Budućnost| Filozofija| Životni stil

Ekstra specijalno

Milan Novković RSS / 26.06.2013. u 19:00

Ne pokušavajte nikad da dodirnete vaše idole, može pozlata da vam se zalepi za prste"

Pade mi na pamet nematerijalnost virtuenog života, iako je i u nevirtulenom životu materijalnost najčešće svedena na pogled i zvuk, pa se setih „ekstra specijalne" atribucije marksističkog viška vrednosti koju onda Diedrich Diederichsen pokušava da posmatra i u umetnosti.

Prva interesantnost se ogleda u neverovatnom padu vrednosti muzike (mislim na monetarnu vrednost, ne realnu vrednost) u poređenju sa neverovatnim skokom u novčanoj vrednosti dela likovne umetnosti.

E sad, zvuk imamo i preko telefona, skajpa, ako se opet vratim na virtuelni život, samo ga tamo relativno retko koristimo. Chat je, opet, neki sumrak između virtuelnog i realnog pa Miško „Mudrac" zaključuje da stvarnu razliku između virtuelnog i realnog čini dodir i samo dodir.

Naglavacke.png 

I neka verovatno hemija samo što ona nije artikulabilna ni mnogo većim literarnim talentima, pa ja neću da se guram („mnogo većim" relativizam, ego-profilijada je uvek beskrajni izvor veselja).

Dodir - sećam se priče iz Velike Britanije gde stari ljudi što žive sami po kućama i ne mogu više da se potpuno brinu o sebi koriste usluge službi koje im donose topli obrok i provedu nekoliko minuta sa njima da im razbiju samoću. Kažu ti stari ljudi kako je sve to lepo, ali je jedino veličanstveno u svemu tome kada ih osobe, uglavnom žene, dodirnu. Ispada da je raj na zemlji pod stare dane kada vam neko vašu šaku stavi u svoje dve šake.

E sad, svaki Star Trekkie koji drži do sebe ne može da se ne seti epizode gde Data, android, negde u Borg okruženju dobija deo prave kože koja sad, nakačena na njegov pozitronski AI mozak čini svu razliku ovog sveta.

To je to, AI pada na kolena pred parčetom kože.

To više manje kaže i Antonio, samo ne Banderas nego Damasio, jedan od danas najpoznatijih neuroscientists - Dekart je bio mlad i žutokljun onomad i ne postojimo mi zato što mislimo nego zato što osećamo, pa onda celim telom.

Kakve to veze ima sa slikom koje je precenjena možda samo zato što možemo da je dodirnemo ja ne mogu baš da dokučim, ali mi pada na pamet da neka naša glavna tabla sa osiguračima ima i jedan osigurač koji vodi samo ka dodirljivom.

"Touch has a memory." - ima, dabome, al ima i virtueno, samo virtuelnih vetrova ima više, više duvaju, teren je smešniji i tek tamo sve teče.

I to bi bilo to, opet neki moj strah pred naučno-tehnološkom bujicom koja će možda svašta lepog da odnese za samo nekoliko decenija, da virtuelizuje dodir.

Koliko se samo nas, koliko puta, sa ponosom setilo Heraklitovog "Panta rei", kao da smo mi to rekli, i videli u tome nešto jako uzvišeno, i kad bi se svo blogo-društvo samo na trenutak okrenulo ja bih prvi to pripisao nekom dragom Prigrevačkom misliocu, a ono jedna obala te reke mora da je prokleta pomalo.

I neka teče što mora da teče, ja odoh da se ulijem u neko jezero :-) 



Komentari (28)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

alselone alselone 19:09 26.06.2013

Prvi

Eno Free pije red bull i ginko pa ce doci da komentarise.
Milan Novković Milan Novković 19:16 26.06.2013

Re: Prvi

alselone
Eno Free pije red bull i ginko pa ce doci da komentarise.

Free se oslobodio, potpuno
vilovuk vilovuk 19:25 26.06.2013

Pesme u prozi,

rekoh prošli put za Milanove priloge.
I stvarno...



P.S. Rekao bih samo da tekst pesme pobija sentencu uzetu za moto.
Pa bi pravi savet bio: dodirnite vaše idole, možda će ruke da vam zasvetle
(ili nešto slično, ali svakako u svetlećem smislu).
Milan Novković Milan Novković 19:43 26.06.2013

Re: Pesme u prozi,

Hvala Vilovuče

niccolo niccolo 19:46 26.06.2013

Re: Pesme u prozi,

Kad smo kod dodirivanja - zanimljiv tekst u blicu
Milan Novković Milan Novković 20:23 26.06.2013

Re: Pesme u prozi,

niccolo
Kad smo kod dodirivanja - zanimljiv tekst u blicu

Zanimljivo, iako većina nas ima emotivni "koncept" ličnog prostora pa to nije samo eksperimenatza stanovnike New Yorka.

A možda nije samo emotivni pošto kod povređene amigdale (malecki region u mozgu) ovaj koncept netstaje, a amigdala je negde na "granici gde se poprilično sudaraju emotivno i racionalno, između ostalog.

Onaj ko nam je preblizo je i preopasan, dok se ne dokaže da to nije tačno

Milan Novković Milan Novković 20:40 26.06.2013

Re: Pesme u prozi,

P.S. Rekao bih samo da tekst pesme pobija sentencu uzetu za moto.
Pa bi pravi savet bio: dodirnite vaše idole, možda će ruke da vam zasvetle
(ili nešto slično, ali svakako u svetlećem smislu).

Ovom prilikom moto ima poprilično cinično "punjenje" i odnosi se na naše idole koji to ničim posebnim nisu zaslužili.

A mi često više žudimo da njih dotaknemo nego pravu vrednost oko nas koju nekim čudom često ne primećujemo.
antioksidant antioksidant 19:51 26.06.2013

?

ja odoh da se ulijem u neko jezero


razlijes :)
Milan Novković Milan Novković 20:11 26.06.2013

Re: ?

razlijes :)

Ulijem se da bih se razlio

blogovatelj blogovatelj 19:53 26.06.2013

Razlozi

Prva interesantnost se ogleda u neverovatnom padu vrednosti muzike (mislim na monetarnu vrednost, ne realnu vrednost) u poređenju sa neverovatnim skokom u novčanoj vrednosti dela likovne umetnosti.


Kakve to veze ima sa slikom koje je precenjena možda samo zato što možemo da je dodirnemo ja ne mogu baš da dokučim


Nije razlog precenjenosti u mogućnosti dodira, nego u nemogućnosti reprodukcije u onlajn svetu.
Muzika je devalvirana jer danas od prodaje nosača zvuka ne mogu da se zarade novci. Tako muzičaima kao izvor prihoda ostaju koncerti. Nekada je koncert rok grupe bio reklama za album, danas je album razlog za koncert.
Slika ili pozorišna predstava se može postaviti na sajt, ali ugođaj u posmatranju nije isti kao u realnom životu. U slučaju muzike i filma ugođaj je mnogo bolji.

Edit

Zato Kusturica pravi pank opere i piše knjige, a Dilan prodaje svoje slike.
Milan Novković Milan Novković 19:58 26.06.2013

Re: Razlozi

Slika ili pozorišna predstava se može postaviti na sajt, ali ugođaj u posmatranju nije isti kao u realnom životu. U slučaju muzike i filma ugođaj je mnogo bolji.

U redu, sao radi se o dramatičnim razlikama u ceni.

Gde se skriva baš toliki višak vrednosti?
blogovatelj blogovatelj 20:50 26.06.2013

Re: Razlozi

U redu, sao radi se o dramatičnim razlikama u ceni.


Karta za koncert RHCP bila je $60 najjeftinija, najskuplja verovatno oko $300.
Recimo da je prosečna cena $100.
20000 ljudi na koncertu.
Dva koncerta u dva dana, samo u Torontu. Stotinak u celom svetu.
I nije neka razlika u ceni, ako računaš prihod od muzike na ovaj način.
Milan Novković Milan Novković 21:05 26.06.2013

Re: Razlozi

I nije neka razlika u ceni, ako računaš prihod od muzike na ovaj način.

Da, dobar primer, pretpostavjam da može i ovo da se uvuče u razgovor, samo onda ide i 8 miliona Luvre posetilaca godišnje, pa decenijama tako.

Nije možda toliko ni važan relativan odnost, iako sam ja blog povukao na tu stranu, nego koncept viška vrednosti - razni ljudi rade isto vreme i unose sličan rad i kreativost, a razlike u "vrednostima" su dramatične.

Ok, izbaci muziku onda, argumenta radi, da se vratim na svoj pomeraj u blogu, pa postamtraj slike i romane.

Pa izbaci outiers (Monalizu, hari Potera is slične)
gordanac gordanac 21:35 26.06.2013

google

Milan Novković:
da se vratim na svoj pomeraj u blogu, pa postamtraj slike i romane.

Pa izbaci outiers (Monalizu, hari Potera is slične)


Zanimljivost vezan za dodir, sliku i vrednost:
- kad upotrebiš Google da traži "touch", on izbaci oko milijardu i pet stotina miliona rezultata stranica i (nebrojeno) slika od kojih su samo dve vezane za "čuveni" dodir naslikan na tavanici Capella Sistina , a sve ostlao je "touch screen" u bezbroj varijanti ...
Kako znamo šta je od ta dva - vrednost, ako znamo drugim čulima kako Google "rangira" rezultate?

blogovatelj blogovatelj 22:31 26.06.2013

Re: Razlozi

Da, dobar primer, pretpostavjam da može i ovo da se uvuče u razgovor, samo onda ide i 8 miliona Luvre posetilaca godišnje, pa decenijama tako.


Ni cene slika nisu vrhunske ako autori nisu vrhunski. Na Menhetnu izuzetni majstori crtaju portrete za pedesetak dolara komad, karikature ljudi za dvadesetak.
Desilo mi se da me jedna gospođa Makedonka ubeđivala da njeni rođaci u Australiji žive mnogo bolje nego ona u Torontu. Glavni argument joj je bio da im je cena kuće pet puta niža nego njena. Rođaci živeli na Tasmaniji, ona u najlepšem delu Toronta. Na moju napomenuu da bi morala da poredi Sidnej ili Melburn sa Torontom, prestala je da me ubeđuje.
Znači ako posmatramo književnost i slikarstvo, hajde da napravimo paralelu između najskupljih, a to su Mona Liza i Hari Poter. Ostalo ne možemo jer nemamo podatke. Tj ja ih nemam.
Za Hari Potera potrebna je književnica, kompjuter sa operativnim sistemom i tekst procesorom, štamparija i distribucija. A onda, ako je potražnja velika, uvek se može doštampati knjiga i uzeti još novca.
Kod pravljenja slike ne znam koliki su troškovi. Slike ako se prodaju, autor dela samo jednom uzme novac, to je bitna razlika.
I na kraju uvek postoji i faktor veštog trgovca, onaj ko zna da proda robu, ma kakva roba bila, zaradiće više.
tasadebeli tasadebeli 11:29 28.06.2013

Re: Razlozi

Milan Novković
Slika ili pozorišna predstava se može postaviti na sajt, ali ugođaj u posmatranju nije isti kao u realnom životu. U slučaju muzike i filma ugođaj je mnogo bolji.



U redu, sao radi se o dramatičnim razlikama u ceni.

Gde se skriva baš toliki višak vrednosti?


У амигдали?

Не знам колико вам је то познато, у збирци задатака за осми разред за вежбање за матурски испит (Немојте одмах да вичете фуј!) био је и један задатак који је од четрнаестогодишњака тражио одговор на питање (уз уводни текст): Шта мислиш, да ли ће електронске књиге у потпуности заменити папирне књиге?

Није уопште битно, при оцењивању одговора, да ли је дете заокружило да или не, већ како је образложило свој одговор на празним линијама испод.

Баш малтретирамо ту децу, зар не? Они ипак имају само четрнаест година...
gordanac gordanac 20:22 26.06.2013

:)



Milan Novković Milan Novković 20:30 26.06.2013

Re: :)

To su tradicionalna čula.

Ona "kosmopolitska" su zalutala negde u žicama
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:58 26.06.2013

Re: :)

gordanac gordanac 20:59 26.06.2013

Re: :)

Milan Novković
To su tradicionalna čula.

Ona "kosmopolitska" su zalutala negde u žicama

:))))
Sva su naša čula "tradicionalna" - interpretacije su "kosmopolitske", one su konstrukt koji nam se "priviđa" kao "drugačije čulo".



Dodir hartija na slikama umeo bi da proizvede razne interpretacije, verovatno i miris hartije (ili već pri samom pogledu "osetimo" da miriši na "staro" ), ali to bi sve bile - interpretacije (a one su oduvek razlog sporova među ljudima, sa svim njhovim čulima)
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:03 26.06.2013

Re: :)

(a one su oduvek razlog sporova među ljudima, sa svim njhovim čulima)

Zato što smo sisari, radimo na feromone.

Milan Novković Milan Novković 21:29 26.06.2013

Re: :)

ili već pri samom pogledu "osetimo" da miriši na "staro"

Ne znam za miris ali za kretanje, npr, znam da važi sledeće:

- Možemo da se krećemo ili zamišljamo da se krećemo

- I ne samo što su mnogi regioni u mozgu zajednički za obe aktivnosti ...

- ... i neki viši regioni koji učestvuju u kretanju su zajednički po zdravorazumskom razmišljanju...

- ...nego su i neki regioni koji su skoro jednosmerni i visoko specijalizovani, a niži, i već na putu ka telu, tj jedinsveni za pokretanje pravih mišića, ne misaonih, isto uključeni i kod samo "misaonog" kretanja.

Ovo je meni bilo fascinantno kada sam pročitao - mozak stvarno ume da uvežbava i fizikalije i dok se ne bavimo opipljivim fizikalijama nego ih samo umišljamo.
Milan Novković Milan Novković 21:39 26.06.2013

Re: :)

Zato što smo sisari, radimo na feromone.

I njih razni interpretiramo na razne načine
gordanac gordanac 21:39 26.06.2013

:))

Jašta!
Mozak je najbolja sonda našeg ukupnog nam poznatog Univerzuma,
Samo treba da ga držiš uključenog i - voila!

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:14 26.06.2013

Река ;)

МН
I neka teče što mora da teče, ja odoh da se ulijem u neko jezero


arianna arianna 22:23 26.06.2013

Re: Река ;)

I neka teče što mora da teče, ja odoh da se ulijem u neko jezero


jinks jinks 05:03 27.06.2013

...

Po jednoj priči čula mirisa i dodira predstavljaju najstarija čula u živom svetu, te kao takva pružaju direktan uvid u, kao i direktnu vezu s najdubljim delovima psihe živog sveta.

S druge strane, gledano evolutivno, vid i sluh su došli mnogo kasnije, tako da se njihovi dominioni izgleda ipak nalaze u nekim mladjim slojevima mozga. Sad ko tu ustvari vlada celom situacijom ...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana