Društvo| Religija| Umetnost

Arhitektura u službi štovanja božanstva

Đorđe Bobić RSS / 02.05.2014. u 20:28

 

Počelo je s crtanjem po zidovima pećine, poruke i umolnce onom odozgo koji tada nije bio identifikovan ali je, kako su umislili pećinari kad ne bi mogli sami da reše problem, bio u stanju i moći da uredi stvar i liši ih nevolje i brige. Onda, kasnije, kako je sve raslo i postajalo složenije, posebno uz pojavu različitih mišljenja o istoj stvari, neki tada već nadmoćni su shvatili da je došao trenutak za promene i odlučili da učine novi korak da bi se to sve stavilo pod kontrolu i ta rastuća raspusnost ukrotila. Između ostalog, udesili su da se dogodi religija i konačno identifikuje onaj odozgo imenom i prezimenom. Na raznim mestima po planeti u skladu sa pojedinačnim kulturnim modelom, nametnuto je verovanje, prvo u mnogoboštvo a onda se vremenom svelo na jednog, božanstvo u koga se veruje jer je tako efikasnija kontrola bila moguća a i lukrativni deo tog procesa je imao bolji učinak. Onda je taj jedan koji je za primer nenadmoćnima uvek bio mučenik dobio konkurenciju kao što je to red na svakom tržištu jer bez konkurencije nema uspeha pa i kad se radi o duhovnim sferama.

Po izlasku iz pećine i okupljanja u pranaseobine, građena su kućišta za razne ljudske potrebe pa su na red došle, kao neophodne, molitveonice za komunikaciju sa božanstvom. Prvo skromno a onda kako je tržište raslo, narod bio prosvećeniji, zahtevniji, smanjene poslušnosti i manje verujući te skromni stereotip nije imao željeni i potrebni uticaj, nadmoćni su ponudili više, i nastajale su odgovarajuće, veće, pompezne, prepoznatljive ali i pomalo preteće zgrade. Kao i sa svim drugim stvarima od početka civilizacije, prvo je bilo zajedničko, svi su podjednako izgarali gradeći versko kućište, onda je neko od njih postao veoma nadmoćan, vladalac, i preuzeo je gradnju o svom trošku, ostale je najmio da se za njega trude. Nisu nadmoćni to činili samo da bi uticali na narod i potčinjavali ga, vladaoc je gradio da bi se i sam dodvorio božanstvu jer je bio verujući, opterećen potrebom da mu neko pomogne da opstane u blagostanju na koje se navikao i za koje je mislio da mu po zakonu istog tog božanstva pripada. Tako su pokazivali svoju odanost gradeći sve veće i veće i višlje od višljeg ali i da pažnju božanstva privuku, da obznane javno svoju bogobojažljivost ali i da pokažu, takođe javno, svoju moć i bogatstvo.

Korišćenje božanstva radi potvrđivanja i učvršćivanja vlastite nadmoći, vlasti i imovine je postalo, pored svega drugog i veoma unosno, razne religije su se nadmetale na tržištu velelepnošću i pompom hramova koju ni vlastelinski dvorovi nisu mogli da dosegnu pa su katedrale, džamije ili budističke bogomolje bivale obeležija epoha po kojima se one prošle pamte a nove se gorde i diče obećavajući još novije pokuse. Gradnja verskih zgrada je unosila u gradski milje nestereotipnu formu i novu estetiku, prostor oko njih je postajao centralno mesto u urbanoj matrici. Iznuđeno je bilo građenje zgrada za komunikaciju sa božanstvom iz potrebe da se opstane, da se pravila korisna nadmoćnima nametnu narodu, da se kontroliše ko šta radi pa i makar jednom nedeljno kada svi moraju pre ručka doći na poklonjenje i slušanje najnovijih vesti i poruka pristiglih sa neba u ofis nadležnog sveštenika, jedino pozvanog i ovlašćenog da u hramu poruke saopštava.

Gradnjom hramova raznih veroispovesti obeležavana je teritorija, prvo jedna, glavna u naselju a kako je naselje raslo pretakajući se u grad, gradili su manje, prigodne hramove u kvartovima sa obrazloženjem da se tako mogućnost komunikacije sa božanstvom povećava, u komšiluku je i reč božanska samo što na vrata svakog doma nije zakucala. Po zakonu tržišta gde se prostor ne sme prepuštati konkurenciji, takmičenje među religijama nije izostalo, pa u gradskom kvartu ima po nekoliko raznih veroispovedačkih hramova za različite verujuće. Urbana matrica gde se to dogodi jeste zaista multukulturna a posebna estetika svakog od hramova je uticala na dinamiku urbane slike.

Ništa u tim događanjima, ma gde na planeti, nije bilo van arhitekture koja je, u iznudici, pratila narudžbe, tokom vremena sve zahtevnije, u zavisnosti od ambicije i moći nadmoćnog i njegovog tumačenja aktuelnog lokalnogh kulturnog modela, estetike i procene o tome koliko će objekat imati uticaja na verujući narod. Arhitektura je utiskivala trag o nadmoćnima u urbanu milje ali i pokazivala svoje umeće u meri koja joj je bila dozvoljena. Tako se dogodilo, iznuđeno doktrinom nadmoćnih, zainteresovanih za zadržavanje pretežne prevlasti na tržištu gde su se zatekli ali da pošalju poruku i u okolinu gde bi se moglo nametnuti poimanje lika hrama i njegovog sadržaja, naravno, svako je težio posebnosti I prepoznatljivosti. Verujući iz ortodoksne sfere zadržali su tradicionalnu formu i ornamentiku proverene estetike smatrajući da je njihovo doba večno i odvajkada, da na tome treba istrajati jer nepromenjivost forme hrama je svedodžba o postojanosti koja uverava verujuće da imaju na šta da se oslone kad im podupirači popuste. Za razliku od onih sa zapada koji su crkveno zdanje koristili da pokažu svoju naklonost napretku. Zapadni svet, pretežno katoličke i sličnih provinijencija, ali nisu zaostajali i oni koji svoj izvor traže u islamu, radnjom su veroispovedajućih građevina nudili novu, savremenu arhitektoniku i formu šaljući okolo poruku da su savremeni i da slede stremljenja i misli o novom i boljem svetu.

I jedni i drugi su arhitekturom hrama slali poruku da gradeći hram za bogosluženje i bogopoklonjenje ne čine samo rečima već i delom, naravno svako na svoj način i u okviru svoje doktrine koju su arhitekti sledili i stvarali u tom zadatom prostoru velelepnu arhitekturu. Prateći napredovanje globalne društvene misli i tumačeći je na posebne načine, sve u skladu sa savremenim marketinškim teorijama o postupanju na tržištu gde je uslov biti različit i posebnog, prepoznatljivog identiteta. Arhitektura je tu našla priliku da se iskaže u zaista sjajnom formatu i obimu stvarajući čudesne oblike ipak, u iznudici sa odbrenjem nadmoćnih.

Atačmenti



Komentari (10)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mili92 mili92 20:40 02.05.2014

Фрст


Тхе фрст.
Đorđe Bobić Đorđe Bobić 21:00 02.05.2014

Re: Фрст

vladimir petrovic vladimir petrovic 13:10 03.05.2014

Ima ne samo lepih već i prelepih hramova

Arhitektura je tu našla priliku da se iskaže u zaista sjajnom formatu i obimu stvarajući čudesne oblike ipak, u iznudici sa odbrenjem nadmoćnih.

Nisam siguran da razumem ovo poslednje (... ipak, u iznudici sa odobrenjem nadmoćnih),što nije ni važno, ali želim reći da sam ja jedan od onih koji imaju veliko divljenje za neke sakralne objekte širom sveta.

Vi ste dali sliku katedrale u Barseloni koja, mada je umnogome drukčija, samo je jedna od lepih katedrala u Evropi. (Da pomenem da se ističu, čini mi se, katedrale u Parizu, Remsu, Šartru, Milanu, Kelnu i još nekim gradovima).

Oduševljen sam i istočnjačkim (hinduističkim, džainističkim i budističkim) hramovama, a donekle i nekim džamijama.








A evo i grandiozne džamije iz Kazablanke, najveće u Maroku i navodno sedme u svetu (gradila je francuska građevinska firma Bouygues)



Na kraju, lep je i ovaj naš Svetosavski hram


Đorđe Bobić Đorđe Bobić 16:05 03.05.2014

Re: Ima ne samo lepih već i prelepih hramova

u iznudici sa odobrenjem nadmoćnih

To je veoma važno jer da nije bilo inicijative tih nadmoćnih I njihovih para ni ta prelepa zdanja ne bismo videli niti bi njihovi tvorci mogli da ih sagrade ... Nije to samo sa sakralnim zgradama, arhitektura je veoma zavisna umetnost za razliku od svih drugih. I hvala z lepe slike.
gavrilo gavrilo 11:54 04.05.2014

Re: Ima ne samo lepih već i prelepih hramova

vladimir petrovic
.


treca fotografija


Bali?

vladimir petrovic vladimir petrovic 12:16 04.05.2014

Re: Ima ne samo lepih već i prelepih hramova


treca fotografija

Bali?


Ne, Japan.

(A četvrta fotka je Pagoda mira, moderno viđenje pagoda, koju je projektovao japanski arhitekta, a nalazi se u - San Francisku)
gavrilo gavrilo 12:58 04.05.2014

Re: Ima ne samo lepih već i prelepih hramova

vladimir petrovic

treca fotografija

Bali?


Ne, Japan.

(A četvrta fotka je Pagoda mira, moderno viđenje pagoda, koju je projektovao japanski arhitekta, a nalazi se u - San Francisku)


kada skrolujem preko tih fotografija i dodjem do te cetvrte desava se neka iluzija, kako prelazim preko te cetvrte fotke(skrolovanje mi malo koci) pa kao da letim ispred nje i kako skrolujem spustam se na zemlju....kao da sam tamo
neverovatno
Черевићан Черевићан 11:51 04.05.2014

Деи грација

сакрални нас објекти умеју да слуде
и ето дилеме настале . . . . . из тога:
(многих умних глава упит недоречен -
дал' Бог створи човека или човек Бога)
Đorđe Bobić Đorđe Bobić 12:12 04.05.2014

Re: Деи грација

дал' Бог створи човека или човек Бога

To je najvažnije pitanje ... ja napisah da je ipak čovek to učinio a rekoh I koji su razlozi bili ... nije se drugačije moglo !
vera.nolan2 vera.nolan2 10:44 05.05.2014

Arhitektura i božansko

Uvek nas je misaono intrigirala društvena hijerarhija sa božanskim namesnikom na zemlji i božijim ovaploćenjem kroz DELO (Kako gore,tako i dole)-te i sakralne arhitekture.
Duhovni život čoveka i odnos prema (Vrhovnom) biću,onostranom... koji preko vladaoca prožima celo društvo,čineći moralni temelj društva, učitava se kroz arhitektonsko vizionarstvo i graditeljstvo.

Od najranijih kultura ,mnogobrojnim simbolima i sredstvima,izražene predstave "tamne strane -i "božanske" i ljudske prirode", dobija zaprepašćujuće uočljivu konotaciju u gotskim katedralama: neobična bića,demonološke prikaze,čudovišta...zoomorfni,fitomorfni simboli...a povrh svega najfascinantnija zaprepašćenja,bili su mi gargojli

Uz sva obrazloženja da ti demijurški likovi "brane božiju kuću","čuvaju crkvu od zlih demona",opomena vernicima-na tamnu stranu čoveka-samo ili i-božje prirode!?
Lično bih povezala sa Jungovim kvaternitetom i nedostajućim delom,nepriznatim i neosvešćenim u hrišćanstvu,ali svakako čudesan oblik komunikacije sa božanskim
Neću komentarisati Fulkanelija kao verovatno,najautentičniji odgovor !










Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana