Film| In memoriam| Umetnost| Životni stil

Tomislav Pinter - Pićo

kukusigameni RSS / 01.08.2013. u 10:40

 Tomislav_Pinter3.jpg

Stigao je i poziv Orsona Wellesa da dođem u Veneciju kao snimatelj u njegovom filmu Merchant of Venice, Mletački trgovac. Dogovoren je datum  mog dolaska, Pročulo se to odmah u Zagrebu. „Dobronamjernici“, koji ga navodno dobro poznaju, savjetovali su me da budem oprezan s njime jer nikome ne plaća svoje obaveze. Svakako, prije bilo kakvog aranžiranja s njim moram tražiti ugovor. Meni se to činilo apsurdnim. Ja, anonimac, da tražim ugovor s Orsonom Wellesom pri prvom susretu. Kaj god. Sama prilika da stanovito vrijeme budem uz tako velikog režisera, nenaplativa je. Naravno, nisam imao nikakve zahtjeve. Čekao sam sljedeći poziv: skakao sam na svaki zvuk telefona. Jednom je zvonjava ipak bila prava. I danas je osjećam u svojim gluhim ušima. Bio je to poznati gromoviti Wellesov glas. Obavijestio me da odgađa moj dolazak na nekoliko dana, jer mora obaviti prijenos iz Londona, prvog odlaska astronauta na Mjesec. Rekao mi je da odem u bilo koji hotel u Veneciju ili blizu Venecije i da mu se odmah, čim stignem, javim. Zvučao je uvjerljivo ali ne i ohrabrujuće.

Odlučio sam bez puno razmišljanja poslušati ga. Za svaki slučaj, izabrao sam jeftini hotel u Poreču, a ne Hotel Danieli ili Griti na Kanalu Grande u Veneciji, kojega sam jednom platio basnoslovno.

Prijenos se završio. Bilo je uzbudljivo. Nisam izlazio iz hotelske sobe. Moj pogled nije više bio ustremljen na televizijski ekran već na telefonsku slušalicu, Bio je to dobar tonski miks. Nijema telefonska slušalica i Wellesov upečatljiv eho iz ugašenog TV ekrana. Neizvjesno čekanje je mukotrpno, no moja vjera u Orsona Wellesa sve je prevladala. I taj sam poziv dočekao. Kao i upute kamo da dođem. U malo slikovito mjesto asolo na brežuljcima iznad Venecije; rezerviran je hotel Cipriani. Moja tadašnja supruga Nada s autokartom u krili, dobro me vodila i dovela do cilja.

Wellesu sam se javio s recepcije. Kroz otvorena vrata restorana vidio sam Faye Dunaway u vrlo intimnom razgovoru s Marcellom Mastroiannijem. Kada su ugledali Wellesa, nije im bilo drago. Vjerovatno su pobegli od paparazza, a došli pred teleobjektiv. Kao dobri poznanici, srdačno su se pozdravili.

Došli su ineki engleski glumci i nekoliko Talijana. Počeli smo sa snimanjem u eksterijeru vile Eleonore Duse oskudnom tehnikom low budget filma. Sve je to plaćao Orson Welles iz svog džepa, a brigu o svemu vodila Olga Palinkaš ili Olja Kodar, Wellesova desna ruka. Na raspolaganju sam imao 8 kilovatnu rasvjetu i netonsku kameru. U Italiji se uglavnom snimao ton naknadno u tonskom studiju. Glumci su se gledali na slici na ekranu ispred sebe i izgovarali tekst koji su govorili na snimanju, po mogućnosti sinkrono.

Jedne večeri nakon nekoliko dana snimanja, Orson mi je rekao da se spakiram i ujutro krenem u Beč, gdje bi snimali epizodu u kojoj bi on objašnjavao kraj nekog odvoda za kanalizaciju, koja je razlika u Beču između onoga iz filma Treći čovjek i sadašnjeg. On bi odgovorio da je jedina razlika, što je tada mogao ući i izaći u šaht, a da je to sada nemoguće.

Drugog jutra, kada sam stavljao kovčege u auto, došao mi je reći da ne idem u Beč, nego u Bolognu, da se tamo smjestim u hotel, istuširam i odmah mu se javim.

Kada sam mu se, nakon tuširanja javio, rekao mi je da odem u restoran Papagallo, potražim vlasnika restorana i kažem da sam gost Orsona wellesa i da naručim to i to. Bilo je fantastično. Nakon gozbe u Papagallu javio sam mu se i dobio upute. Ujutro, što ranije, moram krenuti u Napulj u hotel ambasador, gdje će me u recepciji čekati jedan mafiozo i organizirati mi da snimama kako Talijani govore rukama, kao što mi je svojedobno dao upute.

Sve je funkcioniralo savršeno. Već drugog dana dobio sam kombi kakav sam tražio. Iznutra oblijepljen crnim papirom s malim prorezom za zoom i izvađenom zadnjom klupom za postavljanje kamere na stativ. Zahvaljujući mafiozu stigli smo do ribarske četvrti gdje sam imao prilike snimati gomile raznih izboranih ruku, debelih i kratkih prstiju kao ćevapčići, ali vrlo brzih pokreta. U elitnijem dijelu Napulja, snimio sam njegovane ruke u neprekidnom gracioznom pokretu, kao da govore o jučerašnjoj proslavi Labuđeg jezera. Snimajući još nekoliko dana, zaključio sam da imam dosta materijala.

Slobodan dan, Nada i ja smo iskoristili da s japanskim turistima iz napuljske luke, helikopterom načinimo jednodnevni izlet na Capri. Također prema uputama Orsona Wellesa. Bilo je lijepo. Pogotovo sladoled.

 

Tomislav_Pinter1.jpg 

Vratili smo se u Asolo i snimali još eksterijera oko vile Duse. Po završetku snimanja, koje je bilo ladanjski ugodno, otišli smo u Veneciju gdje je bilo vrlo teško i naporno. Orson Welles, koji je igrao Shylocka, ustajao je noću da sam završi svoju masku kako bismo ranom zorom snimali po pustoj Veneciji nekoliko sati. Po završetku Piazze San Marco i najbližih lokacija Kanala Grande i San Giorgia, s preseljenjem na manje frekventne dijelove Venecije, bilo je znatno lakše. Fasciniralo me je njegovo poznavanje Venecije. Znao je gotovo svaki palazzo i njegovu povijest. O poznavanju objektiva i njihovom korištenju da i ne govorim. Bio je veliki erudit i umjetnik i pri tom vrlo jednostavan i komunikativan čovjek. Svojim ponašanjem, odagnao je sve moje moguće strahove pred veličinom.

Preselili smo se u Rim, njegovom sasvim neočekivanom odlukom. Olja Kodar nas je smjestila u hotel na Via Veneto, preko puta američke ambasade.

Počeo sam skrivenom kamerom snimati po Rimu, epizodu za Orson Wellesov show „Oko svijeta“, kako Talijani gledaju žene. Rastumačio mi je što želi imati u kadru. Odjenuo je Olju Kodar u svilenu ljetnu mini haljinu i pustio je da njenim gracioznim hodom prođe ulicama centra Rima. Izgledala je sjajno. Šoferi su se zaustavljali na semaforima i najprometnijim ulicama stvarajući prometni kaos. Popravljali su i zalizivali kosu. Gladili brčiće, gledajući svoju neodoljivost u retrovizoru i izlazili iz auta, ostavljajući vrata otvorena, usred gužve, prilazeći joj udvarački snishodljivo. Sve sam to radio iz zatvorenog kombija, obljepljenog s unutarnje strane crnim papirom, s prorezom za objektiv. Mogao sam na taj način doći vrlo blizu događaju. Po žarkom ljetnom suncu iz Papenovog lonca od kombija, kroz uske proreze za zoom, snimao sam to nekoliko dana. Kad je ugledao Olju, jedan Talijan, naslonjen na vratnicu jednog caffe bara, sa šalicom kave u ruci, kao da je progutao kost. Nekoliko scena s Oljom Kodar, Orson welles koristio je u svom filmu „F for Fake“ („Istine i laži“).

Nakon jednog uzavrelog dana, otišli smo na večeru u restoran Tre scalini, na Piazzi Navoni. Welles je bio vrlo raspoložen. Morao sam mu ispričati sve što sam s Oljom snimio. Rekao mi je što još treba. Ponudio mi je poslije večere njegovu čuvenu kubansku tompus cigaru. Potegnuo sam tri dima i zelen kao Shrek izletio na ulicu, te sjeo na rinzol ispred restorana. Cijela Piazza Navone vrtjela se oko mene. Katkada mi se čini da i moje današnje povremene vrtoglavice vuku korijene iz Wellesovog tompusa. Kako on uspijeva lakoćom i užitkom dokrajčiti taj kolac od cigare, nije mi jasno.

Projekciju rimskog i napuljskog materijala imali smo u venecijskoj Sali hotela Cipriani. Bilo je puno materijala kojeg je Orson odgledao do kraja.Nakon završetka projekcije, zagrlio me i skoro mi polomio sva rebra. Bio je zadovoljan. Materijale iz Venecije nikada nisam vidio. Snimali smo u Veneciji još par dana, a onda me pozvao u salon hotela Cipriani da me obavesti kako smo sa snimanjem gotovi i, pruživši mi debelu kuvertu, rekao da misli da ću s honorarom biti zadovoljan. Moram iznenaditi zagrebačke poznavaoce lika i djela Orsona Wellesa, koji su me prijateljski savjetovali da s njim budem oprezan. Na kraju balade, a da ni jednom ni Wellesa ni Olju Kodar nisam pitao za honorar, Welles me isplatio zadnjeg dana snimanja, znatno većim honorarom nego što sam mogao zamisliti u najoptimističnijim željama. Još mi je rekao da slobodno mogu u Veneciji ostati još koji dan na njegov trošak. Vratio sam se u Zagreb, ne iskoristivši taj lijepi bonus.***

Tomislav Pinter je bio najveći jugoslovenski snimatelj svih vremena. Imao sam čast da ga upoznam, da sa njim provedem puno vremena za kamerom i još više vremena u najlepšim razgovorima, uz dobar Single Malt Whisky (koji je obožavao), bakalar na belo (što ga je njegova Alenka pravila najbolje na svetu) i oporo hvarsko vino. I danas čuvam jedan od njegovih poslednjih mejlova koji mi je poslao kada se razboleo:

"Dragi moj Kukusigameni, cijeli život sam jeo škampe, a sada škampi jedu mene."

Tomislav Pinter - Pićo (kako smo ga zvali) umro je 15.08.2008. godine.

Sve što o pravljenju filmova znam i još ponešto o životu, ne bih znao da nije bilo Piće.

 

***Tekst je preuzet iz kjnige Tomislava Pintera, *Blijeda sjećanja, koja je posthumno objavljena u Hrvatskoj.

 



Komentari (32)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

angie01 angie01 11:12 01.08.2013

Tomislav Pinter,

The Master!
kukusigameni kukusigameni 11:23 01.08.2013

Re: Tomislav Pinter,

Snimio je preko 70 celovečernjih igranih filmova.
Uvek je naglašavao da mu je posebna čast bilo to što je snimio sedam filmova koje su režirali direktori fotografija.
Dakle, kolege su ga ga zvale, kada su došle u priliku da režiraju film, da im bude direktor fotografije.
eli.lacrosse eli.lacrosse 13:38 01.08.2013

...

Što bi St.jepan rek'o:

proguto

Baš leglo.

Hvala.
kukusigameni kukusigameni 15:03 01.08.2013

Re: ...

eli.lacrosse
Što bi St.jepan rek'o:

proguto

Baš leglo.

Hvala.

Interesantno je da taj Velsov Mletački trgovac nikada nije doživeo javnu projekciju, zato što je misteriozno nestala druga rolna filma.
Mislim da je samo neki deo prikazan na TV-u, a ostalo se nalazi pohranjeno, ako me opet sećanje (bledo sećanje ) ne vara, u Minhenu, u muzeju.
mirelarado mirelarado 17:16 01.08.2013

Re: ...

kukusigameni
eli.lacrosse
Što bi St.jepan rek'o:

proguto

Baš leglo.

Hvala.

Interesantno je da taj Velsov Mletački trgovac nikada nije doživeo javnu projekciju, zato što je misteriozno nestala druga rolna filma.
Mislim da je samo neki deo prikazan na TV-u, a ostalo se nalazi pohranjeno, ako me opet sećanje (bledo sećanje ) ne vara, u Minhenu, u muzeju.




Кукусигамени, хвала за ово подсећање на једну истинску легенду.
kukusigameni kukusigameni 20:04 01.08.2013

Re: ...

mirelarado
Кукусигамени, хвала за ово подсећање на једну истинску легенду.

Hvala Mirela.

Meni su ovaj insert iz knjige i ova priča, interesantni iz dva razloga.
Jedan je zato što predstavlja način na koji je Pićo prepričavao svoje dogodovštine. To je on, jedan na jedan.
Drugi je razlog to što se meni dogodilo da su mi, kada sam saznao da ću raditi sa Pinterom, mnogi "poznavaoci" sugerisali da će nas odrati za novac, da će zanovetati, da će biti nepodnošljiv za saradnju...
Ništa od toga. Kao što je Orson Vels bio profesionalac i veliki čovek, tako je i Pićo bio jedna vanserijska ličnost, potpuno predan filmu i neverovatno spreman da svoje znanje podeli sa drugima.
mirelarado mirelarado 20:14 01.08.2013

Re: ...

ako je i Pićo bio jedna vanserijska ličnost, potpuno predan filmu i neverovatno spreman da svoje znanje podeli sa drugima.


Легенда. Колико је само задужио ту нашу послератну кинематографију! Немерљиво.
kukusigameni kukusigameni 20:26 01.08.2013

Re: ...

mirelarado
Легенда. Колико је само задужио ту нашу послератну кинематографију! Немерљиво.

Za sebe je umeo da kaže da je cijeli život bio voajer.
"Ja stalno gledam svijet kao kroz ključaonicu, kroz zuher kamere."


bocvena bocvena 15:57 01.08.2013

tnx, kuku!

kako su se nekad snimali filmovi i kakav je stari holivud bio iz blizine...sličan stil je i kod bekima fehmijua u drugom delu blistavog i strašnog. bez mnogo nijansiranja i viška informacija, a ipak pršti.
kukusigameni kukusigameni 20:08 01.08.2013

Re: tnx, kuku!

bocvena
kako su se nekad snimali filmovi i kakav je stari holivud bio iz blizine...sličan stil je i kod bekima fehmijua u drugom delu blistavog i strašnog. bez mnogo nijansiranja i viška informacija, a ipak pršti.


A tek kad se snima noj?!



Posle završetka snimanja dobio sam savet od Piće: "Gledaj ubuduće da što manje imaš dece u scenariju... dece i životinja."
Bojan Budimac Bojan Budimac 20:36 01.08.2013

Re: tnx, kuku!

Posle završetka snimanja dobio sam savet od Piće: "Gledaj ubuduće da što manje imaš dece u scenariju... dece i životinja."

To je klasika

A ako već moraš da radiš sa životinjama radi sa Sirkom (Mirkom Sirkovićem)

kukusigameni kukusigameni 20:46 01.08.2013

Re: tnx, kuku!

Bojan Budimac
Posle završetka snimanja dobio sam savet od Piće: "Gledaj ubuduće da što manje imaš dece u scenariju... dece i životinja."

To je klasika
Noj je bio genijalan. Ima taj dugačak vrat, pa kad se kreće, glava mu piči gore-dole, nemo'š ga uhvatiti u kadar. Vidiš da je far gore na slici. I sad kao noj ide, a Pićo ga prati kamerom. Aha. Hoćeš.
I još voli metalne predmete, pa se samo ustremi na njih. a na snimanju, jelte, baš i nema metalnih svetlucavih predmeta.

Bojan Budimac
A ako već moraš da radiš sa životinjama radi sa Sirkom (Mirkom Sirkovićem)


Sirko je izmislio životinje.





dali76 dali76 22:05 01.08.2013

ko ladno pivo

Na vrucini..u dahu sam procito ..hvala I za knjigu, odnosno preporuku ...
kukusigameni kukusigameni 07:48 02.08.2013

Re: ko ladno pivo

dali76
Na vrucini..u dahu sam procito ..hvala I za knjigu, odnosno preporuku ...



Jednog dana, rano ujutro, probudila me buka s livade. Ostao sam zapanjen: s našeg igrališta na livadi, Nijemci su skinuli naše golštange bez pitanja i počeli razapinjati šatore. Zauzeli su čitavu livadu. Tek sam tada shvatio što je okupacija.
Tomislav Pinter, Blijeda sjećanja
stefan.hauzer stefan.hauzer 22:31 01.08.2013

.

Skoro sam saznao,da je on snimao "Brezu",Ante Babaje. Za ono vreme fantastična slika.



kukusigameni kukusigameni 08:27 02.08.2013

Re: .

stefan.hauzer
Skoro sam saznao,da je on snimao "Brezu",Ante Babaje. Za ono vreme fantastična slika.


Sjajan film.

Kako sam uz jazz kroz prozor moje sobe volio gledati brezu i titranje lišća - ono titra sasvim drugačije od lišća hrasta, bukve ili trešnje - pokušao sam to titranje naslikati u stilu pointilista Alreda Sisleya. Nikada nisam uspio.
Tomislav Pinter, Blijeda sjećanja


Inače, Pićo je jako voleo slike Miljenka Stančića. Fasciniralo ga je svetlo koje je Stančić koristio u svojim slikama.





Tako je u filmu Rondo, Zvonimira Berkovića, došao na ideju da razvuče velika bela platna van soba i da ih osvetli najjačom rasvetom. Ta platna su reflektovala fino mekano dnevno svetlo i efekat je bio potpun.


bocvena bocvena 10:09 02.08.2013

Re: .

Breza je jedan zastrašujuć film! Gledala sam ga kao mala i sve vreme imala muku u stomaku, ali sam morala da ga odgledam do kraja. Mislim da me je taj film zauvek upropastio.

A Rondo je i po temi i po načinu na koji je snimljen izuzetno moderan za to vreme. Ma i za današnje.

Neverovatna je privilegija to tvoje poznanstvo i prepiska sa Pinterom.
kukusigameni kukusigameni 10:17 02.08.2013

Re: .

bocvena
Neverovatna je privilegija to tvoje poznanstvo i prepiska sa Pinterom.

Oh da! Čak me je i pomenuo u knjizi.

Inače, imao sam i privilegiju da čitam scenarije koje je pisao kao penzioner (ako je on to zaista ikada bio).
Sećam se jednog koji se valjda zvao: "Ovo je moje".
Priča je o čoveku koji iz civilizacije, u odelu i sa aktn tašnom, odlazi na jedno malo pusto ostrvo u Jadranskom moru. I tokom filma od kamenja gradi zid oko sebe. Na kraju se potpuno okruži zidom. Poslednji kadar je bio helikopter, kojim su ga tražili, koji nadleće ostrvo i iz koga ugledaju tog čoveka kako leži pored natpisa na zemlji: "Ovo je moje!"

Ostali scenariji su, začuđujuće za snimatelja, bili bazirani isključivo na dijalozima.
apacherosepeacock apacherosepeacock 17:35 03.08.2013

Re: .

Breza je jedan zastrašujuć film!




(moj najdrazi sa podrucja bivse Jugoslavije)

Jedna ura, dva pandura....
kukusigameni kukusigameni 18:14 03.08.2013

Re: .

apacherosepeacock
Breza

Ante Babaja, koji je režirao Brezu, je 1961. godine režirao potpuno neverovatan film Carevo novo ruho, po Andersenovoj bajci.
Koga ne mrzi može ovde da ga pogleda.




Inače, Breza je snimljena na svega 8.000 metara filmske trake. U to vreme je otprilike normalna dužina trake za igrani film bila oko 20.000 metara. Film je imao veoma mali budžet.
A kakvo je remek delo ispalo.
kukusigameni kukusigameni 18:32 03.08.2013

Re: .

Evo, sad sam video da na YouTube-u ima i Babajin kratki film Tijelo (The Body) iz 1968.
Snimatelj je bio Pićo.

mikele9 mikele9 14:19 04.08.2013

Re: .

Inače, Pićo je jako voleo slike Miljenka Stančića. Fasciniralo ga je svetlo koje je Stančić koristio u svojim slikama.

To je vidljivo u mnogim filmovima koje je snimao ali i on sam je imao svojevrstan osećaj za gamu onako kako mi slikari to zovemo. Uslovno rečeno, kretao se od Stančića, Vermera do guste i neprevaziđene Rembrantove game. Jedan od najvećih svetskih filmskih umetnika!!!
Hvala ti na tekstu.
kukusigameni kukusigameni 17:20 04.08.2013

Re: .

mikele9
kretao se od Stančića, Vermera do guste i neprevaziđene Rembrantove game.

Apsolutno tačno maestro. To ne samo da se da videti, nego je i izbor koji je i sam Pićo često pominjao.
Za Brezu su danima on i Babaja pregledali slike naivaca i čak išli i razgovarali sa njima. Svaki film je za Piću bio izazov i za svaki se pripremao konsultujući velike majstore slikarstva i fotografije.

Što se tiče difuzne svetlosti u interijerima, često je koristio dim mašinu, tek onako, da čestice dima razblaže atmosferu slike. Tako mi se urezala rečenica koju je ponavljao Josi, čoveku sa dim mašinom, pred sam kadar: "Flikni ga Joso. Flikni ga još malo."
hajkula1 hajkula1 09:14 02.08.2013

Fino pamcenje

Hvala na tekstu.
kukusigameni kukusigameni 09:25 02.08.2013

Re: Fino pamcenje

Da ne zaboravim, ovde je spisak filmova koje je radio Tomislav Pinter kao snimatelj.

*Tomislav Pinter--- LINK

Ima ih 121.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:29 02.08.2013

Re: Fino pamcenje

Dan si mi ulepšao.
kukusigameni kukusigameni 21:13 02.08.2013

Re: Fino pamcenje

Jelica Greganović
Dan si mi ulepšao.

E to je nešto.

Svojevremeno sam pitao Piću kao iskusnog ljubavnika (pet brakova), koja je razlika između kamere i žene, a on mi je odgovorio:
"Nekada su kamere bile velike i zujale su. Danas su male i veoma tihe. A žene... pa... one koje su zujale nekada, one zuje i danas."
bocvena bocvena 18:40 05.08.2013

Re: Fino pamcenje

tvoji komentari su blog za sebe.

(ma pet brakova! i stalno na snimanju...još jedan muškarac koji se zaklonio iza svog posla. ali pošto je veliki umetnik, oprošteno mu je:)
kukusigameni kukusigameni 19:42 05.08.2013

Re: Fino pamcenje

bocvena
(ma pet brakova! i stalno na snimanju...još jedan muškarac koji se zaklonio iza svog posla. ali pošto je veliki umetnik, oprošteno mu je:)


I o tome smo pričali. Kada sam ga svojevremeno pitao, više konstatujući da su ti silni brakovi sigurno posledica njegovog stalnog boravka na snimanju, odgovorio je: "Pa ja ti nisam baš siguran, da je idealan muž i da je za brak baš najbolje kada muž često sedi kod kuće."
kukusigameni kukusigameni 19:52 05.08.2013

Re: Fino pamcenje

A jedno veče se vraćamo sa snimanja, bio baš neki težak dan, Pićo premoren kaže: "Baš bi volio sad momci sa vama u život ali me kod kuće čekaju maĆkice."
Te maĆkice su bile njegove dve bivše i jedna tadašnja supruga. One sede, ćakulaju, a on stiže kući mrtav umoran, na malo toplog špinata i možda neko jajce.
bocvena bocvena 20:31 06.08.2013

Re: Fino pamcenje

e, onda je taj čiča imao neku tainu...znaš ono, jedna tačka iza kolena koja u ženama izaziva zemljotres:)))
kukusigameni kukusigameni 08:30 04.08.2013

slika - hiljadu reči

Da upotpunim ovaj blog.

Sa snimanja Mletačkog trgovca.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana