Gost autor| Istorija| Planeta| Sport| Život

Možda najveći rivalitet u istoriji sporta

nsarski RSS / 25.01.2015. u 09:33

 Imam priliku da ustupim ovo mesto blogeru alselone

 Veliki sportski rivaliteti uzdižu popularnost spota i pišu momente istorije koji će se proučavati i obožavati godinama. Odjednom, svi klinci na ulici igraju tenis kao nekada Borg i Mekenro ili danas Đokovic, Nadal i Federer, glume vozače kao što su Prost i Sena, boksaju kao Ali i Frejzer, bacaju loptu kao Bird i Magic, udaraju loptu kao Vanja Grbić i, recimo, Van de Goor i tako dalje. Rivaliteti i rivali guraju sportiste da razvijaju svoje sposobnost do granica koje su bile nemoguće samo par godina ranije.

Retko kada se pogodi u jednom rivalitetu sve. Mlada generacija protiv stare, buntovnik protiv konzervativca, napadački stil protiv odbrambenog, ljubimac zapada protiv ljubimca istoka. Imali su toliko toga različitog a jednaku samo ljubav prema istom sportu i početno slovo prezimena (što je kasnije postala svojevrsna zanimljivost među šampionima tog sporta).

 

To su Anatolij Kaprov i Gari Kasparov.

 

Njihov rivalitet počeo je 1984. kada je mladi i buntovni Kasparov stekao pravo da izazove svetskog šampiona i trajaće sa manjim i većim intenzitetom narednih 20 godina i odlučivao je 5 svetskih prvenstava. U direktnim mečevima koji su odlučivali svetskog šampiona njih dvojica odigraće 144 meča od kojih će se čak 104 završiti nerešenim rezultatom dok će Kasparov voditi u pobedama sa samo 21 naprema 19. Kada se dodaju mečevi na turnirima broj nerešenih raste na čak 128.

 

Da krenem redom, Anatoij Karpov rođen je 1951. godine i počeo je da igra šah sa 4 godine. U nameri da postane veliki šampion nije ga omeo komentar velikog šampiona Botvinika, u čiju je šahovsku akademiju išao mladi Karpov, kako momak nema pojma o šahu, nema talenta i kako za njega nema budućnosti u tom sportu. Bio je svetski šampion u dva niza od kojih je prvi dug deset godina. Njegov stil igre ide uz njegovo ponašanje i izgled. On igra mirno, staloženo, veoma proračunato i odbrameno tražeći priliku za kontranapad. Njegov stil se jednom rečju opisuje kao udav (Boa constrictor) jer će igrati polako, poziciono, čekajući svoj momenat polako okružujući protivnika kada će na najmanju grešku reagovati brzo i nemilosrdno.

 

Gari Kasparov rođen je 12 godina kasnije i smatra se najvećim igračem u istoriji ovog sporta. Bio je pravo šahovsko čudo već kao dečak i brzo je napredovao kroz turnire i titule. Drži mnoge rekorde, kao što su na primer, najmlađi svetski šampion (do tada), naveći rejting, najduži niz bez poraza i tako dalje. Tokom skoro 20 godina, od 1986. do 2005. (kada se povukao iz provesionalnog takmičenja) bio je prvi na svetu. Kao svojevrsna zanimljivost iz njegove karijere može se izdvojiti i meč protiv IBM-ovog šahovsko računara, Deep Blue-a“, posle kog više ništa nije bilo isto jer je prestala dominacija ljudi u šahu i počela je dominacija računara. Teško je jednom rečju opisati njegov stil. On je bio najbolji u svim segmentima igre i nije bilo slabih tačaka na koje je protivnik mogao udariti. Možda najveći njegov kvalitet je upornost i ogroman rad kojim je modifikovao svoj pristup igri i konstantno je unapređivao prilagođavajući je kako protivnicima tako i trendovima, koje je često i diktirao.

 

Njihov prvi meč za prvaka sveta jedan je od najuzbuljivijih događaja ovog sporta. Sve je počelo 1984. u Moskvi kada su se susreli iskusni Anatolij od 33 godine i mladi Gari od 21. Igralo se do 6 dobijenih partija a u tom momentu u pravilima nije postojalo pola boda za nerešen rezultat, što će se pokazati veoma problematičnim. Prve dve partije bile su nerešene a prvu pobedu odneo je Karpov u trećoj. Zatim slede ponovo dve nerešene. Karpov je dodao gas i dobio šestu, sedmu i devetu. U tom momentu izgledalo je da će šampion lako pobediti momka jer je rezultat bio obećavajući, četiri naprema nula. Od tog momenta kreće horor. Sledećih 17 mečeva bilo je nerešeno, mladi Kasparov nije se predavao lako. 27. meč dobio je ponovo Karpov i izgledalo je da je sve gotovo. Izgledalo je. Od tog momenta kreće možda najveći preokret u istoriji sporta. Slede ponovo 4 nerešena meča posle kojih Kasparov odnosi prvu pobedu. To je bila 32. partija. Ponovo puno nerešenih partija posle kojih Kasparov dobija 47. i 48 partiju.

U tom momentu dešava se velika kontroverza. FIDE posle velikih konsultacija prekida meč zbog zdravlja takmičara iako su i Karpov i Kasparov insistirali da se meč nastavi. Obojica su bili veoma iscrpljeni, i fizički i mentalno. Karpov je, na primer, izgubio 8 kila tokom ovih mečeva.

Gary-Kasparov-and-Anatoli-001.jpg

Sedam meseci zatim meč je nastavljen uz promenjena pravila. Odluka je bila da će šampion postati onaj koji pobedi više od 24 partije. U slučaju nerešenog rezultata Karpov, kao trenutni šampion, ostaje na toj poziciji.

Prvi meč dobija Kasparov ali Karpov uzvraća udarac u 4. i 5. partiji. 11. partiju dobija Kasparov i rezultat je bio 6-6 na pola puta. Kasparov ponovo dobija i to u 16. i 19. partiji. 22. dobija Kaprov i rezultat je bio 5 – 4 za mladog izazivača. Poslednji meč je odlučivao pobednika, kao i u mnogim sledećim susretima njih dvojice. Kasparovu je bio dovoljan nerešen rezultat a Karpovu je trebala pobeda. Pobedio je Kasparov i nova zvezda šaha bila je rođena.

Njih dvojica srešće se ponovo u finalu 1986, 1987. i 1990. i pobednik će, uz neverovatne partije, biti uvek Kasparov.

 

Lični pečat na margini.

Karpov je veći sportista od Kasparova iako Kasparov bolje igra šah. Karpov je gospodin, umeren i staložen i u pobedi i u porazu dok je Kasparov imao više gafova koji ne priliče ni sportu, a, bogami, ni čoveku. Na primer, Kasparov je protiv mlade Judit Polgar, samo devojke u tom momentu, podigao figuru, spustio je i odigrao drugi potez. Sudije ili nisu videle ili nisu smele ništa da kažu velikom šampionu, situacija koju smo navikli da vidimo samo u fudbalu, odprilike. Polgarovu je to potpuno dekoncentrisalo, izgubila je meč iako je imala odličnu poziciju. Na kraju meča prišla je Kasparovu holu hotela i plačući ga pitala kako je to mogao da uradi. Pre par godina, Kasparov je igrao protiv novog šahovskog čuda, Karlsena, dečaka od 13 godina u tom momentu. Kasnio je pola sata na početak meča, prišao je i seo bez pozdrava. Bilo je nerešeno. Ustao je, nije se ni pozdravio i samo je otišao.

 



Komentari (142)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 09:40 25.01.2015

1

Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:03 25.01.2015

Re: 1

Odličan tekst, pogotovu za nas koji volimo da amaterski igramo šah i pomalo pratimo tu scenu. Našao sam i mesto gde mi obični šahovski rekreativci ponekad možemo da igramo sa velemajstorima.

Pogledajte TopChess.

Što se šaha tiče, čovek gubi trku u rivalstvu sa računarima.
niccolo niccolo 11:10 25.01.2015

Re: 1

pogotovu za nas koji volimo da amaterski igramo šah i pomalo pratimo tu scenu.

Moj ćale je igrao, imao je i raznorazne knjige o šahu. Nešto sam od toga i čitao kao klinac, ali se nije primilo. Kao mlađi sam još i pratio šahovska prvenstva itd. ali sada gotovo ne.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:39 25.01.2015

Re: 1

Mislim da je ovde zgodno pomenuti i jedno od većih šahovskih rivalstava, koje je postojalo između Fišera i Spaskog.
alselone alselone 12:05 25.01.2015

Re: 1

Pogledajte TopChess.


Nisam znao za ovo. Odlicno.

Ja igram ponekad na chess.com ili na playchess.com (ChessBase).
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:11 25.01.2015

Re: 1

alselone
Pogledajte TopChess.


Nisam znao za ovo. Odlicno.


Da. Vidi koje velemajstore možeš da sretneš na TopChessu:

TopChess - Top Players are waiting to play with you:
GM Vladimir Kramnik 2783
GM Baadur Jobava 2727
GM Leinier Dominguez Perez 2726
GM P. Harikrishna 2723
GM Vladimir Malakhov 2706
GM Ivan Saric 2666
GM Zahar Efimenko 2654
GM Markus Ragger 2651
GM Eduardo Iturrizaga 2649
GM Kontstantin Landa 2647
GM Dmitry Kokarev 2645
GM Andrey Vovk 2642
GM Evgeny Romanov 2636
GM Zdenko Kozul 2631
GM Marteusz Bartel 2631
GM Abhijeet Gupta 2631
GM Sergey Volkov 2618
GM Borki Predojevic 2614
GM Robert Markus 2614
GM Zhong Zhang 2614
GM Alexander Galkin 2611
GM Gadir Guisenov 2610
GM Dragan Solak 2607
GM Mihail Marin 2603
GM Ante Brkic 2602


Impozantno, zar ne?
alselone alselone 12:24 25.01.2015

Re: 1

Impozantno, zar ne?


Zaista. I na playchess dolaze mnogi velemajstori, na prvu loptu - Najdzel Sort i Hikaru Nakamura. Posto tamo moze da se igra i pod nikom (pozdrav za Krla) bio je jedno vreme anonimni ubica, rafaell, koji je igrao sa rejtingom 3200 i tukao sve redom. Pricalo se da to sam Kasparov igra pod nikom.
alselone alselone 12:27 25.01.2015

Re: 1

Mislim da je ovde zgodno pomenuti i jedno od većih šahovskih rivalstava, koje je postojalo između Fišera i Spaskog.


Zbog ovog rivaliteta i tog meca za prvaka sveta voleo bih da jednom odem u Rjejkavik.
alselone alselone 12:31 25.01.2015

Re: 1

Markus i Solak. Mlade nade srpskog saha. Dodao bih i Sedlaka i Popovica.
medjutim92 medjutim92 14:29 25.01.2015

Re: 1

alselone
Markus i Solak. Mlade nade srpskog saha. Dodao bih i Sedlaka i Popovica.


Nažalost, Šolak je već godinama nada turskog šaha.

Šteta, pamtim ga kao sjajnog lika.
alselone alselone 14:31 25.01.2015

Re: 1

medjutim92
alselone
Markus i Solak. Mlade nade srpskog saha. Dodao bih i Sedlaka i Popovica.


Nažalost, Šolak je već godinama nada turskog šaha.

Šteta, pamtim ga kao sjajnog lika.


Nisam to znao. Bas mi je zao.
princi princi 15:11 25.01.2015

Re: 1

Što se šaha tiče, čovek gubi trku u rivalstvu sa računarima.

Tyler Cowen dobar deo svog Average is over posvetio freestyle chessu. Po njemu, ne može bez mašina, ali ni bez čoveka.

Alse, sjajan tekst, a Magnus je car.
NNN NNN 21:07 25.01.2015

Re: 1

niccolo
Nego,
nicc, umesto što komentarišeš ove (kvazi)sportske blogove... khm, khm...
blogovatelj blogovatelj 15:21 26.01.2015

Re: 1

Posto tamo moze da se igra i pod nikom (pozdrav za Krla) bio je jedno vreme anonimni ubica, rafaell, koji je igrao sa rejtingom 3200 i tukao sve redom. Pricalo se da to sam Kasparov igra pod nikom.


E, ajd malo meni neupucenom dobjasnite nesto.
Vec si malo objasnio kako se racuna rejting, ali ajd jos malo detalja.
Npr, kako se postaje majstor, intermajstor i velemajstor?
Jebi ga, nikad nisam igrao sah ozbiljno, samo ono sa drugarima i te fore.
A protiv kompa, klinac je svojevremeno imao kratku sahovsku karijeru, igrao za skolu kad smo ziveli u Torontu, pa mu razredna dala Chessmaster program, a onda sam se i ja onako zesce zaludeo.
I krenem da igram protiv zamisljenih protivnika. Pocnem od od onih najglupljih i uspem da stignem do nekog baje koji je imao reting 1865.
Njega nisam mogao da dobijem nikako, ali nikako.
Taj je bio definisan kao all around player.
Opet, protiv jednog drugog, kog je softver opisivao kao odbrambenog igraca, njega sam mogao da dobijem ponekad. A taj je imao rejting 1905.
Kako to?
kalaf kalaf 16:15 26.01.2015

Re: 1

Dragan Pleskonjic
Što se šaha tiče, čovek gubi trku u rivalstvu sa računarima.

Eh da je samo sa racunarima, Karlsen u 100 partija po FIDE vremenskoj kontroli ne bi dobio moj telefon (2 godine stari smartphone i to bez knjige otvaranja) u vise od 2 (i za te 2 bi trebalo bas da mu se posreci)...
No treba objasniti ljudima da je od Deep Blue-a (za neupucene prvog sahovskog racunara koji je pobedio top velemajstora (2700+ rejting) ikada i to bas ovde pominjanog Kasparova) hardver zasluzan mozda za jednu trecinu sadasnjeg rejtinga racunara, a razvoj softvera za dve trecine.
jinks jinks 10:18 25.01.2015

...

Baš je pre neki dan na V. Historiju bila emisija o rivalitetu Karpova i Kasparova. Setio sam se koliko je puno njih uključujući i mene tada navijalo za Kasparova, ali i kako je sa godinama to navijanje prelazilo u suštu suprotnost, tj. u neku vrstu mučnine.

Naime, potpuno se slažem sa tvojim ličnim pečatom na margini - Kasparov je činio nešto što ne da ne priliči sportisti već ni čoveku, i to čak ne ni nekom lošem.

Prvo, večito je optuživao Karpova (a verovatno kasnije i mnoge druge) za veoma loše stvari, za koje je u emisiji priznao otvoreno da je ustvari sam radio Karpovu. Mislim, njemu je dozvoljeno da se koristi lošim sredstvima da bi ostvario svoje ciljeve, zar ne (gde je pitanje da li te Kasparovljeve optužbe Karpova uopšte i stoje, a stoji da je sam to o čemu govori radio Karpovu).

A drugo, sve što on uradi, dobro ili loše, je bogom dano, te nikako ustvari i ne može ne biti u pravu, za razliku od bilo kog drugog. Koliko sam video, i dan danas se isto tako ponaša.
alselone alselone 10:22 25.01.2015

Re: ...

Evo upravo te emisije.

alselone alselone 10:26 25.01.2015

Re: ...

Prvo, večito je optuživao Karpova (a verovatno kasnije i mnoge druge) za veoma loše stvari, za koje je u emisiji priznao otvoreno da je ustvari sam radio Karpovu. Mislim, njemu je dozvoljeno da se koristi lošim sredstvima da bi ostvario svoje ciljeve, zar ne (gde je pitanje da li te Kasparovljeve optužbe uopšte i stoje, a stoji da je sam to radio).


Da, na kraju je priznao da je promenio misljenje o Karpovu (?) posto ga je on posetio u zatvoru.
jinks jinks 10:29 25.01.2015

Re: ...

Ima interesantan detalj o Karpovu ... kažu da je biti miran na način na koji je on to uspevao, u trenucima kada protivnik vuče pobednički potez i kada gubite, strašno teško, ali da je njemu uvek bilo bitno da to ne pokaže, da ostane staložen i da nastavi da igra ... za razliku od Kasparova, koji čim se tako nešto desi stavlja do znanja da je nemoguće da on izgubi i da tu nešto ustvari nije u redu sa samom igrom.
alselone alselone 10:31 25.01.2015

Re: ...

jinks
Ima interesantan detalj o Karpovu ... kažu da je biti miran na način na koji je on to uspevao, u trenucima kada protivnik vuče pobednički potez i kada gubite, strašno teško, ali da je njemu uvek bilo bitno da to ne pokaže, da ostane staložen i da nastavi da igra ... za razliku od Kasparova, koji čim se tako nešto desi stavlja do znanja da je nemoguće da on izgubi i da tu nešto ustvari nije u redu sa samom igrom.


Nesto slicno je bilo u mecevima Nadala i Djokovica. Bili su najbolji drugari, grlili se posle svakog meca i sa osmehom razgovarali dok je Djkovic bio porazena strana. Kada se situacija promenila poceli su samo protokolarno da se pozdravljaju.
jinks jinks 10:34 25.01.2015

Re: ...

Jeste ... dobro da imamo privilegiju da navijamo za onog za koga navijamo :)
milojep milojep 17:18 25.01.2015

Re: ...

alselone
jinks
Ima interesantan detalj o Karpovu ... kažu da je biti miran na način na koji je on to uspevao, u trenucima kada protivnik vuče pobednički potez i kada gubite, strašno teško, ali da je njemu uvek bilo bitno da to ne pokaže, da ostane staložen i da nastavi da igra ... za razliku od Kasparova, koji čim se tako nešto desi stavlja do znanja da je nemoguće da on izgubi i da tu nešto ustvari nije u redu sa samom igrom.


Nesto slicno je bilo u mecevima Nadala i Djokovica. Bili su najbolji drugari, grlili se posle svakog meca i sa osmehom razgovarali dok je Djkovic bio porazena strana. Kada se situacija promenila poceli su samo protokolarno da se pozdravljaju.


Kad pomenu Đokovića, ja stalno tvrdim da je pogrešno Federera nazivati najboljim svih vremena iz razloga 17 grend-slemova! I baš šah navodim kao argument. Niko neće reći da je Karpov najbolji svih vremena jer je uzeo najviše titula! Naravno po meni najbolje partije tenisa ikada pružio je upravo Đoković!

p.s.
Svima preporučujem knjigu Nenada Stankovića : 'Najveća tajna Bobija Fišera'! Od čoveka koji je bio Bobijeva desna ruka za vreme boravka u Jugoslaviji i koji nije profesijom pisac zaista dobra knjiga.


Milutin Milošević Milutin Milošević 16:26 27.01.2015

Re: ...

Setio sam se koliko je puno njih uključujući i mene tada navijalo za Kasparova

Dobro se sećam gde sam bio u trenutku kada je Kasparov pobedio. Masovno smo navijali, više protiv Karpova nego za Kasparova.
cassiopeia cassiopeia 10:36 25.01.2015

...

Prava priča za nedelju prepodne :) Vidi šta sam našla Intervju sa Kasparovim
Htela sam da pročitam nešto više o njegovim ličnim osobinama i naleteh na ovaj intervju.
alselone alselone 12:15 25.01.2015

Re: ...

Vidi šta sam našla Intervju sa Kasparovim


Zanimljivo. Prelistah malo i u ovom intervjuu je rekao jednu zanimljivu istinu - mogucnost da se konstantno i uporno radi je takodje talenat.
medjutim92 medjutim92 14:33 25.01.2015

Re: ...

alselone
Zanimljivo. Prelistah malo i u ovom intervjuu je rekao jednu zanimljivu istinu - mogucnost da se konstantno i uporno radi je takodje talenat.


Ova rečenica mi je najjači utisak iz knjige "Kako život imitira šah".

(inače odlična knjiga)
docsumann docsumann 16:38 25.01.2015

Re: ...

mogucnost da se konstantno i uporno radi je takodje talenat.


već duže vremena sam upravo tog mišljenja. i često ga navodim kad sa ortacima raspravljam o sportu, pa kad za nekog zabede kako je bio strašan talenat, i kako je mogao puno, al' eto nije volio da trenira ...
princi princi 17:49 25.01.2015

Re: ...

docsumann
mogucnost da se konstantno i uporno radi je takodje talenat.


već duže vremena sam upravo tog mišljenja. i često ga navodim kad sa ortacima raspravljam o sportu, pa kad za nekog zabede kako je bio strašan talenat, i kako je mogao puno, al' eto nije volio da trenira ...

Mislim da to važi za sve čime se čovek bavi. Talenat je, u stvari, predispozicija da se nečim baviš uporno i dugo baviš, u osnovi, predispozicija za rad, trening, šta već.
mnenadic mnenadic 10:50 25.01.2015

Nisam neki šahista

Ali sam, davne 1988. g. danima sa kolegama na poslu, u tadašnjem Institutu za primenjenu fiziku, diskutovao o budućnosti šaha u kontekstu ekspanzije računara.
Bio sam žestoko na strani računara. Tvrdio sam tada da će u roku od 5-10 god. velemajstori teško izlaziti na kraj sa računarima. To isto su tvrdili i moje kolege, ali su bili oprezniji u proceni vremena. Pala je čak i opklada. Morao sam da se opredelim koliko vremena zapravo dajem računaru. Prenaglio sam i kladio se na 5 god. Moj oponent je bio oprezniji i dao je računaru 10 god. Niko nije dobio opkladu jer se to desilo nekoliko godina kasnije od naših pretpostavki ...

Inače, kad se radi o rivalitetu, u početku smo bili naklonjeniji Kasparovu, ali nas je kroz kasnije godine njegov karakter okrenuo na drugu stranu ... Fišer nam je bio pojam i velika zagonetka sve dok ga gazda Jezda nije potpuno dotukao.
alselone alselone 12:18 25.01.2015

Re: Nisam neki šahista

Niko nije dobio opkladu jer se to desilo nekoliko godina kasnije od naših pretpostavki ...


Cekaj, pa 1997. je Kasparov izgubio od Deep Blue-a. To je bio zapravo kraj. Pocetak kraja je bio godinu dana ranije kada je prvi put izgubio od masine.
mnenadic mnenadic 13:09 25.01.2015

Re: Nisam neki šahista

Cekaj, pa 1997. je Kasparov izgubio od Deep Blue-a. To je bio zapravo kraj. Pocetak kraja je bio godinu dana ranije kada je prvi put izgubio od masine.


Da, ali opklada je pala 1988. Izgleda da sam omanuo u pisanju u gornjem postu.
alselone alselone 13:19 25.01.2015

Re: Nisam neki šahista

Da, ali opklada je pala 1988. Izgleda da sam omanuo u pisanju u gornjem postu.


Optimisticno ali nisi bio daleko. :)
8c_competizione 8c_competizione 11:03 25.01.2015

predivan tekst o rivalstvima

ja sam pratio jedni vreme sa drugarom iz skole rivalsto Sene i Prosta. on je navijao kao ludak za Senu, a ja za Prosta iz protesta

Sena jeste bio bolji vozac, ali je bio kao Kasparov

po meni, mnogo lepsa prica je ona o rivalstvu James Stuart-a i Niki Lauda-e. zakleti neprijatelji na stazi, a postali su u sustini jako dobri prijatelji privatno

ovekoveceno u ovom predivnom filmu

alselone alselone 12:19 25.01.2015

Re: predivan tekst o rivalstvima

Gledao sam film, zaista je lep.

Hvala.
tadejus tadejus 15:16 25.01.2015

Re: predivan tekst o rivalstvima

8c_competizione
a ja za Prosta iz protesta..
Sena jeste bio bolji vozac


za prosta..
pa i iz protesta
a imas film i o tom rivalstvu (mada mnogo vise o seni) link
ja sam tad bas bila dijete ali sena mi je bio pojam svih pojmova..
princi princi 15:20 25.01.2015

Re: predivan tekst o rivalstvima

A, jeste, Rush je odličan film.
8c_competizione 8c_competizione 22:48 25.01.2015

Re: predivan tekst o rivalstvima

ali sena mi je bio pojam svih pojmova..


genijalan naravno, ali je zaista prelazio granice korektnog ponasanja (loodilo?) na stazi i previse puta (meni je to vise govorilo o njemu kao coveku, nego kao o vozacu)

na zalost, na stazi je i okoncao zivot

steta za tako brilijantnog vozaca
NNN NNN 11:11 25.01.2015

nekadisad

Nekada je šah mnogo više bio u fokusu,
uvek je bilo vesti o šahu, rubrike u dnevnim novinama + šahovski proplemi, Ljubomir Ljubojević bio 6. na listi (prvi van SSSR-a), bili redovni radnički turniri po svim firmama i štatijaznam.
...onda je Karpov odigrao remi sa šešeljom

mašina je pobedila Kasparova,
i sve je nekako otišlo u kurac
alselone alselone 12:21 25.01.2015

Re: nekadisad

Nekada je šah mnogo više bio u fokusu,
uvek je bilo vesti o šahu, rubrike u dnevnim novinama + šahovski proplemi, Ljubomir Ljubojević bio 6. na listi (prvi van SSSR-a), bili redovni radnički turniri po svim firmama i štatijaznam.
...onda je Karpov odigrao remi sa šešeljom


1950 Jugoslavija bila prva na sahovskoj olimpijadi.
Poslednjih godina, koliko sam primetio, raste nova generacija koja ima predispozicije da budu veoma dobri.
tasadebeli tasadebeli 12:55 25.01.2015

Re: nekadisad

alselone
Nekada je šah mnogo više bio u fokusu,
uvek je bilo vesti o šahu, rubrike u dnevnim novinama + šahovski proplemi, Ljubomir Ljubojević bio 6. na listi (prvi van SSSR-a), bili redovni radnički turniri po svim firmama i štatijaznam.
...onda je Karpov odigrao remi sa šešeljom


1950 Jugoslavija bila prva na sahovskoj olimpijadi.
Poslednjih godina, koliko sam primetio, raste nova generacija koja ima predispozicije da budu veoma dobri.



Корчној и Спаски су 1977. играли за титулу првака света у Београду, а шах је стварно некада привлачио много више пажње него данас. Уосталом, размислите колико би људи данас заиста имало стрпљења да у неком јавном простору 5,5 сати прати неку шаховску партију. А када су играла ова горе поменута двојица у Београду, сала Дома синдиката је свакога дана била пуна.(ЛИНК)

Иначе, шах као изборни предмет постоји у нашим школским програмима, питање је једино у колико школа је заживела настава шаха, односно какве су могућности школе да одржава такве часове.

А у праву си, Алс, интересовање за играње шаха код млађих постоји. То сам видео ове године када су у мојој школи почели часови шаха као изборног предмета. Интересовање је било толико да су од првобитно замишљене једне групе ученика, направљене три групе... Од оних малих који једу један другом краља док играју (а и шта ће им краљ, иде само једно поље ), до оних седмака и осмака који врло, врло озбиљно играју и добијају ове старије шахисте из локалног шаховског клуба...
alselone alselone 13:24 25.01.2015

Re: nekadisad

То сам видео ове године када су у мојој школи почели часови шаха као изборног предмета. Интересовање је било толико да су од првобитно замишљене једне групе ученика, направљене три групе... Од оних малих који једу један другом краља док играју (а и шта ће им краљ, иде само једно поље ), до оних седмака и осмака који врло, врло озбиљно играју и добијају ове старије шахисте из локалног шаховског клуба...

Čuo sam za to da se šah vraća kao fakultativna zanimacija u školama i jako sam se obradovao. Svakako bolje od veronauke i građanskog. Moj mali Mogli i ja se igramo šahovima kako on kaže. Poslažemo figure, crne na crna, bele na bela, i tu je kraj partije. Ko prvi poslaže on je pobedio.
tadejus tadejus 15:20 25.01.2015

Re: nekadisad

alselone
Poslednjih godina, koliko sam primetio, raste nova generacija koja ima predispozicije da budu veoma dobri.


meni se čini da će šah da se vrati na velika vrata..
motiv je tuga (ukapirali roditelji da ti programeri dobro zarađuju pa šibaju djecu na dodatne časove matiša i na šah).. al nema veze.. važno da se uči..
jutros odvedem najstarijeg podmlatka u školicu matiša.. kad tamo.. gužvaaaaaaaaaaaa.. neka drugačija vremena došla definitivno
blogovatelj blogovatelj 15:31 25.01.2015

Re: nekadisad

1950 Jugoslavija bila prva na sahovskoj olimpijadi.


Kad je bila olimpijada u NS zaludeo sam se šahom "pod stare dane" tj kao student.
Najdraže od svega mi je što sam decu uspeo od malena da zarazim.
Ko sme da ga cepam u šahu?
Šalim se, voleo bih da malo igram sa blogerima, pa ako koga pobedim, da ih malo ovde zekim javno. U suprotnom, podjebavaće oni mene.
medjutim92 medjutim92 15:44 25.01.2015

Re: nekadisad

blogovatelj
Ko sme da ga cepam u šahu?


Uvek za, redovan na chess.com, izvol'te
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 22:11 25.01.2015

Re: nekadisad

NNN
Nekada je šah mnogo više bio u fokusu,
uvek je bilo vesti o šahu, rubrike u dnevnim novinama + šahovski proplemi, Ljubomir Ljubojević bio 6. na listi (prvi van SSSR-a), bili redovni radnički turniri po svim firmama i štatijaznam.
...onda je Karpov odigrao remi sa šešeljom

mašina je pobedila Kasparova,
i sve je nekako otišlo u kurac


Ljubomir Ljubojević (Serbian Cyrillic: Љубомир Љубојевић) is a Grandmaster of chess. He was born on 2 November 1950 in Titovo Užice, Yugoslavia (now Užice, Serbia).[1] Ljubojević was awarded the International Master (IM) title in 1970 and the Grandmaster (GM) title in 1971.[1] In 1983 he was ranked third in the Elo rating list
Milutin Milošević Milutin Milošević 16:30 27.01.2015

Re: nekadisad

Ljubomir Ljubojević

Desetak godina posle njega, na jednom meču bio sam prva tabla Osme beogradske gimnazije!
nsarski nsarski 18:20 27.01.2015

Re: nekadisad

i sve je nekako otišlo u kurac


Vala bas!


nikvet pn nikvet pn 11:16 25.01.2015

Меч

Памтим неизмерно уживање мог покојног оца који је те мечеве пратио као да сам игра. Шаховска табла и околни папири били су забрањена зона у кући. Даноноћно је разматрао позиције, могућности, пропуштене шансе ...

Карпова је више поштовао, Каспарова симпатисао али ни за кога није навијао. Такав врхунски дуел њему је вредео више од круне. Не може победити бољи; обојица су једнако одлични. Победиће онај који не погреши. Сматрао је да су обојица тако јаки, тако моћни да је довољна само мала милимикронска непажња или умор да однесе превагу.

alselone alselone 12:30 25.01.2015

Re: Меч

Сматрао је да су обојица тако јаки, тако моћни да је довољна само мала милимикронска непажња или умор да однесе превагу.


Prica se da je zbog toga i prekinut prvi mec za prvaka sveta izmedju njih dvojice. Karpov kao stariji prosto vise fizicki nije mogao i pravio je te male greske koje je Kasparov uspesno koristio.

Na proslogodisnjem prvenstvu sveta desila se slicna stvar koja je odlucila pobednika. U odlucujucem mecu Anand je prevideo gresku koju je napravio Karlsen. Da ju je iskoristio dobio bi taj mec i postao bi svetski prvak. Tu pobednicku poziciju je bilo tesko pronaci kao covek, dok je racunar pronalazi bez ikakvih problema u samo par sekundi.
medjutim92 medjutim92 14:42 25.01.2015

Re: Меч

nikvet pn
Памтим неизмерно уживање мог покојног оца који је те мечеве пратио као да сам игра. Шаховска табла и околни папири били су забрањена зона у кући. Даноноћно је разматрао позиције, могућности, пропуштене шансе ...



Pretpostavljam da je ispratio i ovo?





Karpov je u dva navrata igrao simultanku u Paraćinu. Posle prve, prisutni su mu poželeli da dođe ponovo kao prvak sveta. I on je to i uradio

Više slika ovde

blogovatelj blogovatelj 15:36 25.01.2015

Re: Меч

Karpov je u dva navrata igrao simultanku u Paraćinu.


Moj brat od tetke je išao iz Makedonije za Beograd da bi igrao simultanku sa Taljem. I izvukao remi.
Milutin Milošević Milutin Milošević 16:34 27.01.2015

Re: Меч

Moj dobar prijatelj, kao dečak jedini je pobedio Kasparova u simultanci u Beogradu!
little_radojica little_radojica 08:15 28.01.2015

Re: Меч

Ја као клинац играо против Шолака на симултанци. Била занимљива идеја да направе симултанку где ће противници Шолаку, тада великој младој нади и прваку Југославије, бити аматери који носе имена великих мајстора. За ту прилику кум, који је мајсторски кандидат, научи мене и брата шпанско отварање. Ја сам пао након 13. потеза, две године млађи брат се држао 5-6 потеза дуже. Сам себи сам направио маску и изгубио краљицу док си реко кекс. Био сам мали, али се добро сећам да је учествовао и лик које се презивао Карпов. Откуд такав у НС, појма немам. Као утешну награду добили смо по сет фигурица и таблу на којој и данас губим услед разних превида :) У сваком случају, предивно искуство.
Још да кажем да су у то време на дневнику 2 (1995-6) на крају спортских вести читани и резултати у шаху.
urbana_gerila urbana_gerila 11:56 25.01.2015

i kad prođe sve...

italijanski filozof vico giambattista tvrdi da idealnu istoriju tvore tri ciklusa -
1. epoha bogova, 2. epoha heroja i 3. epoha ljudi.

1. fišer
2. i kasparov i karpov i ...
3. ostali

izdavačka kuća chess base, autori fritz-a, programa koji važi za najjači šahovski, ubacili su u bazu podataka, kažu, sve partije i turnire ikada odigrane i došli do sledećeg rejtinga:

1. fischer 2805
2. kasparov 2794
3. capablanca 2772
alselone alselone 12:22 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

izdavačka kuća chess base, autori fritz-a, programa koji važi za najjači šahovski, ubacili su u bazu podataka, kažu, sve partije i turnire ikada odigrane i došli do sledećeg rejtinga:

1. fischer 2805
2. kasparov 2794
3. capablanca 2772


Ne moze bas tako da se poredi, nije pravi rezultat ako se u isti kos trpaju klasice i blic i bulet partije. Kasparov je prvi i jedini do skora bio koji je u klasicnim partijama presao 1850.
urbana_gerila urbana_gerila 12:45 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

alselone


Ne moze bas tako da se poredi, nije pravi rezultat ako se u isti kos trpaju klasice i blic i bulet partije. Kasparov je prvi i jedini do skora bio koji je u klasicnim partijama presao 1850.


može, inflacija uračunata, da nije tako karlsen bi sa rejtingom od 2861 bio najveći svih vremena.
a, kad smo kod karlsena, zovu ga - bobi fišer naše epohe.
alselone alselone 12:48 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

može, inflacija uračunata, da nije tako karlsen bi sa rejtingom od 2861 bio najveći svih vremena.


kakva inflacija? Ja sam rekao da se ne moze u isto bodovanje ubaciti partija na 5 minuta i 4 sata.

i njega danas šahisti zovu - bobi fišer naše epohe.

Zovu ga i Mozart of chess. :)

Bobi je bio veliki, ali je igrao kratko i brzo poludeo :) pa nismo stigli da ga vidimo kako bi se nosio sa mladjima i kako bi uradio ono najteze - ostao na vrhu.
niccolo niccolo 12:49 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

presao 1850.

Eto taman prilike da neko pojasni kako se to računa.
alselone alselone 12:53 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

Eto taman prilike da neko pojasni kako se to računa.


PO meni najpostenije bodovanje od svih sportova. Broj dobijenih bodova direktno zavisi od toga koliko tvoj protivnik ima bodova. Ako ja kao slab, dobijem kasparova, dobicu jako puno bodova a on ce jako puno izgubiti jer je izgubio od papka. Ako smo podjednaki, podjednako gubimo i dobijamo.

Tako da, ako si ubedljivo prvi na svetu, svaka pobeda ti donosi jako malo, a svaka izgubljena partija jako puno minusa. Zbog toga je neuporedivo tesko odrzati se na vrhu jer moras mnogo vise da dobijas nego sto gubis. Ne mozes samo da se namestis na prvo mesto i odrzavas rezultat jednakim brojem pobeda i poraza kao prosle godine.
urbana_gerila urbana_gerila 13:05 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

alselone
može, inflacija uračunata, da nije tako karlsen bi sa rejtingom od 2861 bio najveći svih vremena.


kakva inflacija? Ja sam rekao da se ne moze u isto bodovanje ubaciti partija na 5 minuta i 4 sata.

i njega danas šahisti zovu - bobi fišer naše epohe.

Zovu ga i Mozart of chess. :)

Bobi je bio veliki, ali je igrao kratko i brzo poludeo :) pa nismo stigli da ga vidimo kako bi se nosio sa mladjima i kako bi uradio ono najteze - ostao na vrhu.


mislio sam da je iz mog komentara jasno kako je chess base listu uradio po službenom rejting sistemu fida-e.

fišera što se tiče, vreme, dela, mentalno stanje, motivi, žrtva... - nepojamne su nama smrtnicima.

alselone alselone 13:13 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

mislio sam da je iz mog komentara jasno kako je chess base listu uradio po službenom rejting sistemu fida-e.


Nejasno je. Da li moze link na clanak?

Po sistemu FIDE best of all time rejtinzi su sledeci:

Rank Rating Player Year-month
1 2882 Magnus Carlsen May 2014
2 2851 Garry Kasparov July 1999
3 2844 Fabiano Caruana Oct. 2014
4 2830 Levon Aronian Mar. 2014
5 2817 Viswanathan Anand Mar. 2011
alselone alselone 13:32 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

Ovde bih se osvrnuo na jednu zanimljivu stvar u sportu. Ako se pogodi vreme, neko moze biti prvi na svetu i uci u istoriju samo ako je "dovoljno" dobar, dok nekada neki sportista moze biti vanserijski, potpuno revolucionaran, ako u tom momentu ima vanserijskiji on nece ostati upamcen kao prvi. U ovom slucaju to je Fabiano, veoma, veoma jak sahista, ali u senci Karlsena.

Neki sportisti imaju tu srecu da buknu kada nema konkurencije. To je na primer Federer. Dominirao je dok se nisu pojavili Rafa i Nole, imao je tu srecu da su oko njega odlicni teniseri ali ne "oni pravi". Fabiano je nije imao.
urbana_gerila urbana_gerila 13:49 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

alselone
mislio sam da je iz mog komentara jasno kako je chess base listu uradio po službenom rejting sistemu fida-e.


Nejasno je. Da li moze link na clanak?

Po sistemu FIDE best of all time rejtinzi su sledeci:

Rank Rating Player Year-month
1 2882 Magnus Carlsen May 2014
2 2851 Garry Kasparov July 1999
3 2844 Fabiano Caruana Oct. 2014
4 2830 Levon Aronian Mar. 2014
5 2817 Viswanathan Anand Mar. 2011



uh, ima, možda, i petnaestak godina kako sam to pročitao, ne sećam se gde, i kazao jednom ortaku koga sam sada kontaktirao za cifre, jer znam da sve zapisuje u svoju šah svaštaru.

evo i godišnjeg rejtinga, po istom sistemu, prve trojice:
1. casablanka 1921.
2. fischer 1971.
3. kasparov 1999.
alselone alselone 13:55 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

urbana_gerila
alselone
mislio sam da je iz mog komentara jasno kako je chess base listu uradio po službenom rejting sistemu fida-e.


Nejasno je. Da li moze link na clanak?

Po sistemu FIDE best of all time rejtinzi su sledeci:

Rank Rating Player Year-month
1 2882 Magnus Carlsen May 2014
2 2851 Garry Kasparov July 1999
3 2844 Fabiano Caruana Oct. 2014
4 2830 Levon Aronian Mar. 2014
5 2817 Viswanathan Anand Mar. 2011



uh, ima, možda, i petnaestak godina kako sam to pročitao, ne sećam se gde, i kazao jednom ortaku koga sam sada kontaktirao za cifre, jer znam da sve zapisuje u svoju šah svaštaru.

evo i godišnjeg rejtinga, po istom sistemu, prve trojice:
1. casablanka 1921.
2. fischer 1971.
3. kasparov 1999.


Capablanca. :)

Kapiram sta hoces da kazes. Tesko je tako porediti, iako je jako zanimljivo za videti. Sto kazu babe - sve u svoje vreme sine. Tako i ovo. Ne moze se isto posmatrati uspeh nekog dana ko ima uz sebe tim pomocnika i superracunare za analize i nekog ko je sve sam radio, pogotovo ako je sa Kube. :)

Na kraju krajeva, zbog toga je i Fiser napustio sah, jer je shvatio je to postala vise igra memorije nego surovog razmisljanja. On je izmislio svoj sah koji se nikad nije primio a resavao je taj problem.



urbana_gerila urbana_gerila 14:01 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

alselone

Capablanca. :)


da li me čupa ako kažem da sam planirao da film pogledam posle ručka?


alselone alselone 14:05 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

da li me čupa ako kažem da sam planirao da film pogledam posle ručka?


Svakako, ali samo ako dodas jednu misao - ko je po tebi najbolji.
urbana_gerila urbana_gerila 14:12 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

alselone
da li me čupa ako kažem da sam planirao da film pogledam posle ručka?


Svakako, ali samo ako dodas jednu misao - ko je po tebi najbolji.


kum, bilo jednom u americi, kazablanka.
alselone alselone 14:14 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

urbana_gerila

kum, bilo jednom u americi, kazablanka.



Casino, Goodfellas.
mirelarado mirelarado 17:37 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

italijanski filozof vico giambattista tvrdi da idealnu istoriju tvore tri ciklusa -
1. epoha bogova, 2. epoha heroja i 3. epoha ljudi.

1. fišer
2. i kasparov i karpov i ...
3. ostali


Доиста, Фишер је највише допринео светској популарности шаха. Не само генијалан шахиста, већ и особен лик.


Kazezoze Kazezoze 18:10 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

mirelarado
italijanski filozof vico giambattista tvrdi da idealnu istoriju tvore tri ciklusa -
1. epoha bogova, 2. epoha heroja i 3. epoha ljudi.

1. fišer
2. i kasparov i karpov i ...
3. ostali


Доиста, Фишер је највише допринео светској популарности шаха. Не само генијалан шахиста, већ и особен лик.



Mirela, ti i Šarski verovatno znate koji je veliki pisac obožavao šah?
A hobi mu je pored šaha bio i fudbal (bio je golman), a bio je i pasionirani skupljač leptira...

Uzgred, jedan od velikih rivaliteta u šahu bio je i onaj predratni između mog 'olandeza Maxa Euwea i Aleksandra Aljehina. 1935. je Euwe pobedio Aljehina sa poenom razlika i preuzeo mu titulu prvaka sveta, a par godina kasnije mu se Aljehin revanširao. Aljehin je i umro kao svetski prvak.
Jedan trg u centru A-damu nosi ime Max Euweplein.

Iz tog perioda je i zagonetni pisac kojeg sam spomenuo.
Dakle, o kom piscu je reč?
docsumann docsumann 18:12 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

Mirela, ti i Šarski verovatno znate koji je veliki pisac obožavao šah?
A hobi mu je pored šaha bio i fudbal (bio je golman), a bio je i pasionirani skupljač leptira...


biiip! prvi sam pritisnuo taster


EDIT: reći ću samo da je meni njegova najdraža knjiga Poziv na pogubljenje

EDIT 2: misim da su jednog leptira čak i nazvali po njemu. sličnu počast je, čini mi se, dobio i čuveni karakikaturista Gary Larson, takođe zagriženi prirodnjak i buboskupljač (mada nisam 100% siguran).
Kazezoze Kazezoze 18:19 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

docsumann
Mirela, ti i Šarski verovatno znate koji je veliki pisac obožavao šah?
A hobi mu je pored šaha bio i fudbal (bio je golman), a bio je i pasionirani skupljač leptira...


biiip! prvi sam pritisnuo taster


EDIT: reći ću samo da je meni njegova najdraža knjiga Poziv na pogubljenje

Meni se dopala Očajanje.
Kazezoze Kazezoze 18:21 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

EDIT 2: misim da su jednog leptira čak i nazvali po njemu. sličnu počast je, čini mi se, dobio i čuveni karakikaturista Gary Larson, takođe zagriženi prirodnjak i buboskupljač (mada nisam 100% siguran).

To ne znam, sasvim je moguće.
docsumann docsumann 18:29 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

Kazezoze
docsumann
Mirela, ti i Šarski verovatno znate koji je veliki pisac obožavao šah?
A hobi mu je pored šaha bio i fudbal (bio je golman), a bio je i pasionirani skupljač leptira...


biiip! prvi sam pritisnuo taster


EDIT: reći ću samo da je meni njegova najdraža knjiga Poziv na pogubljenje

Meni se dopala Očajanje.


prilično dobra.

preporučujem i Smjeh u tami
NNN NNN 20:54 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

misim da su jednog leptira čak i nazvali po njemu
ne samo jednog

nsarski nsarski 21:19 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

NNN
misim da su jednog leptira čak i nazvali po njemu
ne samo jednog


Ne samo to. Bio je pasionirani sahista ("Luzinova odbrana" ), on je takodje bio bokserski i teniski trener. Na jednom field trip-u u potrazi za leptirima, smislio je roman o neuhvatljivoj lepotici.
mirelarado mirelarado 22:36 25.01.2015

Re: i kad prođe sve...

docsumann
reći ću samo da je meni njegova najdraža knjiga Poziv na pogubljenje


Мени његова предавања о Џојсу и Толстоју. Ипак, да није написао Лолиту, тешко да бисмо ишта његово прочитали. Велики писац, свакако.
alselone alselone 12:51 25.01.2015

Moj omiljeni sahista

je apsolutno Talj - madjionicar iz Rige. Ko zeli moze ovde pogledati fantasticne priloge o njegovim partijama koje su bile uzbudljive kao marshal art. Uvek je igrao na pobedu, i sa crnim figurama, i kada mu je dovoljno nereseno. I uvek lucidno i agresivno.
alselone alselone 13:17 25.01.2015

Šahisti na "k"

Krenulo je sa Kasparovim i Karpovim. Ili mozda sa Korcoim.

Posle je dosao Kramnik, pa Karjakin, sada su tu Karlsen (Carlsen) i Karuana (Caruana).

milisav68 milisav68 13:41 25.01.2015

Re: Šahisti na "k"

alselone
Krenulo je sa Kasparovim i Karpovim. Ili mozda sa Korcoim.

Valjda Korčnoj.

Da, toliko da si u inicijalnom tekstu napisao da je Karpov veći sportista od Karpova.

Inače, ja sam imao druga koji sa nama običnim smrtnicima igrao na "slepo" (gleda kroz prozor, okrenut leđima tabli).

Posle sam to "znanje" unovčio u JNA, "zarađujući" pivo i napolitanke.
alselone alselone 13:44 25.01.2015

Re: Šahisti na "k"

Valjda Korčnoj.


Greska. Kucam na brzaka u pauzama nedelje, malo sa telefona, malo sa racunara.

Inače, ja sam imao druga koji sa nama običnim smrtnicima igrao na "slepo" (gleda kroz prozor, okrenut leđima tabli).

Imao sam i ja drugara u domu koji je radio istu stvar. Pravio se blesav i igrao za kintu u citaonici, dok ga nisu provalili da je intermajstor.
alselone alselone 13:44 25.01.2015

Re: Šahisti na "k"

Da, toliko da si u inicijalnom tekstu napisao da je Karpov veći sportista od Karpova.


profo, moze ispravka? :)
nsarski nsarski 21:38 25.01.2015

Re: Šahisti na "k"

moze ispravka?

Jbg., taknuto - maknuto!
bene_geserit bene_geserit 00:41 26.01.2015

Re: Šahisti na "k"

alselone
Inače, ja sam imao druga koji sa nama običnim smrtnicima igrao na "slepo" (gleda kroz prozor, okrenut leđima tabli).

Imao sam i ja drugara u domu koji je radio istu stvar. Pravio se blesav i igrao za kintu u citaonici, dok ga nisu provalili da je intermajstor.

Kad smo vec kod ribolovackih, pardon sahovskih prica, imao sam ja ujaka koji je igrao simultanke na slepo, protiv, ne mogu bas da se setim koliko, ali svakao dvocifrenog broja igraca.
Istina bio je prilicno ozbiljan sahista (tipa prvo mesto na prvenstvu stare Juge par puta, velemajstor), ali nije nikad nista radio na sahu jeb'ga bio neozbiljan a i kockao se (ozbiljno tipa rulet a i neozbiljno tipa sportska prognoza gde je cak i objavljivao besmislene knjige o sistemima).
Elem, zavrsio nije dobro, ali sad bar deci mogu da pricam price o tome zasto ne treba da se kockaju.
Milutin Milošević Milutin Milošević 16:38 27.01.2015

Re: Šahisti na "k"

Korčnoj

Sećate li se meča Korčnoja i Karpova 1978. godine u Manili i parapsihologa Zuhara?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:29 25.01.2015

Lovac na potezu

Ovo je jedna od najuzbudljivijih partija koju sam gledao:



Pa, neka neko kaže da je šah statična i dosadna, a ne uzbudljiva i napeta, čak i smrtonosna, igra.

alselone alselone 14:40 25.01.2015

Re: Lovac na potezu

Ovo je jedna od najuzbudljivijih partija koju sam gledao:


Jeste, odlican film, a i oslikava taj ego manijacki momanat koji imaju sahisti.
8c_competizione 8c_competizione 22:54 25.01.2015

Re: Lovac na potezu

ne mogu da se setim tacno naslova filma koji je jedu od tema imao i sah, odnosno jednu partiju gfde lik igra u isto vreme sa nekoliko drugih igraca

na kraju provale da je u stvari napravio foru da su njegovi partneri igrali jedni protiv drugih a on je samo bio medijum izmedju njih

ne znam je li u pitanju fikcija ili je to moguce, ali je meni (apsolutnom amateru) to izgledalo kao cool fora
alselone alselone 14:34 25.01.2015

Milan Novkovic

je uradio velicanstvenu stvar sto se tice saha u Srbiji. Njegova firma je sponzorisala jednog momka koji je bio ogroman talenat, da ode u Sankt Petersburg u skolu saha. Ali se na kraju ispostavilo da je imao caleta kao Jelena Dokic, koji ga je upropastio.

Ne bih detaljisao bez Milana.
Milan Novković Milan Novković 20:00 25.01.2015

Re: Milan Novkovic

Ne bih detaljisao bez Milana

Detaljiši Sale, on je iz Čonoplje pa tako tebi prvi komšija, a meni iz Prigrevice tek drugi-treći

Pročitao sam ti ja blog ranije pa otišao na internet da vidim šta je sa Nemanjom Sadovskim, al na brzaka - "klinac" (onomad je bio baš mali) je Mensa IQ 180+ (da su ga precizno "izmerili" tu je bio negde, Hegel, Gete, Marks i ostali Ličani , sa 6 godina bio evropski šampion u grupi do 8 godina (u to doba to je ogromna razlika u godinama) i čega god se dotakao vanredan je talenat (fudbal, škola, ...).

Njemu su Rusi prognozirali da će biti najmlađi velemajstor ikad i najmlađi svetski šampion ikad.

Ja ne znam mnogo o Jeleninom ćaletu, ali mi se učinio "opasan", dok sam Nemanjinog upoznao i on mi se učinio cool lik ali sa jakim mišljenjem šta i kako treba.

Na kraju smo svi paceri, u stvari, od saveza tu pa nadalje, kada je menadžment u pitanu, sve je to o-ruk i improvizacija. Mogli smo da osmislimo bolje školovanje u Lenjingradu, al nismo, tu ti je fakat pogrešan, mi smo samo dali lovu, npr, al niko nije hteo nikome da se meša i odoše oni u Ukrajinu, po pričama to meni ličilo na divljinu gde verujem da su ih podosta vozali i zakidali im na šansama, turnirima i poenima.

Ako negde mašimo poentu života, po mom mišljenju, al ono baš hard-core, ja mislim, onda je to dopuštanje da klincima prolaze šanse oko i mimo nas nas dok se mi svađamo oko budala ne samo oko nas, nego i svetskih, pa danonoćno jurimo lovu i uspeh da bi pod stare dane mogil na miru da idemo na pecanje (setio se jedne karikature gde uspešan biznismem dolazi da ubeđuje druga koji je otišao na pecanje da se baci u biznis da bi pod stare dane mogao na pecanje).

Pa ja poprilično zavidim vama mladima koji ste tek sada zakoračili u primarnu emisiju male dece
tadejus tadejus 09:46 26.01.2015

Re: Milan Novkovic

Milan Novković
Ako negde mašimo poentu života, po mom mišljenju, al ono baš hard-core, ja mislim, onda je to dopuštanje da klincima prolaze šanse oko i mimo nas nas dok se mi svađamo oko budala ne samo oko nas, nego i svetskih, pa danonoćno jurimo lovu i uspeh da bi pod stare dane mogil na miru da idemo na pecanje (setio se jedne karikature gde uspešan biznismem dolazi da ubeđuje druga koji je otišao na pecanje da se baci u biznis da bi pod stare dane mogao na pecanje).Pa ja poprilično zavidim vama mladima koji ste tek sada zakoračili u primarnu emisiju male dece


pa te tvoje šanse klinaca neodoljivo podsjećaju upravo na jurenje love i uspjeha koje kažeš da te ometa da njima napraviš šanse..
zašto mora da bude najmlađi velemajstor svih vremena..
što nije dovoljno da bude najbolji šahista svih vremena i da to postigne tek u 55-oj godini života..
ili da prosto bude čovjek koji je baš volio da igra šah..
šta su te šanse klinaca?
medjutim92 medjutim92 11:11 26.01.2015

Re: Milan Novkovic

tadejus
pa te tvoje šanse klinaca neodoljivo podsjećaju upravo na jurenje love i uspjeha koje kažeš da te ometa da njima napraviš šanse..
zašto mora da bude najmlađi velemajstor svih vremena..
što nije dovoljno da bude najbolji šahista svih vremena i da to postigne tek u 55-oj godini života..
ili da prosto bude čovjek koji je baš volio da igra šah..
šta su te šanse klinaca?


Ako hoćeš da budeš šahista koji će moći da živi od šaha, moraš mnogo da radiš i da kreneš rano. E sad, zavisi do kog nivoa stigneš.

Majstori FIDE (oko 6 hiljada na svetskom nivou) mogu da uzmu neki dinar za dopunu kućnom budžetu.

Intermajstor (3 hiljade u svetu) u Srbiji može lepo da zaradi po vikend i open turnirima, ali verovatno bi bio preveliki rizik osloniti se samo na to.

Velemajstori (oko hiljadu ipo) već mogu i da žive samo od šaha ako hoće.

Međutim, najveći deo onih koji dođu do visokih titula to uradi do četrdesete, a oni najbolji i dosta ranije; oni koji stvarno mogu da žive samo od šaha i to ne samo ovde, uglavnom postanu velemajstori do dvadesetih; oni su najinteresantniji sponzorima i medijima, mogu da se naputuju po svetskim omladinskim takmičenjima, i mogu da nešto urade u svojim najboljim godinama - tek mali broj igrača uspe da napravi vrhunske rezultate posle četrdesete.

Evo aktuelne domaće rejting liste.

Pogledaj godine igrača u vrhu, i sve se samo kazuje - sem neaktivnih Ljubojevića, Matanovića i Muratovića, jedini Damljanović i Striković opstaju; sličan trend se nastavlja i kad se ide dalje. Biologija brzo čini svoje. Dakle, ili će odmah da se posveti šahu, ili će da ga igra rekreativno, nema mnogo onih koji uspeju negde između..
tadejus tadejus 12:04 26.01.2015

Re: Milan Novkovic

medjutim92

Ako hoćeš da budeš šahista koji će moći da živi od šaha, moraš mnogo da radiš i da kreneš rano. E sad, zavisi do kog nivoa stigneš.Majstori FIDE (oko 6 hiljada na svetskom nivou) mogu da uzmu neki dinar za dopunu kućnom budžetu.Intermajstor (3 hiljade u svetu) u Srbiji može lepo da zaradi po vikend i open turnirima, ali verovatno bi bio preveliki rizik osloniti se samo na to.Velemajstori (oko hiljadu ipo) već mogu i da žive samo od šaha ako hoće.Međutim, najveći deo onih koji dođu do visokih titula to uradi do četrdesete, a oni najbolji i dosta ranije; oni koji stvarno mogu da žive samo od šaha i to ne samo ovde, uglavnom postanu velemajstori do dvadesetih; oni su najinteresantniji sponzorima i medijima, mogu da se naputuju po svetskim omladinskim takmičenjima, i mogu da nešto urade u svojim najboljim godinama - tek mali broj igrača uspe da napravi vrhunske rezultate posle četrdesete.Evo aktuelne domaće rejting liste.Pogledaj godine igrača u vrhu, i sve se samo kazuje - sem neaktivnih Ljubojevića, Matanovića i Muratovića, jedini Damljanović i Striković opstaju; sličan trend se nastavlja i kad se ide dalje. Biologija brzo čini svoje. Dakle, ili će odmah da se posveti šahu, ili će da ga igra rekreativno, nema mnogo onih koji uspeju negde između..


pa jel vidiš da je ovo upravo ona priča koju milan opisuje kao
danonoćno jurimo lovu i uspeh
zbog čega
klincima prolaze šanse oko i mimo nas
..
pa će da obrne još jedan krug kad i taj tata velemajstor u poznim godinama kaže kako je danonoćno jurio...
ne može i jare i pare
ili juriš i gledaš da ti i klinci jure..
ili pustiš klince da ne jure.. (dobro možeš i ti da prestaneš da juriš a klinci nek vide šta će)
ne vidim smisao da ti kao prestaneš da juriš da bi klincima obezbjedio idealne uslove u jurnjavi..
medjutim92 medjutim92 14:48 25.01.2015

Reč-dve o rivalstvu..

Dok je bio mlad, Kasparov je o Karpovu govorio s priličnim nipodaštavanjem. Intervjui koje je davao 1989 tokom Investbankinog superturnira su baš bili s visine. Najcrnje je što je Karpova pljuvao kao nekog kog više interesuje politika nego šah, jer je išao negde u inostranstvo s partijom.

A onda je i sam postao političar.

Danas je dosta stariji, i mnogo pristojnije priča o Karpovu, mnogo ga više poštuje kao protivnika, smatra da bez takvog drugog nikad ne bi bio takav prvi, i da mu je razlika u stilu (napadač protiv defanzivca, razbijač protiv udava) pomogla da postane dovoljno jak da ostane na vrhu 15 godina, a lako je mogao i više..
medjutim92 medjutim92 15:04 25.01.2015

nego, hoćemo li o konkretnim partijama?

imali su mnogo sjajnih partija, ali ova mi je uvek bila posebno zanimljiva.

Pred meč 1990, ukupna razlika u međusobnim susretima za titulu bila je svega 1 poen u korist Kasparova, i to zahvaljujući kasnim pobedama u prvom prekinutom meču, i Karpovljevom riziku u 24. partiji drugog meča, gde je morao da pobedi da bi zadržao titulu.

1987. je rezultat bio nerešen, 12:12, i to tako što je Karpov poveo sa 12-11, ali nije uspeo da makar remizira u poslednjoj partiji i povrati titulu; 1990. Kasparov je bio rekorder po rejtingu, prvi preko 2800, ali i dalje nije uspeo da se dovoljno odlepi od Karpova i dokaže da je najveći.

Tokom dugog i (naravno) izjednačenog meča, posle 15 partija rezultat je i dalje bio nerešen, a onda su tri vezane partije završene pobedom belog: Kasparov, pa Karpov, pa Kasparov. To je prelomilo meč, Kasparov je dobio i treću vezanu partiju belim figurama i posle 22 partije imao 12 poena, dovoljno za zadržavanje titule, ali u konačnom zbiru "samo" 12,5:11,5.

Na linku je prva od tri prelomne partije, 102 poteza, dva puta prekidana, bezuspešno analizirana od najboljih kompjutera tog vremena (Duboka Misao, predak Dubokog Plavog koji je kasnije pobedio Kasparova, nije pronašla pravi potez)

Kasparov - Karpov 1:0
alselone alselone 08:24 26.01.2015

Re: nego, hoćemo li o konkretnim partijama?

Kasparov - Karpov 1:0


Koja je ovo tacno partija, ne mogu da otvorim link sa posla? Cisto da probam na drugom mestu da je pronadjem.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 09:49 26.01.2015

Re: nego, hoćemo li o konkretnim partijama?

alselone
Kasparov - Karpov 1:0Koja je ovo tacno partija, ne mogu da otvorim link sa posla? Cisto da probam na drugom mestu da je pronadjem.

Garry Kasparov vs Anatoly Karpov
"Marathon Man" (game of the day Jun-06-05)
Kasparov - Karpov World Championship Match (1990) · Scotch Game: Mieses Variation (C45) · 1-0
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:38 25.01.2015

Slava velemajstoru Paji Minčiću

Kraja Kraja 21:31 25.01.2015

...kad smo...

...kod ispravki...

Kasnio je pola sata na početak meča, prišao je i seo bez pozdrava. Bilo je nerešeno. Ustao je, nije se ni pozdravio i samo je otišao.


...nije da ga ljubim, ali snimak kaze drugacije...

Carlsen Vs. Kasparov
alselone alselone 21:36 25.01.2015

Re: ...kad smo...

ali snimak kaze drugacije...


Cekaj, ste je drugacije? Dosao je sa velikim zakasnjenjem, seo i nije se uljudno pozdravio, bilo je neresno, rukovao se i cutke otisao.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana