Ekologija| Gost autor| Nauka

Naučni Davidi i kopači kanala

nsarski RSS / 01.07.2014. u 07:16

Reč ima gost autor, bloger alselone

 

Blok Srkija Pajica o detaljima pri kupovini kuće koji mogu imati implikacije na zdravlje setio me je na jednu zanimljivu priču koju sam skoro čuo u fantastičnoj seriji Kosmos na Nacionalnoj geografiji.

 

Na početku ove priče koju svojom fantastičnom naracijom približava Neil deGrasse Tyson mladi tek diplomirani naučnik Clair Patterson dobio je zadatak da izmeri količinu olova u uzorcima tla da bi tako pokušali odrediti starost zemlje. U isto vreme kolega na institutu na kom je radio dobio je zadatak da izmeri količinu uranijuma. Dok su rezultati uranijuma bili prilično ujednačeni rezultati olova značajno su varirali od uzorka do uzorka. Par godina je Clair posvetio ovom problemu pokušavajući da shvati kako je moguće dobijati tako neujednačene rezultate. Sumnjao je u kontaminiranu laboratoriju i pomno je čisto ali bez uspeha. Pošto se njegov mentor preselio u novu laboratoriju i pošto su tamo napravili prvu u istoriji ultra čistu laboratoriju uspeo je da izmeri količinu olova i uranijuma i datira starost Zemlje- Zemlja je stara 4.5 milijardi godina. cpatterson.JPG

Verovatno nije mogao da pomisli da će ga ovo otkriće dovesti u sukob sa nekim od najuticajnijih ljudi na svetu.

Još od rimskog doba poznato je da je olovo otrovno po ljude. Planeta je to uredila na način da je olovo skriveno duboko pod zemljom od svih živih bića. Ali, čovek je shvatio kako da kopa rude i tako je olovo pronašlo svoj put na površinu.

Početkom 20. veka industrija boja i lakova pokrenula je veliku kampanju da ubedi gradjane kako olovo nije opasno po zdravlje. Prava ekspanzija korišćena olova dogodila se kada se olovo počelo dodavati u benzin za automobile. Osnovni problem bio je u tome što su neki radnici koji su radi u fabrikama koje prerađuju olovo poludeli i razboljevali se. Tada su prvi put u istoriji nauka i naučnik planski iskorišćeni da prevare javnost i sakriju opasnost po javno zdravlje. Robert Kehoe, mladi doktor nauka, unajmljen je od strane General Motors-a da unese sumnju u štetnost olova po zdravlje. Robert je tvrdio da je olovo potpuno prirodni deo okruženja i da kao takav nije opasan po zdravlje i kako će nevidljiva ruka tržišta da se postara za regulaciju. Tvrdio je kako ne postoje naučni dokazi za štetnost olova po zdravlje. Njegovi članci bili su tako dobro napisani i imali su tako značajnu podršku da dugo vremena niko nije pokusao da ih demantuje, sve dok junak naše priče, Clair Patterson, nije istražujući količine olova na planeti opovrgao osnovnu pretpostavku o tome kako je olovo sastavni deo naše okoline. Da bi razumeo kruženje olova u prirodi Clair je merio količine olova u plitkoj i dubokoj vodi okeana. Otkrio je da količina olova u dubokoj vodi skoro beznačajna dok je u plitkim slojevima stotinama puta veća. Pošto je potrebno par stotina godina da bi se voda u okenaima izmešala, shvatio je kako je zagadjenje olovom novije prirode.

Pitanje koje se prirodno postavljalo je – odakle svo to olovo. Shvatio je da olovo dolazi sa istog mesta odakle i novac za njegova istraživanja. Od industrije nafte i goriva sa olovom. Patterson nije mario za to i objavio je članak u prestižnom časopisu Nature o tome kako je gorivo sa olovom glavni uzročnik kontaminacije olovom planete. Samo par dana po objavljivanju članka krenuo je odgovor Industrije. Pokušali su na sve načine da ga spreče da nastavi svoje istraživanje.

Na kraju su mu uskratili fondove ali su američka vlada, vojska i mornarica, kao i mnoge naučne institucije pružile kako finansijsku tako i svu drugu podršku junaku naše priče da nastavi svoja istraživanja. To ga je odvelo na same granice mogućnosti da bi potvrdio svoja istraživanja.U dubokom ledu koji potiče iz vremena od pre industrijske revolucije Patterson i njegov tim kopali su nedeljama da izdojili dovoljno čiste komade leda. Isto kao i u slučaju okeana shvatio je da je količina olova u starom ledu mnogo manja nego u snegu koji je padao poslednjih par desetina godina.

Iako je još od početka civilizacije poznato da je olovo otrovno, kratkovidost korporativnog kapitalizma (koji je nastao kada se verovalo da su resursi beskonačni) dovela je do toga da se olovo ponovo nadje u svakodnevnom okruženju ljudi. I ne samo da se nadje nego da zamalo izazove masovna trovanja na planetarnom nivou. Iako je profit gurao svoju verziju nauke kreirajući naučnog portparola potreban je bio jedan uporan čovek, jedan odgovoran časopis, podrška države u ključnom momentu i čak 20 godina da bi se pobedio jedan takav golijat kao što je industrija nafte.

 

Postoji priča kako je svet podeljen na dva tipa osoba. Tip 1 su osobe koje rade svoj posao, žive stabilnim i mirnim životom. Tip 2 su osobe nemirnog duha koje kroz zadovoljenje svoje znatiželje i kroz borbu po svaku cenu mrdaju ovu vrstu napred. Ima ona lepa priča o čoveku koji je ležao na plaži i posmatrao drugog čoveka kako pravi veliki zamak od peska. Videvši njegovu upornost rekao je ženi kako će se tom čoveku u roku od sat, dva pridružiti još ljudi na pravljenju zamka, potpuno nepoznatih. To je njoj zvučalo veoma smešno pogotovo zbog vidljivo podsmešljivih podgleda prolaznika koji su zaobilazili zamak. Ali posle nekog vremena, kad je zamak već bio do pola završen i kada je čovek kopao kanal od mora do zamka da bi doveo vodu par dečaka su mu prišla i pomogla u kopanju. Pošto je zamak bio velik i daleko od vode bilo je potrebno iskopati širok i dubok kanal kako bi se napravio dovoljan pad za vodu. Negde na polovini kopanja kanala roditelji dece koja su pomagala a za njima i još par prolaznika prišli su da pomognu. Svako je doneo nešto da pomogne, od proste kašike do lopatica za decu. Na kraju su iskopali kanal i voda je došla do zamka.

 

To je čovek tipa 2, baš kao i Patterson i mnogi drugi zbog koji smo danas i dalje ovde.



Komentari (145)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

princi princi 07:51 01.07.2014

Sjajna serija

Nije mi samo ostalo najjasnije ko je bila cljna publika: isprva je delovalo kao neki extra za K12 curriculum, ali sad mi se sve više čini da je napravio da zajebava kreacioniste i Tea Party aktiviste. Navodno su neki kanzaški senatori tražili banovanje emitovanja jer je Neil objašnjavao evoluciju koja je, jelte, samo teorija. Epizoda o Faradeju je posebno bila sjajna i vrlo poučna.
alselone alselone 08:07 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Ekipa koja je radila seriju je sjajna. Na primer izvrsni producent je moj omiljeni lik, Seth MacFarlane, koji je napravio Family guy. Produkcija je zaista vrhunska.

Stvarno me ne cudi da su neki senatori trazili zabranu. Sta se tamo zapatilo po tim fly over states... Najjace je kad ja sednem sa kolegom sa posla u auto, idemo po sendvice, poslepodne je, on je pametan covek, inzenjer, i lagano upali radio stanicu sa propovednicima i to slusamo dok idemo po klopu. Najopustenije, kao da slusamo evergreen.



evoluciju koja je, jelte, samo teorija

Evolution is a bitch.

princi princi 08:56 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Sta se tamo zapatilo po tim fly over states... Najjace je kad ja sednem sa kolegom sa posla u auto, idemo po sendvice, poslepodne je, on je pametan covek, inzenjer, i lagano upali radio stanicu sa propovednicima i to slusamo dok idemo po klopu. Najopustenije, kao da slusamo evergreen.

Jeste, ali imaš izbor. To je po meni najvažniji/najlepši aspekt Amerike. Ne ta sranja, american dream, kuća od milion kvadrata, granite tops, bilijarski stolovi po kućama, suburbia, nego sloboda. Možeš, ako hoćeš, da budeš dileja, ideš u crkvu nedeljom, živiš na srednjem Zapadu, budeš white supremacist, fašista, gde već hoćeš, a možeš i da budeš totalna new age lujka, da pedalaš do posla ili budeš foler, soccer mom u SUV-ju, možeš da budeš komunista, corporate drone bukvalno šta hoćeš... totalna sloboda. I imaš tačno krajeve i gradove sa tom nekom svojom razvijenom kulturom. Čini mi se da toga nema na drugim mestima (a pogotovu ne u Evropi).
alselone alselone 09:09 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Čini mi se da toga nema na drugim mestima (a pogotovu ne u Evropi).


Jesi u pravu. I meni se čini da toga nema, možda delimično u Australiji, ali to sigurno znas bolje od mene. Super je Amerika, možeš pronaći ono što želiš i živetu u okruženju koje sam biraš. Drugar mi radi kao kamiondzija tamo. Vozi često i dvojne ture da zaradi ozbiljniju kintu (pazi, kad jedna Amerika nema tahograf nego radis na poverenje popunjavajući log book), ono, 15+k milja mesečno u proseku. Čega se on nagledao i naslušao po truck stopovima i all you can eat bufeima, pa to nema ni u Ta Amerika filmu.

Osnovna naša greška je što je gledamo kao jednu državu i jedna narod a to je zapravo ceo kontinent sa kompleksnijom strukturom naroda nego u Evropi.
princi princi 09:17 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Osnovna naša greška je što je gledamo kao jednu državu i jedna narod a to je zapravo ceo kontinent sa kompleksnijom strukturom naroda nego u Evropi.

Pa da. Druga greška je što mnogi Amere isključivo gledaju kroz te bombe koje US Navy uredno dispatchuje diljem sveta, dok su oni, kao ljudi, genuinely uglavnom veliki gotivci. To je ono što često kažem ovim antiameričkim zilotima kad na njih naletim: zamisli nas, Srbe, na njihovom mestu, ili neke Turke, ili Grke, ili neke Hrvate. Mislim da bi ovaj svet, iovako zajeban, bio neuporedivo zajebanije mesto za život.
alselone alselone 09:22 01.07.2014

Re: Sjajna serija

To je ono što često kažem ovim antiameričkim zilotima kad na njih naletim: zamisli nas, Srbe, na njihovom mestu, ili neke Turke, ili Grke, ili neke Hrvate. Mislim da bi ovaj svet, iovako zajeban, bio neuporedivo zajebanije mesto za život.


Sigurno. Ovaj moj post je za cilj pored price o Pattersonu imao i da pokaže kako je prava reacija sistema i medija neophodna. Kako je jedan čovek pobedio najmoćniju industriju na svetu u startu svojom energijom i entuzijazmom a kasnije i pravovremenom podrškom države. Mene je iskreno oduševilo kako je administracija i vojska (!) stala u podršku nauci a protiv korporacija.
princi princi 09:27 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Ovaj moj post je za cilj pored price o Pattersonu imao i da pokaže kako je prava reacija sistema i medija neophodna. Kako je jedan čovek pobedio najmoćniju industriju na svetu u startu svojom energijom i entuzijazmom a kasnije i pravovremenom podrškom države. Mene je iskreno oduševilo kako je administracija i vojska (!) stala u podršku nauci a protiv korporacija.

Da, da, fourth (i sad sve više fifth) estate. To je ono što fali Srbiji. Ne može srpsko društvo da se izvadi iz govana sa ovako glupim novinarima koje ima.

A američka vojska je, pored svih zločina koje je počinila, uradila i dosta pozitivnih stvari za ovaj svet.
alselone alselone 09:36 01.07.2014

Re: Sjajna serija

To je ono što fali Srbiji. Ne može srpsko društvo da se izvadi iz govana sa ovako glupim novinarima koje ima.


Onaj članak koji si skoro kačio (The Vampire Squid Strikes Again: The Mega Banks' Most Devious Scam Yet) je možda najbolji članak koji sam pročitao u životu. Sad, ima tu do trenda, društvenih vrednosti, tradicije istraživačkog novinarstva, ali ima i do tiraža. Koja naša novina ima toliki tiraž da može da plaća platu nekome godinu dana dok istražuje i piše ovako nešto. Rolling Stone ima veći tiraž nego što mi imamo stanovnika.

Ljiljanu Smajlović ne gotivim nešto posebno, ali dok je bila urednica Politike uvela je praksu da jednom nedeljno objavi par članaka sličnog kvaliteta iz vodećih časopisa sveta kao dodatak Politici. To je bio odličan potez gde su svi mogli pročitati najbolje svetske članke, analitičke i istraživačke na srpskom.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:40 01.07.2014

Re: Sjajna serija

princi
A američka vojska je, pored svih zločina koje je počinila, uradila i dosta pozitivnih stvari za ovaj svet.

Saglasan za ceo Prvi i deo Drugog sv. rata do Hirošime.
princi princi 09:53 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Onaj članak koji si skoro kačio (The Vampire Squid Strikes Again: The Mega Banks' Most Devious Scam Yet) je možda najbolji članak koji sam pročitao u životu. Sad, ima tu do trenda, društvenih vrednosti, tradicije istraživačkog novinarstva, ali ima i do tiraža. Koja naša novina ima toliki tiraž da može da plaća platu nekome godinu dana dok istražuje i piše ovako nešto. Rolling Stone ima veći tiraž nego što mi imamo stanovnika.

Da, da, to je potpuno tačno. I mnogo veća tržišta od srpskog (englesko, na primer), sa mnogo dužom i većom tradicijom, struggleuju sa kvalitetom novinarstva. Ko, osim šašavih Amera, ima $100K da plati nekog kvalitetnog investigative novinara da objavi one specijale po Atlanticu, NYT ili Rolling Stoneu? Ili da drži listove kao što su Slate, Salon, Nation?

Ali srpski novinari su nekako posebno glupi i neobrazovani (samo ti naslovi koje pročitaš, nezgrapne i nespretne logičke konstrukcije, laži, pravljenje nekih svojih istina i poluistina). Nekako se čini da je ta glupost i neobrazovanost posebno pojačana nezgodnim genetskim nasleđem, a i nadobudnošću koju proizvodi neumereno googleovanje.
alselone alselone 10:32 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Nekako se čini da je ta glupost i neobrazovanost posebno pojačana nezgodnim genetskim nasleđem, a i nadobudnošću koju proizvodi neumereno googleovanje.


Još pogotovo kad ih neko slaže kako imaju smisla za humor a pride žele da budu angažovani. Ono, sine, instant transfer blama. Dočim



dr.wagner dr.wagner 11:45 01.07.2014

Re: Sjajna serija

... jutro

alselone
...Super je Amerika, možeš pronaći ono što želiš i živetu u okruženju koje sam biraš. Drugar mi radi kao kamiondzija tamo. Vozi često i dvojne ture da zaradi ozbiljniju kintu (pazi, kad jedna Amerika nema tahograf nego radis na poverenje popunjavajući log book), ono, 15+k milja


-Stvarno je super zemlja ... moraš raditi dva posla da preživiš ...
... država to dozvoljava , ali besplatno zdravstvo ne dozvoljava

-Čitave kampanje su napravljene da bi ovima koji rade dvije smjene "objasnili"
kako je besplatno zdravstvo štetno za njih ...

-Prije 50 godina su letjeli na Mjesec i od tada su došli do toga da im je
predsjednik Obama ,... koji je nasljedio Busha Jr. ....
, sa konja na sve veće magarce .... tu se mogu jedino sa "nama" mjeriti ...

-Pa to jedino tebe može impresionirati ....


Wagner

alselone alselone 11:56 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Wagner


Jesi nekad bio u Americi ili znanje crpiš od kolega sa boćanja i TV serija?
dr.wagner dr.wagner 12:02 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Pozdrav mladiću

alselone

Jesi nekad bio u Americi ili znanje crpiš od kolega sa boćanja i TV serija?


-Jesi li ti napisao ovaj dio koji sam gore citirao ...
.... ili su to napisali moji "kolege sa boćanja" ... ???


W
kukusigameni kukusigameni 12:18 01.07.2014

Re: Sjajna serija

dr.wagner
moraš raditi dva posla da preživiš ...

Gde piše moraš?
I da li bih u Hrvatskoj ja kao dođeš mogao i jednu turu da vozim? Ili u Srbiji, nije bitno?
alselone alselone 12:23 01.07.2014

Re: Sjajna serija

-Jesi li ti napisao ovaj dio koji sam gore citirao ...


Ja sam napisao. Šta ti tu nije jasno? Da možeš živeti od Njujorka, Bostona, Buoldera, Luizijane, Kalifornije, Vegasa i birati okruženje Evrope, Azije, Afrike, salaša, sela, grada, velegrada, megalopolisa, raditi jedan ili tri posla ili da je moj drugar kamiondzija?
alselone alselone 12:28 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Gde piše moraš?


Ne zna čovek al' do nadomešćuje preteranim konzumiranjem TV programa.

Moj kolega sa prošlog projekta, na primer, živi American dream, ono, samo je on zaposlen, žena sedi kod kuće i vaspitava dva deteta. Od jedne plate plaćaju kuću, sve račune i lepo žive. On je inženjer, nije broker na Wall Streetu.
dr.wagner dr.wagner 12:57 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Pozdrav druže

kukusigameni

Gde piše moraš?
I da li bih u Hrvatskoj ja kao dođeš mogao i jednu turu da vozim? Ili u Srbiji, nije bitno?


-Ne moraš raditi 16 sati , ali onda živiš upravo kao u Hrvatskoj ili Srbiji ...

... e sada ovo sa "dođošima" sigurno misliš na ove naše "dođoše" u Srbiju iz
Bosne ili Hrvatske ...gdje ni jedan nije uspio kuću napraviti i gladan je ako
mu žena nije zaposlena ... (i svi imaju po jedno dijete)

-Isto gladuju i "dođoši" u Hrvatskoj i žive na livadi ...

-Alseleone je malo pomiješao USA i EU ...



W
princi princi 13:06 01.07.2014

Re: Sjajna serija

:))))))))))), sine, ovaj Colbert je takav car da je to neviđeno. Samo da ne pukne kad pređe na CBS i mrežu.
kukusigameni kukusigameni 14:50 01.07.2014

Re: Sjajna serija

dr.wagner
Ne moraš raditi 16 sati , ali onda živiš upravo kao u Hrvatskoj ili Srbiji ...

Netačno.
ovo sa "dođošima" sigurno misliš na ove naše "dođoše" u Srbiju

Ne mislim. Mislim na bilo koga ko iz jedne države, najčešće iz ekonomskih razloga, ode u drugu državu.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:57 01.07.2014

Re: Sjajna serija

То, ко колико ради -- настаће конфузија, када се погледа статистика: Данци 33 сата недељно, а "лењи" Грци или Португалци 42 односно 39 :)

Ево ОВДЕ статистике. Наизглед изненађујуће.

Укратко: није срећа радити два посла, али -- није лоше, ако можеш, али не тако да мораш.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 15:59 01.07.2014

зашто је Професор Алсе подстанар и нема

своју ауторску опцију? због политичких ставова? питање у сопствени брк <_<

Pitanje koje se prirodno postavljalo je – odakle svo to olovo. Shvatio je da olovo dolazi sa istog mesta odakle i novac za njegova istraživanja. Od industrije nafte i goriva sa olovom. Patterson nije mario za to i objavio je članak u prestižnom časopisu Nature o tome kako je gorivo sa olovom glavni uzročnik kontaminacije olovom planete. Samo par dana po objavljivanju članka krenuo je odgovor Industrije. Pokušali su na sve načine da ga spreče da nastavi svoje istraživanje.

Na kraju su mu uskratili fondove ali su američka vlada, vojska i mornarica, kao i mnoge naučne institucije pružile kako finansijsku tako i svu drugu podršku junaku naše priče da nastavi svoja istraživanja. To ga je odvelo na same granice mogućnosti da bi potvrdio svoja istraživanja.U dubokom ledu koji potiče iz vremena od pre industrijske revolucije Patterson i njegov tim kopali su nedeljama da izdojili dovoljno čiste komade leda. Isto kao i u slučaju okeana shvatio je da je količina olova u starom ledu mnogo manja nego u snegu koji je padao poslednjih par desetina godina.


једино је фрка од Нове, корпорацијске Америке. Влада, милитари, нејви, су сви још увек Олд Скул, па има и даље часних људи. колико Олд Скул контролише Њу Скул? Принси?


dr.wagner dr.wagner 16:15 01.07.2014

Re: Sjajna serija

kukusigameni

Ne mislim. Mislim na bilo koga ko iz jedne države, najčešće iz ekonomskih razloga, ode u drugu državu.


-Mi nismo imali baš takvih migracija zbog okolnosti , ali imali smo ovih drugih, opet
zbog okolnosti ... no mislim da ne postoje razlike i da je očito da se može
preživjeti (i živjeti) i u našem "selu" kao "dođoš" bez razlike na uzrok statusa


Predrag Brajovic
То, ко колико ради -- настаће конфузија, када се погледа статистика: Данци 33 сата недељно, а "лењи" Грци или Португалци 42 односно 39 :)


Pozdrav P

-To je otprilike to ... u Danskoj će se sa tih 33 sata postići bolja kvaliteta
života ( u materijalnom smislu) nego u USA sa 60 ...
-To nije toliko stvar produktivnosti , koliko je stvar uređenja društva ,
odnosno zemlje ...
... ali eto Danska , Austrija , Belgija ili sl. su za papke ... Amerike su IN

W
docsumann docsumann 22:07 01.07.2014

da, zašto?

зашто је Професор Алсе подстанар и нема своју ауторску опцију? због политичких ставова?


ako se, pa i letimično, sagledaju interesantnost&atipičnost tema koje obrađuje u svojim (gostujućim) tekstovima, način na koji ih obrađuje, njihov edukativni karakter, kvalitet i stil pisanja savršeno prikladan naučno-popularnim blogovima, čitanost i preporuke, jasno je da nema ni jednog objektivnog razloga da als toliko dugo ostaje bez autorske licence.

a koji su ti neobjektivni razlozi, tek to mi nije jasno.

angie01 angie01 22:28 01.07.2014

Re: da, zašto?

jasno je da nema ni jednog objektivnog razloga da als toliko dugo ostaje bez autorske licence.


i ja glasam za!

i za St.jepan i Jukie:)
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:17 01.07.2014

Re: Sjajna serija

princi
a možeš i da budeš totalna new age lujka, da pedalaš do posla...


sine, ispadoh "totalna new age lujka"!

o pozitivnom učinku američke vojske na vaskoliko čovečanstvo se već ne bih izjašnjavo, kasno je a i lepo sam večerao, ne bih da kvarim "tijek", što bi rekao sosed W.

Predrag Brajovic
Данци 33 сата недељно, а "лењи" Грци или Португалци 42 односно 39 :)

Ево ОВДЕ статистике. Наизглед изненађујуће.



bem mu miša, izgleda da sam ispao najgluplji u društvu, ne pamtim kada sam uspeo da sakupim ispod 50 sati nedeljno.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:32 01.07.2014

Re: Sjajna serija

vrabac_u_steni
bem mu miša, izgleda da sam ispao najgluplji u društvu, ne pamtim kada sam uspeo da sakupim ispod 50 sati nedeljno.

Cooliraj.
Ово су добре статистике, делују крајње поуздано. Методологија је истоветна и разрађена. Па онда, за утеху, на оном Job type подеоку на табели кликнеш на Full-time employment, и уживаш: Турци те за 3 сата шију, а Мехико и Кореја су негде на твом нивоу.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 23:45 01.07.2014

Re: Sjajna serija

Турци те за 3 сата шију, а Мехико и Кореја су негде на твом нивоу.


Пази, ја написах да је то минимум, ако би ухватили просек на неком дужем периоду бојим се да бих ја ушио и Турке.

Него, не брине мене то, већ то што ме (у обрнутом смеру) шију Срби, јеботе па ови из јавног/државног сектора шију и Данце (поново наглашавам, у обрнутом смеру)
kukusigameni kukusigameni 07:27 02.07.2014

Re: Sjajna serija

dr.wagner
no mislim da ne postoje razlike i da je očito da se može
preživjeti (i živjeti) i u našem "selu" kao "dođoš" bez razlike na uzrok statusa

Ako se ne varam, uspešno smo skrenuli s teme.
hajkula1 hajkula1 08:51 02.07.2014

Re: Sjajna serija

princi

Druga greška je što mnogi Amere isključivo gledaju kroz te bombe koje US Navy uredno dispatchuje diljem sveta, dok su oni, kao ljudi, genuinely uglavnom veliki gotivci. To je ono što često kažem ovim antiameričkim zilotima kad na njih naletim: zamisli nas, Srbe, na njihovom mestu, ili neke Turke, ili Grke, ili neke Hrvate. Mislim da bi ovaj svet, iovako zajeban, bio neuporedivo zajebanije mesto za život.



Šta da zamišljamo, Čikago je drugi najveći srpski grad U Americi su (svi) Amerikanci (i neki Turci i Grci i Hrvati pa i Srbi).
Kreirani.

dr.wagner dr.wagner 11:07 02.07.2014

Re: Sjajna serija

.... jutro

kukusigameni

Ako se ne varam, uspešno smo skrenuli s teme.


-To je ...
... malo sam se samo želio narugati oduševljenju , a svi odmah skočili "na zadnje noge" ...

-Ispričavam se


W
kukusigameni kukusigameni 11:23 02.07.2014

Re: Sjajna serija

dr.wagner
.... jutro

kukusigameni

Ako se ne varam, uspešno smo skrenuli s teme.


-To je ...
... malo sam se samo želio narugati oduševljenju , a svi odmah skočili "na zadnje noge" ...

-Ispričavam se


W

Zadnje su nam jače.
Ti platim nekad pivo ili pivu? Biraj.
dr.wagner dr.wagner 12:39 02.07.2014

Re: Sjajna serija

kukusigameni

... pivo ili pivu? Biraj.


-Ma ne smijem ...

-Nakon dvije-tri ...., sve su mi žene lijepe ...
... a znaš mene , ja odmah "pitam" ...

-Čovjek se samo u nevolju uvali ...

W
a_jovicic a_jovicic 01:23 05.07.2014

Re: Sjajna serija

princi
Nije mi samo ostalo najjasnije ko je bila cljna publika: isprva je delovalo kao neki extra za K12 curriculum, ali sad mi se sve više čini da je napravio da zajebava kreacioniste i Tea Party aktiviste. Navodno su neki kanzaški senatori tražili banovanje emitovanja jer je Neil objašnjavao evoluciju koja je, jelte, samo teorija. Epizoda o Faradeju je posebno bila sjajna i vrlo poučna.

Ne bih da se zakunem ali pre će biti da je remake originalne Saganove serije, samo update-ovan otkrićima iz protekle 34 godine ... i naravno tribute Saganovom delu. Baš dole dok odgovarah na jedan od komentara, probah da nadjem ilustraciju za neki svoj "flash-back" i naleteh na celi serijal na YouTube-u ... Na preskok pogledah prvu epizodu i ima dosta detalja koji su korišćeni i u modernoj verziji ... Evo prve epizode pa uporedite sa Neil-ovim uvodom ...



BTW ... Jedan od režisera ovog novog "Kosmosa" je Brannon Braga ... autor par Star Track serijala (eto otkud onako uradjenih animacija)
jinks jinks 08:08 01.07.2014

...

Olovo predstavlja vezivno tkivo čitavog modernog sveta na još jednom nivou



Naime sva elektronika bilo digitalna, analogna ili energetska kao jedan od osnovnih vezivnih elemenata sadrži lemove, koji nastaju lemljenjem uz upotrebu lemilice (mada ima i drugih savremenijih metoda za proizvodnju elektronike većih količina) i lemne žice ili paste koja u nekim od varijanti sadrži i olovo.

Doduše poslednjih godina se kao lemne mase koriste i materijali bez olova.

Takođe, električari koji ručno leme elektroniku po nekim firmama standardno mesečno dobijaju 10-20 litara mleka, kako bi se čistili od lemnih isparenja.


p.s.

A i kalaj, pored olova, nije za bacanje. Kroz istoriju je i on predstavljao jedan od ključnih elemenata tehnološkog razvoja, zbog koga su vođeni ili se vode mnogi ratovi.
alselone alselone 08:19 01.07.2014

Re: ...

Takođe, električari koji ručno leme elektroniku po nekim firmama standardno mesečno dobijaju 10-20 litara mleka, kako bi se čistili od olova.


Drugar mi radi u fabrici akumulatora, oni su dobijali istu turu (dok Farmakom nije upropastio fabriku, naravno).
jinks jinks 08:22 01.07.2014

Re: ...

Zeznuta su lemna isparenja ... kada se lemi obično se glava drži iznad lema te isparenja idu direktno u nos i oči. Posle tri sata čovek se oseća kao da nije spavao 5 dana.

Neki su električari smislili foru da drže ventilator direktno pored kartice koju leme ... kažu da im pomaže.
dr.wagner dr.wagner 13:10 01.07.2014

Re: ...

...dan

jinks
Olovo predstavlja vezivno tkivo čitavog modernog sveta na još jednom nivou


-Olovo se u lemljenju ne koristi već 20 godina ... počeo sam u CH raditi krajem
90-ih i već onda se moralo lemiti bez olova ...
-Ne znam napamet DIN ili ISO koji to to regulira ... ali ne možete prodati uređaj
koji košta 100 000 Eura ako ne priložite "papir" od dobavljača gdje su navadeni
standardi od tinola koji košta 5 Eura

-U nekim medicinskim uređajima leme se cijevi (bakrene ili sl) kroz koje idu tvari
koje završe u pacijentu ... znači nije bitno samo zdravlje onoga
koji proizvodi te uređaje ...



W
jinks jinks 13:17 01.07.2014

Re: ...

Da, Lead-Free je odavno postala bitna stavka u tehnickom opisu uredjaja i komponenti.


p.s.

Olovo se u lemljenju ne koristi već 20 godina

Mada nisam siguran da ovo 100% vazi na svetskom nivou ... kada bi poredili CHN i CH na primer.

Evo opisa nasumicno odabrane paste za lemljenje koju nudi jedna poznata firma za globalnu katalosku prodaju proizvoda vezanih za elektrotehniku:

Solder paste, 62/36/2, 179 DEG, 25G
Solder Alloy: 62%, 36%, 2% Sn, Pb, Ag
dr.wagner dr.wagner 13:29 01.07.2014

Re: ...

Pozdrav J

jinks

Mada nisam siguran da ovo 100% vazi na svetskom nivou ... kada bi poredili CHN i CH na primer.


-To sigurno nije svuda ... pogotovo ako je razlika u cijeni ...

... ali u EU je dosta opasno pokušati muljati


W
jinks jinks 13:55 01.07.2014

Re: ...

To sigurno nije svuda ... pogotovo ako je razlika u cijeni


Proverio ... u pravu ste:

Solder paste, 95.5/3.5/0.7, 217 DEG, 500G, €124.94
Solder paste, 62/36/2, 179 DEG, 500G, €68.12

Razlika u ceni je gotovo duplo na strani Lead-Free paste.
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:06 01.07.2014

Re: ...

Takođe, električari koji ručno leme elektroniku po nekim firmama standardno mesečno dobijaju 10-20 litara mleka, kako bi se čistili od lemnih isparenja.


. Sine, mleko će da im pomogne ko mrtvom ladne obloge. Nakon jedno 20 godina ima da im poispadaju zubi. Inače, sećam se i u JNA, mlekce se delilio operaterima na radaru, sećam se da mi ih je uvek bilo žao.

Ventilator je bezveze rešenje, jer ti hladi vrh lemilice i samo premešta dim kod kolege. Treba ti ovo:



ako se već nema para za ozbiljan fume hood.

Fume extractor ti treba i kod RoHS lemljenja, ni ta isparenja nisu baš sasvim organic. Pogotovu ako, nedajbože moraš da odlemljuješ veće površine (jer si nešto sjebao), RoHS je mnogo teže odlemiti, pa moraš da koristiš kojekakve flux-eve i ta sranja. Mislim, elekotronska industrija je prilično zajebana i daleko od bezazlene, čak i kad je olovo izbačeno iz upotrebe.


EDIT: Odličan tekst, Alse, možda bih nešto prokomentarisao u vezi sa temom, ali moram na šljaku!
docsumann docsumann 15:15 01.07.2014

Re: ...

Sine, mleko će da im pomogne ko mrtvom ladne obloge. Nakon jedno 20 godina ima da im poispadaju zubi. Inače, sećam se i u JNA, mlekce se delilio operaterima na radaru, sećam se da mi ih je uvek bilo žao.


a našim radnicima koji su radili sa pocinčanim limovima su ukinuli mlijeko zbog neke analize (tamo neke doktorke) koja je ustvrdila da se organski rastvarači vezuju za mliječne masti.
džabe sam pokušavao tim šefovima iz odjelenja zaštite na radu, koji su donjeli odluku o ukidanju slijedovanja mlijeka, da objasnim da cink nije organski rastvarač.
jinks jinks 15:21 01.07.2014

Re: ...

Mislim, elekotronska industrija je prilično zajebana i daleko od bezazlene, čak i kad je olovo izbačeno iz upotrebe.


Da, baš to. Hemija na sve strane.
Milan Novković Milan Novković 19:00 01.07.2014

Re: ...

Hemija na sve strane

Da ne bi morali gubiti vreme na čišćenje lakirane bakarne žice mi smo joj stavljali vrh na aspirin i tako je onda lemilicom kalajisali (tad se koristilo i olovo, naravno).

I trebalo je samo nekoliko sekundi, tj kiselina uopšte nije naivna. Super efikasno.

I još se sećam kako "režu" isparenja kako odu u nozdrve pa malo dalje
blogovatelj blogovatelj 19:52 01.07.2014

Re: ...

moraš da koristiš kojekakve flux-eve


A to su tek otrovčine prve vrste.
Htedoh da napišem nešto o RoHS testu, al' reko' sam sebi "ček' da vidim da nije Pajić štogod napisao"
srdjan.pajic srdjan.pajic 23:35 01.07.2014

Re: ...

Milan Novković
Hemija na sve strane

Da ne bi morali gubiti vreme na čišćenje lakirane bakarne žice mi smo joj stavljali vrh na aspirin i tako je onda lemilicom kalajisali (tad se koristilo i olovo, naravno).

I trebalo je samo nekoliko sekundi, tj kiselina uopšte nije naivna. Super efikasno.

I još se sećam kako "režu" isparenja kako odu u nozdrve pa malo dalje


Koji ste vi banditi! A i vidi se, stara škola!

Danas se za čišćenje vrhova lemilica preporučuje tačno NIŠTA! Kako kod Weller-a, tako i kod Metcal-a. Nego samo na kraju dana, kad završiš posao, ugasiš spravu i dok je još vruća, istopiš malo lemne žice, da prekrije vrh sa obe strane. A ujutro, pre nego što kreneš da radiš, uzmeš malu četkicu sa finom bronzanom* žicom, uglancaš njome vrh i bog da te vidi.

Svi ti tip tinner-i koje mangupi prodaju u svrhu "čišćenja" vrhova, upravo zbog te kiseline oštećuju coating na vrhovima, i skraćuju im (značajno) životni vek. Štaviše, kod ovih najnovijih Weller-ovih high power stanica ako preteraš sa tip tinner-om, vrh se naduje, i ne moš ga skineš sa grejača, mož da baciš celu lemilicu. Au, ala sam se jednom svadjao sa njihovim Customer Service-om zbog toga, na kraju me (jedva) ubediše da sam seljak, i da nemam pojma kako se koristi lemilica...Nije pomogao ni tradicionalno srpski argument koji se poteže kad ti povrede sujetu, da sam ja lemio Weller-ovim lemilicama još pre nego što se taj agent u customer servisu i rodio. U stvari, pre nego što se i njegov ćale rodio!

EDIT: Da ne zaboravim, tradicionalno umakanje vrha u mokru spužvicu, za potrebe čišćenja - veliki no-no! Termal shock, oštećuje vrhove. Nego sve na suvo, samo ona bronzana* žica, kao za ribanje šerpi, pa u to ubrišeš vrh.

EDIT: htedoh reći nego mesing (brass), a ne bronza.


alselone alselone 08:13 01.07.2014

Ima li sve ovo smisla

Kad nestajemo za 1000 godina?
milisav68 milisav68 08:27 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

alselone
Kad nestajemo za 1000 godina?



Stvarno je ta Amerika zlo, bio si normalan dok nisi otišao tamo, i počeo da slušaš evergrin propovednike.
niccolo niccolo 08:48 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Ima li sve ovo smisla

Pa otkud mi znamo, ti si pisao...
alselone alselone 09:11 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

bio si normalan dok nisi otišao tamo

Ni ja nisam više siguran.

Pa otkud mi znamo, ti si pisao...

Tražeći pomoć i mudru reč....
kukusigameni kukusigameni 09:37 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

alselone
Kad nestajemo za 1000 godina?

Ovo kupujem. Kakav dobar izgovor kod žena. Ti si definitivno Tip 2.
alselone alselone 09:44 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Ovo kupujem. Kakav dobar izgovor kod žena. Ti si definitivno Tip 2.



angie01 angie01 10:55 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

kukusigameni
alselone
Kad nestajemo za 1000 godina?

Ovo kupujem. Kakav dobar izgovor kod žena. Ti si definitivno Tip 2.


:))),...kad je moj mladji sin isao u 4.r OS, jedan izuzetno pametan, ali nevidjeno nemiran decak, verovatno zeljan paznje, stalno je sve kinjio tako sto je u svakom momentu smisljao neke ludosti- tipa, stoje deca u redu ispod stepenista, a on se spusti glenderom i baci se na njih, ili vodi neku devojcicu na vrh zgrade, ( 20) spratova, da joj pokaze neki kostur, koji je izmislio i roditelji, kako je ko ukapirao sta se desava, krenuli da brane svojoj deci da se njim druze, a ja, somica, posto mi bilo zao, nazovem njegove roditelje, misleci da oni i ne slute kakvim se opasnostima iz ciste gluposti izlaze njihovo dete, uvlaceci u istu i drugu decu, pa kao, 'ajde da zajedno zauzmemo stav i smislimo neku taktiku da sve to izbegnemo, kada nam se deca vec druze- i cale mi ladno kaze- sta, vi biste hteli da se moje dete ponasa kako vama odgovara,...a uostalom, sa ce oni u srednju, pa ce da se razdvoje:)
Colin_bgd Colin_bgd 11:16 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

angie01
kukusigameni
alselone
Kad nestajemo za 1000 godina?

Ovo kupujem. Kakav dobar izgovor kod žena. Ti si definitivno Tip 2.


:))),...kad je moj mladji sin isao u 4.r OS, jedan izuzetno pametan, ali nevidjeno nemiran decak, verovatno zeljan paznje, stalno je sve kinjio tako sto je u svakom momentu smisljao neke ludosti- tipa, stoje deca u redu ispod stepenista, a on se spusti glenderom i baci se na njih, ili vodi neku devojcicu na vrh zgrade, ( 20) spratova, da joj pokaze neki kostur, koji je izmislio i roditelji, kako je ko ukapirao sta se desava, krenuli da brane svojoj deci da se njim druze, a ja, somica, posto mi bilo zao, nazovem njegove roditelje, misleci da oni i ne slute kakvim se opsanostima iz ciste gluposti izlaze njihovo dete, uvlaceci u istu i drugu decu, pa kao, 'ajde da zajedno zauzmemo stav i smislimo neku taktiku da sve to izbegnemo, kada nam se deca vec druze- i cale mi ladno kaze- sta, vi biste hteli da se moje dete ponasa kako vama odgovara,...a uostalom, sa ce oni u srednju, pa ce da se razdvoje:)

:))))

A i ti si naivna, nije mi uopste jasno kako si ocekivala da vidis (mislim, to kao generalno pravilo vazi...) roditelje koji su bolji od sopstvenog deteta...

angie01 angie01 11:23 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

A i ti si naivna,





nije mi uopste jasno kako si ocekivala da vidis (mislim, to kao generalno pravilo vazi...) roditelje koji su bolji od sopstvenog deteta...


kazem ti, meni bilo zao, a i cenim kada je neko inteligentan, nije tupav, blentav, umrtvljen, nego ima ideje, radi mu mozak, povezuje, istrazuje,...e, sad, jedino, sto sve to koristi pogresno.
Colin_bgd Colin_bgd 11:26 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

kazem ti, meni bilo zao

Ma znam, i meni bi bilo isto...
docsumann docsumann 14:59 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Kad nestajemo za 1000 godina?


pa i nećemo nestati u bukvalnom smislu. samo neće više biti ljudske vrste kakvu je danas poznajemo.
transhumanizam () će, u početku, postepeno mjenjati čovjeka, a zatim će te promjene bivati sve učestalije i radikalnije i ... poslie određenog trocifrenog broja godina više nećemo biti u stanju da prepoznamo naš lik u ogledalu, metaforički govoreći, naravno.

docsumann docsumann 15:02 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Ti si definitivno Tip 2




kažu da je pored tipa 2. ili lidershipera, jednako važan i prvi follower, onaj koji zapravo pokreće reakciju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:14 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Da ovo dopre do pok. Darvina, prevrtao bi se u grobu. čovek je lepo objašnjavao koliko su evolucione promene spore. Šta znači jedan milenineijum u evoluciji? Čak ni treptaj na licu večnosti.

Za 1000 godina naši potomci biće pljuniti mi, što im, naravno, i nije naročita perspektiva.


docsumann docsumann 15:19 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Šta znači jedan milenineijum u evoluciji? Čak ni treptaj na licu večnosti.


pitanje je o kojoj evoluciji govorimo, biološkoj ili vještački indukovanoj.
mehanizmi ove prve na evoluciju čovjeka praktično više i ne djeluju.
jedino još spontane mutacije kao u bakterija
alselone alselone 15:35 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

čovek je lepo objašnjavao koliko su evolucione promene spore. Šta znači jedan milenineijum u evoluciji? Čak ni treptaj na licu večnosti.


Novija istraživanja su pokazala da brzina evolucije može da zavisi od pretnje koja preti vrsti. Bili su eksperimenti sa nekim leptirima ili bubama gde su oni bili braon boje i nisu se videli na drveću koje su naseljavali. Onda je drveće prefarbano u belu boju i oni su postali jako uočljivi. U roku od samo par generacija (koje su bile rapidno trebljene od strane ptica) počeli su da se pojavljuju beli leptiri.

nsarski nsarski 15:38 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

pitanje je o kojoj evoluciji govorimo, biološkoj ili vještački indukovanoj.


Ja se sa Dzeremajom po ovom pitanju slazem. Mozda cemo jednog dana da budemo okruzeni tehnoloskim cudima, robotima svake vrste, vestackom inteligencijom i cime sve ne, ali to nema nikakve veze.
Uostalom, evo imamo internet (o kome nismo mogli ni da sanjamo pre 40 godina), ali sta to vredi kad na njemu dominiraju bedasti homosapiensi. Evoluirali smo utoliko sto smo sada budale ali sa internet konekcijom. Da se glupost efikasnije siri, valjda?
nsarski nsarski 15:40 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Novija istraživanja su pokazala da brzina evolucije može da zavisi od pretnje koja preti vrsti. Bili su eksperimenti sa nekim leptirima ili bubama gde su oni bili braon boje i nisu se videli na drveću koje su naseljavali. Onda je drveće prefarbano u belu boju i oni su postali jako uočljivi. U roku od samo par generacija (koje su bile rapidno trebljene od strane ptica) počeli su da se pojavljuju beli leptiri.


To je OK, ali nama nove tehnologije ne prete u tom smislu, tako da ta argumentacija ne moze da se primeni.
docsumann docsumann 15:48 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Mozda cemo jednog dana da budemo okruzeni tehnoloskim cudima, robotima svake vrste, vestackom inteligencijom i cime sve ne, ali to nema nikakve veze.


čini mi se da je ključ u radikalnom mjenjanju naše ljudske supstance, a ne našeg okruženja.
rekao bih da se nalazimo u nultom trenutku tog procesa. a o njegovim implikacijama možemo samo manje-više (ne)uspješno da nagađamo.
možemo da procjenjujemo šta će se dešavati u narednih pedeset, sto godina, ali nakon nekoliko stotina godina već gubimo nit.
na 1k više ne znamo o čemu zapravo (sad) pričamo.



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:24 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

profesor nsarski

Uostalom, evo imamo internet (o kome nismo mogli ni da sanjamo pre 40 godina), ali sta to vredi kad na njemu dominiraju bedasti homosapiensi. Evoluirali smo utoliko sto smo sada budale ali sa internet konekcijom. Da se glupost efikasnije siri, valjda?


mislim da i vi preterujete malo, gos'n Švrakiću, nažalost nismo svi tako talentovani pa da imamo IQ viši od 145, no to ne mora biti razlog da se tako potcenjivaćki ophodite prema ostatku <145 populacije.

profesor alse
Ima li sve ovo smisla
Kad nestajemo za 1000 godina?


memo iz komšijskog Bečeja
princi princi 16:45 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

čini mi se da je ključ u radikalnom mjenjanju naše ljudske supstance, a ne našeg okruženja.
rekao bih da se nalazimo u nultom trenutku tog procesa. a o njegovim implikacijama možemo samo manje-više (ne)uspješno da nagađamo.

Onaj Harari piše da je homo sapiens jedina ljudska vrsta na Zemlji tek poslednjih 10K godina od 200K kad se prvi put pojavio. Po njemu, Harariju, mislim, tehnološki razvoj će samo ubrzati speciation proces a koji će stvoriti neku novu homo vrstu s kojom homo sapiens neće moći da se mateuje. On kao evolucioni antropolog daje homo sapiensu još 1K godina, i to u vrh glave (piše da nema nikakve šaje da homo sapiens preživi 2M godina koliko je trajao homo errectus). Jedva čekam da mu izađe knjiga (prevod sa Hebrew, trebalo bi da se pojavi negde u septembru).
docsumann docsumann 17:15 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Po njemu, Harariju, mislim, tehnološki razvoj će samo ubrzati speciation proces a koji će stvoriti neku novu homo vrstu s kojom homo sapiens neće moći da se mateuje.


po prvi put čovjek ima tehnologiju kojom može ciljano mjenjati svoj genom i svoju biološku strukturu.
nanotehnologije, bioinžinjering, IT implanti, biokibernetski gedžeti...

misim kako pored svega toga ostati isti.

a da je ljudska vrsta zapećak civilizacije više je nego jasno, odnosno jasnije može biti jedino ako se ispotamanjujemo do potonjeg Srbina
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:46 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

odnosno jasnije može biti jedino ako se ispotamanjujemo do potonjeg Srbina


a ne, mi ostajemo, i činićemo posebnu, hibridnu vrstu, pod nazivom Proterani, i živećemo izvan domena poznatih sazvežđa.
docsumann docsumann 17:58 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

a ne, mi ostajemo, i činićemo posebnu, hibridnu vrstu, pod nazivom Proterani, i živećemo izvan domena poznatih sazvežđa.


teoretičari transhumanizma uzimaju u obzir i mogućnost da će neki ljudi odbiti da se podvrgnu zahvatima koji će značiti njihov odklon od "prirodnog čovjeka". oni će vjerovatno živjeti u posebnim zajednicama, kao što to danas predstavljaju amiške zajednice, ili domoraodačka plemena u amazoniji. skrenuti od glavnih tokova evolucije, predstavljaće žive fosile jedne drevne vrste ...
princi princi 18:36 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

po prvi put čovjek ima tehnologiju kojom može ciljano mjenjati svoj genom i svoju biološku strukturu.
nanotehnologije, bioinžinjering, IT implanti, biokibernetski gedžeti...

Ne, ne razumeš, Harari nije lujka, bar meni deluje kao ozbiljan čovek.
docsumann docsumann 18:42 01.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

princi
po prvi put čovjek ima tehnologiju kojom može ciljano mjenjati svoj genom i svoju biološku strukturu.
nanotehnologije, bioinžinjering, IT implanti, biokibernetski gedžeti...

Ne, ne razumeš, Harari nije lujka, bar meni deluje kao ozbiljan čovek.


mislim da si me pogrešno shvatio, moj komentar ide upravo u prilog njegovoj tvrdnji.
stefan.hauzer stefan.hauzer 01:03 02.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

kažu da je pored tipa 2. ili lidershipera, jednako važan i prvi follower, onaj koji zapravo pokreće reakciju.

I' m beautiful, I wasn't born to follow


teško je biti,čovek ideja ... znam ja
blogovatelj blogovatelj 02:15 02.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

sta, vi biste hteli da se moje dete ponasa kako vama odgovara,...a uostalom, sa ce oni u srednju, pa ce da se razdvoje:)


Provalio te odma
docsumann docsumann 04:42 02.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

I' m beautiful, I wasn't born to follow




hajkula1 hajkula1 09:13 02.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

nsarski
pitanje je o kojoj evoluciji govorimo, biološkoj ili vještački indukovanoj.


Ja se sa Dzeremajom po ovom pitanju slazem. Mozda cemo jednog dana da budemo okruzeni tehnoloskim cudima, robotima svake vrste, vestackom inteligencijom i cime sve ne...



Sa`će Brajović
stefan.hauzer stefan.hauzer 16:37 02.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

docsumann
I' m beautiful, I wasn't born to follow




dexter92 dexter92 01:39 06.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

Novija istraživanja su pokazala da brzina evolucije može da zavisi od pretnje koja preti vrsti. Bili su eksperimenti sa nekim leptirima ili bubama gde su oni bili braon boje i nisu se videli na drveću koje su naseljavali. Onda je drveće prefarbano u belu boju i oni su postali jako uočljivi. U roku od samo par generacija (koje su bile rapidno trebljene od strane ptica) počeli su da se pojavljuju beli leptiri.

Cekaj, nas su u skoli ucili da je evolucija posledica sitnih mutacija koje se desavaju na nekim jedinkama, pa se onda taj 'napredni gen' , kroz milenijume, rasiri po ostatku populacije, a 'konkurencija' unutar vrste pocrka. Kako se , konkretno, taj proces 'ubrzava' i desava za par generacija?
a_jovicic a_jovicic 23:08 07.07.2014

Re: Ima li sve ovo smisla

dexter92
Novija istraživanja su pokazala da brzina evolucije može da zavisi od pretnje koja preti vrsti. Bili su eksperimenti sa nekim leptirima ili bubama gde su oni bili braon boje i nisu se videli na drveću koje su naseljavali. Onda je drveće prefarbano u belu boju i oni su postali jako uočljivi. U roku od samo par generacija (koje su bile rapidno trebljene od strane ptica) počeli su da se pojavljuju beli leptiri.

Cekaj, nas su u skoli ucili da je evolucija posledica sitnih mutacija koje se desavaju na nekim jedinkama, pa se onda taj 'napredni gen' , kroz milenijume, rasiri po ostatku populacije, a 'konkurencija' unutar vrste pocrka. Kako se , konkretno, taj proces 'ubrzava' i desava za par generacija?

Verovatno je "genetski inženjering" (u ovom slučaju sproveden od strane ptica) drastično smanjio broj jedinki sa "nepoželjnim" genom pa su one druge kroz medjusobno razmnožavanje proizvele dovoljan broj članova sa "poželjnim" da to postane karakteristično obeležje vrste. Kažu da su tako i medvedi "pobeleli" tokom ledenih doba.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 09:43 01.07.2014

Nego, nsarski ...

... zašto ne iskoristiš svoj autoritet, a sledstveno tome, i uticaj kod urednice da ovaj tvoj gost dobije kakavu-takvu autorsku opciju (makar i polovnu), a ne da se stalno zamaraš i trošiš primajući ga u goste?
nsarski nsarski 10:03 01.07.2014

Re: Nego, nsarski ...

uticaj kod urednice da ovaj tvoj gost dobije kakavu-takvu autorsku opciju


A sta cemo sa nezavisnim medijima? Primenis ovaj uticaj, onaj uticaj - i eto nama medijske kontrole.
oskar-z-wild oskar-z-wild 10:48 01.07.2014

Re: Nego, nsarski ...

nsarski
uticaj kod urednice da ovaj tvoj gost dobije kakavu-takvu autorsku opciju


A sta cemo sa nezavisnim medijima? Primenis ovaj uticaj, onaj uticaj - i eto nama medijske kontrole.


Nsarski misli u smislu Država to sam ja.

Usput, ko je urednica bloga?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:56 01.07.2014

Re: Nego, nsarski ...

nsarski
A sta cemo sa nezavisnim medijima? Primenis ovaj uticaj, onaj uticaj - i eto nama medijske kontrole.

Uticaja i pritisaka, naravno, ima raznih. Međutim, jedno su uticaji iz vrha, a sasvim drugo uticaji iz baze, iz naroda, da se tako izrazim. Prema mom shvatanju, uticaji sa vrha su nepoželjni, a iz baze vrlo poželjni. U tom smislu urednicu treba pritiskati, odole, iz baze...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:59 01.07.2014

Re: Nego, nsarski ...

oskar-z-wild
Usput, ko je urednica bloga?

Jedna divna gospođa i ona je poznata samo zaslužnim VIP autorima bloga b92.
vera.nolan2 vera.nolan2 09:49 01.07.2014

Hrabri pojedinci

Gledam izvanredni Kosmos ! Gledala sam zadivljena tu epizodu.To Pattersonovo mukotrpno istraživanje i ne odustajanje !-baš impresivno !
Profit će uvek gurati svoju verziju nauke i to će uvek biti problem čovečanstva!
Preostaje ,čini mi se samo jedna mogućnost odgovorni istraživači i odgovorni novinari i mediji,te hrabri pojedinci koji mogu animirati "građanske grupe" za pritisak,obzirom na današnje ustrojstvo ljudskog društva.

Setimo se,zaboravljenih Dejana Dimova i novinara Dragana Jovanovića(uz prof Ajdačića i Lalovića),začetnike ekološkog pokreta,kako su započeli i istrajali,uz sve lične probleme da spreče izgradnju nekih 20 tak nuklearki u bivšoj SFRJ.Šta su sve preživeli zbog toga ! Moto zelene stranke je bio -''Pre svega život''
oskar-z-wild oskar-z-wild 10:50 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

vera.nolan2
Setimo se,zaboravljenih Dejana Dimova i novinara Dragana Jovanovića(uz prof Ajdačića i Lalovića),začetnike ekološkog pokreta,kako su započeli i istrajali,uz sve lične probleme da spreče izgradnju nekih 20 tak nuklearki u bivšoj SFRJ.Šta su sve preživeli zbog toga ! Moto zelene stranke je bio -''Pre svega život''


Nuklearke - najčistija energija. Stvarno su nas unazadili.
Atomski mrav Atomski mrav 11:14 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Nuklearke - najčistija energija. Stvarno su nas unazadili.

Nije to za nas. Mi bismo i kamen pre*ebali. Megatrend bi očas posla otvorio potrebne smerove pa da vidiš sine kako se cepaju atomi...
princi princi 11:16 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Nije to za nas. Mi bismo i kamen pre*ebali. Megatrend bi očas posla otvorio potrebne smerove pa da vidiš sine kako se cepaju atomi...

Kako nije? Pa Srbija bi sa 3 nuklearke bila najveća atomska bomba na svetu. Da vidiš kako bi nas primili u EU, molili bi nas da uđemo.
Colin_bgd Colin_bgd 11:18 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Atomski mrav
Megatrend bi očas posla otvorio potrebne smerove pa da vidiš sine kako se cepaju atomi...

vera.nolan2 vera.nolan2 12:20 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Nuklearke - najčistija energija. Stvarno su nas unazadili.


Navela sam primer -kao lični,odgovorno ljudski,čin hrabrosti,pojedinaca koji su imali tada neoborive argumente-protiv nuklearki! Lično sam i sama sumnjičava u naše sposobnosti "da se nosimo " sa nuklearnom energijom i nuklearkama i posebno nukl.otpadom(i tu ima nekih nerazjašnjenih okolnosti).Možda će ta energija(fuzija ,ako se osvoji),biti jedino energetsko rešenje čovečanstvu.
Nije to za nas,kako reče Atomski mrav
princi princi 12:32 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Navela sam primer -kao lični,odgovorno ljudski,čin hrabrosti,pojedinaca koji su imali tada neoborive argumente-protiv nuklearki!

Pa nije to bio baš tako veliki čin hrabrosti. Taj Dragan Jovanović je imao izuzetnu podršku srpskog političkog vrha (a koji je u izgradnji i proširivanju TE Obrenovac video veliku priliku da druge republike, pre svega Hrvatsku, učini energetski zavisnom od Srbije). Koliko se sećam NINa s kraja 80-tih, Jovanović je bio vrlo gorljivi promoter Miloševića. On sam je bio potpisnik nekoliko vrlo gorljivih i vatrenih tekstova na temu (pričam po sećanju, možda ima neko i čvršće dokaze). Inače je (DJ) bio strastveni ljubitelj tenisa, i sin mu je valjda bio neki teniski reprezentativac Srbije, ne znam šta se kasnije desilo s malim, verovatno mu je trebalo za neki sport scholarship u USA.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:36 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

vera.nolan2
Nije to za nas,kako reče Atomski mrav

Мене, овај став, мало нервира. Испада да немамо две стотине људи који би терали ствар како треба? Такође, мислим да са повећањем аутоматизације и роботизације и нуклеарке постају све безбедније. Фукашима је већ довела до тога да се покушавају направити роботи специјализовани за такве врсте инцидента. Ако већ идемо ка томе да имамо кола без возача, као широко доступни производ (за једно деценију-две), онда, ваљда, можемо и да направимо безбедне нуклеарне електране?

Сасвим је друга ствар што око њих постоји велики негативни публицитет. Са развојем свемирских лифтова, поједностављењем и појефтињењем ланисирања 1 kg терета у свемир и ка Сунцу, и проблем нуклераног отпада престаје да постоји.

Верујем, просто, да неке технологије, због идеолошког, технолошког, политичког и војног одијума који побуђују, неправедно изгубе своје референтно место. А када се на то дода инерција и заштита интереса данашњих енергетских компанија, као она нафтне индустрије, pro et contra ставови се помуте и настане конфузија.

Иначе, Драган Јовановић, новинар НИНа, горљиво верује у оно што пише, и не пише из било којих других разлога. Ко буде имао стрпљења да ОВО одгледа, разумеће да је тако...
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:21 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Brajović
Сасвим је друга ствар што око њих постоји велики негативни публицитет. Са развојем свемирских лифтова, поједностављењен и појефтињењем ланисирања 1 kg терета у свемир и ка Сунцу, и проблем нуклераног отпада престаје да постоји.


Brajo, mi trenutno nismo u stanju ni najobičniju rupu u zemlji u koju se odlaže nuklearni otpad da održavamo u ispravnom stanju, a kamoli da nešto tako opasno dižemo u orbitu i šaljemo ka suncu. Eno, kod nas dole u Novom Meksiku, od Februara je zatvoren WIPP, zbog toga što je došlo do ispuštanja radioaktivne prašine na površini, kad se na buriće obrušio plafon, dole na 700 metara pod zemljom, što inače i treba da se dešava, jer je trajno odlagalište upravo tako zamišljeno da radi.

Atomski mrav Atomski mrav 15:24 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Мене, овај став, мало нервира. Испада да немамо две стотине људи који би терали ствар како треба?

Eno vidi u kakvom je stanju Vinča pa onda proceni da li smo u stanju da "teramo" nuklearke.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:34 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

srdjan.pajic
Brajo, mi trenutno nismo u stanju...

Подвукао сам битно.

Мислим да смо олако отписали нуклеарке.
Такође, хидро енергија значајно и, врло често, лоше утиче на околиНу, јер се акумулације не могу направити без објективних еколошких и привредних и других губитака. (Има лепих примера ОВДЕ са оном кинеском браном.)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:36 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Atomski mrav
Мене, овај став, мало нервира. Испада да немамо две стотине људи који би терали ствар како треба?

Eno vidi u kakvom je stanju Vinča pa onda proceni da li smo u stanju da "teramo" nuklearke.

:)
Кад има пара, има и људи.
Енергетска индустрија нема проблем са профитима, колико ми је познато.

А Винча је, и када сам се ја у њој зрачио, била у лошем стању. Давно је то било...
princi princi 15:37 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Eno, kod nas dole u Novom Meksiku, od Februara je zatvoren WIPP, zbog toga što je došlo do ispuštanja radiaktivne prašine na površini, kad se na buriće obrušio plafon, dole na 700 metara pod zemljom, što inače i treba da se dešava, jer je trajno odlagalište upravo tako zamišljeno da radi.

Ma proglasiš samo za prirodnu radioaktivnost, kao Francuzi, i bog da te vidi. Nema incidenata, nema povećane radioaktivnosti, svi šljaka i svi srećni. Sve je i inače samo u glavi. Iluzije (i deluzije) su fantastična stvar, bez zajebancije. Gde bi čovek bio bez njih?
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:28 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

princi

Ma proglasiš samo za prirodnu radioaktivnost, kao Francuzi, i bog da te vidi. Nema incidenata, nema povećane radioaktivnosti, svi šljaka i svi srećni. Sve je i inače samo u glavi. Iluzije (i deluzije) su fantastična stvar, bez zajebancije. Gde bi čovek bio bez njih?


Interesantan je taj WIPP, jer je njegova izgradnja, navodno, donela sreću i blagostanje tom, inače i od Boga zaboravljenom delu NM-a. Frakovanje je došlo nešto kasnije, pre toga je verovatno jedina industrijska grana bila ona koju praktikuju Volt i Pinkmen. I, da, Rozvel je tu, pa je malo para od turizma dolazilo, ali je u pitanju bio teško pasivni kraj države, čak i iz ugla države kakav je Novi Meksiko. Prelep, doduše, u to nema sumnje, i sa nekim od verovatno nejlepših pećina na svetu .

Znao sam nekog pećinara, koji je radio u WIPP-u kao geofizičar, ono ultra tea-party fašista, mislim, i mene je bolela glava dok sam ga slušao. Ali sam se nadao da će da me nekako uvede dole (vodio je neke druge pećinare), da ždraknem, i samo sam klimao glavom i povladjivao mu. Ali nije bilo šanse, zbog mog imigracionog statusa, plus 9/11, znači, ništa od toga. To što se tamo dogodilo zimus, kad slušaš ovog baju, nije moglo da se dogodi ni u najcrnjoj fantaziji, a svako pominjanje nekakve moguće havarije u kojoj bi makar i trunčica radioaktivnosti našla put do površine, je bilo ravno komunističkoj propagandi. Deda je inače čistokrvni Nemac, prva generacija imigranta, ono, arogantnan i ciničan do neba, ali i prilično duhovit. Pri tome, nije tamo neki levi domar ili paper pusher opšteg tipa, nego inženjer, koji je tu radio odkada je stvar napravljena.

Ustvari, ne znam što sam sve ovo počeo da pišem, da, podstakao me Braja komentarom o nuklearkama i tome kako bi sve to moglo da se napravi ~100% bezbedno, čak eto i potrošenog otpada može da se kurtališe na elegantan način, slanjem na sunce. Pri tome, nisam uopšte protivnik koriščenja nuklearne energije, ali mi valjda ova moja inženjerska strana, i sranja koja ljudi prave na poslu u najboljoj nameri, me included, stvara odredjenu rezervu prema tim inheretno opasnim tehnologijama.
niccolo niccolo 17:30 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Atomski mrav
Мене, овај став, мало нервира. Испада да немамо две стотине људи који би терали ствар како треба?

Eno vidi u kakvom je stanju Vinča pa onda proceni da li smo u stanju da "teramo" nuklearke.

Inače u katastru Vinča ni ne postoji, na tom mestu su nekakvi voćnjaci ili tako nešto...to o tome kako mi "vodimo" stvari...
princi princi 17:39 01.07.2014

Re: Hrabri pojedinci

Interesantan je taj WIPP, jer je njegova izgradnja, navodno, donela sreću i blagostanje tom, inače i od Boga zaboravljenom delu NM-a. Frakovanje je došlo nešto kasnije, pre toga je verovatno jedina industrijska grana bila ona koju praktikuju Volt i Pinkmen. I, da, Rozvel je tu, pa je malo para od turizma dolazilo, ali je u pitanju bio teško pasivni kraj države, čak i iz ugla države kakav je Novi Meksiko. Prelep, doduše, u to nema sumnje, i sa nekim od verovatno nejlepših pećina na svetu

Ne, to su ogromni projekti. Tu se ono projekti rade za geološke skale, tipa 10000, 100000 godina, čuda. Sve živo kupluješ i termo i fluide i mehaniku i radijaciju, rade se i posebne bušotine i posebna ispitivanja. Ona Itasca se namlatila para s kodovima za to čudo, mislim da su i sami radili simulacije tih skloništa. Dosta stvari koje su razvijene za to se koriste i u drugim oblastima, frakingu i vađenju ono methane hydrate. Dobar skroz NM, ako ni zbog čega drugog, a ono zbog Breaking Bad, :).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana