Budućnost| Ekonomija| Planeta| Politika| Region

DODIR SVILE I ČELIKA: ŠTA TRAŽI KINA U EVROPI I NA BALKANU?

Nikola Jovanović RSS / 31.10.2014. u 13:01

U poslednjih nekoliko godina na međunarodnoj sceni dolazi do promena u glavnim ekonomskim i trgovinskim šablonima. Ove promene mogu za Balkan i Srbiju predstavljati – ničim izazvanu – istinsku razvojnu šansu, to jest mogućnost da se sa margine pomerimo bliže središtu međunarodnih trgovačkih, tehnoloških i finansijskih tokova. 

Iz evropocentrične perspektive, Balkan se već neko vreme percipira isključivo kao periferija, pritom siromašna konvencionalnim izvorima energije i tehnološki zaostala. Jedino što je u poslednjih desetak godina budilo veći interes i zebnju Brisela i Berlina za naš deo Evrope jeste mogućnost da na Balkanu izbije neka nova kriza, ili da on postane magistralni gasni koridor. Pritom se ni jedno ni drugo nije priželjkivalo. Ovakav minimalistički pogled dominira u glavnim evropskim prestonicama od 2005. godine, čime treba objasniti dramatično usporavanje procesa proširenja EU. Međutim, u poslednjih nekoliko godina na međunarodnoj sceni dolazi do promena u glavnim ekonomskim i trgovinskim šablonima. Ove promene mogu za Balkan i Srbiju predstavljati – ničim izazvanu – istinsku razvojnu šansu, to jest mogućnost da se sa margine pomerimo bliže središtu međunarodnih trgovačkih, tehnoloških i finansijskih tokova.

Jednu od tih sistemskih promena predstavlja inicijativa kineskog predsednika Si Đinpinga da revitalizuje stari „put svile“, trgovački pravac kojim se u kasnom srednjem veku trgovalo između Kine i Evrope. Novi put svile ne bi činile kao nekada utabane staze i karavanski putevi, već moderne pruge - kojima će brzi teretni vozovi povezati Kinu i Evropu. Trenutno kopnena komunikacija između Kine i Evrope funkcioniše preko Rusije i Kazahstana, dok bi Novi put svile zapravo predstavljao njen drugi krak, koji bi prelazio južnije -  preko centralne Azije, Irana i Turske. Kinezi, uporedo sa ovom novom kopnenom komunikacijom, razvijaju i „morski put svile“, koji polazi iz Šangaja, proteže se preko Indijskog okeana, prolazi Suecki kanal i stiže u Mediteran, sa terminusom u Grčkoj (ključna informacija za naše „stratege“).

Interes Kine za ulaganja u novi železnički koridor je evidentan: obezbeđuje se lakši pristup evropskom tržištu, kao i jačanje uticaja u centralnoj Aziji. Kina ima i interni razlog za ovaj strateški projekat: Novi put svile će početi u zapadnoj kineskoj provinciji Sinkjang – izuzetno siromašnoj, sa značajnom muslimanskom populacijom Ujgura. Investicije u infrastrukturu će ojačati prisustvo države, kao i ekonomski razvoj ovog osetljivog dela zemlje. Dodatna železnička veza sa Evropom takođe smanjuje kinesku zavisnost od morskih puteva, na kojima apsolutnu dominaciju još uvek ima Amerika. Uprkos približavanju Rusije i Kine, što je direktna posledica ukrajinske krize, ovaj kineski projekat se može posmatrati i kao pariranje uticaju Rusije u Aziji, odnosno kineski odgovor na formiranje Evroazijske unije i na protivljenje Rusije da se u okviru Šangajske organizacije uspostavi zona slobodne trgovine.

Novi put svile, iako kineski projekat, ima velikog pobornika na suprotnom kraju Evroazije – Nemačku. Prvo, on se završava upravo u Duizburgu. čvorištu nemačke železnice. Drugo, od ove jeseni nemački proizvođači automobila transportuju gotova vozila brzim železnicama do Kine, za sad preko Rusije i Kazahtana, a sutra i Novim putem svile. Time se skraćuje rok dostave za tri nedelje u odnosu na morski transport. Novi put svile će, samo u suprotnom smeru, kao dodatni kopneni pravac za ekspeditivan izvoz nemačkih industrijskih proizvoda u srednju Aziju i Kinu, predstavljati  neopodan ventil za njenu izvozno orijentisanu privredu, u situaciji kada Evropa usled fiskalne konsolidacije gubi apetit za uvozom. Treće, Nemačka nema bojazan od porasta uvoza kineske robe, budući da je njena interna tražnja već u velikoj meri zasićena, a i tradicionalno se zadovoljava domaćom (nemačkom) robom.

Kakav je uostalom danas odnos između Nemačke i Kine? Nakon prve faze u kojoj je kineski rast bio baziran na jeftinoj radnoj snazi i izvozu robe niske dodate vrednosti, i druge – aktuelne - faze gde se on zasniva na investicijama u infrastrukturu, Kina danas postepeno ulazi u treću fazu svoje ekonomske strategije. Prema njoj, kineski rast će biti baziran na visokim tehnologijama i izvozu sofisticirane robe, koja će biti cenovno više nego konkurentna zapadnoj. Međutim, glavna „meta“ u Evropi će biti tržišta centralne i južne Evrope, dok je Nemačka imuna na ovakvu vrstu kineskog prodora, kako smo nešto ranije objasnili. To Nemačku i Kinu, kao dva ključna motora na suprotnim krajevima Evroazije, čini kompatibilnim ekonomskim partnerima, zainteresovanim za snažniju slobodnu trgovinu, unapred dogovorena i transparentna pravila, kao i bolju komunikaciju na celom prostoru ove kontinentalne mase.

Gde su na ovoj globalnoj šahovskoj tabli Balkan i Srbija? Naime, kopneni Novi put svile će prolaziti kroz Bosfor i Balkan, što objašnjava kineski interes da podrži modernizaciju železnica u Grčkoj, Srbiji, Bugarskoj, Rumuniji, Mađarskoj i Češkoj. Istovremeno, morska varijanta Novog puta svile se završava u Grčkoj, zbog čega su Kinezi kupili Luku Pirej. Zbog toga i podržavaju unapređenje komunikacija između Egejskog mora i Dunava – gde se nalazi Srbija, koja tako ima šansu da postane ozbiljno regionalno trgovinsko i saobraćajno čvorište.

Postoji još dosta otvorenih pitanja u vezi sa Novim putem svile. Nezavisno od njihovih rešenja, sve mogućnosti koje se za nas otvaraju ostaće pod znakom pitanja, dok ne pokažemo spremnost i kvalitet da učestvujemo aktivnije na međunarodnim tržištima roba i rada. Ukoliko zakažemo kao sa Koridorom 10, ostaćemo trajno u zapećku svetskih tokova.

(Originalna verzija teksta objavljena u Politici :  http://www.politika.rs/pogledi/Nikola-Jovanovic/Novi-put-svile.sr.html )

Atačmenti



Komentari (18)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

marco_de.manccini marco_de.manccini 16:16 31.10.2014

do soluna sto somuna

Novi put svile će prolaziti kroz Bosfor i Balkan, što objašnjava kineski interes da podrži modernizaciju železnica u Grčkoj, Srbiji, Bugarskoj, Rumuniji, Mađarskoj i Češkoj. Istovremeno, morska varijanta Novog puta svile se završava u Grčkoj, zbog čega su Kinezi kupili Luku Pirej. Zbog toga i podržavaju unapređenje komunikacija između Egejskog mora i Dunava

Ovde, na kopnenom putu od Pireja do Dunava, kao da fali bar jedna zemlja (njena železnica takođe nije u sjajnom stanju).
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 22:36 31.10.2014

Re: do soluna sto somuna

marco_de.manccini
Novi put svile će prolaziti kroz Bosfor i Balkan, što objašnjava kineski interes da podrži modernizaciju železnica u Grčkoj, Srbiji, Bugarskoj, Rumuniji, Mađarskoj i Češkoj. Istovremeno, morska varijanta Novog puta svile se završava u Grčkoj, zbog čega su Kinezi kupili Luku Pirej. Zbog toga i podržavaju unapređenje komunikacija između Egejskog mora i Dunava

Ovde, na kopnenom putu od Pireja do Dunava, kao da fali bar jedna zemlja (njena železnica takođe nije u sjajnom stanju).


Ne, jedna je viška, a to je po svoj prilici Srbija.



Ako je ova karta tačna, kopneni put ide iz Turske pravo u Bugarsku pa ka Rumuniji i Mađarskoj. Pomorski put doduše ide u Pirej, ali posle nastavlja do Rijeke ili Kopra (ne vidi se baš dobro).

Tako da mi nije baš jasna poenta ovog teksta, naravno pod uslovom da je mapa tačna (a ista se može videti na više mesta na netu). Inače, to sam primetio još kada sam prvi put pročitao ovaj tekst u Politici.
Tako da bih bio zahvalan ako bi autor to prokomentarisao, mislim , ili tačnost mape, ili našu korist od puta koji nas zaobilazi.
marco_de.manccini marco_de.manccini 22:54 31.10.2014

Re: do soluna sto somuna

da, problem ima dva rešenja, plus jedna ili minus jedna.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:23 31.10.2014

Re: do soluna sto somuna

marco_de.manccini
da, problem ima dva rešenja, plus jedna ili minus jedna.


Bojim se da to "plus jedna" rešenje otpada, zbog čega bi trebalo i Makedonija i Srbija ozbiljno da se zabrinu.
To znači da se taj deo, Preševska dolina, Kumanovo itd. računaju u rizične i nebezbedne zone, uz to se treba setiti još i Dačićevog nonšalantnog đoranja Preševo za sever Kosova, sa sve terciranjem onog ruskog kretena koji sedi u Prištini.

Mislim, indikativno je, još proletos je EU otpisala Koridor 10 na neodređeno vreme, a sada evo i Kinezi imaju slične projekcije. Što je prilično zabrinjavajuče, za razliku od onih androida iz Brisela ovog puta su u pitanju vrlo ozbiljni ljudi.
hajkula1 hajkula1 11:57 01.11.2014

Re: do soluna sto somuna

vrabac_u_steni
marco_de.manccini
da, problem ima dva rešenja, plus jedna ili minus jedna.


Bojim se da to "plus jedna" rešenje otpada, zbog čega bi trebalo i Makedonija i Srbija ozbiljno da se zabrinu.
To znači da se taj deo, Preševska dolina, Kumanovo itd. računaju u rizične i nebezbedne zone, uz to se treba setiti još i Dačićevog nonšalantnog đoranja Preševo za sever Kosova, sa sve terciranjem onog ruskog kretena koji sedi u Prištini.

Mislim, indikativno je, još proletos je EU otpisala Koridor 10 na neodređeno vreme, a sada evo i Kinezi imaju slične projekcije. Što je prilično zabrinjavajuče, za razliku od onih androida iz Brisela ovog puta su u pitanju vrlo ozbiljni ljudi.



Pošto su u Skoplju i u Beogradu ogromne ambasade, na KiM Bondstil, EU izbor trase puteva je razumljiv.

Nekada je ovuda povučen sanitarni koridor, u Zemunu je bio karantin. Sada nešto slično, nevidljivi berlinski zid.

To što je Dačić rekao (o džoranju) mene je probudilo. Da li je izjava ozbiljna, ne znam ali je svakako upozoravajuća.

omega68 omega68 17:44 31.10.2014

Сад је јасније

Ваљда је сад мало јасније коме није било у интересу да се тај коридор заврши.Ономе коме не одговара Кина у Европи.Томе, до душе, не одговара ни Русија у Европи, ни Немачка у Европи.Тај неко жели само себе у Европи.И тај неко не дозвољава окупираној територији да се ослободи и крене у развој.Тај неко је свим нашим владама забрањивао да заврше коридор 10 али је , да би са себе скинуо кривицу, преко контролисаних медија спиновао како су наше владе неспособне.
Ваља л' ова?
ЕДИТ:
Мислим да је бољи овај оригинални наслов:
НИКОЛА ЈОВАНОВИЋ: ВЕЛИКА РАЗВОЈНА ШАНСА ИЛИ СРБИЈА И НЕМАЧКО-КИНЕСКИ ПУТ СВИЛЕ
nim_opet nim_opet 18:05 31.10.2014

Re: Сад је јасније

omega68
Ваљда је сад мало јасније коме није било у интересу да се тај коридор заврши.Ономе коме не одговара Кина у Европи.Томе, до душе, не одговара ни Русија у Европи, ни Немачка у Европи.Тај неко жели само себе у Европи.И тај неко не дозвољава окупираној територији да се ослободи и крене у развој.Тај неко је свим нашим владама забрањивао да заврше коридор 10 али је , да би са себе скинуо кривицу, преко контролисаних медија спиновао како су наше владе неспособне.
Ваља л' ова?
ЕДИТ:
Мислим да је бољи овај оригинални наслов:
НИКОЛА ЈОВАНОВИЋ: ВЕЛИКА РАЗВОЈНА ШАНСА ИЛИ СРБИЈА И НЕМАЧКО-КИНЕСКИ ПУТ СВИЛЕ

Jeste, sve Mrkonjic i Ilic hteli, ali im nije dao neki zli cika. I ustvari su oni sve vreme gradili, ali mediji nece da to pokazu - autoput vec postoji od Leskovca do Makedonije samo niko nece da ga snimi. Samo ilustracije radi - Rumunija do 2000 nije imala autoputeve osim jednog magistralnog od Bukuresta do Pitestija. Od 2004 do 2007, izgradjen je poptuno novi, od nicega, autoput izmedju Konstance i Bukuresta, 222 kilometra pravog autoputa. ZA to vreme Srbija ne zavrsi ni krak od Nisa do Bugarske granice ni Leskovac-Presevo, ni obilaznicu oko Beograda...pa aman.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:50 31.10.2014

Re: Сад је јасније

nim_opet
omega68
Ваљда је сад мало јасније коме није било у интересу да се тај коридор заврши.Ономе коме не одговара Кина у Европи.Томе, до душе, не одговара ни Русија у Европи, ни Немачка у Европи.Тај неко жели само себе у Европи.И тај неко не дозвољава окупираној територији да се ослободи и крене у развој.Тај неко је свим нашим владама забрањивао да заврше коридор 10 али је , да би са себе скинуо кривицу, преко контролисаних медија спиновао како су наше владе неспособне.
Ваља л' ова?
ЕДИТ:
Мислим да је бољи овај оригинални наслов:
НИКОЛА ЈОВАНОВИЋ: ВЕЛИКА РАЗВОЈНА ШАНСА ИЛИ СРБИЈА И НЕМАЧКО-КИНЕСКИ ПУТ СВИЛЕ

Jeste, sve Mrkonjic i Ilic hteli, ali im nije dao neki zli cika. I ustvari su oni sve vreme gradili, ali mediji nece da to pokazu - autoput vec postoji od Leskovca do Makedonije samo niko nece da ga snimi. Samo ilustracije radi - Rumunija do 2000 nije imala autoputeve osim jednog magistralnog od Bukuresta do Pitestija. Od 2004 do 2007, izgradjen je poptuno novi, od nicega, autoput izmedju Konstance i Bukuresta, 222 kilometra pravog autoputa. ZA to vreme Srbija ne zavrsi ni krak od Nisa do Bugarske granice ni Leskovac-Presevo, ni obilaznicu oko Beograda...pa aman.


Pa jel ovo u redu, braćo? A onakvu smo Mu priredbu priredili povodom godišnice oslobodjenja Ralje, Zuca, Zaklopače i Vrčina. I kisnuli, jebote, onoliko!
milisav68 milisav68 19:23 31.10.2014

Re: Сад је јасније

srdjan.pajic
Pa jel ovo u redu, braćo? A onakvu smo Mu priredbu priredili povodom godišnice oslobodjenja Ralje, Zuca, Zaklopače i Vrčina. I kisnuli, jebote, onoliko!

To što smo braća, ne znači da su nam kese sestre.

Da kojim slučajem dugujemo pare kaubojima iz Kolorada, morali bi da lemimo neke štampane ploče, sve slušajući domaće političare najnižeg ranga.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:34 31.10.2014

Re: Сад је јасније

milisav68
srdjan.pajic
Pa jel ovo u redu, braćo? A onakvu smo Mu priredbu priredili povodom godišnice oslobodjenja Ralje, Zuca, Zaklopače i Vrčina. I kisnuli, jebote, onoliko!

To što smo braća, ne znači da su nam kese sestre.

Da kojim slučajem dugujemo pare kaubojima iz Kolorada, morali bi da lemimo neke štampane ploče, sve slušajući domaće političare najnižeg ranga.


Što jes, jes, al se kauboji iz Kolorade i ne prodaju kao nekakva braća, niti ih Srbi smatraju za iste, pa da im se onoliko podastiru pod spolovilo.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:08 31.10.2014

Re: Сад је јасније

Pa jel ovo u redu, braćo? A onakvu smo Mu priredbu priredili

Ma sve to treba konačno odjebati.

Prorediš im priredbu a oni još i pare traže.
Alavo to, bre, nezasito.

Ovi ljudi sa zapada nit traže pare, nit imaju ikakvih uslova,daju i ne pitaju.


freehand freehand 21:34 31.10.2014

Ima li

... po ovim projekcijama mesta za Srbiju negde sem kao tranzitne rute?
Jer pitanje je da li se Kinezima ili bilo kome drugom ispalti da ovde prenose fabrike i tehnologiju ako su već skratili transport i došli na vrata potrošačima.
Takođe mi po tekstu izgleda da bi tu mesta i za onaj bačevićev kanal bilo, mada o njemu niko više ni reči iako je Bačević ambasador upravo u Kini?
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 22:37 31.10.2014

Re: Ima li

freehand
... po ovim projekcijama mesta za Srbiju negde sem kao tranzitne rute?
Jer pitanje je da li se Kinezima ili bilo kome drugom ispalti da ovde prenose fabrike i tehnologiju ako su već skratili transport i došli na vrata potrošačima.
Takođe mi po tekstu izgleda da bi tu mesta i za onaj bačevićev kanal bilo, mada o njemu niko više ni reči iako je Bačević ambasador upravo u Kini?


nema izgleda ni tranzitne rute, pogledaj moj komentar gore.
freehand freehand 22:39 31.10.2014

Re: Ima li

vrabac_u_steni
freehand
... po ovim projekcijama mesta za Srbiju negde sem kao tranzitne rute?
Jer pitanje je da li se Kinezima ili bilo kome drugom ispalti da ovde prenose fabrike i tehnologiju ako su već skratili transport i došli na vrata potrošačima.
Takođe mi po tekstu izgleda da bi tu mesta i za onaj bačevićev kanal bilo, mada o njemu niko više ni reči iako je Bačević ambasador upravo u Kini?


nema izgleda ni tranzitne rute, pogledaj moj komentar gore.

Sad videh. Ok, nema ni zagađenja.
Ili da izmišljamo nešto drugo, dok Vučić ne objasni.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 22:41 31.10.2014

Re: Ima li

Ok, nema ni zagađenja.


pa da, još ima i pume nam se nakote pored silnih međeda i vukova :)
milisav68 milisav68 23:02 31.10.2014

Re: Ima li

vrabac_u_steni
Ok, nema ni zagađenja.


pa da, još ima i pume nam se nakote pored silnih međeda i vukova :)

Što, to bi bilo super, proglasimo rezervat, onda bi dolazili turisti da nas slikaju, za reklamu ne treba da brinemo (i da plaćamo) - svi kažu da smo najgori - ima lova samo da kaplje....
freehand freehand 23:05 31.10.2014

Re: Ima li

milisav68
vrabac_u_steni
Ok, nema ni zagađenja.


pa da, još ima i pume nam se nakote pored silnih međeda i vukova :)

Što, to bi bilo super, proglasimo rezervat, onda bi dolazili turisti da nas slikaju, za reklamu ne treba da brinemo (i da plaćamo) - svi kažu da smo najgori - ima lova samo da kaplje....

Mani more, neka njih u Koloradu...



KLIK
princi princi 18:11 02.11.2014

Ako ovako zvuci think

kako li tek izgleda tank?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana