Sport

Заборављени великани - Ранко Жеравица

lidiaz RSS / 11.04.2013. u 18:02
Наш прослављени тренер Ранко Жеравица добио је протеклог викенда награду за животно дело од америчке асоцијације тренера.
Мој муж је поводом тога обавио интервју са њим, који ја у целости преносим доле.
Текст је објављен у Пресу (линк).
 

IMG_2314.JPG 

 

IMG_2458.jpg 

 

------------------- 

Чикаго-  Протеклог викенда одигран је завршни турнир америчке колеџ кошарке (NCAA) у Атланти, а у склопу једног од најгледанијих и најзанимљивијих светских кошаркашких догађаја, указана је и велика част великом српском стручњаку Ранку Жеравици, којем је Америчка национална федерација тренера, чији је почасни члан још од 1969. године,  уручила признање за животно дело. 

 

Током тродневног такмичења, одржаног у распродатој Џорџија арени (на финалној утакмици било је чак 75.000 гледалаца!), наш прослављени  тренер одржао је и два веома посећена предавања(првог и трећег дана, уочи финала) којима су присуствовали бројни кошаркашки стручњаци из целог света.

 

"Комитет Америчке националне федерације тренера сваке године додељује награде за животно дело двојици тренера. Једна се односи на домаће, америчке тренере, а друга за стручњаке из остатка света. Мени је припала награда за тренере из остатка света. Веома сам почаствован, јер знам да је она продукт резултата, напорног рада и посвећености овом дивном спорту. Од Американаца награђен је Дик Бенет", каже у разговору за наш медиј, прослављени српски кошаркашки тренер Ранко Жеравица, који је искористио прилику да после боравка на завршници Америчке кошаркашке лиге сврати до Чикага и опусти се у кругу породице свога млађег сина Горана.

 

Квалитет кошарке на завршном турниру Колеџ лиге није претерано импресинарао славног тренера:

 

"Прво, то је била 75-годишњица америчке универзитетске кошарке и све је било подређено том великом јубилеју. Због тога је и изабран стадион у Атланти који прима 75.000 гледалаца и сва три дана такмичења трибине су биле попуњене. Цео град био је у знаку Фајнал фора. Преко 100.000 заљубљеника у овај спорт дошло је у град са свих страна Америке и света, а нису чак  ни ишли на утакмице, већ су само уживали и забављали се у кошаркашкој атмосфери која је владала градом. Рецимо, било је присутно преко 3000 тренера, а ја сам једини имао ту част да одржим два предања током турнира. Једно током првог дана, а друго у понедељак  уочи самог финала.

Што се тиче самог квалитета игре током турнира,  прва утакмица полуфинала била је баш лоша, друга мало боља, а финале је било одлично и занимљиво. У принципу, ниједан играч ми се није ни нешто нарочито свидео. По мом мишљењу, наша кошарка је боља. Начин на који се код нас игра, индивидуалне вредности наших играча, приступ утакмици и тактичка обученост су на много вишем нивоу од америчке колеџ кошарке. А, боравак на Фајнал фору додатно је потврдио те моје ставове".

 

Жеравица сматра да се у Европи тренутно игра добра кошарка, а да су наши играчи и даље међу најбољима на континенту:

 

"Пратим редовно Европску лигу, али и све утакмице широм континента. И моје је мишљење да се игра  квалитетна и занимљива кошарка. Ја и иначе гледам све утакмице и све лиге кје могу да ухватим у преносе преко сателита. Али, пре свега увек траћим да гледам екипе које тренирају наши тренери, или у којима играју наши играчи. А наши тренери само у Европи раде у двадесет и четири земље, а иностранству тренутно игра преко три стотине кошаркаша из Србије! Једне сезоне имали смо играче чак у Јужној Кореји и Венецуели. Сада највише нађих играча наступа за руске клубове, има их нешто у Шпанији, Италији, Турској, па у Мађарској, Румунији… Ма, у Србији увек има талентованих младих играча. Штета је, што се игра та Јадранска лига, па су Партизан, Звезда и Раднички одвојени од нашег првенства и старих кошаркашких центара. Верујем да би у Српској лиги наши таленти могли још више да дођу до изражаја. Иначе од свих наших  играча који играју у иностранству највише ми се свиђа Теодосић."

 

Некадашњи успешни и славни селектор оне велике Југославије, са којом је освојио прву титулу Светског првака за нашу кошарку у Љубљани 1970, и златну Олимпијску медаљу у Москви 1980,  успешни тренер два наша највећа клуба Партизана и Црвене Зведе, сматра да имамо одличне играче, али да није оптимиста по питању будућности српске кошарке.

 

"Пратим редовно дешавања у нашој кошарци иако живим у Шпанији. На јесен нас очекује Европско првенство у Словенији, али нисам велики оптимиста по питању резултата. Пре свега, не свиђа ми се селекција играча који наступају за репрезентацију. Чини ми се, да се Дуда Ивковић, из не знам којих разлога, лако одрекао појединих врхунских играча, са којима би наш тим био много јачи. Ту пре свега мислим на ситуацију коју смо претходних година имали са Дарком Миличићем. Дуда њега не зове у репрезентацију, а по мом мишљењу он је требао да буде био веома, веома важан играч  у садашњој генерацији. Убеђен сам да би наша репрезентација са Дарком у тиму добила на квалитету, он би нама много значио у одбрани, а не верујем да има много играча у Европи који могу да га зауставе и у нападу. 

 

На констатацију да је Дарко Миличић јесенас раскинуо уговор са Бостоном и да се вратио у Србију, да нема клуб и да по његовим речима тренира индивидуално, Жеравица у први мах није могао да поверује. 

 

Дарко, се вратио у Србију? Нисам знао. Па, како је могуће да нема клуб, то стварно нисам знао. Пре два месеца био сам у Београду и нико ми ништа није рекао. Чим се вратим у Шпанију мораћу одмах да обавестим пријатеље, па да га потраже. Предузећу све да га ангажује неки шпански клуб. Била би велика штета да Дарко заврши са кошарком, сада када је у најбољим годинама. Он је један од највећих талената српске кошарке, може он још увек да игра на врхунском нивоу"

САША ЖИВКОВИЋ 

 



Komentari (12)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

libkonz libkonz 21:54 11.04.2013

Legenda

Godinama se forsiraju laži o Srbima kao supertalentovanim za timske sportove i košarku pre svega, a istina je da su za sve uspehe zaslužni pojedinci. Najzaslužniji je, bez dileme, profesor Aleksandar Nikolić. Nakon njega zasluge pripadaju nekolicini supertrenera, a Ranko Žeravica je jedan od njih.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 09:33 12.04.2013

Re: Legenda

libkonz
Godinama se forsiraju laži o Srbima kao supertalentovanim za timske sportove


E i ti ga bas pretera sa tim "lazi" - radi se samo o stavu/misljenju koje moze biti osnovano ili ne. Sto se mene tice ovo je osnovano (ne mislim pod time da smo supertalentovani ... nego da nam vise leze timski sportovi), potice jos iz vremena ex-Yu na koju se ranije i odnosilo a sad, manje vise, vazi i za drzave njene naslednice: imali smo uvek srazmerno neuporedivo vise uspeha u timskim sportovima nego u pojedinacnim. Ja to tumacim delimicno i (balkanskim) mentalitetom - skloniji smo igri i imporvizaciji nego teskom i upornom radu. Kod individualnih sportova kao sto je recimo atletika se pre svega trazi crnacki rad, upornost i prolivanje znoja od "jutra do sutra" ... a to nam bas i "ne lezi"..
libkonz libkonz 10:06 12.04.2013

Re: Legenda

Kod individualnih sportova kao sto je recimo atletika se pre svega trazi crnacki rad, upornost i prolivanje znoja od "jutra do sutra" ... a to nam bas i "ne lezi"..

Danas se svugde traži crnački rad, posebno u tenisu. U svakom su sportu bitne predispozicije. Može neko u Srbiji da se od druge godine bori da postane trkač na duge ili kratke staze, opet će teško parirati crncima. Čak su i oni podeljeni na istočnu i zapadnu Afriku, jedni su više predodređeni za duge, drugi za kratke pruge. Opet, teško će oni parirati belcima u plivanju.
Vaso, prethodni post sam napisao da naglasim važnost pojedinaca u zajedničkim uspesima, samo zbog toga.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 11:26 12.04.2013

Re: Legenda

libkonz

Vaso, prethodni post sam napisao da naglasim važnost pojedinaca u zajedničkim uspesima, samo zbog toga.


Ma nema problema, u velikom delu onoga sto si napisao se slazem sa tobom. Tvoja formulacija "forsiraju lazi" mi samo izgledala nadekvatna i malo preterana pa sam je prokomentarisao
libkonz libkonz 11:29 12.04.2013

Re: Legenda

slažem se
nije bilo zle namere.
barese barese 12:10 12.04.2013

Re: Legenda

Opet, teško će oni parirati belcima u plivanju.


Cula sam te price o misicnim vlaknima i kapacitetu pluca, ali nisam sigurna koliko je to bitna prednost u nekim kracim disciplinama u odnosu na neke druge fizicke parametre, poput velicine sake i stopala.

Mislim, u sportovima na vodi tek od skoro se vidi da smo i mi talentovani za plivanje, a ne samo za vaterpolo. Nisam sigurna da slican prikriveni talenat ne vazi i za crnu populaciju, i da je za njihov problem sa plivanjem zaista kriva rasna predodredjenost, a ne puka nedostupnost bazena u prethodnom periodu.

Plivanje je skup sport: ne mozes sam da sutiras na kos, u plivanju ti treba dobar trener i ozbiljna infrastruktura.

Kod devojaka se jos pojavljuje dodatni problem sa frizurom (znam, zvuci neverovatno), zbog koje izbegavaju vodu.

Broj crnaca u timovima i medju osvajacima medalja se polako menja od poslednje Olimpijade, za sada u Americkom i Juznoafrickom timu.

Black Swimmers Increasing Diversity of the U.S. Team

Jednom je zamalo izbeglo zlato (doduse ima dva timska):

Covek se kao klinac skoro udavio sa 9 godina. Puno dece posle tako traumaticnog iskustva vise ne ulazi u bazen.

Inace, drago mi je da Zeravica ipak nije zaboravljen, velika je stvar da mu Ameri dodeljuju nagradu za zivotno delo!
michiganac michiganac 13:44 12.04.2013

Re: Legenda

Virtuelni Vasilije
libkonz
Godinama se forsiraju laži o Srbima kao supertalentovanim za timske sportove


E i ti ga bas pretera sa tim "lazi" - radi se samo o stavu/misljenju koje moze biti osnovano ili ne. Sto se mene tice ovo je osnovano (ne mislim pod time da smo supertalentovani ... nego da nam vise leze timski sportovi), potice jos iz vremena ex-Yu na koju se ranije i odnosilo a sad, manje vise, vazi i za drzave njene naslednice: imali smo uvek srazmerno neuporedivo vise uspeha u timskim sportovima nego u pojedinacnim. Ja to tumacim delimicno i (balkanskim) mentalitetom - skloniji smo igri i imporvizaciji nego teskom i upornom radu. Kod individualnih sportova kao sto je recimo atletika se pre svega trazi crnacki rad, upornost i prolivanje znoja od "jutra do sutra" ... a to nam bas i "ne lezi"..


Malo mentalitet, malo fizika i genetika,.. pomalo od svega. (: Talenat je neosporan!

U vezi sa tim timskim sportovima, ja bih to jos protumacio na ovaj nacin: -cijenim da smo uspjesni u tzv. "gerilskim" sportovima, u kojima je potrebno nesto brzo da se izvede, improvizuje i "sabotira" protivnik.. Tad dolazi sva ona hajducija, partizanstina, etc. koja nas je pratila kroz istoriju do izrazaja.
Kosarka, Odbojka, Vaterpolo,... brzo se igra i brzo poentira. U Fudbalu to je vec u znacajnoj mjeri drugacije, mnogo vise organizacije, povezanosti, manevarskog prostora i timskih igraca je potrebno da bi se postigao uspjeh, i tu smo opet najopasniji u igri iz prekida (slobodnjaci, korneri,..) kad je najlakse umuvati loptu u gol. (:

Zalosno je ipak konstatovati da nam svi ti kolektivni sportovi redom odumiru, sto ima za neposrednu posljedicu nestanak vitalnosti, mladosti, i na kraju uz sve druge faktore, i nacije.

Unaprijed bih rekao da me nimalo ne bi iznenadilo da se misija "Rio 2016" svede na kraju na uspjeh pojedinaca i njihovih entuz. familija, koje su jedine ulozile u njihov razvoj. Mislim upravo na poneku tamo Milicu, Novaka, ili npr. ponekog jos Velibora Stjepanovica iz dalekog Dubaia..
lidiaz lidiaz 15:30 12.04.2013

Re: Legenda

Колективни спортови су почели да одумиру кад су деца уместо у клубовима за џабе почела да тренирају у школама спорта које се плаћају. Тада не могу сви да тренирају и тада се губи база за колективне спортове.

Уз то, за кошарку например, од земље која је постављала трендове стигли смо до земље која прати туђе лоше.
barese barese 15:49 12.04.2013

Re: Legenda

Колективни спортови су почели да одумиру кад су деца уместо у клубовима за џабе почела да тренирају у школама спорта које се плаћају. Тада не могу сви да тренирају и тада се губи база за колективне спортове.

Уз то, за кошарку например, од земље која је постављала трендове стигли смо до земље која прати туђе лоше.


Slazem se. Nestali su nam suteri u ligi.
Jasno mi je da su za dobar sut neophodni sati i sati vezbanja, a da se sada mnogo vise polaze na fizicku spremu nego ranije, pa igraci verovatno nemaju vise toliko vremena za tehniku...
lidiaz lidiaz 16:15 12.04.2013

Re: Legenda

За шутере је други разлог, превасходно код тренера млађих категорија.
Кад су деца, играчи треба да се развијају, па чак иако играју дивље. Треба да имају слободу и да промаше уколико је резонска позиција. Уместо страха од промашаја, треба да стекну свест о промашају. У млађим категоријама није све у победи или поразу, много је више у образовању.
Сећам се пар прилика из деведесетих када су тренери викали на децу због промашаја, кажњавали их и слично.
Друга ствар је што се и у том узрасту потенцира на одбранама. Одбрана је више ствар упорности и организованости, и увек се може научити. Напад и шут су ствар талента, њих треба развијати.
Некад давно наше екипе су побеђивале захваљујући нападу, не одбрани. А то је тако са свим великим екипама.
Мање успешне екипе су почеле да развијају одбрану, а ми смо почели да следимо те трендове.

Може се рећи да смо сами криви, Божа Маљковић је увео нови стил игре у Лимож (беше ’93), али он није имао избора, није имао шутере.
Али то није модел игре који би ми требало да следимо.
irvington irvington 00:31 13.04.2013

Фабрички радници

Фабрички однос према кошарци од стране приватних школа, створио је и играче који личе на фабричке раднике. Само се ради на физикалијама, одбрани и позиционим нападима, а то убија креативност и слободу код играча. И онда дођемо у ситуацију да рецимо Паунић или Марковић имају све, осим оног најосновнијег, шута и самопоуздања да шутну. Такође, више немамо плејмејкере. Остао је само Теодосић са својим хировима. Па ћемо због тога да стрепимо на јесен у Словенији. Све ће поново да зависи од његовог расположења и начина на који уђе у утакмицу.
Ни међу центрима није много боља ситуација. Осим остарелог и поприлично уморног Крстића, уз елиминисање Миличића, ни за ту позицију више немамо врхунског играча. Коста има проблем са моториком, Радуљицу и Муслија кошарка не занима превише, па стагнирају и пропадају, Раковић који је просек, неће да игра за репрезентацију... На осталим позицијама смо како тако попуњени, али и ту има колико хоћеш лажних двојки, тројки и четворки. Плус, од Новице ни овог лета нема ништа због повреде, а видећемо да ли ће Лучић моћи да га квалитетно замени.
Богдан Богдановић је једини млади играч који личи на некадашње великане. По приступу, таленту, покретима и отреситости подсећа на Даниловића. Надам се да ће Дуда да га позове у репрезентацију и да му пружи прилику у Словенију.
Unfuckable Unfuckable 03:46 14.04.2013

iz sedamdesetih

sa tribina Hale Sportova orilo se - to je tada bio vrhunac incidenata, obratite pažnju:
"Ra nko
Že ra vi ca -
pra va
ne zna li ca!
"
mislim, čovek je bio i ostao Car, naročito zbog simbioze sa Novoselom, ali meni je ovo do yaya

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana