Ljudska prava

RAZLOG ZA (NE)ZADOVOLJSTVO?

Freedom of Information RSS / 18.12.2013. u 11:45

Autor: Rodoljub Šabić

"Pristup javnom ugovoru i drugoj dokumentaciji iz zbirke isprava Registra, vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja, a može se ograničiti pod uslovima propisanim tim zakonom."
Tako piše u Pravilniku o načinu vođenja i sadržini registra javnih ugovora. I normalno je da tako piše. Samo, tako je tek od skoro, od pre par dana, ranije je pisalo nešto sasvim drugačije.
Upravo zato, u julu ove godine, u svojstvu Poverenika za informacije od javnog značaja sam se pismom obratio tadašnjem ministru finansija i privrede upozoravajući da su neke odredbe Pravilnika, koji je neposredno pre toga doneo, suprotne Ustavu i zakonu, da će njihova primena ugroziti prava javnosti i imati druge negativne posledice. Radilo se o odredbama kojima se Pravilnikom utvrđuje da pristup ugovorima i drugoj dokumentaciji iz zbirke isprava registra „može biti dozvoljen licu koje može da dokaže pravni interes za uvid" kao i da pristup „neće biti omogućen" ako bi „mogao bitno otežati ostvarivanje ekonomskih interesa javnog i privatnog partnera".
Zakonom o slobodnom pristupu informacijama izričito je predviđena pretpostavka opravdanog interesa javnosti da zna, tražilac informacije, dakle, nema nikakvu obavezu da dokazuje postojanje bilo kakvog posebnog interesa. Naprotiv, samo organ vlasti, ukoliko želi da ograniči pravo pristupa informaciji, u svakoj konkretnoj situaciji, ima obavezu da dokaže postojanje interesa koji je u tom trenutku pretežan u odnosu na pravo javnosti da zna. I ti interesi, odnosno razlozi za eventualno ograničavanje prava na pristup informacijama utvrđeni su Zakonom o slobodnom pristupu informacijama. Pravno je neodrživo da se mimo zakonom utvrđenih razloga, podzakonskim aktom, predviđaju i dodatni razlozi za ograničenje prava javnosti.
Registar javnih ugovora je ili bi bar trebalo da bude važan mehanizam kontrole javnosti nad ugovorima koje država odnosno njena tela, organi i državna preduzeća zaključuju sa privatnim partnerima. I sam Zakon o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama, na osnovu kog je i donet Pravilnik, izričito predviđa da je Registar javan kao i da se uređivanje uslova, načina i postupka zaključivanja javnih ugovora uz ostalo zasniva na načelima zaštite javnog interesa i transparentnosti.
Ovakvo dodatno ograničavanje prava javnosti neminovno izaziva neprijatne asocijacije na slučajeve kao što su npr. bili „zatamnjeni" ugovor sa Fijatom, dva „poverljiva" i neuspešna pokušaja privatizacije RTB Bor sa partnerima problematičnog boniteta, „tajnoviti" a propali ugovor sa sada propalom Alpinom o koncesiji za autoput Horgoš-Požega i brojne druge slučajeve pominjane u izveštajima Poverenika i Saveta za borbu protiv korupcije.
Na moje pismo ministru finansija i privrede izostao je odgovor. Kao i bilo kakva reakcija. Najverovatnije "objašnjenje" je proces rekonstrukcije Vlade koji je neposredno usledio.
U septembru, nakon rekonstrukcije Vlade, ponovio sam manje-više istovetno upozorenje novom ministru (sada samo) privrede. O problemu sam razgovarao sa ministrom Radulovićem. On je prihvatio sve argumente i dao mi uveravanja da će akt biti izmenjen, a nezakonite i neustavne odredbe stavljene van snage.
Početkom oktobra međutim, dobio sam informacije da "po tumačenjima u Vladi" pitanje nije u nadležnosti Ministarstva privrede već Ministarstva finansija. Razgovarao sam o problemu i s ministrom Krstićem. Moji saradnici pokušali su odgovarajuću komunikaciju sa odgovornima u Ministarstvu finansija. I to je ostalo bez rezultata.
Krajem oktobra, pošto je prošlo više nego dovoljno vremena, kao što sam nagovestio, podneo sam Ustavnom sudu Srbije Predlog za ocenu ustavnosti i zakonitosti Pravilnika.
Sredinom decembra, evo, dobio sam dopis kojim me ministar finansija Lazar Krstić, u kontekstu izjašnjenja povodom postupka pred Ustavnim sudom, obaveštava da je 12.decembra 2013. izmenio Pravilnik.
Lepo. Normalno, kao što rekoh. Samo, je li i razlog za zadovoljstvo? Ili je količina vremena i aktivnosti koja je potrebna našoj državi za savladavanje jedne od izvesno najlakših lekcija o pravnoj državi (ničija, zakonom zajamčena prava ne mogu i ne smeju se ograničavati, podzakonskim, ministarskim aktima), pre razlog za zabrinutost?



Komentari (14)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

looping looping 12:00 18.12.2013

1

Lepo. Normalno, kao što rekoh. Samo, je li i razlog za zadovoljstvo? Ili je količina vremena i aktivnosti koja je potrebna našoj državi za savladavanje jedne od izvesno najlakših lekcija o pravnoj državi (ničija, zakonom zajamčena prava ne mogu i ne smeju se ograničavati, podzakonskim, ministarskim aktima), pre razlog za zabrinutost?

Pre bi se reklo da je to razlog za zadovoljstvo. Ipak je bitan krajnji uspeh. Mada, to znači da s' obzirom na tempo rešavanja problema poverenik ima još jaako puno posla.
Freedom of Information Freedom of Information 13:30 18.12.2013

Re: 1


Pre bi se reklo da je to razlog za zadovoljstvo.

Hvala. Vi ste očigledno optimista. A ima smisla biti optimista.Odnosno, kako je govorio Čerčil:"Ne vidim da ima više smisla biti nešto drugo".
vukizsume vukizsume 13:45 18.12.2013

Re: 1

A ima smisla biti optimista.Odnosno, kako je govorio Čerčil:"Ne vidim da ima više smisla biti nešto drugo".

Sasvim tačno. Ali pored optimizma nužan je i profesionalan i odgovoran rad. Vi to pokazujete na najbolji način.
iqiqiq iqiqiq 15:13 18.12.2013

Re: 1

Ali pored optimizma nužan je i profesionalan i odgovoran rad.

I kako to ostvariti u svim nivoima državne uprave.
Pokušaću do zaključavanja bloga da promenim svoje mišljenje u optimizam, ali nema mesta optimizmu ako se pravilnici pišu namerno ili slučajno pogrešno. Iz oba razloga, takvi službenici su zaslužili disciplinsku komisiju, ili nisu naučili posao i ne slušaju profesionalce ili su korumpirani, što je krivično delo valjda.
looping looping 09:16 19.12.2013

Re: 1

Freedom of Information

Pre bi se reklo da je to razlog za zadovoljstvo.

Hvala. Vi ste očigledno optimista. A ima smisla biti optimista.Odnosno, kako je govorio Čerčil:"Ne vidim da ima više smisla biti nešto drugo".

Nema na čemu.
Sviđa mi se i ona od Čerčila:
A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.

Pesimista vidi teškoću u svakoj šansi, optimista vidi šansu u svakoj poteškoći.
iqiqiq iqiqiq 11:00 19.12.2013

Re: 1

Pesimista vidi teškoću u svakoj šansi, optimista vidi šansu u svakoj poteškoći.

u ovom slučaju nije pitanje optimizma, nego zadovoljstva situacijom, tako da ponovo naglašavam da sam nezadovoljno što greška nije ispravljena PROMPTNO ako je već napravljena, a nije smela ni da bude napravljena
i to nije jedini podzakonski akt koji je loše namerno ili slučajno napisan!
Stoga nezadovoljna ali optimista, dok je ljudi koji su uporni, hrabri i pametni da to menjaju. Znamo na koga u ovom slučaju mislim, ali da ne hvalim puno, nije nam to u prirodi i mentalitetu
iqiqiq iqiqiq 12:04 18.12.2013

Glasam za nezadovoljstvo

Pratim ceo proces od početka i glasam za nezadovoljstvo, naravno ne Poverenikom (kapa dole za savesnost i upornost) nego najpre sa Radnom grupom koja je napravila katastrofalan propust pripremajući sam Pravilnik, te sa svim visokim službenicima kojima ste se direktno obratili a nisu pristupili izmenama Pravilnika.
Isto tako glasam za nezadovoljstvo službenicima Ministarstva privrede koji se nisu potrudili da interno proslede bivšim kolegama Vaš dopis nego su Vas "šetali". I najzad nezadovoljstvo kabinetom Ministra finansija koji je čekao da procedurom "udarite krov" tj Ustavni sud da bi Vam odgovorili.

Izračunajmo vreme svih aktera potrošenih na ovo besmisleno odlaganje ispravke greške uključujući i vreme nadležnih koji su čitali dopise pa pomnožimo sa cenom rada i pretpostavimo da je nekoliko poreskih obveznika moralo zaista da zaradi realan novac u realnim uslovima da bi se svi akteri platili.

Nadam se da sam podrobno obrazložila moje glasanje za nezadovoljstvo.

I nadam se da će se i imena članova Radne grupe koja je pripremala sporni Pravilnik pojaviti u EDITu Vašeg bloga.
mariopan mariopan 15:06 18.12.2013

....

Нису они из Радне групе ништа " погрешили" припремајући такав фаличан Правилник, они су одлично знали шта раде, нису то аматери него мајстори за муљање и мување.....само им није успело јер се господин Шабић О П Е Т мешао у свој посао.

Разочарана сам новим министрима који су у првом " испитном року " заиграли на начин који нас је и довео до катастрофе. Онај млади Крстић онда изашао на поправни и добио једва прелазну оцену?
То није за хвалу - то је срамота.
А за нашег блогоколегу Радуловића, коме то " није у надлежности" а на сва уста се " бори" за законитост и транспарентност.......( све док не загусти ) ..... могу само да кажем -није прошао ни поправни.
Дупла нула.

Поштовање за упорност и доследност г.Шабићу
Freedom of Information Freedom of Information 15:27 18.12.2013

Re: ....

А за нашег блогоколегу Радуловића, коме то " није у надлежности"

Siguran sam da u ovom slučaju iza problema (ne)nadležnosti ne stoji naš kolega bloger, naprotiv. To pitanje je otvorio neko drugi što s obzirom na neprecizni zakon o ministarstvima koji izazva priličan broj dilema o nadležnosti nije ni bio problem.
A za
Поштовање за упорност и доследност г.Шабићу

hvala.
hajkula1 hajkula1 18:44 18.12.2013

Gospodine Šabiću


I od mene, naravno, imate svaku podršku u radu.

Vidite na koliko prepreka Vi nailazite u komunikaciji s administracijom, pa pretpostavljate kako je nama.


Razmišljam da li da vas pitam, jer me stvarno ali stvarno zanima, da li je trač ili istina da je američka državna finansijska agencija javno objavila na koje račune su iznete pare iz Srbije. Pominje se iznos od oko 50+50 milijardi dolara iznetim nešto raznim malverzacijama i nešto u kešu.


Neću da kažem i u vreme čijih mandata je novac iznošen, a jeste iznošen. I u vreme čijih mandata se tvrdilo da nije pronađen novac koji je iznet na Kipar. Niti ko kaže da nema dokaza a ponovo je dobio mandat.

Neću ni da podsetim da su odgovorni i saučesnici, oni koji prikrivaju.

Zločin protiv čovečnosti ne zastareva?





Lopovi da vrate ukradeno.
iqiqiq iqiqiq 18:54 18.12.2013

Re: Gospodine Šabiću

hajkula1 hajkula1 20:13 18.12.2013

Re: Gospodine Šabiću

iqiqiq
AGROHEM

MITO PFEIZER




Hvala.
iqiqiq iqiqiq 22:02 18.12.2013

Re: Gospodine Šabiću

možda vredi biti optimista
Zaustavićemo of-šor firme
nim_opet nim_opet 23:51 20.12.2013

Re: Gospodine Šabiću

američka državna finansijska agencija javno objavila na koje račune su iznete pare iz Srbije.


pretpostavljam da se ovde misli na GFI izvestaj o ilegalnim finansijskim tokovima - Srbija redovno figurira u istima. GFI je neprofitna organizacija koja sedi u Vasingtonu (izmedju ostalog jer rade sa Svetskom Bankom), ali nema veze sa americkom drzavom. Srbija je na 15-om mestu, sa oko 42milijarde dolara (2002-2011), evo celog izvestaja :[url=http://iff.gfintegrity.org/iff2013/Illicit_Financial_Flows_from_Developing_Countries_2002-2011-LowRes.pdf][/url]

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana