vizijama svakako  je Alex Gray. Kao i mnogi njegovi predhodnici iz 60tih i 70tih, Alex je pop-popularnost ostvario omotima albuma, naročito onim rađenim za grupu Tool.

l.jpg

 Net of Being


 

Soul_Finds_It%27s+Way+Home,+Alex+Gray.jpg

 

Meni najinteresantniji psihodelični pregaoc savremene generacije mladih  je Ihti Anderson. On na sebi svojstven i osebujan način spaja tradicionalno psihodelično slikarstvo i senzibilitet psy trance scene.

Odličan u psihodeličnim apstrakcijama, a čini mi se još bolji u maštovitim i efektnim  prostornim instalacijama i eksterijerima.

Ihti-Anderson-Decoration4.jpg

 

 

artworks-000104615251-u31er3-t500x500.jpg

 

b13ebd799f9ebcf6374a51a83421e607.jpg
 


 



Komentari (67)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

anonymous anonymous 19:52 13.06.2015

Сјајно ...

docsumann docsumann 20:09 13.06.2015

Re: Сјајно ...


hvala, anonimni

naravno, ovo je samo djelimični i letimični pregled scene.


inače, moja omiljemna (atipična) psihodelična slika, i jedna osd omiljenih slika uopšte



Francisco Toledo - Ordeño de la Vaca
gedza.73 gedza.73 20:14 13.06.2015

Re: Сјајно ...

Indijanac sa prve slike mi liči na


Josey Wales: You have any food here?
Lone Watie: All I have is a piece of hard rock candy. But it's not for eatin'. It's just for lookin' through.


mirelarado mirelarado 20:19 13.06.2015

Re: Сјајно ...



Minjung Kim iz Koreje
docsumann docsumann 20:24 13.06.2015

Re: Сјајно ...




Maria Sabina was a Mazatec curandera (healer/shaman) who served psilocybin mushrooms to R. Gordon Wasson in 1955 — the first white man in recorded history to partake in the Mazatec mushroom ritual. Wasson’s story caused a sensation when it was published in Life magazine. By introducing ‘shrooms’ to the West, Wasson influenced the psychedelic 1960s and kickstarted the field of ethnomycology.
emsiemsi emsiemsi 13:41 14.06.2015

Re: Сјајно ...

anonymous

Без везе !
docsumann docsumann 14:05 14.06.2015

Re: Сјајно ...

emsiemsi
anonymous

Без везе !



tako je najbolje - nesputano
emsiemsi emsiemsi 14:42 14.06.2015

Re: Сјајно ...

docsumann
emsiemsi
anonymous

Без везе !



tako je najbolje - nesputano

Хехехехе --- тако је !
riply riply 19:28 14.06.2015

Re: Сјајно ...

emsiemsi
anonymous

Без везе !

Nesaglasna !
angie01 angie01 20:16 13.06.2015

,



horror vacui, Adolf Wölfli, Musical Anotations
angie01 angie01 20:26 13.06.2015

Davor Gromilovic



docsumann docsumann 20:28 13.06.2015

Re: ,

horror vacui, Adolf Wölfli, Musical Anotations


mene, kao apsolutnog antisluhistu, note su uvijek plašile na nekom od podsvjesnih nivoa

otud valjda i sklonost ka eksperimentalnoj i noise muzici

angie01 angie01 20:44 13.06.2015

in memoriam

Furdi


kick68 kick68 20:29 13.06.2015

Omoti

albuma Karlosa Santane:





itd, itd...

P.S.
I jos nesto sto se nadovezuje na mescalin, mushrooms, Indijance i Shamane - Norval Morisseau, autor na koga su Kanadjani izuzetno ponosni:

Meni se oduvek cinilo, gledajuci njegove slike, da je bio na "necemu" dok je radio.
angie01 angie01 22:08 13.06.2015

Re: Omoti

Meni se oduvek cinilo, gledajuci njegove slike, da je bio na "necemu" dok je radio.


pa dobro, nesto mora da pogura:))0, LSD je dosta dugo korscen u te svrhe, posle su se menjale podrske u zavisnosti od afiniteta i ponude:)
emsiemsi emsiemsi 14:43 14.06.2015

Re: Omoti

angie01
Meni se oduvek cinilo, gledajuci njegove slike, da je bio na "necemu" dok je radio.


pa dobro, nesto mora da pogura:))0, LSD je dosta dugo korscen u te svrhe, posle su se menjale podrske u zavisnosti od afiniteta i ponude:)

Нема бољег погуривача од секса !
hajkula1 hajkula1 18:37 14.06.2015

Re: Omoti

emsiemsi
angie01
Meni se oduvek cinilo, gledajuci njegove slike, da je bio na "necemu" dok je radio.


pa dobro, nesto mora da pogura:))0, LSD je dosta dugo korscen u te svrhe, posle su se menjale podrske u zavisnosti od afiniteta i ponude:)

Нема бољег погуривача од секса !





nerealizovanog
bocvena bocvena 21:58 13.06.2015

ima ta neka nevidljiva linija

kad sve ove psihodelije krenu da smaraju:)

da pokušam da objasnim šta me odbija. jedno je kad unutrašnju viziju preneseš slikarskim umećem na platno, a drugo kad ga zatrpaš bojama i optičkim varkma u fotošopu. boš je umetnost, ovi iz 60-ih plakatisti, a ovi savremeni nisam sigurna ni da umeju da slikaju.

našla sam link na pregled modernog psihodeličnog slikarstva...spominje se i neki srbin josip csoor, koji na deviant artu kukumavči da je neshvaćen u svojoj domovini:)

EDIT: kreativni proces? lepo i prazno.
docsumann docsumann 22:08 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

da pokušam da objasnim šta me odbija. jedno je kad unutrašnju viziju preneseš slikarskim umećem na platno, a drugo kad ga zatrpaš bojama i optičkim varkma u fotošopu. boš je umetnost, ovi iz 60-ih plakatisti, a ovi savremeni nisam sigurna ni da umeju da slikaju.


prilično sam saglasan, s tim da bih dodao da je Klarvejn bio izuzetan umjetnik.

našla sam link na pregled modernog psihodeličnog slikarstva...


prilično neinventivno.


spominje se i neki srbin josip csoor,koji na deviant artu kukumavči da je neshvaćen u svojoj domovini:)




od domaćih sam gotivio Hiršla. i to pogotovo jednu fazu.





blogovatelj blogovatelj 22:11 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

boš je umetnost, ovi iz 60-ih plakatisti, a ovi savremeni nisam sigurna ni da umeju da slikaju.


Ali zato ni Boš ni plakatisti nisu imali pojma kako da uključe kompjuter
Da dodam malo plakatista pod utcajem LSD-a





docsumann docsumann 22:12 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

EDIT: kreativni proces? lepo i prazno.


eh, pa ovo bi se moglo primjeniti na kompletnu apstraktnu umjetnost!?

sličan problem mnogi (od naše generacije) imaju i sa techno muzikom.

lično, suzdržavam se od negativnih kvalitativnih procjena. u pitanju je uvijek samo moj ukus. a on, sem meni, i nije bogznakako bitan.
angie01 angie01 22:13 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

Hiršla.


zvaka za ludaka Hirsla?

on je car,



mislim da je radio omot za bajagine jahace magle.
angie01 angie01 22:15 13.06.2015

hirsl

bocvena bocvena 22:15 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

slažem se za klarvejna i hiršla.

onaj bavarski andjeo je ludilo ženskosti!
docsumann docsumann 22:16 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

zvaka za ludaka Hirsla?




da, on mi je bio mnogo bolji od Đileta.
bocvena bocvena 22:21 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

eh, pa ovo bi se moglo primjeniti na kompletnu apstraktnu umjetnost!?

pa ne bi:) prosto, na slikama se uvek vidi ko šmira, a ko je straćio pola života da od linije i kruške na stolu stigne do apstraktnog nečega ili ničega.

inače, skroz si u pravu da je lični ukus grozna prepreka u tumačenju i vrednovanju moderne umetnosti. a kad uključiš i tržište, onda ne mogu da se dogovore šta je umetnost uopšte:)

EDIT: pošto svi pišemo u isto vreme, da se nadovežem ovde na blogovateljev komentar. da ne bude zabune, plakat je isto umetnost (dobra ili loša), ali ima svoju svrhu - marketing. ima svoj jezik.
angie01 angie01 22:24 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

ima onaj bolji klip- manifest, nece da mi se kopira,...al to je TO.
docsumann docsumann 22:25 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

angie01
ima onaj bolji klip- manifest, nece da mi se kopira,...al to je TO.


angie01 angie01 22:26 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

e, taj- hvala.
docsumann docsumann 22:29 13.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

EDIT: pošto svi pišemo u isto vreme, da se nadovežem ovde na blogovateljev komentar. da ne bude zabune, plakat je isto umetnost (dobra ili loša), ali ima svoju svrhu - marketing. ima svoj jezik.


Alfons Muha


blogovatelj blogovatelj 04:35 14.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

plakat je isto umetnost (dobra ili loša), ali ima svoju svrhu - marketing. ima svoj jezik.


To se onda zove primenjena umetonst
zilikaka zilikaka 15:34 14.06.2015

Re: ima ta neka nevidljiva linija

sličan problem mnogi (od naše generacije) imaju i sa techno muzikom

Pa tehno i tako-tako al rejv....
sioux sioux 00:56 14.06.2015

Dok čitate...

docsumann docsumann 07:22 14.06.2015

neohipi?


najbolja mjesta za sticanje uvida u psihodeličnu art produkciju su psy trance festivali, kao recimo boom festical



JJ Beba JJ Beba 13:11 14.06.2015

uživancija

od bloga, uspomene naviru
bila sam luda za psihodeličnom muzičkom scenom
docsumann docsumann 14:03 14.06.2015

Re: uživancija

uspomene naviru




heh, da znaš da si mi bila na pameti dok sam ga pisao.

49 41 49 41 14:22 14.06.2015

Pitao bih

autorku - kcerku; sta je htela da "kaze" posterom za MGM, koji je radila



Ne verujem da bi se razumeli u objasnjenu.
stefan.hauzer stefan.hauzer 14:43 14.06.2015

.

"he talks of San Francisco, he's from Hunter's Bar
I don't quite know the distance
but I'm sure that's far
yeah, I'm sure that's pretty far"




ali ovo nisu arktični majmuni, već san francisko finest :)
angie01 angie01 15:53 14.06.2015

Re: .


ali ovo nisu arktični majmuni, već san francisko finest :)


doks, pisi cesce, da nam se ne izgubi stef.
docsumann docsumann 15:53 14.06.2015

Re: .

angie01

ali ovo nisu arktični majmuni, već san francisko finest :)


doks, pisi cesce, da nam se ne izgubi stef.


misliš od kad kod krleta ne svrće
angie01 angie01 16:05 14.06.2015

Re: .

misliš od kad kod krleta ne svrće


ne znam, ne svrcem ni ja,...al ne verujem,...pa sve smo videli.
stefan.hauzer stefan.hauzer 16:45 14.06.2015

Re: .

šteta što sam postao strejter..




()
docsumann docsumann 17:02 14.06.2015

Re: .

urban speicies feat imogen heap




gavrilo1 gavrilo1 20:56 14.06.2015

Re: diging deeper

docsumann

pećinski crtei su nastali pod uticajem droge


Sudeci po sarama izgleda da se ljudi nisu makli iz pecine jedino sto se promenilo je potrebna doza.
horheakimov horheakimov 16:22 14.06.2015

LS :D

docsumann docsumann 16:24 14.06.2015

Re: LS :D

prijatan sam leti kao Herceg Novi





samo ćevru tebra
horheakimov horheakimov 16:30 14.06.2015

Re: LS :D

docsumann

pretpostavio sam da češ se tu nač...
hajkula1 hajkula1 19:06 14.06.2015

Savest... moram da se ispovedam


Sliku koju sam dobila od Bore Iljovskog, poklonila sam koleginici. Zato me grize savest... Čovek mi je od srca poklonio, ja sam zaista puno zahvalna ali tako nešto ne mogu da držim u kući. (Ponudio mi je da izaberem još neke radove. Iskreno sam rekla da ne mogu da prihvatim jer je to pre-velikodušan gest, jer je nezasluženo i što nemam adekvatan prostor.)

Teši me to, što se mojoj koleginici stvarno dopala. Da sam prodala, ne znam šta bi moglo da mi smiruje savest. (Bila sam u finansijskim problemima a ko nije u to vreme, a nije mi padalo na pamet da prodam, mada su mi prijateljice baš to predlagale...)


Nema misterije; radio je rešenja logo-a nekih firmi, dok sam ja to ubacivala u memorandume i dr. a nisam mu naplatila. Bio je prijatelj žene mog kolege s kojima sam se porodično družila. Jedan je od dvojice sličnog puta - iskustva iz detinjstva, od kojih sam dobila detaljne informacije o građanskom ratu u Grčkoj.


4krofnica 4krofnica 21:16 14.06.2015

Butt Song


Za preteču modernog psihodeličnog slikartva možemo smatrati Hjeronimusa Boša.


gde ćeš veću psihodeliju od pokušaja sviranja muzike
zapisane na guzi jednog od likova sa Bošovog triptiha

<Hieronymus Bosch painted sheet music on a man's butt and now you can hear it>


:) weird shit.




docsumann docsumann 05:12 15.06.2015

Re: Butt Song

<Hieronymus Bosch painted sheet music on a man's butt and now you can hear it>


ludilo
anfieldroad anfieldroad 21:28 14.06.2015

trivia


Neko je postavio gore omot Gunsa. Citao sam negde da je otac gitariste Gansa, (Slasha) bio takodje slikar psihodelicnih omota i slika. Tako je on, dakle Slashov cale autor logoa i svih omota benda Grateful Dead. Mrtvacka glava i to. Kasnije je taj logo iskoristavan za hiljade motoristickih i drugih gangova. To je bila trivia, koja mozda nije ni tacna.
Ali, sto se tice slikarstva, dosta ste cini mi se zamesali pravce. Jedno je nadrealizam, drugo je psihodelicno slikarstvo, trece je OP ART (opticka umetnost) itd. I naravno, budite bez brige, svi oni znaju da crtaju. Ljudi cesto kazu, pa i misle da bi i oni mogli u danasnje doba da budu slikari. Ne bi mogli. Normalno, neki crtaju bolje, neki losije. Ali i za salterske sluzbenike isto vazi
docsumann docsumann 05:06 15.06.2015

Re: trivia

Neko je postavio gore omot Gunsa


čuveni omot za Apetajt For Distrakšn je radio tata lowbrow arta - Robert The Robt Vilijams kojeg sam i naveo u tekstu, a o samom lowbrow sam svojevremeno i pisao na blogu - LINK
mislim, to se baš nasdovezuje na ovu temu, al nisam htio da se ponavljam.


anfieldroad anfieldroad 22:52 14.06.2015

horror


Sto se tice straha od praznog prostora, mislim da psihodelicari, kada se dobro opskrbe i krenu da rade na slici imaju sasvim drugaciji problem. Nije u pitanju horror vacui. Stvar je u tome da na supstancama tog tipa umetnik ima mogucnost da ne spava i ne jede 14 dana za redom. Opsesivno, u toj oluji ideja, a sa radnom snagom i voljom za 16 ljudi doticni vodi racuna o najsitnijim detaljima, ima neutoljivu potrebu da radi,radi i samo radi. Dok ne stize da pohvata napad ideja, u isto vreme pati i od perfekcionizma. Nikako ne uspeva da postigne zamisljeno savrsenstvo, pa dodaje i dodaje i ne moze da stane. Kada se konacno potpuno iznuren srusi pored svog dela, prespava narednih 4 dana i noci, budeci se shvata da je slika konacno gotova.

Naravno, ovo je moja licna pretpostavka. Ne mora da bude tacna. Ali, pokusajte da izvedete sledeci eksperiment- pojacajte se nekom psi-supstancom. Uzmite krpu za pranje prozora. Kada pocne dejstvo doticne bacite se na pranje prozora. Posle par sati cete shvatiti da nikad niste tako dugo i detaljno prali prozore, ali su istovremeno oni oprani bolje nego ikad u istoriji pranja vasih prozora. Naravno, prozor je samo slucajni izbor. Mozete eksperiment izvrsiti i pranjem kola, sta god...
docsumann docsumann 05:01 15.06.2015

Re: horror


dobro ti nama došo.

a što se psihodeličnih moleraja tiče ... paa, ne moraju same slike nastajati u haj stanjima, već mogu biti inspirisane predhodno doživljenim.
anfieldroad anfieldroad 13:15 15.06.2015

Re: horror

a što se psihodeličnih moleraja tiče ... paa, ne moraju same slike nastajati u haj stanjima, već mogu biti inspirisane predhodno doživljenim.



Svakako (DMT ne spada uopšte u moju priču) Ali, siroko uzevsi psiho supstance deluju upravo onako kako sam, naravno uz malo karikiranja opisao. Izuzetno su povoljne za tezak rad. Zamisljene su tako da vojnike drze u budnom i borbenom stanju, uz minimalan utrošak hrane. U vreme WW2 su japanski i nemacki hemicari vrlo ozbiljno razradjivali tu ideju. Nemci su imali izdašnu pomoć iz alhemicarske Meke, Cehoslovačke, pa su i dan danas vodeći na planu hemijskih droga, lekova i stimulansa (uz naravno USA).
Takodje, kao nusprodukt pokusaja da se vojnik ucini imunim na strah, slicno dejstvo postize i kod umetnika. Mnogi ljudi olako prelaze preko cinjenice da (pravi) umetnik sebe stavlja u izlog izlazuci svoja najdublja osecanja surovim kritikama. Zato je pozitivna nuspojava ta da umetnik uz mnogo manje stresa podnosi omalovazavanja i sl.

p.s. dugo nisam osetio poriv da ostavim komentar na bilo sta, a malo toga sam i procitao, da budem iskren. U tvom blogu se medjutim poklopilo da razgovarate o dve teme koje me bude iz letargije. Uz nadu da nisam ugusio temu, veliki pozz svima
docsumann docsumann 17:42 15.06.2015

Re: horror

p.s. dugo nisam osetio poriv da ostavim komentar na bilo sta, a malo toga sam i procitao, da budem iskren. U tvom blogu se medjutim poklopilo da razgovarate o dve teme koje me bude iz letargije. Uz nadu da nisam ugusio temu, veliki pozz svima


ma di ugušio, provjetrio!
anfieldroad anfieldroad 18:05 15.06.2015

Re: horror


nitkoga nema, nitko ne komentira
al tenks, men

brinem se čoveče !
uff ... for real !
bocvena bocvena 09:24 16.06.2015

Re: horror

mah, mah, jedva stižem da pročitam komentare...još mesec dana i ulazim u letnji mod, pa mogu da se bavim larpurlartističkim temama:)

do tada - slušajte vetar.

docsumann docsumann 12:32 16.06.2015

Re: horror

sjajan tekst Alex Greya o Klarvejnu - In Memory of Abdul Mati Klarwein

detalj:

Mati was an example of uncompromising artistic integrity. He once told me that he had prepared a huge book of his paintings for a major art book publisher and the first word of the book was “Fuck.” The publisher was anxious to get Klarwein’s book in print but said, “You can’t have fuck be the first word of your book!” So Mati told him, ” Fuck is the first word, so I guess you can’t publish the book.”

vera.nolan2 vera.nolan2 08:06 17.06.2015

psihodelično iskustvo i umetničko delo

Uzimajući svaki put drugačije narkotike,američki umetnik Brajan Luis Sanders je napravio dvadesetak autoportreta, koje je sakupio u portfolio pod nazivom "Drugs".
...
apsolutno se slažem sa komentarom anfieldroad i to bi mogla biti i posebna tema,što se ,dokse i provlači kroz tvoje blogove.

Mnoga velika dela i mnogi umetnici,književnici i pesnici su stvarali u "izmenjenim stanjima svesti",što zbog potrebe spoznavanja ljudskih(svojih) mogućnosti,što da sebe nadiđu i prevaziđu.Svakako,korisna znanja i samosaznanja koja su neke odvela u samouništenje.
(setimo se i zabranjene,valjda još uvek,možda- zelene vile i slikarskih i zelenih faza)
Naravno da tu ima i naučnog prilaza eksperimentima uticaja na mozak i psihu,a i njihove (zlo)upotrebe u kontroli ljudskih masa i veoma profitabilne industrije..
docsumann docsumann 08:26 17.06.2015

Re: psihodelično iskustvo

Uzimajući svaki put drugačije narkotike,američki umetnik Brajan Luis Sanders je napravio dvadesetak autoportreta, koje je sakupio u portfolio pod nazivom "Drugs".



da, gledao sam tu seriju crteža.

lično mislim da ima tu puno pretjerivanja, afektiranja i previše umjetničke slobode i proizvoljnosti, koje su malo direktno vezane za sam uticaj tih droga.
za pola od njih nikad nisam ni čuo.

Naravno da tu ima i naučnog prilaza eksperimentima uticaja na mozak i psihu,


da, psihijatar Oscara Janiger je u svojim eksperimentima sa LSD-jem u kojem je učestvovalo preko 900 dobrovoljaca, ljudi raznih profesija, pokazao da su umjetnici prijavljivali ubjedljivo najveći uticaj na sopstvenu kreativnost.
vera.nolan2 vera.nolan2 08:46 17.06.2015

Re: psihodelično iskustvo

psihijatar Oscara Janiger je u svojim eksperimentima...

naravno ,nema sumnje da i običan alkohol pospešuje "kreativnost",makar i u,samo komunikaciji...bude se podsvesne,(čudovišta iz Ida,razara Persona,aktivira Senka...arhetipovi...),umanjuju kočnice super ega i "otvara um"-za druge prostore i dimenzije.
Sigurno si pročitao i tekst: Psihodelična droga ne širi, već sužava um

Normalno, neki crtaju bolje, neki losije.
anfieldroad,
te su i dela genijalna ili prosečna...
i što rekao anfieldroad,
brinem se čoveče !
uff ... for real !

Nije dobro za nevine, a radoznale umove omladine,prijemčive više za "lepa iskustva",nego mukotrpno sticanje znanja,pričati popularišući te teme,treba imati uvek rezervu i upozorenje za opasan pristup (zlo)upotrebi...
a već smo se davno i složili,nisu takva iskustva i saznanja, za svakoga i bilo koga...
vera.nolan2 vera.nolan2 08:50 17.06.2015

Re: psihodelično iskustvo

inače

za blog i komentare sa prilozima za samosvesne blogere,inače neprosečne persone,svakako!
anfieldroad anfieldroad 19:43 18.06.2015

Re: psihodelično iskustvo


Nedavno je Charlie Sheen rekao da se njegov život deli na dve polovine. Prva je ona koje se ne seća, a druga ona koje ne želi da se seća. Ovo pominjem jer mi se čini da sam u nekom od daaavnih Doksovih blogova ovu priču već ispričao. Sada međutim ne mogu da odolim da je ponovim, jer je tema kao stvorena za nju. Zato ukratko...

Jednom davno, nas četvoro smo otišli na Avalu na tripu, da ne kažem LSD-u. Mislim da je bio običan Supermen, al to nije bitno. Šetali smo kružnom stazom koja kreće od motela. Bila je uveliko noć, pa je staza bila osvetljena tu i tamo po nekom upaljenom uličnom svetiljkom. U daljini se belasala fasada motela. U jednom momentu, svi zajedno smo videli prikazu koja nam pretrčava put. To nije bila mačka ili pas, nije bilo ništa što uopšte hoda na četiri noge. Kao nekakav potpuno go krznom obrastao čupavi starac koji se u hodu,bolje reći trku, pomaže jednom rukom.
Sve u svemu, konsternirani od straha, stigli smo do motela i tu je svako, ne gledajući druge nacrtao ono što je video. Crteži su bili toliko slični jedan drugom, da smo definitivno utvrdili da smo doživeli kolektivnu halucinaciju. Takvih, čovekolikih bića naime na Avali garantovano nema.

P.S. Posvećeno Veri.Nolan2
Zašto? Zato što se kvalitet i stil naših crteža nije ni u čemu razlikovao od crteža u normalnom stanju svesti. To znači da je experiment B.L. Sandersa samo igra i štos.
anfieldroad anfieldroad 19:55 18.06.2015

Re: psihodelično iskustvo i umetničko delo

Mnoga velika dela i mnogi umetnici,književnici i pesnici su stvarali u "izmenjenim stanjima svesti",što zbog potrebe spoznavanja ljudskih(svojih) mogućnosti,što da sebe nadiđu i prevaziđu.



Sa čime se naravno 100 % slažem. Ljudi kod nas uživaju da prepričavaju pijane avanture npr. Zokija Radmilovića, ne znajući da bez njegovog pijanstva ne bi bilo Radovana i tako u nedogled.
docsumann docsumann 20:13 18.06.2015

Re: psihodelično iskustvo i umetničko delo


tnx, za komentare. iskorostiću ih kao povod za kačenje još nekih zanimljivih psihodeličnih umjetnika.

Oliver Hibert



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana