Kultura| Literatura| Ljudska prava

Slepi do srca

Jelica Greganović RSS / 26.06.2013. u 16:55

 

945922_10151539449439480_1326145873_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zatvara se jedina biblioteka za slepe u Srbiji. Jedina biblioteka u kojoj su slepi, ravnopravni među ravnopravnima, bar kako to Ustav kaže i nalaže, mogli da pozajme zvučne i knjige pisane Brajevom azbukom. Zatvara se biblioteka koja je postojala skoro sto godina.

Nema para. To je razlog. Doduše, očito ih još uvek ima za one koji vide, ali za slepe - ne.

U Srbiji je 12.000 slepih i slabovidih osoba. Još u vreme kralja Aleksandra se brinulo za čak i zvučne knjige za slepe. Ovaj put  Biblioteka Saveza Slepih Srbije "Dr. Milan Budimir" nije predviđena za dobijanje dela novca iz budžeta, neophodnog za njen dalji opstanak. Po prvi put posle četrdeset godina, u državnom budžetu za biblioteku za slepe nema para.

Za slepe se izgleda vraća vreme Filipa Višnjića i prenosne, usmene proze i poezije. Očito ima mračnije i od mraka na koji su i inače osuđeni.

A, iz biblioteke koja se zatvara stiže poziv u pomoć, za usvajanje - mole se dobri ljudi da usvoje mačiće koji su se omacili u biblioteci...i petnaest zaposlenih u istoj, koji ostaju bez posla.

Šta će ljudi kad imaju srca, kažu: " došla mačka i mjauče, kuka..e pa biti il ne biti čovek"

I oni je pustili, porodila se pod pisaćem stolovima, među kablovima. Tu čuva svoje mačiće. Već su progledali. Kotrljaju se naokolo po biblioteci, deleći sudbinu sa zaposlenima koji baš kao i oni više neće imati gde da im pruže to malo gostoprimstva.

Dakle, traže se: glasovi protiv zatvaranja jedine biblioteke u Srbiji za slepe i slabovide, usvojitelji bibliotečkih mačića i usvojitelji petnaest bibliotekara koji sa sve mačkom i mačićima uskoro lete na ulicu.

Toliko o humanizmu.

I renesansi.

I o tome kako je strašno biti slep do očiju.

I srca. 

[url] https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151427388354480.1073741826.734734479&type=1[/url]



Komentari (71)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mariopan mariopan 17:12 26.06.2013

...

Mogu samo GLASNO da vristim, i da ih podrzim, nista drugo.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:14 26.06.2013

Re: ...

Da...gledaš i očima ne veruješ. A oni ni to ne mogu. Mogu samo da ne veruju.
nurudin nurudin 17:21 26.06.2013

Re: ...

očito ih još uvek ima za one koji vide, ali za slepe - ne



Е, колики су слепци баш ти "који виде", па то је чудо једно...

Туга и срамота!
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:23 26.06.2013

Re: ...

Najgore je biti slep do očijiu.
I srca.
mariopan mariopan 17:25 26.06.2013

...

Znala sam da ce kola da se slome na nemocnima, i da ce izgovor da bude da nema para.

To je samo izgovor.

Ovo je drzava bahatih trosadzija koji su popili i slupali u kafani sta god su mogli pa im sada celjad u kuci gladuju, a oni se pravdaju kako eto, para nema. Pa nije ih pojela maca?
nim_opet nim_opet 17:28 26.06.2013

Para ima

evo, kako smo se lepo oduzili Konstantinu i Liciniju za....ne znam zasta tacno, ali oduzili smo im se nekih 3.7 miliona evra. Sto bi doslo nekih 45 godina plata za 15 zaposlenih.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:35 26.06.2013

Re: Para ima

Za šta god smo im se odužili, slepi su taj račun platili.
nim_opet nim_opet 17:44 26.06.2013

Re: Para ima

Pa izgleda. Ja se zalim na ovu Ameriku, kako je nedostatak empatije maltene kulturno odgajan (a posebno medju senatorima i kongresmenima jedne partije), ali izgleda da nemanje srca nije niciji specijalitet, prosirilo se i kod nas - samo u proslih sta, mesec, dva, i samo na ovom blogu procitah o onoj deci kojima dja ima dja nema entericne hrane, pa nema novca za sigurne kuce, pa nema za lecenje dece, pa nema za jedinu (na stranu sto ne mogu da verujem da smo i do sad imali JEDNU jedinu) biblioteku za slepe.....ali zato se rasipamo i sakom i kapom, sto trosenjem sto ne prikupljanjem. I dalje verujem da medju politicarima u Srbiji nedostaje stida i da je maksimalna decentralizacija jedino resenje. Pa kad izabranog predstavnika naroda sretnu glasaci na ulici, mnogo mu je lakse da pocrveni pred ljudima koje zna svaki dan a protiv kojih je glasao, nego ovako, neko bezlicni iz Ministarstva, deli sredstva nekim bezlicnim organizacijama....
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:51 26.06.2013

Re: Para ima

Glupost ne poznaje ni granice, ni nacionalnu pripadnost. Ali postoji nešto što se zove kršenje ljudskih prava, i u ovom slučaju se ne radi samo o gluposti, već i pre svega o ovoj drugoj pojavi. Ne možeš da stucaš pare gde se tebi sviđa, pa onda da nemaš novca da poštuješ Ustav. Ako mogu da opstanu i budžetom budu planirane biblioteke za one koji vide, onda mora da bude novca i za biblioteku za slepe.
freehand freehand 18:13 26.06.2013

Moralna

...sirotinja.
To smo mi.
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:25 26.06.2013

Re: Moralna

Moralna
...sirotinja.
To smo mi.

Da.
Takva bezosećajnost je...neshvatljiva.
st.jepan st.jepan 21:15 26.06.2013

Re: Moralna

Da.
Takva bezosećajnost je...neshvatljiva.

Ma naravno da nije shvatljiva, ali nije ni zamisliva.
Stoga i ne pomišljam da su oni to iz bezosećajnosti, pre iz brljivosti.
Malo je naime verovatno da je one silne pristigle aplikacije iko u Ministarstvo stvarno prelistavao, pa im je zahtev te Biblioteke najverovatnije promakao.
Verujem da će se Ministar (za kojeg mi zajednički drugari iz kraja kažu da nije loš čovek) koliko sutra izviniti, i grešku popraviti.
Hm, valjda će...
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:46 26.06.2013

Re: Moralna

Stoga i ne pomišljam da su oni to iz bezosećajnosti, pre iz brljivosti.

Njihov pisao su aplikacije, plate ne dobijaju da se bave traženjem novih kontinenata, niti lečenjem gljivičnih oboljenja kod člankara, daklem, beše im čitati.
A, ovo je saopštenje ministarstva:

"Ministarstvo kulture i informisanja oduvek je imalo razumevanja za probleme Saveza slepih Srbije,pa će tako biti i ubuduće. Odmah nakon rebalansa budžeta Ministarstvo će obezbediti određena sredstva koja će biti isplaćena Savezu slepih Srbije za bibliotečko-informacione programe. Ne vidimo nikakav razlog da se u javnosti spekuliše sa netačnim informacijama da se Ministarstvo kulture navodno odriče pomoći ovom udruženju. Uz puno razumevanje koje Ministarstvo kulture ima prema Savezu slepih naglašavamo da se rešavanje ovog problema ne završava isključivo davanjem jednokratne pomoći."

Koje takođe nije baš najjasnije, niko ni ne traži jednokratnu pomoć. nego nastavljanje skoro stogodišnjeg finansiranja ove biblioteke. Ne radi se o "pomoći" kao što se ovde kaže, nije ministarstvo Crveni Krst, radi se o novcu iz budžeta koji bi morao da bude, u ime jednakost Ustavom pretpostavljene, namenjen i slepim i slabovidim građanima.

Ovu rečenicu bolje da ne komentarišem, kako pravopisno, tako i šire:

spekuliše sa netačnim informacijama
st.jepan st.jepan 22:11 26.06.2013

Re: Moralna

Njihov pisao su aplikacije, plate ne dobijaju da se bave traženjem novih kontinenata, niti lečenjem gljivičnih oboljenja kod člankara, daklem, beše im čitati.

Znam, posao im je da se bave aplikacijama, i verujem da se njima bave.
Ne sumnjam da su ih uredno zaveli i uredno složili u registratore.
A čitanje aplikacja, logika, pravopis... Eh!
A, ovo je saopštenje ministarstva:

Hvala ti, ovih dana nisam pratio - komentarisao sam refleksno, a vidim, nisam bio daleko od istine. Očito je da su tek naknadno shvatili kakav su gaf načinili - rebalans fonda za kulturu verovatno se vrši upravo zbog gomile sličnih budalastih gafiova.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:16 26.06.2013

Re: Moralna

[quoteA čitanje aplikacija, logika, pravopis..., eh! ]
A kad bi za to dobili "eh" platu, da vidiš kako bi se stuštili na ulicu i zavapili...
rebalans fonda za kulturu verovatno se vrši upravo zbog gomile sličnih budalastih gafiova.

Koliko ja vidim, ne pravi se rebalans fonda za kulturu, nego rebalans državnog budžeta:
Odmah nakon rebalansa budžeta

Sem ako nemaju problem i sa funkcionalnom pismenošću.
st.jepan st.jepan 22:28 26.06.2013

Re: Moralna

Koliko ja vidim, ne pravi se rebalans fonda za kulturu, nego rebalans državnog budžeta:

Da, ali kako sam čuo, u Kulturnom ministarstvu od rebalansa budžeta očekuju neke dodatne novce, kojima bi ispravili gomilu sličnih brljotina.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:31 26.06.2013

Re: Moralna


Da, ali kako sam čuo, u Kulturnom ministarstvu od rebalansa budžeta očekuju neke dodatne novce, kojima bi ispravili gomilu sličnih brljotina.

Iz tvojih usta u njihove mozgove, jer ovo šta rade u poslednje vreme je stvarno - bruka.
angie01 angie01 22:34 26.06.2013

Re: Moralna

kukusigameni
LINK LINK LINK

*Rebalans: Policija bez automobila, Narodni muzej bez sanacije



kako si naslovio linak, zloslutno zvuci- bolje da ne otvaram?
angie01 angie01 22:45 26.06.2013

Re: Moralna

kukusigameni
LINK LINK LINK

*Protest naučnih radnika 2. jul u 10h. Trg Nikole Pašića


jebes ti zemlju, kojoj je budzet ekonomija!
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:16 27.06.2013

Re: Moralna

kukusigameni, kukusigameni linak ću sutra da otvorim...ne mogu to pred spavanje, lepo mi više zlo...
st.jepan st.jepan 00:32 27.06.2013

Re: Moralna

angie01
kukusigameni
LINK LINK LINK
*Rebalans: Policija bez automobila, Narodni muzej bez sanacije

kako si naslovio linak, zloslutno zvuci- bolje da ne otvaram?

Bolje!
Ja šterberski klikno...
Dodžavola, ništa od dodatnih para za gladjenje min.kult. bedastoća!
Možda dodje i do najgoreg - do kresanja sume za oslikavanje one crkve.
"Осликавање саборног храма манастира Ковиљ" 1 500 000,00


bocvena bocvena 08:00 27.06.2013

Re: Moralna

jebes ti zemlju, kojoj je budzet ekonomija!

Biljana 77 Biljana 77 18:16 26.06.2013

:(

Sramno. Ali mislim da bi vlast(ela) ako bude adekvatno medijski pritisnuta ipak iznašla neka sredstva.
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:26 26.06.2013

Re: :(

Biljo i ja se nadam da će se, ako se ovo ne oćuti i prećuti, ipak naći novac i za one za koje svako društvo mora posebno da se brine, a ne da ih odbacuje na prvoj krivini.
mirelarado mirelarado 20:52 26.06.2013

Re: :(

Jelica Greganović
Biljo i ja se nadam da će se, ako se ovo ne oćuti i prećuti, ipak naći novac i za one za koje svako društvo mora posebno da se brine, a ne da ih odbacuje na prvoj krivini.


Надам се и ја. Затварање библиотеке било би велика срамота за све нас. Могли бисмо да се угледамо и на сусједе, који имају и тифлолошки музеј.
stasava stasava 18:54 26.06.2013

pevaljke

Koncert Ane Bekute i Ace Lukasa u Aleksandrovcu organizovan je preko firme “Beoton”, čiji je osnivač i donedavni vlasnik Saša Mirković, pomoćnik ministra saobraćaja Milutina Mrkonjića. Kako je “Blic” pisao, koncert je organizovan tako što je Mrkonjić, koji je u emotivnoj vezi sa Bekutom, obećao čelnicima opštine asfaltiranje puteva u zamenu za plaćanje nastupa.

Opština Aleksandrovac platila je 2.941.000 dinara za koncert Ane Bekute i Ace Lukasa, koji je održan u aleksandrovačkoj Hali sportova 14. februara, povodom Dana opštine.

A za ovakve gluposti se nađe uz obećanje kako će se izraziti zahvalnost sa NAŠIM parama!
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:58 26.06.2013

Re: pevaljke

Samo nek je veselo!
A šta bi sa onim parama što ih je, za koncert dotične umetnice u pokušaju, uzeo iz fonda za nezbrinutu decu?
nim_opet nim_opet 19:05 26.06.2013

Re: pevaljke

Ih, pa sta je to, kad podelis na 15 zaposlenih, tek negde oko 1600 evra izadje, da ne spominjemo operativne troskove biblioteke, grejanje, masine i to....Samo sto razni Mrkonjici i slicni, po opstinama itd. arce vec godinama. I niko ne vidi da je to od njihovog poreza uzeto, da u Aleksandrovcu tih 3MM dinara nije potroseno na recimo vrtice (koji su valjda i dalje u nadleznosti lokalnih samouprava), nego na nastup. Ali je u redu da kukamo kako su nam losi putevi, nemamo zdravstvo itd....
stasava stasava 19:06 26.06.2013

Re: pevaljke

za koncert dotične umetnice

Umetnost je umetnost(nije to "komercijalni festival" )a za umetnost ima da ima, deca mogu da sačekaju!
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:14 26.06.2013

Re: pevaljke

za umetnost ima da ima, deca mogu da sačekaju!

Fakat, ima kad, dočekaće...a i ovi slepi, ne moraju da čitaju...nek nama bog veseli umetnice na slobodi i Konstantina paganina...
mlekac mlekac 19:16 26.06.2013

Ovo je uzasno!

Jer ta biblioteka je JEDINA koja ima AUDIOKNJIGE!
A te knjige, pogotovo lektira, neopisivo olaksavaju zivot deci sa disleksijom. Moze li neko da zamisli koliko je vremena potrebno takvom detetu da procita, recimo, Anu Karenjinu?
Uzasnuta sam!

EDIT:
Htedoh da kazem, nisu ovim samo slepi ugrozeni - po procenama svaka osnovna skola u ovoj blesavoj zemlji ima oko 10% disleksicne dece...
8c_competizione 8c_competizione 20:03 26.06.2013

malecko pitanjce

Jeco, nije objavljeno koliko je novca potrebno da bi se ta biblioteka odrzavala u zivotu. Imas li ideju o kojoj sumi novca se radi?
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:53 26.06.2013

Re: malecko pitanjce

Imas li ideju o kojoj sumi novca se radi?

Pravo da ti kažem, stvarno ne znam o kojoj svoti se radi, ni zvaničnici je nisu pomenuli, a meni su se već na fb javili ljudi koji su spremni da doniraju. Iako, ovde ne sme da bude stvar rešavana donacijama, može da se njima dopunjava, ali sistemsko rešenje, stalno i nezavisno od dobre volje pojedinaca, je na državi.
8c_competizione 8c_competizione 20:08 26.06.2013

joj stavrno ne znam ...

... sta napisati i zadrzati makar malo opste kulture i nivo prepiske kada se govori o odnosu sadasnje vlasti prema kulturi i obrazovanju.

ako otvorim usta ko sto pritisak zile glupace a sred cela nalaze, trajno bi me banovali sa bloga.

ako kazem sta mislim da treba raditi sa takvim predstavnicima naroda, neko bi mogao i krivicnu prijavu da napise


doooookle bre vise?
bocvena bocvena 20:56 26.06.2013

Re: joj stavrno ne znam ...

kad krene neki organizovani protest, idemo.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:59 26.06.2013

Re: joj stavrno ne znam ...

kad krene neki organizovani protest, idemo.

Važi. Društva slepih su već najavila protest, mislim da se za sada radi isključivo o pisanim protestima.
angie01 angie01 21:33 26.06.2013

,

hajdemo neku peticiju, nesto, nema vise cekanja i tlapnje, ovi ce jedno po jedno da dokusure, bolesnu decu ostavljaju gladne, deca koja treba da se operisu da bi prezivela , moraju sama da se snalaze, decu sa potrbama vecim od prosecne, kojima majke i porodica znace sve, hoce da stave u institucije, ljude sa posebnim potrebama ni ne vide, a kamo li nesto da pomognu,...o prosveti, kulturi, privredi necu ovom prilikom,...nema zakona , ljudskosti, empatije, prava,...za lepotu i ljubav moras imati srce.




8c_competizione 8c_competizione 22:37 27.06.2013

Re: ,

Jeco, kao i uvek odlican izbor

evo js jednog meni dragog



EDIT: Angie, izvini, primarno reagovah na izbor video clip-a! fenomenalno
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:40 27.06.2013

Re: ,

To je angien izbor, ona se setila
8c_competizione 8c_competizione 14:14 28.06.2013

Re: ,

ako nisi gledala film Ray, obavezno ogledaj!

sjajna biogafija Ray Charlesa, genijalna muzika, gde godvda pritisnes pause u filmu umetnicka fotografija, odlicne zivotne pouke, fenomenalna gluma i ova ljubavna scena

ima da se rastopis (i da, spremi maramice ;o)
tetkino tetkino 21:33 26.06.2013

Nisam upućena ali

me zaista zanima koliko su se ta društva slepih angažovala da postave audioknjige na web.

Autorska prava nisu sporna za sve starije od 50 ili 100 godina?
To uključuje kompletnu narodno stvaralaštvo, Sremca, Nušića, Dositeja, Čika Jovu Zmaja i sl.
Ako je problem u onima koji ih čitaju - danas je bar tehnika snimanja napredovala toliko da se pristojan snimak može napraviti sa standardnom opremom.
Koliko samo nas blogera ima, pa svako pesmu da donira...
Valjda bi isto važilo i za Šekspira, Dantea, Tolstoja, Dostojevskog...


U današnje vreme, kad svi imaju računare, bilo bi logično da postoji i on-line članstvo u biblioteci - znači, ulogujem se, izaberem knjigu i mogu da je slušam - i ne skidam. Zašto moram da idem tamo i fizički uzimam diskove, pa da onda oni budu nedostupni za druge?

Tako bi knjige lakše došle do svojih slušalaca.

Država treba da omogući...
Država treba da organizuje...
Država treba da uvidi značaj...

Država - to smo mi - zar ne?

Zar u tim udruženjima nema niko ko bi se obratio nama, ovakvim nesavršenim kakvi jesmo i pomogao nam da im pomognemo?
Naravno da biblioteka treba da postoji i ne samo jedna u državi gde trećina dece ima nekih logopedskih problema, od kojih je 10% sa disleksijom.

Ali zašto da nam uvek prođe život u čekanju Godoa, pardon Države da stigne kao sila da nam reši stvar?
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:50 26.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Država treba da omogući...
Država treba da organizuje...
Država treba da uvidi značaj...

Država - to smo mi - zar ne?


Jeste, jesmo, i kad se radi o pomoći to sporno nije. Ali je sporno da je država plaćena zato da sistemski brine o ovom problemu, i mnogim drugim...kao što i državni budžet postoji upravo zato da bi jednak dostup do njega imali SVI građani. I tu država ne može i ne sme tu obavezu da prebacuje na druge.
tetkino tetkino 22:10 26.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Pazi ti si potpuno u pravu, ali tamo u ministarstvu sede neki ljudi koje uglavnom boli dupe, jer sve u ovoj zemlji boli dupe za sve.

Znači društvo mora da se pokrene, jer je društvo to koje daje smernice državi i kontroliše njegov rad.

Prosto nikog nije brigal. To čekanje da se oni sami sete, ne vodi ničemu.
Ako hoćeš nešto da uradiš, jer tebi treba, kreneš da radiš nešto za sebe, okupiš ljude, napraviš neke rezultate, ti ljudi okupe mnogo više ljudi i ta nebitna stvar postaje odjednom mnogo bitna i važna.

A ljudi nauče da nisu bespomoćni i jadni i da ne moraju uvek da čekaju i gledaju kako ih neke tamo ćate gaze, jer ih prosto nije briga.

Samo u Beogradu postoji ETF, postoji BARN, postoji Singidunum (informatika), postoji Računarski fakultet RAF - bilo koja od ovih institucija može za mesec dana da napravi bazu, digne sajt, obezbedi web hosting...
Napravili bi takmičenje među studentima, okupili mlade programere i dizajnere, najboljima podelili simbolične nagrade i desetke, sve bi ih koštalo manje od jedne školarine...

A zašto bi oni to radili - pa zato što u uslovima kad ti Ministar gura jedan privatni fakultet - ti se boriš za svakog studenta i svako zrno pozitivne reklame. Svi žele da ispadnu humani.
Pa garant bi pristali i da isfinansiraju jednog slepog / slabovidog klinca da završi njihov faks i obučili ga da održava sajt.

Ali nema šansi da se oni sami od sebe toga sete. Ili da se država seti.
To mora da krene od onih kojima to treba.
Isto važi i za sve ove proteste u kulturi.
Ako se meni ne čini da ti imaš želju, imaš volju, imaš potrebu, imaš snagu nešto da izguraš, da je to tebi važno - ja neću stati iza tebe - jer što bih ja trošila svoje vreme, pare, znanje na stvari koje ni tebi kao ugroženom nisu bitne.
Ako ti možeš da živiš bez biblioteke (ili bilo čega drugog) - a nisi ni prstom mrdnuo da nadješ rešenje, onda što bi mene bilo briga?

Država ima obavezu - tačno. Ali Država se već decenijama pokazuje sposobnom da svoju obavezu formalno otaljava. Naće će oni i ovaj put neku formulu da skinu bedu sa vrata.
Ali rešenje nije u Državi, nego u ljudima.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:20 26.06.2013

Re: Nisam upućena ali

tetkino, slažem se sa svim što si napisala/o...jedino što država ne sme da se ostavi da bude takva kakva je, linija manjeg otpora, mora da se tera da opravda poverenje, a njeni službenici zarade plate koje iz naših džepova dobijaju. Mora da poštuje Ustav. Inače, džaba sva civilna dobra volja i želja.
tetkino tetkino 22:39 26.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Formalno gledano mi sad kao imamo Biblioteku za slepe.
I formalno imamo neke društva za zaštitu slepih.

Sad što se ta društva i ti zaposleni u Biblioteci, slabo bave svojim poslom - jer da se bave, mi ne bi govorili o JEDNOJ Biblioteci za slepe sa audio knjigama za CELU Srbiju, koja sigurno ne može da zadovolji potrebe ni celog Beograda, a ne Srbije i za koju do ukidanja niko nije ni čuo.

E pa isto tako formalno i ovi u ministarstvu formalno rade svoj posao, pa hoće da ukinu tu Biblioteku, a mi im kao ne damo.
A svi oni redovno uzimaju plate i ništa ne menjaju u svom neplodonosnom radu.

Jedno mrtvo puvalo pokušava da drugo mrtvo puvalo otrese sa mrtve grane na kojoj sede.

OK svima je jasno da u Nemanjinoj ne sedi niko koristan, ali gde je ovde poziv na odgovornost ovih iz Uduženja slepih i slabovidih i ovih što rade u toj Biblioteci?
Jer i oni su svojim ne radom i ne zalaganjem i ne razmišljanjem i upornim ignorisanjem alternativa i ograničavanjem na državnu sisu, koja slabo daje, ali zato ništa ne traži i doveli do toga da imamo JEDNU biblioteku za slepe, za koju niko nije čuo, u državi sa 10% dece sa disleksijom.
bocvena bocvena 08:15 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

OK svima je jasno da u Nemanjinoj ne sedi niko koristan, ali gde je ovde poziv na odgovornost ovih iz Uduženja slepih i slabovidih i ovih što rade u toj Biblioteci?


Grešiš. Bar su u bibliotekama ljudi odavno svesni da od države i direktora nema mnogo vajde, pa se dovijaju kako znaju i umeju. Kad neko završi reviziju, otpisane knjige se poklone drugoj biblioteci koja za njima ima potrebe. Organizuju se akcije prikupljanja očuvanih knjiga. Juriš donacije. Vršiš pritisak na Školski odbor. Povezuješ se sa lokalnom zajednicom i pišeš projekte za koje tražiš novac. Učestvuješ na konkursima gde su nagrade u knjigama. Saradjuješ sa izdavačima, pa i tu kane neka donacija. Sledeće godine će zahvaljujući Internestu studenti arhitekture da rade besplatne projekte za proširenje i renoviranje biblioteka (inače svaki košta oko 100 000,00 rsd), a na nama će biti da pare za izvođenje ujurimo. Kuc-kuc, pa tako 100 puta.

Ali naše biblioteke niko neće zatvoriti i za naše plate su pare unapred odvojene budžetom. Bojim se da to sa ovima iz Biblioteke za slepe nije slučaj.
tetkino tetkino 08:55 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Naravno da se je neće zatvoriti, daće im taman onoliko para koliko treba da se isplate plate i pola režijskih troškova - jer, eto ona EU im traži da i to postoji.

Neko će tamo duboko da uzdahne i precrta pare za sanaciju nekog arheološkog nalazišta - kad je moglo 2.000 godina da bude pod zemljom, može još koji vek.

Ali poenta je da su audio knjige roba koja ima prođu.
Skupe su - činjenica, ali mi živimo u drugoj deceniji XXI veka i biblioteke bi morale da se tome prilagode.

Audio-knjige su korisne:
- svima koji ne znaju da čitaju
- onima koji uče da čitaju
- onima koji zbog starosti ili bolesti nije podesno da čitaju obične knjige
- našima u inostranstvu koji bi da uče decu srpski
- deci sa disleksijom
- slepim i slabovidim
- onima koji provode mnogo u prevozu - npr. naši tinejdžeri koji su svi naoružani mobilnim telefonima nove generacije, a nikad nemaju vremena da pročitaju lektiru

itd.

Znači korisnika ima stotine hiljada ili čak i par miliona - ali nikog nema da im pruži uslugu.

JEDNA biblioteka za slepe i slabovide za koju NIKO (ajd većina) nije čula ne može ni teorijski da podmiri ni promil potreba koje postoje.

Deca dobijaju člasnke karte Biblioteke grada Beograda kao predškolci ili u prvom razredu. I fino im se kaže gde je biblioteka u njihovom kraju, pa onda ima i školska biblioteka, pa je besplatno za penzionere - ali iako imam i penzose i klince - i svi smo članovi biblioteke - ja ne dobih informaciju da iko uopšte drži audio knjige, a ne kako mogu da dođem do njih.

Da Biblioteka za slepe ima 300.000 ili 500.000 ili 1.000.000 članova i da svaki član plati članarinu od samo 1 evra - njih bi bolelo dupe što neki ćata u ministarstvu nema pojma koliki je značaj njenog postojanja.
Osim toga teško da bi taj ćata bio toliko beslovesan da ne zna za postojanje institucije koja ima 500.000 korisnika.

Preduslov za to je da se neko ozbiljno, savesno i svesrdno angažuje na poslu koji radi.
Preduslov za to je da knjiga uđe napokon u XXI vek tako što će klincima biti dostupne za čitanje i / ili slušanje preko računara i / ili telefona.
Znam da verovatno postoje neke silne prepreke autorska i prevodilačka prava, organizacija i sl. - ali zašto za početak ne bi krenuli od naše tradicije, naših narodnih pesmi i Nušića i Sremca?

Biblioteka kakva je nekad postojala, mora da ostane, ali mora i da se prilagodi i vremenu u kome živimo i u kome rastu nove generacije.

Pare iz budžeta ne smeju da se daju samo zato da bi nešto nastavilo da postoji i da bi neko primao platu - pare se daju da to nešto radi, da to nešto zadovoljova potrebe i taj neko prima platu zato što pošteno radi svoj društveno koristan posao.

I ovo nije kritika samo ovoj biblioteci, nego svim našim bibliotekama - trznite se ljudi, informatička revolucija je davno krenula - zadnji je voz da se priključimo.
I nije sve pitanje para - pare uvek mogu da se nadju - koliko je pitanje entuzijazma, volje, organizacije i hrabrosti da se proba nešto novo.

bocvena bocvena 09:26 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Biblioteka kakva je nekad postojala, mora da ostane, ali mora i da se prilagodi i vremenu u kome živimo i u kome rastu nove generacije.


Sa ovim se u potpunosti slažem.

Pare iz budžeta ne smeju da se daju samo zato da bi nešto nastavilo da postoji i da bi neko primao platu - pare se daju da to nešto radi, da to nešto zadovoljova potrebe i taj neko prima platu zato što pošteno radi svoj društveno koristan posao.


Sad već pričaš napamet. Ta biblioteka ima i izdavačku delatnost, i prebacuju knjige (najčešće udžbenike, doduše, tu valjda autorska prava idu najlakše) na audio zapise i organizuju kulturni život za svoje korisnike. Sigurno da može i bolje, ali bibliotekari su užasno aktivna grupacija i najbrže hvataju korak sa novim tehnologijama. Veruj mi, uvek zapne oko para i dobre volje nadređenih.

https://www.facebook.com/BibliotekaSaveza.slepih.Srbije.DrMilan.Budimir
kukusigameni kukusigameni 09:48 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

tetkino
Da Biblioteka za slepe ima 300.000 ili 500.000 ili 1.000.000 članova i da svaki član plati članarinu od samo 1 evra - njih bi bolelo dupe što neki ćata u ministarstvu nema pojma koliki je značaj njenog postojanja.

Da nisi malo preterala?
tetkino tetkino 10:44 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Gledaj kako ja to vidim.

Imaš gomilu klinaca koji bi nešto da rade, ali su isfrustrirani činjenicom da nemaju gde.
Projekti, seminarski radovi i sl. koji bi trebalo da služe da oni iskažu svoju kreativnost - vidi njihov nastavnik (možda) i drugovi iz razreda, možda roditelji i to je to.
Klinci kod nas u školi uče da radio ne radio nema veze, jer to ionako nikom ne treba, to se ne vidi, ne ceni - zato, šta ima veze, uradi kako bilo, nemoj ni da se trudiš.
Ionako ćeš postati poznat ulaskom u farmu ili objavljivanjem golih slika na facebooku ili time sto ces da osvanes u crnoj hronici, pre nego bilo čim pozitvinim što uradiš.

Smorenost se nastavlja i na fakultetu. Sve što se radi, radi se za neke virtuelen firme.
Projekat pravljenja i održavanja baze podataka i sajta, koja bi bila vidljiva, koja bi imala svoju svrhu (jer mi smo svi ipak ljudi i taj humani aspekt mnogo znači), gde bi ti mogao da vidno okačiš svoje ime i da uzmeš telefon otvoriš stranu i kažeš: "Ovo sam ja napravio! Zahvaljujući meni jedno dete je naučilo da čita!" više bi uradilo za motivaciju, učenje, promociju tolerancije, druženja, podizanje samopouzdanja - nego milion projekata tipa - važno je biti fin i parola ostajte ovde.

To ne može da radi tetkino kao N.N. lice.
Svi kažu "Država je najveći lopov", ali opet padamo kad vidimo logo Biblioteke ili Nekog saveza slepih, jer nam to opet daje neku sigurnost da je to ok.

Mislite da je 1.000.000 evra mnogo?
Pa za 3 meseca kampanje skupili smo 1.000.000 dolara za Tijanu!
Čak i onaj koji nikad nije uzeo knjigu u ruke daće 100 din za nekog slepog klinca kome treba knjiga.
Ljudi su spremni da stanu iza nečeg za šta misle da vredi. Poenta je da ih ubedite da to vredi.

Ovo vredi. Ali u XXI veku ono što ne postoji u digitalnoj formi, što nije vidjivo na netu, što se ne može pročitati sa svih platformi - to ne postoji.
Srbija se diči procentualno najvećim brojem facebook korisnika po glavi stanovnika, ali po broju stranica na srpskom jeziku, po broju knjiga, pesama, istorijskih podataka na srpskom jeziku (ili podataka o nama na drugim jezicima) mi praktično ne postojimo.

Država Srbija je izabrala neke ljude i poverila im da rade neki posao i to kreće od Ministarstava (kulture, prosvete, nauke...), preko raznoraznih ustanova, fakulteta, do poslednjeg bibliotekara u Pinosavi - svi oni su odgovorni ovo stanje u kome smo, a stanje je loše - da ne kažem katastrofalno.

I nije sve pitanje para. Pare se mogu naći.
Pošteni, odgovorni, hrabri i posvećeni ljudi nama trebaju.
Oni koji kapiraju da ako se ne može ići jednim putem, to ne znači da se mora odustati, nego se mora naći drugi put, drugi način.

I nije neuspeh, ako neko proba, da sve od sebe, a ne uspe, nego ako niko od nas nikad ni ne proba.
Dovoljno je za prvi pokušaj napraviti bazu od 1.000 pesama ili kratkih priča dostupnih svima.
Odatle će se naći već neko da toj bazi doda koju nulu.
kukusigameni kukusigameni 11:11 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

tetkino
Država Srbija je izabrala neke ljude i poverila im da rade neki posao i to kreće od Ministarstava (kulture, prosvete, nauke...), preko raznoraznih ustanova, fakulteta, do poslednjeg bibliotekara u Pinosavi - svi oni su odgovorni ovo stanje u kome smo, a stanje je loše - da ne kažem katastrofalno.

Neki više, a neki manje.
Ili veruješ u kolektivnu krivicu?

EDIT.
tetkino
Mislite da je 1.000.000 evra mnogo?
Pa za 3 meseca kampanje skupili smo 1.000.000 dolara za Tijanu!
Čak i onaj koji nikad nije uzeo knjigu u ruke daće 100 din za nekog slepog klinca kome treba knjiga.
Ljudi su spremni da stanu iza nečeg za šta misle da vredi. Poenta je da ih ubedite da to vredi.

Mislim.
To što si navela radi jednokratno. Nakon toga se pojavi niz drugih kojima takođe treba novac i onda dolazimo do zasićenja akcijama. Tako da da. Jednokratno. U protivnom 100+100+100...
Ali građani već plaćaju porez i pune budžet. A u tom budžetu bi trebalo da bude para za biblioteku za slepe.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:22 27.06.2013

Re: Nisam upućena ali

Da Biblioteka za slepe ima 300.000 ili 500.000 ili 1.000.000 članova i da svaki član plati članarinu od samo 1 evra - njih bi bolelo dupe što neki ćata u ministarstvu nema pojma koliki je značaj njenog postojanja.

Da nisi malo preterala?


Poenta Ustava je ravnopravnost svih građana i nepostojanje "da" koje ih deli. Svi građani su pre svega briga države, zato porez i plaćaju, pa tek onda na red dolazi "da" i "kad bi", donacije, dobrovoljstvo........
rade.radumilo rade.radumilo 21:56 26.06.2013

Još nešto

Ovo sam našao na FB-u, polu-trol je ali moram da iznesem:

Nevena Djonlic
Veceras sam doputovala iz Istanbula. U avionu su bila deca okicenam medaljama. Pitala sam trenera ko su, rece da su to deca sa posebnim potrebama i pitomci ustanova za socijalno ugorzzenu decu. Na specijalnoj olimpjiadi u Turskoj osvojili su srebrnu medalju u odbojci i zlatnu u kosarci. Niko ih nije sacekao, ne cuh ni na jednoj televiziji da je takvo takmicenje odrzano, niti da su nasa deca osvojila medalju. Imam potrebu da sa vama podelim ovu vest, da budemo ponosni na njih. :)
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:02 26.06.2013

Re: Još nešto

Rade, evo to od tebe saznajem...i to je sramota.
Hvala ti.
rade.radumilo rade.radumilo 22:15 26.06.2013

Re: Još nešto

Rade, evo to od tebe saznajem...i to je sramota.


Toliko je više sramote na ovom podneblju, da se tek ponešto probije do medija.
NNN NNN 09:05 27.06.2013

Ali zato ima para za koncert žandarmurije


Jelica Greganović Jelica Greganović 11:25 27.06.2013

Re: Ali zato ima para za koncert žandarmurije

Rebalansom budžeta je Narodni Muzej Srbije dobio - 0, nula novca?!!
A para za oslikavanje crkve ima. I za nameru da se SPC pokloni plac na Kosančićevom Vencu, i da se popovima isplaćuju penzije iz budžeta u koji oni novac ne uplaćuju...
Nadala sam se da neću opet morati da lajem oko crkve. Ali, naročito u sekularnoj državi prednost ne može da ima crkva, bilo koja.
angie01 angie01 12:04 27.06.2013

Re: Ali zato ima para za koncert žandarmurije

Jelica Greganović Jelica Greganović 12:36 27.06.2013

Re: Ali zato ima para za koncert žandarmurije

Vala baš...
vistaceca vistaceca 16:06 27.06.2013

Bibliotekarka biblioteke za slepe ovde

Dragi moji,
Hvala vam na podršci, konačno sam uspela da se logujem dovoljno dobro da bih ostavila komentar. Zahvaljujem Jelici Greganović na tekstu, samo bih želela da naglasim da nas ima 5, sa sve spremačicom, koja takođe učestvuje u radu biblioteke, u radu sa knjigama i korisnicima. Javljam se da objasnim da je biblioteka, kao i svaka druga (a bibliotekar sam po zanatu :) zapuštena zbog neinteresovanja prethodne uprave (kad moram tako da se izrazim, ali to je istina), a i obavlja razne nebibliotečke aktivnosti (kao što je deljenje Brajevog papira i CD-ova slepoj i slabovidoj deci, orgaizacija tribina i proslava saveza, rad sa pomagalima itd.) Ja sam relativno mlada, i upoznata sam sa asistivnim tehnologijama za slepe, i potpuno sam, kao jedini bibliotekar, posvećena informisanju i osavremenjivanju biblioteke. Koristimo mali studio koji imamo za projekat volonterskog snimanja udžbenika za slepu i slabovidu decu, raznih materijala za slepe članove, a Dragan Velikić je u našem studiju snimio najnoviju knjigu. Pokrenula sam Facebook stranu da bih se približila mlađoj populaciji i insistiram na saradnji sa školom za slepu i slabovidu decu "Veljko Ramadanović", u saradnji sa bivšim sekretarom, pokrenuli smo online biblioteku. Žao mi je zbog svih nedostataka koje imamo, ali zaposlena sam od 1.aprila, volontirala sam od 8.novembra 2012. i bila sam u programu NSZ kao asistent slepog bibliotekara, od 8.maja 2012. U kontaktu sam sa mladim piscima, tako nam je natalija Ž. Živković snimila knjigu svoje poezije, a mnoge njene kolege su se javile sa željom da urade isto. Naši zidovi se obrušavaju, malter leti na sve strane, produkcija Brajevih knjiga je minimalna, osim udžbenika, a njih je malo. Sada smo potpuno obustavili snimanje novih audio naslova, i radimo samo digitalizovane naslove, anjih je mnogo i mnogi čekaju da budu digitalizovani.
Preko LinkedIn-a sam u kontaktu sa mnogim bibliotekarima iz celog sveta i stalno učim o novim načinima da prevaziđemo probleme, kako bi smo iz zlatnih 80-ih, kada se još i vodilo računa, prešli 21.vek. Imamo mnogo pehara i nagrada sa raznih takmičenja, koje nemamo gde da smestimo, i želeli smo da otvorimo tiflološki muzej, a u saradnji sa (sirotim) Narodnim muzejom smo takođe u saradnji, u vezi zvučnih vodiča, traka za slepe, imali smo mnogo u planu..Ne bih vas više zadržavala, želim da znate da u biblioteci postoje ljudi i žene koji imaju volju i želju, ideje, koji rade prekovremeno i vikendom, i vole životinje. Mačke i mačići su moje maslo, love nam miševe i bubašvabe (koji nam ne manjkaju), ali ima naroda kojima smetaju, ali baš nikome iz naše biblioteke, ali zaista. I ovom prilikom bih vas zamolila da razmislite o ove 3 lepotice koje su mi ostale, a kako putujem od 1. do 3. vrlo je velika drama jer nema ko da ih čuva, pa razmislite i o tome. Jedva sam ih održala do 2,5 meseca, ne dam da mi sada propadnu, kao što neću dati ni moju ljubljenu biblioteku, koja bi, stvarno stvarno stvarno, mogla mnofgo da ponudi. E, da, na članstvo u našoj biblioteci (članarina je 300 dinara godišnje) imaju i disleksične osobe i bilo ko ko ne može da čita standardne knjige, samo da se zna.
Hvala puno,
Svetlana Vistać
bibliotekar Biblioteke Saveza slepih Srbije "Dr Milan Budimir"
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:39 27.06.2013

Re: Bibliotekarka biblioteke za slepe ovde


Ako nekako možemo da pomognemo, javite...
NNN NNN 18:50 27.06.2013

Re: Bibliotekarka biblioteke za slepe ovde

Svetlana Vistać
Hvala puno na javljanju
kukusigameni kukusigameni 21:28 27.06.2013

Re: Bibliotekarka biblioteke za slepe ovde

Svetlana Vistać

Dajte neku ideju pa da pomognemo.
8c_competizione 8c_competizione 22:44 27.06.2013

Re: Bibliotekarka biblioteke za slepe ovde

imam jedno malo pitanje

kazete da je clanarina 300 din? mislim da je to suma koju bi moglo da pomogne i dosta ljudi i iz Sebije direktno. to je par sladoleda letos!

mogu li da se uclane i osobe koje ne potpadaju u primarne korisnike i da se clanarinama pocnete izdrzavati, kada od usrane drzave (pardon my french!) vec nema para? ohmmmmmmm, ohmmmmmmmm kontolisi svoja osecanja Competizione!

ukoliko bi bilo moguce, molim uradite i mogucnost uplate iz inostranstva (ima i nas gastosa) koji bi smo clanske knjizice, ali da nisu partijske!
st.jepan st.jepan 20:42 27.06.2013

...

Svetlana Vistać

Zanima me imate li još audio kasete "Bibliofon", sa poezijom i prozomm u interpretaciji Žutića, Baničćevića, Ejdusa, i drugih vrsnih glumaca.
Pre dvadesetak godina izdavala ih je moja firma..., pominjao sam ih već pod nekim ovdašnjim blogom. Snimane su u Radio Beogradu, a umnožavavane u PGP-u.

Moram, priznati da, kad sam to koncipirao i producirao, nisam mislio na ljude kojima čitanje običnih knjiga onemogučava problem sa vidom, već neki drugi problemi, naprimer nedostatkk navike ili koncentracije, nemanje vremena, zauzetost ruku nekim poslon... Stoga me je, nećete verovati, poziv iz vaše biblioteke iznenadio, pomalo i postideo.
I naravno, odmah sam u Jevrejsku (jeste još tamo?) odneo po nekoliko primeraka od svakog naslova.

Začudo, sinoć sam kod sebe uspeo da pronadjem samo kasetu sa poezijom Crnjanskog, a ostale, pojma nemam gde su.
49 41 49 41 20:32 28.06.2013

Na ivici slepog ambisa

12. februar 2.002 - zapamtih za uvek.

Stajao sam nad vertikalnom fontanom sa vodom, stiskao papucu da voda siklja pravo u oci-lice.

Marriott, kao i svi drugi Hoteli imaju to -Emergency za ispiranje u slucaju povrede ociju.

Oko mene su stajali svi zaposleni; ukljucujuci i Managera - Chrisa.
Opkruzila me je cela ekipa Emergency sluzbe sa bocama, instrumentima.
- Ispiraj, sto vise ispiraj oci! dopirali su njihovi glasovi.
Vani su jos uvek zaglusujuci urlale njihove sirene.

Dahtao sam nad vertikalnim mlazovima vode; pokusavajuci i da disem.

- Ako odem ja - ostanem u svetu tame; odose i oni za mnom. Njoj je tek 10 godina, V razred.

Dal' cu preziveti jos jedan ambis; nad kojim se klatim ?!?
Nije prvi put, al' i ovom kao i prethodnim se na zna izhod.

Lezis dva sata u obliznjoj bolnici. Poluloptasti instrumenti stavljeni na ocne jabucice iz kojih se sliva tecnost.
Tecnost ulazi u usi, nos, usta; slivajuci se niz lice.

Opet razmisljas; sta ce biti sa mnom - njima?

Kcerka ulazi iz skole u polumracnu dnevnu sobu.

Netremice me gleda u lice, zapanjeno, zabrinuto.
Razliva se cela u osmeh. Skolska torba joj pada na pod iz ruku.

Vratila ti se opet tvoja psihologija, vice razdragano po dnevnoj sobi.

Na ivici ambisa, po ko zna koji put.

st.jepan st.jepan 20:51 28.06.2013

Re: Na ivici slepog ambisa

49 41

Uh!
A šta bi? Nešto ti je prsnulo u oči? Ili neka nesreća? Mislim, pominješ sirene...
Ima li posledica?
49 41 49 41 02:05 30.06.2013

Re: Na ivici slepog ambisa

st.jepan
49 41

Uh!
A šta bi? Nešto ti je prsnulo u oči? Ili neka nesreća? Mislim, pominješ sirene...
Ima li posledica?


Fizicki ne. Trajalo je vise od mesec dana dok se vid putpuno povratio; narocito na levom oku.

Ispala mi je spray boca sa tecnim odmascivacem pored nogu. Bila je puna, spray ostao u ruci; boca sa poda pri udaru o pod siknula kao gejzer i zapljusnula lice.

Taj tecni odmascivac sam i kod nas koristio, Naftni derivat, oporog mirisa - bezbojam. U dodiru sa vodom postaje beo kao mljeko.

Ja sam ga davno koristio. Izmazem bicikl natopljenom krpicom; sperem - izgleda kao nov.
Cak sam umeo i sat (ako je waterproof) da ga nacinim kao da je nov, ili da uklonim fleke; koje nisam mogao ijednim sredstvom sa lanenih kosulja.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana