In memoriam

Aranđelovdan

Jelica Greganović RSS / 21.11.2014. u 15:16

1509050_739030126175635_4787670069990980132_n.jpg?oh=1ea60c450b25997abbec03384f149539&oe=54D43253 

Pre tačno sto godina, na današnji dan, poginuo je Života Milenković. Na položaju Arapovac, u velikoj Kolubarskoj bici koja je tek počinjala. Života Milenković nije bio ni general, ni oficir uopšte, nije bio ni neznani junak. Bio je pešadinac. Vojnik IV čete, II bataljona XI pešadijskog puka, I poziva. Jedan od onih koje je bitka u kojoj je pao zapamtila samo kao jednog od mnogih desetina hiljada poginulih. Sahranjivanih mahom zajedno, onako kao što su sa ovog sveta i otišli.

Tako bi i usvojenik Pante Markovića, čije su tri ćerke u tri meseca jedna za drugom pomrle ostavivši ga bezdetnim, Života ostao »tamo negde« da nije bilo njegove žene Darinke, dovedene iz susednog sela, iz porodice Cvetkovića. Darinka, koja je samo godinu dana pre toga obradovala familiju trećim rođenim sinom, je odlučila da krene i nađe Životu. Da ga vrati tamo gde mu je mesto. Na malo seosko, badnjevačko groblje, među bliske i daleke rođake i komšije. U komadičak zemlje na kojoj se rodio i od koje je živeo.

I danas izgleda strašna sama pomisao da se krene u bitku koja tek počinje, a koju je pratilo i neljudsko pobijanje civila koji na vreme nisu pobegli od svojih kuća. Kako je to tada zaista bilo, teško se i zamisliti može. Od Beograda ka jugu su se već valjali talasi begunaca, kroz mraz, blatište i gljičku novembarsku. Od Kragujevca ka Beogradu je, kako god je znala i umela, putovala Životina Darinka. Tri dečaka, tačno kao u svakoj priči – sve jedan drugome do ušiju, starih sedam, četiri i godinu dana, je ostavila svekrvi i svekru, Živki i Panti. Pa nek gledaju kud će sa njima i ono imovine mrdajuće koja je od vojnog rekviriranja preostala. A mnogo ostalo nije, jer dovoljno nikada ni imali nisu. Baš zato je Darinka krenula samo torbicom u kojoj je bila jedna preobuka i nešto malo hrane. Kud da uzima kanate i vuču, još i to treba neko da joj otme. Kako će posle, na šta da vuku kad se bude radilo i vozilo da se hrane ona tri sirotana. U široki rub rukava donje košulje je ušila malo para što se u kući našlo, jer šta ako nekom nešto platiti treba kad se Života nađe.

Dugo posle toga je prababa Darinka sedela leti na tremu pred kućom. Odavno je noge, teške, podnadule i iskrivljene, nisu služile. Pokrivala ih je čojanom, tamno braon suknjom. Sitno plisiranom, širokom, crnom, plišanom trakom obrubljenom. Iz nje su štrčali samo otekli, balvanasti članci, preko kojih su bile navučene musavo bele vunene, debele i usred leta, čarape. Noge su mirovale u visokim, crnim patofnama, koje joj je neko od ukućana pitaj boga gde kupio, otvorenog šnira da je ne bi stezale.

»Vodom sam gazila, ćero, vodom, a ne zemljom. Ušla mi vodurina u opanci, žaba da proplače, led ledena, žmrćkava. Samo gledam da pokliznem po onu kaljugu, onu tugu, a narod gmiže, bega, bedu vuče, oči im volike od stra«, pričala je baba, uzdišući ljutito i paćenički. Hodala je s kraja, sklanjala se koliko je mogla od ljudi, »jer ne mož' da znaš ko je skot, a ko čovek, tako vreme bilo«.

Puštali su je da prespava u ambarima kuća u kojima je još ljudi bilo, al samo tamo gde je videla da ima žena. »U kuće ulazila nisam, bolje u štalu el u šupu, lakše da pobegnem, dok ja iz kuće izgmižem lasno će neko i men da ubije il potpali s kuću đuture. A paljevina je smrdela svud, vuljao se dim nad onu straotu. Al ne kućevni dim, neg onaj što vugne na strv i smrt ljudski, na da izvineš, ćero, ljudsko meso pečeno«.

Danima je pešačila baba Dara, do Velikih Crljena, »crni im ti Crljeni bili, crni ko crni dani mrtvački, ko stara krv, crno sve pred oči«. Tamo su joj rekli da ide u kafanu, jedinu tamošnju, u kojoj se grmao svet sa svih strana, pa će joj valjda ko neko reći gde Životu da traži.

»U tu meanu se skupilo ko na svinji buva, mili jad čovečiji, deca, sitnež balavi, slinavi, krljaju, pobolela deca od onu vodurinu ledenu što sipi ne staje, noge im plave od ladnoću, žene kukaju, muški se ućutali, umusavili, sve staro i kljakavo, sam što ne mre, mlađe je i tako u vojnike odvedeno. Mota se vojska pored, ko bilo da pomognu, al džaba, kako da pomogneš narodu bez kućnog krova, bez išta...A bubnji odnekud, zemlju potrisa, da zagluviš lepo, ko propas saće...«

I jesu joj rekli kuda da ide, gde su ih izginule dovukli. »Na gomile, ćero babina, ljudi na gomile, al opet de će i no tako...kalnjavi, krvavi, dronjci sa njih visu, nekima noge bose, crne, kvrgave...tu i njega nađomo. Nema šta tu da se mnogo priča, mrtav, pa mrtav, tuga tugina. Dadoše mi i neko artiče da potpišem, ko da se zna da sam ga ja uzela, a mislim se baš će d'idu ljudi pa tuđe mrtvace d'uzimu i okolo vukljaju kad vreme ni za žive nije...«

Bili tu, priča baba Dara, neki ljudi, kola imali, dve kravice upregli, pa pustili da na neku njihovu sirotinju ona i Životu mrtvog odozgo stavi. Do iste one kafane je odvezli, pa onda svojim putem otišli u beg.

A, od kafane do Badnjevca ga je vukla i nosila kako je znala. »Težak čovek i živ kad je, a tek mrtav, ko crna zemlja težak, al nosila sam ga, troica mi od njega kod kuće ostala, život im dao, nije red da trune po ono blato, da ne znam de je...«

Nailazili su ponekad i dobri ljudi, begunci, pa pristajali da ih povezu. »Za mene je lasno bilo, sama mog da odam, lako ću ja za sebe, nego njega da mi povezu. I kad oće neko, meni svane lepo, turimo ga gore na kola, na nečije što je preteklo stečeno, štrče nogari, čangrlja nešto u bale, kućevina neka, a preko svega moj Života. Pa mu ruke ponekad padnu naširoko, gledam ga, ko da bi nebesa zagrlio. A kad nikog nema, el ne može, a može i da neće, jer neće se svakom mrtvac u kola d'uzima, ja šta ću, uprtim ga na leđa i nosim ga. Ruke mu vako oko mog vrata sastavim, ko da me je zagrlio, pa nosi, nosi, tad mi se činilo da nikad stići nećemo. Noćom ga priturim negde, pa uz njega legnem, d'izvineš ćero, i zaspim. A on, led, ledeni. Vukli smo se, ni brojala nisam kolko je trajalo. Tako i dođomo do naših, uzbrdo do kuću su ga bez mene odneli, ja sam se odzad vukla ko prebijena, tek tada me noge zabolele, pred kuću mi. A pozad mene bubnji, rat se ratuje, zemlja trese.«

Tako je Života stigao kući. Mrtav. Jedan od hiljada i hiljada. Koji nisu stigli.

»Posle se mislim, babino, kad izgibe...na Aranđelovdan, na sveca ratničkog. Muško. Posla muška. Bar mu je dušu oma skupio, nije morao Aranđel po nju posebno da dolazi, tuna je već bio, dan mu je njegov bio.«

Na aranđelovdanske slave baba Dara nikada išla nije. Samo do groblja i nazad.

»Zna on, taj anđel Aranđel, da ga ja ne zaboravljam. Pantim ga, do smrti će uz mene da bidne. I on i Života moj.«

 Nikad se prababa preudala nije, a bila je još mlada, nudili joj se. Majka je nagovarala toliko da ju je, čim je na kapiji vidi da dolazi, Darinka s vrata terala. Morala bi decu starima da ostavi, pa da ode. Nju su hteli, al ono troje za Životom dece ostale, njih ne. »Ko da rani tuđu decu, da mi ih otura ko siročad?! Nisam zato Životu kući vukla, da mu sinove ostavljam ko mačad.« A jedan od njih zvao se Mihailo. Anđeoski. Za nezaborav.

 

Na današnji dan, Aranđelovdan, poginuo je vojnik IV čete, II bataljona XI pešadijskog puka, I poziva, Života Milenković. Moj pradeda.

 Slava i hvala.

 



Komentari (64)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jepet jepet 15:27 21.11.2014

Idi bre

Jelice... rasplaka me... a jos si me nasla dijalektom - nemas pojma.

Divan si mu spomenik recima izgradila.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:36 21.11.2014

Re: Idi bre

Hvala tebi za čitanje.
myredneckself myredneckself 16:00 21.11.2014

Re: Idi bre

Pa mu ruke ponekad padnu naširoko, gledam ga, ko da bi nebesa zagrlio


Eee, anđele Aranđele...
Slava Životi Milenkoviću, i svim njegovim saborcima.
... ja sam se odzad vukla ko prebijena, tek tada me noge zabolele, pred kuću mi. A pozad mene bubnji, rat se ratuje, zemlja trese. Tako je Života stigao kući. Mrtav. Jedan od hiljada i hiljada. Koji nisu stigli.

Baba-Dara jaka, hrabra žena. Prava!
thebee269 thebee269 18:15 22.11.2014

Re: Idi bre

Jelice... rasplaka me

Jbg... i mene...
Nego da ne kvarim temu, ali mi nesto pade na pamet, kakva bi ovo lektira bila, ili bar film, da se vidi na nekom casu istorije.
Pa onda da volimo zemlju i budemo patriote, ...
Boze kako smo mi zapusteni kao narod,zivimo u korovu, korov je nasa suma iz koje bauljamo tamo -amo , ali nekako uvek na pogresan put. Sto bi voleo da neko ovo procita bar za pedeset godina i ponosno kaze, kako smo se opametili i nismo vise u korovu, izasli smo i gle cuda videli kako i pored nas ljudi zive normalno , samo eto mnogo ranije su znali sta je patriotizam.
thebee269 thebee269 18:17 22.11.2014

Re: Idi bre

Jelice... rasplaka me

Bog da prosti tvog pradedu i njegovu Darinku, laka im zemlja bila.
kleinemutter kleinemutter 17:06 23.11.2014

Re: Idi bre

Boze kako smo mi zapusteni kao narod,zivimo u korovu, korov je nasa suma iz koje bauljamo tamo -amo , ali nekako uvek na pogresan put. Sto bi voleo da neko ovo procita bar za pedeset godina i ponosno kaze, kako smo se opametili i nismo vise u korovu,


lepo rečeno!
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:47 23.11.2014

Re: Idi bre

Boze kako smo mi zapusteni kao narod,zivimo u korovu, korov je nasa suma iz koje bauljamo tamo -amo , ali nekako uvek na pogresan put. Sto bi voleo da neko ovo procita bar za pedeset godina i ponosno kaze, kako smo se opametili i nismo vise u korovu, izasli smo i gle cuda videli kako i pored nas ljudi zive normalno , samo eto mnogo ranije su znali sta je patriotizam.

Mož biti, samo što ja na množinu ne pristajem
Hvala
freehand freehand 15:44 21.11.2014

Slava

... Živojinu.
I blago Živojinu.
Ima kraljeva i prinčeva za kojima nije ostao niko da ovakvu priču napiše.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:56 21.11.2014

Re: Slava

Hvala ti, Free.
Hvala.
ciracirafm ciracirafm 15:52 21.11.2014

Lepo sećanje

Ne znam šta pametnije da napišem osim da je rat jedna velika tuga.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:56 21.11.2014

Re: Lepo sećanje

Tuga i jad.
gedza.73 gedza.73 18:26 21.11.2014

Re: Lepo sećanje

tek tada me noge zabolele, pred kuću mi.

Koliko su te žene bile jake i koliki su junaci u njima čučali.
I šta li je Životina Darinka posle toga sve preživela da odrani decu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:33 21.11.2014

Re: Lepo sećanje

I šta li je Životina Darinka posle toga sve preživela da odrani decu.

Tačno tako...Sećam se je kako je nosila preko dvorišta, od mlekara do kuće, kašiku masti sa dlanom ispod podmetnutim, za svaki slučaj. U vreme kad se već imalo.
hajkula1 hajkula1 00:36 22.11.2014

Re: Lepo sećanje

Jelica Greganović
I šta li je Životina Darinka posle toga sve preživela da odrani decu.

Tačno tako...Sećam se je kako je nosila preko dvorišta, od mlekara do kuće, kašiku masti sa dlanom ispod podmetnutim, za svaki slučaj. U vreme kad se već imalo.



Nisam sigurna da se tako pazilo štednje radi, već zbog poštovanja prema uloženom trudu. Greh je bacati. Neko nema... treba podeliti. Kažem podeliti, ne pokloniti višak. Tako su (nas) učili naši stari. Mogu ovako do sutra da se nadovezujem, kada počnem da se prisećam.



Jelica Greganović Jelica Greganović 03:12 22.11.2014

Re: Lepo sećanje

Nisam sigurna da se tako pazilo štednje radi, već zbog poštovanja prema uloženom trudu.

Štednja je i poštovanje uloženog truda, ali je ovde pre svega bio strah. Gladna vremena se teško zaboravljaju.
hajkula1 hajkula1 16:27 21.11.2014

...


Bakin otac i svi muski rodjaci koji su bili stariji od 15 godina kada je poceo I svetski rat su poginuli. Svi ujaci, stricevi, braca... Bakin stariji rodjeni brat, deda Aleksandar je imao 14 godina a bakina sestra je rodjena kao posmrče... Ostao mi je amanet da idem u Ruzicu da palim svece. Nije mi ona to rekla, sama sam se obavezala. Deda Aleksandar kao dobrovoljac, pridruzio se srpskoj vojsci 1915. i jedan je od onih koji su prepešačili Albaniju, mada ranjen. Odneo ocu preobuku, nesto hrane i melema, prikupio koliko god je mogao i drugima da se nadje, pa ostao.

Pricao mi je o frontu, o Krfu, skolovanju u Francuskoj i ostalom kako se nizalo. Jedno mu je bilo najteze. Nije nasao ocev grob. S tom krivicom je umro.




Jelica Greganović Jelica Greganović 16:28 21.11.2014

Re: ...

Slava im i hvala.
nikvet pn nikvet pn 22:40 22.11.2014

Re: ...

Nije nasao ocev grob. S tom krivicom je umro.


И моја мајка исти терет носи. Оца није запамтила, ни гроб му не зна. Априла '41 њега и још петорицу браће одвело у конц-логоре и отад се за њих више није чуло. Седми најмлађи брат остао и преживео.

Једне године и мене одвело у Аушвиц. Понео сам воштаницу са окаченим натписом :


Миливоје Продановић

1909 - 194?

унук Никола


и упалио деди за душу.

Ништа мајци нисам рекао док се нисам вратио с пута. Немам речи да опишем како јој је лакнуло, колики јој терет с душе спао само она зна.

Hansel Hansel 00:11 23.11.2014

Re: ...

Atomski mrav Atomski mrav 16:27 21.11.2014

Vrlo lepa...

... i vrlo potresna priča. Kakav podvig prababe Darinke, kakvo junaštvo... nemam reči. Baš si iz junačke porodice, Jelice.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:29 21.11.2014

Re: Vrlo lepa...

Hvala.
Danas kad pomislim da bih po zimi, usred mira mirnog, od Badnjevca do Lazarevca pešačila, ko zna gde spavala i šta jela...a kamoli kako je ona to usred rata i bitke uradila...
Hansel Hansel 00:41 23.11.2014

Re: Vrlo lepa...

А колико је времена прошло да вест о смрти дође? Па да она оде по њега и да га донесе?!

И још нешто ми пада у очи: Даринка је била доведена. Као и толико других бракова и овај је, по свему судећи, био уговорен, да ли се ишта питало младенце? А она је имала толики осећај одговорности за тог човека!
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:50 23.11.2014

Re: Vrlo lepa...

И још нешто ми пада у очи: Даринка је била доведена. Као и толико других бракова и овај је, по свему судећи, био уговорен, да ли се ишта питало младенце? А она је имала толики осећај одговорности за тог човека!

Koliko ja znam, Darinka i Života nisu brak dogovarali, čak suprotno, Života je bio usvojenik, dakle malo manje se brojao od onih koji to nisu bili i bili imućniji, tako da je baba jedva izgurala da bude dovedena. Ta reč se, u ta vremena, koristila za sve brakove, prosto se njome više govorilo o tome odakle, iz koje porodice ili kraja, je snaha došla, nego o načinu na koji se brak desio.
bokica85 bokica85 16:36 21.11.2014

Praznik

Draga Jelice,rasplakali ste me.... Mislim da niko ne ume tako lepo da isprica pricu o praznicima kao Vi (i dalje pamtim blog o Ognjenoj Mariji). Slava Vasem pradedi, hrabroj prababi i svim herojima cija se prica nikada nece saznati.
krkar krkar 17:08 21.11.2014

Žene su čudo

Života je samo poginuo!

blogovatelj blogovatelj 17:26 21.11.2014

Crljeni - Badnjevac

Rastojanje 91,2km
Tako kažu Gugl mape.
Izlokani putevi, blato, ledena kiša. Ludilo svuda naokolo.
Baba je heroj.
mlekac mlekac 17:41 21.11.2014

Slava im!

A posebno Baka Dari! To je pravi heroj!

BTW, na današnji dan, pre 14 godina, rodio se moj Biberče.
Mada u tom trenutku istorije i geografije nije mi ni na kraj pameti bilo da se prisetim da je Aranđelovdan.

Eto, to ti je krug života.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:55 21.11.2014

Re: Slava im!

Ti krugovi su zanimljiva sorta, pradeda Života je rođen istog dana kad i moj Žmu.
Prababa Darina majka se zvala Jelica.
Mada se i majka moje drug prababe Kaje zvala Jelica. Po njima sam ime dobila.
To su bile dve babe koje sam najviše volela.
mlekac mlekac 19:52 21.11.2014

Re: Slava im!

Jelica Greganović
Ti krugovi su zanimljiva sorta, pradeda Života je rođen istog dana kad i moj Žmu.
Prababa Darina majka se zvala Jelica.
Mada se i majka moje drug prababe Kaje zvala Jelica. Po njima sam ime dobila.
To su bile dve babe koje sam najviše volela.

Mislim da bi Baka Dari bilo drago da to zna.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:51 23.11.2014

Re: Slava im!

Mislim da bi Baka Dari bilo drago da to zna.

Znala je ona to, inače bi mislila da sam krpelj a ne dete koliko sam se uz nju lepila.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:57 21.11.2014

90 km

kroz rat, novembar i bitku...Junački.
hajkula1 hajkula1 19:28 21.11.2014

Re: 90 km

Jelica Greganović
kroz rat, novembar i bitku...Junački.



Umeš da kažeš i da napišeš, imam utisak da su te babe darovale kroz gen.
Jedna baba ujna, pričajući o nekom događaju, kazala je: Kiša pada... muze... Samo da znaš da mi se ne jednom učinilo da kroz tvoje tekstove promiču likovi nekih mojih bliskih. Delići kolektivnog sećanja. Pojavljuju se i kad sam u nekoj krizi, problemu a prisećam ih se i kada mi je lepo, u trenucima radosti.

Ima mnogo razloga da volimo svoje pretke, da se ponosimo njima i da čuvamo sećanje na njih.





pradeda Života je rođen istog dana kad i moj Žmu.


Tvojim bakama si na sliku i priliku.
Sad kaži da zvezde nisu uticale i da nam sudbina nije zapisana u genima .

hoochie coochie man hoochie coochie man 21:50 21.11.2014

Re: 90 km


Jelica Greganović
kroz rat, novembar i bitku...Junački.


Šta li ju je pokretalo, ljubav, osećaj dužnosti, odgovrnost, .....?

Šta god da je junak je.

I, Jelice, ne valja ti naslov.
Za malo da preskočim priču misleći da je o Aranđelovdanu, slavi, običajima.
A ne valja ovakve priče preskakati
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:52 23.11.2014

Re: 90 km

Hvala ti, hajkulo.
deda92 deda92 18:05 21.11.2014

secanje za sva vremena



neverovarna prica , i viste veliki majstor pera,lepo je to od vas sto se setili

i podeli ovu pricu sa nama

veliki pozz

Jelica Greganović Jelica Greganović 18:15 21.11.2014

Re: secanje za sva vremena

Hvala, deda.
zox.zox zox.zox 18:27 21.11.2014

Slava junacima

Slava junacima poginulim.

Jelice tvoja priča me podseti na priču o baki moje drugarice koja je tako sama od Sremskog fronta do Novog Bečeja mrtvog sina donela. Slava baba-Dari i svim neznanim junakinjama. Tebi hvala što pamtiš i pišeš.
apacherosepeacock apacherosepeacock 19:51 21.11.2014

Re: Slava junacima

Slava im. I svima koji su propatili i van fronta.

Moj deda je sa 17 godina presao Albaniju i posle na solunski front. Imao je srece kao retko ko da ga ni tifus ni promrzline ne zakace.

Preziveo je prvi svetski rat i nosilac je Albanske spomenice i Ordena za vernost otadzbini.

Drugi deda rodjen u Hrvatskoj pobegao regrutaciji za austrijsku vojsku i prikljucio se srpskoj, takodje preziveo prvi svetski rat.

Slava im i hvala od ponosne unuke.




nurudin nurudin 19:51 21.11.2014

Прадеди слава

а теби хвала.
Jelica Greganović Jelica Greganović 03:13 22.11.2014

Re: Прадеди слава

Hvala, dobri Nurudine.
49 41 49 41 19:58 21.11.2014

Arandjelov dan



Za ziva secanja, na sve prosle - minule.

Ne bih rekao da sam religiozan, vise spiritualan.
Izvukoh je ispod gomile svega na Novobeograskom Buvljaku, predzadnjim dolaskom.
Bila je prasnjava, neuglednog rama; izvucena sa nekog ucmalog tavana-podruma.
Duborezac se potrudio.

Sve vreme sam se pitao, zasto ja to cinim; sta cu ja uopste na Buvljaku-kad to mrzim da hodim po ijednom?!?

Uzeh ga i odoh.

Donesoh je preko 7 mora, preko mnogih gora.
Oziveh ga prasnjavog, "preobukoh" u drugi ram.

Mozda nesvesno - vizuelno pamcenje, kad se budih kao beba?!?
Isti, veci stajase u tamnom uglu sobe.

Cekase svoj dan, slavlje.


jfk17 jfk17 11:11 22.11.2014

Arandjelovdan

Ni sam ne pamtim kad sam se javio na blog ni ne citam ih vise. Ali ovaj vas me je bas pogodio. Ne samo da mi suze same idu vec me i u grlu steglo....Ma mozda je samo Arhaandjeo Mihajlo iako za sebe volim da kazem da sam agnostik...

Neko napisa najlepsi spomenik ste ostavili pradedi... ja mislim da je ovo spomenik prababi koliko samo treba da budes jak, verujuci i da volis nekog da bi to uradio....

Hvala Vam Jelice na ljudskoj prici....
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:22 22.11.2014

Re: Arandjelovdan

Hvala na čitanju i lepim rečima jfk.
Hansel Hansel 20:59 22.11.2014

Календар(и)

Ја немам речи да коментаришем ова страдања, шта осећам и шта мислим боље да не пишем.

Задржавам се на фактографији. Елем, нови календар је овде прихваћен, како сам бар ја учио, 1. децембра 1918, када је формирана КСХС. Ако на споменику Животи Миленковићу пише да је погинуо 21. новембра, који је то датум био? По старом или новом календару? Можда је током аустроугарске окупације од краја 1915. у Србији већ важио нови календар, али 1914. је изгледа ипак био на снази стари. Ако је Живота погинуо 21. новембра по старом, то је 4. децембар по новом календару. (21. новембар по новом је 8. новембар по старом.) 21. новембар по новом календару је Аранђеловдан.

С друге стране, из текста се закључује да породично предање везује овај датум ипак за Аранђеловдан, што ми ипак у светлу чињеница делује нелогично. Па ако је то уопште битно и ако те занима, можда желиш да истражиш. Или, ако већ знаш, да мени разјасниш. (Можда је споменик подигнут накнадно, а датум прерачунат?)

И још нешто -- нигде у доступним чланцима на нету не налазим да ли је распон Колубарске битке 16. новембар -- 15. децембар по новом или старом календару. Ако је по новом (изгледа да су сви датуми тако "сравњени" ) и ако је моја мала сумња у датуме ипак тачна, онда испада да Живота није погинуо ближе крају него почетку битке?! (Понављам, ово је све у суштини наравно небитно, али можда желиш да то распетљаш. Ако не, извињавам се.)

EDIT: Један цитат:
On the third of December, 1914, the famous Battle of Kolubara began. The Austrians were flabbergasted, totally shocked and paralyzed, especially when after some ten hours of fighting they could plainly see that the Serbians were winning! Along the whole of the two hundred and fifty kilometer front


И други:
Почетком децембра почела је офанзива српске војске на реци Колубари (Колубарска битка).

21. новембар (стари календар) --> 4. децембар (нови) уклопио би се у причу да је човек погинуо на почетку битке.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:13 22.11.2014

Re: Календар(и)




уклопио би се у причу да је човек погинуо на почетку битке.


Pa jeste

Na položaju Arapovac, u velikoj Kolubarskoj bici koja je tek počinjala.


Hansel Hansel 22:51 22.11.2014

Re: Календар(и)

Pa jeste

Па, да, али онда није Аранђеловдан.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:07 22.11.2014

Re: Календар(и)

Па, да, али онда није Аранђеловдан.


Ne razumem, ako je bitka počela 16 novembra, on poginuo 21. što nije bilo moguće da je to bio Aranđelovdan?

Šta li ja nisam ukačio?
Hansel Hansel 23:53 22.11.2014

Re: Календар(и)

Да бих објаснио, морао бих све да пишем изнова. Погледај шта си био искомбиновао... сложио си се са закључком, али на основу
Почетком децембра почела је офанзива српске војске на реци Колубари (Колубарска битка).

Испод тога сам ја био написао:
21. новембар (стари календар) --> 4. децембар (нови) уклопио би се у причу да је човек погинуо на почетку битке.

Дакле, 21. новембра по старом календару није био Аранђеловдан (ни) 1914. године (21. новембар по старом календар = 4. децембар по новом), а почетак офанзиве српске војске везује се по изворима које сам нашао за почетак децембра, што се уклапа у причу да је човек погинуо на почетку битке -- е, сад, пошто је све несигурно, да ли баш на почетку битке или српске офанзиве (као, заправо, другог дела битке, колико сам укапирао)?

Разумеш, прича има две могуће хронолошке "локације" с обзиром на неизвесност ком календару припада датум са споменика, а та неизвесност се појачава могућим двоструким схватањем почетка битке/офанзиве. Док Јелица можда не да неки чврсти податак, ја нагињем варијанти да је Живота заправо погинуо 4. децембра по новом календару.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:41 23.11.2014

Re: Календар(и)

kао, заправо, другог дела битке,

Mislim da je ovde ključ, šta se smatra Kolubarskom bitkom, a ona se sastoji iz odbrambene i ofanzivne faze.
Najčešće se pomisli na Mišića i napad, ali Kolubarska bitka je i ono što je prethodilo, napredovanje Švaba i ne baš sjajno stanje u srpkoj vojsci.

Biće da se ovde radi o toj fazi, i da su datumi po novom kalendaru.
Hansel Hansel 00:49 23.11.2014

Re: Календар(и)

Ако је тако, онда је занимљиво откуд новокалендарски датум на споменику. Мени је занимљиво и да се имао податак о датуму рођења (који је ваљда ипак старокалендарски) чак и њега који је био усвојеник. На споменицима у селу мојих родитеља (југ-југоисток Србије, а видим да је и на истоку слична ситуација), пише датум смрти и колико је година покојник живео. Такође, има и споменика на гробљу (а понегде и у дворишту куће) онима који су погинули негде другде и никада нису сахрањени у селу у коме су живели.
hoochie coochie man hoochie coochie man 01:00 23.11.2014

Re: Календар(и)

Verovatno spomenik podignut kasnije, posle rata, možda prijavljivana smrt negde, pa pošto je već bio usvojen novi kalendar, tako na tom dokumentu upisano.
Ovo je već nagađanje.

milisav68 milisav68 08:52 23.11.2014

Re: Календар(и)

Hansel
Мени је занимљиво и да се имао податак о датуму рођења (који је ваљда ипак старокалендарски) чак и њега који је био усвојеник.

Iz crkvenih knjiga.

Previše komplikuješ, sva dešavanja su po starom kalendaru, i verovatno je tako upisano na spomeniku, jer je tada crkva bila jedina merodavna za takve informacije, pošto su opštinske knjige bile uglavnom uništene u ratu.

Posle rata se jednostavno prešlo na nov kalendar, ali je trebalo vremena da to postane standard (nešto kao stari/novi dinari kad smo bili deca).

Slično je bilo i za vreme WW2 (samo bez menjanja kalendara), pa su komunisti posle rata pokupili sve crkvene knjige da bi mogli da manipulišu podacima, jer se u crkvenim knjigama nije samo upisivalo rođeni/umrli već i neki važni događaji u parohiji, kao i podaci o pojedinim ličnostima.

Ta praksa je još iz doba Turaka, kada su se knjige krile po manastirima (jer je to bila jedina "domaća administracija", pa sam tako naleteo na papir "dokument" ( "fotokopiju" ), gde pop piše da se rodila moja baba kao treće dete, i da je pre toga drugo dete umrlo par dana posle porođaja, a prvo (baba-tetka) živa u vreme tog trećeg porođaja.

ps.Jelice, svaka čast!
Hansel Hansel 09:52 23.11.2014

Re: Календар(и)

Previše komplikuješ, sva dešavanja su po starom kalendaru, i verovatno je tako upisano na spomeniku, jer je tada crkva bila jedina merodavna za takve informacije, pošto su opštinske knjige bile uglavnom uništene u ratu

Да компликујем, не поричем (мада је то више ситничарење ), али ако је тако као што кажеш (и како сам и ја мислио), онда једноставно није погинуо на Аранђеловдан и прекјуче (још) није била стогодишњица. Мени је битна тачност датума (нормално, не и кључна код оваквих прича) ако се датуми већ помињу. (Као што ни Дан државности не би требало да славимо 15. фебруара и као што ни Косовска битка није била 28. јуна прерачунато на нови календар.)
Iz crkvenih knjiga.

Јасно, само рекох -- ти датуми рођења на споменицима нису били пракса у крајевима Србије које сам поменуо. Мада се причало да су Бугари на Југу палили црквене књиге у оба рата, па је и то можда разлог (тамо углавном и нема очуваних споменика из 18. века). Тамо људи нису ни знали своје датуме рођења, чак ни доба године у које су се родили (а и године су им биле упитне). Узгред, данас се на споменике више не уписују никакви датуми, само године рођења и смрти.
milisav68 milisav68 10:18 23.11.2014

Re: Календар(и)

Hansel

Да компликујем, не поричем (мада је то више ситничарење ), али ако је тако као што кажеш (и како сам и ја мислио), онда једноставно није погинуо на Аранђеловдан и прекјуче (још) није била стогодишњица. Мени је битна тачност датума (нормално, не и кључна код оваквих прича) ако се датуми већ помињу. (Као што ни Дан државности не би требало да славимо 15. фебруара и као што ни Косовска битка није била 28. јуна прерачунато на нови календар.)

Mnogo ti računaš.

Jednostavno - onda je to bilo tada/tako, a danas je ovako.

Tada je bio Aranđelovdan/Sretenje - 21.11./15.02. - i danas je to tako.

Ako ćemo baš da sitničarimo, ni tadašnji datumi (po starom kalendaru) nisu bili tačni, već su kasnili....jer iz današnje perspektive to znamo.....
Узгред, данас се на споменике више не уписују никакви датуми, само године рођења и смрти.

Pa jeste, danas se "brže živi".
Hansel Hansel 11:17 23.11.2014

Re: Календар(и)

Mnogo ti računaš.

А ти мало!
Tada je bio Aranđelovdan/Sretenje - 21.11./15.02. - i danas je to tako.

У томе и јесте фора -- није било тада. Аранђеловдан је био (а и данас је) 8. новембра по старом календару (стари календар је увек стари календар, датуми су фиксни).

Сретење је 2. фебруара по старом календару. Корекција за прерачунавање на нови календар је у XIX веку била +12 дана (па је реални датум био 14. фебруар), а у XX и XXI +13 дана, у XXII биће +14. Итд. (Ово значи да је државни празник одређен у односу на стари календар, и ако те државе буде у 22. веку, она ће по тој логици морати да промени датум Дана државности на 16. фебруар. А који би се датум узео ако би СПЦ пре тога прихватила нови календар остало би да се види. )

Хоћу да кажем -- чему нови календар, ако се сваки датум старог не коригује уредно?

Ako ćemo baš da sitničarimo, ni tadašnji datumi (po starom kalendaru) nisu bili tačni, već su kasnili....jer iz današnje perspektive to znamo.....

Па, то и ја причам (ситничарим) све време!
zox.zox zox.zox 14:33 23.11.2014

Re: Календар(и)

Hansel zaboravljaš tj previđaš jednu činjenicu. Svedoka koji je decenijama kasnije pričao kad je Života poginuo. Baba Darinka je Jelici pričala da je poginuo na dan Aranđelovdan.

»Posle se mislim, babino, kad izgibe...na Aranđelovdan, na sveca ratničkog. Muško. Posla muška. Bar mu je dušu oma skupio, nije morao Aranđel po nju posebno da dolazi, tuna je već bio, dan mu je njegov bio.«

Pretpostavljam da je spomenik postavljen kasnije kad su ratna sradanja i poratna beda prošli i da je kamenorezac po tada važećem kalendaru urezao datum. Svejedno koji je kalendar važio u trenutku pogibije baba Darinka događaj vezuje za Aranđelovdan ne za datum.
Hansel Hansel 15:49 23.11.2014

Re: Календар(и)

Нисам заборавио, нипошто, али зато сам и питао Јелицу шта она зна о томе, када је споменик постављен и да ли је неко прерачунавао датум (сумњам). А, с обзиром на то да познајем како су "функционисале" заблуде о датумима и којечему, додуше мало јужније*, помислио сам да није немогуће да су у периоду пребацивања на нови калнедар људи мало површно стари датум "пребацили", тј. поистоветили с новим календаром. Капираш -- био 21. новембар (по старом), по новом календару је 21. Аранђеловдан, и -- готово! Чак ми се чини да смо и у овој дискусији бар у једном тренутку били на ивици те заблуде.

--------
* али чак и у историографији -- мало сам истраживао својевремено када сам постао свестан нужности корекције датума у прошлости за разлику у том тренутку, а не данас -- па сам нашао негде да су померани, а негде да нису)
milisav68 milisav68 16:22 23.11.2014

Re: Календар(и)

Hansel

У томе и јесте фора -- није било тада. Аранђеловдан је био (а и данас је) 8. новембра по старом календару (стари календар је увек стари календар, датуми су фиксни).

Da, u pravu si, a ja sam se prebacio, jer sam hteo da kažem da su se ljudi vezivali za crkvene praznike više nego za same datume.

Pa je onda vrlo verovatno da je poginuo na Aranđelovdan po starom, a da je na spomeniku (što se vidi na slici) upisan po novom - takođe na Aranđelovdan (verovatno posle rata, kada se malo "stalo na noge" ).
Hansel Hansel 16:26 23.11.2014

Re: Календар(и)

Може бити. Ваљда ће Јелица да сврати на блог, па да разреши ову тешку мистерију.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:58 23.11.2014

Re: Календар(и)

Може бити. Ваљда ће Јелица да сврати на блог, па да разреши ову тешку мистерију.

Hansele, u pravu si, kada je Života poginuo to nije bio Aranđelovdan.
Kasnije je postao, a baba Dara je mahom crkvenim kalendarom operisala, kasnije je to za nju bio Aranđelovdan.
Da bude komplikovanije, babi je javljeno da je Života poginuo 21. novembra, a u smrtovnici koju je dobila je napisan 22. novembar...
Hansel Hansel 21:38 23.11.2014

Re: Календар(и)

Хвала ти. Мени је с једне стране било глупо да се на овој теми бавим тим ситницама, а с друге стране није незанимљиво, па...

Поздрав!
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:00 23.11.2014

Re: Календар(и)

Хвала ти. Мени је с једне стране било глупо да се на овој теми бавим тим ситницама, а с друге стране није незанимљиво, па...

Ma, sve ok, tvoje pitanje je bilo sasvim na mestu. Ni meni te stvari nisu baš bile najjasnije, na kraju sam se trudila da napišem onako kako mi je ona pričala, ignorišući tu nelogičnost na račun njene muke preživljene. Ako je njoj to bio Aranđelovdan onda i kad bio nije, neka...šta je sve preživela, to je najmanje :)
iqiqiq iqiqiq 22:47 22.11.2014

Tuzno

Pradeda bi bio sigurno ponosan na praunuku, krv nije voda, svaka generacija se bori za dobrobit svoje zemlje na svoj nacin
kleinemutter kleinemutter 17:08 23.11.2014

preporuka

Volim ove priče.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana