Ekonomija| IT| Nauka| Obrazovanje| Tehnologija

Srećna iNOVAtivna 2014.

Dragan Pleskonjic RSS / 29.12.2013. u 18:08

Uz uobičajenu želju za dobro zdravlje, sreću i uspeh u novoj 2014., svima Vama (tj. nama) želim da ona bude inovativna, što nam je itekako potrebno u ovoj ekonomskoj situaciji.

Postoji široki konsenzus u akademskoj sredini, privredi, ekonomskoj politici i zajednici uopšte, zasnovan na brojnim istraživanjima, da ključ ekonomskog rasta leži u poboljšanju produktivnosti. Takođe postoji široka saglasnost da povećanje produktivnosti dolazi kroz inovacije. Što više pronalazača imamo, više otkrića i novih ideja, to smo svi smo kao društvo, pa i kao pojedinci bogatiji. Ovo odmah dovodi do pitanja: kako možemo da povećamo broj pronalazača i inovatora? Pitanje je sve važnije u svetu, pa i kod nas, obzirom na sadašnju ekonomsku krizu i sadašnje pritiske na finansije u javnom sektoru, kao i rastuće troškove visokoškolskog odnosno univerzitetskog obrazovanja.

Jedan od značajnih generatora inovacija su (visoko)obrazovani kadrovi. U zemljama koje su značajno investirale u podizanje obrazovne strukture stanovništva u poslednjih par decenija, osetan je rast broja inovacija. Primeri su Finska, Indija, Kina, Južna Koreja. Prema statistikama američkog zavoda za patente i trgovačke marke (USPTO) i nekih drugih patentnih zavoda osetan je rast patenata koji su registrovani na inovatore iz ovih zemalja. Primetna je i stagnacija ili čak pad broja patenata kod nekih zapadnih zemalja, koje neki povezuju sa stagnacijom ili padom broja studenata posebno na tehničkim fakultetima u ovim zemljama. Neke od ovih statistika se mogu videti ovde.

U našoj zemlji statistika Zavoda za intelektualnu svojinu pokazuje relativno nisku "patentnu aktivnost" i promenljivi trend prijava patenata (uglavnom pad u proteklih nekoliko godina). Više detalja ovde

Zanimljivo je pogledati i patente i patentne aplikacije kod USPTO u kojima je navedena Republika Srbija u jednom ili više Country polja (Inventor, Applicant, Assignee).

Još jedna interesantna publikacija na temu inovacija i preduzetništva u izdanju FEFA i Centra za promociju nauke se nalazi ovde.

Naravno, iako jedan od značajnih posrednih generatora inovacija, obrazovanje i broj patenata nisu jedina merila. Potrebna su i fundamentalna istraživanja koja dovode do novih otkrića odnosno naučnih prodora i razvoja novih tehnologija, proizvoda, procesa i slično. Rezultate je potrebno „translirati" tj. prevesti kroz odgovarajući razvoj i komercijalizaciju. U novije vreme se često ističe potreba za translacionim inovacijama (engl. translational innovation), koje treba da obezbede povraćaj investicija, pojačaju ekonomski rast i stvore produktivne i dobro plaćene poslove.

Mladi ljudi u Srbiji, koji žele da menjaju svet i svoju zemlju, to mogu uraditi pomoću inovacija i tehnološkog preduzetništva. U poslednjih nekoliko godina više je nego očigledan ozbiljan pomak u broju i kvalitetu startup-ova koji se pojavljuju u Srbiji sa inovativnim idejama. Primera radi, tim okupljen oko portala startit.rs aktivno i uspešno radi na tome neko vreme.

Dobra i jasna veza na liniji: obrazovanje - istraživanje - razvoj - preduzetništvo - privreda i unapređenje celog ovog ekosistema je je vrlo značajno za napredak svake zemlje. Ekonomija bazirana i na znanju i inovacijama ima značajno veće šanse od ekonomije koja se bazira samo ili primarno na resursima. Ovde su neke ideje o tome kako podstaći inovativnu aktivnost i postići rast. Ideje su u veoma kratkim crtama, samo delimično sistematizovane i većinom u oblasti ICT tehnologija, ali verovatno se mogu iskoristiti za druge oblasti (slučajno ili ne, ukupno 14):

1. Unapređenje sistema obrazovanja na svim nivoima i povećanje učešća (visoko)obrazovanog kadra u ukupnom stanovništvu.
2. Povećanje i unapređenje transfera znanja, rezultata istraživanja i razvoja između obrazovnih institucija, istraživačkih instituta i firmi. Drugim rečima: ostvariti bolju povezanost obrazovnih institucija i privrede i osnažiti komercijalizaciju rezultata istraživanja i znanja uopšte.
3. Okruženje koje podstiče inovativnost i preduzetništvo što obuhvata čitav skup različitih mogućih mera i akcija.
4. Prilagođavanje načina i oblika rada novim digitalnim tehnologijama gde je moguć rad na daljinu, rad od kuće, različiti oblici saradnje ljudi koji rade na zajedničkim projektima. Ovo uključuje i odgovarajuću zakonsku regulativu.
5. Prilagoditi mehanizme finansijskih tokova i načina plaćanja tako da prate potrebe i sve češće internacionalne, povremene i slobodne forme organizovanja i rada po projektima, proizvodima i slično.
6. Unapređenje performansi odnosno efikasnosti javnog sektora. Država koja je spremna da uči i inovira brzo i efikasno samu sebe tj. svoje organe i uprave, kako bi pratila tehnološki razvoj i olakšala poslovanje u skladu novim savremenim načinima.
7. Unapređenje i ojačavanje Internet i komunikacione infrastrukture, ali takođe i drugih elemenata poslovne infrastrukture.
8. Unapređenje sistema za investiranje u istraživanje, inovacije, razvoj i preduzetništvo.
9. Unapređenje mera zaštite digitalne imovine i svojine.
10. Harmonizacija i usklađivanje propisa i zakona unutar zemlje kao i prekogranično tj. sa drugim zemljama i/ili zajednicama zemalja (EU npr.)
11. Podrška inovatorima u pogledu pravne zaštite inovacija i patenata.
12. Podrška u pogledu računovodstva, finansijskog poslovanja za mlade i samostalne inovatore i male firme, kao i podrška pri izlasku na strana tržišta.
13. Smanjenje birokratskih procedura i pojednostavljenje regulative.
14. Merenje produktivnosti koja odgovara novoj digitalnoj ekonomiji koja je sve više orijentisana postizanja zahtevanog kvaliteta i rezultata (ciljeva) rada, a ne radnih časova i slično.

Tema je ovim tekstom samo načeta tj. otvorena za novogodišnju diskusiju. Dodajte svoje ideje i inovacije u komentarima.

Napomena: Ovde se nalaze neki od prethodnih rezultata mog rada tj. doprinosa na polju patentnih aplikacija.

Atačmenti



Komentari (40)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nowhereman nowhereman 18:26 29.12.2013

Creativity






jednatanja jednatanja 19:25 29.12.2013

Re: Creativity

ako bude nastavio ovako da diriguje, sledi mu povreda ligamenata desne šake.

Neki dan mi kaže muž (nije iz SR) "Ima Srbija toliko pametnih ljudi, uprkos lošoj situaciji, šta ih sprečava? Ako su pametni, uspeće." Srećna Nova i tebi!
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:34 29.12.2013

Re: Creativity

jednatanja
Neki dan mi kaže muž (nije iz SR) "Ima Srbija toliko pametnih ljudi, uprkos lošoj situaciji, šta ih sprečava? Ako su pametni, uspeće."


Da, ali ne znam da li je to samo potreban ili i dovoljan uslov.

Inače, ima jedna šala: Pamet je pravedno raspoređena. Niko se ne žali da je nema dovoljno, čak naprotiv. :)

Srećna Nova i tebi!


Hvala.
Jaril Jaril 23:46 29.12.2013

Re: Creativity

nowhereman



Једна генијална идеја другачијег начина штимовања, тј. темперованог система. Можда најприроднији и најлепши темперовани систем.

nowhereman nowhereman 07:39 30.12.2013

Re: Creativity

jednatanja
Neki dan mi kaže muž (nije iz SR) "Ima Srbija toliko pametnih ljudi, uprkos lošoj situaciji, šta ih sprečava? Ako su pametni, uspeće."

Dragan Pleskonjić
Da, ali ne znam da li je to samo potreban ili i dovoljan uslov.


To je ključno pitanje.

Oni koji odlaze iz Srbije misle, izgleda, da sopstvena pamet nije dovoljan uslov.

Misle, izgleda, da ima još nekakvih, potrebnih uslova, koji bi za ostanak u Srbiji bili, recimo, dovoljni.


nowhereman nowhereman 07:47 30.12.2013

Re: Creativity

Можда најприроднији и најлепши темперовани систем.


To ćeš morati posebno da mi objasniš, jer nikada nisam razumeo zašto je "dobro temperovani klavir" - dobro temperovan!

Ono jedino što znam jeste da je - savršen.


nowhereman nowhereman 08:04 30.12.2013

Re: Creativity

Inače, ima jedna šala: Pamet je pravedno raspoređena. Niko se ne žali da je nema dovoljno, čak naprotiv. :)



"Le bon sens est la chose du monde la mieux partagée : car chacun pense en être si bien pourvu, que ceux même qui sont les plus difficiles à contenter en toute autre chose, n'ont point coutume d'en désirer plus qu'ils en ont."

René Descartes
Discours de la méthode, 1637


coviax coviax 09:48 30.12.2013

Re: Creativity

Jaril
nowhereman



Једна генијална идеја другачијег начина штимовања, тј. темперованог система. Можда најприроднији и најлепши темперовани систем.


Nisam muzički stručnjak,ali mogu reči da mi ,lično ,veoma lepo zvuči!
Nešto kao Bah na treći!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:19 02.01.2014

Re: Creativity

Pamet je pravedno raspoređena. Niko se ne žali da je nema dovoljno, čak naprotiv. :)

Ово је парафраза Паскалове максиме из Мисли.
tadejus tadejus 18:49 29.12.2013

produktivnost

dobar ti je blog
no mozda ne bi bilo lose malo detljnije se osvrnuti na pojam produktivnost, buduci da ga pominjes vise puta a cini mi se da nije bas sasvim jasno o cemu se tu radi
definicija je krajnje prosta
produktivnost jednako bruto drzavni proizvod (na makro nivou) odnosno prihod (na mikro nivou) kroz broj zaposlenih
pa je tako moguce da produktivnost raste i kad drustvo ne postaje bogatije, jer opada broj zaposlenih
ili da raste mnogo brze od rasta bogatstva stanovnistva
mi smo upravo taj slucaj imali od 2000 do krize, preduzeca su se rjesavala viska zaposlenih ne smanjujuci proizvodnju
zanimljivo je mozda da je i famozni rast nezaposlenosti nakon krize dobrim dijelom takodje poslijedica isteka zakonskog roka novim vlasnicima privatizovanih preduzeca nakon kog mogu da otpustaju
no to na stranu
mjerenje produktivnosti je rijesen problem
no tumacenje je cesto iskrivljeno pa mozda ne skodi podsjetiti se sta je imenilac a sta nazivnik
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 18:54 29.12.2013

Re: produktivnost

tadejus
dobar ti je blog

Hvala.

no mozda ne bi bilo lose malo detljnije se osvrnuti na pojam produktivnost


Takođe hvala i na ovom razjašnjenju.
st.jepan st.jepan 22:04 29.12.2013

...

3. Okruženje koje podstiče inovativnost

Nema ga.
Naprotiv, ovdašnja okruženje obeshrabruje.
Nad svakom idejom, pa i nad najbeznačajnijim tehnološkim poboljšanjem, još u začetku se nadvija izvesnost da će biti praviš-se-pametan ismejana. Stoga je najuputnije smesta je zaboraviti i ne izlagati se blamu.
jedi-knight jedi-knight 22:10 29.12.2013

Re: ...

st.jepan
3. Okruženje koje podstiče inovativnost

Nema ga.
Naprotiv, ovdašnja okruženje obeshrabruje.
Nad svakom idejom, pa i nad najbeznačajnijim tehnološkim poboljšanjem, još u začetku se nadvija izvesnost da će biti praviš-se-pametan ismejana. Stoga je najuputnije smesta je zaboraviti i ne izlagati se blamu.


Slazem se u svemu, osim u poslednjoj recenici.
Veci mi je blam cutanje. Ismevanje je samo odbrambeni mehanizam prosecnih
st.jepan st.jepan 22:53 29.12.2013

Re: ...

Slazem se u svemu, osim u poslednjoj recenici.
Veci mi je blam cutanje. Ismevanje je samo odbrambeni mehanizam prosecnih

Naravno, ali ti prosečni čine svačije realno okruženje.
Svest o inferiornosti okruženja, čak i kada je ta svest vrlo jaka (što je btw retkost), za ismejanog je preslaba satisfakcija, naročito s obzirom na zanemarljivu mogučnost da će ideja, pa makar bila i genijalna, biti prihvaćena.

Tu mogučnost zanemarljivom čine brojni objektivni faktori (suverljivost, ljubomora, inercija, negativna selekcija, opšte beznadje...)

Bilo kakvo prepoznavanje boljitka i podršku nije realno očekivati, pa stoga šansu da nešto uradi ima samo onaj koji je u svoju kreaciju dovoljno uveren, a uz to i dovoljno finansijski moćan da je sam realizuje, pa makar do nivoa prezentabilnog prototipa ili oglednog modela. To je, medjutim, izvanredno redak slučaj.

alselone alselone 08:12 30.12.2013

Re: ...

Naprotiv, ovdašnja okruženje obeshrabruje.


Zavisi u kakvom se okruzenju kreces. IT okruzenje (pravo IT okruzenje, ne blogerska kasta) je inovativno, "startapno" (mada je rec potrosena) i generalno uzevsi preduzimljivo na nivou svetskih IT centara. Samo Novi Sad ima par velikih IT kompanija koje su svetski lideri u oblasti i par malih koje okrecu od desetina hiljada do miliona (da, jbt, 10 ljudi okrece par miliona godisnje) i gomilu entuzijasta koji se bore da postanu jedno od pomenuta dva.
srdjan.pajic srdjan.pajic 09:27 30.12.2013

Re: ...

alselone
Naprotiv, ovdašnja okruženje obeshrabruje.


Zavisi u kakvom se okruzenju kreces. IT okruzenje (pravo IT okruzenje, ne blogerska kasta) je inovativno, "startapno" (mada je rec potrosena) i generalno uzevsi preduzimljivo na nivou svetskih IT centara. Samo Novi Sad ima par velikih IT kompanija koje su svetski lideri u oblasti i par malih koje okrecu od desetina hiljada do miliona (da, jbt, 10 ljudi okrece par miliona godisnje) i gomilu entuzijasta koji se bore da postanu jedno od pomenuta dva.


Alse, ovaj tvoj komentar je obeshrabrujući.

Drugi najveći grad u zemlji ima, dakle, dva para nekakvih kompanija koje, relativno govoreći, nešto "okreću". Plus entuzijaste, koji bi to isto, ali ne mogu. I to ilustruje nekakvu preduzimljivost na svetskom nivou. Jesam li te dobro razumeo?

alselone alselone 10:01 30.12.2013

Re: ...

Jesam li te dobro razumeo?


Nisi i cudi me kako si ovoliko pogresno razumeo i zasto pokusavas da ismejes. Nisu "nekakve" kompanije i nisu oni dileri da "nesto okrecu". To su IT kompanije i prave ozbiljne softverske proizvode i okrecu pare. Inostrane pare zato sto su najbolji na svetu.

Grad od 450,000 stanovnika ima jednu kompaniju koja zaposljava 1000 inzenjera i lider je u svetu u svojoj oblasti, ima jednu od 400 inzenjera koja je u samom svetskom vrhu u svojoj oblasti i jednu od isto par stotina koja se bavi cistim autsorsingom. Dakle, mali grad je proizveo dve kompanije koje su se izborile za liderske pozicije na svetskom nivou u softveru za energetiku gde su konkurenti GE, ABB, Siemens i Oracle ili u embeded programiranju i digitalnoj televiziji.

Pored toga imas citavu paletu malih kompanijica od par ljudi do 50ak ljudi koji prave od softvera za vodjenje kafica, preko menadzmenta projekata, automatizacije procesa proizvodnje, softvera za farme...

Stvarno znas da izokrenes sve i da predstavis kao da su svi debili. Nisam rekao "entuzijaste, koji bi to isto, ali ne mogu", nego sam rekao da jos uvek nisu uspeli. Poznat ti je termin startapa? Znaci, trude se ljudi, rade i razvijaju se. Bice nesto mozda od njih.
st.jepan st.jepan 14:14 30.12.2013

Re: ...

Naprotiv, ovdašnja okruženje obeshrabruje.

Zavisi u kakvom se okruzenju kreces. IT okruzenje (pravo IT okruzenje, ne blogerska kasta) je inovativno, "startapno" (mada je rec potrosena) i generalno uzevsi preduzimljivo na nivou svetskih IT centara.

Verujem ti da je tako, i raduje me što je tako.
Okruženje o kojem pričaš zaista mi nije poznato, ali zar se inovativnost tu ne podrazumeva? Zar ne bi trebalo da je osnovni sadržaj, takoreči sine qua non IT delatnsti?
Ipak, to je (poput art okruženja) tek maleni zabran, a ja sam imao u vidu širu sliku, govorio sam o generalnom, doduše podacima nedovoljno potkrepljenom utisku.
maksa83 maksa83 14:23 30.12.2013

Re: ...

Okruženje o kojem pričaš zaista mi nije poznato, ali zar se inovativnost tu ne podrazumeva? Zar ne bi trebalo da je osnovni sadržaj, takoreči sine qua non IT delatnsti?

Pa, nije, najveći deo IT pregalaštva (globalno) je tzv. enterprise software (kažu oko 90%), što je mahom neko šamaranje baze - (da prostiš) stavi, izvadi, prikaži i tako u krug. Tu nema neke inovacije, gro izazova je u sagledavanju poslovnog procesa koji pokrivaš i njegovom (procesovom) formalizovanju tako da računar može to da žvaće. Nikakav roket sajens. (To ne znači da je trivijalno, samo da se na tome ne magistrira ni ne doktorira tj. da nisi napravio nešto što nije napravljeno već puno hiljada puta).
jedi-knight jedi-knight 15:04 30.12.2013

Re: ...

Svest o inferiornosti okruženja, čak i kada je ta svest vrlo jaka (što je btw retkost), za ismejanog je preslaba satisfakcija,


Ukoliko je ismejani fokusiran na okruženje, a ne na sebe i svoju ideju.

Istina je da kod nas vladaju
(suverljivost, ljubomora, inercija, negativna selekcija, opšte beznadje...)


ali autentični pobednik ovo lako prevazilazi sopstvenim samopouzdanjem, što si i sam napisao

pa stoga šansu da nešto uradi ima samo onaj koji je u svoju kreaciju dovoljno uveren


...a onda će naći načina ostvari svoju ideju.

Ali ukoliko je i sam podložan

suverljivost, ljubomora, inercija, negativna selekcija, opšte beznadje...


ostaće da živi u svetu sopstvenih izgovora.

Verujem u svakog ko veruje u sebe da će ostvariti sve to u šta veruje.

Domaćin ovog bloga je odličan primer
st.jepan st.jepan 17:06 30.12.2013

Re: ...

maksa83
Okruženje o kojem pričaš zaista mi nije poznato, ali zar se inovativnost tu ne podrazumeva? Zar ne bi trebalo da je osnovni sadržaj, takoreči sine qua non IT delatnsti?

Pa, nije, najveći deo IT pregalaštva (globalno) je tzv. enterprise software (kažu oko 90%), što je mahom neko šamaranje baze - (da prostiš) stavi, izvadi, prikaži i tako u krug. Tu nema neke inovacije, gro izazova je u sagledavanju poslovnog procesa koji pokrivaš i njegovom (procesovom) formalizovanju tako da računar može to da žvaće. Nikakav roket sajens. (To ne znači da je trivijalno, samo da se na tome ne magistrira ni ne doktorira tj. da nisi napravio nešto što nije napravljeno već puno hiljada puta).

Jbg, opet ćorak

Tako sam te razumeo i ponadao se, mada mi bilo malo čudno: znam neke ljude iz IT branše - inovativnost je poslednje na šta su me asocirali, al opet, ko velim, djavo će ga znati.
st.jepan st.jepan 17:55 30.12.2013

Re: ...

pa stoga šansu da nešto uradi ima samo onaj koji je u svoju kreaciju dovoljno uveren

...a onda će naći načina ostvari svoju ideju.

Možda ti je promakao nastavak rečenice:
a uz to i dovoljno finansijski moćan da je sam realizuje, pa makar do nivoa prezentabilnog prototipa ili oglednog modela.

Naravno, ne isključujem mogučnost ponekog podviga sa hepiendom, ali napredak na globalnijem nivou ne može se graditi na incidentima, već na sistemu koji (i finansijski i na druge načine) stimuliše kreativni odnos spram sopstvenog posla.
Za ovo je možda još važnije stvoriti takvu drušvenu klimu u kojoj će pamet biti cool i in, pa makar ta pamet dovodila i do najsitnijih unaredjenja i pomaka, npr. "bilo bi efikasnije ako bi mi materijal do struga doturali s leve, a ne sa desne strane".
uros_vozdovac uros_vozdovac 18:01 30.12.2013

Re: ...

To ne znači da mi se od klijent/server aplikacija ne povraća ali činjenica je da se to traži u preko 90% slučajeva.
jedi-knight jedi-knight 18:11 30.12.2013

Re: ...

ali napredak na globalnijem nivou ne može se graditi na incidentima


Ne biti prosečan je incident, nadam se da se slažeš.


Za ovo je možda još važnije stvoriti takvu drušvenu klimu u kojoj će pamet biti cool i in


Ovo je zadatak dostojan istinskog genija ( ili više njih ) i bila bi najveća inovacija u zemlji Srbiji od izgradnje pruge 1884. Živim za taj dan


alselone alselone 18:14 30.12.2013

Re: ...

To ne znači da mi se od klijent/server aplikacija ne povraća ali činjenica je da se to traži u preko 90% slučajeva.


Ovo se nadovezuje na ono sto je maksa rekao - vise korisnika sa razlicitim pravima mlati po nekoj bazi. Posto sam antiklaudovski raspolozen glasacu uvek za klijent-server.
st.jepan st.jepan 18:18 30.12.2013

Re: ...

Ne biti prosečan je incident, nadam se da se slažeš.

Pa ne baš.
Uveren sam da je natprosećnih daleko više no što možemo da primetimo, a nevidljivim ih čini društvena klima u kojoj je društveno produktivnije i bezbednije graditi se prosečnim.
Incidenti iz mog komentara su situacije u kojima pronalazači imaju sopstvenog novca i mogučnosti da svoje ideje bar delimično realizuju bez (po pravilu uzaludnog) moljakanja.
Jaril Jaril 23:24 29.12.2013

Слављење различитости

Проток и произвођење идеја може се најефектније убрзати уколико се у свакодневну, општу културу уведе слављење различитости. Слављење различитости у окружењу индивидуе подешава њен мозак на произвођење нових, аутентичних идеја.

fantomatsicna fantomatsicna 01:23 30.12.2013

Dragi prijatelju

Naslov ti je odličan.Ali izmami mi ipak osmeh, kako ni u čestitci ne možeš a da ne misliš na posao.Workoholiku
I ja tebi i tvojima upućujem sve najlepše želje. Tebi lično želim da dodješ do iNOVAcije: Dragan se odmara bar dva dana
A za odmor i adrenalin ideja
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:25 30.12.2013

Re: Dragi prijatelju

fantomatsicna


Hvala. Sve najbolje takođe.

P.S. Blago vama, kod vas je leto sada.
alselone alselone 08:22 30.12.2013

Srecna nova godina Dragane

Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:26 30.12.2013

Re: Srecna nova godina Dragane

alselone

Hvala alselone. Takođe sve najbolje.
coviax coviax 10:03 30.12.2013

Produktivnost

Obično se meri brojem proizvoda u jedinici vremena...
Malo je to nezgrapan izraz,bolji je tehnološka efikasnost...
No kakogod-na isto se misli:na podizanje proizvodnje materijalnih
dobara i po količini i po kvalitetu na iznad nekog svetskog
ili regionalnog proseka radi povećanja konkurentnosti naše
industrije...Jedan od veoma važnih faktora naše ekonomije.
Međutim,tu se ne pita država,državni organi,naučne i slične
institucije,tu se pitaju vlasnici firmi!
Institucije države treba da naprave propisnu sredinu koja će podsticati
povećanje tehnološke efikasnosti,ali i finansijske efikasnosti!
Jedno bez drugog ne ide.
Podgrevanje takmičarske atmosfere bi trebalo da bude posao onog
šmrljavog ministarstva industrije i rudarstva koji je nama izgleda stalno
dežurno pastorče...
Evo sad smo za njega čuli tek oko afere oko Južnog toka...
To Dačićima i Vučićima ne donosi neke poene,nije spektakularno ,
pa se time i ne bave!
Ne kažem da krimose ne treba hapsiti,ali treba i nešto raditi
majkumu,a ne samo aferati!
Ako tako nastave,ja obećavam da ću uhapsiti sam sebe! A tehnologijom
onda nek se oni bave!
tadejus tadejus 10:48 30.12.2013

Re: Produktivnost

coviax
Obično se meri brojem proizvoda u jedinici vremena...

moze biti da se tako mjeri u udzbeniku srednje ekonomske skole
drugdje ne
jer bi inace bilo nemoguce porediti je osim izmedju dve fabrike cackalica

coviax
Malo je to nezgrapan izraz,bolji je tehnološka efikasnost...

ne znam sad sta ti znaci nezgrapan u ovom kontekstu
u makroekonomiji se vrlo dobro zna na sta se misli i kako se tumaci
u mikroekonomiji ima vise varijacija definicije
a onda ima i dosta srodnih tema, od kojih ti neke pominjes, a ja upravo i navedoh osnovnu definiciju produktivnosti da se ne bi zapoadalo u ovakve corsokake diskusije...
no bez uspjeha


coviax

No kakogod-na isto se misli:na podizanje proizvodnje materijalnihdobara i po količini i po kvalitetu na iznad nekog svetskog ili regionalnog proseka radi povećanja konkurentnosti naše industrije...Jedan od veoma važnih faktora naše ekonomije.Međutim,tu se ne pita država,državni organi,naučne i slične institucije,tu se pitaju vlasnici firmi!Institucije države treba da naprave propisnu sredinu koja će podsticatipovećanje tehnološke efikasnosti,ali i finansijske efikasnosti!Jedno bez drugog ne ide.Podgrevanje takmičarske atmosfere bi trebalo da bude posao onogšmrljavog ministarstva industrije i rudarstva koji je nama izgleda stalnodežurno pastorče...Evo sad smo za njega čuli tek oko afere oko Južnog toka...To Dačićima i Vučićima ne donosi neke poene,nije spektakularno ,pa se time i ne bave!Ne kažem da krimose ne treba hapsiti,ali treba i nešto raditimajkumu,a ne samo aferati!Ako tako nastave,ja obećavam da ću uhapsiti sam sebe! A tehnologijomonda nek se oni bave!


drzava se uvijek pita
drzava kreira poresku politiku, koja ulaganja uopsteno, a inoviranje specificno, moze da stimulise poreskim olaksicama, ili cak subvencijama..
a posebno se pita ako je i vlasnik dobrog dijela privrede
no to je vec druga tema
loader loader 10:06 30.12.2013

Nova lica za nove ...

Ovo odmah dovodi do pitanja: kako možemo da povećamo broj pronalazača i inovatora?

Kako?
Recimo, da ljudi koji o tome odlučuju, ne oni koji odlučuju direktno (iz "naučničke baze", već ovi koji odlučuju indirektno, ali i te kako presudno - budu neka nova lica, za novo vreme koje se dugo i permanentno iščekuje, a ne ova lica koja svi odavno prepoznaju i sa kojima naše društvo sve više zaostaje za svetom, i svetom inovacija, naravno, posebno njihove primene.




tadejus tadejus 10:51 30.12.2013

Re: Nova lica za nove ...

loader
Ovo odmah dovodi do pitanja: kako možemo da povećamo broj pronalazača i inovatora?

Kako? Recimo, da ljudi koji o tome odlučuju, ne oni koji odlučuju direktno (iz "naučničke baze", već ovi koji odlučuju indirektno, ali i te kako presudno - budu neka nova lica, za novo vreme koje se dugo i permanentno iščekuje, a ne ova lica koja svi odavno prepoznaju i sa kojima naše društvo sve više zaostaje za svetom, i svetom inovacija, naravno, posebno njihove primene.


ne
nikakva nova lica tu nece pomoci
nova politika da
poreske olaksice svakako, a i subvencionisanje
vise puta pominjani horizon 2020 je primjer kako se to radi
a moze sigurno i efikasnije i sa manje para
angie01 angie01 10:22 31.12.2013

Re: Nova lica za nove ...

nova politika da


srecna nova,...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:55 31.12.2013

Re: Nova lica za nove ...

Goran Vučković Goran Vučković 14:23 04.01.2014

Srećna Nova

Konačno nazad na internetu (vratili se sa odmora juče) pa htedoh samo da poželim srećnu Novu godinu svima - sve najlepše i uz sve ostalo i puno inovativnosti (da se pravim da pratim temu bloga)
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 14:46 04.01.2014

Re: Srećna Nova

Dobrodošao nazad i sve najbolje.

Usput, evo i Forbes prati temu, ali par dana kasnije: Becoming More Innovative in 2014.
maksa83 maksa83 15:04 04.01.2014

Re: Srećna Nova

Dragan Pleskonjic
Dobrodošao nazad i sve najbolje.

Usput, evo i Forbes prati temu, ali par dana kasnije: Becoming More Innovative in 2014.

Mrzi me da umanjujem sliku, mora da se skroluje:

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana