Društvo| Film| Životni stil

ZAŠTO NEMA DOBRIH SCENARIJA

kukusigameni RSS / 29.03.2014. u 22:27

milius.jpg

Svaki film počiva na nekoj ideji, nekoj originalnoj priči ili više puta ispričanoj ili... Da ne dužim. Ovaj blog je o tome na koji način se ovde, u Srbiji, realizuje scenario koji ste napisali ili ćete ga tek napisati. Hajde, podrazumevaćemo da imate već fino ispoliran scenario, da su prepravke tog scenarija moguće jedino iz nekih produkcionih razloga, zbog visine budžeta ili kreativnog postupka režisera budućeg filma.

Prvo što ćete svakako uraditi je davanje scenarija na čitanje, kako ljudima iz sveta filma, tako i onim drugim, koji su po vašoj proceni moguća publika filma koji tek treba da nastane. Dobijaćete različite reakcije i sugestije i to najviše zbog toga što je scenario nesvršeno umetničko delo i koje je podložno menjanju. Moj vam je savet da odbacite sve hvalospeve i sve krajnje negativne reakcije (pogotovo one koje ne doprinose poboljšanju vašeg čeda). One srednje reakcije su skoro uvek konstruktivne. Zapišite te primedbe ili pohvale i ukoliko ne menjaju suštinu vaše priče, pokušajte da ih inkorporirate u scenario. Ako ide, ide. Ako ne, ne.

U tim čitanjima uvežbajte da priču koju priča vaš scenario, možete da ispričate u jednoj, tri ili desetak rečenica. To je veoma korisna stvar jer veliki broj producenata (posebno u našoj nam dragoj zemlji) nije spreman da posveti svoje vreme marljivom iščitavanju scenarija. A i zašto bi? Ukoliko uspete da ubedite nekog ko ima producentsku kuću da sa vašim scenarijem krene u avanturu snimanja filma, proces realizacije će veoma malo zavisiti od kvaliteta samog scenarija. Naime, vi i vaš scenario se dobijanjem „poverenja“ producenta tek kvalifikujete za konkurs koji naša država raspisuje u cilju pajsad: Sufinansiranja produkcije dugometražnih igranih filmova. Realno, to izgleda ovako:

-producent i scenarista, što ste vi u ovom slučaju, su sklopili neki ugovor (kintu još niste dobili).

 -producent prikuplja enormnu količinu papira, bankovnih garancija, pisma namere itd.

-producent dostavlja podatke o budžetu filma i kalkulaciju trošenja tog budžeta.

-često se dostavlja i spisak učesnika projekta.

-tu su i moguće koprodukcije.

Itd itd itd

Da ne komplikujem, zadržaću se na ovih nekoliko stvari.

Prvo ali po meni i najbitnije je to što producent (ukoliko sami sebi niste producent, što vam od srca ne savetujem) nije lepo kupio vaš scenario i sa njim dalje kročio na put realizacije istog. U tom slučaju, vaš posao scenariste bi bio gotov i vi biste se mogli posvetiti sledećem scenariju ili makar trošenju zarađenog novca. Ali jok. Para nema, pare će da dođu, kada? Kad se država otvori za vaš film. Da biste se probili kroz šumu imena koja se ponavljaju na svakih dve do tri godine, moraćete da imate „snalažljivog“ producenta. Snalažljivost može biti partijska (gledajte da je to partija koja učestvuje u upravnim odborima državnih institucija vezanih za film), može biti privredna (neko mu duguje neku uslugu i te neke munje) ili rodbinska (ima veze rodbinske, švalerske, šta god, sa nekim ko je u poziciji da „pomogne“). Bez toga, šanse su vam skoro pa nikakve. Dobar broj tih „luzerskih“ scenarija niko ni ne pročita dalje od desete strane.

Država vam nudi da pomogne do 70% od vašeg budžeta, ukoliko komisija sastavljena od strane Filmskog centra Srbije (FCS), zaključi da je baš vaš scenario, jedan od 5-10 (zavisi od namenjenih sredstava, koja se menjaju od konkursa do konkursa) koji zaslužuje da bude realizovan. Ministarstvo kulture prepušta tu odluku FCS, FCS formira komisiju od pet članova, komisija izađe sa predlozima koje usvoji FCS i sa kojim izlazi pred Ministarstvo kulture, koje je namenilo tolika i tolika sredstva za sufinansiranje bla bla bla.

U pitanju nisu male pare ali često, koliko god to zvučalo patetično, su i nedovoljne. Jeste da je to „sufinansiranje“ i da je to samo (veliki) deo kolača koji se zove budžet filma. Ipak, gde da nađete resto para? Nema stimulacija firmi i pravnih lica, niti iko oslobađa onog ko uloži u film bilo kakvog poreza, Au contraire. Često ćete čuti da neko ko bi možda i dao neku kintu za film izgovori: „E samo mi još to treba na ovu muku“. Osim, khm khm, onoga ko bi možda izvukao iz neke firme neku kintu, pa da mu se negde i nekako vrati. Eeeeeeeeee. Nećemo sad ovde, u svetu umetnosti, sedme (čuveni kockarski broj) da pričamo o mogućim nezakonitim radnjama. Nećemo. Stop.

Da biste shvatili kako u najgrubljim crtama izgleda budžet za jedan dugometražni igrani film, prikazaću vam sektore koje morate „nahraniti“ novcem iz tog budžeta.

1.      Režija (režiser, pomoćnik režisera, asistent, sekretarica, izrada knjige snimanja, ne daj bože i storiborda itd.)

2.      Kamera (direktor fotografije, švenker, šarfer, asistent, pratilac, a, pa da, kamera i objektivi itd.)

3.      Scenografija (scenograf, dva asistenta, radnici, rekviziteri i naravno materijal za scenografiju itd.)

4.      Kostim i šminka (kostimograf, pomoćnik, garderoberi, šminkeri, maskeri, frizeri itd. Naravno i cena materijala za šivenje, kupovina kostima, rentiranje, šminka itd.)

5.      Ton...

 

... i ovde sam rešio da vas ne gnjavim. Reći ću samo da ovakvih sektora ima recimo... deset. I u tih deset ću uračunati i sve glumce, statiste i kaskadere.

E sad, recimo da ste na konkursu dobili 100.000 evra. Podelite svakom sektoru po 10.000 evra i shvatićete da ili ćete nekom ostati dužni ili nikada nećete snimiti film.

Ako imate 200.000 evra, što je znak da ste se ozbiljno uvukli mnogima tamo gde se ni miševi ne zavlače, onda imate 20.000 evra po sektoru. Uzećemo sektor broj 2. Direktor fotografije za 5000 evra je ispod svakog minimuma. Neka svako sledeći dobije po hiljadu (što je nemoguće naći) već ste potrošili 10.000 evra. I onda mi nađite dobru kameru i objektive za 10.000 evra za recimo mesec dana korišćenja, pa da vas poljubim. Uz to i mala napomena: Ovi ljudi još uvek nemaju šta da jedu na 12 sati snimanja, niti imate para da ih prevezete do mesta snimanja.

Znam da će mnogima zvučati strašno što je 200.000 evra nekome malo ali u ovim našim uslovima govorimo o pet, šest najvećih ostvarenja u ovoj zemlji za tekuću godinu.

Govorimo o kešu. Naravno da učešće sa kamerom ili nekom tehnikom i sl. u filmu može biti izlaz i objašnjenje kako to sve ipak uspeva da funkcioniše. Ipak, tu dolazimo ponovo do toga da šta znači reč učešće? Da će se taj neko naplatiti kada film krene u eksploataciju ili kada država i FCS shvate da tom projektu fali još x para jer samo što ga nisu završili. Onaj ko je pritisnuo na početku, valjda može da pritisne i pri kraju. U protivnom, mnogi (što je prečest slučaj) ostaju bez honorara i ostaju da kukaju do u beskonačnost o nepravdi rada na filmu sve do sledećeg turnusa, kada kreće priča Jovo nanovo.

Samo da vas podsetim, želeli ste da napišete scenario. He he. Da li još uvek želite?

Neko će se zapitati kako je moguće ne zaraditi neki novac na blagajnama naših bioskopa?! Aha. Hoće. Domet od 40.000 gledalaca svih filmova, u svim bioskopima, za nedelju dana, vam garantuje ludu zaradu. Odokativno, padne 1 evro po gledaocu. Ako uspete da dobacite do 300.000 gledalaca, možete se smatrati srećnim i uspešnim čovekom. Ipak, ne zaboravimo da je ovo sve stimulisano od Ministarstva kulture i da je stimulisano baš iz razloga očuvanja kulturne baštine, koju čine i filmovi. Dakle, komercijalan može da bude samo jedan ili daj bože dva filma. I opet, ko bude imao para (a i da ima odakle mu) taj će moći da se adekvatno reklamira i da možda dobaci do tih 300.000 gledalaca.

Šta je dalje interesantno? Pa kome ide tih potencijalnih 300.000 evra, zarađenih od prodaje ulaznica? Nazad državi? Ma jok. To je već podeljeno, izgubljeno, potrošeno. I da stvar bude još gora, verovatno je osim države još neko ostao kratak.

Poenta svega ovog, možda nabacanog usled nedostatka vremena i prostora, a i da ne dosadi onome ko čita, jeste ta, da onaj deo koji hronično nedostaje domaćem filmu – dobar scenario – mora računati na sve ove posledične radnje koje su neophodne da bi se taj scenario realizovao. Scenario ne sme da bude skup, ne sme da bude zahtevan, ne sme ovo, ne sme ono, a trebalo bi da bude dobar. Nakon toga, morate putovati kroz ovaj odvratni svet prepun korupcije i klanovskih podela, da biste uspeli da pored toga što uspete da se film po vašem scenariju snimi, uzmete i neki dinar za urađeni posao. Sve cifre koje sam nabacao su bez doprinosa ili ako hoćete sa doprinosima, pa su zarade još manje. A gde je PDV? I koja će to kuća tražiti povraćaj PDV-a nakon košmara proizvodnje filma u ovoj zemlji?!

Ovaj blog je u stvari želja da objasnim nedostatak tržišta dobrim scenarijima i samim tim potrebe za njihovim stvaranjem. Pišite ljudi, i ne nadajte se mnogo. Ništa više nego što se drugi nadaju u ostalim oblastima kulture, gde carstvo korupcije i kraljevstvo klanovskih i partijskih poslušnika, odlučuje koliko je vaša nada opravdana ili je samo možda jedan nesnimljeni scenario.

Dobrih scenarija nema jer nikome ne trebaju.

To ne treba da vas spreči da ih pišete.

 

 



Komentari (67)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Dr M Dr M 23:11 29.03.2014

$$$$$$$$


To ne treba da vas spreči da ih pišete.

Sve do ovog sam mislio da me odvraćaš...
kukusigameni kukusigameni 23:14 29.03.2014

Re: $$$$$$$$

Dr M

Nikako dragi dottore. Tvoje priče su odlična građa za film ili čak možda više za jednu dugotrajnu seriju.
Pa, rekao sam ti to.
hajkula1 hajkula1 23:23 29.03.2014

Re: $$$$$$$$

kukusigameni
Dr M

Nikako dragi dottore. Tvoje priče su odlična građa za film ili čak možda više za jednu dugotrajnu seriju.
Pa, rekao sam ti to.




Da, daaa

I Stojkovićev Summa cum laude, takođe.

Ne snimaju se filmovi po dobrim scenarijima jer sadašnji potencijalni producenti (investitori) imaju loš ukus.
Dr M Dr M 23:24 29.03.2014

Re: $$$$$$$$

kukusigameni
Dr M

Nikako dragi dottore. Tvoje priče su odlična građa za film ili čak možda više za jednu dugotrajnu seriju.
Pa, rekao sam ti to.


Kad vidim troškovnik, jasno mi je šta će da bude od serije.

karoserija..

Ipak, umesto scenarija, napisao sam i jedan sinopsis.

http://blog.b92.net/text/15718/Sinopsis/#komentari
kukusigameni kukusigameni 23:35 29.03.2014

Re: $$$$$$$$

Dr M
Kad vidim troškovnik, jasno mi je šta će da bude od serije.

karoserija..

Za Ravnu Goru se našlo sredstava, a opet je ispala karoserija.
milisav68 milisav68 23:46 29.03.2014

Re: $$$$$$$$

kukusigameni

Za Ravnu Goru se našlo sredstava, a opet je ispala karoserija.

Šta ti imaš protiv Ravne Gore?



Pišite scenarije na engleskom, pa može da vam uleti i milionče samo za sinopsis.

Doduše naslov mora da liči na Basic Instict.
kukusigameni kukusigameni 23:51 29.03.2014

Re: $$$$$$$$

milisav68
Šta ti imaš protiv Ravne Gore?

Imam Krivu Goru.

Eh da. Scenario na engleskom. Ali to onda nije "naš" film.

I nisu honorari baš tako veliki za scenarije ni u tuđini. Ipak, ako je scenario dobar, on ne mora da bude ograničen sredstvima koja su potrebna za realizaciju. On je ograničen sredstvima koja se predviđaju kao zarada.
Plus, postoji infrastruktura koja permanentno izvodi radove. Mi smo tu infrastrukturu zatukli, pa se sve svaki put organizuje kao da je prvi put.
milisav68 milisav68 00:12 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

kukusigameni

Eh da. Scenario na engleskom. Ali to onda nije "naš" film.

Eto ti sad, ja smislim plan celokupnom površinom mozga, a on me sjebe.
Plus, postoji infrastruktura koja permanentno izvodi radove. Mi smo tu infrastrukturu zatukli, pa se sve svaki put organizuje kao da je prvi put.

Zar je moguće da tu nema ama baš nikakve kinte, da neko privatno lice uđe u posao sa infrastrukturom.

Sećam se da je bila priča da će Željko Mitrović da napravi nekakav studio.

Ili to nije ta infrastruktura.
kukusigameni kukusigameni 00:24 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

milisav68
Zar je moguće da tu nema ama baš nikakve kinte, da neko privatno lice uđe u posao sa infrastrukturom.

Koliko ja znam nikad nije bilo više opreme, kamera i sl. S druge strane nikad autori nisu manje radili (sem nekih povlašćenih). Infrastruktura se održava i radom na koprodukcijama i na velikim projektima posle kojih pored opreme ostaje i stručnost rada na toj opremi.
milisav68
Sećam se da je bila priča da će Željko Mitrović da napravi nekakav studio.

Da. To je to. Za nas nedostižno, a za strance povoljno. Možda će kroz neko duže vreme to dati rezultate.
blogovatelj blogovatelj 03:21 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Imam Krivu Goru


Kriva Gora, Ravna Drina. Ovaj je svet otišao u onostrano.
blogovatelj blogovatelj 03:24 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Eh da. Scenario na engleskom. Ali to onda nije "naš" film.


Kako nije?
Si video kakav je pravopis Tzaneta Srblyanovitza?
Ako je to srpski, onda je i stzenario na engleskom srpski stzenario. Isn't it?
blogovatelj blogovatelj 03:30 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Sećam se da je bila priča da će Željko Mitrović da napravi nekakav studio.

Ili to nije ta infrastruktura


Prošla su ta vremena. Dok je nama Tjuba i Pajret Beja, nema para od scenarija i režije.
Kusturica piše knjige, Dilan prodaje ono što je slikao pre dvaes' godine.
Svako se snalazi kako zna i ume.
Tržište, bato!
Evo i Vučića porede sa Čeličnom Lejdi na B92 sajtu.
Verovatno po Rojters direktivi.
Jebote, pa ako je neko 'teo da bude Čelična Lejdi, to je onda Radoole.
A ovako će Vučić ko sisica, osvojio izbore, pa sad duzne Radoolov program.
Osećam da će grdni štrajkovi da budu.
Ja jedino da čekam, pa da se pojavim za pet godine u Srbiji ko Svetozar Marković sa barjakom Samouprave i da vas sve spasem.


kukusigameni kukusigameni 08:48 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

blogovatelj
Prošla su ta vremena. Dok je nama Tjuba i Pajret Beja, nema para od scenarija i režije.

Niko ne govori o "tim" parama. Reč je o neophodnosti da postoji bilo kakav sistem čija bi posledica bila tržište scenarija.
blogovatelj
Kusturica piše knjige, Dilan prodaje ono što je slikao pre dvaes' godine.

Kusturica i Dilan su svoje uradili. I njihov je izbor šta će dalje, pogotovo Kusturica.
Što se tiče zarade na filmovima, barem tu kod tebe u Kanadi, nije ovoliki problem. Koliko znam u Kanadi postoji finansiranje filmova, posebno na francuskom jeziku i sl. Imaš fondove kojima možeš da se obratiš.
Srbija nije tržište. Baš zbog nedostatka bioskopa, kulture odlaska u bioskope, siromaštva (karta je oko 3 evra) i zbog masovne piraterije. TV prava su obično uključena u finansiranje filma, pa zarade od toga, skoro da i nema.
Neke stvari su odraz stanja civilizovanosti i kulture nekog društva. Neke stvari jednostavno moraš podržavati radi opšteg dobra. To je slučaj sa filmom u Srbiji, a i sa velikim delom umetnosti
gedza.73 gedza.73 09:19 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

milisav68
naslov mora da liči na Basic Instict.

Cunjao sam po netu, pre neko veče, da pronađem stari film čiji su mi delovi ostali u sećanju.



Danas odgledam neki 'blokbaster' i posle par minuta se ne sećam radnje.

Najverovatnije starim pa lapim.
kukusigameni kukusigameni 09:28 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

gedza.73
Najverovatnije starim pa lapim.




mikele9 mikele9 09:33 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Neke stvari su odraz stanja civilizovanosti i kulture nekog društva. Neke stvari jednostavno moraš podržavati radi opšteg dobra. To je slučaj sa filmom u Srbiji, a i sa velikim delom umetnosti

Potpisujem!!! ALI! Ima BRE dobrih scenarija, ima odličnih scenarija, ima odličnih slika odličnih slikara, odličnih knjiga odličnih književnika, odličnih dela u svim sferama umetnosti! IMA! Opet ALI! Prohujaše godine otkad domaćinskoburazerskojatebitimeni odnosi na svim pa i na nivou Kulture, devastiraše kakav takav sistem vrednosti. Sasvim solidno sam upućen u raspodelu LOVE za umetničke projekte, unazad ohahaj! To je BRE ringišpil! Jedni te isti godinama dobijaju LOVU i kad se radi o filmu, slikarstvu, gde su čitave porodice godinama uzastopce dobijale dobru LOVU za tz otkup umetničkih dela. I šta? Pojeo vuk magarca! A mi ŠUTIMO ravnajući se po onoj odvratnoj narodnoj: Ne može šut s rogatim!. To u jednom Peščaniku izreče dobro nafatirani pr. mr. dr. Vojin Dimitrijević čiji su članovi porodice takođe bili porazmeštani po unosnim pozicijama.I Ravnogorac Bajić je u ekipu za snimanje udenuo bar 12000 što bližih, što daljih rođaka, za kućne ljubimce nisam siguran!
I šta nam je raditi? Nabaciti rogove, namazati kosu vazelinom pa trk u bulje onih koji dele po babu i stričevima ili ostati dostojanstven i grickajući koricu prekjučerašnjeg hleba, ne spuštati se na njihov nivo!
Jeb'o zemlju u kojoj polutani (u svakom smislu) predsednikuju, premijeruju, upravnoodboruju, snimaju shitove od filmova, za slikarsku rogatu sveću dobijaju ogroooomne pare...FUJ!
kukusigameni kukusigameni 09:39 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

mikele9


Oh Mikele, kako ti lepo umeš da prožimaš stvari.
hajkula1 hajkula1 10:11 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

A ovako će Vučić ko sisica, osvojio izbore, pa sad duzne Radoolov program.



Očerupaće Sašin program, a neće ni pogledati Sašine principe, pa si zato skroz u pravu kad kažeš


Osećam da će grdni štrajkovi da budu.



Tako da mu priča kojom unapred inkriminiše buduće proteste (koje uspešno predviđa), neće pomoći. Pazi kad jadno spinuje da neće dozvoliti da ulica vrati tajkune na vlast!?

Uspešno predviđa proteste jer će ih sam izazvati zato što

- u tajkune ne sme da dirne iz njemu znanih razloga (da ne kažem da im duguje jer se sam zadužio i jer su iz njegovog okruženja kod istih zaduženi)

- i što ne sme da ruši partokratiju kojoj i sam pripada,

- tako da ugovori neće biti javni

- sledeći ugovori će zato biti štetni

- i privatizacija će biti štetočinska i tajkunska

- pravosuđe ostaje nesposobno, selektivno, korumpirano

Narod gleda i dešavanja u Ukrajini, tako da kod nas nema šanse da poteramo sve-ove-zajedno da bi se ustoličili drugi-isti, niti da se uzdignu ekstremni nacionalisti (koji nemaju podršku kao što su izbori pokazali).



.............
Vučiću, lopovi da vrate ukradeno!
kukusigameni kukusigameni 10:23 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

hajkula1


Pa evo prilike da se pokaže Saša Radulović i da ovde napiše kako vidi poboljšanje stanja u kulturi.
Sve ostalo je trol.
stefan.hauzer stefan.hauzer 10:33 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

nebraska


Pejn je toliko izdominirao ovim filmom,da je to zapanjujuće.
Što bi rekao princi; ko bi rekao da je Pejn iz vukojebine Omaha,Nebraska:)
kukusigameni kukusigameni 10:37 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

stefan.hauzer
nebraska


Pejn je toliko izdominirao ovim filmom,da je to zapanjujuće.
Što bi rekao princi; ko bi rekao da je Pejn iz vukojebine Omaha,Nebraska:)


Budget:
$13,000,000 (estimated)
stefan.hauzer stefan.hauzer 10:52 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Budget:
$13,000,000 (estimated)

Trebalo je kupiti sve one stvari na kraju, da se ćale hvali u kraju starom
tasadebeli tasadebeli 11:57 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

kukusigameni

Srbija nije tržište. Baš zbog nedostatka bioskopa, kulture odlaska u bioskope, siromaštva (karta je oko 3 evra) i zbog masovne piraterije. TV prava su obično uključena u finansiranje filma, pa zarade od toga, skoro da i nema.
Neke stvari su odraz stanja civilizovanosti i kulture nekog društva. Neke stvari jednostavno moraš podržavati radi opšteg dobra.


Али треба нагласити, Куку, да је култура гледања филмова овде постојала. А постојали су и биоскопи...

А онда је неки башибозук све то разнео...

Мог маторог су, човече, хапсили зато што је 1942. тапкао карте пред биоскопом када се давала Невиност без заштите (Остала му успомена од боравка у затвору тадашње црноберзијанске полиције зване Дирис, у виду модрих ногу јер су га држали у ћелији са хладном водом до колена.) Еј, окупирани Београд, сви носе ципеле са дрвеним ђоновима, а стоје на неком грозном зимском минусу да купе карту за филм!

Није се то променило ни данас. Потреба постоји. Погледај само како уз добру рекламу и са строгим, врло строгим поштовањем правила игре када је у питању пиратерија и интернет пролази Бјелин Монтевидео. А погледај како је прошао, биоскопски гледано, Зечевићев Непријатељ. Одличан филм. За српске услове одличан филм. Бјела је за 4 дана имао 25000 гледалаца, а Зечевић за 25 недеља једва 75000. Али зато Зечевићев Непријатељ је имао скоро па никакву рекламу (пази када ја који пратим домаћи филм и аматерски сам заљубљеник у тај ђаволски посао једва чух уопште за Зечевићев филм), али је зато тај филм на Јутјубу имао преко милион прегледа.

Дакле уз бољи маркетинг и уз строго поштовање правила игре са строгим кажњавањем сваког вида пиратерије показаће опет публика у Србији своју биоскопску културу.

Знаш, имам утисак да много већи број људи у Србији него што ми мислимо итекако добро види ту разлику у визуелном доживљају када, рецимо, Мисију гледа у биоскопу или на монитору тв-а или компјутера.





Није ту само питање новца и помоћи државе важно. Јесте то, али није само то...

Културу гледања филмова треба да подиже и телевизија. А погледај какав је избор филмова на Јавној курви званој РТС у суботњем породичном термину. Иван Карл, а пре њега Немечек, бирају филмове најдебилније могуће врсте ваљда мислећи да је баш то потребно породици која би да заједно погледа неки филм суботом увече. По принципу, завали се, искључи мозак, буљи у крв која се слива са екрана...

Ни Б92 није много бољи...

Тако се не подиже култура гледања филмова. Тако само евентуално правиш неке нове психопате којих у овој Србији ионако има превише...

Дакле, људи који су одговорни за подизање културе гледања филмова треба да буду баш то - одговорни. Али публици, а не тамо неким дистрибутерским кућама са којима су у лепим сарадничким односима.

Нема пара? Па шта, нека нема, али немој куповати говно пошто-пото. Боље сачувај те паре за нешто паметније. Доћи ће то паметније, доћи ће... Мора да дође, људи нису идиоти.

Постоји ту још читав низ ствари које би се могле предузети (ти и ја смо се на једном блогу већ дописивали око заступљености филма и филмске уметности у школским програмима), а те мере не захтевају ни новац, ни нека велика улагања. Само доследно поштовање законских одредби, поштовање самог гледаоца и на крају поштовање филмске уметности. То, уз финасијску помоћ државе у опстајању и домаћег филма и биоскопских сала, итекако може да постави културу гледаности филмова на ноге пошто већ дуго, дуго клечи...

Само је питање ко је ту упорнији. Ми или ови пилићари који су Србију у свему довели на дно, па и у култури гледања филмова.

mikele9

Jeb'o zemlju u kojoj polutani (u svakom smislu) predsednikuju, premijeruju, upravnoodboruju, snimaju shitove od filmova, za slikarsku rogatu sveću dobijaju ogroooomne pare...FUJ!


И ја, вала, Микеле, потписујем то што вас двојица рекосте...
kukusigameni kukusigameni 12:14 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

tasadebeli
Монтевидео


Montevideo je dobar primer. Eto, ni taj film nije i pored velikog uspeha i pored svog komercijalnog potencijala, vratio (pazi: vratio) uloženi novac. Šta tek da kažemo za one autore koji pokušavaju da stvore manje prijemčiva dela za širu publiku.

Zečević je takođe jedan od autora koji u kontinuitetu snima i njegovi filmovi ne dobacuju iznad proseka. Koji je razlog da neki autor stalno ponavlja isti osrednji uspeh? Zašto se ta prilika u krug ukazuje uvek istim autorima? Zašto, ako država već dodeljuje sredstva poreskih obveznika, ne dodeli ta sredstva za nešto što samo od sebe ne bi ni moglo da se snimi? Pa tome služe ta sredstva. Ne za zabavu.
Iz ovog prozilazi da niko više ni ne veruje da neki naš film može dobaciti do A filmskog festivala. I kako vreme prolazi, ni A festivali ni njihovi skauteri u to ne veruju.
A niko ništa ne menja. Ja tebi - ti meni.

A ćaletu svaki respekt. To je ta infrastruktura koje više nema.
blogovatelj blogovatelj 14:21 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Niko ne govori o "tim" parama. Reč je o neophodnosti da postoji bilo kakav sistem čija bi posledica bila tržište scenarija.


Пре једно три године сам прoчитао да се припремао штрајк холивудских сценариста, јер су били далеко мање плаћени од режисера.
Да ли је штрајка било и шта се десило, нисам упратио.
У Канади постоји некакво финансирање филмова, али детаље не знам. Знам само да то није на федералном, него на нивоу канадских провинција. Што вероватно значи да Квебечани дају највише пара својима, јер је тамо уређење најсоцијалистичкије.
И у Онтарију постоји неки фандинг, какав, како и колико, немам појма. Торонто је после Холивуда највећи филмски продукцијски центар у Северној Америци. Постоје читави ланци студија у делу града који источно од центра иде поред језера Онтарио . Ту има језеро које може да симулира и море и океан у филмовима, има река, има лука, има индустријска зона за завшне туче у акционим филмовима, има поглед на скајлајн огромног америчког града, снега не фали за зимске сцене, сунчаних дана има пуно. Фини услови за прављење филмова.
А западне провинције? Они су ти као Тексас, не финансирају ништа. Можда Бритиш Колумбија, то је провинција где се налази Ванкувер, а ови по прерији и Алберта, они имају само краве, кукуруз и нафту.
kukusigameni kukusigameni 14:45 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

blogovatelj

Tako nekako. Kanada je ipak ogromno tržište pa je teško uporediti.
Koliko košta bioskopska karta u Kanadi?
blogovatelj blogovatelj 15:26 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Koliko košta bioskopska karta u Kanadi?


Deset do 12 dolara.
Kurs je oko 75-76 dinara trenutno.
Moj sin je u školi učio da je prodaja kokica u biskopima jedna od najprofitabilnijih vrsta prodaje u Americi. To je bonus vlasnicima.
Koliko to košta ne znam jer mi je preglupo kad čujem srkanje i mljackanje u bioskopu.
Recimo, na utakmici Toronto Reptorsa sam platio parče pice $7,50. Ista firma je tu istu picu prodavala u to vreme svuda po gradu za $2,50. Nije bioskop, basket je, ali princip je isti. U bioskopima ne deru baš toliko, ali je skuplje nego van bioskopa.
Porodični odlazak u bioskop ne može da prođe bez 60-70 dolara. To ti je oko pet soma dinara. Minimum.
kukusigameni kukusigameni 17:32 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

blogovatelj
Deset do 12 dolara.

I opet se filmovi (makar delimično) finansiraju iz fondova.
Briga o svojoj kulturi je briga o ljudima koji žive u toj državi.

PS. Blogi, dominiraš na ovom blogu.
blogovatelj blogovatelj 18:06 30.03.2014

Re: $$$$$$$$

Blogi, dominiraš na ovom blogu.


I ne samo na ovom
tasadebeli tasadebeli 23:21 29.03.2014

Мрак

Ма све је исто као некад.

Само пара нема...










Али нећемо пасти психички... Ништа неће убити креативност у нама.

Као што је Кејџ правио музику од тишине, ми ћемо правити филмове од мрака!





kukusigameni kukusigameni 23:31 29.03.2014

Re: Мрак

tasadebeli
Doktor Rej i đavoli


Eto, taj film je snimjen za oko 30% budžeta koji je po scenariju izračunat.

Inače, Tucakovićev film je dobar dokument kako se snimalo u "ono" vreme i ko je producirao filmove. Danas institucije tog tipa skoro da i ne postoje. Dok su postojale, postojalo je i mesto gde si scenario mogao da nudiš.


mirelarado mirelarado 00:11 30.03.2014

Re: Мрак

Помало пратим италијанску кинематографију и знам да се и они стално жале да су државни фондови пресушили. Претежно прибегавају копродукцијама. И Сорентинова Велика лепота, овогодишњи добитник оскара, снимљена је у копродукцији с Французима.

Знам и да је код нас стање много горе, али ипак...
ivana23 ivana23 00:14 30.03.2014

Re: Мрак

Inače, Tucakovićev film je dobar dokument kako se snimalo u "ono" vreme i ko je producirao filmove. Danas institucije tog tipa skoro da i ne postoje. Dok su postojale, postojalo je i mesto gde si scenario mogao da nudiš.



kukusigameni kukusigameni 00:19 30.03.2014

Re: Мрак

mirelarado
Помало пратим италијанску кинематографију и знам да се и они стално жале да су државни фондови пресушили. Претежно прибегавају копродукцијама. И Сорентинова Велика лепота, овогодишњи добитник оскара, снимљена је у копродукцији с Французима.

Знам и да је код нас стање много горе, али ипак...

Istina.
Prvo da napomenem da je italijanski jezik prepoznatljiviji nego srpski.
Drugo, da bi neki film ušao u koprodukciju, mora da stekne prvenstveno makar inicijalna sredstva u matičnoj zemlji.
kukusigameni kukusigameni 00:27 30.03.2014

Re: Мрак

ivana23
Avala film

Dugačka je i bolna priča o Avala filmu.
ivana23 ivana23 00:32 30.03.2014

Re: Мрак

kukusigameni
ivana23
Avala film

Dugačka je i bolna priča o Avala filmu.


Znam.
myredneckself myredneckself 01:33 30.03.2014

Re: Мрак

Ako ide, ide. Ako ne, ne.

qq, deluješ mi jako iskusno. Daj otvori nam se, za koji film si pisao scenario?
kukusigameni kukusigameni 09:06 30.03.2014

Re: Мрак

myredneckself
Ako ide, ide. Ako ne, ne.

qq, deluješ mi jako iskusno. Daj otvori nam se, za koji film si pisao scenario?

Nisam ja ovde važan. Važno je da klinci koji dolaze osete potrebu da stvaraju. Ovako, kad vide šta se radi i koliko je sve prljavo... kukusiganjima, a sa njima i nama.
bocvena bocvena 12:39 30.03.2014

verujem da je sve napisano

u ovom blogu baš tako. da je snimiti film u srbiji sizifov posao.

pogotovo sa tako naduvanim honorarima za umetnike.

ok, mora da su smešni za svetske uslove, ali brate ja radim godinu dana za tih 5000 eura za direktora fotografije.

filmova i serija malo, a umetnika puno. i sve ih više školuju sa pojavom privatnih fakulteta.
pa šta će onda jadne filmadžije (ona trojica što su uvek bliska državnim fondovima i privatnim vezama) nego da pozapošljavaju svoju ekipu, iznova i iznova...mora od nečeg da se živi. bolje ja nego ti.

srpsko kapitalističko tržište, bato.

mama, ja bih da budem scenarista kad porastem. PLJAS:)

(zezam se, ali rešenje ovih problema prevazilazi moje znanje)

kukusigameni kukusigameni 14:05 30.03.2014

Re: verujem da je sve napisano

bocvena
pogotovo sa tako naduvanim honorarima za umetnike.

ok, mora da su smešni za svetske uslove, ali brate ja radim godinu dana za tih 5000 eura za direktora fotografije.


Jesu to naizgled veliki honorari. Trebalo bi imati u vidu da u pitanju posao od najmanje dva meseca, da zahteva visoku stručnost, da je umetnički posao i da paralelno sa radom na filmu, teško može bilo šta da se radi. Ako tako pogledaš, onda je i 5000 evra malo.

Evo na primer, pitanje za Mikelea: koliko vredi rad od dva meseca na jednoj izložbi? 1000 evra? Ne baš. Malko više.
bocvena bocvena 14:59 30.03.2014

Re: verujem da je sve napisano

mikele najverovatnije može samo da sanja tu vrstu zarade od svoje umetnosti. sve oko šou biznisa i fudbala je kriminalno preplaćeno.

šalu na stranu, razumem o čemu pričaš.
mikele9 mikele9 16:30 30.03.2014

Re: verujem da je sve napisano

kukusigameni
Evo na primer, pitanje za Mikelea: koliko vredi rad od dva meseca na jednoj izložbi? 1000 evra? Ne baš. Malko više.

bocvena
mikele najverovatnije može samo da sanja tu vrstu zarade od svoje umetnosti.

Kad sam već prozvan, 'ajmo polako. Rad na jednoj, ne slici nego zložbi, traje i po dve, tri godine. Pojedine slike slikam po četiri, pet meseci ako su većeg formata. Boje, četke, ulje, terpentin, kadmijum....vreme a šta ćemo s onim u meni što prenosim na platno? I kako onda odrediti cenu? Ovde je iluzorno i pomišljati na pravu cenu! Desi se, da preko interneta prodam sliku, dve, e onda je to lova! Ali i to je stalo, vlada neka Bonaca
kukusigameni kukusigameni 17:08 30.03.2014

Re: verujem da je sve napisano

mikele9
Rad na jednoj, ne slici nego zložbi, traje i po dve, tri godine. Pojedine slike slikam po četiri, pet meseci ako su većeg formata.

A film je 24 ili 25 sličica u sekundi.

Da nije Mikelea i njegovih kolega (i koleginica ), ne bismo na filmu videli ni 80% lepote koja je često inspirisana baš likovnim rešenjima.
docsumann docsumann 16:26 30.03.2014

odustati na vrijeme

to je već pola posla obavljeno

kukusigameni kukusigameni 17:11 30.03.2014

Re: odustati na vrijeme

docsumann
to je već pola posla obavljeno


Ni sam ne znaš koliko si u pravu. A i kako bi znao?!

Nema grđe stvari nego gledati godinama, završen nerealizovan scenario.
Черевићан Черевићан 16:35 30.03.2014

реалност

сценаристи, продуценти,
камермани . . . ко их јебе
ако нам је баш до филма
гледај живот . . . око себе


(строфа спонтана без намере на повреди сујету Аутору блога)
kukusigameni kukusigameni 17:13 30.03.2014

Re: реалност

Черевићан
(строфа спонтана без намере на повреди сујету Аутору блога)

Taman posla gosn Čer.
A i otkud sujeta u filmskom zanatu?!
Черевићан Черевићан 20:07 30.03.2014

Re: реалност

сујета је у нас . . знана
те укратко - њојзи хвала
почесто нас она бодри,
на промене , није шала
iqiqiq iqiqiq 17:04 30.03.2014

Mućke

Kada su Del i Rodni planirali da se obogate sa scenarijem za film...

uzgred, neka dobra humoristička serija na malim ekranima, to bi bio pun pogodak, nema ih još od vremena "Vruć vetar" i "Pozorišta u kući"

kukusigameni kukusigameni 17:21 30.03.2014

Re: Mućke

iqiqiq
Mućke

Da, da. To je odličan primer dobrog scenarija. Mislim na seriju.
Jedan mali kuriozitet: Da li si primetila razliku između slike u interijeru i eksterijeru? Eksterijeri su u Mućkama snimani filmskom kamerom, pa se uvek kada su Del i Rodni napolju dobija filmičnost, koja neverovatno čini seriju privlačnijom za gledanje.

TV serije su takođe pod uticajem ovih odnosa koje sam u blogu naveo. To je tek priča za sebe, a imao sam i lična iskustva koja bi mogla mnogo da objasne pretplatnicima kako se troše njihovi novci.
iqiqiq iqiqiq 17:27 30.03.2014

Re: Mućke

a imao sam i lična iskustva koja bi mogla mnogo da objasne pretplatnicima kako se troše njihovi novci.

Evo baš takvog primera bacanja novca koji bi mogao da finansira nekoliko domaćih filmova
Krediti koji se ne koriste

Neću dalje da trolujem, ali muka mi je od tih povika da novca nema za kulturu, za omladinu, za kvalitetne i dobre namene, a na drugoj strani se rasipa bahato, možda je vreme za dokumentarac "gde su naše pare za film nestale"
kukusigameni kukusigameni 17:42 30.03.2014

Re: Mućke

novca nema za kulturu

Evo jedne ilustracije.
Država ti nekako preko sto veza i čuda, na kraju da novac. Istog trenutka ti od te sume koju ti je dala, odbija 20% PDV-a.
Onda, na primer, hoćeš da snimaš na nekom objektu čiji je vlasnik država ili grad (opština). E, ajd sad da platiš. Ona rampa na Kalemegdanu se diže isključivo na kintu.
Znači, država ti da, uzme porez, uzme porez na razne troškove i honorare i još ti naplati korišćenje nekog objekta koji je u državnom vlasništvu. I niko ne misli da je to problem.
Pre ćeš od neke privatne firme dobiti besplatno da snimaš i da se na kraju filma zahvališ (mada i tu rade burazersko-političke veze), nego od države. Jedino ako si blizu države, onda možda i može nešto da se sredi.

Navešću lični primer, kada mi je Vuk Bojović bez ikakve veze dopustio besplatno da snimim jednu scenu u zoološkom vrtu. Ne samo što nam je dopustio da ceo dan snimamo, nego je i taj deo zatvorio za posetioce, traktorom nam preneo opremu i čak u pauzi doneo sokove i neke grickalice.
To je sve ređi i ređi slučaj.
AlexDunja AlexDunja 20:25 30.03.2014

Re: Mućke

novca nema za kulturu

važno je da ima za kpz-ove.
u svim babušnicama. tu se uglave zavičajni pesnici,
i pevaju.

odličan blog, qq.

i prava pitanja. i za raduleta, i za ostale.
kukusigameni kukusigameni 09:30 31.03.2014

Re: Mućke

AlexDunja
odličan blog, qq.

Fala, fala.
Ako si uspela da zamisliš nekog lika koji sedi za kompjuterom i odbacuje čak i najtrivialnije scene jer ih je produkciono nemoguće snimiti, onda sam uspeo.

PS. U drugom planu tog kadra bi najverovatnije stajalo pregršt naslaganih ukoričenih scenarija, a iza leđa bi visila slika sa zloslutnim facama nekakve komisije, kojoj ispadaju novci iz džepova.
razmisljam razmisljam 21:41 30.03.2014

Е, ја прво да ти захвалим

што ми екран одавно није био овако блиставо чист. Исто важи и за цвикере.
Наиме, ова уводна фотка коју си поставио има тако згодно распоређене тачкице, туфнице и мрљице, да ме је редовно нагнавала да се дохватим крпе за брисање.

О теми?
Шугава времена, знаш и сам. Кад систем нигде не функционише, наивно је очекивати да функционише у култури. Тужно, али истинито.
Башка што ми некако традицију, културу, уметност и сличне надоградње или разумевамо сасвим погрешно, или не поштујемо, или не схватамо њихов значај.

И онда је тако како је...

Да ти кажем да ће бити боље?
Можда, некад. Али треба то дочекати.
А у међувремену?
Не знам.


kukusigameni kukusigameni 09:26 31.03.2014

Re: Е, ја прво да ти захвалим

razmisljam
Шугава времена, знаш и сам. Кад систем нигде не функционише, наивно је очекивати да функционише у култури.

А у међувремену?
Не знам.

Imenovati pojave pravim imenom. Iza svih tih pojava stoje ljudi sa svojim imenima i prezimenima.
Konfuzija koja se u javnosti pravi povodom filmova (i u ostalim oblastima kulture) stavlja drvo u oko narodu, da se šuma ne bi videla.
razmisljam razmisljam 10:50 31.03.2014

Re: Е, ја прво да ти захвалим

kukusigameni

Imenovati pojave pravim imenom. Iza svih tih pojava stoje ljudi sa svojim imenima i prezimenima.
Konfuzija koja se u javnosti pravi povodom filmova (i u ostalim oblastima kulture) stavlja drvo u oko narodu, da se šuma ne bi videla.


Та конфузија се врло наменски одржава свуда и у сваком сегменту друштва.
И сад...
Хоћеш ли ти да начиниш следећи корак?
Именовао си појаве - именуј људе који стоје иза њих.
Мислиш да ће нешто да се промени?
У датом поретку ствари - тешко.
Мада, не кажем да не треба покушавати.
Подразумева се да подржавам сваки напор усмерен ка променама на боље и на нормално.
kukusigameni kukusigameni 11:15 31.03.2014

Re: Е, ја прво да ти захвалим

razmisljam
Мислиш да ће нешто да се промени?

Onoliko koliko bude postojala potreba u društvu da kultura, pa samim tim i film, bude odraz stanja društva i civilizacijskog napretka (koji može biti i u minusu), toliko će se stvari popravljati ili kvariti.
Moja je namera bila da zabeležim današnje stanje, naravno, iz moje perspektive.
Out of Beirut Out of Beirut 22:50 30.03.2014

домаће је често најукусније

A је л' неко поменуо видео-камеру и аматеризам? Ако не, зашто не?
kukusigameni kukusigameni 09:04 31.03.2014

Re: домаће је често најукусније

Out of Beirut
A је л' неко поменуо видео-камеру и аматеризам? Ако не, зашто не?

Nije pomenuto jer blog nije o amaterskom filmu.
Jedan razlog je što je za snimanje filma po nekom scenariju potrebno puno ljudi i materijalnih sredstava da bi se scenario pretočio u pokretne slike. Snimanje dugometražnog igranog filma zahteva složenu ekipu i koliko god je usitnjavali, uvek će se pojaviti nekakvi troškovi.
Naša država pokušava da pomogne sufinansiranjem tih filmova i ovde je reč o javašluku kroz koji prolazi jedna lepa i dobra namera, nastala pisanjem scenarija za film.
Naravno da je moguće danas čak i sa IPhone-om snimiti film ali moja želja je bila da objasnim koliko kompromisa mora da sadrži jedan scenario danas u Srbiji, pa se zaista može govoriti onda o maksimalnom sužavanju manevarskog prostora.
Amaterizam podržavam i on je u dugometražnom igranom filmu više eksces nego što može biti pravilo. Amaterizam je i prisutan jer retko ko od filmadžija, posebno međ' autorima, živi od snimanja filmova. To se onda može na neki način svrstati u amaterizam.
horheakimov horheakimov 22:52 30.03.2014

Apokalipsa jeste...

...nego koji je domaći scenario mogao da se nađe ispod naslova?
kukusigameni kukusigameni 09:16 31.03.2014

Re: Apokalipsa jeste...

horheakimov
...nego koji je domaći scenario mogao da se nađe ispod naslova?

Malo koji, ako misliš na Apocalypse now.
Još jedan ograničavajući faktor kod pisanja scenarija jer je kritika usmerena prema državi, istorijskim događajima, religiji, ideologijama, naciji i sl. još uvek prilično neprihvatljiva i samim tim osuđena na propast kod komisija sastavljenih u ime naroda.
antioksidant antioksidant 08:06 31.03.2014

.

Dobrih scenarija nema jer nikome ne trebaju.

слична ситуација је у многим областима... али, зар није решење да оснујеш своју партију ина изборима покажеш шта је права алтернатива?
kukusigameni kukusigameni 09:18 31.03.2014

Re: .

antioksidant
Dobrih scenarija nema jer nikome ne trebaju.

слична ситуација је у многим областима... али, зар није решење да оснујеш своју партију ина изборима покажеш шта је права алтернатива?



Društvo mrtvih scenarista.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:58 31.03.2014

To je

trebalo da napišeš na početku, na pola sam se rasplakala iako ne pišem scenario...

To ne treba da vas spreči da ih pišete.



kukusigameni kukusigameni 21:17 31.03.2014

Re: To je

Jelica Greganović
na pola sam se rasplakala

Suze su ok.
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:44 02.04.2014

Re: To je

Još ako su parafinske...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana