Život

Boli li srce od okretanja glave?

Jelica Greganović RSS / 18.12.2013. u 21:34

413292_velika-krsna-pozar171213ras-foto-mitar-mitrovic-15_ff.jpg?ver=1387317649

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boli li srce od okretanja glave?

Na koliko će se savesti podeliti nemerljivo mali, a tako veliki, delovi duša dece koje više nema. Koja su strašnom smrću umrla zato što nisu imala izbora. 

Boli li srce od okretanja glave? Makar kao mišić. Ako već drugi mišić, mozak, ne boli.

Bilo je to leto kada se starost našeg Prestolonaslednika merila mesecima izbrojanim prstima jedne ruke. On i ja smo letovali sami. Od plaže nas je delio strmendek stepenica koje bi i za alpiniste bile dobar izazov. Svakog dana sam jednom rukom, pod miškom, držala debelu bebu tešku kao tuč, drugom vukla složena kolica, oko vrata nosila torbu punu stvari potrebnih za par sati bivanja na plaži, ali i dovoljnu da po potrebi emigriramo. U zubima sam držala plišanog medveda od kog se nikad i nigde nismo odvajali. I tako uzbrdo i nizbrdo, godišnji odmor vredan Sizifa. Al šta se mora nije teško. Otežalo mi je sve kada je na plažu počela da dolazi sapatnica sa slično starom bebom. Jedino što je ona imala naučno fantastična kolica čiji amortizeri su uspevali da bezbolno savladaju i gore pomenute stepenice. U kolicima dete vezano takvim brojem kaiševa kao da će u svemir da ga lansira. Naravno da nisam izdržala i trećeg dana sam verbalno iskazala svu svoju zelenu zavist za kolicima kakva do tada nikada videla nisam.

Sapatnica je na moje reči prebledela i prošištala:

-      Kolica mi ne pominji, očima ne mogu da ih vidim, da ih nisam toliko platila, odavno bih ih zapalila...

-      Zašto, divna su?

Zato što je ona nedavno bila u poseti kod sestre, u nekoj od severnih zemalja, mislim da je bila Švedska. Sa bebom. Sa bebom su otišle i u robnu kuću, naravno sa običnim kolicima na sklapanje koje je sa sobom ponela. Nije prošlo ni pola sata uživanja po prodavnici kada su joj prišli muškarac i žena, pokazali joj iskaznice koje nije stigla ni čestito da vidi, i pozvali je da dođe za njima. Objasnili su joj da su iz socijalne službe, da su dobili prijavu iz prodavnice da dete vozi opasnim kolicima po stepenicama, da će dete da uzmu, a ona kada nabavi bezbednu opremu neka dođe po njega. Prvo je mislila da se šale, onda je mislila da su kriminalci koji otimaju decu, onda joj se plakalo od straha...na kraju je dogovoreno da oni i njena sestra čuvaju bebu dok ona ne ode i kupi bezbedna kolica. Kolica sa amortizerima i kolekcijom pojaseva koji garantuju da beba neće iz kolica ispasti ni slučajno, ni namerno. Bebu su joj vratili i još jednom je opomenuli da ne dovodi život deteta u opasnost. I nestali. Od tada su joj ostala kolica, kolica kojima sam se ja divila, a ona nije mogla da ih gleda jer su je podsećala na preživljeni strah.

U selu, u koje smo tih godina često išli, komšije u susednoj ulici su imali bliznakinje, male kao i naše dete, tri-četiri godine stare. Komšiluk je šuškao da ih majka same ostavlja. Jedna od njih je imala Daunov sindrom. Ispostavilo se da ih zaista ostavlja, onda kada se svi raziđu iz kuće, ona malo sačeka, zaključa devojčice u kuću i ode. Prosto onako, ne ide na posao, ne mora. I niko ništa. Dobro, rekli su joj par puta da to nije u redu, ali kako je svađalački odgovorila, digli su ruke. Svelo se samo na ogovaranje, dok ja nisam priupitala zašto se to ne prijavi socijalnom. Pogledali su me sa zgražavanjem, da se prijavi? Ko da prijavi? Oni? Pa da im napravi cirkus od života, da pola sela pokazuje prstom na one koji su prijavili...Ja sam prijavila. Kratko i jasno. U susednom gradu. Sutradan su došli. Popričali  sa majkom i otišli. Nikada se više nisu pojavili. Ona je decu i dalje zaključavala, mene je mrzela kao najgoreg neprijatelja, jer naravno da se odmah saznalo ko je prijavio. Em sam dođoš, em prijavljujem, nisam čestito ni stigla sa tog juga, a vidi šta već radim...Više nismo išli tamo.

Juče su u selu Cepanje kod Velike Krsne izgorela tri deteta. Sasvim mala deteta, koje je majka ostavljala same. Komšije su znale, gledale. Znali su sigurno i njeni rođaci. Svi su znali. Samo nisu hteli da se zameraju. Treba da prijave, pa da posle pola sela na njih prstom pokazuje. Svi su znali da su te skoro bebe same u kući. Socijalno kaže da nije znalo. Iako u tako malim mestima i selima svi sve znaju. Zna se ko je šta za ručak imao, a kamoli to da noću neko troje male dece zaključava i ostavlja.

Al nezgodno je to prijavljivanje, ostaneš kao ožigosana alapača, jeste da guraš nos u tuđa posla i onda kad to baš ni veze sa tobom nema, niti ikakvog značaja sem bestidne radoznalosti, ali ovo je nešto drugo. Ovde svako gleda svoja posla. Ovde se okreće glava i odmiče od tarabe na kojoj se inače stalno visi, i na kojoj se razmenjuju vesti koje ama baš nikoga ne bi trebalo da se tiču, sem onih kojima se dešavaju. Ovde je bolje gledati, a ne videti. U najboljem slučaju sočno coktati i olajavati žensko koje decu ostavlja, ko zna gde se ona vucara, a i muž je ostavio, sigurno nije za džabe, a jadna ona dečica, baš jadna, eto takva majka šta će sirotani...

Sve dok nisu izgoreli. Svo troje. Kao ptičice zatvoreni. Majku su odveli. Kada će sebi da dođe biće koje je bez troje dece ostalo, ne zna se. Komšije malo plaču u kameru, malo prepričavaju, svi su zgroženi, eto kako to da se desi...Zaista, kako? Koliko je malo verovatnoće da taj ubogi sitnež od dece preživi, zaključan, u straćari od kuće, u kojoj sigurno malo toga radi kao što bi moralo. Medju onim krpama, šporetu na drva, trulom krovu...Ili ni to nije bilo jasno odraslim osobama koje su to stalno gledale. I coktale i dalje. Ogovarale na tarabama kad ona, ona kao majka, prođe. Brisali uglove usana. Okretali glave.

Boli li srce od okretanja glave?

Na koliko će se savesti podeliti nemerljivo mali, a tako veliki, delovi duša dece koje više nema. Koja su strašnom smrću umrla zato što nisu imala izbora. 

Boli li srce od okretanja glave? Makar kao mišić. Ako već drugi mišić, mozak, ne radi. I ne boli.



Komentari (101)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

iqiqiq iqiqiq 21:41 18.12.2013

Socijalne službe

Socijalno kaže da nije znalo. Iako u tako malim mestima i selima svi sve znaju. Zna se ko je šta za ručak imao, a kamoli to da noću neko troje male dece zaključava i ostavlja

U komentaru je neko pametno predložio da za ovakve slučajeve treba obezbediti telefon nivoa hitne pomoći i policije, gde se i anonimno može podneti prijava, to je bar korak napred.
Troje dečice!!! Vest koja nema odjeka! Niste čuli glasove vatrogasaca, ja sam osetila kako im svaka reč probada srce. Nisu mogli da stignu da spasu decu.

Kada sam pominjala da svako dete u Srbiji mora imati podršku, imala sam na umu i roditelje koji nisu sposobni da budu roditelji. A deca su ostavljena na milost i nemilost tiranima. I usvajanje je kod nas neprevaziđena procedura. I nadzor socijalnih službi

Ministarstvo za socijalni rad mora da reaguje HITNO i da protrese sve socijalne službe u Srbiji i izbaci sve trutove koji od kafe i papira na stolu ne vide decu na ulicama i decu koja trpe nasilje i nemar od roditelja ili staratelja

MORAJU!!!
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:44 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Ministarstvo za socijalni rad mora da reaguje HITNO i da protrese sve socijalne službe u Srbiji i izbaci sve trutove koji od kafe i papira na stolu ne vide decu na ulicama i decu koja trpe nasilje i nemar od roditelja ili staratelja

MORAJU!!!


Slažem se. A kako će komšiluk ubuduće da spava, baš me zanima.
iqiqiq iqiqiq 21:49 18.12.2013

Re: Socijalne službe

A kako će komšiluk ubuduće da spava, baš me zanima.

Nemam pojma, mogli su da se organizuju, ponude da pričuvaju decu, to je bilo uvek toliko normalno u komšiluku. Ne mogu da zamislim situaciju da zaključa tako malu decu i ode...a vidi se po trošnoj kući da nisu bili u zavidnoj finansijskoj situaciji, pa nemoguće da socijalna služba nije imala pojma. To je Mladenovac, opština koja pripada Beogradu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:51 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Izgleda da su svi znali da su ta deca sama, ni prijavljivali, niti izgleda nudili da pomognu, ali se bojali za svoje živote ako prijave...a za dečije živote ih nije bilo strah. Strašno.
grmfrm grmfrm 22:22 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Slažem se. A kako će komšiluk ubuduće da spava, baš me zanima.


Ne znam za komisluk ali ja nisam spavao dobro posle vesti.
bolid1 bolid1 23:10 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Cekajte, jel' ona nesrecnica saranjivala sopstvene bebe po dvoristu i niko nije znao...jeste, naucilo da okrene glavu, zasto ne znam, naucilo...

Sa druge strane, naucilo jer zna da nema efekta, da nista nisu uradili. Sreca pa nikada nisam imao kontakta sa socijalno u Srbiji ali sam se toliko horor prica naslusao da sve i ako je pola laganje povraca mi se. Gomila lencuga koje cekaju da prodje.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:13 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Sa druge strane, naucilo jer zna da nema efekta, da nista nisu uradili. Sreca pa nikada nisam imao kontakta sa socijalno u Srbiji ali sam se toliko horor prica naslusao da sve i ako je pola laganje povraca mi se. Gomila lencuga koje cekaju da prodje.


Da, kao ovo što je jedna od komentatorki na fb napisala:

"Toliko ljudi nema decu, a zeli ih. Bila sam jedna od njih. Jedva sam dobila svoju. Sram nas bilo. Besna sam sto sam samo jedinka koja moze da podeli ovakve price i to je to. Kad sam sa mladjim sinom bila u Tirsovoj pre neku godinu bio je tamo i decak od oko dve godine koga je otac zlostavljao, a majka gledala i nista nije preuduzela, naprotiv zanemarivala je dete potpuno. Dolazio je psiholog da ga posmatra, iz socijalnog su dolazili. Sve sam ih pitala kako mogu da usvojim tog decaka. Nije bilo moguce, jer ga se majka nije odrekla. Sta treba da uradi da bi joj ga oduzeli. Gledala je kako ga otac bije do te mere da mu je poremecen vid i teze je hodao. Te okice su mi i sad u mislima."
bolid1 bolid1 23:26 18.12.2013

Re: Socijalne službe

To je to.

Jednostavno, njih ili zabole ili su vezani tupavim zakonima da zaista ne mogu nista, a ovo zadnje mi uopse ne bi bilo neverovatno...
loader loader 23:30 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Čudno je to...
Zvanično smo kao "velika slovenska duša" i "sprovoditelji pravde na zemlji", i svakojako nadmeni u tom smislu u odnosu na sve ostale (narode, narodnosti i etničke skupine)
- a ovamo, u stvarnosti,
nebrojeni su slučajevi gde komšije godinama posmatraju neku zlosrećnu pojavu i okreću glavu ne želeći da se zameraju, i, što je još gore, kalkulišu, da se kasnije ne zamaraju u eventualnim svedočenjima na sudu, ili dajući izjave socijalnim radnicima...

Nije to slučajno tako. Nije ni iznenađenje. Nezgodna tema, al da sad ne širimo po uzrocima ovakve i ovolike neempatije. Samo da je (opet) konstatujemo i, ubuduće, nađemo mehanizme da se nešto izmeni, pa da se neke naredne moguće žrtve možda izbave, da ne dožive najgori scenario.


iqiqiq iqiqiq 23:38 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Samo da je (opet) konstatujemo i, ubuduće, nađemo mehanizme da se nešto izmeni, pa da se neke buduće moguće žrtve možda izbave, da ne dožive najgori scenario.

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:49 18.12.2013

Re: Socijalne službe

Socijalne službe
To je to.

Jednostavno, njih ili zabole ili su vezani tupavim zakonima da zaista ne mogu nista, a ovo zadnje mi uopse ne bi bilo neverovatno...


Vidi, imala sam ja posla sa jednom od bgd socijalnih službi, ne da ih nije briga, nego ne trzaju. I to do te mere da otvoreno nisu poštovali ni zvanični zahtev suda.
loader loader 00:25 19.12.2013

Re: Socijalne službe

ne da ih nije briga, nego ne trzaju

Još jedna država u državi?

Jelica Greganović Jelica Greganović 00:36 19.12.2013

Re: Socijalne službe

Još jedna država u državi?


To je i meni tada palo na pamet, nisu fermali sud za tri žute banke...
loader loader 01:12 19.12.2013

Re: Socijalne službe


Za četiri bi se to već porazmislilo ...


tadejus tadejus 08:32 19.12.2013

Re: Socijalne službe

Jelica Greganović
Izgleda da su svi znali da su ta deca sama, ni prijavljivali, niti izgleda nudili da pomognu, ali se bojali za svoje živote ako prijave...a za dečije živote ih nije bilo strah. Strašno.


pa cekaj, ti si sama rekla da si prijavila, i to koliko kapiram u nekim srecnijim vremenima, i nista se nije desilo?
pa kad ne mogu da oduzmu djecu sto leze na ovom ledenom betonu u sred centra beograda, na minusu, pod po nosa i policije i socijalne sluzbe... ti ocekujes oduzece u nekom zaseoku, nekog sela... i koliko ih tamo uopste tako djecu i ostavlja.. i kako ih hrane, kako oblace, kako ih odgajaju.. ne u tom selu, u cijeloj srbiji..

bas mi je neukusna ta tvoja jaaaaaaaoj vidte mene srce mi ko kuca, ja nisam glavu okrenula, a gle oni tamo zasljeani sto glave okrecu...
e jeste vala ajde sad svi kolektivno da se zgrozimo i da se vratimo latteima


iqiqiq iqiqiq 10:12 19.12.2013

Re: Socijalne službe

pa kad ne mogu da oduzmu djecu sto leze na ovom ledenom betonu u sred centra beograda, na minusu, pod po nosa i policije i socijalne sluzbe

Nije baš tako crno, preduzeće se mere da se i to reši, a rešivo je, decu u hraniteljske porodice, a te organizovane rentere dece u zatvor
Rešiti prosjačenje dece do 2015.
iqiqiq iqiqiq 10:56 19.12.2013

Re: Socijalne službe

grmfrm
Slažem se. A kako će komšiluk ubuduće da spava, baš me zanima.


Ne znam za komisluk ali ja nisam spavao dobro posle vesti.

a pogledaj ove uslove
link
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:10 19.12.2013

Re: Socijalne službe

Komentatorka sa fb, mislim da je treba pročitati:

Lako je nama ovde da pišemo iz toplih soba sa centralnim grejanjem i gde majke i udate žene ostavljaju decu u kući same i niko im ne zna da su to uradile, a šta je sa onima koji žive u nikakvim uslovima? Gledam i ne mogu da verujem šta čitam? Lepo je Jelica stavila sliku gde uslovi života za troje dece nisu ispunjeni i što su morali socijalni radnici da vide. Kuća je straćara i neka im je majka uključila "nešto " za grejanje oni su i pored nje morali svi izgoreti u trenutku.To je trenutak kada nešto počne da gori. Koliko je danas u Srbiji porodica koje mogu u trenutku da planu ili da se smrznu? Koliko je samo u Beogradu starih ljudi izgorelo u zimskom periodu da li se sećate? Strašno je što su to ovog puta mala deca i što je verovatno majka ne znajući ništa o struji ni o uredjaju koji je uključila u svojoj straćari ubila svoju decu. Ona to sigurno nije želela ali mladi ne razmišljaj kao stari , a mnogo stari često se ovde čujem da potpuno izgore.Decu treba čuvati po posebnim nadzorom, pa nije valjda da ne znate da se deca u razvijenim zemljama ne ostavljaju u kući sama, a taj zakon za nas ne važi. Kolko dece živi u nikakvim uslovima da li ova država zna, a mi se borimo za lečenje dece koja žive u nekakvim uslovima. Broj dece kaja su po raznim situacijama ugrožena se ne zna niti su evidentirana , a da se o njima država stara ni govora. Sit gladnom nikada nije verovao a možda je ta žena išla da zaradi za decu da nešto pojedu?Koliko pitanja samo sebi možemo postaviti da li smo mi društvo koje se stara o deci ? Moja je kuma pre neki dan otišla u svoju vikendicu da donese mačku sa pedigreom koju su bračni par u razvodu ostavio ovog leta u Baćevcu, a ona u divljini ne može da živi i sada su 5000 dinara dali da joj kupe opremu da živi u stanu jer to nisu imali. Zamislite da se tako staramo o deci gde bi nam kraj bio, a još da ih lečimo i hranimo , baš bi bio sevap?
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:15 19.12.2013

Re: Socijalne službe

pa cekaj, ti si sama rekla da si prijavila, i to koliko kapiram u nekim srecnijim vremenima, i nista se nije desilo?
pa kad ne mogu da oduzmu djecu sto leze na ovom ledenom betonu u sred centra beograda, na minusu, pod po nosa i policije i socijalne sluzbe... ti ocekujes oduzece u nekom zaseoku, nekog sela... i koliko ih tamo uopste tako djecu i ostavlja.. i kako ih hrane, kako oblace, kako ih odgajaju.. ne u tom selu, u cijeloj srbiji..

Jeste, prijavila sam, i to u državi koja tih devedesetih baš nikakvih problema imala nije, i čije institucije nisu sistematski rušene kao u to vreme u Srbiji.
Očekujem, naravno da očekujem, ako imam obavezu da plaćam porez, imam i pravo da za taj porez imam očekivanja.

bas mi je neukusna ta tvoja jaaaaaaaoj vidte mene srce mi ko kuca, ja nisam glavu okrenula, a gle oni tamo zasljeani sto glave okrecu...

Ajd daj predlog, da vidim šta bi ti ukusnije bilo...da napišem drugačije no što je bilo, da ne pomenem zato jer bi to moglo da se tebi ne dopadne? Ti bi trebalo da mi budeš merilo?

e jeste vala ajde sad svi kolektivno da se zgrozimo i da se vratimo latteima

Evo, ti predloži, pa da svi kolektivno aplaudiramo i divimo se ljudima koji su od sirotinje glavu okretali sve dok troje dece nije to životima platilo. Da ti možda to nije patetično? Zamisli kako izgledaju tela tri izgorela deteta, pa se onda bavi svojim opservacijama.
Čemu da se vratimo?

tadejus tadejus 11:31 19.12.2013

Re: Socijalne službe

Jelica Greganović
.Očekujem, naravno da očekujem, ako imam obavezu da plaćam porez, imam i pravo da za taj porez imam očekivanja.


e pa bravo
dakle posto drzava tebi za taj tvoj porez ne ispunjava ocekivanja... pe nema druge nego da prestanes da ga placas, ili bar sve vicuci trazis da ga smanje...
a onda ce ta drzava odnekud da iznadje para za zbrinajvanje sve sirote djece svoje
naravno


Jelica Greganović

Ajd daj predlog, da vidim šta bi ti ukusnije bilo...da napišem drugačije no što je bilo, da ne pomenem zato jer bi to moglo da se tebi ne dopadne? Ti bi trebalo da mi budeš merilo?


bilo bi ukusnije da se nisi izuzela iz tih sto okrecu glavu

Jelica Greganović Jelica Greganović 12:05 19.12.2013

Re: Socijalne službe

dakle posto drzava tebi za taj tvoj porez ne ispunjava ocekivanja... pe nema druge nego da prestanes da ga placas, ili bar sve vicuci trazis da ga smanje...

To ti radi, ja ću radije državu da gnjavim i tražim tante za kukuriku.

bilo bi ukusnije da se nisi izuzela iz tih sto okrecu glavu

Ne vidim zašto ne bih napisala onako kao što je zasta bilo. Sem, naravno, da pri pisanju ne uzimam u obzir tvoje kriterijume ukusa. Što mi na pamet ne pada.
hajkula1 hajkula1 12:05 19.12.2013

Re: Socijalne službe

Jelica Greganović


A kako će komšiluk ubuduće da spava, baš me zanima.



Uglavnom kao i dosad.
Neko uz Farmu ili sličan rijaliti.




Ima dosta dečice u krajnjem siromaštvu.
Državne službe ne mogu da pomognu, nema para.

Zašto ima toliko siromaštva, bede?
Da bi neki imali i od tice mleko, mnogi su morali da izgube, ostanu i bez najosnovnijeg.
Poremećen sistem vrednosti.
Izmešteni kriterijumi.
Da bi Marijana Mateus ex Kostić mogla u bundi da peče roštilj, neopterećena da li će da miriše na roštilj, na dim, jer ih ima više, neki će biti goli i bosi. Nije kriva Marijana Mateus zbog toga.

Svi koji se usklađujemo s tim i takvim kriterijumima, s takvim vrednostima krivi smo; jer treba da ih se gnušamo, kritikujemo ih, rugamo im se, odbijemo. (Slučajno sam nju pomenula kao najsvežiji primerak iskočio iz TV-a.)




Juče sam skamenjeno gledala i slušala vest. Na ovakav događaj nemam primeren komentar. Ne postoji.
Mogu samo da komentarišem u pokušaju da upozorim, da se preduprede neki loši događaji u budućnosti.
iqiqiq iqiqiq 16:12 19.12.2013

Re: Socijalne službe

To ti radi, ja ću radije državu da gnjavim i tražim tante za kukuriku.

ja bih volela da se bar gradski sekretar za socijalna pitanja obrati javnosti povodom ovog slučaja i kaže kako su organizovane službe i radnici i tako, da dobijemo neke podatke, da se sazna gde odlazi novac i kako je ova žena sama sa troje dece ostavljena da se snalazi sama

BAR ta služba Kontakt

Sekretarijat za socijalnu zaštitu

27. marta 43-45, centrala: 330-90-92, 330-90-93, 330-90-94

Nenad Matić, sekretar, 3309-094 faks 3309-251
Mirosinka Prodanović, zamenik, 3309-094
jedi-knight jedi-knight 21:49 18.12.2013

...

Ma strašno Jelice, kada sam pročitao vest, nisam mogao da verujem.
Kada pročitam ovakvu ili sličnu vest, osećam kao da su moja deca u pitanju.
Anđeli mali
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:52 18.12.2013

Re: ...

Viteže, to čovek zapravo ne može ni da zamisli. Bila deca, pa ih nema više. Tu, blizu.
rade.radumilo rade.radumilo 21:56 18.12.2013

Oni što odlaze iz Omelasa

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:58 18.12.2013

Re: Oni što odlaze iz Omelasa

dr.wagner dr.wagner 22:06 18.12.2013

Pa to sam ja

... večer

-Mislim da sam to ja ... ali ne kao onaj koji okreće glavu , već kao loš roditelj ...
-I moji su bili takvi , bilo je puno posla i bio bih sam (zaključan) ili kod
grosmuterice , koja je isto tada još radila (ali je imala spremačicu koja bi malo pazila)
-Ne bih ja bio toliko ljut na "okretače glave" ... tragični događaji su (ipak) rijetki
, a opet i ljudi uvijek misle da će sve "proći dobro" ...
-Na kraju , ne može se sve ni normirati , sve uokviriti u zakon ... to ubija
individualizam ... onaj progresivni ...

-Evo , baš sam se prepoznao

Wagner
iqiqiq iqiqiq 22:10 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

pričali su mi da je ranije na selu bilo uobičajeno da decu vežu oko drveta dok su na polju i rade, šta da rade sa malom decom samom u kući, ovo je živa istina, a meni neverovatno, jer smo mi bdili 24/7 nad decom, što je možda druga krajnost.
rade.radumilo rade.radumilo 22:15 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

Na kraju , ne može se sve ni normirati , sve uokviriti u zakon ...


Istina je negde između. Kada vidim majmuna kome u krilu sedi dete tog uzrasta dok vozi, zabio bih mu metak u čelo.
Sa druge strane, nisu deca nameštaj, pa da neki skup birokrata na osnovu nekih paragrafa određuje ko treba da brine o njima.
rade.radumilo rade.radumilo 22:19 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

pričali su mi da je ranije na selu bilo uobičajeno da decu vežu oko drveta dok su na polju i rade


Čuš ranije. Nije se mnogo promenilo, muka jedna kad prohodaju a dotle u ogradicu dok porade po bašti ili njivi.
Isprazne jednu sobu od visokog nameštaja, TV na zid van domašaja i DVD sa x sati crtaća. Na šamlici ostave nešto za grickanje i piće i tako...
dr.wagner dr.wagner 22:19 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

Pozdrav I

iqiqiq
pričali su mi da je ranije na selu bilo uobičajeno ...


-Ide dijete u vrtić (to je obdanište ili zabavište kod vas) ali 15 dana ide ,
a onda je 15 dana kod kuće jer je "navuklo" neku virozu ... a roditelji ne
mogu imati 15 dana slobodno ...
- Ja sam znao tada biti po mjesec dana u Švicarskoj ...a Wagnerica(prva) tu
sama to sve obavlja ... i posao i dijete i dežurstva ... katastrofa

W
rade.radumilo rade.radumilo 22:21 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

a onda je 15 dana kod kuće jer je "navuklo" neku virozu


Naravno kada oni malo iskusniji, krknu detetu brufena i pošalju ga u obdanište. Da izostanu ne smeju, popili bi otkaz na prvu...
iqiqiq iqiqiq 22:22 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

rade.radumilo
pričali su mi da je ranije na selu bilo uobičajeno da decu vežu oko drveta dok su na polju i rade


Čuš ranije. Nije se mnogo promenilo, muka jedna kad prohodaju a dotle u ogradicu dok porade po bašti ili njivi.
Isprazne jednu sobu od visokog nameštaja, TV na zid van domašaja i DVD sa x sati crtaća. Na šamlici ostave nešto za grickanje i piće i tako...

hebote nije ni čudo što mladi ne ostaju na selu, koji su to uslovi, pa zar ne može zajednica da se organizuje i nađe neku mlađu ženu da bude vaspitačica toj deci, nije njih mnogo u malim mestima i selima.
rade.radumilo rade.radumilo 22:31 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

hebote nije ni čudo što mladi ne ostaju na selu, koji su to uslovi, pa zar ne može zajednica da se organizuje i nađe neku mlađu ženu da bude vaspitačica toj deci, nije njih mnogo u malim mestima i selima.


Ma i organizuju se, al šta'š da radiš ako tog dana nema ko, a krave recimo moraju da se pomuzu. Sa tim nema zahebancije, ne smeš da propustiš nijedan termin. Ili si baš za taj dan dogovorio kombajn, a nema ko da pričuva decu...
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:32 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

-Ne bih ja bio toliko ljut na "okretače glave" ... tragični događaji su (ipak) rijetki
, a opet i ljudi uvijek misle da će sve "proći dobro" ..


Ja bih. To "proći će dobro" je ovu decu života koštalo.
dr.wagner dr.wagner 22:32 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

Pozdrav R


rade.radumilo
Naravno kada oni malo iskusniji, krknu detetu brufena i pošalju ga u obdanište. Da izostanu ne smeju, popili bi otkaz na prvu...


-A nema se kud ... zato i je tako , nisu djeca izlječena i onda opet prenesu
na druge ... pa tako u krug i svi su bolesni ...

-Jednostavno ne postoji siguran način , nesreće se mogu dogoditi i kada su
roditelji u kući ... i dok gledate u njih , oni trk na cestu punu auta i evo "veselja"


W
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:34 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

hebote nije ni čudo što mladi ne ostaju na selu, koji su to uslovi, pa zar ne može zajednica da se organizuje i nađe neku mlađu ženu da bude vaspitačica toj deci, nije njih mnogo u malim mestima i selima.


Može. Selo Badnjevac ima i obdanište. Dece je malo, ali ga ima. Čak su i preko puta škole, u kojoj je i obdanište, napravili igralište za decu. Za obdanište selo nije imalo dovoljno para, pa su molili za pomoć i dobili je.
wilma68 wilma68 23:02 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

...i kuvali bebama u Sremu čaj od maka, da prespavaju dan, dok majka radi u njivi...
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:15 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

nesreće se mogu dogoditi i kada su
roditelji u kući ... i dok gledate u njih , oni trk na cestu punu auta i evo "veselja"


E, vidiš, baš zato što svašta i uz pažnju može da se dogodi, ne treba detetu dodatno povećavati šansu da nastrada time što ga sasvim jasno dovodiš u životnu opasnost.
loader loader 23:35 18.12.2013

Re: Pa to sam ja

ne treba detetu dodatno povećavati šansu da nastrada time što ga sasvim jasno dovodiš u životnu opasnost.


Da.

antioksidant antioksidant 11:23 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

-Ide dijete u vrtić (to je obdanište ili zabavište kod vas)

zar nije to "baštica"?
dr.wagner dr.wagner 12:01 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

... jutro

Jelica Greganović
... ne treba detetu dodatno povećavati šansu da nastrada time što ga sasvim jasno dovodiš u životnu opasnost.


-Od nas 100 ovdje , u toj "životnoj opasnosti" bilo nas je bar 95 ...

-Znate kako to ide ... ovi (starci) odu , zaključaju te , igraš se sa nekim
igračkama , na jutarnjem TV-u gledaš "Opstanak" i vrijeme prođe
... da sam baš tražio , našao bih sigurno i šibice


antioksidant
-Ide dijete u vrtić (to je obdanište ili zabavište kod vas)

zar nije to "baštica"?


-A u baštici Branko Kockica ...


W
qrats qrats 12:29 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

ma ovde je i vrtić i obdanište i zabavište...
nije baš rigidno kao tu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:46 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

Znate kako to ide ... ovi (starci) odu , zaključaju te

Ne znam. Ja svoju decu nisam ostavljala samu, sve dok nisu dovoljno odrasla. Plaćala sam čuvanje, čuvala komšijsku, pa su komšije čuvale moju, odvodila ih prijateljima, i od istih dobijala na čuvanje njihovu...

Edit:
A to oko ostavljanja dece...da nije nestalo siroto dete, mala Medi, njenim roditeljima nenormalnim bi trebalo uši kaznom odvaliti. Ostavili su tri bebe u hotelskoj sobi, bukvalno bebe koje se ja ne bih usudila da ostavim same ni u susednoj sobi. I to u hotelu koji je imao organizovano čuvanje dece. I otišli na večeru...
dr.wagner dr.wagner 16:29 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

Pozdrav G

qrats
ma ovde je i vrtić i obdanište i zabavište...
nije baš rigidno kao tu.

-Kod nas može biti svakako , ali ni slučajno kao kod vas ... kompleksi


Jelica Greganović
Plaćala sam čuvanje, čuvala komšijsku, pa su komšije čuvale moju, odvodila ih prijateljima, i od istih ...


-Lako Vama , Vi ste "zoon politikon" , a mi W smo asocijalni , nema takvih običaja ...

-Ako mislite na ove iz Portugala ... navodno su djeci davali i sredstva za
spavanje ... no , oni su ipak druga krajnost od ovih naših koji moraju na
posao , a nema rješenja za djecu ... (ili su rješenja "ova" )


W
principessa_etrusca principessa_etrusca 22:48 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

Jelica Greganović

A to oko ostavljanja dece...da nije nestalo siroto dete, mala Medi, njenim roditeljima nenormalnim bi trebalo uši kaznom odvaliti. Ostavili su tri bebe u hotelskoj sobi, bukvalno bebe koje se ja ne bih usudila da ostavim same ni u susednoj sobi. I to u hotelu koji je imao organizovano čuvanje dece. I otišli na večeru...


Компликована прича. Родитељи су летовали са две породице пријатеља са децом, где је мислим била и једна бака, у апартманима у ниским зградама, кватрадно распоређеним, а у средишњем простору базен. Одрасли су седели поред базена и вечерали, деца су спавала, свако у свом апартману, а родитељи су их наизменично обилазили за случај да се неко пробуди. Апартман није био закључан, на таквим местима, породичним летовалиштима људи имају осећај сигурности, све је отворено и на видику, ако неко заборави напр. скупе наочаре поред базена, не очекује да нестану. То је случај погрешне процене у једном тренутку и лажног осећаја сигурности.

Мојим пријатељима се дете летос давило док су они били поред хотелског базена. Некада је довољан тренутак, мало дужи скренут поглед или покушај да се нешто прочита. Дете је провело неколико дана у болници, срећом све се завршило без последица.

Све је неупоредиво теже када се ради о једном родитељу који се још бори у условима најтежег сиромаштва и можа нема ни за храну, сигурно никада не може никога да плати за чување, а вероватно нема са киме ни да размењује услуге чувања у селу где већина жена живи са проширеним породицама и са другим рођацима у суседним кућама.

Наравно, као грађани и порески обвезници треба да се боримо да социјалне службе раде свој посао, али Србија је у таквом стању да то за дуго времена неће моћи само да реши све нагомилане проблеме.

Потребно је да урадимо (много) више, а бојим се да смо сви по мало окренули главу.
iqiqiq iqiqiq 23:03 19.12.2013

Re: Pa to sam ja

Наравно, као грађани и порески обвезници треба да се боримо да социјалне службе раде свој посао, али Србија је у таквом стању да то за дуго времена неће моћи само да реши све нагомилане проблеме.

A ko će da lupi po prstima sitne kradljivce novca poreskih obveznika i stavi đule na noge velikim kradljivcima
"Предлогом Стручног савета Специјалне болнице, Управни одбор те установе недавно је допунио овогодишњи план усавршавања запослених. На телефонској седници, на основу интерног конкурса, одобрио је стручно усавршавање из области менаџмента здравства сину директорке болнице, иначе начелнику Одељења за праћање квалитета рада у тој установи." Специјална болница ће сносити трошкове школарине од 172.000 динара,
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:15 20.12.2013

Re: Pa to sam ja

Jeste komplikovana, ali je i jednostavna.
Tako malu decu ne možeš da ostavljaš samu u hotelu, u stranoj državi, deca nisu naočare. Otkud ti znaš kuda može, u snu, tako malo dete da odlunja. Šteta je i da se uplaši, a kamoli da ga neko otme. Nisu imali ni babysitter aparat, bar da čuju tu decu.

A što se tiče ove jadne žene, naravno da je teško, ostavljena je u bedi, sa troje sićahne dece da preživi kako zna i ume.
Razumem ja kad se nagomilaju problemi, ali godinama već stižu preteški signali da socijalna služba ozbiljno zabušava, dešavaju se takve tragedije da je to strašno.
principessa_etrusca principessa_etrusca 21:34 21.12.2013

Re: Pa to sam ja

Родитељи Мади Меккен су направили погрешну процену. Сигурно нису били немарни родитељи, али...

Хотелско насеље у коме су летовали је закупила компанија британска компанија Марк Ворнер и ту су летовали људи слични њима, из исте земље као и они, ("people like us"). Архитектура тог комплекса ствара утисак прегледности - из сваког апартмана се види базен, а родитељи су вечерали поред базена, на педесетак метара од свог апартмана и обилазили су наизменично децу, седели су са пријатељима који су такође обилазили своју децу. Цела ситуација им је створила лажни осећај сигурности. Погрешили јесу, али ми их је заиста жао. Њима ипак остаје нада.

А Миреле ми је бескрајно жао у тој ситуацији где утехе нема, само срце да препукне.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:55 23.12.2013

Re: Pa to sam ja

principesso, tamo je postojalo i organizovano čuvanje dece, zaista nije bilo potrebe da se tako mala deca ostavljaju bez nadzora, jer možda se iz svakog apartmana vidi bazen, ali se očito sa bazena nije video svaki apartman. I meni ih je žao i zaista se nadam da će uspeti da pronađu svoje dete.
principessa_etrusca principessa_etrusca 01:33 24.12.2013

Re: Pa to sam ja

У праву си, били су преопуштени и та њихова опуштеност и лажни осећај сигурности су их скупо коштали. Могу да их замислим како безбрижно вечерају и воде неки жив разговор, потпомогнут португалским вином, и осећају да је живот баш добар. Већ следећег тренутка је постао кошмар.
Надам се да ће публицитет који је ова отмица добила помоћи да се дете пронађе једног дана, али и да нико више не направи исту грешку.
Jaril Jaril 22:10 18.12.2013

Боли

.
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 22:11 18.12.2013

Re: Боли

.
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 22:35 18.12.2013

Tuga

Duše male, krili su se ispod kreveta, svo troje.

Strašna smrt, najstrašnija.



kukusigameni kukusigameni 22:49 18.12.2013

Re: Tuga

dusanovaiivanovamama
Duše male, krili su se ispod kreveta, svo troje.

Strašna smrt, najstrašnija.




Ja sam se potpuno razboleo od kako sam pročitao vest.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:02 18.12.2013

Re: Tuga

Ovo mi je stiglo u inbox fb:


"Poštovana Jelice,
Pročitala sam tekst o dečici koja su izgorela... bez teksta sam, šokirana kako i zbog čega je to moralo da se desi...
U poslednjih 6-7 godina sam mnogo sarađivala sa romskom decom na programima edukacije i socijalizacije... Da skratim priču, prošle godine sam bila svedok kada je jedna devojka sa kojom sam sarađivala pozvala službu socijalne pomoći i prijavila zanemarivanje i brutalno prebijanje devojčica uzrasta 5 i 8 godina. Socijalna radnica je morala da izađe na teren, po prijavi. Nakon nekoliko dana sam pitala koleginicu šta je bilo sa time i ona mi je rekla da joj je socijalna radnica rekla da više ne prijavljuje takve slučajeve, da je to naselje (i još jedno u kom žive Romi) puno takvih slučajeva i da se tu ništa ne može učiniti. Obe smo bile šokirane. Pred roditeljima smo se pravile da ne znamo ko je prijavio, kako nam ne bi zabranili prilazak deci i kako njima ne bi zabranili dolazak na radionice.
Šta dalje? Projekti su se završili. Ja i dalje povremeno odlazim u tu porodicu i posećujem decu. Odnosim im odeću, obuću i igračke, a ponekad i slatkiše, koje sam sakupila od prijatelja i poznanika.

I nameće se pitanje, ko okreće glavu? Komšije, učitelji ili država? Kako pomoći deci od kojih su roditelji digli ruke?"
wilma68 wilma68 23:08 18.12.2013

Re: Tuga

Upoznala sam doktorku-pedijatra, koja je prijavila fizičko zlostavljanje deteta ( dovedeno na pregled, kao "palo, udarilo se" a ovamo puno podliva i ogrebotina razičite starosti ).
Preživela je Golgotu sa socijalnim radnicima, ispitivana, p(r)ozivana....na kraju, majka je izjavila da to nije istina, spremno dočekala posetu soc. radnika kući-i tako se završilo.Doktorki je i prećeno od članova šire porodice deteta.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:20 18.12.2013

Re: Tuga

wilma, našu ćerku je u osnovnoj školi pretukao drug iz razreda. Dete koje je ostale tuklo već od prvog razreda. Niko ništa uradio nije. Tada smo mi pritisli školu i naslušali se takvih budalaština od strane školskog osoblja, da prosto nisam mogla da verujem da prosvetni radnici mogu takve gluposti da lupetaju i takve stvari da rade.
Školski psiholog je već par godina ranije utvrdila da dete premlaćuje majka, da je zato agresivan u školi. Pozvali su majku i kad je ona shvatila da je dete priznalo, zabranila je školskom psihologu da razgovara ubuduće sa detetom. I to je to. Psiholog više nije razgovarala sa detetom. Nije to nikom ni prijavila...Gledala sam je i nisam mogla da verujem šta priča...
To se dešavalo u jednoj od elitnih ljubljanskih škola, u centru grada.
bolid1 bolid1 23:33 18.12.2013

Re: Tuga


To se dešavalo u jednoj od elitnih ljubljanskih škola, u centru grada.


Dobro je znati da to nije samo Beogradski sindrom, imali smo slicnu situaciju sa sestrom...elem, muko moja, predji na drugoga...brzo ce kraj, a onda nek vidi sta ce sa sobom.

Ja tom klincu ne dajem vise od 10 godina zivota bez zatvora, moja sveca je daleko od toga, a kad mali dopadne zatvora ili noza valjda ce sebi uspeti da objasne sto su mogli da mu pomognu, a nisu.
tadejus tadejus 08:37 19.12.2013

Re: Tuga

Jelica Greganović
I nameće se pitanje, ko okreće glavu? Komšije, učitelji ili država? Kako pomoći deci od kojih su roditelji digli ruke?"


pa jos u okolnostima kad se planira ukidanje domova i puni prelazak na hraniteljske porodice
a vrabac na grani je prokljuvio da je pola hranitelja tu samo zbog novca..
nazalost mislim da tu pomoci nema dok (i ako) ne uspijemo da se ekonomski odlijepimo od potpune bijede

wilma68 wilma68 23:04 18.12.2013

Boli.

Boli.Mene boli.Tačka.
G r o f G r o f 01:14 19.12.2013

Ne okrećete vi glavu

ali ne da bi pomogli, već da bi pljunuli.
Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?
Ja u čitavoj priči vidim patnju, muku , nesreću, nebrigu društva, sve to pre nego razlog za pljuvačinu.
Najlakše je iz toplog doma malo pljucnuti na nesavesnu majku ne pitajući se kako je preživljavala, da li je društvo uradilo nešto da joj pomogne, koje okolnosti su dovele do požara.
Trebalo je majku prijaviti, uzeti joj decu, razapeti je je na krst....sve je trebalo ali ponuditi pomoć ne.
freehand freehand 01:29 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?
Ja u čitavoj priči vidim patnju, muku , nesreću, nebrigu društva, sve to pre nego razlog za pljuvačinu.
Najlakše je iz toplog doma malo pljucnuti na nesavesnu majku ne pitajući se kako je preživljavala, da li je društvo uradilo nešto da joj pomogne, koje okolnosti su dovele do požara.

Da se i ja jednom sa Grofom složim.
Nije ovu decu pobila majka, ni komšije. Pobila ih je sirotinja.
ana_radmilovic ana_radmilovic 08:21 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

freehand
Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?
Ja u čitavoj priči vidim patnju, muku , nesreću, nebrigu društva, sve to pre nego razlog za pljuvačinu.
Najlakše je iz toplog doma malo pljucnuti na nesavesnu majku ne pitajući se kako je preživljavala, da li je društvo uradilo nešto da joj pomogne, koje okolnosti su dovele do požara.

Da se i ja jednom sa Grofom složim.
Nije ovu decu pobila majka, ni komšije. Pobila ih je sirotinja.


Baš htedoh da kažem, iako je to "neprijatno". To je neprijatno i onda važi ono "neka visi Pedro" (ne moj Pedro, nego onaj poslovični, zla majka u ovom slučaju)
Samo Grofe ne bih ja tu pravila antagonizam sledeće vrste "iz toplog doma malo pljucnuti..." na nezbrinutu (sasvim očigledno nezbrinutu) ženu, jer su baš u ovom slučaju najveću surovost pokazali oni pored, takođe ne baš bajno zbrinuti, uvek zabrinuti za svoje dupe, abolirani svojim siromaštvom, puni strahova od sela, policije i svega zamislivog i nezamislivog na ovom svetu.
tadejus tadejus 08:39 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

ana_radmilovic

Baš htedoh da kažem, iako je to "neprijatno". To je neprijatno i onda važi ono "neka visi Pedro" (ne moj Pedro, nego onaj poslovični, zla majka u ovom slučaju) Samo Grofe ne bih ja tu pravila antagonizam sledeće vrste "iz toplog doma malo pljucnuti..." na nezbrinutu (sasvim očigledno nezbrinutu) ženu, jer su baš u ovom slučaju najveću surovost pokazali oni pored, takođe ne baš bajno zbrinuti, uvek zabrinuti za svoje dupe, abolirani svojim siromaštvom, puni strahova od sela, policije i svega zamislivog i nezamislivog na ovom svetu.


ako cemo tako onda smo mnogo vise krivi mi sto sjedimo, pijuckamo taj latte i stalno prebiremo ovde po blogu kako bi mogli ti poreski nameti da se smanje.. nego te njene komsije..
niti znamo koliko oni njoj jesu ili nisu pomagali, niti kako bismo sami u toj situaciji postupali, niti kakva je situacija zapravo bila..
ako ovde koga ima da se krivi, mozemo se samo svi kolektivno samookriviti sto zivimo ovde i ovako
bocvena bocvena 09:02 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

dva dana sedim na nekom seminaru o komunikaciji, društvenim mrežama i empatiji. predavači sve sa psihologije, sa filozofskog. svašta ta nauka zna.

i onda imaš tu majku i izgorelu decu, i komšije, i socijalnu službu, i državu, i nas koji komentarišemo.'bem li ga, izgleda niko ne radi kako treba. onako naučno. nego nekako traljavo, nestručno. sa stvarnim posledicama.

zato je okretanje glave opasno. i dobro je da se o ovome priča. traženje krivca je lov na veštice. edukacija, edukacija...empatija, odgovornost. da se onako afrički skupi celo selo da odgaji jedno dete.

ćao arijana:)
G r o f G r o f 09:54 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

ana_radmilovic
freehand
Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?
Ja u čitavoj priči vidim patnju, muku , nesreću, nebrigu društva, sve to pre nego razlog za pljuvačinu.
Najlakše je iz toplog doma malo pljucnuti na nesavesnu majku ne pitajući se kako je preživljavala, da li je društvo uradilo nešto da joj pomogne, koje okolnosti su dovele do požara.

Da se i ja jednom sa Grofom složim.
Nije ovu decu pobila majka, ni komšije. Pobila ih je sirotinja.


Baš htedoh da kažem, iako je to "neprijatno". To je neprijatno i onda važi ono "neka visi Pedro" (ne moj Pedro, nego onaj poslovični, zla majka u ovom slučaju)
Samo Grofe ne bih ja tu pravila antagonizam sledeće vrste "iz toplog doma malo pljucnuti..." na nezbrinutu (sasvim očigledno nezbrinutu) ženu, jer su baš u ovom slučaju najveću surovost pokazali oni pored, takođe ne baš bajno zbrinuti, uvek zabrinuti za svoje dupe, abolirani svojim siromaštvom, puni strahova od sela, policije i svega zamislivog i nezamislivog na ovom svetu.


Vidi nju!!!

Lepo te videti.
iqiqiq iqiqiq 10:35 19.12.2013

Re: višestruki problemi

http://www.blic.rs/naslovna-stampano-izdanje/1019/izdanje-za-19-12-2013
Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?

"Postoji interes gradjana u mesnim zajednicama da se sami zaštite od požara", rekao je Dončevski i dodao da se priprema nacrt zakona o dobrovoljnim vatrogascima, kako bi se na lokali gradjani organizovali i napravili vatrogasno društvo."

višestruki problemi!
- socijalne službe
- vatrogasne službe
- podrška samohranim roditeljima...
ana_radmilovic ana_radmilovic 10:50 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

G r o f
ana_radmilovic
freehand
Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?
Ja u čitavoj priči vidim patnju, muku , nesreću, nebrigu društva, sve to pre nego razlog za pljuvačinu.
Najlakše je iz toplog doma malo pljucnuti na nesavesnu majku ne pitajući se kako je preživljavala, da li je društvo uradilo nešto da joj pomogne, koje okolnosti su dovele do požara.

Da se i ja jednom sa Grofom složim.
Nije ovu decu pobila majka, ni komšije. Pobila ih je sirotinja.


Baš htedoh da kažem, iako je to "neprijatno". To je neprijatno i onda važi ono "neka visi Pedro" (ne moj Pedro, nego onaj poslovični, zla majka u ovom slučaju)
Samo Grofe ne bih ja tu pravila antagonizam sledeće vrste "iz toplog doma malo pljucnuti..." na nezbrinutu (sasvim očigledno nezbrinutu) ženu, jer su baš u ovom slučaju najveću surovost pokazali oni pored, takođe ne baš bajno zbrinuti, uvek zabrinuti za svoje dupe, abolirani svojim siromaštvom, puni strahova od sela, policije i svega zamislivog i nezamislivog na ovom svetu.


Vidi nju!!!

Lepo te videti.




hvala i takođe :)
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:17 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

Nije ovu decu pobila majka, ni komšije. Pobila ih je sirotinja.

Može i sirotinji da se pomogne. Možda socijalna služba nije znala da majka zaključava decu, ali je sigurno znala u kakvim uslovima živi. Baš kao i komšije.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:08 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

bilo bi ukusnije da se nisi izuzela iz tih sto okrecu glavu

Ja nisam ni pomenula smanjivanje poreza, valjda zato što živim u državi koja je evropski šampion u visini poreza, a i u svetskom je vrhu, tako da su srpski porezi za ovdašnje maca mala. Ja očekujem da se za postojeći porez uzvrati odgovornošću države, time da ona konačno počne da radi svoj posao.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:09 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

jer su baš u ovom slučaju najveću surovost pokazali oni pored, takođe ne baš bajno zbrinuti, uvek zabrinuti za svoje dupe, abolirani svojim siromaštvom, puni strahova od sela, policije i svega zamislivog i nezamislivog na ovom svetu.

Potpisujem, Ana.
kukusigameni kukusigameni 12:13 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

Ja sam tako nekako i shvatio ovaj blog: Deca su izgorela. Strašno. Okrenimo glavu oko sebe. Gledajmo. Možda nije kasno.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:19 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

Dobro si shvatio, viteže
hajkula1 hajkula1 14:02 19.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

G r o f
ali ne da bi pomogli, već da bi pljunuli.
Kako može samohrana majka prehraniti troje dece a da se ne odvaja od njih?
Ja u čitavoj priči vidim patnju, muku , nesreću, nebrigu društva, sve to pre nego razlog za pljuvačinu.
Najlakše je iz toplog doma malo pljucnuti na nesavesnu majku ne pitajući se kako je preživljavala, da li je društvo uradilo nešto da joj pomogne, koje okolnosti su dovele do požara.
Trebalo je majku prijaviti, uzeti joj decu, razapeti je je na krst....sve je trebalo ali ponuditi pomoć ne.



Vidim i free piše što bih i ja.
U potpunosti se slažem s tobom. Svako slovce podvlačim.

Hraniteljske porodice su potrebne.
Zašto ne pomoći i siromašnim roditeljima, kojima bi i manji iznos od predviđenog za hranitelje, rešio mnogo muka? Nekada mala pomoć porodicu poštedi mnogo muka.

Gledala sam kako socijalna radnica preti majci (kojoj je muž, otac dece, umro) da će joj uzeti decu jer nema minimalnih uslova za njih.
fantomatsicna fantomatsicna 07:10 20.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

bocvena
dva dana sedim na nekom seminaru o komunikaciji, društvenim mrežama i empatiji. predavači sve sa psihologije, sa filozofskog. svašta ta nauka zna.

i onda imaš tu majku i izgorelu decu, i komšije, i socijalnu službu, i državu, i nas koji komentarišemo.'bem li ga, izgleda niko ne radi kako treba. onako naučno. nego nekako traljavo, nestručno. sa stvarnim posledicama.

zato je okretanje glave opasno. i dobro je da se o ovome priča. traženje krivca je lov na veštice. edukacija, edukacija...empatija, odgovornost. da se onako afrički skupi celo selo da odgaji jedno dete.

ćao arijana:)

Ne bih da trolujem(izvinjavam se) ali bi me živo interesovale te diskusije naročito o empatiji na društvenim mrežama.BloG?
bocvena bocvena 09:55 20.12.2013

Re: Ne okrećete vi glavu

duga priča, ali jedna od osnovnih odlika komunikacije na društvenim mrežama je anonimnost koja otvara put gubitku empatije. mnogo je lakše posmatrati druge ljude kao objekte u sigurnosti anonimnosti nego uživo trpeti posledice neempatičnosti.
fantomatsicna fantomatsicna 09:03 19.12.2013

Suze bez glasa..

Nije za utehu i kakva bi mogla biti uteha na ovo..ali i ovde je problem zlostavljanja dece ogroman .Iako imaju sijaest socijalnih službi,anonimne telefone za prijavu,Zakon o kažnjavanju ,čak i ako ste roditelj i prijave vas da ste recimo ošamarili dete.Gde su koreni svega toga.
U autobusu sam jednom skoro dobila batine od jedne krupne Maorke.Sedela je ispred mene sa devojčicom kojoj je bilo možda tri godine.Kovrdžava crna kosa i okice krupne ali ne nasmejane.Malecka bi se pentrala po stolici i pričala samnom.A majka bi je ošamarila da joj se glava zanela.Kad sam je upitala zašto to radi,ustala je i pošla preteći prema meni.Tek kad je vozač autobusa stao i nekoliko putnika skočilo,ona se spremala da izadje.Ja sam u medjuvremenu zvala policiju ,a vozač je ne obazirući se na sve njene psovke odbio da otvori vrata.Devojčica je u očima imala suze bez glasa...
Ja neću da ćutim!.Radije ću biti prozvana,pljuvana,bivena nego mutava i nemajka.
Ova tvoja priča se ne odnosi samo na decu nego treba uopšte da posluži na budjenje humanog u nama..da nas ne ne bi zaboleo mišić, nego život
eneja eneja 15:28 19.12.2013

A sta je sa ocem?

Ako su komsije cutale i okretale glavu, zasto je i otac okrenuo glavu? Ziveo je tu nedaleko sa drugom zenom i detetom, i izgleda da su mu ta deca bila visak. Ako je znao (barem po onome sto pise u novinama) da ih majka ostavlja same, da izlazi, da trosi pare koje su namenjene deci i da su oni vise gladni nego siti, zasto on nije podigao glas? Zasto on nije nesto ucinio?

Najtuznije je sto su ta deca bila napustena sa svih strana...
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:27 19.12.2013

Re: A sta je sa ocem?

Najtuznije je sto su ta deca bila napustena sa svih strana...

Tačno tako.
iqiqiq iqiqiq 17:22 19.12.2013

Socijalni radnik

Izvinite, ali meni je tanka ova priča
"Odmah se postavilo pitanje i zbog čega nisu reagovale socijalne službe. U mladenovačkom Centru za socijalni rad kažu da je ova porodica već dve godine u sistemu materijalne podrške i svih drugih usluga koje su u nadležnosti organa starateljstva.

"Ova porodica nije bila samo u sistemu socijalne zaštite i materijalne podrške. Ona je bila i u sistemu zdravstvene zaštite, pod nadzorom patronaže, bebica ima dve godine. Imala je svoju porodicu, brata, majku, oca. Organ starateljstva ne može da reaguje u situacijama za koje ne zna da postoje", kaže Zorica Pavlović iz Centra za socijalni rad u Mladenovcu.

Upravo tu je problem. Centru za socijalnu zaštitu niko nije rekao da majka decu ostavlja samu, a patronažna sestra koja je dolazila u kuću nije imala primedbe na odnos majke prema deci. "

Socijalni radnik nije neko ko će da dođe, posedi 5 minuta, proveri da li su deca musava i da ode. Socijalni radnik može malo i da prošeta i da se pozdravi sa komšilukom i da priupita neko pitanje. Socijalni radnik je na fakultetu učio i psihologiju i može u razgovoru sa roditeljem da proceni koliko je roditelj samostalan za odgajanje deteta.

Ok, neću da osuđujem, ali čini mi se da ipak sve ovo nije slučajnost i nije bezazleno Kao ni činjenica da je 20-godišnji roditelj prebio na smrt bebicu od 20 meseci. Nije li socijalni radnik mogao da uvidi nasilničko ponašanje i da reaguje
Ako je mogao a nije, zašto nije. Samo nemoj da mi se vade sada na pravilnike koji ih sputavaju. Kao da se zakoni i propisi poštuju i kao da ne mogu da se promene.
iqiqiq iqiqiq 19:20 19.12.2013

Re: Socijalni radnik

Samo da citiram
"Ono što država mora da shvati je da srpsku porodicu mora da jača, da omogući bolje zapošljavanje što se tiče roditelja, da im pruži bolju zdravstvenu zaštitu za njihovu decu, mogućnost da ta deca dođu do vrtića. To danas nije slučaj i zato mnogi roditelji zaključavaju decu u stanovima, jer ne mogu da dođu do vrtića i da plate vrtić. Postali smo jako surovo društvo", kaže Dušan Milisavljević iz Skupštinskog odbora za zdravlje i porodicu. link B92
kukusigameni kukusigameni 19:33 19.12.2013

Re: Socijalni radnik

Dodao bih da celokupno društvo mora da shvati da neki ljudi nisu uspeli: da zarade dovoljno novca, da uspešno zasnuju porodice, da planiraju broj dece, da obezbede elementarne uslove za život...
Takvi ljudi su i dalje ljudi, naši sugrađani, naši zemljaci, naša vrsta.
Koliko god da je siromašna država i okruženje, tim ljudima se MORA pomoći.

Jelica kroz svoje blogove pomaže tako što pokušava da skrene pažnju na tu, za mnoge ružnu sliku, koju je lakše ne videti nego, videti je. Neka posle ovog samo jedan dan, jedan čovek, uradi nešto bolje za nekog od tih ljudi efekat je postignut.



Jelica Greganović Jelica Greganović 21:29 19.12.2013

Re: Socijalni radnik

Ono što je najtužnije je to što će ovo biti vest za tri dana, posle čega će je iz sećanja izgurati druge vesti i druge tragedije. Troje dece. A država okreće glavu u stranu, i sve se čini, čeka da to prođe...
bocvena bocvena 09:49 20.12.2013

Re: Socijalni radnik

Jelica kroz svoje blogove pomaže tako što pokušava da skrene pažnju na tu, za mnoge ružnu sliku, koju je lakše ne videti nego, videti je. Neka posle ovog samo jedan dan, jedan čovek, uradi nešto bolje za nekog od tih ljudi efekat je postignut.



mislim da je jedini način da se bilo koji od nagomilanih društvenih problema reše da se učini pritisak na državu da bolje i efikasnije radi svoj posao za koji je plaćena, ali da to ne abolira svakog pojedinca da čini sve što je u njegovoj moći da stvari menja na bolje.
iqiqiq iqiqiq 11:53 20.12.2013

Re: Socijalni radnik

ali da to ne abolira svakog pojedinca da čini sve što je u njegovoj moći da stvari menja na bolje.

nemamo olakšavajuće okolnosti, neka nas boli i mozak, ali ne vredi da spavamo, ovo što se dešava oko nas je mnogo strašno...mora da se menja na bolje, počev od ljudi kojima je najteže, jer moraju da se bore sa konstantnom nemaštinom i teškim bolestima.
Prezreni bili oni koji otimaju iz državnih kasa da plaćaju svoje luksuze da bi sebi stvarali lažnu sliku o svom uspehu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:25 20.12.2013

Re: Socijalni radnik

Kad smo već kod surovosti...majka je u pritvoru, a otac objašnjava kako je poslednji put decu iz auto video i eto...
A da njega malo neko pritvori, jer ako se razveo od žene, od dece nije mogao da se razvede.
Nije valjda da ni on nije znao kako žive tri bebe koje je napravio?! Nije znao ni kako bivša žena živi? Preudao se u susedno selo ili Tasmaniju?
Ili on nije odgovoran za to što ne brine o svojoj deci?
Celo selo je znalo da ona zaključava i ostavlja, što znači da je to znalo i susedno selo, samo njihov rođeni otac nije znao? Ne bih rekla...njega niko nije pozvao ni da popriča strogo sa njim.
principessa_etrusca principessa_etrusca 11:34 20.12.2013

Kako zive neka deca u Srbiji

Pre oko godinu dana su se pojavili novinski clanci o porodici iz sela u okolini Vranja, otac je alkoholicar, a majka bolesna. Zive su u uzasnom siromastvu, u trosnoj kuci koja samo sto se nije srusila, pogledajte fotografije kuce, spolja i unutra, bez vode i bunara, bez klozeta, sa dva kreveta na kojima njih sestoro naizmenicno spava bez posteljine, najstarije dvoje dece se brinu o celoj porodici, decak koji je u osnovnoj skoli jede svoj jedini dnevni obrok u skolskoj menzi u kojoj pomaze i za uzvrat dobija hranu!
Dobrotvorna organizacija iz Kanade im je kupila krevete i pravi im novu kucu, ali socijalnih radnika nigde nema!

http://http://www.srbizasrbe.net/index.php?option=com_content&task=view&id=2313
iqiqiq iqiqiq 11:42 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji

ali socijalnih radnika nigde nema!

Nema ih ni da se oglase po pitanju ove tragedije. Vatrogasci su već krenuli u inicijativu da se organizuju dobrovoljna vatrogasna društva, dakle iz ove gorke lekcije su odmah izvukli pouke.
Socijalni radnici, Sekretar za socijalna pitanja grada Beograda, Ministar za socijalna pitanja, državni sekretari, pomoćnici ministara, niko niko da se oglasi.

Jedino da se nadamo da će nadležna tela Skupštine Srbije da reaguju i da pozvone kod svih nabrojanih u lancu socijalnih službi i institucija. Valjda imaju telefone?
jennym jennym 13:17 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji

Oglasili su se- znate, mi ne mozemo da stignemo sve, imamo 4000 korisnika, a jedan sluzbeni auto. To je tako ocekivano od njih.

Pre 6 meseci sam cekala neki papir u kancelariji socijalnog, dva radnika je dele, deda iz mog mesta je usao i pola sata pricao kako njegov sin nema struju, a ima sestoro dece, deca su gladna, dete od 2 godine dodje i moli dedu da mu da malo hleba, ali ni on nema, kako snaha sve maltretira, pa i decu... Ovi su slusali, uz sleganje ramenima deset puta ponovili- ne znam sta da ti kazem, otidji do predsednika opstine, pitaj za pomoc, mozda da odes do elektrodistribucije da zamolis da vam ukljuce struju, ne znam sta da ti kazem... Covek ode, a radnica pristavi kaVu i ona i kolega opletose po svima- ccc, alkoholicari i otac i sin, ccc, opasna snajka, se secas kad je ovde histerisala, ccc, dovesce ih ona u red, opasna je... Sve propraceno zlobnim smehom, kao komsinice na tarabi. Na moje pitanje sta je sa decom, rekose oni to slusaju svaki dan, ne moze se tu nista, kol'ko takve dece ima, oguglali su...

Oni mogu sve, ali nece!!! Samo to je problem.

I za ovu mucenu decu za kojom zalim i placem danima, kao i za svom ostalom koju gledam oko sebe i o kojoj citam- kriva je socijalna sluzba i njeni (ne)radnici.
bocvena bocvena 13:23 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji


MODS povodom ovog događaja...izgleda ima i zakona, i službi, ali nema ko da sprovodi i kažnjava ili pomaže.

Kao prvo, zašto izostaje državna podrška odgovornom roditeljstvu i institucionalna podrška na lokalnom nivou, posebno onim porodicama koje su pod rizikom, kao što su jednoroditeljske?

Zašto su nadležne institucije skoro po pravilu “neobaveštene” i “zatečene” događajima, odnosno “slučajevima” koji se nalaze na teritoriji njihove nadležnosti?

Potom, šta se čini da se deca zaštite od zanemarivanja i zlostavljanja, odnosno na koji način se sankcioniše zanemarivanje?

Prema Porodičnom zakonu iz 2005. godine nije dozvoljeno ostavljanje dece predškolskog uzrasta bez nadzora odraslih i o tome bi javnost, baš u cilju podsticanja odgovornijeg roditeljstva i pomoći roditeljima kojima je pomoć u čuvanju dece potrebna, trebalo da bude stalno obaveštavana.

Zašto se prema (neobavezujućem) Protokolu o zaštiti dece od zanemarivanja i zlostavljanja ne sankcioniše nečinjenje onih koji su bili svedoci ili imali sumnju da do zanemarivanja i zlostavljanja dolazi, bili oni državni službenici ili građani (roditelji, rođaci, komšije, prijatelji)?

Na kraju, dokle će mediji da koriste ljudske i porodične tragedije i zloupotrebljavaju decu za podizanje prodavanosti svojih tiraža?
iqiqiq iqiqiq 13:27 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji


Oni mogu sve, ali nece!!! Samo to je problem.

I za ovu mucenu decu za kojom zalim i placem danima, kao i za svom ostalom koju gledam oko sebe i o kojoj citam- kriva je socijalna sluzba i njeni (ne)radnici.

Ima i nad njima pop:
СЕКТОР ЗА БРИГУ О ПОРОДИЦИ И СОЦИЈАЛНУ ЗАШТИТУ
Одељење за управно-надзорне послове у области породичне заштите

Начелник Одељења – Драган Вулевић
Телефон: 011/3615 677
Email: dragan.vulevic@minrzs.gov.rs


Одељење за управне послове у области социјалне заштите

Начелник Одељења – Мирјана Кецман
Телефон: 011/3346 912
Email: mirjana.kecman@minrzs.gov.rs


Одсек за послове у области популационе политике и финансијске
подршке породици са децом

Шеф Одсека – Предраг Петровић
Телефон: 011/3619 748
Email: pedja.petrovic@minrzs.gov.rs


Одељење за инспекцијски надзор

Начелник Одељења – Биљана Зекавица
Телефон: 011/363 14 94
Email: biljana.zekavica@minrzs.gov.rs


Група за унапређење система социјалне заштите

Руководилац Групе – Јасмина Ивановић
Телефон: 011/3616 255
Email: jasmina.ivanovic@minrzs.gov.rs


Одсек за аналитичке, нормативне и правне послове

Шеф Одсека – Мића Лишанин
Телефон: 011/3613 648
Email: lisaninm@minrzs.gov.rs
iqiqiq iqiqiq 13:29 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji

dodaću i ove linkove ako hoćete da nekoga nazovete i isprobate vredi li prijaviti nesavesne socijalne radnike

Komora socijalne zaštite

Udruženje socijalnih radnika

Asocijacija centara za socijalni rad

ovo su nevladine organizacije, pa baš da vidimo da li će se neko od njih trgnuti da brani ugled struke, jer nadležna ministarstva i inspekcije to ne rade.
iqiqiq iqiqiq 13:38 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji

Izvinjavam se na ponovnom postu ali zaključak je i da ne postoji nasumična kontrola socijalnih radnika, jer to je uvek potrebno kao kontrola kvaliteta nekog sistema.
Dakle postoje evidencije korisnika socijalne zaštite, te same inspekcije Ministarstva treba da odlaze na teren nenajavljeni da provere da li postoje zloupotrebe socijalne pomoći ali i nemar socijalnih radnika prema korisnicima socijalne pomoći.

Takođe u svim opštinama treba da postoji jasno istaknuto imena svih institucija mimo socijalne službe kojima se građani mogu obratiti. ovaj deda o kome pričate može da se obrati Ombudsmanu za prava deteta i da kaže da postoji nemar službi koji moraju da rade za građane.

Заменица заштитника грађана Гордана Стевановић,
kontakt

Адреса:
Делиградска 16
Београд
Србија

Телефон: 0112068100
Факс: 0112068182
jennym jennym 16:46 20.12.2013

Re: Kako zive neka deca u Srbiji

Nikad mi niko nije odgovorio ni na jedan mail, ma ni na zahtev za trazenje inf. od javnog znacaja, a kamoli na mail. Zaliti se Povereniku, ici dalje, ja nemam vremena za to vise, imam troje dece, 5, 4 i 6 meseci. Takodje smatram da su i ti "popovi" nad ovima isti, retkost je naci coveka ili zenu da radi u drzavnoj ustanovi, a da posao obavlja kako bi trebalo.

Ovih dana se spremam da posetim Socijalno da pitam zasto odbijaju da daju pomoc coveku koji je do skoro bio socijalni slucaj i primao je neku sumu od njih, a onda ga je komsija prijavio jer ima par koza i par ovaca, i ukinuse mu pomoc, razlog je da ne sme apsolutno nista da poseduje sem kucerka. On ne moze da se raspravlja sa njima jer ne moze da prica, ima traheostomu, operisan od raka grla. A toliko je dobar i posten, kad sam odmah posle medicinske skole odradjivala pripravnicki u Domu zdravlja on je dolazio na previjanja i prirastao mi za srce, uvek veseo i fin. Kad je suprugov otac umro dali smo mu njegovu garderobu, i on povremeno, kad se nadje 100-200 dinara viska, svrati i ostavi deci po cokoladu, iako ga molimo da ne trosi to malo muke, kad se beba rodila pre 6 meseci hteo je da nam pokloni jare. Poenta price je da poznajem nekoliko ljudi koji su se odvojili formalno od sinova da bi mogli primati socijalnu pomoc, iako su prilicno dobrostojeci, prepise sinu 10h zemlje i on se nakaci na socijalu, takvima nikad dosta... A socijalna radnica im sve to sredi, dobro se mi svi poznajemo, cak svi u istoj ulici zivimo. Ja mogu samo da zalim sto je sve to tako, da povremeno pomognem kako mogu, ali to je toliko malo, ko zna koliko ce vremena proci dok ne krene nabolje, ako ikad krene.
djolesamar djolesamar 13:31 20.12.2013

Mi smo bolesno društvo. Treba da se lečimo

Mi smo bolesno društvo i kao takvi treba da se lečimo
http://wp.me/p3K41e-6Y
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:21 20.12.2013

Re: Mi smo bolesno društvo. Treba da se lečimo

Mi smo bolesno društvo i kao takvi treba da se lečimo

Na žalost ovakvo mišljenje je samo alibi za pojedince koji treba da se leče i za pojedince koji ne rade svoj posao. Ima ih puno, ali oni nisu "društvo", oni imaju imena i prezimena, dobijaju plate i treba da snose posledice za svoj nerad i nemar.
rade.radumilo rade.radumilo 16:21 20.12.2013

Re: Mi smo bolesno društvo. Treba da se lečimo

Mi smo bolesno društvo i kao takvi treba da se lečimo


Mislim da ovde postoji nekoliko grešaka u razmišljanju:
1. Nismo mi bolesno društvo, ukoliko se pod tim "mi" podrazumevaju građani Srbije. Ovakve stvari se dešavaju i u mnogo bolje uređenim društvima. U ovakvoj situaciji je splet okolnosti samo iznova ogolio nefunkcionisanje i opšti javašluk u raznim institucijama društva, ali daleko od toga da se nešto takvo ne može dogoditi i u društvima u kojima organizacija mnogo bolje funkcioniše.
2. Nismo mi bolesno društvo, ukoliko se pod tim "mi" podrazumeva celokupna ljudska zajednica. Iako gradimo civilizaciju već desetinama hiljada godina, u našoj osnovi leže milijarde godina "životinjske" borbe za goli opstanak.
Iako se ponekad oduševimo nekom snimku, poput onog u kom na kraju članovi krda pomognu ugroženoj jedinki (LINK), pre ćemo zateći scenu u kojoj nemoćnu jedinku rastržu predatori ili usamljena ženka uzaludno pokušava odbranisti svoje potomstvo od čopora predatora, dok ostali pripadnici krda nemo promatraju sa "bezbednog" odstojanja.
Jedan od prirodnih nagona kod svih sisara je da odbace mladunčad (i time ih osude na smrt) ukoliko nema dovoljno hrane i za njih i za roditelje. Šta više, neke vrste su u stanju da to učine tokom trudnoće i da od početnog broja embriona, u razvoju ostave sega par...
Nekoliko desetina hiljada godina civilizacije nije dovoljno da izmeni našu biologiju, što ne znači da ne trebamo raditi na tome iz generacije u generaciju. Međutim, budemo li tretirali ovakve nagone kao nešto "bolesno" a ne kao suštinske biološke nagone koji stoje duboko ispod manje ili više plitke fasade civilizacijskog ponašanja u nama, teško ćemo postići neke ozbiljnije rezultate na njihovom menjanju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana