Gost autor: blogovatelj
Vreme i kontekst
Pesma (Subterranean Homesick Blues) je objavljena 1965. Otvara album „Bringing it all back home“. To je ona tačka koja je prelom. Momenat kada rok muzika postaje potpuna pobuna, kada se rat u Vijetnamu zahuktava, kada ono što je do tada u tekstovima rok muzičara bilo dominantno lirsko postaje nešto potpuno drugačije, postaje urlik. Prelomna sekunda bila je susret Dilana sa Bitlsima. Dečaci iz Liverpula koji su počeli svoj izvozni bum van granica Ujedinjenog Kraljevstva krenuli su u pohode Americi 1964. Po Makartnijevim rečima, svom menadžeru su izneli tri preduslova koja moraju biti ispunjena da bi uopšte krenuli na turneju. Prvi uslov bio je da budu na prvom mestu američke top liste. Zašto? Zato jer su znali za iskustvo nekih britanskih rok grupa pre toga koje su stizale do trećeg i drugog mesta, otišle na tezge u SAD i komercijalno pukle.
Shvatili su da se Amerika klanja samo onome ko je prvi.
Druga dva uslova bila su lične prirode. Jedan od tih uslova bio je da im menadžer ugovori viđenje sa Elvisom koji je bio njihov idol iz detinjstva. Taj uslov je i menadžeru bio razumljiv, a i mogao se napraviti sasvim fini PR od njihovog zahteva. Ono što je menadžeru bilo potpuno nejasno bio je uslov broj tri. U stavci „pod obavezno“ na samom vrhu agende Bitlsa tražili su da upoznaju Roberta Cimermana, široj javnosti znanom pod imenom Bob Dilan.
Dok su iščekivali dolazak na sam vrh američke top liste, snimali su pesme za nove albume i preslušavali najnoviju produkciju tog vremena. Harison kaže da je Lenon iskopao Dilanov album Freewheeling, odlepio od njega i Bitlsi su postali Dilanovi fanovi zauvek. Zamislite menadžerovo čuđenje zašto momci koji postaju svetsko čudo imaju toliku želju da upoznaju seljače iz Minesote koje je došlo u Njujork i dostiglo određeni stepen slave svirajući narodnjake?! Ali, pošto je uslov Buba bio obavezan, kontaktirao je Dilanovog menadžera i zakazao sastanak. A zamislite tek u kolikom se čudu našlo seljače iz Minesote kad je čulo da Bitlsi imaju neopisivu želju da ga upoznaju! I šta je gosn Cimerman uradio? Iznajmio je sprat hotela, nabavio narkotike u dovoljnim količinama i spremio se da dočeka Bitlse.
Ringo Star kaže da je svoj prvi džoint popušio na toj žurci, a Makartni tvrdi da je tada bio u tripu da je spoznao tajnu univerzuma. Sutradan kad se vratio u normalu siroti Pol shvatio je da nije dosegao prosvetljenje, ali je evidentno da je žurka bila vrh vrhova. Sada dolazimo do tačke posle koje je sve postalo drugačije. Do tačke kada su Bitlsi zauvek uticali na Dilana da sa narodnjaka pređe na tvrđi zvuk, a on na njih uticao tako, da umesto tralala tekstova počnu da pišu nešto što se može zvati poezijom.
Pesma
Album „Bringing it all back home“ otvara pesma o kojoj je reč u naslovu. Dilan je još uvek bio nesiguran, nije znao bil’ il’ ne bi potpuno promenio muzički pravac, pa je prvu stranu albuma napravio u rok fazonu, a na drugu stranu stavio par folk pesama koje nisu pre toga objavljivane, a već su bile snimljene. Neke je naknadno snimio. Tekst je o vremenu kada je upotreba i prodaja droga postala protivzakonita u Americi. Pre toga su sasvim legalno mogle da se kupe komponente u apoteci, da se izmešaju i da se dobije LSD. Konoplja, to je bio korov koji se mogao naći svuda.
A onda su zajahali desničari.
Došlo je do masovnih hapšenja onih koji drogu prodaju i onih koji drogu konzumiraju. Ali da ne gnjavim, tu je pesma, tu je prevod... Dodaci i objašnjenja slede kasnije u komentarima. Mislim da sam fino preveo, jedino me poslednja dva stiha unakaziše. Ali o tome u komentarima...
Andergraund izdajnički bluz