Kultura| Obrazovanje| Politika

Reč o Frankenštajnu za katedrom

Velimir Mladenovic RSS / 04.05.2013. u 15:08
Autor: Nikola Parun
 
Obrazovanje je važna stvar za samoostvarenje, ali obrazovanje nije samo školovanje. Školovanje je važna stvar za samoostvarenje, ali kako ga država servira, s obzirom da je ona, po svojoj prirodi, entitet koji gotovo da ne može finansijski da propadne?
1255481930193_f.jpg
 
Presek srpskog školskog, nažalost, sistema i njegovih nusprodukta u 2013. izgleda ovako: preko milion nepotpuno pismenih, preko 3.5 miliona kompjuterski nepismenih. Preko 30% stanovništva izašlog iz takvog sistema nema posao. Tri četvrtine ukupnog budžeta za osnovno obrazovanje odlazi na plate zaposlenih. Preko hiljadu evra je direktni trošak za školsku godinu prosečnog đaka u osnovnoj i srednjoj školi - toliko po čoveku košta godišnje „besplatno obrazovanje" prvog i drugog stepena. Uprkos tome, visok procenat đaka uzima privatne časove jer im ono što dobijaju u školi nije dovoljno. Na sve to, Ministarstvo prosvete nije platilo obaveze prema PISA projektu, pa Srbiji preti isključenje iz tog otrežnjujućeg testiranja, prema čijim poslednjim rezultatima naši đaci kasne dve školske godine za prosekom zemalja OECD.

Serija problema i serija izgubljenih generacija. Uzrok - jedan: vera u to da je "potrebno" školovati ovaj ili onaj broj mladih ljudi za ovu ili onu struku i da to neko "mora" da uradi. Spojte tu veru sa verom u svemoguću državu i Frankenštajn je rođen. Njegovo kršteno ime je Državni Prosvetni Sistem. To je sistem u kojem najbolji i najgori učitelj dobijaju istu platu, u kom se nerad i muljanje nagrađuju, u kom je gotovo nemoguće otpustiti profesora sa fakulteta ali je moguće da rukovodilac postane ministar koji predaje na jednom od privatnih fakulteta. Da bude jasnije, taj "crveni univerzitet", kako sami sebe ponosno nazivaju, direktan je konkurent državnim univerzitetima za čiji interes je logično da se bori upravo ministar prosvete. Frankenštajn je proizvod kolektivističkog majndseta - mentalitet ga je stvorio i mentalitet ga hrani. Ljudi se boje nesigurnosti, a odgovor na taj strah je upakovan u državni paternalizam i proizveo je statistiku iz prethodnog pasusa. Tu nema ideologije, nema filozofije. U pitanju je negativna selekcija - mehanizam koji u nedostatku odgovornosti daje podsticaj prosečnim predavačima i prosečnim učenicima i studentima da se ne ističu i što manje rade. Tako uprosečeni dalje zauzimaju rukovodeće pozicije i stvaraju novi prosek, naravno niži od njihovog nivoa. Spirala bez kraja. Poseban problem je politički benefit koji donosi subvencionisanje školstva i to nimalo ne ide na ruku bilo kakvom pokušaju reformi prosvetnog sistema.

Dok Frankenštajn uprosečava decu, a socijalizmu naklonjeni političari prodaju priču o "besplatnom obrazovanju" izlazeći u susret partijskim omladincima u studentskim organizacijama i partnerskim prosvetnim sindikatima, deca u 800 škola u zemlji prinuđena su da nužde u poljski WC. Kao što se kuhinja restorana meri po kvalitetu toaleta, tako je i tih 800 poljskih WC-a ogledalo kvaliteta državnog prosvetnog sistema. Pa PISA mu materina.

 

Tekst pisan za prvi broj časopisa "Dositej" Centra za kulturu i edukaciju "Dositej Obradović".


 


Komentari (41)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

petar_p petar_p 16:46 04.05.2013

Covece,

Pa kako moze ovakav tekst da bude pisan za casopis pod naslovom "Dositej"?? Dajte ljudi, upristojite se i uozbiljite, nemojte da srozavate i omalovazavate kulturno nasledje! Za pocetak, izbacite kalambure i prostakluke...
Ako je ovo domet teksta na temu obrazovanja, onda, sta reci.
vladaxy vladaxy 18:57 04.05.2013

Re: Covece,

Ako je ovo domet teksta na temu obrazovanja, onda, sta reci.

Pa kakvo nam je obrazovanje tekst je super, ne vidim u čemu je problem.
nikolla90 nikolla90 11:42 05.05.2013

Re: Covece,

petar_p
Pa kako moze ovakav tekst da bude pisan za casopis pod naslovom "Dositej"?? Dajte ljudi, upristojite se i uozbiljite, nemojte da srozavate i omalovazavate kulturno nasledje! Za pocetak, izbacite kalambure i prostakluke...
Ako je ovo domet teksta na temu obrazovanja, onda, sta reci.


Petre, predlažem manje jezičkog dušebrižništva, a više suštinskog. Tekst za "Dositej" je, inače, poslat sa izmenjenom završnom rečenicom, zbog poštovanja prema imenu lista.

Autor
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:17 05.05.2013

Re: Covece,

Tekst za "Dositej" je, inače, poslat sa izmenjenom završnom rečenicom, zbog poštovanja prema imenu lista.


Dobro, to, a da li je ostao PM naslov i sledstvene PM tvrdnje po tekstu, tipa:

"Spojte tu veru sa verom u svemoguću državu i Frankenštajn je rođen"

Pitam, čisto onako, jer kada se piše o obrazovanju, red je i koristiti ga

Elem, Frankenštajn je naučnik koji je stvorio Čudovište (Fankenštajnovo, dakako )

PM - popular misconception

                    
petar_p petar_p 13:42 05.05.2013

Re: Covece,

A sta je sustina? Gomila pausalnih ocena? Presek skolskog sistema u 2013 izlgeda... pa onda neki procenti... ko je to istrazivao, ciji su to podaci? Ili je to odokativna procena autora? Drugo, sta je to "Drzavni Prosvetni Sistem"? Jel to neka drzavna institucija ili sta? Dakle, ocito mi sustina teksta izmice i pored sve moje dobre volje. Sem toga, jel nikome nije palo na pamet da je slika uz ovaj blog, blago receno, uznemirujuca? Ne razumem cemu ovakva agresija.
nikolla90 nikolla90 14:50 05.05.2013

Re: Covece,

Dont Fear The Reaper
Tekst za "Dositej" je, inače, poslat sa izmenjenom završnom rečenicom, zbog poštovanja prema imenu lista.


Dobro, to, a da li je ostao PM naslov i sledstvene PM tvrdnje po tekstu, tipa:

"Spojte tu veru sa verom u svemoguću državu i Frankenštajn je rođen"

Pitam, čisto onako, jer kada se piše o obrazovanju, red je i koristiti ga

Elem, Frankenštajn je naučnik koji je stvorio Čudovište (Fankenštajnovo, dakako )

PM - popular misconception


Ilustracija, nije suština. Suština su problemi koji su izrecitovani i uzroci tih problema.
nikolla90 nikolla90 19:20 05.05.2013

Re: Covece,

petar_p
A sta je sustina? Gomila pausalnih ocena? Presek skolskog sistema u 2013 izlgeda... pa onda neki procenti... ko je to istrazivao, ciji su to podaci? Ili je to odokativna procena autora? Drugo, sta je to "Drzavni Prosvetni Sistem"? Jel to neka drzavna institucija ili sta? Dakle, ocito mi sustina teksta izmice i pored sve moje dobre volje. Sem toga, jel nikome nije palo na pamet da je slika uz ovaj blog, blago receno, uznemirujuca? Ne razumem cemu ovakva agresija.


Podaci su iz Zakona o budžetu, istraživanja BOŠa, relevantnih medija koji imaju svoje izvore. A slika iz spota "Jeremy" Pearl Jam-a, ko zna - zna.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 20:07 05.05.2013

Re: Covece,

Ilustracija, nije suština. Suština su problemi koji su izrecitovani i uzroci tih problema.


Za tekst koji pledira da se objavi u časopisu (koji valjda nešto i vredi), mnogo nekakvih "mani TO, gledaj suštinu" ;>

Mimo toga, pogrešno upotrebljena ilustracija, maši suštinu - pogotovo kada čini skoro desetinu ilustracija iz teksta ☻


             



nikolla90 nikolla90 10:41 06.05.2013

Re: Covece,

Dont Fear The Reaper
Ilustracija, nije suština. Suština su problemi koji su izrecitovani i uzroci tih problema.


Za tekst koji pledira da se objavi u časopisu (koji valjda nešto i vredi), mnogo nekakvih "mani TO, gledaj suštinu" ;>

Mimo toga, pogrešno upotrebljena ilustracija, maši suštinu - pogotovo kada čini skoro desetinu ilustracija iz teksta ☻



Metafori Frankeštajna nije cilj da bude direktna kopija izmišljenog junaka, nego da oslika njegovu suštinu, što jeste - da je stvar/biće koje se obija o glavu onome ko ga je stvorio i ubija ga. Na taj način je 95% ljudi i shvatilo metaforu i ne bih se više zadržavao na njoj.
stasava stasava 17:11 04.05.2013

mega

Šta reći?Za početak, potvrđujem-PISA mu materina!Školski sistem je truo, glomazan, zastareo, neupotrebljiv! A treba da bude živ, savremen, fleksibilan!Potvrda njegove nakaznosti je odgovor dece na pitanje da li vole školu!Ministarstvo prosvete čak nije uplatilo sredstva, tako da ove godine nećemo znati da li je funkcionalna nepismenost naše dece još uvek pri dnu lestvice zemalja obuhvaćenih ovim testiranjem.A WC-i, dobiće ih direktori koji su iste partijske opcije, umesto da budu obavezni i da se poštuju standardi u svemu.Učenje u našim školama je usvajanje hiljadu nepotrebnih informacija, nije učenje za život.Važno da je Blace univerzitetski grad!
"Preko 30% stanovništva izašlog iz takvog sistema nema posao. "Da, znam prodavačicu sa faxom, visokim prosekom,željom i voljom da se usavršava u struci, koja radi taj posao jer nema drugi, znam nepismenu prodavačicu sa trgovačkom školom koju upisuju oni koji ne mogu ništa drugo!Dešava se to i u drugim zemljama, sve češće, ali kod nas će za 10 godina obe biti prodavačice sa istom platom!
Jukie Jukie 17:48 04.05.2013

Lepo

Tekst je informativan i jasno opisuje problem iz nekoliko uglova. Dajem mu ocenu 4.
dragan7557 dragan7557 18:58 04.05.2013

Re: Lepo

Main text:
Frankenštajn je proizvod kolektivističkog majndseta - mentalitet ga je stvorio i mentalitet ga hrani.

Kako originalni tako i ovaj prosvetni Frankestein je proizvod individualističkog mentaliteta u kome osim vlastite guzice druga ne postoji.

Naravno da je problem u samim ljudima i njihovom mentalitetu, a ne u sistemu, to na Balkanu pa ni u Srbiji nikome ne pada na pamet.

Kada sam prošle godine Krugolini spomenuo Finsku i njihov definitivno najbolji školski sistem u Evropi i šire, ona se bacila na posao i napisala nezainteresovanom blogerištu sve što treba da se zna o uspešnom školskom sistemu sa najizrazitijim kolektivističkim crtama.

Dakle bez kolektivizma i stroge društvene kontrole kako privatni tako i državni fakulteti prodaju diplome analfabetima.

Uzgred autor bi mogao da konačno shvati da je kolektivizam budućnost i jedini put kome svet ide, sve ostalo je naklapačenje.

Najveći projekt čovečanstva na putu u civilizaciju globalizacija će u potpunosti izneveriti očekivanja razumnih ljudi zbog ovakvih kvazi individualističkih mesijanskih apologetika.

a socijalizmu naklonjeni političari prodaju priču o "besplatnom obrazovanju" izlazeći u susret partijskim omladincima u studentskim organizacijama i partnerskim prosvetnim sindikatima, deca u 800 škola u zemlji prinuđena su da nužde u poljski WC.

I ko je za tu poraznu asocijalnu i nastranu situaciju kriv?

Kakve veze socijalizam i njemu naklonjeni političari, koje autor ovog načertanija i sam bira, naravno čak i ako sam ne učestvuje na izborima, sa deskripcijom asocijalnog stanja u srpskim školama?

Autoru nije palo na pamet da kaže da snimanje samo jedne emisije Velikog Brata ili Farme košta daleko više nego deset WC-a za decu koja idu u ovih 800 škola.

cerski

Jukie Jukie 20:56 04.05.2013

Re: Lepo

dragan7557
Autoru nije palo na pamet da kaže da snimanje samo jedne emisije Velikog Brata ili Farme košta daleko više nego deset WC-a za decu koja idu u ovih 800 škola.cerski

A ko gleda Farmu i Velikog brata? Ta ista deca i njihovi roditelji. U tim terminima umesto gledanja tupavih pijanih ljudi mogli su da odu i izgrade ljucki WC pored škole. Usput bi razvili mišiće a ne bi više imali ni crevne infekcije svako malo. Ali lakše je kukati na čučavac gledajući Ekrema kako arlauče noću oko kuće
b92fmember b92fmember 03:56 05.05.2013

Re: Lepo

Jukie
Tekst je informativan i jasno opisuje problem iz nekoliko uglova. Dajem mu ocenu 4.

Ja mu dajem slabu dvojku.

Iako je "dijagnoza" verovatno tačna (ne radim u prosveti ali sam njen "korisnik" ono što tekstu nedostaje, osim stila neophodnog za časopis koji se bavi kulturom i obrazovanjem, je i "terapija" ili bar neki nagoveštaj o tome kako se postojeći sistem može učiniti boljim.

Jukie Jukie 06:47 05.05.2013

Re: Lepo

b92fmember

Jukie
Tekst je informativan i jasno opisuje problem iz nekoliko uglova. Dajem mu ocenu 4.


Ja mu dajem slabu dvojku. Iako je "dijagnoza" verovatno tačna (ne radim u prosveti ali sam njen "korisnik" ono što tekstu nedostaje, osim stila neophodnog za časopis koji se bavi kulturom i obrazovanjem, je i "terapija" ili bar neki nagoveštaj o tome kako se postojeći sistem može učiniti boljim.

Pa ti koristiš Pravilnik o ocenjivanju za srednje škole...

dragan7557 dragan7557 10:03 05.05.2013

Re: Lepo

Jukie
dragan7557
Autoru nije palo na pamet da kaže da snimanje samo jedne emisije Velikog Brata ili Farme košta daleko više nego deset WC-a za decu koja idu u ovih 800 škola.cerski

A ko gleda Farmu i Velikog brata? Ta ista deca i njihovi roditelji. U tim terminima umesto gledanja tupavih pijanih ljudi mogli su da odu i izgrade ljucki WC pored škole. Usput bi razvili mišiće a ne bi više imali ni crevne infekcije svako malo. Ali lakše je kukati na čučavac gledajući Ekrema kako arlauče noću oko kuće

Jukie ako bi merili tim tvojim mernim jedinicama onda bi za vreme koje građani Srbije utroše na gledanje jedne emisije Farme bili podignuti svi WC-i u svim školama Srbije.

Ako je gledanost Farme(nije mi poznata) samo jedan milion gledalaca po odašiljanju onda je utrošeno 1.000.000 radnih sati na svaki sat gledanje spomenute gadosti.

cerski
vladaxy vladaxy 11:16 05.05.2013

Re: Lepo

Kako originalni tako i ovaj prosvetni Frankestein je proizvod individualističkog mentaliteta u kome osim vlastite guzice druga ne postoji.

Ovaj obrazovni sistem je individualistički????

Uzgred autor bi mogao da konačno shvati da je kolektivizam budućnost i jedini put kome svet ide, sve ostalo je naklapačenje.



Autoru nije palo na pamet da kaže da snimanje samo jedne emisije Velikog Brata ili Farme košta daleko više nego deset WC-a za decu koja idu u ovih 800 škola.

A slanje rovera na Mars je 10 miliona WC-a....Kakve veze to ima jedno sa drugim???
nikolla90 nikolla90 12:00 05.05.2013

Re: Lepo

dragan7557
Main text:
Frankenštajn je proizvod kolektivističkog majndseta - mentalitet ga je stvorio i mentalitet ga hrani.

Kako originalni tako i ovaj prosvetni Frankestein je proizvod individualističkog mentaliteta u kome osim vlastite guzice druga ne postoji.


Tako nešto kod nas ne postoji, osim na nivou sposobnih pojedinaca. Nažalost..

dragan7557
Kada sam prošle godine Krugolini spomenuo Finsku i njihov definitivno najbolji školski sistem u Evropi i šire, ona se bacila na posao i napisala nezainteresovanom blogerištu sve što treba da se zna o uspešnom školskom sistemu sa najizrazitijim kolektivističkim crtama.

Dakle bez kolektivizma i stroge društvene kontrole kako privatni tako i državni fakulteti prodaju diplome analfabetima.

Uzgred autor bi mogao da konačno shvati da je kolektivizam budućnost i jedini put kome svet ide, sve ostalo je naklapačenje.


Autor će ranije da umre nego da pristane na kolektivističko, većinsko, hakslijevsko kreiranje sveta. Pritom verujem da ne posmatramo na isti način društvenu kontrolu, kao i da ne vidite razliku između države i društva.



a socijalizmu naklonjeni političari prodaju priču o "besplatnom obrazovanju" izlazeći u susret partijskim omladincima u studentskim organizacijama i partnerskim prosvetnim sindikatima, deca u 800 škola u zemlji prinuđena su da nužde u poljski WC.

I ko je za tu poraznu asocijalnu i nastranu situaciju kriv?

Kakve veze socijalizam i njemu naklonjeni političari, koje autor ovog načertanija i sam bira, naravno čak i ako sam ne učestvuje na izborima, sa deskripcijom asocijalnog stanja u srpskim školama?


Izvinite ali vi ste uveli "asocijalno stanje" kao element, ne ja. Prosocijalistički političari imaju veze sa socijalističkim populizmom koji u praksi znači "besplatno" školovanje, nemogućnost sankcije prosvetnih radnika i, u tekstu pomenutu, negativnu selekciju.

Autoru nije palo na pamet da kaže da snimanje samo jedne emisije Velikog Brata ili Farme košta daleko više nego deset WC-a za decu koja idu u ovih 800 škola.


Ovo je spin i logička greška. To na šta će produkcijske kuće da potroše svoj novac, to je samo njihova stvar. To na šta će država da potroši novac za škole, to je stvar svih nas. Zato i ne treba da ga troši više od minimalno.

Autor
dragan7557 dragan7557 13:54 05.05.2013

Re: Lepo

Autor će ranije da umre


Načelno gledano autora u nameri umiranja niko ne može da spreči.
Izvinite ali vi ste uveli "asocijalno stanje" kao element, ne ja.

Ja niti sam šta na vas celom Balkanu uvodio niti imam nameru da uvodim.
To na šta će produkcijske kuće da potroše svoj novac,

Dakle autor ne razume pojavu novac a to je očigledno u ovoj tvrdnju.

Produkcijske kuće ne troše svoj novac jer ta kategorija ne postoji. Produkcijske kuće troše društveni kapital a šta je kategorija kapital objašnjeno je u boljim udžbenicima Ekonomije autoru predlažem dva od boljih iz kojih sam i sam studirao:


Economics

Richard G Lipsey
Simon Fraser University

Paul N. Courant
The University of Michigan

Douglas D. Purvis
Queen's University

Peter O. Steiner
The University of Michigan

od devete edicije ovaj udžbenik obradjuje i tranzicione ekonomije bivših kvazi socijalističkih država.

Harper & Row, Publishers


I naravno:

Microeconomics

Michael L. Katz
University of California at Barkeley

Harvey S. Rosen
Princeton University

IRWIN INC.
To na šta će država da potroši novac za škole, to je stvar svih nas.

Na šta će država da troši novac je stvar birirokratije koja državom upravlja a ne stvar građana a osobito ne autora.

Što autoru i eventualnim drugima gore napisano nije jasno je stvar ličnog obrazovanja i spoznaje stanja i realnosti u kojoj narečeni autor i drugi žive a sa kojom relanošću lični doživljaji autora nemaju apsolutno ništa zajedničko, što je iz teksta vidljivo.

Za autora: i molba da se vrne u stvarnost.

cerski
nikolla90 nikolla90 14:56 05.05.2013

Re: Lepo

dragan7557

Dakle autor ne razume pojavu novac a to je očigledno u ovoj tvrdnju.

Produkcijske kuće ne troše svoj novac jer ta kategorija ne postoji. Produkcijske kuće troše društveni kapital a šta je kategorija kapital objašnjeno je u boljim udžbenicima Ekonomije autoru predlažem dva od boljih iz koga sam i sam studirao..


Društveni kapital (konstrukt) je jedna stvar, novac je druga stvar. Novac je sredstvo plaćanja i štednje, instrument razmene i mera vrednosti u svojoj definiciji. Prema tome, šta će Emotion da radi sa svojim parama, to je njihova stvar. A šta će Dinkić da radi sa porezima koje plaćam, to je moja stvar.

To na šta će država da potroši novac za škole, to je stvar svih nas.

Na šta će država da troši novac je stvar birirokratije koja državom upravlja a ne stvar građana a osobito ne autora.


Nije čudno da onaj ko se moli kolektivizmu veruje i da građane ne treba da zanima kako se troše pare koje im se uzimaju. Poverenje u birokratiju imam kao i u Šarićev klan.
dragan7557 dragan7557 16:22 05.05.2013

Re: Lepo da ti rečem ISTINU, bre!

nikolla:
A šta će Dinkić da radi sa porezima koje plaćam, to je moja stvar.

Vidiš imam utisak da ne shvataš, nisi jedini, da si ti sam svoje pravo upravljanja nametima koje ti je nametnula država delegirao majstor Dinkiću.

Dakle maestro Dinkić ima od tebe(i drugih) zakonski priznato i neoborivo pravo da na najlegalniji način upravlja sa tvojom stvari u ovom slučaju kapitalnoj, u novcu izraženoj vrednosti, koju po zakonskoj propisanoj osnovi u zakonom propisanom roku bez ikakvog odlaganja imaš da platiš državi, čitaj ako ti je volja i Dinkiću. U slučaju ne plaćanja možeš da popaseš prvo novčanu kaznu, a za dalje pitaj u sudu i porezi.
Vaše pravo ste ti i tvoji saborci, čitaj glasači, činom glasanja neopozivo delegirali Dinkićima ili nekom koga narečeni Dinkići u svoje ime ovlaste da od tebe rečene pare: primi, uzme ili po potrebi nasilno oduzme.

Dakle ovo tvoje bunjenje ovde na blogu ili po novinama je najblaže rečeno ćorav pos'o, zbog koga bi čak mogao da popaseš i neku tužbu za opstruiranje službenog lica ili nešto slično.

Ukratko nije ti ovo sada bre, smoupravljanje, pa da tražiš od druga Dinkića da polaže račune, već čist i primitivan kapitalizam u kome namete propisuje birokratija a ti i ostali nemate jednostavno nikakva prava osim prava da u propisanom roku platite propisani namet, bre i kvit!

Kontaš maestro!?!


Elem što pre shvatiš ovo što sam napisao lakše ćeš podneti svoju poražavajuću i vrlo frustrirajuću situaciju!

Ah da, i ostavi se svoje floskulativne uloge poreskog obveznika, i besmislica o pravima poreskih obveznika, jer na osnovu te uloge poreskog obveznika, imaš jedno i samo jedino pravo,

da platiš namet i ništa drugo,


sva ostala prava ste ti i ostali delegirali birokratiji i politikantima.


Još jednom siđi na zemlju bre, jer ako te oni budu spuštali neće biti udobno a bome je i mnogo skupo.

cerski
dragan7557 dragan7557 17:29 05.05.2013

Re: Lepo

vladaxy:
Uzgred autor bi mogao da konačno shvati da je kolektivizam budućnost i jedini put kome svet ide, sve ostalo je naklapačenje.

Valdaxy maestro sve mi se čini da si utrp'o pogrešnog Bush-a, bre!

Onaj Bush G. W. što je započeo najveću kolektivizaciju u istoriji čovečansta:

New World Order dakle globalizaciju

nema bradu ni brkove a nije ni ćelav.

Dakle možda je kod vas u gradu ovaj ćelavo-brkato-bradati, još neki igrač, kod nas je taj vaš odavno zaboravljen, a Bush G.W. Junior je do skoro bio Vlast.

Znači briši ovaj relikt od dinosaurusa i stavi Bush-a ili Obamu, neku od Kraljica ili makar počivšu Margaret Thatcher.

Ovako bre ispadaš smešno neupućen u današnjicu.

cerski
nikolla90 nikolla90 19:23 05.05.2013

Re: Lepo da ti rečem ISTINU, bre!

dragan7557
nikolla:
A šta će Dinkić da radi sa porezima koje plaćam, to je moja stvar.

Vidiš imam utisak da ne shvataš, nisi jedini, da si ti sam svoje pravo upravljanja nametima koje ti je nametnula država delegirao majstor Dinkiću.



Dok mi ne skeniraš papir na kom sam potpisao pristanak da delegiram bilo šta majstor Dinkiću, neću napraviti raspravu.
dragan7557 dragan7557 20:25 05.05.2013

Re: Lepo da ti rečem ISTINU, bre!

nikolla90
dragan7557
nikolla:
A šta će Dinkić da radi sa porezima koje plaćam, to je moja stvar.

Vidiš imam utisak da ne shvataš, nisi jedini, da si ti sam svoje pravo upravljanja nametima koje ti je nametnula država delegirao majstor Dinkiću.



Dok mi ne skeniraš papir na kom sam potpisao pristanak da delegiram bilo šta majstor Dinkiću, neću napraviti raspravu.

Nema ni potrebe za nastavkom diskusije kao ni za skeniranjem bilo kakvog papira.

cerski

nikolla90 nikolla90 10:45 06.05.2013

Re: Lepo

b92fmember
Jukie
Tekst je informativan i jasno opisuje problem iz nekoliko uglova. Dajem mu ocenu 4.

Ja mu dajem slabu dvojku.

Iako je "dijagnoza" verovatno tačna (ne radim u prosveti ali sam njen "korisnik" ono što tekstu nedostaje, osim stila neophodnog za časopis koji se bavi kulturom i obrazovanjem, je i "terapija" ili bar neki nagoveštaj o tome kako se postojeći sistem može učiniti boljim.



Pričaćemo i o tome
vladaxy vladaxy 12:34 06.05.2013

Re: Lepo

Onaj Bush G. W. što je započeo najveću kolektivizaciju u istoriji čovečansta: New World Order dakle globalizaciju

A reptili vladaju svetom, ili su to iluminati? Ili masoni, jezuiti.....
tetkino tetkino 18:39 04.05.2013

PISA, TALIS i ostale sitnice

10. aprila 2013 pojavio se tekst u časopisu VREME, o tome kako Srbiji preti isključenje iz PISA.
Svi su komentarisali izjavu Ministra prosvete kako njegovo ministarstvo nema para za PISA, ali da oni nisu jedini, da su i drugi u krizi i da će svet nas sačekati.

Međutim, u samom tekstu stoji: "PISA Srbija tim navodi još i da se projekat finansira iz međunarodne donacije...".
Znači pošto nas znaju, kad kažemo da želimo da se priključimo nekom međunarodnom istraživanju (PISA, TALIS i dr.) oni nama daju donaciju ili nas nateraju da uzmemo zajam dovoljan da se pokriju svi troškovi - članarine, sprovođenja, analiza itd.

To što Srbiji preti isključenje iz PISA posledica je toga što neko u ministarstvu sedi na toj fakturi i iz ovih ili onih razloga neće, a ne ne može, da je plati.

Ista stvar je i sa WC-ima. Para ima, one su davno obezbeđene, namenski na za tu svrhu. To sto one stoje na računu, a škole i dalje imaju poljski WC, posledica je (ne)organizacije u MP.

O ostalim problemima našeg školstva, drugi put.

Ako neko može da mi pomogne, pošto se ne snalazim najbolje sa novim sajtom Ministarstva.
Na starom je bio link, gde su bili pobrojani svi projekti MP gde je bilo navedeno, šta im je bio cilj, kada su započeti, kad bi trebalo da se završe, koji je izvor finansiranja i koliko para su dobili.
Pošto 3/4 para ide na plate, a 1/4 na održavanje, logično je za predpostaviti da se sve ostalo finansira odatle.

iqiqiq iqiqiq 10:33 05.05.2013

Re: PISA, TALIS i ostale sitnice

Nisam sigurna da je Ministarstvo prosvete odgovorno za održavanje škola, to je čini mi se na nivou lokalne uprave.
Prvo bi trebalo dobro definisati podelu nadležnosti.
Onda bi trebalo uspostaviti stalnu dobru saradnju Nacionalnog prosvetnog saveta i nastavnika, pa i roditelja.
Onda bi neke naše dnevne novine trebalo da uvedu stalnu rubriku obrazovanje,kao primer Irish Independent i Irish Times. Znam da ne volimo da ističemo druge države, ali Irci su se zaista ozbiljno posvetili reformama obrazovanja, a nastavnički kadar je jedno od najbolje plaćenih zanimanja. i tako dalje
vladaxy vladaxy 18:55 04.05.2013

Blag tekst

Malo je blaži od tvojih ostalih tekstova koje sam čitao, kao na primer ovaj: Reč o Kapitalizmu i Korporativizmu

Ali za ovakav tekst na ovom blogu



eli.lacrosse eli.lacrosse 10:33 05.05.2013

Obrazovanje

U julu 2011. održana je na TV B92 Debata na temu državni ili privatni fakultet. U debati su učestvovali Mića Jovanović, vlasnik i rektor Univerziteta Megatrend, Gašo Knežević„ profesora Pravnog fakulteta BU i bivši ministar obrazovanja, i Nevenka Žarkić Joksimović, tadašnji prorektorke za finansije i organizaciju Univerziteta u Beogradu.

Govoreći o nepostojanju strategije obrazovanja profesorka Žarkić Joksimović tada je rekla: „Vi ne možete imati čak dobru strategiju obrazovanja ili visokog obrazovanja ako nemate definisanu strategiju privrednog razvoja. Mi je u ovom trenutku nemamo u zemlji. Vi možete da krenete pa da upravo na ovaj način, otprilike vidite koja su to zanimanja koja su sada aktuelna u Americi, u Evropi, šta je to što će kod nas doći, koje su komparativne prednosti Srbije, koje su to delatnosti koje imaju perspektivu, pa na taj način da uradite neku strategiju.”
Dakle, moglo bi se zaključiti da nije problem što se veruje „u to da je "potrebno" školovati ovaj ili onaj broj mladih ljudi za ovu ili onu struku i da to neko "mora" da uradi”. Sigurno je da je potrebno školovati „ovaj ili onaj broj mladih ljudi” i sigurno je da se to mora uraditi, dakle – da to „neko "mora" da uradi”. Sada, kada smo STRATEGIJU dobili, možda je moguće odrediti koliki je to „ovaj ili onaj broj” i ko „"mora" da uradi” ono što se mora uraditi. Međutim, Strategija je mrtvo slova na papiru, a i da oživi – teško da bi dovela do ičega boljeg.

„Vera u svemoguću državu” je još nešto pomenuto, a, najblaže rečeno, upitno. Ko veruje u „svemoguću državu” Srbiju?????

Nisu dve navedene stvari roditelji čudovišta (malo podsećanje: Frankenštajn nije čudovište, Frankenštajn je naučnik i neko ko je daleko iznad proseka) koje je autor teksta nazvao „Državni Prosvetni Sistem”. Da ne budem pograšno shvaćen – čudovište postoji, i tako je sklopljeno da jednom rukom pokušava da iskopa sopstveno oko, drugom da razbije vilicu, jednom nogom da polomi drugu, a sve to vreme urinira po samome sebi… Roditelje i pretke možemo tražiti i nalaziti svugde, ali problem su sadašnji staratelji, koje autor teksta jasno vidi (i zato je ovaj tekst vredan).

Napisao sam poodavno, ovde, na blogu, da smatram da je „"proizvodnja" pravih stručnjaka je preporuka za fakultet/nastavnika. Oni čiji je "proizvod" loš ostaće bez "kupaca". Tako mora da bude.”
I sledeće: „diploma bez znanja i sposobnosti&volje&naučenosti da se znanje i posle fakulteta stiče, celoga života – vredeće sve manje, i biće manje "kupovana". […] Mislim i nadam se da će ostati samo oni koji pružaju pravo, korisno, upotrebljivo, smisleno… znanje, a da će oni koji to ne čine nestati jer neće biti potrebe za njima, neće imati "kupaca". I to vrlo brzo. Previše optimistično?”

Kada bih sada odgovarao na pitanje kojim sam završio prethodni post, odgovor bi glasio – NE! Mi napredujemo toliko sporo da je to strašno, ali makar napredujemo (ovo je moj utisak, nadam se da ne grešim). O obrazovanju se sve više govori i piše. Ni izbliza dovoljno, ali – sve više (dokaz je i tekst koji komentarišemo, zar ne?). Čini mi se i da nas je sve više koji istrajavamo u svojim malim, ličnim borbama, radeći posao nastavnika (bilo u osnovnim školama, srednjim školama ili na fakultetima) časno i odgovorno.
nikolla90 nikolla90 12:08 05.05.2013

Re: Obrazovanje

Strategije ovakve i onakve do sada nisu donele nijedan rezultat u ovoj oblasti, verovatno nigde. Jer, problem je suštinski, nije samo u tome što su trenutno loši političari zaposeli ključna mesta pa čekamo dobre da poprave stvar; problem je u tome što nije moguće isplanirati tačan (ni okviran) broj "potrebnih" zanimanja. To ne zavisi od plana Ministarstva, nego od fotografije ekonomskog trenutka u referentnom momentu. Na učeniku je da proceni šta će i da li će da studira, koga će da pita za pomoć pri tome i, na kraju, podnese odgovornost za svoju odluku. To je individualizam.

Suprotnost tome je sadašnjost u kojoj u mojoj generaciji (1990.) 1600 ljudi upiše Pravni fakultet, a na 4. godini ih ostane 40. Jer, planer je mislio da je "potrebno" 1600 pravnika u generaciji koja je upisala fakultet 2009.

Takođe, poseban problem je nedostatak podsticaja i sankcije - niko nema benefit (osim moralnog)da proizvodi dobre stručnjake, pošto niti postoji evaluacija tih stvari, niti postoji nagrada u slučaju da si školovao Nobelovca. A bogami ni kazna ako ti je đak dno. U privatnim firmama je podsticaj jasan - napredovanje u položaju i rast nadnice. U državnim strukturama podsticaja nema.

Autor
eli.lacrosse eli.lacrosse 12:22 05.05.2013

Re: Obrazovanje

Strategije ovakve i onakve do sada nisu donele nijedan rezultat u ovoj oblasti, verovatno nigde.

Ne znam za druga mesta, ali kod nas "strategije" ne donose ništa, jer i nisu strategije, već traćenje vremena i zamazivanje očiju, bar onih nekoliko koje sam imao muku da čitam.

To ne zavisi od plana Ministarstva, nego od fotografije ekonomskog trenutka u referentnom momentu. Na učeniku je da proceni šta će i da li će da studira, koga će da pita za pomoć pri tome i, na kraju, podnese odgovornost za svoju odluku. To je individualizam.

Ovde se slažemo. Samo da dodam, na učeniku je da proceni, ali je tragedija društva ako učenik to uradi na osnovu jednog bilborda ("Završi … i pali!'').

Takođe, poseban problem je nedostatak podsticaja i sankcije - niko nema benefit (osim moralnog)da proizvodi dobre stručnjake, pošto niti postoji evaluacija tih stvari, niti postoji nagrada u slučaju da si školovao Nobelovca. A bogami ni kazna ako ti je đak dno. U privatnim firmama je podsticaj jasan - napredovanje u položaju i rast nadnice. U državnim strukturama podsticaja nema.

Ne potcenjuj ono što nazivaš "moralnim benefitom".
Jukie Jukie 14:11 05.05.2013

Pravda za Frankenštajna

eli.lacrosse
(malo podsećanje: Frankenštajn nije čudovište, Frankenštajn je naučnik i neko ko je daleko iznad proseka)

U pitanju je android koji ima organsko telo i dušu i koji je naučnikov usvojeni sin (cela priča služi da čitalac preispita svoje stanovište dokle je neko osoba a odakle nije) i kao takav dobija očevo prezime.

p.s. a sad mi pada na pamet da se u tekstu ustvari radi o Frankenštajnu senioru; on je taj koji stvara čudno dete; Frankenštajn junior je samo dobio karte koje su mu podeljene
nikolla90 nikolla90 14:58 05.05.2013

Re: Obrazovanje

eli.lacrosse

Takođe, poseban problem je nedostatak podsticaja i sankcije - niko nema benefit (osim moralnog)da proizvodi dobre stručnjake, pošto niti postoji evaluacija tih stvari, niti postoji nagrada u slučaju da si školovao Nobelovca. A bogami ni kazna ako ti je đak dno. U privatnim firmama je podsticaj jasan - napredovanje u položaju i rast nadnice. U državnim strukturama podsticaja nema.

Ne potcenjuj ono što nazivaš "moralnim benefitom".


OK, ali ne želim od tako klimave stvari da zavise generacije ljudi i milijarde evra :)
eli.lacrosse eli.lacrosse 15:06 05.05.2013

Re: Obrazovanje

Ne potcenjuj ono što nazivaš "moralnim benefitom".
OK, ali ne želim od tako klimave stvari da zavise generacije ljudi i milijarde evra :)

Ni ja, ali nas je od toga da sve apsolutno propadne sačuvao samo "moralni benefit" pojedinaca. Tako da to uopšte nije "klimava stvar". Nedovoljna svakako.

+
Zaboravih ranije – hvala ti što pišeš o ovoj temi.
nikolla90 nikolla90 19:21 05.05.2013

Re: Obrazovanje

eli.lacrosse
Ne potcenjuj ono što nazivaš "moralnim benefitom".
OK, ali ne želim od tako klimave stvari da zavise generacije ljudi i milijarde evra :)

Ni ja, ali nas je od toga da sve apsolutno propadne sačuvao samo "moralni benefit" pojedinaca. Tako da to uopšte nije "klimava stvar". Nedovoljna svakako.

+
Zaboravih ranije – hvala ti što pišeš o ovoj temi.


Nema na čemu :)
Out of Beirut Out of Beirut 09:21 06.05.2013

Re

Шта одређује да ли је образовање "индивидуалистичко" или "колективистичко" зависи од дефиниције -изама, а -изми су догме. На страну тврдња да ће то да одреди је ли образовање добро или лоше.

Сугеришем да оцена добро или лоше зависи од тога је ли човеку пуно срце; или, конкретније, како се осећа у душнику. Притом је сасвим свеједно да ли је особа у ситуацији као цар из бајке, или на вешала ишла.
iqiqiq iqiqiq 18:35 07.05.2013

Obavezno pogledati

http://www.popravni.rs/o.php

http://www.mreza.rs/evronet/previous-episodes/Obrazovanje-i-nauka/41513/strategija-obrazovanja.html
Supermod Supermod 10:34 08.05.2013

Pomoć

iqiqiq

LINK 1
LINK 2
vlad_aleksh vlad_aleksh 11:26 08.05.2013

Vaučeri

Kao prvo, pohvala za tekst.
Ali da ne bismo čitavu stvar sveli na kukanje, moramo naći rešenje.
Šta mislite o ideji vaučerizacije školskog sistema? Dakle, uvesti konkurenciju finansiranjem primaoca a ne davaoca usluga. Naravno da tako nećemo stvoriti univerzitete kao što su Oksford i MIT, ali ja verujem da se samo tako možemo izvući iz ove pise materine.
tasadebeli tasadebeli 09:27 09.05.2013

Вице верса

Какво друштво, таква и школа... А може и обратно...

Корупција у школству? Зар је нема у свим другим областима...

Негативна селекција у школству? Зар је нема у свим другим областима...

Политичка подобност у школству? Зар је нема у свим другим областима...

Три четвртине буџета за школство иде на плате запослених? Наравно, јер смо на 84. месту по издвајању из БНД за образовање у земљи у којој мало њих може да учествује у издржавању државе...

Тридесет посто школованих нема посао? Као што рекох, у земљи смо у којој мало шта ради... (Руку на срце, много је и оних којима је тако удобније, али ово није место да се покреће то питање...)

Три и по милиона компјутерски неписмених? Ма какав црни компјутер, дај прво да се нахранимо и обучемо...

Милион полуписмених? Коме су још потребна сва слова поред Фарме и Великог брата...




А владика Порфирије ћути, ћути, реч не проговара...

(О опорезивању књига и компјутера и неопорезивању јахача апокалипсе културе и образовања у Србији боље да не причамо... Ко зна, можда структуре власти баш и желе да тако буде...)



Кад мало боље погледам, школа нам је још и одлична какво нам је друштво... А друштво смо, ваљда, сви ми...


П.С. - А јел' постоји ПИЗА тест који тестира читаво друштво, а не само (м)ученике?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana