Ljudska prava

ŠTA VAS BRIGA GDE SU VAŠE PARE

Freedom of Information RSS / 15.10.2013. u 14:53

Autor: Rodoljub Šabić

Uskraćivanje informacija, pogotovo kada se one odnose na raspolaganje javnim novcem je, defintivno, informacija od prvorazrednog značaja. Po ko zna koji put, na tu istinu, koja se kod nas tako teško „prima", ovih dana su, još jednom, podsetile vesti koje su bile „hit" u većini medija.

Reč je o informacijama o poslovanju Republičkog fonda za razvoj. Informacijama o mnogo „interesantnih" stvari. Npr. o tome da je od 217 milijardi plasiranih dinara polovina praktično nenaplativa, a da je u većoj ili manjoj meri „kontaminiran" još jedan, značajan deo plasmana. I o tome da su sredstva za „razvoj" dodeljivana firmama u stečaju, likvidaciji, privatizaciji, čak i nepostojećim. Usput i tome da je povodom prijava zbog privrednih prestupa koje je podnela DRI, sud bivšoj i aktuelnoj direktorki izrekao kazne, jednoj 10 hiljada a drugoj 20 hiljada dinara. Uzgred, prilično je očigledno da je pomenute kazne teško dovesti u korelaciju sa eventaulnim nezakonitim i neodgovornim postupanjem sa više stotina miliona dinara, i prosto se nameće zaključak da se te kazne odnose na neke „računovodstvene" i slične „prestupe". Na to uostalom ukazuje i činjenica, da je šefica računovodstva Fonda kažnjena višestruko oštrije - sa „čak" 60 hiljada dinara.

Kako god bilo, i nije ideja (bar ovom prilikom) da se bavimo tačnošću podataka o bilansima poslovanja Fonda, a ni kaznama, šta god da je bio razlog za njihovo izricanje, već da se istina sa početka teksta ilustruje. A mislim da u tu svrhu može poslužiti prepiska koju je Poverenik za informacije u periodu od više godina imao upravo sa Fondom za razvoj.

Još od početka primene Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja Fond je pokušavao da „objasni" povereniku da „nije organ javne vlasti iz čl. 3 Zakona o slobodnom pristupu informacijama" odnosno da nema nikakvih obaveza po tom zakonu. Imali smo tim povodom korespondenciju i 2005. i 2007. godine. Nastojao sam da Fondu objasnim nešto sasvim očigledno - da je organ javne vlasti u smislu člana 3. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i pravno lice koje osniva ili finansira u celini, odnosno u pretežnom delu državni organ, kao i organizacija kojoj je povereno vršenje javnih ovlašćenja. I da je prema tome, Fond kao pravno lice osnovano zakonom koji je donela Narodna skupština, sa ovlašćenjima utvrđenim tim zakonom u pogledu odlučivanja o korišćenju sredstava za razvoj, čija sredstva, prema zakonu, su u državnoj svoijini i koji se finansira iz budžeta Republike Srbije, sasvim nesporno organ javne vlasti u smislu čl. 3 Zakona. Fond je međutim faktički istrajavao u svom stavu. Tražiocima informacije nije davao na zahtev, već isključivo posle žalbi, odnosno po nalogu poverenika.

A sredinom 2010. imali smo ponovnu korespondenciju, sa stanovišta o kome govorimo, posebno zanimljivu. Tada je Fond, obaveštavajući poverenika da je postupio po njegovom rešenju i tražiocu dostavio informacije o dodeli start-up kredita za 2009. godinu „obavestio" i da „neće koristiti svoje pravo na pokretanje upravnog spora" ali i povereniku „skrenuo pažnju" da se radi „o prevelikom broju informacija te da je ta činjenica sama po sebi dovoljna da se zahtev tražioca kvalifikuje kao zloupotreba prava".

Odgovor poverenika, valjda je jedino tako i bilo moguće, bio je u gotovo šaljivom tonu. Da je dobro što je Fond, (makar i tek nakon žalbe i konačnog rešenja Poverenika) iako je ranije osporavao da ima status organa javne vlasti, sada postupa kao organ javne vlasti. I da je takođe dobro i što Fond „neće podnositi tužbu protiv rešenja Poverenika". Tužba prvostepenog organa protiv drugostepenog organa po zakonu nije ni dopuštena, (opštepoznat stav više puta potvrđen u sudskoj praksi), pa Fond tako neće nepotrebno trošiti (traćiti) sredstva i vreme plaćeno javnim novcem.

U celoj korespondenciji, svakako je, bez konkurencije najzanimljivije „uverenje" da je zahtev tražioca za pristup informacijama o dodeli start-up kredita za 2009.g., zloupotreba prava na slobodan pristup informacijama! Zar se sa epilogom takvog „uverenja" upravo ne suočavamo? Je li tako je bilo s NIS-om, Galenikom ili ... ? Treba li da čekamo da tako bude i sa Srbijagasom, Telekomom ili ... ?

Ili je krajnje vreme da jednom za svagda zaključimo da svako ko ima „mandat" da raspolaže javnim novcem, a problem s tim da u bilo kom trenutku učini dostupnim javnosti informacije o tome, ne bi nikako ni trebao biti u prilici da tim novcem raspolaže.



Komentari (35)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ulicno_pojacanje ulicno_pojacanje 15:20 15.10.2013

Prvi

a sad da čitam.

EDIT: Dok nema zaplene imovine, višegodišnjih robija za one koji su odlučivali ili onih koji su bili marionete, nema rešenja.
hajkula1 hajkula1 17:40 15.10.2013

Re: Prvi

ulicno_pojacanje
a sad da čitam.

EDIT: Dok nema zaplene imovine, višegodišnjih robija za one koji su odlučivali ili onih koji su bili marionete, nema rešenja.



Račune i pare na sunce.
cult cult 15:27 15.10.2013

Znači,

taj zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja im je baš doneo mnogo gicanja, ali kad neće da kažu, onda neće. A kako su medjusobno delili pare, to je omerta.

Šaljivo je i to što će novi ministar privrede morati, izgleda, preko Vas da dobija informacije o poslovanju javnih preduzeća.
maksa83 maksa83 15:29 15.10.2013

Re: Znači,

Šaljivo je i to što će novi ministar privrede morati, izgleda, preko Vas da dobija informacije o poslovanju javnih preduzeća.

Zamišljam dopis: "Dragi Dušane B., Preko blogerskih veza sam saznao da su vaši rashodi za fiskalnu 2013....".
cult cult 15:38 15.10.2013

Re: Znači,

"Poštovani ministre, informacije vam nisu tačne..."
Dušan B.

"Dragi Dušane B., u attachu Vam šaljem printscreen vašeg završnog računa poslatog mi na PP"
Saša R.
maksa83 maksa83 15:47 15.10.2013

Re: Znači,

cult
"Poštovani ministre, informacije vam nisu tačne..."
Dušan B.

"Dragi Dušane B., u attachu Vam šaljem printscreen vašeg završnog računa poslatog mi na PP"
Saša R.

Dušan B. dobija VIP opciju, pokušava nešto sa poezijom ali ubrzo kreće blog na blog. Radulović hitro banovao Dušana, ovaj bi uzvratio ali se ne snalazi u juzer interfejsu. To bezvlašće koristi rulja da zapodene jednu prijateljsku četnici vs partizani sesiju sa povremenim stidljivim trolom o Đokoviću. Bajatoviću se posle par sati unezverenog kliktanja i potrage za novim komentarima i opcijom za banovanje prazni baterija na noutbuku pa mu donose novi (lakše je nego da traži punjač), zbog čega se HP promet u Srbiji udvostručuje u roku od dve nedelje, iz čega se stidljivo pomalja klica privrednog rasta.
Freedom of Information Freedom of Information 15:56 15.10.2013

Re: Znači,


Šaljivo je i to što će novi ministar privrede morati, izgleda, preko Vas da dobija informacije o poslovanju javnih preduzeća.

Pa,iskreno se nadam da neće,da su takve (tragi)komične situacije stvar prošlosti. Mada ..nije tako davno bilo da je Narodna Skupština(Administrativni odbor) da bi došao do plata i drugih primanja direktora državnih preduzeća podnosila žalbu Povereniku i dobila ih tek nakon toga. Zato i mislim da je
krajnje vreme da jednom za svagda zaključimo da svako ko ima „mandat" da raspolaže javnim novcem, a problem s tim da u bilo kom trenutku učini dostupnim javnosti informacije o tome, ne bi nikako ni trebao biti u prilici da tim novcem raspolaže.

maksa83 maksa83 15:57 15.10.2013

Re: Znači,

Pa,iskreno se nadam da neće,da su takve (tragi)komične situacije stvar prošlosti. Mada ..nije tako davno bilo da je Narodna Skupština(Administrativni odbor) da bi došao do plata i drugih primanja direktora državnih preduzeća podnosila žalbu Povereniku

Ovo je zapravo zastrašujuća informacija.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:59 15.10.2013

Re: Znači,

Šaljivo je i to što će novi ministar privrede morati, izgleda, preko Vas da dobija informacije o poslovanju javnih preduzeća.

Biće gužva u PP, ima ovde i ministarka rada da potkreše Koga Treba.
Freedom of Information Freedom of Information 16:00 15.10.2013

Re: Znači,


Ovo je zapravo zastrašujuća informacija.

U pravu ste. I kako to narod kaže - bilo i ne ponovilo se.
hajkula1 hajkula1 17:52 15.10.2013

Re: Znači,

Freedom of Information

Šaljivo je i to što će novi ministar privrede morati, izgleda, preko Vas da dobija informacije o poslovanju javnih preduzeća.



Pa,iskreno se nadam da neće,da su takve (tragi)komične situacije stvar prošlosti. Mada ..nije tako davno bilo da je Narodna Skupština(Administrativni odbor) da bi došao do plata i drugih primanja direktora državnih preduzeća podnosila žalbu Povereniku i dobila ih tek nakon toga. Zato i mislim da je

krajnje vreme da jednom za svagda zaključimo da svako ko ima „mandat" da raspolaže javnim novcem, a problem s tim da u bilo kom trenutku učini dostupnim javnosti informacije o tome, ne bi nikako ni trebao biti u prilici da tim novcem raspolaže.



A ja na ovo dajem preporuku, ebote koji poremećaj vrednosti. Preporuka je u smislu, hvala bogu što bar postoji Poverenik.
Krugolina Borup Krugolina Borup 18:03 15.10.2013

Re: Znači,

maksa83
cult
"Poštovani ministre, informacije vam nisu tačne..."
Dušan B.

"Dragi Dušane B., u attachu Vam šaljem printscreen vašeg završnog računa poslatog mi na PP"
Saša R.

Dušan B. dobija VIP opciju, pokušava nešto sa poezijom ali ubrzo kreće blog na blog. Radulović hitro banovao Dušana, ovaj bi uzvratio ali se ne snalazi u juzer interfejsu. To bezvlašće koristi rulja da zapodene jednu prijateljsku četnici vs partizani sesiju sa povremenim stidljivim trolom o Đokoviću. Bajatoviću se posle par sati unezverenog kliktanja i potrage za novim komentarima i opcijom za banovanje prazni baterija na noutbuku pa mu donose novi (lakše je nego da traži punjač), zbog čega se HP promet u Srbiji udvostručuje u roku od dve nedelje, iz čega se stidljivo pomalja klica privrednog rasta.


Dakle, mrtva trka ko je od vas dvojice blesaviji...
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:12 15.10.2013

Re: Znači,

Dakle, mrtva trka ko je od vas dvojice blesaviji...

laziiprevare laziiprevare 20:21 15.10.2013

Re: Znači,

Dušan B. dobija VIP opciju



To sa Dušanom B. ...

Pitanje ti je vrlo plitko i pojednostavljeno sa težnjom ka senzacionalizmu.
maksa83 maksa83 20:36 15.10.2013

Re: Znači,

Pitanje ti je vrlo plitko i pojednostavljeno sa težnjom ka senzacionalizmu.

Sram te bilo.

uros_vozdovac uros_vozdovac 20:44 15.10.2013

Re: Znači,

maksa83
cult
"Poštovani ministre, informacije vam nisu tačne..."
Dušan B.

"Dragi Dušane B., u attachu Vam šaljem printscreen vašeg završnog računa poslatog mi na PP"
Saša R.

Dušan B. dobija VIP opciju, pokušava nešto sa poezijom ali ubrzo kreće blog na blog. Radulović hitro banovao Dušana, ovaj bi uzvratio ali se ne snalazi u juzer interfejsu. To bezvlašće koristi rulja da zapodene jednu prijateljsku četnici vs partizani sesiju sa povremenim stidljivim trolom o Đokoviću. Bajatoviću se posle par sati unezverenog kliktanja i potrage za novim komentarima i opcijom za banovanje prazni baterija na noutbuku pa mu donose novi (lakše je nego da traži punjač), zbog čega se HP promet u Srbiji udvostručuje u roku od dve nedelje, iz čega se stidljivo pomalja klica privrednog rasta.


Na kraju Dušan B. objavi blog da se zalaže za normalnu i pristojnu Srbiju
ecce-florian ecce-florian 09:43 16.10.2013

Re: Znači,

maksa83
Pa,iskreno se nadam da neće,da su takve (tragi)komične situacije stvar prošlosti. Mada ..nije tako davno bilo da je Narodna Skupština(Administrativni odbor) da bi došao do plata i drugih primanja direktora državnih preduzeća podnosila žalbu Povereniku

Ovo je zapravo zastrašujuća informacija.


Što

Pa gde je propisano da je direktor državnog preduzeća dužan da nekom tamo odboru Skupštine daje podatke o svojoj zaradi i primanjima. I gde je to uopšte objavljeno.Propisi moraju postojati i biti učinjeni javnim po mogućstvu u navedenom slučaju i razumljivi na nivou direktora državnog preduzeća da bi se mopglo govoriti o njihovom nepoštovanju.

Ovako na primer

Osnovni propis



Izmena i dopuna ( prečišćeni tekst)




laziiprevare laziiprevare 20:07 16.10.2013

Re: Znači,

Sram te bilo.

Korumpiran i praktično slomljen, pokušao sam da artikulišem ono što ne može lako da se kaže.
Savest mi je čista.
blue rider blue rider 15:31 15.10.2013

toga nece biti

na kraju, osim ukoliko ne mozete direktno dokazati (a to je skoro nemoguce u 99% slucajeva) materijalnu korist od tih "gresaka", nece biti nikakvih procesa. zato svi i zele u politicare. i to nije samo zacin Srbije.

dragi rodoljube

evo da malo prosirimo temu - kako se ljudi angazuju na osnovu informacija kojima raspolazu
[url=http://www.springwise.com/shoutabout/][/url]
Freedom of Information Freedom of Information 18:19 15.10.2013

Re: dragi rodoljube

vo da malo prosirimo temu - kako se ljudi angazuju na osnovu informacija kojima raspolazu
[url=http://www.springwise.com/shoutabout/][/url]

Pa Anči nema sumnje da bi nam jačanje građanskog aktivizma itekako dobro došlo. Ali u aktuelnom društvenom kontekstu to ne ide ni malo lako.

Re: dragi rodoljube

Slazem se, Ali sa sadasnjom vlascu I opozicijom ja ne vidim drugu alternativu
Sepulturero Sepulturero 19:12 15.10.2013

"Уверење"

U celoj korespondenciji, svakako je, bez konkurencije najzanimljivije „uverenje" da je zahtev tražioca za pristup informacijama o dodeli start-up kredita za 2009.g., zloupotreba prava na slobodan pristup informacijama! Zar se sa epilogom takvog „uverenja" upravo ne suočavamo? Je li tako je bilo s NIS-om, Galenikom ili ... ? Treba li da čekamo da tako bude i sa Srbijagasom, Telekomom ili ... ?

Није ми сасвим јасно зашто НИС и Галенику трпате у исти кош. Да ли су и те фирме добијале кредите из Фонда за развој? Или сте из неких других разлога тражили информације па су вам ускраћене?
Freedom of Information Freedom of Information 23:51 15.10.2013

Re: "Уверење"

Није ми сасвим јасно зашто НИС и Галенику трпате у исти кош. Да ли су и те фирме добијале кредите из Фонда за развој?

Mislim da niste najbolje razumeli na šta sam želeo da ukažem. Nije "poenta" da li je neko dobijalo novac baš iz Fonda za razvoj ili.. već u tome da li je raspolagao javnim sredstvima(izvor je sasvim nebitan) a informacije o tome uskraćivao javnosti.Zbog takvog postupanja smo npr. tek nakon što su NIS kupili Rusi saznali da je"ponos" naše privrede,veliki sponzor i donator i prestižno preduzeće,"moćni" NIS zapravo veliki gubitaš,u doslovno zastrašujućim razmerama.I skupo platili to. Slično vredi i za Galeniku za čije obaveze je garancije,u višemilionskim dolarskim iznosima, preuzela Republika,tačnije građani Srbije a ona istovremeno donira i sponzoriše...

Što se "traženja informacija" tiče takođe moram konstatovati da niste najbolje informisani o ulozi Poverenika za informacije i preporučujem Vam www.poverenik. rs. Naime,po zakonu, Poverenik nikad ne traži informacije sam,ex officio,traže ih građani,novinari,mediji,NVO,stranke,sindikati,..a on štiti njihovo pravo odlučujući po njihovim žalbama onda kad su ih oni tražili a nisu ih,bez opravdanog razloga, dobili.A dva navedena slučaja su pogledu uskraćivanja informacija bili zabrinjavajući primeri.
hajkula1 hajkula1 09:53 16.10.2013

VAZNO


Ovaj mail sam dobila



Zahtev Republičkoj tržišnoj inspekciji

Momčilo Perić <advokaturaperic@gmail.com>

Ovim Vas sobaveštavam da se u Maxi diskontima prodaje smrznuti fileti oslića od 1kg na čijoj deklaraciji stoji da riba potiče iz oblasti FAO 61. Na pakovanju je naznačeno da je distributer PREMIA. Oblast FAO se nalazi u Pcifičkoj oblasti ispred Japana i ista je već zabranjena u Italiji zbog prisustva radijacije (Fukušima).

Na lnku koji vam dostavljam se vidi gde se oblast nalazi:

http://www.fao.org/fishery/area/Area61/en

Vest se pojavila juče na Fejsbuku a lično sam proverio njenu tačnost u Maxi diskontu u Zemunu. u Gornjogradskoj ulici, dok su podaci isti i od drugih lica u raznim delovima grada i svi se odnose na isto pakovanje, istog distributera.
Saglasno vašoj nadležnosti, molim vas da bez odlaganja preduzmete mere da roba stavi van prometa, da istovremeno obavestite i nadležno Ministarstvo zdravlja radi izuzimanja uzorka radi analize i zabrane dalje prodaje.

S poštovanjem
Advokat Momčilo Perić
Beograd, Bul. oslobođenja 3/17





Supermod Supermod 10:16 16.10.2013

Pomoć

hajkula1
Na lnku koji vam dostavljam se vidi gde se oblast nalazi:

LINK
hajkula1 hajkula1 12:09 16.10.2013

Re: Pomoć



Supermod, hvala.
iqiqiq iqiqiq 08:24 17.10.2013

Onako izjutra trolujem

maksa83
Pa,iskreno se nadam da neće,da su takve (tragi)komične situacije stvar prošlosti. Mada ..nije tako davno bilo da je Narodna Skupština(Administrativni odbor) da bi došao do plata i drugih primanja direktora državnih preduzeća podnosila žalbu Povereniku

Ovo je zapravo zastrašujuća informacija.


ova činjenica da Skupština nema pristup informacijama ni zakonodavnu moć je kao onaj crveni alarm koji se upali kada je previše ugljen monoksida u prostoriji...

uzgred, zašto nije obaveza svake državne institucije da svaki pristigli predmet od građana šifrira i da postoji pristup koji omogućava proveru stanja predmeta recimo kao ovo Provera predmeta

bar ovo, ako ne postoji onaj automatski mejl koji će da potvrdi prijem prepiske i ako ne postoji službenik koji će da vas obavesti šta je sa predstavkom poslatom preporučeno na određeno ministarstvo, opštinu itd
Goran Vučković Goran Vučković 08:42 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

bar ovo, ako ne postoji onaj automatski mejl koji će da potvrdi prijem prepiske i ako ne postoji službenik koji će da vas obavesti šta je sa predstavkom poslatom preporučeno na određeno ministarstvo, opštinu itd

Ovde u UK zvrkovi napravili nešto drugo

WhatDoTheyKnow.com
ecce-florian ecce-florian 11:38 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

ova činjenica da Skupština nema pristup informacijama ni zakonodavnu moć

Daj mi samo kopču za ovaj podvučeni drugi deo. Nešto mi izmiče.

ti insistiraš na doslednoj primeni zakona skoro kao Dulić

"Postupio sam u skladu sa zakonom i verujem da sam prvi funkcioner koji je to uradio. Tražio sam precizno tumačenje kada je u pitanju sukob interesu i rečeno mi je da je rad u ambulanti kao lekara specijaliste moguć pod uslovima koje zakon propisuje", rekao je on.

Administrativni odbor Skupštine Srbije odlučio je juče da Dulić može da obavlja dopunski rad u toj ustanovi jednom nedeljno po tri sata, za šta će primati 6.000 dinara po odlasku.







iqiqiq iqiqiq 13:12 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

Daj mi samo kopču za ovaj podvučeni drugi deo. Nešto mi izmiče.

nije mi baš najjasnije šta treba da uradim? Ti si već odgovorio ako sam dobro shvatila.
ecce-florian ecce-florian 16:29 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

iqiqiq
Daj mi samo kopču za ovaj podvučeni drugi deo. Nešto mi izmiče.

nije mi baš najjasnije šta treba da uradim? Ti si već odgovorio ako sam dobro shvatila.


Pa to, kako misliš da nema zakonodavnu moć. Šta treba da donese zakon da su direktori državnih preduzeća dužni da na zahtev administrativnog odvora dostave podatke o svojoj zaradi? Jer bože moj, dok se taj zakon ne donese direktori koji ne dostave ne postupaju nezakonito
iqiqiq iqiqiq 18:34 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

Pa to, kako misliš da nema zakonodavnu moć.

Verovatno sam se loše izrazila? Ok, ali to ne menja činjenicu da je ceo sistem u kolapsu, a ti si dao baš lep primer koji se nadovezuje na primer da Skupština ne može da dođe do potrebnih informacija.
Hajde da ne pomeramo fokus od onoga što je važno,a to je da nemamo funkcionalnu državu, da se zakoni ne poštuju, da ne postoje kontrolni mehanizmi i da su nam svega nekoliko institucija zaista nezavisne.
iqiqiq iqiqiq 18:42 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

Goran Vučković
bar ovo, ako ne postoji onaj automatski mejl koji će da potvrdi prijem prepiske i ako ne postoji službenik koji će da vas obavesti šta je sa predstavkom poslatom preporučeno na određeno ministarstvo, opštinu itd

Ovde u UK zvrkovi napravili nešto drugo

WhatDoTheyKnow.com

malo li je? sjajna stvar!
nim_opet nim_opet 22:55 17.10.2013

Re: Onako izjutra trolujem

Ako cemo o funkcionalnim drzavama, ja zivim u jednoj koju sopstvena skupstina maltene ne sahrani juce. I pored tako nefukncionalnog kongresa (u stvari donjeg doma), neke stvari se znaju - i pored svega je privreda funkcionisala, sudovi radili itd. Neodazivanje na sudski poziv nije opcija - u Srbiji se godinama odlazu procesi jer se "ne odaziva stranka" - ako se ne odazivas, onda dodju pa te odazovu. Nije opcija ne ispunjavati zahtev Kongresa - ako te Kongres pozove da izloziz informacije onda neodazivanje predstavlja krivcno delo, za koje se odgovara licno (nista to preduzece placa itd...).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana