Društvo| Gost autor| Zdravlje| Život

MA KOGA JE UOPŠTE BRIGA - mračne teme, upozorenje

razmisljam RSS / 12.12.2014. u 19:04

               Moja draga gošća iqiqiq:              

 

 

               Samo otvorite hronike novina, iz meseca u mesec, naslovi su: „.. SAMOUBISTVO U CENTRU BEOGRADA: Devojka skočila ..." (<LINK), ,,Devojka (16) sekla vene žiletom...'', ,,..TRAGEDIJA U NOVOM BEOGRADU: Muškarac skočio sa sedmog sprata''...

               Po broju samoubistava smo vodeća zemlja u Evropi, kažu stručnjaci ( http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2012&mm=09&dd=10&nav_category=12&nav_id=641929  ( <LINK ).


               U posebno rizičnu grupu spadaju stariji maloletnici i mladi do 30 godina; bez perspektive da se zaposle i osnuju porodice, da vode normalan život, pritisnuti raznim brigama, u trenutku se odlučuju da dignu ruke i okončaju sebi život.


               Ne mogu da zaboravim plakate koje sam viđala u srednjim školama u Irskoj, sa kontakt telefonima uočljivim na svakom spratu škole, sistemski organizovano u zemlji u kojoj je oduzimanje sopstvenog života usled jake katoličke vere, jedan od poslednjih tabua. Ipak se o tome otvoreno govori i mnogo toga čini da se spase mladi život.


               Gde smo mi, gde su institucije sistema, Ministarstvo prosvete, školske uprave, udruženja psihologa i svi oni koji mogu sistemski pokrenuti rešavanje problema.


               Zar je stvarno toliko teško omogućiti SOS telefon u svakoj školi i omogućiti mladima stručnu podršku da rešavaju probleme? Zar je teško održati bar jednom godišnje predavanje roditeljima u školama Srbije te da se ukaže na ovaj problem i upute roditelji kako da rano prepoznaju simptome? Zar je teško održati takvo predavanje i učenicima?

 

suicide1.jpg 

 

 

 

 



Komentari (84)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

kleinemutter kleinemutter 19:53 12.12.2014

nije teško

Ništa nije teško ako se želi. Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode. Daju pare na kojekakve projekte a ništa ne uvode kao sistemsko rešenje. Zaštita mentalnog zdravlja dece i omladine trebalo bi da bude važna svima nama a ponajpre sistemu.
arianna arianna 21:43 12.12.2014

Re: nije teško

Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode.Daju pare na kojekakve projekte a ništa ne uvode kao sistemsko rešenje. Zaštita mentalnog zdravlja dece i omladine trebalo bi da bude važna svima nama a ponajpre sistemu.


Ovo su ključne rečenice i odgovor na gore postavljena pitanja


prilog temi:

Čuvari života <<<

Savremeni danak u krvi<<<
razmisljam razmisljam 22:31 12.12.2014

Re: nije teško

kleinemutter
Ništa nije teško ako se želi. Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode. Daju pare na kojekakve projekte a ništa ne uvode kao sistemsko rešenje. Zaštita mentalnog zdravlja dece i omladine trebalo bi da bude važna svima nama a ponajpre sistemu.


Ееее, где није никаквог система, џаба је очекивати системско решење.

Али, у праву си, сасвим. И што је најзанимљивије, не ради се толико ни о новцу. По мени, много је битније изградити поверење на релацији дете-родитељ, дете-васпитач, дете-школски психолог. Значи, само мало више добре воље и заинтересованости и ствари би се сигурно помериле на боље.
razmisljam razmisljam 22:43 12.12.2014

Re: nije teško

arianna


Ариана, хвала за линкове - није згорег с времена на време обновити градиво.
jkt2010 jkt2010 23:38 12.12.2014

Re: nije teško

Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode.


Pet, 21/12/2012 Otvorena SOS linija za prevenciju samoubistva i narkomanije

Pa ima jos...

SOS telefon u ruci spasa
U glavnom gradu postoji nekoliko službi koje osobama suočenim sa raznim životnim problemima i iskušenjima pomažu savetima ili konkretnim akcijama – Sa druge strane žice su obučeni volonteri, doktori, socijalni radnici ili psiholozi


Msm... guglguglgugl




Al ne kaze se da li ima neki SOS telefon gde covek moze da se javi radi zastite od zastitnika.. ? Mislim, od ovih sto kao pomazu, a u stvari zrace ocaj i beznadje. Ovih sto kad ih procitas, dodje ti da skocis s mosta?
iqiqiq iqiqiq 13:06 13.12.2014

Re: nije teško

Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode.

to je i moj utisak, bez obzira koja je problematika, da li bolesna deca, da li deca koja imaju porodicne probleme, obrazovanje itd itd, svime se mi odrasli vise bavimo nego ozbiljnim resavanjem problema naseg okruzenja kako bi omogucili deci da rastu.
iqiqiq iqiqiq 13:12 13.12.2014

Re: nije teško

jkt2010
Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode.


Pet, 21/12/2012 Otvorena SOS linija za prevenciju samoubistva i narkomanije

Pa ima jos...

SOS telefon u ruci spasa
U glavnom gradu postoji nekoliko službi koje osobama suočenim sa raznim životnim problemima i iskušenjima pomažu savetima ili konkretnim akcijama – Sa druge strane žice su obučeni volonteri, doktori, socijalni radnici ili psiholozi


Msm... guglguglgugl




Al ne kaze se da li ima neki SOS telefon gde covek moze da se javi radi zastite od zastitnika.. ? Mislim, od ovih sto kao pomazu, a u stvari zrace ocaj i beznadje. Ovih sto kad ih procitas, dodje ti da skocis s mosta?


e sad jos da napravimo anonimni test koliko su ti telefoni u funkciji i koliko su inace korisceni

uzgred kao sto rekoh, u svakoj skoli u Irskoj ima plakat velikih dimenzija sa jasno uocljivim brojevima SOS telefona, da ne moraju sva deca da guglaju
Osim toga, dok je u sistemu obrazovanja dogovoreno i odstampano ovakvo obavestenje, u uredjenim drzavama moze se verovati da iza toga stoje strucnjaci i pouzdane osobe koje ce se zaista pozabaviti pozivima omladine koje instikt samoodrzanja navede da okrenu SOS broj pre nego sto se bace sa mosta ili sa prozora skole
iqiqiq iqiqiq 14:18 13.12.2014

Re: nije teško

arianna
Deca i mladi odavno nisu važni onima koji Srbiju vode.Daju pare na kojekakve projekte a ništa ne uvode kao sistemsko rešenje. Zaštita mentalnog zdravlja dece i omladine trebalo bi da bude važna svima nama a ponajpre sistemu.


Ovo su ključne rečenice i odgovor na gore postavljena pitanja


prilog temi:

Čuvari života

Savremeni danak u krvi

hvala draga Arianna, evo i citiram te
" Kada je reč o generalnoj ili opštoj prevenciji, koja ima za cilj smanjenje ukupnog broja suicida mogu reći da se ovim problemom organizovano kod nas u Srbiji ne bavi niko i zato mislim da je našem društvu, neophodna sistemski urađena nacionalna strategija prevencije poremećaja ponašanja mladih, koja bi podrazumevala i sistematizovanu edukaciju kroz poseban nastavni predmet u redovnim školama.
I ako neko misli da za to nema para i da je prevencija svih oblika poremećenih ponašanja skupa onda imamo veliki problem, jer kao što reče jedan moj kolega i profesor "...čemu i razvijeno društvo, ako ikada i „ekonomski zaličimo" na razvijene evropske države, ako ne razumemo da je čovek pre svega socijalno biće i biće smisla a tek onda homo ekonomicus"."

nadam se da će se pronaći načina da se podrže osobe kao što si ti i da se u svim školama Srbije pročitaju tvoji tekstovi za koje si dala linkove gore...bar bi bio početak bavljenja rešavanjem problema..

što se tiče novca samo mi iskaču ideje, umesto da se plaćaju štampanja plakata političkim strankama svake dve godine prevremenih izbora, preusmeriti na štampanje plakata koje bi podizale svest stanovnika o ovim i mnogim drugim problemima mladih i dece, tek toliko da nas probude i otrgnu od drogiranja medijima (tv, internet, bilbordi itd)
razmisljam razmisljam 17:52 13.12.2014

Re: nije teško

jkt2010


Msm... guglguglgugl


Al ne kaze se da li ima neki SOS telefon gde covek moze da se javi radi zastite od zastitnika.. ? Mislim, od ovih sto kao pomazu, a u stvari zrace ocaj i beznadje. Ovih sto kad ih procitas, dodje ti da skocis s mosta?


Уз наду да ниси имао никакав мост у близини непосредно након читања ( некако подразумевам да те је порив за скакањем доцније ипак напустио ), само да те питам: а што си ти тако на крај срца?

Колико сам ја сконтала колегиницу, поента није у томе да ли телефона има или нема, већ да његов број буде јасно истакнут по школама, чекаоницама школских одељака Домова здравља... на местима где ће деца имати прилику да га уоче, евентуално запамте и употребе на време, не ослањајући се на ,,guglguglgugl''.

И невезано: добродошао у моје блогодвориште. Драго ми је што си свратио ( па макар и само да гунђаш ).
iqiqiq iqiqiq 20:57 13.12.2014

Re: nije teško

не ослањајући се на ,,guglguglgugl''.

sjajan primer stava "imaš problem, rešavaj ga sam, guglaj, pa šta pronađeš"

guglanjem deca nalaze i dobre savete kako je najlakše izvršiti samoubistvo, čak i asocijacije i udruženja koja ti u tome pomažu , "jer ako si rešio, to je tvoja odluka i mi je poštujemo", dakle da se baš ne oslanjamo na guglanje, pošto je i to lutrija, šta će brauzer da ti pronađe...

i naravno guglovanje deteta koje ima problem je znak da nema nikoga od odraslih kome može da veruje i da se obrati, ili da i ako ih vidi, manje im veruje nego virtuelnom svetu interneta

a da budem malo i cinična, link koji je dat sa SOS telefonima je objavljen samo jednom u Politici davne 2010, toliko o mogućnosti lakog pronalaženja informacija onima kojima život visi o koncu
jkt2010 jkt2010 00:57 14.12.2014

Re: nije teško

razmisljam

Колико сам ја сконтала колегиницу, поента није у томе да ли телефона има или нема

Jasta, nije vazno dal ga ima ili nema. Vazno je da ima poster, to je cool. Svetski. Irski.



већ да његов број буде јасно истакнут по школама, чекаоницама школских одељака Домова здравља...


Na linku koji je koleginica ostavila pise:

Najrizičnija grupa su muškarci, sredovečni, koji izgleda da su, u stvari, najveće žrtve tranzicije.

Posto su sredovecni muskarci najrizicnija grupa, logicno je da postere kacimo po skolama i skolskim odelenjima domova zdravlja. Da ih vide nastavnici i lekari?

A da postere o kontracepciji kacimo po manastirima, i to muskim?
jkt2010 jkt2010 01:05 14.12.2014

Re: nije teško

iqiqiq
e sad jos da napravimo anonimni test koliko su ti telefoni u funkciji

E pa, koleginice, to bi vec bilo nesto pohvalno. Da si napravila tu proveru, pa da si otkrila koji telefoni vise ne rade a koji su aktuelni tj koji sada rade, pa da si ispravljenu i dopunjenu tabelu okacili na blogu, TO bi bilo zaista konstruktivno & korisno. Kad si vec resila da pises blog o toj temi...

-----
PS. Ali eto, cak i kad neko drugi okaci tu (korisnu) tabelu, tvoj pristup je negativisticki: AKO ti brojevi rade...

Znaci, deco, slobodno skacite, nade nema, brojevi ne rade, nikog nije briga za vas...
iqiqiq iqiqiq 12:39 14.12.2014

Re: nije teško

jkt2010

razumem šta hoćeš da kažeš, hvala ti na dobrima namerama i predlozima, da sperem sa sebe deo krivice, ako mi veruješ, prvo sam se obratila udruženju psihologa i nisam nikada dobila odgovor, a verovala bih da su oni najbolja adresa za pravilne informacije, obratila sam se i Ombudsmanu, ali oni nisu institucija koja bi pokrenula nešto u tom smislu, pre njih sledi Ministarstvo omladine, Ministarstvo zdravlja; Ministarstvo prosvete itd

Da je telefon ukinut, govori i B92 vest iz 2012, posle guglovanih informacija iz Politike a najzad evo ti i svežije potvrde

Ubistava i samoubistava postaju svakodnevne vesti, a stručnjaci kažu da je u ljudima mnogo agresije koja traži način da se ispolji i ističu da je u Srbiji nasilje i socijalna i lična dimenzija. Poslednji slučaj samoubistva mlade devojke pokazao je da je ukidanje besplatna beogradske telefonske linija za sprečavanje samoubistava loš potez.


Srbija je 13 u svetu po broju samoubistava tekst iz maja 2014

I da, u pravu si, osim škola i domova zdravlja, moglo bi se podeliti informacije i na mnogo drugih mesta gde sredovečni ljudi mogu da dođu do takvih informacija, pa ako crkve dozvole , i na njihovim vratima
razmisljam razmisljam 19:08 14.12.2014

Re: nije teško

jkt2010
razmisljam

Колико сам ја сконтала колегиницу, поента није у томе да ли телефона има или нема

Jasta, nije vazno dal ga ima ili nema. Vazno je da ima poster, to je cool. Svetski. Irski.


Да, лупила сам силну глупост и због тога се извињавам. Хвала ти што си ми на то указао.

Претпостављам да је сада сасвим бесмислено да покушам да се правдам како нисам тако мислила и како је у питању идиотска омашка? Али, хајде да ипак покушам: наравно да је од изузетне вашности да такав СОС телефон постоји у што више градова/насеља/гдегод. Не знам да ли си приметио да се у једном од линкованих текстова ( са врло свежим датумом ) говори управо о томе како се гаси један од ретких таквих бројева, јер нема финансијску подршку државе.

Na linku koji je koleginica ostavila pise:

Najrizičnija grupa su muškarci, sredovečni, koji izgleda da su, u stvari, najveće žrtve tranzicije.

Posto su sredovecni muskarci najrizicnija grupa, logicno je da postere kacimo po skolama i skolskim odelenjima domova zdravlja. Da ih vide nastavnici i lekari?


Да, тачно, тако пише у линку.
Но ( могуће да сам иницијални текст погрешно протумачила - не замери ако је тако ), колегиница је тежиште поставила на превенцији самоубистава у адолесцентском периоду, тако да у том смислу оно што сам написала, барем по мени, има смисла. Што не значи да листу места на којима би требало да се налазе обавештења о СОС телефону не би требало проширити, рецимо, чекаоницама бироа за запошљавање, стајалиштима градских аутобуса, свим оним местима на која залазе ризичне групе...

A da postere o kontracepciji kacimo po manastirima, i to muskim?


Што да не? Мада ( допусти ми мало ироније ), можда би више ефекта имало да се исти каче по владичанским дворовима и у црквеним портама.
iqiqiq iqiqiq 11:02 15.12.2014

Re: nije teško

Не знам да ли си приметио да се у једном од линкованих текстова ( са врло свежим датумом ) говори управо о томе како се гаси један од ретких таквих бројева, јер нема финансијску подршку државе


dakle citat "Telekom nam je bio uvek jako dobar partner za saradnju i darovali su nam besplatnu liniju i verujem da bi to ponovo učinili. Imamo obučen kadar za telefonsko savetovalište. Još samo kada bi se našao neki Čuvar života iz gradske ili republičke vlade kome bi bilo važno da telefon ponovo proradi!"Link intervju maj 2014

Ali da ne ostanemo na tim detaljima, opet ponavljam, sa ovakvim neslavnim rekordom po broju samoubistva očekivala bih da se o tome piše, priča, organizuju tribune, obuke medicinskog osoblja, obuke pedagoga i psihologa po školama Srbije, aktivno učešće institucija, udruženja, sveopšta akcija da se pomogne ugroženim licima. Naravno da sam najviše usmerena na omladinu, jer slušam iz prve ruke jezive price o deci koja razmatraju rešavanje životnih problema samoubistvom. Jedan od poznanika, 20 godina star, je nedavno skočio sa mosta. U umrlici je pisalo "tragično izgubio život"
Milutin Milošević Milutin Milošević 11:56 16.12.2014

Re: nije teško

како се гаси један од ретких таквих бројева, јер нема финансијску подршку државе

Sve će te lezileboviće koji kradu teško zarađene pare građana Vulin da pozatvara.
Hansel Hansel 22:40 16.12.2014

Re: nije teško

Мени није јасно зашто држава не установи те линије као сталне и што не запосли људе који ће ту радити, а не да то буду пројекти од данас до сутра.
razmisljam razmisljam 17:28 17.12.2014

Re: nije teško

Hansel
Мени није јасно зашто држава не установи те линије као сталне и што не запосли људе који ће ту радити, а не да то буду пројекти од данас до сутра.


Претпостављам да је то стога што држава не сматра тај проблем битним.
Или се једноставно још није сетила.
Или нема пара.
Или...
Али најпре ће бити да је ово прво у питању.
iqiqiq iqiqiq 21:28 17.12.2014

Re: nije teško

Претпостављам да је то стога што држава не сматра тај проблем битним.

u ovom slučaju država kao termin najbliže odgovara Ministarstvu zdravlja ili se ingerencije nisu definisale...taj slučaj države koja brine kada krene da se luta po sistematizacijama institucija u najboljem slučaju se svede na dve do tri osobe delimično nadležne za određenu problematiku.

Opet, takvi ako i postoje nikada ne rade nešto na svoju ruku, nego naravno po nalogu svojih pretpostavljenih, koji nalog nikako da daju jer se uvek bave nekim daleko važnijim pitanjima, samo niko ne može da kaže koja su to važnija pitanja.
A kako bismo, mi sužnji, shvatali ta važna pitanja, jer da nisu tako važna, bila bi nam svima poznata i jasna.

Tako da čekamo naravno na našu državu
docsumann docsumann 21:05 12.12.2014

mračni statistički pik

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:51 12.12.2014

Re: mračni statistički pik

ovo je totalni poraz spram unjkavih smradova...

... kod nas isto u NS, učiteljica koja tovari klince da su glupi i ružni, pa ne dolazi na nastavu... srećom da nije kod mene u smeni, mene se svi boje, Lay Ha Vtsa, a ne mereju odmerit kolka mi snaga, mistifikejšo JAH , ja bih je ispeglao. grozni hibrid komunjarskih ulizičkih mentaliteta i neodrađene Demokratizacije. kod vas u CG je još gore sa Diktatorom.



ionai Bro, stay strong against Babylon!
docsumann docsumann 22:02 12.12.2014

Re: mračni statistički pik

ionai Bro, stay strong against Babylon!




razmisljam razmisljam 22:33 12.12.2014

Re: mračni statistički pik

docsumann

Pet samoubistava u Nikšiću za sedam dana!


Ау! А ја мислила да смо ми Војвођани без премца по том питању.
razmisljam razmisljam 22:39 12.12.2014

Re: mračni statistički pik

Srđan Fuchs
ovo je totalni poraz spram unjkavih smradova...

... kod nas isto u NS, učiteljica koja tovari klince da su glupi i ružni, pa ne dolazi na nastavu... srećom da nije kod mene u smeni, mene se svi boje, Lay Ha Vtsa, a ne mereju odmerit kolka mi snaga, mistifikejšo JAH , ja bih je ispeglao. grozni hibrid komunjarskih ulizičkih mentaliteta i neodrađene Demokratizacije. kod vas u CG je još gore sa Diktatorom.


Пораз јесте, али се не треба предавати, већ изнова и изнова начињати тему, а на свом микро плану чинити све да се извојују макар мале, појединачне победе, за почетак.

Сад... Не знам колико пеглање помаже код таквих индивидуа каква је та учитељица. Претпостављам да твоје искуство говори да има ефекта?

И, да... Добродошао у моје блогодвориште. Драго ми је што си свратио, макар и на ову мучну тему.




Srđan Fuchs Srđan Fuchs 22:45 12.12.2014

Re: mračni statistički pik

мучне теме трнз хепинес из мај мидл нејм... аур лов фор бетр Неопланта из комон...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 22:56 12.12.2014

Re: mračni statistički pik

razmisljam


Сад... Не знам колико пеглање помаже код таквих индивидуа каква је та учитељица. Претпостављам да твоје искуство говори да има ефекта?




ма да бре, глума чиста, југословенски драмски театар, грмиш на њу, претиш јој инспекцијом, председником, богом оцем, а они се поплаше јер су навикнути да само Партија наступа тако, углавном, снагом Лавице/Лајонаја Мајке што штити младунчад. комуњаре су погубљене јер су навикнуте да им се издају наређења. најпогрешније је што Новосађани ћуте и бедаче се. ал' јеби га, сам сум микс Ганци Трибине и Ратничких Бедуина, тешко је то прилагодити вашој мирној култури.

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 01:00 13.12.2014

Re: mračni statistički pik

“Više je faktora, ali jedan od glavnih je veoma loša situacija u crnogorskom društvu kada je u pitanju ekonomska situacija: gubitak posla i neuspele privatizacije uzimaju svoj danak”, kaže Vukadinović."

eto, mogla sam da se zakunem da ekonoska situacija nije razlog za suicid, a onda vidim da Indija ima najveću stopu samoubistva na svetu.
iqiqiq iqiqiq 13:08 13.12.2014

Re: mračni statistički pik

eto, mogla sam da se zakunem da ekonoska situacija nije razlog za suicid, a onda vidim da Indija ima najveću stopu samoubistva na svetu.

verovatno na tako veliki broj stanovnika ide i drugacija statistika...ono sto je za poredjenje je da je Indija verovatno slican neuredjen sistem gde se malo ko bavi resavanjem problema, verovatno ostaju na tome da pobroje zrtve
iqiqiq iqiqiq 13:41 13.12.2014

Re: mračni statistički pik

најпогрешније је што Новосађани ћуте и бедаче се

ako nešto izaziva apatiju i depresiju mladih, onda je to sigurno akt nečinjenja nas odraslih koji dakle cutimo i bedacimo se...

Bar kada izadjemo pred nadlezne i pozalimo se, i to je neka reakcija, po meni zdrava reakcija, dobar primer klincima, a pokazujemo i na taj način da nam je stalo do njih...

Ovim ćutanjem i prepuštanje stihiji i propasti sigurno nismo dobar primer klincima, neke verovatno zahvati bes pa bi nas sve pobili i sve porušili, a neke zahvati apatija pa podlegnu izazovu samoubistva, jer vredi li uopšte živeti u ovakvoj sredini.

Treća grupacija zdravorazumme omladine vrlo jasno izražava svoj stav da je najbolje što pre otići odavde, statistike po tom pitanju pokazuju zapanjujuće podatke, procentualni porast ovakvog stava mladih je zastrašujući
iqiqiq iqiqiq 14:22 13.12.2014

Re: mračni statistički pik

docsumann

Pet samoubistava u Nikšiću za sedam dana!

ne mogu da ti dam preporuku za podatak koji si naveo, ali preporuka ovim putem što si shvatio šta sam htela da kažem...

koliko samoubistva dnevno je donja ili gornja granica da se o tome progovori ozbiljno??? koliko takvih naslova možemo da preletimo dnevno i da slegnemo ramena???
razmisljam razmisljam 17:37 13.12.2014

Re: mračni statistički pik

Srđan Fuchs
мучне теме трнз хепинес из мај мидл нејм... аур лов фор бетр Неопланта из комон...


Драго ми је чути.

И додала бих, не само за бетр Неопланта, већ и за бетр Таурунум, Наисус и све тако редом...
Milutin Milošević Milutin Milošević 12:06 16.12.2014

Re: mračni statistički pik

Pet samoubistava u Nikšiću za sedam dana!

Ау! А ја мислила да смо ми Војвођани без премца по том питању.

Šlogirao sam se prošle godine kada sam u Litvaniji čuo da imaju najveću stopu saoubistava u Evropi a drugu u svetu (LINK). Doduše, mislim da su pre njih vodili neki Finci, Islanđani ... sve uređene i prilično situirane države.

Ako se u gornje linkovanoj stranici potraže podaci za bivšu SFRJ, vidi se da je stopa saoubistava proporcionalno vezana za bogatstvo države:
- Slovenija 15,5
- Hrvatska 12,1
- BiH 7,7
- Srbija i Crna Gora (još zajedno) 10,8
- Makedonija 4,7

Tužno je, ipak, primetiti da i pored svih statistika, "only 13 European countries are however known to have a national suicide strategy".
razmisljam razmisljam 22:10 16.12.2014

Re: mračni statistički pik

Milutin Milošević


Ako se u gornje linkovanoj stranici potraže podaci za bivšu SFRJ, vidi se da je stopa saoubistava proporcionalno vezana za bogatstvo države:
- Slovenija 15,5
- Hrvatska 12,1
- BiH 7,7
- Srbija i Crna Gora (još zajedno) 10,8
- Makedonija 4,7


Баш ме живо занима шта би на ове податке рекли социолози, а боме и психолози.

Hansel Hansel 23:08 16.12.2014

Re: mračni statistički pik

Рекли би, за почетак, да инциденца сиуцида расте (на северној полулопти) ка северу (и, наравно, опада ка југу). Не знам за податке о повезаности рељефа по себи (Војводина је и равница, али је и северније, мада ни једно ни друго нису једини фактори).

Фактори многобројни. Најбаналније речено, изгледа да тамо где је досадније постоји већи ризик од сиуцида. "Досада" може бити и због високе уређености државе (за чим ми овде патимо), па је, поред осталог, мање вентила за пражњење агресије која се онда окреће ка себи (врло слободно тумачење само једног од многих чинилаца, наглашавам). Итд.

Оно што овим статистикама измиче је латентни суицид. Али и суцидално понашање које баш није идентично латентном сиуциду. У последње време су пуни медији извештаја о несрећама у којима страдају млади. Просто је немогуће да они не знају куда то може да одведе. Додуше, можда не поимају потпуно шта то у ствари значи.

Hansel Hansel 23:50 16.12.2014

Re: mračni statistički pik

Него, сад мало о овим конретним статистикама. Ако се у линку из текста каже да се денвно у Србији десе 4 самоубиства, онда то значи да их је годишње 1460. Када се то подели са, рецимо, седам милиона (ако нас је толико), добија се приближно 0,208‰ (промила, не знам како ће се видети знак). По подацима с Милутиновог линка, суицидалност је (била) 0,108‰, па би се рекло да је дупло скочила (наравно, да допуним свој горњи коментар, фактори повећања код нас су јасни, ту "географска правила" престају да важе). На то додати смрти узрокаване суицидалним понашањем.

Са промила прелазим на број самоубистава на 100.000 становника, лакше је за писање, дакле по чланку с Б92 стопа је 20,857, тј. приближно 20,86.

Да видимо шта кажу подаци из књижице "Основи медицинске суицидологије" (ето, нашло се при руци ):

Република/покрајина *** 1967. *** 1977. *** 1987.
Словенија .........................30,48.....32,32.....35,80
Хрватска ...........................15,22.....19,49.....20,10
БиХ ......................................7,41......9,98.....10,50
Србија (без покрајина) .....10,53......7,89.......9,15
Војводина ..........................28,28....29,76.....34,12
Косово .................................3,22......1,62.......1,60
Црна Гора ...........................9,83....10,37......13,10
Македонија .........................3,84......6,45........8,20

Мислим да разумем одакле парадокс бољи стандард -- већа стопа самоубистава али о томе можда сутра, ако икога још има на овом блогу.

Е, да, било је интереса за Војводину. Установљено је било у истраживању крајем осамдесетих да су се процентуално више самоубијали Хрвати него Срби, а досељеници мање него староседеоци. Ипак, бележен је пораст суицида међу досељеницима у односу на подручја одакле су дошли.

.......
После једно 20-30 мењања овог коментара не би ли бројеви били колико-толико добро потписани, мислим да сам открио још један могући разлог суицида или, бар, акутне психозе.
razmisljam razmisljam 17:41 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

Hansel

Мислим да разумем одакле парадокс бољи стандард -- већа стопа самоубистава али о томе можда сутра, ако икога још има на овом блогу.


Живо ме занима која је твоја теорија. Рецимо, мени оно твоје излагање о ,,досади'' и недостатку вентила за пражњење агресије некако не пије воду. Пре бих рекла да је у уређенијим друштвима јачи притисак да се буде исправан, укалупљен у матрице пожељног - живети по ПС-у, али то су тек моја нагађања за која, наравно, немам никакве релевантне доказе.


.......
После једно 20-30 мењања овог коментара не би ли бројеви били колико-толико добро потписани, мислим да сам открио још један могући разлог суицида, или, бар акутне психозе.



Шта да ти радим кад си онолики штребер.

Но, шалу на страну. Хвала ти за уложени труд и ризиковање сопственог менталног здравља, а зарад озбиљног аналитичког учешћа у дискусији. Ценим онолико.
Штета је што си се укључио доста касно, тако да ће твоје залагање на жалост највероватније остати без неке нарочите реакције.

Ето, чак ми се и гошћа повукла у илегалу - нема је ни од корова, тако да смо овде, канда, преостали само ти и ја.
zilikaka zilikaka 19:23 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

Ето, чак ми се и гошћа повукла у илегалу - нема је ни од корова, тако да смо овде, канда, преостали само ти и ја.



A to je kao nešto novo....

razmisljam razmisljam 21:08 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

zilikaka


A to je kao nešto novo....



А ја се понадала да је свратио неко ко би да дивани о теми.
Кад оно само ти.

iqiqiq iqiqiq 21:32 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

dakle moram da branim svoje ime i delo čak i pred domaćicom

em su me zamenili sa drugim blogerom, em su me optužili da sam površna a sada još i da sam pobegulja...

tu sam, tu sam, samo vas slušam i gledam

ako je i nešto, bar razbijamo tabue, pričamo o onome što osvane tek ponekad kao novinski naslov i to je to...stoga po za svakog učesnika na ovom blogu, malo li je od mene
iqiqiq iqiqiq 21:38 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

После једно 20-30 мењања овог коментара не би ли бројеви били колико-толико добро потписани, мислим да сам открио још један могући разлог суицида, или, бар акутне психозе

mislim da je teško ovde tražiti neke matematičke zakonitosti, čak i da ih nađemo opet se vraćamo na to, pa šta sa tim? Hoćemo li raditi na prevenciji ili koristiti modele za bolje predviđanje konačnog broja žrtava, da budem crnohumorna?
Naravno ne očekujem da se mi ovde na blogu aktiviramo i po ovom pitanju, ali me zapanjuje sistem nereagovanja po pitanju bilo kog problema, a ima ih tušta i tma...
Hansel Hansel 23:15 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

mislim da je teško ovde tražiti neke matematičke zakonitosti, čak i da ih nađemo opet se vraćamo na to, pa šta sa tim?

Нисам ни мислио да се могу нужно наћи неке законитости, него да се могу проценити тенденције и њихов интензитет.

razmisljam
Живо ме занима која је твоја теорија. Рецимо, мени оно твоје излагање о ,,досади'' и недостатку вентила за пражњење агресије некако не пије воду. Пре бих рекла да је у уређенијим друштвима јачи притисак да се буде исправан, укалупљен у матрице пожељног - живети по ПС-у, али то су тек моја нагађања за која, наравно, немам никакве релевантне доказе.

Хм, па зар нема везе између тог притиска о коме ти говориш и онога о чему ја говорим -- недостатку вентила за пражњење агресије, или незадовољства макар? Не воле сви урлање на стадионима и макљање (што је евидентно једна од вентила), или бар нису научили да се тако празне јер -- и то је друштвено непожељно.

А она "теорија" (тј. њен делић)... чини ми се да с повећањем стандарда, када су неке основне егзистенцијалне потребе задовољене, отварају неке друге о којима се у немаштини много не размишља, а често их "по дифолту" има (своде се на љубав међу ближњима, додај уз то и рад који има директни смисао, макар и када није много драг), али се не перципирају као посебна вредност*. Све ово у комбинацији с реалним отуђењем. А онда се отварају и питања смисла живота итд. итд.


*(док се то што се има не изгуби; а и ако се изгуби, у тим околностима, живот даље поставља своје захтеве, нема се времена за "филозофију"...)
razmisljam razmisljam 23:21 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

iqiqiq
dakle moram da branim svoje ime i delo čak i pred domaćicom

em su me zamenili sa drugim blogerom, em su me optužili da sam površna a sada još i da sam pobegulja...

tu sam, tu sam, samo vas slušam i gledam


Ма, не мораш. Него, знам да је Хансел нестрпљив - толико се синоћ потрудио а никога да продискутује са њим више од пола дана. И онда, шта ћу? Прозовем тебе да не бих морала сама да се правдам.

А и немаш разлога да се буниш: толико ти се свашта издешавало да ти барем није било досадно.

И само ти настави да нас слушаш и гледаш, али и дај с времена на време некакав уочљив сигнал да то чиниш.

ako je i nešto, bar razbijamo tabue, pričamo o onome što osvane tek ponekad kao novinski naslov i to je to...stoga po za svakog učesnika na ovom blogu, malo li je od mene


Хвала за цветиће у име свих посетилаца. Изволи и ти један .

На жалост, не бих се сложила са тобом да на Блогу разбијамо табуе. Људи који се овде окупљају су, чини ми се, и те како свесни проблема. Једино што немају начина да га реше. Мањ' ако ово не допре до оног до кога би требало, па тај онда стави прст на чело... Ех, пусти снови!
Hansel Hansel 23:26 17.12.2014

Кошуља сретног човјека

Недавно сам линковао на неком блогу, ево и овде:

kosulja-sretnog-covjeka

Прича која ме је давно освојила, као и много шта још од ауторке (овде је заправо препричала по сећању, а негде сам касније сазнао да је ово највероватније бугарска народна прича).
Hansel Hansel 23:28 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

razmisljam
Ма, не мораш. Него, знам да је Хансел нестрпљив - толико се синоћ потрудио а никога да продискутује са њим више од пола дана. И онда, шта ћу? Прозовем тебе да не бих морала сама да се правдам.

И, ти је прозовеш, а она? Она каже да та табела и није нешто, ово-оно...?!
reanimator reanimator 23:51 17.12.2014

Re: mračni statistički pik

ako je i nešto, bar razbijamo tabue

Ja proči'o taube :)
Hansel Hansel 00:39 18.12.2014

Re: mračni statistički pik

Хаха, какав одабир слике!

Кад ти се то привиђа, стварно је траума оставила трага, али та хостовања су стварно била суицидална.

И, тако, уместо да ловиш и препознајеш туђе грешке (и ти, не само остали), ти их још и сам продукујеш.

Тако нико није приметио да сам био написао:
Оно што овим статистикама истиче је латентни суицид.


Задња времена дошла кад човек и на Блогу мора сам себе да исправља. Па, то је да се...

(Не замерите на црном хумору, уме он да буде лековит... Тако ми једном једна особа, прилично напорна у неким тренуцима, прича како не ваља ово, оно... и каже: "То је да седнеш и да се убијеш!" -- "Ево, већ седим", одговорио сам.)
iqiqiq iqiqiq 08:55 18.12.2014

Re: mračni statistički pik


Нисам ни мислио да се могу нужно наћи неке законитости, него да се могу проценити тенденције и њихов интензитет.

реално гледано, урадио си више од стручњака којекаквих струковних удружења а да одговорне из министарстава и других институција не помињемо...то је требало они да ураде и да закључе да је проблем све већи па да се покрену и нешто ураде на превенцији

тако да сада без сваке шале, свака част на труду
iqiqiq iqiqiq 08:56 18.12.2014

Re: mračni statistički pik

И само ти настави да нас слушаш и гледаш, али и дај с времена на време некакав уочљив сигнал да то чиниш.

јес па да ме још оптуже и да спамујем блог...
Hansel Hansel 10:11 18.12.2014

Re: mračni statistički pik

iqiqiq
тако да сада без сваке шале, свака част на труду

Хеј, па није потребно, само сам се шалио са оном "љутњом" (и "љутком" )!

Hansel Hansel 12:12 18.12.2014

Re: mračni statistički pik

И, да додам, мислим да је битно, ако ово некад случајно неко прочита ко се бори против нечијих суицидалних намера у свом окружењу -- установљено је да се код маничне депресије (а суицид је ипак најчешће последица неког облика депресије) највећи број самоубистава дешава у фази изласка из депресивне фазе, и то, колико се сећам, најчешће ујутру.
larisa_bg larisa_bg 21:56 12.12.2014

congrat

Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.
Ipak, čestitam.
reanimator reanimator 22:36 12.12.2014

Re: congrat

congrat
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.

Ti se ladno pališ na sve blogerke koje u nadimku imaju q
razmisljam razmisljam 22:41 12.12.2014

Re: congrat

larisa_bg
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.
Ipak, čestitam.


Ееее, није јој први. Објавила већ један у мом блогодворишту ономад, а и пар комада код гос'н Стошића, ако ме сећање добро служи. Канда да ниси баш превише пазила на часу.
larisa_bg larisa_bg 22:43 12.12.2014

Re: congrat

reanimator
congrat
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.

Ti se ladno pališ na sve blogerke koje u nadimku imaju q


gilty
razmisljam razmisljam 22:44 12.12.2014

Re: congrat

reanimator
congrat
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.

Ti se ladno pališ na sve blogerke koje u nadimku imaju q


ДаклеМ, ствааарнооо...
larisa_bg larisa_bg 22:47 12.12.2014

Re: congrat

razmisljam

ДаклеМ, ствааарнооо...


je l' ti vidiš koji je to ludak?

šta reći...
larisa_bg larisa_bg 22:54 12.12.2014

Re: congrat

larisa_bg
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.
Ipak, čestitam.


da me nije Re zezao, ja uopšte ne bih ukapirala da je ovo iqiqiq... ja bila ubeđena da je blog napisala qqriq

pa sam njoj i napisala prethodnu poruku

ispala sam glupa u društvu




larisa_bg larisa_bg 23:00 12.12.2014

Re: congrat

razmisljam
larisa_bg
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.
Ipak, čestitam.


Ееее, није јој први. Објавила већ један у мом блогодворишту ономад, а и пар комада код гос'н Стошића, ако ме сећање добро служи. Канда да ниси баш превише пазила на часу.


ma sad shvatam
prosto sam previdela, mislila sam da je blog napisala qqriq
sve sam pobrkala, sorry
reanimator reanimator 23:02 12.12.2014

Re: congrat

ja bila ubeđena da je blog napisala qqriq

Eto..a posle ja ludak :)
larisa_bg larisa_bg 23:16 12.12.2014

Re: congrat

reanimator
ja bila ubeđena da je blog napisala qqriq

Eto..a posle ja ludak :)


to tebe ne abolira od činjenice da mi poturaš q na ovako ozbiljnoj temi

i ajde briši(mo) odavde dok nas nisu banovali
docsumann docsumann 23:21 12.12.2014

Re: congrat

reanimator
ja bila ubeđena da je blog napisala qqriq

Eto..a posle ja ludak :)


i pre i posle
docsumann docsumann 23:24 12.12.2014

Re: congrat

poturaš q


kad smo već kod qq-a, je l' zna neko - di li je kukusigameni ? nema ga već poduže na blogu.

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:27 12.12.2014

Re: congrat

zar iqiqiq i qqriq nisu ista osoba??

ps. mislim, vas dvoje, get a room.
(e, stvarno se glupiramo na ozbiljnoj temi )
qqriq qqriq 00:37 13.12.2014

Re: congrat

larisa_bg
22:54 12.12.2014 / *novo
Re: congrat
larisa_bg
Pa tešku si temu izabrala za svoj prvi blog, darling.
Ipak, čestitam.


da me nije Re zezao, ja uopšte ne bih ukapirala da je ovo iqiqiq... ja bila ubeđena da je blog napisala qqriq

pa sam njoj i napisala prethodnu poruku

ispala sam glupa u društvu


ispala si srce u društvu a ti Re samo nam maHni, pa jel smo dream team ili jok?



izvinjavam se i domačici i gošći, sad uletala PA videla, so sorry


iqiqiq iqiqiq 13:07 13.12.2014

Re: congrat

sve vam je oprosteno

razmisljam razmisljam 17:38 13.12.2014

Re: congrat

larisa_bg


je l' ti vidiš koji je to ludak?


Теби то некаква новост?
razmisljam razmisljam 17:43 13.12.2014

Re: congrat

BebaOdLonchara
zar iqiqiq i qqriq nisu ista osoba??


Је л' ти то озбиљно питаш?

p.s. mislim, vas dvoje, get a room.
(e, stvarno se glupiramo na ozbiljnoj temi )


Ма, не дај се омести. У овом блогодворишту је све дозвољено ( осим онога што није ).

И, уопште... Добродошла у моје блогодвориште. Драго ми је што си свратила.
razmisljam razmisljam 17:56 13.12.2014

Re: congrat

larisa_bg

ma sad shvatam
prosto sam previdela, mislila sam da je blog napisala qqriq
sve sam pobrkala, sorry



Ви'ш ти како лако дође до неспоразума. Но, срећом, разрешили смо га на опште задовољство.

И, наравно, нема никакве потребе за извињавањем - дешавју се превиди ( чак и у шаху, а камо ли неће на Блогу ).
razmisljam razmisljam 18:01 13.12.2014

Re: congrat

iqiqiq
sve vam je oprosteno


Само да се придружим и да подвучем.

Немајте бриге, слободно наставите да се сиграте. Каква год тема да је у питању, што се мене тиче меандрирања, скретања с теме, необавезна ћаскања су подразумевајућа и не подлежу санкцијама.


razmisljam razmisljam 18:02 13.12.2014

Re: congrat

qqriq


izvinjavam se i domačici i gošći, sad uletala PA videla, so sorry



Ништа сори, све о кеј.

Добродошла у моје блогодвориште. Драго ми је што си свратила.
qqriq qqriq 22:17 13.12.2014

Re: congrat

qqriq qqriq 22:17 13.12.2014

Re: congrat

iqiqiq
13:07 13.12.2014
Re: congrat
sve vam je oprosteno




Hansel Hansel 00:42 18.12.2014

Re: congrat

larisa_bg
razmisljam

ДаклеМ, ствааарнооо...

je l' ti vidiš koji je to ludak?
šta reći...

Само да подсетим да смо имали једну блогерку која је у сваком коментару уместо сваког "ку" писала "q". Лариса би одлепила да је тада била овде!
iqiqiq iqiqiq 08:57 18.12.2014

Re: congrat

Hansel

larisa_bg

razmisljamДаклеМ, ствааарнооо...je l' ti vidiš koji je to ludak?šta reći... Само да подсетим да смо имали једну блогерку која је у сваком коментару уместо сваког "ку" писала "q". Лариса би одлепила да је тада била овде!

qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq (šta sve čovek neće učiniti za 5 minuta slave)
Hansel Hansel 10:13 18.12.2014

Re: congrat

Ако мислиш на њу, она је тако писала сасвим спонтано (не знам да ли је и приватно тако писала), тако је бар објаснила када се неко побунио да је било напорно за читање.
larisa_bg larisa_bg 12:51 18.12.2014

Re: congrat

Hansel

Само да подсетим да смо имали једну блогерку која је у сваком коментару уместо сваког "ку" писала "q". Лариса би одлепила да је тада била овде!


dobićeš ti preko π od Larise, znaš!
Hansel Hansel 23:06 18.12.2014

Re: congrat

Аууу, што мeни није дозвољено да се шалим? (Успут, уопште нисам читао то q како можда мислиш. Баш као што ни та блогерка, сигуран сам, није писала то q са сумњивом мотивацијом...)
larisa_bg larisa_bg 12:43 14.12.2014

...

Mene naročito nervira kad pročitam one paranoidne komentare u novinama, čim se poveća broj samoubistava kod mladih - odmah počnu da pominju sekte. Kao, začarao ih neko, pa su se zato ubili. Društvo kao da time skida krivicu sa sebe. Uvek ima neka baba iz komšiluka koja bolje zna "da se N.N. mesecima ponašao čudno i odlazio u tu i tu kuću", a na grobu mu se obavezno pojavi crna ruža ili već tako nekakva glupost.

To dodatno unižava tu preranu smrt.
iqiqiq iqiqiq 13:00 14.12.2014

Re: ...

larisa_bg
Mene naročito nervira kad pročitam one paranoidne komentare u novinama, čim se poveća broj samoubistava kod mladih - odmah počnu da pominju sekte. Kao, začarao ih neko, pa su se zato ubili. Društvo kao da time skida krivicu sa sebe. Uvek ima neka baba iz komšiluka koja bolje zna "da se N.N. mesecima ponašao čudno i odlazio u tu i tu kuću", a na grobu mu se obavezno pojavi crna ruža ili već tako nekakva glupost.

To dodatno unižava tu preranu smrt.

izuzetno zatvoreno društvo, kod nas postoje mnogo tabu tema i volimo da se vidimo u lepšem svetlu nego što jeste. Apsolutno si u pravu. I zaista fizičkim i mentalnim stanjem nacije se ne bave institucije koje su za to zadužene. A ljudi su spremni na svakakve nakaradne komentare, takvi komentari na vest da se dečak od 17 godina bacio sa prozora škole bile su i okidač da napišem ovaj blog
LINK Učenik skočio sa prvog sprata
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:51 16.12.2014

Ne znam

na osnovu kog istraživanja ti stručnjaci tvrde da Srbija evropski vodi u broju samoubistava. Slovenija bi mogla pritužbu da uloži, jer već godinama sedi na tom vrhu.

Edit:

http://www.rtvslo.si/slovenija/samomor-in-slovenci-ostajamo-v-vrhu-lestvice/238773
larisa_bg larisa_bg 21:37 16.12.2014

Re: Ne znam

Jelica Greganović
na osnovu kog istraživanja ti stručnjaci tvrde da Srbija evropski vodi u broju samoubistava. Slovenija bi mogla pritužbu da uloži, jer već godinama sedi na tom vrhu.


i bre
ne da se Srbiji ni u čemu da bude prva


razmisljam razmisljam 22:12 16.12.2014

Re: Ne znam

Jelica Greganović
na osnovu kog istraživanja ti stručnjaci tvrde da Srbija evropski vodi u broju samoubistava. Slovenija bi mogla pritužbu da uloži, jer već godinama sedi na tom vrhu.


Добро, бре, Јелице, за кога ти навијаш?
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:11 17.12.2014

Re: Ne znam

Pa, ja samo kažem...
iqiqiq iqiqiq 21:35 17.12.2014

Re: Ne znam

Jelica Greganović
Pa, ja samo kažem...

možda su samo bolji u prikupljanju statistike...već kad smo kod toga, da ne bude da se busam irskim iskustvom, šta je Slovenija uradila po tom pitanju, da li su se bavili problemom na bilo kakav način

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana