Literatura| Politika

Levica i desnica u talogu

Nebojsa Krstic RSS / 12.07.2014. u 17:44

 

 

Postoji, zamislite, osoba koja misli, ne libeći se da to svoje mišljenje i javno izgovori, da je «desnica ako nije prosvećena talog, dok je levica talog uvek - i kada je prosvećena i kada je neprosvećena». Osoba, inače, za sebe tvrdi da je prosvećena. Kakva je to prosvećenost koja čoveku toliko proširi vidike da on čitavu kategoriju svojih političkih, odnosno, ideoloških neistomišljenika vidi inferiornom? Kakva je to prosvećenost koja legitimizuje govor mržnje, nadmenu glupost i paušalno degradiranje drugačije politički orijentisanih građana? Po čemu se ova stupidarija suštinski razlikuje od spiska Naših? Možda po tome što Spisak, koliko god bio odvratan, barem ne sadrži (eksplicitno) puvakanje njegovih autora o sebi kao eliti «prosvećenih» ljudi jedinstvenog soja, ekstrakategoriji unutar vrste, što je mišljenje koje se u finalnoj konsekvenci ne razlikuje bitno od isticanja sopstvene rase, nacije ili boje očiju i postavljanje u superordinirani položaj u odnosu na ljude drugačijih osobina, kakvo smo viđali tokom tragične istorije godina koje je pojelo bezumlje.

Desnica militantno – agresivno – šovinističko – homofobno - tikvanskog  tipa nije desnica. Barem ne u građanskom smislu te reči, već karikatura kakvu je patentirao Veljko Bulajić u svojim filmovima. To je odraz u ogledalu one iste falsifikovane stvarnosti kakvu je proizvodio komunistički totalitarizam pretvarajući svoje protivnike u izrode i zlikovce uvek kada je bio u mogućnosti da to uradi. To je, konačno, isti pristup, ista matrica, isti sistem vrednosti. Isto mentalno nasilništvo i agresivnost. Isti talog,

Izvinjavam se na digresiji, ali ona je potvrda da ako ste pročitali nekoliko knjiga u životu nikako ne znači da ste «prosvećeni». Niti je to dokaz da niste skrenuli levo kod Albukerkija, te da niste i glupan i tupan, u isto vreme i u istom telu. A opet, nikako ne znači i da ne treba čitati i prosvećivati se. Zato je sledeća knjiga na mom kontraspisku:

6. Danilo Kiš «Čas anatomije», esej koji predstavlja ekstrakt domaće intelektualne povesti («šizopsihologija») kraja sedamdesetih, vremena koje koincidira s pojavom panka, kada su se rušile mnoge stare vrednosti, a uspostavljale nove. «Čas» je Kišov finalni odgovor na hajku u kojoj je bio optužen da je njegova «Grobnica za Borisa Davidoviča» besramni plagijat. Francuskinja Mari Darjesek u svojoj studiji «Policijski izveštaj», baveći se piscima koji su kroz istoriju bivali propuštani kroz toplog zeca optužbi za plagiranje, pominje i Kišov slučaj, tako da on tu stoji rame uz rame sa Ovidijem, Osipom Mandeljštamom, Celanom, Majakovskim, Zolom i drugim optuženim za ovaj ozbiljni iterarni prestup koji je u svoje vreme pisca mogao da otera u očaj i samouništenje. Kiša je za neovlašćeno korišćenje tuđeg teksta u «Grobnici za BD» optužio Dragan M. Jeremić, profesor estetike na Filozofskom fakultetu, a pridružili su mu se: Branislav Šćepanović (Usta puna zemlje, Smrt gospodina Goluže), Miodrag Bulatović («Ljudi sa četiri prsta»), i drugi. Razvila se burna polemika u beogradskoj štampi (Duga...), ali i u zagrebačkoj («Oko»). Na Kišovu stranu stavio se Nikola Milošević,  pa Taras Kermanuer, Mihiz, Predrag Matvejević, čak i Oskar Davičo (autor brojnih dela ingeniozne proze i poezije, npr. romana «Pesma»), da bi čitava rasprava kulminirala «Časom anatomije» u kome je Kiš prosto istranžirao svoje napadače i argumente kojima su ga blatili, ali i njihove knjige, na nesvakidašnje pronicljiv, brutalan i duhovit način. Kulturna čaršija se prosto pušila. Kiš je neke delove knjiga analizirao rećenicu po rečenicu, reč po reč, pronalazio nelogičnosti, besmislice, gluposti, propuste, apsurde i podsmevao im se, rugao, praveći svoje kritičare klovnovima i šarlataneima. Meni je čitava polemika, kao klincu, delovala inspirativno, pokušavao sam da, prateći je, definišem svoje stavove, naklonosti, emocije i literarne favorite. Bila mi je višemesečni fokus pažnje, tragao sam za novinama u kojima su se učesnici polemike oglašavali («Književna reč» je bila moj omiljeni list) i uživao sam u energiji koja se oslobađala...tada, napominjem, nije bilo politike, osim u formi mutne ustajala bare pune crknutih šarana,  pa je polemika oko Kiša bila ravna eksploziji neutronske bombe. Zanimljivo je da, godinama kasnije, Nebojša Vasović, primenjujući postupak identičan Kišovom iz «Časa anatomije», tranžira neke Kišove knjige iz ranijeg perioda, što nailazi na poprilično negodovanje književnog establišmenta. A ne razumem zašto. Em je Kiš takav postupak legitimizovao, em Kiš to može da podnese.

7. Brana Petrović «Prokleta da si Ulico Rige od Fere». Za prosvećenog desničara ova knjiga pesama bitna je jer a) Brana P. jedan je od naših najvećih pesnika, b) jer u njoj postoji deo koji kaže:

O prokleta da si ulico rige od fere

 i proklet da je čas ljubavi nagle

posle kog te milicajci kao zvere

uginulo

odnose iz gradskog blata

kroz užasne

svetske magle

(Nastaviće se. Možda.)

 Objavljeno u Našim Novinama 12.7.2014. 



Komentari (245)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dali76 dali76 19:51 18.07.2014

Re: Talog levice i desnice

Opa! Primetio si me! Samo sa malo više od 24 časova zakašnjenja.

Inace ne vidim problem zasto bi brojanje sati na neciji odgovor bio probleili bi I to mogao biti dokaz necega? Mislim, sta? Iskoristio vreme da zovmm profesorku ili citam Wikipediju?
Ja nemam svoj privatni zivot, nego valjda konstantnu obavezu da odgovaram u nekom odredjenom roku, sta li?
Recimo da je bila godisnjica braka? Da su sestre imale rodjendan? Jel ti dovoljno dobro?
A tvoja diskvalifikacija mene I mojih stavova ili racionalizacija mojih zabluda kroz jednu profesorku sa mog fakultetu , pa to je toliko bedno da ne zasluzuje nikakav komentar.
Erdogan ili Erdoan ?
Hvala Budimac. Uzeto ka znanju. Nisam obracao paznju na spelling , ali to naravno nije opravdanje.
A sad mi ne zameri ssto cu koristiti tvoje reci
Dragi Budimac
moram zazvučati ex catedra, ali si ti ili prespavao sto sam pisao ili se praviš glup ili si glup (ja sve mislim da te hipertrofirani ego čini pokvarenim i priglupim na momente).
Mislim da ovo zadnje utice poprilicno da ti uopste ne registriras ono sta ja pisem.
Jer moja je poenta da to sto veliki mogu, ali i koriste ,svoju velicinu da namettnu svoju politiku slabijim , nikako ne garantuje da ce u tome uspeti.
Stoga, svoditi politiku na izdavanje naloga od velikih onima manjim je kafanski nivo.
Sve ovo je totalno sakladno sa
Tvojom poentom, dragi moj Dali, je da Erdoana drmaju koliko god mogu. JEDINA stvar koja ga drži je tih oko 50% podrške i fakat da još nije trepnuo od kada ga drmaju (

Dakle, naglasavam tvoje reci da ga drmaju koliko mogu, kao I faktore :podrska i njegova reakcija. Dakle, svet jeste mnogo kompleksnije mesto od kafanske percepcije gde se politika svodi na izdavanje naloga.


Vidiš, dragi moj Budimac , ako ne možeš da povežeš onda sam slobodan nazvati te političkim, istorijskim i generalnim dudukom, koji nije u stanju da uspostavi najjednostavnije uzročno-posledične veze. Olakšavajuća okolnost može biti da ne pratiš pažljivo šta ovde pišem
Pozdrav.
A,da, izvini, Nebojsa )


Bojan Budimac Bojan Budimac 20:30 18.07.2014

Re: Talog levice i desnice

dali76

Wow! Osećam se kao krpa za brisanje poda. Kakva elokvencija, argumentacija i egzekucija!

E sad, pošto za razliku od tebe odgovaram na postavljenja pitanja, pa makar bila glupa poput: "Odkud(sic!) ti?", još ću ti odgovoriti na pitanja vezana za opasku o 24 sata. Naime, vidi Dali, ona je tamo samo zato što si u međuvremenu ostavio nekoliko komentara na ovom blogu. Pomislio sam (i ponadao se) da ćeš uspeti da savladaš sujetu i ne odgovoriš mi uopšte. Međutim, kreacija o kariranom stolnjaku i brlji ti se toliko dopala da nisi izdržao Eto odatele ta opaska, priznajem glupa, kao što se trenutno osećam zbog uopšte pokušaja da ulazim u raspravu sa tobom, odnosno sa nekim ko samo sebe osluškuje i ignoriše sva postavljena mu pitanja.

Osim toga iz iskustva znam da i teraglupost umeš ogrnuti u pseudofilosofiju. Prijatan dan ti želim
Milan Karagaća Milan Karagaća 22:49 18.07.2014

Re: ********

Pre neki dan sam bio zgranut vešću da je Nemačka proterala neke CIA oficire. Naime, na ovom blogu sam stekao utisak da CIA ili ne postoji ili je organizacija koja trenira mlade izviđače da pomažu staricama da pređu ulicu. Naime, predmet je sprdnje...

Ma to je nevladina organizacija koja se bavi širenjem demokratije u svetu.
Pa jbte ono, ono što plaća Tanaskoviću da se nalupeta o Turskoj i "neoosmanizmu".

Ovde se to smatra kompetentnim tumačenjem jer čovek je em profesor , em orijentalista, em bio ambasador u Turskoj, em čovek osetio šta prolazi i šta će dobro da proda knjigu, a nama ostaje da i dalje verujemo u Zelenu transverzalu i da se spremamo za boj sa Turcima kod Neuma. Kažu dolazi 100 miliona Turaka, pa treba to iskrcati.
Da, Dodik, jebo te, DODIK, dozvoljava sebi da pravi cirkus zajedno sa Vučićem oko IZMIŠLJENE izjave Erdoana.

A ovo već malo koga možete ubediti da je izmišljeno jer je nekome trebalo pa makar i izmišljeno.Ja nisam čuo vest da li je Turska strepela kada je Vučić pozvao Dodika na hitne konsultacije, jesu li očekivali čak i objavu rata.
Pa stvarno mi smo jedno veliko kino, a onda premijer kaže da nema zavera da bi nekoliko dana posle toga već jedna izmišljena.
dali76 dali76 00:17 19.07.2014

Re: Talog levice i desnice

Nisam tvrdio da veliki ne koriste svoju velicinu da sprovedu svoje interese , stoga nije bilo potrebe da mi iznosis primere , niti sam imao potrrebu da to komentarisem.
Takodje , iako sa dozom ironije, sasvim sam jasno izneo svoj stav da je Erdoan tug gde jeste iako vodi politiku koja nije u dosluhu sa jacim igracima, EG., USA. Slozio si se sa tim , citirajuci jos neke izvore koji imaju identican stav.
Sta tu da komentarisem? Sem da pitam ima li cela knjiga u formatu kog bi mogo da citam?
Sta vise, izneo si stav da gap izmedju Washingtona i Ankare prmanentno raste te da Amerikanci cine sve sto mogu ne bi li gap suzili, odnosno resili problem neposlusnog Erdoana. Naveo si dogadjaje , korupcijska afera, proslogodisnji protesti, koji po tebi potvrdjuju da Amerikanci cine sve sto mogu, ali ocigledno ne mogu. Sam si izneo razloge zasto je Erdoan opstao iako je jasno da se Ankara sve vise udaljava od starijeg, jaceg Washingtona.
Hey, aleluja. Sta bi trebalo da tu komentarisem, nego sto jesam: Well, nice, you proved my point.

A te tvoje usputne poskocice , tipa :sujetan , profesorka sa moga faksa nema integritet pa je to krucijalni dokaz da integritet nemam ni ja, egoizam, glup, nije glup, pokvaren, ili sta god, pa meni sve to skupa deluje prilicno glupo, egoisticno, arogantno , pa sam nasao da bi bilo ustvari sasvim OK da ti dobacim zrcalo, odnosno da odgovorim citirajuci tebe.
Stoga moja Argumentacija dragi moj Budimac ,, egzekucija ili sta god , je srazmerna kolicini necega u tvom komentaru.

Naravno, prijatan dan zelim .
Unapred zahvaljujem ukoliko si u mogucnosti da me oslobodis skeniranja ovde pominjane knjige.

freehand freehand 06:58 19.07.2014

Re: Talog levice i desnice

Hey, aleluja. Sta bi trebalo da tu komentarisem, nego sto jesam: Well, nice, you proved my point.

Da zavera nema i da je to, kao u tvojoj novoj omiljenoj metafori stvar dokonih u kafani sa kariranim stolnjacima?
Ili to a postojećim/nepostojećimn zaverama nije poenta čitave ove rasprave u kojoj ti sad zamotavaš ulevo i na gore pa udesno i na dole?
Odnosno, da li veliki diktiraju malima? Pa da, mada češće ne. Češće namignu, podrže i ohrabre izvesne grupe i organizacije osnovane, po pravilu, sa ciljem širenja sloboda i promovisanja visokih vrednosti da ustanu i suprotstave se režimima koji odjednom u mejnstrim medijima postanu nenarodni, diktatorski, antidemokratski i anticivilizacijski. Kao u libiji, kao u Siriji, kao u Ukrajini. Kao u Srbiji. Prvo malo medijskog baraža a onda stalna i sve jača artiljerijska podrška. I naravno, uz sasluženje Vladinih službenika, poput Viktorije Nuland i/ili šefa CIA kao u ukrajinskom primeru.
Kao u Turskoj sa Gezi parkom i demonstrantima koji ne znaju tačno šta neće, ali znaju šta gazda hoće?
Zar nije to bila poenta, Dali, sa koje si ti, na nagovor i uz podršku Šopenhauerovu i sopstvenog povređenog ega tako lagano i nehajno odskakutao u pravcu tih izmaglica ad hominem kuresanja?

Bojan Budimac Bojan Budimac 08:48 19.07.2014

Re: Talog levice i desnice

dali76
Nisam tvrdio...


dali76, ko bude čitao ovaj "tred" slatko će se smejati. Uzeo sam truda da ga pročitam ponovo i gle, naš staaaaari dobri poznanik slamnati čovek made by dali76 dominira "diskusijom". Aj nađi gde Firhend, ja ili bilo ko tvrdi da se politika svodi isključivo na velike nalogodavce i male izvršitelje. To je tvoj, naglašavam tvoj, slamnati čovek. I ne vredi Frihendu da te pita o zaverama, dobiće karirani stolnjak i litru brlje.

Profesorka, vidim pogađa te jer je nanovo unosiš u "diskusiju", profesorka je ilustracija, dali76. Ilustracija da ni ti zapadni akademici nisu isključivo moralne gromade sa neokrnjivim integritetom. Kao i toga da mogu biti dovoljno glupi da ih voljno ili nevoljno službe koriste za njine potrebe. Samo to i ništa više.

A izvinjavam se na davanju primera i pisanju čaršafa (to s sve ti ionako znao, jel'?), neću nikad više, jer vidim da je bespredmetno, besmisleno i uzaludno.

====================

Pomalo povezano sa temom ovog "treda"

Danas sam najzad došao u posed knjige koju želim od kada je izdata, odnosno dve godine: "Vikiliks: Tajne beogradskih depeša", Nikole Vrzića.

Znam, znam, znam i znam... i na sve primedbe imam samo jedno pitanje, a što je on jedini koji se u Srbiji bavio tom temom sistematski? Zato što je iz depeša nemoguće izvući dopadljivije zaključke?

Misleeeem, toliko je piskarala koji se kunu u Asanža i Vikiliks, a na suprotnim su ideološkim pozicijama od Vrzića. Kako to da se nisu zainteresovali šta se međ' depešama može naći o tom delu sveta? Čudno... ili nije?...

freehand freehand 20:52 12.07.2014

Polemike

Ovu o kojoj govoriš čitao sam post festum, kasnije. Čak, čini mi se, posle čitanja "Časa anatomije".
Ali mi je u sećanju otala jedna druga, politički mnogo važnija, čini mi se, i baražni uvod u sva kasnija dešavanja: to je bila polemika Brane Miloševića, tadašnjeg ministra kulture uz Vladi SR Srbije, i Dušana Mitevića koji je, čini mi se, tada još uvek bio dopisnik RTV Beograd sa Kosova. A polje su bile stranice "Politike", i takođe mi se čini da je iz toiga izrastao onaj Moloh "Odjeka i reagovanja" u svoj svojoj nagrdnosti i strahoti.
alselone alselone 10:27 13.07.2014

Re: Polemike

freehand
Ovu o kojoj govoriš čitao sam post festum, kasnije. čak, čini mi se, posle čitanja "Časa anatomije".
Ali mi je u sećanju otala jedna druga, politički mnogo važnija, čini mi se, i baražni uvod u sva kasnija dešavanja: to je bila polemika Brane Miloševića, tadašnjeg ministra kulture uz Vladi SR Srbije, i Dušana Mitevića koji je, čini mi se, tada još uvek bio dopisnik RTV Beograd sa Kosova. A polje su bile stranice "Politike", i takođe mi se čini da je iz toiga izrastao onaj Moloh "Odjeka i reagovanja" u svoj svojoj nagrdnosti i strahoti.


E, je l' mogu da te zamolim da napises jedan komentar kod Frihenda, banovao me je a na guzicu bih progovorio?
Kraja Kraja 21:57 12.07.2014

...slajmarice...

...svuda...
...ulice usrane, upisane, ispljuvane...
...smrde...
...sa "intelektualcima", slicno...

...hvala na muzici...
...konstantno dobra...

ps...daj vise muzike...mani politiku...pisi opet o visu...postedi nas ovog privida zivota...
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 22:01 12.07.2014

Re: ...slajmarice...

ps...daj vise muzike...mani politiku...pisi opet o visu...postedi nas ovog privida zivota...

Šta fali Danilu Kišu?
Kraja Kraja 00:04 13.07.2014

Re: ...slajmarice...

...njemu nista vise ne fali...

ps...a jeremic, bulatovic i scepanovic ce se pominjati uvek u funkciji kisa...
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 00:19 13.07.2014

Re: ...slajmarice...

...njemu nista vise ne fali...

ps...a jeremic, bulatovic i scepanovic ce se pominjati uvek u funkciji kisa...

Dobro to, nego blog nije politički, to hoću da kažem.
hajkula1 hajkula1 23:14 12.07.2014

Za naslov


Levica i desnica u talogu



Ogledalo naše stvarnosti u Srbiji.



Milan Karagaća Milan Karagaća 09:28 13.07.2014

Re: Za naslov

hajkula1

Levica i desnica u talogu



Ogledalo naše stvarnosti u Srbiji.




Politikolog Lorens Brit u svojoj studiji o fašizmu izvukao je 14 KARAKTERISTIKA FAŠIZMA
Na osnovu karakteristika koje je izneo možemo povući paralele među savremenih državama i uočiti neke zajedničke imenitelje koje dele sa fašističkim državama, kao i sa autoritarnim oblicima vlasti.
Ovo treba imati u vidu kada se razmatra desni ekstremizam jer neki ne primežuju da se u mnogim oblastima odvija tiha fašizacija.
Pa pogledajmo i analizirajmo ima li nečega sličnog kod nas, činimi se da smo u nekim tačkama prilično zaglibili:


1. Snažno i kontinuirano izražavanje nacionalizma
Počev od isticanje zastava, preko nacionalnih simbola na odeći, kao izraza patriotizma građana, fašistički režimi upotrebljavaju patriotske parole, slogane, simbole, nacionalističke pesme. Prezir prema stranim uticajima koje se graniči sa ksenofobijom, prisutan je njihovoj propagandi.
2. Omalovažavanje ljudskih prava
Fašistički režimi posmatraju ljudska prava kao beznačjnu vrednost i prepreku ostvarivanju ciljeva vladajuće elite. Kroz ciljanu primenu propagande prema javnosti, građanima je prihvatljivo kršenja ljudskih prava marginalnih grupa, pa čak i demonizaciju onih čija su meta. Kada se napadi i zlostavljanje ne mogu sakriti od očiju javnosti, vlasti pribegavaju skrivanju činjenica, poricanju i dezinformacijima.
3. Identifikacija neprijatelja/žrtvenih jaganjaca u cilju mobilizacije masa
Zajednička nit koja spaja ove režimima je upotreba žrtvenih jaganjaca kao sredstvo da se skrene pažnja građana sa drugih problema, da prebace drugima krivicu za neuspeh, i da kanališu frustraciju u kontrolisanim pravcima. Metode nemilosrdne propagande prema žrtvama su veoma efikasne. Često autoritarni režimi podstiču „spontane“ izlive gneva protiv ciljnih grupa. Obično su to komunisti, socijalisti, liberali, Jevreji, etničke i rasne manjine, kao i tradicionalni nacionalni neprijatelji, pripadnici drugih religija, sekularisti, homoseksualci. Pristalice ovih targetiranih grupa su shodno tome označeni kao „teroristi“ (izdajnici).
4. Prevlast vojske/pasionirani militarizam
Vladajuće elite uvek se poistovećuju sa vojskom i industrijskom infrastrukturom koja je podržava. Nesrazmeran udeo nacionalnih resursa se izdvaja za vojsku, čak i kada su potrebe domaće ekonomije akutne. Vojska je predstavljena kao izraz nacionalizma, a koristi se kad god je moguće da se afirmišu nacionalni ciljevi, zapreti drugim narodima, i poveća moć i prestiž vladajuće elite.
5. Osioni seksizam
Iz proste činjenice da političkom elitom i nacionalnom kulturom dominiraju muškarci, ovi režimi neminovno posmatraju žene kao građane drugog reda. Takva društva su odlučno protiv abortusa i veoma homofobična. Njihovi stavovi se ogledaju u drakonskim zakonima koji uživaju veliku podršku od strane zvanične crkve u zemlji, a u sprezi sa crkvom, režimi pravdaju svoje zloupotrebe.
6. Kontrolisani mediji
Neki režimi drže medije pod direktnom kontrolom i ne dozvoljavaju im da skrenu sa partijske linije. Drugi vrše suptilniju kontrolu medija. Metode pritiska su razne: kontrole dozvola za rad, ekonomski pritisak, zahtevi za patriotsko izveštavanje ili otvorene pretnje. Direktori masovnih medija su često politički povezani sa vladajućom elitom, zajedno sa njima prikrivaju od javnosti neuspehe vlasti.
7. Opsesija nacionalnom bezbednošću
Neizbežno, nacionalna bezbednost je aparat pod direktnom kontrolom vladajuće elite. To je obično instrument ugnjetavanja, koji radi u tajnosti i nema nikakvih ograničenja. Akcije službe bezbednosti su opravdane pod parolom zaštite „nacionalne bezbednosti“, a ispitivanje njihovih aktivnosti je predstavljeno kao nepatriotski ili čak izdajnički čin.
8. Tesna povezanost religije i vlasti
Za razliku od komunističkih režima, fašistički i autoritarni režimi nikada nisu proglašeni „bezbožničkim“ od strane njihovih protivnika. U stvari, većina režima je povezana sa vladajućom religijom u zemlji i odlučno se predstavlja kao branitelj te religije. Propaganda redovno stvara iluziju da je vladajuća elita zaštitnik vere i protivnik „nevernika“. Činjenica da ponašanje vladajuće elite nije u skladu sa normativima te religije, je gurnuta pod tepih.
9. Zaštita moći korporacija
Iako je život običnih građana pod strogom kontrolom, slobodno poslovanje velikih korporacija nije ugroženo. Vladajuća elita posmatra korporativnu strukturu, kao način da obezbedi ne samo vojnu proizvodnju (u razvijenim državama), već i dodatna sredstva društvene kontrole. Članovi ekonomske elite su često povlašćeni od strane političke elite, kako bi obezbedili zaštitu uzajamnih interesa, posebno u suzbijanju prava osiromašenih građana.
10. Snaga radnika je ograničena ili eliminisana
Radničke organizacije su označene kao jedan centar moći koji mogu provocirati političku hegemoniju vladajuće elite i njenih saveznika iz korporative, te su neminovno slomljene ili nemoćne. Siromašni su građani drugog reda, izloženi sumnji ili otvorenom preziru.
11. Omalovažavanje i suzbijanje intelektualaca i umetnika
Intelektualci i sloboda izražavanja su anatemisani od strane ovih režima. Intelektualne i akademske slobode se smatraju atakom na nacionalnu bezbednost i patriotske ideale. Univerziteti su strogo kontrolisani, a politički nepodobni profesori proganjani ili eliminisani. Slobodoumne ideje ili kritike se snažno napadaju, ućutkuju ili slamaju. Ovim režimima, umetnost i književnost treba da služe za sprovođenje nacionalnih interesa ili nemaju pravo na postojanje.
12. Opsesija kriminalom i kažnjavanjem
Većina ovih režima ima drakonski pravosudni sistem sa ogromnom zatvorskom populacijom. Policija se obično glorifikuje i ima skoro neograničenu moć, što joj dozvoljava ogromne zloupotrebe. Moć policije se koristi u montiranim političkim procesima protiv političkih protivnika. Strah i mržnja od kriminalaca ili „izdajnike“, često se koristi kao izgovor pred građanima za jačanje policijskih snaga.
13. Nesputana korupcija
Oni koji su u poslovnim krugovima ili bliski vlasti koriste svoj položaj da se obogate. Korupcija je proces koji se razvija u oba pravca; elita vlasti dobija finansijske poklone i imovinu od ekonomske elite, koji zauzvrat uživaju podršku vlade i monopol. Politička elita je u prilici da stekne imovinsku korist krađom nacionalnih resursa. Pod kontrolom državne bezbednosti i medija, ovakva korupcija je u velikoj meri nesputana i skrivena od očiju javnosti.
14. Namešteni izbori
Parlamentarni izbori ili istraživanja javnog mnjenja u ovakvim državama su obično lažirani. Uobičajeni metodi koji se koriste u cilju ostvarivanja željenog izbornog rezultata uključuju kontrole izbornog sistema, zastrašivanje pristalica opozicijie, uništavanje ili krađu glasova.
hejter hejter 00:22 13.07.2014

ma nemojmo se zamarati uzalud

ovaj ce da podeli onih 4% sa kostunijem, ali ako cemo da gledamo u svakom zlu poneko dobro mene bi recimo mogao da potera na biraliste u strahu da ludaci ne uzjase na vlast. mislim ako im neki stratedzik marketing da neki rejting sto naravno sumnjam.

pitanje koje takodje zelim da postavim Internetu jeste: Da li je OK da ja mislim da ne moze mnogo bolje od Apsolutnog a da ga mrzim onako bas iz peta i to godinama?

da se objasnim jos malo bolje nisam izlazio na izbore, znaci dao sam Mu glas posredno i izasao bih samo ako bi se svi ujedinili protiv njega iako znamo sta je posle bilo ali ipak bih izasao jer inace ne vidim svrhu, mislim nadam se da ce neka opozicija preci 5% bas da ne ispadnemo kao N. Corea.

meni je stvarno zao sto ta DS opcija ima 11% glasaca u srbiji, ne interesuje me kakvi su kadrovi, kadrovi bi se procistili da ima volje u narodu.
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 01:03 13.07.2014

Re: ma nemojmo se zamarati uzalud

ovaj ce da podeli onih 4% sa kostunijem

To za 4% je obmana.

4% imaju te stranke, tako jadne, besmislene i zapuštene. Ali njihove ideje imaju parem 10x toliko. Zato se njima bavim.

meni je stvarno zao sto ta DS opcija ima 11% glasaca u srbiji, ne interesuje me kakvi su kadrovi, kadrovi bi se procistili da ima volje u narodu.

A oni tek, kakvi su...imaju toliko da treba, s tih desetak posto, da se udaraju nogama u dupe.
mona.liza mona.liza 03:32 13.07.2014

npr

music.. tiny desk concerts
...love those guys..so sweet and simple..
frank_rizzo frank_rizzo 07:08 13.07.2014

jebes talog desnice&levice

daj nesto o 30%nezaposlenosti&predstojecem bankrotu
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 11:17 13.07.2014

Re: jebes talog desnice&levice

jebes talog desnice&levice
daj nesto o 30%nezaposlenosti&predstojecem bankrotu

Pređi kod komšije Radulovića.
Ribozom Ribozom 13:12 13.07.2014

ako smem da konstantujem

(a nisam upucen)

Drago mi je sto si pokrenuo ciklus blogova o 'levici' i 'desnici', zato sto mislim da one nisu dovoljno definisane u srpskom diskursu.

Po mom vidjenju, desnica je u ekonomskom pogledu naklonjena sitnim privatnim kapitalistima (mala i srednja preduzeca), dok je levica naklonjena radnicima i njihovim pravima i u modernom vremenu velikim privatnim kompanijama. Te velike kompanije (konglomerati) hrane levicarske ideje a zauzvrat politicki im se omogucava ekonomska ekspanzija. Na zapadu se cesto ove kompanije nazivaju 'multinacionalnim' posto se sire i van granica drzave.

Konfuziju kod nas i u svete oko definicije prave politicari.
U Srbiji (yu) je posle drugog svetskog rata dosla na vlast nazovi levica u vidu komunista. U predhodnom simstemu kraljevini SHS, to su uglavnom bili nezadovoljni raadnici i poljoprivrednici. Sa desnicom su se komunisti razracunali znamo vec kako, krpili se kako su znali i umeli da nadju sponzora, posto velikih kompanija nisu imali. Desnicu su opisivali bas kao u filmovima Bulajevicevim filmovima, pa se i dan-danas sama desnica poistovecuje sa masnom bradom, ravnom gorom, nacionalizmom, sitnim prevarantima...

E onda dolaze (vesele) 80-te. Po svemu sudeci smo tad trebali da postanemo jedna kapitalisticka zemlja, ali kapitaliste nismo imali. Tada je levica pokusala da preko noci postane desnica. Iskreno, taj period i ne razumem najbolje, i onda citam izmedju tvojih redova...:)
90-ih smo imali opozicioni SPO, koja se predstavljala kao desnica (sa sve masna brada, cetnik ikonografijom) i mutnom levicarskom ideologijom.

2000-ih se, po meni, desilo nesto dobro, zato sto se konacno ucvrsceni veliki konglomerati, cime je levica nasla svog sponzora, ali oni nisu imali kapacitet da naprave nesto znacajnije van granice zemlje. Desnicarska ekonomija (mala&srednja preduzeca), su pustena da se snalaze neometano, bez klecki, ali i bez pomoci da se razviju.

Sada imamo desnicare na vlasti. Pokusavaju da se obracunaju sa sponzorima levicara, svoje sponzore nemaju. Ostali bez para.

p.s. Britanska premijerka Tacher je prvak u stvaranju konfuziju kod ovih pojmova, ali sa dobrom namerom i na kraju povoljno po ekonomiju zemlje.


G.Cross G.Cross 15:40 13.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Dobar komentar

Samo jedno pitanje:

Sada imamo desnicare na vlasti. Pokusavaju da se obracunaju sa sponzorima levicara, svoje sponzore nemaju


A po cemu je to SNS Desnica? Ili SPS ?

Cak i kao SRS njihov jedini deo koji ih je priblizavao Desnici je bio nacionalizam.
Sve ostalo, a narocito ekonomija, cista Levica.
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:32 13.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

G.Cross
Dobar komentar

Samo jedno pitanje:

Sada imamo desnicare na vlasti. Pokusavaju da se obracunaju sa sponzorima levicara, svoje sponzore nemaju


A po cemu je to SNS Desnica? Ili SPS ?

Cak i kao SRS njihov jedini deo koji ih je priblizavao Desnici je bio nacionalizam.
Sve ostalo, a narocito ekonomija, cista Levica.

Dakle, odavno nema nikakve levice već samo nacionalistička desnica od malo levo, mnogo centar i desno , sa socijalnom demagogijom.
bene_geserit bene_geserit 18:19 13.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Milan Karagaća
Dakle, odavno nema nikakve levice već samo nacionalistička desnica od malo levo, mnogo centar i desno , sa socijalnom demagogijom.

To sto si opisao sa desnicom nikakvih dodirnih tacaka nema, osim nacionalizma. Razumem ja da ti imas potrebu da sve sto ti se ne svidja zoves desnicom. Da te potsetim - socijalizam je propao, a socijalna demagogija su njegovi ostaci.

Ono sto profilise stranke desno ili levo je pre svega odnos prema ekonomiji, ostalo je ionako samo pozoriste.
Sto se odnosa prema ekonomiji tice, krajnje desno bi bili klasicni liberali (koje karakterise pre svega svodjenje drzave na minimum funkcija - milicija, vojska, sudstvo).
Ovo kod nas je potpuna suprotnost toga - drzava ne da nije svedena na minimum funkcija nego zaposljava direktno ili indireknto preko 50% stanovnistva koje radi i za sve se pita.
A potpuna suprotnost krajnje desnice je - krajnja levica.
Tj. tvoji drugari, ili deca i unuci tvojih drugara, jasu i dalje, malo presvuceni.

Pogledaj samo zakon o radu (koji upravo zamenjuju necim manje nenormalnim ali i dalje levim). Otpremnina za sve prethodne godine radnog staza ukljucujuci i one u drugim firmama - to ne da je nenormalno nego ne postoji nigde na kugli zemaljskoj ukljucujuci Severnu Koreju. I onda neko u zemlji sa takvim zakonom o radu pocne da tvrdi da kod nas vlada desnica.
Milan Karagaća Milan Karagaća 20:20 13.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Tj. tvoji drugari, ili deca i unuci tvojih drugara, jasu i dalje, malo presvuceni.

ne jedi ono što se ne jede jer ja sam tvoj stav korektno komentarisao nisam te lično nigde svrstao. Pa da te pitam pošto smo istih godina, da li ti i tvoji drugari imate tako velike unuke i decu koja su replika vaših stavova. Neće biti.
Ribozom Ribozom 21:21 13.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

G,Cross
A po cemu je to SNS Desnica? Ili SPS ?


Uh.
Hajde da podelimo glasace po njihovim ekonomskim ucescem u drustvu (aproksimativno):
1. 1,5 mil. penzionera
2. 0,5 polj. proizvodjaci
3. 0,2 privilegovanih penzionera i sl.
4. 1,2 radnici
5. 0,7 nezaposleni
6. 0,2 preduzetnici
7. 0,3 samostalni delatnici.
8. 0,7 drzavna sluzba (ona bi trebala detaljnije, al me mrzi)

Prve dve grupe su vecinski tradicionalno naklonjene desnici, uvek i svuda. Kod nas su to glasaci SNS-a, SPS-a. Hocu reci da struktura glasaca odredjuje ko je koliko levica-desnica.

Politicki programi su svima levicarski jer to prija uhu stavkama 4 i 5.Takodje stavke 4 i 5 dobrim delom uvek glasaju za opoziciju iz protesta. Stavka 3 su vecinom DSS ili LDP, salonski sta god. Pogledaj ko je DS ostao (6,7,8), veci deo od pola miliona da kazem sposobnijih preduzetnika i 0,7 mil. neuroticnih drzavnih slubenika nad kojima je uspesno manipulisano niko,niko_kao_ja_beli_listic_bla,bla,bla.
Malo se DS trudio kod grupe 2, ali oni su tek posebna prica kojoj se trebalo marketinski posvetiti mnogo ranije i detaljnije.

Ovaj drugi deo sam samo onako. Za sve ovo nemam nikakvo iskustvo nit' skole, nego provociram znalce u iscekivanju da nam neko pojasni.



Dr M Dr M 09:23 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Za sve ovo nemam nikakvo iskustvo nit' skole, nego provociram znalce u iscekivanju da nam neko pojasni.


Dok se ne odazove neki znalac, evo i jednog totalno amaterskog razmišljanja.

Čini mi se da je striktna podela na levicu i desnicu pomalo prevazidjena jer se ne uzima u obzir i stav o ljudskim pravima pa se stvari brkaju u startu.

Levičarske stranke bi morale da budu energične zagovornice ljudskih prava dok bi desničarske morale da budu konzervativnije. Kad ono, pod vlašću DSe I SPSe, koje se deklarišu kao levičarske, nema Prajda.

SNS se deklariše kao stranka desnice a dozvoljava Prajd.

S druge strane, LDP ultralevičarski zagovara gradjanska prava a ekonomska politika im je ultradesno.DS se deklariše kao socijaldemokratska a u praksi stranka krupnog kapitala.

Ranije je opredeljivanje bilo lakše

Meni je, kao izrazitom liberalu u pogledu ljudskih prava, i pristalici privatne inicijative u skladu sa socijalnom pravdom, najbliža NOVA stranka.

Kad tamo, takvih kao ja nema ni 2%.

Znalci, HELP!
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 09:46 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem


Levičarske stranke bi morale da budu energične zagovornice ljudskih prava dok bi desničarske morale da budu konzervativnije. Kad ono, pod vlašću DSe I SPSe, koje se deklarišu kao levičarske, nema Prajda.

Kako se ono kaže, ako činjenice ne podupiru tezu, tim gore po činjenice.

U vreme vlade DS ( i SPS, G17 i još jedno 8 stranaka) održan je Prajd 2010. Tom prilikom bilo je protesta nekoliko hiljada huligana (?), a pucano je i na sedište DS u Krunskoj, srećom niko nije stradao, ni među učesnicima Parade, ni među prolaznicima i policijom.
SNS se deklariše kao stranka desnice a dozvoljava Prajd.

Jedino što taj njihov dozvoljeni Prajd još nikako da se i desi.
S druge strane, LDP ultralevičarski zagovara gradjanska prava

Levica i desnica u građanskom smislu te reči, nemaju nikakve veze sa građanskim pravima.
Istorijski gledano imamo primere kada su leve stranke besomučno kršile građanska prava i ljudske slobode, naročito pravo na život.

Napominjem, takođe, da je Hitlerova stranka, Nacional socijalisticka nemačka radnicka partija, bila leva.
Dr M Dr M 10:33 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

U vreme vlade DS ( i SPS, G17 i još jedno 8 stranaka) održan je Prajd 2010.


A posle?
Levica i desnica u građanskom smislu te reči, nemaju nikakve veze sa građanskim pravima.
Istorijski gledano imamo primere kada su leve stranke besomučno kršile građanska prava i ljudske slobode, naročito pravo na život.


Zato i kažem da podela na levicu i desnicu više nije jasna, a možda je i prevazidjena.

Možda da uvedemo podelu na racionalne i populističke stranke?



milisav68 milisav68 10:43 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Dr M
Možda da uvedemo podelu na racionalne i populističke stranke?



A gde da nađemo racionalne?
milisav68 milisav68 10:43 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Dr M
Možda da uvedemo podelu na racionalne i populističke stranke?



A gde da nađemo racionalne?
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 11:04 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

U vreme vlade DS ( i SPS, G17 i još jedno 8 stranaka) održan je Prajd 2010.


A posle?

Posle više nije nikad. Uključujući i 2 godine vlasti SNS.
Dr M Dr M 11:20 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

milisav68
Dr M
Možda da uvedemo podelu na racionalne i populističke stranke?



A gde da nađemo racionalne?


Samo se Ti smej

A nakrivi kapu tek kad nadješ svoje racionalne.

Ja sad mogu da


Dr M Dr M 11:23 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Nebojsa Krstic
U vreme vlade DS ( i SPS, G17 i još jedno 8 stranaka) održan je Prajd 2010.


A posle?

Posle više nije nikad. Uključujući i 2 godine vlasti SNS.


Toliko o gradjanskim pravima..
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 11:30 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Toliko o gradjanskim pravima..

Ne! Toliko o tvojoj tvrdnji da u vreme DS nije bilo Prajda, a u breme SNS prajdovi cvetaju na sve strane.
milisav68 milisav68 11:37 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Dr M
A nakrivi kapu tek kad nadješ svoje racionalne.

To je zabluda, to - kao dođu racionalni pa nakriviš kapu....

Nema odmora - dok traje obnova!

Dr M Dr M 11:43 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Toliko o tvojoj tvrdnji da u vreme DS nije bilo Prajda


Ih, jedan ko nijedan..

Već sam prihvatio da je bio taj iz 2010, zato sam i pitao A posle?

U vreme SNS cvetaju samo obećanja, to je valjda jasno.
Dr M Dr M 11:46 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

To je zabluda, to - kao dođu racionalni pa nakriviš kapu..


Ne, to je nada..

A racionalno je da kad racionalni dodju na vlast ne nakriviš kapu nego čuvaš novčanik..


freehand freehand 12:22 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Ih, jedan ko nijedan..

Jedini.
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 13:47 14.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Ih, jedan ko nijedan..

Jedini.

Nisam siguran da je taj 2010. bio jedini...bio je jdan par godina ranije, kad su učesnici dobili batine...kad je, onaj penzionisani pop Gavrilović nešto urlao u kameru...samo ne mogu da ga lociram u vremenu...
dali76 dali76 19:03 16.07.2014

Re: ako smem da konstantujem

Kad se analiziraju iskazi ispitanika o ključnim pitanjima (stavovska diferencijacija) tri odsto je na levici, 37 na levom centru, 49 na centru, deset na desnici, četiri na ekstremnoj levici, a 41 odsto ne zna da odgovori

Milosevic, M.(2003, Februar(. Levo/desno po Srbiji. Vrreme
http://blog.b92.net/text/24437/Levica-i-desnica-u-talogu/#novo
kamenspoticanja kamenspoticanja 20:22 13.07.2014

Par reci

Nebojsa, u zadnjih par tekstova vi ste pokrenuli jedan vrlo vrlo interesantan moze se reci teoriski poduhvat, svojevrsni atak na klasicna tumacenja levog i desnog u Srpskom politickom diskursu.
Od prvog Kontra-spiska, preko spiska literature pa do ovog teksta sada autor naslucuje opstu konfuziju levih i desnih pozicija.
Sta bih voleo da izvucem iz ovih tekstove, pretezno obrise potpunog odsustva definisanih ideolosko-politickih pozicija na nasoj politickoj sceni, dve decenije konfuzije koje su naterale te i takve subjekte da svoju poziciju crpe pretezno iz pozicija suprotstavljenih njima.
I da nase politicke frakcije postaju iskrivljena refleksija protivnicikih pozicija koja je u stanju da se artikulise samo i iskljucivo u odnosu na projetkovanog neprijatelja (desnica u odnosu na levicu i obrnuto).
Odgovorno bi bilo ovaj teoriski zahvat koji ste preduzeli izvesti do kraja, mozda cak i u obliku knjige.
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 21:01 13.07.2014

Re: Par reci

Odgovorno bi bilo ovaj teoriski zahvat koji ste preduzeli izvesti do kraja, mozda cak i u obliku knjige.

Bilo bi zgodno da to uradi neki teoretičar, što ja nisam...ja mogu da pišem jedino o svom ličnom osečaju za konfuziju o kojoj govoriš...i o svom osećaju za prevaziđenost ideoloških koncepata levog i desnog koje je vidljivo u svetskim razmerama.

Imače, ova je tema zanimljiva, po mom osećanju, jer taj balast predrasuda i besmisla koji vuče sa sobom ono što je naše uvreženo kolektivno mišljenje o određenim ideološkim kategorijama, upravo odbija pristojne ljude od politike.
kamenspoticanja kamenspoticanja 22:05 13.07.2014

Re: Par reci

Mislim da je jedna od osnovnih ideoloskih pozicija sa kojima se treba sukobiti da postoje ti neki "teoreticari" koji imaju tapiju na teoriju.
Vasa dosadasnja praksa je referenca vase sposobnosti da ako nista, bivate kompetentni da u ovakvom formatu grebete po pozicijama koje niko drugi ovako javno i transparentno nije radio.
Ja bi mogao da se pozovem i na dva fakulteta humanistickih nauka koja studiram, i na aktivan rad po odredjenim udruzenjima, ali smatram da referenca teoriskog rada i uopste legitimiteta da se pojedinac upusti u teoriski rad ne sme biti neka njena manifestacija u vidu diplome, cv-a itd, vec direktan i plodotvoran teoriski rad, cije obrise ja vidim u ovim tekstovima.
Toliko.
demokratka demokratka 07:03 14.07.2014

Podrumi Vatikana

Antim Arman-Diboa ima guku na vratu, a Lafcadio Wluiki je bio sklon samopovređivanju
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 08:27 14.07.2014

Re: Podrumi Vatikana

Podrumi Vatikana
Antim Arman-Diboa ima guku na vratu, a Lafcadio Wluiki je bio sklon samopovređivanju

Jel tako? Hvala. Davno sam čitao. Ispraviću.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana