Biz| Društvo| Ekonomija| Politika| Život

Novak Đoković na vezi

WBinSerbia RSS / 15.12.2014. u 09:13

 

"Поздрав! Поштовани, купили смо имовину за 11.000 евра. Платили порез од 800 евра и дали мито од 400 евра при регистрацији имовине."

Грађани пакистанске државе Панџаб (становништво од око 100 милиона људи) свакога дана шаљу бројне СМС поруке сличне садржине Шахбазу Шарифу, главном министру Панџаба. Те поруке се прикупе и групишу а све то се стави на јавну страницу интернета да сви могу да виде. Но, оно што је важније је да пенџабска администрација (и главни министар лично) добију податке у реалном времену о пружању јавних услуга, њиховом квалитету и ефикасности многих јавних служби. Кључ је, свакако, у томе да Шариф и његова влада нешто учине на основу информација које су добили: да решавају уочене проблеме где се јаве, да награде оне који добро раде и казне оне који су лоши.

А све је почело кад  је Шариф решио да користи модерну технологију (мобилне телефоне) за побољшање јавних услуга. Прво је снимио говорну поруку која се шаље сваком грађанину који користи неку од око 70 услуга (од укњижења имовине, преко пољопривредне саветодавне службе и здравства, до хитне интервенције полиције) у којој их моли да оцене услугу. „Ако сте морали да се суочите са било којим проблемом, или ако је неко од вас тражио нешто неприкладно, или је тражио новац, молим вас да нам кажете", каже, између осталог Шариф у тој поруци. Он шаље и СМС поруке грађанима који користе јавне услуге у којима је реченица: „Молим вас наведите ми какво је било ваше искуство. Да ли сте морали да платите мито?". Службеници који иду на терен добили су мобилне телефоне на којима морају да забележе своју посету (рецимо они који саветују пољопривреднике). Готово ни један од ових телефона није никад изгубљен, јер службеници знају колико је све то важно главном министру. Грађани очито мисле да Шахбаз Шариф одлично обавља посао јер су га са великом већином поново изабрали за главног министра. Рецимо, користећи комбинацију информација корисника услуга и рада службеника на терену број случајева тропске - денга- грознице (смртоносне болести) пао је са 21.000 у 2011 на 258 у 2012, јер се тако дошло до сржи изазивача болести па се онда тај проблем решавао.

Детаље о овом и другим сличним случајевима употребе мобилних телефона зарад побољшања живота можете наћи у књизи „Улоговани", коју сам написао са двоје мојих колега и коју је недавно штампала Светска банка (https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/20487). Порука коју желимо да пошаљемо је да нам модерне, једноставне и релативно јефтине технологије дају шансу да драматично унапредимо управљање државним системима и пружањем основних услуга становништву зарад њиховог бољег живота. Технологија нам, такође, по први пут омогућава да меримо квалитет јавних услуга у готово реалном времену.

Стварни подаци су кључ сваког побољшања или реформе јавних услуга. Рецимо, многи у овој земљи мисле да постоји протекција и неједнак третман у јавним службама (од здравства до уписа имовине у регистар и издавања грађевинских дозвола). Али без конкретних података то је само утисак, који нам не показује шта то конкретно доводи до тога да грађани не добијају ваљану услугу. Прикупљање података на традиционални начин захтева доста времена и суочава се са многим проблемима и препрекама које намећу они којима промене нису у интересу. Исто то важи и за традиционални систем праћења пружања услуга и оцене њиховог квалитета.

Шарифов модел омогућава да се подаци прикупљају брзо и директно од прималаца услуга. Паметне „огласне табле", засноване на информативним технологијама, помажу процесуирању тих података, њиховом каталогирању и дају информацију главном министру и његовим министрима о квалитету услуга у реалном времену, а челни људи појединих одељења су њима одговорни у спровођењу мера које ће стање поправити, било да су те мере појединачне или структурне.

Наравно има ту још много ствари које треба решити (од заштите приватности до провере информација) али први резултати су охрабрујући. Друга предност модерних технологија (мобилни телефони, интернет, друштвене мреже) је да су оне данас доступне (скоро) свим грађанима. И на крају, мада не најмање важно, наилази нова генерација вођа (попут Шарифа) спремних да користе технологију зарад својих (политичких) интереса.  

Осим тога, коришћење технологија као што су мобилни и паметни телефони, је релативно јефтино и доступно свима, а свака земља са ИТ стручњацима може направити „огласне табле" које ће ваљано функционисати. Технологија нам тако омогућава непристрасно коришћење стандарда рада за оне који пружају услуге. Она чак може и да реши проблем који је изнела једна моја колегиница у београдској канцеларији. Рекла је да не жели да добије говорну пошту или СМС од било ког овдашњег министра. Радије би да их добије од Новака Ђоковића.  Сигуран сам да нове технологије могу то да среде, а можда и влада може да замоли господина Ђоковића да тако нешто сервира...



Komentari (11)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

highshalfbooze highshalfbooze 09:47 15.12.2014

Interesantna stvar

Ja sam čuo, iz neproverenih izvora, da američki senatori takođe koriste modernu tehnologiju u svom radu. Koristeći tehnologiju "donirajte putem SMS", analiziraju javno mnjenje, pa kada im zeleni bar $$$ pređe određeni nivo, oni glasaju za određeni zakon ili akt.
WBinSerbia WBinSerbia 12:02 15.12.2014

Re: Interesantna stvar

Interesantna stvar


Приватне компаније користе СМС поруке нон-стоп. А колико сам схватио и овде су то радиле политичке партије последнјих десетак година. Али ми предлажемо да се ове технолошке могућности користе за побољшање функционисања државних служби и тиме на добробит свих грађана.
looping looping 11:47 15.12.2014

1

шаљу бројне СМС поруке сличне садржине Шахбазу Шарифу, главном министру Панџаба

To je ovaj što mu je burazer Premijer, a otac obrne 400 miliona godišnje na čeliku.
Lepo su se snašli.

Šalu na stranu, ideja je dobra ali ono što je najbitnije je reakcija na prikupljene podatke. Garantujem da bi se koliko danas mnogi požalili i lično/uživo kada bi znali da će biti ikakve reakcije na njihovu žalbu.
WBinSerbia WBinSerbia 11:57 15.12.2014

Re: 1

Garantujem da bi se koliko danas mnogi požalili i lično/uživo kada bi znali da će biti ikakve reakcije na njihovu žalbu


U tome je poenta! Država mora da reaguje na primedbe, inače čemu sve to?
Filip Mladenović Filip Mladenović 11:47 15.12.2014

Hajde da...

pokrenemo inicijativu potpisivanjem peticije da se Zakon o državnoj upravi Republike Srbije promeni tako da ovo što glavni ministar u jednoj državi od 100 miliona stanovnika radi, bude ZAKONOM obavezno i u državi od 7 miliona stanovnika.

I naravno, da oročimo: da SMS poruke i glavni portal za prezentaciju SMS poruka građanki i građana Srbije krene sa radom 1. januara 2016. godine!
princi princi 12:26 15.12.2014

Vaš bivši kolega,

William Easterly bi imao da vam kaže koju na ovu temu

Порука коју желимо да пошаљемо је да нам модерне, једноставне и релативно јефтине технологије дају шансу да драматично унапредимо управљање државним системима и пружањем основних услуга становништву зарад њиховог бољег живота. Технологија нам, такође, по први пут омогућава да меримо квалитет јавних услуга у готово реалном времену.
WBinSerbia WBinSerbia 12:35 15.12.2014

Re: Vaš bivši kolega,

Vaš bivši kolega


Па зар није ово начин да се контролише неконтролисана власт? "Easterly argues that only a new model of development—one predicated on respect for the individual rights of people in developing countries, that understands that unchecked state power is the problem and not the solution".
princi princi 12:47 15.12.2014

Re: Vaš bivši kolega,

WBinSerbia
Vaš bivši kolega


Па зар није ово начин да се контролише неконтролисана власт? "Easterly argues that only a new model of development—one predicated on respect for the individual rights of people in developing countries, that understands that unchecked state power is the problem and not the solution".

Da, naravno, u meri u kojoj Šahbaz Šarif ne igra ulogu benevolentnog diktatora kome je slanje i prijem SMS poruka ili publicity stunt ili metod obračuna sa političkim protivnicima ili, jednostavno, biznis; bilo bi zaista dobro videti kakve konkretne efekte su imale razmene ovih SMS poruka, da li su one služile za obračun političkim neistomišljenicima ili pripadnicima suprotnog plemena ili klana, itd, itd.
WBinSerbia WBinSerbia 12:53 15.12.2014

Re: Vaš bivši kolega,

Vaš bivši kolega


Да, има доста тога што ту још треба суптилније регуласити. Нешто од тога и наводим: " Наравно има ту још много ствари које треба решити (од заштите приватности до провере информација) али први резултати су охрабрујући."

Али да су само урадили оно што наводим као пример то је помак напред (на чему никако не треба стати): "...користећи комбинацију информација корисника услуга и рада службеника на терену број случајева тропске - денга- грознице (смртоносне болести) пао је са 21.000 у 2011 на 258 у 2012, јер се тако дошло до сржи изазивача болести па се онда тај проблем решава".
princi princi 13:13 15.12.2014

Re: Vaš bivši kolega,

Али да су само урадили оно што наводим као пример то је помак напред (на чему никако не треба стати): "...користећи комбинацију информација корисника услуга и рада службеника на терену број случајева тропске - денга- грознице (смртоносне болести) пао је са 21.000 у 2011 на 258 у 2012, јер се тако дошло до сржи изазивача болести па се онда тај проблем решава".

Dobro, ne znam koliko je primer srećno uzet, vi i sami verovatno znate kako rade epidemije: bez random controlled trials je teško ustanoviti koliko je smanjenje broja obolelih posledica korišćenja naprednih tehnologija, a koliko deo nekog prirodnog procesa. Japan je pre par meseci imao outbreak dengue groznice, a on se teško može svrstati u tehnološki nerazvijene ili zaostale zemlje.
meehan meehan 19:23 20.12.2014

eeeee....

bili smo medju prvima koji su uveli SMS placanje parkinga, ali ovo cemo popricekati, nema vlasta tu nista da ucari.....
2009 u Parizu pricam francuzima kako u Bg ili Ns nema sanse da ti auto ostane 15 minuta na parkingu a da nisi platio, odmah ti zalepe kaznu...kazem ja ako slucajno zakasnis da posaljes SMS pa ti zakace kaznu, nece da ti poniste kaznu, a i SMS naplate....a oni gledaju kakav SMS za parking, ne veruju da to ima u srbiji...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana