Kultura| Literatura| Ljubav

Knjige su ljudi

Jelica Greganović RSS / 13.12.2013. u 13:57

toomanybooks.jpg

Devedesete godine su bile zle i za ljude i za knjige. Ljudi su ubijali i ljude i knjige. Zbog pogrešne nacionalne pripadnosti. I sopstvenog zverstva i gluposti. Tih godina su spaljivane i bacane knjige pisaca koji nisu imali državljanstva država u nastajanju. Nije bilo važno što mnogi odavno više nisu bili živi, važno je bilo samo odakle su, kako im se prezimena završavaju, ko su im bili roditelji. Oni prema knjigama milosniji su ih poskidali sa polica biblioteka, od zatvorskih do školskih, i dali ih u preprodaju.

Tih godina je ljubljanska antikvarnica prosto bila zatrpana »počišćenim« knjigama srpskih, hrvatskih, makedonskih, bosanskih pisaca. Za svaki slučaj su maknute i knjige ruskih i bugarskih pisaca. Zvuči nekako slično, zlu ne trebalo, da ne čiste dva puta. Prodavale su se u bescenje. Sabrana dela Andrićeva su koštala kao jeftiniji mesečni magazin, ni Danilo Kiš nije bolje prošao. Puškin i Jesenjin su jedva dobacivali do papirnih maramica. Dobro očuvane knjige, odličnog papira, još bolje štampe, večitog poveza i još večitije sadržine.

Tada se moja biblioteka drastično obogatila, nisam mogla da prestanem da kupujem knjige ni onda kada se radilo o onim koje već imam. Moji ukućani su tvrdili da se razmnožavaju na svetlosti, a ja sam ih svako malo krišom dovlačila, odrekavši se tog dana kupovine par jabuka. Te duple sam poklanjala svima koji su bili spremni da ih usvoje. Prosto nisam mogla da ih ostavim tamo, ponižene, nepravedno optužene i prezrene. Nosila sam ih u badnjevačku biblioteku, koja nije imala ni struju da plati, a kamoli knjige da kupi. Poklanjala ih seoskoj školi, u kojoj nije bilo ništa bolje no u biblioteci.

A onda sam jednom naišla na knjige upravo donesene iz drugog grada, iz druge antikvarnice. Prodavačica mi je objasnila da ih voze iz grada u grad, u nadi da će ih negde ipak neko kupiti. Po ceni nižoj od cene paketa toaletnog papira. Rolovanog. Sabrana dela velikog Alkibijada Nuše. U izdanju Gece Kona. Godina 1937. Biseri, a ne knjige. Da je prodavačica uopšte znala šta prodaje, ne bih tako jeftino uspela da spasim sirotog Nušića. Kog godinama niko nije hteo da kupi.

Na ove zle godine su me podsetili članci u »Blicu« i »Danasu«, o v.d. direktoru Službenog Glasnika, državnog izdavača, Radošu Ljušiću, koji svojim piscima potura da potpišu anekse na ugovore o autorskim pravima, kojima će dozvoliti da njihove neprodate knjige dobiju tretman starog papira. To su knjige koje su neki ljudi napisali, a neki drugi ljudi, koji se zovu urednici, ocenili kao vredne štampanja. Onda su se njima bavili lektori, korektori, štampari, dizajneri. Sve to košta, i srca i novca. I sad bi trebalo da te knjige, od kojih mnoge i nisu knjige koje bi se masovno kupovale, i koje imaju sasvim drugačiju namenu i vrednost, budu reciklirane. Za to vreme razlika u uloženom novcu poreskih obveznika i novcu koji se dobije za stari papir, odlazi u nepovrat. U to isto vreme većina biblioteka u Srbiji nema dovoljno novca za kupovinu knjiga. Onaj tenderski zakon o nabavkama istih da ni ne pominjem. Novac koji bude propao u gore pomenutoj razlici je i njihov novac, novac koji neće videti. Kao ni knjige od kojih će biti, reciklažom, napravljeni »korisniji« papirni predmeti.

Knjige su kao ljudi. Ima ih dobrih, pametnih, korisnih, neponovljivih prijatelja, ali i glupih, zlih, iskompleksiranih...Svaka knjiga sebe vrednog čoveka nađe. Čak ni one glupe knjige, baš kao ni glupi ljudi, nisu zaslužile da budu bačene u đubre. I iz njih može dosta toga da se nauči. O tuđoj gluposti.

Edit

Svetislav Basara:

"E sad, mojih knjiga što se tiče, ovim i bez potpisanog aneksa ovlašćujem Ljušića da neprodati tiraž mojih knjiga slobodno iseče i da ih onako isečene slobodno nabije u dupe, kad mu je već država Srbija, umesto da ga uputi na posao koji mu priliči - sečenje drva - omogućila da seče vredne knjige, koje bi služile na čast i kulturama mnogo ozbiljnijim od naše."

 



Komentari (84)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

westvleteren westvleteren 14:13 13.12.2013

Elektronska Lektira

Nikada mi nece biti jasni ljudi koji spaljuju knjige. Drago mi je sto mogu da kazem da su biblioteke u Beogradu bile pune hrvatskih izdanja, za vreme rata i posle rata.

Kada vec govorimo o knjigama, jedna ideja mi se vec neko vreme vrzma po glavi. Da li je moguce (legalno) objaviti elektronsko izdanje skolske lektire (uglavnom su u pitanju dela davno pokojnih pisaca)?
Posto vec imamo besplatno skolstvo red bi bio da se obavezna lektira ucini dostupnom.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:15 13.12.2013

Re: Elektronska Lektira

Što se mene tiče, spaljivanje knjiga je jedna od najnecivilizovanijih stvari koja čoveku na pamet može da padne.

Što se lektire tiče, ideja je dobra, bar za onu decu koja imaju stalni dostup do iterneta. U Srbiji već ima "elektronskih" izdavača, verujem da bi ih zanimalo, mada mislim da bi to mogao da uradi i državni izdavač, nekako bi mu bilo u opisu radnog mesta. U dogovoru sa min. prosvete.
foghorn foghorn 08:50 14.12.2013

Re: Elektronska Lektira

westvleteren
Nikada mi nece biti jasni ljudi koji spaljuju knjige. Drago mi je sto mogu da kazem da su biblioteke u Beogradu bile pune hrvatskih izdanja, za vreme rata i posle rata.

Kada vec govorimo o knjigama, jedna ideja mi se vec neko vreme vrzma po glavi. Da li je moguce (legalno) objaviti elektronsko izdanje skolske lektire (uglavnom su u pitanju dela davno pokojnih pisaca)?
Posto vec imamo besplatno skolstvo red bi bio da se obavezna lektira ucini dostupnom.



Део школске лектире у дигиталном облику постоји већ неколико година, под називом ”Антологија српске књижевности”, www.ask.rs. Једина мана је што су текстови објављени само у форматима .doc и .lit, а не као .pdf. Неко време је цела антологија била расположива и као PDF на сајту Математичког факултета, али је тамо нема после обнове тог сајта пре неког времена.
mlekac mlekac 10:10 14.12.2013

Re: Elektronska Lektira

foghorn
westvleteren
Nikada mi nece biti jasni ljudi koji spaljuju knjige. Drago mi je sto mogu da kazem da su biblioteke u Beogradu bile pune hrvatskih izdanja, za vreme rata i posle rata.

Kada vec govorimo o knjigama, jedna ideja mi se vec neko vreme vrzma po glavi. Da li je moguce (legalno) objaviti elektronsko izdanje skolske lektire (uglavnom su u pitanju dela davno pokojnih pisaca)?
Posto vec imamo besplatno skolstvo red bi bio da se obavezna lektira ucini dostupnom.



Део школске лектире у дигиталном облику постоји већ неколико година, под називом ”Антологија српске књижевности”, www.ask.rs. Једина мана је што су текстови објављени само у форматима .doc и .lit, а не као .pdf. Неко време је цела антологија била расположива и као PDF на сајту Математичког факултета, али је тамо нема после обнове тог сајта пре неког времена.


Postoji i dobar deo starijih dela iz lektire (onih, koja se smatraju klasicima) u audio formatu, ali, samo u biblioteci Saveza slepih i slabovidih. Onoj, sto su onomad hteli da je ugase, a za koju su godinama knjige citali i u audio formatu zapisivali nasi najpoznatiji glumci i spikeri...

Bilo bi divno da i TO postane sire dostupno.
Freedom of Information Freedom of Information 21:57 14.12.2013

Re: Elektronska Lektira

Što se mene tiče, spaljivanje knjiga je jedna od najnecivilizovanijih stvari koja čoveku na pamet može da padne.

Da,takve "akcije" su definitivno izraz dominacije zastrašujećeg primitivizma.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:25 16.12.2013

Re: Elektronska Lektira

Da,takve "akcije" su definitivno izraz dominacije zastrašujećeg primitivizma.

Da...sadrže u sebi strašnu surovost.
nim_opet nim_opet 00:40 19.12.2013

Re: Elektronska Lektira

Kada vec govorimo o knjigama, jedna ideja mi se vec neko vreme vrzma po glavi. Da li je moguce (legalno) objaviti elektronsko izdanje skolske lektire (uglavnom su u pitanju dela davno pokojnih pisaca)?


Samo ukoliko je autorsko pravo isteklo. Iako je neko davno pokojni pisac, neka izdavacka kuca i dalje moze posedovati autorsko pravo na odredjeno delo, sve do apsolutnog zastarevanja - u Srbiji cini mi se 70 godina po smrti autora, ali se mozda varam.
margos margos 14:35 13.12.2013

Zvuči kao misija :)

Prosto nisam mogla da ih ostavim tamo, ponižene, nepravedno optužene i prezrene.


Jelica Greganović Jelica Greganović 14:37 13.12.2013

Re: Zvuči kao misija :)

Tužne su te knjige, margos. Isto kao kad gledaš one jadne životinje čiji su se skotovi od vlasnika predomislili i izbacili ih na ulicu.
arianna arianna 12:45 14.12.2013

Re: Zvuči kao misija :)

Jelica Greganović
Tužne su te knjige, margos. Isto kao kad gledaš one jadne životinje čiji su se skotovi od vlasnika predomislili i izbacili ih na ulicu.




Svaka škola u obavezi je da nabavlja i kupuje knjige u toku školske godine, i to koliko učenika, nastavnika i stručnih saradnika, pa od polovine do celog tog broja, naslova za školsku bibiloteku godišnje.

pr. 700 dece, 95 nastavnika i 5 stručnih saradnika je 800
znači škola te veličine trebalo bi da ima od 400-800 novih naslova knjiga (može polovnih) godišnje ili 0,5-1 knjiga po učeniku i zaposlenom svake školske godine.


Koristim ovu priliku da pozovem sve one koje imaju koju knjigu viška, da je doniraju obližnjoj školi za školsku biblioteku.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:55 14.12.2013

Re: Zvuči kao misija :)

arianna, da ne pominjemo fakultetske biblioteke, kojih bi takođe mogli da se sete pre no što neke od stručnih knjiga prodaju kao stari papir.

Edit: Kad smo već kod starog papira...Moj bitno mlađi brat od tetke je neovlašćeno prisvojio moje godinama koričene Politikine Zabavnike. I bez pitanja ih jednom odneo u svoju osnovnu školu kao stari papir. Na svu sreću je tamo bila bibliotekarka i spasila Zabavnike, odnela ih je u biblioteku. Bilo mi je toliko lakše kad sam čula da nisu završili sa starim papirom, bar ih dorćolski osnovci čitaju.
nurudin nurudin 23:02 14.12.2013

Re: Zvuči kao misija :)

Koristim ovu priliku da pozovem sve one koje imaju koju knjigu viška, da je doniraju obližnjoj školi za školsku biblioteku.


Придружујем се прилици. ;-)
49 41 49 41 14:57 13.12.2013

Ars longa

vitae breavis.

Mnogima kosti davno satrunule, a oni i danas "zivi"; zahvaljujuci knjigama.

Ovde se knjige odnose u Biblioteke, lokalne Trifft store (Neprofitne Organizacije) - poklanjaju.

Svaka biblioteka. trift prodavnice imaju posebnu sobu ili deo sa policama; na kojima su knjige, Magazini, CD, kasete, ... na prodaju.

Svojevremeno sam se navukao knjiga na prodaji iz lokalne biblioteke, da ih je milina videti i prelistati. Kostale me $ 1 (tvrd povez) ili 50 c (mek povez), CD 50 ili 25c.

Poklon bibliotekama, trift prodavnicama se odbija od godisnjeg poreza.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:04 13.12.2013

Re: Ars longa

Eto...svašta može, mogu i one biblioteke što se knjige na ulici uzmu pa vrate da se stave, pa baš ako ih neko odnese, bolje i to nego u reciklažu.
muaddib92 muaddib92 18:08 13.12.2013

Re: Ars longa

Radošu Ljušiću, koji svojim piscima potura da potpišu anekse na ugovore o autorskim pravima, kojima će dozvoliti da njihove neprodate knjige dobiju tretman starog papira.

.. а не би ли дотични (морам употребити овај израз) Химлер којим случајем поклонио књиге некој школи, библиотеци, макар комшиници у замену за мало фикефике?
Картонску и осталу папирнату амбалажу у фирми продајемо папирсервису по динџи 5/кг - питам колико књига које објави његова уважена фирма стане у 1 кг?
angie01 angie01 19:49 13.12.2013

Re: Ars longa

Radošu Ljušiću, koji svojim piscima potura da potpišu anekse na ugovore o autorskim pravima, kojima će dozvoliti da njihove neprodate knjige dobiju tretman starog papira.


ko je jos kroz istoriju, ( interesntna nauka za aktera ovog komentara:) unistavao knjige?!

zasto je njemu uopste dato da rukovodi izdavackom kucom, u jednoj je vec pokazao svoje "umjece", pa je za nagradu dobio da rukovodi drugom, u kojoj su jos vece plate- detalji su neverovatni, ko uposte stoji iza njega i zasto dozvoljava njegovo skndalozno ponasanje, posle koga nema nikakve kazne- pri tome, on ima uslove da bude penzionisan.

toliko o kadrovima, prvo dss-a, a sada sns-a.
mlekac mlekac 10:12 14.12.2013

Re: Ars longa

49 41
vitae breavis.


Svojevremeno sam se navukao knjiga na prodaji iz lokalne biblioteke, da ih je milina videti i prelistati. Kostale me $ 1 (tvrd povez) ili 50 c (mek povez), CD 50 ili 25c.

Poklon bibliotekama, trift prodavnicama se odbija od godisnjeg poreza.


Ja sam tako obogacivala biblioteku u Bw. Americke biblioteke su slale "visak" da se dopune skolske i ine biblioteke po Africi, a ja ufatila vezu i...
muaddib92 muaddib92 14:09 15.12.2013

Re: Ars longa

toliko o kadrovima, prvo dss-a, a sada sns-a.

Енџи, еенџиии (ово пева Џегер кроз мене оно што ме у ствари ужасава је то да су нам сада на власти поново сви они монструми које су својевремено 'Индекси' ставили у потпис своје најбоље песме:
ПОВРАТАК ЏЕКА ТРБОСЕКА И ОСТАЛИХ ЗАЛА
rade.radumilo rade.radumilo 14:57 13.12.2013

Again, again and again...

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:10 13.12.2013

Re: Again, again and again...

Da...
angie01 angie01 15:11 13.12.2013

,

Svetislav Basara

09/12/2013 16:22
Buldožer

Izgleda, cenjeni publikume, da je u Službenom glasniku - kojim već neko vreme suvereno žari i pali Radoš Ljušić - omrkla kristalna noć. Samo što Ljušić za razliku od svojih minhenskih uzora knjige ne spaljuje, nego ih seče i prodaje kao staru hartiju.

Čitam juče u Danasu tekst gospođe Mirjane Miočinović, u kome kaže da je pozvana da potpiše nekakav aneks ugovora - potreban valjda za seču knjiga - pa se setih da sam i ja pre nekoliko meseci dobio isti takav poziv. Za Gavrilovićeva vakta sam u SG i ja objavio dve knjige; nisam, da budem iskren, pojma imao šta bi „aneks ugovora“ imao značiti, ali se nisam udostojio ni odgovora na „ljubazan“ poziv. Tek iz Miočinovićkinog pisma sam shvatio v čjom djelo. E sad, mojih knjiga što se tiče, ovim i bez potpisanog aneksa ovlašćujem Ljušića da neprodati tiraž mojih knjiga slobodno iseče i da ih onako isečene slobodno nabije u dupe, kad mu je već država Srbija, umesto da ga uputi na posao koji mu priliči - sečenje drva - omogućila da seče vredne knjige, koje bi služile na čast i kulturama mnogo ozbiljnijim od naše.

Knjiga o kojoj govori gospođa Miočinović zove se „Antologija francuskog eseja“ (izbor napravio Milan Komnenić) i mogu reći samo toliko da sam je od izlaska do dana današnjeg pročitao već tri puta. I to od korica do korica. To, svakako, nije knjiga koja bi se prodavala kao Koeljov „Alhemičar“ ili one tri nijanse raznih boja, ali to ne treba ni da bude. Sto prodatih primeraka takve knjige godišnje - a garant se proda više - to je puna kapa. Nije to, da se razumemo, knjiga za svakoga, naročito ne za Ljušića, ali, eto, dopala mu šaka, pala mu pod vlast, pa je Radoš rešio da joj smrsi konce. Valjda da bi u magacinu napravio mesta za ukoričena bulažnjenja svojih istomišljenika koji - kao, uostalom, ni direktor Službenog glasnika - nisu u stanju da misle, ali onoliko vole da pišu.

Tu se, u pogledu Ljušića, ništa ne može uraditi. On je kao buldožer bez vozača, ako razumete šta hoću da kažem. Ali možda se nešto može učiniti na drugoj adresi. Evo recimo u državi Srbiji postoji Ministarstvo kulture, u Ministarstvu kulture postoji jedna kancelarija, a u kancelariji, u foteljici-slobodici, sedi ministar kulture, ovacijama dočekani Tasovac. Pa kad je već tako, hajde da savijemo tabak i da ministru napišemo sitno pismo.
Poštovani gospodine Tasovac. Znam da su vremena gadna i da grcate pod teretom teških obaveza, ali držim da bi trebalo da obratite pažnju na otvoreni vandalizam u Službenom glasniku. Ono, fakat, glavni posao vašeg ministarstva jeste briga o kulturi, ali - usuđujem se da kažem - da ne bi bilo loše da malo povede računa i o nekulturi, ako ni zbog čega drugog, a ono zato što ćete u protivnom džaba krečiti. I vi ste, dragi Tasovac, član takozvane Vlade Srbije, pa kad se sledeći put okupite u onoj pustolini u Nemanjinoj, podignite glas. Pokušajte da zaustavite mahniti buldožer.
- See more at: http://www.danas.rs/danasrs/kolumnisti/buldozer.881.html?news_id=272545#sthash.OUW7eW4t.dpuf
Jaril Jaril 15:18 13.12.2013

Re: ,

Sto prodatih primeraka takve knjige godišnje - a garant se proda više - to je puna kapa.

А шта кажу у СГ: када, после колико примерака или времена, књиге добијају статус непродатих?
Supermod Supermod 16:01 13.12.2013

Pomoć

angie01
- See more at: http://www.danas.rs/danasrs/kolumnisti/buldozer.881.html?news_id=272545#sthash.OUW7eW4t.dpuf

LINK
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:03 13.12.2013

Re: ,

Upravo sam htela da okačim linak hvala.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:05 13.12.2013

Re: ,

А шта кажу у СГ: када, после колико примерака или времена, књиге добијају статус непродатих?

Ne pominju koja knjiga ima koliko vremena na raspolaganju.
angie01 angie01 16:44 13.12.2013

Re: Pomoć

hvala na pomoci:)
kakapo kakapo 16:21 13.12.2013

cirkulacija

Samo neka ih ne seckakju i ne spaljuju. Za ostalo ne brinem. Svaka će knjiga naći svog čitaoca, makar čamila u podrumu, na tavanu, bila vožena od nemila do nedraga, bačena u jarak... Više od pola moje pozamašne biblioteke je kupljeno na ulici (koliko juče dve knjige, al' nemojte da me tužite mojoj ženi). Već sam izdao testamentrana uputstva da jednog dana (u veoma dalekoj budućnosti, nadam se) sve ono što nikome od porodice i kolega ne bude trebalo prodaju. Po mogućnosti uličnim bukinistima. Nema bolje. Ako treba i budzašto. Znam da kod mene ima tematskih celina koje su izuzetno dragocene i retke, ali šta se može? Neka se rasture. Onda će te knjige jednog dana kupiti neko ko će im se radovati (kao i ja kada sam ih kupio), neko kome će one makar pola sata biti najvažnija stvar na svetu, pa taman posle na polici skupljale prašinu sledećih dvadeset godina. Neka se vrate u cirkulaciju! Ali naročito sam naglasio da ni jedna moja knjiga ne sme (primarno) da bude poklonjena nekoj biblioteci! O da, spuštavah se ja na to uže, "umalo se uže ne pretrže"! Nosio, nuidio, poklanjao... Neka kupe ako im baš treba (a ne treba im)! O (našim) bibliotekama i bibliotekarima ne bih ovom prilikom. S njima imam imam vrlo loša iskustva, iako sam čitavog života, na sve moguće načine, upleten u svet knjiga. Mislim da su naši bibliotekari umislili da im je zadatak da se, na svaki način, ispreče između čiltalaca i knjige, te da to rade vrlo uspešno. Ali to je druga priča...
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:52 13.12.2013

Re: cirkulacija

Samo neka ih ne seckakju i ne spaljuju.

Jeli, kume, a kakav si sa kuvanjem?
Pretprošli upravnik Narodne biblioteke Srbije, Sreten Ugričić je dao da se skuva 50 tomova srpske bibliografije. Od te mase su dva umetnika uprizorila razmazano umetničko delo iz kog vire sirota slovca. Ta dva umetnika, koja su doduše probala da objasne upravniku da mogu delo da naprave i bez kuvanja bibliografije, su za to dobila nešto hiljada evra.
Pomenuta kuvana bibliografija se može videti u auli NBS, pored stepenica desno je lažni zid, zavučeš se iza i tu je na pravom zidu skuvana srpska bibliografija.

A što se tiče drugog, pa dirnuo si me u osetljivu tačku, i ja razmišljam šta će biti sa mojim knjigama kad mene ne bude. Jeste da Prestolonaslednik već pravi sopstvenu biblioteku, na temeljima moje naravno, ali šta će biti sa onim što pretekne?
Ja sam nameračila da ih ipak zaveštam bibliotekama, ali onim malim, provincijskim, seoskim. Onim što me zovu da održim književno veče kod njih, a razgovor počinju rečima: "Dobar dan, mi smo siromašna biblioteka, nemamo para, ali bi jako želeli..." Takve biblioteke nikada ne odbijaju knjige.
kakapo kakapo 18:09 13.12.2013

Re: cirkulacija

Pretprošli upravnik Narodne biblioteke Srbije, Sreten Ugričić je dao da se skuva 50 tomova srpske bibliografije

To on zamišlja da je postmodernista...
AlexDunja AlexDunja 18:26 13.12.2013

Re: cirkulacija

.. Više od pola moje pozamašne biblioteke je kupljeno na ulici

i ja sam tu negde, blagosloveni ulični prodavci
polovnih knjiga... šta sam sve našla za malecke parice...

ove moje na kaleniću obožavam:)

o bilmezu ljušiću neću, jer neću da se nerviram

samo me zanima da li je poduhvat sam smislio
ili mu je neko pomagao
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:07 13.12.2013

Re: cirkulacija

To on zamišlja da je postmodernista...

Čak ni postmodernisti nisu kuvali bibliografiju...bože, kako ovo ljudožderski zvuči
bocvena bocvena 10:49 14.12.2013

Re: cirkulacija

O (našim) bibliotekama i bibliotekarima ne bih ovom prilikom. S njima imam imam vrlo loša iskustva, iako sam čitavog života, na sve moguće načine, upleten u svet knjiga. Mislim da su naši bibliotekari umislili da im je zadatak da se, na svaki način, ispreče između čiltalaca i knjige, te da to rade vrlo uspešno. Ali to je druga priča...


evo, napiši, a ja ću da objavim. i polemišem.

nevezano za osnovnu temu bloga -izbacivanje knjiga iz slovenačkih biblioteka po ključu- kako biste vi rešavali problem nedostatka prostora, neaktuelnosti fonda i nadolazeće digitalizacije (osim međubibliotečkom razmenom i poklonom)?
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:59 14.12.2013

Re: cirkulacija

i ja sam tu negde, blagosloveni ulični prodavci
polovnih knjiga... šta sam sve našla za malecke parice...

Kad prošli put beh u Beogradu, silno sam se osevapila na Cvetnom Trgu...skoro sam se preselila kod uličnog prodavača, moja Najbolja Drugarica je uložila protest što više vremena provodim sa njim nego sa njom.
kakapo kakapo 11:35 15.12.2013

Re: cirkulacija

bocvena
O (našim) bibliotekama i bibliotekarima ne bih ovom prilikom. S njima imam imam vrlo loša iskustva, iako sam čitavog života, na sve moguće načine, upleten u svet knjiga. Mislim da su naši bibliotekari umislili da im je zadatak da se, na svaki način, ispreče između čiltalaca i knjige, te da to rade vrlo uspešno. Ali to je druga priča...


evo, napiši, a ja ću da objavim. i polemišem.

nevezano za osnovnu temu bloga -izbacivanje knjiga iz slovenačkih biblioteka po ključu- kako biste vi rešavali problem nedostatka prostora, neaktuelnosti fonda i nadolazeće digitalizacije (osim međubibliotečkom razmenom i poklonom)?

Što se tiče ponude, hvala. Doduše mogu i sam, ali cenim domaćinsku ponudu. No, možda se bojim zameranja bibliotekarima. Kakvi su da su, bez njih ipak ne mogu. A da imam šta da kažem - imam.
Što se tiče drugog dela pitanja, ne znam da li je upućeno meni? Ako jeste, nemam ništa protiv neophodne bibliotečke razmene, pa čak ni ličnih donacija bibliotekama. Moj otac želi da sve svoje knjige pokloni biblioteci. To je njegovo pravo. Ja svoje ne dam, jer imam loša iskustva. Između ostalog baš s poklanjanjem knjiga koje su posle toga, iz istih biblioteka, bacane (recimo, više od 100 novih dečijih knjiga koje sam poklonio jednoj beogradskoj školskoj biblioteci). Drugom prilikom sam nabavio takođe preko 100 knjiga za jednu stručnu biblioteku, čak ih lično i doneo (na ramenima sam danima imao modrice od težine torbi), a te knjige nisu zavedene ni dan danas, posle gotovo deset godina! Ili, na primer, sudbina značajne biblioteke jedne poznate i stare beogradske porodice političara, književnika i novinara. Pomagao sam u odabiru, pakovanju i poklanjanju velikog broja retkih knjiga iz te porodice (baš onoj biblioteci u kojoj je direktor docnije kuvao bibliografije), a onda su se, velikom brzinom, te iste knjige, sve sa potpisima i exlibrisima, našle u prodaji u tadašnjoj antikvarnici NBS. O bacanju knjiga iz Dvorske biblioteke ovde je već dosta rečeno.
Možda ćeš reći: „to su pojedinačni nemili slučajevi“. Bojim se da nisu, nego da je sistem. Pre će biti da su pojedinačni izuzeci moja retka dobra iskustva sa bibliotekarima u ovoj zemlji.
Ali evo jednog sistemskog pitanja:
Ima li kod nas neke univerzitetske, fakultetske ili akademske biblioteke u kojoj čitalac slobodno može da prođe između polica i vidi šta ima od knjiga, kao što je to uobičajeno u većini univerzitetskih biblioteka u svetu? Ili mora unapred da zna koju knjigu traži, odnosno da je potraži u katalozima (koji su, jel'da, baš uvek ažurirani)? Pa da piše revers, pa da čeka da mu kažu da li knjige ima ili nema (a često je nema). Onda i kada dobije knjigu, vidi u njoj neku napomenu koja ga upućuje na drugo delo. I sada sve nanovo: idi u katalog, piši revers, ima, nema… U bibliotekama u univerzitetskim centrima u svetu sam često šetao između knjiga i časopisa tematski složenih po spratovima i policama, uzimao ih u ruke i listao važne knjige za koje nisam znao da postoje: „Gle ovaj zbornik, nisam znao da su ga objavili! Vidi, vidi, taj i taj objavio novu knjigu. Ko bi rekao, ovde imaju i ovo staro izdanje, baš dobro, nisam znao…“ Onda se s tim knjigama ode kod bibliotekara, uzmu se na revers (tj. karticu), ili se pak čitaju, ili delimično kopiraju u samoj biblioteci… Kod nas je tako šta nemoguće, barem u onim bibliotekama na koje sam upućen i koje me stručno zanimaju.
I to ne zavisi od novca, već samo od organizacije. No, većini bibliotekara s kojima sam ja u kontaktu lakše je da primeni sledeće strategije :
a) uopšte ne kupovati knjige za biblioteku (jer onda moraju da ih zavode, tj. oko njih da rade), čak i ako imaju novca. I one jadne pare koje se dodeljuju bibliotekama ponekad propadaju zbog takvog stava.
b) ako se kakva knjiga i probije do biblioteke ne zavodi se (poželjno ju je baciti, ili dati u prodaju), da se ne bi s njom baktao (vidi pod a.)
c) ako strategije a. i b. omanu, pa se knjiga ipak zavede i katalogizuje, onda je najbolje da se više niko ne pripusti do nje, kako se oko nje ne bi više imalo posla.
Dakle, kako rekoh: „sveta dužnost bibliotekara je da se na svaki način ispreči između čitaoca i knjige“. Takva su moja iskustva s našim bibliotekama..

bocvena bocvena 16:23 15.12.2013

Re: cirkulacija

Mnogo pitanja i mnogo odgovora. Jednom kad budem imala vremena i volje, odgovoriću u blogu.

Za sada - knjige su kod nas u slobodnom pristupu samo u školskim i javnim (opštinskim) bibliotekama. Zašto? Iz gomile praktičnih razloga. Većina je zbog broja knjiga, specifičnosti fonda i načina njihovog skladištenja i kontrole. Što veća i specijalizovanija biblioteka, to manje javnog pristupa.

O poklanjanju knjiga - moja biblioteka ima 36 kvadrata i preko 9000 knjiga. Dakle, poješće me uskoro:)Stoje u tri reda na jednoj polici, gužvaju se i stiskaju. Zato nikada ne uzimam nijednu knjigu koja neće biti korisna baš mojim čitaocima. Isto tako ih i otpisujem. Bez griže savesti i sentimentalizma. Tito-partija, više od po tri primerka bivših jugoslovenskih pisaca, udžbenici pre 90-ih - deo uskladišten, deo podeljen, poklonjen i deo recikliran (najčešće one oštećene). Kada bi mi neko ponudio 100 novih knjiga iz lektire za osnovnu školu - odbila bih. Ne zato što me mrzi da ih uvodim nego zato što zauzimaju mesto na polici, a niko ih neće čitati u srednjoj školi. Pažljivo sakupljane kuvare iz lične biblioteke jednog darodavca (čija je žena preminula, a skupljala ih 30 godina) rado prihvatam i beskrajno sam zahvalna - takva nam struka u školi.

Ima nas svakakvih. Pa i bibliotekara i direktora biblioteka. No, ja ne poznajem ljude koji više vole knjige i njihove korisnike od njih. O sistemu, drugi put.

jepet jepet 16:22 13.12.2013

Savrsen opis...

osecanja pred odbacenim knjigama. Od tinejdzerskih dana osecam isto. Klasike rasprostrte po plocnicima dozivljavam kao ponizenje vanvremenskih dela i ne mogu da prestanem da ih 'spasavam'. Za sada imam dupla sabrana dela Mihaila Solohova, tvrd povez, Andrica u tri edicije, jedno pet kopija Ane Karenjine (a cak i nisam ljubitelj tog dela) dok Cehova vise i ne brojim, samo spasem... Medjutim, to nije pojava samo kod nas... Primera radi na South Bank bookstands u Londonu sam u bescenje kupila Hardy-ja, Milton-a, Solzenjicina. U Vasingtonu sam dozivela blazi nervni slom kada sam videla da se Danteova 'Komedija' u koznom povezu prodaje za 20$ dok je 'Twilight' trilogija procenjena na 46$ (B&N)...

Sreca u nesreci, muz me razume... zajedno smo odlucili da se nikada necemo odreci knjiga... ionako su, na zalost, jeftinije od tapeta.
horheakimov horheakimov 16:50 13.12.2013

Koja je to nebuloza...

...a jedino logično objašnjenje je MOŽE MU SE!
(Uh kako je to jedno nenadjebivo objašnjenje)
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:53 13.12.2013

Re: Koja je to nebuloza...

horhe, mislim da je objašnjenje tačan opis.
horheakimov horheakimov 17:34 13.12.2013

Re: Koja je to nebuloza...

trenutno trpim nečije MOŽE MU SE tako da sam sjajno senzibilisan na tu vrstu nevaspitanja...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:52 13.12.2013

Index librorum prohibitorum

Zabranjivanje, uništavanje i spaljivanje kniga nije ništa novo, ima veoma dugu tradiciju. Prve popise štetnih knjiga sačinila je, a ko bi drugi, nego sveta matera nam crkva. Međutim, učeći od svetih otaca i svetovni vladari su itekako pravili svoje spiskove štetnih knjiga.

Čitajući rad g-đe Krtanjek Irene ,(koji preporučujem), o popisima štetnih knjiga kroz istoriju, nemalo sam se iznenadio da su savezničke vlasti u Nemačkoj 1945.g. na svoj popis štetnih knjiga za nemačku decu i mladež stavili i Grimove bajke, kako se novi naraštaji ne bi učili okrutnosti i bili okrutni kao njihovi roditelji.

Suvišno je reći da su na svim tim popisima štetnih knjiga kroz istoriju daleko vrednija dela od dozvoljenih.

hajkula1 hajkula1 20:02 13.12.2013

Re: Index librorum prohibitorum

Vojislav Stojković
Zabranjivanje, uništavanje i spaljivanje kniga nije ništa novo, ima veoma dugu tradiciju. Prve popise štetnih knjiga sačinila je, a ko bi drugi, nego sveta matera nam crkva. Međutim, učeći od svetih otaca i svetovni vladari su itekako pravili svoje spiskove štetnih knjiga.





Ovo o čemu sam (u postu ispod) pisala, je petnaest hiljada knjiga, za koje postoji spisak, preuzetih (iz Dvorske biblioteke) na čuvanje i na kraju krajeva javnosti, čitaocima, istraživačima, radoznalcima...

To je samo 15.000 za koje se zna, za koje postoji spisak. Koliko je još nestalo, uništeno - bez traga?!

(Nisam ja neki poštovalac Krune, Karađorđevića. Knjige su u pitanju.)

Bes, bes, bes!!!

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:20 14.12.2013

Re: Index librorum prohibitorum

Danas je Dan bibliotekara, možda ih se neko ipak seti...
hajkula1 hajkula1 19:58 13.12.2013

Reciklaza



Narodna biblioteka bacala knjige stare 200 godina kako bi napravila mesta za nove


Poseta predsednika Saveta direktora nacionalnih biblioteka sveta Džona Cebea počela je u sredu i trajaće do 25. avgusta. Cebe će obići Narodnu biblioteku Srbije, Biblioteku grada Beograda, Biblioteku Šabačku i Arhiv Jugoslavije.


Tekuća poseta predsednika Saveta direktora nacionalnih biblioteka sveta, Džona Cebea, Narodnoj biblioteci Srbije, pokrenula je važna pitanja o radu ove ustanove. U centru pažnje medija ponovo su se našli nerešeni problemi, poput pronalaženja krivca za rasipanje 15.000 vrednih knjiga koje su nekada pripadale Dvorskoj biblioteci.


Oko 15.000 knjiga koje su bile čuvane u depou Narodne biblioteke, u novembru 2005. godine završilo je u smeću. Zbog pogrešnog otpisa, neka od vrednih izdanja koja su pripadala Dvorskoj biblioteci predata su preduzeću za obradu starog papira. Sedam godina nakon događaja koji je šokirao mnoge ljubitelje pisane reči, knjige i dalje nisu vraćene, uz tek poneki izuzetak.


Kako za “Blic” objašnjavaju iz Narodne biblioteke Srbije, nedostatak prostora učinio je otpis knjiga neminovnim, a budući da se među otpisanim monografskim publikacijama nisu našli muzejski primerci, nije prekršen Zakon o kulturnim dobrima. Međutim, kako se navodi u Izveštaju o aktivnostima Narodne biblioteke Srbije na zaštiti i rekonstrukciji Dvorske biblioteke, otpis nije izvršen u skladu sa Zakonom o bibliotečkoj delatnosti.


- Propisi nalažu da o otpisu bibliotečke građe odlučuje Upravni odbor Narodne biblioteke Srbije. Međutim, Upravnom odboru nikada nije predložena odluka o otpisu, te isti odluku nije ni doneo.


I dalje nije razjašnjeno ko je odgovoran za spornu odluku o bacanju vrednih knjiga. Postoje glasine da otpis nisu izvršili profesionalci, već vojnici koji su u to vreme bili na služenju civilnog vojnog roka. Zaposleni u Narodnoj biblioteci, kao i v. d. upravnika Dejan Ristić, ogorčeni su zbog činjenice da krivac i dalje nije utvrđen, a njihovo negodovanje dele i drugi obožavatelji knjige.


Bacane knjige iz 19. veka

Ljubitelji knjige uspeli su 2005. godine da pokupe neka od izdanja koja su završila u smeću, pa je tako jedan bibliofil od antikvara otkupio nekoliko knjiga. On ih je vratio Narodnoj biblioteci, uz anonimno pismo.

- Sa radošću vam vraćam knjigu koja je pripadala Dvorskoj biblioteci i na kojoj je čak posveta autora kralju Aleksandru. Svaki ljubitelj i poznavalac knjiga se pita da li je moguće da je Narodna biblioteka Srbije mogla u stari papir da baci knjige iz 19. veka, knjige Dvorske biblioteke, knjige koje su autori posvetili poznatim ličnostima - navodi se u pismu.

Vredne knjige su i ranije bacane


Zora Čavić-Ilić, legendarni prevodilac RTS-a, smatra da je bacanje knjiga u smeće velika sramota za državu.


- Neverovatno je da su knjige stare više od 200 godina izručene u kontejner da bi se napravilo mesto za novija izdanja. Pitam se kako je moguće da se i dan danas ne zna ko je odgovoran i da se tadašnji zaposleni u Narodnoj biblioteci nisu pobunili protiv sramne odluke. Kao što su lekari obavezani Hipokratovom zakletvom, tako se i bibliotekari obavezuju da čuvaju svaku knjigu kao svetinju - kaže za “Blic” Zora Čavić-Ilić.


Ona dodaje da rasipanje knjiga nije nova pojava u Srbiji, jer su u prošlosti mnoga vredna izdanja završila u rukama lopova, na ulici, ili im se izgubio svaki trag.


- Za vreme Miloševića, biblioteke su pljačkane širom Jugoslavije, a mnoge knjige nestale su i iz Belog dvora i Starog dvora. Prema mojim saznanjima, političari kao što su Gligorov i Kardelj često su uzimali knjige iz biblioteke, a nije zabeleženo da su ih vraćali. Za vreme sankcija osoblje Univerzitetske biblioteke “Svetozar Marković” mi je otkrilo da iz njihovih prostorija nestaju ne samo knjige, već i skupoceni nameštaj.


Princ Aleksandar Karađorđević: Bacanje knjiga Dvorske biblioteke šokantno

Princ Aleksandar Karađorđević ocenio je danas da je incident sa knjigama iz Dvorske biblioteke koje je Narodna biblioteka Srbije bacila "apsolutno neprihvatljiv i šokantan", saopšteno je iz njegove kancelarije.

- Zastrašujuće je da knjige koje su bile deo Kraljevske biblioteke i našeg kulturnog nasleđa tokom vladavine dinastija Karađorđevića i Obrenovića, a koje su i dalje deo kulturnog nasleđa Srbije, završe na ovakav način. Smatram da je ovo nepojmljiv zločin učinjen prema našoj kulturi i da knjige iz Dvorske biblioteke ne smeju i nikada nisu smele da se nađu na đubrištu - ukazao je princ.

On je podsetio da su bačene knjige "svojevremeno odnete iz Kraljevske u Narodnu biblioteku kako bi se o njima vodilo računa, kako bi se tamo čuvale i izlagale, a ne da se otpišu kao stari papir".

- U 21. veku, gde postoje brojni načini komunikacije koji nam stoje na raspolaganju, zaista je neshvatljivo da se niko nije setio da pozove Kraljevski dvor i ponudi nam da preuzmemo knjige, umesto što ih je bacio u đubre. Ja sam pokrenuo projekat katalogizacije dela biblioteke na Kraljevskom kompleksu, i bio bih veoma srećan da sam mogao da preuzmem te stare, retke i vredne knjige - naveo je Karađorđević.

On je istakao da taj "neshvatljiv postupak koji Srbiju kulturološki vraća u mračno doba zahteva odgovarajuću reakciju nadležnih institucija u pronalaženju odgovornih lica i njihovog sankcionisanja".


Acović: Vratiti kulturno bogatstvo

Član Krunskog veća Dragomir Acović ističe da je veliki deo fonda Dvorske biblioteke nakon rata bio podeljen drugim bibliotekama. Zajedno sa knjigama koje su bačene 2005. godine, to predstavlja čitavo kulturno bogatstvo koje bi, prema njegovom mišljenju, trebalo da bude vraćeno.

- U oktobru 2006. godine pokrenut je načelni sporazum sa Ministarstvom kulture o ponovnom skupljanju rasutih knjiga Dvorske biblioteke. Ministarstvo je tada bilo zainteresovano za saradnju, podjednako koliko i rukovodstvo Narodne biblioteke, međutim, do realizacije projekta nikada nije došlo - objašnjava Acović za “Blic”.
Ipak, čini se da je država odlučila da reaguje i pokrene postupak za vraćanje nestalih knjiga. Kako saopštavaju iz Ministarstva kulture i informisanja, uskoro će biti preduzete mere u saradnji sa Narodnom bibliotekom Srbije, kako bi se ispravile učinjene greške u proteklom periodu i utvrdila eventualna odgovornost.





[url=http://www.blic.rs/Kultura/Vesti/339270/Narodna-biblioteka-bacala-knjige-stare-200-godina-kako-bi-napravila-mesta-za-nove][/url]




Ne da sam besna, nego nemam reči da prikažem osećanja i misli.

Još 2001. je bila vest o uništavanju knjiga u Narodnoj biblioteci. Bez odjeka.


Onda je neko vreme posle toga, ponovo bilo stidljivo objavljeno da su radnici Papir servisa prijavili da su im kao stari papir predali i stare knjige. Opet bez odjeka, bez reakcije.

Tada su svalili krivicu na vojnike koji su (služili rok bez oružja) bili raspoređeni da popisuju knjige. (Stvarno jesu popisivali i otpisivali služeći vojni rok protiv oružja i protiv knjiga.) Ali neko je morao da kontroliše. Taj je štetočina, kriminalac najgori. Da mu se ime objavi.

Prvo, ne razumem te vojnike, humane mlade osobe, svesne, informisane... Ma stoka, nevaspitana. Prvo, svaki taj koji je služio vojni rok bez oružja, morao je da ima vezu da bi dobio zaduženje u Narodnoj biblioteci. Sramota za njih, za njihove roditelje, za zaposlene koji su ih uputili u posao. Zna se procedura.

(Mi u firmi ne smemo da bacamo iz arhive a da pre toga ne obavestimo Arhiv grada, republike... Ni razne papire u vezi projekta za objekat koji više ne postoji. Nešto se njima predaje. Postupa se po proceduri za svaku vrstu dokumenta/ zapisa.)

Jelica Greganović Jelica Greganović 20:11 13.12.2013

Re: Reciklaza

A da pričamo o tome kako u nultom arhivu NBS stoje zaveštane knjige i predmeti velikih pisaca na prastarim policama, prašinom prekriveni i uništavani, kofer i odelo Miloša Crnjanskog zaštićeno samo crnom kesom za đubre...jer su se umesto polica date pare trošile na spoljni izgled, skupe stolice u restoranu biblioteke, glanc koji se vidi, a arhivi, magacini za knjige, protivpožarni sistem...nema veze.
hajkula1 hajkula1 20:56 13.12.2013

Re: Reciklaza

Jelica Greganović
A da pričamo o tome kako u nultom arhivu NBS stoje zaveštane knjige i predmeti velikih pisaca na prastarim policama, prašinom prekriveni i uništavani, kofer i odelo Miloša Crnjanskog zaštićeno samo crnom kesom za đubre...jer su se umesto polica date pare trošile na spoljni izgled, skupe stolice u restoranu biblioteke, glanc koji se vidi, a arhivi, magacini za knjige, protivpožarni sistem...nema veze.




I da verujemo da vredne knjige, kojima je mestu u nultom ahivu, nisu završile reciklirane, skuvane, seckane, spaljene...


Horor, Jelice.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:34 14.12.2013

Re: Reciklaza

hajkulo, mislim da njih nisu kuvali, ni seckali, ali u takvim uslovima stoje da još dugo potrajati neće, već sad su u jako jadnom stanju.
Черевићан Черевићан 21:57 13.12.2013

књигосец

тужна некад судба књига
кадсе моћан их докачи
шансе су јој баш никакве
човек од њих бива јачи

но накратко и нек знају
књиге живе, ипак трају






Jelica Greganović Jelica Greganović 00:34 14.12.2013

Re: књигосец

но накратко и нек знају
књиге живе, ипак трају


Tako je, hvala, gazda Čer.
fantomatsicna fantomatsicna 22:46 13.12.2013

Eh,što ne bejah tu



Tih godina je ljubljanska antikvarnica prosto bila zatrpana »počišćenim« knjigama srpskih, hrvatskih, makedonskih, bosanskih pisaca. Za svaki slučaj su maknute i knjige ruskih i bugarskih pisaca. Zvuči nekako slično, zlu ne trebalo, da ne čiste dva puta. Prodavale su se u bescenje. Sabrana dela Andrićeva su koštala kao jeftiniji mesečni magazin, ni Danilo Kiš nije bolje prošao. Puškin i Jesenjin su jedva dobacivali do papirnih maramica. Dobro očuvane knjige, odličnog papira, još bolje štampe, večitog poveza i još večitije sadržine.
freehand freehand 00:06 14.12.2013

Paket aranžman

редседник Републике Србије



Mislim, ko ne zna gde živi.

Ovo je demokratski izabran Predsednik Republike. Posle ogromne krađe glasova i nekih belih, neidentifikovanih.
Radoš je iz paket-aranžmana.
hajkula1 hajkula1 00:29 14.12.2013

NUNEEEEEEE



Nema ga
freehand freehand 00:46 14.12.2013

Re: NUNEEEEEEE

hajkula1


Nema ga

On i Oliver traže Domagoja.
hajkula1 hajkula1 15:51 14.12.2013

Re: NUNEEEEEEE

freehand
hajkula1


Nema ga

On i Oliver traže Domagoja.



Ti li asociraš na trojku
nask nask 00:50 14.12.2013

Ratni profiter

Tada se moja biblioteka drastično obogatila


Pa ti Jelice ispade ratni profiter.

Ja iskreno verujem da taj covek ima dobre namere. Ima verovatno problem sa skladistenjem knjiga i treba nekako da ga resi. E sad, problem je u tome sto je doticni ili kognitivno ogranicen pa ne moze da smisli resenje ili je previse gord pa da pita nekoga kako taj problem moze da se resi. Mada je i kombinacija prethodnih razloga takodje moguca.

Ako je za utehu, a nije, samo da vas obavestim da ovo nije samo nasa specijalnost. U zemlji Nizozemskoj je (izmedju ostalih kulturnih destrukcija koje su u poslednjevreme vrlo popularne zbog budzetskih mera stednje) vlada odlucila da ukine biblioteku Kraljevskog Tropskog Instituta, jedno 400 000 knjiga. E sad bila buka i galama medjutim problem neresiv. Sve dok se Aleksandrijska Biblioteka nije ponudila da preuzme knjige. Bruka i sramota da tu biblioteku spasava institucija iz zemlje treceg sveta i pritom je ta zemlja vec nekoliko godina u potpunom haosu. Sramota me sto ovakvim Vandalima placam porez.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:03 14.12.2013

Re: Ratni profiter

Ja iskreno verujem da taj covek ima dobre namere. Ima verovatno problem sa skladistenjem knjiga i treba nekako da ga resi. E sad, problem je u tome sto je doticni ili kognitivno ogranicen pa ne moze da smisli resenje ili je previse gord pa da pita nekoga kako taj problem moze da se resi. Mada je i kombinacija prethodnih razloga takodje moguca.


Žao mi je ali kako ono beše - Put u pakao je popločan dobrim namerama.
Ne sumnjam ja da on ima problem sa skladištenjem, ali očito ima problem i sa tim da shvati da sa knjigama ne može tako da se ponaša, prosto je strašno pogrešna simbolika, to je varvarizam. A, mogao bi, kao što rekoh, da se seti i onih kojima knjige silno fale, siromašnih biblioteka, škola, fakultetskih biblioteka...Svi oni bi bili zahvalni da dobiju te knjige, koje su na kraju krajeva izdavane od para iz državnog budžeta, istog onog budžeta u kome nema dovoljno para za pomenute biblioteke, škole, fakultete...kulturu uopšte.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:02 14.12.2013

Re: Ratni profiter

Pa ti Jelice ispade ratni profiter.


I ponosim se tim!
freehand freehand 01:01 14.12.2013

Manucio*

... i saizi: to su Radoš i njegovi pisci.

*U. Eko
coviax coviax 08:43 14.12.2013

Loše knjige

Hajde neka neko kaže da ne postoje loše knjige...

Prošle godine,nekako u ovo doba,moj dobar drugar bio kod mene (od tad
smo bili jedan kod drogog desetina puta...)i ja na stolu imao govore
J.B.Tita..."Šta š s tim..." "Ne znam" "Ja u kontejner" "Nisi trebao..."
"Trebao sam,a da mogu i ovu istoriju do danas bih tamo..."
Ti govori J:B:Tita još su među mojim knjigama...Bezvredni jesu i literarno i
kulturno i svakako-svedočanstvo jedne vešte retorike i ništa više...
Gore bi bilo sabrati dela dosadašnjih Precednika i Prvih Potprecednika Srbija...
I naravno,vrh loših knjiga bi bila knjiga "Predizborni govori stranačkih
ličnosti"...
Objektivno loših knjiga nema,ali knjige ne čitaju objekti već subjekti!
E,kad neku knjigu niko ne uzme u ruke dvadeset godina,a s novopridošlim knjigama ne znamo kuda-nema mesta na policama-šta raditi?
Subjektivno loše knjige ne možeš slati u drugi magacin-povečavaju i inače poveliko
"požarno opterečenje" vatrogasnim žargonom rečeno...Idu na tužnu reciklažu...
E,kad je to od živih autora loša knjiga nečitana od još lošijih čitalaca-evo nam
gornjih komentara...Normalnih buna...
Da se razumemo-ja spadam u loše čitaoce,u te subjekte čitanja...Dobro,ponešto
sam i napisao,uglavnom za reciklažu-i ne bunim se-i sam ću tamo!
Malo je teže sujetu reciklirati,ali ide i to,samo polako...

Da,umalo da zaboravim...Ono šta se desilo u Sloveniji je strašno za naše shvatanje
ovde,verovatno i za shvatanje jednog Portugalca,a o Eskimima da ne pričamo...
Međutim,izbacivanje knjiga na jezicima bivših republika iz sastava SFRJ na ulice
je bilo u funkciji pravljenja mesta za prevode istih knjiga na slovenački jezik,
te katarzično u tom opštem nacionalnom oslobođenju od ostalih homobalkanikusa...
Što im to nije baš previše pomoglo,čitam u prevodu sjajne knjige Popkorn sjajnog
slovenačkog pisca Andreja Skubica i to prevedeno na naš jezik...Ostali balkanikusi,
samo malo više "nacionalni" i za koji gram svesti gluplji i uskraćeniji...
Elektronske knjige i to virtuelizovane su budućnost-q**** će više neko,kad naše
generacije odu u Večna Lovišta uzeti u ruke te teške i nepraktične sveščice...
Kao i obično,mi homobalkanikusi,bićemo među poslednjima koji će početi pisati
elektronski i virtuelno...Zasad skupo,ybg-nije kultura za sirotinju više-socijalizam več ni!
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:05 14.12.2013

Re: Loše knjige

Hajde neka neko kaže da ne postoje loše knjige...


Naravno da postoje loše knjige, to sam i napisala već, ali problem je simbolika ovakvog ponašanja prema knjigama. Prosto, to ne sme da se radi.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 06:12 15.12.2013

Re: Loše knjige

Ono šta se desilo u Sloveniji je strašno za naše shvatanje
ovde


Zašto?

Tamo su knjige završavale u antikvarijatima, ovde na deponijama.

I to ne samo ideološki nepodobne knjige, nego i stručna literatura, godinama sakupljana, kupovana za biblioteke raznih Instituta, Zadužbina itd.

Nismo mi anđeli kad su knjige u pitanju, uopšte.

Strašne, zastrašujuće priče sam slušala od ljudi kako su se kulturne i naučne ustanove ratosiljavale knjiga, u kakvom su stanju bili knjiški fondovi, popisi i sl.

Da plačeš.

Out of Beirut Out of Beirut 11:38 14.12.2013

Loše knjige

Ја сам лично једну књигу спалио. Била је сувише порнографска.

И доста више с књигама - идолима. Хемингвеј је при крају живота написао* да спаса човечанству нема док се не постиди и покаје због уништења онолико природе - да би се произвеле практично безвредне књиге.

(* извор: неке наше дневне новине пре око 15 година)
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:07 14.12.2013

Re: Loše knjige

Ја сам лично једну књигу спалио.

Ja knjige ne mogu da spaljujem ma koliko neke od njih prezirala.

Хемингвеј је при крају живота написао* да спаса човечанству нема док се не постиди и покаје због уништења онолико природе - да би се произвеле практично безвредне књиге.

Knjige su poslednje što štetuje šume, ima mnogo više drugih papirnih proizvoda na kojim bi mogle šume da se prištede.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 19:43 14.12.2013

Re: Loše knjige

Out of Beirut
Ја сам лично једну књигу спалио. Била је сувише порнографска.

И доста више с књигама - идолима. Хемингвеј је при крају живота написао* да спаса човечанству нема док се не постиди и покаје због уништења онолико природе - да би се произвеле практично безвредне књиге.

(* извор: неке наше дневне новине пре око 15 година)

Nema loše pornografske knjige!
mikele9 mikele9 12:39 14.12.2013

Sljuštić

...pa je Radoš rešio da joj smrsi konce. Valjda da bi u magacinu napravio mesta za ukoričena bulažnjenja svojih istomišljenika koji - kao, uostalom, ni direktor Službenog glasnika - nisu u stanju da misle, ali onoliko vole da pišu.

Pozajmio sam od Angie deo Basarinog teksta, koji, iako je preblag, odlično dočarava STVAR!
Na FB napisah nešto kao: I u čemu je razlika između ovog i paljenja Aleksandrijske biblioteke, Hitlerovog spaljivanja knjiga?
'ajd što će da spaljuje, nego je već ranije kao direktor Zavoda za udžbenike, spalio mozgove nekoliko generacija mladih. Dovoljno ga je samo videti, ne mora ni onaj razrez od usta da otvori, pa znati ko je i kakav je!
kukusigameni kukusigameni 12:57 14.12.2013

Re: Sljuštić

mikele9


Upravo sam to hteo da napišem. Ljušić nije samo komercijalni nacoš, on je i ružan komercijalni nacoš. Od njega i bratije mogu samo da očekujem najgore. Čikam ga da svoje knjige iskasapi.
Činjenica je da je Službeni glasnik krenuo u izdavaštvo pitajbogakakoizašto. Ali da seckaš nešto što je neko pisao i neko platio? Pa koga si srećo nacistička pitao da tako nešto radiš? Ko si ti da donosiš takve odluke, osim što si večna baraba koja će u svakom totalitarizmu da vaskrsne kao važna figura.
Ne treba nama NATO bombing. Dovoljan je Ljušić.
omega68 omega68 14:46 14.12.2013

Re: Sljuštić

ružan komercijalni nacoš.

Tako drugosrbijanski...
Inače,
danas je 3 godine kako sa nama nije Cole Kovačević
kukusigameni kukusigameni 14:57 14.12.2013

Re: Sljuštić

omega68
ružan komercijalni nacoš.

Tako drugosrbijanski...
Inače,
danas je 3 godine kako sa nama nije Cole Kovačević


Tako komunistički deliti etiketu "drugosrbijanac". Pogotovo meni.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:11 14.12.2013

Re: Sljuštić

danas je 3 godine kako sa nama nije Cole Kovačević

Prebrzo prolazi vreme bez dobrih ljudi.
Lakše mi je mrvu kad pogledam Višnjicu, osmehne mi se Cole sa njenog lica.
angie01 angie01 17:09 14.12.2013

Re: Sljuštić

I u čemu je razlika između ovog i paljenja Aleksandrijske biblioteke, Hitlerovog spaljivanja knjiga?
'ajd što će da spaljuje, nego je već ranije kao direktor Zavoda za udžbenike, spalio mozgove nekoliko generacija mladih. Dovoljno ga je samo videti, ne mora ni onaj razrez od usta da otvori, pa znati ko je i kakav je!

Upravo sam to hteo da napišem. Ljušić nije samo komercijalni nacoš, on je i ružan komercijalni nacoš. Od njega i bratije mogu samo da očekujem najgore. Čikam ga da svoje knjige iskasapi.
Činjenica je da je Službeni glasnik krenuo u izdavaštvo pitajbogakakoizašto. Ali da seckaš nešto što je neko pisao i neko platio? Pa koga si srećo nacistička pitao da tako nešto radiš? Ko si ti da donosiš takve odluke, osim što si večna baraba koja će u svakom totalitarizmu da vaskrsne kao važna figura.
Ne treba nama NATO bombing. Dovoljan je Ljušić.


izvinjavam se, morala sam da smijesam.

sem sto je utrosio onoliko drzavnih para, maltretirao one koji nisu u njegovoj guzici i dovodio svoje , kako bi ih nakacio na drzavne jasle, uredno je urusavao firme koje su pre njega radile normalno.

i jos jedna nedoumica, ako je u slucaju testovi, pao ministar prosvete- sto mi nije zao, da ne pomislite- kako nije pao onaj ko je direktno odgovarn za propust, a to je direktor sluzbenog glasnika, koji je posao trebalo da odradi profesionalno.

ko gura i cuva ovakvog coveka, koji je paradigma za bahatost, primitivizam, siledzijstvo, koristoljublje i sl- bas me cudi, kako nas kolega bloger, a novi ministar nije uocio nepravilnosti u radu ovog vecnog neophodnog egzekutora normalnosti, s obzirom da rukovodi firmom koja pripada javnom sektoru, pa je dobio produzetak vd funkcije, koju apsolutno nicim nije zasluziJO, vec naprotiv, veoma suprotno, barem istrazni postupak.
angie01 angie01 17:11 14.12.2013

Re: Sljuštić




osmehne mi se Cole sa njenog lica.


nas Cuvar, Cole.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:41 14.12.2013

Basara:


"E sad, mojih knjiga što se tiče, ovim i bez potpisanog aneksa ovlašćujem Ljušića da neprodati tiraž mojih knjiga slobodno iseče i da ih onako isečene slobodno nabije u dupe, kad mu je već država Srbija, umesto da ga uputi na posao koji mu priliči - sečenje drva - omogućila da seče vredne knjige, koje bi služile na čast i kulturama mnogo ozbiljnijim od naše."
hajkula1 hajkula1 15:55 14.12.2013

Re: Basara:

Jelica Greganović

"E sad, mojih knjiga što se tiče, ovim i bez potpisanog aneksa ovlašćujem Ljušića da neprodati tiraž mojih knjiga slobodno iseče i da ih onako isečene slobodno nabije u dupe, kad mu je već država Srbija, umesto da ga uputi na posao koji mu priliči - sečenje drva - omogućila da seče vredne knjige, koje bi služile na čast i kulturama mnogo ozbiljnijim od naše."



Basara nekada ume da me iznervira. A nekada, kao ovaj put, jednostavno moram da se složim s njim.


Za retko koju knjigu mogu da kažem da je sranje. I iz najgorih može da se izvuče neka pouka, kako nešto ne treba, čega, koga se čuvati. (Kad ih je neko već pomenuo, recimo one nijanse sive, su za visoku policu, dalje od mladih, da im ne zagađuju maštu i da im ne šire iluzije.)





vladimir petrovic vladimir petrovic 20:48 14.12.2013

O-d-l-i-č-n-o


(Ne samo za tekst, već i za fotku!)
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:55 14.12.2013

Re: O-d-l-i-č-n-o

Hvala, Vladimire
mariopan mariopan 22:00 14.12.2013

Re: O-d-l-i-č-n-o

Браво Јелице, не бих ни знала заову глупост неопевану да ниси вриснула блог


И за Басару

Хвала Богу за продавце половних књига, како бих ја купила штогод за мене и ћеру да није тих дивних људи који не дају да се књига баци, свака неком треба само да наиђе њен читалац. Пола торбе сам књига довукла ћери, нашла старе Боре Станковића, неке од Пекића, Андрића....све бисери, и нараввно, прво ја све ( поново) читала јер њој остављам, има она кде и касније....па да се присетим како је то богатств у њима.

Примам по цени старе хартије све књиге које Љушић мисли да рециклира у тоалет папир .

Треба нам сигурна кућа за књиге.....за почетак - проглашавам моју кућу сигурном кућом за књиге.

Ко има вишка нека пише на пп.
( мали огласи нису трол?)
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:27 16.12.2013

Re: O-d-l-i-č-n-o

проглашавам моју кућу сигурном кућом за књиге.

dirtyharry dirtyharry 22:02 14.12.2013

No comment!!!

Nemam šta da dodam, sve je rečeno. Mogu samo još jednom da ubacim Basarin citat. Ne znam samo kako li nekome dolaze takve ideje na pamet, ili bolje rečeno na glupost pošto tu pameti nema.

Imao sam pre neku godinu blog o nekom geaku koji je za potrebe svog kafića da bi mu bio lep posekao knjige jer mu je polica za knjige bila plitka pa nisu mogle knjige da se spakuju. Nisam ni mogao da pretpostavim da će neko da naredi seču po službenoj dužnosti.

Nekad davno kada sam radio kao prevodilac, mi je stigla polovina knjige koju je trebalo da prevedem. Bukvalno, neko je kod druga izdavača bio tako promućuran da je knjigu iscepao na pola. Izgleda da kopir aparat, kao izum, nije još uvek stigao u sve krajeve drage nam zemlje.

Jelica Greganović Jelica Greganović 15:27 16.12.2013

Re: No comment!!!

Imao sam pre neku godinu blog o nekom geaku koji je za potrebe svog kafića da bi mu bio lep posekao knjige jer mu je polica za knjige bila plitka pa nisu mogle knjige da se spakuju.

Ja taj tvoj blog nikada zaboravila nisam...
freehand freehand 23:01 14.12.2013

O jednoj knjizi

... i o mnogim knjigama. Baruh David Nojman:

"Bejah /u svojoj sobi/ zauzet čitanjem i pisanjem, kad grunu u moju sobu velik broj tih ljudi, naoružanih neznanjem tupim kao batina i mržnjom oštrom poput noža. To ne bejahu moje svile od kojih im se zakrvaviše oči, no moje knjige poređane po policama; svilu smotaše pod ogrtače a knjige pobacaše na pod i stadoše ih gaziti nogama i cepati ih na moje oči. A knjige te bejahu u kožu povezane i obeležene brojevima i bejahu napisane od učenih ljudi, i u njima bejaše, da su ih hteli čitati, hiljade razloga da me smesta ubiju i bejaše u njima, da su ih hteli čitati, leka i melema za njihovu mržnju. I rekoh im da ih ne cepaju, jer mnoge knjige nisu opasne, opasna je samo jedna; i rekoh im da ih ne cepaju, jer čitanje mnogih knjiga dovodi do mudrosti, a čitanje jedne jedine do neznanja naoružanog mahnitošću i mržnjom. A oni mi rekoše da je u Novom Zakonu sve napisano i da se u njemu nalaze sve knjige svih vremena: ono što je u njemu rečeno sadrži sve druge knjige, pa ih zato treba spaliti, a ako ima nečeg u drugim knjigama čega nema u ovoj Jedinoj, onda te druge treba utoliko pre spaliti, jer su jeretičke..."

Danilo Kiš, "Grobnica za Borisa Davidovča"

Omiljeni citat, tužan i ubilački u svojoj istinitosti.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:28 16.12.2013

Re: O jednoj knjizi

I rekoh im da ih ne cepaju, jer mnoge knjige nisu opasne, opasna je samo jedna; i rekoh im da ih ne cepaju, jer čitanje mnogih knjiga dovodi do mudrosti, a čitanje jedne jedine do neznanja naoružanog mahnitošću i mržnjom.

omega68 omega68 11:46 15.12.2013

Reče li neko?

U Hrvatskoj je u ovoj godini, odlukom tamošnjeg ministarstva kulture, spaljeno 2,8 miliona knjiga iz tamošnjih biblioteka, koje su štampane na ćirilici. Masovno slanje knjiga na lomaču ne pamti se još od kada je to učinio Hitler.


Ili se ne sme?
Nema veze, važno je samo šta priča pijani i kultivisani, od patriJotskog blata umiveni Bas.
O Boža, imali te?









Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 18:17 15.12.2013

koristim ovu priliku

da se zahvalim državi sloveniji i njenoj građanki Greganovič, od kojih sam dobio predratnog nušića. živi bili.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:30 16.12.2013

Re: koristim ovu priliku

koristim ovu priliku
da se zahvalim državi sloveniji i njenoj građanki Greganovič, od kojih sam dobio predratnog nušića. živi bili.


Znaš kako je meni drago što sam uspela da udomim sirotog Nušu, naime pored pomenutih sabranih dela je bilo još par knjiga iz godinu dana starijeg izdanja...nisam mogla da ih tamo ostavim. I sad mirno i srećno žive u Portugalu
49 41 49 41 20:17 15.12.2013

Herren Zeit

To sto se kod vas sada desava tamo (u Jugoslaviji) to se kod nas desilo 1933.
so genannte Herren Zeit- objasnjava mi saputnik u kolima Nemac.

Gospodsko vreme?!?

Ni knjige im nisu "mmirisale" na njihov "patriotizam".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana