Budućnost| Nauka| Tehnologija| Zdravlje| Život

Determinizam, nelinearnost i osetljiva zavisnost

Milan Novković RSS / 21.05.2015. u 23:43

Taman sam zaboravio na svoju fascinaciju outoputem sa šest traka u jednom smeru, svih šest napakovanih, gde skoro svi voze prebrzo, ne drže ni približno bezbedno odstojanje od kola ispred sebe, pa onda neki od vozača što telefoniraju dok voze, što jedu, vode ljubav, igraju kriket, vaterpolo i slično, i nije to fascinantno nego činjenica da nema saobraćajnih nesreća. Tačnije, ima ih jako malo s obzirom na sav taj haos u koji je ta ravan realnosti u tom trenutku uronjena.

Capture.JPG 

 

I kako sam zaboravio na to naleteo sam na vest da su Google autonomna vozila, bez vozača i ne šinska vozila nego ulična i drumska, AI, imala više desetina udesa, recimo 50-60, u poslednjih nekoliko meseci.

Ono što je pozadinski šum ovog sad tranzicionog civilizacijskog doba u kom živimo je komentar autora vesti: „skoro ni u jednom slučaju nije vozilo bilo krivo".

Interesantno je sledeće: 50-60 udesa je previše za relativno mali broj vozila, u relativno kratkom periodu, iako nema potrebe sumnjati u tvdnju da su za udese uglavnom ljudi krivi.

Imamo fenomen, i on nije previše u neizbrušenoj kompoziciji prvih karakteristika haosa, determinizmu, nelinearnosti i osetljivoj zavisnosti.

Možda je bolja pretpostavka da fenomen ne stanuje u prve dve karakteristike, što onda nameće „lak" zaključak da je „efekat leptira" (osetljiva zavisnost) raširio svoja krila ovom prilikom. Samo efekat leptira je metafora, simbolično lice fenomena koji je u urbanom okruženju urbana legenda, leptir u Argentini neće biti uzrok uragana u Teksasu. Prosto, vazduh između Argentine i Teksasa je ogroman amortizer - recimo da je kubni metar vazduha tešak samo 1 kg, pa je samo jedan kubni kilometar milion tona, ili 1,000,000,000 kg (ovi lepi brojevi ostavljaju lep utisak) i leptir je tu kao i kap u moru, i ako ne u Tihom Okeanu onda sigurno u Jadranskom Moru.

Moj je zaključak, skoro sigurno pogrešan i besmislen, da su Google vozila previše uredna i spora u saobraćaju i samo unose nemir u haos.

Povod za pisanje bloga nisu Google vozila, niti Boston Dynamics roboti, pošto već sada imamo mračne entitete što se precizno i bez empatije kreću kroz „naš" prostor.

Nego je povod nova borba protiv slobodnih radikala, ali jedna armiranija od borbe uz pomoć antioksidanata.

Ukratko, od amatera amaterima, iako je „nova" borba interesantna i profesionalcima - slobodni radikal je nervozan zato što je radikal, fali mu jedan elektron i zato ga zovemo radikal, ali je njega „sramota" da to bude i on žuri da nekom preotme taj elektron.

Jedne od lakših žrtava su masne kiseline, koje idu u gliceride, a oni u fosforolipide (srpski?!), dok dotična gospoda idu u lipid-bilayer i od njih su, značajnim delom, napravljene ćelijske membrane.

Elem, oteti masnoj kiselini elektron je ko oteti detetu lizalicu, koje se onda unezveri i rasplače pa otme lizalicu drugom detetu, i odjednom imamo požar, haos u "zabavištu".

I tako zabavište od naše ćelije poklekne pred slobodnim radikalom i ponekad se više ne podigne - tako, delimično, starimo, oštećujemo tkiva pa se razboljevamo i učestvujemo u sličnim zanimacijama.

Neki ljudi imaju genetsku boljku ubrzanog starenja nekih tkiva, koje sa ovim normalnim starenjem deli zajednički obrazac - molekularni napad na ćeliju. U želji da im pomogne jedna grupa naučnika je potegla za idejom pred kojom su plombe, veštački kukovi I 3D štampanje kože I bubrega lanjski sneg.

Masne kiseline u ćelijskom membranama su relativno laka žrtva slobodnih radikala i zato što su elektroni u tim kiselinama, poneki, u ne prejakoj vezi sa ostatkom kiselinske ekipe, hemijske veze su relativno slabe.

Tu na scenu stupa deuterijum, atom vodonika koji osim jednog protona ima i jedan neutron, duplo je teži od atoma običnog vodonika, hemijski se skoro identično ponaša, ali su veze u koje stupa čvršće, nešto kao stabilniji znak u horoskopu kad je u pitanju stupanje u veze.

I ovaj tim počinje eksperimente sa omega-6 pilulama u kojima je deuterijum umesto običog vodonika, s idejom da pokrpe donekle podrivene ćelijske membrane I spreče novo podrivanje. Ono što je interesantno je da ćelija ne pada "mrtva" na prvi dodir sa slobodnim radikalom, nego biva oštećenja, počinje da "krvari" i, s malo sreće, ovakva terapija će ne samo učiniti ćelije otpornijim na slobodne radikale nego će zakrpiti neke koje su već pale na kolena i one će živnuti.

Pa kažu, što da ne, ako potez ovom naučnom četkicom radi posao za bolesne možda bi mogao da radi posao i za zdrave koji nemaju ništa protiv tvrdnje da je njihovo telo njihov hram, ali nemaju ništa ni protiv armiranja tog hrama.

Ko bi ga znao, ja ne volim da gutam te pilule ni kad su protiv obične glavobolje, iako mi redovno pomažu kad prihvatim poraz, ali mene je lako prevariti - dovoljno mi je rastvoriti lekić u sladoledu i ja počinjem da glumim slepca.



Komentari (55)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:49 21.05.2015

Већ сада можемо...

... да возимо без руку. И да исто тако пијемо пиво:



ЧЛАНАК
Milan Novković Milan Novković 23:56 21.05.2015

Re: Већ сада можемо...

Aha, video i ja danas, svašta umeju da rade i ubrzavaju sa novim mogućostima.

A prvi put sam video pre možda 15 godina - pokušali da pomognu ženi da prohoda tako što će joj premostiti prekinutu kičmenu moždinu - i nije lako, kažu i do 50-tak mišića, ako se dobro sećam, u finoj kolaboraciji omogućavaju da stojimo uspravno.


Telo ima previše stepeni slobode (neko bi rekao premalo, neko taman) i sve što su onomad uspeli je da joj omoguće da vozi tricikl u kojem poluleži, kao u fijakeru nekom.
Milan Novković Milan Novković 11:46 22.05.2015

Re: Већ сада можемо...

ubrzavaju sa novim mogućostima.

Pomerio Boston Dynamics clip iz bloga ovde.

To je meni jedan od mračnijih clipova na webu, at par sa Monsato i brzopletim vakcinskim pričama, pa me je kaznilo tako što svako malo nalećem na njega i onda refleksno prilažem.

Ja uopšte nisam zamišljao takav odlazak u Star Trek budućnost dok nisam počeo da maštam šta-kako može da presretne moju decu i unuke u budućnosti, pa u mašti počeo i da brinem.

Jukie Jukie 03:53 22.05.2015

Gugl vozila

naleteo sam na vest da su Google autonomna vozila, bez vozača i ne šinska vozila nego ulična i drumska, AI, imala više desetina udesa, recimo 50-60, u poslednjih nekoliko meseci.

Ono što je pozadinski šum ovog sad tranzicionog civilizacijskog doba u kom živimo je komentar autora vesti: „skoro ni u jednom slučaju nije vozilo bilo krivo".

Interesantno je sledeće: 50-60 udesa je previše za relativno mali broj vozila, u relativno kratkom periodu, iako nema potrebe sumnjati u tvdnju da su za udese uglavnom ljudi krivi.


Baš juče tako stojim na ćošku Kneza Miloša, čekam da pređem ulicu, i svi mi tako stojimo, a dva saobraćajca pokušavaju da proteraju što više kola kroz ulicu, i pali se zeleno za nas, i oni baš tada najžešće mašu rukama da kola nastave da prolaze, pali se naše crveno, i mi stojimo, masa se polagano uvećava, i osećam da ako nam oduzmu još jedno zeleno, pešaci će se preliti na ulicu (jer neće biti više mesta na ćošku, tamo sa druge strane isto postoji pešački prelaz i tamo se isto okupljaju) i krenuti da prelaze a saobraćajci će ostati otvorenih usta na sliku dvesta-trista ljudi koji se slivaju kao poprečna reka preko Kneza Miloša, kao što sam jednom video da se desilo :) i onda mi pada na pamet da kad bi naišao gugl automobilčić iz našeg pravca on ne bi konstatovao policajce i samo bi se zapičio preko ulice i slupao u ova kola jer je za nas zeleno, a isto tako bi i nas pokosio da ostanemo samo sekundu duže na kolovozu zato što je na nekim semaforima zeleno svetlo toliko kratko da ti taman fali oko metar kada se upali crveno
Milan Novković Milan Novković 08:31 22.05.2015

Re: Gugl vozila

i oni baš tada najžešće mašu rukama



Ova kola su "navikla" na svašta.

Prethodna test verzija je polagala ispit" od oko milion kilometara, u gužvi San Franciska i po okolini, i prepoznaje ljudi sa raznim mahanjima, gužve svih vrsta, semafore, radove na putu i istalo, i sve to u 360 stepeni vidokrugu.
emsiemsi emsiemsi 08:05 24.05.2015

Re: Gugl vozila

Jukie
naleteo sam na vest da su Google autonomna vozila, bez vozača i ne šinska vozila nego ulična i drumska, AI, imala više desetina udesa, recimo 50-60, u poslednjih nekoliko meseci.

Ono što je pozadinski šum ovog sad tranzicionog civilizacijskog doba u kom živimo je komentar autora vesti: „skoro ni u jednom slučaju nije vozilo bilo krivo".

Interesantno je sledeće: 50-60 udesa je previše za relativno mali broj vozila, u relativno kratkom periodu, iako nema potrebe sumnjati u tvdnju da su za udese uglavnom ljudi krivi.


Baš juče tako stojim na ćošku Kneza Miloša, čekam da pređem ulicu, i svi mi tako stojimo, a dva saobraćajca pokušavaju da proteraju što više kola kroz ulicu, i pali se zeleno za nas, i oni baš tada najžešće mašu rukama da kola nastave da prolaze, pali se naše crveno, i mi stojimo, masa se polagano uvećava, i osećam da ako nam oduzmu još jedno zeleno, pešaci će se preliti na ulicu (jer neće biti više mesta na ćošku, tamo sa druge strane isto postoji pešački prelaz i tamo se isto okupljaju) i krenuti da prelaze a saobraćajci će ostati otvorenih usta na sliku dvesta-trista ljudi koji se slivaju kao poprečna reka preko Kneza Miloša, kao što sam jednom video da se desilo :) i onda mi pada na pamet da kad bi naišao gugl automobilčić iz našeg pravca on ne bi konstatovao policajce i samo bi se zapičio preko ulice i slupao u ova kola jer je za nas zeleno, a isto tako bi i nas pokosio da ostanemo samo sekundu duže na kolovozu zato što je na nekim semaforima zeleno svetlo toliko kratko da ti taman fali oko metar kada se upali crveno

Да !
Ово са прекратким интервалом за прелаз пешака преко зебре си добро уочио.
Каква треба да је будала која пројектује - дефинише такав интервал да се нити убрзаним ходом, чак и под условом да одмах кренеш, не може прећи на другу страну улице без да ти се у неколико последњих метара укључи црвено светло !?
docsumann docsumann 04:37 22.05.2015

haotic robotic

Moj je zaključak, skoro sigurno pogrešan i besmislen, da su Google vozila previše uredna i spora u saobraćaju i samo unose nemir u haos.


sjajno!

ne mora da bude tačno al' je poetično.

to je slično kao u onom vicu kad mrav pita stogonu kako uspjeva da hoda sa toliko nogu.
kad je počela da mu objašnjava kako prvo digne svaku 12-tu, pa svaku ... saplitala se i nije uspjevala ni korak da napravi. međutim kad je prestala o tome da ramišlja nastavila je sasvim normalno da ide svojim putem.

glavna odlika haosa su suptilne granice između oblasti determinističkog i stohastičkog režima.
one praktično ne postoje kao egzaktne granične linije kakvim ih obično zamišljamo. zumiranjem u njihovu srž, otkrivaju nam se samo novi slojevi zamršenih tkanja (preplitanja) jedne i druge oblasti.
haos i red (u konvencionalnom smislu) su isprepletani kao jin i jang niz dimenzionalne nivoe zbivanja.

oni su zapravo Cijelovi jedinstvene cijeline.
maksa83 maksa83 07:32 22.05.2015

Re: haotic robotic

o je slično kao u onom vicu kad mrav pita stogonu kako uspjeva da hoda sa toliko nogu.
kad je počela da mu objašnjava kako prvo digne svaku 12-tu, pa svaku ... saplitala se i nije uspjevala ni korak da napravi. međutim kad je prestala o tome da ramišlja nastavila je sasvim normalno da ide svojim putem.


"I'm better when I move"

Milan Novković Milan Novković 08:39 22.05.2015

Re: haotic robotic

prestala o tome da ramišlja

Pa da, "enter the flow"

Kažu, i neki već koriste u praksi, d kad se istreniraš da isključiš prefrontal cortex kako učiš nešto novo, a on je odgovoran samo za "planning complex cognitive behavior, personality expression, decision making, and moderating social behavior.", duplo brže učiš.

Zvuči "nelogično" da umesto da razmisliš o golf loptici, poziciji, zamahu i ostalo, ti napreduješ duplo brže ako si početnik ako je samo zvekneš bez razmišljanja, s idejom da ona ode tamo gde bi ti hteo, pa gde ode da ode.

I ovaj korteks, naš ponos i dika, samo unosi šum u neuralne mreže nižeg nivoa koje nemaju pojma šta se dešava, pa bi pomislio da u to ne možeš da uneseš ni malo više šuma, nego samo neki red i prosperitet
Milan Novković Milan Novković 08:46 22.05.2015

Re: haotic robotic

"I'm better when I move"

We see in order to move; we move in order to see.
maksa83 maksa83 11:04 22.05.2015

Re: haotic robotic

Zvuči "nelogično" da umesto da razmisliš o golf loptici, poziciji, zamahu i ostalo, ti napreduješ duplo brže ako si početnik ako je samo zvekneš bez razmišljanja, s idejom da ona ode tamo gde bi ti hteo, pa gde ode da ode.

Mislim da će početnik tako dospeti jako brzo nigde, ono što zovu "muscle memory" (a možemo i mozak da aproksimiramo mišićem za ove potrebe) se stiče dugim i upornim ponavljanjem - prvo polako i ispravno razmišljajući sve vreme. Posle 1000 sati si kompetentan, posle 5000 sati time ozbiljno vladaš, a sa 10000 sati si world class. Što bi rekao narator u 24hr Party People - "ova priča radi na puno nivoa".

Digresija, nemam gde, pa moram ovde, računajući da možda Pape zaluta:

Ciga i njegov kum (bandmates) slušaju džez. Slušaju tako, slušaju, i posle sat vremena kaže jedan Ciga drugom: "au bre kume je l čuješ ti kol'ko ovi grešu?"
Milan Novković Milan Novković 11:20 22.05.2015

Re: haotic robotic

Mislim da će početnik tako dospeti jako brzo nigde, ono što zovu "muscle memory" (a možemo i mozak da aproksimiramo mišićem za ove potrebe) se stiče dugim i upornim ponavljanjem

Pa da, dugo i uporno ponavljanje, nego je ideja da 5,000 sati postane 2,500 sati.
ono što zovu "muscle memory"

I tu se radi o neural-net, u stvari, pa isti "principi" važe, tj možeš i mišić da aproksimiraš mozgom.

Snopovi nerava što idu ka mišićima imaju i poneku vezu između sebe, umeju da se "umrežavaju" i tako uče.
mirelarado mirelarado 11:22 22.05.2015

Re: haotic robotic

"I'm better when I move"


Има ситуација када је важно да се не начини погрешан покрет:

pape92 pape92 11:46 22.05.2015

Re: haotic robotic

možda Pape zaluta




Majlsova je truba pregolema.
pape92 pape92 12:05 22.05.2015

Re: haotic robotic

Mislim da će početnik tako dospeti jako brzo nigde, ono što zovu "muscle memory" (a možemo i mozak da aproksimiramo mišićem za ove potrebe) se stiče dugim i upornim ponavljanjem


Pa da, dugo i uporno ponavljanje, nego je ideja da 5,000 sati postane 2,500 sati.


Veoma davno sam gledao emisiju u kojoj je neki lik tvrdio kako je za učitavanje "muscle memory" dovoljna nekakva hipnoza koju je propagirao, i nekoliko desetina puta odgledani snimci školskog forhenda, ili slobodnih bacanja itd. Emisija je išla mnogo pre stupanja na liniju slobodnih bacanja jednog Šeka na primer. Nema tu prečice. Prekjuče razgovaram sa drugarima sa košarke. Kako to da vrhunski košarkaši ikada promašuju bacanja ili otvorene šuteve? Mislim, naravno da promašuju, ogroman je broj faktora čak i kad poen nije iz igre, ali "muscle memory" me je oduvek fascinirao. Ni kod najuvežbanijih ne radi uvek. Opet, proradi često i kod iole uigranih amatera. Pa ti sad to učitaj sa kasete.
pape92 pape92 12:09 22.05.2015

Re: haotic robotic


Има ситуација када је важно да се не начини погрешан покрет:


Taj sam video lično okačio, samo pod pseudonimom nadimka od nicka.

Tramvaj, Harms.
mirelarado mirelarado 12:15 22.05.2015

Re: haotic robotic

Taj sam video lično okačio, samo pod pseudonimom nadimka od nicka.

Tramvaj, Harms.


docsumann docsumann 14:24 22.05.2015

Re: haotic robotic

Nema tu prečice.


izgleda da ima

maksa83 maksa83 15:18 22.05.2015

Re: haotic robotic

izgleda da ima

Ejeeee Diskaveri uzeo 5 pupavaca, dao im luk koji radi sam od sebe, prikazao dve sinusoide i stavio Morgana Frimena sa onim mrtavozbiljan glasom da kaže "evo, vid'te".

Diskaveri postaje legendaran po svom bad science - Discovery Channel Provokes Outrage With Fake Shark Week Documentary

Nema bre prečice, mora da se rilja za sve. Mo-ra.

Da su ih naučili tako za jedan dan da rade što ovaj tip dole, pa da me ubede:

docsumann docsumann 15:55 22.05.2015

Re: haotic robotic

Diskaveri postaje legendaran po svom bad science - Discovery Channel Provokes Outrage With Fake Shark Week Documentary


imaš i onaj još gori u kojem (skoro pa) dokazuju da megalodon postoji.

no, za razliku od tih ispada serijal sa TTW sa Morganom je odličan. veoma sadržajan i informativan glede savremenih naučnih tendencija, često egzotičnih, a opet strogo akademskih, ponekad na samom rubu naučnog diskursa...

što se strijelaca tiče moja omiljena jedinica iz HOMM3 - šarpšuteri




Nema bre prečice, mora da se rilja za sve. Mo-ra.




koji se perent.
docsumann docsumann 15:59 22.05.2015

Re: haotic robotic

Nema bre prečice, mora da se rilja za sve. Mo-ra.


ovo me podsjeti na jednu davnu priču iz PZ-a, sa onih strana kad je još Zoran Živković priređivao sf pričice.

e, ova je bila o mladiću koji se cijeli život spremao za kosmonauta. učio, trenirao, pravilno se hranio, živio kao asketa i bio zdrav ko dren.
korak po korak probijao se kao u video igrici kroz sve zahtjevnije nivoe testova i provjera. i onda, pred samo njegovo promaknuće u kosmičkog letača, došlo je do neočekivanog otkrića nove tehnologije svemirskih letova koja je bilo kome omogućavala da upravlja svemirskim brodom ...

kažu - mo-ra se samo umrijeti ... ja dodajem - i roditi. a sve između je socijalna prisila


docsumann docsumann 16:15 22.05.2015

Re: haotic robotic

"enter the flow"



4krofnica 4krofnica 16:52 22.05.2015

Re: haotic robotic

Ciga i njegov kum (bandmates) slušaju džez. Slušaju tako, slušaju, i posle sat vremena kaže jedan Ciga drugom: "au bre kume je l čuješ ti kol'ko ovi grešu?"



true story drugarice sa neke svadbe gde je svirao neki juče-smo-se-upoznali folk sastav, u kome pevačica užasno falšira a ciga na harmonici joj pristojno dobacuje: 'a b'e, ne mogu da te nađem ni u crne ni u bele dirke'



maksa83 maksa83 21:24 22.05.2015

Re: haotic robotic

koji se perent.

Naravno.

Mogu ja da budem lud za sebe i tražim prečice (sveCki sam šampion u traženju prečica, s tim da se to uglavnom završi provalijom ili zidom), al' ne mogu njemu da kažem "sine kik bek i indžoj, smisliće čike pilulu + elektrodu pa će sve to da bude lako". U krajnjoj liniji, mora neko da smisli i tu pilulu i tu elektrodu. ; )

Duboko verujem da bi jedna od najefikasnijih firmi na svetu - US Army - uveliko pravila topovsko meso i vozače dronova (kukaju da su ovi deficitarni) tom Matrix metodom - paf! - USB u potiljak, bzzz-bzzz i - "aj nou kung fu!". I kad se to jednog dana desi, kao i svi militari nusproizvodi (Internet, GPS, električna gitara (mogu da objasnim ) i to će sići među narod posle des' godina. Do tad - bootcamp bato. Za sve.
docsumann docsumann 04:01 23.05.2015

Re: haotic robotic

evo jedne mozgalice pokupljene iz te Morganove serije (ok, on je samo narator i uvodničar, al kaki), iz epizode koja se upravo bavila poboljšavanjem kognitivnih sposobnosti i sveukupnih moždanih performansi:

zamislite da su crtice šibice. pomjeranjem samo jedne od njih treba dobiti tačan izraz:

XI + XI = XI
milisav68 milisav68 05:58 23.05.2015

Re: haotic robotic

docsumann
evo jedne mozgalice pokupljene iz te Morganove serije (ok, on je samo narator i uvodničar, al kaki), iz epizode koja se upravo bavila poboljšavanjem kognitivnih sposobnosti i sveukupnih moždanih performansi:

zamislite da su crtice šibice. pomjeranjem samo jedne od njih treba dobiti tačan izraz:

XI + XI = XI

XI = XI = XI
docsumann docsumann 10:42 23.05.2015

Re: haotic robotic

XI = XI = XI



pape92 pape92 12:20 23.05.2015

Re: haotic robotic

XI = XI = XI


U matematici postoji i znak za nejednako, tj "nije jednako". ≠
Pa bi moglo i tako, na više načina.
docsumann docsumann 12:34 23.05.2015

Re: haotic robotic

pape92
XI = XI = XI


U matematici postoji i znak za nejednako, tj "nije jednako". ≠
Pa bi moglo i tako, na više načina.


preciznija postavka glasi - učinite jednačinu tačnom (tako nekako)

nego, u samom experimentu učesniku su prvo postavili par jednostavnijih mozgalica sa šibicama, sve u smislu iskorigujte jednačinu, a koje su se svodile na pretvaranje X u V.
a zatim bi mu postavili gorepomenutu. lik je nakon tih uspješnih rješenja zapao u dubiozu, pa su mu izvršili nekakvu transaktivaciju moždanih polovina, da bi dobili efekat kakav se javlja kod autista savanta.

nakon toga lik je s lakoćom riješio zadatak.


meni je trebalo oko pola sata na suvo

P.S. isključio sam TV prije objavljivanje rješenja.
pape92 pape92 13:17 23.05.2015

Re: haotic robotic

Nisam video zadatak u ril tajmu, pa sam samo skrolovao do rešenja, tako da ne znam za sebe. Što se tiče transaktivacija (ma šta to bilo), to ima nekog smisla, mada bi trebalo raditi ozbiljnije opite od ovog koji si opisao. Svako ko je polagao ispite mora da se suočio sa sindromom "kako ono beše", "odakle da počnem" i slično, kada su u pitanju na primer matematička izvođenja. Dakle, kad negde zapne. Trik je u tome da se blago dekoncentrišeš, a ne da se sasvim usredsrediš na problem. Naravno, ne tolko da razmišljaš o cicama, nego hajde da kažemo kao neki polu-trans u kome si svestan šta tražiš. Mada je ipak najbolji prvi opis, blaga dekoncentracija. I onda rešenje nadođe.

Naravno, ako se prethodno mnogo vežbalo
docsumann docsumann 15:17 23.05.2015

Re: haotic robotic

Nisam video zadatak u ril tajmu, pa sam samo skrolovao do rešenja, tako da ne znam za sebe


ma, vjerovatno da predhodni (tipizirani) zadaci usmjere vijuge na jednu stranu, pa ti treba nešto vremena da se resetuješ i budeš spreman za posve drugačiji pristup rješavanju.

guglao sam malo ne bih li našao tu epizodu sa moždanim manipulacijama. bez uspjeha.

uglavnom, pokušali su (valjda i uspjeli) da tom učesniku u eksperimentu ostvare moždanu aktivaciju karakterističnu za savante.


EDIT: nego, gledajući naslovnu fotku sa Vajsmilerom u sredini, prisjetih se da me je kao klinca čudilo kako je tarzan uvijek svježe izbrijan usred džungle
emsiemsi emsiemsi 08:07 24.05.2015

Re: haotic robotic

docsumann
Moj je zaključak, skoro sigurno pogrešan i besmislen, da su Google vozila previše uredna i spora u saobraćaju i samo unose nemir u haos.


sjajno!

ne mora da bude tačno al' je poetično.

to je slično kao u onom vicu kad mrav pita stogonu kako uspjeva da hoda sa toliko nogu.
kad je počela da mu objašnjava kako prvo digne svaku 12-tu, pa svaku ... saplitala se i nije uspjevala ni korak da napravi. međutim kad je prestala o tome da ramišlja nastavila je sasvim normalno da ide svojim putem.

glavna odlika haosa su suptilne granice između oblasti determinističkog i stohastičkog režima.
one praktično ne postoje kao egzaktne granične linije kakvim ih obično zamišljamo. zumiranjem u njihovu srž, otkrivaju nam se samo novi slojevi zamršenih tkanja (preplitanja) jedne i druge oblasti.
haos i red (u konvencionalnom smislu) su isprepletani kao jin i jang niz dimenzionalne nivoe zbivanja.

oni su zapravo Cijelovi jedinstvene cijeline.

Ауууу, како си ово рекао !
emsiemsi emsiemsi 08:23 24.05.2015

Re: haotic robotic

docsumann

...


meni je trebalo oko pola sata na suvo

P.S. isključio sam TV prije objavljivanje rješenja.

А ја те толико ценио.
docsumann docsumann 14:19 24.05.2015

Re: haotic robotic

emsiemsi
docsumann

...


meni je trebalo oko pola sata na suvo

P.S. isključio sam TV prije objavljivanje rješenja.

А ја те толико ценио.


izgleda da ću dalje kroz život morati s tim krstom...
aster_blistok aster_blistok 10:00 28.05.2015

Re: haotic robotic

docsumann
evo jedne mozgalice pokupljene iz te Morganove serije (ok, on je samo narator i uvodničar, al kaki), iz epizode koja se upravo bavila poboljšavanjem kognitivnih sposobnosti i sveukupnih moždanih performansi:

zamislite da su crtice šibice. pomjeranjem samo jedne od njih treba dobiti tačan izraz:

XI + XI = XI



prelako: XI = XI = XI
princi princi 06:09 22.05.2015

„skoro ni u jednom slučaju"

A ko je kriv i ko će plaćati odštetu u tom jednom slučaju? Vlasnik kola? Proizvođač? Projektant?

Inače, moram priznati da me zabavlja ideja driverless cars po ovim guzičavim engleskim ulicama. Stvarno bih voleo da vidim google koji će progurati kola po ovim isprdcima od ulica.
Milan Novković Milan Novković 08:41 22.05.2015

Re: „skoro ni u jednom slučaju"

moram priznati da me zabavlja ideja driverless cars po ovim guzičavim engleskim ulicama

Na svašta su "navikla" ova kola, razni (pod)algoritmi vuku gene još od DARPA takmičenja po pustinjama i kamenjarima, mimo glavnih puteva.
apacherosepeacock apacherosepeacock 06:33 23.05.2015

Re: „skoro ni u jednom slučaju"

Inače, moram priznati da me zabavlja ideja driverless cars po ovim guzičavim engleskim ulicama. Stvarno bih voleo da vidim google koji će progurati kola po ovim isprdcima od ulica.


A tek po amsterdamskim/holandskim guzicavim sa kanalima
duz jedne strane.
jinks jinks 09:06 22.05.2015

...

U vezi sa
nije to fascinantno nego činjenica da nema saobraćajnih nesreća. Tačnije, ima ih jako malo s obzirom na sav taj haos u koji je ta ravan realnosti u tom trenutku uronjena

i
Moj je zaključak, skoro sigurno pogrešan i besmislen, da su Google vozila previše uredna i spora u saobraćaju i samo unose nemir u haos.

, možda deo odgovora leži i u stihu :)
Nit' je bilo, niti može biti: Jedna zemlja, a dva gospodara

koji, na primer, delom i mimo svojih podanika brinu o tome da haos, između ostalog, ne proizvede kritičan broj nesreća :)
Milan Novković Milan Novković 13:51 23.05.2015

Re: ...

možda deo odgovora leži i u stihu :)
Nit' je bilo, niti može biti: Jedna zemlja, a dva gospodara

koji, na primer, delom i mimo svojih podanika brinu o tome da haos, između ostalog, ne proizvede kritičan broj nesreća :)

Lepota tranzicije, i stari i novi gospodari u timu
hajkula1 hajkula1 10:07 22.05.2015

Samo


Samo 2 preporuke? I od mene jedna, a blogere da podsetim na lep običaj

(Sada odoh da čitam, ti si jedan od blogera kojima dajem preporuke na neviđeno :) )
Milan Novković Milan Novković 13:56 23.05.2015

Re: Samo

ti si jedan od blogera kojima dajem preporuke na neviđeno

Sada nas ima dvoje, i ja sebi skoro uvek verujem

Jedino ne bih sedao u avion za koji sam ja pisao softver, i ne bih verovao u frižider sa kojim sam ja ostao nasamo više sati
maksa83 maksa83 19:01 23.05.2015

Re: Samo

Jedino ne bih sedao u avion za koji sam ja pisao softver

Ja bih bez okolišanja i trunke straha seo u avion za koji sam ja pisao softver...

... pošto znam da taj ne bi ni poleteo.

emsiemsi emsiemsi 08:28 24.05.2015

Re: Samo

Milan Novković
ti si jedan od blogera kojima dajem preporuke na neviđeno

Sada nas ima dvoje, i ja sebi skoro uvek verujem

Jedino ne bih sedao u avion za koji sam ja pisao softver, i ne bih verovao u frižider sa kojim sam ja ostao nasamo više sati

То је стога што фаворизујеш искључивање мозга при писању софтвера.
emsiemsi emsiemsi 08:30 24.05.2015

Re: Samo

maksa83
Jedino ne bih sedao u avion za koji sam ja pisao softver

Ja bih bez okolišanja i trunke straha seo u avion za koji sam ja pisao softver...

... pošto znam da taj ne bi ni poleteo.


Немој да бринеш, јер ће се, ускоро, софтвер писати сам (када би се зајебавали).
highshalfbooze highshalfbooze 10:11 22.05.2015

Empatija

Na kraju ovog klipa piše:
No robots were harmed in the making og this video.

Što se ovoga tiče:
Interesantno je sledeće: 50-60 udesa je previše za relativno mali broj vozila, u relativno kratkom periodu, iako nema potrebe sumnjati u tvdnju da su za udese uglavnom ljudi krivi.

Jedna od najvažnijih stvari u saobraćaju je ta što svaki učesnik mora da razmišlja o onom drugom koji je u njegovom okruženju. Ne samo vozačima, već i o pijanim biciklistima, deci koja trče za loptom, padavičarima, drogiranima, maloumnim, ludim... itd...

Nego je povod nova borba protiv slobodnih radikala,

Opet o Šešelju
Milan Novković Milan Novković 13:54 23.05.2015

Re: Empatija

Jedna od najvažnijih stvari u saobraćaju je ta što svaki učesnik mora da razmišlja o onom drugom koji je u njegovom okruženju. Ne samo vozačima, već i o pijanim biciklistima, deci koja trče za loptom, padavičarima, drogiranima, maloumnim, ludim... itd...

"Razmišljaju" ove mašinice, one defanzivno i neagresivno voze.

A pošto nisu krive za udese biće interesantno ako broj nesreća opadne kako mašine postanu ofanzivnije i agresivnije
G.Cross G.Cross 10:28 22.05.2015

Negativna strana Progresa

Milan Novković Milan Novković 13:48 23.05.2015

Re: Negativna strana Progresa

G.Cross

Progres falšira
Spiridon Spiridon 14:53 22.05.2015

sve obijasnio

Milan Novković Milan Novković 13:46 23.05.2015

Re: sve obijasnio

Spiridon

Sve
kalaf kalaf 04:21 24.05.2015

Nema nista od toga...

I kako sam zaboravio na to naleteo sam na vest da su Google autonomna vozila, bez vozača i ne šinska vozila nego ulična i drumska, AI, imala više desetina udesa, recimo 50-60, u poslednjih nekoliko meseci.

Ono što je pozadinski šum ovog sad tranzicionog civilizacijskog doba u kom živimo je komentar autora vesti: „skoro ni u jednom slučaju nije vozilo bilo krivo".

Interesantno je sledeće: 50-60 udesa je previše za relativno mali broj vozila, u relativno kratkom periodu, iako nema potrebe sumnjati u tvdnju da su za udese uglavnom ljudi krivi.

Moj je zaključak, skoro sigurno pogrešan i besmislen, da su Google vozila previše uredna i spora u saobraćaju i samo unose nemir u haos

Potpuno si u pravu. Mogu google vozila biti savrsena tj. da apsolutno nikad nisu kriva, ali ono sto je problem dok god procenat tih vozila ne bude jako veliki (vecina ili skoro vecina) broj udesa koji zbog njih nastaje bice ogroman i upravo u tome je problem. Samo postojanje vozila koja voze jako sporo, nemaju razumevanje za nepredvidjene situacije (ne umeju da propuste, da se sklone "budali", da voze brze ako svi voze brze) bice ogroman generator sudara. Do sada u svim testovima google vozila su bila vise nego jasno uocljiva i ljudi generalno mnogo pazljivije voze u njihovoj blizini, ili drze vece rastojanje (slican efekat kao npr. kad vozis u blizini pandruskih kola), tako da testovi ni u kom slucaju nisu merodavni u odnosu na ponasanje drugih ucesnika u saobracaju.
A na stranu sto voznja po Palo Altou i Mauntin Vjuu i duz I-280 i US-101 i par pustih ulica u SF-u van spica je za nekoliko redova velicine jednostavnija nego voznja recimo po Rimu ili Beogradu u spicu i podrazumeva odlicnu signalizaciju, odlicno stanje puta, odlicno ponasanje drugih ucesnika u saobracaju, i ne-americka (citaj not for dummies) pravila saobracaja, a to je toliko idealizovano da je iluzorno o tome pricati.
I ne ne razumeju privremene znake, ne mogu da voze u slozenim vremenskim uslovima i da google je dosta toga fake-ovao. Dakle kad god je gusto vozaci preuzimaju kontrolu i kod svih udesa autonomnih vozila koja su se desila je bas uvek upravljao vozac, paz da im neko ne poveruje. Mnogo bolja statistika bi bila da objave koliko cesto su vozaci morali da preuzimaju komadne, al naravno takva statistika se cuva po cenu zivota i nikad je neces videti objavljenu.

A glavna stvar u celoj prici da bez obzira na desetine miliona koji se u to ulazu, zakonski ga nikad nece progurati jer jednostavno niko ne ume (jer je jednostavno nemoguce) da resi pitanje izbora u situacijama kojih ce neizostavno biti, gde je masina naterana (ne svojom krivicom naravno) da na osnovu neke verovatnoce odluci ciji je zivot vazniji. Tj. nikad nece biti moguce napraviti disclaimer, tj. google ce uvek biti tuzen posle svake nezgode tog tipa. A da se razumemo bice ih i te kako, opet zbog onog iz prvog pasusa.
Milan Novković Milan Novković 09:11 24.05.2015

Re: Nema nista od toga...

Da, problem je formidable.

I slažem se, milion kilometara, ili milja učenja do sada jeste puno, a i jako malo:

- Meni je prvi i najveći problem "AI" uopšte prepoznavanje scene. Ja mislim da su tu jako daleko odmakli. Još oni DARPA challenges gde se autonomna vozila takmiče u jako teškim uslovima su pokazala da je prepoznavanje scene na jako visokom nivou.

- Pa se snaći u sceni, to je, možda, drugi najteži zadatak i u pravu si da je sve to, sa toliko mnogo ljudi jako nepredvidljivo. U DARPi kamen na prašnjavom putu, ili delu gde i nema puta, je lakši posao. Kamen ili bandera nisu autonomni entiteti pa suvrlo predvidljivi, iako neki vozači smeju da se zakunu da su se bandere kretale ka njima u nekim situacijama

Samo ja mislim sledeće:

- Uopšte se autonomno kretati među ljudima je fenomen, čak i ako se unosi šum u "sistem". Ima mnogo ljudi koji jedva da to umeju.

- Milion kilometara jeste malo ali, nagađam, to je jedna mešavina algoritamskog i heurističkog i jako će brzo da popuni "rupe" u znanju.

- Ako je CPU ikakvo ograničenje sada mogu ili da ga uparalelizuju ili puste vreme, dok se uče druge stvari, da odradi posao.

Taj moralni partikularizam kojeg se dotičeš je interesantan problem, "...čiji je život važniji...", ali malo nas ima prilike da donosi takve odluke, tu je negde i lepota živog sveta - ceo svet jeste neshvaljivo kompleksan, i ogromnim delom ga ne shvatamo, a vešto se krećemo kroz njega.

Samo, iako sama potreba da je ljudima potreban moralni partikularizam, i da on radi posao, ukazuje na fenomen nas, inteligentnih bića na ovom svetu, i to je, na kraju, "šestok" rad neuralnih mreža ispod nivoa više svesti, u matrici dobro "probranog" algoritamskog.

Tj, ja mislim, iako se nadam da je Docs u pravu i navijam za njega, da se ezoterično nas ljudi uglavnom završava sa organizacionom fenomenologijom neuronskih mreža u nama, uz pomoć nešto tela i biohemije, što je i dalje sve "mreža", u nešto apstraktnijem smislu, i kao takva može da se donekle modelira pa nauči da uči dalje i kod mašina.

princi princi 10:05 24.05.2015

Meni sve češće pada na pamet

kako se nauka sasvim fino uključila u taj sistem građenja reward-seeking ponašanja koje je u osnovi modernog kapitalizma: pustiš tako neku vest o nekom blesavom oktriću, pobudiš interesovanja, nabacaš par sci fi ideja, pobudiš im maštu, i oni kao pacovi su spremni da idu svaki dan, da se penju na uvek isti pretrpani tube, da ulaze u svoje kjubikle, rade uvek iste poslove. Novi dan, nova senzacija. Jedan dan je to DNA mapiranje, drugi dan let na Mars, treći, šta ja znam, hladna fuzija, četvrti večna mladost... a egzistencija i stvarnost, u osnovi, isti (koji smartphone više manje). I sve tako u krug.

U tom smislu se društveni položaj nauke unekoliko promenio jer je ona od aktivnosti za poboljšavanje ljudske egzistencije postala deo sistema za zaluđivanje i izluđivanje masa.
hajkula1 hajkula1 00:06 25.05.2015

Re: Meni sve češće pada na pamet

princi

... pustiš tako neku vest o nekom blesavom oktriću, pobudiš interesovanja, nabacaš par sci fi ideja, pobudiš im maštu,



Da li je neko video ovo?

http://www.dnevno.hr/vijesti/svijet/zastrasujuc-alarm-eskima-ljudi-zemlja-se-pomaknula-sunce-ne-izlazi-na-istoj-strani-kao-prije-nesto-se-dogada-s-planetom-802618


CITAT
Eskimi koji nastanjuju arktički dio Kanade, SAD-a i Grenlanda cijelu svoju povijest imali su vlastitu prognozu po kojoj su se ravnali, a prognozu su radili samo na temelju gledanja u nebo, zvijezde. Oni su nedavno poslali alarmantno upozorenje NASA-i i čitavom svijetu u kojemu upozoravaju da je globalno zatopljenja laž, manipulacija, te da nikakvo globalno zatopljenje nije uzrok vremenskih promjena i prirodnih katastrofa kojima svjedočimo. Upozorili su kako se naša Zemlja pomaknula, kako je ”zateturala” odnosno, kako se ”nagnula” prema sjeveru što je dovelo do ”promjene na nebu”, koja je posebno njih uznemirila jer oni to nebo poznaju kao sami sebe. Stariji ekimi, odnosno starješine upozorili su NASA-u, na činjenicu da Sunce ne izlazi više na istome mjestu na kojem je izlazilo prije, a što je promjena koja nikada u povijesti nije zabilježena. Isto tako upozorili su da im dani duže traju nego ikada prije u povijesti, ali i tvrde da su se promijenile i zvijezde i Mjesec, što je po njima pravi uzročnik promijenjene temperature i vjetrova koji haraju planetom. Svi starješine složili su se da je uzrok takvim promjenama pomicanje Zemlje prema sjeveru. No zašto se Zemlja pomaknula, ne zna ili ne govori nitko.


U tom smislu se društveni položaj nauke unekoliko promenio jer je ona od aktivnosti za poboljšavanje ljudske egzistencije postala deo sistema za zaluđivanje i izluđivanje masa.



Pa spinuju, globalno zagrevanje, zagađenje zbog CO2, uništenje ozonskog omotača...?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana